Friday, April 23, 2010

Let's talk about music

Let's talk about music


Let's talk about music

Posted: 23 Apr 2010 11:12 AM PDT


No, no, no. I'm not talking about Greenday or Coldplay or Goo Goo Dolls. I'm talking about traditional music. Have you listen to Sarawak most famous musical instrument called Sape? I guess those never step their feet in Sarawak's land might never see or touch this traditional musical instrument. Come let's see how it looks like.




Nah, that's Sape. Traditional Orang Ulu's guitar. It has 4 strings if I'm not mistaken. I forgot. Sape, if according to history, was ORIGINALLY from Kenyah tribe. One of several tribes of Orang Ulu (upriver people). Orang Ulu has many small ethnics, like Kayan, Kenyah, Penan, Punan, Kejaman, Kelabit, Ukit, Bukitan, Lahanan, Lun Bawang and etc.

According to legend, this sape was created by Anyi Selong, a Kenyah warrior. In his dream, he saw a man played Sape. The music was so magnificent. So, he was told to play it too and from that on, the music evolved. More or less the history. And now, most Dayaks (Orang Ulu and Iban too) can play it. But of course, the Kenyah tribe is the best player among all.

Sape is heavily decorated with traditional art and the head usually crafted like a Hornbill (see picture). Besides, it needs two players to play. First player is whar we called as ''lead guitar'' and second player usually the one we called as ''bass player''.

I'm not sure how they play it, but from what I observed, the left hand to press the string and right hand for ''strumming'', just like guitar, but different strumming pattern. It used the thumb to strum (from what I observed).

Matthew Ngau. One of famous Sape player in Sarawak.


My grandpa's brother(datuk saudara la tu) also can play this instrument. And he made his own Sape. I used to hear him played Sape in the evening. Soothing music and sometimes when the music so emo, you can cry too. Ha ha ha. Seriously. I wish I can play it too. It doesn't necessary if I can play guitar, then, I can play Sape. No, it's different. Sape is truly all about listening to music. Immerse in the music. It does not has C,G,F or Am chords. It's about how you play and create a chord by your own.

Nowadays, most Sape comes with electric. So, don't worry, you can plug-in into your amplifier just like acoustic guitar. The price? Erm, I heard it's quite pricey too >.<>

Oklar, that's all I know. If you want to know more, nah, just come to Sarawak and experience yourself. Oh, don't worry, we are not going to headhunt you. Muahahahahahhaha!

p/s: I lost all my dramas and movies in my external HD due to some stupid virus, I had to reformat it. T_T


After School Uee likes Chum Churum Cool

Posted: 23 Apr 2010 10:28 AM PDT

Korean pop star Uee from After School posing for Chum Churum Cool soju. The 22-year-old singer-actress is a commercial darling in Korea; her posters and ads could be seen here-there-everywhere in Seoul.

After School Uee for Korean Chum Churum Cool soju

Read the rest of this post »

After School Uee likes Chum Churum Cool from YeinJee's Asian Journal


Finally, 87 surviving forsaken Felda settlers get back what is rightfully theirs

Posted: 23 Apr 2010 10:46 AM PDT

They waited for 15 years!

The rest could not wait. They died.

That's how Umno-led BN government works - rob first, pay later!

Don't know why these Felda fellows are so blind.

They even thanked BN! Exactly what Najib wanted!

In fact, he wants more! He wants them to be grateful to BN from cradle to grave!

(if you are interested, click here to read this insignificant news)


Old Souk, Gold Souk & The Creek

Posted: 23 Apr 2010 10:43 AM PDT

It was a great day today :)

I had a tour around Burjuman area and got 'stucked' shopping at Burjuman Centre. But hey, I managed to control myself to ONLY buy one thing :p

Then, from Burjuman Centre, I walked all the way to Siraj Building. Bertuah punya Ana. She said, "Oh, it's very near already!" But it turned out my ketiak berpeluh walking all the way to her apartment! Haha. It was my first meeting with her and her roomie. Met Jah, Ola (a Nigerian brought up in UK guy), Shima & hubby and Szu Lin. After gobbling up Ana's home made dishes and watching Yes Man, Ana, Jah & your truly decided to have a little walk.


Old Souk & Gold Souk are not too far away and they are situated to what the call The Creek. We went onto the Abra (the boat) and it costs only 1 dirham to cross the river!

Darn, I'm tired now.... can I continue writing later?


a MB’s breakfast and house

Posted: 23 Apr 2010 10:32 AM PDT

the 1st  picture here shows nik aziz nik mat (tok guru), the MB of kelantan having breakfast. i suppose if it is the former selangor MB, his breakfast will be in a posh restaurant. after all, don't you remember, when there was this hue and cry over his million ringgit mansion (2nd pic), he was heard to say "i'm a former MB.  you don't expect me to live in a small house." but wait… nik aziz, who is not a former MB but the current MB lives in a small house (3rd pic).

btw, i received the 1st picture of nik aziz having breakfast via email, with the following write-up in bahasa:

SARAPAN PAGI SEORANG MENTERI BESAR.

Sewaktu kami sekeluarga berkunjung ke Kota Bharu Kelantan pada cuti sekolah bulan lepas, kami sekeluarga sarapan pagi di gerai berhampiran hotel penginapan.. Kami sekeluarga terkejut dan rasa terharu bila kami dapati MB Kelantan tengah sarapan pagi di gerai tersebut berseorangan tanpa pengawal peribadi dan pegawai kerajaan Kelantan..

Malah beliau terlebih dahulu menegur dan menberi salam kepada kami sekeluarga serta mengajak kami sekeluarga makan bersama-sama dimeja beliau sambil berborak menayakan dari mana, bagaimana perasaan kami bila berada di Kelantan dan banyak lagi.. Ketika berborak, beliau tiada sedikit pun menyentuh soal politik atau cerita perkembangan terkini di Negeri kami (Negeri 9).. Malah beliau berterima kasih kepada kami kerana sudi datang dan lihat sendiri keadaan di Kelantan daripada membaca di akhbar atau melihat di TV.. Malah kami sekeluarga rasa lebih terharu bila beliau bayar kami sekeluarga makan pada pagi itu..

* MB Negeri saya sendiri pun susah nak jumpa.. kecuali ada majlis rasmi yang ada       publisiti sahaja.



I AM TONGKAT ALI BUT I AM GINSENG INSIDE! MUHYIDDIN IS NOT A RACIST BUT A MUTANT!

Posted: 23 Apr 2010 09:30 AM PDT

Remember, the goal of 1Malaysia as stated in Paragraph 11, page four of the (GTP) Government Transformation Plan, is to make Malaysia … ultimately a greater nation: a nation where, it is hoped, every Malaysian perceives himself or herself as Malaysian first...*YAWN*
I don't think PM Najib believes in his own goal of 1Malaysia. Ooops...Is it his own goal or Apco's goal?

Why do I think that he does not believe in the goal of 1Malaysia? Reason being he cannot even convince his own deputy who prides in being "Malay first". He said, "Everybody has their roots, and I am Malay. But in my heart, I am Malaysian..." It's like saying, "I am Tongkat Ali but I am Ginseng inside!"

My earlier post - DPM: 'Yes, I am Malay first and no apologies' - Sorry, no more 1Malaysia!


TGNA : Kerja Bodoh Dan Kebudak-budakan UMNO

Posted: 23 Apr 2010 08:43 AM PDT

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat menyifatkan tindakan menyerang peribadi calon PKR Datuk Zaid Ibrahim sebagai perbuatan "orang yang tidak ada modal" untuk berkempen dalam pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor.

Mursyidul am PAS itu menyifatkannya sebagai satu "kerja bodoh dan kebudak-budakan".

"Calon ini (Zaid adalah) calon parti, Kalau Umno ada modal, serang parti lah, jangan serang tubuh (peribadi individu). Ini kerja bodoh, ini kerja budak-budak.

"Ini calon parti. Parti A dan Parti B. Parti A lawan Parti B. Parti B lawan parti A. Jangan serang peribadi.

"Macam budak budak kecil lah, kalau dia boleh bertumbuk, dia bertumbuk. Kalau tak boleh bertumbuk, dia jebeh (menjelir lidah), dia meludah. Itu semata-mata nak lepas geram, tanda dia tak boleh jawab," katanya sambil menjelir lidahnya sedikit menyebabkan kira-kira 50 wartawan termasuk hadirin ketawa.

Nik Aziz yang juga mursyidul am PAS berkata demikian bagi menjawab soalan pemberita berhubung perbuatan menyerang peribadi Zaid yang didakwa seorang peminum arak tegar dan berjudi, dalam kempen pilihan raya.

"Ini satu perkara yg memalukan. Memalukan politik Malaysia," katanya di Kuala Kubu Baharu malam ini.

Turut hadir dalam sidang media itu ialah Zaid, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, pemimpin DAP Lim Kit Siangdan naib presiden PKR Azmin Ali.

Dalam sidang media yang sama juga, Nik Aziz turut menempelak Jabatan Agama Islam (JAIS) yang melarang pemimpin politik berceramah di masjid untuk kepentingan politik.

"Siapa ajar tak boleh cakap politik dalam masjid. Allah memerintah manusia dengan keadilan. Keadilan ada urusan politik, dibaca dalam al-Quran, dalam masjid," katanya sambil membaca sepotong ayat al-Quran.

"Allahu Akbar, kita azan, ini politik. Mengajak orang ramai pergi ke masjid, ini politik... Ini kerja-kerja saki baki ajaran penjajah barat yang mengasingkan ajaran agama dan politik... Ini adalah ajaran karut yang ditinggalkan oleh Inggeris yang diterima oleh manusia Muslim. (Saya) rasa dukacita," katanya.

Dalam sidang media yang sama, Zaid yang juga bekas menteri kabinet menjelaskan bahawa beliau amat menghormati kealiman dan ketinggian ilmuan menteri besar Kelantan itu.

Menurutnya, beliau amat terharu apabila Nik Aziz menelefonnya sebanyak dua kali dari Mekah, memintanya bersabar ketika berdepan dengan serangan peribadi terhadapnya di Hulu Selangor. -mk

Perutusan Tuan Guru Buat Pengundi Hulu Selangor

"Bahaya pemikiran Umno: tolak Umno, terimalah kebenaran Islam"

Assalamu'alaikum warahmatullahi wa barakatuh, dan Salam Sejahtera.
Firman Allah SWT (al-An'am 6:162),

Maksudnya, "Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam."

Sesungguhnya, segala puji-pujian yang tidak terhingga kepada Allah Tuhan yang mencipta dan mentadbir sekalian alam. Puji-pujian juga yang teramat tinggi kepada Nabi Muhammad Pesuruh Allah, Nabi pengakhir zaman.

Didoakan kepada semua pengundi bagi pilihan raya kecil P.094 Hulu Selangor berada di dalam keselamatan dan kesejahteraan hendak-Nya.

Tuan-puan, dan saudara-saudari yang dihormati sekalian.

Bersempena dengan musim kempen pilihan raya ini, sukacita saya mengingatkan diri saya dan menyampaikan ingatan sama kepada sidang pengundi sekalian yang bakal mengundi pada hari Ahad, 25 April 2010 nanti.

Jadilah ingatan ini sebagai panduan utama untuk sidang pengundi sekalian menjadi seorang yang berhak mengundi, menunaikan tanggungjawab mengundi dan memangkah kertas undi dengan pasangkan niat , "sesungguhnya aku mengundi untuk menegakkan kebenaran dan keadilan serta kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat."

Tuan-puan, dan saudara-saudari sidang pengundi sekalian.

Perkara pertama kita kena tahu, betapa Umno telah menghancurkan simbol Bulan Bintang yang dipakai oleh PAS pada tahun 1971. Sedangkan pada PAS, Bulan Bintang itu mempunyai makna yang besar dari segi mendidik rakyat kepada cara hidup beragama. Pertama, Bulan Bintang itu dipakai di atas menara masjid-masjid –– rumah Allah Tuhan yang Maha Kuasa. Kedua, Bulan Bintang adalah simbol bagi PAS untuk menghidup dan menghayati serta melaksanakan falsafah hidup beragama (muslim sejati) berteraskan doa iftitah yang selalu dibaca ketika permulaan sembahyang. Doa yang dimaksudkan ialah "sesungguhnya sembahyang ku, ibadat ku, hidup ku dan mati ku adalah kerana Alllah Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam (Lillahi Rabbi 'alami)." Oleh sebab itu, melalui simbol Bulan Bintang apabila dilihatnya, maknanya seseorang diajak untuk mengingati tanggungjawab beragama –– sembahyang dan beribadat, serta memikirkan soal hidup dan mati. Dengan cara itu, harapan PAS supaya rakyat sentiasa berada di dalam kehidupan beragama, berkeamanan dan berharmoni.

Akibat daripada larangan penggunaan simbol Bulan Bintang itulah dapat dilihat hari ini, bila mana rakyat hari ini begitu bercelaru amalan hidupnya –– terbabit dengan segala amalan maksiat dan kerosakan akhlak serta berlaku amalan hidup yang berlawanan dengan apa yang ucapkan di dalam solat. Di samping berlaku tingkah laku yang di luar daripada sifat kemanusiaan seperti membuang bayi dan pembunuhan sesama insan.

Perkara kedua yang perlu diingati ialah tindakan pemimpin Umno yang telah menghapuskan penggunaan tulisan jawi. Tulisan jawi juga dihapuskan dalam pendidikan di sekolah. Ia berlaku zaman Almarhum Khir Johari, menghapuskan pengajaran dan penggunaan tulisan jawi itu.

Kesannya ramai orang Melayu, khususnya generasi sekarang tidak pandai membaca dan menulis jawi. Sedangkan jawi adalah tulisan dan bahasa al-Quran, dan ia adalah warisan ilmu orang Melayu zaman berzaman. Maka, ia bukan sekadar menghapuskan budaya ilmu yang menjadi medium pendidikan utama orang Melayu, malah orang Melayu kini amat dangkal dengan pengetahuan al-Quran kerana mereka sudah tidak pandai membaca al-Quran. Inilah bahananya dasar Umno.

Rakyat kena persoalkan, kemana Umno nak bawa rakyat. Nak kata Umno nak bawa ke jalan agama, jelas Umno sudah buat banyak perkara yang bercanggah dengan kehendak Islam seperti melarang guna Bulan Bintang dan tulisan jawi.

Tuan-puan, dan saudara-saudari sidang pengundi sekalian.

Pekara ketiga, layak juga dipersoalkan kepada pemimpin Umno, apakah tujuan sebenar Umno lawan sangat PAS ini? Sedangkan PAS sudah diakui sebagai parti yang berjuang untuk Islam, demi untuk melaksanakan pentadbiran dan mengamalkan sistem masyarakat Islam di Negara ini. Boleh jadi, Umno lawan PAS atas dasar demokrasi.

Jika begitu, kaedah demokrasi sebenarnya mengajar kita supaya berlaku adil kepada semua pihak. Apabila bertanding dalam pilihan raya, hendaklah mengamalkan pilihan raya yang adil dan bersih, tiada ugut-mengugut dan sogok-menyogok. Jika PAS menang, kena terima itu mandat rakyat dan perlu dihormati. Persoalannya, apa pasal pula Umno begitu gah kononnya berjuang ikut demokrasi, tetapi prinsip demokrasi tidak sedikit pun dipatuhi?

Tengok saja atas isu wang royalti petroleum. Sekian lama negeri Terengganu di bawah kuasa BN, royalti minyak dibayar kepada kerajaan negeri . Tetapi bila saja PAS menang di Terengganu tahun 1999, setahun selepas itu royalti sudah ditarik dan ditukar pula kepada wang ihsan. Itupun sudah tidak diberi kepada kerajaan negeri. Ia disalur terus kepada Umno bahagian. Semuanya adalah bukti Umno sendiri tidak hormat, malah melakukan perkara yang bercanggah dengan prinsip demokrasi.

Benarlah Umno yang mendakwa berpegang dengan prinsip demokrasi, hakikatnya Umno tidak mematuhi prinsip demokrasi.

Cuba kita renungkan sedikit, bagaimana Islam pula mengajar umatnya berjuang. Sesungguhnya Islam adalah lebih bertamadun berbanding demokrasi, kerana demokrasi tidak mengajar soal dunia dan akhirat. Namun, Islam dikatakan lebih bertamadun kerana mengajar kita dengan prinsip bahawa 'apa saja yang kita perjuangkan, semuanya akan disoal oleh Allah SWT di akhirat.' Prinsip seumpama ini adalah selari dengan prinsip 'sembahyang ku, ibadat ku, hidup ku dan mati ku, semuanya kerana Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam.' Barang ini (prinsip ini) tidak ada dalam perjuangan Umno.

Sebab itulah kita berani katakan bahawa perjuangan Umno adalah perjuangan sekular. Lebih-lebih lagi, Umno dilihat lebih mengutamakan pembangunan berteraskan kebendaan semata-mata. Maka, tidak ada bezanya perjuangan Umno itu dengan perjuangan parti politik di Barat yang mementingkan pembangunan dan kemajuan semata-mata. Sebab itulah, perjuangan Umno mengasingkan prinsip agama dengan politik. Maka jadilah Umno sebagai parti sekular, iaitu sebuah parti yang mengamalkan politik suku, agama suku. Ia memberi makna, semacam kerja politik tiada kaitan dengan dosa dan pahala lagi. Sebab itulah ada pemimpin Umno berani melakukan segala amalan politik yang bercanggah dengan ajaran agama. Mereka mengamalkan politik wang, politik ugut dan politik paksa. Sedangkan kesemuanya itu bercanggah dengan ajaran Islam dan dilarang keras oleh Nabi Muhammad SAW.

Tuan-puan, dan saudara-saudari sidang pengundi yang dikasihi sekalian.

(Akhirnya), perkara keempat mengenai perjuangan Umno ialah amalan salah Umno yang sentiasa mengasing-asingkan rakyat dengan membeza-bezakan rakyat mengikut kaum-kaum. Akibat amalan salah Umno itu, akhirnya orang Melayu dibeza-bezakan dengan bukan Melayu. Dan paling salah membeza-bezakan antara Melayu yang sokong Umno sebagai Melayu-Umno dan yang sokong PAS sebagai Melayu-PAS.

Kemudian berlaku pula pengasingan antara hak Melayu dengan hak bukan-Melayu, diikuti pula hak Melayu-Umno dengan hak Melayu-PAS. Paling teruk juga, orang Melayu-PAS telah dibeza-bezakan dari segi jawatan dan kenaikan pangkat, subsidi dan bantuan, dan hak-hak antara negeri diperintah Umno-BN dengan negeri diperintah PAS-Pakatan Rakyat. Seperti juga berlaku pada akhir-akhir ini, bila mana persoalan wang royalti petroleum untuk Kelantan sendiri tidak diberikan kepada kerajaan negeri, sedangkan kepada kerajan negeri Sabah dan Sarawak terus diberi. Apa yang berlaku, 'royalti' ditukar kepada 'ihsan' dan pemberian ihsan pula adalah kepada Umno bahagian.

Demikianlah, buruknya amalan membeza-bezakan itu. Ia telah mendera rakyat Kelantan, kerana kerajaan negeri Kelantan hari ini adalah dipilih atas hak dan kehendak rakyat. Amalan Umno sebegitu telah menepikan langsung nilai keadilan yang diajar oleh Islam. Sekaligus bertentangan dengan ajaran Tauhid Islam. Mengikut ajaran Tauhid, bukan hanya Tuhan itu Satu, tetapi satu segala-galanya. Hatta manusia yang berbagai-bagai bangsa itupun adalah disatukan di bawah satu keturunan iaitu keturunan Nabi Adam AS.

Oleh itu, kembalilah kita kepada ajaran Islam dan mengamalkan cara hidup beragama. Sesungguhnya sistem Islam adalah benar dan adil untuk semua kaum. Ingatlah, firman Allah (surah Ali-Imran 3:102-103),

Bermaksud, "wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai ."

Sebenarnya Allah SWT tidak menerima segala amalan kita, melainkan kita beramal dengan ajaran Islam yang syumul. Menolak perjuangan Umno sudah pasti membebaskan diri kita daripada segala-gala amalan salah.

Sehubungan itu, saya menyeru dan merayu kepada sekalian pengundi Hulu Selangor yang budiman lagi bijaksana, undilah calon Pakatan Rakyat Datuk Zaid Ibrahim dari parti KeADILan. Saya penuh yakin dan percaya di atas pengalamannya selaku bekas ahli parlimen dan menteri kabinet, sesungguhnya beliau mampu melaksanakan tugas dan tanggungjawab untuk membela dan menunaikan harapan rakyat di parlimen Hulu Selangor. Keluarlah mengundi beramai-ramai, jangan hiraukan ugutan Umno-BN dan selamat mengundi.

Semuga tuan-puan, dan saudara-saudari sekalian dirahmati Allah Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

"Harapan Baru Malaysia"
*** PAS UNTUK SEMUA ***

Sekian.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat,
Mursyidul Am PAS

-blogtokguru



Most Wives Hate Lies...

Posted: 23 Apr 2010 09:00 AM PDT

I am not shy to admit that my marriage has been quite in a disarray these recent years.
Its not something new in this matrimonial world..
Happy and unhappy marriages co-exist side by side as always.
Both parties are at fault one way or another..

We've always tried our very best to salvage back our broken pieces for the sake of our 7 children.
Now with a very loving daughter-in-law in the picture, its about time the both of us strive to straighten our marriage and show a very good example to our children.

If we can't feel the love and trust towards each other, we must make a decision..revive back the marriage or simply just end it!
I too am so mentally tired of the loud debates..its a trauma for the kids when you especially hit your 'high notes!'

No one wants unhappiness..especially at our wargamas age.
But if a spouse has been quietly suffering and has been always on the lookout for a better partner, the injustice and pain imposed on the other half is so emotionally excruciating.

Its better to plan..discuss nicely which direction you really want..stop tormenting your imperfect spouse. You want the change..so be it!
Wrap it up..
No animosity please..the smiles must never stop.

And..no more lies..stop the nonsense..if you can't afford to be honest anymore with your spouse just let her go..and its only fair that you provide her with some funds..jangan pulak suruh lenggang lenggok keluar sehelai sepinggang.
Something is also very wrong when you find comfort in confiding with other younger female strangers instead of your wife.
Talking to her is such a chore but talking to other younger women is such a great pleasure..

For me, I was shocked to receive a speeding ticket of our Honda CRV at the KL-JB Lebuhraya..
It was dated on..the day when my partner told me he was at Janda Baik for the blogging course a few weeks back..and I even blogged about it.

Why would he lie if he was going for a business meeting..awwh, please don't say I would not agree him shooting off to discuss some potential business..

I can say I am truly disappointed I was lied to when I was beginning to slowly trust him all over again..I was really struggling to do so..I am living with the guy who cried 'Wolf'!

So..if the bohong cannot stop then its time to end the whole charade!
I cannot take this crap any longer!

p.s. I will do my best to be on good terms with you always..the choice is yours..
I know you have been so unhappy for a long time..

If the love is almost gone..you are free to quickly find another, for life is too short and one should not suffer the deep pain of loneliness and disdain.
You have my sincerest blessings!
Be happy..
And I will always thank you for your utmost kindness and sweet love once a upon a time!


A Talk On Financial Planning And Investments

Posted: 23 Apr 2010 07:05 AM PDT

Financial Planning is getting popular in this modern age. Like it or not, we have to learn to manage our wealth well so that we may be financially free.

Financial planning encompasses earnings, savings and investments with the aim to make your wealth grow.

Investments in this era are getting increasingly sophisticated. We have to manage our risks well if we do not want to get caught in straits. Take a look at the financial tsunami in 2008 that swept across the whole globe and you would appreciate my point better.

I have been invited by MAF of Ai Ming Methodist Church to give a talk titled "Financial Planning and Investments" on April 24 (Saturday) at 7:30 pm. Young adults and adults are getting pretty keen on wealth matter nowadays.

This is going to be the first time I go on stage to give talk on financial planning. All my previous talks centered on the contemporary economic issues.


Kempen Hulu Selangor, Lucu Malah Memualkan

Posted: 23 Apr 2010 05:46 AM PDT

Benda lucu setiap kali pilihan raya
Oleh - Abd Jalil Ali

Setiap kali ada pilihan raya kecil, kita melihat beberapa kelucuan. Adat orang berkempen, terutama dalam pilihan raya kecil, kalau boleh hendak didedahkan apa sahaja keburukan calon atau parti lawan – termasuk hal-hal dalam kain, dalam kelambu, hatta dalam seluar dalam – yang bersifat amat peribadi.

Walaupun peraturan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak membenarkan serangan peribadi ke atas mana-mana calon, pentas ceramah sepanjang kempen akan dihangatkan dengan sindiran, cemuhan dan maki-hamun terhadap batang tubuh calon.

Malah, sebahagian besar yang datang mendengar ceramah memang mengharapkan ada benda-benda dalam kain yang akan disingkap dan didedahkan. Mereka akan bertepuk tangan, bersorak, dan menjerit berapi-api. Soal betul atau tidak apa yang didedahkan, itu belakang kira!

Kalau kita perhatikan serangan demi serangan dalam kempen, kita melihat satu drama yang amat lucu. Setiap pihak mahu menuduh lawannya tidak betul, padahal pihak yang menuduh tahu dia sendiri pun tidak betul. Mengata dulang paku serpih, mengata orang sendiri yang lebih. Pilihan raya memang penuh kelucuan.

Di Hulu Selangor sejak hari penamaan calon minggu lalu, Datuk Zaid Ibrahim diserang secara peribadi habis-habisan. Semua perangai-perangai tidak baik bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu menjadi perencah yang digoreng dalam kebanyakan ceramah semasa kempen BN.

Calon PKR itu dikatakan berfikiran liberal, tidak berjiwa Melayu, kaki judi, kaki botol. Walaupun telah dinafikan dan dijelaskan oleh Zaid, benda-benda itu terus dibangkitkan dalam ceramah BN. Apabila Zaid kata dia telah bertaubat dan tidak minum lagi, ada pula yang menghujah apakah taubat Zaid diterima?

Arak dijadikan isu untuk menggambarkan calon PKR itu bukan orang baik. Memang, minum arak ditegah dalam Islam. Orang Melayu yang minum arak boleh dianggap tidak bermoral. Tetapi, ada sekian banyak orang dalam UMNO yang juga pernah – dan sesetengahnya masih – minum arak. Kalau tidak dibangkitkan oleh Lim Kit Siang dalam Parlimen pun orang boleh tahu siapa antara pemimpin UMNO yang kaki botol. Ertinya bukan Zaid seorang yang pernah minum arak.

Sama juga halnya dengan skandal. Ada risalah yang ditaburkan sepanjang tempoh kempen di Hulu Selangor, menunjukkan gambar Exco Selangor, Elizabeth Wong dalam pos yang agak mengghairahkan, di atas sofa dengan tubuh sedikit terbuka. Gambar itu pernah membangkitkan kontroversi kira-kira setahun lalu.

Risalah bergambar Elizabeth itu bertujuan memberitahu pengundi bahawa parti yang diwakili Zahid adalah tidak bersih sebab mengandungi orang yang berskandal seperti Elizabeth. Exco itu dulu telah mengakui beliau memang ada hubungan intim dengan seorang pemuda Melayu. Dalam pilihan raya kisah-kisah lama itu boleh dihidupkan semula untuk membangkitkan 'ummph' kempen.

Pada hal kalau hendak sebut skandal, apa bezanya Elizabeth dengan skandal orang lain dalam parti komponen BN? Apakah video seks Datuk Seri Dr Chua Soi Lek tidak lebih teruk daripada gambar Elizabeth di atas sofa itu? Rakyat Malaysia yang melihat video itu boleh berpeluh dingin sambil menelan liur. Sama seperti Exco Selangor, bekas Menteri Kesihatan yang kini Presiden MCA itu juga pernah mengaku bahawa beliau ialah lelaki dalam video seks itu.

Apakah skandal hanya menjadi satu yang menjijikkan apabila dilakukan oleh Elizabeth, tetapi dianggap sebagai biasa sahaja jika yang melakukannya adalah seorang bekas menteri? Pilihan raya atau tidak, seks tetap seks! Orang PKR pun boleh mengedarkan risalah mengandungi gambar lucah pemimpin BN.

Satu lagi kelucuan yang biasa terjadi setiap kali pilihan raya ialah pada hari penamaan calon ada ramai yang datang untuk turut bertanding atas tiket bebas. Parti mendapati mereka tidak layak untuk dicalonkan tetapi mereka pula merasakan sudah cukup kuat untuk bertanding, kalau tidak menang pun boleh kacau undi.

Lucunya ialah apabila telah diisytiharkan sebagai calon, mereka mengumumkan pula untuk menarik diri. Biasalah, kalau tidak ditanya wartawan pun orang-orang ini akan berkata benda yang sama: "Saya menarik diri atas kerelaan, tanpa sebarang desakan daripada mana-mana pihak." Dan diikuti satu lagi kenyataan stereotaip yang paling lucu: "Saya tidak dibeli, dan tidak menerima apa-apa habuan!" Kenapa perlu sebut itu?

Ada lagi kenyataan yang amat biasa setiap kali pilihan raya, termasuk di Hulu Selangor. Kata-kata dengan wajah sempoi di depan kamera TV itu lebih kurang begini bunyinya: "Saya telah bosan dengan pucuk pimpinan parti. Saya tidak sanggup lagi untuk digula-gulakan oleh pemimpin yang hanya mementingkan peribadi!"

Itu adalah kata-kata stereotaip lagi lucu daripada mereka yang meninggalkan setiap kali ada pilihan raya. Mereka sengaja memilih keluar parti musim pilihan raya, sebab pasti gambar boleh masuk TV dan surat khabar. Boleh popular sekelip mata, walaupun hanya sementara. Kerap juga mereka mengulangi kata-kata keramat yang stereotaip itu: "Saya tidak dibeli!" -SH


It’s Not Just the Usual Suspects Taking Potshots at Israel

Posted: 23 Apr 2010 05:21 AM PDT

It really is open season on Israel, isn't it? While Iran's jihadi rulers continue their drive for nuclear weapons, while Syria transfers thousands of missiles to Hezbollah, while leaders of the Palestinian Authority glorify Islamist terrorists, the New York Times finds President Obama's "willingness to challenge Israel . . . refreshing.""The question," Times editorial writers add, is whether Israel prime minister Benjamin Netanyahu "is able or willing to lead his country to a peace deal." That's the question?

Meanwhile, the Simon Wiesenthal Center is building a "Museum of Tolerance" in Jerusalem. Who could criticize such a project — except perhaps on the grounds that most of those living in or passing through Jerusalem already value tolerance? By contrast, a Museum of Tolerance in, say, Riyadh (where churches and synagogues are outlawed), or Cairo (from which Egyptian Jews have fled and where the ancient Christian community is increasingly oppressed), or Tehran (where the Baha'i are among the religious minorities most brutally persecuted) might push the envelope. Nonetheless, the fraudulently named U.N. Human Rights Council claims that the museum is being constructed on sacred Muslim soil. Never mind that the building site — in West Jerusalem, not "Arab" East Jerusalem — has been used for decades as a municipal parking lot by Jewish, Muslim, and Christian motorists alike, with Muslim religious authorities voicing no objections.

But the cruelest cut in recent days was made by Secretary of State Hillary Clinton, who called on Israel to "continue building momentum toward a comprehensive peace by demonstrating respect for the legitimate aspirations of the Palestinians, stopping settlement activity, and addressing the humanitarian needs in Gaza." She implored Israeli leaders "to refrain from unilateral statements and actions that could undermine trust or risk prejudicing the outcome of talks." To reveal the razorblades embedded in this diplomatic apple, begin with this question: What "momentum toward a comprehensive peace" could Clinton possibly have in mind, considering that since President Obama came to office no senior Palestinian leaders have been willing to sit at the same table with Israeli leaders — as they had in the past?

As for Palestinians' "legitimate aspirations," in 2000 and again in 2008, Israeli leaders offered a grand bargain: an independent Palestinian state in all of Gaza, more than 95 percent of the West Bank, and a capital in East Jerusalem. In exchange, Israelis asked only for an end to the conflict and guarantees of future security. Palestinian leaders turned them down cold. Then there's Clinton's reference to "humanitarian needs in Gaza," a territory ruled by Hamas, designated a terrorist entity by the U.S. government and closely allied with the theocrats in Tehran. Hamas's leaders have said — repeatedly and unambiguously — that they intend to use all and any means to exterminate Israelis. They believe this to be their religious obligation. Despite that, Israel supplies fuel, food, and medicine to Gazans. What other nation has ever done that for an entity waging a genocidal war against it?

Finally, Clinton talks about Israelis undermining trust. On what basis are Israelis supposed to trust people who say they want to slaughter them — and do so whenever they get the chance? As for Mahmoud Abbas, chairman of the Palestinian Authority, his "moderate" Fatah political faction continues to celebrate jihadi terrorists including, recently, Dalal Mughrabi, a bus hijacker who massacred 37 Israeli civilians — 13 of them children. Abbas's government television station recently broadcast a sermon calling Jews "enemies of God and humanity." The sermon continued: "The Prophet says: 'You shall fight the Jews and kill them. . . . Thus, this land will be liberated only by means of Jihad.'"

When Clinton was a U.S. senator representing the state of New York, she seemed to appreciate the existential threat Israel faces day after day. When she was a candidate for the Democratic presidential nomination, she seemed to grasp that, as a matter of both principle and policy, the United States needs to stand up to its enemies and stand up for its allies.

But as President Obama's secretary of state, Clinton has conducted Middle East diplomacy in a way that can be described as, at best, lacking coherence. At worst — borrowing a phrase from scholar Bernard Lewis — she is helping make America appear "harmless as an enemy and treacherous as a friend." How can any good come of that? Editorial writers at the Times may not understand. Often, they think they are taking positions when they are merely striking poses. The U.N. Human Rights Council has its own agenda — which is self-evidently anti-Israeli and anti-American. But a woman as smart and tough-minded as Hillary Clinton ought to know better. Clifford D. May, a former New York Times foreign correspondent, is president of the Foundation for Defense of Democracies, a policy institute focusing on terrorism and Islamism.


Najib Pengecut Yang Bersembunyi Di belakang Zul Dan Zahrain

Posted: 23 Apr 2010 03:55 AM PDT

Ketua Pembangkang mencabar Perdana Menteri supaya menjadi anak jantan dan tidak menggunakan taktik jahat memfitnah beliau dan KEADILAN dengan menggunakan jentera kerajaan untuk menyebarkan dakyah serta menghentikan membuat kenyataan palsu untuk mengelirukan rakyat.

Dalam satu kenyataan beliau hari ini, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata amat memalukan bagi Datuk Seri Najib Razak bersembunyi di belakang pengkhianat parti seperti Datuk Seri Zahrain Hashim dan Zulkifli Noordin untuk mencapai cita-cita politiknya.

"Kalau Najib ada sesuatu yang ingin dikatakan sampaikannya seperti anak jantan. Amat memalukan menyorok disebalik pengkhianat sepeti Zahrain dan Zulkifli.

"Saya sudah mendakwa Najib secara terbuka mengenai pembabitannya dengan skandal rasuah Scorpene dan kegagalan beliau menjawab isu pembunuhan Altantuya dan berderet lagi isu yang menghantui negara dan rakyat.

"Najib harus menjawab dakwaan ini daripada melibatkan diri dalam gosip liar dan menyebarkan fitnah," kata Anwar.


Anwar dares Najib to reveal all

Pakatan Rakyat de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim (picture) today challenged Prime Minister Datuk Seri Najib Razak to reveal the "secrets" Najib had apparently found out about Anwar and PKR.

In a stinging rebuff to Najib's remarks made two days ago, Anwar told the PM to cease "casting aspersions" on his character and PKR through devious tactics and lies.

"Stop making insinuations. If Datuk Seri Najib has something to say, then be man enough to say it.

"It is very demeaning for a leader of a political party, let alone the prime minister, to hide behind turncoats like Zahrain and Zulkifli," said Anwar, referring to Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim and Zulkifli Noordin, two former PKR MPs who have recently become independents.

In a statement sent to The Malaysian Insider, the Opposition Leader argued that Najib had been on a character assassination campaign against him and PKR ever since the start of the Hulu Selangor by-election campaign.

"Stop casting aspersions on my character and the party through such devious tactics, including employing the resources of the government machinery to disseminate lies and slander," said Anwar.

In a ceramah two nights ago, Najib issued a coy warning to his rival Anwar, claiming he now knew "everything" about the latter and PKR.

He alleged that independent MPs, Zahrain and Zulkifli had exposed everything to him during recent their trip to the United States for the Malaysia-US caucus.


"PKR is now in a state of discord because we know all their secrets. In my visit to Washington, two independent MPs followed me — Zahrain and Zul."

"At night, after an official function, he came to my room and exposed all the stories. Now, I know the entire story."

"Everything, right down to the underwear, too. I know everything now," Najib had said.

He also claimed that the opposition were constantly "covering up the truth", but did not elaborate on the matter.

Zahrain and Zul were among the four MPs from PKR who had exited the party to become independents recently.

Both had subsequently dropped bombshells in Parliament when they exposed Anwar's supposed Sept 16 takeover plan and a ploy to link Najib to the murder of Mongolian model, Altantuyaa Shaaribuu.

Anwar, in turn responded today by pointing out that the various accusations hurled at the Prime Minister had yet to be answered and accused Najib of failing to address all the unanswered questions.

"I have already openly accused Datuk Seri Najib of being tainted with the Scorpene corruption scandal and the failure to deal with all the unanswered questions in the Altantuya murder, not to mention the other issues plaguing the nation and the people," said Anwar.

According to the PR leader, Najib is currently resorting to spreading rumours, instead of tackling serious matters like answering all the allegations levelled at him.


"Datuk Seri Najib should answer them instead of indulging in scurrilous gossip and rumour mongering," Anwar stated.

Personal attacks between BN and PR have intensified over the past week, as the country heads into its latest by-election in Hulu Selangor. Candidate hopefuls Datuk Zaid Ibrahim of PKR has been accused of having low morals due to his admittance that he drank alcohol in the past while MIC candidate P. Kamalanathan has been labelled as an Umno lackey, and has also had his academic credentials challenged. -TMI



A Stab at Freedom

Posted: 23 Apr 2010 02:51 AM PDT

I was visiting Grace last Friday evening when we ended up talking about her work. She runs a business but at the same time, she is also helping out with the Vietnamese workers who come to Malaysia.

Grace is in a very special position to help her fellow Vietnamese friends – she herself is Vietnamese and she speaks both English and Vietnamese. She is also kind and warm and nurturing.

Talking to her was such a breath of fresh air because she truly shines with optimism despite the hardships she sees happening to Vietnamese workers who come here to work. In her eyes, there's a fire of compassion and gutsiness.

She and her husband both volunteer with Tenaganita where they help with court cases involving Vietnam nationals. It helps that her husband is a lawyer who is proficient in Vietnamese too.

She recounted tales of how Vietnamese girls were duped to work in Malaysia. When they arrive, they are immediately sent to East Malaysia (Sabah particularly) to work in massage parlours. In these seedy joints, they are forced to become prostitutes to service male clients. They cannot escape as their passports are held by the 'agent' who brought them into this country.

One Vietnamese girl braved herself to get help by contacting Vietnam through fax. Eventually she was rescued.

But she's only one of the lucky stories.

What about the unlucky ones who never get a chance at freedom?

Another case was of male Vietnam workers who came to work in Penang but their employer never pays them their salaries, withholding the salaries for a reason. And because their passports again are held by their agent, they have no means of escape. And they still work 12-hour days.

"But how do they live if they have no money?"

Grace gives a grim smile. "They borrow from their fellow Vietnamese friends. They live on credit."

Through a network of friends, some are lucky enough to get in touch with the organisation that Grace volunteers for. Then comes the tedious process of making police reports, going to court, getting their passports back and all that jazz.

Human trafficking in Malaysia is a serious matter. Malaysia always gets into the news for the wrong reasons and we're in Tier 3 in the 2007 U.S. Department of State's Trafficking in Persons Report.

Reason? For not fully complying with the Trafficking Victims Protection Act's minimum standards for the elimination of trafficking and not making significant efforts to do so.

Accordingly, "Malaysia is destination country for a significant number of men women, and children who are trafficked from Indonesia, Thailand, the Philippines, Cambodia, Vietnam, Burma, and the People's Republic of China (P.R.C.), India, Nepal, Bangladesh, and Pakistan for sexual and labor exploitation. Many victims voluntarily migrate to Malaysia to work in factories, construction and agricultural sectors, or as domestic servants, but are later coerced into debt bondage or involuntary servitude."

It's a sad fact.

It's happening under our very noses. Sometimes we don't know it because we don't come across people like Grace. Sometimes we live in our middle-class world, ensconced in our material comforts and don't bother to know.

Another friend also works closely with the poor. And he told me that he was shocked beyond belief when he visited a squatter area which had burnt down not too long ago in Seberang Perai.

"I couldn't believe this is Malaysia," he said.

He saw the poor in their wrecked hovels, with nothing to call their own and who had lived for decades without running water or proper sanitation system. And no one did anything to help them. Initially when he and his friends went to help them by giving them food and blankets, the poor were suspicious. They looked at outsiders with unfriendly eyes and they didn't feel comfortable talking to them. Many didn't go to school because they did not have birth certificates! Their fathers were drunkards. This wasn't a Tamil movie. This was real life and it was unfurling before my friend's eyes.

He's trying to help in the ways that he can.

And that is why I am grateful for him and Grace and countless others who have the heart to help people we normally don't see in our everyday lives.

These folks are under the radar. They are not visible to us because they live in a totally different world from us.

But it brings home a concept we take for granted: freedom. Freedom from poverty, freedom from bondage, freedom from modern-day slavery.

I say we are all very lucky. Very lucky indeed.


VITA BERAPI – A LOCAL R&D COMPANY INVOLVED IN THE DEVELOPMENT OF SMALL ARMS WEAPONS

Posted: 23 Apr 2010 02:50 AM PDT

Someone has posted a comment quoting me as a seller of weapons (I suppose an agent) who has been trying unsuccessfully to market weapons to the government. He says that I represent a company called Vita Berapi Sdn Bhd.

Through this blog, I wish to dispute the comments made by the person with the pseudonym MINDISNOTME, because I have never been a weapon agent nor ever been going around Mindef or anywhere else to sell weapons. Yes, I work for Vita Berapi but in a different capacity.

Vita Berapi is licensed company by the government to undertake R&D on small arm weapons. The company started the R&D in 2005, initially working with weapon designers from Balarus. In 2007 we employed a local weapon designer to take over the function of designing from our foreign designers who left the company at about the same period.

Our weapon designs are solely Malaysian and we have completed the first phase of development, and hope to move on with the second phase i.e. the production of the commercial-ready prototype. Please remember that these are prototypes and we have another two more stages of R&D work before we are confident of coming out with the final product. This may take up to 2 to 3 years (or even more), depending on funding.

We have not talked about where our markets are going to be, but we decided to proceed with the R&D since we felt that it is our corporate responsibility to begin the small arms weapon industry to support the country's defence industry. As of now we, have developed a total of 5 working prototypes, and we are pleased with the results.

I am offering my readers to visit me at anytime to be briefed on the project. I believe the more people are aware of our project, the better it is. What we need now is the people's support, beside that of our government, to see that our indigenous small arm weapons industry is fully realized.

I do hope MINDISNOTME fully understand my work now, and to discard me as a weapon agent. And so if MINDISNOTME ever sees me loitering in Mindef, I can assure him that it is not about selling weapons, but to brief the authorities on the project.

CRUSADE AGAINST CORRUPTION


The day I was an honoured guest in Parliament, meeting numerous VIPs

Posted: 23 Apr 2010 02:07 AM PDT


YB Tan Sri Dato' Haji Mohamad bin Ya'acob
10.12.1996 – 05.12.2000

Actually I accompanied Encik Ramli Samah, who introduced me to many UMNO ministers and deputy ministers. The best part was, we just set at the parliament lobby, once the VIPs noticed Encik Ramli, they approach us with the smile or with a greeting. Encik Ramli then introduced them to me. I had posted earlier about the late Tan Sri Mohd Yakub, who was the Senate President invited us for the high tea once he recognized me that I had treated his wife once. He even invited me to visit Kelantan and to stay at his house. He was the BN Chief Minister once.


Walau Apapun Keputusan Hulu Selangor, Yang Kalah Sebenarnya Ialah Najib Dan Muhyiddin

Posted: 22 Apr 2010 11:16 PM PDT

Saya kira tidak pernah di dalam mana-mana Pilihan Raya - baik PRU mahupun PRK - serangan terhadap peribadi calon dilakukan secara terang-terangan. Jika selama ini, walaupun ulah sebegini sering terjadi yakni serangan memburuk-burukkan calon lawan berlaku yang bersifat peribadi, namun skalanya tidaklah secara terang-terangan tetapi lebih bersifat "bisik-bisik" atau berupa surat layang.

Manakala PRK Parlimen Hulu Selangor (PRKP HS) yang sedang berjalan rancak hari ini memperlihatkan wajah atau citra UMNO/BN yang begitu memualkan; nampaknya serangan yang bersifat peribadi atas isu akhlak dan moral dihalalkan oleh pemimpin UMNO tanpa had.

Panglima-panglima UMNO seperti Khir Toyo, Ali Rustam, Muhyidin Yassin dan yang lainnya seolah-olah dirasuk palung mendendangkan isu akhlak atau moral Zaid Ibrahim dengan pelbagai tuduhan - kaki botol, womaniser, kaki judi dan pelbagai lagi - secara terang-terangan, tanpa segan-silu. Demi sebuah kemenangan mungkin, maka UMNO/BN sanggup "stoop too low" tanpa menghiraukan etika dan adab (bukankah salah satu rukun di dalam Rukunegara ialah "kesopanan dan kesusilaan?).

Media perdana, baik bercetak mahupun televisyen memaparkan isu akhlak Zaid Ibrahim tanpa taranya. Kesemua ini guna untuk mengolah persetujuan rakyat/pengundi bahawa calon KEADILAN punya akhlak yang jelek dan menjijikkan. Sasaran utama mereka ialah para pengundi Melayu Muslim yang merupakan pengundi majoriti di situ.

Pun begitu, propaganda hitam seperti ini bukanlah perkara baru. Jika ditelusuri sejarah akan dapat kita fahami bagaimana propaganda yang bersifat serangan peribadi ini dilakukan; Dato Bahaman, Mat Kilau, Imam Perang Rasu, Dato Maharajalela, Si Putum, Tok Janggut, Abdul Rahman Limbung (sekadar menyebut beberapa nama) dan ramai lagi pejuang dilabelkan sebagai PENDERHAKA kepada Sultan.

Malah penjajah (dan anak murid penjajah) akan memberikan alasan yang begitu sepele untuk mengolah persetujuan ramai bahawa faktor para Pahlawan bangsa ini bangkit berjuang di atas alasan yang bersifat peribadi yang begitu menjelekkan. Kerana itulah kita diberitahu alasan perjuangan Pahlawan bangsa ini kerana mahu memelihara hamba atau kerana tidak lagi boleh mengutip cukai dan 1001 tuduhan. Tidak pernah mereka (dimaksudkan dengan para sejarawan barat dan anak muridnya yang masih ada hingga kini) para Pahlawan bangsa ini dikatakan berjuang untuk kemerdekaan dan menghalau penjajah. Maka atas kalimat PENDERHAKA kepada Sultan, propaganda penjajah berhasil mengolah persetujuan rakyat ketika itu untuk tidak berpihak kepada Dato Bahaman dan yang lainnya.

Sewaktu Perang Dingin khususnya di era Darurat (dari sudut perundangan Malaysia tidak pernah sehingga ke hari ini diistiharkan bebas dari Darurat) propaganda tentang kejahatan Komunis diuar-uarkan. Cukup dengan tuduhan tanpa asas bahawa seseorang itu merupakan agen komunis atau penyokong komunis atau simpatisan atau berjuang di atas ideologi komunis atau dituduh komunis memungkinkan kebebasan dan hak asasi individu tersebut tercabut dan dihalalkan untuk dikurung tanpa bicara di Kamunting atau tempat tahanan yang lain baik di Malaysia mahupun Singapura.

Lihat sahaja pengalaman Syed Husin Ali yang dicatatkan di dalam bukunya, Two Faces / Dua Wajah atau kisah Pak Said Zahari (gambar kiri) pengalaman beliau di Singapura. Kedua-duanya ditahan di bawah ISA yang zalim itu antaranya atas tuduhan komunis. Rakyat yang saban waktu dicuci otak dengan propaganda buruk tentang komunisisme (tanpa tahu atau faham apa itu komunisme) menerima segala yang dinyatakan oleh kerajaan seadanya. Ertinya di kurun waktu tersebut akibat propaganda sedemikian rupa maka fikrah rakyat sudah diolah bahawa sesungguhnya ada justifikasi di atas penahanan inidividu di atas kalimat komunis.

Pengalaman yang sama dialami oleh Anwar Ibrahim sewaktu beliau dilanyak tanpa ampun oleh media dan alat kerajaan seawal bulan September 1998 (dan berterusan hingga ke hari ini); propaganda sengit yang menyerang peribadi Anwar Ibrahim dibuat sebegitu rupa guna untuk mengolah persetujuan rakyat yang sekali gus untuk menghalalkan fitnah terhadap beliau. Malangnya, kali ini propaganda jelek UMNO/BN tersasar, rakyat tidak mempercayai segala tuduhan dan fitnah keji itu. Propaganda jelek ke atas Anwar Ibrahim akhirnya memakan diri UMNO/BN sendiri apabila rakyat bangun dan membuat pilihan.

Kali ini sasaran mereka ialah Zaid Ibrahim. UMNO tahu Zaid Ibrahim punya tampang dan kaliber dan ini meresahkan mereka. Kerana takut berdepan sebagai anak jantan, berdebat soal prinsip dengan bijaksana maka UMNO mengambil pendekatan yang benar-benar tidak beretika dan beradab dengan menyerang peribadi serta mempersoalkan akhlak Zaid Ibrahim.

Tentunya yang menjadi lelucon ialah pemimpin UMNO yang membantai Zaid Ibrahim itu bukan pula yang berakhlak mulia! Malah tidak keterlaluan jika dikatakan mereka juga punya isu moral yang dipersoalkan. Pun begitu mereka ini - Khir Toyo, Ali Rustam dan yang lainnya - mempamerkan muka tebal mereka seolah-olah mereka punya akhlak par excellence dan maksum. Saya tidak punya perkataan yang lebih lunak selain dari hipokrit!

Pada masa yang sama, saya cenderung menilai permainan propaganda jelek ini dari sudut perebutan kuasa dalaman UMNO. Najib dan Muhyidin Yasin dilihat bukanlah gandingan yang punya chemistry; malah di dalam banyak perkara Muhyidin dilihat menjarakkan dirinya daripada Najib. Sudah menjadi rahsia umum Muhyiddin khabarnya sedang menyusun kekuatan beliau untuk mengambil alih tampuk kekuasaan daripada Najib.

Saya beranggapan Muhyiddin Yassin tidak naif apabila memberikan lampu hijau kepada jentera UMNO/BN membangkitkan isu akhlak Zaid Ibrahim. Tentunya beliau mendapat nasihat serta pandangan menyeluruh dari pakar perang saraf UMNO/BN sebelum beliau memilih opsyen untuk menyerang peribadi Zaid Ibrahim. Dan tentunya Muhyidin menyedari bahawa sebarang serangan peribadi khususnya isu akhlak akan ada serangan balas atau repercussion daripada Pakatan Rakyat.

Dan inilah yang terjadi-apa yang diharapkan oleh Muhyidin menjadi-serangan balas daripada jentera PR tentunya membabitkan persoalan moral beberapa pemimpin UMNO khususnya batang tubuh Perdana Menteri/Presiden UMNO, Najib Razak. Najib Razak yang sudah sekian lama sememangnya dilihat sebagai pemimpin utama UMNO yang punya banyak baggage dan jerangkung di dalam almari.

Sekadar menyebut beberapa contoh, daripada isu Altantuya yang tidak kunjung padam malah kembali dihangatkan gara-gara perang saraf Muhyidin hinggalah kepada skandal pembelian pesawat pejuang, kapal selam dan yang lainnya. Malah turut dikaitkan dengan isteri beliau Rosmah Mansor. Pengakuan PI Bala khabarnya diterjermahkan ke bahasa Melayu untuk diedarkan. Lihat juga siri serangan balas melalui foto-foto dan tulisan-tulisan yang mengaitkan Najib dengan pelbagai persoalan akhlaknya.

Sepupu Najib, Hishammuddin turut menjadi "mangsa" propaganda hitam akibat dari ulah Muhyiddin ini. Betapa foto-foto lama (menurut Hishammuddin sendiri sudah lebih lapan tahun berlegar di dunia maya) yang tentunya menimbulkan persoalan tentang moral beliau dimuat turunkan daripada internet. Begitulah sedikit sebanyak gambaran yang boleh diberikan.

Saya menyebut Muhyidin tentunya tidak naif apabila memberikan lampu hijau kempen memburuk-burukkan Zaid Ibrahim dihalalkan. Dan Muhyiddin punya wewenang untuk menghalang serangan peribadi dari dilakukan tetapi beliau tidak mengambil pilihan itu. Beliau tidak naif kerana pastinya mengetahui atau sekurang-kurangnya dapat meramalkan tentunya akan ada serangan balas yang akan disasarkan ke arah batang tubuh PM ketimbang lain-lain pemimpin UMNO/BN.

Propaganda yang baik ialah yang tidak ada tindakbalas yang merugikan!

Pada hemat saya, walau apa pun keputusan PRK Hulu Selangor,yang benar-benar kalah ialah Najib Razak dan pemimpin UMNO lainnya. Buat pertama kali,saya kira, "free for all" berhubungkait dengan isu akhlak PM dan pemimpin BN lainnya diperkatakan secara terbuka dan tentunya aliran informasi yang "counter" propaganda UMNO itu menyebabkan ada makcik FELDA yang selama ini tidak mengetahui mengenai "kebejatan" moral pemimpin UMNO mula mempersoalkan integriti dan akhlak PM dan pemimpin UMNO/BN lainnya.

Tahniah kepada Muhyidin Yassin di atas inisiatif ini.

*Artikel ini ditulis oleh Ahmad Nizam Hamid, Ketua Cabang Parti Keadilan Rakyat Temerloh Pahang dan Penasihat Undang-undang KEADILAN Pahang. Artikel ini telah disiarkan oleh Merdeka review yang diambil dari blog Lanai Lestari.


The Star : Malaysian PC users spared the faulty McAfee antivirus update

Posted: 22 Apr 2010 11:16 PM PDT

PETALING JAYA: Malaysian computer users were apparently spared when a McAfee antivirus update went awry on Wednesday, reportedly causing PCs all over the world to keep rebooting.

A check with several businesses and organisations in the Klang Valley by The Star yesterday came up with zero victims.

This could be because local businesses and other PC users depend on other brands of antivirus.

The Multimedia Development Corporation (MDeC) said its 400-plus computers were not affected. "The operating system on our PCs is not the one targeted by the McAfee update," a spokesman for the organisation said. MDeC is the custodian of the MSC Malaysia initiative.

Software giant Microsoft Malaysia also reported that it was unaffected. A company spokesman said its customer support service did not receive any queries from PC users about the problem.

Chip maker Intel Malaysia declined to comment. The New York Times had reported that Intel Corp in the United States was one of the companies hit by the defective update, according to a ZDNet blog (http://bit.ly/cvSa4c).

Any business or individual affected by the flawed update can get the manual fix from McAfee's website http://bit.ly/akIYik and from Star TechCentral, http://bit.ly/8ZdTwv. McAfee is working on an automated fix for the problem.

Wire service AFP reported that a routine antivirus update from McAfee confused a valid Windows file with a virus on Wednesday, disrupting computers around the world.

It was reported that the problem hit corporate users of Microsoft's Windows XP Service Pack 3 operating system.

McAfee released another update later in the day to fix the problem. But by then, the US-based Internet Storm Center, which monitors web problems, said it had received reports of networks with thousands of downed machines and organisations that had to shut down business until the problem was fixed. The Star

 



Malaysian Insider : Pentagon disinvites evangelist who scorned Islam

Posted: 22 Apr 2010 11:13 PM PDT

Pentagon disinvites evangelist who scorned Islam

June 2007 file photo of Franklin Graham (left) and his father Billy. — Reuters pic

WASHINGTON, April 23 — The US Army yesterday withdrew an invitation to a Christian evangelist to speak at a Pentagon prayer service next month following an outcry over his references to Islam as a violent religion.

Franklin Graham, the son of famed evangelist Billy Graham, said in a statement he regretted the Army's decision and would keep praying for US troops.

The invitation prompted a harsh reaction, including from a prominent US Muslim group that said Graham's appearance before Pentagon personnel would send the wrong message as the United States fights wars in Muslim countries.

In an interview last year with CNN, Graham said "true Islam" was too violent to be practised in the United States.

"You can't beat your wife. You cannot murder your children if you think they've committed adultery or something like that, which they do practise in these other countries," he said.

"I don't agree with the teachings of Islam and I find it to be a very violent religion."

The interview can be seen at http://www.youtube.com/watch?v=ByovBdIRV2o.

The Army said it did not invite Graham to the May 6 event organised through the Pentagon Chaplain's office. The invitation was instead extended by the private, Colorado-based National Day of Prayer Task Force.

"Once the Army leadership became aware that Rev. Graham was speaking at this event, we immediately recognised it as problematic," said Colonel Tom Collins, an Army spokesman.

"The bottom line here is that his presence would be inappropriate. His past statements are not consistent with the multi-faith emphasis and inclusiveness of this event."

Graham acknowledged the decision, saying in a statement: "I will continue to pray that God will give them guidance, wisdom and protection as they serve this great country."

The National Day of Prayer Task Force called the Pentagon's decision part of an "assault on religious freedom and people of faith" driven by groups including the government and media.

"The Pentagon, representing the most powerful military in the world, melted like butter and withdrew the invitation," it said, citing opposition by "a small group of naysayers."

President Barack Obama and the military have repeatedly sought to assure the Muslim world that the US fight against insurgents in Iraq and Afghanistan should not be viewed as a war against Islam.

Former President George W. Bush heightened those concerns shortly after the Sept 11 attacks on New York and Washington in 2001 when he referred to his war on terrorism as a "crusade," a remark critics warned raised images of Christian knights attacking Muslim cities during the Middle Ages.

Franklin Graham gave the benediction at Bush's 2001 presidential inauguration and famously declared after the Sept 11 attacks: "We're not attacking Islam but Islam attacked us." He called Islam a "very evil and wicked religion."

This year, the military discovered a US arms manufacturer had embossed biblical citations on rifle scopes sent to Afghanistan and Iraq. The manufacturer halted the practice.

The Military Religious Freedom Foundation, which also voiced outrage over the rifle scopes, wrote a letter of protest earlier this week to Defence Secretary Robert Gates over Graham's invitation.

The Washington-based Council on American-Islamic Relations said the invitation was damaging to the US image.

"To have an individual who calls Islam evil and claims Muslims are enslaved by their faith speak at the Pentagon sends entirely the wrong message," said the group's national executive director, Nihad Awad. — Reuter



Umno Nak Tunjuk Alim Di Hulu Selangor

Posted: 22 Apr 2010 10:52 PM PDT

Umno yang sebelum ini tidak pernah membicarakan tentang akhlak nampaknya memperlihatkan sikap warak pada pilihan raya kecil Hulu Selangor malah menjadi terlalu warak daripada dulu kata Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Husam Musa.

"Kita lihat Umno sebelumnya dan di Hulu Selangor, mereka dah menjadi terlalu warak selalu bercakap soal akhlak sehingga cakap mahukan calon yang bermoral tidak minum dan judi.

"Apa Umno baik sangat ke, siapa yang tidak minum arak dalam Umno, saya cabar Umno untuk buktikan siapa yang tidak minum. Mereka ini sebenarnya sudah kehabisan idea sehingga sanggup menggunakan isu minum arak. Tuduhan mereka itu sebenarnya terkena kepada mereka sendiri sehingga ada pemimpin mereka terpaksa menafikan penglibatan mereka.

"Unmo nak cakap tentang moral dan akhlak, cuba lihat dulu Presiden MCA apakah yang dia dah buat itu yang nak dibanggakan, bermoral ke kelakuan sebegitu. Ini lah Umno bila terkena pada mereka senyap tak boleh nak cakap apa tapi kalau orang lain riuh sekampung," jelas Ahli Dewan Undangan Negeri Salor itu ketika berucap di Felda Gedangsa Rabu lalu.

Beliau juga menjelaskan Datuk Zaid Ibrahim adalah calon yang paling layak untuk mewakili rakyat di Hulu Selangor kerana beliau adalah seorang yang berpendirian tegas.

"Zaid Ibrahim yang saya kenali adalah seorang yang berprinsip dan juga berpendirian tegas, kita nampak kesungguhan dia untuk membela rakyat. Beliau menentang undang-undang yang zalim diamalkan, sanggup mengorbankan kepentingan peribadi kerana tidak puashati dengan tindakan yang dikenakan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

"Calon sebeginilah yang kita mahu untuk mewakili rakyat bukannya seperti calon dari Barisan Nasional yang tidak ada rekod apa-apa baktinya kepada rakyat, kalau MIC dah tentu kita tahu mereka hanya tahu cakap sahaja," sambungnya lagi.

Husam yang mahu peneroka Felda bangkit dan sedar apa yang telah Umno-BN telah lakukan selama ini.

"Saya menyeru agar pengundi di kawasan Felda bangkit dari kesedaran dengan apa yang telah berlaku sebelum ini semasa pemerintahan Barisan Nasional. Zaid adalah calon terbaik untuk peneroka Felda kerana beliau dapat menyelesaikan masalah yang terdapat di Felda," jelasnya lagi.

Zaid menurut Husam mempunyai kebolehupayaan dan profesionalisme selain tahap pendidikan dan pengalaman sebagai pengamal undang-undang.

Berbanding dengan calon BN, P Kamalanathan, beliau berkata, rakyat masih tertanya-tanya tentang rekod pendidikan serta profesionalisme calon MIC tersebut

Sehubungan itu, beliau mengganggap Zaid jauh lebih berprinsip serta berkelayakan mewakili rakyat Hulu Selangor di Dewan Rakyat kelak, berbanding Kamalanathan. -SK


TV producer resigns: Interference from 'Lady Boss' of PM's Dept, Rosmah!

Posted: 22 Apr 2010 10:42 PM PDT

The award-winning ntv7 journalist Joshua Wong quits following 'overzealous self-censorship'.

Following is an excerpt of explanation by Joshua Wong on his resignation:
I have on April 20 resigned as producer for ntv7's talk show 'Editor's Time'.
I am dissatisfied on the way the company has handled two complaints which came from the Prime Minister's Department and the First Lady (Rosmah Mansor). The complaints came after the airing the programme's Kuala Lumpur roadshow (March 19) and Penang roadshow (April 8).

The company, without conducting due investigation, set unreasonable restrictions for the talk show on the issues to be discussed as well as those to be invited as panel speakers.

(Source: Mkini - Support Mkini - Subscribe to Mkini!)


No comments: