Wednesday, May 19, 2010

This Few Days Were PPS and TV Series

This Few Days Were PPS and TV Series


This Few Days Were PPS and TV Series

Posted: 19 May 2010 10:18 AM PDT

FxCam_1268140721528 by nicholaschan.

After deferring myself from National Service, I am home and have been sticking myself to my program, PPS a lot.

Have caught up with Lost, 24, and Leverage, now is watching Fringe. =)


Appreciating the police...

Posted: 19 May 2010 10:39 AM PDT

Look carefully at this photo. May I ask you Malaysians - do you want your kids to be like this? Disrespecting law and order, confronting the police and turning them (our youths) into subversive agents?

What IGP Musa Hassan told Ahmad Talib during a 'live' interview on TV3 last night was right (here). The policemen were trained to act accordingly but there are a few who went overboard. If the public refuse to cooperate in keeping a harmonised neighborhood, dont blame it on the police.

Also, he urged poliicians (especially the Opposition) not to interfere in police duty as it will disrupt the procedure of investigation. However, that's what they love doing, trying to become hero to a clear-cut criminals and politicising whatever the police do.

I dont want to go deeper into this issue but we, as parents and members of the community, should ask ourselves - is it fair to blame the police all the times when they catch your kids riding or driving around without a valid driving license?

Or is it fair for a politician to find 'a way out' for an 'ahlong' or a drug dealer being held at a police lockup?

Let's not single out any relevant case as many readers do not like it. I believe there are more good policemen than the bad ones. Generally, more people are having their brain shrink when it comes to admitting the fact that they too are not contributing to preventing crime and other sorts of wrongdoings.

Go back to the picture... ironically, many people are proud to have kids like this.


Skim Mesra Usia Emas–KL !

Posted: 19 May 2010 09:00 AM PDT

Pada 3hb Mei, 2010, saya berpeluang untuk melaksanakan program Skim Mesra Usia Emas, program dibawah 'Merakyatkan Ekonomi Selangor'(MES) dan sempat berjumpa dengan beberapa warga emas di Pusat Khidmat Lembah Pantai.

Skim Mesra Usia Emas (SMUE), merupakan satu skim khairat kematian yang diwujudkan khusus untuk menjaga kebajikan rakyat Selangor.Bertujuan membantu keluarga warga emas / OKU yang memenuhi syarat dan berdaftar yang meninggal dunia tanpa mengira jantina, kaum, agama, fahaman politik, status ekonomi, dan kedudukan sosial mereka.Borang dan pendaftaran adalahPERCUMA.

Untuk maklumat lanjut, sila klik sini


MIC Berkubur Pada PRU13

Posted: 19 May 2010 08:11 AM PDT

Rasa tidak puas hati ahli-ahli parti MIC terhadap presiden mereka, Datuk Seri S Samy Vellu terus memuncak, meskipun beliau berjanji untuk melepaskan jawatannya itu pada September 2011.

Pada sidang media hari ini, timbalan ketua pemuda MIC, V Mugilan mendesak Samy Vellu supaya berundur segera.

Menurut Mugilan, jika Samy Vellu, yang telah menerajui MIC hampir 30 tahun gagal berundur, MIC akan terkubur pada pilihan raya umum akan datang.

"Sekiranya Samy Vellu tunggu sehingga September 2011, timbalan presiden (G Palanivel) tidak mempunyai masa yang mencukupi bagi melakukan pembaharuan sebelum pilihan raya umum pada 2012," kata Mugilan.

"Samy Vellu selalu mempersalahkan (mantan perdana menteri) Mahathir Mohamed atas segala kegagalannya, tetapi dia sebenarnya yang gagal melakukan perubahaan untuk masyarakat India." -MK


Samy Vellu: Mugilan dihadap panel disiplin

KUALA LUMPUR, 19 Mei — Tidak sampai empat jam selepas V. Mugilan mendesak Datuk Seri S. Samy Vellu melepaskan jawatan presiden serta-merta, beliau menegaskan, Timbalan Ketua Pemuda MIC itu akan dihadapkan kepada jawatankuasa disiplin.

Mugilan akan dirujuk untuk diambil tindakan disiplin bukan kerana membuat gesaan itu, tetapi didakwa bertindak bertentangan dengan kepentingan parti.

Bagaimanapun beliau tidak menyebut bila Mugilan akan dihadapkan kepada jawatankuasa disiplin.

"Dia (Mugilan) sebenarnya bertindak awal dan menjangkakan keputusan parti akan mengambil tindakan ke atasnya kerana bertindak bertentangan dengan kepentingan Barisan Nasional (BN) ketika pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan.

Samy Vellu berkata, Mugilan merupakan salah seorang daripada mereka yang bertindak bertentangan dengan kepentingan BN selepas Ketua Pemuda MIC Hulu Selangor itu gagal daripada dicalonkan sebagai calon.

Presiden MIC itu mengeluarkan kenyataan ini kira-kira tiga jam selepas Mugilan menggesa Samy Vellu supaya berundur dengan segera, jika boleh hari ini juga.

Sekiranya Samy Vellu (gambar) masih memerlukan masa, beliau boleh meneruskan kepimpinannya sehingga akhir tahun ini tetapi bukan tahun depan, kata Mugilan.

Mugilan yang disebut-sebut akan dipilih sebagai calon BN untuk bertanding di Hulu Selangor 25 April lalu membuat desakan ini tidak sampai 24 jam Samy Vellu mengumumkan tarikh 'muktamad' untuk melepaskan jawatannya yang disandang sejak 1979.

Samy Vellu berkata, MIC sebenarnya mahu mengambil tindakan ke atas Mugilan selepas pilihan raya kecil Hulu Selangor tetapi ia ditangguhkan.

Dua hari sebelum penamaan calon MIC ada membuat keputusan untuk mengambil tindakan disiplin ke atas mana-mana pihak yang menerima nama lain selain Timbalan Presiden Datuk G. Palanivel sebagai wakil MIC di Hulu Selangor.

Samy Vellu pernah berkata nama Mugilan berada paling atas dalam senarai.

Malah Presiden MIC itu berkata, Mugilan bertindak sebagai alat pihak tertentu dan telah menghalang Palanivel daripada bertanding semula di Hulu Selangor pada 25 April lalu.

Semalam, Samy Vellu, presiden paling lama menerajui parti itu berkata beliau akan mengosongkan jawatannya pada suku ketiga tahun depan.

Pemimpin veteran memutuskan untuk melepaskan kedudukannya sama ada Ogos ataupun September 2011.

Samy Vellu berkata, beliau sudah memutuskan untuk meninggalkan parti itu lapan hingga sembilan bulan sebelum mandat penggal semasa yang akan berakhir pada 21 Mei 2012.

Dalam kenyataannya tengah hari ini, Mugilan berkata, beliau terpaksa membuat kenyataan ini kerana Samy Vellu telah dua kali mengubah pendirian tentang pelan peralihan kuasa.

Meskipun Samy Vellu secara terbuka menyatakan pendiriannya semalam puak yang menentang kepimpinan beliau sangsi pelan peralihan kuasa akan menjadi realiti.

Mugilan menjangkakan MIC akan meneruskan prestasi buruk jika Samy Vellu terus memimpin parti ini.

Mugilan juga menafikan beliau mengeluarkan kenyataan tegas ini kerana didorong oleh mana-mana pihak termasuk Umno.

"Tidak! Saya orang MIC, jadi saya orang India (ahli MIC). Saya dipilih oleh perwakilan Pemuda MIC.

"Saya mempunyai tanggungjawab kepada parti, jadi saya minta Samy Vellu supaya letak jawatan," katanya.

Ditanya apakah beliau tidak memikirkan risiko dengan kenyataan hari ini, Mugilan dengan yakin berkata, tiada ruang untuk Samy Vellu mengambil tindakan ke atasnya.

"Samy Vellu sendiri pernah mendesak (Tun) Sambanthan (bekas presiden MIC) meletakkan jawatan.

"Jika beliau mahu mengambil tindakan terhadap saya, Samy Vellu merupakan orang pertama yang perlu dikenakan tindakan disiplin kerana mendesak Sambanthan berundur (pada 1960-an)," katanya.

Sehubungan itu, Samy Vellu berkata beliau akan kekal dengan keputusannya untuk meletakkan jawatan dalam tempoh "lapan atau sembilan bulan" sebelum mandat kepimpinannya berakhir Mei 2012.

"Tiada apa yang akan mengubah fikiran. Saya kekal dengan keputusan saya," kata beliau.

Samy Vellu berkata keputusannya untuk mengosongkan kerusi presiden lebih awal daripada Mei 2012 "diputuskan sendiri, tanpa ditekan oleh sesiapa ataupun mana-mana kumpulan."

"Saya akan terus memastikan MIC bebas daripada usaha ia dimusnahkan. Kami tidak mahu mereka yang menjadi alat kepada mana-mana pihak," katanya dengan merujuk kepada Mugilan.

Samy Vellu berkata masyarakat India mengetahui sumbangan beliau kepada parti dan mereka.

"Biar mereka yang menilai (saya)," katanya. -TMI


Ulasan GB

Sudah dapat dijangkakan jawapan dan tindakan Samy Vellu.

Jadi, keputusannya semua sudah tahu, seperti yang Mugilan nyatakan: MIC akan berkubur pada PRU13 nanti.


Stephen Tong's Evangelistic Rally In Sibu - Part 23

Posted: 19 May 2010 07:36 AM PDT


Thai pathologist unable to attend inquest, to testify via video-conferencing!

Posted: 19 May 2010 07:41 AM PDT

UPDATED 4.15PM The Selangor government has filed an application to enable Dr Pornthip Rojanasunand to testify via video-conferencing.
  
After chairing the state exco meeting today, Selangor Menteri Besar Khalid Ibrahim said that preparations were being made as the Thai Ministry of Justice had given the go-ahead for her to testify via video-conferencing.

He said if the state government had filed an application in the coroner's court on Monday to have the video-conferencing and if allowed by the court, it (the video-conferencing) would be conducted at I-City in Seksyen 7, Shah Alam.



Kelantan Dahului Peraturan Cuti Bersalin 90 Hari

Posted: 19 May 2010 07:06 AM PDT

Kerajaan Kelantan akan melaksanakan peraturan cuti bersalin bagi kakitangan wanita selama 90 hari, mulai tahun depan berbanding dua bulan yang dikuatkuasakan sekarang.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan Negeri, Wan Ubaidah Wan Omar (gambar), berkata peraturan baru itu bagi membolehkan kakitangan wanita mengambil masa lebih panjang menjaga anak dan keluarga dalam tempoh pantang bersalin itu.

"Kertas cadangan itu telah diperincikan di peringkat jawatankuasa portfolio saya dan akan diangkat ke mesyuarat Exco minggu depan sebelum diluluskan," katanya selepas mesyuarat Mingguan Exco, di Kota Darulnaim, di sini, hari ini.

Menurutnya, pada dasarnya kerajaan negeri sudah lama bersetuju melaksanakan peraturan itu, tetapi mengikut prosedur ia perlu dibentangkan di peringkat mesyuarat Exco untuk mendapat kelulusan.

Ditanya sama ada peraturan baru itu boleh menjejaskan produktiviti kerja penjawat awam, Wan Ubaidah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kijang, berkata penjawat awam di jabatan kerajaan negeri ramai dan boleh membantu tugas kakitangan yang cuti bersalin.

"Oleh itu, kita tidak bimbang dengan peraturan melanjutkan tempoh cuti bersalin 60 kepada 90 hari ini boleh menjejaskan produktiviti kerja kakitangan awam," katanya.

Menurutnya, kerajaan negeri terpaksa mengambil masa agak lama untuk meluluskan peraturan itu kerana ia membabitkan banyak implikasi, termasuk pencen kakitangan terbabit.

Beliau berkata, sebelum ini Kerajaan Negeri Selangor dan Kedah memperkenalkan peraturan melanjutkan tempoh cuti bersalin bagi penjawat awamnya.

"Kita memikirkan usaha melanjutkan tempoh cuti bersalin itu perlu bagi menjaga kebajikan dan kepentingan golongan kakitangan yang berkhidmat dengan kerajaan negeri supaya dengan itu mereka dapat menjaga penyusuan anak dan keluarga dalam tempoh pantang itu," katanya.

Langkah yang diambil kerajaan itu selaras dengan jawatankuasa yang dipengerusikannya untuk memartabatkan golongan wanita sebagai salah satu sayap penting dalam pembangunan negara. - Bernama


Protes di Angkasapuri: Wartawan Serah Memo Kepada RTM

Posted: 19 May 2010 05:57 AM PDT

Demonstrasi di luar Kompleks Angkasapuri untuk membantah penamatan perkhidmatan penerbit Galeri Mandarin Nasional tv2, Chou Z Lam terpaksa disuraikan, apablia polis mengambil tindakan untuk mengusir mereka. Malah kain rentang yang dibawa oleh peserta perhimpunan juga dirampas oleh polis.

Kira-kira 80 orang menyahut panggilan Kumpulan Media Bertindak 528, WAMI (Writers Alliance For Media Independence) dan CIJ (Centre for Independent Journalism) untuk berkumpul di luar Kompleks Angkasapuri, sebagai bantahan terhadap tindakan RTM memecat penerbitnya, Chou Z Lam.

20 orang tenaga polis dikerah untuk mengawasi perhimpunan tersebut, malah FRU juga tiba di tempat kejadian kemudiannya. Peserta perhimpunan memakai topeng "528, Tak Nak Self-Censorship, Tak Nak Campur Tangan Politik", tetapi dirampas kain rentangnya oleh polis.

Antara slogan yang tertulis pada kad termasuklah, "No Self-Censorship", "No Political Interference", "Bebaskan media", "Tayang Rawang dan Bakun", "Pecat Yap Shy Cuan", "Ibrahim Yahya letak jawatan" dan sebagainya. Bekas penerbit ntv7, Joshua Wong yang meletak jawatan sebagai protes terhadap self-censorship turut hadir untuk memberi sokongan solidaritinya kepada Chou Z Lam.

Sebelum ini, Chou Z Lam menerbitkan rancangan dokumentari yang bertemakan Empangan Bakun dan pembinaan menara elektrik voltan tinggi di Rawang. Beliau mendedahkan bahawa penyiaran rancangan tersebut dibatalkan kerana pertimbangan kepentingan pihak tertentu. Perkhidmatan Chou Z Lam ditamatkan pada 13 Mei 2010, atas alasan "menjimatkan kos".

Kira-kira 50 orang penduduk Rawang yang diketuai ADUN Rawang-PKR, Gan Pei Nei turut hadir untuk memberi sokongan kepada Chou Z Lam. Bagaimanapun, polis hanya membenarkan lima orang wakil untuk masuk ke Angkasapuri, menyerahkan memorandum yang ditujukan kepada Ketua Pengarah Penyiaran RTM, Ibrahim Yahya. Ibrahim Yahya tidak tampil untuk menemui wakil tersebut, sebaliknya memorandum ini diserah kepada penolongnya, Hafizal.

Jawab dalam tempoh seminggu

Dalam sidang media yang diadakan di Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor, ADUN Rawang, Gan Pei Nei memberi had masa seminggu kepada Ibrahim Yahya untuk memberi jawapan lisan terhadap persoalan yang dibangkitkan dalam memorandum.

"Kos perbelanjaan RTM ditanggung oleh rakyat, rakyat berhak mengetahui kebenaran," kata Gan Pei Nei (gambar kanan).

Chou Z Lam pula tidak menerima penamatan perkhidmatannya dengan alasan "mengurangkan kos". Menurut Chou Z Lam, peruntukan kepada RTM mencecah RM1 bilion setahun, malah beliau yakin Yap Shy Cuan yang dilantik untuk memantau rancangan Mandarin, menikmati gaji yang lebih tinggi daripadanya.

Beliau menganggap Timbalan Menteri Penerangan, Kebudayaan dan Komunikasi, Heng Sai Kee harus mengkaji semula pembatalan siaran dokumentari Empangan Bakun dan pembinaan menara elektrik Rawang, dan bukan melantik Yap Shy Cuan untuk memantau rancangan Mandarin di sebaliknya.

Malah, Chou Z Lam dan wakil Kumpulan Media Bertindak, Ng Yap Hwa menyeru agar orang awam menyahut kempen "Tak Nak Potong", dengan memadamkan televisyen antara jam 8 hingga 9 malam, pada 28 Mei yang akan datang. Satu persembahan akan berlangsung di Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor pada malam tersebut, antaranya penyiaran dokumentari terbitan Chou Z Lam yang "dipotong" oleh RTM.

Pencabulan hak rakyat

Dalam kenyataan yang diedarkan kepada media, Kumpulan Media Bertindak 528, WAMI dan CIJ menggesa agar RTM mendukung hak mengetahui dan menyampaikan pandangan (expression) oleh pihak awam, serta tidak menghukum wartawan yang menjalankan tugasnya.

Mereka menganggap pembatalan siaran rancangan dokumentari tersebut telah mencabul hak rakyat Malaysia untuk terdedah kepada maklumat yang melibatkan kepentingan awam. Malah, penamatan perkhidmatan Chou Z Lam dilihat sebagai hukuman kepada seseorang wartawan yang menjalankan tugasnya.

Menurut kenyataan, setakat ini tiada penjelasan daripada pihak RTM walaupun didesak masyarakat sivil. Sikap acuh tak acuh sedemikian menunjukkan kesetiaan yang tersasar salah pada tempatnya, iaitu kuasa eksekutif, biarpun sepatutnya RTM harus taat kepada orang awam yang membiayai RTM dengan cukai mereka.

Mereka juga mentafsirkan tindakan pembatalan penyiaran dokumentari untuk melindungi pemegang kuasa adalah penyalahgunaan kuasa, kerana menggunakan kuasa awam untuk kepentingan peribadi. "Menghukum seorang wartawan yang membuat pendedahan adalah satu tamparan besar kepada kerajaan persekutuan BN yang mendakwa dirinya akan melindungi whistle-blower dan kempen untuk memerangi rasuah."

Tuntutan memorandum

Selain daripada itu, kumpulan yang berprihatin terhadap kebebasan media ini menuntut agar RTM:-

1. Menyiarkan kesemua episod dokumentari yang diterbitkan oleh Chou Z Lam, iaitu isu Empangan Bakun yang menggambarkan kehidupan kaum asli dan pembinaan menara elektrik bervoltan tinggi di Rawang.

2. Meyakinkan rakyat Malaysia bahawa RTM berpegang kepada kayu ukur etika dan profesional yang menekankan kesaksamaan.

3. Menamatkan perkhidmatan Yap Shy Cuan, ahli MCA yang dilantik untuk memantau rancangan Mandarin selepas pendedahan Chou Z Lam.

4. Parlimen mereformasikan RTM kepada stesen penyiaran awam.
-MR


We are the 10th most competitive

Posted: 19 May 2010 06:22 AM PDT

So, Malaysia is the world's 10th most competitive economy. We are proud, of course. It reflects how much the government under the stewardship of Datuk Seri Najib Tun Razak has excelled tremendously in just a year.

Citing Malaysia's ability in wooing more foreign investments, political stability and a pragmatic government policy as among the criteria for elevating its position from 18th in 2009, the International Institute of Management Development (IMD) in its World Competitiveness Yearbook 2010 also praised Malaysia for its bold economic approach.

It was referring to the RM67 billion stimulus package unveiled by Najib, who is also Finance Minister, to mitigate the economy from the global slowdown due to the fallout from the US subprime credit crisis (full report here).

Malaysia was also ranked highly, thanks to what IMD said was the strong resilience of the economy to (down) cycles, sufficient transparency among financial institutions and government bureaucracy not being a hindrance to business activity as evident from the rapid expansion in the economy over the past year.



After languishing from the global economic crisis, the economy recovered in fourth quarter of last year by 4.4 per cent and even more remarkable by a 10.1 per cent in the first quarter of this year.

The IMD World Competitiveness Yearbook (WCY) is the world's most renowned and comprehensive annual report on the competitiveness of nations, ranking and analysing how a nation's environment creates and sustains the competitiveness of enterprises.

I dont remember what was the best position we every had under the Reports but I believe this is our best ever.

Note: I compare Malaysia's position to that of South Korea as we used to be positioned behind them about 10 years ago.


bangla uolsss

Posted: 19 May 2010 05:00 AM PDT

hyeeee uolssss..chantek ke tidak?

semalam tempat uolss ujan lebat x?...semalam kat umah akak ujan lebat uolssss....yang penting banjir melanda uolssss...akak sampai umah je..air dah naik..sungai dah melimpah..akak panik uolssss....

akak terpakse parking jauh uolsss..then kena redah banjir....ape lagi akak tanggal baju semua..tinggal bikini je ..kannnn....ape lagi pose baywatch lah akak kat tengah banjir tu....

akak yang tengah uollsss

tp dalam umah x masuk..kat luar je...

tp ujung banjir resap kat bilik akak...penat akak mengelap....trus jadi cinderella

elok2 akak tengak pose2 baywatch tu..ujung bertukar menjadi cinderella bersihkan air banjir...lepas siap bersihkan akak mandi....

so lepas mandi akak pun nak keringkan rambut..then akak terperasan ade orang memerhati akak dr rumah sebelah...

ooo intai yerrrr

akak intai..rupanya bangla comel duk rumah sewa sebelah umah akak tu..terjengok2 dia tengok akak...

mmmmm akak ade idea..akak capai bra akak pakai....then akak blow rambut sambil pakai bra...ape lagi x tentu arah lah si bangla tu..bangla tu muka leh tahan..badan meletop...

akak pose lah konon akak pompuan kan..walaupun...

akak saje je buat2 yang akak x perasan dia..akak feeling woman habis ni..walau pun hakikatnya muka akak macam jalil hamid kan....nak kata ape..konfidentttttt......

mesti dia ingat akak ni pompuan kan....ujung bila lepas siap je .. akak terus kuar rumah..bangla tu pun duk sibuk kuar nak tengok akak...ujung dia tengok akak jantan rupanya..

tapi hati saya pompuan tau....
..


SIBU: Pujian Kepada Pimpinan-Pimpinan PAS

Posted: 19 May 2010 03:00 AM PDT

Tidak dapat dinafikan, PAS memain peranan penting dalam kemenangan Pakatan Rakyat di Sibu. Hasil yang paling jelas adalah kenaikan undi kaum Melayu-Melanau kepada DAP yang begitu baik sekali. Tanpa kenaikan undi Melayu-Melanau ini, nescaya DAP tidak dapat memenangi kerusi SIbu memandangkan majoriti DAP yang begitu tipis (398 undi).

Hakikatnya, apabila PAS-PKR-DAP bersatu hati dan tenaga, maka kerusi sukar seperti Sibu pun PR boleh rampas. Pokoknya adalah apa pun perbezaan pendapat, harus diingat siapa musuh. Prioritas mesti diberikan kepada mengalahkan musuh dan bukannya perbezaan sesama sendiri. Manusia ni rambut sama hitam, hati lain-lain. Mana mungkin sentiasa aman, sedangkan lidah lagi tergigit.

Kesatuan tindakan dan strategi ini mengingatkan saya pada Pilihanraya Kecil Lunas. Apabila ketiga-tiga parti bersatu hati dan bekerja sama, maka sekuat mana BArisan Nasional pun, pasti akan kalah, inshaalah.

Mungkin itu juga faktor mengapa berlaku kekalahan pada PRK Hulu Selangor. Saya mendapat maklumat koordinasi serta pergerakan jentera tidak dijalankan dengan sebegitu baik berbanding Sibu. Kalau jentera PR Hulu Selangor sebaik di Sibu, saya yakin BN/MIC telah tumbang di Hulu Selangor.

Saya ingin memberi sepenuh pujian kepada Tuan Guru Haji Hadi Awang, Presiden PAS yang bukan sahaja datang di hari akhir kempen, tetapi telah memulakan ucapan beliau dengan ucapan pembukaan dalam bahasa Mandarin.

Juga kepada SU Agung, Dr Siti Mariah, Khalid Samad, Dr Hatta Ramli, Nizar dsbnya yang bertungkus lumus memberi kerjasama dan dokongan serta sokongan.

Juga, tidak lupa jasa Khalid Samad, Dr Siti Mariah, Mujahid dan Nizar dll yang keluar masuk gereja dan bertemu paderi2 untuk menerangkan tentang kemuliaan serta kecantikan Islam. Akhirnya, golongan paderi di Sarawak mendapat gambaran sebenar berkenaan PAS dan bukannya dari pihak ketiga (BN).

Islam itu cantik, dan kalau kita tidak terang Islam yang sebenar sesiapa pun tak akan tau akan kecantikan Islam.

Pujian juga kepada kedua-dua Naib Presiden yang bertungkus lumus pergi rumah ke rumah di Sibu.
Tak lupa juga saudara Firdaus yang mewakili Pemuda. Pemuda PAS juga memain peranan yang begitu penting di sana.

Kita juga melihat "skill" Cikgu Wan Rahim di dalam menyusun jentera pilihanraya. Saya mendapat maklumat dari orang-orang yang rapat dengan arwah Ustaz Fadzil, Cikgu Wan Rahim adalah rujukan utama Arwah di dalam hal-hal pilihanraya. Malahan, kalau dalam bab untuk tahu satu kerusi itu menang atau tidak, maka Ustaz Fadzil akan tanya Cikgu Wan Rahim dahulu. Biasanya jangkaan beliau tepat sampai ke tahap bilangan majoriti. Saya tak paham kenapa PAS Pusat tidak melantik Cikgu Wan Rahim mengetuai Jabatan Pilihanraya PAS Pusat. Beliau lebih dari layak untuk mengetuai JPP dengan pengalaman dan ilmu yang beliau ada. Rugi pada mereka yang tak sempat berguru ilmu pilihanraya.

Misal lagi satu apabila orang semua berkata undi MElayu turun kepada PAS di Bukit Gantang, Cikgu Wan Rahim sahaja yang kata tidak. Beliau kata kalau dilihat dengan jumlah undi, tidak jauh beza antara 2008 dengan waktu Pilihanraya kecil. Itu bagi saya satu petunjuk betapa hebatnya ilmu pilihanraya Cikgu Wan Rahim. Dalam analisa keputusan pilihanraya, kita kena tengok jumlah undi, bukan peratusan undi.

Maka, saya suspek undi BN yang bertambah itu tidak lebih dari undi hantu. Perkara yang sama juga berlaku di Hulu Selangor. Dari segi jumlah undi, rata-rata tidak jatuh banyak dan ada UPUdi Hulu Selangor yang jumlah undi Melayu bertambah. Namun, yang herannya undi BN/MIC pula naik mencacak-cacak. Jangan tertipu dengan peratusan bila kita menganalisa keputusan pilihanraya.

BN KALAH KERANA SIKAP MEREKA YANG BENCI BUKAN ISLAM UNTUK TAMBAH UNDI MELAYU

Saya percaya, undi dari mereka yang beragama Krisitian dari golongan Cina adalah sebab utama melonjakknya undi Cina kepada DAP berbanding 2008. Lonjakan ini saya berani kata ada kaitan dengan usaha yang dilakukan oleh pimpinan2 PAS bersama para paderi dan ahli2 gereja.

Cuma yang saya nak tanya, di mana pergi beberapa pimpinan PAS yang lain, terutamanya Timbalan Presiden PAS? Takkan satu hari pun tak boleh luangkan untuk berkempen di Sibu?

Juga saya sedih kenyataan yang dibuat oleh TImbalan Mursyidul Am PAS sehari sebelum pilihanraya Sibu sebagai menyokong kenyataan Zul Noordin Al Kazzab di dalam isu Kalimah Allah. Kenyataan2 seperti itu menguntungkan UMNO.

Padahal pada ketika itu, isu yang lebih aula dan penting untuk dikomen adalah isu Judi Bola. Sehingga hari ini, baik Timbalan Presiden mahupun Timbalan Mursyidul Am mahupun Zul Noordin Al Kazzab, senyap sunyi atas isu ini.

Saya takut mereka-mereka ini akan dituduh menyokong Islam UMNO ala Khawarij yang mengharamkan benda yang halal dan menghalalkan perkara yang haram. Isu Kalimah Allah ini paling kuat pun khilaf, tapi isu judi bola ni takda alasan untuk mengatakan ia tidak haram.

Bukan apa, sekarang ni saya pun dah mula kurang mengkritik pimpinan PAS. Jadi, minta mereka yang dahulunya pro kepada UMNO ni berubah juga. Musuh kita adalah UMNO dan Najib Tun Razak. Maka bagi saya sesiapa dalam PAS yang masih mahu bersama UMNO, haruslah mereka keluar dari PAS atau jangan pegang apa-apa jawatan dalam parti.
Kalau mahu menguntungkan UMNO, jangan duduk dalam PAS. Senang je.

Tulang Besi

ps kalau ada pimpinan2 PAS saya tak puji tapi terlibat, saya minta maaf sebab saya berada di luar negara.


Sibu: DAP menongkah arus, Khalid Samad jadi bintang

Harakahdaily
SIBU, 9 Mei: Calon Pakatan Rakyat dari DAP terpaksa menentang arus dalam pilihan raya kecil Sibu dan mengharapkan keajaiban untuk menang dalam pilihan raya ini.

Ini kerana, mereka terpaksa menentang parti pemerintah yang kuat di negeri Sarawak ini di samping masyarakat Cina yang masih lagi percaya dengan isu seperti negara Islam yang dimainkan oleh BN di negeri ini.

"Jangan terkejut kalau di sini isu negara Islam yang sudah lapok di Semenanjung masih menjadi isu utama di kalangan masyarakat Cina di sini. Jadi peranan penceramah PAS penting untuk menjelaskan isu ini," kata seorang wartawan yang aktif menulis untuk akhbar DAP, Rocket.

Mungkin atas dasar ini, anggota Parlimen PAS dari Shah Alam, Khalid Samad antara tokoh utama yang digunakan DAP untuk berkempen bagi pihak calon mereka.

Khalid hari ini bersama-sama dengan Teresa Kok ke gereja Sacred Heart, Sibu untuk menerangkan dasar PAS. Beliau bertemu dengan para penganut Kristian di situ bersama Dr Mariah Mahmud, anggota Parlimen Kota Raja.
"Saya diberitahu, SUPP menggunakan isu PAS adalah parti eksremist di Sibu ini dalam kempen mereka, jadi saya mewakili PAS menerangkan kepada mereka, siapa dan apa perjuangan PAS yang sebenar," kata Khalid kepada Harakahdaily.

"Khalid jadi bintang kan Sibu ini," kata seorang petugas PAS, Wan Johari Wan Omar kepada Harakahdaily. Di samping itu, Khalid turut bersama Datuk Mahfuz Omar dan Dr Mariah mengiringi calon DAP, Wong Ho Leng berkempen di kawasan Melayu.(gambar)

Sebaik sahaja menang dalam pilihan raya umum 2008 lalu, Khalid telah memberikan ucapan yang bersejarah dalam sebuah gereja di Shah Alam. Sejak itu, beliau sangat diingati oleh penganut Kristian di negara ini.

Sementara itu, para pemimpin PAS yang lain sibuk berkempen di kawasan Melayu iaitu di dalam Dun Nangka.

Pagi ini, dua naib Presiden PAS, Salahudin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar berkempen dari rumah ke rumah di Kampung Hilir.(gambar bawah)

Turut serta adalah Firdaus Jaafar, Pengarah Pilihan raya Pemuda PAS yang juga anggota Parlimen Jerai di samping para Muslimat PAS.

Kesemua mereka turut serta mengiringi calon Pakatan dari DAP, Wong Ho Leng. Selain mereka, turut mengiringi calon itu semalam adalah Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Datuk Seri Dr Wan Azizah dan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Pilihan raya kecil ini yang diadakan berikutan kematian penyandangnya, Datuk Robert Lau Hoi Chew, pada 9 April lalu.

Pilihan raya kecil itu menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara Wong yang juga Pengerusi DAP Sarawak menentang calon BN, Robert Lau Hui Yew, dan calon Bebas, Narawi Haron.

Dalam pada itu, nasib tidak baik berlaku kepada penyelaras pilihan raya PAS untuk pilihan raya kecil ini apabila Datuk Wan Abdul Rahim terpaksa berehat selepas demam.

Beliau yang terpaksa tidur sahaja selepas penamaan calon disyaki terkena serangan virus sebaik sahaja tiba di sini beberapa hari lalu.

"Memang masa nak mari pun dah tak berapa sihat," kata Wan Rahim ketika dihubungi Harakahdaily.

Namun begitu, kempen pilihan raya ini berjalan dengan lancar. Malam ini, Mahfuz dijangka memberikan ceramah dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Sambutan terhadap ceramah Anwar cukup baik apabila beliau mula datang ke sini semalam," kata Wan Rahim.


Latest Study Finds No Link Between Cell Phones, Brain Cancer

Posted: 18 May 2010 08:31 PM PDT

One of the largest cell phone studies to date was just released Tuesday looking for links between cell phone usage and brain tumors.

The Food & Drug Administration's findings, though, are not entirely clear cut, or without controversy.

More than a quarter of a million Americans use cell phones -- and a new comprehensive study published Tuesday finds there is no increased health risk associated with radiation and cell phones.

"As far as we know it doesn't have the capability of damaging cells," said Dr. Ron Ennis of St. Luke's-Roosevelt Hospital.

Ennis is a radiation oncologist who treats cancer patients.

"There's pretty good evidence that cell phones are very safe, not 100 percent proven. We could find out later on that there is a risk. The likelihood is very low," Dr. Ennis said.

Critics, though, are pointing to one key finding. The study did show an increase in tumors among heavy users. A small part of the study defined as using it 30 minutes every day over 10 years.

"There is a 40 percent increase in malignant brain tumor with 10 years of cell phone use and the public really needs to know that," Elizabeth Barris said.

And advocates for greater cell phone oversight say children and pregnant women are more vulnerable and should be warned against any overuse.

Four states are introducing legislation to attach warning labels on cell phones, stating they may cause brain cancer. Six countries have already warned against excessive cell phone usage --especially in children. Users, like one expectant mother we spoke to, said all the conflicting information can be confusing.

"I try not to talk too much on the cell phone as a general rule," said Nicole Tecco-Reece of Brooklyn.

"I use the earpiece so I don't have it connected to my head," added John Deloney of Far Rockaway.

In all, 13,000 people were part of the 13-country study. Cell phone industry group CTIA said in a statement that the: " … conclusion of no overall increased risk of brain cancer is consistent with conclusions reached in an already large body of scientific research on this subject."

Still, watchdog groups are calling for more independently funded studies that better mirror our cell phone addicted society's heavy use of the devices.

Common sense precautions include: using an ear piece or the speaker phone, or text to reduce your exposure to cell phone radiation.

For detailed information on the study, please click HERE.


This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Gambar Kubu Baju Merah Runtuh

Posted: 19 May 2010 03:50 AM PDT

















/>

Thai army soldiers take up positions at a barricade during an operation to evict anti-government

Thai soldiers rush an anti-government barricade near Lumpini Park in downtown Bangkok, Thailand, Wednesday, May 19, 2010. Two Thai armored vehicles have toppled the tire-and-bamboo barricade of an encampment where anti-protesters are holed up in downtown Bangkok.


A Thai army soldier aims his weapon during an operation to evict anti-government

Thai army soldiers run past an armoured vehicle and barricades during an operation to evict anti-government

Thai soldiers take up positions across from an anti-government barricade near Lumpini Park in downtown Bangkok, Thailand, Wednesday, May 19, 2010. Two Thai armored vehicles have toppled the tire-and-bamboo barricade of an encampment where anti-protesters are holed up in downtown Bangkok.

Firemen douse a fire at a barricade of Lumpini Park put up by anti-government protesters in downtown Bangkok, Thailand, Wednesday, May 19, 2010. Thai troops opened fire Wednesday into the fortified encampment of anti-government protesters in downtown Bangkok, ramming armored vehicles into its tire-and-bamboo barricade in what appears to be a final crackdown after a week of deadly clashes.

An emergency vehicle sprays water on a burning barricade during an operation to evict anti-government

An anti-government barricade is seen moments after being crushed by an armored personnel carrier at Lumpini Park in downtown Bangkok, Thailand, Wednesday, May 19, 2010. Two Thai armored vehicles have toppled the tire-and-bamboo barricade of an encampment where anti-protesters are holed up in downtown Bangkok.





Army soldiers stand guard with their weapons during an operation to evict anti-government



Army soldiers stand guard with their weapons during an operation to evict anti-government


A Thai army soldier shoots as other look on at Lumpini Park in downtown Bangkok, Thailand, Wednesday, May 19, 2010. Thai troops opened fire Wednesday into the fortified encampment of anti-government protesters in downtown Bangkok, ramming armored vehicles into its tire-and-bamboo barricade in what appears to be a final crackdown after a week of deadly clashes.


A Thai armoured personnel carriers (APC) goes trhough the barricades of the Red Shirt anti-government protestors camp in Bangkok on May 19, 2010. Hundreds of police and army, backed by armoured vehicles, are converging on the perimeter of an anti-government protest camp in Bangkok.


An armoured vehicle destroys a barricade during an operation to evict anti-government

Thai troops and an armoured vehicle prepare to break through a barricade during an operation to evict anti-government

Soldiers take positions behind a Thai armoured personnel carriers (APC) in front of the barricades of the Red Shirt anti-government protestors camp in Bangkok on May 19, 2010. Hundreds of police and army, backed by armoured vehicles, are converging on the perimeter of an anti-government protest camp in Bangkok.


Soldiers take cover behind a Thai armoured personnel carriers (APC) in front of the barricades of the Red Shirt anti-government protestors camp in Bangkok on May 19, 2010. Hundreds of police and army, backed by armoured vehicles, are converging on the perimeter of an anti-government protest camp in Bangkok.

Fires burn on a boulevard near the Pratunam intersection in downtown Bangkok on May 19, 2010. Thai security forces backed by armoured vehicles advanced on the 'Red Shirt' anti-government protesters' camp in Bangkok in what a senator said would be a 'decisive' crackdown.

A Thai armoured personnel carriers (APCs) destroys the barricades of the Red Shirt anti-government protestors camp in Bangkok on May 19, 2010. Hundreds of police and army, backed by armoured vehicles, are converging on the perimeter of an anti-government protest camp in Bangkok.

Fires burn on a boulevard near the Pratunam intersection in downtown Bangkok on May 19, 2010. Thai security forces backed by armoured vehicles advanced on the 'Red Shirt' anti-government protesters' camp in Bangkok in what a senator said would be a 'decisive' crackdown.

Thai soldiers fire torawds anti-government protesters near a barricade on Wednesday May 19, 2010 in Bangkok, Thailand. Thai troops opened fire Wednesday into the fortified encampment of anti-government protesters in downtown Bangkok, ramming armored vehicles into its tire-and-bamboo barricade in what appears to be a final crackdown after a week of deadly clashes.

Thai soldiers take cover behind an armored vehicle near an anti-government barricade on Wednesday May 19, 2010 in Bangkok, Thailand. Thai troops opened fire Wednesday into the fortified encampment of anti-government protesters in downtown Bangkok, ramming armored vehicles into its tire-and-bamboo barricade in what appears to be a final crackdown after a week of deadly clashes.

Thai soldiers take cover behind an armored vehicle in front of a anti-government barricade on Wednesday May 19, 2010 in Bangkok, Thailand. Thai troops opened fire Wednesday into the fortified encampment of anti-government protesters in downtown Bangkok, ramming armored vehicles into its tire-and-bamboo barricade in what appears to be a final crackdown after a week of deadly clashes.

BANGKOK, THAILAND - MAY 18: An anti-government red shirt protester sprints past a barricade during clashes on May 18, 2010 in Bangkok, Thailand. Protesters have clashed with military forces for five consecutive day in Bangkok after the government launched an operation to disperse anti-government protesters who have closed parts of the city for more than two months. Despite calls from the United Nations for both sides to begin talks, anti-government protesters in Bangkok have defied orders to leave their fortified camp, with 37 people having died and more than 260 injured since the military began its crackdown.

BANGKOK, THAILAND - MAY 18: Anti-government red shirt protesters look over a barricade towards a military position as their fellow protesters attempt to return an oil truck to a nearby petrol station on May 18, 2010 in Bangkok, Thailand. Protesters have clashed with military forces for five consecutive day in Bangkok after the government launched an operation to disperse anti-government protesters who have closed parts of the city for more than two months. Despite calls from the United Nations for both sides to begin talks, anti-government protesters in Bangkok have defied orders to leave their fortified camp, with 37 people having died and more than 260 injured since the military began its crackdown.

BANGKOK, THAILAND - MAY 18: An anti-government red shirt protester kicks a tyre down the street to be used to extend their barricade on May 18, 2010 in Bangkok, Thailand. Protesters have clashed with military forces for five consecutive day in Bangkok after the government launched an operation to disperse anti-government protesters who have closed parts of the city for more than two months. Despite calls from the United Nations for both sides to begin talks, anti-government protesters in Bangkok have defied orders to leave their fortified camp, with 37 people having died and more than 260 injured since the military began its crackdown.

BANGKOK, THAILAND - MAY 18: An anti-government red shirt protester throws a molotov cocktail on to burning tyres on May 18, 2010 in Bangkok, Thailand. Protesters have clashed with military forces for five consecutive day in Bangkok after the government launched an operation to disperse anti-government protesters who have closed parts of the city for more than two months. Despite calls from the United Nations for both sides to begin talks, anti-government protesters in Bangkok have defied orders to leave their fortified camp, with 37 people having died and more than 260 injured since the military began its crackdown.

BANGKOK, THAILAND - MAY 18: An anti-government red shirt protester fires a slingshot towards Thai security forces on May 18, 2010 in Bangkok, Thailand. Protesters have clashed with military forces for five consecutive day in Bangkok after the government launched an operation to disperse anti-government protesters who have closed parts of the city for more than two months. Despite calls from the United Nations for both sides to begin talks, anti-government protesters in Bangkok have defied orders to leave their fortified camp, with 37 people having died and more than 260 injured since the military began its crackdown.

BANGKOK, THAILAND - MAY 18: Anti-government red shirt protesters take cover behind a fence on May 18, 2010 in Bangkok, Thailand. Protesters have clashed with military forces for five consecutive day in Bangkok after the government launched an operation to disperse anti-government protesters who have closed parts of the city for more than two months. Despite calls from the United Nations for both sides to begin talks, anti-government protesters in Bangkok have defied orders to leave their fortified camp, with 37 people having died and more than 260 injured since the military began its crackdown.

Thai demonstrators stand behind a barricade in downtown Bangkok on May 18, 2010. Thousands of anti-government protesters were locked in a tense confrontation with troops, as the UN urged Thailand to 'step back from the brink' to avoid further loss of life.

Anti-government 'red shirt' supporters launch fireworks towards army soldiers at a check-point in Ding Daeng, near Bangkok's Victory Monument, on May 18, 2010. Several thousand protestors, who have adopted red as a protest colour and broadly support former premier Thaksin Shinawatra, remain in a barricaded encampment in Bangkok's high-end shopping, hotel and diplomatic district, refusing to leave.

An anti-government 'red shirt' supporter runs past burning tyres and a garbage truck which were set ablaze to block army soldiers at a check-point in Ding Daeng, near Bangkok's Victory Monument, May 18, 2010. Several thousand protestors, who have adopted red as a protest colour and broadly support former premier Thaksin Shinawatra, remain in a barricaded encampment in Bangkok's high-end shopping, hotel and diplomatic district, refusing to leave.

Thai demonstrators take cover behind a barrricade in downtown Bangkok on May 18, 2010. Thousands of anti-government protesters were locked in a tense confrontation with troops, as the UN urged Thailand to 'step back from the brink' to avoid further loss of life.

Anti-government 'red shirt' supporters launch fireworks towards army soldiers at a check-point in Ding Daeng, near Bangkok's Victory Monument, May 18, 2010. Several thousand protestors, who have adopted red as a protest colour and broadly support former premier Thaksin Shinawatra, remain in a barricaded encampment in Bangkok's high-end shopping, hotel and diplomatic district, refusing to leave.


Forum Ekonomi Islam Ditertawakan -Herman Samsudeen

Posted: 19 May 2010 01:44 AM PDT

Salah satu kasino terbesar di Malaysia

KL MEI 19 10: Pakar-pakar ekonomi dan wakil Kerajaan beberapa negara Islam berkampung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) bermula hari ini untuk membincangkan isu-isu ekonomi negara Islam. Menariknya, sebelum Forum Ekonomi Islam ini jalankan, minggu lepas Kerajaan Malaysia memperkenalkan satu lagi sumber ekonomi baru negara ini iaitu pengeluaran lesen judi bolasepak piala dunia. Demikian tulis Herman Samsudeen, blogger dan tokoh pemuda PAS.

Menurutnya, keputusan yang cukup kontradik dengan mesej Forum Ekonomi hari ini. Kita menghimpunkan pakar-pakar ekonomi untuk berkongsi pengetahuan dan pengalaman terbaik mereka bagi merancangan aktiviti ekonomi kalangan negara Islam.

"Yang pastinya aktiviti itu pastilah atas nama Islam yang halal dan tidak melanggar syariah. Malaysia jadi tuan rumah bagi Forum tahun ini. Tetapi nama Malaysia membusuk di karpet merah para VIP bila mana mereka mentertawakan sikap Malaysia yang ghairah untuk merebut duit haram hasil perjudian.

"Pastinya mereka juga akan tertanya-tanya, adakah duit Kerajaan yang digunakan bagi menjayakan Forum kali ini adalah dari sumber yang halal atau haram. Rakyat berharap agar forum ini membukan mata dan telinga pemimpin negara ini dan seluruh dunia khususnya bahawa dalam ekonomi Islam duit judi, arak dan segala macam yang haram sedikit pun tidak mempunyai keberkatan dan merugikan negara dimasa hadapan." Jelas Herman.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Amat memalukan kerana Forum yang berlangsung hari ini tidak mampu memberikan manfaat kepada kerajaan dan rakyat negara ini. Judi, memang diharamkan oleh Islam dan sebarang bentuk penglibatan dengan unsur judi dalam apa-apa aktiviti muamalah perlu dihentikan segera. Ini kerana harta yang diperolehi daripada sumber judi adalah haram tidak kira bagaimana bentuk perjudian tersebut.

Antara sebab pengharaman judi adalah kerana terdapat unsur penindasan, penipuan, bergantung kepada nasib, mencetus permusuhan dan boleh menjejaskan ekonomi individu, masyarakat dan negara.

Dalil pengharaman judi adalah;


i. Surah al-Baqarah : 219

"Mereka bertanya kepada kamu (wahai Muhammad) tentang arak dan judi. Katakanlah olehmu, pada keduanya terdapat dosa yang besar dab beberapa manfaat bagi manusia. Dan dosa keduanya adalah lebih besar daripada menfaatnya".

ii. Surah al-Maidah : 90-91

"Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak dan judi, pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah adalah semata-mata kotor dari perbuatan syaitan. Oleh itu, hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya. Sesungguhnya syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian antara kamu dengan sebab arak dan judi adan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan dari mengerjakan sembahyang. Oleh itu mahukah kamu berhenti daripda melakukan perkara keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil?"

iii. Hadis ;

"Sesiapa yang bermain judi sesungguhnya dia telah menderhakai Allah Taala" Riwayat :Ahmad, Malik, Abu Daud dan Ibnu Majah..
(2MA)


Sebuah Antologi Berisi Revolusi

Posted: 16 May 2010 03:12 PM PDT

ANTOLOGI sulung seorang penyair biasanya membayangkan kemungkinannya sebagai seniwan, juga dirinya sebagai warga yang bertanggungjawab. Melalui antologi awalnya ini memang kita dapat menghidu sama ada Faisal Tehrani sudah sampai atau dia masih jauh. Walaupun yang terhimpun karya-karyanya yang pertama, tapi selalunya ia adalah himpunan karya yang biasanya terkuat, malah yang meyakin. Itulah imbasan pertama saya ketika menghayati antologi puisi bergambar "Ingin Jadi Nasrallah". Benar di sini berlaku persandingan antara kata dan gambar, tapi gambar-gambar iringan itu lebih menghantar fakta latar yang kuat bercerita. Antologi ini membuka—membayangkan kemungkinan dan kehadiran sebuah suara pengalaman dan hajat baru seorang seniwan.

Sebelum ini, puisi Faisal Tehrani menitis lahirnya. Kerana bertitis, maka seperti tidak membasah. Rupa-rupanya, Faisal telah pun bersajak selama lebih sedekad (dari 1992—2008) dan kini sempat menghimpunkan 34 buah puisi tersebut. Daripada puisi-puisi itu terbukti bahawa dia bukanlah seorang penulis yang setempat. Dirinya pengembara yang sungguhan dan konstan, maka puisi-puisinya juga turut memapar dan mengheret pengalaman sepanjang pengembaraannya yang sungguhan dan konstan itu. Cuma, pengembaraan itu bukan suka-sukaan. Sebelum bertolak pun, saya kira, Faisal Tehrani sudah pun mempunyai khayalan tertentunya, dan hajat khasnya.

Sedar atau alpa, ternyata, beliau bergerak dengan peta tersedia—ingin mengetahui segala dan ingin turut mendarma juga. Antologi "Ingin Menjadi Nasrallah" berjaya mengisi hasrat tersebut.

Ada dua laras penciptaannya. Satu, puisi-puisinya lebih menitis daripada membanjir—bayangan bahawa mencipta puisi tidaklah mudah baginya; malah bayangan bahawa puisi hanya wajar lahir jika ia memang "mendesak" dari dalam.

Puisinya yang menitis itu sempat mengumumkan sesuatu daripada bathinnya. Dan biasanya ilham berkesannya langsung daripada pengalaman—kembaranya yang "penuh" krisis.

Dan gugus puisinya itu boleh mengejek—maksudnya, boleh nakal dan "songsang", tapi mesti—sentiasa mesti—real, walaupun terkadang dipetik peristiwa atau kesan sejarah yang menyentuhnya.

Puisi menitis yang terilham daripada pengembaraannya itu semakin sehari semakin memperjelas sikapnya sebagai seorang seniwan. Dia berada di Tembok Berlin, wajah atau kesan pemisahan bangsa pada satu gelora sejarah yang mengancam sesama sebangsa. Berlakunya di Eropah dalam sebuah zaman yang buas dan berlakunya oleh kekalutan—atau penjernihan gempa ideologi yang sangat lama. Peristiwa yang cepat menjadi kiasan dan "kebijaksanaan" sejarah itu berulangan dalam titisan puisi Faisal Tehrani yang lain, terkadang dikhayalkannya dengan yakin dan lebih panjang seperti di dalam puisi "Mengintai Di Celah Jendela". Tapi, terkadang mungkin oleh ketergesaan—atau tidak mustahil memang sangat pekat peristiwa yang dialami—maka puisi itu sangat ringkas hingga lahir ke semangat haiku. Puisi "Baitullah" contohnya: Terlalu banyak lampu di langit/ terlalu luas lantai dipijak,/ tapi kita hanya memiliki sebuah rumah/ Baitullah.

Banyak puisi Faisal Tehrani yang sesingkat itu yang menyenak ke semangat haiku. Contoh lain yang wajar disebut puisi ialah "Doa Bonda Dari Barzakh", "Nasib Pengembara" dan "Bercinta".

Melalui pengalaman peribadi saya setiap puisi berkesan selalunya meriakkan getaran—sesuatu yang kita rasakan secara sponton, ketika membaca sesebuah puisi berulangkali. Jika puisi itu ada getarannya, kita akan mudah terjemput untuk melawatinya semula. Dan, biasanya juga, puisi yang sama akan menghantar semula getaran kenikmatan dan kebijaksanaan yang sama. Kita sentiasa ingin ulang membacanya. Saya merasakan getaran sedemikian pada puisi-puisi "Terus Doa", "Untuk Basti" dan "Doa 2".

Dan apakala Faisal menghirup sejarah pula, dia menjadi sangat berkesan—tidak sekedar pengalaman inti puisi yang dihantarnya, malah kemungkinan bayangan citra batin yang tersembunyi di dalam puisi-puisinya itu. Contoh terkuatnya bagi saya, barangkali, ialah puisi "Mengintai Di Celah Jendela" dan ""Mengenang Pembukaan Konstantinopel".

Kelahiran dua buah puisi sejarah ini membayangkan kemampuan dan kehadiran Faisal Tehrani sebagai penyair, walaupun hanya dengan baru sebuah antologi ini.

Di dalamnya Faisal dapat juga meresahkan kita melalui seekor lalat yang membingiti mimbar masjid.

Dari sisi teknis dalam sepanjang-panjang (atau sependek-pendek) 34 buah puisinya, Faisal Tehrani terbukti selesa, malah santai, satu kelebihan bakat alaminya. Rangkap-rangkapnya tidak terlalu bergantung kepada irama atau rima. Tidak juga ada akrobat kalimat atau kekata; tidak ada manipulasi bunyi yang mengada-ngada.

Yang selalu kedengaran ialah suara jernih di malam hening—jelas dan langsung. Saya kira, memang itulah kekuatan utama Faisal Tehrani sebagai penulis (kini penyair) walaupun dengan himpunan puisinya yang sejemput itu dia sempat hadir menegap di situ.

Dengan suara sederhana, berani bersikap, subur berakar, malah garang—Faisal Tehrani mula hadir berkesan dalam dunia puisi mutakhir. Penyair tulen biasanya menghantar isyarat dan ibarat sebelum sesebuah negara mudarat. Ada pesanan sedemikian dalam antologi "Ingin Menjadi Nasrallah" ini. Setiap puisi diyakinkan perlu menghidu masalah tanah air—juga resah negara luar—baik dipetik dari dalam, mahupun terpetik dari luar. Melalui langgam suara dan idioma bersahaja dengan tema bergelora, maka penyair ini telah sempat menghantarkan dan menjeritkan "Sepucuk Surat Berisi Revolusi".—A. SAMAD SAID.

* Kertas SN A. Samad Said membicarakan Ingin Jadi Nasrallah di Diskusi Tiga Penyair, 11 Mei 2010, ASWARA. Di larang menerbit kembali (namun dibenar untuk dipautkan di sini).


Jail or fined an extra RM1,000?

Posted: 19 May 2010 03:29 AM PDT

Malaysiakini - Polygamy: Bung Moktar jailed 1 month, fined RM1,000

Even if convicted, his position as BN MP for Kinabatangan is pretty safe because he would only lose it if sentenced to not less than one year's jail or fined not less than RM2,000.

But Tian Chua and Gobalakrishnan, both PKR MPs, may lose their federal seats because of a fine of RM3,000 each.

Which is worse, a jail term or a fine of a mere RM1000 above the 'magic' line of RM2000?


Hero Islam

Posted: 19 May 2010 01:25 AM PDT

Oit.... mana dier itu hero Islam... mana dier itu Zulkifli Nordin... biler mau lead DEMO ANTI JUDI nih... woi.. dah tuli ker Zul ooi... takkan tak nampak dan dengar... buta ker aper...

Nampak sangat la Zulkifli Nording nih cuma berlakon jadi hero Islam... berlakon bhai... siapa pon boleh.. ingat... Denzel Washington pon boleh berlakon jadi Malcolm X .... sedangkan dier tue kafir.. boleh berlakon sebagai orang Islam...

Hans Isaac yang bukan Islam tue pon pernah berlakon sebagai orang Islam... abis tue... lu ingat susah sangat ka mau berlakon jadi Islam nih... Silap-silap... Zulkifli Nordin tue pon berlakon sebagai orang Islam....

Setakat jadi Islam... tapi tak beriman dan beramal... apa guna.... memang ramai yang masuk Islam... tapi haram tak beriman dan beramal pon... kayu jer... orang Islam yang beriman dan beramal pastinya akan sensitif kalu bab isu yang berkaitan dengan hukum yang Allah Taala tetapkan tue...

Ini .. isu perkataan Allah jer yang dijaja oleh Zulkifli Nordin.. nak tunjuk yang dier tue Islam... bhai... itu berlakon jer tue... perkataan Allah tak akan menyebabkan orang kufur la bhai.. tapi.. menghalalkan yang haram tue la yang boleh sebabkan kita jatuh kufur... jadi kafir laknat.... tue .. judi tue... Kerajaan Malaysia dah halalkan dah... huh.. pandai-pandai jer lawan hukum Allah...

Nanti yang kena bala.. bukan Najib Razak sorang... tapi satu Malaysia nih... kena kifarah... bangsat betul la....

Hero Islam nih gua nak tengok sampai biler dier akan senyap... hahaha.. gua rasa la.. sebab dier senyap nih .. bukan pasai apa pon... sebab dier dah dapat habuan melompat hari tue dari Vincent Tan ... jadi takkan nak lawan tokey... Ala Zul... lu tak payah la nak berlakon yang lu tak dapat something sebab jadi MP Bebas.... tak payah la...

Lu sudah takder kredibiliti.. integriti.. apa lu cakap lepas nih.. tada sapa percaya.. serupa itu budak jaga kambing yang terpekek terlolong pedajai orang konon ader serigala nak makan dier punya kambing... lu serupa la itu budak..



RAKYAT 1MALAYSIA KENYANG SLOGAN

Posted: 19 May 2010 01:18 AM PDT





Malaysia sebuah negara yang kaya dengan slogan dan lebih kaya dari sejarah bijih timah yang terdapat di dalam negara kita seperti di Daerah Kinta, Perak ini.

Satu demi satu slogan di keluarkan dan bukan sahaja mengabui mata rakyat tetapi menghantui rakyat.

Rakyat perlu sedar bahawa setiap slogan itu berharga mahal kerana ada penasihat di belakangnya bagi mempromosikan kepimpinan mereka.

Diantara slogan yang masih segar dalam ingatan dulunya seperti Bersih, Cekap dan Amanah [ BCA ], Kepimpinan Melalui Teladan, Islam Hadhari, Penerapan Nilai – Nilai Islam dan dan sebagainya.

Ini tidak termasuk slogan – retorik dalam menyambut mana – mana perayaan agama dalam negara seperti Maulidul Rasul, Maal Hijrah, Tilawah Al - Quran dan sebagainya.

Persoalannya siapakah di belakang tabir slogan – slogan ini.

Semua orang bercakap 'Konsep Satu Malaysia', yang di cetuskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. Ia kini meniti dibibir setiap pemimpin UMNO/BN di seluruh negara yang melaungkan slogan "Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan",

Perkara yang jelas, di bawah kepimpinannya, beliau cuba menutup segala kelemahannya dengan satu lagi slogan kosong yang tidak akan banyak memberi erti kepada rakyat Malaysia yang dahagakan suatu transformasi dan perubahan yang menyeluruh dalam pemerintahan.

Bagaimana budaya rasuah yang sedang mengila, kronisma yang tiada penghujung , amalan boros dan pembaziran serta perkauman masih hidup subur dalam budayanya?

Malahan, pemimpin-pemimpin UMNO terpaksa mencerna satu lagi slogan bagi mengelirukan rakyat walaupun hakikatnya adalah sebaliknya. Kalau di teliti slogan Satu Malaysia tersebut, sejak bila rakyat Malaysia didahulukan dan sejak bila pula prestasi di utamakankan oleh kerajaan UMNO/BN?

 Isu - isu lebih mendesak dari sudut prosedur tender, ketelusan, mengelak amalan boros, rasuah dan pembaziran tidak ditangani sehingga sekarang.

Suatu penantiaan adalah reformasi besar yang sedang ditunggu-tunggu oleh setiap warga Malaysia; kearah perubahan ketelusan dan keadilan di dalam sistem kehakiman, hak-hak asasi setiap rakyat terjamin, sistem pilihanraya yang lebih bersih dan adil serta sebuah sistem pemerintahan yang adil dan saksama berpaksikan kepada kepentingan rakyat jelata tanpa tanpa mengira status dan kedudukan. Inilah impian sebuah "Malaysia yang adil'.

Kini sudah slogan UMNO apabla ketiga-tiga elemen 3D bersatu. Sebelum ini berbuih mulut pemimpin UMNO menuduh PAS sebagai kuda tunggangan DAP. Hari ini UMNO menjadi kuda tunggangan Yahudi, kuda tunggangan taukeh judi dan kuda tunggangan syarikat todi.

Mereka juga sebelum menjaja seluruh negara menuduh DS Nizar sebagai kuda DAP, tetapi mereka juga di lihat sebagai kuda MCA. Malah sanggup membantu parti ini dengan memperuntukkan duit kerajaan.

Sepanjang DS Najib menjadi menteri kewangan sudah dua pengumuman lesen perjudian baru diluluskan. Syabas kepada seluruh pemimpin termasuk non muslim dari Pakatan Rakyat menentang habis habisan perjudian yang diluluskan oleh kerajaan.

Peliknya ada lagi golongan bodoh sombong yang menyokong kepimpinannya walaupun lesen perjudian diluluskan.

Kini masyarakat ramai mulai sedar, bahawa sebenarya slogan yang betul dan tepat untuk Umno dan BN ialah 1Malaysia, 1Israel kerana merekalah penasihat yang sebenarnya.Kenapa perlu marah kepada rakyat. Ini adalah realiti.

Rakyat semakin cerdik dan sepertimana cerdiknya juga rakyat di rumah – rumah panjang, jauh pendalaman dan sebagainya
Rakyat mahukan perubahan dan bukannya slogan.


IN PERFORMANCE AT THE WHITE HOUSE | Joan Baez - "We Shall Overcome" | PBS

Posted: 19 May 2010 04:51 AM PDT

Here is Joan Baez singing We Shall Overcome at the White House soon after Obama became President in 2009. Decades had past since she first made this song famous at the height of the Civil Rights Movement started by the blacks in the 1950s/60s. Imagine how she must have looked in her younger days and of course her voice then. If I am not mistaken, she sang this song during the March on Washington led by the late Rev. Martin Luther King Jr, during Woodstock and again during Obama's inauguration. Anybody can confirm this? I will appreciate it. I have suddenly become interested in US history especially the Civil Rights Movement because there is a lot to be learnt from it, though unfortunately man's memory is short. Pay attention to the wordings and you will understand why I'm so much into it. Simple though the wordings may be, the song together with A Change Is Gonna Come was enough to capture the imagination of the black Americans which eventually won them freedom from slavery and equal rights with the whites especially the right to vote and education and health. Which reminds me of the song Berjaya which was the 'anthem' of the Berjaya Party which defeated the Usno-led Alliance Party in 1976 in Sabah. During the April 1976 State general election, nobody would dare bet that the all-powerful Alliance would fall to the 9-month-old Berjaya; not with memories of detention at the infamous 'Kepayan University' still fresh in their minds. I mean, before the Federal Government took away the special detention powers of former Usno strongman and former Chief Minister Tun Datu Mustapha, the mere mention of his name or Kepayan (prison) was enough to make the average Sabahan shiver! Indeed, in April 1976 Sabahans (majority of them at least) OVERCAME! although a different song (Berjaya) was used.


This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Kisah Ibu Dihalau Keluar Rumah

Posted: 19 May 2010 03:03 AM PDT

Sebentar tadi saya bertemu dengan seorang wanita agak berumur di Pejabat Menteri Besar. Saya mengajaknya masuk ke bilik saya untuk membantu menyelesaikan masalahnya.

Beliau dahulu tinggal di setinggan. Bekerja sebagai penjaja. Suaminya bekerja sebagai anggota Tentera Udara Di Raja Malaysia.

Beliau dahulu pernah dibantu oleh Mat Sabu sewaktu Mat Sabu menziarahinya. PAS setempat juga pernah membantunya mencari modal berniaga.

Memandangkan beliau kesempitan wang dalam membayar sewa rumah dan sering disindir tuan rumah, maka mereka memilih untuk menumpang rumah anak beliau buat sementara waktu. Beliau turut membawa bersamanya anak dan menantunya yang kurang sihat. Selepas dua minggu, anaknya menyuruh ibunya keluar dari rumah kerana kata mereka menyempitkan keadaan rumah tersebut.

Saya bersama beberapa pegawai lain berjanji mencari rumah PPR segera untuk membantunya dengan kadar segera.

Sebak benar beliau mengenang tindakan anak yang beliau besarkan dengan susah payah.

Setiap hari bertugas sebagai Setiausaha Politik Menteri Besar dan ADUN, saya bertemu pelbagai kisah rakyat. Moga-moga menjadi pengajaran buat kita semua insya Allah.


No comments: