Thursday, November 5, 2009

away on pilgrimage

away on pilgrimage


away on pilgrimage

Posted: 05 Nov 2009 09:12 AM PST

early this morning, i'll be away on pilgrimage to tampin, seremban. our church group is going to visit the st john mary vianney church there. you see this year had been declared by the pope as year for priests, and st vianney is the patron saint for priests. the KL archbishop had made the st vianney church in tampin as the pilgrimage church. thus many people would like to visit it for many purposes – to made a pilgrimage to pray for priests or to gain indulgences. beside this church, we'll also visit 2 other churches but just dropped in, whereas the tampin church, we'll stay for mass, adoration and dinner.  back on saturday evening. oh dear one night without internet. never mind i have my PDA and mobile phone.


@ Penang

Posted: 05 Nov 2009 08:30 AM PST

I'm in Penang now enjoying the world famous Penang hawker food... All the Penangkia please be jealous eh~ BTW, the Klangkia too... One CKT and CCF picture will be coming soon... Stay tune eh~

Anyway, I don't wanna to show all of you the food pictures now... Let's play some imaginative games... Do imagine you see all the nice nice Penang food in front of you in this quiet and cold night.

Penang Laksa
Char Keoy Teow
Rojak
Keoy Teow Soup
Hokkien Mee
Gurney Drive BBQ Chicken Wingz (my supper)
Penang ABC
CCF with prawn paste
Penang Lobak

So, are you hungry now?


Happy Birthday To Me!

Posted: 05 Nov 2009 07:59 AM PST

This post is specially made to thank all wishes I received via Facebook & MSN. This is the first time I am out of Malaysia on my birthday. And it is those wishes I received kept me warm while I am at foreign soil.

Received a call from Thailand as well and it did somehow brightened up a bit of my day although I know I got to wake up 7AM later to attend a meeting with client. And thanks to a dear friend who sang me a birthday song all the way from Malaysia, my dear, believe in yourself and let's look at the happier and brighter side ya!

I am indeed really happy now... Guess I am gonna have a sweet sweet dream, and pray for me people, cross fingers that the client will give me a big YES during the meeting on my birthday!

Once again, thanks people!


Flesh, machines and Understanding

Posted: 05 Nov 2009 07:51 AM PST


sweet-cars-model2

Bagaimana sesuatu fenomena harus ditakrifkan? Atau difahami? Semua fenomena membawa pemahaman tertentu. Sekiranya gambar di atas diperhatikan, secara keseluruhannya apa yang dapat difahami adalah proses modernisasi dan perkembangan masyarakat manusia. Gambar tersebut memerangkap keadaan semasa sesuatu tempat dan masa, ruang dan waktu. Pemerangkapan sesuatu fenomena yang terdapat dalam gambar tesebut menyedarkan kita tentang keadaan-semasa, dan bagaimana keadaan-semasa dibentuk masa-dahulu. Oleh itu apa yang diperhatikan adalah keadaan-semasa yang melambangkan kemajuan kerana perbezaan dengan apa yang berlaku atau keadaan pada masa-dahulu.

 Jika diperhatikan dengan lebih dekat lagi, gambar tersebut menunjukkan tiga entiti. Yang pertama perempuan yang berdiri, yang kedua kereta dibelakangnya, dan yang ketiga keadaan-semasa yang membentuk ruang dan persekitaran yang memposisikan perempuan-di depan-kereta.

 Secara tradisinya, mengikut pemahaman Cartesian, terdapatnya perbezaan subjek dan objek. Manusia sebagai subjek memahami dan mentakrifkan objek-objek sekelilingnya seperti pokok, meja, buku etc. Kita memahami gambar di atas dalam erti kata yang sama.

 Kita fahami dan lihat perempuan tesebut sebagai seorang yang mempunyai identiti dan kedudukan dalam masyarakat, melambangkan kecantikan dan mempunyai kebebasan. Manakala kereta tersebut dilihat sebagai lambang kemajuan teknologi, perkembangan ekonomi dan kebolehan untuk menyenangkan kehidupan manusia.

 Disebabkan oleh kecenderungan kita untuk melihat fenomena dalam kerangka Cartesian, maka gambar di atas digunakan untuk melambangkan dan sebagai simbol kebebasan manusia, kemajuan teknologi dan perkembangan ekonomi. Dan pemahaman sebegini di bawa dan disebarkan ke seluruh dunia dan semua negara. Pemahaman sebegini ditonjolkan sebagai universal dan sebagai pangkal hujung perkembangan manusia.

 Namun, keadaan sebegini tidak berlaku, dan sudah ditunjukkan bahawa ia tidak mungkin berlaku. Pemahaman dan penghayatan sesuatu fenomena, atau di sini gambar di atas, tidak berlaku dalam kerangka Cartesian. Sebagaimana keadaan-semasa yang membentuk dan mendefinisikan perempuan-di depan-kereta di dalam gambar tersebut, keadaan-semasa di luar gambar tersebut, iaitu keadaan-semasa kita yang memerhatikan gambar tersebut, berfungsi untuk membentuk pemahaman kita dan pendefinisian kita terhadap gambar tersebut. Dan keadaan-semasa yang mempengaruhi pemahaman kita juga tidak wujud dalam ruang kosong. Pemahaman keadaan-semasa atau keadaan-semasa wujud dibentuk oleh masa-dahulu dan ditujukan ke masa-depan.

 Pemahaman manusia terhadap fenomena oleh itu dipengaruhi dan dibentuk oleh masa-dahulu, keadaan-semasa, dan masa-depan. Setiap cubaan  untuk menguniversalkan fenomena akan gagal, sebagaimana cubaan untuk menguniversalkan lambang dan simbol gambar di atas akan gagal kerana perbezaan kondisi sosial, iaitu pemanifestasian keadaan-semasa, yang terjadi akibat daripada takrifan dan visi kita tentang masa-dahulu dan masa-depan. Kondisi sosial yang berbeza akan membawa kepada pemahaman dan penginterpretasian yang berbeza, sama ada dalam kesusasteraan dan teks, nilai-nilai atau undang-undang. Dalam keadaan ini, penuniversalan dan penyeragaman tidak mungkin berlaku.

 Bagaimana pula dengan gambar dibawah, adakah gambar tersebut membawa pendefinisian dan makna yang sama seperti gambar di atas?

korean-car-model


Bigger crowds at this year’s Nine Emperor God Festival at Carnavon St

Posted: 05 Nov 2009 07:31 AM PST

Last year, I was that at Carnavon St to see the so-called parade of the Nine Emperor God Festival and I didn't miss it this year too. I went to the same place, to join the fun and took more photos than before. The crowds grows this year. There's like more photographers than before and came up a group of videographer too. Wonder is it for personal use or work.

IMG_3221 by nicholaschan.

This year's was different because I was alone. As for last year, I went there with my parents and met Ah Kok, but for this year, I met no one. I was alone all the time with my camera.

IMG_2751 by nicholaschan.

I went early this year, at around 9pm. People of locals and tourists were already standby for the thing to take place.

IMG_2761 by nicholaschan.

IMG_2772 by nicholaschan.

IMG_2777 by nicholaschan.

The crowds were really big, mostly photographer and I had to squeeze myself in to take shots too.

IMG_2809 by nicholaschan.

IMG_2787 by nicholaschan.

IMG_2811 by nicholaschan.

Something cool was that I got to see how they insert or poke through these steel into one's mouth. It wasn't really disgusting because there's actually no blood coming out, or I couldn't see it. But it's very fast, I am sure it's pain but for a while I guess.

IMG_2862 by nicholaschan.

IMG_2784 by nicholaschan.

IMG_2921 by nicholaschan.

It was just like Thaipusam but this is in the Taoist way. A kind of belief and a kind of tradition. Hoping to get bless.

IMG_2857 by nicholaschan.

IMG_3041 by nicholaschan.

I went on walking along the street for photos and there's all these very cool "god-possessed" waiting for the "parade" to start. I am superstitious a little bit, I believe there's god and ghost hanging around us. What do you think? Do you believe?

IMG_3033 by nicholaschan.

IMG_2981 by nicholaschan.

IMG_3128 by nicholaschan.

Don't really know how it works but they "it" does works.

IMG_2951 by nicholaschan.

IMG_3207 by nicholaschan.

IMG_3158 by nicholaschan.

IMG_3185 by nicholaschan.

IMG_3129 by nicholaschan.

IMG_3146 by nicholaschan.

When the procession started, the street was filled with all the devotees. I was walking along with them too.

IMG_3094 by nicholaschan.

IMG_3083 by nicholaschan.

IMG_3096 by nicholaschan.

The price of a DSLR is getting lower and lower, competition among brands made it that like a lot of people are their hands on a DSLR, which made more and more amateur photographers appear at event like this. Good thing or bad thing? Very hard to comment on that.

IMG_3026 by nicholaschan.

IMG_3207 by nicholaschan.

IMG_3219 by nicholaschan.

I had fun with the photos, I had fun walking at there. I guess will be changing a new location next year. There's one at Butterworth which is very happenings and there's one at Hatyai, Thailand which is more happenings than here. Wow!


This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Memory Test Spots Pre-Dementia - bbc online

Posted: 05 Nov 2009 08:00 AM PST

Memory test 'spots pre-dementia'
Worried elderly man
Dementia is a progressive disease

Memory and language tests can reliably reveal "hidden" early dementia, say UK experts.

Most dementias are missed for years as the symptoms can be elusive until considerable brain tissue is lost.

But doctors from Oxford found they were able to spot very early warning signs when they looked closely enough.

The findings in Neurology could help doctors diagnose dementia sooner, which is crucial since treatment is most effective when given early.

Over a span of 20 years, the researchers studied a group of 241 healthy elderly volunteers, giving them regular tests designed to measure their thinking or cognitive powers.

Being able to spot and measure the initial stages of dementia is a crucial challenge if we are to improve drug testing and lay the groundwork for prevention trials
Rebecca Wood of the Alzheimer's Research Trust

When they scrutinised the test results, the doctors found subtle clues that, in retrospect, hinted at ensuing impairment.

Linguistic problems

Specifically, the patients who went on to develop mild cognitive impairment or pre-dementia stumbled on tasks involving language expression, learning and recall.

For example, they had greater difficulty remembering the name for common objects or animals and explaining the meaning of a given word.

And those who were older and who scored lower on the language or memory tests tended to deteriorate more quickly.

Professor David Smith and his team say their findings fit with what we already know about dementia.

Experts have noted that the early stages of dementia are associated with linguistic problems, such as word-finding difficulties.

Early literary works by authors who have later been diagnosed with Alzheimer's show similar changes in language use - simpler narratives and a smaller vocabulary.

Risk lowered

Rebecca Wood of the Alzheimer's Research Trust said: "This significant long-term study shows how subtle, but measurable, problems with language or memory can predict when a healthy elderly person is likely to develop mild cognitive impairment, which frequently develops into dementia.

"Early intervention will be crucial for future dementia treatments. Being able to spot and measure the initial stages of dementia is a crucial challenge if we are to improve drug testing and lay the groundwork for prevention trials."

Latest work in Archives of General Psychiatry adds weight to the evidence that Alzheimer's dementia is at least partly inherited, and that being healthy in mid-life could help lower your risk of the disease.

Dutch researchers found that people with a parental history of Alzheimer's had higher blood pressure and indicators of arterial disease as well as different amounts of inflammatory proteins in their blood compared with those without a parental history of Alzheimer's.

PET+BLOGSPOT is the official online blog of the Malaysian Animal-Assisted Therapy for the Disabled and Elderly Association (Petpositive).

Our blog which was first established in October 2007 currently has more than 30,000 hits. Kindly take note that views expressed in this blog are not necessarily those of Petpositive.

You may also visit our Webpage by browsing: www.petpositive.com.my


nizar - PAC PKFZ report: Five lessons for all Malaysians - nizar nizar nizar nizar nizar

Posted: 05 Nov 2009 07:58 AM PST

Five things from the PAC PKFZ report
KUALA LUMPUR, Nov 5 — The 28-page report by the Public Accounts Committee (PAC) into the Port Klang Free Zone (PKFZ) scandal that was tabled in Parliament yesterday is an education tool for all Malaysians.

In fact, it should be required reading for all Malaysians, for it lifts the veil of secrecy surrounding the government and this scandal of all ages; and it tells us much about our leaders and the workings of the Cabinet.

Here are the five things learnt from the report.

1) Veteran Opposition leader Lim Kit Siang is prone to occasional bouts of hyperbole but he is spot on when he accuses the country's top leadership of collusion in the PKFZ scandal and of being great actors.

More than 80 per cent of the current Cabinet knew of the problems related to the PKFZ long before the rest of the country got a whiff of the stench of wrongdoing, negligence, and incompetence. They knew that former Transport Minister Datuk Seri Chan Kong Choy overstepped the boundaries by issuing three letters of support to facilitate fund-raising for the project.

Sure, he argued strenuously that the letters only amounted to letters of support but the Cabinet knew better. The ministers knew that the letters amounted to a government guarantee.

The Cabinet knew that the government had overpaid for the PKFZ land. It also knew procedures were overlooked and laws broken and in June 2007, even recommended that action be taken against guilty parties.

So the country's top leadership cannot feign ignorance or exhibit any surprise at the disclosures made in the PAC report.

They knew all along. They were just counting on the PKFZ scandal to go away, just like all the other scandals in the country.

2) Let's just say that we would not want any of the main actors in the PKFZ scandal to be in the trenches with us when the going gets tough.

Ministers, senior civil servants and other officials were either afflicted with the "he did it or she did it'' virus or were hit with a sudden case of amnesia when they gave evidence before the PAC.

Former Port Klang Authority chairman Datuk Seri Dr Ting Chew Peh said "I don't remember'' to many questions from the PAC and passed the buck when asked about the implementation of the project.

"We were informed of the project, but I can't remember. In our view, the project was actually an order from the minister and also from the cabinet, '' said the former minister.

3) Er, they may hold some of the top positions in the country but this is no warranty of quality. Nothing demonstrates this fact more clearly than Chan's exchange with the PAC when he was asked on the letters of support he issued to two rating agencies in the country.

He was told that he had issued one of the letters to Malaysia Rating Corporation Bhd (MARC), instead of Rating Agency Malaysia.

Chan said that he had issued the letters to MRCB, the listed government-linked company. The PAC found out that the letters were sent to MRCB but the bond rating was provided by RAM.

4) Where is the Anti-Corruption Agency (ACA), Royal Malaysian Police and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) when we need you?

Hate to belabour this point but why is it that the ACA and its successor, the more powerful MACC only seems capable of handling small corruption cases, those say involving between RM2,000 and RM50,000?

The PKFZ scandal is the mother lode of scandals. It involves billions of ringgit, implicates ministers, senior politicians and everyone from the roti canai man to the fish monger know all the facts of the case by rote and yet Malaysia's graft busters are still investigating.

Remember, the red flags surrounding the project were raised in mid-2007. Remember also that the PAC report is the third probe into the scandal.

All three reports have uncovered acts of wrongdoing. Yet, we have yet to see anyone being led into the courtroom with handcuffs.

5) Umno politicians have been tagged as the most corrupt and arrogant around and some of their most trenchant critics have come from the MCA.

But now the MCA will have to eat humble pie. The main actors in the country's biggest scandal in decades are members of the Malaysian Chinese Association.

Can they even contemplate pointing fingers at Umno again? Can their politicians take the high road again?

(Source: The Malaysian Insider)



DISKOPI PRESS STATEMENT

Posted: 05 Nov 2009 06:47 AM PST


Kebelakangan ini Diskopi menerima hit yang mencecah 5000 pengungjung sehari, dan artikel yang menjadi tumpuan orang ramai adalah artikel Profesor UKM Tidak Bermutu! (mengapa agaknya?) . Ada juga pembaca yang menghantar nota-nota mengugut penulis-penulis Diskopi berhubung artikel berkenaan. Ada juga yang mendesak artikel berkenaan diturunkan. Di sini Geng Diskopi mengambil kesempatan untuk menjelaskan bahawa Diskopi adalah ruangan wacana bebas yang membincangkan apa sahaja perkara secara intelektual. Perkara yang sama juga terpakai kepada semua tulisan-tulisan di Diskopi.

Kami juga ingin menjelaskan bahawa penulisan Tukang Tonyoh adalah kritik ilmiah semata-mata dan tidak diniatkan untuk menghina mana-mana pihak. Tulisannya juga tidak mengandungi apa-apa elemen libel, slander, defamasi, atau fitnah. Kami percaya pembaca Diskopi mampu untuk menilai sendiri baik buruk tulisan di sini. Tentang komen-komen yang diutarakan pula, kami tidak ada kawalan terhadap buah fikiran orang ramai, dan kami berpegang kepada prinsip kebebasan bersuara. Di Diskopi kami menghormati pandangan semua pihak.



nizar: Kit Siang lets rips at gov't over PKFZ cover-up - nizar nizar nizar nizar nizar

Posted: 05 Nov 2009 07:46 AM PST

The veteran parliamentarian ticks off the government for suppressing information.
Citing the report on the three Letters of Support which were regarded by the Public Accounts committee (PAC) as Letters of Guarantee, they were implicitly a guarantee by the government to finance the project. The three Letters of Support were issued by former transport minister Chan Kong Choy.

Lim said the unlawful issuance of Letters of Support by the transport minister concerned resulted in the decision to retrospectively validate that RM4.6 billion bond by the cabinet, but up till now, for more than two years, the Malaysian public and Parliament had not been told the truth.

So, the cabinet made the decision despite the unlawful issuance of Letters of Support and concealed the truth up till now.


Nine Emperor Gods Festival / Mah song

Posted: 05 Nov 2009 06:59 AM PST

When i was in Phuket last week, i participated in what the local Phuketans call "The vegetarian festival" which sounded very tame & friendly

And not participation by will, more like i was trying to pay Phuket town a visit and i bumped into this festival.

Anyway, this festival was huge. So massive an entire stretch of road that cuts through the main city area was shut down for this procession, in commemoration of "The vegetarian festival"

As we blended into the crowd, it was in fact very welcoming initially as everyone was in white and there were emblems on some of these white shirts that goes "Save the planet" .. "Go green", which i thought matched the team of the festivel - The vegetarian festival.

Well not until i saw this - i was perplexed.

It was literally a transvestite, marching down the road... possesed. She, i mean he was shaking his head and didnt appear to be aware of his surroundings.

Freaky.

I wanted to knock off and head back to Patong beach, but the more i saw... the more it hooked me on.... talk about bizzare culture.

I then came to see this "lady in red".. possesed by mediums too. She had the voice of a very young girl and was asking around for candy.

If possession sounds quite negative to you, they actually take it as a blessing. Here's a phrase from wikipedia, explaining why they actually invite spirits to posses their bodies.
a
" Mah song ม้าทรง are the people who invite the spirits of gods to possess their bodies. Mah ม้า is the word for horse in Thai, and the name mah song refers to how the spirits of the gods use the bodies of these people as a vehicle, as one rides a horse. Only pure, unmarried men or women without families of their own can become mah song. At the temple they undergo a series of rituals to protect them for the duration of the festival, during which flagellation and self-mutilation is practiced
a
The festivities in Phuket include a procession of mah song wearing elaborate costumes who pierce their cheeks and tongues with all manner of things, including swords, banners, machine guns, table lamps, and flowers. While the face is the most common area pierced, some also pierce their arms with pins and fishhooks "
a
This will kinda set the scene for the pictures you are about to see.





Now take a look at the boys by the road holding on to polls which had firecrackers dangling from them. Well i won't be surprised if you're imagining what those are for but you'll get it at the very end of this blog post.

Some of the possesed Mah Song's not only marched down the street, but they were also blessing practitioners who gave praise, in bow, to them. They carried black background flags, with alot of Chinese characters and symbols printed on them, and they put it over the faithfuls' heads.



Transvestites again. With all due respect, isnt going against your nature (God has given) going against... God? I mean from my religious upbringing, this is what i was taught so again, with all due respect, i find this a bit difficult to comprehend.
a
And the explanation from Wikipedia did say that you will need to be "pure" to be able to become a Mah song.

So i was actually staying away from the transvestites, worried that they might have invited the wrong spirits in them.


More possesed Mah songs.




After most of the Mah Songs marched back from the waters, back to the temples, some statues were ferried across the streets.
a
What was quite interesting was: The people who were carrying this particular statue seems to be sponsored by Tesco.




WOW... i definitely stayed away from these 2 buggers.



And now this is what the poles of firecrackers were for.... BLASTING the statues - each reprenting a god i believe.



Crazy ass shit man...







Our Uncle Came!!!!

Posted: 05 Nov 2009 06:59 AM PST

Dato' Ariff and Tan Sri Dato' Abdul Rahim Bin Haji Mohd examining closely some paintings.



L- R, Dato Ariff's younger brother Pudin, our forever handsome uncle
( Chairman of the Batik Guild and Group Chairman of Eden) and the wargamas from Kuantan.


All the dazzling smiles..its a family trademark!


Thank You Ayah Yem for buying a piece of the abstract painting by Hamzah Lasa. Its one of the Siri "Anugerah Alam" ( A tribute to Nature ). Media: Cat Minyak....bercakap tentang alam semulajadi dan keindahannya. Hamzah Lasa telah manifestasikannya dalam bentuk garis, texture dan imej abstrak nature.


Panasonic to roll out 3D TV next year

Posted: 05 Nov 2009 06:47 AM PST

SNSD’s SPAO photoshoot

Posted: 05 Nov 2009 04:20 AM PST

Korean pop group SNSD posing for SPAO [Kr], a new fashion line partly owned by the girls' management agency SM Entertainment. Click image for larger pic…

Korean girls group SNSD for SPAO fashion
Read the rest of this post »

SNSD's SPAO photoshoot from YeinJee's Asian Journal


Catatan untuk Khalid Jaafar

Posted: 05 Nov 2009 06:01 AM PST


habermasDi sini saya tak mahu berbicara tentang polemik, atau tentang narasi-narasi kecil. Kita tak mahu terperangkap, sepertimana pascamodenisme.

Persoalan Maza (Dr. Mohd Asri Zainul Abidin)  atau anti-Maza (anti-Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin), itu adalah narasi kecil, dan hal yang sungguh remeh-temeh.

Tentu ada yang lebih tinggi dari itu, atau lebih awal dari itu—iaitu berbicara tentang jalan menuju kepada narasi-narasi besar.

Ini barangkali secara umumnya kelebihan dari falsafah Jerman berbanding falsafah Perancis. Bicaranya tentang universalia, bukan partikularia. Bicaranya tentang wacana, bukannya polemik. Mudahnya, bicara tentang Habermas menerusi gagasan diskursethik-nya. Ini barangkali membantu kita keluar dari kemelut ranting yang sering melekat dalam masyarakat kita dewasa ini. Tapi persoalannya, mengapa Habermas dengan diskursethik-nya? Ini "titik penting" untuk kita belajar dari Habermas.

Kita bermula dari sekolah Frankfurt, bagaimana Adorno, Horkheimer dan Marcuse mengalami kebuntuan bagi memecahkan persoalan dalam hubungan manusia sesamanya, dan sesama alam. Sebab itu, akhirnya Sekolah Frankfurt mengalami semacam pesimisme, sama seperti Schopenhauer juga. Mereka mengeluh melihat kebuntuan-kebuntuan, walhal pada Habermas itu berpunca dari kesilapan cara memandang. Selalu dalam Sekolah Frankfurt, wacana setara tak berlaku. Sebab, hubungan antara sesama manusia terbingkai dalam paradigma "subjek dan objek." Dalam tafsir Nietzsche, ini dinamakan keadaan "kuasa dan yang dikuasai," atau dalam tafsir Hegel, ini dinamakan keadaan "tuan dan hamba." Tapi, tafsir inilah masalahnya, kata Habermas.

Lihat saja perbicaraan di Malaysia, sering jatuh dalam konteks ini. Agamawan paling tidak berada pada kedudukan subjek, manakala bukan-agamawan pada kedudukan objek. Satu durian, satu mentimun. Corak sebeginilah yang melahirkan suasana komunikasi yang tak-seimbang, bukan saja di Malaysia, malah di mana-manapun terutamanya di sebuah wilayah yang tak senang dengan perbezaan. Sudahnya, jalan keluar bagi pergelutan Sekolah Frankfurt ini: Adorno memileh seni, manakala Horkheimer memileh "kerinduan pada yang lain", sementara Marcuse pada cita-cita sebuah "generasi radikal." Ternyata, Sekolah Frankfurt terus begitu, dan tak menjanjikan harapan. Datang Habermas, muridnya Horkheimer ini, lalu menanyakan, "apakah benar-benar kita mengalami kebuntuan?" Sebenarnya tidak, kata Habermas. Saat inilah kita harus menoleh pada Habermas. Tapi, mengapa Habermas, sebuah nama yang Pak Khalid cuba main-mainkan Fathi Aris Omar—sewaktu kita semua meranggah nasi dagang di Terengganu? Kritik kembali Fathi pada ruang awam, bersama-sama alunan nama Habermas, semuanya berbahasa dalam sepoi-sepoi Laut China Selatan. Apatah lagi, hujan dan dingin pula ketika itu, namun itu gagal memadamkan kehangatan suasana.

Habermas maseh tetap penting, yang kebetulan maseh hidup. Usah jengkel. Sebagai sedikit filsuf Jerman yang bergelumang dalam sains-sosial, Habermas hadhir membawa erti besar dalam kewacanaan, di mana ini sekaligus merungkai masalah komunikasi kita. Biarpun akhir-akhir ini Habermas lebih berminat terhadap wacana agama, tapi sumbangannya dalam Kommunikative Rationalität (kerasionalan komunikatif) harus dipertimbangkan sebagai muafakat bersama untuk meleraikan persilangan budaya, agama, mazhab, dll. Ini yang sedang berkait dengan Malaysia hari ini. Lalu, Habermas bertolak dari kritikan konsep dari Sekolah Frankfurt yang menurutnya terkekang dalam skema hubungan yang sendeng. Sama ada hubungan manusia dengan manusia, mahupun manusia dengan alam, masing-masing tetap bermula dari pola ketakseimbangan. Melihat semua batasan ini, Habermas meratakan kembali kesendengan paradigma masyarakat ini. Masalah yang ditemui adalah pada komunikasi, bukan pada hubungan antara "subjek dan objek." Dengan meletak sebuah kerasionalan komunikatif—bukan kerasionalan sasaran—maka Habermas membina sebuah paradigma baru.

Gagasan—yang terkandung dalam Diskursethik : Notizen zu einem Begründungsprogramm serta tanggapan-balas menerusi Erläuterungen zur Diskursethik—ini tersimpul dalam tiga tema utama, iaitu diskursethik (etika wacana), lebenswelt (dunia kehidupan) dan prinsip etika. Baginya, kerasionalan komunikatif ini merupakan hal mendasar dari segala usaha dialog, dari segala usaha mengharmonikan persilangan dalam masyarakat. Sebab, gagasan ini memanggil kesemua yang terlibat dalam pertelingkahan untuk bersetuju serta duduk dalam satu kesepakatan bersama. "Kaedah berwacana," inilah tawaran Habermas untuk kemelut yang Malaysia hadapi dewasa ini. Menarik, kesepakatan yang ditawarkan Habermas ini tak dibina atas perasaan, atau dalam bahasa Kant, naluri itu, tapi dari sebuah rasio komunikatif, iaitu rasio (vernunft) juga. Beza rasio dalam perspektif Habermas berbanding Sekolah Frankfurt ialah—khususnya dari Horkheimer—ialah bukan bersifat rasio instrumental. Dalam kerasionalan komunikatif ini, semua peribadi adalah sejajar, semua idea adalah sekata, maka kedudukan seperti "subjek dan objek," atau dalam keseharian kita "agamawan (arif) dan bukan-agamawan (jahil)" tidak harus berlaku. Kerasionalan komunikatif tajaan Habermas ini tertanam dalam tiga idea dukungan, seperti yang disebut sebelumnya, iaitu diskursethik, lebenswelt, dan prinsip etika. Namun, tiga tema ini perlu takrif lagi, tentang bagaimana wawasan ini dapat memecahkan kebuntuan kekangan hubungan "agamawan (arif) dan bukan-agamawan (jahil)."

Pertama, bagi diskursethik. Habermas menampilkan empat sendi, iaitu, (1) kejelasan, (2) kebenaran, (3) ketepatan dan (4) kejujuran. Setelah dipenuhi dan dipersetujui—oleh pihak yang terlibat—tentang keempat syarat ini, maka sebuah wacana baru boleh bermula. Pertama, "kejelasan," yang merujuk kepada kesediaan semua pihak terlibat mengemukakan apa yang mereka fahami. Langkah awal ini penting bagi mengelakkan kesalah-fahaman. Kita tak mahu, sebuah wacana hanya berakhir dari pertikaman, "yang faham aku, yang salah kamu." Kata hitam-puteh ini harus dinyahkan awal-awal dahulu. Selain itu, sebuah kejelasan juga diperlukan untuk menghakis sebarang a priori. Jika tidak, itu akan lebih mengusutkan, serta gagal menajamkan wacana. Kalau semua ini disepakati, baru kalangan yang terlibat beranjak ke persetujuan kedua, iaitu "kebenaran." Memang kadang-kadang muak kita mendengar kata kebenaran. Tapi, kebenaran dalam makna komunikatif Habermas ini ada maksudnya, iaitu masing-masing mengemukakan perkara-perkara juga modus-modus untuk diwacanakan. Lalu, perlu ada juga "ketepatan," iaitu keseimbagan tingkat antara peserta wacana. Selagi tak ada kesetaraan pada normal-normal komunikatif ini, maka kesendengan wacana akan berlaku. Kemudian, terakhir memerlukan "kejujuran," iaitu masing-masing harus mengakui bahawa setiap mereka tak mempunyai maksud tersembunyi, tidak bertaqiyyah, serta siap untuk menerima semua aturan wacana ini. Setelah empat syarat ini dipersetujui, maka diskursethik boleh dimulai.

Kedua, selain diskursethik, ada juga lebenswelt yang turut mendukung makna kerasionalan komunikatif. Lebenswelt ini adalah kata terkenal dari Husserl, yang merujuk pada fenomenologi. Pernah juga digunakan Heidegger, dan kini Habermas melanjutkannya. Lebenswelt ini bermaksud "dunia-kehidupan," iaitu masing-masing ada dunia tersendiri. Budaya setiap masyarakat yang terhimpun di dunia ini nyata berbeza. Begitu juga soal agama dan mazhab. Tanpa adanya lebenswelt, kita tak dapat menghuraikan tapak berpijak dalam konteks komunikasi. Sebab, pola komunikasi masyarakat A tentu sekali berbeza dengan pola komunikasi masyarakat B. Ini semua gara-gara lebenswelt mereka yang berbeza. Justeru, dengan lapang-dada setiap peserta wacana untuk tawaduk akan perbezaan lebenswelt, dan ditambah lagi dengan siap mematuhi aturan diskursethik, maka kita boleh bergerak pada kerasionalan komunikatif. Namun, ini semua takkan lengkap tanpa menerima sebuah prinsip moral, secara bersama. Sebab, setiap konflik sebelum wacana, itu akan saja berhujung pada persoalan moral juga. Bukan persoalan perasaan, bukan persoalan lain-lainnya. Bahkan, perasaan sebenarnya adalah paparan dari moral kita. Justeru, kerasionalan komunikatif tak pernah berurusan dengan perasaan, tapi dengan rasio kita, iaitu rasio komunikasi. Inilah khazanah berharga sesama manusia… Namun begitu, dalam menjamin sebuah komunikasi yang jerneh, kita perlu kembali pada pencarian prinsip etika. Kata "etika" memang penting dalam falsafah Jerman, terutamanya semenjak Kant merangka sebuah "etika universal." Pak Khalid, menerusi IKD yang menerjemahkan Was ist Aufklärung itu, tentu arif dengan hal ini.

Jadi, ketika inilah, Habermas terilham dari tradisi Kant, yang masing-masing berusaha menembus falsafah etika. Tapi, sebenarnya ada beza antara Kant dan Habermas. Pada Kant, falsafah etikanya hanya bertitik-tolak pada individu, sebaleknya Habermas pada etika sosial (masyarakat). Ini garis pemisah penting antara keduanya. Lihat saja maxim yang diperkenalkan Kant, itu terang-terang saja bersifat individualistik, sementara Habermas—walaupun tak menggunakan kata maxim—sekurang-kurangnya memperkenalkan kaedah dalam menempa sebuah etika universal, yang menurutnya adalah bersifat sosial. Ini usahanya untuk mengukuhkan kerasionalan komukatif tersebut. Di samping itu, "etika universal" Kant juga pernah dikritik habis-habisan oleh Hegel, yang menurutnya membuatkan setiap individu mahu menjadi ego atau dalam bahasanya, masing-masing mahu menjadi "heroik." Inilah yang terjelma juga dalam masyarakat Malaysia, yang hampir semuanya ego seolah-olah "tahu semua," atau seolah-olah, "benar semua." Lalu, kritikan Hegel ini dibenarkan Habermas, sebab tak setiap keputusan manusia harus bertanya pada naluri, seperti yang dimaksudkan Kant itu. Kita tak pernah bertanya pada naluri, "apakah kita mesti membayar cukai," mithalnya. Sebab, cukai adalah aturan-sosial yang sudah awal-awal kita terima. Kerana itu, pada Habermas banyak urusan dalam etika sosial, yang kita terima (atau, tak terima) tanpa memakai naluri.

Pentingnya prinsip etika kerana ini satu-satunya wilayah yang paling masuk-akal untuk diterima. Sebelum Habermas ini, tradisi etika terbingkai dalam "subjek dan objek." Pada saat inilah, hilangnya optimisme. Dan, jauh sebelum itu, etika manusia ditentukan dalam konteks mitologi. Di tangan Habermas, prinsip etika mula dikembangkan. Baginya, "hanya norma-norma yang dipersetujui (atau dapat dipersetujui) di kalangan peserta wacana saja yang dianggap sahih,"dan di luar itu tak harus diterima. Atas pesimisme Sekolah Frankfurt, dan monolog-nya etika Kant, Habermas mula menunjukkan bahawa manusia adalah makhluk sosial. Pengkritik keras Sekolah Frankfurt ini percaya, manusia mempunyai kemampuan untuk menyusun wacana imbang, ataupun wacana tanding. Maka, tak memadai kesedaran etika individu menjadi asas dalam sebuah etika universal. Lalu, perlunya sebuah normatif yang disepakati bersama. Jadi, dengan semua ini, Habermas merangka perubahan paradigma radikal, falsafah kesedaran kepada falsafah falsafah bahasa; dari falsafah subjek kepada falsafah komunikasi.

Demikian tiga sendi dari kerasionalan komunikatif-nya Habermas. Memang, ada beberapa kelemahan dalam fikiran Habermas. Ini akan kita bicarakan jika ada perbincangan tentang ini. Juga persoalan, apakah kerasionalan komunikatif ini sebuah retorika? Terpulang. Tapi, tradisi falsafah Jerman sentiasa tersusun ketat, dan tak pernah menjadi perbicaraan lagha, macam yang sedang berlaku di Malaysia sekarang ini. Maka, sebagai sebuah pilihan, gagasan kerasionalan kominikatif ini barangkali harus benar-benar dipertimbangkan di Malaysia—yang terkenal sebagai sebuah negara multi-etnik. Dengan seluruh keragaman kita, seluruh perbezaaan kita, malah sub-perbezaan sekali, maka kalangan Maza dan anti-Maza harus sepakat untuk menerima aturan main ini. Mari kita akui perlunya satu diskursethik, akuinya perbezaan lebenswelt, akui bahawa kita memerlukan sebuah prinsip etika bersama. Seandainya ini ada muafakat, konflik yang timbul di antara kita akan menjadi sebuah kreativiti, sebuah kekayaan, sebuah optimisme, sebuah keindahan, dan juga tentunya sebuah saling pengertian.

Jika tidak, Pak Khalid, Najwan, IKD, saya, juga semua, akan boleh hanyut dengan tempias bodoh—Maza dan anti-Maza—yang sedang melanda Malaysia ini. Sulit untuk bertahan dalam sebuah arus pembodohan yang tak henti-henti. Atau setidaknya, kita terpaksa menemani Adorno, Horkheimer dan Marcuse, dengan segala pesimisme Sekolah Frankfurt-nya. Saya tidak mahu, biarpun namanya Frankfurt.


Who’s Your Momma?

Posted: 05 Nov 2009 04:33 AM PST

"Mummy!" he says, holding up his Cat Busuk; "…ni cat ni meow meow meow!"

"Apa nama cat tu Miki?" I encourage him to talk.

"Bobo!! Ni cat Bobo!" bouncing up and down like rubber ball.

"Daddy; Azman! Daddy; Azman!!" shouting on top of his lung. "Miki; Luth! Miki; Luth!" he continues,still jumping.

"Pandainya Miki…nama Mummy apa?"

"Mummy; Squarepants! Mummy Squarepants!" and he bounces out the door.

Apakah salah ku diperlakukan sebegini?

F


Tolak Permohonan Nizar, Mahkamah Perlu Beri Penjelasan

Posted: 05 Nov 2009 05:41 AM PST

Angkatan Muda Keadilan memandang serius tindakan Mahkamah Persekutuan menolak permohonan korum penuh dari Menteri Besar Pakatan Rakyat Nizar Jamaluddin.

Ketika dihubungi TVSelangor, Ketua AMK Shamsul Iskandar Md Akin berkata kes sebegini penting harus dihadiri korum penuh 11 hakim kerana bukan sahaja nasib negeri Perak diadili, wibawa badan kehakiman negara juga turut dibicarakan.

"Inilah masanya mahkamah sepatutnya menunjukkan bahawa badan kehakiman adalah bebas untuk kes seberat ini. Dalam kes yang akan menjadi landmark, kes yang mencatat sejarah yang tersendiri di dengar oleh 11 orang hakim" katanya.

Beliau berkata para hakim yang terlibat dalam kes ini perlu mengemukakan hujah yang jelas menjustifikasikan penolakan permohonan ini.

Ini perlu kata Shamsul kerana penolakan ini memberi kesan kepada persepsi rakyat yang prihatin dengan kes ini.

"Pertamanya penolakan institusi kehakiman itu jelas menunjukkan bahawa apa yang disebut sebelum ini sebagai penurunan prestasi atau pun persepsi bahawa badan kehakiman ini tidak lagi bebas adalah benar-benar telah berlaku" tambahnya lagi. -TVS




This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Era Najib Altantuya : Idris Tuduh Blogger Penulis Fitnah

Posted: 05 Nov 2009 05:43 AM PST

Ramai yang mempertikaikan kenyataan Ketua Penerangan PAS Pusat Ustaz Idris Ahmad yang telah menuduh blogger memainkan semula isu Kerajaan Perpaduan (UG) yang menurutnya isu tersebut (UG) telah dikuburkan lebih awal lagi.

Beliau membuat kenyataan itu di Majlis Ijtimak PAS Kawasan Gopeng yang diadakan beberapa hari yang lalu.

Ustaz Idris Ahmad sebelum ini telah menyanggah pendapat Prof Dr Abdul Aziz Bari dan sanggahannya itu telah menerima kritikan dari banyak pihak sebagai sikap beku dan tidak berlapang dada terhadap teguran dan krtikan "orang luar" terhadap kepimpinan parti.

Siapa yang sebelum ini telah menyanggah pendapat orang lain kalau bukan Idris sendiri yang telah terang-terangan menyanggah pandangan Prof Abdul Aziz Bari dengan mempertahankan kepimpinan PAS yang dilihat oleh banyak pihak sebagai kepimpinan yang lesu dan dikuasai oleh mereka yang sebelumnya bertanggunggungjawab mengketengahkan gagasan UG yang merosakkan jemaah itu?

Siapa yang telah mengadakan pertemuan dengan blogger-blogger UMNO kalau bukan mereka yang disifatkan sebagai pemimpin bermasalah oleh Mursyidul Am PAS sendiri, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat jika benar isu UG telah dikuburkan?

Telah menjadi tabiat dan dasar mereka dari kalangan UG ini akan melabel dan mengcapkan mereka yang menentang gagasan UG sebagai "penulis fitnah" walhal merekalah dari pendokong UG ini yang telah menimbulkan "fitnah besar" kepada parti dan jemaah sehingga menyebabkan parti berpecah-belah dan rakan-rakan di dalam Pakatan Rakyat merasa sangsi terhadap pendirian PAS yang sebenar.

Isu UG sebenarnya sekalipun diproklamirkan telah dikuburkan, tetapi hanya untuk menipu daya para ahli, sedang jarum-jarum mereka terus-terusan berjalan sepertimana isu PAS Selangor yang terang-terangan menjadi penyebab kepada sekalian kekecohan di dalam parti dan penolakan kaum bukan Melayu terhadap PAS.

Begitu juga isu pertemuan Timbalan Presiden PAS, Ust Nasharuddin Mat Isa dengan para blogger UMNO yang telah banyak meninggalkan tandatanya di kalangan ahli jemaah.

Apa yag cuba dilakukan oleh Idris tidak lain dari percubaan untuk melakukan pembedahan di pinggiran sedang beliau adalah sebahagian dari penyakit yang menyerang jemaah.

Selagi pemimpin-pemimpin tertinggi PAS yang bermasalah itu masih tidak diambil tindakan terhadapnya, isu UG yang dikatakan telah dikuburkan akan tetap menjadi duri dalam daging kepada jemaah - sampai kiamat.


Sibu In The Blue Ocean - Part 4

Posted: 05 Nov 2009 05:05 AM PST


Dream is not only an inspiration, it is also a driver for us to forge onwards. Martin Luther King Junior's famous " I have a dream...." was an inspiration to lots of people.


Similarly, in taking up the developmental issues of Sibu, we must dare to dream!


Tan Kee Hian said Sibu parents are proven dreamers. They are prepared to stretch to the fullest their financial means to send their offspring to overseas for higher education, dreaming their sons or daughters would excel one day.


With that, Kee Hian then called on Sibuians to daringly have dreams/visions for Sibu for the betterment of our hometown.


The speaker put the challenge to the floor to dream Sibu to be a place:


1. Where educated and most talented sons and daughters want to return to live and work during their prime years of their lives.


2. Which is a magnet for aspiring young people from the rest of Sarawak and Malaysia to come to fulfill their dreams.


3. Which is recognised nationally and regionally as a Centre of Excellence for certain sectors, subsectors or domains.


4. Which is a dynamic and intellectually stimulating society which (a) encourages thinking by people of all ages; (b) respects for creative pursuits; (c) facilitates diverse forums for constructive debates, and (d) brings up forward-looking leaders.

The picture shows Mr. Tan Kee Hian speaking at the public forum. Photo: Terrence Tan of MPI


An affinity with the Aussies, Battle of Long Tan

Posted: 05 Nov 2009 03:19 AM PST

I know we Malaysians did not directly participate in the Vietnam War. Nevertheless, we supported it indirectly. This story is about the 6th RAR. Why would I care about something so very Aussie? They of the 6th RAR treated my soldiers,the Rangers, Malaysians of course like their very own, during exercise "Southern Tiger" I made some great friends there. Even though the exercise was tough, I enjoyed myself very much.

6th RAR is located at Ennogera and the place is called Long Tan Lines, they distinguished themselves very well, at a place called Long Tan in Vietnam. They fought a North Vietnamese Regiment which had a strength of more than 2000 men. The Aussies of Delta Company, only being a hundred and eight men fought them off for 4 long hours virtually decimating the NVA Regiment. They killed more than 500 of the NVA, they lost 18 men. Many more were wounded. It was an all Aussie and Kiwi effort, from the Artillery to the air supply, no Americans participated in that battle.

There is a building in 6th RAR which holds the artifacts of that battle with the pictures of the participants. Behind the Battalion HQ, their fallen are remembered by placing their names on tablets on the ground. The Officer Commanding Delta Company was Major Harry Smith

Here is the story starting with Part 1





This was the first major engagement for the Aussies. At first the Aussies thought that this would become a political calamity, due to the number of dead, they were mistaken as they were victorious, they realised that when they did 'battle field clearance'. They were ably led, as some of their Officers and Senior NCO's had then served in Malaya, against the Malayan Communist Party. After this battle the North Vietnamese avoided the Australians, like the plague. Continued here to Parts 2 to 6


This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Kisah ku menyertai Jamboree 24 Oktober yang lalu - MTB INVITATION - Burung Hantu Nite Ride

Posted: 05 Nov 2009 05:02 AM PST

Email dari Kasturi Mahari, Salah seorg peserta Burung Hantu Nite Ride.



Kisah ku menyertai Jamboree 24 Oktober yang lalu….,



Pada 24 Oktober 2009 yang lalu.., jam 3:30 petang, saya tampil kedataran Ayer Keroh Melaka untuk mendaftar nama selaku peserta yang akan menyertai Jamboree pada malam itu. Semasa pendaftaran…., saya telah diberi pelbagai barangan penaja selain dari jersi yang cantik dan nombor plate 0298. Selepas itu saya pun segera kembali kerumah untuk membuat persiapan yang perlu sebelum kembali semula daftar kehadiran pada jam 6:00 petang berikutnya.

Dapat saya saksikan begitu ramai nya peserta2 individu dan kelap basikal dari negeri lain turut serta. Cuba bayangkan jumlah peserta yang disahkan berdaftar adalah seramai 780 orang. Setiap peserta yang tampil dengan gaya tersendiri (jersi yang berwarna warni dan basikal bernilai RM2000 keatas). Sedangkan saya Cuma tampil dengan berpakaian sederhana lengkap dengan basikal bernilai RM400 (alah….second hand jeeee). Namun saya tak hairan itu semua kerana apa yang penting bagi saya adalah semangat yang kuat , kental, bersedia, physical yang sihat, stamina serta basikal berkeadaan tip top.

Tepat jam 8:00 malam adalah sesi penerangan sebelum 8:30 malam iaitu bermulanya saat yang dinanti nantikan. Hasrat untuk mencapai Malaysian book of record tidak kesampaian kerana jumlah peserta tidak mencecah 1000 orang. Walaubagaimana pun ianya merupakan paling ramai dalam sejarah berbasikal waktu malam.

Saat melepaskan peserta dari garis permulaan adalah saat yang paling riuh dan kecoh dengan bunyi mercun, wisel dan lain2. Setelah bermula untuk ke check point 1 dari 4 check point kesemuanya dan memasuki kawasan kelapa sawit yang gelap…, hanya kedengaran bunyi cengkerik, rantai basikal serta nafas2 yang kencang. Sampai ke check point 2…, kehangatan mula terasa selain kesakitan dan masalah mekanikal basikal masing2. Saya pun tidak terkecuali merasai keperitan tersebut. Otot peha serta betis saya sudah mula merasai kekejangan. Namun demikian…, setiap check point ada disediakan bantuan rawatan dari bulan sabit selain dibekalkan air dan buah pisang.

En.Kasturi Mahari.


Kekejangan otot sebanyak 7 kali merencat kedudukan saya dalam perlumbaan tersebut. Namun demikian saya harungi juga cabaran meredah jalan2 tidak rata, berbukit, bercuram, berlumpur, berpaya, berlubang besar dan lain2.

Akhirnya saya dapat mengatasi kesemua rintangan tersebut dan saya merasai diri sebagai juara walaupun berkedudukan yang ke 210 dari 780 orang peserta. Ada pepatah menyatakan…, Anda tidak kalah jika anda berada dibawah…, Anda kalah jika anda tidak bangun semula. Boleh dikatakan saya amat merasai kepuasan dalam sukan yang begitu extreme ini. Harapan saya pada penganjur ECC…., agar acara seperti ini dapat diadakan setiap tahun.


Bro Rick Says.....
Tahniah kepada En.Kasturi kerana berjaya mengharungi kayuhan basikal diwaktu malam, satu percapaian yg boleh kita bangga-banggakan....tahniah dari blog Rickywan Melaka untuk saudara....



No comments: