Wednesday, August 11, 2010

Maxis iPhone Crash Day 10...contd

Maxis iPhone Crash Day 10...contd


Maxis iPhone Crash Day 10...contd

Posted: 11 Aug 2010 11:14 AM PDT

Well I am still waiting for the call from Maxis to tell me my iPhone is ready for collection. I was told one week but it's been Day 10.

When I called Maxis to ask for an immediate replacement, I was told there is no policy for immediate replacement. Then I asked for an iPhone on loan. And the Maxis staff at the call centre told me to go to the nearest Maxis Centre and ask for one. So I went to Maxis Centre at the Gardens. There I was made to wait for my turn while some of the staff were not attending to anyone. Then my number was called and I was quickly told there is no such thing as a loan phone while my iPhone is being fixed. The staff did not even bother to get down my name or phone number. I was told I wasn't the only one with iPhone problems. The Maxis Call centre have been telling its customers to go to Maxis Centre to get their problems sorted out there because they can't handle the problem and Maxis Centre then turns customers away because they also can't handle the problem. This method really works cos I am so fed up by then I have no energy left to follow through with this iPhone nightmare. (Come to think of it, its the same feeling when dealing with Astro..) I was even told at the Maxis Centre, hey, it is a warranty and not a guarantee la. And I was told, Maxis is itself having problem even getting in touch with Apple in Singapore. And I am just baffled at how absurd Malaysian consumerism has gotten to. I have paid the full sum for the iPhone and now made to listen to this rubbish. I think both Maxis and Apple legal counsels need to address this issue and quickly brief their staff about their responsibilities under the sale of goods law. How can Maxis sell the iPhone and collect the money and now wash its hands by saying, I don't know, the supplier Apple is not even talking to me. And how can Apple make these iPhones that couldn't even last for a year and totally washes its hands. If you go to the Apple website and where it says troubleshoot, I was shocked to see, it says, contact your service provider. There isn't even a contact number by Apple for one to call.

I have quickly gone from loving the iPhone to hating it through all this saga. I have to write this down so I will not forget. I must remember not to transact with any company that has no honour.


Usrah dan komunikasi

Posted: 11 Aug 2010 10:54 AM PDT

Oleh mesincetak

Usrah dilihat sebagai medan pemantapan idea dalam gerakan mahasiswa islam di Malaysia. Melalui temubual dengan soalan yang seragam kepada barisan kepimpinan gerakan mahasiswa Islam di Malaysia,  kesemuanya bersetuju bahawa usrah merupakan kaedah dan aktiviti paling penting dalam gerakan Islam.  Pentingnya aktiviti usrah ini dalam gerakan mahasiswa bukan sahaja pada awal kemunculan gerakan mahasiswa Islam malahan sehingga ke masa ini.

Perkataan usrah berasal dari kalimah Bahasa `Arab yang bererti keluarga. Penggunaan istilah usrah ini, pada umumnya adalah untuk menunjukkan adanya hubungan atau ikatan persaudaraan sesama manusia sama ada dalam hubungan rumahtangga, darah keturunan, suku bangsa atau puak. Mencontohi badan Ikhwanul Muslimin, kumpulan usrah menjadi unit asas dalam menyampaikan ideologi dan strategi perjuangan gerakan.  Usrah bertindak sebagai kumpulan kecil untuk membantu para mahasiswa Islam.  Ahli-ahli digalakkan mengemukakan masalah-masalah peribadi, membincangkan keraguan-keraguan tentang sejauhmana kursus yang mereka ambil di university mengikut lunas-lunas Islam, tentangan-tentangan yang mereka hadapi dalam kehidupan harian dan sebarang masalah lain.  Dengan ini, terbentuk perpaduan erat dalam kumpulan dan sebagai anggota pelajar berasa selamat dan bertempat.

Aktiviti usrah juga mempunyai tertib untuk dijalankan. Setiap organisasi mahasiswa Islam melakukan aktiviti yang sama dalam menjayakan aktiviti usrah ini.  Sesi usrah biasanya bermula dengan perbincangan tentang Islam.  Petikan Al-Quran akan dibaca atau kungkin juga dibincangkan iman,hokum-hakam dalam Islam atau kerajaan Islam dan perkara-perkara yang berlaku berdasarkan perspektif Islam.  Perbincangan ini diketuai oleh pemimpin usrah (Naqib atau Naqibah), biasanya berlangsung selama satu jam hingga satu setengah jam.  Ahli-ahli akan akan mengemukakan soalan dan membincangkan penerangan yang diberi, sehingga jelas.  Kemudian mereka beralih kepada kepada masalah-masalah peribadi, termasuk segala-galanya, daripada masalah akademik dan kewangan hinggalah masalah dengan keluarga dan kawan-kawan.

Bagi ahli-ahli yang baru, usrah memainkan peranan penting membentuk pengetahuan serta kefahaman tentang Islam.  Ramai antara mereka mengaku bahawa pengetahuan mereka masih cetek dan usrah yang diketuai oleh mahasiswa yang lebih tua dan lebih berpengalaman menolong, bukan sahaja menjawab soalan-soalan mereka yang baru, malahan soalan-soalan yang diutarakan oleh orang lain yang mencabar cara hidup serta kepercayaan mereka.

Secara ringkasnya, aktiviti usrah ini merupakan satu model pembelajaran atau pengukuhan ajaran Islam dalam gerakan.  Melalui aktiviti inilah pelbagai nilai dan budaya diserap oleh ahli-ahli gerakan Islam dalam membentukkefahaman sesuatu perkara.  Melihat rukun dan tujuan usrah ini, tidak dapat dinafikan fungsinya dalam gerakan,  namun setiap ajaran dalam gerakan berkecenderungan untuk melihat setiap perkara dengan satu pandangan yang tetap sama ada secara pemaksaan atau tidak.

Setelah dijelaskan serba sedikit mengenai aktiviti usrah ini,  idealnya dapat dilihat bahawa aktiviti ini merupakan langkah terbaik sebagai proses pengaliran ilmu.  Namun, perkara ini juga berkecenderungan untuk mewujudkan dominasi dalam gerakan melalui cara ajaran disampaikan.  Perkara yang ingin dikupas dalam melihat mekanisme pengaliran ilmu dalam kalangan ahli gerakan mahasiswa Islam Malaysia ialah berkenaan demokrasi yang wujud dalam gerakan.  Sebagaimana yang dimaklumkan, gerakan mahasiswa Islam merupakan antara salah satu kompenen dalam gerakan masyarakat sivil yang terdapat di Malaysia.  Maka,  gerakan mahasiswa ini merupakan salah satu pemangkin kepada proses pendemokrasian di Malaysia.  Sebagaimana definisi ringkas demokrasi yang dipertegaskan Habermas iaitu bebas kepada sebarang dominasi, gerakan mahasiswa Islam di Malaysia juga bertujuan dalam membebaskan masyarakat dari dominasi negara yang menindas, namun adakah struktur, nilai, budaya atau sistem yang terkandung dalam gerakan mahasiswa Islam ini juga bebas dari sebarang dominasi.  Oleh itu, penting untuk menilai kewujudan sebarang dominasi melalui aktiviti usrah.

Kritikan yang diberi dalam melihat nilai demokrasi yang ada dalam gerakan mahasiswa Islam di Malaysia bukan bertujuan menyanggah kebenaran fahaman Islam yang terkandung dalam ajaran, tetapi terhadap bagaimana sistem pembelajaran ini dijalankan.  Sebagaimana penolakan aliran Frankfurt terhadap demokrasi adalah penolakan terhadap mekanisme mencapai persetujuan kolektif lalu menyarankan mekanisme wacana atau deliberatif demokrasi, begitu juga dalam melihat bagaimana mekanisme dalam gerakan mahasiswa Islam di Malaysia, melalui kacamata deliberatif, sesuatu ilmu itu tidak dihukum sebagai salah atau betul, tetapi melihat kepada mekanisme bagaimana ilmu itu disalurkan.

Berdasarkan idea demokrasi deliberatif yang disarankan Habermas, penentuan terhadap sesuatu dasar bererti penentuan terhadap nasib diri masyarakat itu sendiri.  Maka, masyarakat itu sendiri yang menentukan perkara seperti undang-undang, polisi, budaya dan sebagainya  secara kolektif, bukan hanya sebagai penyemak kepada dasar-dasar yang telah dipaksa dari atas (top-down).  Begitu juga dalam aktiviti usrah yang dijalankan oleh gerakan mahasiswa Islam di Malaysia.  Usrah ini merupakan ruang awam bagi ahli-ahli gerakan yang mengikutinya.  Maka ruang-ruang ini tidak perlu didominasi oleh seorang atau sekelompok supaya semua idea yang lahir untuk diwacanakan tidak menyebelahi mana-mana pihak.  Berpandukan konsep deliberatif, kedudukan Naqib atau Naqibah merupakan penghalang menjalankan wacana seimbang.

Mengapa wacana seimbang tidak berlaku? Jawapannya ialah berbalik kepada kritikan Habermas terhadap idea-idea pembebasan sejak awal pencerahan sehingga idea yang lahir pada zaman moden, idea yang terbina tidak terlepas dari dikotomi objek dan subjek.  Selagi ada dikotomi objek dan subjek selagi itu manusia tidak akan terlepas daripada dominasi.  Dalam konteks aktiviti usrah, Naqib atau Naqibah merupakan subjek manakala ahlinya merupakan objek.  Hal ini kerana setiap ilmu disampaikan Naqib atau Naqibah dalam menanamkan kefahaman terhadap ahli-ahli usrah.  Proses ini berlaku dengan persoalan, pertanyaan, pengupasan tentang sesuatu isu namun ditutup atau disimpulkan oleh Naqib atau Naqibah.  Hal ini bukan bererti perkara yang disimpulkan oleh Naqib atau Naqibah itu sesuatu yang salah atau benar,  saranan terhadap rasional komunikatif Habermas tidak berperanan meletakkan hukum, namun mekanisme ini menyebabkan kuasa putus terhadap sesuatu perkara dimiliki oleh seorang atau sebahagiaan yang mempunyai wibawa. Perkara ini bercanggahan dengan tuntutan demokrasi yang meletakkan wibawa terhadap semua masyarakat, atau dalam konteks ini terhadap semua ahli yang menyertai usrah, bukan sebahagian atau seorang.

Dalam kerasionalan komunikatif ini, semua peribadi adalah sama rata, semua idea adalahsetingkat – tiada kasta, maka kedudukan seperti "subjek dan objek," atau "agamawan (arif) dan bukan-agamawan (jahil)" tidak harus berlaku. Begitu juga dengan dikotomi yang terkandung dalam aktiviti usrah, seharusnya Naqib atau Naqibah tidak meletakkan mereka lebih tahu berbanding ahli-ahlinya atau mereka ialah pemegang kebenaran dan tugasnya dalam wacana ini adalah sebagai penyebar kebenaran.  Sebagaimana yang telah diterangkan oleh Habermas mengenai hubungan manusia sesama manusia perlu berdasarkan komunikasi, bukan berdasarkan kerja, maka tugas-tugas sebagai Naqib atau Naqibah perlu dilepaskan, supaya setiap idea yang diketengahkan dalam wacana diterima secara adil, tanpa memihak kepada mereka yang dilihat lebih tahu.

Mewujudkan hubungan komunikasi bebas dominasi ,komunikasi yang disarankan Habermas ini terkandung tiga idea dukungan, seperti yang disebut sebelumnya, iaitu diskursethik, lebenswelt, dan Moralprinzip.  Ketiga-tiga perkara ini saling bergandingan dan perlu ada dalam mewujudkan wacana bebas dominasi.  sebelum membincangkan tentang diskursethik atau etika wacana, perlu dilihat terlebih dahulu lebenswelt atau dunia kehidupan yang terdapat dalam ajaran Islam.

Lebenswelt atau dunia kehidupan bagi setiap manusia dalam meneliti, merenung atau memikirkan sesuatu perkara berbeza dengan manusia lain.  Dunia kehidupan yang berbeza ini dibentuk oleh pengalaman dan pengaruh alam sekeliling seseorang dalam mecapai pengetahuan.  Berbeza dengan sosialisasi, Lebenswelt ini bukan hanya membentuk peribadi, tetapi kerangka berfikir seseorang terhadap semua perkara.  Contohnya, seorang lelaki yang dibesarkan dengan ajaran Buddha dan menikmati pengalaman ajarannya sehingga berupayya melihat semua perkara yang berlaku disekelilingnya melalui perspektif ajaran Buddha.  Merujuk kembali kepada aktiviti usrah yang dijalankan, dalam usaha membina wacana yang seimbang, setiap ahli perlu menyedari bahawa mereka masing-masing mempunyai dunia kehidupan yang berbeza walaupun berasal dari latar tempat dan agama yang sama.  Oleh sebab agama Islam merupakan perkara yang trasenden, maka pengalaman dalam memahami agama ini berbeza.  Memetik kata daripada Goenawan Mohamad, 'Sedangkan doa manusia miskin dan manusia kaya itu sudah berbeza',  perkara ini mengingatkan bahawa perbezaan yang wujud adalah berpunca daripada keberagaman manusia dari segi aliran ajaran yang diterima, ekonomi, budaya dalam keluarga dan daya kefahaman dalam mendalami teks-teks agama.  Kesemua perkara ini tidak seragam antara seorang ahli dengan ahlinya yang lain.  Boleh jadi kefahaman seorang ahli baru tentang permasalahan gejala sosial dalam kalangan umat Islam sangat berbeza namun lebih tuntas berbanding Naqib atau Naqibah yang mengetuainya.  Namun, keberagaman yang wujud setiap ahli dalam usrah ini bukan bertujuan untuk meletakkan siapa yang lebih baik dari yang lain, tetapi keberagaman ini adalah usaha mencari jawapan bagi sesebuah masalah dengan lebih holistik.

Apabila sedar dan menerima dengan terbuka perbezaan fikiran antara setiap ahli, maka boleh dilanjutkan wacana dalam aktiviti usrah ini dengan diskursethik atau etika wacana.  Empat perkara yang ditampilkan Habermas dalam etika wacana pertamanya ialah kejelasan.  Sebagaimana yang telah diterangkan bahawa dunia kehidupan setiap ahli yang berbeza menyebabkan kefahaman terhadap sesuatu perkara juga berbeza.  Maka, kejelasan merujuk kepada kesediaan semua ahli yang terlibat dalam usrah mengemukakan apa yang mereka fahami.  Langkah awal ini penting untuk menghindarkan salah faham dan setiap ahli sedar mengapa ahlinya yang lain berpendapat sedemikian jika terdapat perbezaan pendapat.  Hal ini bagi mengelakkan kata hitam-putih atau betul salah lalu meletakkan hukum seperti "yang faham ana, yang salah anta."

Kalau semua ini disepakati, baru ahli-ahli usrah beranjak ke persetujuan kedua, iaitu "kebenaran." Kebenaran dalam makna komunikatif Habermas ini ada maksudnya, iaitu masing-masing mengemukakan perkara-perkara juga modus-modus untuk diwacanakan. Lalu, perlu ada juga "ketepatan," iaitu keseimbangan tingkat antara peserta wacana. Selagi tidak ada kesetaraan pada normal-normal komunikatif ini, maka kesendengan wacana akan berlaku. Kemudian, terakhir memerlukan "kejujuran," iaitu masing-masing harus mengakui bahawa setiap mereka tak mempunyai maksud tersembunyi, tidak bertaqiyyah, serta siap untuk menerima semua aturan wacana ini. Setelah empat syarat ini dipersetujui, maka wacana boleh dimulai.

Melalui struktur yang terkandung dalam aktiviti usrah, didapati wacana yang dijalankan tidak sekata akibat dikotomi yang terhasil dalam aktiviti tersebut.  Tambahan lagi idea dalam wacana tidak tumbuh dalam kalangan ahli-ahli usrah, semuanya bergantung kepada Naqib atau Naqibah untuk menentukan hala tuju wacana yang dijalankan.  Sebagaimana ditolak Habermas dalam melihat fungsi masyarakat di bawah sistem demokrasi yang berfungsi sebagai semak dan imbang kepada dasar, begitu juga yang terjadi dalam aktiviti usrah yang dijalankan oleh semua gerakan mahasiswa Islam di Malaysia, penglibatan ahli untuk berwacana dalam usrah sebagai tindakbalas terhadap isu yang dibangkitkan oleh Naqib atau Naqibah dan kata putus atau kesimpulannya terletak pada tangan  Naqib atau Naqibah. Perkara ini menunjukkan bahawa setiap keputusan telah dibuat sebelum bermulanya wacana.  Maka, boleh dikatakan usrah yang dijalankan bukanlah proses dialog atau wacana tentang sesuatu perkara, tetapi lebih tepat sebagai satu bentuk doktrinasi.

Meletakkan usrah sebagai satu bentuk doktrinasi agak kontroversional.  Namun jika diteliti, proses usrah yang dijalankan sudah dengan keputusan oleh Naqib atau Naqibah dalam melihat sesuatu perkara, usrah hanya sebagai medan untuk meletakkan kepercayaan mereka terhadap ahli-ahli usrah dan diperjelaskan rasionalnya.  Berbeza dengan dialog atau wacana, setiap ahli usrah termasuk Naqib atau Naqibah tidak hadir dalam ruang usrah itu dengan jawapan yang mutlak.  Setiap keputusan diperhalusi semasa wacana ini dijalankan.

Bagi menjelaskan perkara ini, boleh melihat contoh bagaimana wacana tentang isu penggunaan nama Allah yang telah dianjurkan dalam usaha mengupas masalah ini.  Sesi dialog yang disertai oleh golongan yang bersetuju dan tidak bersetuju penggunaan nama Allah oleh masyarakat bukan Islam.  Perkara yang diperhatikan menerusi kacamata komunikasi Habermas bukan meletakkan golongan mana yang benar dan golongan mana yang salah, tetapi sesi dialog ini bermasalah kerana setiap mereka sudah bermula dengan keputusan yang bulat terhadap isu penggunaan nama Allah.  Maka, tujuan diadakan ialah untuk memaksakan secara intelektual kepercayaan mereka terhadap isu ini.  Walhal, wacana yang diadakan untuk mencari jawapan perlulah ditemui keputusannya setelah selesai proses dialog, bukan hadir dengan keputusan yang tidak boleh diubah.  Melalui contoh di atas barulah dapat kita cungkil peranan moralprinzip dalam tindakan komunikasi yang disarankan Habermas. Jika kita melihat kepada etika tradisi, golongan mana yang berupaya merasionalkan hujahnya tentang sesuatu isu maka hujahnya yang paling rasional, hal ini makin mengukuhkan dominasi.  Maka moralprinzip mula dikembangkan. Baginya, "hanya norma-norma yang dipersetujui (atau dapat dipersetujui) di kalangan peserta wacana saja yang dianggap sahih,"dan di luar itu tak harus diterima supaya tidak ada pengetahuan (ideologi) yang mengatasi pengetahuan yang lain.  Maka, itulah sebab mengapa setiap keputusan perlu diambil sesudah wacana atau dialog dijalankan.

Tidak mengusik kepada pengisian usrah, tetapi bagaimana berlakunya proses pengaliran ilmu dalam proses ini menyebabkan berlakunya dominasi pengetahuan ke atas pengetahuan yang lain.  Sepertimana yang dilaungkan Paulo Freire tentang pendidikan – Pendidikan adalah alat pembebasan – namun malangnya proses perkongsian ilmu ini tidak membuka ruang-ruang kebebasan terhadap pendidikan.  Lalu, ilmu yang dinikmati hanyalah kitaran pngetahuan, yang meneguhkan kekuasaan.



Bulgogi beef in Seoul

Posted: 11 Aug 2010 10:34 AM PDT

Bulgogi (lit. fire meat) is one of the most common dishes in Korean restaurants around the world, with marinated meat slices (most often beef) cooked on a hot pan with other ingredients like scallions, mushrooms and glass-noodles etc.

Bulgogi beef in Seoul, South Korea

Had this a few times in various spots in Seoul; the photo above was taken while dining out with some hostel friends near Sinseol-dong Station. Actually you can hardly find any place which cook this badly… the marination might be a bit time consuming but it's basically a simple dish. Goes well with rice wine too lol.

Seoul travel journal – Previous: Seven Luck Casino

ADVERTISEMENTS

Bulgogi beef in Seoul from YeinJee's Asian Blog


Plaza Pantai and the wonders of trains

Posted: 11 Aug 2010 10:39 AM PDT

With our new office located at Plaza Pantai where the kerinchi station is, it is fun to be able to hop onto the light rail transit and stay connected with so many places. Earlier in the week, I took the putra lrt to meet my friends for dinner at Nikko Hotel. The idea to park and ride made a lot of sense since we live just a few minutes from there. But I got to the kerinchi station at 9.40pm and waited quite long for the train. It's like 3 to 4 trains had passed going the other way before our train arrived and it was an old short carriage train. So it was strange to have to get onto a full carriage at that hour. When a seat became available and I sat down, claustrophobia hit me and I had to distract myself looking at things to occupy me on the phone. I don't know why the train was so crowded at that hour and why there couldn't be more frequent trains and why there wasn't a longer carriage like the trains going going the other way.

Today, my husband and I thought it would be interesting to hop on the lrt for coffee midmorning since we missed our breakfast. But we got tied up with work and didn't get to leave the office till 11.30am. I was getting quite hungry. So instead of stopping at bangsar lrt station to have kopi-o at old town coffee, we decided to continue to the next station and get off at klsentral to check out Sooka since I've not been to Sooka. The train arrived quite quickly, it was a nice new long carriage one, i think about 5 car carriage. It was refreshingly cool in the train after waiting at the station platform which was quite warm. And very quickly we were at Sooka which was just a short walk from klsentral along a covered path although the clear roofing material hardly shielded any heat. Could we grow some bougainvilla over the clear roof? Sooka was surprisingly pleasant. Nice coffee places and a lot of places to 'sembang' or to while away time. We opted for chicken rice mainly cos we wanted to see if it is nice and we can 'ta pau' lunch for the kids. It was quite nice. But we decided on burger king mainly cos it is easier to carry on the train back.

After wondering around klsentral, we got to main lobby to the train stations but found ktm stations on both ends. There, ktm is very well marked and has clear signs on when the next trains are for each line. Where is putra lrt station? I guess we were looking out for the old putra logo but couldn't find it. Then we saw right next to ktm station is the rapidkl station. We had forgotten the trains are now called rapidkl. As we got on to the escalator to go up to the platform, we couldn't help but noticed that the escalator had a creaking sound. Where's maintenance? I think with the high usage, more maintenance is probably required for the escalators to work smoothly. The airconditioning at the station was also not working well and it gets a bit uncomfortable with our work attire. Would be nicer if the airconditioning is more effective. Not sure if the design of the building is partly to blame.

And then the train arrived and voila we were back at Plaza Pantai, and back at work in no time at all. It's a nice change not to have the hassle of driving through traffic and looking for car park. Which is the main reason why I had not checked out Sooka all this while. Hmm, where should we next go for our lunch on our next train ride? Further upmarket to klcc or go the other way towards paramount?


A spy camera that beeps?

Posted: 11 Aug 2010 03:01 AM PDT


Taiwan: Dear Premier Wu, Please Stop Calling People “Idiot”

Posted: 11 Aug 2010 03:32 AM PDT

By Portnoy Zheng

Enable talks about the recent case[zht] of Premier Wu Den Yih, who was sued by pro-independence group for publicly claiming that "only idiots would support Taiwan independence". By citing the case of U.S. President Obama, the blog post criticizes Taiwanese politicians, entertainers and TV series for their usual usage of insulting words without knowing that such language choice has seriously harmed people who are mentally or physically challenged and created wrong stigma.


Selangor lawyer slams AG for making ‘evidence’ public

Posted: 10 Aug 2010 09:54 PM PDT


MACC - Infernal Affairs

Posted: 10 Aug 2010 09:53 PM PDT


Coming Soon!

A case of side-splitting laughter worth investigating!


Douglas Lim
Kuah Jenhan
Phoon Chi Ho

August 24 - August 28, 2010

Jaya One,
Jalan Universiti,
Petaling Jaya.

Win FREE tickets to MACC - Infernal Affairs.
August 26 Thursday 8.30pm

Answer these simple questions:-

1. Which of these jokers is not in MACC - Infernal Affairs? Najib Razak, Rais Yatim, Harith Iskander.

2. MACC stands for ............ ..................... .................. ..................

3. Write in not more than 25 words what bribe you would offer to win these tickets.

Post your answers on this blog's comment section. All entries will be judged by an independent panel...hahahahahaha...sorry. And the judges' decision will be final and no correspondence will be entertained. Winners must collect their tickets at the PJLA Theatre box office. No tickets will be posted.

CLOSING DATE FOR ENTRIES: Tuesday 24 August, 2010

And of course if you post your answer as Anonymous it means you WON'T win.

Good luck! And don't stand too near that window.

NIAMAH!!!


Isu Kain Rentang : Bukti Nyata Kedudukan Muhyiddin Dan UMNO BN Johor Semakin Tenat

Posted: 11 Aug 2010 09:16 AM PDT

Kain Rentang Provokatif Usaha Lagakan KEADILAN Dengan Istana

Ketua Angkatan Muda KEADILAN Johor, Zabidie Abbas menyelar tindakan pihak yang tidak bertanggungjawab, yang cuba melaga-lagakan KEADILAN dengan Istana Johor dengan memasang kain rentang yang bersifat provokasi di sepanjang laluan Sultan Johor dan Tengku Mahkota Johor dalam siri program jelajah 'Kembara Mahkota Johor 2010' yang diadakan minggu lalu.

Angkara yang dipercayai didalangi oleh Umno Johor telah menyebabkan Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar murka apabila berita tersebut disiarkan media.

"Kami menafikan sekeras-kerasnya, yang tindakan tersebut dilakukan oleh pihak kami," kata Zabidie ketika dihubungi Suara Keadilan.

Beliau berkata kain rentang tersebut yang tertera gambar Sultan Ibrahim, jata kerajaan Johor, gambar Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri Johor, Datuk Chua Jui Meng dan logo KEADILAN turut memaparkan ungkapan 'PKR Johor Menyokong Penuh Dato' Seri Chua Jui Meng Sebagai Pengerusi PKR Johor Dan Calon MB Johor'.

Berikutan kejadian tersebut, AMK Johor telah membuat laporan di Balai Polis Simpang Renggam semalam serta menuntut siasatan segera dan terperinci dijalankan untuk mendakwa pihak terbabit ke muka pengadilan.

Zabidie menyifatkan pihak yang cuba mengapi-api sentimen serta memainkan emosi rakyat sebagai buta undang-undang.

Ini kerana Artikel 3 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Johor menyatakan Menteri Besar hendaklah dilantik daripada kalangan orang Melayu yang beragama Islam.

"Apa yang jelas, tindakan menggantung kain rentang tersebut di sepanjang laluan Kembara Mahkota Johor 2010 yang bakal dilalui oleh Tuanku Sultan, berniat untuk mengaitkan institusi diraja dengan politik kepartian. Ia juga bertujuan untuk melaga-lagakan KEADILAN dengan Istana Johor dan menimbulkan kemarahan orang ramai," tegas Zabidie lagi.

Tambah Zabidie, tindakan tersebut dilihat sebagai terancang kerana beliau difahamkam hanya kain rentang provokasi tersebut yang digantung di sepanjang laluan itu.

Tidak ada sebarang kain rentang lain, sama ada yang berbentuk iklan atau kain rentang mengalu-alukan baginda berdua dipasang.

Zabidie berkata pihaknya bercadang untuk berbincang bersama pimpinan KEADILAN untuk ke Istana Johor bagi menjelaskan kedudukan sebenar.

"Kami akan memohon bagi menghadap ke bawah Duli Tuanku Sultan Ibrahim, bersama pimpinan KEADILAN negeri, untuk memperjelaskan keadaan yang sebenarnya," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Setiausaha AMK Johor, Ahmad Anwar Asyraf berkata pihaknya turut mempersoalkan kewajaran akhbar Sinar Harian edisi Johor semalam yang menyiarkan laporan berkenaan program 'Majlis Makan Malam anjuran KEADILAN Cabang Gelang Patah Bersama Presiden' dengan tajuk dan gambar yang mengelirukan.

"Laporan muka surat J5 Sinar Harian edisi Johor yang ditulis oleh Nurul Riduan Nor Ashana memaparkan artikel yang bertajuk 'Perjelas Hak Bukan Bumiputera' dengan gambar Datuk Chua Jui Meng yang sedang memegang kain rentang 'provokasi' tersebut," kata Ahmad.

Ahmad berpendapat, tajuk artikel tersebut tidak ada kena-mengena dengan gambar yang dipaparkan.

Malah gambar tersebut sebenarnya menunjukkan Chua sedang menerangkan kepada hadirin bahawa kain rentang tersebut merupakan tindakan provokasi yang dilakukan oleh pihak tertentu yang ingin melaga-laga beliau dengan pihak istana.

"Setelah menghubungi pihak Sinar Harian disini, mereka memaklumkan akan menulis tentang 'ralat' bagi berita tersebut dan akan disiarkan dalan edisi nasional. Kami menuntut mereka untuk menarik balik semula laporan itu. Jika tiada sebarang reaksi diambil, kami akan berbincang untuk membuat tindakan susulan," kata beliau. -SK


Chua: Bekas MB dalang kain rentang

Pengerusi Perhubungan PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng berkata kain rentang yang memaparkan gambarnya dan Sultan Johor sengaja dinaikkan untuk menimbulkan kemurkaan sultan terhadap parti pembangkang itu.

Menurut Chua, kain rentang lain yang seumpama itu juga dikesan sepanjang laluan 'Kembara Mahkota Johor' di mana baginda sendiri terbabit dengan menunggang motosikalnya.

Katanya, kerja pihak tidak bertanggungjawab itu juga mencetuskan kemurkaan sultan dengan dakwaan bahawa beliau adalah calon PKR sebagai menteri besar Johor.

"Mereka berniat membuat sultan dan orang Melayu marah dengan PKR, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan diri saya."

Chua berkata demikian kepada wartawan di Bukit Damansara, Kuala Lumpur selepas memberi kenyataanya kepada seorang pegawai kanan polis di ibu pejabat polis Batu Pahat.

"Beliau merakamkan kenyataan saya berhubung kain rentang itu. Katanya, adalah jelas bahawa saya hanya seorang saksi. Beliau memberitahu 40 laporan polis telah dibuat berhubung kain rentang itu.

"Saya juga membuat laporan dengannya berhubung kain rentang itu dan juga mengenai ceramah Pakatan di Rengit yang dihalang oleh FRU dan polis."

Sementara itu, Suara Keadilan.com melaporkan Chua juga mendakwa kain rentang provokatif itu dicetak di sebuah premis di bandaraya Johor Baharu.

"Nama bekas menteri besar itu ada disebut di dalam maklumat yang saya terima. Nampaknya dia cuba untuk menjadi jaguh dan cuba untuk memulihkan imejnya yang satu ketika dulu tercemar kerana terlibat dalam krisis dengan Raja-Raja Melayu sehingga imuniti Raja-Raja Melayu dihapuskan.

"Suatu ketika dulu, dia pernah tidak dialu-alukan untuk hadir ke istana sewaktu Almarhum Sultan Iskandar masih hidup. Chua Jui Meng masih tidak lupa, dan masih mempunyai memori yang kuat. Jadi, tak masuk akal kalau dia meminta saya untuk meminta maaf kepada Tuanku Sultan. Beliaulah orang yang paling lantang mengkritik Sultan," katanya kepada Suara Keadilan.com.

Bekas menteri persekutuan itu berjumpa dengan polis untuk selama lebih dua jam, daripada 11.30 pagi sehingga jam 2 petang dengan diiringi peguamnya, Sankara Nair.

Chua juga berkata beliau menjelaskan kepada polis berhubung beberapa kesilapan pada kain rentang itu yang membuktikan ia bukan dibuat oleh PKR.

"Saya menafikan PKR terbabit dengan penipuan ini. Hanya Umno mempunyai motif untuk membuat perkara terkutuk seperti ini," katanya. -mk



Kit Siang: Was Teoh forced to commit suicide? I believe Teoh was 80% murdered

Posted: 11 Aug 2010 08:21 AM PDT

By Clara Chooi
August 11, 2010
KUALA LUMPUR, Aug 11 – DAP adviser Lim Kit Siang asked today whether Teoh Beng Hock had been "forced to commit suicide" when he plunged to his death last year, in view of the sudden appearance of a new piece of evidence in his ongoing inquest.
Lim demanded the authorities to conduct a full investigation into the possibility and criticised Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail for purportedly suppressing the new evidence, believed to be a suicide note.
"Putting aside the questions of the veracity of the note and whether it is a suicide note, does the new evidence show that Teoh had been placed under great stress and pressures, whether mental or physical, by the MACC interrogators and if so, was this aspect fully pursued by the AG through the public prosecutor in the inquest?" he said in a statement, referring to the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).
The Ipoh Timur MP said that he had been asked by a member of the public if it was possible that Teoh had been forced to commit suicide and if so, whether it was a crime for a person to force another to commit such an act.
"This is a question that must be fully and thoroughly investigated by the inquest," he said.
Lim was referring to the shocking revelation in court on Monday when the AG's office gave notice in chambers that they intended to tender a new piece of evidence in the form of a note purportedly discovered in Teoh's bag ten months ago.
The AG subsequently received flak from all quarters, including from Teoh's family and their lawyer, Puchong MP Gobind Singh Deo, for failing to tender the note as evidence earlier during the inquest.
The Bar Council has also called for the setting up of a Royal Commission of Inquiry into the matter, pointing out that the introduction of the note could very well change the course of the ongoing inquest.
The AG's Chambers however has since denied allegations that it had suppressed evidence and said in a statement that it would only tender a document as evidence once it was satisfied that any shroud of suspicion surrounding it had been lifted.
Lim however said the AG Tan Sri Abdul Gani Patail should be censured for the "travesty of justice" in exposing details of new evidence not yet tendered in Teoh's inquest.
"This is in addition to the gross irregularity and impropriety of the AG in suppressing the new evidence, which should have been introduced at the beginning of the inquest as it would affect the whole course and direction of the inquest through cross-examination of witnesses," he said.
He claimed that due to leaks in the media, the country was now awash with talk of the suicide note supposedly left behind by Teoh, and added that this undermined the people's confidence in national institutions.
"Even if the veracity of the suicide note is eventually not established, great damage has already been done, not only in getting the truth on how a young, healthy and idealistic political worker looking forward to his marriage preparations could be forced to end up plunging to his death from the 14th floor of the MACC headquarters, but in further undermining national and international confidence in the independence, professionalism and integrity of key national institutions," said Lim.
The 30-year-old Teoh was found dead at Plaza Masalam here, on July 16 last year, after being questioned overnight by the MACC.
The police initially classified the case as sudden death, which indicates suicide, while the MACC maintains the political aide had been released from their custody before he was found dead.
However, the ongoing inquest was set up by the government after widespread public disbelief and anger.



ramadhan.

Posted: 11 Aug 2010 07:25 AM PDT

ku mengharapkan ramadhan kali ini penuh makna.
agar dapat ku lalui dengan sempurna.

inshaAllah.

*happy birthday, sham!


At 101, US woman wins award for older workers

Posted: 11 Aug 2010 06:40 AM PDT

LINCOLN, Nebraska (AP) – A 101-year-old woman who works for the Nebraska Legislature has been chosen as America's Outstanding Oldest Worker for 2010.

Sally Gordon has been an assistant sergeant-at-arms for the Nebraska Legislature for 26 years, helping with its day-to-day operations when it's in session.

Before that, she worked as a secretary for three Nebraska governors and as a model.

Gordon accepted the award from Experience Works, the nation's largest nonprofit training center for older workers, at the Nebraska Capitol. It hadn't even been built when she was born in 1909.

Read more_At 101, US woman wins award for older workers



PalArabs: "Frozen in time, addicted to pity"

Posted: 11 Aug 2010 05:50 AM PDT

An astonishingly good piece in the : National Post (Canada)

Refugees? Canadians, even if their families have lived here for centuries, know something about refugees. We know Hungarians, we know Vietnamese, we know many others. We admire their energy and their accomplishments. Observing them can be a bracing lesson in human tenacity under adverse circumstances.

But that pattern doesn't cover Palestinian refugees. They are a special case. For many reasons, various populations across the planet are displaced; only the Palestinians cling to their "refugee" status decade after decade. They present themselves as helpless victims of Israeli aggression. They await rescue-- as they have been awaiting it for three generations, since Israel was founded in 1948. Members of other history-battered groups choose to live by an urgent ethic: Get up, get going, make a new life. Palestinians have a different approach: Sit down, wait, stay angry till the world provides for you.

Andrew Roberts, a much-admired British historian, raised the issue of Palestinian refugees in a speech excerpted in the National Post on Tuesday. He argued, correctly, that Arab governments "are rich enough to have economically solved the Palestinian refugee problem decades ago." The 5,000 or so members of the Saudi royal family could probably handle it by themselves.

Why haven't they done so? They much prefer to let Palestinians remain poor. Every wretched, ill-fed and ill-housed Palestinian can be used as a living rebuke to Israel. Read the whole thing Hat tip: Elder of Ziyon


Saudi, most Gulf Arabs start Ramadan with us today

Posted: 11 Aug 2010 05:35 AM PDT

Saudi Arabia, the birthplace of Islam, will start the Muslim fasting month of Ramadan on Wednesday along with most other Gulf states, regional media reported on Tuesday.

Senior religious councils in Saudi Arabia, Kuwait, Qatar and the United Arab Emirates said the new moon had been sighted on Tuesday, signalling the start of Ramadan on the following day.

In Yemen, the month will also begin on Wednesday, while Oman will mark Thursday as the first day of Ramadan, state media said.

Muslims scan the sky at night in search of the new moon to determine the start of Ramadan, the holiest month for the world's more than one billion Muslims, during which observant believers fast from dawn to dusk.

Businesses and offices reduce opening hours during the day and often re-open in the evenings.

(Reporting by Firouz Sedarat; additional reporting by Mohammed Mokhashaf in Aden; editing by Andrew Roche)

Read more_Saudi, most Gulf Arabs start Ramadan on Wednesday



ANALYSIS – To test for Alzheimer’s, or not?

Posted: 11 Aug 2010 05:24 AM PDT

Alzheimer's specialists may soon have a new set of tools for diagnosing the brain-wasting disease well before symptoms appear, but so far no effective treatments have been found, raising questions about how the tests should be used.

Radioactive imaging agents that can light up Alzheimer's proteins on brain scans are already in late-stage clinical trials, led by privately held Avid Radiopharmaceuticals, General Electric's GE Healthcare and Germany's Bayer.

And a Belgian team this week said it was able to accurately spot early signs of Alzheimer's disease by measuring levels of disease-related proteins in spinal fluid.

Alzheimer's experts largely agree the disease can be detected as many as 10 years before people show signs of serious memory impairments.

But progress in developing drugs that arrest the fatal brain disease has been frustratingly slow, in part because drug studies largely involve patients whose brains are already wrecked by the disease.

Read more_ANALYSIS – To test for Alzheimer's, or not? By Julie Steenhuysen



Kamera Tersembunyi Di Pejabat MB Selangor. Kerja Siapa?

Posted: 11 Aug 2010 04:19 AM PDT

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata beliau menjumpai sebuah kamera tersembunyi di pejabatnya di tingkat 21, bangunan SUK di Shah Alam, pada jam 6 petang semalam.

Adalah dipercayai peralatan itu digunakan untuk mengintip aktiviti harian beliau.

"Saya sedang melakukan tugasan apabila terdengar bunyi dan sebaik mencari di seluruh bilik saya menemui alat perakam video itu yang disorok di belakang langsir bilik saya," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan exco negeri.

Beliau memberitahu perkara itu kepada wartawan pada sidang media hari ini dan berkata pihaknya selepas menjalankan siasatannya sendiri. Tambahnya, beliau juga sedang mempertimbangkan bagi membuat laporan polis.

Abdul Khalid berkata kamera itu yang dijumpai berada di belakang langsir di pejabatnya dikesan selepas ia berbunyi kerana kadar baterinya semakin lemah.

Serentak dengan penemuan itu, Abdul Khalid berkata kerajaan negeri juga mengarahkan supaya kawalan keselamatan di bangunan SUK itu diperketatkan.

Abdul Khalid berkata pengawal keselamatan yang dirujuk mengenai perkara itu menyatakan mereka tidak mengetahui mengenai kewujudan alat perakam video tersebut.

Beliau berkata pihaknya telah meneliti rakaman dari alat perakam video itu yang dipercayai telah berada dalam bilik berkenaan bagi satu tempoh yang agak panjang.

"Saya dah teliti tiada apa cuma rakaman menunjukkan saya bertemu dengan beberapa pihak dan urusan harian biasa," katanya.

Abdul Khalid berkata beliau masih belum membuat laporan polis berhubung kejadian itu sebaliknya akan meneliti rakaman kamera kawalan litar tertutup (CCTV) yang dipasang di bangunan dan bilik pejabatnya terlebih dahulu.

"Saya akan teliti dulu rakaman CCTV sebelum serahkan kepada pihak berkuasa, jika mereka ingin datang untuk membuat pemeriksaan juga tiada masalah," katanya. -MK

Ulasan GB

Sungguh dasyat.

Taktik lawan sudah ke peringkat pasang CCTV. Ia salah satu strategi mereka untuk tawan Selangor.


Francis Light

Posted: 11 Aug 2010 04:09 AM PDT

Does anyone actually remember that today marks the 224th anniversary of Francis Light officially claiming Pulo Pinang as the first British settlement in the Far East??
ca-pub-5430283382112812


It all began with an iPhone...

Posted: 11 Aug 2010 04:00 AM PDT

March was when my son celebrated his 15th birthday, and I got him an iPhone. He just loved it. Who wouldn't?



I celebrated my birthday in July, and my wife made me very happy when she bought me an iPad.
My daughter's birthday was in August so I got her an iPod Touch.



September came by so for her birthday i got my wife an iRon.


It was around then that the fight started......

Thanks to Freddie who sent me this joke. It was meant for Friday but I accidentally clicked publish instead of schedule posts. I added the images sourced from Photobucket. Do swing by later for the next sopo post. Have a pleasant evening!


MENTERI BESAR TEMUI KAMERA YANG TERSEMBUNYI DALAM BILIKNYA

Posted: 11 Aug 2010 04:45 AM PDT

KENYATAAN AKHBAR11 OGOS 2010MENTERI BESAR TEMUI KAMERA YANG TERSEMBUNYI DALAM BILIKNYA SHAH ALAM: Pejabat Menteri Besar akan menjalankan siasatan dalaman berhubung penemuan kamera dan beberapa peralatan lain termasuk monitor yang disembunyikan dalam bilik Menteri Besar, YAB Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di tingkat 21, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SSAAS). Kamera mikro yang


New funeral parlour in Desa Wawasan, Bukit Mertajam

Posted: 11 Aug 2010 03:42 AM PDT




I have inspected the new funeral parlour at Desa Wawasan, Bukit Mertajam. For the Muslim, the last rites is performed at surau. But, for non-muslim, they used to put up tent at the open area. The State Government has approved RM30,000 to renovate and setup a new funeral parlour for non-muslim at Desa Wawasan. This is part of the RM10 million infrastructure project undertaken by the State Government.

州政府撥款助非土著辦殯葬‧檳2宏願組屋建衛生所
2010-08-10 17:09

(檳城‧大山腳)有2棟共1824單位的大山腳宏願組屋,獲檳州政府撥款與建室內衛生所,以供低收入的非土著家庭充作殯儀葬禮用途。

州政府撥款約3萬令吉供修建的殯葬衛生所,除了經安裝的一座風扇因太低而待修整,以及電流未引進之外,工程都幾近完竣,料在近期可開放和啟用了。

掌管檳州房屋委員會的黃漢偉行政議員,週一(8月9日)中午特來宏願組屋巡視衛生所建設進度時,透露該衛生所是民聯州政府列入提昇基本設施的計劃之一。

他說,大山腳區國州議員反映宏願組屋內沒有供殯儀設備的衛生所,讓此區低收入的非土著,一旦有親人往生逝世時,需要在曠地上搭棚,相當不方便。

他指出,檳州政府在今年有1000萬撥款,供州政府所掌管的14座組屋,進行48項不同階段的工程,以提昇基本設施,惠及更多低收入的家庭。

他指出,有關組屋包括檳島打鎗埔、甘榜馬來由、大英義學園、威省的麥曼珍舊組屋、麥曼珍2區、青屋、大山腳宏願組屋、安邦惹惹及爪夷等地。

黃漢偉:妥善處理遺體
低收入家庭死者獲尊敬

黃漢偉說,像宏願組屋的衛生所建設,是被列為惠及人民的提昇措施,所以在國州議員反映後,馬上列為優先處理的預算案。

他說,這座室內衛生所雖然簡單,但對低收入家庭的死者,特別是華裔,是一種尊敬,讓他們在往生時,遺體獲得應有的處理設備。

章瑛:州政府施政利民

大山腳國會議員章瑛說,這反映州政府注重利民政策,衛生所迅速的建設,將惠及宏願組屋的低收入家庭。

陳宗興:居民善用勿破壞

巴東拉浪區州議員陳宗興說,宏願組屋建設這麼久以來,一直沒有衛生所,民聯州政府馬上撥款興建,顯示以民為本。

他希望組屋區居民能善用這座衛生所,加以保護而不要破壞它,以讓更多居民或逝世者可獲使用。
星洲日報/大北馬‧2010.08.09


No comments: