Tuesday, February 1, 2011

DPM Calls for a More Efficient Early Warning System for Flood

DPM Calls for a More Efficient Early Warning System for Flood


DPM Calls for a More Efficient Early Warning System for Flood

Posted: 30 Jan 2011 11:03 PM PST


Spammed by the Prime Minister!

Posted: 01 Feb 2011 12:24 AM PST


this is land of the malays? but it was once land of the chinese!

Posted: 01 Feb 2011 09:01 AM PST

… because according to the old man, dr m, this country is 'tanah melayu', so according to a simple translation 'tanah melayu' translated literally meaning 'the land of the malays' so he insisted this country belongs to the malays.

is that right? i guess dr m doesn't knows his history. sometime back in 2009, there had been some debate over this 'tanah melayu' phrase, and guess what, after googling i found out that this someone had found out from an old arab map that before 'tanah melayu'  came into being, it was actually 'tanah china'! yep, you heard me right – TANAH CINA!  go and read about it.

oh yeah if dr m said this is tanah melayu, then this is not his country since he is not a melayu!

funny that dr m should said that all races should accept that they are 'bangsa malaysia' and not as malay, chinese, tamil.  wasn't that what years back DAP had been trying to instilled in us too when DAP had his malaysia malaysiania or something like that. and wasn't this what the group 'saya anak bangsa malaysia' started by lawyer/activist/blogger haris ibrahim had been instilling in us too? but then we have people like those in PERKASA, who said no no, they are malays, and malays they should be forever and ever and hence gripping on to ketuanan melayu (malay supremacy). with cries like ketuanan melayu, ini tanah melayu, jangan soal islamm etc- they are perpetuating the race malay, so do you think they will think of themselves as bangsa malaysia and not as malay? heaven forbid!

oh dear me, don't look so far as PERKASA, look at our deputy PM – he insisted he is malay first, and malaysian second, so what bangsa malaysia you are talking to him about, dr m? go tell him and the PM to declare themselves as malaysians first, malays second,  then only it's bangsa malaysia!

the old man contradicted himself. one minute he said this is tanah melayu and one minute he said we should all be bangsa malaysia. he must be getting senile as that was not the only contradiction. notice he said:

"(Former Philippine President Corazon) Cory Aquino is Chinese but she identified herself as a Filipino. (Former Thai Prime Minister) Thaksin Shinawatra is Chinese but he speaks the Thai language and lives the Thai culture.

ahh true… but then as a chinese in the land of the philippines, aquino can become a president! same goes for thaksin – as a chinese living in the land of the thais, he became a prime minster. so then the old man wants us chinese in malaysia to identified ourselves as malaysians, fine. we do actually…… but cam one of us one day become prime minster?  don't count your luck! after all he said this is tanah melayu, remember. so only melayu can be prime minister.

the best part of it was i love it when dr me admitted the malays are still limping and still need crutches (NEP, special privileges). wow! 53 years and can't be healed of the limp. so was dr m announcing to the world that malays will forever and ever be weak and forever and ever need crutches?  shame on you, dr m! insulting your own race. oops. he's not a malay, so ok lah for him to insult malays. dr m, ini tanah melayu, what are you doing here?



[Bergambar & Video] Protes Di Mesir Memuncak, Malaysia Lembab Pindahkan Pelajar

Posted: 01 Feb 2011 09:15 AM PST

Rakyat Mesir kembali berkumpul untuk di Kaherah sebagai usaha meningkatkan tekanan untuk menurunkan Presiden Hosni Mubarak dari kerusi kekuasaan.

Gambar: Jutaan rakyat di seluruh Mesir berhimpun secara besar-besaran bagi menuntut Presiden Hosni Mubarak berundur selepas hampir 30 tahun berada di puncak kuasa. Pakatan pembangkang bertegas bahawa Hosni telah kehilangan kuasa dan mesti berundur. Pusat perhimpunan aman itu ialah di Dataran Tahrir, Kaherah dalam usaha mereka mengadakan perhimpunan sejuta rakyat pada Isnin

Pihak pengelola protes berharap sekitar satu juta orang yang turun ke jalan-jalan, yang akan menjadi protes terbesar sejauh ini. Keadaan serupa juga direncanakan di Iskandariah.

Sementara itu pihak tentera Mesir berjanji tidak akan menggunakan kekerasan terhadap para penunjuk perasaan.

Wartawan BBC, Lyse Doucet, di Lapangan Tahrir, Kairo mengatakan rakyat massa yang hadir lebih besar dari hari-hari sebelumnya.

Pernyatan tentera menjadi pukulan besar bagi Presiden Mubarak dan tampaknya membuat para penunjuk perasaan tetap semangat dan memenuhi pusat ibukota Kaherah.

"Kami di sini untuk menyampaikan satu pernyataan. Kami tidak akan pergi sampai Mubarak mundur," kata Tarek Shalabi, seorang pengujuk rasa, kepada BBC.

Sejumlah pengunjuk rasa bermalam di Lapangan Tahrir sejak Isnin dengan mengatakan akan tetap berada di sana sampai Mubarak mundur.

Sementara itu, keadaan keselamatan di Mesir ketika ini semakin membimbangkan berikutan kejadian kecurian dan jenayah yang turut melibatkan pelajar Malaysia.

Berdasarkan maklumat terkini, sebuah rumah pelajar perubatan Universiti Mansurah di Iskandariah dipecah masuk oleh penjenayah yang mengambil kesempatan ekoran kekalutan di negara itu ketika ini.

Bagaimanapun Timbalan Setiausaha pelajar Perubatan Cawangan Mansurah (PCM), Nik Nur Fariha Mohamed Zalami berkata, tiada sebarang kecederaan atau kemalangan berlaku dalam insiden berkenaan.

Menurut pelajar tahun empat Universiti Mansurah itu, keadaan di bandar utama Mesir iaitu Kaherah dan Iskandariah yang kini dipenuhi dengan ribuah penunjuk perasaan berada dalam keadaan luar kawalan dan membimbangkan.

PAS sebelum ini telah mendesak kerajaan Malaysia segera menyelamatkan pelajar dan warga Malaysia di Mesir dengan membawa pulang kesemua mereka ke tanah air, lapor harakahdaily.

Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa berkata, bantahan dan demonstrasi rakyat Mesir kini sudah tidak terkawal dan menyaksikan banyak pertumpahan darah telah berlaku.

Ianya sekaligus meletakkan keselamatan rakyat Malaysia dalam keadaan terancam.

"Saya minta supaya pihak Kementerian Luar Negeri menyediakan beberapa buah kapal terbang dan segera mengambil semua rakyat Malaysia yang dilaporkan berada dalam keadaan tidak selamat di Mesir.

"Tindakan evacuation ini telah dilakukan oleh banyak negara yang prihatin terhadap nasib rakyat di negara tersebut seperti Turki, Kanada, Greece dan Arab Saudi," katanya.

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat berkata pihaknya kesal dengan kelembapan kerajaan khususnya Wisma Putra dalam memberi respons balas ekoran krisis politik di Mesir yang turut memberi kesan kepada rakyat Malaysia terutama pelajar.

Sehubungan itu, Ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin menggesa kerajaan menyegerakan bantuan makanan kepada para pelajar dan mengambil langkah-langkah lain yang sewajarnya.

Selain itu, beliau menggesa kerajaan membawa pulang pelajar dengan segera melalui penerbangan dibawa oleh Malaysia ataupun secara alternatif menggunakan kapal milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) atau kapal-kapal swasta boleh dimanfaatkan.

"Angkatan Muda yakin dan percaya bahawa rakyat Malaysia seluruhnya tidak mempunyai ruang untuk berkompromi dengan kelembapan tindakan yang berpotensi mengancam nyawa pelajar-pelajar Malaysia di sana," katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan.

Gesaan itu sebahagian daripada desakan pelbagai pihak agar Wisma Putra bertindak segera membantu pelajar-pelajar Malaysia di Mesir.

Pemuda Barisan Nasional juga memberikan gesaan sedemikian semalam.

Seramai 11,319 pelajar Malaysia didaftarkan secara rasmi menuntut di Mesir dalam pelbagai disiplin terutama dalam bidang perubatan dan agama.

Dalam jumlah ini lebih daripada 70 peratus pelajar terlibat dengan kawasan darurat terutama di Kaherah.

Indonesia telah menghantar pesawat Boeing 747-400 Garuda Indonesia ke Mesir untuk mengevakuasi para pelajar mereka.

Sedangkan kerajaan Malaysia masih terhegeh-hegeh dan terkial-kial untuk menimbang menggunakan kapal serba guna Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang sedang bertugas di Teluk Aden, Asia Barat untuk operasi pemindahan pelajar-pelajar Malaysia yang kini berada di Mesir.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kapal terbabit akan diguna untuk memindahkan pelajar Malaysia di Mesir ke Jeddah, Arab Saudi, bagi membolehkan mereka menaiki penerbangan pulang ke Malaysia.

Beberapa orang keluarga pelajar yang bimbang mengenai keselamatan anak-anak mereka telah menghubungi GB sebentar tadi dan menyatakan kekesalannya dengan kelembapan kerajaan Malaysia bertindak.

"Diberitakan hanya pelajar perempuan akan dievakuasikan, itu pun menggunakan kapal TLDM," ujar seorang bapa kepada pelajar yang menuntut di Mesir.


Mesir: Pemimpin dunia perlu ambil iktibar

KOTA BHARU, 1 Feb: Pergolakan yang berlaku di Mesir sekarang sewajarnya memberi pengajaran pada pemimpin di negara lain agar tidak bermegah dengan kemenangan kerana akan berhadapan dengan rusuhan sekiranya menzalimi mereka.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata kezaliman rejim Hosni Mubarak di Mesir terbukti dengan kemenangan besarnya yang dicemari dengan penyelewengan besar-besaran setiap kali diadakan pilihanraya.

Beliau berkata demikian ketika menghubungi Harakahdaily hari ini bagi mengulas perkembangan rusuhan yang berlaku di Mesir itu.

Katanya, kemenangan yang mencapai 99 peratus merupakan hasil demokrasi tempang dan cacat.

"Dalam masa yang sama, rejim inilah yang menangkap ribuan pimpinan Ikhwanul Muslimin bagi menghalang mereka bertanding dalam pilihanraya.

"Jika benar Hosni Mubarak menang besar di dalam pilihanraya dengan sokongan rakyat, dari mana datangnya penunjuk perasaan yang berjumlah ratusan ribu pada hari ini," ujarnya.

Akibatnya, jelas Tuan Guru lagi rakyat telah memprotes kedudukannya sebagai pemimpin tertinggi di negara itu walaupun pada zahirnya mendapat undi yang besar.

Sambungnya, rusuhan itu sebenarnya satu mesej yang besar terhadap mereka yang menipu rakyat.

"Mula-mula boleh la menipu, tapi bila dah lama rakyat sudah tidak boleh bertahan lagi," ujarnya. -harakahdaily



















This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Majlis Bandaraya Melaka Disaman RM2 juta

Posted: 01 Feb 2011 07:19 AM PST

Seorang kakitangan sebuah agensi kerajaan memfailkan saman RM2 juta terhadap Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) atas kecederaan parah dialaminya tahun lalu akibat ditimpa dahan sebatang pokok tua.

Writ saman berkenaan difailkan peguam Sheikh Ikhzan Sheikh Salleh dan Muhammad Fadzil Hassan yang mewakili plaintif Md Nazeran Noor Mohamad, 32, di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi, di sini, semalam.

Bercakap kepada media selepas memfailkan saman berkenaan, Sheikh Ikhzan berkata, saman itu difailkan berikutan kecuaian defendan (MBMB) dalam menjaga, menyelia dan memangkas dahan reput pada pokok tua berkenaan.

Menurutnya, banyak pokok berusia ratusan tahun dipelihara defendan di kawasan pelancongan Banda Hilir dan melarang pokok berkenaan daripada ditebang bagi mengekalkan tarikan pelancongan di sesetengah kawasan, terutama di sekitar Jalan Kota.

"Pada 14 Februari tahun lalu, kira-kira jam 10.15 pagi, sedang plaintif menunggang motosikal di Jalan Kota, Banda Hilir, satu dahan pokok daripada salah satu pokok tua yang dipelihara dan di bawah jagaan serta seliaan defendan jatuh dan menghempap plaintif," katanya.

Writ saman yang difailkan itu turut menyatakan bahawa defendan cuai apabila gagal memastikan pokok yang dipelihara berada dalam keadaan baik dan tidak berbahaya untuk orang awam yang lalu-lalang atau melalui di bawahnya. -SH


Era Walimah SPAM

Posted: 01 Feb 2011 04:26 AM PST

"Wan datang dengan siapa?" tanya Hajah Sofiah.

"Si Jakpo nak ke kubur. Awak minta dia turunkan di rumah Yah!" balas Wan Saadah.

"Gitu… Hai, datang macam berhajat gayanya ni" usik Hajah Sofiah lagi.

"Takkan le tunggu berhajat baru nak datang menjenguk. Tapi memang berhajat pun. Wan nak mengajak Yah sekeluarga ke kenduri kahwin cuti sekolah ni" kata Wan Saadah.

Beliau mengeluarkan sekeping kad daripada beg tangan usang yang turut berisi telekung sembahyang.

"Oh ye ke. Alhamdulillah. Anak yang mana?" tanya Hajah Sofiah.

"Ishh kamu ni. Mana ada lagi yang tinggal. Teruna seorang tu aje le. Si Karim!" ujar Wan Saadah.

"Allah, kalau Wan telefon pun tak mengapa. Idak le susah payah nak datang ke baruh ni" Hajah Sofiah menyambut kad jemputan yang dihulurkan oleh Hajah Sofiah. Mereka pernah sama-sama mengajar di sekolah sebelum bersara lama dahulu.

"Tak elok le main cakap telefon. Tengah ada kudrat ni, boleh le digagah-gagah datang. Jangan tak datang ye" Hajah Sofiah menghirup teh bujang yang Wan Saadah hidangkan.

"Insya Allah. Seronok Wan ye. Selesai sudah urusan anak-anak" Hajah Sofiah mengusik.

Tangannya menghulur kain buat mengelap.

"Selesai urusan anak, bersiap urusan emak le pula. Urusan ke kubur!" gurau Wan Saadah.

Mereka saling ketawa.

Terdiam seketika.

Setiap kali menjelang musim cuti sekolah, ramailah makcik yang menumpang basikal, motor dan kereta untuk pergi dari satu rumah ke satu rumah. Ada rumah saudara mara, ada rumah kawan lama. Kad-kad sudah ditulis dengan tangan. Ia dihimpun mengikut kedudukan rumah yang saling berdekatan agar mudah menuju nanti. Hajatnya cuma satu. Jemputan kahwin.

Begitulah bersungguhnya ibu bapa kita memuliakan majlis perkahwinan.

Dalam sakit-sakit lutut, mereka berusaha untuk menyampaikan sendiri jemputan kahwin, selalunya berkad, kepada setiap tetamu. Selagi boleh.

Belum sempat ibu-ibu ini menghembuskan nafas terakhir mereka di alam yang fana' ini, adab sopan yang mulia ini mati dahulu. Adab sopan yang tidak dapat difahami oleh anak-anak mereka, tatkala kad jemputan kahwin diimbas (scan) dan kemudiannya dipos ke dinding Facebook lalu ditag secara beramai-ramai.

"Sila berikan alamat anda jika mahukan kad jemputan" mesej ringkas mengiringi tag berkenaan.

Sesama rakan yang sudah tidak dapat menilai adab dan sopan, ia diterima sebagai amalan biasa. Sebagaimana tanpa segan silu melambakkan iklan pelekat detoks kaki, jubah, kek cawan di dinding Facebook semua 'rakan' yang dianggap pelanggan.

Namun bagi ibu bapa yang masih bernyawa, abang kakak yang sempat melihat ibu tua memegang lutut meredah kampung, perbuatan itu sungguh mengundang luka. Kalau tidak mahu disebut biadab seadanya.

Walimah Spam?

Mahukah hal ini diberi perhatian?

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG

Ingin berkongsi usaha menggerakkan server Saifulislam.Com? Perkongsian anda kami dahulukan dengan ucapan jazakumulaahu khair al-jazaa'


Follow up visit…

Posted: 01 Feb 2011 06:12 AM PST

By the time I sent Sofie back home after being discharged from the hospital yesterday, it was already 7.30 pm, so I didn't stay long. I needed to rush for my Maghrib prayer so after leaving all her medication, I left.

Actually when I went to the pharmacy to get Sofie's medication, I only managed to get 6 out of the 7 listed in the list. I was told I'd need to come back again today to get the other one. But even the 6 was already A LOT!

"Yang ni makan sebiji sekali, dua kali sehari lepas makan. Yang ni sekali sehari. Yang ni satu pagi satu malam. Yang ni satu pagi 2 malam. Yang ni 4 kali sehari, tiap-tiap 6 jam kena makan."

Aiyo… kenyang makan ubat lah like this…

Anyway, yesterday the letter handed to me for Sofie's next appointment did not indicate the date of the appointment at the ID clinic as by the time Sofie was discharged, it was already after 5 pm. The clinic was closed so they couldn't call to confirm the date. The nurse at the counter told me she'd call and inform me of the date later. When I said I go to the ID clinic quite often, she said then maybe it would be easier for me to call them direct to get the date.

This morning I decided to settle whatever outstanding matters. After first going to my old office to sign some documents, I headed straight to the hospital. My plan was to go to the ID clinic first to see SN or her assistant, and then down to the pharmacy to get the other medication Sofie was supposed to get.

When I got to the room, SN was going through all the files. She needed to prepare a report of some sort to be submitted to KL. As always, whenever she sees me coming not on a clinic day, she'd invite me to sit down and we'd have a chat, discussing about the various clients – who have not been coming for appointments… who have not been compliant with their HAART…

We share whatever info we have on the clients to enable us to do a better job. If the clients missing their appointments are mine, then I'd try to contact the client to find out why they have missed their appointments. If there are clients whom I've not been able to contact, then I'd ask SN if they are still going for their appointments. If they are, then I'd get the date of their next appointment so I can meet the clients when they come to the clinic.

After spending about 40 minutes at the ID clinic and after noting down the date of Sofie's appointment next week, I told SN I'd need to go down to the pharmacy to get one more medication for Sofie. When SN saw the slip, she said she had some in her cabinet, so yes, I didn't have to go down to the pharmacy. Yayy!

So this afternoon I went over to Sofie's house again. I didn't call to tell them before hand I was coming but I figured Sofie was too weak to go anywhere anyway.

Only Sofie and Ika were in. It's school holidays for all 4 kids but the 3 brothers weren't home. Azlan, the eldest, had gone to make some money by working part time during holidays with a contractor to build a house. Azman and Saiful were at a supermarket to buy some things. Saiful got some amount of money during his stay at the hospital with his mother. He got himself quite a number of abang angkat and kakak angkat who took pity on him having to wait for his mother at the hospital for more than 2 weeks, and they all gave him some amount of money. Being the friendly and talkative type (and small-sized to add, so an added "cute" factor), one of the kakak angkat even told him that even if anyone kidnaps him, they'd probably let him go because he tends to ask so many questions… :)

Anyway, Sofie was lying on her mattress in her bedroom. I went straight in as I didn't want her to get up. Ika got worried when she saw me straight into the room. "Alamak, bilik sepah," she said. I wasn't bothered at all though, and Sofie was too weak to get up to be bothered by the condition of her room.

Sofie still looked very weak. Apparently earlier in the morning, she needed to go to the toilet but didn't want to wake her children, so she got up on her own and ended up falling in the kitchen. The kids then woke up after they heard her shouting in pain. Looking at her condition today, I told her not to take the bus when she goes for her appointment next week. I promised to fetch her at home and bring her to the hospital.

Sofie also told me that they may move to another house soon. During Sofie's 2 weeks stay in the hospital, her sister had been looking around for another house to rent. What they couldn't stand was the ridiculous water bills they had been forced to pay by the landlord. You see, at present they're renting a unit from a row of houses belonging to the same landlord. Each unit comes with individual electricity meters, so each pay for their own electricity bill. However, all the row of houses share the same water meter and so the water bill is divided amongst the tenants. Each month the landlord would just issue them some sort of a bill indicating their fixed rental amount and the amount they'd need to pay for water usage. And for the latest bill, they were told to pay RM100 for water.

It is not surprising that the water bill is high because at the moment the landlord is still building more units of houses to be rented out. But to charge out the bill equally amongst the tenants is totally unfair as the usage has been mainly to build the new units – not by the tenants!

According to Sofie, her sister has found a suitable house nearer to Ipoh, with an extra room but at the same rental rate with the present house. In addition, it is nearer to the bus stop and a pasar malam. In terms of facilities, it is definitely better. And more importantly, whatever utility bills they have to pay will be whatever they themselves use.

Sofie's sister had just been waiting for Sofie to get better to show her the house. They may move to the new place after CNY.

I told Sofie to inform me if and when they move to the new house, especially if they intend to move before her appointment next week.


Pelajar Malaysia Dirogol Oleh 7 Lelaki Russia Di Britain

Posted: 01 Feb 2011 06:24 AM PST

Sebuah akhbar tabloid British, The Sun melaporkan bahawa seorang pelajar perempuan Malaysia berusia 18 tahun, telah dirogol secara beramai-ramai oleh 7 orang lelaki Rusia yang mengaku diri mereka pelajar di Bellerbys College in Greenwich, South London.

Pelajar malang dipercayai dirogol setelah diberi 'dadah' dan gambar sewaktu ia diperkosa turut dirakamkan.

Salah seorang perogol itu bernama Oleg Vladimirvich Ivanov, 23 dan dia ialah seorang pegawai perisik untuk Polis Moscow. Oleg sudahpun didakwa.

Peristiwa malang ini berlaku 2 minggu lalu semasa pelajar-pelajar pengajian bahasa Inggeris kolej tersebut mengadakan parti. iPhone yang digunakan untuk merakam kejadian itu sudah dirampas oleh pihak polis.

Ivanov dan 3 lagi lelaki Gregory Andreev Melnikov, 22, Norayr Davtyan, 25, dan Arnen Simonay, 26, sudahpun didakwa di the Woolwich Magistrates' Court pada hari Selasa dan Rabu lepas. 4 orang lagi masih direman.

Pelajar tersebut dilaporkan di dalam keadaan trauma.

Ulasan GB

Setakat ini GB belum mendengar atau terbaca apa-apa ulasan dari Wisma Putra mengenai insiden di atas.


成立皇委会没咨询赵家让人觉得虎头蛇尾,总检查署申请司法审核让人怀疑诚意不足

Posted: 01 Feb 2011 04:49 AM PST

我对全国总检察长丹斯里阿都干尼对赵明福验尸庭作出"悬案"裁决向上诉庭上诉申请司法审核判赵明福自杀而感到失望。虽然总检查署有权向上诉庭申请司法检讨,但是这个动作让人觉得联邦政府企图干扰皇家调查委员会的调查工作,或者是联邦政府有意拖缓皇委会的调查工作,无意让真相大白。有关方面,包括首相纳吉必须立即针对总检查署申请司法检讨向公众作出完整交代,尤其是总检查署向上诉庭申请把此案推向"自杀"的方向审理。首相纳吉上星期宣布成立皇委会时并没有咨询赵家,这让人觉得联邦政府虎头蛇尾。如今总检查署向上诉庭申请司法审核,让人们更怀疑联邦政府诚意不足。纳吉不能以为国阵在上周日的丁能补选以更大的多数票凯旋而骄傲自满。纳吉更不能因为国阵在三个华裔选民占大多数的选区以微差多数票获胜而以为华裔选票已经回流给国阵,或者以为国阵无需在来届大选只需依靠5至10


PRK Merlimau: Bekas Datuk Bandar Antara Yang Tersenarai Sebagai Calon UMNO

Posted: 01 Feb 2011 04:59 AM PST

Tujuh nama diserahkan calon Merlimau

Zaini Md Nor (kiri) dan Mohamed Nasser Selamat. Mereka yang tersenarai sedang melalui proses penapisan sebelum dihantar kepada PM

MELAKA TENGAH: Tujuh nama yang bakal diserahkan kepada Datuk Seri Najib Razak untuk dipertimbangkan sebagai calon Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau pada 6 Mac ini adalah daripada kalangan pegawai kerajaan dan pemimpin politik tempatan.

Ketua Menteri merangkap Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, berkata semua nama sedang melalui proses penapisan oleh jabatan dan agensi kerajaan berkaitan sebelum dihantar kepada Perdana Menteri untuk dipertimbangkan.

Namun menurut sumber, antara nama popular daripada kalangan pegawai kerajaan yang dimaksudkan Mohd Ali itu, termasuk Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal Dan Pembersihan Awam (PPSPPA), Datuk Zaini Md Nor.

Selain itu, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Tanah Adat Melaka (PERTAM), Mohamed Nasser Selamat; Pengurus Pembangunan Perniagaan dan Sosioekonomi Perbadanan Melaka Holdings Sdn Bhd, Roslan Ahmad dan Penghulu DUN Bemban, Jezlee Pit.

Tidak ketinggalan juga nama bekas Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Tan Sri Dr Ibrahim Abu Shah.

Zaini, 50, yang berasal dari Kampung Batu Gajah, Merlimau adalah bekas Datuk Bandar Bandaraya Melaka Bersejarah yang pertama. Beliau sering mendapat pujian Mohd Ali kerana rajin dan proaktif, berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Ekonomi (Kepujian) Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohamed Nasser, 46, adalah bekas Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Jasin dan anak jati DUN berkenaan. Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa (AJK) Umno Bahagian Jasin adalah pemegang Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Perniagaan (BBA) dari Universiti Ohio, Amerika Syarikat.

Roslan adalah AJK Bahagian Umno manakala Jezlee adalah Penolong Setiausaha Pemuda Umno Bahagian Jasin.

Ibrahim, 63, berasal dari Kampung Pulai, Merlimau pula berkelulusan Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dari Universiti Maryland, Amerika Syarikat. Nama beliau sebelum ini pernah dikaitkan untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum 2008.

Sementara itu, di kalangan ahli politik pula, antara nama yang disebut-sebut adalah Timbalan Ketua UMNO Bahagian Jasin, Datuk Mohd Said Yusof dan Ketua Wanita UMNO Bahagian Jasin, Zaleha Bujang.

Selain itu, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Jasin, Zaidi Attan serta Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian, Abdul Nasir Bazid.

Mohd Said adalah bekas Ahli Parlimen Jasin, manakala Zaleha Pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas DUN Bemban.

Zaidi yang juga seorang ahli perniagaan adalah Penolong Setiausaha Pemuda Umno negeri, manakala Abdul Nasir adalah kakitangan sebuah sekolah di Merlimau. -bh


Video: Respons saya terhadap YB Gobalakrishnan

Posted: 01 Feb 2011 04:05 AM PST


Bapa Adakan Hubungan Seks Dengan Anaknya Dipenjara 3 Tahun

Posted: 01 Feb 2011 03:42 AM PST

Lelaki lakukan seks dengan anak dijel tiga tahun

Singapura - Seorang bapa yang melakukan seks secara rela dengan anak perempuannya ketika anak itu berusia 20 tahun dijatuhi hukuman penjara tiga tahun semalam.

Bapa tersebut, 47 tahun, seorang tukang paip mengaku melakukan perbuatan sumbang mahram itu dalam bilik di flatnya pada April 2008.

Nama bapa dan anaknya itu tidak didedahkan bagi melindungi identiti anak perempuanya itu.

Anak perempuannya itu yang kini berusia 23 tahun didakwa di mahkamah pada Mac lalu tetapi dibebaskan.

Bapanya pula tidak hadir ke mahkamah dan waran tangkap dikeluarkan terhadapnya.

Mahkamah diberitahu bahawa lelaki itu sering membawa anaknya keluar minum arak dengan rakannya di sebuah kedai kopi sejak 2006. Oleh kerana mereka sering meluangkan masa bersama, mereka mula akrab sehingga melahirkan bibit-bibit hubungan seks.

Timbalan Pendakwa Raya, Encik Leong Wing Tuck, memberitahu kejadian sumbang mahram itu berlaku pada satu malam April 2008. Kedua-duanya pulang setelah minum arak. Isteri tertuduh tiada di rumah ketika itu.

Semasa si bapa berbaring atas katil, mereka bertengkar kerana anaknya enggan melayannya berbual kerana sibuk melungsuri e-mel di hujung katil.

Dia meminta maaf dan bapanya meminta dia memeluknya. Mereka saling membelai dan mengusap - dan melakukan seks.

Seminggu kemudian, mereka bertengkar berhubung anaknya ingin melanjutkan pelajaran.

Anaknya menghantar khidmat pesanan ringkas kepada rakannya agar menghubungi polis. Bapanya kemudian ditangkap.



Kelantan pernah banjir teruk. Sekarang Johor banjir teruk. Is it an act of God?

Posted: 01 Feb 2011 03:06 AM PST

Tuesday February 1, 2011

Mad scramble to leave Labis as floods threaten

LABIS: It was a race against time for motorists when the trunk road from here to Yong Peng reopened to vehicles.
They literally scrambled to leave because rising waters in the river nearby threatened to flood the roads again yesterday.
Media personnel who came here to cover the Tenang by-election and campaigners made up the bulk of those rushing to leave.
Petrol kiosks were full of vehicles, mostly with outstation registration number plates, especially Selangor and the Federal Territory, waiting to fill their tanks for the "escape".
The trunk road from Labis to Yong Peng was also full of potholes after the flood yesterday.
The signs of an impending flood were evident as flood waters from oil palm plantations lining the road was spilling over to the left lane.
The same situation affected the road from Yong Peng to Labis with water spilling over to the left lane.
But there were hardly any vehicles heading towards Labis which is the stop before Segamat.
Segamat has been the worst hit by the flood and remained inaccessible yesterday.
Journalists from Kuala Lumpur who stayed in Segamat and travelled to Labis daily to cover the by-election had to leave their belongings in Segamat.
Many left Labis for Kuala Lumpur with only the clothes they were wearing and their laptops and mobile phones.

 


Liow: Team formed to probe hospital ceiling collapse

Posted: 31 Jan 2011 06:21 AM PST


Dr M a senile critic, says Azmin

Posted: 31 Jan 2011 08:51 PM PST


Mana Pergi Duit Zakat semasa Harga Barang Naik?

Posted: 31 Jan 2011 11:46 PM PST

[Mode lawak]

1.

Soal: Kenapa harga petrol naik?

Jawab: Sebab [Roman] Abrahamovic sekat supply dari Rusia. Jadi, dia akan cukup duit untuk beli [Fernando] Torres.

2.

Soal: Kenapa harga emas turun?

Jawab: Sebab Torres bawa lari emas bertan-tan dari Tunisia eh, Anfield!

[Mode serius]

1. Kerajaan tidak seharusnya mengawal harga barang. Sama ada kawalan harga untuk menurunkan harga atau kawalan harga untuk menaikkan harga.

2. Kerajaan sepatutnya cuma jadi penyelia (regulator) antara penjual dan pembeli. Kerajaan tidak sepatutnya mengutamakan kepentingan syarikat milik mereka atau mengutamakan kepentingan politik untuk mendapatkan undi popular.

3. Betul, bila harga barang naik ada orang yang kesempitan. Islam sudah ada penyelesaiannya iaitu zakat.

4. Orang kaya dan berduit wajib bayar zakat, orang fakir, miskin dan tidak berduit layak terima zakat.

5. Saya masih menanti kerajaan Pakatan Rakyat meningkatkan sistem zakat di negeri jajahan takluk mereka. Mengharap kerajaan negeri Barisan Nasional melakukannya memang satu mimpi. Politikus PR patut berhenti menyalahkan kerajaan Persekutuan dalam isu ini sebaliknya buat kerja dengan membetulkan sistem zakat di negeri jajahan takluk mereka. Negeri-negeri tersebutkan ibarat Bukit Uhud yang perlu kita pertahankan. Jangan terlalu leka mengira ghanimah yang belum pasti!


A Homecoming of a Different Sort

Posted: 01 Feb 2011 02:57 AM PST

My older boy came back this afternoon :-). Sadly, he looks so thin, gaunt, underfed whilst I have been overfed :-(. I wanted to write this morning but was caught up with cleaning the house for my older boy's return...

Upon arrival home, we jammed as usual - he on the violin and yours truly on the piano. The only keyboard I have been playing is that of my laptop. It is always more fun to play in a group or as a duet. My younger boy does not really play jazz so it is tough to jam with him. We did an impromptu recording of one of the songs we played this afternoon - Guang Liang's "Tong Hua". You can enjoy the original version HERE.

I am in a rush to go for dinner and will upload the video of the jamming session later. It took far too long to upload...Sorry!

Believe it or not, I have not made any preparation for CNY. I have not wrapped my ang pows, have not bought my oranges, have no new clothes to wear for any of the CNY functions. I will not be shopping for clothes as I feel that is a non-necessity. Neither have I bought any hampers to be given away. I guess I will be part of the maddening crowd doing last minute shopping for foodstuff tomorrow.

Somehow, as CNY New Year's Eve and as I spend time with friends and relatives, I realize that family ties are very delicate. There is much emotional baggage we have to carry through the years - the scars of childhood, the hurts and yet - the joys, precious and unforgettable moments which have endeared us to each other. I confess I miss my dad very much.

It is true that our parents have such a strong influence on us. I see in myself what I saw in my dad that irritated me about him - his great love for me and how he would really show so much love, care and concern. He would phone me so often to ask about my kids, my health and even if I coughed in his presence, he would bring out cough expectorant and make me take a spoonful in front of him or there would be no peace.

Er...I do that to my kids and my husband and it is a household joke that one must cough in the privacy of the bathroom or take the cough syrup :-).

Before my son came home, I was frantically worrying about how he would get home. My boy is like my hubby - Mr. Cool...By last weekend, he had not even bought his bus tickets. Then I told him - oh the papers reported that the tickets might be sold out..Actually, I misread - the papers said that tickets from Penang to KL were sold out. After our jamming, my son told me, "Somebody made me panic the other day when ...etc etc."

:-( Sighs. I see in myself mirror images of my mom and my dad.

And I see in my son, a mirror image of myself.

My son teaches music and is very passionate about teaching and about ensuring his kids get distinctions just like me :-). While driving home just now, I told him, "Son, don't scold the students or else they may run away." And his response was , "I care for them and want them to do their best. I scold them so that they will wake up and see the necessity to practise and to excel."

*Gulps* and sighs...

Just like the mother lor...

So this Chinese New Year will be different...I do not know how many more years I have to live but I am going to make sure that I make my moments with my family and loved ones count - that I may leave a legacy of love behind.

I resolve to do the things that really matter a lot - and one of them is to exercise, to study more, to be wiser, stronger, even more resilient than what I am now and to be more than who I am today that my yesterdays will be memorable ones.

Take care and have a lovely Chinese New Year break everyone!

Kung Hei Fatt Choi, Man See Seng Yee, Sang Yi Heng Loong, San Thai Kin Hong, Po Po Ko Seng...

Gong Xi Fa Cai! Sin Nian Kwai Ler! Wan Shi Ru Yi!


Mubarak Disokong Oleh Israel

Posted: 01 Feb 2011 03:05 AM PST

Baitulmaqdis: Israel mengarahkan diplomatnya di Amerika Syarikat, Eropah dan di negara lain untuk menggalakkan negara tuan rumah mereka menyokong rejim Presiden Mesir, Hosni Mubarak.

Akhbar Haaretz melaporkan semalam, rejim Zionis itu memberitahu diplomatnya bahawa adalah penting bagi Barat dan seluruh Timur Tengah untuk mengekalkan kestabilan rejim di Mesir.

"Kerana itu kita mesti mengekang kritikan awam terhadap Presiden Hosni Mubarak," menurut kandungan mesej itu yang dihantar hujung minggu lalu.

Akhbar berkenaan melaporkan, ia dihantar kepada diplomat di Amerika Syarikat, Kanada, China, Russia dan beberapa negara Eropah.

Seorang jurucakap Kementerian Luar dan jurucakap pejabat Perdana Menteri Israel bagaimanapun enggan mengesah atau menafikan laporan itu ketika disoal oleh AFP.

Rejim Zionis itu sehingga ini tidak banyak mengulas mengenai pemberontakan rakyat Mesir.

Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu berkata Ahad lalu, dia mengarahkan menterinya supaya tidak bercakap secara terbuka mengenai perkembangan di negara itu.

Perdana menteri Israel itu berkata, beliau sudah menghubungi Presiden Barack dan setiausaha negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton mengenai perkembangan di Mesir dan juga sudah memberitahu anggota Kabinet Israel agar jangan membuat sebarang kenyataan mengenai negara jirannya itu.

Mesir adalah negara Arab pertama untuk memeterai perjanjian damai dengan Israel pada 1979 yang disusuli dengan Jordan pada 1994.

Seorang bekas menteri pertahanan Israel, Benjamin Ben-Eliezer berkata, beliau bersedih dengan kemungkinan Hosni Mubarak disingkirkan kerana presiden Mesir itu adalah orang kanan kita yang paling penting di Asia Barat.

Seorang lagi bekas menteri pertahanan, Shaul Mofaz, berkata, Tel Aviv bimbang jika kumpulan pembangkang yang diharamkan, Ikhwanul Muslimin akan mengambil alih kuasa di Mesir.

"Berikutan perkembangan terbaru di Lubnan yang mengukuhkan kedudukan Hizbullah. perkembangan di Israel menjadi satu lagi cabaran besar," kata Mofaz kepada radio Tentera.

Beberapa pegawai di Israel mengharapkan Mubarak kekal berkuasa dengan menyatakan pemimpin kuku besi itu tidak mempunyai pengganti yang jelas.
Pelantikan Omar Suleiman kelmarin sebagai naib presiden dialu-alukan oleh beberapa pihak di Israel berikutan bekas ketua risikan Mesir itu mempunyai hubungan baik dengan Tel AVivb.

Seorang pegawai Israel yang tidak mahu namanya didedahkan berkata: "Menurut penelitian kami Mubarak akan mampu bertahan


Kes Teoh: Keputusan Peguam Negara Cetus Kekeliruan

Posted: 01 Feb 2011 02:02 AM PST

Shah Alam: Keluarga mendiang Teoh Beng Hock bingung dengan sikap Peguam Negara yang berkeras mahu mengadakan dua prosiding berasingan ke atas siasatan kematian pembantu khas exco negeri Selangor itu, kata peguam keluarga tersebut, semalam.

Encik Gobind Singh Deo, yang selama ini mewakili keluarga mendiang Teoh, mempersoalkan motif Peguam Negara Malaysia, Tan Sri Abdul Gani Patail, menggesa diadakan semakan kehakiman terhadap keputusan koroner berhubung kematian pembantu exco Selangor itu, walaupun satu suruhanjaya siasatan diraja (RCI) telah diumumkan dan dibentuk bagi menyiasat kes yang sama.

Mahkamah Tinggi semalam menetapkan 17 Februari ini bagi sebutan permohonan semakan kehakiman yang difailkan Tan Sri Abdul Gani itu.

Hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki memutuskan demikian selepas mendengar permohonan kedua-dua pihak dan beliau hanya membenarkan pihak pendakwaan dan keluarga Teoh sahaja berhujah berkaitan permohonan itu.

Pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM), Kerajaan Negeri Selangor dan Badan Peguam dibenarkan bertindak sebagai pemerhati sahaja.

'Apakah RCI dibenarkan mengambil pendirian berbeza dalam Mahkamah Tinggi?' kata Encik Gobind pada satu sidang akhbar semalam.

'Kita tidak boleh mempunyai dapatan berasingan dalam semakan RCI dan Mahkamah Tinggi,' kata beliau sambil menggesa peguam negara menarik balik permohonannya dan meneruskan prosiding RCI bagi mengelakkan kekeliruan.

Peguam kanan kerajaan Malaysia, Encik Dzulkifli Ahmad, awal dari ini berkata dalam mahkamah bahawa beliau telah menerima arahan daripada peguam negara itu agar meneruskan permohonan semakan itu di Mahkamah Tinggi, di sini.

Ini walaupun RCI telah diberikan skop lebih luas bagi menyiasat suasana kontroversial berkaitan kematian Encik Teoh yang dikatakan jatuh daripada bangunan kompleks yang menempatkan ibu pejabat SPRM dua tahun lalu.

Encik Dzulkifli memberitahu wartawan bahawa ia disebabkan peguam negara telah memfailkan semakan terhadap keputusan kehakiman terbuka di Mahkamah Tinggi sebelum RCI dibentuk dan skopnya diluaskan.

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada mulanya mengumumkan bahawa RCI akan hanya menyiasat prosedur SPRM atas dakwaan melanggar hak asasi tetapi kemudian mengalah kepada tekanan awam untuk turut menyiasat kematian mendiang Teoh. -- Agensi.


My Teluk Chempedak Again...

Posted: 31 Jan 2011 06:34 PM PST

Rough, muddy, milky-coffee waves.

Strong, breezy winds blowing serenely..

A morning's paradise.

The panoramic view..

The coconut tree never fails to show its strong presence..

The newly renovated restaurant by the beach..
it's located just behind the KFC and is just beside Hyatt.
It's now a restaurant. Dulu it was just a big warong.
The kuehs and the ayam goreng kampung are delicious.
Roti canai ada..nasi lemak ada..macam2 ada!
Afternoon menu lagi widespread..


Warong UnderTree...
Yeah..that's its name!
You'll like the restaurant for sure..

p.s. The makcik tadi almost tersilap kira total..
I told her janganlah..she underkira actually.
Pakai calculator lah kak..she said mata tak brapa nampak..
hooi..dek..tengokkan sikit yea.


No comments: