Thursday, September 23, 2010

Hubungan Pengerusi Eksekutif I'DA World Group Sdn. Bhd. Dengan Pemimpin Umno

Hubungan Pengerusi Eksekutif I'DA World Group Sdn. Bhd. Dengan Pemimpin Umno


Hubungan Pengerusi Eksekutif I'DA World Group Sdn. Bhd. Dengan Pemimpin Umno

Posted: 23 Sep 2010 10:12 AM PDT

Umno kononnya ingin menafikan hubungan mereka dengan pengerusi syarikat Eksekutif I'DA World Group Sdn. Bhd..kononnya mereka tak pernah kenal dengan syarikat ini..

Mereka membuat isu kononnya kerajaan PAS mudah terpengaruh dengan syarikat penipu ni, PAS mudah terpesona dengan janji-janji manis syarikat ni..dan pelbagai lagi kutukan serta ejekan..seolah2, pemimpin dan parti mereka tak pernah berurusan dengan syarikat ini..

Di bawah, dipaparkan beberapa keping gambar menunjukkan hubungan 'rapat' pengerusi Syarikat I'DA World dengan kepimpinan Umno...pelbagai persoalan timbul bila kita melihat hubungan akrab pengerusi syarikat ini dengan pemimpin2 Umno seluruh negara...fikir2kan... -priamalaya












Ini Baru Betul Nyanyuk, Bukan Nyanyu

Posted: 23 Sep 2010 09:21 AM PDT

Mahathir dakwa Melayu akan hilang kuasa jika Pakatan ganti BN

Sambil berkata beliau bukannya rasis, Tun Dr Mahathir Mohamad mengulangi, orang Melayu akan kehilangan kuasa jika Pakatan Rakyat (PR) mengambil alih pemerintahan negara ini.

Bekas perdana menteri mendakwa apa yang dinyatakan itu bukan satu igauan tetapi telah menjadi kenyataan kerana perkara itu sudah pun berlaku di negeri diterajui PR walaupun ketua pentadbiran di negeri itu di ketuai orang Melayu.

Sebelum ini Dr Mahathir (gambar) pernah mengatakan bahawa orang Melayu akan menjadi kaum minoriti dari segi politik jika PR berkuasa.

Melahirkan pandangannya kepada Umno Online hari ini, bekas presiden Umno ini merujuk kepada bekas menteri besar Perak Datuk Ser Ir Mohd Nizar Jamaluddin selepas pilihan raya umum ke-12.

"Kita lihat Nizar di Perak, walaupun dia Menteri Besar tapi dia ikut arahan dari DAP sehingga dia jatuh. Orang Cina mendakwa ini adalah usaha BN (Barisan Nasional) menjatuhkan kerajaan Cina.

"Jadi mereka panggil kerajaan Cina, tak mungkin kita juga akan dapat perdana menteri yang semacam Nizar, namanya Melayu, agama Islam tetapi dia bukan sebenarnya bebas, dia adalah alat pada orang lain dan ini boleh berlaku," katanya.

Dr Mahathir berkata walaupun Nizar itu mewakili PAS yang kononnya memperjuangkan Islam tetapi mereka sebenarnya menggunakan Islam sebagai alat untuk mendapat sokongan.

Menurutnya, menjadi Perdana Menteri negara ini tidak tertakluk kepada orang Melayu atau mereka yang beragama Islam, jawatan berkenaan terbuka kepada sesiapa sahaja, yang utama ialah mendapat sokongan di parlimen.

"Tidak ada sekatan dalam undang-undang negara, dalam kita punya perlembagaan tiada yang menghalang orang Cina atau India jadi perdana menteri, apa yang perlu sokongan dari majoriti, kalau majoriti dah setuju, kita tak boleh buat apa-apa," katanya.

Dr Mahathir berkata, apa yang dilakukan oleh PKR bukan untuk memperjuangkan orang Melayu tetapi lebih kepada untuk merealisasikan cita-cita peribadi seseorang pemimpin mereka untuk menjadi perdana menteri.

"Malangnya Umno telah gugur orang ini, dalam perasaan marah peluang dia sudah terputus, dia tubuh parti lain, perjuangannya hanya satu sahaja bukannya untuk bangsa, agama dan negara tapi untuk jadi perdana menteri.

"Trend itu tidak lagi menjadi tumpuan, tetapi kepada apa saya dapat, apa kau dapat, lebih kepada peribadi, itunya terbentuk keadilan, keadilan itu nama sahaja. Tubuh Keadilan (PKR) seolah-olah negara ini tidak ada keadilan," katanya.

Beliau mengingatkan supaya tidak terpedaya dengan apa yang dilakukan oleh PR, mereka itu hanya untuk mengejar cita-cita menjatuhkan BN dari tampuk pemerintahan negara.

Menurutnya apa yang diperkatakan itu bukannya bersifat perkauman, tetapi kepada kestabilan, sedangkan DAP sering membangkit pelbagai perkara berunsur perkauman sejak dahulu lagi. -TMI

Comments (18)
Sort by: Date Rating Last Activity

bersihCEKAPamanah · 2 hours ago
apa salahnya jika PERDANA MENTERI itu seseorang yang berwibawa, amanah, bersih dalam amalan, menyatukan semua orang Malaysia & juga dihormati rakyat jelata & juga luar negara.

Sifat2 sebegini yang kita mahu, bukannya PERDANA MENTERI yang boneka, rasis, korup, menggunakan nama Islam tak tentu pasal, gunakan Melayu untuk cetuskan perkauman, kroni - knroni sahaja...

small fry · 2 hours ago
org ini nyanyuk ke nyanyu?

Mohanan Perumal · 2 hours ago
Selagi BN berkuasa, Kaum China dan India hanya boleh hidup sebagai hamba abdi kepada orang UMNO. Kalau itulah yang China dan India mahu teruskan sokongan pada UMNO. Gunakan fikiran sendiri, sebelum dan selepas pilihan raya Umum ke 12, masyarakat china dan lndia dihormati sebagai manusia oleh UMNO. Pernakah dalam mimpi orang MIC, seorang India boleh jadi Speakar DUN Perak? Pernakah dalam mimpi orang MIC seorang India boleh jadi Timbalan Ketua Menteri Penang?
Kalau masih mahu menjadi hamba UMNO dan dapatkan sagu hati untuk tampal poster BN, teruskan sokongan pada UMNO. Itulah yang Mahathir mahu, sedar orang MCA dan MIC, selama dia jadi PM, dia tungkus lumus untuk habuskan kaum china dan lndia. Kamu ini kesal atau tidak beri sokongan pada dia?

Just a Man · 2 hours ago
Kalau PR ambil alih menubuh kerajaan, saya nampak ada banyak company UMNO akan jatuh dan bankrupt sedangkan mereka ni cuma orang tengah untuk dapatkan project dan jual kepada orang lain dan mendapat komisen.

BN berkuasa maksud UMNO berkuasa kerana semua komponen parti adalah cacat dan tidak ada hak untuk menentukan hala tuju negara kerana semua keputusan dibuat dalam UMNO. Kabinet ni pun cuma bayang saje.
Cuma tengok sendiri, sendiri plan pembangunan dan sendiri luluskan peruntukkan. TIdak ada siapa yang ada "GUTS" untuk menegur, cuma setuju apa yang PM cakap. Kalau PM suruh mereka mati, ingat mereka pun boleh ikut kot?

Pak Mat Tempe · 2 hours ago
Sebenarnya Dr M amat bimbang sekiranya UMNO (Baru - yang ditubuhkan olehnya) kehilangan kuasa memerintah negara ini kerana ia pasti akan menjejaskan kedudukan beliau serta anak-anaknya untuk terus menguasai ekonomi dan politik malah yang lebih ditakuti kedudukan mahkamah tidak lagi menjadi pelindung kepada dirinya. Untuk menyelamatkan keadaan beliau akan terus mendendangkan lagu perkauman yang semakin basi ini dengan menakut-nakutkan orang Melayu dengan berbagai dakyah karutnya.

1 · active less than 1 minute ago

Taqbit 3X · 48 minutes ago
Buat masa ni Pakatan Tak Layak perintah Malaysia lagi..... Sebab calun PM dia DSAI. kalau orang lain mungkin kot........

aries 116p · 2 hours ago
// "Kita lihat Nizar di Perak, walaupun dia Menteri Besar tapi dia ikut arahan dari DAP sehingga dia jatuh. Orang Cina mendakwa ini adalah usaha BN (Barisan Nasional) menjatuhkan kerajaan Cina. //

Tun Dr Mahathir is trying to hoodwink us again and again through such UNSUBSTANTIATED and FALSELY premised statements. It seems telling and spinning lies and half-truths is his forte in frightening the Malays that indeed the Chinese are trying to take over the country.

The other favorite bogeyman, after LKY of Singapore, is "Malay losing their power". Tun certainly has this uncanny ability in creating fears in the Malays, but which also sadly made them afraid of their own shadows. No wonder our Malay friends cannot move beyond their limited space which hinders their progress and development and competitiveness. Tun and his ilk are certainly very successful in this department.

// Menurutnya, menjadi Perdana Menteri negara ini tidak tertakluk kepada orang Melayu atau mereka yang beragama Islam, jawatan berkenaan terbuka kepada sesiapa sahaja, yang utama ialah mendapat sokongan di parlimen. //

See the contradictory reasoning of Tun in the above statement?

He said the PM post is OPEN TO ALL. If so why make a fuss of it at all? If, according to Dr M, anybody who receives support in parliament is eligible to be PM, why contest that issue? On one hand he argues that anyone can be PM, but on the other he DOES NOT LIKE A NON-MALAY TO BE ONE.

He is indeed nyanyuk.

shahrja · 2 hours ago
Cerita lama.... lagu lama... UMNO hilang kuasa...... mereka hilang harta.... itu saja... Hidup PR...teruskan perjuangan rakyat

mat · 1 hour ago
Mimpi ngeri mahathir kalau PR berkuasa. Ini bermakna Anwar Ibarhim akan jadi PM...Inilah agaknya yg paling ditakuti olih mahathir.

lee · 1 hour ago
Orang tua itu jugak bimbang akan dihalau ke zimbabwee. Sebenarnya dia takut bayang-bayang sendiri. Dia dah nyanyuk butul

bumisan · 1 hour ago
Sudahlah....tak payah nak menghasut orang Melayu pulak, selama ini pun BN dah kaut banyak dah,...malah bukan membantu pun ......mengapa masih membenci sesama melayu, kalau bukan kerana kuasa??Kisah pemecatan si dia dah lama dah pun masih rasa iri hati....
sudah-sudah laa...rakyat dah tahu memilih siapa yg lebih berhak memerintah lepas pilihanraya nanti!!!.....

aries 116p · 1 hour ago
// "Kita lihat Nizar di Perak, walaupun dia Menteri Besar tapi dia ikut arahan dari DAP sehingga dia jatuh. Orang Cina mendakwa ini adalah usaha BN (Barisan Nasional) menjatuhkan kerajaan Cina. //

Tun Dr Mahathir is trying to hoodwink us again and again through such UNSUBSTANTIATED and FALSELY premised statements. It seems telling and spinning lies and half-truths is his forte in frightening the Malays that indeed the Chinese are trying to take over the country.

The other favorite bogeyman, after LKY of Singapore, is "Malay losing their power". Tun certainly has this uncanny ability in creating fears in the Malays, but which also sadly made them afraid of their own shadows. No wonder our Malay friends cannot move beyond their limited space which hinders their progress and development and competitiveness. Tun and his ilk are certainly very successful in this department.

// Menurutnya, menjadi Perdana Menteri negara ini tidak tertakluk kepada orang Melayu atau mereka yang beragama Islam, jawatan berkenaan terbuka kepada sesiapa sahaja, yang utama ialah mendapat sokongan di parlimen. //

See the contradictory reasoning of Tun in the above statement?

He said the PM post is OPEN TO ALL. If so why make a fuss of it at all? If, according to Dr M, anybody who receives support in parliament is eligible to be PM, why contest that issue? On one hand he argues that anyone can be PM, but on the other he DOES NOT LIKE A NON-MALAY TO BE ONE. Which makes Dr M a racist and going against the very spirit of Parliamentary Democracy!

He is indeed nyanyuk.

nasir · 1 hour ago
malang sangat bagi orang2 melayu yang terlalu ramai bijak-pandainya tetapi tidak mahu memikir secara jujur-ikhlas melalui teladan yang disebut.mungkin sudah terjadi barulah sedar,mungkin masa itu,dah tenggelam gara-gara konsep 'sama rata,sama rasa' mengikut gendang yang dipalu bangsa lain.melayu lah ligat menari nya terutama pas dan melayu pkr,semuanya melayu yang hebat-hebat.

Me layu · 1 hour ago
Kita ditakutkan dengan kehilangan kuasa melayu, tetapi adakah kita lupa bahawa ketua menteri pulau pinang selama ini orang cina. Kita lihat ketua menteri orang cina lebih banyak menyumbang kepada pembangunan bangsa melayu dari daripada menteri besar dari bangsa melayu yang hanya mementingkan diri sendiri serta sekelumpok orang melayu dari parti sendiri. Kalaulah perdana menteri dari bangsa lain dapat meningkatkan pembangunan bangsa melayu secara keseluruhan, ia tentunya lebih baik daripada perdana menteri melayu yang telah memerintah selama lebih 50 tahun tetapi bangsa melayu masih mundur secara keseluruhannya.

mat hadi anwar · 1 hour ago
Timbalan KEtua Menteri Penang Bagi Kaum India sekarang buat apa untuk tolong orang India ? Contohnya Kampung Buah Pala ? Cerita skit ? Kolej MAHSA bawah MIC ,siapa hamba abdi ? Maxis taukehnya India ? Siapa hamba abdi ? Kari BABAS,siapa taukeh nya ? Orang Melayu ke ? UMNO ke ? Karpal Singh & Co , siapa taukehnya ? UMNO juga ke ?

kancilcerdik 51p · 1 hour ago
Tun,saya hormati anda sbg pemimpin berjasa tapi cubalah Tun bawa idea yg berwawasan sikit. Asyik mengulangi isu yg dah 'expired' tentu tak berbaloi dgn otak Tun yg bergeliga itu.....

Nyanyuk · 41 minutes ago
Kenapa kita mesti memperjuangkan kepengtingan orang Melayu, Cina atau India? Kita perlu menjuangkan untuk masa hadapan negara yang terdiri daripada berbilang kaum dan bukan satu satu kaum saje.

Janganlah berfikiran sempit. Sebenarnya, Dr M merupakan PM yang paling suka cetuskan perkara berunsur perkauman di negara ini. Tiada satu PM di sejarah Malaysia yang berfikiran sempit seperti Dr.M.

leeandy73 · 26 minutes ago
Org tua ni takut kalau BN kalah, mampus la anak-anak dia ni, tapi betul ka org tua ni Melayu? Awat selalu nak ajakkan Melayu fikiran-fikiran yg boloh ni...

Ulasan GB

Siapa yang telah mencabut kuasa raja-raja Melayu? Siapa yang telah memecat hakim-hakim termasuk Ketua Hakim Negara? DIa memang telah nyanyuk dan pelupa.

Semuga roh anda boleh disemadikan dengan tenang nanti.


Siapa First Lady Malaysia?

Posted: 23 Sep 2010 08:40 AM PDT

First Ladies: Rosmah `tidak sopan' pada Permaisuri Agong

Tindakan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor menganjurkan sidang kemuncak First Ladies pada 11 hingga 13 Oktober ini disifatkan sebagai 'tidak sopan' dan membelakangkan kedudukan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong.

Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah Al-Jundi berkata, Rosmah masih tidak mahu mengambil iktibar daripada teguran yang diterima selepas iklan berwarna dua halaman penuh memaparkan Rosmah disiarkan di New York Times pada April lalu.

Ia adalah iklan ucapan tahniah kepada 'Rosmah Mansor, Wanita Pertama Malaysia' kerana menerima anugerah Keamanan dan Harmoni Antarabangsa 2010.

"Tindakan Rosmah ini satu tindakan yang sangat tidak bersopan. Setelah mendapat kritikan daripada banyak pihak selepas iklan itu, kita ingatkan dia belajar daripada kesilapan dan tahu meletakkan diri dia di mana," kata Athirah ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Athirah yang merupakan Pengerusi Lajnah Penerangan dan Dakwah Dewan Muslimat PAS Pusat berkata, penggunaan istilah 'wanita pertama' itu juga ternyata bertentangan dengan Artikel 32, Perlembagaan Malaysia.

"Dalam artikel itu jelas menyebut bahawa ketua pertama negara ialah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong jadi secara automatik, wanita pertama mestilah Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong," katanya lagi.

Tambahnya, penggunaan 'wanita pertama' setelah Najib memerintah negara menunjukkan ceteknya kesedaran beliau mengenai kepentingan menghormati Perlembagaan Negara.

"Negara kita mengamalkan konsep Raja Berpelembagaan, bukan negara republik yang mempunyai presiden. Memang tidak pernah wujud istilah wanita pertama di negara kita.

"Apabila Najib dan Rosmah muncul, mereka guna istilah ini dalam negara yang berkonsepkan Raja Berpelembagaan, ini menunjukkan kesedaran mereka yang sangat cetek dari sudut sejarah dan berpelembagaan," katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, satu gerakan perlu diwujudkan bagi memberikan kesedaran kepada rakyat dan juga para pemimpin agar menghormati Perlembagaan Negara.

"Saya sebagai wanita muda Malaysia sangat terpanggil untuk menggerakkan kesedaran massa untuk menolak kebiadapan dan ketidaksopanan Rosmah yang membelakangi Raja Permaisuri Agong.

"Ini satu tindakan yang sangat derhaka dan rakyat mesti sedar dan menolak kepimpinan yang tidak menghormati keluhuran perlembagaan," tegasnya.

Beliau turut mempersoal tindakan Rosmah yang seolah-olah cuba mencampuri peranan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

"Dari satu sudut dia mempergunakan Sharizat. Isteri perdana menteri telah mempergunakan Menteri Pembangunan Wanita (Keluarga dan Masyarakat) untuk mengadakan satu program besar di negara kita dan akan menggunakan segala duit daripada hasil negara dan cukai yang dibayar oleh rakyat," katanya.

Rosmah seperti yang dilaporkan berkata, sidang kemuncak itu akan membincangkan perancangan secara bersama dengan wanita-wanita pertama dunia mengenai agenda penting dalam memperkasakan kanak-kanak yang akan menjadi pemimpin masa hadapan.

Ianya Sidang Kemuncak ini akan diadakan selama tiga hari di Hotel Palace Of Golden Horses, di sini, dan bakal dihadiri lebih 20 Wanita Pertama dari seluruh dunia. -harakahdaily




Sensationalising the Same Senseless Spin

Posted: 23 Sep 2010 08:30 AM PDT

I know. The blog title is a mouthful of alliteration - deliberate repetition of 's' so that as much sputum can splatter on our keyboard when we read about how one character who does not know how to retire finds utter ecstasy in sensationalizing the same senseless spin just because there is no other song to sing! Pfffffffffffffffftttt!!



The Malaysian Insider reported HERE that while declaring he was not a racist, Tun Dr Mahathir Mohamad appeared to play the race card for Umno today by warning Malays that they would lose power if Pakatan Rakyat (PR) came to power. He also implied that a Chinese or an Indian could become prime minister if PR took federal power because there was no constitutional restriction on race for the position.

The former prime minister claimed the political marginalisation of the Malays had already become a reality in PR-controlled states even though those administrations were led by Malays.

The most shocking part of the report is this:

The Malaysian Insider understands that Dr Mahathir has offered his expertise to Prime Minister Datuk Seri Najib Razak to deliver a big win for Barisan Nasional (BN) in the next general elections which could be held as early as next year.

His remarks to Umno Online today suggests he will play a big role in Umno's campaign to consolidate support among conservative Malays and win over fence-sitters uneasy with PR administrations.
I take my hats off to our PM for tolerating such unnecessary and unsolicited overtures most gracefully. We have to acknowledge that PM Najib has exercised much restraint when responding elegantly to many challenging circumstances. I am quite sure that PM Najib has NOT made any racist or mean statements about any one or any group.

I wonder how TDM would have reacted if the late Tun Hussein Onn had said the same words to him before the elections!!!

How would TDM have reacted? What would he have said and how would he have treated the late Tun Hussein Onn? Food for thought!!!

The rest of the article in The Malaysian Insider smacks of fallacious reasoning by TDM. I doubt any of his hypothetical scenario can ever come to pass.

Pay careful attention to his arguments about Nizar and how he alluded to DSAI. Classy elegance in retirement?

Finally, this is the tour de force of the article: The former PM claimed that his remarks were not racial in nature but were being made for the sake of restoring stability.

Stability? Saying such statements after ruling a country for 26 years can restore stability?

Now, who is the one who has lost stability of the mind????

We are not stupid morons. We have minds to think and the ability to rationalize even if SOME DO NOT. We do not need rocket science or simple mathematics to prove that what he said will not come true and I am sure many, if not all of you, feel the same way.

So what is his true agenda? Restoring Stability or otherwise?

Only God knows the true answer!


Malay-first Muhyiddin cannot decide fate of 'racist' Bkt Selambau principal!

Posted: 23 Sep 2010 08:06 AM PDT

The Education Ministry cannot decide the fate of the 'racist' Bukit Selambau principal, said Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin, who is also the education minister.
  
Muhyiddin said as the minister he could not make any decision on government officers with the pay grade of 48 and above and he believed principals are grade 52.
The Pagoh parliamentarian explained, saying, "For officers of such a grade only the disciplinary board of the Public Services Department (PSD) headed by the director-general can take action."

Muhyiddin added that the ministry had done its own investigation.  The results of the investigation had been handed over to the public service commission to consider and mete out their decision.


Kisah RM4b: Gigi Wak Mana? Pergi Bikin!

Posted: 23 Sep 2010 07:36 AM PDT

I'Da World batal niat laksana projek RM313b di K'tan

Syarikat I'Da World Group Sdn Bhd memutuskan untuk membatalkan niatnya melaksanakan cadangan projek pembangunan bernilai RM313 bilion di negeri Kelantan.

"Jadi projek yang kita hendak buat di negeri Kelantan itu telah dibatalkanlah. Kita hendak tutup cerita ini. Saya pun dah malas dah. Kalau dia kata kita disenaraihitamkan, kita hendak tegakkan apa lagi?" kata pengerusi eksekutifnya, Abdul Rahim Abdul Wahab.

"Kita tarik diri. Minta maaflah. Mereka kata tidak mahu, apa lagi kita boleh buat?," katanya ketika ditemui media di pejabatnya di Kelana Jaya hari ini.

Abdul Rahim berkata syarikatnya juga belum mempunyai wang RM4 bilion yang hendak didermakan kepada PAS Kelantan.

Bagaimanapun, Abdul Rahim berkata, beliau akan meneruskan usaha untuk menjayakan projek di negeri-negeri lain.

Syarikat itu dilanda kontroversi ekoran tindakannya yang mengekut semua pihak kerana bermurah hati untuk menderma sebanyak RM4 bilion kepada PAS Kelantan bagi membangunkan negeri itu.

Ini termasuk Projek Super Mega Seri Tujuh (S7) yang membabitkan kawasan seluas 144,000 ekar atau 576 hektar melibatkan kos RM313.71 billion.

Cek replika sumbangan itu diterima oleh adik menteri besar Kelantan, Nik Din Nik Mat pada Ahad lalu.

Sementara itu, Abdul Rahim menjelaskan bahawa sumbangan RM4 bilion itu merupakan satu bentuk bayaran pendahuluan daripada jumlah keuntungan daripada projek yang hendak dilaksanakan itu.

"Tiap-tiap negeri, bila buat projek usahasama, 20 peratus akan diperolehi kerajaan negeri, 80 peratus kepada (rakan niaga). Jadi bila bercakap tentang RM300 bilion, 20 peratus itu lebih kurang RM60 bilion.

"Jadi dalam RM4 bilion tadi, sebenarnnya (replika cek) itu tidak ada haribulan. Duit ini kita hendak beri bila kita dapat buat kerja (jalankan projek), dasar daripada 20 peratus tadi," tambahnya.

Katanya lagi, beliau telah berusaha untuk menjalankan projek tersebut sejak tahun 1998 lagi melalui sebuah syarikat dikenali Asas Naim Holdings.

"Pada masa itu Tuanku (Ismail Petra) masih sihat lagi," tambahnya.

Bagaimanapun, sumbangan RM4 bilion yang ingin disumbangkan kepada PAS seperti yang tercatat pada replika cek itu mencetuskan kontroversi.

PAS juga menafikan parti itu telah menerima cek sebenar atau sumbangan bernilai RM4 bilion daripada syarikat berkenaan. -mk


Ulasan GB

Cukup hebat.

Kita tiba-tiba dikejutkan ada jutawan, bukan, laksawan (lepas jutawan) di dalam negara kita yang mempunyai sebuah syarikat yang lebih hebat dari lain-lain syarikat yang tersenarai di bursa saham yang khabarnya ada kertas-kerja lengkap untuk Projek Super Mega Seri Tujuh (S7).

Semua ini gara-gara konsultan yang berada di belakang syarikat berkenaan yang menyiapkan semua kertas kerja. Konsultan ini memang diketahui mempunyai kepakaran menjanjikan usahawan dengan projek-projek mega seperti pembinaan logi Petronas, ECER dan sebagainya. Dan konsultan tidak bertauliah ini akan menjerat usahawan-usahawan yang mudah diperdayakan dengan bayaran tertentu untuk mereka "agihkan" projek-projek mega tersebut.

Konsultan ini tidak lain hanyalah "conman" - berlegar di beberapa buah hotel 5 bintang di KL, dan mereka mendakwa mempunyai hubungan-hubungan rapat dengan pemimpin-pemimpin UMNO, menteri-menteri, malah PM dan TPM juga, untuk memberikan kelulusan terhadap projek-projek mega yang mereka layarkan.

Conman ini akan membuat kertas-kerja yang canggih sehingga ia boleh meyakinkan pihak yang ditemuinya bagi mendapat surat sokongan yang kemudiannya dilayarkan ke bank bagi urusan mendapatkan pinjaman.

Salah seorang yang terjerat itu ialah Abdul Rahim Abdul Wahab, Pengerusi I'Da World Group Sdn Bhd yang tentunya telah bersama-sama dengan konsultan tersebut bagi menjalankan penipuan terhadap kerajaan negeri Kelantan. Beliau berjaya mendapatkan surat sokongan.



Surat di atas ternyata benar, daripada Pebadanan Menteri Besar Kelantan.

Tapi malang, seorang usahawan atas angin yang dikatakan ada syarikat bermodal dibenarkan RM1j ini membuat sumbangan RM4b, kepada parti pulak tu, bukan kerajaan negeri. Berdebus Mat Jenin jatuh ke tanah laksana cempedak busuk.

Terbongkarlah segala-galanya mengenai kisah Abdul Rahim dan Ida World ini.

Kata Sudin di dalam Seniman Bujang Lapok: Main-main kasar ..sekali aku cekik…gigi wak mana?...pergi bikin!



Baru Replika! Umno dah terkejut beruk. Kalau betul2 macamana?

Posted: 22 Sep 2010 03:41 PM PDT

Riuh seantario apabila media memainkan isu bahawa kerajaan Pas Kelantan mendapat derma sebanyak 4 billion. Fuhhh banyak tu. 10 tahun memerintah Kelantan pun tak tahu dapat ke tak jumlah sebanyak itu. Gempar dibuatnya. Bagi orang Pas memang tak masuk dalam kepala pun isu macam ni. Sebab kita tahu pendokong Pas yang menjadi tulang belakang adalah fuqara dan masakin. Kalau benar orang nak bagi derma pun, mereka buat sembunyi2. Yelahh! Ini kan kerajaan Malaysia. Umno-Bn bukan boleh senang tengok orang senang.. dengki le. Apatah lagi usaha untuk mencalarkan imej Tok Guru dan Kerajaan Pas di Kelantan berterusan.

Tetapi berita sebegini bagi orang UMNO.. terbeliak bijik mata. Sebab hidup mati UMNO ni dengan duit. Itulah nyawa mereka. Itulah zikir mereka siang dan malam. Malaysia dah licin jadi macam lapangan terbang ni kerana pemimpin UMNO saling sibuk berebut untuk menggondolkan harta rakyat le. Sebut duit .. ternganga le mulut mereka. Melelh air liuq. Masuk biawak dalam kerongkong pun tak sadar. Bukan sikit pulak tu.. 4 billion.

Hah.. sedang PR dok mempersiapkan diri menghadapi PRU-13. Bersiap menuju ke Putrajaya. UMNO pun dok bercawat-gotel nak mempertahankan survival mereka… alih-alih ada orang nak bagi duit kat Pas 4 Billion. Mana tidak terkejut beruk deme. Berhenti nafas kat halqum agaknya. Awal-awal mereka dok rasa kena siap kain kapan awal-awal. Kalaulah mereka berlawan dengan Pas selama ini berjuta mereka tabor, sedang Pas bersenjatakan air-liur berceramah kehulu kehilir menggalas speaker. Disokong bersama para pendokong yang ikhlas tidak berbayar tetapi berjihad bagi menegakkan islam diatas mukabumi ini… inikan pula kalau berduit berjuta malah berbillion. Baik pemimpin UMNO beli tiket awal-awal lari ke Australia.
Bukan main lagi hulubaya UMNO menyuruh supaya disiasat hatta ke lubang biawak siapa yang nak bagi derma tu. Apa ke berniaga syarikat IDA World Group Sdn Bhd (IDA World) tu. Siapa dia pemiliknya? Cepat-cepat supaya PDRM & SPRM menyiasat. Tak cukup itu dikerah juga Jabatan Hasil menyiasat syarilat tersebut bayar income-tax ke tidak?

Hihihi… nak tergelak pun ada. Itu baru replika. Kalau cek betul-betul macamana? Naik sawan kot!

Kelantan cuma dapat replika cek RM4 bilion

KOTA BHARU: Hanya replika cek dengan angka RM4 bilion, diserah kepada Kerajaan PAS Kelantan oleh syarikat yang mendakwa mendapat kebenaran membangunkan kawasan luar pesisir Pantai Geting, Tumpat dengan kos lebih RM300 bilion.

Nik Din Nik Mat yang juga adik Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat, berkata beliau terkejut apabila dijemput menerima replika cek berkenaan, sedangkan beberapa pegawai kerajaan negeri turut hadir pada majlis anjuran syarikat itu, Ahad lalu. Saya tidak tahu ada acara pemberian RM4 bilion itu kerana dijemput syarikat berkenaan hanya untuk menghadiri majlis makan. Syarikat berkenaan hanya menyediakan replika cek dan tidak menyerahkan cek sebenar. Saya diberitahu, wang terbabit hanya diserah apabila projek di Tumpat itu berjalan, katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Ahad lalu, syarikat tempatan, IDA World Group Sdn Bhd (IDA World) mengejutkan pelbagai pihak apabila mengumumkan sumbangan RM4 bilion kepada PAS Kelantan untuk membantu kerajaan negeri membangunkan prasarana beberapa jajahan di negeri ini.

Sementara itu, Nik Aziz menjelaskan, beliau dan kepemimpinan PAS Kelantan tidak tahu sumbangan RM4 bilion daripada syarikat tempatan itu.

Saya tidak tahu mengenai perkara itu dan setakat ini, pihak berkenaan tidak mengadakan pertemuan dengan saya mengenai pemberian itu. Sebagai ketua parti (PAS), saya tidak tahu menahu mengenai perkara ini, hanya pagi ini saya mengetahui mengenainya, katanya selepas merasmikan Forum Model Baru Ekonomi (MBE) Merujuk Kepada Negeri Kelantan, di sini, semalam.

Teringat dulu bagaimana kerajaan Malaysia ditipu oleh seorang hartawan Lubnan yang nak berderma 1 billion bagi mewujudkan Hospital Kanser.

Utusan Malaysia; 16 jan 2006 `Hartawan' Lebanon Dr. Elie Yousef diberkas polis

KUALA LUMPUR 15 Jan. - `Hartawan' Lebanon, Dr. Elie Yousef Najem yang mencetuskan kontroversi selepas hasratnya menderma RM1.01 bilion kepada Majlis Kanser Negara (Makna) akhirnya diberkas polis hari ini. Elie ditahan oleh sepasukan anggota polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman di kediamannya di Kondominium Villa Putra dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi di sini. Kata sumber itu, dia ditahan untuk membantu siasatan berkaitan beberapa kes penipuan yang dilaporkan kepada pihak polis. Sebelum ini, Elie yang mendakwa memiliki kekayaan bernilai AS$46 bilion (RM175 bilion) menyatakan hasratnya menderma RM1.01 bilion kepada Makna.



GAMBAR PELIK

Posted: 23 Sep 2010 02:15 AM PDT


P. Ramlee — The reject who became a legend

Posted: 22 Sep 2010 07:07 PM PDT


POSTING 41: GELARAN SULTAN MUHAMMAD KE-V KINI BOLEH DIGUNA PAKAI SECARA RASMI

Posted: 22 Sep 2010 12:54 AM PDT

PENGEDARAN ISTANA BILANGAN 2 TAHUN 2010

PEMASYHURAN PENGGUNAAN GELARAN KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA AL-SULTAN KELANTAN


Adalah dimaklumkan bagi pengetahuan Kerabat-Kerabat D'Raja, Orang-Orang Besar Negeri, Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri, Dewan Negara dan Dewan Rakyat, Ketua-Ketua Jabatan Negeri, Ketua-ketua Jabatan Persekutuan, Badan Berkanun Negeri, Badan Berkanun Persekutuan, Pegawai-Pegawai Kerajaan, Badan-Badan Bukan Kerajaan dan sekalian orang ramai bahawa Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Kelantan telah mengampuni perkenan menggunakan Gelaran:
KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA SULTAN MUHAMMAD KE-V
AL-SULTAN KELANTAN


2. Sehubungan dengan itu, adalah dimaklumkan bahawa sebarang panggilan kepada KDYMM Tuanku adalah menggunakan gelaran tersebut. Saya berharap tidak ada lagi mana-mana pihak yang keliru dan menggunakan gelaran yang berbagai-bagai dalam sebutan atau penerbitan masing-masing.

3. Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada Kerabat-Kerabat D'Raja, Orang-Orang Besar Negeri, Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri, Dewan Negara dan Dewan Rakyat, Ketua-Ketua Jabatan Negeri, Ketua-Ketua Jabatan Persekutuan, Badan Berkanun Negeri, Badan Berkanun Persekutuan, Pegawai-Pegawai Kerajaan, Badan-Badan Bukan Kerajaan dan sekalian orang ramai di atas kerjasama yang telah diberikan kepada Pejabat Sultan Kelantan sehingga istiadat pemasyhuran telah selamat disempurnakan pada 4 Syawal 1431H bersamaan 13 September 2010.

4. Saya berdoa semoga Allah S.W.T. memberi taufik, hidayah dan keberkatan kepada KDYMM Tuanku Al-Sultan dan sekalian Kerabat D'Raja.

Sekian dimaklumkan, terima kasih.

Yang Menjunjung Titah Perintah,

(Dato' Haji Abdul Halim bin Haji Hamad)
Pengelola Istana D'Raja Merangkap Ketua Istiadat Kelantan

PEJABAT SULTAN KELANTAN,
ISTANA BALAI BESAR,
KOTA BHARU,
KELANTAN.

04 Syawal 1431H bersamaan 13 September 2010
[Ps.Kn.Pro/11/95(33)]

KENYATAAN MEDIA PEJABAT SULTAN KELANTAN


Assalamu'alaikum w.b.t.

1. Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada sebahagian besar pihak media yang telah memberikan kerjasama yang begitu baik kepada Pejabat Sultan Kelantan dengan liputan yang baik mengenai pelantikan dan pemasyhuran Al-Sultan Kelantan yang baru pada 13 September 2010. Ini adalah satu sejarah yang paling penting bagi negeri Kelantan yang berlangsung di Istana Balai Besar. Istana Balai Besar ini menjadi Pusat Pentadbiran Kelantan dan Pusat Bandar Kota Bharu. Ianya dibina pada tahun 1844.

2. Ekoran daripada pemasyhuran yang telah dibuat itu, satu Pemasyhuran Pengunaan Gelaran telah dibuat oleh Pejabat Sultan Kelantan yang menyatakan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Kelantan telah mengampuni perkenan menggunakan Gelaran:
KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA SULTAN MUHAMMAD KE-V
AL-SULTAN KELANTAN

Sehubungan dengan itu, adalah dimaklumkan bahawa sebarang panggilan kepada KDYMM Tuanku adalah menggunakan gelaran tersebut.

3. Bacalah Perlembagaan Negeri Kelantan dan fahamilah, sekiranya masih tidak faham rujuklah kepada pakar dalam bidang berkenaan. Jangan beri pandangan yang tidak berpandukan kepada fakta yang mutakhir. Rujuklah kepada Perkara 23A mengenai "Pelucutan Takhta", Perkara 26 mengenai "Gelaran" dan Perkara 3(2) mengenai pindaan Perlembagaan sebagaimana yang ditegaskan sebelum ini "bolehlah dipinda oleh Yang Maha Mulia dengan Perwawai yang dikeluarkan dengan pesertaan dan persetujuan Majlis Penasihat Raja, tetapi tidaklah boleh dipinda dengan mana-mana jalan yang lain". Ini ditegaskan beberapa kali oleh Setiausaha Majlis Perajaan Negeri. Saya tidak boleh memberi ulasan panjang mengenai perkara ini kerana ia telah menjadi kes mahkamah.

4. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pemimpin-pemimpin negeri dan negara seperti Menteri Besar Kelantan Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Nazri Tan Sri Aziz, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin dan Pakar Perlembagaan di Fakulti Undang-Undang Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Rohimi Shapiee dan pihak-pihak tertentu yang telah memberi pandangan dan sokongan mengenai perkara ini.

5. Tuanku Al-Sultan pernah bertitah bahawa Baginda memikul amanah Paduka Ayahanda untuk mentadbir negeri dengan berhemah dan menjaga kebajikan rakyat jelata. Pesanan itu menjadi pegangan dan prinsip hidup Tuanku Al-Sultan yang baru dan di sinilah letaknya "barakah" yang telah dikurniakan oleh Allah S.W.T.

6. Saya dan pegawai-pegawai serta kakitangan Pejabat Sultan Kelantan berasa sebak dan menitiskan air mata kegembiraan di atas keizinan Allah S.W.T. kerana telah memberikan penyelesaian di atas isu yang berlarutan sekian lama. Saya terharu dengan sokongan dan harapan yang diberikan oleh rakyat kepada Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al-Sultan Kelantan yang baru. Saya dan pegawai-pegawai serta kakitangan Pejabat Sultan Kelantan tidak terasa letih walaupun terpaksa bertugas sepanjang masa tanpa rehat demi untuk mencari kebenaran dan keredhaan Allah S.W.T.

7. Marilah kita kembali ke jalan yang benar. Kita bertaubatlah jika ada apa-apa kesilapan yang kita telah lakukan. Rakyat tahu menilai mana yang baik dan buruk. Terimalah ketentuan Allah S.W.T. Ianya ada hikmah Allah Maha Adil dan Maha Bijaksana.

Sekian.

Wabillahitaufik Walhidayat Wassalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Terima Kasih

DATO' HAJI ABDUL HALIM BIN HAJI HAMAD
Pengelola Istana D'Raja

Istana Balai Besar, Kota Bharu, Kelantan
Bertarikh: 22hb September 2010


Padang Bulan & Cinta di dalam Gelas by Andrea Hirata

Posted: 22 Sep 2010 11:23 PM PDT



Novel ini adalah berian teman dari tanah seberang yang datang berkonferensi di Terengganu awal Ogos yang lalu. Tapi, sebenarnya, saya yang minta dia belikan untuk saya. Dan, kerana dia terhutang budi dengan saya menempah hotel untuknya, bawak dia jalan-jalan, makanya novel ini jadi hadiah [kalau tak pun, saya akan paksa dia hadiahkan kepada saya … hahahaha].

Seperti biasa, saya dapat tahu mengenai novel ini di halaman Goodreads bila Najibah membuka topik karya terbaru Andrea Hirata. Sejujurnya, inilah karya Hirata yang saya baca dengan tekun dan habis! Yang lain tu, belumlah tercapai – walau tersimpan rapi di rak.

Oleh kerana naskhah ini adalah dari Indonesia, maka bahasanya memang bahasa Indonesia. Namun, saya tidak rasa ia terlalu payah difahami (kerana bahasa Indonesia banyak juga saduran daripada bahasa Inggeris. cuma 2-3 patah perkataan yang saya tak faham – tapi tidaklah mengganggu pembacaan sangat.

Di'compile' dua novel dalam satu buku, saya rasa ini idea yang bijak. Apa tidaknya, momentum pembacaan boleh saya teruskan tanpa saya mencari naskhah yang lain. [Dasar seorang pemalas – nak tukar buku pun malas!].



Novel pertama: PADANG BULAN

Setelah habis baca, memang saya masih tak boleh memutuskan kenapa tajuk cerita ini Padang Bulan. Namun, kalau diterjemahkan secara literal, mungkin saya boleh buat sedikit perkaitan – Padang – kawasan yang luas. Bulan pula satu objek yang cantik, dan susah digapai. Cantumkan keduanya mungkin saja ia bermaksud – kehendak manusia ini pelbagai. Sedari awal dia boleh memikirkan apa mahunya, dia akan berangan-angan untuk mendapatkannya. Ada angan-angan yang tinggal angan-angan, namun ada juga angan-angan menjadi realiti dengan kemahuan yang bukan sebarang. Dan, walaupun bulan itu susah digapai, bukankah sudah ada angkasawan yang ke sana? Begitulah seadanya … hehehe.

Seperkara lagi, bandingan antara 2 cerita di dalam dwilogi ini – saya lebih suka Cinta di dalam Gelas berbanding Padang Bulan kerana saya lebih faham fokusnya.

Kenapa begitu?

Permulaan cerita Padang Bulan, pembaca disajikan mengenai kisah keluarga Syalimah dan Zamzami (ibubapa kepada Enong aka Maryamah Karpov – tak pastilah fakta ini sudah diberitahu dalam novel Maryamah Karpov itu – saya kan belum membacanya!) – yang hidup dalam kesederhanaan dan penuh kecintaan. Kecintaan seorang suami kepada isteri, seorang ayah kepada anak, dan kecintaan seorang kakak kepada adik-adiknya. Pastinya setiap rasa cinta itu ada buktinya, dan buktinya perlu dibaca pada novel itu =)

Kemudian, cerita terus beralih kepada Ikal (watak utama dalam Laskar Pelangi) – yang sekarang ini seorang lulusan universiti dan sedang berkonfrontasi dengan ayahnya dek kerana ayahnya itu menolak cintanya dengan A-Ling – gadis Tionghua yang sangat dicintainya itu. Dan, terus-terus cerita Ikal hinggalah ke akhirnya tanpa cerita Enong itu. Kalau ada pun, Enong hanya muncul secare cameo (boleh begitu?). Dek kerana itulah saya rasa sedikit tidak senang dengan jalan ceritanya.

Tapi, yang membuatkan saya melekat pada pembacaan adalah kerana gaya penceritaan Hirata. Kelucuan, suspense, sedih semuanya bergabung. Memang pada ketika saya betul-betul ketawa terutama apabila sampai pada cerita Ikal dan kawan baik merangkap PI nya – Detektif M.Nur dan burung merpati pengutus surat – Jose Rizal.

Menghiburkan. Itu perkataan yang saya rasa paling tepat untuk menggambarkan Padang Bulan. Terhibur dengan perkara-perkara karut dan bodoh yang dilakukan Ikal demi memenangi A-Ling daripada Zinar (lelaki yang disangkakan Ikal sebagai pilihan keluarga A-Ling untuk dijadikan suaminya) dan perangai eksentrik Detektif M.Nur. Ditambah dengan kritikan sosial pada ketika-ketika tertentu, tidak hairanlah kalau ramai pengulas mengatakan Hirata beridea segar dan mudah difahami meski pada perkara yang bersifat abstrak.

Dan, begitulah cerita Padang Bulan itu.


Cerita kedua, Cinta di dalam Gelas – berdiri dalam falsafah tersendiri.

Masih seputar cerita Ikal, Detektif M.Nur, dan Enong – namun kali ini perhatian lebih kepada Enong. Enong di dalam cerita pertama adalah seorang anak yang terpaksa melupakan zaman persekolahan dan keseronokan belajar Bahasa Inggeris selepas bapanya mati dalam kecelakaan di tempat kerjanya. Dia terpaksa bekerja untuk kelangsungan hidup dan keluarganya. Namun, Enong bercita-cita tinggi untuk terus belajar Bahasa Inggeris dan apabila bertemu Ikal, dia nyata terpegun dengan Ikal kerana kebolehannya berbahasa itu. Enong pada novel kedua ini sudah berusia lanjut dan menjadi janda kepada seorang lelaki yang salah (kerana lelaki itu tidak bertanggungjawab sepatutnya – dan kemungkinan Enong berkahwin demi mengelakkan stigma anak dara tak laku).




Ikal dalam pada itu masih mengganggur dan menjadi kemarahan ibunya (belajar hingga mendapat ijazah dari universiti luar negara tetapi tidak mahu bekerja), kemudiannya bekerja sebagai pelayan di kedai kopi milik pakciknya. Di sinilah rasanya tajuk Cinta di dalam Gelas itu diperincikan.

Sebagai pelayan, Ikal membuatkan kerja yang membosankan itu sesuatu yang menyeronokkan dengan melakukan sedikit kajian mengenai jenis-jenis peminum kopi yang singgah di kedai kopi itu. Dia siap menyediakan buku daftar observation nya dan membuat kesimpulan – orang yang minum kopi pekat itu kenapa dan bagaimana sifatnya dan seterusnya. Dan, sudah tentulah cinta di dalam gelas itu merupakan bagaimana tafsiran mengenai peminum kopi dan kehidupannya - gelas kopi sebagai perlambangan.

Pemerhatian ini juga akrab dalam memperincikan budaya Melayu Belitong itu (kecenderungan melepak di kedai kopi dan permainan catur – dan, saya tidaklah tahu bahawa catur menjadi sebahagian daripada budaya Melayu kerana saya fikir, permainan yang selalu di'associate'kan dengan kedai kopi adalah permainan dam!).

Dalam cerita ini, Hirata menggambarkan masyarakat Melayu Belitong itu masih kuat citra patriarchal nya – ini digambarkan melalui apa yang boleh dibuat oleh lelaki dan susila yang dituntut dari wanitanya.

Kemuncak cerita apabila Enong menyatakan hasrat untuk bertanding catur sebagai membalas dendam terhadap suaminya (suaminya adalah antara juara catur dan catur adalah serupa maruah yang perlu dipertahankan). Enong sebelum itu tidak pernah kenal papan catur dan bidak-bidak catur berazam untuk bertanding. Kumpulan pengurusannya siapa lagi kalau bukan si Ikal, Detektif M.Nur serta 2-3 watak lain (mewakili kelompok minoriti dan tidak punya banyak suara).

Ikal kemudian mendapatkan nasihat seorang Grand Master catur – Ninochka Stronovsky – yang merupakan rakan sekuliah Ikal yang boleh membantu Enong dalam memenangi pertandingan catur itu. Setiap permainan Enong dan lawannya direkodkan secara tersusun oleh Ikal dan Detektif M.Nur dan pembantu mereka, dan corak permainan ini kemudiannya diemelkan kepada Stronovsky untuk dianalisis. Setelah beberapa siri analisis permainan, Stronovsky mendapati Enong mempunyai bakat tersendiri dalam permainan itu – dan, hampir saja menyamai bakat Anatoly Karpov! Saya rasa anda boleh menduga kesudahannya.

Plot cerita inilah yang membuatkan saya lebih terpaku dengan ceritanya berbanding yang pertama itu. Memang jelas kebijaksanaan Hirata mengadun seluruh penceritaannya.

Ah, cakap banyak pun tak guna. Cepat baca dan nikmatinya!


Saya bagi 9/10 matanya.
** Images credit: Google


Tiadalah saya berani seperti Dr Mahathir, Nurul Izzah

Posted: 22 Sep 2010 05:37 PM PDT


SENYUM PETANG KHAMIS

Posted: 22 Sep 2010 11:51 PM PDT


POSTING 42: DOAKANLAH KEBAIKAN KE ATAS SULTAN MUHAMMAD KE-V

Posted: 22 Sep 2010 05:57 PM PDT

Alhamdulillah, akhirnya kebenaran berjaya juga mengatasi kebatilan.

Firman Allah, mafhumnya: Dan janganlah kamu mencampuradukkan yang benar itu dengan yang salah dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya. (Surah al-Baqarah: Ayat 42)

Firman Allah lagi, mafhumnya: Dan katakanlah, "Telah datang kebenaran (Islam) dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik), sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap". (Surah al-Isra': Ayat 81)

Insya'Allah, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Ke-V akan berusaha sedaya-upaya Baginda untuk melaksanakan amanah memerintah negeri Kelantan Darul Naim sebaik mungkin di antara lainnya dengan berdasarkan kepada panduan-panduan berikut:

1. Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu membela (agama) Allah nescaya Allah akan membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu. (Surah Muhammad: Ayat 7)

2. Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan serta memberikan bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan munkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu (dengan suruhan dan larangan-Nya ini) supaya kamu mengambil peringatan mematuhinya. (Surah al-Nahli: Ayat 90)

3. Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. (Surah al-Hujurat: Ayat 9)

4. Ya Allah, barangsiapa yang menguasai sesuatu dari urusan pemerintahan umatku kemudian ia membuat kesengsaraan kepada mereka maka berilah kesengsaraan kepada orang itu sendiri, sedang barangsiapa yang menguasai sesuatu dari urusan pemerintahan umatku kemudian ia menunjukkan kasih sayang kepada mereka, baik ucapan ataupun perbuatannya, maka kasih sayangilah orang itu. (Riwayat Muslim)

5. Pemimpin-pemimpin pilihan di antara kamu ialah orang-orang yang kamu mencintai mereka dan mereka pun mencintai kamu, juga yang kamu mendoakan kebaikan untuk mereka dan mereka pun mendoakan kebaikan untuk kamu. Adapun pemimpin-pemimpin yang jahat di antara kamu ialah orang-orang yang kamu membenci mereka dan mereka pun membenci kamu, juga yang kamu melaknat mereka dan mereka pun melaknat kamu. (Riwayat Muslim)

6. Barangsiapa yang diserahi oleh Allah akan sesuatu kekuasaan dari beberapa urusan pemerintahan kaum Muslimin, kemudian orang itu menutup diri (tidak memerhatikan) perihal hajat, kepentingan atau kefakiran orang-orang yang di bawah kekuasaannya maka Allah juga akan menutup diri (yakni tidak memerhatikan) perihal hajat, kepentingan atau kefakirannya sendiri pada hari kiamat. (Riwayat Abu Daud dan Tarmizi)

Sama-samalah kita semua mendoakan kebaikan, pemeliharaan dan limpahan rahmat Allah ke atas Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Ke-V yang kita kasihi.

Allahu Akbar.


Teoh Beng Hock, Did You Commit Suicide?

Posted: 22 Sep 2010 06:07 PM PDT


AWAS JANGAN JADI BOTOL - PENIPUAN SEDANG BERJALAN

Posted: 22 Sep 2010 06:15 PM PDT


Novel: Lagi kebenaran kisah Sabra dan Shatila di Palestin

Posted: 22 Sep 2010 10:43 PM PDT

14 Syawal 1431H - Israel's invasion of Lebanon and subsequent 22-year-long occupation has been the focus of three acclaimed Israeli films in recent years: Lebanon, Waltz with Bashir and Beaufort tell the story of this era from the perspective of the occupiers.

All young men serving in the Israeli army, the films' protagonists question their roles in Lebanon. However, this narrative perspective leads the viewer to empathize with the occupier and thus do little other than reinforce a simplistic falsification of Israel's history as a country always conflicted when waging necessary wars of self-defense. This is the narrative that continues to dominate the Western media.


Not one of these films makes the slightest attempt to humanize Israel's victims or tell the story from their perspective. In contrast, UK author Mischa Hiller's first novel, Sabra Zoo is told through the eyes of a young man named Ivan. Sabra Zoo follows the adventures of this son of a Dutch mother and Palestinian father who serves as an officer in the Palestine Liberation Organization (PLO) in Beirut during the most intense period of Israel's invasion of Lebanon.


Ivan's thrilling story starts in the weeks following the evacuation of the PLO after more than a decade of being based in Lebanon and ends soon after the Israeli invasion of Beirut. The evacuation of the PLO was followed by the infamous massacres at the Sabra and Shatila Palestinian refugee camps in southern Beirut committed 28 years ago this week by right-wing militias allied with Israel. Because of his multicultural background and European passport, Ivan acts as an interpreter for foreign nongovernmental organization (NGO) workers in Sabra and Shatila and also runs packages and undertakes other menial yet dangerous tasks for a presumed PLO operative working covertly in West Beirut.


BACA PENUH.

Berkaitan: TERRORISME ISRAEL: Satu komentar dan analisa berkaitan doktrin Zionis Yahudi
Palestin - Menang atau Syahid!



Pisau 2 Mata ? Tidak Perlu Digembar Gemburkan?

Posted: 22 Sep 2010 10:41 PM PDT

Bismillahi Walhamdulillah. Wassolaati Wassalaamu 'ala Rasulillah.


Betapa ada soalan berbunyi kenapa jika Facebook dan medium seumpamanya diwarwarkan tidak bagus itu dan ini, maka yang berkata-kata itu masih lagi menggunakannya. Dan ribuan lagi asatizah, mahupun ulamak, turut menjadi pengguna aktif FB. Satu pandangan yang pada zahirnya seolah olah bijaksana. Tetapi menjadi buah tanggung sempurna untuk saya habiskan sekadarnya.

Maka adalah jawapannya, beginilah adanya.

1. Daging babi itu haram. Di saat dharurat dan demi menyelamatkan nyawa, maka diharuskan makan sekadar perlu untuk mengembalikan tenaga.

2. Anjing itu haram. Tetapi anjing yang digunakan untuk tujuan perburuan itu, buruan itu sah asalmana tatkala melepaskannya diucapkan Bismillah.

3. Dadah itu haram baik dari segi ijmak ulamak yang menqiyaskannya pada benda mudharat dan memusnakan tubuh badan. tetapi bagaimana dengan dadah sebagai ubat-ubatan? Morfin contohnya. Atau pelbagai dadah lain dalam ubat-ubatan OTC( over the counter misalnya?)

4. Darah manusia itu haram pada manusia lain, tetapi apabila mereka murtad? Atau apabila agama Allah terancam dengan kemusnahan oleh pengkhianat Islam?

5. yang kelima ada di hujung artikel ini..


Kita tidaklah boleh bercakap dengan emosi. Islam ini agama penuh hikmah. Menyatakan kejelekan sesuatu perkara, boleh ditanggapi dengan perasaan marah kerana 'objek, maudhu', subjek' kesayangan kita diperlekehkan orang. Tetapi jangan lupa, minda yang bijaksana akan menanggapi perkara itu sebagai peringatan agar kita tidak lalai dan leka. Tercebur dalam dosa yang dibuat sendiri dan kemudiannya berbangga dengan dosa itu!

Apakah yang lebih baik selain daripada diperingatkan oleh sesama hamba Allah? ; Daripada dibantai diperosok oleh munkar dan nakir ketika sudah tidak ada jalan pulang bagi kita di alam barzakh, dan dihunjam dan dihanguskan dengan kehangatan api neraka ketika di alam akhirat kelak?

Bersama-samalah kita saling memperingatkan. Dan yang memperingatkan orang lain juga boleh diperingatkan oleh orang lain pula.

Dan saya pasti, masih banyak manfaat daripada medium komunikasi seperti Facebook ini yang diiktiraf oleh Islam. Boleh saya senaraikan, silaturrahim, ukhuwwah, dakwah syiar dan syariat, tazkirah dan tazkiyyah, siyasah, mengagungkan kebesaran Allah dan ribuan lagi kebaikan. Dan ramai yang menggunakannya ke arah ini.

Kelima?? dari yang terdahulu..

5. Arak itu ada membawa manfaat kepada manusia. Boleh membakar semangat juang dalam peperangan, boleh melupakan kesedihan peminumnya (rujuk sirah) Tetapi akhirnya diharamkan Allah secara bertahap-tahap setelah mendapati kerosakannya melebihi manfaatnya hingga membawa kemudharatan kepada Islam dan Umatnya.

Ketahuilah dan akuilah. Yang jelek tetap menjelakkan. Dan yang menjelakkan perlu diperingatkan. Agar tidak kita sama-sama terjerumus ke lembah maksiat dan kederhakaan pada Allah, Rasul dan Agama-Nya. Asal sesuatu perkara muamalah itu harus jika tiada dalil syarak mengenainya. Tetapi mahukah kita makan sekawah gulai yang dicemari setitik air kencing kanak-kanak sekalipun? Dan percikan kencing inilah yang kita semua sedang cuba untuk hindari.


Wallahua'lam.

Abu Nufayl


Tahniah Nicol David Kerana Harumkan Nama Negara

Posted: 22 Sep 2010 08:28 PM PDT

Persembahan lima bintang Nicol

Pilihan pertama dunia Nicol David merangkul rekod kejuaraan lima kali syuash Terbuka Dunia dengan penuh bergaya di Sharm El Sheikh, Mesir semalam.

Pemain berasal dari Pulau Pinang itu terlalu handal buat pemain pilihan keempat Omneya Abdel Kawy dari Mesir dalam perlawanan akhir, mencatat kemenangan mudah 11-5, 11-8, 11-6 ketika mana pemain negara itu bergelut untuk memberi tentangan walaupun di depan penyokong sendiri.

Sebelum ini, Nicol telah merangkul kejuaraan Terbuka Dunia itu pada tahun 2005, 2006, 2008 dan 2009.

"Saya gembira dapat memenangi kejuaraan itu buat kali kelima. Saya tidak menjangka memenanginya dengan straight set," kata Nicol yang dipetik dalam blog squashsite.co.uk.

Kejuaraan kelima beliau menyamai pencapaian pemain Australia Sarah FitzGerald, yang meraih kejayaan pada 1996, 1997, 1998, 2001 dan 2002.

Kejayaan Nicol semalam merupakan kali ke 13 kemenangan ke atas Omneya dalam 14 kejohanan Persatuan Pemain-Pemain Skuash Wanita Antarabangsa (Wispa).

Nicol berada pada tahap prestasi cemerlang dalam Terbuka Dunia, memenangi kelima-lima perlawanannya tanpa menggugurkan walau satu set.

Dengan kejayaan ini, Nicol kini telah memenangi sebanyak 48 kejohanan Wispa sejak menjadi pemain profesional pada 2000. Kejayaan ini merupakan kali ke tujuh berturut-turut dalam kejohanan Wispa.



Nicol David Wins Record-Equalling Fifth World Crown In Egypt

Malaysia's Nicol David won a record-equalling fifth World Open squash title in Egypt tonight when she beat local hope Omneya Abdel Kawy in straight games in the final of the $147,000 Soho Square Women's World Open in the Egyptian Red Sea resort of Soho Square at Sharm El Sheikh.

It was the latest chapter in the illustrious 27-year-old from Penang's career which was marked earlier this month by her 50th successive month at the top of the world rankings.

The pint-sized Malaysian superstar continued the form she has shown throughout the tournament, looking supremely calm and confident, stroking the ball to all four corners and accelerating when necessary.

Abdel Kawy, the fourth seed from Cairo who became the first Egyptian ever to reach the world final, was unable to get a foothold in the match until the second game, which she led 3-0 and 6-3.

But David was unruffled, and stepped up the pace to take the game. And the third was soon effectively decided with David taking leads of 3-1 and 7-2 before closing out the match 11-5, 11-8, 11-6 after 30 minutes.

"My focus was strong throughout the tournament," said David after the successful defence of the title in which she did not drop a single game. "I really wanted this. I didn't want to let it slip."

Nicol David became the dominant force in women's world squash shortly after the retirement of Sarah Fitz-Gerald, the distinguished Australian who first notched up a fifth World Open title in 2002.

"It's amazing that I can do something that Sarah has done, because she's such a great player," concluded the new champion - now the winner of 48 WISPA World Tour titles from 63 final appearances.

Final:
[1] Nicol David (MAS) bt [4] Omneya Abdel Kawy (EGY) 11-5, 11-8, 11-6 (30m) -squashinfo




Pajero makes a comeback - Sun2Surf

Posted: 22 Sep 2010 10:11 PM PDT


No comments: