Wednesday, March 2, 2011

Kenapa Tuduhan Ke Atas Chan Kong Choi Ringan Sangat?

Kenapa Tuduhan Ke Atas Chan Kong Choi Ringan Sangat?


Kenapa Tuduhan Ke Atas Chan Kong Choi Ringan Sangat?

Posted: 02 Mar 2011 10:30 AM PST

Seorang ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Account Committee (PAC) telah mempersoalkan 'tuduhan ringan' yang dikenakan kepada bekas menteri pengangkutan, Tan Sri Chan Kong Choy berhubung kaitannya dengan skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Ahli parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar yang ahli jawatankuasa pusat PAS berkata apabila ahli politik BN yang berprofail tinggi didakwa, tuduhan yang lazim dikenakan adalah ringan.

"Saya ingin tahu mengapa sedemikian. Perkara yang sama berlaku dengan (bekas menteri besar Selangor Datuk Seri Dr Mohd) Khir Toyo dan bekas setiauasha politik (bekas menteri kewangan) Nor Mohamed Yakcop," kata Kamaruddin ketika dihubungi.

"Hal ini seakan telah menjadi pola sekarang apabila membabitkan kes-kes berprofail tinggi. Ahli politik BN yang didakwa - jika mereka didakwa - akan dikenakan hukuman yang paling ringan."

Chan pada Isnin lalu dikenakan tiga pertuduhan menipu, yang membawa hukuman maksimum lima tahun setiap satu atau denda, atau kedua-duanya sekali.

Sebelum ini, PAC selepas inkuirinya pernah mencadangkan Chan disiasat untuk tuduhan pecah amanah(CBT), yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun, sebatan rotan dan denda bagi pegawai kerajaan. -mk


Who's afraid of credit cards?!

Posted: 02 Mar 2011 10:05 AM PST

Got a long story to tell. I wrote it quite a while ago on my other blog but I've been told that it deserves a wider audience. It's a true story about someone getting into some messy financial problems. So if you ever need a story about what wanton borrowing can do to you, here it is. There are good guys and bad guys in this story. Obviously, I'm the principal good guy. The bad guys are the commercial banks. 

Okay, it is not an exciting tale but heck, if a story about a stammerer can win an Oscar, maybe I can win a Razzie with this one! That is, if anyone bothers to make it into a film!

Therefore hold tight, go and wash up, brush your teeth and settle back on your cushy, comfy sofa. Be prepared to get lulled into sleep as you read Getting Into Financial Debt, a "gory" lesson in six parts:

Part 1 - The Problem
Part 2 - No Solution
Part 3 - The Light
Part 4 - The Briefing
Part 5 - Submission
Part 6 - Conclusion
ca-pub-5430283382112812


Kolum Mendepani Zaman di Sinar Harian: Peranan Rakyat Pertahan Perubahan Politik Negara

Posted: 02 Mar 2011 08:44 AM PST

Ibu saya sering susah hati melihat suasana politik apabila menonton berita di televisyen atau membaca akhbar arus perdana. Saya akan dihujani pelbagai soalan dan pertanyaan apabila bertemu dengannya.

Bukan ibu saya seorang yang mempunyai perasaan sedemikian. Wujud sesetengah pihak yang merasakan politik kita semakin tidak menentu dan meresahkan selepas perubahan besar pilihan raya umum 8 Mac 2008.

Namun di sebalik gambaran ini, sedar atau tidak politik kita benar-benar berubah selepas PRU-12 dan rakyat mendapat manfaatnya. Sebelum ini, kehadiran pembangkang yang kecil di Parlimen membolehkan Barisan Nasional melaksanakan semua dasar-dasar yang mereka mahukan. Perbahasan di Parlimen kurang bermakna. Peranan institusi Parlimen sebagai badan perundangan tertinggi untuk meneliti rang undang-undang yang dibentangkan kurang berkesan.

Kali ini situasinya berbeza akibat penafian majoriti dua pertiga di Parlimen. Pengaruh Parlimen yang sebelum ini merosot berbanding dengan kuasa eksekutif beransur-ansur pulih. Wujudnya lima (kini empat) kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat membolehkan dasar-dasar yang sebelum ini tidak kita bayangkan diperkenalkan, sekaligus menimbulkan persaingan antara negeri-negeri dan menghidupkan semangat Federalisme sebagaimana dibayangkan bapa-bapa kemerdekaan kita dahulu. Kita menyaksikan demokrasi negara kita menjadi semakin matang.

Rancangan pelaksanaan dasar-dasar seperti Cukai Perkhidmatan dan Barangan (GST) dan judi bola dibatalkan selepas mendapat tentangan hebat daripada rakyat termasuk Pakatan Rakyat. Begitu juga pembekuan dan penurunan harga tol lebuhraya, insentif untuk guru-guru besar serta Dasar Perumahan Negara semuanya dilaksanakan selepas Pakatan Rakyat memperkenalkan Buku Jingga pada Disember 2011.

Walaupun pada awalnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memperlekehkan Buku Jingga sebagai populis dan tidak bertanggungjawab, beliau nampaknya mengambil serius saranan Buku Jingga dengan pelaksanaan beberapa dasar yang serupa atau hampir sama.

Pada masa yang sama pengenalan program-program seperti Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Program Transformasi Kerajaan (GTP) juga timbul berikutan persaingan politik yang lebih hebat pasca 2008.

Selepas sekian lama, akhirnya persoalan dasar mendapat tempat dalam wacana politik negara. Sebelum ini politik kita terlalu berkisar tentang persoalan kaum dan agama, soal personaliti dan perkara tetek-bengek.

Jelas sekali Barisan Nasional terpaksa bekerja lebih keras kerana mereka menyedari Pakatan Rakyat sedang memantau mereka dengan lebih dekat. Pada masa yang sama, Pakatan Rakyat terpaksa bekerja keras untuk memenangi hati rakyat dan membuktikan kemampuan mentadbir di negeri-negeri Pakatan.

Konsepnya mudah, seperti perniagaan juga, syarikat yang berbentuk monopoli dan dijamin pasaran mereka biasanya tidak akan memberi perkhidmatan yang baik berbanding syarikat yang terpaksa bersaing untuk mendapatkan pasaran mereka. Suasana politik yang lebih kompetitif menuntut semua pihak untuk bekerja lebih keras dan lebih berhati-hati dalam pelaksanaan dasar.

Akhirnya, yang mendapat manfaat daripada suasana ini adalah rakyat. Pandangan dan pendapat rakyat yang sebelum ini terlalu jauh dengan kerajaan boleh disuarakan. Tambahan pula monopoli maklumat kerajaan juga terhakis, dan dengan adanya Internet serta media sosial seperti Facebook dan Twitter, rakyat juga boleh menyuarakan pandangan dengan memintas monopoli media arus perdana.

Namun ini bukanlah bermakna segala-galanya sudah berubah. Masih banyak dasar-dasar yang tidak memberi manfaat kepada rakyat serta penyelewengan dan salahguna kuasa yang berlaku. Semangat sebenar Federalisme masih tidak dilihat seperti dalam isu air di Selangor mahupun penafian royalti minyak Kelantan. Justeru, rakyat seharusnya bersama-sama mempertahankan demokrasi dan memastikan keseimbangan kuasa antara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat terus kekal bagi membolehkan wujud kuasa imbang dan semak (check and balance) dalam pentadbiran negara.

Kita harus mengambil iktibar daripada perubahan politik di Timur Tengah. Rakyat Tunisia, Mesir dan Libya khususnya generasi muda menuntut demokrasi memandangkan suara dan peranan mereka diketepikan menerusi sistem politik sedia ada. 'Demokrasi' di kesemua negara-negara tersebut selama ini bermakna dominasi satu parti, penyelewengan yang berleluasa serta penindasan tokoh-tokoh pembangkang.

Kita tidak mahu meniti jalan itu lagi. Politik yang ditentukan daripada atas ke bawah sudah tidak relevan untuk abad ke-21. Rakyat yang harus menentukan perjalanan negara dari bawah ke atas.

Namun ini juga bermakna kita harus membiasakan diri dengan suasana politik demokrasi. Ada yang tidak senang dengan suhu politik yang terlalu tinggi tetapi itu adalah sebahagian daripada sistem demokrasi. Rakyat seharusnya memainkan peranan dengan lebih aktif bagi memastikan mereka mempunyai kuasa menentukan halatuju negara. Ini adalah sebahagian daripada proses kematangan demokrasi yang harus dilalui mana-mana negara.

Dengan ini impian bapa-bapa kemerdekaan untuk melihat lahirnya negara yang merdeka dan berdaulat serta berdasarkan kebebasan dan keadilan menjadi realiti.


WUX: Latest Inspira on the road but Proton's shares dive on Lotus worries

Posted: 02 Mar 2011 08:03 AM PST

Saw this Inspira last Sunday, 27/02/2011.

Brand new Inspira! I wonder when Proton will be inspired to make the next copy car!



PRK Kerdau: Mata SPR Buta Sebelah

Posted: 02 Mar 2011 08:22 AM PST

Petaling Jaya: Pakatan Rakyat mendakwa Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) hanya nampak dan bertindak ke atas kesalahan yang dilakukan oleh pakatan pembangkang tetapi membisu terhadap Barisan Nasional (BN).

Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri PKR Pahang, Mohd Nizam Hamid berkata, SPR mendiamkan diri mengenai penyalahgunaan kuasa oleh BN yang berlaku di merata tempat di Kerdau.

Sebaliknya, kata beliau, Suruhanjaya berkenaan sangat prihatin dengan kesalahan kecil yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat.

"Bendera dan kain rentang yang ada tulisan Pakatan Rakyat dibuang oleh petugas SPR tetapi pengguna jentera kerajaan oleh BN dibiarkan.

"Tetapi mereka guna pejabat penghulu untuk berkempen, guna bangunan kerajaan SPR diam sahaja. Dalam hal ini, SPR berat sebelah.

Mereka ambil tindakan ke atas pembangkang sahaja," katanya ketika dihubungi hari ini.

Dalam pilihan raya kecil (PRK) Kerdau Ahad ini, calon BN Syed Ibrahim Syed Ahmad dicabar calon PAS, Hasanuddin Salim. PRK itu diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya, Datuk Zaharuddin Abu Kassim, Januari lalu akibat sakit jantung.

Mohd Nizam juga mendakwa, Majlis Belia Negara dan parti Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) turut membuka bilik gerakan masing-masing sedangkan mereka bukan parti politik.

Sementara itu, beliau berkata, jentera pilihan raya pembangkang telah berjaya memasuki semua kampung yang sebelum ini tidak boleh berbuat demikian. Ia termasuk di Felda Jengka 15 yang barangkali kubu paling kuat Umno di sini.

"Di kawasan Felda pula dalam tinjauan yang dibuat, nampaknya mereka tidak terpengaruh dengan peruntukan RM10 juta yang diluluskan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kepada mereka Ahad lalu.

"Jika ini benar-benar berlaku, saya optimis PAS berpeluang besar untuk memenangi kerusi Kerdau, Ahad ini," katanya. -FMT

Ulasan GB

Biasalah.

Mata SPR dan para pegawainya memang buta sebelah. Hanya melihat dan mencari kesalahan Pakatan Rakyat walaupun sebesar hama.

Kesalahan BN sebesar gajah tak mengapa.


Ikhwan In Post Revolutionary Egypt : (Hurriyet Daily)

Posted: 02 Mar 2011 04:29 AM PST

"You're in the seat of the supreme spiritual guide of the Brotherhood," Dr. Essam el-Erian, member of the Muslim Brotherhood's Guidance council, told me, laughing.

I sprung out of my seat and apologized.

"Oh no, please, it's absolutely fine – besides, if a member of the Brotherhood sat there someone would assume that he wants to be a guide – but you're not one of us, so that's quite fine. Sit, please, I insist!"

His good mood betrayed a confident, borderline pompous future outlook.

It's understandable though – why wouldn't he be confident? The Muslim Brotherhood, Egypt's most organized opposition force so far, appears at first sight atop the winners list of the Jan. 25 revolution. It is being invited to meetings with the Armed Forces' supreme council in its capacity of head of state, it is on the way to establishing a political party, the "Freedom and Justice Party," for the first time in its history of more than 80 years, and one of its most famous sympathizing imams, Youssef el-Qaradawi, has returned to Egypt from exile and sent waves across society when he led a million-person Friday prayer in Tahrir last week.

When asked about future plans, Dr. el-Erian is confident. He speaks slowly, in detached words. "For the sake of preserving national cohesion, we will not be fielding a candidate for the presidential elections. We will not seek to be a majority in the parliament either. Probably target 35 or 40 percent; we'd like to see all parties represented. Remember when Hamas got a majority – they didn't want it." He tells me the Brotherhood won't be fielding candidates in all constituencies. I ask him whether he believed that, if they fielded candidates countrywide, the Brotherhood could indeed gain a parliamentary majority.

He smiles – an amused, confident smile. "I told you. We're simply not attempting to be the majority."

But along with its apparent wins, the organization is being faced by a number of new challenges it is yet to decide how to best address; the months to come may be less smooth than it hopes and far from winning a potential majority, many believe that the Brotherhood is losing ground.

For one, the Brotherhood will enter a competitive, perhaps even harsh, public political arena, and will be viewed by the Egyptian public, especially its newly politicized youth, under the same light as other political parties – a new situation for the organization. From now on, the Brotherhood will officially be part of the political game, alongside a number of old and new actors. Its position as sole opposition, which had allowed it to win nearly one-fifth of the seats of the Parliament in 2005, will be diluted into a wider and more diverse political spectrum.

Second, in 2005, as in previous elections, the Brotherhood had fielded candidates as independents or through other parties – gaining the benefits of political participation without being held accountable as a party for its members' actions. This will no longer be an option. As it steps into the political arena, the Brotherhood will now be compelled to compromise and cut deals with its political opponents and partners, another first in the Brotherhood's political maturity process, after an 80-years-long adolescence.

A third point is that the Muslim Brotherhood is also conceding another staple in its rhetoric: its excuses. They had always relied on its "outcast" position and blaming the government for demonizing it and seeking to elbow them off the public opinion board – a valid accusation, but one that ran its course the day they were invited to the first post-Mubarak discussion panel with the army, as one of the country's legitimate political forces. The organization will now be fully accountable to the public.

Finally, the Jan. 25 revolution uncovered a new fault line within the Brotherhood, between the old establishment and the younger generation – the "Brotherhood Youth." Characterized by a greater openness toward other movements, the Brotherhood Youth were part of the nebulous coalition of youth groups that met and coordinated before and throughout the revolution.

It took the rest of the organization several days after Jan. 25 to realize that the movement on the street was irrevocable and decided to toe the line, at times stepping on the youth wing's feet. The public face of the organization remains that of the old guard, represented primarily in the guidance council, but the internal strife is far from being won, as the youth wing is bound to slowly gain in political stature and to attempt to exert its pressure within the organization.

It is difficult to predict the influence of the Brotherhood in the phase to come, but with a compulsory period of political breaking in stemming from its new "legalized" status, the Brotherhood will need some time to find its bearings in a political scene becoming complex by the day.

*Mohamed El Dahshan is an economist and writer based in Cairo, Egypt.


Catitan sut:
Ikhwan sekali lagi terpaksa berada di persimpangan, Ikhwan kini berada di dalam keadaan yang memerlukan pimpinan mereka menentukan hala-tuju mereka: di samping untuk melestarikan keutuhan asas-asas dakwah yang dibina oleh Imam Hassan al-Banna, mereka juga perlu menentukan kedudukan mereka dalam politik baru Masir.

Mereka sebelum ini dituduh sebagai kumpulan yang mahu kefahaman mereka dilaksanakan dalam negara, tetapi tidak mahu mengambil tanggung-jawab tersebut secara resmi. Mereka sehingga kini adalah pertubuhan yang tidak berdaftar dengan kerajaan, tetapi mempunyai rangkaian dalam masyarakat yang begitu menjalar. Oleh itu timbullah bermacam sangkaan dan tuduhan terhadap mereka termasuk militant dan ektremis.

Ikhwan di anggotai oleh golongan ulama, cendiakawan, profesional. pelajar dan orang biasa. Mereka merangkumi golongan yang terlibat dengan aliran salafi, golongan mazhabi dan asya'irah, serta golongan cenderung kepada tasauf dan golongan yang menolak institusi tasauf, serta golongan yang terlibat dengan pilihanraya dan golongan yang menolak penglibatan dalam pilihanraya. Apa yang mempersatukan mereka ialah kaedah asas dakwah yang dipelopori oleh Imam Hassan al-Banna.

Agaknya kita sangat perlu belajar dari perjalanan dan pengalaman Ikhwan, di samping kita berusaha memahami hikmah amaliah dari Risalah an-Nur, Syaikh Said Nursi serta Jamaah Tabligh, Maulana Ilyas




lalalalala

Posted: 02 Mar 2011 05:54 AM PST

ya tuhan dah berkurun lama akak x jengah blog ni kan...bukan ape uollss...keje akak x membenarkan akak untuk jengah blog..sibuk gamaknya...

ko mampu ko lebih sibuk dr bini obama..kan....

dalam sibuk2 akak ni banyak cerita akak nak kongsi dengan uollssss...x tau nak cerita yang mane dulu....

ok cam ni...rase nye belom terlambat nak ucap selamat ari jadi kat kawan baik akak yang kechantikan dia mampu memukau seluruh alam...hari jadi dia unik skit..4 tahun sekali...29hb feb..

lain x bukan wanita chantik pujaan ramai...hotmama..

so kalau ikut tarih hari hari jadi sebenar ko adalah ko berumur 7 tahun lebih...bleh...tapi rupa ko makcik2....

slamat ari jadi nyah...semoga ko chantik selalu..gitew...nanti mak hadiahkan ko sebidang tanah dengan siap tebu seladang ok....

so masa hari jadi hotmama tu..dia nak belanja lah akak makan katanya....so deal kul 7 nak gerak....

tetiba bapak akak suruh akak p anta klinik...brani mati ko nak kata "no" kat bapak ko...jam dah kul 6.45 ni... takut lambat lak kan...so pi lah anta..gedebak gedebuk...7 30 baru selesai...so akak rempit lah ke umah hotmama...

tapi uollsss perjalanan akak makn lambat gara2 pemandu wanita yang sengal sengal ubi ni...bawak macam haram....30km sejam..ko mampu?....orang beratur belakang dia ni...so akak potong lah....

seorang pompuan yang cara pemanduan dia sangat hanjing...kerusi punya lah kedepan..seinci lagi muka dia cium stering... kenapa ko x cangkung je atas stering tu...mak datuk gila ke hapa..kerusi kedepan tahap maksima...bawak slow...siap bersms masa drive...

ikutkan hati nak akak langgar je.....so ape lagi akak hon dia lamaaaaaaaaaaaa.....dan dan je terus pecut dr 30 ke 100km...ko mampu..biadap ke tidak betina ni....

lepas tu plak nak keumah hotmama ni kena lak lalu pasar malam...

ade pulak anak beranak berpimpin tangan tengah jalan.. berorang hon hon dia buat bodoh je..sakit nya hati...suka ria je dia jalan x tengok kiri kanan...hon x dengar akak bukak tingkap terus jerit...

"woi tepi lah..ko buta ke hapa.."

dia terus ke tepi..hati akak panas je..akak pun jalan potong dia..
niat dalam hati dapat je lepas 3 hanj ni akak nak maki lagi skali

akak toleh...

akak terkesima....

tarik drawer dashboard...capat tasbih..zikir sambil drive...

takut tiba2 petir sambar akak...trus tiket masuk neraka...

sebab 3 orang tu mmg orang buta uollsss...

matilahhhhh....

lain kali pakai lah baju tulis saya buta... kannnnnnn...


..


Big Bang – Tonight music video & pics

Posted: 02 Mar 2011 06:35 AM PST

Korean music video and concept pics for Tonight, title track of pop group Big Bang's fourth mini-album. MV starring American-Chinese singer Chloe Wang (who released a Chinese album in 2009), filmed in Las Vegas…

There's more, read the full post »

Big Bang – Tonight music video & pics from YeinJee's Asian Blog


Muhyiddin Dikecam Kerana Cuba Campurtangan Isu Fatwa

Posted: 02 Mar 2011 06:30 AM PST

PAS menegaskan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai "tidak layak" untuk membuat keputusan bahawa fatwa dikeluarkan parti Islam itu, yang seringkali menjadi tumpuan ketika pilihan raya, adalah songsang.

Sambil mempertahankan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub berkata, pihak yang layak untuk membuat keputusan adalah Majlis Fatwa Kebangsaan, bukannya Muhyiddin yang hanya Timbalan Perdana Menteri.

Isu fatwa juga mendapat perhatian ketika pilihan raya kecil kerusi DUN Tenang Januari lalu.

"Kita perlu membuat penyelarasan tetap dalam perkara-perkara penting terutamanya yang melibatkan agama, Nik Aziz adalah seorang yang berautoriti untuk mengeluarkan pandangan dan memberikan respons berkaitan agama Islam.

"Mungkin kenyataan yang dikeluarkan Nik Aziz selama ini tidak selari dengan Umno-Barisan Nasional (BN)," katanya kepada The Malaysian Insider hari ini.

Ahli Parlimen Kubang Kerian ini menambah, sekiranya Muhyiddin merasakan pandangan yang dikeluarkan pemimpin tertinggi PAS itu tidak betul, beliau perlu membawa perkara tersebut ke Majlis Fatwa Kebangsaan bukan membuat keputusan sendiri.

"Kalau Muhyiddin rasa tak betul, beliau boleh buat penyelarasan dengan Majlis Fatwa Kebangsaan, sebenarnya ia harus dijawab secara intelektual termasuk ulama dan juga mereka yang pakar (dalam hal agama).

"Jadi percanggahan pendapat yang wujud ini harus dijawab secara lebih baik dan intelektual oleh ulama dan mungkin juga Majlis Fatwa Kebangsaan," katanya.

Salahuddin berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Muhyiddin yang menuduh PAS seringkali mengeluarkan fatwa-fatwa songsang untuk mengelirukan akidah orang Islam selain mahu mendapatkan sokongan pengundi Melayu.

Kelmarin Muhyiddin yang juga timbalan presiden Umno mendakwa, orang Islam tidak memerlukan sebarang fatwa baru apatah lagi fatwa songsang dikeluarkan PAS terutamanya Nik Aziz.

Pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang bulan lalu, Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan didakwa mengeluarkan fatwa bahawa undi Umno akan jadi jahiliah.

Malah sebelum ini PAS turut didakwa mengeluarkan pelbagai fatwa termasuk undi PAS boleh masuk syurga; diharamkan makan daging binatang ternakan yang disembelih orang Umno; sesiapa yang menentang PAS beerti menentang Islam kerana Islam itu PAS dan PAS itu Islam; menuduh kerajaan BN kafir kerana tidak menjalankan hukum Allah s.w.t dan membuat tuduhan bahawa kerajaan Malaysia memisahkan agama dari politik dan dengan itu menjadi kafir.

Terlebih dahulu dalam sidang media yang diadakan, Salahuddin meminta agar jentera pilihan raya Umno-BN tidak melakukan keganasan termasuk membuat provokasi ketika parti Islam itu mengadakan program.

Semenjak kempen pilihan raya kecil DUN Merlimau bermula Sabtu lalu, PAS-Pakatan Rakyat mendakwa diganggu oleh jentera pilihan raya Umno-BN yang menyaksikan beberapa insiden berlaku termasuk pentas DAP terbakar, cermin kereta pecah dan tayar kereka dipancitkan ketika ceramah.

"Kita nak kempen secara sihat, tiada keganasan berlaku... ini jaminan kita.

"Tapi kenapa ceramah yang kita adakan sentiasa ada gangguan? Ini provokasi yang sengaja dirancang, jadi saya minta ia dihentikan," kata Salahuddin.

Pilihan raya kecil DUN Merlimau menyaksikan pertarungan satu lawan satu antara Roslan, ahli jawatankuasa Umno Jasin dan Yuhaizat Abdullah iaitu Timbalan Ketua Pemuda PAS Melaka dan Timbalan Yang Dipertua PAS Jasin. -TMI



The Decline of U.S. Naval Power by Mark Helprin

Posted: 02 Mar 2011 06:27 AM PST

Last week, pirates attacked and executed four Americans in the Indian Ocean. We and the Europeans have endured literally thousands of attacks by the Somali pirates without taking the initiative against their vulnerable boats and bases even once. Such paralysis is but a symptom of a sickness that started some time ago.

The 1968 film, "2001: A Space Odyssey," suggested that in another 30 years commercial flights to the moon, extraterrestrial mining, and interplanetary voyages would be routine. Soon the United States would send multiple missions to the lunar surface, across which astronauts would speed in vehicles. If someone born before Kitty Hawk's first flight would shortly after retirement see men riding around the moon in an automobile, it was reasonable to assume that half again as much time would bring progress at a similarly dazzling rate.

It didn't work out that way. In his 1962 speech at Rice University, perhaps the high-water mark of both the American Century and recorded presidential eloquence, President Kennedy framed the challenge not only of going to the moon but of sustaining American exceptionalism and this country's leading position in the world. He was assassinated a little more than a year later, and in subsequent decades American confidence went south.

Not only have we lost our enthusiasm for the exploration of space, we have retreated on the seas. Up to 30 ships, the largest ever constructed, each capable of carrying 18,000 containers, will soon come off the ways in South Korea. Not only will we neither build, own, nor man them, they won't even call at our ports, which are not large enough to receive them. We are no longer exactly the gem of the ocean. Next in line for gratuitous abdication is our naval position.

Separated by the oceans from sources of raw materials in the Middle East, Africa, Australia and South America, and from markets and manufacture in Europe, East Asia and India, we are in effect an island nation. Because 95% and 90% respectively of U.S. and world foreign trade moves by sea, maritime interdiction is the quickest route to both the strangulation of any given nation and chaos in the international system. First Britain and then the U.S. have been the guarantors of the open oceans. The nature of this task demands a large blue-water fleet that simply cannot be abridged.

Associated Press

Forty percent of the world's population lives within range of modern naval gunfire, and more than two-thirds within easy reach of carrier aircraft.With the loss of a large number of important bases world-wide, if and when the U.S. projects military power it must do so most of the time from its own territory or the sea. Immune to political cross-currents, economically able to cover multiple areas, hypoallergenic to restive populations, and safe from insurgencies, the fleets are instruments of undeniable utility in support of allies and response to aggression. Forty percent of the world's population lives within range of modern naval gunfire, and more than two-thirds within easy reach of carrier aircraft. Nothing is better or safer than naval power and presence to preserve the often fragile reticence among nations, to protect American interests and those of our allies, and to prevent the wars attendant to imbalances of power and unrestrained adventurism.

And yet the fleet has been made to wither even in time of war. We have the smallest navy in almost a century, declining in the past 50 years to 286 from 1,000 principal combatants. Apologists may cite typical postwar diminutions, but the ongoing 17% reduction from 1998 to the present applies to a navy that unlike its wartime predecessors was not previously built up. These are reductions upon reductions. Nor can there be comfort in the fact that modern ships are more capable, for so are the ships of potential opponents. And even if the capacity of a whole navy could be packed into a small number of super ships, they could be in only a limited number of places at a time, and the loss of just a few of them would be catastrophic.

The overall effect of recent erosions is illustrated by the fact that 60 ships were commonly underway in America's seaward approaches in 1998, but today—despite opportunities for the infiltration of terrorists, the potential of weapons of mass destruction, and the ability of rogue nations to sea-launch intermediate and short-range ballistic missiles—there are only 20.

As China's navy rises and ours declines, not that far in the future the trajectories will cross. Rather than face this, we seduce ourselves with redefinitions such as the vogue concept that we can block with relative ease the straits through which the strategic materials upon which China depends must transit. But in one blink this would move us from the canonical British/American control of the sea to the insurgent model of lesser navies such as Germany's in World Wars I and II and the Soviet Union's in the Cold War. If we cast ourselves as insurgents, China will be driven even faster to construct a navy that can dominate the oceans, a complete reversal of fortune.

The United Sates Navy need not follow the Royal Navy into near oblivion. We have five times the population and almost six times the GDP of the U.K., and unlike Britain we were not exhausted by the great wars and their debt, and we neither depended upon an empire for our sway nor did we lose one.

Despite its necessity, deficit reduction is not the only or even the most important thing. Abdicating our more than half-century stabilizing role on the oceans, neglecting the military balance, and relinquishing a position we are fully capable of holding will bring tectonic realignments among nations—and ultimately more expense, bloodletting, and heartbreak than the most furious deficit hawk is capable of imagining. A technological nation with a GDP of $14 trillion can afford to build a fleet worthy of its past and sufficient to its future. Pity it if it does not.

Mr. Helprin, a senior fellow at the Claremont Institute, is the author of, among other works, "Winter's Tale" (Harcourt), "A Soldier of the Great War" (Harcourt) and, most recently, "Digital Barbarism" (HarperCollins). WSJ


Lee Hyori, Fila Sport, New Zealand

Posted: 02 Mar 2011 06:09 AM PST

Korean pop star Lee Hyori featuring for Fila Sport [Kr] 2011 Spring collection. The scenic photos were taken in New Zealand. Speaking of which, best regards to the Kiwis who are suffering from the earthquake, hope they'll recover soon.

Lee Hyori Fila Sport spring fashion

There's more, read the full post »

Lee Hyori, Fila Sport, New Zealand from YeinJee's Asian Blog


Which hairstyles should I go for?

Posted: 02 Mar 2011 05:53 AM PST

All images found here belong to their respective owners.

Images are tagged according to this order:

[1] [2]
[3] [4]
[5] [6]
[7]

My personal favourite is 1 and 3. How about you? What do you think its suitable for me?

1 2 3 4 5 6 7
Filed under: Daily Reports


The Agenda-Setting Mystery Continues

Posted: 02 Mar 2011 05:50 AM PST

Oops! They are doing it again. Doing what? Agenda setting of course!



Agenda setting is a theory of mass communication effects which believes that via the editorial selection process, the MSM defines and transmits political objects to the masses in such a way which affects the relative importance of these objects to the public. Of course the news media may not dictate to the public what to think (such as which candidate to support in the forthcoming Kerdau by-election or the imminent Sarawak state polls), but they tell the public what to think about even to the extent of subtle propaganda via daily news snippets.

Professionally, journalists have been trained to abide by journalistic norms called news values such as proximity, timeliness, conflict, celebrity and human interest. With these, they can determine what is worth reporting thereby indirectly setting the topic of kopi tiam discussions.

In this way, the media subtly guides readers as to what to think, how to think and once they formulate their opinions, influence others to think likewise when these topics are made public not just from the airing in the MSM but also in blog posts, discussions and forwarded articles via email or discussion boards.

Take a look at a few articles that were aired today in chronological order i.e. from the earliest article aired today to the latest aired at the time of writing this post.

1. The Star carried an article HERE titled Talk rife Sarawak polls is near.

2.Reuters released this report on Possible ramifications of Sarawak election.

3. Aidil Syukri of Malaysian Digest wrote about Merlimau & Kerdau: A Sure Win for BN

4. The Malaysian Insider carried this story on One eye on Sarawak, Pakatan resigned to by-election losses.

5. The latest Bernama press release is on Analysts: BN Will Lose Seats But Retain Two-Thirds Majority In Sarawak Election.

This sudden surge in messages, especially pro-BN messages is unprecedented. Personally, I would go with the Reuters report. In fact, I was going to write something along those lines last night but was too dogged tired and hey presto, I saw the Reuters report this morning and knew I am on the right track.

Let's face it. We know the news media agenda is essentially ubiquitous. The MSM acts like opinion leaders talking to opinion followers (the readers). In that way, the news media agenda permeates society bit by bit, day by day.

The five examples I listed above shows that the same stimulus/message is being transmitted via different communication channels and so such repetition can slowly 'brainwash' influence the masses to do/think in line with the thoughts/actions of the status quo.

Bear in mind that because of the nature of the print and alternate media as compared to television news, newspaper/online portal coverage has a stronger effect throughout an campaign. Notably, the extent of influence of tv news would increase when coverage increases over the course of the campaign period..

I am quite puzzled as to why there is this need to push their agenda. Is it not obvious that BN will win in Kerdau? What about in Sarawak? Isn't it obvious that BN will also win there? Then why the push for orientation of news? Any theories from anyone out there? I opine that they want to win and win BIG to regain the two-third majority or MORE.

Does it mean the regime is being rattled by the noise from the ground, particularly wrt our fellowmen in Sarawak? One noteworthy report that caught my attention was this Bernama press release on Sarawak Natives Allowed To Fight Land Claim . Is this new development a pre-election public relations attempt to project a positive image for BN?

Theoretically speaking, the need for orientation depends upon the relevance or uncertainty of the political object. If relevancy is low, then need for orientation is low. If relevancy is high but uncertainty is low, then need for orientation is moderate.

Right now, I don't think the need for orientation is high so agenda setting need not be strong BUT we are seeing otherwise. It is common knowledge that it is only during a social crisis or a time of high relevance and uncertainty that people turn to the media for guidance.

So my question is this - is this agenda-setting wheel turning because some may fear that our citizens may be influenced by what is happening in the Middle East? Is it to allay their deep-set fears that perhaps, just perhaps the rakyat will rise to make that much needed change because we have had enough of the nonsense that we see around us?

Here we are coping with inflation where our trips to the supermarket and wet market leave us reeling in horror at the rising cost of living. In other words, our personal experience and interpersonal experience show us so clearly that something is really wrong because of so many issues. As such, even though there is a silence and a seemingly docile acceptance of the status quo, is it a calm before the storm of change raging in the next GE?

Of course with the dishing of funds to FELDA and many other recipients, especially this week and before any by-election etc, the position of BN seems secure but then again, what lurks in the minds of the voters?

Ahhhh....the mystery of the fence sitters and the last minute swing. Perhaps this is their insurance after all to secure more votes. Until then, the mystery deepens and the spins will continue!


Ustaz Idris Bidas Tuduhan Zahid Hamidi

Posted: 02 Mar 2011 05:30 AM PST

Umno: Untuk rakyat membazir, perut sendiri OK

PAS menafikan menjadi kuda tunggangan PKR apabila melancarkan Buku Jingga di Markaz Induk Pilihan raya Kecil Kerdau pada 26 Februari lalu.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, tuduhan Datuk Seri Dr Zahid Hamidi berhubung perkara itu sebagai satu fitnah kepada PAS supaya wujud perpecahan di dalam Pakatan Rakyat.

"Buku Jingga ialah pemuafakatan bersama dan dirancang serta diteliti oleh ketiga-tiga parti (PAS, PKR dan DAP) supaya mendapat keputusan bersama, bukan oleh satu parti sahaja," jelasnya.

Tambahnya, tuduhan Naib Presiden Umno itu membayangkan keresahan yang ada di dalam pemikiran pemimpin Umno, kerana bimbang rakyat mengalih sokongan kepada PR, terutama angin perubahan di Asia Barat.

Jelasnya lagi, tuduhan yang mengatakan bahawa Buku Jingga mengenepikan pakar-pakar ekonomi adalah tidak betul.

"Orang yang tidak pakai pakar ekonomi ialah pemimpin Umno,"
katanya.

Katanya, kes kritikan Tengku Datuk Zafrul Aziz, Ketua Pegawai Eksekutif bank pelaburan Maybank, terhadap pelantikan Tan Sri Isa Samad selaku pengerusi Felda, nampaknya terus menimbulkan kemarahan di kalangan pemimpin pertengahan Umno.

Mereka, ujarnya menuduh Tengku Zafrul sebagai telah mempertikai dan memperkecil-kecilkan keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kerana melantik Isa, sehingga dicadangkan beliau dipecat daripada jawatan
.

Menurutnya lagi, tuduhan negara akan bankrap jika PR melaksanakan janji 100 hari adalah penyakit yang sama dengan pemimpin-pemimpin yang tidak bertanggungjawab selama ini.

"Mereka akan memastikan perancangan yang baik untuk rakyat dianggap membazir dan boleh membawa bankrap. Jika cadangan untuk perut dan kroni mereka akan bersetuju.

"Ini adalah sikap biasa mana-mana pemimpin yang takut tembelang mereka akan terdedah jika kerajaan baru menggantikan mereka," katanya lagi.

Justeru, PAS ingin mengingatkan Zahid sebelum membuat tuduhan hendaklah menyelidik dahulu.

"Jangan buat telahan sebarangan, sesuai dengan ijazah Doktor Fasafah yang dimiliki. Jangan malukan nilai akademik yang dimiliki oleh beliau
," ujarnya.

Ulasan GB

Mengenai ijazah Doktor Falsafah yang "dimiliki" oleh Ahmad Zahid Hamidi ini, GB telah menulsi sebelum ini bahawa pengurniaan ijazah tersebut oleh UPM amat diragukan oleh ramai ahli akademis.

Satu hari, kebenaran akan terserlah juga. Siasatan mengenainya perlu dilakukan samada ia menyerupai kes anak Muammar Ghadafi yang didakwa telah menciplak dan mengupah orang lain menulis thesisnya.

Sebabnya satu - mentaliti dan tindakan menteri berkenaan tidak selari dengan ijazah yang beliau miliki.


The Libyan people are no more our ally than Qadaffi by Andrew C. McCarthy

Posted: 02 Mar 2011 05:08 AM PST

'The relationship has been moving in a good direction for a number of years now, and I think tonight does mark a new phase," said Condoleezza Rice. President Bush's secretary of state was taking time out from inventing the 70 percent of Palestinians who just want to live side-by-side in peace with the Zionist entity in order to reinvent Moammar Qaddafi.

It was September 2008, and the Freedom Agenda was in full swing, with a few hiccups: Hamas taking over Gaza, Hezbollah strangling what passed for the government of Lebanon, al-Qaeda reassembling in Pakistan, the Taliban resurging in Afghanistan, and, in Iraq, the usual: Shiites killing Sunnis, Sunnis killing Shiites, and everyone killing Americans when they weren't busy chasing any remaining non-Muslims out of the country. What better time to see Colonel Qaddafi, heretofore a barbaric mass-murderer, as the proverbial leopard who'd changed his spots?

In reality, it had been the swift military rout of Saddam Hussein that induced Qaddafi to renounce (or claim to renounce) his ambition to develop weapons of mass destruction in late 2003. But once the hard-power promise of the Bush Doctrine gave way to the belief that thugs could be democratized into submission, the wily old terrorist found a system he could game. And game it he did.

I didn't buy the remaking of Qaddafi then, and I don't buy the remaking of Libya now. That puts me among a breed that, if news accounts are to be believed, is increasingly rare: I don't care about the Libyan people — I'm sorry, I mean the "brave Libyan freedom fighters."

Yes, yes, I know: We are not supposed to look at Libyans now as they appeared the last time we took notice: a cheering throng greeting Abdel Baset al-Megrahi, the Lockerbie terrorist, whom the Obama administration was cajoled into ignoring when the Brits orchestrated his release from jail to appease our spot-shorn leopard. Nor are we supposed to register that Qaddafi's main opponents in this 97 percent Muslim country are Islamists who have about as much use for us as they do for Colonel Crazy. No, this is to be the desperately wished-for Arab awakening, so we are to take the Libyans as noble secularists who just want to throw off the yoke of tyranny and establish democracy (and never you mind the sharia).

Eager to get with the program, newspapers, blogs, and television reports tell us that Qaddafi has been America's incorrigible enemy for 30 years. The problem is, if your memory actually goes back more than ten minutes, you may recall that the same media outlets only recently pronounced Qaddafi downright corrigible.

And why not? After all, that was how the State Department saw it. As if history had never really happened, we agreed to let the strongman receive an ebullient Secretary Rice ("my darling black African woman," as Qaddafi called her) in the very Bab al-Azizia compound that President Reagan had ordered bombed in retaliation for Libya's 1986 terrorist attack on a Berlin disco. Qaddafi had targeted American servicemen and managed to kill two of them while maiming hundreds of other victims.

Had Qaddafi really changed in the ensuing 22 years? He arrived at the 2008 love fest arrayed in one of his lunatic costumes. The room, a smitten Associated Press reported, was "redolent of incense." The dictator couldn't gush enough over "Leezza," being especially "proud of the way she leans back and gives orders to the Arab leaders," as he had told al-Jazeera in a 2007 interview.

That is, nothing had changed. Qaddafi was the same old "mad dog of the Middle East," the title President Reagan aptly bestowed on him in 1986 — even before the strongman ordered the bombing of Pan-Am Flight 103, murdering 259 people onboard (including 189 Americans) and killing eleven more when the wreckage landed on the small Scottish town of Lockerbie. In 2008, just as in 1988, Qaddafi was the same dyed-in-the-wool terrorist he is today, the kind with whom the Bush administration occasionally professed to know you don't negotiate. The kind you regard as an enemy, not a rehabilitation project. National Review

1 | 2 | Next >


Nak Nafi Macamana? Gambar Terpampang Jelas UMNO Masuk PAS

Posted: 02 Mar 2011 05:03 AM PST

Umno Kuala Krau nafi ahli sertai PAS

Petaling Jaya: Ketua Pemuda Umno Kuala Krau, Wan Salman Wan Ismail menafikan bekas Ketua Umno cawangan Jengka 25, Muzamil Mualif dan 11 ahli lain menyertai PAS.

"Kita (Umno) telah berhubung dengan Muzamil dan beliau tidak menyertai PAS," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kemasukan bekas ketua Umno Jengka 25 ke dalam parti Islam itu malam tadi.

Muzamil bersama 11 ahli Umno cawangan berkenaan dikatakan telah menyerahkan borang penyertaan tersebut kepada Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di rumahnya.

Wan Salman, bagaimanapun, enggan mengulas apabila diberitahu ada gambar yang menunjukkan Muzamil menyerahkan borang keahlian PAS kepada Abdul Hadi.

Sebaliknya beliau mahu wartawan mendapatkan maklumat lanjut daripada Ketua Penerangan Umno bahagian Kuala Krau, Datuk Mohamed Jaafar.

Bagaimanapun, usaha menghubungi Mohamed tidak berjaya.

Seorang lagi ahli jawatankuasa Umno Kuala Krau, Mohd Ali Hanafiah Ahmad ketika dihubungi berkata beliau tidak tahu perkara tersebut. -FMT


Ahli Umno sertai PAS selepas Najib datang



TEMERLOH: 2 Mac: Tanah rancangan Felda yang didakwa oleh pemimpin Umno sebagai kubu kuat mereka di Kerdau akhirnya berjaya ditembusi oleh PAS setelah kempen pilihan raya kecil (PRK) bagi Dewan Undangan Negeri (Dun) Kerdau memasuki hari ketiga.
Semalam, seramai 12 ahli Umno dari Felda Jengka 25 bertindak keluar parti untuk menyertai PAS.

Lebih menarik, tindakan ahli-ahli Umno termasuk bekas Ketua Cawangan Umno Felda Jengka 25 itu menyertai PAS dibuat selepas dua hari Perdana Menteri mengadakan lawatan ke situ dengan mengumumkan projek pembangunan berjumlah jutaan ringgit.

Ahli-ahli Umno itu dikatakan kecewa dengan Najib ketika berkunjung ke Jengka yang disifatkan tidak serius mahu membantu masyarakat peneroka.

Satu majlis penyerahan borang keahlian PAS telah diadakan sempena kemasukan tersebut di rumah bekas Ketua Cawangan Umno itu sendiri, Muzammil Alif yang kepada Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Muzammil merupakan pengasas Umno di Jengka 25 dan menjawat jawatan ketua cawangan di situ selama 15 tahun. Beliau juga merupakan pembantu kepada bekas Adun Sanggang, Allahyarham Datuk Abdullah Kia.

Perkembangan tersebut dianggap satu kejayaan besar pada PAS ekoran Jengka 25 sebelum ini merupakan rancangan Felda paling sukar ditembusi oleh PAS dalam DUN Kerdau berbanding Felda Jengka 22 dan jengka 23 yang turut terletak dalam Dun tersebut.

"Ini satu tamparan hebat kepada Umno dan Najib yang baru sahaja datang ke Jengka 25, Kami harap penyertaan mereka akan mengukuhkan lagi perjuangan PAS di situ," kata Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam sidang media pagi tadi.

Di Kerdau, peti undi Jengka 22, Jengka 23 dan Jengka 25 menjadi tumpuan kepada PAS dan Umno yang bertanding dalam PRK di situ berikutan ketiga-tiga peti undi itu mewakili sebahagian besar dari seluruh pengundi di Kerdau yang berjumlah 8,451 orang.

Sepanjang PRK ini, Umno dikatakan mengawal dengan ketat para pengundi di ketiga-tiga tanah rancangan Felda itu daripada ditemui para perayu undi PAS termasuk meletakkan seorang pengurus Felda di setiap blok rumah peneroka untuk memantau perkembangan setiap masa. -HD


Trophy anti-tank missile defense system stops attack on IDF tank

Posted: 02 Mar 2011 06:01 AM PST

Malaysia should buy this from the Jews. It would make our Polish tanks and Turkish IFVs' invincible. Gosh we buy stuff from guys who do not have a history of great military hardware., what I mean is the Turks and the Poles. Most of it made by second rate manufacturers. in their screwed up countries, nearly backwater. Did any Ayyrraaab ever fight against the commies or Indons side by side with us?

Oh yes, I forgot the Jews or the Juice, who never did anything to Malaysia must be boycotted. Please boycott Dell etc and the many others. You would be your stagnant selves when you boycott. You will not be able to send any hate email to me without this wunderbar Jewish innovation. Watch the video clip below again and again and stop talking about boycotts until you practice a Seventh Century lifestyle, without any Jewish innovation:



"Trophy" system is activated for the first time during an IDF operation; force identifies and kills the Gaza terrorist.
(JPost) The Trophy missile defense system deployed with IDF armored units stopped an antitank missile fired by gunmen near the Gaza Strip security fence on Tuesday – the first time it was used during an IDF operation, and the first time a system of this type was successfully battle-tested anywhere in the world.

The IDF Spokesman's Office reported that Trophy (known in Hebrew as "Meyil Ruah," or "Windbreaker") managed to identify and disable the incoming missile, saying no damage had been caused to the tank or its crew.

"For the first time during operational activity, the Trophy system alerted and intercepted a missile," the statement said.

Shortly afterward, IDF troops identified a gunman in the area and opened fire, killing him at the scene.

News of the 401st Armored Brigade's successful use of the Trophy system was greeted with great fanfare in the IDF, which viewed the incident as "historic," and emphasized that it had been the first successful application of any system of its type not only in Israel, but in any country's armed forces. Hat tip: Eye On The World

More...


This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Protes Merebak Ke Oman

Posted: 02 Mar 2011 03:30 AM PST

Muscat - Kerajaan Oman semalam menempatkan pasukan tenteranya di utara Muscat dan berdekatan sempadan Emiriyah Arab Bersatu (UAE) tiga hari selepas bantahan antikerajaan berlangsung.

BEBERAPA askar yang berada di atas kereta perisai mengawal kawasan perindustrian Soha di Oman semalam.

Negara itu yang diperintah oleh dinasti keluarga adalah negara di benua Arab terbaru terlibat dalam krisis kebangkitan rakyat di Asia Barat.

Para penunjuk perasaan itu berkumpul di Sohar, sebuah bandar pelabuhan 120 kilometer dari arah barat laut Muscat.

Mereka yang menuntut kenaikan gaji dan peluang pekerjaan telah bertempur dengan pihak polis di sini.

Media tempatan melaporkan beberapa bangunan kerajaan dan pasar raya telah dibakar kelmarin dan pada Sabtu lalu, polis telah membunuh seorang penunjuk perasaan selepas demonstrasi jalanan bertukar menjadi ganas.

Seorang jurucakap kerajaan berkata, kekacauan semakin teruk apabila kerajaan menghantar pasukan dan kenderaan tentera di sekitar ibu negara dan sempadan Oman.

Bantahan itu adalah sesuatu yang jarang berlaku di Oman dan pemerintahnya, Sultan Qaboos bin Said menawarkan pembaharuan dalam bidang pentadbiran untuk menenangkan penunjuk perasaan.

Pada Ahad lalu, baginda mengarahkan 50,000 peluang pekerjaan dalam perkhidmatan awam dan menawarkan gaji sebanyak 150 rial (RM1,183) sebulan.

Sehari sebelum itu, Sultan Qaboos telah merombak enam anggota Kabinetnya.

Pada 11 Februari lalu, Hosni Mubarak meletakkan jawatan sebagai presiden ekoran bantahan penunjuk perasaan yang menuntut beliau berundur selepas gagal membawa pembaharuan ekonomi di negara tersebut.

Pada Januari lalu pula, para penunjuk perasaan di Tunisia juga berjaya menyebabkan Zine El Abidine Ben Ali meletakkan jawatan setelah beliau yang memerintah selama 23 tahun gagal menyediakan peluang pekerjaan kepada golongan muda selain pentadbirannya dicemari skandal rasuah. - Agensi


Mengecam Campur Tangan Amerika

Posted: 02 Mar 2011 01:52 AM PST

1. Konflik yang berlaku di Libya sememangnya menyaksikan kezaliman pemerintahan Muammar Gaddafi apabila beliau nekad mengisytiharkan perang dengan rakyatnya sendiri. Kini angka korban telah mencecah ribuan nyawa setelah tercetusnya kebangkitan rakyat menolak kepimpinan Muammar Gaddafi baru - baru ini.

2. Berbeza dengan siri kebangkitan rakyat di Tunisia, Mesir, Yaman, Algeria, Maghribi, Bahrain, Oman dan Jordan, Libya berhadapan dengan campurtangan pantas Amerika yang kini telah menempatkan kapal perang dan tentera lautnya diperairan Libya. Malah PBB telah mengenakan sekatan ke atas Libya demikian juga Majlis Hak Asasi telah mengambil tindakan ke atas Libya.

3. Uniknya Libya adalah antara negara pembekal minyak yang strategik ekoran kualiti minyak yang dihasilkannya menepati sebahagian besar keperluan minyak dunia. Sejak dulu kelihatan barat sangat "cemburu"kan kedudukan Libya dan segalanya adalah dari kerana minyak.

4. Saya mewakili Dewan Pemuda PAS Malaysia sejak awal mengutuk kekejaman yang dialkukan oleh Muammar Gaddafi ke atas rakyatnya sendiri serta mendesak agar Muammar segera berundur dan akur dengan desakan rakyat demi keamanan dan kesejahteraan Libya dan seluruh rakyatnya.

5. Pada masa yang sama, Dewan Pemuda PAS Malaysia juga tegas mengecam sebarang bentuk campur tangan asing khasnya Amerika ke Libya dan keseluruh rantau negara - negara bergolak di Timur tengah dan utara Afrika. Justeru campur tangan tersebut dilihat sebagai satu pencabulan antarabangsa, menodai kedaulatan negara lain dan ia juga merupakan satu penjajahan moden yang sedang diusahakan oleh kuasa besar itu untuk menakluki daerah minyak strategik dunia.

6. Campur tangan Amerika hanya menambah rosak dasar luar negara tersebut terutama kepada negara - negara ummat Islam. Saya bimbang ia terus membina persepsi buruk dunia khasnya dunia Islam kepada Amerika dan ini akan meletakkan kesejahteraan dan keamanan dunia terus terancam .

7. Beri peluang rakyat Libya membangunkan negara mereka sendiri dan kami percaya rakyat Libya mampu mengurus kezaliman Muammar Gadaffi tanpa perlu campur tangan Amerika dan pihak asing. Dunia sewajarnya menghormati kedaulatan sesebuah negara. Biarpun negara mereka sedang bergolak, ia bukan alasan untuk pihak asing pantas menerpa untuk mencampuri urusan negara tersebut.

8. Dewan Pemuda PAS Malaysia mengharapkan sokongan dunia antarabangsa agar membantah langkah yang diambil oleh Amerika yang bersikap seperti polis dunia dari terus campur tangan di rantau negara - negara bergolak itu lantaran ia bakal merumitkan lagi keadaan pergolakan dalaman yang berlaku khasnya di Libya.

9. Dunia boleh mengambil pelajaran atau iktibar dari campur tangan Amerika di Iraq dalam krisis menjatuhkan Saddam Hussain dan Kuwait sebelumnya sewaktu perang Teluk. Sehingga hari ini, daerah - daerah itu tidak aman dan Amerika sehingga kini masih bertapak kukuh di Iraq dan Kuwait walaupun telah mengisytiharkan pengunduran sistematik kononnya.

10. Tindakan Amerika yang disedari umum bahawa mereka "mudah masuk tetapi payah hendak keluar" adalah suatu yang tidak boleh dibenarkan berleluasa. Keamanan dunia akan tergugat dan Amerika akan terus hilang hormat di mata dunia antarabangsa biarpun mereka berkuasa. Malah tidak Mustahil pada suatu masa kelak, kebangkitan rakyat akan meletus dari dalam negara Amerika sendiri kerana membantah dasar luar yang sering dan gemar mencampuri urusan negara lain.

Murnikan Perjuangan Maknakan Kemenangan

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia


Disertasi Anak Ghadafi Didakwa Plagiat

Posted: 02 Mar 2011 02:30 AM PST

England - Anak lelaki Moamar Khadafi, Saif al-Islam, dituduh melakukan penciplakan pada disertasinya ketika menjalani kajian doktoral di London School of Economics (LSE).

Saif belajar di LSE pada 2003 hingga 2008, dan memperolehi gelaran Master of Science dan doktor di sana. Kini, pihak LSE sedang menyelidiki tuduhan penciplakan yang dilakukan anak pemimpin Libya, Moamar Kadhafi.

Anak pemimpin Libya itu dikatakan menggunakan penulis gelap dan menyalin beberapa bahagian dari disertasinya. Dalam sebuah pernyataan, universiti tersebut menyatakan, "LSE menyadari ada tuduhan plagiat pada disertasi Saif Kadhafi. LSE memandang tuduhan ini sangat serius dan memandang masalah ini sesuai dengan prosedur standard LSE," demikian seperti dipetik dari laman BBC, Rabu (2/3/2011).

Selain itu, pada 2009, Saif berjanji memberikan sumbangan sebesar 1.5 juta pound sterling ke LSE dari Gaddafi International Charity and Development Foundation. Minggu lalu, keterlibatan LSE dengan Libya ini diprotes mahasiswanya.

Bahkan pada Isnin, Pengarah LSE Sir Howard Davies mengaku merasa "malu" atas hubungan yang terjalin antara universiti dengan keluarga Kadhafi. Dia menyatakan, keputusan menerima dana penelitian dari yayasan yang dikendalikan Saif ini menjadi "bumerang".

Dia juga menyatakan, penyesalannya telah mengunjungi Libya untuk memberikan nasihat kepada rejim Kadhafi bagaimana memodernisasi lembaga kewangan. Howard, yang merupakan mantan Ketua Financial Services Authority (FSA) dan Wakil Gabenur Bank of England mengatakan, keputusan menerima 300 ribu poundsterling dari Gaddafi International Charity and Development Foundation diperdebatkan secara "luas" di LSE.

Minggu lalu, pihak universiti menyatakan tengah mempertimbangkan kembali hubungannya dengan Libya sebagai "hal yang mendesak". Tapi hal tersebut tidak memuaskan para mahasiswa yang marah. Rabu lalu, para mahasiswa telah menyerbu pejabat Howard dan menuntut agar sumbangan yang telah diterima dari yayasan Kadhafi agar "dibayar kembali" kepada rakyat Libya. Selain itu, ada juga protes di luar LSE, para mahasiswa berkumpul untuk meluahkan keprihatinan mereka.


No comments: