Saturday, December 4, 2010

have a laugh this sunday – bocor sini, bocor sana

have a laugh this sunday – bocor sini, bocor sana


have a laugh this sunday – bocor sini, bocor sana

Posted: 04 Dec 2010 09:57 AM PST

a poem that came in my mailbox.

—————————————

BOCOR LAGI POEM

Bocor teruk kata Samy
Wiring lama kata Ramli
Bangunan tua kata Nazri
Najib said it's PWD

Semua ada alasan sendiri
But where you all spent the money?
RM90 juta untuk cantikkan lobby
So that it looks luxury

Nice décor and nice settee
But now you kena letak baldi
Bocor teruk when it rains heavily
MP yang busuk pun boleh mandi

The floor is wet and slippery
The luxury lobby now looks untidy
Inilah dia third class mentality
Luar cantik tapi dalam very shoddy

>Structure work should get priority
And now whose responsibility
JKR or Parliament Committee
While you all gaduh sama sendiri

Rakyat want an answer immediately
Otherwise kita tak bagi you und
Sebab you spent money unnecessarily
You know it is taxpayers' money
So please spend the money wisely.



PETPOSITIVE To Talk About Animal-Assisted Therapy On BFM Broadcast Tomorrow

Posted: 04 Dec 2010 08:00 AM PST

Animal-assisted therapy at Ipoh SPCA
DATELINE: PETPOSITIVE THERAPY CENTRE, PETALING JAYA.

LISTENERS TO BFM RADIO BROADCAST  WILL HAVE A RARE OPPORTUNITY TO LEARN MORE ABOUT ANIMAL-ASSISTED THERAPY ON MONDAY. 

PETPOSITIVE - or the Malaysian Animal-Assisted Therapy for the Disabled and Elderly Association - has been invited to the radio station's The Bigger Picture show to talk about the


Menakjubkan: Foto-foto Replika Kapal Nabi Nuh

Posted: 04 Dec 2010 08:22 AM PST

Semalam GB telah membuat posting mengenai penemuan bahtera Nabi Nuh a.s.

Kini, dikisahkan mengenai seorang Belanda, Johan Huibers, yang telah membangunkan replika perahu Nabi Nuh a.s. yang sudah ditemukan tersebut berdasarkan ukuran-ukuran detail seperti dijelaskan di dalam beberapa kitab samawi.

Kitab Al-Quran mempunyai satu surah khusus mengenai kisah Nabi Nuh iaitu Surah Nuh yang mengandungi 28 ayat.

Manakala di dalam surah Hud ayat 40 – 41 pula ditemui ayat berikut:


"Dan apabila datang hukum Kami untuk membinasakan mereka dan air memancut-mancut dari muka bumi (faara at-tannur), Kami berfirman kepada Nabi Nuh: Bawalah dalam bahtera itu dua dari tiap-tiap sejenis haiwan (jantan dan betina) dan bawalah ahlimu kecuali orang yang telah ditetapkan hukuman azab atasnya (disebabkan kekufurannya), juga bawalah orang-orang beriman dan tidak ada orang-orang yang beriman yang turut bersama-samanya, melainkan sedikit sahaja.

Dan (ketika itu) berkatalah Nabi Nuh (kepada pengikut-pengikutnya yang beriman): Naiklah kamu ke bahtera itu sambil berkata: Dengan nama Allah bergerak lajunya dan berhentinya. Sesungguhnya Tuhanku adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


Terbayanglah bagaimana dahulu gelombang banjir yang sangat besar dan menakutkan dan umat Nabi Nuh dengan ratusan pasang binatang berada didalamnya: zirafa, gajah, singa, buaya, zebra, bison dan lain-lain.

Dan banjir besar itu datang lagi di zaman - kini dengan namanya Tsunami. Apakah "bahtera" itu simbolik kepada ajaran-ajaran yang telah diturunkannya kepada kita, maka lantas dengannya kita dapati semasa tsunami berlaku, maka terdengar kisah masjid-masjid masih berdiri kukoh tidak terhentam oleh gelombang tsunami tersebut? Wallahu 'alam.

















Qatadah telah menyebut sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari [Sahih al-Bukhari nombor 4869], "Allah SWT telah mengekalkan kapal Nuh supaya ia sampai kepada pengetahuan generasi awal umat ini".

Posting berkaitan:

Menakjubkan: Bahtera Nabi Nuh a.s. Telah Ditemui


Lagi Kereta Terbakar, 3 Rentung

Posted: 04 Dec 2010 07:01 AM PST

Tiga rentung kereta rempuh treler di Rembau

Gambar: ANGGOTA polis melihat kereta yang remuk dan rentung selepas melanggar belakang sebuah treler di KM241 Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Plaza Tol Pedas hala utara awal pagi tadi. Dalam nahas itu, tiga mangsa turut rentung apabila terperangkap dalam kereta yang terbakar itu. - Foto Dzulkeffli Mustapha

REMBAU - Dua penumpang dan seorang pemandu sebuah kereta jenis Perodua Myvi mati terbakar apabila kenderaan mereka dipercayai merempuh belakang sebuah treler di Km 241.1 berhampiran plaza tol Pedas-Linggi menghala ke utara pagi tadi.

Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Rembau, Yusof Samad berkata, kereta terbabit yang datang dari arah Melaka dikatakan melanggar belakang treler panjang itu yang sedang bergerak perlahan di lorong sebelah kiri ketika membawa jengkaut.

"Rempuhan itu menyebabkan kereta terbabit terbakar dan mangsa-mangsa mati rentung. Kita mengeluarkan dua mayat yang sudah rentung di bahagian hadapan serta satu lagi di tempat duduk belakang kereta berkenaan," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada pukul 6.09 pagi mengenai kemalangan itu sebelum mengejarkan sebuah jentera bersama sembilan anggota ke tempat kejadian.

Mayat mangsa yang belum dikenali dihantar ke Hospital Seremban. - Bernama


Massacre and donations of two different Burmese Kings on their Muslim subjects

Posted: 04 Dec 2010 06:07 AM PST

“When Are You Going To Finish Reading All These Books?”

Posted: 04 Dec 2010 04:48 AM PST

Really lots of books

Image by GeoShore via Flickr

If you're a Malaysian bookworm, chances are good you have been asked that question at least once in your life. Probably more than once. And by the same person. "Waa, buy more books aaa? Where got time to finish them?" or "Your shelves are already overflowing with books, why did you buy more?" or "How much have you spent on books you haven't even read? What a waste of money!" At which point I slap them silly with my hardcover edition of Asimov's 'Foundation' series. Instant brain damage.

What these non-readers don't seem to cotton to, is that we bookworms buy books like it's going out fashion not because we are going to read them now. We buy them (1) for the illusion that we'll have the time to read them sometime in our lives, or (2) to be added to the shelves to act as a reservoir of unread material that we can flip through whenever we feel bored someday, or (3) because there was only one copy left and from personal experience if there's one copy left you better pick it up. It won't be there the next time you visit the shop, or (4) ooh, shiny cover. Must have.

I'm entering corny, cliché territory now but books are portals into countless worlds (eww, corny corny corny corny…but true, eh?). While movies help to entertain us by putting the visuals up on screen, books forces us to imagine the world written on the page and every reader imagines the story differently, according to their imagination and experience. Watching a movie has its merits but it's just lazy entertainment. While I believe you can be a well rounded intelligent person even if you don't read, I don't think you're on equal footing as a person who does. Yes, I'm being pretentious. That's how I roll.

It is significant that the first word of the first revelation that was revealed to Prophet Muhammad 1400 years ago was "Read!"



Kehebatan Penjaga Gol Malaysia Malam Ini Patut Dipuji

Posted: 04 Dec 2010 05:08 AM PST

Khairul Fahmi of Malaysia (R) blocks the shot from Teerasil Dangda of Thailand during their AFF Suzuki Cup 2010 football match in Jakarta on December 4, 2010.

Khairul Fahmi of Malaysia (R) blocks the shot from Teerasil Dangda of Thailand during their AFF Suzuki Cup 2010 football match in Jakarta on December 4, 2010.

Malaysia's goalkeeper Khairul Fahmi Bin Chemat (L) makes a save against Thailand's Sarayoot Chaikamdee during their ASEAN Football Federation (AFF) Suzuki Cup 2010 tournament qualifying round soccer match in Jakarta December 4, 2010.

Malaysia's goalkeeper Khairul Fahmi Bin Chemat (L) makes a save against Thailand's Sarayoot Chaikamdee during their ASEAN Football Federation (AFF) Suzuki Cup 2010 tournament qualifying round soccer match in Jakarta December 4, 2010.

Thailand's Sorayoot Chaikamdee (C) makes a shot against Malaysia's Mohamad Muslim Bin Ahmad and goalkeeper Khairul Fahmi Bin Che Mat (L) during their qualifying round match at the ASEAN Football Federation (AFF) Zusuki Cup 2010 soccer tournament in Jakarta December 4, 2010.

Goalkeeper Khairul Fahmi of Malaysia (R) prepares to defend against Teerasil Dangda of Thailand (L) during their AFF Suzuki Cup 2010 football match in Jakarta on December 4, 2010.

Goalkeeper Khairul Fahmi of Malaysia (R) prepares to defend against Teerasil Dangda of Thailand (L) during their AFF Suzuki Cup 2010 football match in Jakarta on December 4, 2010.

ketangkasan apek mlm ni membuktikan bhw beliau layak pegang 1st keeper Malaysia pd masa sekarang!!!!!!! – Faiz Ghani

Syazwan Sudin tahniah kepada apek krne berjaya mengawal bnteng terakhir malaysia dengan tanpa dibolosi walaupn diasak dgn bertubi-tubi..anda adalah yang terbaik..

Heri Rosidi andainya apek di bagi peluang ms malaysia vs indon, mungkin jaringan mat-mat indon 2 xlah sampai 5

Khairul BunkMay Shahmir kesian Khairul Fahmi ni…nampak mcm dia jadi BENTENG…jadi KUBU…jadi HERO sekarang ni…semuanya dia la…man of the match mmg dia la rasanya

Mamat Gunners sy bkn nak sokong mana2 negeri……tp gol kepper yg mcm APEK ni yg kita nak kan d pasukan malaysia…..tolong laaaaaa FAM bg kerjasama dgn rajagopal pilih skuad negara………bukan krooniii yg kita nak kan……..eam yg mcm niiiiii patut d trun kan rajagopal…tgk gol kepper banyak save bola merbahaya..kepper yg mcm …niii yg kita nak kan d malaysia…(apek)……kita cuma takdak kembaq nogori tu badrol baktiar sharuol in chanturu…dan klau ada mungkin ada harapan gol td……….apa2 pon kami stuju rajagopal bwak trun yg mcm niii.cuma lewat masok mat abu.tekanan banyak di minit2 akhir perlawanan td……….

Syami Sya Aban defend tunggu dan lihat??? dpt bola clear jauh2…best giler Malaysia main…shahrul mmg terbaik….

Rossi Nazzuro sy sokong sharul dan fahmi bermain ngn begitu baik skli…d harap skuad ngra dpt mmberi kgembiraan pda pykg setia d tnh air…

Aizuddin Azlan keuntungan jualan mnyak rambut di Indonesia melonjak begitu tggi..ianye mengejutkn bnyk pihak..stlh d kaji,puncanye adalh krana rmai pmain mlysia btgkus lumus mdptkn mnyak rmbut tsebut dgn kuantiti yg byk..ianye utk bekalan mnyk rmbut ktika plwn mlysia vs indon,thailand,loas & sterusnye(tu pun jika lyak la)..{kalah xpe,tp gaya kene ada}

Abdul Mukmin sape partner pengulas bersame Hasbullah td ar?jarang pengulas M'sia pandai wat analisis cmtu..nak harap Hasbullah asyik salah sebut nama pemain je..

Heri Rosidi pemain malaysia lebih banyak betulkan rambut dari halang pemain thailand..

Khairul BunkMay Shahmir aduih…nape la malaysia masih lagi mengekalkan corak permainan bola tinggi atau "long passing"??????…diaorang ni tak tengok ke cara permainan Arsenal atau Barcelona tuu??…mereka jarang main long pass…byk main short pass…cari peluang…bukannya lepaskan peluang…manfaatkan 11 orang yg ade kt tgh padang tu…ba…ru la bleh control game…ni idak…pantang dpt bola…terus bagi bola jauh…kalo dapat tak pe gak…ni bola pown ntah kemana…(aku start emo ni)

nak baca ulasan dan komen2 rakyat malaysia yang lain lagi boleh lihat di sini


BERITA SEDIH : ANAK PAK BAKAQ MENINGGAL DUNIA

Posted: 04 Dec 2010 04:08 AM PST

BERITA SEDIH.

ANAK PAK BAKAQ [BLOGGER PENARIK BECA] YANG BERUMUR 16 TAHUN, MENINGGAL DUNIA BARU SEKEJAP TADI. SUDAH HAMPIR SEBULAN BERADA DI HKL KERANA SAKIT JANTUNG.

DOAKAN DIA DARI KALANGAN ORANG YANG SOLEH, DAN MENDAPAT RAHMAT DARI ALLAH DI AKHIRAT KELAK.. AMIN !!!!

ini SMS dari Pak bakaq;

"Tolong doa [agar] Allah ampunkan anak saya, dia dah tidak ada"


Jeffrey set to form his own party?

Posted: 03 Dec 2010 09:26 AM PST


[Bergambar] Banjir Terburuk Dalam 100 Tahun Melanda Balkan

Posted: 03 Dec 2010 09:42 PM PST

3 negara Balkan isytihar darurat

BERLIN: Suhu di bawah takat beku terus menimbulkan keadaan kelam-kabut di Eropah, manakala di beberapa negara Balkan, keadaan diburukkan lagi dengan banjir yang disifatkan paling dahsyat dalam tempoh 100 tahun menyebabkan darurat terpaksa diisytiharkan.

Pegawai berkata pihak berkuasa di tiga negara Balkan, Bosnia, Serbia dan Montenegro mengisytiharkan darurat bencana alam manakala beratus-ratus penduduk terpaksa dipindahkan selepas hujan lebat menyebabkan banjir besar di sepanjang Sungai Drina, yang paling buruk dalam tempoh 104 tahun.

Saya tidak lagi melihat sungai dari kediaman saya, tetapi sebuah tasik yang membanjiri kawasan tengah bandar, kata Muris Razanica yang memiliki sebuah hotel di kawasan bukit di Gorazde di Bosnia.

Kawasan ini terkenal dengan kegiatan berakit tetapi jika keadaan berterusan kapal besar boleh berlabuh di Gorazde. Sungguh sukar untuk mempercayainya, katanya.

Agensi pelancongan di Bosnia, menyerahkan rakit mereka kepada pihak berkuasa bagi membantu usaha menyelamatkan mangsa banjir yang terperangkap di sebuah pangsapuri di Foka, apabila paras air naik hingga ke tingkat satu.

Di seberang sungai, pihak berkuasa di Serbia dan Montenegro memindahkan beratus-ratus penduduk ketika Sungai Drina melimpah ke jalan raya dan ladang.
Sekolah terpaksa ditutup dan ramai penduduk terputus bekalan elektrik, manakala bekalan air ke semua tiga negara tercemar.
Di POLAND, jurucakap polis Mariusz Sokolowski berkata 10 orang lagi terbunuh menjadikan angka korban kini 18 orang ketika pihak berkuasa meneruskan kerja mencari dan menyelamatkan penduduk gelandangan daripada cuaca sejuk.

Bagaimanapun, lapangan terbang Gatwick di Britain, lapangan terbang kedua paling sibuk di negara itu dibuka semula semalam selepas ditutup tiga hari, tetapi seorang pegawainya berkata jadual penerbangan terjejas teruk.

Keadaan salji masih buruk, tetapi pekerja kami berjaya membersihkan salji di landasan. Hanya sejumlah kecil penerbangan dapat berlepas, katanya.

Kebanyakan lapangan terbang masih ditutup manakala penerbangan dibatal atau ditangguhkan, manakala jalan raya yang dilitupi salji menyebabkan hubungan terputus. AP










MP: Wikileaks Documents Aimed to Damage Iran’s Ties with Arabs

Posted: 04 Dec 2010 12:26 AM PST


<a rel="nofollow" href="http://news.xinhuanet.com/english2010/world/2010-12/04/c_13634254.htm">Russian president urges NATO over anti-missile defense issue</a>

Posted: 04 Dec 2010 12:00 AM PST

Nazri's selective amnesia and Umno's back-room plots

Posted: 03 Dec 2010 06:00 PM PST

Mariam Mokhtar, Malaysia Chronicle

Mohamed Nazri Aziz, the minister in the Prime Minister's Department revels in taking pot-shots at PKR leaders. He dismissed their "ketuanan rakyat" which he believes does not grant the people full power to decide their government leaders.

He said that Malay Rulers reigned supreme in Malaysia's constitutional monarchy system: "A lot of people think that when there are elections, it means that it is all about 'ketuanan rakyat' (people supremacy) and the Rulers have no say at all."

"I want to tell them that they are wrong. In this country, it is a kind of hybrid system. Even though it is a constitutional monarchy, the Rulers also have their own say and power"

In his argument against "ketuanan rakyat", Nazri referred to the problems in Perak. He said that following the results of Election 2008, Sultan Azlan Shah played a pivotal role in selecting the PR candidate for the post of mentri besar.

"In Perak, DAP had 17 state assemblymen so why is it that they could not put up one of their own to be the mentri besar? Why did they have to use Nizar from PAS?

Nazri may be suffering from 'selective amnesia'. The Perak State Constitution clearly states that the MB of Perak must be a Muslim.

He then talked about events in 2009, during the Perak debacle when the Sultan of Perak refused several attempts by the fallen former Pakatan Rakyat state government to dissolve the state assembly to pave the way for snap polls following several defections.

The Sultan may have the final say, but Nazri seems to have ignored the significance of the power of the rakyat. Moreover, he assumes that "ketuanan rakyat" means disrespect to royalty.

It is disingenuous and disrespectful of Nazri to drag the royals into this argument.

He might want to recall events during the constitutional crisis of the 80s when Mahathir launched an unprecedented assault on the rulers and amended portions of the Constitution to curb their royal powers.

Did any of the Umno ministers come to the defence of the rulers? Did he?

Nazri and his pals in Umno-BN should stop kidding themselves. When it suits them, the rulers are used in a game of political football to bash the opposition. In addition, the rakyat is kept under control and told that they risk arrest for sedition, for raking up sensitive issues, for threats to national security.

On the contrary, the rakyat should be given some credit for wanting a competent and honorable government. Not a manipulative and conniving one.

Nazri might want to reflect on this. The issue of royalty is secondary to the needs of the rakyat.

The rakyat demands a government that deals properly with corruption, injustice, religious absurdities, racial inequality, insubordination of women, police brutality and farcical trials. It is to the advantage of all, including and especially the rulers, to have a stable country and clean government.


Kerajaan UMNO BN Akan Terus Disumpah Rakyat Sehingga Tumbang

Posted: 03 Dec 2010 08:00 PM PST

BN zalimi rakyat marhaen

Kenaikan harga petrol RON95, diesel, gas petroleum cecair (LPG) dan gula adalah bukti jelas kerajaan BN zalim kepada rakyat marhaen.

Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus berkata, rakyat marhaen paling terkesan dengan kenaikan itu kerana mereka adalah majoriti pengguna petrol RON95.

Sambil menyifatkan kenaikan mengejut itu sebagai 'gila', beliau mengharapkan rakyat menolak Umno BN yang secara terang terangan tidak mengutamakan rakyat terbanyak.

"Harap pengguna RON95 mesti tolak BN.

"BN zalimi rakyat marhaen, tak peduli kesusahan rakyat," katanya yang juga Pengarah Pilihan raya Dewan Pemuda PAS Pusat.

Beliau mengulas kenaikan petrol RON95, sebanyak 5 sen menjadikan RM1.90 seliter, diesel naik 5 sen menjadikannya RM1.80 seliter manakala gas LPG juga naik 5 sen menjadikan harganya RM1.90 sekilogram.

Harga gula pula naik 20 sen menjadikan harganya RM2.10 sekilogram.

Kerajaan terus memberi alasan sama terhadap kenaikan itu dengan mendakwa ianya bagi menyelaraskan subsidi.

Semua harga baru itu berkuatkuasa pada jam 12.01 pagi esok.

Dua hari lalu, petrol RON 97 naik sebanyak 15 sen kepada RM2.30 seliter.

Kenaikan itu berikutan perubahan harga pasaran yang diapungkan sejak Julai lalu.

Mengulas lanjut, Firdaus berkata, ketidakprihatinan BN kepada nasib rakyat bukan lagi dongeng semata-mata.

Ianya terbukti, apabila rakyat terus dibebankan sedangkan Perdana Menteri semalam mengumumkan akan meneruskan cadangan membina Menara Warisan 100 tingkat yang tiada manfaat secara langsung kepada rakyat.

"Kalau betul ikhlas, batalkan sahaja niat nak buat menara 100 tingkat, guna duit tu tampung beban rakyat.

"Saya tengok rakyat hanya diguna untuk pilihan raya sahaja," katanya lagi.

Lebih malang, kenaikan itu berlaku diwaktu rakyat sedang terbeban dengan persiapan persekolahan sesi akan datang.

Kesan kenaikkan itu juga jelasnya, memberi alasan kepada peniaga barangan menaikkan harga barang mereka dan menyebabkan pengguna sekali lagi terbeban.

"Saya hairan, kenapa menteri tak umum di parlimen, sedangkan parlimen tempat bincang masalah rakyat," soalnya.

Sehubungan itu, beliau menyeru rakyat turun beramai-ramai pada himpunan membantah kenaikan harga air oleh Syabas di Masjid Negara, Ahad ini.

Biarpun himpunan itu bagi membantah tindakan Syabas menaikkan tarif air Selangor, kesempatan itu juga jelasnya wajar diguna untuk menyatakan bantahan terhadap kenaikan harga barangan keperluan tersebut.

Ulasan GB

Rakyat menentang kezaliman kerajaan UMNO BN. Sekalipun media arus perdana cuba berbelit menggunakan tajuk-tajuk yang menipu rakyat seperti:

Bernama : Subsidi Bahan Api Dan Gula Dikurangkan
Utusan : Subsidi bahan api, gula diselaras
Berita Harian : Harga RON95, LPG, gula pasir diselaras hari ini

Namun ia tidak dapat mengikis kebencian rakyat terhadap kerajaan UMNO BN. Ia tidak dapat mengubah persepsi rakyat bahawa UMNO BN kini mengikuti jejak langkah Yahudi Israel untuk terus berlaku kejam dan zalim. Menjenamakan "belacan" sebagai mentega laut dan "tahi" sebagai sisa buangan pepejal alami tidak dapat menghidarkan keperitan dan penderitaan rakyat.

Dan GB telah pun menyatakan di SINI, bahawa roda sentiasa berputar. UMNO BN akan terima padahnya sama seperti si yahudi bedebah itu. Kerana rakyat tidak ada cara dan senjata lain kecuali dengan "doa". Teori Fibonacci dan "Keseimbangan Alam" akan mengambil tempatnya. UMNO BN pasti tumbang satu hari, mungkin saja dalam waktu yang terdekat.




Pendakwaan Tutup Kes Bunuh Aaliyah Ayman

Posted: 04 Dec 2010 06:14 AM PST

Pendakwaan Tutup Kes Bunuh Aaliyah Ayman

SHAH ALAM: Pihak pendakwaan pada Jumaat, menutup kes pendakwaan terhadap seorang warga Sudan yang dibicarakan atas tuduhan membunuh anak teman wanitanya yang berusia tiga tahun, Aaliyah Ayman Hussin Abdullah.

Timbalan Pendakwa Raya Alfred Egin memberitahu Mahkamah Tinggi di sini, pihaknya menutup kes selepas semua 13 saksi pendakwaan dipanggil memberi keterangan.

"Pihak kami menawarkan sembilan saksi pendakwaan yang tidak dipanggil kepada pihak pembelaan," tambahnya.

Saksi-saksi yang tidak dipanggil terdiri daripada anggota-anggota polis, doktor dan juga beberapa orang awam.

Bagaimanapun, peguam J.Kuldeep Kumar yang mewakili tertuduh memberitahu, mereka tidak berminat untuk memanggil mana-mana saksi yang ditawarkan.

Hakim Datuk Abdul Alim Abdullah menetapkan hujahan di akhir pendakwaan didengar pada 6 Januari depan manakala 17 Januari dijadualkan sebagai tarikh keputusan sekiranya tiada sebarang penjelasan diperlukan.

Beliau juga mengarahkan Kuldeep untuk bersiap sedia dengan pembelaan kerana mahu pembelaan dibuat sehari selepas keputusan, sekiranya tertuduh dipanggil untuk membela diri atas tuduhan itu.

Abdul Alim juga kelihatan agak keberatan untuk membenarkan permohonan Kuldeep supaya diberikan sedikit masa untuk berbuat demikian.

Mohannad Taha (gambar), 25, dituduh membunuh Aaliyah antara pukul 7.30 dan 8.30 malam, 12 Oktober lalu di kediaman bernombor 9/D3/9 Palazzo Tower, Venice Hill Condominium, Batu 9, Cheras, Hulu Langat, dekat sini.

Dia yang masuk ke negara ini dengan menggunakan visa pelajar kini berhadapan dengan hukuman mati, jika disabitkan bersalah mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Mohannad Taha didakwa untuk kali pertama di Mahkamah Majistret Putrajaya, dekat sini pada 23 Oktober lalu manakala perbicaraan di Mahkamah Tinggi bermula pada 6 September lalu.

Perbicaraan sebelum ini menyaksikan ibu kanak-kanak malang itu, Ellina Maulad Mahather, 25, memberitahu Aaliyah ditinggalkan di bawah jagaan tertuduh semasa dia keluar bekerja sebagai setiausaha di sebuah syarikat pembinaan.

Ellina yang pernah bekerja sebagai pelayan kelab malam juga memaklumkan tertuduh cuba menghalangnya daripada membawa mangsa ke hospital kerana bimbang akan ditangkap dan dituduh mengakibatkan kecederaan tersebut.

Ketua Jabatan Perubatan Forensik, Hospital Serdang, dekat sini, Dr Abdul Karim Tajudin, 61, pula berkata terdapat 34 kesan kecederaan di tubuh badan mangsa termasuk kesan cubit atau dipulas di bahagian tundunnya.

Abdul Karim menambah, kesan lebam yang diakibatkan oleh pukulan didapati pada bahagian punggung manakala kesan seperti tumbukkan di bahagian belakang badan.

Selain itu, Aaliyah yang hanya seberat 10.58 kilogram juga patah dua tulang rusuk sebelah kiri, ditumbuk di mulut, digigit pada bahagian tangan, ditampar dengan kuat di telinga dan tangannya digenggam atau dicengkam dengan kuat.

Mangsa juga cedera di bahagian dahi dan terdapat darah beku di bawah kulit kepala serta keadaan kuku yang kebiruan menunjukkan kekurangan oksigen dalam darah. -mstar



"Dacing Berat Sebelah" Kata Gerakan.

Posted: 04 Dec 2010 05:08 AM PST

Gerakan: Bubar komponen BN, tubuh parti tunggal

Timbalan presiden Gerakan, Chang Ko Youn (gambar) berkata membubarkan parti-parti komponen BN adalah langkah pertama bagi menamatkan politik perkauman di negara ini.

"Seperti yang saya perkatakan sebelum ini, politik perkauman memecahbelahkan dan mendatangkan lebih mudarat daripada kebaikan dalam masyrakat majmuk ini.

"Saya gesa parti komponen BN mengkaji semula kedudukan mereka dan perlembagaan dengan membubarkan halangan perkauman dan meminda undang-undang bagi membolehkan semua rakyat Malaysia tanapa mengira bangsa, jantina, warna atau agama menjadi ahlinya," kata Chang.

Tambahnya, Gerakan juga mendesak semua parti komponen BN yang masih menerima kaum tertentu supaya meminda perlembagaan masing-masing dan menerima semua rakyat Malaysia.

"Dalam jangka panjang, BN harus menjadi parti tunggal dan semua parti komponen dibubarkan dan semua ahli mereka hanya menjadi ahli BN sahaja.

Dacing berat sebelah

"Ini akan menjadi satu lompatan besar ke arah politik bersatu rakyat Malaysia," katanya semasa menyampaikan ucapan polisi di persidangan perwakilan Belia dan wanita Gerakan, pagi ini.

Ketua Pemuda Gerakan, Lim Si Pin, pula tidak memperdulikan kata-katanya dengan terus membidas simbol dacing BN yang dikatakannya berat sebelah, termasuk ke atas parti-parti komponen dalam gabungan itu sendiri.

"Mungkin kita kalah dengan teruk pada pilihan raya 2008 kerana BN tidak dilihat sebagai adil," katanya sambil menambah bahawa jawatan-jawatan utama dalam BN hanya "diboloti oleh satu atau dua parti sahaja
".

"BN sebagai satu komponen seharusnya membuat polisi-polisi untuk semua dan buaknnya untuk satu atau dua parti sahaja. Di negara ini, ada yang kata hak asasi kita masih bukan merupakan hak. Seperti contoh dalam pendidikan dan agama. Tidakkah sepatutnya semua parti dirujuk sebelum sesuatu keputusan dibuat?" soalnya.

Lim juga mendesak parti Gerakan agar tidak menjejaki langkah Umno yang menangguhkan pemilihan parti dan berkata tindakan itu sesuatu "proses pembaharuan yang tidak diperlukan' dan mengumpamakannya sebagai "menjalani pemeriksaan badan yang lengkap".

"Dalam penjelasannya (Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak) berkata bahawa ia dilakukan (penangguhan pemilihan pimpinan Umno) bukan kerana pilihan raya mengejut akan diadakan. Jadi Gerakan mesti terus dengan pemilihan sendiri.

"Ia adalah proses bagi menghapuskan bahagian dan cawangan yang tidak aktif dan menggalakan pemimpin muda dan bertenaga dibawa masuk ke teras. Bagaimana kita tahu perwakilan kita masih aktif dengan parti jika tidak ada pemilihan diadakan?

"Jadi bagi mencergaskan semula dan memberi tenaga baru kepada parti, kita mesti secara serius melihat kepada pemilihan dan tidak menundanya," kata Lim yang sudahpun mengumumkan beliau tidak akan bertanding semula.

Tindakan Najib yang sebelum ini mengumumkan bahawa Umno akan menangguhkan pemilihan parti itu kepada 18 bulan bagi memperkuatkan parti menimbulkan cakap-cakap kemungkinan pilihan raya mengejut akan diadakan. -mk


Datuk Mohd Hafarizam Harun, why not also ISA Datuk Seri Nazri and Asri?!

Posted: 04 Dec 2010 04:25 AM PST

Malay supremacy unIslamic, suggests chosen race, says Asri 



Umno legal adviser says use ISA in Malay supremacy issue


 

If the constitution can neither be amended nor questioned, then how was the immunity of  the Malay Rulers removed, subjecting them  to prosecution in a Special Court? Even the Malay Rulers, the 'protector' of Malaysians generally and Malays specifically, had their immunity removed by Umno-BN led government under the tyranny rule of Mahathir. Can we expect the Malay Rulers to protect us if they couldn't even protect themselves. Yes, thanks to Mahathir who started the 'Daulat Rakyat' movement against the Malay Rulers, we now at least know that the royalty is under the law!

 Source: The Star Online

Sunday May 4, 2008

Mahathir vs the Malay Rulers

WIDE ANGLE
By HUZIR SULAIMAN

In the concluding instalment of the three-part series, Ruling the Rulers, our columnist looks at the outcome of Dr Mahathir's 1983 standoff with the Sultans.
BY October 1983, Malaysians were becoming aware that a constitutional crisis was in full swing. The Constitution (Amendment) Bill 1983 had been passed by both houses of Parliament, but the King, under pressure from his fellow rulers, was refusing to give his Royal Assent to it.
The bill would remove the need for the King to assent to legislation, and would similarly do away with the need for Sultans to assent to State laws. It would also take away the King's power to declare an Emergency and give it to the Prime Minister.
The Rulers publicly rejected these amendments after a meeting in Selangor on Nov 20, 1983. When the public became aware that a storm was brewing, Dr Mahathir's administration initiated a propaganda war to put pressure on the Rulers.
There took place a "series of illegal public rallies held by Umno in Alor Star, Bagan Datoh, Seremban, Batu Pahat, Malacca, for the Prime Minister with reports of officially inflated crowd figures?." as Lim Kit Siang would later describe them in the Dewan Rakyat.
These rallies, staged in order to generate sympathy for the Government's cause, were illegal in the sense that police permits were neither sought nor granted.
Whether or not the crowd figures were inflated by the Umno-aligned media – it is true that they generally reported these events in positive terms – it is clear that the 1983 rallies were exciting evenings, with republican sentiments on everyone's minds, if not exactly on their lips. One of the most arresting images in Rais Yatim's Faces in the Corridor of Power is a photograph of two youths at one such rally. They are wearing T-shirts bearing Dr Mahathir's picture and the words "DAULAT RAKYAT".
Although the Prime Minister denied wanting to abolish the monarchy, at these rallies "the historical moment of unfolding Malay nationalism was relived as a continuing battle of Malay popular sovereignty against royal hegemony," as Khoo Boo Teik writes in Paradoxes of Mahathirism.
At a rally in Alor Star on Nov 26, Dr Mahathir declared that "It was the rakyat who had protested against the Malayan Union after the Second World War; it was the rakyat who wanted a democratic system that would enable them to choose their own leaders. It was always the people who had fought for their destiny."
At the largest rally, in Batu Pahat, Dr Mahathir told the crowds, in a thinly veiled dig at hereditary rulers, "We weren't born Ministers ? We're up here because we were chosen by all of you."
The propaganda war continued, with tales of royal extravagance and impropriety emerging. The Government leaked the fact that they were compiling dossiers on the Sultans. RTM announced they were preparing a year-long TV series on the Rulers and the Constitution.
Yet pro-royal rallies took place too – especially in Kelantan and Terengganu, where Tengku Razaleigh Hamzah was rumoured to be responsible for them – and they drew large crowds, although they went unreported by the media.
Upping the ante, the Umno Youth executive council called for the Government to gazette the Constitution (Amendment) Bill without waiting for the King's assent, effectively daring the Rulers to challenge it in court. Dr Mahathir did not immediately adopt this strategy, but held this "nuclear option" in reserve while behind-the-scenes negotiations continued with the Rulers.
Public opinion was divided over the issue. Rural Malays tended to support the Rulers; urban Malays, while not uncritical of Mahathir's strategies and motives, were more ready to accept egalitarian ideas.
As for the Chinese community, R.S. Milne and Diane K. Mauzy note in Malaysian Politics Under Mahathir that "One might have expected that, since the rulers and the Agung were symbols of 'Malayness' the Chinese would feel little loyalty to them. Paradoxically, they were quite pro-royalty, because they did not really trust Malay politicians. Indeed, they viewed the Agung and the rulers as protectors of their vital interests."
There seemed to be no way out of the impasse except by compromise – which is what happened. The Rulers agreed to the Constitutional (Amendment) Bill 1983 on the condition that many of its provisions were modified or repealed immediately with the introduction of the Constitution (Amendment) Bill 1984.
The new bill, passed in January 1984, meant that the King could now only delay a piece of non-money legislation for a month. It then had to be sent back to Parliament with his objections. If the King still opposed it in the form in which Parliament then passed it, he could only delay it for another month before it was gazetted as law.
The King could therefore only delay legislation for up to two months before it became the law of the land.
But this principle was no longer extended to the State level: Sultans still needed to assent to State bills before they became law, which was an important symbolic victory. Most importantly for those who feared Dr Mahathir's supposed plan to concentrate power in his own hands, the bill removed the proposed ability of the Prime Minister to declare an Emergency by himself, and restored it to the King.
Nonetheless, Dr Mahathir saw himself as having won, declaring at a victory rally in Malacca that the feudal system had ended. He had brought his theatrical, confrontational, unapologetically antagonistic style to a high-stakes arena and had, by some accounts at least, triumphed over the Malay Rulers.
He quickly moved to consolidate his gains. Stories had been circulating that the head of the army, Jen Tan Sri Mohd Zain Hashim, was opposed to Mahathir's approach and believed the armed force's loyalty lay with the Rulers. Mohd Zain took early retirement. This was followed by a reorganisation of the army and some 500 other early retirements and dismissals.
When the independent-minded Sultan of Johor took over as Yang di-Pertuan Agong in 1984, some feared (and some hoped) that royal activism would reassert itself.
As Roger Kershaw writes in Monarchy In South-East Asia: Faces of Tradition in Transition, "From the beginning, the Agong had made no secret of his contempt for Mahathir on the grounds of his mixed blood, calling him, to his face, 'Mamak' (a derogatory nickname for those of Indian Muslim ancestry). [?] But Dr Mahathir had proved more than a match for this difficult sovereign. Having got the measure of the King's essential vanity and exhibitionism, he prudently pandered to it, even to the extent of placing a more convenient Royal Malaysian Airforce helicopter at his permanent disposal?."
Through this and other measures, Dr Mahathir maintained good relations with the new King, enlisting him in his 1987 move against the judiciary, the effects of which are still felt today.
The Prime Minister's campaign continued. He silenced the Rulers over the issue of the 1987 ISA detentions; staged a hostile debate on the monarchy in the 1990 Umno general assembly after the loss of Kelantan to PAS; removed the Rulers' immunity to prosecution following the constitutional crisis of 1992-93; stripped away their flights, outriders, and special hospital wards; and in 1994, with little opposition, finally removed the need to obtain the Rulers' assent for State laws.
Looking back, we can see how the bars of the yellow silk cage began to go up in 1983, closing in year after year.
Should we find it surprising, then, that after 25 years the tigers within should want to break free? Can we not understand that the Rulers might want to regain what has been lost?
And here is the hardest question of all: without giving up our democratic ideals, in a cynical and disloyal age, can we find a way to let our Rulers rule?
Huzir Sulaiman writes for theatre, film, television, and newspapers.

 



Burmese Muslims in the early Myanmar history

Posted: 04 Dec 2010 03:03 AM PST

Bas Wanita: Kenapa Ragu Untuk Akui Kebaikan Islam?

Posted: 04 Dec 2010 03:26 AM PST

Bas khas wanita tempelak ejekan

Pelbagai pihak, termasuk PAS, mengalu-alukan langkah terbaru Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn Bhd (RapidKL) memperkenalkan bas khas untuk penumpang wanita di beberapa laluan sekitar ibu negara.

Dewan Muslimat PAS Pusat menyifatkan langkah itu tepat pada masanya dan amat sesuai dengan senario semasa di mana ramai penjawat awam dan swasta dari kalangan wanita menggunakan perkhidmatan bas untuk pergi balik ke pejabat.

Pengasingan pengangkutan mengikut gender tidak syak lagi menghindari mereka daripada sebarang kemungkinan menjadi sasaran gangguan seksual, terutama tatkala bersesakan dengan penumpang lelaki pada waktu puncak.

Difahamkan perkara itu memang menjadi antara dorongan pihak Bas RapidKL memperkenalkan bas khas itu. Menurut Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Mohamed Hazlan Mohamed Hussain, pihaknya kerap menerima aduan daripada pengguna terutama wanita yang terpaksa berhimpit dan terdedah kepada gangguan seksual.

Justeru, katanya, perkhidmatan khas itu bertujuan memberi keselesaan dan memastikan keselamatan penumpang wanita ke destinasi masing-masing.

Untuk itu, katanya, tempoh percubaan perkhidmatan itu dilaksanakan sebulan bermula Rabu. Ia melibatkan tujuh laluan yang mempunyai jumlah penumpang ramai dengan dua sesi perkhidmatan, iaitu di sebelah pagi jam 6.45 dan 7.30 manakala di sebelah petang pada jam 6 dan 6.45.

Laluan yang terbabit pada sesi pagi ialah U1 (Hab Pinggiran Batu Caves), U8 (Hab Damansara Damai), U22 (Hab Sri Nilam), U40 (Hab Terminal Kajang), U60 (Hab Puchong Utama), U80 (Hab UiTM Shah Alam) dan U81 (Hab Subang Suria).

Bagi sesi petang, laluannya ialah U1 (Hab Medan Pasar), U8 (Hab Medan Pasar), U22 (Hab Jalan Hang Lekiu), U40 (Hab Pasar Seni), U60 (Hab Pasar Seni), U80 (Hab Pasar Seni) dan U81 (Hab Pasar Seni).

"Tahniah atas perkhidmatan bas Rapid KL khusus untuk wanita. Satu peningkatan yang terpuji dan akan memberi faedah yang banyak kepada kaum wanita. Teruskan usaha-usaha baik ini," demikian pula reaksi Ahli Parlimen Titiwangsa dari PAS, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali, sepertimana dipetik Harakahdaily.

Dewan Pemuda PAS Pusat juga menyifatkan langkah itu sebagai bijak dan mesra wanita sekaligus memberi sumbangan besar kepada keselamatan dan kesejahteraan kaum hawa.

"Saya percaya ia mampu mengurangkan kadar jenayah seperti jenayah seksual, ragut dan sebagainya," kata ketuanya, Nasrudin Hassan.

Meski pun langkah terbaru di sektor pengangkutan awam negara itu wajar dialu-alukan, bahkan dianggap tepat pada masa, penulis sendiri merasakan ia agak ketinggalan. Pendekatan sebegitu sepatutnya telah dilaksanakan lama dulu.

Kalau lah tidak kerana sikap negatif khalayak penguasa negara terhadap apa juga pendekatan dan langkah pembaharuan diperkenalkan pemerintahan negeri diterajui PAS, nescaya sudah banyak pemurnian sebegitu berlaku dalam pelbagai sektor hidup masyarakat kita.

Malangnya, disebabkan kongkongan sentimen politik kepartian yang terlalu tebal, Barisan Nasional (BN) diterajui Umno yang menguasai kerajaan Pusat sering menilai setiap langkah atau pembaharuan diperkenalkan parti lawan secara serong.

Selaku penguasa ke atas segenap saluran media dan sebaran am, BN juga tidak memberi ruang dan peluang untuk PAS memperjelaskan kemurnian sesuatu langkah diperkenalkannya, terutama di Kelantan dan Terengganu suatu ketika dulu.

Lalu khalayak umum dibiarkan tanpa maklumat tepat mengenai pembaharuan berkenaan. Bahkan, ada ketikanya mereka tergamak mempersenda sesuatu keputusan dibuat kerajaan pimpinan PAS, walau pun yang dipersendakan itu sebenarnya memang bertepatan dengan suruhan agama Islam.

Memburukkan keadaan, para penjuak BN dan kalangan yang tidak ada pemahaman yang jelas mengenai hukum dan peraturan Islam ikut menambahkan kekeliruan. Tafsiran dan ulasan mereka, yang ada ketikanya tersasar jauh dari hakikat letakduduk perkara, menyebabkan persepsi negatif terhadap Islam semakin membukit.

Pengalaman PAS memperkenalkan beberapa peraturan Islam di kesempatan memerintah dua negeri di Pantai Timur itu banyak berdepan ejekan dan persendaan, terutama para pendukung BN.

Di antara peraturan yang menjadi bahan momokan mereka ialah usaha PAS memperkenalkan pengasingan gender di tempat awam. Ia termasuklah mewujudkan tempat duduk berasingan bagi wanita dan lelaki bukan mahram sama ada di majlis, perhimpunan umum atau pawagam.

Begitu juga kaunter berasingan mengikut gender di pasaraya dan gedung beli-belah. Salon unisex juga ditiadakan dan dipastikan pekerja wanita hanya melayan pelanggan wanita, begitulah sebaliknya.

Usaha menguatkuasakan peraturan itu dipersendakan khalayak yang mengaku Islam sendiri. Sebilangan mereka bersuara membantah atas nama perjuangan kebebasan hak wanita. Kononnya peraturan sebegitu menggambarkan persepsi serong terhadap kaum Hawa, terutama dikaitkan dengan subjek seks.

Ada juga cerdik pandai yang menganggap usaha PAS melaksanakan pengasingan gender di tempat awam sebagai kerja remeh-temeh dan tidak perlu diutamakan.

Malah ada pengulas di media tergamak mempersenda usaha memperkenalkan peraturan sedemikian. Ada yang sangat nakal menelah kononnya pemimpin PAS merasa perlu diwujudkan peraturan pengasingan itu kerana mereka terlalu memikirkan soal seks sehingga sukar menahan nafsu bila bergaul dengan wanita.

Ada pula secara sinikal mengandaikan, berdasarkan peraturan dibuat kerajaan PAS di Kelantan dan Terengganu itu, maka ditakdirkan parti itu berjaya memerintah Malaysia, nanti semuanya akan dibuat pengasingan mengikut gender.


"Nanti akan ada teksi khas untuk wanita sahaja, bas untuk wanita, keretapi untuk wanita, dan besar kemungkinan kapalterbang pun khas hanya untuk penumpang wanita saja," ujar mereka penuh senda.

Maha Benar Allah Ta'ala dengan janjinya bahawa kebenaran itu, meski pun kelihatan tidak berdaya atau dipersenda, akan tetap menguasai suasana walau pun ia mungkin memakan masa. Sebaliknya, kebatilan itu biar pun kelihatan elok dan gagah akan runtuh dan lenyap.

Kini terbukti persendaan itu telah menjadi kenyataan. Kita telah diperkenalkan dengan bas khas untuk wanita, sebelum pun sempat PAS menguasai Putrajaya.

Langkah ini malah bukan yang pertama seumpamanya. April lalu, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) memperkenalkan komuter khas untuk golongan wanita bagi menjamin keselamatan dan keselesaan mereka.

Ada pun teksi khas untuk wanita bukan perkara sukar diwujudkan. Perkhidmatan serupa sebenarnya telah diperkenalkan beberapa negara termasuk Rusia, Emiriah Arab Bersatu, Jepun, Brazil, Mexico, Iran dan India sejak awal 2007.

Indonesia pula mendahului negara lain melancarkan perkhidmatan bas eksklusif untuk wanita, juga pada 2007. Manakala sebuah syarikat penerbangan Jepun pada tahun sama memperkenalkan pengasingan tempat duduk wanita dan lelaki dalam pesawat-pesawatnya.

Mereka mungkin tidak melaksanakannya di atas dasar memenuhi tuntutan Islam, tetapi atas hasrat mengelakkan gangguan seksual.

Namun, apa salahnya alang-alang kita juga berhasrat berbuat serupa, mengapa tidak diperbetulkan niat atas tujuan menuruti suruhan agama? Kenapa takut mengakui bahawa ajaran Islam itu memang membawa kebaikan untuk manusia? -harakahdaily

Berita Sebelum Ini

Bas Wanita: Langkah Wajar Yang Terpuji


Esok, Sejarah Himpunan ISA Bakal Berulang

Posted: 04 Dec 2010 01:30 AM PST

Protes air Pakatan, GAPS anti-Selangor esok ulangi himpunan ISA 2009?

Pemimpin GAPS berarak untuk menyerahkan memorandum kepada Sultan Selangor di Shah Alam petang semalam. — Gambar oleh Jack Ooi

KUALA LUMPUR, 4 Dis — Pertembungan dua kumpulan yang bercadang menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong di sini esok dilihat sebagai ulangan peristiwa himpunan anti-ISA dan pro-ISA yang diadkaan di ibu negara Ogos 2009.

Namun kali ini membabitkan dua kumpulan yang dinamakan Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) manakala kumpulan satu lagi adalah kerajaan Selangor yang menganjurkan demonstrasi dan perarakan menentang kenaikan harga air di negeri itu — dari Masjid Negara ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

GAPS, gabungan 50 pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pula akan menyerahkan memorandum berhubung penyelewengan yang berlaku di Selangor yang kini di bawah kepimpinan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

Kedua-dua kumpulan ini boleh dibezakan dari aspek pemakaian yang mana GAPS akan memakai baju berwarna hitam manakala kerajaan Selangor ataupun boleh dikenali sebagai kumpulan antikenaikan harga air akan memakai baju berwarna merah.

Penyelaras kempen antikenaikan harga air Selangor Dr Badrul Amin Bahron ketika dihubungi The Malaysian Insider berkata, pihaknya akan memastikan semua penyokong yang menyertai perarakan berkelakuan baik dan tidak termakan dengan provokasi yang mungkin akan dilakukan GAPS.

"Kepada penyokong saya minta supaya mereka bersabar, berdisiplin, mengikut arahan dikeluarkan, jangan berkelakuan tidak elok dan jangan termakan dengan provokasi yang dibuat pihak satu lagi.

"Memang tujuan mereka (GAPS) untuk buat provokasi tapi biarlah. Kita buat kerja masing-masing, tapi saya anggap mereka ini salah siaran bila nak serahkan memorandum pada hari yang sama dengan kerajaan negeri.

"Bagi saya lebih baik mereka balik sahaja, tidak perlu buat kacau di sana,"
katanya.

Beliau berkata, semua penyokong akan berkumpul di Masjid Negara untuk menunaikan solat Zohor dan solat hajat sebelum berarak ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum yang akan diketuai Khalid.

Tambah Badrul Amin, dijangkakan seramai 20,000 orang terdiri daripada Exco kerajaan negeri, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), jentera parti Pakatan Rakyat, ketua-ketua kampung, mahasiswa dan orang ramai akan menyertai perarakan itu.

"Respons sehingga hari ini amat hebat, kita anggarkan 20,000 orang akan menyertai perarakan ini," katanya.

Ketua Penerangan PAS Selangor Roslan Shahir Mohd Shahir dalam kenyataannya hari ini menyeru semua rakyat Selangor untuk bersama-sama mengiringi Khalid untuk menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

"Bagi PAS Selangor saya ingin menyeru seluruh ahli dan penyokong parti serta rakyat negeri ini agar bersama mengiringi Menteri Besar Selangor dan barisan Exco kerajaan negeri dalam menyerahkan memorandum itu kepada Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara Ahad ini (esok).

"Penyerahan memorandum secara aman kepada Yang di-Pertuan Agong itu nanti akan merupakan simbol kesepaduan rakyat negeri Selangor dan rakan-rakan di Wilayah Persekutuan dalam menutut agar bekalan air di negeri ini dikembalikan kepada rakyat melalui kerajaan negeri.

"PAS Selangor yakin rombongan secara aman itu akan berjaya melaksanakan tugas mereka dan mengharapakan tidak ada mana-mana pihak yang mencetuskan provokasi atau gangguan sehingga menggagalkan hak bersuara rakyat dalam negara yang mengamalkan demokrasi ini," katanya.

Beliau berkata respons positif daripada rakyat Selangor akan membuktikan keprihatinan rakyat bahawa mereka mahu agar pengurusan air diserahkan kembali kepada kerajaan negeri pimpinan Khalid.

"Penyerahan semula pengurusan air kepada kerajaan negeri akan menjamin pengurusan yang lebih efisyen di samping terus menikmati 20 meter padu pertama air percuma yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat," katanya.

Ketika ditanya mengenai permit, Badrul Amin berkata, pihaknya sudah memaklumkan perkara itu kepada polis tetapi sehingga kini masih tiada jawapan.

"Kita sudah beritahu polis dan juga pegawai istana yang akan menunggu kita untuk menyerahkan memorandum tersebut.

"Selain itu, saya juga minta supaya polis dapat bekerja dengan profesional ketika perarakan ini diadakan," katanya.

Pengerusi GAPS Hamidzun Khairuddin pula berkata, pihaknya masih belum menetapkan waktu perhimpunan bagi menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara esok.

Langkah itu menurut Hamidzun, adalah untuk mengelakkan pertembungan di antara penyokong GAPS dan penyokong kempen kenaikan harga air di Istana Negara.

"Ini bukan pertempuran. Kita adalah masyarakat yang bertamadun di Malaysia," katanya yang masih belum menetapkan masa untuk perhimpunan tersebut.

"Saya harap kalau mereka boleh buat pada sebelah pagi, kita buat pada sebelah petang. Kalau mereka buat lepas sembahyang Zohor mungkin kita buat lepas sembahyang Asar. Tapi kalau boleh lagi cepat lagi bagus.

"Yang penting, kita ingin menyampaikan hasrat ini tentang 30 perkara penyelewengan kerajaan Selangor," katanya. Menurut Hamidzun, GAPS akan berkumpul di Masjid Jamek terlebih dahulu sebelum ke Istana Negara.

"Kita bercadang untuk berkumpul di Masjid Jamek secara aman, mungkin selepas bersolat kita akan buat keputusan menyerahkan memorandum pada Yang di-Pertuan Agong," katanya.

Ketika ditanya mengenai larangan polis supaya tidak mengadakan perhimpunan pada hari itu, Hamidzun berkata, ini adalah negara bebas dan demokrasi sambil menjelaskan hak untuk berkumpul termaktub dalam Perlembagaan.

"Hak untuk berkumpul itu ada, tapi pada masa yang sama kita akan menghormati undang-undang lain. Kita akan berhubung dengan pihak keselamatan dan polis nanti.

"Kita sebenarnya tidak bercadang untuk mengadakan perarakan kerana yang penting memorandum harus disampaikan pada Yang di-Pertuan Agong walau apa cara sekalipun," katanya.

Sementara itu, polis mengingatkan orang ramai di sekitar Lembah Klang agar tidak menyertai perhimpunan itu kerana penganjur tidak memiliki permit untuk berbuat demikian.

Justeru, Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Zulkifli Abdullah berkata pihaknya akan mengambil tindakan sewajarnya kepada mereka yang menyertai perhimpunan tersebut.

"Perhimpunan itu akan disertai dua kumpulan yang akan berarak dari Masjid Negara dan Stadium Negara bagi menyerahkan memorandum bantahan ke Istana Negara.

"Polis juga percaya ada pihak-pihak tertentu terlibat menggalakkan orang ramai menyertainya," katanya.

Justeru katanya, polis tidak akan teragak-agak untuk bertindak sepertimana diperuntukkan mengikut Seksyen 27 (5) Akta Polis 1967 berkenaan perhimpunan tanpa permit. -TMI

Ulasan GB

Dengan pengumuman kenaikan harga minyak, diesel, gula dan gas malam tadi, perhimpunan ini dijangka akan mendapat sambutan dari rakyat.


No comments: