Thursday, April 21, 2011

i-City, Cool Light Garden And Park In Shah Alam

i-City, Cool Light Garden And Park In Shah Alam


i-City, Cool Light Garden And Park In Shah Alam

Posted: 21 Apr 2011 11:18 AM PDT

Not sure if you guys know about this place or not, I think it's pretty new and I only knew about it recently when I passed by while going to Klang for Bak Kut Teh on one fine night. I saw the place filled with many LED lights trees, it's like a park, like a garden and it's called i-City, which is in Shah Alam.

One fine night, I went there with friends to check out the place with curiosity because I didn't really know what's the place is about cause I heard before we need to pay entrance fee, it's just all light trees, nothing much. But after checking it out, I know what's that.

Yes, we need to pay RM10 for parking per car. If walking into the place, you need to pay RM2 per person. Wow! Very expensive park, I am selfish, they shouldn't charge and open for free to attract more and more and more visitor.

Well, if you go in the morning or before 7pm, it's FREE. =D As long as the sky is not dark, you need not to pay. But you will see nothing when it's bright. It's actually all fake tree with LED as the leaves and petals. I thought it was LED on the real trip but actually it's not.


Lai Quen.


Gary, my senior.


Lai Quen, Connie and Zhi Inn.

Although it's just light, I think it's pretty fun to walk around to take photo. Remember to bring a good wide aperture lens like 50mm f/1.8. Too bad I lend that lens to my brother and I only have my Tamron 17-50, shooting at 1600ISO. A steady hand is needed.

Then there's some part of the i-City need to pay optional fee like there's a mini animal park which is just animal sculpture in LED, you pay RM2. I didn't go in. =D Then there's also the reptile centre where you need to pay again, it's real reptile though, like a super duper mini reptile zoo. There's lots of snake and everything.

Quite many people taking photos and walking around at there. My friend told me that i-City serves as commercial office blocks in the morning and there's a few restaurant where people can chill out at night. But the main attraction is the light park.

Well, do wear lightly, although it's windy sometimes, but it's still warm after all and perspiration beats out of our body.

Then at one side of the park, there's a few games stall like in the fun fair and I saw a big outdoor LCD screen, it was playing CSI that time. I like the concept of the place, it's like a new hang out place but they should reduce the parking and have more restaurants and cafe, and shopping too, then it's perfect.


Yay, yay, bully. =D


Wei Kean and the Freako.

Went back at 12am after checking out the super duper mini reptile zoo. =D RM5 for student entrance. Haha. Very good.

iCity is a good visit. Want go again when I have a better camera gear, oh yeah!


Site Visit To Tune Studio At Klang

Posted: 21 Apr 2011 10:39 AM PDT

Recently just been to a site visit with the Interior Behaviour Study class people to the Tune Studio at Klang. It's kinda new and my lecturer told us the interior design of the studio is pretty cool so we went to check it out. One thing I dislike about the school is they are charging us RM10 per trip for a return bus fare which increased RM5 from the previous RM5 fare.

What the hell are they bus company doing to the school. It's just not reasonable, not relevant also. Sucks.

Forget about it and let's talk about Tune Studio. This is actually a music production studio that available to rent for people who want to make their own music or jam at there and it's pretty new.

Located in the also quite new Harbour Place Mall in Klang on the 2nd floor, it's not open to public yet. I am so glad that I am some first visit to the place, not to record a CD but to check out the interior design and stuff.

The journey from Taylor's University to Tune Studio was like about 25-30 minutes. We had a tour guide that day and she's Veronica, head of marketing for the Tune Studio too. It's nice to have a tour guide but I prefer moving around the place myself. Lighting was pretty dim so it's pretty hard to take a good shot, I need ISO 320o or ISO 6400 now! Haha.

I think it's pretty cool. Musical instrument are available during rental and so bad that I couldn't play any music. I would like to learn to play guitar and piano. It's seems so cool and so fun to play. Will it be hard to learn? =)

I feel it's quite a nice place to take photo, if I have a wider lens and wider aperture one, then it would be awesome. =D Daddy please buy me a new camera. *finger cross*

 


MJ sketching the place.


Nice map on wall.

 

Group shot.

Spent about an hour plus inside then back to school. The place is quite small, but I feel it's awesome. The design uses more on wood material which gives a warm feeling and cosy too. Nice.


Shahrizat likes 'pondan'?

Posted: 21 Apr 2011 09:48 AM PDT

Take a look at this picture. Physically, they are men. Are they pretty? What drove them to put on such outfits, God knows.... and we should too! I wonder how many of them are on this planet, and how many are around us.

They are human, of course but many believe they can be 'restructured'. Men are men still. I have seen them, few are my friends; some can change while others find it difficult to.

So, when Women, Family and Community Development Minister Shahrizat Jalil showed her displeasure over an action taken by Terengganu Education Dept to send 66 'feminine' schoolboys to a special camp (read here) in order to 'make them true boys', I believe she was being unrealistic.

I am not against this people. However, most of them were not born with such femininity. The people whom they mingled with, their surroundings and the way they were brought up are contributing to it.

I know a few real male journalists who turned into such a character when they changed desks - either from a crime reporter to entertainment or from a sports writer to entertainment. You want me to name them?

The state Dept had sent 66 secondary schoolboys, who had exhibited effeminate characteristics, to the four-day camp in Besut to help address the "problem". Its director Razali Daud maintained that the department had acted "correctly".

He stressed that the boot camp has been designed to "prevent the boys from developing feminine traits which could hamper their future... and if such tendencies were not curbed at a young age, it would lead to bigger problems for them in the future."

Yeah, why not? What would they be when they are matured enough or after they left schools? Please bear in mind that they are MALAYS! We want to see them getting married, have family and kids.

Unless the ministry of some NGOs already have good places and jobs for them. Will some of them turn into a 'pondan' minister one day?

I dont want to write more. Each and everyone of us deserves the rights to opine but in this issue, I support such a move by the Dept. Anything to say, Muhyiddin?

How does Islam define a 'pondan' or 'khunsa'? I know, what about you, Madam Minister? Would you personally prefer to see more of them in the near future?


Lagi Mengenai Video Seks Lucah Datuk T. Lawak Tapi Serius.

Posted: 21 Apr 2011 10:01 AM PDT

Filem Omega yang tercicir... Oleh Hishamuddin Rais

Aku tercari-cari alamat tempat yang aku tuju. Agak susah juga kerana aku kurang arif dengan daerah ini. Aku meleser sambil mata aku memandang ke angka rumah rumah kedai yang sedang aku cari. Dua tiga ekor anjing berkeliaran di jalan.

Kebanyakan angka rumah kedai ini telah rahai. Dua kali aku mundar-mandir di lorong yang sama. Nah! Tak berjumpa dengan bangunan yang aku cari. Yang aku nampak hanya perempuan-perempuan cun berbaju ketat, bergincu merah, ranggi dan bergetah berdiri di tepi pintu.

Perempuan-perempuan ini memerhatikan aku. Aku menjual senyum. Seorang Minah melambai. Aku nekad dan memberanikan hati untuk datang bertanya. Minah ini terus ke gigi jalan meninggalkan yang lain. Kemudian aku membuka mulut untuk bertanya: Di mana Galeri le Atalier?

"Abang nak buat apa? Nak buat filem ke?" Suaranya garau dan kasar seperti suara Mat Indon dari Jawa Tengah yang telah sepuluh tahun menetap di Kuala Lumpur. Tersirap darah jantan aku. Astaga! Purtan rupa-rupanya.

Aku menganggukkan kepala. Lalu Si Purtan ini menunjuk bangunan yang sebenarnya tak jauh dari tempat aku berdiri. Si Purtan ini menghulurkan kad niaganya kepada aku. Aku mengambil dan berterima kasih. Kad ini aku simpan ke dalam saku baju. Aku berjalan menuju ke bangunan itu.

Aku menaiki tangga ke tingkat satu. Nampaknya aku sampai ke tempat yang betul. Tetapi kerusi penyambut tamu kosong. Maka aku duduk keseorangan. Aku memerhatikan sekeliling. Saheh tak ada orang. Sekali lagi kepala aku berpusing untuk melihat kalau kalau ada anjing di bilik ini. Sifar.

Tetiba aku terdengar suara kasar dari bilik sebelah ruang tamu. Aku memasang telinga. Kini aku betul-betul macam Mat Skodeng Jawi sedang mengintai di tepi Tasek Perdana Bangi.

"Kau tahu… aku dapat panggilan telefon... bukan sekali... tiga kali... semua dah kantoi. Ini kerja kaulah. Berapa juta duit kau dah kelepet...? Belanja mahal tapi kerja tak rapi. Apa kau ingat orang Malaysia bodoh macam orang Gombak?' Suara lelaki ini kuat dan kasar.

"Apa hal dengan Gombak pulak?" jawab suara lelaki yang agak halus.

"Gombak tempat kamu buat post-productionkan? Bukan aku tak tahu. Kau buat recording pun di sana. Kau kelentong buat di LA. Hei… dengan aku kau jangan nak kelentong."

"Jangan putar alamlah. Jawab soalan aku ini. Siapa pilih pelakon itu? Tak ada pelakon lain ke? Bila tayang dalam YouTube semua orang ketawa. Kau ingat orang Malaysia bodoh..senang ditipu. Pelakon itu boroi. Sejak bila boroi. Kau ingat ini main-main ke? Cuba kau tengok sekali lagi..pasang VCD aku nak tunjuk.'

Aku di ruang tamu mula tersenyum ketika memasang telinga. Bilik senyap - mungkin VCD sedang berputar. Tujuan aku datang ke sini bukan nak dengar orang bergaduh. Aku datang untuk melamar kerja. Aku difahamkam Galeri le Atalier ini memerlukan tenaga untuk pembikinan filem.

"Henti ..henti... Siapa Mamat ini? Apa sebab dia muncul dalam filem ini. Perut pun boroi. Dia ingat dia Alfred Hitchcock. Pengarah nak kena ada dalam filem?" Suara jantan ini makin marah.

"Tak dapat potong yang ini... itu pasal si pengarah itu masuk dalam frame. Kalau potong nanti orang ingat tak ori.'

Baru aku sedar rupa-rupanya Galeri le Atilier ini yang telah membuat filem Tiga Mat Boroi. Wow! Baru aku tahu rupa-rupa di sini sarangnya. Aku merasa begitu gembira kalau aku dapat bekerja dengan le Atalier ini. Le Atalier ini memang gedebe. Dari apa yang aku dengar filem-filem mereka cukup hebat.

Aku dengar juga mereka telah berjaya membuat filem Pontianak Menyundal Di Kalimantan. Dari desas-desus aku mendengar yang syarikat ini juga sedang merancang untuk membuat 'Jangan Tinggalkan Jandaku'. Mungkin inilah projek yang mereka hendak aku turut campur.

"Kau kenal Datuk SK… Kenapa dia buat heboh di akhbar katakan laci bilik hotel berkunci. Gila… mana orang nak percaya. Guna otak..guna otak.. Mana pernah laci dalam bilik hotel berkunci. Kalau nak menipu… tipu betul-betul. Laci bilik hotel yang ada kelas tak berkunci… "

Senyap sebentar kemudian lelaki bersuara halus menjawab: "Itu saya tak tahu. Krew saya hanya diupah untuk membuat filem ini saja. Hal mengedar saya tak tahu."

Tanpa aku sedari tetiba tiga lelaki tercegat berdiri tak jauh dari tempat aku duduk. Aku tak sedar bila mereka sampai. Mereka tersenyum dan terus mengambil tempat duduk.

Lelaki yang duduk di sebelah aku menghulur tangan untuk bersalam. Aku menyambut Dia terus bersuara: " Datang nak casting ke? I dengar dia orang nak buat satu gambar baru. Producer sedang cari pelakon. You berlakon ke?'

Aku mengeleng kepala.

"You nak mengarah ke? I dulu kerja dengan Um. I buat 16 siri untuk dia. Yang dua lagi tu kawan I yang berlakon. Lapan belas semuanya. Tapi satu pun belum tayang. Dengar khabar Jawi belum luluskan. Kerana dalam babak makan… tak seorang pun baca bismilah. Pasal ini Jawi cukup marah.'

Aku perhatikan tiga lelaki ini betul-betul. Kelihatan ketiga-tiga mereka boroi. Lalu aku terfikir apakah boroi ini tanda hidup yang berjaya. Sedang kepala aku ligar berfikir pintu bilik terbuka. Seorang lelaki yang juga boroi berdiri tercegat di tengah pintu.

"Kau orang berempat ini datang casting ke? Bangun aku nak tengok muka?". Aku sedar inilah suara lelaki yang kasar tadi. Tiga lelaki itu bangun berdiri. Aku tetap duduk tidak berganjak.

"Hoi! kau orang bertiga ini kalau nak berlakon kena masuk gym enam bulan dulu. Perut kamu boroi. Watak boroi ada… filem Jantan Dari Pagoh… tapi roll tahun depan. Sekarang ini nak roll filem Omega Yang Tercicir... -mk


Trio Umno perlu didakwa
Subky Latif

MENGIKUT keterangan jurucakap polis Datuk T atau Trio Umno, kumpulan terdiri dari tiga orang yang mengedarkan video lucah yang dikatakan mengaitkan ketua pembangkang akan didakwa kerana mengedar dan menayangkan klip terlarang dan terkutuk itu.

Kenyataan awal polis bagaimana pun terserah kepada Peguam Negara. Kuasa polis hanya menyiasat dan kuasa mendakwa ialah Jabatan Peguam Negara.

Tetapi polis yang membuat kenyataan itu dipercayai sudah puas hati kumpulan tiga orang itu sudah boleh didakwa.

Ia suatu yang dinanti-nanti oleh semua orang.

Ada pun siapa sebenarnya menjadi pelakun dalam video itu adalah perkara lain yang boleh ditentukan kemudian. Tetapi yang ternyata salah ialah orang yang mengedarkan video lucah. Ketiga-tiganya belum boleh dikatakan salah kerana ia akan ditentukan oleh mahkamah. Didakwa atau tidak bergantung kepada Jabatan Peguam Negara.

Seperti kejadian Saidina Umar al-Khatab menyerbu sebuah rumah yang disyaki dan dipastikannya berlaku maksiat. Dia menyerbut ikut tingkap bagi menangkap orang yang disyaki.

Khalifah tidak meneruskan tangkapan kerana tuan rumah mendakwa khalifah melakukan tiga kesalahan untuk menangkapnya iaitu masuk ke dalam rumahnya ikut tingkap – tidak ikut pintu, mengintip ketenangan dalam rumahnya dan masuk rumahnya tanya izinnya dulu.

Kesalahan tuan rumah yang cuba ditangkap adalah perkara kedua, tetapi kesilapan khalifah perlu diselesaikan dulu.

Dalam kejadian video lucah itu pemilik, pengedar tayang dan penontonnya atas apa jua sebab perlu ditangani dulu. Jika semuanya disabitkan sebagai fitnah, maka punca fitnah itu perlu didahulukan.


Selain dari wayang haram itu telah memfitnah ketua pembangkang dan keluarganya, ia boleh memalu dan memfitnah keluarga tiga kumpulan itu yang sudah pun mengaku berterang-terangan menayangkannya.

Di antara tiga itu yang dikenali dan dihormati dalam masyarakat sekarang ialah keluarga seorang menteri kerana dia adalah bapa mertua kepada menteri itu.

Menteri itu, isterinya iaitu anak dari salah seorang kumpulan tiga orang itu dan anak-anak menteri itu yang masih bersekolah telah tahu kegiatan orang tua itu.

Menonton video itu saja sudah melanggar undang-undang. Menyimpan atau memilikinya juga melanggar kesalahan lagi dan menayangkan kepada orang lain adalah lebih salah lagi.

Ia boleh memalukan menteri itu kerana bapa mertuanya terlibat. Ia boleh memalukan isteri menteri itu atas kegiatan si ayah. Anak-anak menteri itu yang sudah tahu erti malu mengetahui pula tentang datuk mereka menengok video yang tidak patut ditengok oleh orang awam baik beragama apa sekali pun.

Jika kawan-kawannya di sekolah tahu yang dia adalah datuk mereka, maka apa pula komen mereka tentang si datuk itu dan bagaimana kalau mereka bertanya pula dari anak menteri itu tentang datuknya?

Maka semuanya sekarang telah tahu tentang datuk anak-anak menteri itu.

Semua tahu akan kesan saikologi yang dihadapi oleh anak-anak seorang anggota kabinet 30 tahun lalu atas kes yang dihadapi olehnya. Sejak kes itu ditahan, dibicarakan, dihukum dengan diringan dipenjara saja, menyebabkan anak-anaknya di sekolah tertekan untuk menghadapi rakan-rakannya.

Rakan-rakannya bertanya tentang setiap perkembangan dalam kes itu hingga anak-anak itu tahu bagaimana hendak menghadapinya.

Ia menjadi pengajaran kepada semua tentang masalah yang dihadapi oleh keluarga menteri itu dulu. Dan kini keluarga seorang menteri lagi menghadapi kesan fitnah juga.

Sama ada datuk trio itu didakwa atau tidak, keluarga masing-masing sudah pun berdepan dengan kesan dan tekanan jiwa.

Ketiga-tiganya mesti berdepan dengan tindakan undang-undang supaya masing-masing mendapat pengajaran daripadanya dan supaya kesalahan undang-undang itu tidak dilakukan oleh orang lain pula. Dakwaan itu bukan dibuat sekadar memenuhi desakan orang tetapi dibuat kerana undang-undang memperuntukkannya begitu.

Semua menunggu perkembangan selanjutnya setelah jurucakap polis menyatakan mereka sedang menunggu keputusan Peguam Negara. -HD



Don't Bite The Dogs, Bite Owners

Posted: 21 Apr 2011 09:00 AM PDT

Don't bite the dogs, bite owners K Pragalath | April 19, 2011 (Free Malaysia Today) It is irresponsible owners and not their pets who should be put on a leash by the authorities, says a local councillor.PETALING JAYA: Local councillor Anthony Thanasayan has criticised the


f(x) – Pinocchio (Danger) music video

Posted: 21 Apr 2011 08:12 AM PDT

Korean music video of Danger, from pop group f(x)'s first full album, Pinocchio (피노키오), which was released on April 20. Pretty unique song…

f(x) series – Previous: Marie Claire Korea

f(x) – Pinocchio (Danger) music video from YeinJee's Asian Blog


Abd Aziz Bari Kritik Presiden PAS Kerana Beliau Letak Harapan Tinggi Kepada PAS

Posted: 21 Apr 2011 08:38 AM PDT

Kenapa PAS dikritik

TEMERLOH, 21 April: Kenapa PAS dikritik pedas oleh beberapa orang penulis, penganalisis politik dan juga blogger sejurus selepas kegagalan parti menawan sebarang kerusi di Sarawak?

"Kerana kekecewaan yang amat sangat terhadap sistem politik negara, berleluasanya rasuah, salah tadbir, salahguna kuasa dan perlanggaran undang-undang dan peraturan yang terang-terang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional, maka lahirnya pelbagai kritikan pedas beberapa penulis, penganalisis politik dan blogger terhadap PAS.

"Barangkali inilah juga yang menyebabkan terlahirnya pandangan pedas daripada Dr Aziz Bari, kerana keinginan melihat Barisan Nasional tumbang hari ini dan terlahirlah sebuah kerajaan Pakatan Rakyat yang lebih baik," kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Manketika mengulas kritikan penganalisis politik, Dr Abdul Aziz Bari terhadap PAS dan Presiden, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang baru-baru ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata besar kemungkinan kerana Aziz lebih "menyayangi" (menaruh harapan tinggi) PAS serta kegagalan parti dalam beberapa pilihan raya kecil dan juga pilihan raya negeri Sarawak dan didorong dengan kebosanan yang meluap-luap terhadap Barisan Nasional, Aziz telah mengkritik PAS dan Hadi sejurus kegagalan parti untuk menawan sebarang kerusi Dun di Bumi Kenyalang.

"Beliau tidak menyerang DAP atau PKR mungkin kerana beliau lebih sayangkan PAS berbanding parti lain.

"Sebagai seorang yang amat pakar dan matang dalam analisa politik negara, sebagai contoh, beliau tentu faham akan impak politik yang terpaksa dihadapi oleh PAS dan PKR di kawasan majoriti Melayu dan Islam apabila Umno dan BN memainkan isu perkauman, justeru Baru Bian diumumkan akan dilantik sebagai Ketua Menteri sekiranya Pakatan Rakyat menang.

"Akan tetapi, mungkin kerana kebosanannya kepada BN yang meluap-luap - sehinggakan beliau merasakan bahawa PAS tidak sepatutnya kalah dalam pertandingan ini. Apabila kita tewas, sudah tentu beliau kecewa kerana harapan tingginya pada PAS," terangnya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Beliau juga menjelaskan adalah mudah untuk Tuan Guru Abdul Hadi menjadi tumpuan pengkritik apabila parti tidak dapat mencapai apa yang dihajatkan, namun beliau menasihatkan supaya para pengkritik turut menghargai jasa yang ditumpahkan oleh mereka dalam perjuangan PAS dan memberi cadangan penambaikan agar mereka yang tercedera tidak tersinggung dan mereka yang masih belum hilang kepenatan akan berasa sedikit terhibur.

"Tentulah mereka yang bertungkus-lumus berusaha untuk memenangi sebuah perjuangan tidak akan sama dengan mereka yang membuat ulasan selepas mengetahui keputusan," katanya.

Tambahnya, penasihat yang baik ialah mereka yang mencadangkan sesuatu sebelum berlaku, dan pengkritik yang mengulas sesuatu selepas berakhir sesuatu pilihan raya dengan menyatakan, 'sekiranya itu dan sekiranya ini' walaupun penting, namun sudah tentu tidak banyak membantu jika dibandingkan dengan seorang penasihat.

"Yang pasti kritikan itu lahir kerana keghairahan yang tinggi untuk melihat tumbangnya BN," ulasnya secara positif.

Ulasan GB

Nampaknya ulasan Tuan Ibrahim Tuan Man lebih adil dan lebih positif kali ini terhadap kritikan yang diberikan oleh Prof Abdul Aziz Bari berbanding dengan beberapa ulasan beberapa pimpinan dan ahli PAS (termasuk blogger) yang lebih banyak melakukan serangan balas kepada Prof Abd Aziz.

Malah Presiden PAS, TG Haji Hadi sendiri tidak pula menunjukkan sebarang riaksi negatif terhadap kritikan pedas Abdul Aziz, sebaliknya menyambutnya dengan menyatakan beliau sedia ditentang jika ada calon layak. Beliau menambah faktor usianya yang telah semakin tua dan perlunya barisan pelapis untuk meneraju parti.

Yang peliknya yang lain pula menyerlahkan ketidak-matangan mereka mengulas dengan penuh emosi menghentam semula pandangan Abdul Aziz tersebut.

p/s Markah positif untuk TITM bagi Muktamar nanti berbanding negatif untuk para penyerang intelektual. Take note about it!


UMNO BN Sudah Lama Menzalimi Rakyat Yang Tidak Menyokong Mereka

Posted: 21 Apr 2011 07:27 AM PDT

Bukan Cina sahaja, Melayu juga tak sokong kerajaan'

PETALING JAYA: Kisah pengundi Cina yang menyokong pembangkang khususnya DAP bukan baru. Cuma ada pihak tertentu yang membesar-besarkannya setiap kali parti pemerintah kalah dalam pilihan raya.

Dan gesaan 'menghukum' masyarakat Cina juga sudah lali didengar. Lantas masyarakat Cina dicap sebagai warga yang tidak berterima kasih dan perlu dihukum.

Pada PRU 1969, masyarakat Cina menyokong DAP dan menyebabkan kekalahan besar Barisan Nasional (BN) di kawasan bandar dan akhirnya mencetuskan 13 Mei 1969.

Pada PRU 2008, masyarakat Cina berbondong-bondong menyokong pembangkang sehingga DAP berjaya menawan Pulau Pinang.

Dalam pilihan raya negeri Sarawak yang baru berlalu, calon DAP menang dengan cemerlang. Sebaliknya calon SUPP kecundang satu demi satu.

Pada pengamatan pemerhati politik trend pengundi Cina menyokong pembangkang akan berterusan sehingga PRU akan datang.

Ini bermakna parti Cina dalam BN seperti MCA dan Gerakan menghadapi masa depan yang gelap. Dan sebaliknya para pemimpin DAP ternyata gembira dengan sokongan pengundi Cina di Sarawak.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang menegaskan ia petanda baik kepada parti dalam PRU ke 13.

Tetapi menghukum pengundi Cina semata-mata kerena mereka tidak menyokong parti kerajaan tidak semestinya akan menyebabkan mereka kembali menyokong kerajaan, beliau dipetik sebagai berkata.

Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri, beliau juga menghukum kaum Cina yang tidak menyokong kerajaan BN tetapi mereka tetap menolak parti kerajaan.

Mesti diingat bukan kaum Cina sahaja yang tidak menyokong parti kerajaan. Orang Melayu juga ramai yang berfikiran sama.


Orang Melayu tolak Umno

Di Kelantan, Perak, Kedah dan Selangor, orang Melayu menolak calon Umno secara besar-besaran. Kedah dan Kelantan dikuasai PAS, musuh ketat Umno.

Pada PRU 1999, orang Melayu di Terengganu menumbangkan kerajaan BN pimpinan Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad yang menjadi menteri besar sejak tahun 1978 lagi.

Maka Dr Mahathir menghukum kerajaan PAS Terengganu dengan menghentikan pembayaran royalti minyak yang dianggarkan RM800 juta setahun kepada negeri itu.

Begitu juga nasib orang Melayu Kelantan yang membantu PAS memerintah negeri itu sejak tahun 1990. Kerajaan Pusat telah meminggirkan Kelantan semata-mata kerana Umno kalah di negeri itu.


Penganalisis politik tempatan menganggap menghukum pengundi Cina yang tidak sealiran mereka adalah tindakan yang sama sekali bertentangan dengan amalan demokrasi.

"Apakah demokrasi negara kita sama dengan beberapa negara Timur Tengah di mana penentang dihukum? Era hanya kerajaan sahaja yang benar sudah berlalu. Jika rakyat tidak suka dengan kerajaan, mereka tentu tidak sokong.

"Mengapa orang (pengundi) Cina tidak sokong kerajaan? Kerana mereka tidak terkongkong dengan kerajaan, mereka kumpulan yang berdikari dan berfikiran terbuka," kata seorang penganalis Zulkifli Hassan. -FMT

Ulasan GB

Rejim UMNO BN sebenarnya sudah lama menghukum rakyat yang tidak menyokong mereka. Perbezaan politik menjadi sesuatu yang terlarang bagi mereka. Lihat sahaja bagaimana pemerintah BN merampas royalti minyak tatkala Terengganu dan Kelantan diperintah oleh PAS. Ia adalah jelas dan nyata bahawa "hukuman" telah pun dikenakan ke atas rakyat yang tidak menyokong BN.

Mereka tidak segan silu memperkuda dan memperalatkan segala jentera awam termasuk agensi-agensi kerajaan untuk "menekan dan menzalimi" rakyat yang tidak sehaluan dengan mereka.

Sehinggakan maruah dan integriti PDRM misalnya tercemar apabila mereka dikerah untuk melakukan kekejaman ke atas pemimpin dan rakyat yang menyokong parti-parti selain BN. Perhimpunan aman Pakatan Rakyat jarang sekali tidak diganggu oleh mereka malah provokasi-provokasi sering pula dilakukan untuk menghuru-harakan suasana dan kemudian menuding jari menyalahkan penganjur.

Jika hendak disenaraikan kezaliman dan kekejaman UMNO BN terhadap rakyat tidak mencukupi ruang di sini... namun kita ingin memperingatkan mereka bahawa apa yang mereka lakukan itu akan tetap berbalik kepada mereka semula. Allah tidak pernah tidur dan tidak pernah lupa!


LATEST Messages To My FB Friends From Haslina Hamzah Air Asia Stewardess...

Posted: 21 Apr 2011 03:36 AM PDT

Her FB profile name is "Daniel Ikram Iskandar"...
I thought I was done with her..she was stalking me in my FB for months without my knowledge..she finally came out of hiding last Saturday..16th April.

Salam, (name is confidential) thank you having me as a fren. Allow me to clarify the matter between Dato Ariff, Myself Haslina n Nurulhuda. When I entered the relationship wt Dato Ariff, I understood clearly where we stood. He was a married man and I was single, I knew of the implications I clearly stated that I need not want him to divorce his wife he didn't pretend he wasn't married, he came over and talk to my parents in person and ask permission to marry me, he clearly told my parents that he was married n that I was to be the second wife, my parents n I accepted the explanation n what is fated. But things got out of hand in the ensuing month she harrassed me, nasty names, describe me in the most vilest terms she even wrote n email to my work place describing me in the meanest terms. Still I kept quiet, this went on for 9months, still I kept quiet. I couldn't tolerate it anymore when my parents got dragged in the affair they were described as bad parents who did not teach me good behaviour and values. My parents are innocent over this matter, if there is any quarrel, it should be confined and between the three of us, but Nurulhuda choosed to make it public tru her blog, fb and newspaper, I had no choice but to respond in the manner I could think of. I responded in words and manner. She even came over to my house and related all the bad things she could think of me and Dato Ariff, Fyi, at that point in time they were already divorced, she continued to smear my good name and reputation and will not miss any opportunity to humiliate and disparage my name and Dato Ariff. So really, we are the victims of continued emotional harassment and subjected to mental distress. I can't keep quiet forever esp when her fren in fb and blog who don't even know me conversed as if in a forum to villify me. That is why now I had to go on the offensive telling so e of her frens not to interfere in my affair. How I choose to word and phrase my respond cannot be disputed n questioned. I'm now telling you all this because I believe you are a rational person who is able to see all these things in proper perspective, I'm asking for your understanding and compassion to do so. I'm very sorry to have to write this lengthy explanation. Thank you very much. Yours truly Haslina Hamzah. I trust this conversation will be treated in full confidence. Nurulhuda has also slandered Siti Khadijah
in last year which Siti had never been involved at all wt Dato Ariff. All Nurulhuda nasty emails and vulgar and non stop sms was directly sent to me and Siti. I still kept all her nasty and vulgar smses as a written proof. Again thank you kindly.

You were Cc'd
(2 names that are confidential)

_______________________________________________________________

(Name Confidential)! Apa masalah kau sekarang ni? Apa?ko nak simbah air kat aku? Nak buatkan aku check in dlm wad orang gila! sape cousin ko tu? Ada aku hutang ko, Ada aku kacau bf ko? itu pun kalau ko ada bf la? Ko dengar sini baik2 eh, betina, ni masalah dalaman aku dan ko takde hak nak masuk campur langsung dlm urusan aku! AA akan blacklist nam a ko dan cousin ko tu sekali supaya di larang naik AA, di sebabkan ugutan ko dlm fb hari tu, dan menyebabkan keselamatan penumpang dlm apa bentuk pun yg ko tulis! aku dah print semua comment2 ko, so ko siap sedia je lah, aku ada semua bukti peribadi ko..

Kalau ko tak percaya jugak, tanya name confidential yg sama2 kutuk aku dlm Nurulhuda punye fb..tanya name confidential apa yg aku dah buat dgn dia baru2 ni! Baru name confidential tau langit tinggi rendah!! Kalau ko agak2 rasa berani sang at mari jump a aku one to one atau ko tunggu je kat rumah sampai aku datang! bagus ko buat report polis dulu la, agak2 aku ni ugut ko! Tapi yg penting aku Ada semua bukti bertulis ko, siap print dgn muka2 ko sekali! Kit a tengok sape yg ketawa besar nanti!

Atau aku datang jump a mak bapak ko! Ingat semua alamat dan no talipon ko ada yea!

Oh yea! Aku boleh buat big scene deepen orang ramai pasal ko!! So, u better watch out Bitch!

_______________________________________________________________
(Sent to 2 different FB friends of mine)

i hope you will take heed of this request. since you don't know the real story behind the matter concerning nurulhuda ghazali i suggest you stay out of people's private affairs. it is none of our concern that you have chosen to become friends with her. i am sure you are all good people driven by noble motives. but that should not entitle you to but in other people's private affairs. so mind your own business and dont pour fuel on fire by suggesting all sort of nonsensical actions. you take care of your own business and we ours. what has haslina hamzah done to you ? has she taken your money? has she stolen anything from you? has she romanced your husband or boyfriends? has she ever hurt you in anyway? do you know her so as to pass judgement.
please be warned- we will not hesitate to take action against you for conspiring to cause mental distress. your commenst on fb are uncalled for and done with malice.
please stay out of our business which does not concern you at all.

p.s. I am openly publishing her messages which was written to make me look like I am the culprit all this while..so, she can borrow my blog platform today.

I thought my depressing divorce ordeal was over!!

Rupanya dia nak berperang jugak!
She has started harassing one of my FB friends with sms threats and warnings!
Apalah makcik oi..kenapa tiba2 menjelma ni weh??


Ribuan Bidas Akaun 'E-mel 1Malaysia' Sebagai Satu Pembaziran

Posted: 21 Apr 2011 05:36 AM PDT

Kuala Lumpur: Beribu penduduk Malaysia membidas rancangan kerajaan bernilai RM50 juta ($20 juta) untuk memberi akaun e-mel peribadi kepada setiap rakyat yang berusia 18 tahun ke atas.

E-mel itu bertujuan membolehkan 16 juta rakyat Malaysia menerima kenyataan dan makluman daripada kerajaan sebagai langkah mewujudkan perhubungan langsung antara rakyat dengan semua agensi awam mulai Julai ini.

Namun, selang 24 jam selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengumumkan rancangan itu, lebih 23,000 orang telah menyertai kumpulan Facebook bagi menentang projek itu.

Rata-rata mereka berpendapat projek itu satu pembaziran memandangkan ramai pengguna Internet sudah pun mempunyai akaun e-mel percuma di laman Google, Yahoo dan Hotmail.

'Tolong gunakan wang ini untuk bantu rakyat miskin. Mereka perlukan makanan berbanding dengan akaun e-mel,' tulis seorang anggota kumpulan Facebook itu, Encik Yap Fook Sin.

Perkhidmatan e-mel 1Malaysia itu adalah sebahagian daripada Program Transformasi Ekonomi Datuk Seri Najib untuk mencapai status negara maju menjelang 2020.

Datuk Seri Najib bagaimanapun menjelaskan bahawa projek e-mel 1Malaysia yang diumumkan kelmarin merupakan inisiatif sukarela sektor swasta dan tidak membabitkan wang awam.

'Sebelum saya tidur, biar saya jelaskan bahawa E-Mel 1Malaysia adalah projek sektor swasta. Ia tidak membabitkan wang awam dan keseluruhannya adalah sukarela,' kata Datuk Seri Najib dalam Twitternya awal semalam.

Ketua Eksekutif Tricubes Bhd, Encik Khairun Zainal Mokhtar, berkata syarikat berkenaan akan melabur RM50 juta dalam tempoh 10 tahun akan datang bagi membangunkan sistem e-mel berkenaan dan dijangka menyumbang RM39 juta kepada pendapatan negara kasar menjelang 2020.

Ini merupakan kali kedua sejak beberapa bulan lalu, projek besar yang diumumkan oleh Datuk Seri Najib mendapat tentangan rakyat.

Pada Oktober lalu, beliau terpaksa mempertahankan rancangan kerajaan untuk membina bangunan 100 tingkat bernilai AS$1.6 bilion ($1.9 bilion), yang didakwa penting bagi pembangunan jangka panjang Kuala Lumpur. -- Agensi.


Confused, bewildered by the 1Malaysia e-mail project

There is no need for such a project as anybody can get an e-mail account for free, say bloggers.

KUALA LUMPUR: Most people are bewildered by the Prime Minister's move to set up a RM50 million 1Malaysia e-mail project.

The question everyone is asking is, why do we need this when any service providers will give you a free e-mail account.

According to Najib Tun Razak, all Malaysians aged 18 and above will be given a secure 1Malaysia e-mail accounts to allow direct and secure communication between the public and the government.

Tricubes Bhd, a little-known and dubious technology company, was picked to launch the e-mail project and it is already earning dividends from yesterday's announcement. Tricubes shares hit 16 sen after brisk trading this morning, a jump of 6.5 sen from yesterday's closing price of 9.5 sen.

Blogger Haris Ibrahim, who blogs at People's Parliament, termed the project a "hare-brained" scheme that is "absolutely and utterly nonsensical".

"Why in heaven's name do we need this project? Whoever came up with the idea should be fired. If it is the prime minister who came up with it, he should be fired," he told FMT.

"We are talking of spending RM50 million when we can get an e-mail account (for free) from any major server providers," he said.

Haris said that the country's level of Internet penetration should be considered before embarking on such an expensive IT-based project.

It has been reported that there is huge gap in the rural and urban divide in Internet usage in Malaysia, with 80% of Internet penetration only concentrated in urban areas.

He said that the money could have been better spent as 40% of households in Malaysia are having "tremendous" difficulty in making ends meet as they earn an income of less than RM1,500 and below.

Instead he said, "The caring 1Malaysia government claims that the project will not come from the taxpayers' money. That is yet to be seen."

He said the government had more pressing matters such as the Bumiputera, non-Bumiputera divide to be addressed and was completely missing the mark with initiatives such as the 1Malaysia e-mail account.

Najib, well aware the hostile reception his scheme is getting, tweeted last night: "Before I sleep, let me clarify that the 1Malaysia E Mail is a private sector project. No public money is involved and entirely voluntary."

Negative online reaction

Another avid blogger, Nathaniel Tan, also raised reservations that no taxpayers' money would be used to fund the project.

He had twitted, "Just like how submarine commissions 'not paid by taxpayers'?"

He was referring to the naval arms manufacturer DCN's sale of three Franco-Spanish Scorpene diesel-electric attack submarines to Malaysia in 2001 where allegedly various government-linked officials received kickbacks.

Tan said that the immediate reaction from Malaysians on social networking sites like Facebook and micro-blogging site Twitter has been negative.

The e-mail initiative had registered strong reaction from Facebook users with a group labelling itself, "1M Malaysians who don't want Najib's 1Malaysia e-mail" already having 184,777 people supporting the cause.

One user by the name of "Spectrum Rain" in the Facebook group wrote:

"It's pointless to have a 1Malaysia e-mail account. E-mail is not new. Most of us have our own personal e-mail account. Why is there a need to waste another 50 million ringgit on something that we actually don't need?"

Another group member, Yong Hao, aired his doubts about Tricubes Bhd which is tasked with funding and implementing the 1Malaysia e-mail account.

"Dear friends when e-mail and web service is free and at our fingertips, our PM has announced a brilliant plan to invest RM50mil for 1Malaysia e-mail project to a company which is said to be in financial problems." -FMT


Ulasan GB

Persoalan kini: RM50 juta itu datang dari sumber mana?

Tricubes? Sedangkan Tricubes sendiri sebuah syarikat bermasalah.

Justeru nyata bahawa alasan PM ia tidak membabitkan wang awam dan keseluruhannya adalah sukarela adalah pendustaan semata-mata.


A Net Addict's Prayer

Posted: 21 Apr 2011 04:30 AM PDT

Dear God,

Every evening as
I'm lying here in bed,
This tiny little prayer
keeps running through my head.



God, bless my mom and dad
And bless my little pup
And look out for my sister
When things aren't looking up.

And God, there's one more thing
I wish that you could do
Hope you don't mind my asking


But please bless my computer too.

Now, I know that's not normal
To bless a motherboard
But just listen for a second
While I explain to you, my Lord.

You see, that little metal box
Holds more than odds and ends.
Inside those small compartments
Are a hundred of my 'friends'.

I know for sure they like me
By the kindness that they give
And this little scrap of metal
Is how I travel to where they live.

By faith is how I know them
much the same as you
I share in what life brings them
From that our friendship grew.

Please take an extra minute
From your duties up above
To bless this scrap of metal
That's filled with so much love!

-Author Unknown-

*Dedicated to all my friends, relatives, subscribers, followers and blog readers. may God bless each and everyone of you richly. Thank you for reading my blog and for reaching out to me.


Bekas Peg Kanan Polis Dakwa Video Seks 2011 Ada Persamaan Video Seks 1999

Posted: 21 Apr 2011 03:55 AM PDT

Video seks: Polis diminta siasat kaitan kes 'Datuk T', Nov 99

KUALA LUMPUR, 21 April — Seorang bekas pegawai polis kanan mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim pernah dikaitkan dengan pengedaran rakaman aksi seks pada November 1999 dan oleh itu, mahu pihak berkuasa menyiasat sama ada ia ada kaitan dengan pendedahan video oleh "Datuk T" bulan lalu.

Bekas ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumput Datuk Mat Zain Ibrahim berkata rakaman video yang pertama diedarkan beberapa hari sebelum pilihan raya umum 1999.

Oleh itu, dalam surat terbukanya kepada Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar, Zain meminta pihak polis meneliti kaitan kedua-dua pendedahan berkenaan.

"Bukan menjadi hasrat saya mencampuri siasatan polis, namun sebagai seorang pesara polis yang berpeluang menangani isu-isu yang berkaitan dengan Anwar dan (bekas ketua menteri Melaka, Tan Sri Abdul) Rahim (Thamby Chik) serta beberapa kenamaan lain ketika dalam perhidmatan, saya rasa terpanggil untuk mendedahkan maklumat-maklumat yang saya percaya dapat membantu siasatan.

"Saya dapati ada beberapa perkara mustahak yang ada hubung kait dengan siasatan isu video lucah ini, tetapi tidak diumumkan kepada rakyat yang boleh mengelirukan persepsi mereka," katanya sambil berharap ketinggalan ini adalah disebabkan polis terlepas pandang dan bukannya dengan sengaja atau curang menyembunyikan fakta-fakta mustahak demikian.

Pengedaran pertama itu berlaku lebih setahun selepas Anwar dipecat daripada jawatan kerajaan dan parti.

Semalam, Ismail berkata, polis akan menyerahkan semula laporan kertas siasatan kes video seks yang pelakunya didakwa mirip seorang pemimpin Pakatan Rakyat kepada Pejabat Peguam Negara dalam waktu terdekat.

Bercakap kepada pemberita di Bukit Mertajam semalam, Ketua Polis Negara berkata kertas siasatan kes berkenaan yang dihantar pada minggu lepas telah dipulangkan semula oleh Pejabat Peguam Negara untuk semakan semula.

"Ada sedikit semakan yang perlu dibuat dan itu adalah perkara biasa.

"... dan kita memang mahu siasatan berhubung kes video seks itu disegerakan," kata beliau.

Siasatan itu dijalankan selepas rakaman video seks dipertontonkan kepada wakil media terpilih 21 Mac lalu.

Dalam surat terbukanya, Zain menambah, beliau percaya sebilangan besar rakyat malahan warga polis sendiri tidak sedar dan mungkin akan terkejut bila mengetahui keujudan video seks pertama yang kononnya dikatakan melibatkan Anwar juga, yang diedarkan pada 1999.

Pengedaran video seks ini di sekitar Kuala Lumpur berlaku pada 24 dan 25 November 1999 beberapa hari sebelum pilihan raya umum ke-10 yang diadakan pada 29 November.

Katanya, terdapat dua video seks yang diedarkan serentak Iaitu satu berjudul "Siapa Anwar" manakala yang satu lagi berjudul "Skandal Seks Mat Sabu", yang merujuk kepada Mohamad Sabu, ahli jawatankuasa kerja PAS pusat.

Zain yang pernah menjadi pegawai penyiasat kes Anwar akhir 1990-an berkata, beberapa ramai orang awam dari sekitar Kuala Lumpur yang menemui video-video ini yang dikatakan ditinggalkan di hadapan rumah atau pejabat atau lain-lain premis, tampil membuat laporan masing-masing dan menyerahkan video-video berkenaan kepada polis.

"Saya sendiri telah melihat video-video tersebut sekurang-kurangnya dua kali. Pertama kali adalah bersama dengan beberapa Pegawai Kanan Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur bagi menentukan klasifikasi penyiasatan yang betul.

"Kali kedua bersama mantan Datuk Bandar Kuala Lumpur ketika itu, di pejabat KJSJ setelah Tan Sri Datuk Bandar terbaca berita mengenai edaran video ini di akhbar," katanya lagi.

Zain juga berkata, siasatan polis ketika itu berjaya mengesan dan mengenal pasti "sumber" video seks pertama 1999 tetapi gagal untuk mengenal pasti orang atau orang-orang yang bertanggungjawab dengan pengedarannya kepada umum.

"Namun begitu pengedarannya dipercayai bermotifkan politik bersandarkan ia dibuat beberapa hari sahaja sebelum pilihan raya umum ke-10.

"Sepanjang yang saya ingat tidak ada pihak yang mengaku bertanggungjawab mengedarkan video seks berkenaan," katanya lagi dalam surat kepada Ismail bertarikh 18 April ini.

Beliau beberapa menghantar surat terbuka berkaitan kes Anwar sebelum ini.

Beliau menambah, memandangkan kumpulan yang menggelar diri mereka "Datuk T" — terdiri daripada Rahim, bekas bendahari agung Perkasa Datuk Shuib Lazim dan Datuk Shazryl Eskay Abdullah telah membuat pengakuan secara terbuka dan mengambil tanggungjawab di atas penemuan dan penayangan video lucah di hotel Carcosa Seri Negara pada 21 Mac lalu, maka beberapa perbandingan dan persoalan boleh ditimbulkan berkaitan kedua-dua video seks ini.

"Saya berpendapat penyiasatan lanjut berkaitan video seks kedua 2011 wajib mengambil kira kewujudan dan keadaan berkaitan video seks pertama 1999.

"Terdapat 'nexus' antara kedua video seks ini," kata beliau lagi. -TMI


Apple sues Samsung for copying iPhone etc.

Posted: 21 Apr 2011 03:06 AM PDT

Samsung Galaxy Tab and Apple iPadApple Inc is suing Korean manufacturer Samsung for copying their entire Galaxy product range from Apple's iPhone, iPod and iPad designs.

In the lawsuit that was filed last Friday, Apple claimed that "When a Samsung Galaxy phone is used in public, there can be little doubt that it would be viewed as an Apple product based upon the design alone…"

I have to agree with Apple's statement, Galaxy products do resemble Apple's at first glance. However, it's not necessary the case from a close look, and in a design copyright lawsuit every details matter instead of just a first impression.

Apple should know the facts well, so it's probably just a business gimmick to halt the growth of Samsung Galaxy, one of its fiercest competitors (though still trailing far behind) in the smartphone and tablet PC market.

Apple sues Samsung for copying iPhone etc. from YeinJee's Asian Blog


Gallants (2010) movie trailer

Posted: 18 Apr 2011 01:57 AM PDT

English subbed trailer for Gallants, the best featured film winner of the 30th Hong Kong Film Awards which were presented on April 17…

There's more, read the full post »

Gallants (2010) movie trailer from YeinJee's Asian Blog


Ketrampilan Husam Diuji: Kelantan Bantah Pusat Jadi Pencelah

Posted: 21 Apr 2011 03:03 AM PDT

Kerajaan Kelantan bantah pusat jadi pencelah kes tuntutan royalti minyak

KUALA LUMPUR: Kerajaan PAS Kelantan mengemukakan rayuan membantah keputusan kerajaan pusat menjadi pencelah dalam samannya terhadap Petroliam Nasional Berhad (Petronas) berhubung tuntutan royalti minyak.

Kerajaan negeri juga memfailkan satu lagi rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi menolak permohonannya supaya saman itu dipindahkan semula untuk didengar oleh Mahkamah Baru Komersial (NCC).

Mahkamah Rayuan tidak menetapkan sebarang tarikh bagi mendengar kedua-dua permohonan itu, kata peguam Rishwant Singh, yang mewakili Petronas, kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata, Hakim Mahkamah Tinggi, Datin Zabariah Mohd Yusof telah menetapkan 20 Mei bagi sebutan saman itu selepas menemui beliau bersama peguam Nur Ashikin Abdul Rahim, yang mewakili kerajaan Kelantan, dan Peguam Kanan Persekutuan, Noorhisham Ismail, yang mewakili kerajaan pusat, semasa pengurusan kes.

Pada 22 Mac, hakim Zabariah membenarkan permohonan kerajaan pusat menjadi pencelah dalam saman itu dan juga menjadi defendan kedua.

Manakala, pada 31 Mac, beliau menolak permohonan kerajaan negeri supaya kes itu dipindah semula ke Mahkamah Baru Komersial.

Kerajaan Kelantan mahu supaya kes itu didengar oleh Mahkamah Baru Komersial kerana kes itu pada asalnya didengar oleh mahkamah berkenaan.

Ia kini akan didengar di Mahkamah Baru Sivil.

Dalam saman yang difailkan pada 30 Ogos tahun lalu, kerajaan Kelantan menamakan Petronas sebagai defendan berhubung dakwaan melanggar kontrak mengenai pembayaran wang kepada negeri itu bagi hasil minyak berdasarkan Perjanjian Petroleum Kelantan yang ditandatangani pada 9 Mei 1975, yang menetapkan bahawa Petronas harus membayar lima peratus dalam bentuk wang tunai daripada hasil minyak, yang diperoleh daripada kerja mencari gali sama ada di darat atau di luar pesisir pantai.

Dalam kenyataan tuntutannya itu, kerajaan negeri memohon perintah supaya Petronas membuat penjelasan penuh dan benar mengenai semua fakta berhubung bayaran yang harus diberikan kepada Kelantan serta tempoh minyak ditemui dan dihasilkan di luar pesisir pantai Kelantan. - BERNAMA

Ulasan GB

GB sudah ulas sebelum ini. Petikan:


Sudah jelas bahawa kerajaan UMNO/Bn akan berusaha sedaya upaya untuk menggagalkan tuntutan royalti tersebut dengan apa cara sekalipun.

Mereka telah menang pada pusingan pertama apabila Husam mengalah lebih awal untuk tidak menyaman kerajaan Malaysia, sebaliknya hanya menyaman Petronas sebagai defendan tunggal yang mana Petronas telah menandatangani kontrak tapi kemudian pecah kontrak.

Sedangkan langkah awal sebelum pertemuan dengan Petronas, iaitu memasukkan sekali saman ke atas Kerajaan Malaysia itulah yang terlebih tepat.

Benar kerajaan Malaysia tidak ada di dalam perjanjian tersebut, namun tindakan Petronas itu adalah dari pihak yang berkepentingan terhadapnya (stake-holder) iaitu Kerajaan Malaysia sendiri dan Petronas bertindak mengikut arahan Kerajaan Malaysia.

Saya hairan bagaimana Kerajaan Malaysia tidak disaman sehingga akhirnya Kerajaan Malaysia bertenggek menjadi pihak yang mencelah di dalam kes ini untuk membantu Petronas pula.


Common on Husam. Rakyat berdiri di belakang anda.



Email 1Malaysia -Najib dan Nazir - I tolong you,you tolong I....

Posted: 20 Apr 2011 05:30 PM PDT

Datuk Seri Nazir Razak, adik kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mempunyai kepentingan dalam projek emel 1Malaysia yang diumumkan Najib semalam. Perkara itu didedahkan portal berita dalam talian, MerdekaReview dalam artikel mereka hari ini.

Projek emel 1Malaysia yang bernilai RM50 juta diberikan kepada Tricubes Berhad
dan setiap warganegara Malaysia berumur 18 tahun ke atas bakal memperolehi satu akaun email untuk urusan komunikasi terus dengan jabatan kerajaan.

Menurut artikel itu, pemegang saham kedua terbesar Tricubes Berhad adalah Commerce Technology Ventures Sdn Bhd yang merupakan usaha sama Bank Negara Malaysia (BNM) dan Commerce Group.

"Commerce Group atau Bumiputra-Commerce Holdings Berhad Group kini dinamakan sebagai CIMB Group, diterajui oleh adik Perdana Menteri Najib Razak, iaitu Nazir Razak (gambar kanan).

"Nazir Razak adalah Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Group," menurut artikel itu.

Menurut artikel itu lagi, Tricubes yang merupakan syarikat bertaraf GN3 di Bursa Malaysia dan berhadapan kemungkinan dinyahsenarai pernah cuba membida 32.2 peratus saham Pos Malaysia daripada Khazanah Nasional Berhad namun gagal memperoleh saham itu. Penganugerahan projek emel 1Malaysia bernilai RM50 juta itu dipercayai untuk membantu program penstrukturan kewangan Tricubes.

"Pada saat-saat yang genting ini, Najib membawa cahaya harapan kepada penstrukturan semula kewangan Tricubes apabila mengumumkan pemberian projek 1Malaysia email bernilai RM50 juta kepadanya. Berikutan kontrak ini, Tricubes mungkin sempat untuk mengemukakan rancangan penstrukturan kewangannya sebelum hujung Oktober," artikel itu dipetik.

Menurut artikel tersebut, perkara yang paling menghairankan, adalah tindakan Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (Pemandu) yang mendakwa mengutamakan meritokrasi dan ketelusan tetapi pada masa sama melantik sebuah syarikat yang berdepan masalah kewangan untuk melaksanakan projek kerajaan.

source:keadilandaily

Ex-top cop, banker linked to Tricubes

E-Mel 1Malaysia: Projek kerajaan atau projek swasta?

Email 1 Malaysia untuk selamatkan adik Najib!

Projek email 1 Malaysia tidak guna dana awam?

cheers.


TERBONGGENG MENIPU!

Posted: 21 Apr 2011 12:41 AM PDT


PROJEK EMAIL BANGANG

Posted: 20 Apr 2011 08:04 PM PDT


Tricubes: Debts due to heavy investment in R&D

Posted: 20 Apr 2011 08:13 PM PDT


MUKA INI BOLEH PERCAYA!

Posted: 22 Apr 2011 09:47 PM PDT


No comments: