Wednesday, September 29, 2010

breaking news! perkasa demands action against BTN deputy director

breaking news! perkasa demands action against BTN deputy director


breaking news! perkasa demands action against BTN deputy director

Posted: 29 Sep 2010 10:30 AM PDT

based on these two reports, 'perkasa demands ISA action against christian preacher' and 'perkasa claims over-reaction to BTN man's racist word',  from the malaysian insider, allow me to present to you my own report. (remember to read that two articles first).

==========

perkasa  demand ISA action against racist BTN man and claims over-reaction to the christian preacher's video .

perkasa president, datuk ibrahim ali allayed concerns that non malays would be very upset if no immediate action is taken against BTN deputy director.

"use the ISA against those who have consistently been insulting chinese and malay."  this is a serious issue. perkasa regrets the action hamin husin,  who had been irresponsible to insult chinese as si mata sepet and indians as si botol."  ibrahim ali told reporters yesterday.

the outspoken politician claimed that the government had been "too slow" in taking action against hamin husin, saying that the normal investigation process took up "too much time".

"you have to be quick in cases like this. the normal prosecution process just takes too much time. perkasa is of the opinion that if the government is not firm in dealing with this issue, it will only get worse.  People will support the government (using ISA) if the intentions are for peace," added ibrahim.

the malay rights group, perkasa also said that unfair assumptions were being leveled against benjamin stephens, the christian preacher and talented rap singer, namewee.

"the christian preacher's video was taken in 2006 – why only now, after 5 years, the muslim are making noises?" asked ibrahim ali, "and in namewee's case… things are being blown out of proportion, little things being made into a big issue."

==========

ok ok this is just my fantasy report as we know it won't ever happen. the point i'm trying to bring out is to show the hypocrisy and double standard of perkasa. why did they demand action (ISA too!) against the benjamin stephen so fast? why did they jumped to hamin husin's defense so fast?  why is it consider over-reacting to his racist remarks, when perkasa had been over-reacting to namewee's 'nah' video? how can ibrahim ali said they don't know if what hamin husin had said was true or not, there must be an investigation first before people jump up and down, when for example, they jumped up and down when DAP's MP, tony pua said something about doing away with discount for bumiputera who buy houses over a certain amount? without checking facts, they thought tony meant doing away discount completely and started jumping up and down!

*sigh* i'm so very tired of perkasa's double standard and hypocrisy stance. it goes on and on, never ending. now… where's my panadol.



blog fest asia 2010

Posted: 29 Sep 2010 08:58 AM PDT

yo bloggers! are you attending the blogfest asia 2010? this time it is held in my hometown – penang! penang was chosen mainly because of it being UNESCO world heritage icon. since the blogfest is open to bloggers from other countries, the organisers thought georgetown, penang is the best venue for the fest! many of the overseas participants will be coming in one day earlier and taken for tour round penang island.

anyway, if you haven't heard of the blogfest yet, do visit its website to find out more. it will be held from 1st to 3rd october at the wawasan open university in jalan sultan ahmad shah.

i can see the programmes are quite interesting. for the breakout sessions, i will choose which to attend as i can't be there the whole day, especially on saturday. on saturday i might be able to attend only one session, while on sunday i can be there only in the afternoon. however the best part would be the welcomingdinner – on board the QE II on the sea restaurant! i haven't been there (and i don't think i will ever) so this is a chance i shouldn't miss i guess. dinner amidst lovely scenic surrounding at the harbour. this dinner will be hosted by the ministry of tourism.

well, today is the closing date for registration, so if you are interested, there's still time. i encourage you bloggers to go as this is a chance to meet bloggers from other countries and to learn more at the workshop/open sessions.  i will get to meet preetam rai, the man responsible for putting up some of my blog posts at global voices online.

to my dear blogger friends or non blogger friends, don't miss this chance ya. go register now!



Jadi Timbalan Menteri Bukan Perisai Untuk Elak Bayar Hutang

Posted: 29 Sep 2010 08:50 AM PDT

Timbalan menteri diarah bayar hutang RM1.6 juta

Datuk M Saravanan (kanan), yang sekarang ini timbalan menteri Wilayah Persekutuan telah diarahkan oleh mahkamah membayar RM1.6 juta kepada VPN Marketing Sdn Bhd untuk melangsaikan hutangnya.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur juga mengarahkan Project Penyelenggara Lebuhraya Bhd (Propel) membayar wang tambahan RM690,000 kepada syarikat itu kerana mencabuli kontrak membekalkan penghadang besi di antaranya lebuh raya Utara Selatan.

Keputusan itu dibuat di kamarnya oleh hakim Anantham Kasinater.

Dua saksi dari VPN Marketing dan dua lagi daripada Propel memberi keterangan semasa perbicaraan.

Saravanan disaman atas kapasiti peribadinya, sebelum dia dilantik sebagai timbalan menteri, selepas syarikatnya RMW Manufacturing Bhd - di mana beliau bertindak sebagai pengurus dan pengarah menggulung tikar.

VPN Marketing, sebuah syarikat berpangkalan di Bandar Puncak Alam, dalam kenyataan tuntutannya berkata mereka sejak 2004 telah membekalkan bahan keluli kepada RMW Manufacturing.

Bagaimanapun RMW Marketing masih belum menjelaskan bayaran RM2.337 juta selepas menerima barangan berkenaan.

VPN Marketing mendakwa Saravanan melalui peguamnya bersetuju melalui sepucuk surat bertarikh 28 Nov 28, 2007, mengeluarkan surat jaminan peribadi untuk membayar RM1.647 juta manakala Propel pula dikehendaki membayar RM690,000.

VPN Marketing telah berulang kali meminta kedua-dua defenden berkenaan menjelaskan bayaran tetapi mereka didakwa gagal berbuat demikian.

Menurut peguam C Shanmugaiah yang mewakili VPN Marketing, hakim itu memutuskan plaintif (VPN Marketing) berjaya membuktikan kes saman tersebut terhadap kedua-dua defendan.

Beliau berkata hakim itu juga memerintahkan Saravanan membayar RM20,000 sebagai kos guaman dan juga faedah lapan peratus dari November 2007, manakala Propel diperintah membayar kos RM35,000 dan juga faedah kepada VPN Marketing.

Syarikat itu juga telah menghantar notis tuntutan pada 7 Sept 7, 2009 tetapi kedua-dua mereka gagal berbuat demikian. -mk


Why is Idris Jala optimistic that Vision 2020 is achievable while Dr M is not?

Posted: 29 Sep 2010 07:40 AM PDT

Vision 2020 target may not be achievable: Dr M
Aidila Razak | Sep 29, 10 5:55PM
UPDATED 7.21PM Dr Mahathir Mohamad is pessimistic that the target can be achieved by 2020.
By Boo Su-Lyn
September 29, 2010
KUALA LUMPUR, Sept 29 - Cabinet minister Datuk Seri Idris Jala refuted Tun Dr Mahathir Mohamad's warning today that Vision 2020 would most likely fail if the government continues to rely on foreign direct investment (FDI) to drive economic growth.
The minister in the Prime Minister's Department in charge of the Government Transformation Programme (GTP) expressed confidence that Vision 2020 would be achieved because of the Economic Transformation Programme (ETP).
"I believe that we can achieve Vision 2020 by 2020," said Idris in a question and answer session after Dr Mahathir's speech at a CEO Forum organised by the Perdana Leadership Foundation today.



BUKAN SENANG NAK BUAT BAIK

Posted: 28 Sep 2010 08:02 PM PDT


Teman kadang – kadang kasihan juga nasib yang menimpa Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng ini. Calang – calang orang belum mampu bertahan dengan serangan bertubi – tubi dari musuh politik umNO terhadapnya. Silap – silap kalau bukan dia mungkin ada yang terjun bangunan KOMTAR ataupun jambatan Pulau Pinang tu.
Dulu masa DS Nizar jadi MB rakyat subuh, pagi , tengahari, petang dan malam malah pusingan jam pun naik pening umNO menyerang beliau sampai tak cukup hari dibuatnya. Semua tak betul….pendekata kalau DS Nizar kalau ` terbatuk dan tersedak` atau terkentut lagi le….dalam ucapan pun dianggap satu kesalahan negeri. UmNO umNO.
Kesian juga teman tengok kat DS Nizar…nak buat baik pun orang kata boneka cina….anti melayu…tapi yang nampak ` me`rhoko dinding ` atau kelam kabutnya umNO bukannya bangsa tu.
Kalau kita ` ceroye ` atau perhatikan di Perak ni yang kalah teruk ialah MCA dan MIC dalam PRU 12 yang lalu, tapi mereka buat bodoh semacam taka de yang berlaku ribut dalam kelambu mereka….tapi mereka nampak tenang.... yang suka berpoya – poya le, yang suka main judi lumba kuda – taruh kuda le….pendekata boleh lagi ` yamsing ` minum ramai – ramai dalam majlis mereka. Tapi umNO sampai DS Nizar dah terpelanting jadi MB pun beliau diserang dari muka surat ke muka surat. Tak tahu le teman….kalau teman ditempatnya silap – silap boleh terterjun Sungei Kangsor kat Pulau Caabit kat Kuala Kangsar tu.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:
"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikitpun."
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Kesimpulan Hadis:

1- Sabar menghadapi cubaan boleh menghapuskan segala dosa.
2- Cubaan yang paling dahsyat adalah cubaan yang dihadapi oleh para nabi kemudian orang-orang soleh seterusnya ke bawah secara berturut-turut.

Kini umNO kembali buat sangka ribut di Pulau Mutiara yang terkenal cunnya anak maminya. Bahkata kawan teman Anak Sengat tu….UMNO hang toksah nak kalut dan ` buat ramie ` dan ` halwa kundoq ` kat Penang la.. Terutama MERICAN geng.. Hang bukan melayu pun... Darah melayu tak sampai sesudu pun dalam badan tapi sembang ngalah melayu parpu.

Teman bukan apa.. Kesian sungguh teman tengok kat Guan Eng anak Lim tu... Kiri Kanan kena. Pendekata dan panjangkata nak bersama dengan isterinya pun terbayang wajah - wajah jahat yang menganggu pentadbiranya.

Tapi aku pikiaq balik memang dungu sungguh puak – puak ` para pencinta keris kerana ` sepanjang ayor ` diperkudakan oleh GERAKAN... Aku bagi soklan korang jawab... Kenapa Geng - geng Merican tu sebuk cube nak jatuhkan PR Pulau Pinang pasai apa?.

Tapi Gerakan rilek jer.. Mereka diam jer, biarkan umNO dok tabur FITNAH... Kahkahkah…elok le tu di Perak jadi balaci MCA di Penang jadi balaci GERAKAN.

Teman jadi balaci Allah taala tak mengapa malah bangga…kerana teman tahu biar kita nampak bodoh di dunia tapi cerdik disisi tuhanNya….jangan jadi macam umNO mereka mencari redha manusia didalam kebencian Allah, samada mereka sedar, tidak atau sengaja buat – buat tak sedar ianya didalam kemurkaan Allah.

 Teman nasihatkan diri dan ketukkan hati teman dan mereka – mereka yang berjuang.
Demi sesungguhnya! Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar [Al-Baqarah 2 : 155]

Kita belajar dari al-Quran bahawa perjuangan diiringi ujian. Segala musibah yang menguji adalah bukti kezaliman kaum durhaka yang dihadapi, dan mengangkat darjat pejuang yang diuji.

Dibuang kerja…Diugut dan diancam…Dipenjara…Dibunuh…
Lalu kita menyeru manusia dengan bahasa berani. Bahawa keengganan menyahut panggilan perjuangan, mesti kerana TAKUT kepada ujian-ujian itu tadi.


Kekosongan Kerusi Galas Telah Dimaklum Kepada SPR

Posted: 28 Sep 2010 10:36 PM PDT

RANTAU PANJANG: Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan, Datuk Mohd Nassuruddin Daud (gambar) mengesahkan sudah menghantar surat makluman mengisytiharkan kekosongan kerusi DUN Galas kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk tindakan lanjut.

Katanya surat pemakluman itu dihantar pada 12.45 tengah hari semalam sejurus selepas pihaknya menerima surat pengesahan kematian penyandang kerusi itu, Chek Hashim Sulaima.

"Kita telah terima sijil kematian pagi semalam dan sudah menghantar surat makluman kekosongan kerusi selepas itu kepada pihak SPR, melalui pos dan faks," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Chek Hashim, 46, meninggal dunia di Hospital Al-Islam Kampung Baru di Kuala Lumpur pada Ahad lalu akibat barah usus. - BERNAMA


'Memperkasakan Budaya Membaca Karya Terjemahan'

Posted: 28 Sep 2010 11:00 PM PDT

Petikan Utusan Malaysia 27 September 2010

SEKTOR penterjemahan buku di negara ini hakikatnya sangat kecil namun cabaran dan masalah yang membelenggunya cukup besar sehingga memerlukan perhatian serius banyak pihak. Itu yang boleh disimpulkan daripada Seminar Pencinta Buku Malaysia 2010 yang dianjurkan oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM), baru-baru ini.

Seminar sehari bertemakan 'Memperkasakan Budaya Membaca Karya Terjemahan' itu disertai oleh kalangan penulis, ahli akademik, penerbit dan khalayak pembaca seramai hampir 100 orang. Membariskan muka-muka besar dalam dunia kesusasteraan dan penulisan, seminar ini membuka banyak permasalahan serta tidak kurang juga kepincangan dalam sektor penterjemahan.

Antara yang berkongsi pengalaman dan pandangan termasuk pensyarah Jabatan Bahasa Asing, Fakulti Bahasa Moden Dan Komunikasi Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr. Syed Nurul Akla Syed Abdullah dan sasterawan berbakat besar, Dr. Faisal Tehrani.

Pembentang kertas kerja lain termasuk pensyarah Jabatan Asas Pendidikan dan Kemanusiaan, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya (UM), Rahimi Md Saad dan Setiausaha Agung Komuniti Bukuonline, Khairusy Syakirin Has-yun Hashim.

Turut terlibat ialah Sarjana Utama, Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Prof. Emeritus Dr. Abdullah Hassan dan sasterawan besar negara, Datuk Mohamed Nor Khalid atau Lat.

Dunia penterjemahan mungkin tidak mempunyai pengikut yang ramai kerana aktiviti membaca bukanlah sesuatu yang menjadi budaya dalam masyarakat kita. Apabila buku tidak menjadi keutamaan, maka dunia penterjemahan akan menerima nasib serupa kerana wadahnya juga adalah buku.

Tetapi itu tidak bermakna ia perlu dipinggirkan kerana bagi yang menyedari, aktiviti penterjemahan sebenarnya memberikan kesan yang mendalam kepada sesebuah peradaban dan tamadun manusia.

Mengembangkan aktiviti terjemahan bukan bermakna kita ketandusan karya dalam bahasa ibunda. Sebaliknya ia penting dalam membuka dimensi pemikiran masyarakat apabila dapat meneliti peradaban asing melalui karya yang diterjemahkan.

Malah, pembentang kertas kerja pada seminar ini juga mengakui bahawa mereka sangat terpengaruh dan terkesan dengan karya-karya terjemahan yang pernah dibaca.

Sebagai contoh, Faisal Tehrani berkongsi pengalaman uniknya membaca buku berjudul Cerita-Cerita Rakyat Parsi yang dipinjam dari sebuah perpustakaan ketika berusia 10 tahun.

Karya terjemahan itu melekat dalam pemikiran dan hati beliau malah menjadi pedoman kepadanya untuk berkarya.

Dari sudut lain, karya terjemahan mengembangkan keupayaan kita untuk meneroka pemikiran dan perasaan manusia daripada masyarakat lain atau mungkin masyarakat yang hidup pada zaman dan era lain.

Justeru, terjemahan membolehkan kita hidup di luar daerah kebiasaan, pra anggapan dan salah tanggapan kita. Perkara ini dikongsi oleh Syed Nurulakla yang turut menekankan terjemahan memperluas dan memperdalam dunia dan kesedaran kita dalam bentuk dan cara yang mampu dihuraikan sepenuhnya.

''Terjemahan juga memungkinkan seseorang penulis menemui khalayak pembaca yang lebih ramai dan besar. Salah satu sebab mengapa penulis menghasilkan karya adalah untuk memberi kesan dan menyampaikan pemikiran serta idea mereka kepada seberapa ramai orang yang mungkin," katanya.

Sementara itu Rahimi dan Khairusy Syakirin Has-yun dalam kertas kerja bersama mereka menyelongkar dengan lebih mendalam permasalahan terjemahan dari sudut daya tolak dan daya tarik.

Menurut mereka, karya terjemahan menjadi pilihan kerana faktor bahasa yang mana pembacaannya akan menjadi lebih cepat dan mudah kerana pembaca memahami secara langsung apa yang dibaca.

Kadang kala pemahaman mesej serta makna keseluruhan menjadi lebih cepat kerana penterjemah telah menyesuaikan latar karya dengan latar bahasa sasaran.

Karya terjemahan juga sering menjadi pilihan pembaca yang ingin mengulangi pembacaan sesebuah karya yang sudah dibaca dalam bahasa asal. Keadaan yang sama juga berlaku di kalangan peminat buku yang ingin mencari kelainan atau perspektif baru bagi karya yang pernah dibaca dalam bahasa asing.

Ini kerana penterjemah juga kerap memasukkan perspektif mereka dalam proses penterjemahan yang dilakukan. Dari sudut kewangan pula, karya terjemahan lebih murah berbanding karya dalam bahasa asal mungkin disebabkan faktor penerbitan yang juga murah.

Begitu pun, pihak yang terlibat secara langsung dalam industri ini tidak wajar melihat pulangan daripada pelaburan dalam memperbanyakkan karya terjemahan hanya daripada aspek kuantitatif semata-mata.

Sebaliknya, terjemahan wajar dilihat sebagai salah satu komponen penting dalam proses pembangunan bangsa seperti yang telah dicatatkan oleh sejarah pembangunan bangsa masa silam.

Daya penolak di kalangan masyarakat pula seperti yang disebut Rahimi dan Khairusy Syakirin Has-yun terdapat dalam karya itu sendiri. Tanggapan bahawa karya terjemahan sebagai karya kelas kedua sering menjadikan sebahagian pembaca berasa rendah diri untuk membacanya.

Tanggapan sebegini akan terhapus sekiranya gerakan penterjemahan menjadi sebahagian daripada agenda teras dalam pembangunan masyarakat serta negara. Seperkara yang perlu ditekankan juga ialah kualiti terjemahan yang mana ia merupakan daya tarikan utama untuk seseorang membaca karya terjemahan.

Penterjemahan yang berkualiti rendah akan menyebabkan pembaca berdepan kesulitan untuk menanggapi isi karya yang dibaca. Ini akan menyebabkan mereka cenderung untuk tidak meneruskan pembacaan atau membaca dalam bahasa asal. Ini akan melemahkan gerakan terjemahan yang secara tidak langsung menutup ruang bagi pembaca yang tidak menguasai pelbagai bahasa untuk menikmati karya yang berkualiti tinggi.

Selain isu-isu ini, seminar ini turut mendedahkan beberapa masalah lain dalam berkaitan industri penterjemahan yang tidak ditanggapi dengan baik oleh pihak penerbit buku. Antaranya kadar bayaran untuk penterjemah yang tidak berpatutan, tempoh waktu untuk terjemahan sesebuah karya yang terlalu singkat serta kecenderungan menukar reka bentuk kulit buku karya asli kepada yang baru.

Pujian harus diberikan kepada ITNM kerana penganjuran seminar seumpama ini, mampu membuka mata banyak pihak dalam memainkan perana yang lebih adil dan aktif dalam menyemarakkan industri penterjemahan negara. ITNM sendiri selaku badan yang dipertanggungjawabkan untuk memperkaya karya-karya penterjemahan perlu menjadi peneraju yang berkaliber dalam usaha-usaha sebegini.

Ini bagi memastikan karya-karya ulung dunia mampu diterjemah dengan baik dan menarik lebih ramai penggiat karya terjemahan menceburi bidang ini. Perlu diakui kita masih jauh ketinggalan dari aspek terjemahan karya terkemuka dunia terutamanya kepada negara jiran kita Indonesia.

Kerana itu bukanlah sesuatu yang menghairankan apabila banyak buku terjemahan di pasaran ketika ini masih mempunyai nilai dan elemen bahasa Indonesia. Ini disebabkan terjemahan karya asing itu diambil daripada terjemahan ke bahasa Indonesia dan bukannya daripada bahasa asal menyebabkan nilai- nilai asli karya itu telah tercemar.


Media Keadilan Juga Hentam Zaid, Mana JPP?

Posted: 28 Sep 2010 11:45 PM PDT

Azmin 90 - Fuziah, Shamsul dahului calon naib

Seperti yang dijangkakan, naib presiden PKR, Azmin Ali pula terus mendahului dengan memperolehi 90 pencalonan bagi jawatan timbalan presiden.

Manakala ahli parlimen Kuantan, Fuziah Salleh dan ketua AMK, Shamsul Iskandar Md Akin mendahului pencalonan untuk bertanding jawatan naib presiden PKR dalam pemilihan parti itu November ini.

Azmin mendahului para pencabarnya selepas 150 cabang PKR selesai bermesyuarat sehingg ini.

Pencabarnya, ketua PKR Wilayah Persekutuan, Datuk Zaid Ibrahim memperolehi 33 pencalonan, ketua PKR Perak Mustaffa Kamil (16) manakala menteri besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim (4), ahli parlimen Batu Tian Chua (4).

Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail turut mendapat dua pencalonan bagi jawatan timbalan presiden manakala Fuziah dan ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar masing-masing mendapat satu pencalonan.

Bagaimanapun, Fuziah yang juga pengarah pilihan raya PKR, mendahului pencalonan bagi jawatan naib presiden.

Selepas 143 cabang selesai bermesyuarat, beliau memperolehi 108 pencalonan.

Manakala Shamsul pula memperolehi 43 pencalonan daripada 159 cabang yang telah bermesyuarat sehingga ini.

Manakala penyandang jawatan naib presiden, R Sivarasa yang juga ahli parlimen Subang memperolehi 24 pencalonan manakala Lee Boon Chye pula mendapat 27 pencalonan.

Dua lagi penyandang penyandang jawatan tersebut- Azmin mendapat 11 pencalonan manakala Mustaffa pula memperolehi 31 pencalonan.

Turut dicalonkan untuk jawatan naib presiden ialah Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman (26), Tian (23), Nurul (16), N Gobalakrishnan (15), Khalid (14) dan ketua PKR Johor,
Datuk Chua Jui Meng (11).

Dr Wan Azizah pula mendahului pencalonan untuk mengekalkan jawatan presiden.
Sehingga ini Wan Azizah mendapat 111 pencalonan daripada 126 cabang yang telah selesai bermesyuarat, manakala ketua umum PKR pula, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat 13 pencalonan. Zaid pula mendapat dua pencalonan.


KEADILAN Boikot Utusan Tapi Zaid Beri Pujian
Oleh Wfauzdin NS

Nasihat Datuk Seri Anwar Ibrahim agar semua calon yang bertanding di dalam pemilihan Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) hendaklah berhemah, beradab dan berdisiplin nampaknya masih tidak didengari oleh beberapa calon yang menawarkan diri. Sebelum ini terdapat calon yang memperlekehkan pucuk pimpinan parti, mencipta berbagai isu yang tidak masuk akal tanpa bukti yang jelas semata-mata untuk menunjukkan kehebatannya agar dipilih memegang jawatan yang ingin ditandinginya.

Saya fokus kepada Datuk Zaid Ibrahim, kerana bagi saya beliau banyak menimbulkan kontroversi sepanjang kempen pemilihan di dalam KEADILAN.

Lebih-lebih lagi beliau akan bertanding untuk jawatan Timbalan Presiden kononnya untuk memulihkan 'kuasa' Presiden yang dikatakan olehnya sebagai 'boneka' itu.

Itulah hebatnya Zaid kerana dengan jawatan Timbalan Presiden boleh menentukan 'kuasa' Presiden!

Kehebatan Zaid diserlahkan lagi oleh beliau sendiri yang menganggap Anwar hanyalah 'ahli biasa' di dalam parti kerana jawatannya selaku Ketua Umum tiada termaktub di dalam perlembagaan dan organisasi parti.

Bukan beliau tidak sedar mengapa jawatan Ketua Umum itu wujud di dalam parti dan semenjak bila ianya wujud.

Anwar diiktiraf sebagai Ketua Umum bukan sahaja oleh ahli-ahli parti bahkan oleh rakan-rakan di dalam Pakatan Rakyat. Benar, jawatan itu tidak wujud di dalam parti tetapi beradabkah Zaid apabila menganggap Anwar hanya 'ahli biasa'?

Persoalannya, jika Presiden KEADILAN itu 'boneka' dan Ketua Umum ibarat 'ahli biasa', siapakah yang selama ini berkuasa di dalam KEADILAN?

Di dalam kita semua berkempen untuk memboikot Utusan Malaysia, akhbar kepunyaan Umno yang tidak pernah duduk diam untuk menghancurkan Pakatan Rakyat, tiba-tiba Zaid memberi kredit kepada akhbar pencacai itu di dalam wawancaranya.

Inikah sikap seorang pemimpin yang bakal mewarisi kerusi No 2 di dalam parti? Tokoh seperti inikah yang boleh kita harapkan untuk membawa Pakatan Rakyat ke Putrajaya?

Di dalam wawancaranya bersama akhbar tersebut, beliau tanpa berselindung menyebut bahawa stail atau caranya tidak akan berubah semenjak dari Umno hinggalah kini berada di dalam KEADILAN.

Ini bermakna, Zaid tidak mampu untuk menyesuaikan dirinya bersama KEADILAN yang sama sekali jauh berbeza dari politik Umno. Beliau seharusnya sedar di dalam KEADILAN ruang mengkritik pemimpin terbuka luas tetapi mestilah dengan hujah dan fakta yang jelas.

Hentam kromo ikut sesedap rasa bukan amalan di dalam KEADILAN.

Melabelkan Timbalan Presiden Senator Dr Syed Husin Ali sebagai 'nyanyok' bukan cara mengkritik pemimpin. Nampaknya Zaid masih gagal mengubati 'penyakit' yang diwarisinya sewaktu berada lama di dalam Umno.

Hari ini terbukti kita lihat bagaimana akhbar Utusan mengeksploitasikan 'kredit' yang diberi oleh Zaid. Maka berebut-rebut jugalah media TV3 dan RTM untuk menganyang parti yang didukung oleh Zaid ini.

Setakat ini kita patut bersyukur kerana semakin banyak Zaid 'merapu' tentang partinya sendiri, ahli-ahli KEADILAN yang diberi kuasa memilih siapa yang wajar dipilih untuk menduduki kerusi Timbalan Presiden bijak untuk membuat keputusan.

Kita tidak akan izinkan sesiapa sahaja yang memasuki parti ini dengan membawa 'penyakit' lamanya sewaktu berada di dalam Umno, apatah lagi mengaku tidak akan berubah walau sedikit pun untuk terus merosakkan parti kesayangan kita ini.

Walau bagaimanapun, Zaid boleh terus bertanding kerana beliau pastinya tidak akan di'pancung' seperti dakwaannya. Beliau tidak perlu takut kepada bayang-bayangnya sendiri kerana KEADILAN bukan Umno yang ingin meng'Ghafar Baba'kan sesiapa.

Walaupun beliau sebelum ini berkali-kali berjanji tidak akan bertanding atau merebut jawatan di dalam KEADILAN, tetapi kita masih boleh terima keinginannya untuk bertanding sekarang.

Soalnya, siapakah yang tergamak yang akan memilih pemimpin yang tidak boleh mengubah dirinya sendiri? Bagaimana beliau ingin mengubah ahli-ahli bawahannya? -SK


Ulasan GB

Terlalu ketara kini media PKR sendiri mengambil sikap partisan dengan menyiarkan tulisan seorang blogger anti-Zaid di dalam Suara Keadilan.

Ini satu perlanggaran etika. Mana JPP?


Sepatutnya sebagai media parti, Suara Keadilan tidak sepatutnya menyiarkan apa-apa rencana atau tulisan yang menghentam mana-mana calon.

Zaid diwawancara oleh Utusan jadi isu dan masalah besar. Sepatutnya Suara keadilan atau TVS yang mengorak langkah terlebih dahulu mewawancara setiap calon yang bertanding. Mengapa itu tidak dilakukan?


Utusan pernah mewancara Presiden PAS, tapi bukan bererti Presiden PAS itu memberi kredit kepada akhbar pencacai itu. Utusan juga pernah membuat liputan terhadap kenyataan-kenyataan pimimpin Pakatan (sekalipun senget), namun tidak bererti pemimpin PR memberi kredit atau mengesahkan akhbar rakan karib PR. Beballah jika membuat induksi yang kononnya Zaid memberi kredit kepada Utusan.

Saya bukan menyebelahi Zaid, tetapi saya lihat dari awal lagi Zaid telah cuba disisihkan dan cuba ditekan oleh pihak tertentu yang bersaing dengannya.

Yang cuba menyisihkannya bertindak berlebih-lebihan dimana serangan dilakukan tak ubah serangan UMNO walaupun mereka menuduh Zaid membawa perangai UMNO.

Zaid cuma mengkritik Presiden parti sebagai boneka, itu yang dijadikan sasaran menghentam Zaid semula. Jika pemimpin tak boleh dikritik, itulah budaya UMNO yang sebenarnya.

Ingat, Azmin sendiri pernah mengkritik bekas Ketua PKR Negeri ialah MB Selangor sendiri. Kenapa membisu?

Pencalonan yang banyak diterima oleh Dr. Wan Azizah sebagai Presiden adalah kerana Datuk Seri Anwar telah mengumumkan tidak akan bertanding bagi jawatan tersebut. Datuk Seri Anwar mengambil sikap yang bijak kerana persediaan awal untuk beliau tumpukan terhadap kesnya di mahkamah.

Cabang-cabang menghormati pendirian DSAI, lantas mencalonkan Dr. Wan Azizah yang dilihat "pengganti" terhampir kepada DSAI, untuk menghormati DSAI, bukan pula bererti Dr. Wan Azizah terlebih kanan di dalam hal-hal kepimpinan. Saya rasa Dr. Wan Azizah sendiri mengakui fakta ini dan bersetuju dengan pendapat saya bahawa sebagai "wanita" beliau lebih rela suaminya itu yang menjadi Presiden.

Di dalam hal kepimpinan, Firman Allah. "Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan". (Surah an-Nisa' 34) dima apara ulamak menekankan bahawa al-qiwamah/kepimpinan adalah terlebih utama diserahkan kepada lelaki dengan sebab faktor kekuatan aqal, jiwa dan tubuh badan.

Antara cerita lain pula, kisah sesebuah negara yang diperintah oleh dua orang ratu sehingga negara mereka musnah dan bagi konteks sesebuah negara hari ini, wanita tidak boleh memegang jawatan Presiden sesebuah negara. Dari sirah ini, kita juga dapat mengambil iktibar bahawa wanita tidak berkemampuan untuk menjadi 'ketua' contohnya seperti mereka tidak boleh dilantik untuk "menetapkan perkara-perkara dasar" sesuatu organisasi besar, namun mereka boleh membantu untuk "menggubal perkara-perkara dasar" itu bersama-sama.

Dan saya kata Dr. Wan Azizah akan bersetuju dengan saya bahawa dalam banyak keadaan sebelum ini beliau sentiasa "tersepit" dengan dilemma "decision-making" kerana ada banyak "hati-hati" yang terpaksa dijaga. Ketegasan seorang Presiden tidak dapat digunakan sepenuhnya lantaran beliau seorang wanita. Kelemahan ini dieksploitasikan oleh mereka yang berkepentingan. Kes Chandra Muzaffar dahulu telah menjadi sejarah.

Dan inilah mesej yang hendak disampaikan oleh Zaid apabila beliau menyatakan beliau ingin meletakkan kuasa Presiden di tempat yang sepatutnya.

Zaid bakal tewas hasil perencanaan rapi peringkat tertinggi parti. Apa yang tersiar di Suara Keadilan hari ini adalah bukti.

GB apa peduli, hanya sebagai pemerhati. GB lebih menyukai Mustafa Kamil daripada dua yang lain. Tetapi Zaid teraniaya, maka itu GB membelanya. Pencak Mustafa pula tak berapa menjadi. Tetapi doaku untuk PKR supaya sentiasa tenang mengharungi gelombang. Kita ada tugas yang lebih besar selepas ini. Harapan yang mesti dipenuhi. Putrajaya mesti ditawan tak lama lagi.

"Allahumma, arinal haqqa haqqan, warzuqnattiba'ah, wa warinal batila batilaan, warzuqnajtinabah".

Ya Allah ya Tuhanku, tunjukkanlah kami kebenaran itu kebenaran dan bimbinglah kami untuk menghampirinya dan tunjukkanlah kami kebatilan itu kebatilan dan bimbinglah kami untuk menjauhinya.

"Allahumma kun lanaa wa laa takun alainaa"

Ya Allah berada Engkau di pihak kami bukan di pihak lawan kami


Takiyuddin Berbicara Tentang Apa?

Posted: 28 Sep 2010 09:50 PM PDT

PAS Sarankan BN Berkompromi Pada Pilihanraya Kecil DUN Galas

KOTA BAHARU: PAS Pusat menyarankan supaya Barisan Nasional (BN) berkompromi dengan menyerahkan kerusi kepada parti PAS pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas.

Timbalan Setiausaha Agung PAS Pusat Datuk Takiyuddin Hassan berkata langkah itu perlu demi perpaduan Melayu dan mengelakkan pergeseran politik terus berpanjangan antara kedua-dua parti induk orang Melayu itu.

Katanya adalah wajar jika kedua-dua parti itu tidak bertanding pada pilihan raya kecil itu jika ingin melihat perpaduan di kalangan orang Melayu yang menjadi agenda utama negara.

"Bagaimanapun, adalah lebih baik jika kerusi itu diserahkan kepada PAS memandangkan kerusi DUN itu disandang oleh calon daripada parti berkenaan," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada sidang media di Pameran Tortura iaitu alat penyeksaan di zaman pertengahan Eropah di Muzium Negeri, di sini, Selasa.

Che Hashim Sulaima, 46, daripada PAS, meninggal dunia akibat barah usus di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur, semalam.

Pada pilihan raya umum ke-12 pada 2008, Che Hashim memperoleh 4,399 undi mengalahkan calon BN Mohd Saufi Deraman dengan majoriti 646 undi.

Takiyuddin berkata dengan cara demikian juga ia akan dapat menjimatkan perbelanjaan kewangan kedua-dua pihak dalam pilihan raya kecil. - BERNAMA


PAS yakin pertahan Galas - TGNA

KOTA BHARU, 29 Sept: Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melahirkan keyakinan PAS yakin dapat mempertahankan kerusi Dun Galas pada pilihan raya kecil nanti.

Mursyidul Am PAS itu menyatakan demikian berdasarkan sokongan rakyat yang semakin meningkat kepada parti itu.

Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, ia ditambah lagi dengan prestasi Allahyarham Chek Hashim Sulaima selaku wakil rakyat di situ sebelum ini.

Sehubungan itu, katanya PAS akan meletakkan calon pada pilihan raya kecil nanti dari kalangan anak tempatan.

"Kita mempunyai ramai anak tempatan yang berwibawa," ujarnya pada majlis penyerahan notebook kepada pelajar sebuah kolej di sini, sebentar tadi. -harakahdaily


Ulasan GB

Setahu GB yang menyebut "perpaduan Melayu" ini adalah UMNO. Sebab di dalam perlembagaan PAS tidak ada isu "kebangsaan" diperjuangkan. Dan jika ada pemimpin PAS yang menyebutnya ia adalah di era UG yang dah dikatakan mati itu.

Tetapi rupanya tidak mati, sekali-sekala akan kedengaran suara-suara sumbang itu tentang "perpaduan Melayu" itu.... sepertimana ajakan Abu Jahal kepada Rasulullah untuk "perpaduan Quraisy" dimana Rasulullah hendak ditabalkan jadi Raja.

Sudahkah Takiyuddin bawa hal tersebut ke Dewan Harian PAS, atau setidak-tidaknya ke pengetahuan Mursyidul Am PAS sebelum ianya diutarakan?

Susahnya kita mempunyai ramai pemimpin-pemimpin sebegini, jawatan tinggi-tinggi pulak tu dalam parti, tapi asyik masukkan gol ke gawang sendiri.

Terhimpit kita yang bebal di bawah bangang di atas....
Ya Allah bantulah kami....



Senapang RM300

Posted: 28 Sep 2010 08:16 PM PDT

Dua Lelaki "Pembuat Senapang" Ditahan Polis

KUALA PILAH: Dua lelaki bersaudara pakar membuat senapang dan seorang pelanggan mereka ditahan polis dalam satu serbuan di sebuah rumah di Kampung Sungkak kira-kira pada pukul 2 pagi semalam.

Enam pucuk senapang yang dirampas polis itu diledakkan oleh letusan angin dan menggunakan bebola besi sebagai peluru.

Ketua Polis Daerah Kuala Pilah Supritendan Jaafar Baba berkata, pada awalnya polis menyerbu mereka disebabkan terdapat maklumat tentang dadah dan ketika dikepung, suspek berada dalam keadaan khayal dan mereka turut menjumpai dua bungkus dadah jenis syabu.

"Suspek berusia 37 dan 28 tahun. Suspek membuat senapang angin itu dengan bahan terpakai dan menjual senjata itu dengan harga RM300 selaras," katanya kepada pemberita di pejabatnya hari ini.

Selepas disoal siasat, polis menahan seorang lagi lelaki berusia 33 tahun dari Kampung Sungai Dua Kecil pada pukul 4.30 petang hari yang sama yang dipercayai telah membeli senapang itu daripada mereka, katanya.

"Kita dapati kesemua suspek gagal ujian air kencing dan positif dadah, salah seorang dari mereka juga mempunyai rekod jenayah," katanya.

Mereka semua akan didakwa di bawah Seksyen 36 (1) Akta Senjata Api 1960 di mana jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara tidak lebih setahun atau denda tidak lebih RM5,000 atau kedua-dua sekali.

Beliau menasihatkan orang ramai supaya tidak menganggap senapang angin ini seperti barang mainan kerana ia tetap membahayakan. - BERNAMA


Li Bingbing – Snow Flower and the Secret Fan

Posted: 29 Sep 2010 07:09 AM PDT

Movie stills from Snow Flower and the Secret Fan (雪花秘扇), starring Chinese actress Li Bingbing, Korean actress Jun Ji-hyun and Aussie actor Hugh Jackman…

Li Bingbing in Snow Flower and the Secret Fan

Read the rest of this post »

Li Bingbing – Snow Flower and the Secret Fan from YeinJee's Asian Blog


A day in my voluntary work…

Posted: 29 Sep 2010 07:31 AM PDT

By 9.30 this morning I was at the Buddies center, checking to see if there were any matters needing my attention. As I stepped into the office, I saw the treasurer's file on the table. Ah, our treasurer must have been updating the accounts to report for tomorrow's board meeting. I opened the file and saw his note saying that the accounts for August didn't balance. I then switched on the PC to check on the accounts (I had earlier on prepared and formatted everything when I was the treasurer before). Looked to me as though the accounts was balanced, so I thought maybe the treasurer managed to balance the accounts after he wrote that note. The only thing I noticed was that he had not included the FD interest.

I then sent a text message to the treasurer to inform him about the FD and also to print out the notes pages as well so we could have the breakdown of the accumulated funds. After a while he called, asking if I was busy and whether I could check out the accounts for him since he simply couldn't balance it. When I asked him what he meant, he mentioned that the bank balance at the bank reconciliation statement did not tally with the bank balance as per the ledger.

So yeah, I took a look, and managed to correct it in 10 minutes. There was nothing wrong with the ledger or the accounts – it was his bank reconciliation statement that was wrong.

Meanwhile I noticed there was an incoming fax. It was regarding an exhibition to be held on 16th October. Initially it looked as though the documents were complete, but after looking at the fax cover sheet, there was supposed to be 7 pages altogether but I could only see 4. It was then that I noticed our fax machine had run out of paper. So, off I went to a nearby stationery shop to buy some fax rolls. I asked for 3 fax rolls, then asked for the receipt, then off I wanted to go back to the center. But I took just 2 steps and the guy who passed me the receipt asked, "Aih? Sudah bayar ka?"

Alamak, I forgot to pay! Hehehe, siap mintak receipt lepas tu selamba nak jalan keluar… adoi, so malufying! I apologised and paid. After getting my change, I apologised again. The guy then said, "Tak apa, sudah biasa kena ini macam."

Back at the center, after putting in the fax roll into the fax machine, a text message came in on my handphone. It was from Amy. Remember Amy & Ramli? No, not Amy Search and not Ramli Sarip. Amy is Ramli's daughter… and Ramli's the guy who had 4 wives when he was well, with all leaving him after he got sick. (one of the wives died, the other 3 are still alive but decided to leave him as well). Now that Ramli is unable to even take care of himself, his children from wife #1 are taking over the responsibility to take care of him and his children from wife #2 who not only left him, but left her children as well with him!

With Amy (who is 21 years old) herself already married, just gave birth to her own child, and depending on her husband to support her, it definitely isn't easy for her. Her husband doesn't earn much, but he's not complaining about having to support his wife's younger siblings.

Since Ramli is unable to do or remember anything, any financial aid cannot be under Ramli's name. Amy has to take over as the guardian to her younger siblings and so we suggested to her that she should open up a bank account so that all the financial aid can be directly credited into her account to make things easier. And since today was Ramli's appointment at Ipoh GH, Amy had called me earlier asking if she could meet me to hand over the documents. I told her to text me once she reached the hospital so I could go over to meet her.

And so that's what the text message I received was about… to tell me that she had just reached the hospital. I packed up my things, locked up the center, and off I went to the hospital. This time I was luckier… got myself a parking space much nearer to the specialist clinic.

As I reached the corridor outside the doctor's room at the ID clinic, looking for Amy and her father, I simply couldn't find them. I knew Ramli would probably be on a bed or stretcher as he is not able to sit for too long, so it would be obvious if he was already there. Instead I saw another familiar looking face… and after a while I realised it was Sharifah, my little Cek Mek's mother! Wei, dah tembam!

"Tak datang dengan Kak Ana ke hari ni?" I asked.

"Dak.. hari ni mai teghuih sini dengan ayah tiri," she said.

Ayah tiri did she say? Ah, so her mother must have remarried. The last time Sharifah would just describe the guy as "kawan mak", this time it's already "ayah tiri".

We just had a short chat before I decided to call Amy to find out where she was. She was still outside at the registration counter. So I went out to meet her. Her father was lying down, and Amy had brought along her 3 month old son with her. Her husband just got back from photostating the documents I needed to help them apply for financial aid.

It was after 11 am by the time I settled the necessary with Amy. Next stop… the minimarket. It's the end of the month – time to deliver groceries to the 2 families whose monthly groceries are sponsored by a club until the end of this year. Today I just went to send the list first so that by the time I go to the minimarket tomorrow, the things would be ready to be loaded into my car.

I got home just in time for lunch and decided to stay home for the rest of the day, doing my work at home.

So that was a day in my voluntary work… only for this day lah. I't's not like this every day… sometimes I'd be busier, sometimes not busy at all.

Tomorrow and the day after? 2 deliveries and 2 meetings…


Pengurusan FELDA Tidak Perlu Berdalih Lagi

Posted: 29 Sep 2010 07:15 AM PDT

Mahkamah Tinggi Kuantan hari ini memutuskan peneroka Felda berhak mendapatkan bayaran tanam semula sebanyak RM1,700 seekar dari Felda walaupun mereka tidak menanam semula ladang mereka melalui badan berkanun itu.

Keputusan itu dibuat oleh Hakim Datuk Mariana Yahya ekoran saman yang dikemukakan oleh 10 peneroka Felda Sungai Koyan 2 dan 3 terhadap Felda kerana enggan membuat bayaran itu kepada mereka.

Namun, Hakim itu memutuskan, bayaran itu hendaklah dibuat oleh Felda dengan syarat peneroka memenuhi garis panduan yang telah ditetapkan oleh Felda.

Hakim menolak hujjah pembelaan Felda yang menyatakan peneroka tidak berhak mendapatkan jumlah itu kerana jumlah caruman mereka tidak sampai.

Namun, hakim memutuskan Felda perlu membayar jumlah itu kerana ia telah ditetapkan oleh Felda sendiri.

Sepuluh peneroka Felda itu diwakili oleh peguam Mohamed Hanipa Maidin manakala Felda diwakili oleh Tetuan Abdullah Zainudian yang diwakili oleh Puan Doshi. - Harakahdaily


Ada Pihak Didakwa Hasut Peneroka Ambil Tindakan Mahkamah Kepada Felda

ALOR GAJAH, 27 Sept (Bernama) -- Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan mendakwa ada pihak yang kini menghasut peneroka Felda supaya mengambil tindakan saman ke mahkamah berhubung isu manipulasi perahan buah kelapa sawit.

Beliau mendakwa isu peneroka Felda Kemahang 3, Kelantan yang memenangi kes terhadap Felda baru-baru ini telah dijadikan kes rujukan oleh pihak tertentu untuk menghasut peneroka-peneroka Felda lain untuk mengambil tindakan yang sama.

"Saya nak maklumkan berhubung kes saman (peneroka ) Felda Kemahang 3 itu bukan satu kes rujukan kerana kali ini Felda akan lebih bersedia dalam menghadapi kes-kes saman ini," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Malam Himpunan Budi sempena Ulang Tahun ke-50 Felda Tun Ghafar Machap di Bukit Bulat, di sini malam tadi.

Dalam kes itu, 354 peneroka Felda Kemahang menerima RM11 juta daripada Felda kerana manipulasi gred buah kelapa sawit berikutan keputusan Mahkamah Persekutuan pada 26 Ogos lepas yang menolak permohonan Felda yang dibuat oleh panel lain pada 19 Jan lepas, yang menafikan kebenaran rayuan terhadap perintah Mahkamah Tinggi Kota Baharu.

Pada 13 Jan 2008, Mahkamah Tinggi itu telah memerintahkan supaya Felda membayar RM7.8 juta ganti rugi dan faedah kepada peneroka itu apabila peguam agensi tersebut gagal hadir di mahkamah semasa saman berkenaan didengar dan mahkamah membuat keputusan memihak kepada peneroka selepas menerima keterangan tiga saksi.

Ahmad berkata agensi itu memikul amanah besar untuk membina dan membantu para peneroka.

"Kita mempunyai pakar daripada jawatankuasa teknikal kemajuan rancangan sehingga jawatankuasa perunding peneroka di peringkat Wilayah dan Ibu Pejabat untuk meneliti isu perahan dan gred buah kelapa sawit ini," katanya.

Beliau juga berkata Felda akan memanggil semua pengurus dan pemimpinnya di seluruh negara dalam masa terdekat bagi menghadiri satu penerangan mengenai isu-isu yang membabitkan Felda. -- BERNAMA


Ulasan GB

Kita berharap kemenangan ini tidak dicabar lagi atau dirayu lagi oleh pengurusan Felda seperti kes terdahulu.

Dan kita berharap tiada suara sumbang dari Felda lagi bahwa kononnya peguam Felda tidak hadir.

Bayar segera sebelum Felda dikenakan saman lagi kerana mengingkari perintah mahkamah.



miss A – Breath music video & pics

Posted: 29 Sep 2010 04:45 AM PDT

Korean music video of Breath (브리드) by pop group miss A, from their Step Up single album. Their debut Bad but Good was a blast, but this follow up song is kinda odd. Some folks might love this, but I'm not liking it a single bit…

Read the rest of this post »

miss A – Breath music video & pics from YeinJee's Asian Blog


This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Jusco supermarket in Wangsa Maju KL

Posted: 29 Sep 2010 03:21 AM PDT

My clinic is located in the first floor of this (AEON) Jusco supermarket in Wangsa Maju, KL also known as Alpha Angle Shopping Complex.

TQ Min Min for your picture.



Majlis Anugerah Sukarelawan

Posted: 29 Sep 2010 03:06 AM PDT












Majlis Penyampaian Anugerah Wira Sukarelawan Anjuran YB Gurun
Tarikh : 25.09.2010 (Sabtu)
Masa : 08.00mlm
Tempat : Dewan Perpaduan Kg Baru Gurun

Meriah dan dihadiri oleh ramai orang dari pelbagai kaum. Tahniah dan terimakasih tidak terhingga kepada NGO-NGO dan sukarelawan-sukarelawan seperti bomba sukarelawan, St John's ambulance, kumpulan ronda taman (rukun tetangga) dan sebagainya. Merekalah tiang dan tunggak masyarakat, membantu Kerajaan berkhidmat untuk rakyat.

Tahniah dan terimakasih kepada YB DR Leong dan pasukan atas kejayaan majlis ini.


Polis Berat Sebelah & Tidak Profesyenal Tangani Masalah Perkauman

Posted: 29 Sep 2010 02:55 AM PDT

PERKASA 'isytihar' perang terhadap Namewee

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) hari ini 'mengisytiharkan' perang terhadap penyanyi rap dan pengarah filem kontroversi Namewee selepas album sulungnya dilancarkan semalam.

Ketua Wira NGO itu Arman Azha Abu Hanifah berkata, sebagai "panglima perang dan hulubalang Melayu" mereka akan sedia mengekori ke mana saja Namewee mengadakan siri jelajah dan persembahannya selepas ini.

"Kami sambut (siri jelajahnya) dengan tangan terbuka. Kalau dia buat konsert di dalam (dewan), kita akan 'berkonsert' di luar," katanya ketika diminta mengulas rancangan terbaru artis muda itu.

Sempena kelahiran album itu, Namewee selepas ini menjelajah seluruh negara sebagai rangka promosinya.

Terbaru esok di Kolej New Era, di Kajang yang dimiliki NGO pendidikan Cina yang berpengaruh Dong Zong.

Malam semalam, perkarangan Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor di Kuala Lumpur, kecoh dengan kehadiran kira-kira 50 orang anggota PERKASA bagi membantah tindakan Namawee yang melancarkan albumnya.

Beberapa orang daripada mereka membawa sepanduk PERKASA, bendera Malaysia dan membakar gambar Namewee.

Kumpulan itu juga mendesak Namewee meminta maaf secara terbuka kepada keseluruhan rakyat Malaysia kerana "merosakkan muhibah kaum".

Berlindung belakang polis

Manakala Namewee pula berkata isu permohonan maaf bukan isu sebenar kerana beliau datang ke program itu "bagi membantu menyelesaikan isu perkauman".

Menjawab soalan, beliau juga berkata tidak takut pada PERKASA kerana percaya polis akan melindunginya.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Arman Azha menyifatkan Namewee sebagai "pengecut" dan tidak berani bertanggungjawab terhadap apa yang dilakukannya.

"Kalau berani kenapa dia tidak keluar semalam. Berani kerana benar, takut kerana salah," katanya.

"Kalau dia (Namewee) cuba berlagak hendak menjadi wira Tionghoa, kenapa dia tidak berani berdepan dengan panglima perang Melayu semalam. Bukan kita hendak buat apa. Kita hendak berdiskusi saja."

Mendakwa pemuda Cina daripada Johor itu hanya berani bersembunyi di balik laman Youtube, Arman Azha berharap Namewee tidak terus berselindung di belakang polis dan media elektronik.

Ditanya tentang kenyataan Namewee yang enggan memohon maaf, Arman Azha menjawab pihaknya bukan meminta Namewee berbuat demikian kepada NGO Melayu terbesar itu, tetapi kepada seluruh rakyat Malaysia.

"Ia mengganggu keharmonian dan muhibah (antara) kaum. Siapa yang buat video itu? Dia buat salah, kenapa hendak berlindung di balik polis?" soal Arman Azha. -mk



Diskaun Melayu: Selepas Pua, MB S'gor juga disiasat

Ahli parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua menghabiskan masa satu jam setengah di balai polis Shah Alam hari ini bagi menjawab dakwaan bahawa beliau mempersoalkan hak Melayu pada sebuah forum ekonomi dua bulan lalu.

Katanya, beliau juga dimaklumkan oleh polis bahawa Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim akan juga dipanggil bagi merakamkan kenyataannya.

Bercakap kepada wartawan selepas meninggalkan balai polis itu pada jam 3.10 petang, Pua berkata beliau disiasat mengikut Akta Hasutan kerana membuat cadangan pemansuhan diskaun bumiputera bagi pembelian hartanah mewah.

Menurut Pua, pegawai penyiasat itu juga menggunakan laporan Utusan Malaysia bertarikh 27 Julai yang bertajuk Cadangan Ahli Parlimen PJ Utara kepada kerajaan Selangor - Mansuh diskaun bumiputera, digunakan sebagai rujukan siasatan berkenaan.

"Mereka minta saya mengimbas semula apa yang saya kata dan saya jelaskan bahawa saya merujuk kepada diskaun untuk pembelian hartanah mewah (untuk bumiputera) dimansuhkan dan manfaatnya sebaliknya disalurkan kepada golongan miskin," katanya.

Pua pada bulan lalu mencadangkan kepada kerajaan negeri Selangor supaya diskaun bumiputera sebanyak tujuh peratus bagi pembelian rumah lebih RM500,000 dan hartanah komersial bernilai lebih RM2 juta dimansuhkan ketika menghadiri dialog belanjawan.

Berikutan itu, 22 laporan polis dibuat ke atasnya oleh beberapa bahagian Pemuda Umno di Selangor yang menuntut Pua disiasat mengikut Akta Hasutan.

Setiausaha publisiti DAP itu juga menerima sebutir peluru hidup M16 berikutan kenyataannya dengan sekeping nota yang mengancam keselamatan keluarganya.


Ulasan GB

Dua senario yang bertentangan di atas membuktikan bahawa polis ternyata berat sebelah dan tidak profesyenal di dalam menangani isu perkauman yang semakin meruncing di negara ini.

Yang disoalsiasat, yang ditahan hanyalah dari kalangan Pakatan Rakyat yang berhujjah secara beradab sdangkan yang mencarut, yang benar-benar meniupkan sentimen perkauman dibiarkan malah dilindungi.


Majlis Aidilfitri DUN Seri Setia & KEADILAN Kelana Jaya Meriah

Posted: 29 Sep 2010 02:19 AM PDT

raya101

Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri DUN Seri Setia dan KEADILAN Kelana Jaya pada Ahad lalu telah berlangsung dengan meriah.

Majlis bermula jam 2.00 petang di Padang SS5C Kelana Jaya dan berakhir sekitar jam 5.00 petang. Walaupun langit teramat mendung, namun hujan cuma turun sebentar dan tidak begitu lebat.

raya102

raya103

Sdr Syed Shahir Mohamud, Ketua Cabang KEADILAN Kelana Jaya; Sdr Halimey Abu Bakar, Ketua Angkatan Muda KEADILAN Cabang Kelana Jaya, Puan Azizan Jamaluddin, Ketua Wanita KEADILAN Cabang Kelana Jaya dan rakan-rakan semua bertungkus-lumus melayan tetamu yang hadir. Majlis turut dijayakan dengan bantuan PAS Cawangan Kelana Jaya.

Antara tetamu yang hadir termasuklah keluarga saya dan keluarga isteri dari Pulau Pinang. Kali ini juga, nenek saya yang berusia 94 tahun, Tok Wan Jah, hadir sama! Rakan taulan serta penyokong turut hadir.

raya104

raya105

Pimpinan dan tokoh yang hadir termasuklah YB Azmin Ali, Naib Presiden KEADILAN; Dato' Hussamuddin Yaacob, Pengasas Kumpulan Karangkraf; YB Amirudin Shari, Naib Ketua Angkatan Muda KEADILAN Malaysia; Sdr Hamidi Hassan, Setiausaha Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Selangor; Ir Izham Hashim, YDP PAS Kawasan Kelana Jaya; dan Puan Mawarni Hassan, penyelaras Projek Mentari; serta Puan Rahazana Rahmat, bekas guru saya di KYUEM dan keluarganya.

Antara hidangan yang mendapat tumpuan ialah hidangan char kway teow istimewa!

raya106

raya107

Gambar-gambar boleh dilihat di sini.

raya108

raya109


Sentimen Perkauman Melampau: Petanda Riwayat UMNO BN Bakal Berakhir

Posted: 29 Sep 2010 02:38 AM PDT

Si sepet, si kaki botol - kabinet kesal

Jemaah Menteri hari ini mengarahkan Ketua Setiausaha Negara untuk menyiasat seorang pegawai kanan Biro Tata Negara (BTN) yang didakwa telah menghamburkan kata-kata perkauman ke atas masyarakat Cina dan India di negara ini, kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S Subramaniam.

Beliau bercakap kepada wartawan selepas mesyuarat kabinet di Putrajaya.

Dr Subramaniam berkata jemaah menteri secara umumnya kesal mendengar kata-kata yang didakwa dihamburkan oleh timbalan pengarah BTN, Hamim Husin pada sebuah majlis membabitkan Puteri Umno pada Isnin lalu.

Dia didakwa menghina melabelkan rakyat Malaysia berbangsa Cina dan India sebagai 'si sepet mata dan 'si kaki botol'.

Hamim semasa sesi tertutup itu dilaporkan oleh sebuah portal berita sebagai berkata adalah menjadi hak Melayu untuk memerintah negara dan menggesa mereka untuk bersatu mempertahankan hak mereka.

"Hak Melayu adalah untuk memerintah negara. Melayu mesti bersatu menghadapi ancaman," katanya.

Hamim juga didakwa berkata: "Melayu tidak boleh memerintah sendirian. Sebab itu kita berkawan dengan MCA dan MIC. -mk


Gambar Namewee dibakar:
Dialog ditamatkan sebelum demo PERKASA surai


Kira-kira 70 orang anggota PERKASA berkumpul dan membakar gambar Namewee, sambil mengecam bahawa penyanyi rap kontroversi ini menghina Islam, lantas menuntut agar Namewee meminta maaf. Demonstrasi ini berlangsung di luar bangunan Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur - Selangor (KL-SCAH), pada kira-kira 8.30 malam tadi.

Demonstrasi tersebut bertujuan untuk memprotes satu dialog antara Namewee dengan Ketua Eksekutif KL-SCAH, Tang Ah Chai yang sedang berlangsung di dalam dewan, bertemakan "Orang muda, mengapa kamu 'nah'?", bermula pada jam 8.15 malam. Dialog anjuran Pemuda KL-SCAH ini telah menarik kehadiran kira-kira 400 orang.

"Namewee babi", "Namewee penakut", "Namewee tak ada telur", "Namewee pengkhianat" antara yang dilaungkan oleh anggota PERKASA yang berkumpul di luar. Kira-kira 30 anggota polis diketuai ASP Dang Wangi, Kathrik.W berada di tempat kejadian untuk mengawal situasi. Berbeza dengan demonstrasi yang lalu, polis hanya berunding dengan kedua-dua pihak sepanjang demonstrasi ini berlaku, tanpa menyuraikan peserta demonstrasi dengan kekerasan.

Selain mengibarkan bendera, dan gambar poster Namewee yang diubahsuai hidungnya menjadi hidung babi, PERKASA mengundang Namewee untuk berdialog, malah mendesak agar penganjur membatalkan dialog dalam dewan dengan segera, dan kedua-dua pihak iaitu Namewee dan penganjur harus meminta maaf.

Menurut perancang aktiviti ini, Teh Yee Keong, ASP Kathrik.W memberitahunya bahawa PERKASA menuntut agar penganjur memohon maaf dan menjelaskan mengapa mereka mengadakan aktiviti yang menghina Islam. Bagaimanapun, Teh Yee Keong menafikan bahawa aktiviti yang dianjurkan dalam dewan itu "menghina Islam", tetapi melarang peserta demonstrasi merempuh masuk atas alasan bahawa bangunan KL-SCAH adalah kawasan milikan peribadi.

Namun demikian, Teh Yee Keong menekankan bahawa perhimpunan adalah hak anggota PERKASA, maka beliau hanya meminta agar polis membantu untuk menjaga keamanan. Pintu pagar tempat meletak kereta di perkarangan bangunan KL-SCAH telah dikunci untuk mengelakkan sesuatu yang tidak diingini berlaku.

Sahabat Namewee dimaki sebagai "babi"

Ketua Wira PERKASA, Armand Azhar yang mengepalai demonstrasi ini mendakwa bahawa mereka mengadakan tindakan protes ini sebagai orang Malaysia. Beliau menjerit mengarah ke dalam pagar, "Kalau kamu menghormati negara kita, suruh dia keluar memohon maaf...mengapa takut kalau tak bersalah?"

Kemudian, Armand Azhar (gambar kiri, tengah) memandang ke arah seorang pekerja lelaki dalam pagar, "Mengapa kamu memandang saya? Kamu ada masalah dengan saya? Kalau kamu ada masalah dengan saya, datang bersemuka dengan saya!" (Why you looking at me? You have problem with me? If you have problem with me, come to my face.)

Arman Azhar seterusnya menyasarkan Namewee, "Berani dalam youtube, berani dalam media, now you come face to face, come see us!"

Beliau berulang kali menegaskan bahawa mereka menghormati semua kaum, agama, tetapi bukan mereka yang tidak menghormati agama orang lain. Bahkan beliau mendakwa PERKASA tidak ada masalah dengan Cina, India, tetapi hanya bermasalah dengan Namewee. "Namewee bukan orang Malaysia, kerana dia tidak menghormati negara kita. Kami tidak menghormati Namewee, kerana dia tidak menghormati perpaduan!"

Biarpun PERKASA mendakwa diri mereka menghormati semua kaum, namun "Cina babi" kedengaran ketika demonstrasi dijalankan. Apabila wartawan bertanya bilangan anggota PERKASA yang menghadiri demonstrasi ini, salah seorang peserta menyuruh wartawan "bilanglah sendiri, kamu ada mata". Tetapi, Arman Azhar berkata, PERKASA menghormati wartawan.

Seorang sahabat Namewee yang berpakaian T-shirt tertera perkataan "No to Racism", dimarahi anggota PERKASA semasa beliau merakamkan kejadian di situ dengan kameranya. Anggota PERKASA itu menengking, "Kamu cari dia (Namewee) dia datang! Kamu fan (peminat) dia?" Malah, anggota PERKASA tersebut memaki sahabat Namewee dengan kata kesat Hokkien, dan berkata, "Saya nampak muka kamu macam babi!"

PERKASA mengetuk pagar dengan bendera yang dibawa, tetapi tidak mencederakan sesiapa. Malah peserta demonstrasi membakar gambar poster Namewee sebagai tanda protes.

Membakar poster Namewee

Penganjur enggan tunduk kepada desakan PERKASA untuk membatalkan dialog dalam dewan dengan segera. Bagaimanapun, penganjur terpaksa menamatkan forum yang menyaksikan dialog dua generasi ini lebih awal, tanpa membuka ruang untuk sesi soal jawab. Forum ini melabuh tirai pada kira-kira jam 9.30 malam atas permintaan polis.

Ketua Pemuda KL-SCAH, Ng Chong Soon menyeru agar hadirin dalam dewan mengawal diri dan tidak membalas sebarang provokasi daripada pihak PERKASA. Malah beliau meminta hadirin agar meninggalkan dewan dengan aman di bawah kawalan polis.

Bagaimanapun, peserta demonstrasi yang berada di luar masih tidak "puas hati" setelah forum ditamatkan, malah membakar gambar poster Namewee untuk kali kedua, sambil melaungkan "Namewee Babi!"

Akhirnya, peserta demonstrasi bersurai dari depan pintu pagar bangunan KL-SCAH, atas permintaan polis.

Namewee bagaimanapun enggan mengulas kejadian yang berlaku di luar dewan selepas aktiviti dalam dewan melabuh tirai. "Bukan masalah saya, saya bukan orang politik," kata Namewee.

Berdepan dengan desakan PERKASA untuk meminta maaf, Namewee (gambar kanan) bagaimanapun berkata, ianya bukan sesuatu yang penting sama ada memohon maaf atau tidak. "Apa yang paling penting, orang Malaysia tahu bagaimana untuk menyelesaikan masalah," ujarnya.

Namewee mendakwa dirinya yakin bahawa keselamatannya terjamin di bawah perlindungan polis. Beliau bagaimanapun meninggalkan bangunan KL-SCAH pada kira-kira jam 10 malam, sambil dilindungi sahabatnya.

Namewee menggemparkan masyarakat Malaysia dengan klip video ciptaannya "Negarakuku" di Youtube, sebelum Hari Kemerdekaan pada tahun 2007, dengan beberapa adegan yang mencungkil kontroversi. Baru-baru ini, beliau mencipta satu klip video lagi, "Nah!", sebagai reaksi kepada isu pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan, Siti Inshah Mansor yang mengeluarkan kenyataan perkauman, tetapi tidak diambil tindakan yang setimpal.

Forum yang bertemakan "Orang muda, mengapa kamu 'nah'?" ini dianjurkan sebagai salah satu aktiviti untuk Persidangan Kebangsaan Pemuda dan Mahasiswa-Mahasiswi. Dialog ini mempertemukan dua orang dari dua generasi yang berlainan, iaitu Tang Ah Chai dengan penyanyi rap kontroversi, Namewee. Pengacara forum ini adalah wartawan senior MerdekaReview, Wong Shu Qi. -MR


Ulasan GB

Demikian petunjuk dari Allah s.w.t.

Kehadiran Perkasa untuk menyemarakkan lagi api perkauman bersama UMNO sebenarnya adalah tanda-tanda jelas bahawa UMNO sudah tidak lagi berupaya menjadi parti pemerintah negara ini.

Jika diteruskan juga, porak perandalah rakyat dan hancur binasalah negara...


No New Newspaper

Posted: 29 Sep 2010 01:39 AM PDT

According to AFP as reported in Free Malaysia Today HERE, Malaysia's leading online news portal Malaysiakini today said it has launched a legal challenge after authorities rejected its application for a permit to publish a newspaper.



As we all know, Malaysiakini has been operating for the past ten years and focuses on politics, corruption and social issues including race relations. Through the years, it has become a leading source of information in the Southeast Asian nation whilst the MSM has been decreasing in terms of popularity and for some, even in circulation.

Yesterday, Malaysiakini filed a case in the High Court on Tuesday to challenge the home ministry's decision to reject its request to publish its newspaper.

As we all know, all MSM in Malaysia need a KDN (Kementrian Dalam Negeri) permit from the Home Ministry which must be renewed annually. This sword of Damocles that hangs over MSM companies, allows the government to close media outlets at will and puts publishers under pressure to toe the line.

The rationale behind having a newspaper is to reach out to a wider audience beyond its current 1.8 million readers per month.

I believe it is a very positive business move. The popularity of other newspapers is waning and given the credibility, popularity and track record of Malaysiakini, I am sure if launched, its newspaper will be a hit. I would definitely subscribe to it!

Read HERE for more information. Strangely, this piece of news has yet to be featured in Malaysiakini.

So, there seems to be NO NEW NEWSPAPER for us at the moment unless the Home Ministry approves its application.

In the mean time, if you have yet to subscribe to Malaysiakini, hop over to their website HERE.


No comments: