Friday, February 26, 2010

2malaysia facebook group

2malaysia facebook group


2malaysia facebook group

Posted: 26 Feb 2010 10:54 AM PST

for those who are on facebook, please note i have started a '2malaysia' group. so fed up of all the double standard that's going on! those who are on facebook, please join the group! those who are not, time to sign up as facebook user to access the group!



Bahasa Perantaraan di Sekolah Ibunda

Posted: 26 Feb 2010 09:16 AM PST




黄汉伟反对华淡小 采国小国语课程纲要

(槟岛西南区17日讯)槟州城市及乡村规划、房屋和艺术委员会主席黄汉伟反对教育部考虑让华淡小采用国小马来文科课程纲要的建议。

他说,若有关建议落实,华淡小必须采用国小马来文课本,此举将削弱华淡小生学习母语的能力,使到母语教育受到威胁;其次,学生是否有能力适应也是一个问题。

他续称,建议中也提到,若采用国小马来文课程纲要,华淡小原本每周270分钟的马来文节数,将增加至360分钟。这无疑对功课量繁重的华淡小学生而言是一项沉重的负担。



他是在由槟州教育咨询委员会主办的"淡小教师工作营"闭幕礼前,向记者发表上述谈话。

他说,国语的掌握能力固然重要,但华淡小生应在小学阶段打好母语基础。

他指出,一些成绩好特别是马来文程度不错的学生,或许可以跟得上,但对中等表现学生而言,恐怕很难跟上步伐,鉴此,他促请教育部慎重研究有关建议。


No action against Al-Islam, say AG's Chambers

Posted: 26 Feb 2010 08:37 AM PST

Due to overwhelming pressure from the general public, the Dang Wangi police district headquarters revealed yesterday that charges against two Al-Islam magazine's journalists who - on the pretext of checking out a claim that Muslims were being converted to Christianity - entered a Catholic church in Kuala Lumpur and took part in the holy communion, have been dropped.

The duo were investigated under Section 298A (1) of the Penal Code for causing disharmony, disunity or feelings of enmity, hatred or ill will, or prejudicing the maintenance of harmony or unity, on grounds of religion. In a letter to the complainant, senior investigating officer ASP Ananthan Rajoo stated that the Attorney-General's Chambers had decided not to press charges against them. The letter, dated Feb 12, stated that the case was referred to the deputy public prosecutor (DPP) and orders were given from them to take no further action (NFA).
So easy! Three words can close case! 1Malaysia kononnya! Double standards indeed!


Ustaz Zolkharnain Al-Hafiz Pula Diserangnya

Posted: 26 Feb 2010 08:15 AM PST

Terlewat sedikit GB paparkan mengenai hal seorang yang menggelarkan dirinya "Tanpa Nama" melakukan serangan peribadi ke atas Ustadz Zolkharnain Abidin Al-Hafiz dari Perlis.

Sebenarnya begitulah hal kumpulan mereka yang "wala berlebihan" tanpa ilmu. Melakukan serangan tanpa hujjah tetapi menyerang peribadi dengan menggunakan "nikcname" yang pelbagai bagi mengelak dirinya dikesan sedang dia terlupa bahawa "wahuwa ma'akum ainama kuntum" - bahawa Dia bersamamu di mana sahaja kamu berada!

Saya salin kembali tulisan Ustadz Zolkharnain yang dipetik dari blog lamanya berserta dengan komentar-komentar yang ada sebagai bahan dokumentasi supaya ia tidak luput dari mata-rantai perjuangan di alam siber ini.



Tulisan ini saya tujukan kepada pengomen Tanpa Nama 2010 Februari 19 16:50 untuk kiriman saya bertajuk 'Ada Kawan Tak Pandai Berkawan, Ada Musuh Tak Pandai Berkelahi'.

Saya pohon maaf kepada sebahagian pembaca setia blog ini yang mungkin tidak mengetahui dengan baik hujung pangkal perkara ini. Tidak mengapa, biarkan saya selesaikan perkara ini sekejap. Kalau rasa kurang selesa dengan posting ini, boleh tukar channel. Tetapi, jangan lupa kunjungi semula selepas ini.

Komen saudara pengomen saya siarkan walau pun agak kurang sopan. Cuma ada bahagian yang saya warnakan sebab ia melibatkan institusi yang tidak sepatutnya terlibat. Saya menghargai pemilik institusi itu yang sangat banyak membantu saya dan PAS juga. Terima kasih.

Mengapa saya siarkan komen itu? Bukankah ini memalukan? Saya harap supaya komen ini dibaca oleh pemimpin PAS di negeri saya. Atau pun, saya pohon supaya komen itu dicetak dan diserahkan kepada pimpinan PAS negeri supaya mereka tahu, inilah dia 'akhlak' salah seorang pimpinan PAS negeri saya sekarang ini.

Saya difahamkan sebelum ini pun ada tulisan saya yang dicetak dan diserahkan kepada pimpinan PAS negeri dan dibaca di hadapan umum. Tak apa, saya tak kisah. Sebab saya tidak memfitnah dan mereka-reka cerita.

Saya juga bersedia menyerahkan satu salinan surat layang yang dibuat untuk memburukkan saya yang ditabur di dua majlis yang dihadiri oleh Presiden parti baru-baru ini. Saya percaya surat layang itu juga dibuat oleh orang yang sama. Kalau pimpinan belum baca surat itu, saya masih simpan sehelai daripadanya.

Saya tidak memfitnah. Apa yang saya tulis adalah apa yang saya tahu dan saya alami. Kalau saya memfitnah, gambar saya dan nama saya ada di dalam blog saya. Panjangkan sahaja semuanya kepada pihak berkenaan. Saya bersedia berhadapan dengan apa jua risiko.

Semua posting saya berkaitan PAS juga saya tidak remove. Cetak dan ambillah tindakan apa yang patut.

Sudah banyak kali saya sarankan supaya saudara pengomen Tanpa Nama menemui saya jika ada perkara yang saudara tidak puas hati. Atau, saya yang menemui saudara. Tapi sayang, saya tidak kenal saudara macam saudara kenal saya. Saudara cuma berani dari jauh, tidak berani berhadapan.

Budaya takut berhadapan secara terbuka adalah budaya Umno walau pun saudara mengaku saudara orang PAS. Adakah saudara nak bawa budaya Umno ke dalam PAS? Atau, saudara memang asalnya orang Umno kemudian masuk PAS, tapi perangai Umno belum lekang?

Saudara kata, 'orang luar kenal kami…'. Apa, kami? Jadi saudara adalah salah seorang pimpinan PAS di negeri saya. Alamak, malangnya saya kerana ada pemimpin seperti saudara. Pemimpin yang hanya pandai guna 'Tanpa Nama' dan surat layang.

Pimpinan PAS negeri saya patut ambil perhatian apabila pengomen mengaku dia adalah 'kami' yang merujuk kepada mereka yang saya tujukan dalam posting saya itu. Maknanya, dia adalah salah seorang pimpinan PAS negeri saya.

Saudara nak dedahkan rahsia saya? Senang saja, biar saya tolong saudara. Gunakan blog. Kalau saudara tak tahu macam mana nak mulakan blog, jumpa saya biar saya ajarkan. Atau, gunakan blog yang telah sedia ada. Tak payah nak gertak-gertak saya. Tulis saja.

Kalau saudara adalah salah seorang pimpinan PAS di negeri saya, alamak, saya sungguh sedih. Beginikah tahap berfikir dan bertindak pemimpin saya? Asyik-asyik 'Tanpa Nama' dan surat layang. Hah…macam budak-budak. Baca balik posting saya bertajuk, 'Bila Pemuda Jadi Budak-budak'.

Saudara jangan bimbang dan susah hati. Hasrat saudara untuk melihat saya keluar dari tempat sekarang akan sampai juga bila tiba masanya. Saudara tidurlah lena-lena dan jangan susahkan perkara itu. Dan jangan lupa mimpikan apa yang saudara harap berlaku ke atas saya itu.

Saudara nak cerita perangai saya kepada orang Perlis. Saya sedia bantu saudara. Saya ada banyak program kuliah di Perlis. Ayuh, ikut saya ke program kuliah itu. Saya serahkan pembesar suara kepada saudara dan saudara dedahlah habis-habisan apa yang saudara namakan sebagai keburukan saya. Senangkan…tak payah buat surat layang.

Semua ini hanya boleh terlaksana jika saudara memperkenalkan diri saudara. Saudara takut orang kenal saudara? Mengapa? Saudara ada masalah?

Saya tak kisah siapa saudara. Samada nama saudara adalah J, atau Y, atau Z, atau N atau S. Saudara bekerja sendiri, atau pegawai kerajaan, atau berniaga, atau guru. Saudara pimpinan PAS negeri, atau kawasan, atau dewan. Satu sahaja permintaan saya, jangan jadi penakut atau pengecut.

Kenalkan diri saudara dan kita berhadapan. Tanpa Nama dan surat layang tak main. Itu budaya Umno bukan budaya PAS. Kalau saudara orang PAS, ayuh…! Kalau saudara tak berani juga, sah saudara orang Umno yang berpura-pura jadi PAS.

Dan, selepas ini saya tak akan layan saudara lagi.

Dikirim Oleh Zolkharnain Abidin pada 18:20:00

-----------------------------------

KOMENTAR

layar berkata...

Tuan,
1.Hal rumah tangga puak-puak tuan, kenapa perlu dikaitkan dgn UMNO....

2.Pleasela....warasla...
PASpun sedang sakit...ubatla...tak payah tuduh-tuduh..

3."Bulan Menangis"

2010 Februari 20 18:55

Tanpa Nama berkata...

jangan bimbang.. salah seorang naib presiden PAS amat suka dengan tulisan ustaz...

2010 Februari 20 18:56

A berkata...

salam.
Saya rasa orang ni ada masalah dalaman yang sedang membarah dan menanah.Kalau dia seorang pemempin PAS amat malanglah orang Perlis dan orang yang melantik beliau menjadi pemimpin eloklah mengkaji latar belakang beliau terlebih dahulu.asyik 'tanpa nama' saja apahal.jadilah pemimpin yang accountability sikit.takut hilang pengaruh ka...
Diharap pemimpin atasan PAS Perlis ambillah perhatian tentang perkara ini.

2010 Februari 20 19:50

Manjungmari berkata...

Salam Ustaz...
Janganlah dipedulikan komen-komen begitu, apa yang perlu Ustaz kena terus menulis, kita semua sayangkan Parti PAS, bukan pemimpin PAS, kita bukan macam UMNO, apa yang pemimpin atasan mereka lakukan, walaupunmenyalahi syarak, mereka tetap walak, itu budaya UMNO...

2010 Februari 20 20:23

Ibnu Qalil berkata...

Wallahua'lam,

Tp tuduhan ustaz juga amat berat. Apa bukti itu adalah pimpinan PAS negeri. Mgkn pengomen tu tersilap taip 'kami'. Mgkn juga pengomen itu saje provok ustaz. Byk kemungkinan. Awas ustaz. Ustaz lebih a'rif dr ana dgn hujah2 kejinya fitnah.

2010 Februari 20 20:40

Sekretariat Parlimen Kota Raja berkata...

Orang jenis macam ni memang pengecut dan TIDAK menghormati mak bapak yang dah bagi nama kat dia. dia patut dipimpin bukan memimpin.

Kalau rasa kenal, cari dan belasah aje (dgn hujjah bukan penumbuk), kalau tak STOP & tak payah layan lagi. Sebagai pimpinan ada banyak kerja nak dibuat, teruskan.

Saya pun setuju tak payah nak kaitkan atau kata ini budaya ameno

2010 Februari 20 20:56

man berkata...

komen tu, hampir serupa dgn komen yg ditulis dalam blog Wan Ji. Wan Ji kena konon nak dedah cerita dia waktu di Pakistan/India dulu.

Orang sama kot..

2010 Februari 21 00:42

anak_jitra berkata...

Salam Ustaz....
Saya seorang penyokong biasa PAS yang dok buat kerja2 kecik (gantung poster,kempen ringkas, print bahan kempen dll) masa p/raya. Itu cara sokongan saya sekadar termampu sebagai pegawai kerajaan yang masih belum kuat iman untuk melawan kehendak/perintah kerajaan. Saya juga ada mengikuti kuliah ustaz dan ustaz merupakan salah seorang penceramah kesukaan saya. Saya sentiasa ikuti jika ada mengetahui dimana terutama di masjid darul aman.
Saya membaca blog ustaz sudah agak lama tetapi tidak pernah menghantar ulasan. Ada posting ustaz yang saya setuju dan ada juga yang saya kurang terima. Biasalah manusia. Cumanya saya dapati kebelakangan ini ustaz agak sering menulis mengenai kelemahan parti kita dan lebih bersifat personal yang dikaitkan secara tidak langsung dengan parti. Saya tidak katakan salah cuma saya agak terkeliru dengan cara ustaz di blog dgn gaya ceramah ustaz. Ustaz seolah2 ada menaruh dendam. SEOLAH-OLAH menurut kata hati saya.
Tiada nasihat dari saya. Selama inipun saya menerima banyak tunjuk ajar ustaz. Saya ikuti penampilan ustaz sejak ustaz masih imam besar masjid negeri lagi. Harapan saya selesaikanlah secara ilmu agama dan jamaah atas apa2 perselisihan. Walau apapun, saya sikit pun tidak hilang hormat ke atas ustaz. Cuma harapnya..... KURANGkanlah mengkritik secara blog begini.... Seperti mana ustaz nasihatkan... Berlapang dada lah atas pergeseran asalkan tujuan untuk jamaah dan Islam... Timbang-tinmbangkan ya ustaz.... Sedih saya membaca caci maki orang terhadap ustaz.... Amat sedih... Seolah2 mereka ini tidak menyedari menutuk secara berlebihan terhadap ilmuwan agama....
Banyak nak sebut lagi tapi tak tau nak atur ayat... Salam hormat dari saya ustaz...Wassalam

2010 Februari 21 03:25

mns berkata...

hehe eloklah tu . Senjata dah makan tuan . Sekarang nie blog lah yang akan menjatuhkan PAS .

Rupa2nya belum berkuasa pun PAS dan berkelahi sesama sendiri . Tu belum ada pangkat dan kuasa lagi . Ntah2 lebih teruk dari UMNO . Teruskan ustaz yang mulia . Kalau boleh sebutkan nama dengan jelas2 tak payah berselindung pemimpin itu ini . Kan senang sikit .

2010 Februari 21 04:11

izham.bidara berkata...

Salam. Saya bersimpati dengan Ustaz di atas apa yang berlaku. Inilah hakikat apa yang sedang berlaku pada PAS hari ini. Kerana perbuatan segelintir pimpinan atau ahli yang bercakap berjuang atas dasar Islam tetapi percakapan dan tindak tanduk langsung tidak mengambarkan ciri seorang Islam dan pejuang Islam sebenar. Mereka tidak dapat menerima perbezaan pendapat dan sering menggunakan pendekatan yang kotor dalam menghina golongan yang berbeza pandangan. Golongan ini biasanya pengecut berlindung di belakang surat layang dan "Tanpa Nama" kerana mereka memang bersalah. Kita bersabar dan terus bangun menyatakan kebenaran walaupun terpaksa menghadapi semua ini. Kebenaran itu pasti menang!

Ir. Izham Hashim - sahabat lama Ustaz

2010 Februari 21 07:26

Anti-UG berkata...

Malang sungguh jika Tanpa Nama adalah salah seorang pimpinan PAS Perlis.

Takut untuk berhujah dan berdepan, ditabur pula fitnah menggunakan gelaran Tanpa Nama.

Seorang yang bertanggungjawab harus berani mempertahankan apa yang ditulisnya. Kalau setakat berani tulis guna gelaran Tanpa Nama, itulah bacul paling hebat.

Patutlah PAS makin hari makin mandom. Ramai yang jenis Tanpa Nama. Tak berani berdepan. Yang tahu wala, wala, wala mengkhinzir buta..

2010 Februari 21 08:42

matsaid berkata...

Assalamualaikum wbt. Al-Fadhil Ustaz, lebihkan bersabar dan jangan layan sangat perkara sebegini. Teruskan menulis perkara ilmiah kerana Ana lihat disana kekuatan Ustaz yang boleh dimanfaatkan oleh pengunjung.
Harap maaaf dan salam.

2010 Februari 21 09:47

katfish berkata...

best la ustaz. macam tu ka orang nak jadi pemimpin kono, nak bawa jwmaah hehehe lucu saya..jemaah diri sendiri pun(7 anggota, hati akal) dia tak terbawa nak bawa orang lain. Dah tu main surat layang pulak, memang bacol betol..saya tak tahu sapa salah atau betul. tapi main surat layang, komen tanpanama memang tak gentleman langsung.

2010 Februari 21 10:01

Zolkharnain Abidin berkata...

Ibnu Qalil,
Dia bukan tersilap taip dan nak provok tetapi dia sudah mula nak dedahkan identiti dirinya yang dia sedang sembunyi secara tidak sengaja. Saudara jangan bimbang, akhirnya saya akan tahu juga siapa tanpa nama ini dan penulis surat layang itu.

2010 Februari 21 10:34

Zolkharnain Abidin berkata...

Saudara anak Jitra,
1. Saya berlapang dada. Saya bersedia berhadapan dengan sesiapa pun dalam isu yang berlaku ini. Tetapi saya tidak diberi peluang untuk berhadapan. Saya diasak ke dinding dengan tangan dan kaki diikat. Kemudian saya dihentam dari belakang pula. Saya tidak mendendami sesiapa tetapi saya kesal dengan cara bertindak sebuah parti Islam. Ya, PAS adalah parti Islam.
2. Mengapa kita perlu takut dengan bog? PAS bukan milik individu. PAS milik semua ahli dan penyokongnya. Kalau PAS ingin maju ke hadapan, PAS mesti punya kekuatan berhadapan dengan media baru. Ingat, PAS naik salah satunya kerana blog.

2010 Februari 21 10:50

Zolkharnain Abidin berkata...

Ir Izham Hashim,
Saya tidak melupai saudara. Malah dalam beberapa perjumpaan dengan kawan-kawan, nama saudara disebut. Saya setuju, biarlah orang marahkan kita hari ini. Mudah-mudahan ini menjadi sempadan kepada mereka yang akan datang. Perjuangan kita masih panjang. Allahu akbar.

2010 Februari 21 10:56

Akutaula berkata...

Bagi ana 'tanpa nama' dari golongan munafik, duri dlam daging,batu api,brsipat su'u dzhon.Kita berjuang untuk dunia kerna ALLAH dengan iklas.

2010 Februari 22 10:00

Paksu Ki berkata...

Teruskan bekerja mengikut kebolehan masing-masing. Setiap perbuatan kita dinilai oleh Allah tidak kira pemimpin, pengikut atau sapa2. Usah dijadikan blog sebagai laman untuk menegak perkara yang remeh temeh. Agenda kita belum selesai sehingga Al Quds tidak terbebas dari puak kuffar

2010 Februari 22 10:36

anafakir berkata...

Itulah hikmahnya hidup d dunia ni.Dah memang begitu pun lumrah dunia.Di huni oleh manusia yang pelbagaai sifat dan rupa perilaku.Ada yang setuju, ada yang menyokong, ada yang memfitnah, ada yang membuat tuduhan melulu, surat layang dan seumpamanya.Cuma bergantung kepada ilmu masing-masing la.Jika benar, benar lah, dapat imbuhan dari Allah, jika salah maka dia juga akan terima imbuhan yang setimpal dengannya.Jika dia bercakap dengan ilmu tetapi apa yang dicakapnya itu tidak benar, bathil dan fitnah, lagi besarlah imbuhan yang bakal diterimanya...sesiapa pun mereka, pemimpin, orang kecil jangan risau, balasan siap tersedia.Malaikat sentiasa mencatata dan tiada liquid-paper pun untuk memperbetulkan apa yang ditulis.Semuanya tercatat dan benar apa yang dicatat itu.

Cuma kalau benar kita memperjuangkan yang haq sepatutnya berani kerana benar.Berani untuk menonjolkan diri, berani mendedahkan identiti bukan berselindung dengana penyamaran.Selalunya yang berselindung itu orang yang penakut,bacul dan dayus sahaja.

Biar mereka yang berkaitan tu, bertaubat la.Jika benar apa yang ingin diperkatakan, cakap terus terang dengan bahasa yang penuh hikmah kerana teguran perlu bersifat membina dan mendidik jiwa yang mendengar.Namun jika diri sendiri masih belum terdidik dan belum insaf usahlah mencela orang lain.Jaga diri tu dulu betul-betul...itu yang terbaik.

2010 Februari 22 15:31


I’m tired.

Posted: 26 Feb 2010 06:22 AM PST

I dont know what should I say or how should I describe the feeling.

I'm tired.

You probably thinking I'm stressing myself too much. Which is true to a certain extent. Because I get all sorts of things like pounding-wall pain of headaches, IBS, gastric problems, extreme moodswings, pimples and insomnia. It get really affect me when I get really stressed up. So you could say I can't take stress.

Yet if I add a bit more like: I'm tired of living.

You would probably think mentally unstable. I am thinking of committing suicide, ending my life just that. Yet not much of that. Yes, I do admit, I do think of the unspeakable. But thank god, so far, I haven't got the courage to do so. Especially after what had happened to this friend's friend.

Ya. I thought about it. I will be leaving behind my best pals who went through thick and thin with me, what else can they not do for me. They scolded me. They laughed with me. They studied hard with me. They played hard with me. With this kind of friends around, how can I bear to leave them?

But. I still get this "tired" feeling. What exactly am I tired of? To be generic – Life.

When I am working, I am tired of working. I wanted to go to school.

But when I start school, I start to get tired of studying. I feel overwhelmed by the things I need to know at the back of my hand.

In the past, relationships validity is only 3 months. My previous relationship was 22 months. Everyone who knows me and him all thought we would be together for long. I was told  – they could see that he was the one for me. I could only smile and say – It's all in the past. He has got a new girlfriend and moved on with life. So do I.

Ask me about my current relationship. He once commented that I was not sticky enough. I agreed. Because in the past I had been sticky and when we decided to call it off, it was a difficult period for me. He had been evolving around me daily, be it in school or at work, we are always together. That explains why I decided not to be sticky from now on.

As much as I want to commit and shares our views about our future, he prefers not to talk about it. Reason? We should only talk about marriage when we have the financial means. Facing reality, what he said was very true. You put plans together  to get married, house and have kids, but at the end of the day you do not have the capital. So what's those plans for?

One side,  I feel assured because I know he's down to earth and practical. I can count on him. Yet on the other side I feel uncertain, what if we are not meant to be? Everytime I initiate to share his views, he seems to be not-so-willing to answer. I am only 21. Why am I so serious about his views? I got a long road ahead of me. Yes, I know. But somehow everytime I see him answering the questions so unwillingly makes me feel like he's not so committed in this relationship. I know by commenting it here it is not fair to him. It's like I put one leg onto his boat with the other leg still on my own boat. I want to put my other leg on his yet I am uncertain if I should put on it.  I am confused at the commitment. I know I am still young, but I like to think and plan what I want in the future.

With this wobbly feeling so long, I feel giddy, tired of life. Yes.



Slaves To Technology!

Posted: 26 Feb 2010 07:47 AM PST

It finally rained today and I for one was absolutely ecstatic. It was really a cool respite after weeks of blistering and scorching heat. I think the amount of sweat I lost in the past week alone would have been enough to fill an Olympic sized swimming pool.

The rain was furious enough this evening to more than cool the place down. And for once I welcomed the lightning and thunder that accompanied the downpour. At least sleeping tonight would be a pleasant experience :D

One thing that the rain made me realize today is how much we depend on technology. As I said, the rain or rather storm was accompanied by some serious display of lightning and thunder. When that happens, I'd insist on switching off a few electrical items in the house. The computers would be the first to be shut down and the mains pulled out. I don't want my routers and modems blowing up from any electrical surges.

The second item would be the TV. I don't want that blowing up too and besides, there wouldn't be any service from Astro either until the rain subsided. So there we were with the most important and heavily used electrical items switched off, sitting in the hall totally bored with absolutely no idea what to do.

The boys were restless without the TV and were in the dining room trying to entertain themselves by singing, well more like screeching (LOL!) and wifey was on the couch staring at the TV that was switched off and I was running up and down the stairs chasing and trying to calm Pebbles down. She's absolutely terrified of lightning and thunder.

It was then that it occurred to both wifey and me how much we depend on the TV (the boys anyway) and the internet that when it's not available we have no idea what to do! On a normal day, the boys would be watching some cartoon or movie and wifey and me would be surfing away. Good God, are we really slaves to technology that we depend on it so much that when its unavailable we're like little lost lambs? 

I don't remember not having nothing to do in my younger days when TV was unavailable due to some reason or other and computers were just figments of my imagination. I always found something to do to keep myself entertained. There was never a time when I would sit there and not know what to do. Technology has made us (well, me anyway) all creatures with no creativity!

Suffice to say, the moment the rain died down and the lightning and thunder stopped, the TV was instantly switched on and the internet was fired up and things were back to normal again and everyone was happy again and the Phillips family was normal again ... LOL!

P.S. - And I'm not too happy that Tyler Grady was voted off, I had high hopes for him. I thought he had tons of character! Damn you Americans for not voting him enough ... LOL!
.


After changing webhosting, I encountered this error message

Posted: 21 Feb 2010 07:29 AM PST

After changing webhosting, I encountered this error message everytime I tried to upgrade my Wordpress blog:

Fatal error: Allowed memory size of 33554432 bytes exhausted (tried to allocate 2516357 bytes)

I am searching hard around the web but didn't really find the solution. Most of the article gives the same solution that won't work for me..

Solution 1: Modify your php.ini file

The PHP.INI file can be found in your root directory, usually in /public_html/ directory. Open PHP.INI file and -

Find:
memory_limit = 12M
… change to 32M or higher

Before the new settings could take effect, it is necessary to restart your server.

Solution 2: Add code to your Wordpress /wp-admin/install.php file.

Open your /wp-admin/install.php file and add the following code directly under the

ini_set('memory_limit','32M');

Then, re-install your Wordpress blog using the same database.

Solution 3. Add this line of code in your Wordpress WP-CONFIG.PHP file. Add it before any other values.

define('WP_MEMORY_LIMIT', '64M');

Try to increase it to 64M if 32M seems to be insufficient.

The only solution to resolve this fatal error that really work is..

In the WP base directory, Open wp-settings.php ,
find this..

if ( !defined('WP_MEMORY_LIMIT') )
define('WP_MEMORY_LIMIT', '32M');

The file installs with 32MB as the default.
Change it to 64MB or 128MB..!!

define('WP_MEMORY_LIMIT', '64M');

Its work for me..and maybe you too!!


MOH: Management of Schizophrenia (adults)

Posted: 26 Feb 2010 05:49 AM PST



The Kain Pelekat Blogger

Posted: 26 Feb 2010 06:32 AM PST

My very good friend loves to blog with just his kain pelekat on.
No t-shirt and feeling so relaxed, he is the same old kampung boy..old boy now.

With a cup of coffee and a few pieces of wholemeal butter and sugar toast, hes off to the blogosphere.
He can go tapping without stopping to say hai..and in less than half an hour he'll get an entry done.

Waah..how do you do it with all your coughs in between?

He only grins back..

Can I take a photo of you blogging?

No reply and buat dunno..hmmm.


Blogger Tulang Besi Dipanggil Oleh Mustafa Ali

Posted: 26 Feb 2010 06:32 AM PST

Blogger yang seringkali mengkritik tindakan pemimpin PAS menyokong idea kerajaan perpaduan Umno-BN berkata, setiausaha agung parti sudah memberi "lampu hijau" ke atas aduan rasmi dibuat membabitkan tiga pemimpin kanannya, mendakwa wujud salah laku menjejaskan nama komponen Pakatan Rakyat itu.

Pengendali blog malaysianwaves.com, Abdul Rahman Talib yang turut dikenali sebagai "Tulang Besi" memberitahu The Malaysian Insider, Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali telah menyatakan kesediaan untuk menemui beliau sambil menyifatkannya sebagai "langkah positif."

"Saya menerima panggilan daripada pejabat setiausaha agung beberapa hari lalu mengatakan bahawa Datuk Mustafa mahu menemui saya berhubung aduan yang dibuat (awal bulan ini)... saya melihat kesediaan beliau sebagai satu langkah baik," kata beliau ketika dihubung di Jakarta.

Langkah itu disambut baik beliau kerana setiausaha agung yang mempunyai kata putus sama ada sesuatu aduan mempunyai merit untuk disiasat ataupun sebaliknya pernah mengetepikan beberapa aduan sebelum ini termasuk yang dikemukakan oleh Exco Pemuda PAS Abdullah Abdul Karim.

Beliau selain mempertikaikan keputusan jawatankuasa disiplin parti itu menggantung Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad enam bulan sedangkan Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali hanya diberi amaran juga mendakwa aduannya pernah ditolak Mustafa.

Tindakan itu mencetuskan rasa tidak senang di kalangan segelintir pemimpin dan ahli PAS.

Abdul Rahman yang berada di Indonesia kerana urusan perniagaan memberitahu beliau akan terbang ke Kuala Lumpur hujung minggu depan jika masalah pasportnya selesai segera.

Difahamkan ini kali pertama sejak pertengahan tahun lalu pengadu yang membuat aduan ditemui setiausaha agung untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

"Mungkin Datuk Mustafa ingin mendapatkan maklumat lanjut dan mungkin hendak tanya beberapa soalan," kata beliau sambil menambah sepatutnya "ini merupakan kaedahnya jika aduan rasmi dibuat."

"Biasanya pendakwa raya akan menemui orang yang membuat aduan... akhirnya setiausaha agung (PAS) mengambil langkah yang betul," katanya.

Dalam aduannya pada 12 Feb lalu, Abdul Rahman turut menyenaraikan supaya keseluruhan anggota Majlis Syura PAS yang menyokong usaha meneruskan dialog kerajaan perpaduan selepas pilihan raya umum ke-12 disiasat jawatankuasa disiplin parti.

Tiga pemimpin yang dimaksudkan terdiri daripada Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa, Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din dan Hasan yang bulan lalu dikenakan tindakan amaran oleh jawatankuasa disiplin.


Idea dialog kerajaan perpaduan membabitkan PAS-Umno mendapat sokongan berbelah bahagi dalam parti itu.

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan mereka yang menyokongnya menentang usaha sedemikian.

Nasharudin dan Hasan merupakan antara pemimpin dirujuk Nik Aziz agar ditukar dengan diadakan pemilihan khas menerusi Muktamar Agung Khas.

Muktamar khas tidak diadakan sebaliknya Hasan dirujuk kepada jawatankuasa disiplin di mana keputusan diumumkan 29 Jan lalu.

Isu idea kerajaan perpaduan turut mendapat perhatian Muktamar Agung PAS 2008 dan 2009.

Beberapa pihak dalam dan di luar PAS selain Nasharudin turut menyokong idea berkenaan ialah Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tetapi mereka berkali-kali telah menafikannya.

Akhir tahun lalu Abdul Rahman mencetuskan kejutan dengan mendedahkan rakaman yang didakwa pengakuan dan kenyataan menyokong idea kerajaan perpaduan.

Dalam blognya, Abdul Rahman minggu lalu berkata beliau akan melantik peguam jika tiada perkembangan daripada sekretariat PAS berhubung aduan yang dibuat.

Bagi membantu langkahnya itu dia memohon sumbangan daripada orang ramai dan setakat ini lebih RM10,000 telah dikumpulkan. -MI

Ulasan GB

Blogger Abdul Rahman Talib telah berjaya mengumpulkan lebih RM10,000 untuk tabung guaman bagi mempastikan aduan-aduannya diberikan perhatian oleh parti.

Mungkin Setiausaha Agung terkejut dengan perkembangan tersebut lantas kini bersedia meenemui Abd Rahman.

Kita berharap ia satu permulaan baru dan perubahan sikap PAS terhadap blogger yang dikatakan sering mengkritik parti. Ia juga diharap dapat membuka "saluran yang tersumbat" seperti yang diungkapkan oleh TPJ Pahang, Dr. Hamzah Jaffar sebelum ini.

Kita tidak mengharapkan pertemuan itu menjadi masa dan ruang untuk pihak parti menekan dan menindas bolgger terbabit, atau untuk menjustifikasikan "ketiadaan merit" terhadap aduan-aduan yang dilaporkan seperti mana yang dinyatakan oleh Datuk Mustafa sebelum ini.

Kita petikkan kisah Saidina Umar r.a. dengan Said bin Aamir seperti yang dinukilkan oleh Dr.Hamzah di dalam blognya:


Hayatilah kisah Saidina Umar r.a dalam menangani aduan penduduk Himsh yang mana Said bin 'Aamir telah dilantik oleh Umar r.a sebagai gabenor mereka. Suatu hari Saidina Umar telah pergi ke Himsh untuk bertemu dengan penduduk di sana. Khabarnya penduduk di sana mempunyai beberapa aduan mengenai gabenor mereka.

Sebaik saja tiba di sana, Saidina Umar r.a mengumpulkan orang ramai lalu bertanya "Apakah aduan kamu terhadap Said bin 'Aamir. Lalu mereka menyatakan ada empat semuanya Ya Umar :

1. Said bin 'Aamir tidak mahu menerima kunjungan kami di waktu malam untuk mendengar aduan atau menyelesaikan masalah kami.

2. Said bin 'Aamir sering datang lewat ke pejabat.

3. Dalam sebulan mesti ada satu hari di mana Said bin 'Aamir tidak datang ke pejabat.

4. Dalam majlis, tak semena-mena, Said bin 'Aamir akan menghilangkan diri.

Lalu Saidina Umar r.a memandang kepada Said bin 'Aamir dengan penuh 'husnu dzon / sangka baik', dengan harapan agar setiap aduan itu dapat dijawab dengan baik oleh gabenor lantikannya itu. Lantas Said bin 'Aamir menjawab, Wahai Umar, saya rasa tak wajar saya menceritakan masalah peribadiku namun kerana adanya aduan maka aku terpaksa menjelaskannya.

1. Wahai Umar, saya tidak menerima kunjungan tetamu pada waktu malam kerana saya telah jadikan waktu malam untuk Allah sedangkan waktu siang hari untuk manusia/rakyat jelata.

2. Wahai Umar, saya sering datang lewat ke pejabat kerana saya tidak mempunyai orang gaji maka saya sendirilah yang menguli tepung gandum sehingga ia mengembang lalu dibakar untuk diberi makan kepada keluarga aku. Setelah siap menyediakannya barulah aku keluar ke pejabat yang kebiasaannya telah hampir waktu tengahari.

3. Wahai Umar, saya hanya mempunyai sehelai sahaja baju untuk dipakai. Dalam sebulan ada satu hari saya membasuh pakaianku itu. Saya tunggu pakaian itu kering barulah saya pergi ke pejabat.

4. Wahai Umar, sewaktu saya masih kafir, saya pernah menyaksikan seorang sahabat Nabi saw bernama Khubaib bin 'Adiy,yang menerima siksaan dari Orang Kafir Quraisy yang telah mencederakan tubuhnya di hadapanku namun aku tidak menolongnya. Apabila aku teringat akan peristiwa itu, tak semena-mena aku rasa terkilan dan terasa berdosa. Sebab itulah aku keluar dari majlis.

Kisah ini mempunyai banyak pengajarannya. Antaranya ialah :

1. Aksi Saidina Umar r.a yang berusaha membuat lawatan ke Himsh menggambarkan sikap ambil berat pemimpin terhadap setiap aduan atau masalah yang ditimbulkan lalu menyelesaikannya dengan pantas agar api fitnah tidak terus menyala.

2. Aksi sedemikian juga menggambarkan bahawa Saidina Umar r.a berusaha untuk mendengar sendiri aduan rakyat tanpa mengutus wakil sebagai 'orang tengah'. Kerana kadang-kadang orang tengah banyak menyembunyikan fakta dan realiti sebenar yang boleh menjejaskan kepentingan peribadi atau pihak-pihak tertentu daripada sampai ke pengetahuan ketua.

3. Apabila ada aduan yang berupa dakwaan maka Saidina Umar r.a menunjukkan keadilannya dengan memberi peluang kepada Said bin 'Aamir untuk menjawab segala dakwaan/aduan dari rakyatnya secara terbuka. Manakala dakwaan dan jawapan itu pula dibuat di hadapan rakyat jelata agar rakyat sendiri dapat menilai penjelasan yang sebenar dari kedua-dua belah pihak.



Akhbar "Selangor Kita" Terbitan Siapa?

Posted: 26 Feb 2010 05:55 AM PST

Sikap jahat UMNO yang suka menyebar fitnah dan membuat onar dalam masyarakat tidak mengira masa dan tempat hingga sanggup mencemari sambutan maulidul junjungan besar Nabi Muhammad saw, lapor Suara Keadilan.

Sekali lagi golongan yang tidak mengerti erti kesopanan ini mencemar majlis tersebut dengan mengedar akhbar Selangor Kita pro-Umno di perkarangan letak kereta Stadium Melawati Shah Alam di mana Majlis Sambutan Maulidur Peringkat Negeri Selangor diadakan pagi tadi.

Beberapa penduduk yang hadir pada majlis berasa tidak puashati dengan tindakan UMNO kerana ia telah mencemarkan Sambutan Maulidur Rasul.

Ahli Parlimen Hulu Langat Che Rosli Che Mat berasa kesal dengan tindakan tersebut dan menyifatkan sebagai tindakan jahat selain cuba mengelirukan rakyat.

"UMNO telah mengambil kesempatan diatas program kita dengan mengedar risalah yang memburukkan pemimpin Pakatan Rakyat"Kita dalam program Sambutan Maulidur Rasul bukannya majlis politik tetapi UNMO tidak fikir semua itu malah mereka menghina majlis tersebut yang dia tahu hendak menghasut rakyat," jelasnya

Beliau juga menyifatkan UMNO sekarang sudah kehabisan ide untuk menyakinkan rakyat sehingga mengambil tindakan sedemikian.

"Jelas sekali UMNO sekarang tengah sakit tenat sehingga tidak hormat pada majlis tersebut. Saya berpendapat risalah ini telah diedar melebihi seribu naskah.

"Selain itu kita kesal dengan tindakan pihak berkuasa yang tidak mengambil tindakan semasa risalah tersebut diedar dan ini menunjukkan sikap berat sebelah dan ketidakadilan yang berlaku," sambungnya lagi.

Akhbar Selangor Kita telah memuatkan pelbagai isu yang boleh mengelirukan rakyat selain kes Konspirasi II Datuk Seri Anwar yang masih dalam perbicaraan juga dimuatkan.

Sementara itu, Umno Selangor hari ini menafikan mempunyai maklumat mengenai akhbar Selangor Kita tersebut. Demikian dinyatakan oleh Ketua Penerangan UMNO Selangor, Abdul Shukur Idrus, sewaktu ditanya mengenai kewujudan akhbar tersebut yang diagihkan secara percuma dan berleluasa semasa sambutan Maulidur Rasul hari ini.


MOH: Management of Type 2 Diabetes Mellitus

Posted: 26 Feb 2010 05:25 AM PST



WEEKEND VIEW: POUND DOGS: What's The Best Way To Deal With Local Councils?

Posted: 26 Feb 2010 05:19 AM PST

aNt's aNgle:

IT'S FUNNY HOW SOME ANIMAL-LOVERS THINK.

Nothing seems to ever appease them when it comes to local governments (PBTs) and dog pounds.

No matter what PBTs do to try and improve the situation of a pound, they are never satisfied. 

Every action of local councils is seen by them with deep suspicion and distrust.

Fortunately, these are only a small group of people.

For them as long


GST? Not now!

Posted: 26 Feb 2010 07:04 AM PST

Source: http://www.malaysiakini.tv/video/18626/gst-wrong-remedy-for-now.html

Well, if you don't have Malaysiakini login.. you better subscribe lah! Hahahah.. But it is really important that you watch this and understand the impact of GST implementation.

I think the panelists did a lot of research to justify why there will be a lot of leakages and how it will burden Malaysians once it is being implemented.

I leave it for you guys to judge.


Budak Perempuan 3 Tahun Mati Dipercayai Didera Teman Lelaki Ibunya

Posted: 26 Feb 2010 05:12 AM PST

Seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun mati dipercayai akibat didera oleh teman lelaki ibunya di rumah mereka di Kampung Batu 30, Ulu Yam Lama, Batang Kali, malam tadi.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Affandi Yahya, berkata mangsa yang dikenali sebagai Sapiah, sebelum itu dibawa oleh teman lelaki ibunya itu ke Hospital Kuala Kubu Baru dengan mendakwa kanak-kanak malang itu mati kerana terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Beliau berkata lelaki yang berusia 28 tahun itu datang bersama seorang rakan lelaki dan kemudiannya meninggalkan kanak-kanak yang sudah tidak bernyawa itu di wad kecemasan kira-kira jam 8.30 malam.

"Ketika jururawat hendak bertanya lebih lanjut mengenai kemalangan itu, mereka kemudiannya melarikan diri dengan mendakwa perlu bergegas ke balai polis untuk membuat laporan.

"Kira-kira jam 11 malam, pihak hospital menghubungi kita dan hasil semakan, tiada sebarang laporan diterima mengenai kemalangan jalan raya dan hasil pemeriksaan awal ke atas tubuh mangsa mendapati mangsa dipercayai mati akibat didera," katanya ketika dihubungi hari ini.

Norel Azmi berkata hasil pemeriksaan awal pihak hospital mendapati mangsa mengalami kecederaan di tubuh badan selain luka-luka di dagu, lebam di perut serta bawah telinga dan dipercayai mati ketika dalam perjalanan ke hospital.

Beliau berkata polis kemudiannya menahan teman lelaki ibu mangsa yang bekerja sebagai pemandu teksi kira-kira jam 3 pagi tadi bagi membantu siasatan.

Mayat kanak-kanak malang itu dibedah siasat 3 petang ini.

Ibu mangsa dan teman lelakinya itu difahamkan mempunyai hubungan sejak enam tahun lalu dan mempunyai seorang anak berusia setahun enam bulan hasil perhubungan mereka.

Ibu mangsa, yang juga ibu tunggal dan berusia 20-an itu juga mempunyai seorang lagi anak hasil perkahwinannya, kini dirawat di Hospital Kuala Kubu Baru selepas dilaporkan pengsan akibat terkejut dengan berita kematian anaknya. - Bernama




This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Happy birth day THUMB UP June Rose’s May May Thazin

Posted: 26 Feb 2010 03:58 AM PST

(June Rose's) Thumb up sign from wiki

June Rose pic wiki

Read all at the Source: Wikipedia 

A thumbs up or thumbs down is a common gesture represented by a closed fist held with the thumb extended upward or downward in approval or disapproval respectively. These gestures have become metaphors in English: "My boss gave my proposal the thumbs-up".

Opposable thumbs

Carleton S. Coon, having observed Barbary apes in Gibraltar using the gesture, hypothesised in the anthropological classic The Story of Man that it is a mutual celebration of having opposable thumbs.

YES! Human Thumb, being able to oppose is UNIQUE. (Here comes your Arabic name's meaning again.) Although some apes could partially do, this opposable thumb, thanks to the Saddle shape 1st. Carpo-Metacrpal Joint (1st. C Mp Jt), gives the human beings to do everything they wish to do in the world. Of course, the Brain must be the Master Mind behind the thumbs. Allah gives the humans the brain to think and the opposable thumb to create and do anything on the earth.

Now about the JUNE ROSE. You are the Royal Thazin and the Insyallah pretty, healthy, intelligent and good girl is June Rose for me.

The traditional June birthstone is the pearl. The June birth flower is the rose, or the honeysuckle, as roses and honeysuckles bloom throughout June. June is also sometimes called the "Rose month."

In both common and leap years, no other month begins on the same day of the week as June. This month and May are the only two months that have this. (Wiki)

Events in June

 

 



What is the point?

Posted: 26 Feb 2010 04:37 AM PST

So, you have a huge salary... and the company can afford to pay you huge bonus...
Since you travel overseas, you got allowance some more...
Not to mention the hardship allowance since you have to be in 'high risk' environment for the company and the nation... (serving the country, remember?)
And on top of that, your little business is running well...

But what's the point, really, to own all the wealth in the world, being able to do whatever you think you can do with the money you have... if you just can't buy one thing...happiness...

What is the point of being wealthy if you are not happy?


Penang State Art Gallery: Beauty in canvas

Posted: 26 Feb 2010 03:41 AM PST




As published in The Star

Serene female portraits
By JEREMY TAN Photos by RONNIE CHIN and JEREMY TAN


CHINESE artist Li Si Yun specialises in serene portraits of dignified women, and his pieces are much sought after by private collectors the world over.

A collection of 18 such pieces, some of which are valued inthe range of US$90,000 (about RM300,000), are currently on exhibit at the Penang State Art Gallery until Sunday, graciously loaned by private collectors and organisations specially for the show.


Beauty in canvas: Li (left) showing Wong one of his paintings while accompanying him around the exhibition at the Penang State Art Gallery.

Speaking during its recent opening ceremony last Saturday, state Town and Country Planning, Housing and Arts Committee chairman Wong Hon Wai said it was an auspicious day to launch the exhibition as it coincided with the seventh day of Chinese New Year, which symbolises the birth of mankind.

He added that it was also a great opportunity for Penangites to admire the works of an accomplished Chinese artist like Li, who hails from Sichuan.


My fair lady: 'July Flowers'

Teoh Cheng Jin, chairman of event organisers Pusat Budidaya Cemerlang, expressed hope that the state government would continue its support of the arts and culture, as he believed that a society which only concentrated on modernisation and ignored artistic pursuits was nothing more than an empty shell.

"It's rare to be able to view Li's works in an exhibition like this. But due to great demand, he was able to source them from private collections for the benefit of local art lovers," Teoh said.


Tranquil scene: 'Beauty Fan'.

During the ceremony, the organisation also donated RM2,000 to the Penang Chinese Girls' High School (PCGHS) Chinese Orchestra, and RM1,000 each to the Boys Brigade Malaysia 17th Penang Company and Warga Emas Pusat Komuniti Penyayang Permata.

Earlier, the PCGHS orchestra treated the crowd to a medley of traditional tunes, with student Tan Yun Han singing several solo festive numbers.
撮合中國畫家
檳畫廊辦畫展

"庚寅虎嘯迎新春文化廟會"撮合中國首位畫家,在檳州畫廊舉辦個人畫展!

這位中國當代實力派油畫家李絲雲是以畫美女見稱,在他今次為檳城人帶來的"古典及唯美"精品集當中,也包括18幅特從個人收藏家方面商借來展出的畫作,而且是展出最多珍藏畫的一次。

黃漢偉指出,李絲雲在2008年喬治市申遺成功時,也曾與另99位國際著名畫家參與在檳舉行的100人國際畫家畫展。

他說,這項由檳州博物館畫廊委員會、檳州英才文化康樂中心與以馬內利畫廊聯辦的畫展,是從本月20日開始至28日在檳州大會堂畫廊舉辦,時間由上午9時至下午5時


Retail Therapy on Friday noon

Posted: 26 Feb 2010 07:04 AM PST

Whilst mom was doing her skin care treatment at New York Solutions, I did my own 'treatment'. LOL


Retail therapy. Oh wait, I got 20% discount. Not really retail lah :p And btw, I think my thighs are looking a wee bit slimmer. Heh.


Jerry Brewer | Captivating figure skater Kim Yu-na wins gold | Seattle Times Newspaper

Posted: 26 Feb 2010 02:07 AM PST

Jerry Brewer | Captivating figure skater Kim Yu-na wins gold | Seattle Times Newspaper

The most-debated question of any Olympics has an answer now. Who should be the face of these Games? Kim Yu-na, for certain.

By Jerry Brewer

Seattle Times staff columnist


South Korea's Kim Yu-na skates to a gold medal with a record score in the long program.

(Click on image to enlarge) JOHN LOK / THE SEATTLE TIMES

VANCOUVER, B.C. — The most dominant athlete at these Winter Olympics is 5 feet 4, 103 pounds and skates in such a mesmerizingly graceful manner that grown men stood in front of an electronics store in South Korea on Tuesday, transfixed, unashamed, overjoyed.

Do an Internet search for that picture. It explains the greatness of Kim Yu-na perfectly. She's smiling — elegant, beautiful — on about 20 TVs. The men are frozen, and it seems like she has entranced the world. The photo was taken during the figure skater's world-record performance in the short program that night.

But after watching Kim's free skate Thursday, after watching her shatter another world record, after watching her own an intriguing and gifted field, you're left to wonder if any country, any gender, any living thing with eyeballs would dare stop staring at this 19-year-old phenom.

When the Pacific Coliseum public-address announcer introduced Kim as the gold winner during the medal ceremony, a man in the crowd screamed, "I love you!"

She made Korea proud. She made her sport proud. She made any casual observer who paid attention an instant fan of women's figure skating.

Including me.

Especially me.

So, the most-debated question of any Olympics has an answer now. Who should be the face of these Games?

Kim, for certain.

Not Lindsey Vonn, not Apolo Ohno, not Bode Miller.

Kim Yu-na.

Remember her name, and never forget how she dazzled the 2010 Winter Olympics. Remember her astounding agility, and never forget the tears she shed while gliding off the ice this night.

"I still can't believe my performance," she said. "Watching previous figure skaters, I always wondered why they cried after their performance. Crying for the first time today, I still don't know why I did."

Kim overwhelmed a worthy competitor, Mao Asada, of Japan, the silver medalist. She made you cheer when your heart said to give all your support to Canadian Joannie Rochette, who skated to a bronze medal just five days after losing her mother to a heart attack.

Kim won Korea's first gold medal in women's figure skating and its first gold in any Winter Olympics event other than speedskating. She was as electric as the stunning blue dress she wore, flawlessly executing triple flips, triple lutzes and double axels at full speed, landing so softly each time that it felt like you were watching a feather float to the ice. Then Kim would wow the crowd with her flexibility during combination spins.

The performance was so impossibly artful, so in tune with her musical selection — George Gershwin's "Concerto in F."

How about that? A 19-year-old performed to a song written 85 years ago and matched its brilliance, maybe even amplified it. She truly is Queen Yu-na.

That's her nickname back home. On this night, she fulfilled all lofty expectations with her world-record 150.06 score. Combine that with a world-record 78.5 in Tuesday's short program, and you have a 228.56 total that's every bit as impressive as Usain Bolt running 100 meters in 9.58 seconds.

"I still can't believe the score I received," she said. "I'm really surprised. It's almost as close as the men's score."

Kim's performance softened the disappointment of the United States. For the first time since 1964, the U.S. didn't win a medal in this event. Teenagers Mirai Nagasu and Rachael Flatt finished fourth and seventh, respectively. Considering the tradition of American female figure skaters, the outcome will go down as a failure, but Flatt, 17, and Nagasu, 16, didn't fail. They both posted season-best scores Thursday. The trio of Kim, Asada and Rochette was simply in another league.

Rochette, the emotional favorite, turned in another incredible, heartfelt effort. She fulfilled the vision of her late mother, Therese Rochette.

"I feel proud and the result did not matter," Rochette said. "I'm happy to be on the podium. It was a lifetime project for me and my mom, and we achieved that."

But the night was about Queen Yu-na. She proved that she hadn't been prematurely anointed. She turned the pressure of an adoring nation into inspiration. She's the champion, of this event and of these Games.

"I still can't believe this day has finally come for me," Kim said.

It's a day that may never end. It will stand for a long time, frozen, like those men she hypnotized back home.


No comments: