Wednesday, January 12, 2011

Specially for Attention Seekers

Specially for Attention Seekers


Specially for Attention Seekers

Posted: 12 Jan 2011 08:23 AM PST

I would like to dedicate this picture that i took few days ago to all my fellow Attention Seekers...


So are you an attention seeker?


Time To Think And Act Rationally About Dogs

Posted: 12 Jan 2011 08:27 AM PST

Here is PETPOSITIVE'S unabridged statement that is scheduled to appear in The Star today on the mauling by dogs of a foreigner on Sunday.  We refer to The Star's update on the latest situation on the dog mauling incident in Penang. (Eye on two killer dogs, January 11, 2011) It is extremely difficult to say for sure what happened at this stage without knowing every fact that took place in the


Penyerahan Wang Mesra Usia Emas 12/01/11

Posted: 12 Jan 2011 07:45 AM PST

Alhamdulillah, saya diberikan kesempatan untuk menyampaikan Wang Saguhati Skim Mesra Usia Emas kepada 5 penerima penduduk Lembah Pantai pukul 11:30 pagi tadi.

Walaupun Kerajaan Pusat yang diterajui oleh UMNO dan BN tidak memberikan peruntukan kepada Ahli Parlimen Pakatan Rakyat, tapi berkat dan doa oleh masyarakat Lembah Pantai dan usahasama dengan Kerajaan Negeri Selangor saya masih diberikan peluang untuk membantu masyarakat Lembah Pantai yang telah kematian keluarga atau waris melalui Skim Mesra Usia Emas ini.

Bagi pemberian tadi, saya menyerahkan RM1000.00 setiap seorang bagi Fasa 1 dan mereka akan menerima baki RM1500.00 bagi Fasa 2 nanti. saya amat berharap pemberian ini sedikit sebanyak dapat meringankan beban yang ditanggung oleh keluarga.


Pandangan Tokoh Bukan Islam Terhadap Nabi Muhammad s.a.w.

Posted: 12 Jan 2011 09:26 AM PST

Masalah keruntuhan moral manusia di ketika ini seperti kita kembali kepada zaman Jahiliah walaupun sudah mengaku semakin maju dengan teknologi canggih. Samada kita sedari atau tidak, cuba perhatikan alam sekeliling, di muka depan akhbar setiap hari pembunuhan, rompakan, pergaduhan, fitnah menfitnah, rogol adik dan anak, buang bayi, mabuk kerana arak dan dadah, tidak percaya Tuhan, menyembah aliran muzik, perkauman dan sebagainya.

Puncanya hanya satu kerana kita tidak mengamal, tidak menghayati Al-Quran,lupa ajaran yang di bawa oleh Nabi yang kita cintai Muhammad SAW.

Terbukti, bukan hanya umat Islam saja yg menganggap bahawa Nabi Muhammad SAW tidak hanya sebagai pesuruh (Allah SWT).. dan sebagai penunjuk tauladan kepada seluruh umat manusia..tapi umat bukan Islam bahkan banyak tokoh dunia mengakui akan kualiti kepemimpinannya baik agama maupun dunia…tak lekang oleh zaman…pesannya bersifat universal melampaui suku, bangsa & negara dan umatnya semakin hari semakin bertambah.

MAHATMA GANDHI (Komen mengenai karakter Nabi Muhammad SAW di YOUNG INDIA ):

Pernah saya bertanya-tanya siapakah tokoh yang paling mempengaruhi manusia… Saya lebih dari yakin bahawa bukan pedanglah yang memberikan kebesaran pada Islam pada masanya. Tapi ia datang dari kesederhanaan, kebersahajaan, keberhati-hatian Muhammad; serta pengabdian luar biasa kepada teman dan pengikutnya, tekadnya, keberaniannya, serta keyakinannya pada Tuhan dan tugasnya. Semua ini (dan bukan pedang ) menyingkirkan segala halangan. Ketika saya menutup halaman terakhir volume 2 (biografi Muhammad), saya sedih karena tiada lagi cerita yang tersisa dari hidupnya yang agung.

Sir George Bernard Shaw (The Genuine Islam,' Vol. 1, No. 8, 1936.)

Jika ada agama yang berpeluang menguasai Inggeris bahkan Eropah – beberapa ratus tahun dari sekarang, Islamlah agama tersebut." Saya sentiasa menghormati agama Muhammad karena potensi yang dimilikinya. Ini adalah satu-satunya agama yang bagi saya memiliki kemampuan menyatukan dan mengubah peradaban. Saya sudah mempelajari Muhammad sesosok peribadi agung yang jauh dari kesan seorang anti-kristian, dia harus dipanggil 'sang penyelamat kemanusiaan' Saya yakin, apabila orang semacam Muhammad memegang kekuasaan tunggal di dunia moden ini, dia akan berhasil mengatasi segala permasalahan sedemikian hingga membawa kedamaian dan kebahagiaan yang diperlukan dunia:

Ramalanku, keyakinan yang dibawanya akan diterima Eropah di masa datang dan memang ia telah mulai diterima Eropah disaat ini. Dia adalah manusia teragung yang pernah memijakkan kakinya di bumi ini. Dia membawa sebuah agama, mendirikan sebuah bangsa, meletakkan dasar-dasar moral, memulai sekian banyak gerakan pembaruan sosial dan politik, mendirikan sebuah masyarakat yang kuat dan dinamik untuk melaksanakan dan mewakili seluruh ajarannya, dan ia juga telah merevolusi fikiran serta perilaku manusia untuk seluruh masa yang akan datang.

Dia adalah Muhammad (SAW). Dia lahir di Arab tahun 570 masihi, memulakan misi mengajarkan agama kebenaran, Islam (penyerahan diri pada Tuhan) pada usia 40 dan meninggalkan dunia ini pada usia 63. Sepanjang masa kenabiannya yang pendek (23 tahun) dia telah mengubah Jazirah Arab dari paganisme dan pemuja makhluk menjadi para pemuja Tuhan yang Esa, dari peperangan dan perpecahan antara suku menjadi bangsa yang bersatu, dari kaum pemabuk dan pengacau menjadi kaum pemikir dan penyabar, dari kaum tak berhukum dan anarki menjadi kaum yang teratur, dari keruntuhan moral. Sejarah manusia tidak pernah mengenal tranformasi sebuah masyarakat atau tempat sedasyat ini dan "bayangkan ini terjadi dalam kurun waktu hanya sedikit di atas DUA DEKAD."

MICHAEL H. HART (THE 100: A RANKING OF THE MOST INFLUENTIAL PERSONS IN HISTORY, New York, 1978)

Pilihan saya untuk menempatkan Muhammad pada urutan teratas mungkin mengejutkan semua pihak, tapi dialah satu-satunya orang yang sukses baik dalam pandangan sekular maupun agama. (hal. 33). Lamar tine, seorang sejarawan terkemuka menyatakan bahwa: Jika keagungan sebuah tujuan, kecilnya fasiliti yang diberikan untuk mencapai tujuan tersebut, serta menakjubkannya hasil yang dicapai menjadi tolok ukur kegeniusan seorang manusia; siapakah yang berani membandingkan tokoh hebat manapun dalam sejarah moden dengan Muhammad?

Tokoh-tokoh itu membangun pasukan, hukum dan kerajaan saja. Mereka hanyalah menciptakan kekuatan-kekuatan material yang hancur bahkan di depan mata mereka sendiri. Muhammad bergerak tidak hanya dengan tentara, hukum, kerajaan, rakyat dan dinasti, tapi jutaan manusia di dua per tiga wilayah dunia saat itu; lebih dari itu, ia telah merubah amalan-amalan pemujaan, sesembahan, agama, fikiran, kepercayaan serta jiwa… Kesabarannya dalam kemenangan dan tujuannya yang dipersembahkan untuk satu tujuan tanpa sama sekali berhasrat membangun kekuasaan, sembahyang-sembahyangnya, dialognya dengan Tuhan, kematiannya dan kemenangan-kemenangan (umatnya) setelah kematiannya; semuanya membawa keyakinan umatnya hingga ia memiliki kekuatan untuk mengembalikan sebuah kepercayaan.

Kepercayaan yang mengajarkan ketunggalan dan keghaiban (immateriality) Tuhan yang mengajarkan siapa sesungguhnya Tuhan. Dia singkirkan tuhan palsu dengan kekuatan dan mengenalkan tuhan yang sesungguhnya dengan kebijakan. Seorang ahli falsafah yang juga seorang pemidato, pendakwah, perajurit, ahli hukum, penakluk idea, pegembali kepercayaan-kepercayaan rasional dari sebuah ajaran tanpa pengidolaan, pendiri 20 kerajaan di bumi dan satu kerajaan spiritual, ialah Muhammad. Dari semua standard bagaimana kehebatan seorang manusia diukur, mungkin kita patut bertanya: adakah orang yang lebih agung dari dia?"

LAMAR TINE, HISTOIRE DE LA TURQUIE, Paris, 1854, Vol. II, pp 276-277

"Dunia telah menyaksikan banyak peribadi-peribadi agung. Namun, dari orang orang tersebut adalah orang yang sukses pada satu atau dua bidang saja misalnya agama atau ketenteraan. Hidup dan ajaran orang-orang ini seringkali diselimuti kabut waktu dan zaman. Begitu banyak spekulasi tentang waktu dan tempat lahir mereka, cara dan gaya hidup mereka, sifat dan detail ajaran mereka, serta tingkat dan ukuran kesuksesan mereka sehingga sulit bagi manusia untuk mencontohi ajaran dan hidup tokoh-tokoh ini.

Tidak demikian dengan orang ini. Muhammad (SAW) telah begitu tinggi menggapai dalam berbagai bidang fikir dan perilaku manusia dalam sebuah episod cemerlang sejarah manusia. Setiap detik dari kehidupan peribadi dan ucapan-ucapannya telah secara tepat didokumentasikan dan dijaga dengan teliti sampai saat ini. Keaslian ajarannya begitu terjaga, tidak saja oleh kerana pembawaan yang dilakukan para pengikut setianya tapi juga oleh para penentangnya. Muhammad adalah seorang agamawan, reformis sosial, teladan moral, administrator massa, sahabat setia, teman yang menyenangkan, suami yang penuh kasih dan seorang ayah yang penyayang – semua menjadi satu. Tiada lagi manusia dalam sejarah melebihi atau bahkan menyamainya dalam setiap aspek kehidupan tersebut – hanya dengan keperibadian seperti dialah keagungan seperti ini dapat diraih."

K.S.RAMAKRISHNA RAO, Professor Philosophy dalam bookletnya,

"Muhammad, The Prophet of Islam" Keperibadian Muhammad, hhmm sangat sulit untuk menggambarkannya dengan tepat. Saya pun hanya boleh menangkap sekilas saja: betapa ia adalah lukisan yang indah. Anda boleh lihat Muhammad seorang Nabi, Muhammad seorang pejuang, Muhammad seorang peniaga, Muhammad seorang negarawan, Muhammad seorang pendakwah ulung, Muhammad seorang pembaharu, Muhammad seorang pelindung anak yatim piatu, Muhammad seorang pelindung hamba sahaya, Muhammad seorang pembela hak wanita, Muhammad seorang hakim, Muhamad seorang pemimpin agama.

Dalam setiap perananya tadi, dia adalah seorang pahlawan. Di saat ini, 14 abad kemudian, kehidupan dan ajaran Muhammad tetap selamat, tiada yang hilang atau berubah sedikit pun. Ajaran yang menawarkan harapan abadi tentang ubat atas segala penyakit kemanusiaan yang ada dan telah ada sejak masa hidupnya. Ini bukanlah setakat dakwaan seorang pengikutnya tapi juga sebuah simpulan tak terelakkan dari sebuah analisis sejarah yang kritis dan tidak berat sebelah.

PROF. (SNOUCK) HURGRONJE:

Liga bangsa-bangsa yang didirikan Nabi umat Islam telah meletakkan dasar-dasar persatuan internasional dan persaudaraan manusia di atas bersifat yang universal yang menerangi bangsa lain. Buktinya, sampai saat ini tiada satu bangsa pun di dunia yang mampu menyamai Islam dalam pencapaiannya mewujudkan idea persatuan bangsa-bangsa. Dunia telah banyak mengenal konsep ketuhanan, telah banyak individu yang hidup dan misinya lenyap menjadi legenda. Sejarah menunjukkan tiada satu pun legenda ini yang menyamai bahkan sebahagian dari apa yang Muhammad capai.

Seluruh jiwa raganya ia curahkan untuk satu tujuan: menyatukan manusia dalam pengabdian kapada Tuhan dalam aturan-aturan ketinggian moral. Muhammad atau pengikutnya tidak pernah dalam sejarah menyatakan bahawa ia adalah putera Tuhan atau kelahiran semula Tuhan atau seorang jelmaan Tuhan dia selalu sejak dahulu sampai saat ini menganggap dirinya dan dianggap oleh pengikutnya hanyalah sebagai seorang pesuruh yang dipilih Tuhan.

THOMAS CARLYLE in his HEROES AND HEROWORSHIP

(Betapa menakjubkan) seorang manusia sendirian dapat mengubah suku-suku yang saling berperang dan kaum nomad menjadi sebuah bangsa yang paling maju dan paling berperadaban hanya dalam waktu kurang dari dua dekad. "Kebohongan yang dipropagandakan kaum Barat yang diselimutkan kepada orang ini (Muhammad) hanyalah mempermalukan diri kita sendiri. Sesosok jiwa besar yang tenang, seorang yang mahu tidak mahu harus dijunjung tinggi. Dia diciptakan untuk menerangi dunia, begitulah perintah Sang Pencipta Dunia.

EDWARD GIBBON and SIMON OCKLEY speaking on the profession of ISLAM write:

Saya percaya bahawa Tuhan adalah tunggal dan Muhammad adalah pesuruh-Nya adalah pengakuan kebenaran Islam yang simple dan seragam. Tuhan tidak pernah dihinakan dengan pujaan-pujaan kemakhlukan; penghormatan terhadap Nabi tidak pernah berubah menjadi pemujaan berlebihan; dan prinsip-prinsip hidupnya telah memberinya penghormatan dari pengikutnya dalam batas-batas akal dan agama

(HISTORY OF THE SARACEN EMPIRES, London, 1870, p. 54).

Muhammad tidak lebih dari seorang manusia biasa. Tapi ia adalah manusia dengan tugas mulia untuk menyatukan manusia dalam pengabdian terhadap satu dan hanya satu Tuhan serta untuk mengajarkan hidup yang jujur dan lurus sesuai perintah Tuhan. Dia selalu menggambarkan dirinya sebagai hamba dan pesuruh Tuhan dan demikianlah juga setiap tindakannya.

SAROJINI NAIDU, penyair terkenal India (S. Naidu, IDEALS OF ISLAM, vide Speeches & Writings, Madras, 1918, p. 169):

Inilah agama pertama yang mengajarkan dan mempraktikkan demokrasi; di setiap masjid, ketika azan berkumandang dan jemaah telah berkumpul, demokrasi dalam Islam terwujud lima kali sehari ketika seorang hamba dan seorang raja berlutut berdampingan dan mengakui: Allah Maha Besar… Saya terpukau lagi dan lagi oleh kebersamaan Islam yang secara naluri membuat manusia menjadi bersaudara.

DIWAN CHAND SHARMA:

Muhammad adalah dipenuhi kebaikan, pengaruhnya dirasakkan dan tak pernah dilupakan orang-orang terdekatnya. (D.C. Sharma, THE PROPHETS OF THE EAST, Calcutta, 1935, pp. 12)

James A. Michener, "Islam: The Misunderstood Religion," in READER'S DIGEST (American edition), May 1955, pp. 68-70.

Muhammad, seorang inspirator yang mendirikan Islam, dilahirkan pada tahun 570 masihi dalam masyarakat Arab penyembah berhala. Yatim semenjak kecil dia secara khusus memberikan perhatian kepada fakir miskin, yatim piatu dan janda, serta hamba sahaya dan kaum lemah. Di usia 20 tahun, dia sudah menjadi seorang usahawan yang berjaya, dan menjadi pengelola perniagaan seorang janda kaya. Ketika mencapai usia 25, majikannya melamarnya. Meskipun usia perempuan tersebut 15 tahun lebih tua Muhammad menikahinya dan tetap setia kepadanya sepanjang hayat isteri.

Seperti dengan para nabi lain, Muhammad memulai tugas kenabiannya dengan sembunyi2 dan ragu2 kerana menyedari kelemahannya. Tapi Baca adalah perintah yang diperolehnya, -dan meskipun sampai saat ini diyakini bahwa Muhammad tidak pamdai membaca dan menulis dan keluarlah dari mulutnya satu kalimat yang akan segera mengubah dunia: Tiada tuhan selain Allah. "Dalam setiap hal, Muhammad adalah seorang yang mengedepankan akal. Ketika puteranya, Ibrahim, meninggal disertai gerhana dan menimbulkan anggapan ummatnya bahwa hal tersebut adalah wujud rasa sedih Tuhan kepadanya, Muhammad berkata:

Gerhana adalah sebuah kejadian alam biasa, adalah suatu kebodohan mengkaitkannya dengan kematian atau kelahiran seorang manusia. "Sesaat setelah ia meninggal, sebagian pengikutnya hendak memujanya sebagaimana Tuhan dipuja, akan tetapi pengganti kepemimpinannya (Abu Bakar) menepis keinginan ummatnya itu dengan salah satu pidato agama terindah sepanjang masa: Jika ada diatara kalian yang menyembah Muhammad, maka ketahuilah bahawa ia telah meninggal. Tapi jika Tuhanlah yang hendak kalian sembah, ketahuilah bahwa Ia hidup selamanya. (Ayat berkaitan: Q.S. Al Imran, 144)

W. Montgomery Watt, MOHAMMAD AT MECCA , Oxford , 1953, p. 52.

Tabahnya menempuh tentangan atas keyakinannya, ketinggian moral para pengikutnya, serta pencapaiannya yang luar biasa semuanya menunjukkan integritinya. Mengira Muhammad sebagai seorang penipu hanyalah memberikan masalah dan bukan jawapan. Lebih dari itu, tiada gambaran hebat yang digambarkan begitu buruk di Barat selain Muhammad

Annie Besant, THE LIFE AND TEACHINGS OF MUHAMMAD, Madras, 1932, p. 4.

"Sangat mustahil bagi seseorang yang mempelajari karakter Nabi Bangsa Arab, yang mengetahui bagaimana ajarannya dan bagaimana hidupnya untuk merasakan selain hormat terhadap beliau, salah satu utusanNya. Dan meskipun dalam semua yang saya gambarkan banyak hal-hal yang terasa biasa, namun setiap kali saya membaca ulang kisah-kisahnya, setiap kali pula saya merasakan kekaguman dan penghormatan kepada Guru Bangsa Arab tersebut."

Bosworth Smith, MOHAMMAD AND MOHAMMADANISM, London , 1874, p. 92.

Dia adalah perpaduan Caesar dan Paus; tapi dia adalah sang Paus tanpa pretensinya dan seorang caesar tanpa Legionnairenya (kepercayaan Kristian) : tanpa tentera, tanpa pengawal, tanpa istana, tanpa pengahasilan tetap; jika ada seorang manusia yang pantas untuk berkata bahawa dialah wakil Tuhan penguasa dunia, Muhammad lah orang itu, karena dia memiliki kekuatan meski ia tak memiliki segala peralatan atau penyokongnya.

John William Draper, M.D., L.L.D., A History of the Intellectual Development of Europe, London 1875, Vol.1, pp.329-330

Empat tahun setelah kematian Justinian, pada 569 AD, telah lahir di Mekkah Arabia seorang manusia yang sangat besar pengaruhnya terhadap ummat manusia

John Austin, "Muhammad the Prophet of Allah," in T.P.. 's and Cassel 's Weekly for 24th September 1927 .

Dalam kurun waktu hanya sedikit lebih dari satu tahun, ia telah menjadi pemimpin di Madinah. Kedua tangannya memegang sebuah tuas yang siap menggoncang dunia.

Professor Jules Masserman

Pasteur dan Salk adalah pemimpin dalam satu bidang intelektual. Gandhi dan Konfusius pada hal lain serta Alexander, Caesar dan Hitler mungkin pemimpin pada kategori kedua dan ketiga . Jesus dan Buddha mungkin hanya pada kategori kedua. Mungkin pemimpin terbesar sepanjang masa adalah Muhammad, yang sukses pada ketiga kategori tersebut. Dalam skala yang lebih kecil Musa melakukan hal yang sama.




This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

10 Perkataan Yang Lazim Dituturkan Wanita

Posted: 12 Jan 2011 07:21 AM PST

10 Perkataan Lazim Kaum Hawa

Sikap seseorang boileh didapati dengan mendengar dan memahami apa yang keluar dari mulutnya.

Samada suka, marah, bersahaj atau apa juga sikapnya. Berikut ialah ungkapan-ungkapa yang sering dikeluarkan dari kaum Hawa. Jadi anda perlu kadang-kala memikirkan apa maksudnya yang tersirat sebelum anda tersilap memberikan riaksi yang mungkin bakal menimbulkan bencana :)

Ini lah yang perempuan lazim gunakan untuk menghentikan pergaduhan, lebih-lebih lagi bila dia rasa dia yang betul dan anda kena diam. Jangan sekali kali gunakan perkataan ini untuk memberi gambaran rupanya, terutama sekali apabila dia sedang mencuba pakaian di kedai – hanya akan membawa anda berdua bergaduh.

LIMA MINIT
Ini sebenarnya setengah jam. Ianya sama jugak dengan lima minit yang perlawanan bola sepak akan berakhir sebelum anda membawa sampah ke luar, jadi ini adalah pertukaran yang seimbang.

TAKDE APA-APA
Ini bermakna "something" dan anda perlu berjaga-jaga! Perkataan ini melambangkan perasaan perempuan yang inginkan anda berputar-putar kat dalam macam mesin basuh. Selalunya, ini akan memulakan pergaduhan yang akan bertahan selama 'LIMA MINIT' dan diakhiri dengan 'FINE'.

PERGILAH!
(dengan kening terangkat) Ini adalah satu cabaran yang akan membuat si perempuan menjadi marah dengan 'TAKDE APA-APA' dan diakhiri dengan 'FINE'. PERGILAH (dengan kening biasa) Ini bermakna 'mengalah' atau 'buat je la apa yang awak nak sebab saya tak kisah'. Anda hanya akan mendapat situasi ini dan dalam beberapa minit diikuti dengan 'TAKDE APA-APA', 'FINE' dan dia akan bercakap kembali dengan anda dalam masa 'LIMA MINIT' apabila dia dah sejuk.

MENGELUH YANG KUAT
Ini sebenarnya bukanlah perkataan, tetapi kenyataan yang sering disalah anggap oleh kaum lelaki. 'MENGELUH YANG KUAT' bermakna dia merasakan anda adalah seorang yang bodoh ketika itu dan dia sendiri terfikir kenapalah dia menghabiskan masa berdiri di situ dan bergaduh mengenai 'TAKDE APA-APA'.

MENGELUH YANG PERLAHAN
Lagi sekali, ini bukanlah perkataan. 'MENGELUH YANG PERLAHAN' membawa maksud yang dia berasa puas. Adalah lebih elok jika anda duduk diam, jangan buat sebarang tindakan… dan dia akan kekal puas.

OKAY LAH
Ini adalah kenyataan yang paling merbahaya seorang perempuan boleh buat kepada lelaki.

'OKAY LAH'
bermakna dia ingin berfikir panjang sebelum dia membalas terhadap perbuatan anda yang telah menyakitkan hatinya. 'OKAY LAH' selalunya digunakan dengan 'FINE' bersama 'Kening Yang Terangkat'.

BUAT LAH
Satu ketika di masa depan dalam masa terdekat, anda akan dilanda masalah yang besar.

TOLONGLAH
Ini bukan kenyataan, sebaliknya adalah pelawaan. Seorang perempuan memberi anda peluang untuk mengeluarkan sebarang alasan atau sebab di atas apa yang telah anda lakukan. Anda mempunyai peluang yang adil dengan kejujuran, jadi berhati-hati dan anda tidak akan mendapat 'OKAY LAH'.

TERIMA KASIH
Seorang perempuan mengucapkan terima kasih. Jangan pengsan. Terima dan ucapkan sama-sama.

TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK
Ini banyak berbeza dari 'TERIMA KASIH'. Seorang perempuan akan menggunakan ini apabila dia dah terlampau marah pada anda. Ini menunjukkan yang anda telah menyinggung perasaannya dan akan diikuti dengan 'MENGELUH YANG KUAT'. Berhati-hati untuk tidak bertanya apa yang salah selepas 'MENGELUH YANG KUAT' kerana ini hanya akan membuat dia berkata 'TAKDE APA-APA'. - adaptasi dari esempoi


Coexistence news: Muslim policeman shoots 71-year-old Christian dead, wounds 5 more on a train in southern Egypt

Posted: 12 Jan 2011 06:31 AM PST

"And throughout history, Islam has demonstrated through words and deeds the possibilities of religious tolerance and racial equality."
~Barack Obama, Cairo, June 4, 2009
(AP) An off-duty policeman boarded a train and opened fire on Tuesday, killing a 71-year-old Christian man and wounding five Christians, mostly women, the Interior Ministry said in a statement, sparking new demonstrations in southern Egypt.

There are fears the attack could ignite a new wave of Christian protests by a community still traumatized by a New Year's suicide attack on a church that killed at least 21 worshippers as they were leaving Mass.

Soon after the attack, hundreds of angry Copts gathered outside the hospital where the wounded were being treated in the central Egyptian province of Minya and pelted the police with stones.

No motive was immediately known for the shooting which came less than two weeks after the suicide bomber blew himself up outside the church in the Mediterranean city of Alexandria, sparking three days of fierce riots by Christians.

The ministry statement identified the policeman as Amer Ashour Abdel-Zaher, a 23-year-old Muslim, and said he boarded the Cairo-bound train at the town of Samalout in Minya province and opened fire on the passengers with a handgun.

More...
This happened on the day when Obama's Muslim Affairs Advisor attended American University of Sharjah exhibition and lectures on religious coexistence. Hat tip: Eye On The World


Ex-CM Salleh is new Speaker (Part 2)

Posted: 12 Jan 2011 06:30 AM PST

It is not immediately known if Salleh would vacate the Finas post now that he is Sabah State Legislative Assembly Speaker. The Speaker's post is a full-time job and in terms of protocol he is second only to the Chief Minister who in turn is second only to the TYT or governor. He therefore also normally does not hold any other post like that of a chairmanship of another government body.

The Finas job will be Salleh's second appointment to head a federal government agency in recent years. Until last year, he was chairman of the Malaysian Handicraft Board.

Since last year too, Salleh has been Science Advisor to the Chief Minister with ministerial rank. He is expected to vacate this post before being sworn-in as Speaker in front of the new governor Juhar at the Istana (palace). Juhar was the Speaker until 31 December 2010. As mentioned earlier, the Speaker is even more senior than a Minister in terms of protocol.

Who will replace Salleh as Science Advisor, if any? This question will spark off another round of speculations in Sabah. Rumour-mongering is part of every day life in the State and it adds spice to politics especially in the coffeeshops.

Meanwhile, Datin Linda Tsen as most Sabahans would know is the widow of the late Datuk Edmund Chong who was killed in an accident a few months ago. She successfully defended her husband's parliamentary seat of Batu Sapi in the ensuing by-election on a BN ticket.

As chairperson of the Sabah Credit Corporation (SCC), she succeeds Liberal Democratic Party (LDP) secretary-general Datuk Teo Chee Kang who is now chairman of the Sabah Commercial Vehicle Licensing Board (SCVB).

Observers noted that since Teo took over the SCVB job from the late Edmund who was from the Sabah United Party (PBS), it is only fair that his former job at SCC be given back to PBS through Datin Linda. Fair and square, as they say.


Li Chun, 2011

Posted: 12 Jan 2011 06:25 AM PST

I'm no fengshui master. Nay, I'm not even a fengshui student. All I know about Chinese geomancy comes from the fengshui books that my wife bought. And that's knowing very, very little because I don't read them.

Still, I have with me this thick book by Joey Yap, called The Ten Thousand Year Calendar or Wan Nian Li 年曆. Why it's called that is beyond me, because the book covers only the years from 1900 to 2050. Maybe it's part of a Larger Picture that I'm not aware of.

Anyway, it's that time of the year again when I have to delve into this book to see when this year's Li Chun 立春 would occur. That it will fall on 4 Feb 2011 is without doubt. But I need to let my aunt know the exact time. She needs it to gum that little piece of red paper onto the family rice bucket to signify abundance. So let's see what the book says...

Hmm, yes, Li Chun for 2011 is at 12.34pm, that is, 34 minutes after the hour of noon on 4 Feb 2011. That's when the Chinese lunisolar calendar officially marks the Coming Of Spring. And in case you don't already know, that is the real start to the Chinese New Year.
ca-pub-5430283382112812


Hisham: Online sedition guidelines almost ready - BN FEARS DEMOCRACY

Posted: 12 Jan 2011 08:59 AM PST

The federal government is on the verge announcing controversial set of guidelines that will define "online sedition", a move which critics say was an overt attempt at cyberspace censorship.

NONEIn a statement today, Home Minister Hishammuddin Hussein (right) said that the guidelines will be finalised after a meeting between him, Minister of the Prime Minister's Department Mohd Nazri Abdul Aziz, Information, Communications and Culture Minister Rais Yatim, the attorney-general, inspector-general of police and Malaysian Communication and Multimedia Commission.
He said on a whole, officers from the home ministry, PM's department and the information ministry have agreed on the contents of the guidelines and revealed that the draft involves the policing of among others, items which are deemed seditious, malicious news, pornography, false information and other cyber crimes.

Ahhh...Hisham and the gang will be policing online. So relaxlah. No need to leave the comfort of the air-conditioned office. I wonder if the police will be monitoring the streets online too since there will be 496 CCTVs by March to combat crime.


Ahli Politik Perak Meramas Buah Dada Jurusolek?

Posted: 12 Jan 2011 06:32 AM PST

Seorang jurusolek mendakwa beliau dihujani pelbagai teks pesanan ringkas (SMS) lucah dan juga ugutan selepas membuat aduan bahawa seorang ahli politik di Perak mencabul kehormatannya pada sambutan menjelang tahun baru.

SMS berkenaan dihantar melalui beberapa nombor telefon bimbit yang tidak dikenali - ada yang menyarankan supaya hubungan seks diadakan dengan wanita itu dan ada pula yang mengugut untuk merogolnya.

"Dia terima SMS itu selepas buat laporan polis. Wanita itu kemudiannya membuat laporan polis kedua berhubung SMS berkenaan," kata peguamnya, Leong Cheok Keng, ketika dihubungi.

"Ada antara SMS itu menggunakan huruf 'F' dalam perkataan bahasa Inggeris."

Jurusolek itu pada dalam laporannya berkata pada kejadian 31 Disember tahun lalu, ahli politik yang terkenal itu meramas buah dadanya di sebuah kelab di Ipoh.

"Laporan polis dengan jelas menyatakan dia dicabul oleh ahli politik tertentu. Sekarang kes sedang disiasat dan pihak berkuasa akan menentukan sama ada mendalkwa atau tidak individu berkenaan," kata Leong.

Menurut beberapa laporan media, Ketua Polis Perak, Mohd Shukri Dahlan mengesahkan laporan itu tetapi enggan mengulas.

Leong juga menafikan bahawa wanita itu telah menerima pampasan dari ahli berkenaan supaya menutup kes tersebut. -mk


Malaysia Alleviates Suffering in Gaza

Posted: 12 Jan 2011 12:47 AM PST


Players, Coaches to Receive RM65,000 Each for Winning AFF Suzuki Cup

Posted: 12 Jan 2011 12:46 AM PST


Kedah Govt to Reward Five Players in AFF Suziki Cup Squad RM5,000 Each

Posted: 12 Jan 2011 01:56 AM PST


Juara bola: Kelantan sumbang RM300,000

Posted: 12 Jan 2011 02:29 AM PST


Hisham: Online sedition guidelines almost ready

Posted: 12 Jan 2011 03:47 AM PST


On self loathing, crooked Indians

Posted: 12 Jan 2011 05:03 AM PST

I guess the author in the Malaysiakini letter was referring to our Great Leader on his Outstanding Legacy or someone else. Guess it is about him, there can only be one of him. Thank God for small mercies. It will be his legacy, his and only his. No amount of bullshit will erase it. Here are some words of "praise" for our Great Leader in Malaysiakini: Funny. On the way to JB from Singapore recently, I noticed that the road leading from Singapore Customs to Iskandar Immigration and Custom complex is now finally and properly aligned and 'straight', the way it should be.

I have been anticipating this alignment for quite some time as the old way was crooked and winding, making the journey long and unpleasant. The temporary winding road was a joke as to why Malaysia always built things 'funny' and substandard like there was no proper planning. Of course, no 'straight' builders would want to build the roads leading out from the complex to nowhere - but because of our 'crooked' concept, some roads leading to/from Singapore just ended nowhere.

Apparently, the builder had no choice on the road system, especially those from/to Singapore because instinct tells me that they designed it on the assumption that there would be a 'crooked' bridge' halfway to rejoin the 'straight' causeway. An old, powerful and wise 'crooked-man' insisted that there be a 'crooked' bridge in JB by hook or by crook and even now, still maintains that a 'crooked' bridge is best for Malaysia or JB.

The 'crooked-wise-powerful-man' is a die-hard believer of 'crooked-ness' and leads by example. So apparently everything he carries out is based on his 'crooked' principle and the writer believes this may be due to its 'crooked' upbringing. 'He even claimed to have an enlightenment during a visit to his old country (a place where he originally came from - probably visiting relatives), insisting that the people there do not complain about 'crooked' bridges.

He claimed not to have seen it clearly because of the mist (beside memory, eyesight is failing too) but he felt elevated to know that there is one out there. He is still on a holy quest to spread his 'crooked-ness' beliefs, as we speak. Well whatever this 'crooked-wise-powerful-old-man' did, he has caused JB or the government, a large sum of money, looking at how much work was needed to straighten the current road to properly align it the way it should. The money otherwise could have spent for the rakyat's welfare.

If only if the 'crooked-wise-powerful-old-man' would see this world 'straight'. In any case, today, the journey to JB from Singapore is now a breeze. Kong in Malaysiakini Does it not refer to someone you know? Please enlighten me-edit.


Aman Shah Didenda Kerana Berkhalwat Dengan Janda

Posted: 12 Jan 2011 05:41 AM PST

Putrajaya: Mahkamah Tinggi Syariah di sini, hari ini menjatuhkan hukuman denda masing-masing RM3,000 atau penjara tiga bulan terhadap pelakon, Aman Shah Abu Kassim, 57, dan pasangannya kerana kesalahan berkhalwat.

Gambar: PENYANYI dan pelakon, Aman Shah Abu Kassim, 57, dan pasangannya, Rohana Awang, 33, (belakang) mengaku bersalah atas tuduhan khalwat dan didenda masing-masing RM3,000 atau penjara tiga bulan di Mahkamah Tinggi Syariah Putrajaya, hari ini.

Beliau dituduh berkhalwat dengan Rohana Awang, 33, di sebuah apartmen kuarters kerajaan, di Presint 15, di sini, 26 September lalu.


BERITA SEBELUM INI


Artis 80an dicekup khalwat
27 September 2010 08:12

PUTRAJAYA: Seorang penyanyi dan pelakon terkenal era 1980-an dan awal 1990-an memberi alasan datang berhari raya ketika dicekup kerana disyaki berkhalwat di rumah janda dipercayai kekasihnya di kuarters kerajaan di Presint 15, di sini, kelmarin.

Artis berusia dalam lingkungan awal 50-an itu ditahan sepasukan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) yang menyerbu premis itu pada kira-kira jam jam 11.45 malam.

Menurut sumber, artis terbabit dipercayai sudah beberapa kali mengunjungi kekasihnya yang menginap di tingkat dua kuarters 15 tingkat itu sebelum penguat kuasa Jawi menyerbu premis itu.

Sebelum itu, penguat kuasa Jawi mendapat maklumat awam berkaitan kehadiran artis itu di rumah janda beranak dua berusia lingkungan 30-an yang juga kakitangan kerajaan di sebuah kementerian, di sini, yang dikatakan berdua-duaan di dalam rumah itu, sejak jam 10.40 malam.

Sumber itu berkata, lima penguat kuasa Jawi membuat pemeriksaan dan terpaksa menunggu kira-kira 30 minit sebelum dibuka artis terbabit dan ketika itu pasangannya berpakaian kemas seolah-olah tidak ada apa-apa berlaku.

"Seperti biasa, penguat kuasa Jawi kemudian memasuki rumah dan melakukan pemeriksaan sebelum mendapati seorang wanita yang juga berpakaian lengkap duduk di kerusi di satu sudut di dalam rumah itu.

"Artis terbabit yang dipercayai panik cuba melepaskan diri, cuba merayu bagi mengelak dikenakan tindakan dan secara jujur mengaku bukan mahram, tetapi tidak melakukan maksiat di rumah itu," katanya.

Sumber berkata, alasan tidak bijak artis terbabit tidak dipedulikan penguat kuasa Jawi yang kemudian mengingatkannya perbuatan berduaan dengan wanita bukan mahram adalah perbuatan maksiat dan boleh menjurus kepada perbuatan tidak bermoral termasuk zina.

Katanya, walaupun artis terbabit memberikan pelbagai alasan termasuk kononnya mahu menghantar barang kepada kekasihnya itu, tetapi alasan itu ditolak mentah-mentah penguat kuasa.

"Selepas rayuan tidak dipedulikan, artis terbabit dan pasangannya yang sudah beberapa bulan menjanda kemudian akur sebelum dibawa ke Pejabat Jawi cawangan Putrajaya untuk disoal siasat," katanya.

Menurut sumber itu, pasangan terbabit kemudian dibebaskan dengan jaminan selepas siasatan selesai dilakukan dan bakal dihadapkan ke Mahkamah Syariah Putrajaya dalam tempoh terdekat.

Mereka akan didakwa mengikut Seksyen, 27, Akta Kesalahan Jenayah Syariah 1997 kerana melakukan khalwat dan jika sabit kesalahan boleh didenda sehingga RM3,000 atau dua penjara tahun atau kedua-duanya sekali. - metro



The Rose Within

Posted: 12 Jan 2011 04:45 AM PST

A certain man planted a rose and watered it faithfully and before it blossomed, he examined it.



He saw the bud that would soon blossom, but noticed thorns upon the stem and he thought, "How can any beautiful flower come from a plant burdened with so many sharp thorns? Saddened by this thought, he neglected to water the rose, and just before it was ready to bloom... it died.

So it is with many people. Within every soul there is a rose. The God-like qualities planted in us at birth, grow amid the thorns of our faults. Many of us look at ourselves and see only the thorns, the defects.

We despair, thinking that nothing good can possibly come from us. We neglect to water the good within us, and eventually it dies. We never realize our potential.

Some people do not see the rose within themselves; someone else must show it to them. One of the greatest gifts a person can possess is to be able to reach past the thorns of another, and find the rose within them.

This is one of the characteristic of love... to look at a person, know their true faults and accepting that person into your life... all the while recognizing the nobility in their soul. Help others to realize they can overcome their faults. If we show them the "rose" within themselves, they will conquer their thorns. Only then will they blossom many times over.


Ex-CM Salleh is new Speaker

Posted: 12 Jan 2011 04:36 AM PST




They say that good things come in small packages, but in the case of former Sabah Chief Minister, Datuk Seri Panglima Salleh Tun Said Keruak (top pic), they came in big packages.

Only yesterday, Malaysian Information Minister Datuk Rais Yatim annouced that Salled has been appointed Chairman of the Malaysian Film Development Corporation (FINAS) effective 1 January 2011.

FINAS is an agency or statutory body under the Ministry and, as its name suggests, looks after the development of the film industry in the country.

And today, Chief Minister Datuk Musa Aman announced that Salleh is the new Speaker of the State Legislative Assembly replacing Datuk Seri Panglima Juhar Hj Mahiruddin who is the new TYT or governor.

Musa also announccd, after chairing a Cabinet meeting, that new Batu Sapi MP Datin Linda Tsen (bottom pic) will be the new Chairman of the Sabah Credit Corporation taking over from Tanjung Kapor Assemblyman Datuk Teo Chee Kang.


Kontena Tersangkut Di Flyover

Posted: 12 Jan 2011 04:30 AM PST


Percubaan Yang Gagal


Lori kontena di atas gagal dalam percubaan untuk melepasi sebuah "flyover" di Kuala Lumpur hari ini dan berakhir dengan merosakkan lorinya, seuah motosikal dan sebuah teksi. - Gambar oleh AHMAD IRHAM MOHD NOOR






Ulasan GB

Pertama: Apakah tiada tanda isyarat ketinggian yang tertera di "flyover" berkenaan?

Kedua : Jika tanda isyarat itu ada mengapakah pemandu itu cuai mematuhinya sehingga menyusahkan pengguna lain?



No comments: