Saturday, November 6, 2010

不懂经济的人评经济

不懂经济的人评经济


不懂经济的人评经济

Posted: 06 Nov 2010 10:57 AM PDT

我刚刚读了这篇报道。读完了之后真的拼命摇头。先让我把这篇文章张贴上来:"槟不能单靠中国外资"论被轰马华抨林冠英不懂经济没远见2010年11月6日下午 1点10分槟州首长林冠英早前世界华人经济论坛上表示,槟城不能单靠中国的外资,也需要其他外国投资者,否则经济将会停滞不前,招致马华炮轰。马华雪州联委会副组织秘书黄祚信今日对林冠英的言论感到震惊,并炮轰此番言论,赤裸裸地暴露出林冠英是大马史上其中一名最没有远见的一州首长,对于经济发展毫无头绪,作出有关言论只为了针对国阵及博取媒体的版位,却没想到弄巧成拙,成为笑柄。"当全世界都把目光放在中国,致力于跟中国达成双赢合作之际,这名首长竟自以为本身拥有独特眼光,认为招揽西方国家投资者会带动槟州经济,而事实上他的脑袋根本都不清不楚。" 他指出,据中国官方最新的初步测算,今年前三季度中国国内生产总值按可比价格计算,同比增长10.6%,比上年同期加快2.5


PI Bala's open letter to AG Gani Patail - AG Gani Patail is afraid of the truth!!

Posted: 06 Nov 2010 08:56 AM PDT

Dear Tan Sri (Abdul Gani Patail),

My name is Balasubramaniam Perumal. I think you may have heard of me.

I was Abdul Razak Baginda's private investigator hired by him to protect him from his ex-girlfriend, Altantuya Shaaribu (deceased), sometime in 2006.

Remember you charged him for her murder but he got off. Instead, two of the prime minister's bodyguards got convicted. Stranger things have happened, I am sure you would agree.

But I digress. Let me come to the point...



Baru Sebulan Nikah, Bergelar Janda Apabila Suami Mati Lemas Dihanyutkan Arus Deras

Posted: 06 Nov 2010 09:44 AM PDT

Suami lemas ketika cuba selamatkan isteri

Gambar: Penguatkuasa Kementerian Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Nor Faridah Mat Amin,26, ditenteramkan oleh keluarga terdekat ketika menunggu di bilik mayat Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) selepas kematian suami, Mohd Hazrul Abdul Jalil,26, akibat lemas semasa berkelah di Sungai Jin, Kampung Pasir Kubur, Sungai Lembing dekat sini, hari ini.

KUANTAN: Seorang lelaki, yang baru sebulan berkahwin mati lemas selepas dihanyutkan arus deras ketika mandi bersama isteri dan keluarganya di Sungai Jin di Kampung Pasir Kubur, Sungai Lembing, dekat sini hari ini.

Mohd Hazrul Abdul Jalil, 26, yang tidak sedarkan diri ketika dibawa keluar dari sungai itu, disahkan meninggal dunia oleh petugas kesihatan. Ketika kejadian Mohd Hazrul yang bekerja dengan Lembaga Pertubuhan Peladang di Perak bersama isteri Norfaridah Mohd Amin, 26, ibu dan adik lelakinya berkelah di sungai itu.

Adiknya, Mohd Helmi Abdul Jalil, 25, berkata kesemua mereka turun ke sungai untuk mandi selepas makan pada jam 12 tengah hari dan abang serta kakak iparnya yang turun ke kawasan dalam, secara tiba-tiba dihanyutkan arus deras.

"Masa itu abang dan kakak ipar dihanyutkan bersama tetapi abang cuba menolak kakak ipar ke atas permukaan air sebelum mereka dihanyutkan ke kawasan cetek dan diselamatkan tetapi abang tidak sedarkan diri," katanya.

Beliau berkata, setelah dibawa ke daratan, abangnya diberikan bantuan penafasan oleh orang ramai namun petugas kesihatan yang tiba di tempat kejadian tidak lama selepas itu memaklumkan Mohd Hazrul sudah meninggal dunia.

Mohd Helmi berkata, jenazah akan dibawa ke kampung halamannya di Pulau Tambun, Pekan untuk urusan pengebumian setelah bedah siasat dilakukan di Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd Jasmani Yusof ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.-- Bernama


Misappropriation of relief fund?

Posted: 06 Nov 2010 07:29 AM PDT

Sometimes in November 1991, I was with the then Deputy Agriculture Minister Shariff Omar making rounds on a boat in Pinang Tunggal, an area heavily affected by flood. Apart from visiting the victims, we also handed out blankets, food and medical supply to them.

Although we didnt manage to meet all victims (a few thousands of them), we knew that there were other people and agencies - volunteers, the army, police, the Red Crescent, Rela - carrying out similar duty in assisting them. And such an operation would not be successful without financial aids from the government via the National Disaster Relief Fund (Tabung Bantuan Bencana Kebangsaan).

Since it was formed in the late 1980s, about RM30 million was allocated to help to help those struck by disaster, namely flood, landslide, typhoon, fire, etc.

When Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak issued a directive today for ample assistance be extended to the flood victims in Perlis, Kedah and Kelantan (read here), a few questions came to mind.

First, how much money was allocated since the Fund was established? How much of it was spent or disbursed to respective parties, authorities or people in charge of relief operations? Did all victims get full assistance in form of cash money to repair their damaged properties?

Most important question is whether all the money allocated and disbursed was audited by qualified auditors. According to an officer with the Fund (at the Prime Minister's Department), most of the money was not properly audited, and this opens up doubt that some of the funds might have been misused by certain people.

I agree. Over the last 10 years or so, no official record was publicised or revealed to the public. We are still in the dark as to whether the money was used appropriately in helping out disaster victims in the country.

Could there be fraud? Could be, and could be not until the respective authorities responsible for the fund come up with a clear statement of expenditures.

The money is for badly-stricken people. Should any of the officials enthrusted with the responsibility are found using it for their own personal need, then the MACC should step in and investigate.

And now that Nazri Aziz is the chairman of the Fund, he should look into this and start digging.

I have valid reasons for making a posting on this issue...


Myanmar Election 2010

Posted: 06 Nov 2010 07:11 AM PDT

[Gambar & Video] Banjir: Ketepikan Fahaman Politik - Sultan Kedah

Posted: 06 Nov 2010 08:00 AM PDT

Banjir: Sultan Kedah lahir rasa dukacita, minta ketepi fahaman politik

ALOR SETAR: Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah hari ini melahirkan rasa dukacita baginda dengan nasib rakyat negeri itu yang berdepan kesukaran akibat dilanda banjir terburuk dalam sejarah Kedah.

Bertitah pada majlis taklimat khas banjir di sini hari ini, baginda turut meminta semua pihak mengetepikan fahaman politik dan tampil membantu demi kepentingan seluruh rakyat negeri yang terjejas teruk akibat bencana itu.

"Beta berasa amat dukacita di atas kejadian bencana banjir yang melanda seluruh rakyat negeri Kedah yang tercinta ini, tapi beta percaya ada hikmah di sebalik semua ini. "Marilah kita sama-sama bersyukur atas nikmat Allah dan yang penting sama-sama mengambil iktibar dan merenung serta memikirkan hikmah di sebalik kejadian ini," titah baginda.

Pada majlis itu baginda turut mengumumkan sumbangan RM500,000 daripada hasil zakat negeri, serta berkenan mengurniakan sumbangan peribadi RM100,000 kepada kerajaan negeri untuk membantu mangsa banjir di Kedah. Terdahulu Sultan Kedah dan Sultanah, Tuanku Haminah Hamidun berangkat melawat rakyat jelata yang terbabit dengan bencana itu di pusat pemindahan di Stadium Suka Menanti di sini.

Turut berangkat mengiringi baginda berdua ialah puteri bongsu yang juga Pengerusi Yayasan Sultanah Bahiyah (YSB), Datuk Seri Tunku Puteri Intan Safinaz.

Hadir sama Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri Datuk Ahmad Md Hanipah.

Sultan dan Sultanah Kedah meluangkan masa hampir sejam bersama rakyat jelata di pusat pemindahan itu, sebelum berangkat ke Wisma Darul Aman untuk taklimat khas banjir.

Sementara, YSB turut menerima sumbangan sebanyak RM200,000 daripada individu yang tidak mahu dikenali bagi membantu mangsa banjir di Kedah. - Bernama






























This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

TGNA: Kemenangan BN Di Galas Sudah Dirancang. BN Tanggung Dosa Sampai Akhirat.

Posted: 06 Nov 2010 02:00 AM PDT

Kemenangan BN di Galas diragui

KOTA BHARU – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meragui kemenangan Barisan Nasional (BN) di Pilihan Raya Kecil (PRK) Galas kerana mendakwa ia sudah dirancang rapi terlebih dahulu.

Beliau mendakwa perancangan sudah dibuat pihak tertentu kerana pada malam sebelum hari pengundian, salah seorang Menteri Kabinet mengeluarkan kenyataan BN akan menang besar di Galas.

"Saya rasa ragu, kerananya keesokan nak mengundi tu, malam tu saya tengok di televisyen seorang Menteri cakap dah BN akan menang banyak. Dia tahu mari mana BN akan menang banyak, sedangkan esok baru nak mengundi. Makna ada benda dia buat.

"Bagaimana beliau boleh berkata demikian jika perancangan tidak dibuat. Itu yang meragukan," katanya kepada pemberita selepas Kuliah Jumaat, di sini, semalam.

Menteri Besar Kelantan itu juga menyifatkan BN akan menanggung dosa jika kemenangan yang diraih itu hasil tindakan mereka mengugut rakyat dengan pelbagai sogokan yang ditaburkan.

Katanya, beliau boleh menerima kekalahan itu jika kemenangan calon BN mengalahkan Pas kerana ia kehendak rakyat Galas, tetapi jika BN menang disebabkan tindakan tidak betul, BN kena tanggung akibatnya di akhirat kelak.

"Kalau rakyat terima sungguh BN sebagaimana kehendak dia, tolak Pas, itu tidak mengapa tetapi jika tolak Pas ambil BN kerana sebab atau tindakan tertentu, seperti ugutan, sogokan dan sebagainya, dosa BN tanggung sampai akhirat kerana dia tak beri peluang kepada rakyat memilih," katanya. -SH

Ulasan GB

Mengenai penipuan itu, apa yang disampaikan oleh TGNA serupa dengan apa yang GB telah catatkan di dalam blog ini sehari sebelum pilihanraya. Dua kali GB tulis.

SPR Berkeras Untuk Guna Helikopter. PR Perlu Tegas.

Isu Helikopter: Seperti Ada Perancangan Untuk BN Menang Majoriti Besar Di Galas.

Tetapi orang kata GB ni nobody dalam PAS, jadi takde siapa dengar teguran dan nasihat GB kepada pimpinan PAS. Namun GB puashati sekurang-kurangnya telah melaksanakan tanggungjawab yang Tuhan beri... sebagai seorang blogger muslim dan mukmin.


ADUN DAP Ditumbuk 30 Ahli UMNO?

Posted: 06 Nov 2010 01:55 AM PDT



SHAH ALAM 6 NOV 10
: ADUN Sekinchan daripada DAP Ng Suee Lim dimasukkan hospital kerana gegaran otak selepas mendakwa ditumbuk oleh 30 orang kelmarin.

Masih bersemangat tinggi, Ng ketika dihubungi Malaysiakini berharap dapat hadir pada hari kedua sidang DUN Selangor Selasa ini.

Menurut Ng, selepas membuat laporan polis mendakwa dipukul di sebuah kunci air di Tanjung Karang Khamis lalu, beliau berasa pening dan bergegas ke Pusat Perubatan Subang Jaya.

"Saya ditumbuk tiga kali di kepala," dakwanya sambil memberitahu doktor membenarkannya keluar wad esok.

Dalam laporannya polisnya sebelum ini, NG mendakwa dipukul oleh sekumpulan yang disyakinya ahli Umno Tanjong Karang ketika bertemu dengan petani kawasan itu bagi mendengar rintihan tentang isu harga padi.

Timbalan pengerusi Umno Selangor yang juga ketua Umno bahagian itu Datuk Seri Noh Omar bagaimanapun menyifatkan tuduhan Ng terhadap ahli Umno itu sebagai "mengarut". (AK)


Pemuda PAS atur jadual bantu mangsa banjir

Posted: 04 Nov 2010 08:44 PM PDT


DI SINI KLUANG - KOTA INDAH

Posted: 05 Nov 2010 10:56 PM PDT


KEHIDUPAN: HANYA SEBUAH TAMAN TEMA.

Posted: 04 Nov 2010 09:02 PM PDT

BAGAI masuk ke sebuah taman tema. Segala permainan dan hiburan barangkali mengujakan dan menghiburkan. Ya, anda terhibur. Tetapi apabila keluar daripada taman tema tersebut; anda mungkin tertanya 'apakah aku sudah perolehi kepuasan dan kegembiraan?'

Dalam al-Quran, banyak kiasan yang Allah berikan bagi menggambar kehidupan di dunia. Seperti perenggan awal di atas, Allah kiaskan kehidupan di dunia sebagai satu permainan, senda gurau dan perhiasan. Sekadar berkongsi (dan mengingatkan diri sendiri juga), saya himpunkan kalam Allah yang seputar subjek yang disebutkan di atas dalam entri ini. (Mohon ditegur/ditambah jika saya terlepas pandang pada ayat-ayat yang lain).

[Rujuk perkataan-perkataan yang tidak dicondongkan].

Dalam surah Al-An'am: 32, dinyatakan;
Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?

Dalam Surah al-`Ankabut: 64; Allah berfirman;
Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan; dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat).

Serupa juga dalam Surah Hadid: 20; Allah berfirman;
Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak…

Juga, perkara yang sama Allah nyatakan dalam Surah Muhammad: 36;
(Ingatlah) bahawa kehidupan dunia (yang tidak berdasarkan iman dan taqwa) hanyalah ibarat permainan dan hiburan; dan jika kamu beriman serta bertaqwa, Allah akan memberikan kamu pahala amal kamu, dan Ia tidak meminta kepada kamu harta benda kamu (melainkan untuk memberikan kamu barang yang lebih baik daripadanya).

 

SIAPAKAH YANG 'DIPERBODOHKAN' OLEH PERMAINAN DAN SENDA GURAU INI?
Allah menyatakan orang yang diperdayakan oleh kehidupan dunia ialah orang yang menjadikan agama sebagai bahan permainan dan sendaan, serta orang yang mengambil kemewahan dunia sehingga diperdayakan oleh kenikmatannya. Dalam surah Al-An'am: 70 Allah menyatakan;

[Rujuk perkataan-perkataan yang tidak dicondongkan].

Dan jauhkanlah diri dari orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai permainan dan hiburan, dan mereka pula telah diperdayakan oleh kehidupan dunia dan peringatkanlah (mereka) dengan Al-Quran itu supaya tiap-tiap diri (di akhirat kelak) tidak terjerumus (ke dalam azab neraka) dengan sebab apa yang ia telah usahakan (dari perbuatan yang buruk dan keji). Tidak ada baginya pelindung dan tidak juga pemberi syafaat yang lain dari Allah…

Begitu juga dengan orang yang tidak beriman dan terpedaya dengan kemewahan dunia serta mengingkari risalah Allah, sebagaimana diperturunkan dalam surah Al-A'raf: 51.

(Tuhan berfirman: Orang-orang kafir itu ialah) orang-orang yang menjadikan perkara-perkara agama mereka sebagai hiburan yang melalaikan dan permainan, dan orang-orang yang telah terpedaya dengan kehidupan dunia (segala kemewahannya dan kelazatannya). Oleh itu, pada hari ini (hari kiamat), Kami lupakan (tidak hiraukan) mereka sebagaimana mereka telah lupa (tidak hiraukan persiapan-persipan untuk) menemui hari mereka ini, dan juga kerana mereka selalu mengingkari ayat-ayat keterangan Kami.

 

PERINGATAN UNTUK YANG BERIMAN
Berkesinambungan dengan ayat-ayat di atas, Allah mengingatkan orang-orang beriman agar tidak menjadikan orang yang menjadikan agama sebagai ejekan dan permainan serta orang kafir musyrik sebagai penolong. Seterusnya, diingatkan juga agar tidak menjadikan individu yang mempersendakan panggilan sembahyang sebagai penolong dalam urusan kehidupan, sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Maidah: 57-58.

[Rujuk perkataan-perkataan yang tidak dicondongkan].

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang yang menjadikan agama kamu sebagai ejek-ejekan dan permainan – dari orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum kamu, dan orang-orang kafir musyrik itu: menjadi penolong-penolong; dan bertaqwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar orang yang beriman.

Dan apabila kamu menyeru (azan) untuk mengerjakan sembahyang, mereka menjadikan sembahyang itu sebagai ejek-ejekan dan permainan. Yang demikian itu ialah kerana mereka suatu kaum yang tidak berakal.

Bahkan, Allah mengingatkan orang-orang beriman supaya menjauhkan diri daripada kelompok ini sebagaimana dimaktubkan dalam surah Al-An'am: 70, di atas.

 

KELUARLAH DARI 'TAMAN TEMA'.
Jika kita masih dalam lagi berada dalam 'taman tema', maka memilih untuk keluar ialah jalan terbaik. Berpandukan ayat-ayat di atas, mengambil dunia sekadarnya ialah jalan cermat yang selamat. Paculah kehidupan atas jalan yang sudah Allah tunjukkan dalam Al-Quran (yang menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang beriman) serta sunnah tinggalan Rasulullah S.A.W (yang pada dirinya ada contoh ikutan yang baik bagi orang yang sentiasa mengharapkan keredhaan Allah dan balasan baik hari akhirat).

Mudahan saya dan kalian tidak menjadikan agama sebagai bahan mainan dan sendaan.

Selamat memerhati dan merenungi kata-kata Allah!


Filed under: catatan, fa-zakkir


Jangan Buruk Sangka, Berlapang Dada

Posted: 05 Nov 2010 09:35 PM PDT

Jangan Buruk Sangka, Berlapang Dada:
Jika Tidak, Bagaimana Nak Jadi Penguasa Saksama?

 

Apabila saya menyatakan banyak dinosaur politik dalam BN dan PR yang perlu memberi ruang kepada orang lain, dan saya sebut nama YB DSAI sebagai contoh, seperti biasa mereka melenting, buruk sangka dan membuat anggapan yang bukan-bukan. Saya kata bahawa, jika tidak berlaku perubahan; momentum politik yang berkesan akan habis dan politik berkualiti akan sukar dicapai. Mereka (PKR) enggan terima hakikat ini dan meradang serta membuat serangan peribadi.

 

(more…)


WARNA-WARNA CERAH

Posted: 05 Nov 2010 10:10 AM PDT

Slideshows of Fireworks. Made by me.. Animated! Pictures, Images and Photos

 

Ada yang cemerlang
di langit peribadi.

Sesudah;
dalam hati
engkau pasangkan
warna-warna cerah
bunga api.

 

6 November 2010
(Waktu malam berteleku)


Filed under: catatan, puisi


Former UK immigration minister over using Islamophobic lies

Posted: 06 Nov 2010 05:33 AM PDT

Source_ guardian.co.uk home : Phil Woolas ejected from parliament over election slurs

The former immigration minister Phil Woolas was ejected from parliament today after two high court judges ruled that he lied about his Liberal Democrat opponent during the general election, in a judgment that is likely to have profound implications for all future campaigns.

Woolas claimed the ruling – which also triggered a byelection and barred him from standing again for three years – would "chill political speech", but the Lib Dem who challenged his 103 majority welcomed the decision, saying lying should play no part in democratic elections.

Elwyn Watkins claimed that Woolas knowingly misled voters in Oldham East in a desperate bid to stir up religious tensions in the last days of the election by claiming Watkins had "wooed" Islamic extremists. He also claimed Woolas lied about Watkins's intention to live in the constituency.

The court ruled that Woolas's claim, in mocked-up newspapers, that Watkins had "wooed" Islamic extremists and failed to condemn radical groups attacks, was deliberately and knowingly misleading. Woolas was also ordered to pay all costs.

Watkins said: "If you know you have lied about your opponent, then simply you have no part to play in democracy."

The specially convened election court upheld those arguments after it saw confidential emails between Woolas's team, which included the line: "If we don't get the white folk angry he [Woolas]'s gone."

In the first such decision for 99 years, Woolas (who is to seek a judicial review of the verdict) automatically loses his seat in the Commons and is barred for three years. The speaker will clarify byelection plans in the Commons on Monday.

Woolas was also suspended by the Labour party; he had been a shadow cabinet member. The deputy leader Harriet Harman said it was "no part of Labour's politics to try to win elections by telling lies" and the party would not support any appeal.

The byelection could prove an incredibly volatile first test of the coalition. There was speculation today about whether Woolas's actions would count against Labour, or whether the party could hold on because of the Liberal Democrat's poll ratings.

The ruling could change the way elections are fought. The former lord chancellor Lord Falconer said: "It is bound to have ramifications, if there's no appeal, for how people conduct elections in the future. It is going to make all the political parties say, 'look, we've got to be very, very careful about that in future'." Sir Alistair Graham, former chairman of the committee on standards in public life, said: "There is a serious warning to all politicians."

The case was brought under Section 106 of the Representation of the People Act (1983) which makes it an offence for anyone to publish "any false statement of fact in relation to the candidate's personal character or conduct" to prevent them being elected "unless he can show that he had reasonable grounds for believing, and did believe, that statement to be true".

The court ruled that Woolas's claim, in mocked-up newspapers, that Watkins had "wooed" Islamic extremists and failed to condemn radical groups attacks, was deliberately and knowingly misleading. Woolas was also ordered to pay all costs.

Watkins said: "If you know you have lied about your opponent, then simply you have no part to play in democracy."

Woolas's solicitor Gerald Shamash, who regularly acts for the Labour party, said: "In reaching this decision the court adopted an interpretation of conduct detailed in a case nearly 100 years ago when considering a 19th-century statute. Those who stand for election must be prepared to have their political conduct and motives subjected to searching scrutiny and inquiry … This decision will inevitably chill political speech."

The Conservative party co-chairman, Lady Warsi, wrote to Harman last night asking to know what role, if any, Labour HQ played in producing and approving Woolas's election literature, and whether any individuals there were aware of its contents or signed it off for use.

Labour leader Ed Miliband told Channel 4 News: "The court has made a very clear judgment in this case, a clear finding of fact about what happened and what Phil Woolas did, in that he knowingly made false allegations about his opponent.

"Therefore, I think we have taken the right decision, and the right decision is to suspend him from the party and to say we are not going to fund his further legal action. I think reasonable people will think we have done the right thing. I think that most MPs – the vast, vast majority of people – fight very clean fights, and I think most people would agree that that is the case.

"There is obviously rough and tumble in politics, but sometimes you go beyond rough and tumble. I think this is a salutary reminder to all politicians across the political spectrum about the importance of a clean fight. It's certainly a reminder that I think all of us will take to heart."

 

 



Pemilihan PKR Diadakan Juga Walaupun Tengah Kontroversi

Posted: 06 Nov 2010 06:48 AM PDT

Pemilihan PKR yang memasuki minggu kedua hari ini menyaksikan sebanyak 12 cabang lagi akan meneruskan pengundian mereka bagi memilih calon Majlis Pimpinan Pusat (MPP) dan pemimpin sayap-sayap parti.

Cabang tersebut meliputi dua negeri - 11 di Sabah dan satu cabang di Pasir Mas, Kelantan akan menjalankan pemilihan mereka pagi ini.

Proses pengundian akan berjalan antara 10 pagi hingga 4 petang. Keputusannya pula dijangka lebih awal berbanding minggu lalu ekoran jumlah cabang yang terlibat lebih sedikit.

Selain bagi menentukan nasib calon bertanding, peratus keluar mengundi antara tumpuan pemerhati politik hari ini.

Minggu lalu, kehadiran dalam pemilihan PKR amat rendah apabila hanya 9 peratus sahaja yang keluar menunaikan tanggungjawab mereka.

PKR mempunyai kira-kira 400,000 anggotanya di seluruh negara.

Manakala sebanyak sembilan cabang - kesemuanya di Sabah - lagi akan mengadakan pemilihan mereka keesokan hari.

Daripada 68 cabang yang telah mengadakan pemilihan mereka minggu lalu, naib preisden Azmin Ali mendahului bagi jawatan timbalan presiden dengan sejumlah 3,051 undi.

Manakala pesaing rapatnya, Penyelaras Pakatan Rakyat Datuk Zaid Ibrahim pula memperolehi 2,529, sementara Ketua PKR Perak Mustaffa Kamil Ayub memperolehi 1,149 undi.

Ulasan GB

Sekalipun telah diminta oleh calon Timbalan Presiden, Mustaffa Kamil Ayub supaya pemilihan ditangguhkan supaya semua isu yang dipertikaikan diselesaikan terlebih dahulu, PKR nampaknya seperti memekakkan telinga terhadap tuntutan itu.

Samalah seperti gesaan beberapa pihak supaya PKR menangguhkan pemilihan semasa kempen pilihanraya N45 Galas berlansung kelmarin. Lansung tak diindahkan.

GB pun dah sebut banyak kali, tangguhkan! Pergi cari kat arkib.

Malah pemilihan berlansung juga sewaktu pertandingan akhir bolasepak Juara Malaysia 2010 diadakan dan negeri yang dijadikan pilihan untuk pengundian pusingan pertama di dalam pemilihan pula ialah Kelantan yang terlibat di dalam perlawanan akhir tersebut! Selain itu timbul pula masalah logistik, tong undi kata mereka tersalah hantar! Punya ler banyak alasan untuk mempastikan Zaid tewas.

Ia seperti mahu segera agenda/konspirasi mereka terlaksana. Menggambarkan juga betapa kemaruknya pimpinan PKR untuk mempastikan calon-calon pilihan mereka cepat-cepat dinobatkan ke jawatan-jawatan yang ditentukan.

Bila keputusan diumumkan, bertukar 3 kali. Sekejap Azmin mendahului kemudian Zaid, Azmin balik. Kecoh sekecoh-kecohnya. Yang bikin kecoh siapa? Itu Setiausaha Agungnya yang sepatutnya tidak masuk campur dalam soal pemilihan, tetapi nak sangat konspirasi pihak atasan terlaksana, tebal muka jalankan jugak.

Sekarang ni musim banjir. Tangguhkanlah pemilihan. Kerah semua tak kira siapa, calon ke tidak, pergi bantu mangsa-mangsa banjir. Laksanakan yang utama terlebih dahulu. Untuk rakyat. Untuk kemanusiaan. Kerana Tuhan. Bukan berebut jawatan. Takut sangat Zaid menang dan Azmin kalah. Apa ler punya manusia yang ada di dalam barisan pimpinan tertinggi PKR ni?



KAk NITA

Posted: 06 Nov 2010 05:18 AM PDT

Sama seperti institusi lain di bumi Malaysia ini, selain UKM, UM..USM juga tidak berbeza. Semuanya diduduki mereka yang TUA. Ada yang memandang rendah dan mengeneralisasi golongan MUDA. Mereka mengatakan mereka sebagai golongan yang matang berbanding kita atau mungkin kamu yang sedang membaca sebagai muda dalam konotasi negatif—mentah!

Mereka berani dengan terangan meletakkan kesalahan kepada golongan muda kerana lebihan pengalaman yang mereka punya. Ini jugalah yang terjadi di sebuah institusi, yang mana apabila terdapat pekerja bersuara tidak seperti pekerja yang lainnya yang hanya akan bising di belakang, pekerja itu dianggap bermasalah dan bos-nya layak memperlakukan, meninggikan suara, melepaskan 'stress'-nya kerana PEKERJA itu TERTAKLUK di bawahnya. Hal inilah yang menimpa Kak Nita yang muda semangat dan harapannya. Harapannya dihancurkan entah kali berapa.  Adakah institusi pendidikan di tanah ini tidak mampu diselamatkan lagi?

Ego-nya golongan Tua ini kerana merasakan dunia ini miliknya. Tapi mereka lupa TUA itu begitu dekat dengan MATI.

Tidak hairanlah, mengapa apabila terlibat dalam pembentangan kertas kerja, golongan seperti inilah yang melemparkan soalan kosong, dan memberi jawapan hampa intelektualnya. Tetapi mereka akan tetap berbangga kerana PhD import (luar negara) yang dijualnya bersama ketika menjalankan kajian, membentang kertas kerja dan membina jaringan.

Golongan seperti ini telah lama putus dari akar umbi rakyat yang dikatakan dibelanya, apabila terperosok hanya di pejabat, menghadam makanan setiap selesai mesyuarat. Mereka ingin agar tidak diganggu pada waktu tertentu, tetapi mereka pula sesuka hati mengganggu masa orang lain tanpa adab. Kak Nita pernah menjadi mangsanya, tanpa malu, orang Tua ini membela dirinya di hadapan senior yang lain dengan menipu. Mujurlah ada yang kenal akan sikap Kak Nita dan percaya. Orang seperti ini nyatanya tercabar kerana ada pekerja yang berani 'menentang'nya.

Kak Nita menangis bukan kerana lemah hatinya tetapi berkecai harapannya.. Kak Nita tidak akan membiarkan orang seumpama itu duduk senang menambah berat badan, Kak Nita percaya pada sumpah golongan Muda, bahwa dunia akhirnya milik orang Muda.

Orang seperti ini juga rupanya terkenal dengan 'reputasi' tegasnya, ceh! Ini nyata bukan tegas melainkan BARAN, orang yang dikatakan sentiasa memperjuangkan hak WANITA, menggelar dirinya sendiri sebagai feminis, bertindak tegas, tetapi beliau tidak lain hanya BARAN secara 'profesional'. Lalu, jika begini, dapatkah perempuan itu dipisah dengan sifat emosional, yang telah lama ditanam dalam pikiran golongan terbanyak.

Kepada mereka inikah, kepercayaaan ingin dipertaruhkan?? Apa pula nasib kak Nita yang lain nanti…



Manifesto Makhluk Berdarah

Posted: 06 Nov 2010 05:12 AM PDT

Dua-dua kepercayaan, cumanya satu dianut dahulu, lagi satu dianut kini. Itulah animisme dan feminisme.

Mereka, satu golongan itu yakin merekalah yang bakal merubah nasib perempuan-perempuan lain, lalu berusahalah mereka melupus dikotomi yang wujud antara dua jantina, yang mana salah satunya telah melalui pensejarahan diskriminasi yang panjang.

Tapi mereka juga lupa, bahwa mereka pula menjadi superior terhadap golongan mereka sendiri. Pabila asas perjuangan mereka ialah dominasi, maka tiada perubahan unggul yang bakal diraih, hanya pertukaran aktor, pengulangan sejarah, bedanya, perempuan pula 'mendominasi' dunia. Mereka gagah melaungkan hak untuk 'setara' dengan lelaki. Ini permulaannya. Mereka mendakwa bukan ingin menjadi sama atau seperti lelaki tetapi ingin membuktikan mereka boleh melakukan pekerjaan yang bisa dilakukan lelaki, jantina yang dikutuk wujudnya. Tidakkah pelik jantina yang pernah dibenci itu kini dijadikan aras pula untuk mengukur kemampuan mereka sendiri? Di sinilah pergulatan dimulai! Bahwa patriarki itu bukan pada lelaki semata tapi juga perempuan. Patriarki itu tidak berjantina.

Kenapa harus, perempuan itu perlu untuk melakukan perkara yang sama seperti orang lain semata-mata untuk membuktikan keberadaan dirinya. Berbeza itu bukan berlawanan. Tidak berdosa menjadi berbeza, tetapi menjadi yang bukan dirinya. Jika perempuan itu selesa di dapur, biarlah. Tetapi jika ia dipaksa, bangunlah. Jika perempuan itu rela diduakan, bukan atas sebab agama tetapi atas sebab yang tak mampu dijelaskannya, tapi dengan kesedarannya, izinkanlah, usah dicerca. Melainkan jika ia dianiaya, hukumlah hanya pada yang bersalah, jangan pula kejadian satu ini diangkat menjadi satu hukum untuk semua.

Adakah bersalah untuk menjadi PEREMPUAN? Kerana ada perempuan lain lagaknya yang tidak-tidak. Ahh, biasalah, kan manusia. Manusia juga bukan siapa-siapa, bukan malaikat harus sentiasa tunduk, juga bukan syaitan nir rajim yang selalu angkuh jalannya. Peraturan ini tidak hanya jatuh pada perempuan tetapi lelaki. Kanta itu harus dibetulkan tempatnya sebelum berani melihat lagi.

Iya, memang perempuan itu makhluk berdarah, lalu kenapa? Tanyakan semula kepada mereka! Agar mereka tak lupa, tempat asal darah ini juga, tempat asal mereka dan semua. Jangan diherdik kepada kehidupan.

Berbanggalah menjadi perempuan, kerna jika kamu malu dengan apa yang melekat di tubuhmu, jangan mengharap penghormatan dari orang terbanyak.

Selagi perempuan itu menyangka mereka punca segala dosa, menjadi lubang maksiat, dunia itu takkan pernah berani berubah. Kenyataannya, penghuni syurga itu juga bukan hanya lelaki.

Kamu bukan semulia hiasan di dunia seperti nyanyian agamawan palsu, tetapi kamu juga seperti MANUSIA lainnya, mampu membuat keputusan sendiri tanpa dipaksakan.



BN pouring in RM80mil for 620 votes

Posted: 06 Nov 2010 04:59 AM PDT

A lot is being made of BN's Linda Tsen's whopping 6,359 majority in the Batu Sapi by-election. Without wishing to take anything away from her, it is important to point out that she scored just 294 votes more than her late husband Edmund Chong, and he had won with a majority of 3,708 votes.



So how can Linda's 6,359 be possible? Is it the BN media spreading its usual mis-information, fully aided by the Najib-APCO public relations machinery? Fair or not, that assumption is actually not far off the mark because a lot is at stake.

More than ever Prime Minister Najib Razak needs to create the image of an unbeatable BN juggernaut that can wipe out any opposition that comes in its way. Chomp, chomp chomp!

But for pundits who look at new-voter registration numbers especially in the states that Pakatan controls, and in Perak, Negeri Sembilan and Johor, they won't be jumping to panicky or deliberately-overblown conclusions that in the 13GE, the BN will win by a landslide!

Bamboozling numbers

Going back to Linda, she received 9,773 votes versus PKR Ansari Abdullah's 3,414 and SAPP Yong Teck Lee's 2,031. Her majority is obtained by subtracting Ansari's 3,414 votes. It does not take into account Yong's 2031.

Now, obviously this has to be done if one were to compare apple with apple and pear with pear. After subtracting Yong's 2,031 her margin is actually just 4,328 votes. No doubt, still credible but far less misleading than the 6,359 that is being shouted from every corner of the nation by the BN media.

Compared with Edmund who garned 9,479 votes and a majority of 3,708, it means the BN managed to increase their support by a mere 620 votes (4,328 less 3,708).

Very slow-going considering the huge amount of resources BN ploughed into the by-election. No wonder, Deputy Minister Muhyiddin Yassin and PBS chief Joseph Pairin were full of smiles - smiles of relief no doubt!

To have poured in no less than RM80 million on election promises of a new road, school and mosque just to win 620 votes - now, that's a loss, not a victory!

The same applies in Galas. Najib will know how much of the Kelantan victory is really his and 1Malaysia's, how much of the glory actually belongs to Gua Musang MP Tengku Razaleigh Hamzah, and finally, how much was actually inspired by cash, gifts and bribes.

"Let's not count the state seats. There are more than 220 parliamentary seats. Can Najib pour in the same amount for each seat all at the same time? Just do the math and I think voters will understand there's no way he can keep the promises. The dynamics between a national nation-wide polls and localized by-elections are very different," PKR strategic director Tian Chua told the reporters.

Early GE - put your money where your mouth is. Dissolve Parliament!

One question remains though, how close is the next general election?

Perhaps a lot closer now but basically the dates are still 'bomoh' driven and elusive. The truth is probably even Najib himself is not sure. He is likely to be dithering between calling it simultaneously with the Sarawak state election or waiting for the outcome of the East Malaysian vote before he decides.

If Sarawak is not good - it may be in 2012. If Sarawak is satisfactory - then it may July 2011. That's what Umno pundit are saying now. Problem is they have spouted other dates before and these continue to be moving targets. Additionally, Najib is not known for his political courage.

Chances are still highest that he will wait for as long as he can. Unless he falls into the public-relations and hype-trap of his own making.

And that won't really be such a bad thing for Pakatan who - despite Thursday's reversals - are actually raring to go.

"We may have lost but we entered Batu Sapi knowing the sort of territory we would have to traverse and we managed to survive. We not only tested our system or rather discovered the lack of it, which is what we wanted to do - put Sabah PKR through a stress test. More importantly, it showed Sabah Pakatan what teamwork is about and I am talking about the teamwork showed by the national leaders like Anwar, Kit Siang, Hadi, Chua Jui Meng," Sabah PKR communications chief Ronnie Klassen told reporters.

"So for those in Sabah Pakatan who keep talking about secession and keeping out the Malaysians from the peninsula like Yong Teck Lee, this is a real eye-opener. How far can they go without the help of the national leaders? But Pakatan and PKR also need to get working. We are not deterred at all by Batu Sapi. The gloating from the BN is to be expected. We don't grudge them but they should not be allowed to mislead the whole country into false perceptions of their strength. Linda's margin is actually very weak. If Pakatan had RM80 million, we would have taken 99 percent of the votes, no less! Now, that's a real landslide."


UMNO Lesapkan Pungutan Wang Ihsan Pulau Pinang?

Posted: 06 Nov 2010 04:58 AM PDT

UMNO dianggap cuba pecah amanah sekiranya tidak memulangkan wang warga emas seperti yang dikatakan.

Setiausaha Politik Ketua Menteri, Ng Wei Aik berkata, beliau mempersoalkan tindakan Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang, Norman Zahalan (gambar) yang dianggap hanya bersikap seperti omong kosong dan sehingga kini masih tiada wang yang dipulangkan kepada pihaknya.

"Ke mana wang itu? Dia (Norman) ada kata dalam surat khabar dan mengatakan ada kira-kira 1,000 warga emas yang akan pulangkan wang yang dikatakan mereka adalah wang judi, jika jumlah 1,000 itu didarabkan dengan RM100, pasti menjadi RM100,000.

"Jadi mana duit RM100,000 itu pergi, sekarang dia kata ada RM20,000 dan saya musykil dari mana duit itu datang," katanya dalam sidang media.

Terdahulu melalui laporan media, Norman berkata, seramai 1,000 lagi warga emas di Pulau Pinang dijangka memulangkan semula wang ihsan RM100 yang diterima dari Kerajaan Negeri selepas curiga dengan sumber wang yang mungkin datang dari kegiatan perjudian.

Menurutnya, kebanyakan daripada warga emas berkenaan kecewa kerana wang yang diperoleh itu datang daripada Kelab Lumba Kuda Pulau Pinang.

Pengakuan Ketua Menteri, Lim Guan Eng sendiri sebelum ini telah menyebabkan lebih ramai lagi warga emas akan berbuat demikian dalam masa yang terdekat kerana mereka tidak sanggup menggunakan wang dari sumber haram.

Norman juga berkata, UMNO tidak memaksa mereka untuk memulangkan wang ihsan tersebut, sebaliknya warga emas berkenaan bertindak atas kerelaan hati.

Katanya, Pemuda UMNO Negeri akan mengumpulkan semua wang itu dan akan mengembalikannya secara rasmi kepada Kerajaan Negeri tidak lama lagi.

Beliau juga semalam cuba menyerahkan wang berkenaan pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) kelmarin.

Namun Wei Aik meragui sumber wang berkenaan berikutan tidak disertakan dengan senarai nama pemberi wang.

Wei Aik berkata, sekiranya UMNO masih belum memulangkan wang tersebut beliau menasihatkan supaya semua warga emas yang telah menghantar wang kepada UMNO segera membuat laporan polis.

Menurutnya, ia kerana mereka hanya pandai mengutip wang tetapi tidak memulangkannya kembali.

"Ini adalah di bawah kesalahan pecah amanah dan tidak ada akauntabiliti," katanya.

Beliau berkata sekiranya masih terdapat warga emas yang mahu memulangkan wang tersebut boleh berbuat demikian secara individu di Pejabat Daerah dan Tanah di setiap daerah tanpa didalangi mana-mana pihak.

"Mereka perlu isi borang dan nyatakan sebab kenapa mereka serahkan semula wang berkenaan," katanya. -SH


Dusty Dies Leaving Disabled Centre To Pine For His Loss

Posted: 06 Nov 2010 04:03 AM PDT

Dusty & Francis
PETPOSITIVE NEWSFLASH!
(Story by aNt. Pix courtesy of ILTC) 

THE PASSING AWAY OF A STERLING MALAYSIAN SERVICE DOG
DATELINE RAWANG SELANGOR: 
ONE OF THE FEW working service dogs in Malaysia named Dusty died this morning leaving more than half a dozen residents of the Independent Living and Training Centre (ILTC) in Taman Garing here to mourn for his loss.


Final goodbye to a


No comments: