Thursday, May 12, 2011

KEADILAN Dialogue with Young Professionals

KEADILAN Dialogue with Young Professionals


KEADILAN Dialogue with Young Professionals

Posted: 12 May 2011 10:18 AM PDT

dialogpro1

Some people might think that Pakatan Rakyat focuses on ceramahs and dinners – programs that rely on one-way communication with the voters. While it is true those programs take a big part of our activities (since we get little positive space in the mainstream media) I personally am a believer in other forms of engagements: internships for youth, tweet-ups (meeting up of twitter users) and dialogues.

The down side of these activities is that we cannot have too many people at one time, otherwise activity loses its value.

dialogpro2

dialogpro3

The most recent one is a dialogue with young professionals attended by YB Nurul Izzah Anwar, YB Chan Ming Kai and myself at Empire Hotel Subang Jaya last month.

About 50 people attended the event including doctors, civil servants, entrepreneurs, corporate executives and students.

We even invited a few journalists on the condition that they do not quote the participants (some of whom wish to remain anonymous). This resulted in a few news pieces including this by Sholto Byrnes (published in Asian Sentinel) which I felt was a bit negative.

dialogpro4

dialogpro5

I ended by having a supper with some twitter friends – an informal tweetup – in a mamak shop in Subang Jaya.

Do e-mail me if you are interested to join similar sessions in the future!

Photos can be seen here.

dialogpro6


1000首歌曲制作日记

Posted: 12 May 2011 10:47 AM PDT

走一个圈,伴着湖面绿荷红莲,水波连绵,漾起一阵清风迎面,弹袖之间,云起眉间,转身,一个世界两个画面------词曲:周金亮 唱:子荧

我的歌----周金亮作品1000


Miss A – Love Alone music video

Posted: 12 May 2011 09:39 AM PDT

Korean pop group Miss A has released an English song, Love Alone, presumably a theme song for figure skating show All That Skates. The music video is made using some guest performances clips from the shows…

Miss A series – Previous: Breathe music video & pics

Miss A – Love Alone music video from YeinJee's Asian Blog


Melawat Program Tanaman Herba Blok 3 Desa Mentari

Posted: 07 May 2011 09:26 AM PDT

8 Mei 2011
12.30 tengahari
Blok 3 Desa Mentari, PJS 5


Menyampaikan Hadiah di Pertandingan Mewarna FOMCA-Giant di Desa Mentari

Posted: 07 May 2011 09:23 AM PDT

8 Mei 2011
12.00 tengahari
Kawasan permainan Blok 8 Desa Mentari, PJS 5


Merasmikan Majlis Penyerahan Cat oleh MBPJ di Flat PKNS PJS 8

Posted: 07 May 2011 08:57 AM PDT

8 Mei 2011
11.00 pagi
Flat PKNS PJS 8


Nizar Dicalonkan Sebagai Naib Presiden PAS

Posted: 12 May 2011 09:00 AM PDT

PAS Bukit Gantang calon DS Nizar, Naib Presiden PAS

PAS Bukit Gantang dalam mesyuarat ahlijawatankuasanya baru-baru ini telah membuat pencalonan untuk jawatan utama Pas Pusat.

Pencalonan jawatan daripada Pengerusi Tetap,Timbalan Pengerusi Tetap, Pemeriksa Kira-kira sehinggalah Presiden, Timbalan Presiden, Naib Presiden dan Ahlijawatankuasa telah diluluskan dalam mesyuarat kali pertama.

Untuk salah satu jawatan Naib Presiden, PAS Kawasan Bukit Gantang telah mencalonkan DS Mohamad Nizar Jamaluddin, Ahli Parlimen Bukit Gantang merangkap Pengerusi Pakatan Rakyat Perak dan juga AJK Pas Malaysia.

Pas Bukit Gantang berkeyakinan DS Nizar berkemampuan menggalas tugas Naib Presiden untuk membantu Presiden dan Timbalan Presiden, khususnya menghadapi UMNO/BN dalam PRU 13 ini. -sisibukit

Ulasan GB

PAS memerlukan Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin di dalam barisan pimpinannya sekurang-kurangnya untuk kerusi Naib Presiden.

Kepimpinan beliau diakui dan diterima oleh sebilangan besar bukan sahaja ahli PAS tetapi oleh rakan-rakan di dalam Pakatan Rakyat.

Kelab Greenboc pernah mengadakan bancian awal untuk kerusi Naib Presiden. Hasilnya:



Datuk Seri Nizar memperolehi undian yang tertinggi, 1843 (57%) daripada sejumlah 3221 yang mengundi.

Ini bererti besar harapan para pengunjung blog ini kepada beliau supaya terpilih untuk salah satu kerusi Naib Presiden.

Malah sebelum ini GB sudah menyatakan Nizar adalah tokoh paling layak jika sesuatu berlaku ke atas Ketua Pembangkang di tulisan di sini. Petikan:


"Persoalan sekarang ialah siapa yang boleh mengambil alih apabila Anwar bukan lagi duduk di atas? Ingat, rakyat mahu tahu siapa yang akan menjadi kepercayaan Pakatan dalam era pasca-Anwar," katanya lagi.

GB senyum sahaja kerana soalan itu tidak berapa relevan untuk dijawab.

Tetapi, jika nak tahu juga, siapakah yang layak, "pengganti itu" sebenarnya sudah pun menunggu di Parlimen. Dikirimkan Tuhan ke sana sejurus sahaja negerinya dirampas secara biadab oleh seorang manusia yang rakus kuasa.

Seandainya berlaku apa-apa ke atas Anwar, pengganti Anwar itu, yang juga dibenci oleh UMNO dan sekutunya, tetapi sentiasa bertapak di hati rakyat jelata seluruh negara tak kira bangsa, akan mengambil tempatnya.


Semuga jika cukup pencalonan, Datuk Seri Nizar akan menerima untuk bertanding, dan semuga perwakilan akan memilihnya sebagai salah seorang Naib Presiden PAS.



Melawat Sukaneka Blok D Flat Taman Putra Damai, Lembah Subang

Posted: 07 May 2011 08:36 AM PDT

8 Mei 2011
10.00 pagi
Dewan Serbaguna, Blok D Flat Taman Putra Damai, Lembah Subang, PJU 1A


Lawatan Rondaan SRS Rukun Tetangga Desa Mentari

Posted: 07 May 2011 08:26 AM PDT

8 Mei 2011
12.30 pagi
Blok 5 Desa Mentari, PJS 5


Kes Sarbani: Petunjuk Baru Bukti Sarbani Tidak Bunuh Diri

Posted: 12 May 2011 07:10 AM PDT

Keluarga Allahyarham Ahmad Sarbani Mohamed, 56, pegawai kastam yang ditemui mati di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan, pada 6 April lalu, percaya mangsa tidak membunuh diri berdasarkan petunjuk baru diperolehi akhir bulan lalu.

Petunjuk itu merujuk kenyataan 'bukan saya... orang saya' yang dilafazkan oleh seorang pegawai SPRM kepada balu mangsa, Masiah @ Maziah Manap, 50, ketika pegawai berkenaan serta beberapa individu lain dari SPRM menemui Masiah dan dua anaknya untuk menyerahkan kembali dokumen peribadi Allahyarham di Pejabat Kastam Subang, Selangor, pada 28 April lalu.

Peguam yang mewakili keluarga Allahyarham, Awtar Singh, dari Tetuan Awtar, Ghazali, Augustine & Co berkata, jawapan mengejutkan itu terpacul dari mulut pegawai itu sebaik Masiah meluahkan perasaannya berhubung kematian suaminya sebelum bertanya kepada pegawai berkenaan apa yang akan dilakukan jika pegawai itu berada ditempatnya.

Katanya, pada ketika itulah, pegawai berkenaan dengan nada perlahan mengeluarkan kata-kata 'bukan saya...orang saya' kepada Masiah tetapi apabila Masiah mahu mendapatkan penjelasan apa dimaksudkan 'orang', pegawai terbabit hanya mendiamkan diri.

"Masiah sudahpun membuat laporan polis berhubung petunjuk baru itu pada 2 Mei lalu, namun sehingga kini kami difahamkan polis belum mengambil keterangan daripada mana-mana individu berhubung maklumat terbaru itu.

"Dengan maklumat yang ada berserta maklumat baru ini, anak guam kami yakin sepenuhnya bahawa arwah tidak membunuh diri sebagaimana didakwa oleh pihak tertentu sebelum ini," katanya pada sidang media di frima guaman berkenaan di sini, semalam.

Sementara itu, rakannya, Ghazali Mohd Ramli dari firma guaman sama berkata, keluarga Allahyarham mengesyaki kenyataan 'terlepas cakap' pegawai SPRM itu mendedahkan siapa yang bertanggungjawab di dalam kes kematian Ahmad Sarbani.

Katanya, kenyataan akhbar semalam juga bagi menyangkal dakwaan dan spekulasi dibuat akhbar dan media elektronik yang memberi gambaran bahawa ada kemungkinan Allahyarham membunuh diri akibat tekanan yang diterima daripada siasatan yang dibuat SPRM.

Ahmad Sarbani yang juga Penolong Pengarah Cawangan Import, Eksport dan Kawalan Sempadan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Selangor ditemui mati di tingkat satu, pejabat SPRM berkenaan yang terletak di Jalan Cochrane pada 6 April lalu, selepas datang ke kepajabt itu untuk memberi keterangan berhubung siasatan dilakukan agensi itu.

Polis sebelum ini mengesahkan siasatan kes kematian itu sudah selesai dan diklasifikasikan sebagai kematian mengejut (SDR) kerana mendapati tiada unsur jenayah.

Pejabat Peguam Negara yang menerima kertas siasatan itu daripada polis bagaimanapun memulangkan semula kertas itu kepada pasukan berkenaan untuk siasatan lanjut termasuk mengambil semula keterangan seorang saksi berhubung kes berkenaan secara terperinci. -BH

Laporan sebelum ini:



Ulasan GB

Rakyat melihat seperti ada satu konspirasi, sama macam kes Teoh Beng Hock, untuk pihak tertentu melakukan cover-up.

Muga kebenaran akan terserlah.

Itulah pentingnya untuk kita berdoa dan mengharap kepadaNya seperti yang pernah GB tuliskan di dalam tulisan-tulisan yang lalu:

1) Allahumma arinal haqqa, haqqa, warzuqnattiba'ah,
wa arinal bathila bathila, warzuqnajtinabah


Ya Allah, tunjukkanlah yang haq itu sebagai haq, dan kurniakanlah kami kekuatan utk mengikutinya, dan tunjukkanlah yg batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya.

2) Rabbi adkhilni mudkhala sidqin wa akhrijni mukhraja sidqin waj'alli min ladunka sulthanan nashiran wa qul ja alhaqqu wa zawaqal bathilu innal bathila kana zahuqan

Ya Allah, masukkanlah aku secara masuk yang benar dan keluarkanlah(pula) aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuasaan yang menolong. Dan katakanlah yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.

Kebenaran tetap akan menang mengalahkan kebatilan sepertimana janjiNya:

Firman Allah bermaksud,



Katakanlah : Telah datang yang haq (kebenaran) dan telah lenyap yang batil atau yang palsu. Sesungguhnya yang batil itu pasti lenyap. (Al Israa' 81)


Ceramah Kelompok & Pelancaran KEADILAN Ranting Kg. Lindungan

Posted: 06 May 2011 08:20 AM PDT

7 Mei 2011
9.00 malam
Dewan MBPJ PJS 6
Perasmi Ranting: Sdr Syed Shahir Mohamud
Penceramah: N. Surendran, Rafizi Ramli, Nik Nazmi Nik Ahmad


Panelis di Siri Jelajah Belia Selangor 2011

Posted: 06 May 2011 07:55 AM PDT

7 Mei 2011
4.00 petang
Kediaman Rasmi Menteri Besar Selangor, Shah Alam
Perasmi penutup: YAB Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim
Panelis: Sdr Rafizi Ramli, Sdr Zulhabri Supian, Sdr Nik Nazmi Nik Ahmad


Utusan gets slap on the wrist from Home Ministry. Reprimand. No demand!

Posted: 12 May 2011 08:12 AM PDT

The Home Ministry today issued a reprimand letter (a reprimand letter requires no follow up action by the newspaper, as compared with a demand to show cause, and is akin to just a slap on the wrist. ) to Utusan Malaysia over the daily's front page article on May 7, titled Kristian Agama Rasmi? (Christianity the official religion?).
azlan
According to a Home Ministry statement, Utusan's editor-in-chief Aziz Ishak was called and the letter handed to him and its practice was to call and demand an explanation from news organisations on their decision to publish materials that were deemed to be against the Printing Presses and Publications Act 1984, and issue a reprimand letter for that offence. 

The statement that was issued just hours after Prime Minister Najib Abdul Razak held a meeting with Christian Federation of Malaysia (CFM) said, "The Home Ministry will continue to monitor every newspaper in order to prevent news which would menggemparkan (infuriate) the minds of the people or material that is against the PPPA 1984."


Rakyat Desak Kerajaan Tahan Si Anjing Besar Itu SEGERA!

Posted: 12 May 2011 08:20 AM PDT

Big Dog tukar nada, paderi "mungkin" berikrar

Akhbar Utusan Malaysia yang dilanda kontroversi kerana membangkitkan isu 'negara Kristian' hari ini menyiarkan satu penjelasan ringkas berhubung dakwaan yang dilaporkan Sabtu lalu.

Akhbar berkenaan hari ini melaporkan bahawa penulis blog berkenaan, Zakhir Mohamed telah menyiarkan penjelasan tersebut semalam melalui satu tulisan bertajuk 'May God bless all of us' laman blog bigdogdotcom.wordpress.com.

"Big Dog yang mencetuskan kontroversi apabila mendedahkan ikrar paderi untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi persekutuan dalam pertemuan mereka di Pulau Pinang baru-baru ini, tampil membuat penjelasan mengenai perkara itu," laporan berkenaan dipetik.

Dalam tulisan di blognya, Zakhir yang popular dengan nama jolokan Big Dog itu antara lainnya menjelaskan bahawa kumpulan paderi itu "mungkin" berikrar untuk menjadikan seorang Kristian dan menjadikan fahaman tersebut sebagai agama rasmi persekutuan.

"Tentulah ianya lebih sesuai, sebagai ahli kitab, sekiraya paderi berkenaan berikrar dan berdoa kepada perdana menteri Malaysia agar menjadi soleh atau 'rabbaniyun' tanpa mengira agama bagi menghormati pada semangat demokrasi," katanya Zakhir lagi dalam tulisan yang disiarkan semalam.

KJ: Dah kantoi la Fats

Sementara itu, pertikaian berhubung kesahihan dakwaan berkenaan pula berlarutan antara Zakhir dan ketua pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

Zakhir sememangnya diketahui sering menyerang Khairy melalui tulisannya di blog dan Twitter dan tidak hairanlah jika Khairy mengambil mengambil peluang kali ini untuk memulangkan paku buah keras terhadap Zakhir.

Dalam satu tulisan di Twitter hari ini, Khairy mengulas saranan supaya Zakhir ditahan kerana menimbulkan dakwaan berkenaan.

Namun, secara sinis beliau berkata Zakhir tidak sepatutnya ditahan bawah ISA di pusat tahanan Kamunting kerana tindakan itu hanya akan membazirkan wang.

"Bazir je duit rakyat nak kasi anjing tu makan tiap2 hari kat Kamunting. Setakat sepinggan nasi mana cukup!

"Sudahlah nak cover line. Dah kantoi la Fats. Proven liar (dibuktikan penipu). Pi pig out (pergi mentekedarah) kat (restoran) The Loaf," kata Khairy di laman blog mikro itu.
-mk


PM: Paderi tiada hasrat cabar agama rasmi


Datuk Seri Najib Razak berkata kumpulan pemimpin Kristian telah memberi pengakuan bahawa mereka menghormati kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara dan tiada hasrat mencabar peruntukan itu dalam Perlembagaan Persekutuan.

Perdana Menteri berkata kumpulan pemimpin itu juga memberi pengakuan untuk bekerjasama memupuk keamanan dan keharmonian terutama antara agama supaya Malaysia terus menjadi sebuah negara yang aman dan sejahtera.

"Sukacita saya maklumkan bahawa pemimpin-pemimpin Kristian telah memberi dua pengakuan yang sangat penting dan bermakna (hari ini)," katanya kepada pemberita selepas makan tengah hari bersama pemimpin Kristian di pejabatnya di Putrajaya hari ini.

Antara yang hadir ialah dua Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Koh Tsu Koon dan Datuk Seri Idris Jala serta Pengerusi Persekutuan Kristian Malaysia, Biskop Ng Moon Hing.

Dalam pertemuan itu juga, Najib memberi jaminan kepada kumpulan pemimpin berkenaan bahawa kerajaan memerlukan masa untuk meneliti beberapa pandangan dan permasalahan yang mereka hadapi.

"Bukanlah menjadi tujuan kedua-dua pihak sama ada kerajaan ataupun kumpulan pemimpin Kristian untuk kita mengetengahkan secara terbuka perkara-perkara tersebut sehingga dapat diselesaikan dengan baik.

Secara terbuka

"Apabila telah dapat diputuskan dan diselesaikan dengan baik pada masa itulah, kita akan katakan sesuatu secara terbuka," katanya.

Ditanya apakah permasalahan tersebut, Perdana Menteri berkata: "Bila sudah selesai, kita akan nyatakan secara terbuka."

Perdana menteri berkata dialog yang serupa juga boleh diadakan dari semasa ke semasa pada masa akan datang bersama kumpulan agama lain kerana beliau telahpun mengadakan perjumpaan dengan pemimpin dan cendekiawan Islam, semalam.

Ditanya bila dialog bersama pemimpin Kristian itu dirancang untuk diadakan, Najib berkata pejabatnya telah mengatur pertemuan itu sejak dua minggu lepas, namun hasrat beliau untuk mengadakannya lebih awal lagi.

Ditanya reaksi kumpulan pemimpin berkenaan berhubung isu Kristian baru-baru ini, perdana menteri berkata kumpulan pemimpin Kristian itu tidak senang hati dengan berita tersebut seperti yang disiarkan dalam akhbar.

"Mereka telah terima nasihat saya supaya kita bertenang dalam hal ini dan jangan buat sesuatu yang menambah ketegangan dalam masyarakat," katanya.

Sebelum ini, akhbar melaporkan berhubung penganjuran majlis pertemuan paderi dari seluruh negara di Pulau Pinang baru-baru ini, yang didakwa turut membincangkan agenda menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan.

Tunggu laporan polis

"Sebab itu kita perlu berhati-hati dalam hal ini supaya apa jua perkara yang boleh menimbulkan kegelisahan dan ketegangan dalam negara perlu kita elakkan dan perlu kita gunakan kebijaksanaan untuk menangani dan menguruskan isu-isu itu," kata Najib.

Dalam pada itu, perdana menteri berkata beliau masih menunggu hasil siasatan polis berhubung isu tersebut.

"Biarlah polis jalankan siasatan dulu dan bila sampai masanya, kita cari jalan sebaik-baiknya dengan penuh kebijaksanaan sebelum membuat sesuatu keputusan," katanya.

Najib berkata secara keseluruhannya, beliau puas hati kerana usaha kerajaan mengadakan dialog tersebut dihargai pemimpin Kristian.

"Mudah-mudahan dengan pendekatan ini, kita akan dapat memperlihatkan kesungguhan kerajaan dengan pihak lain sama ada Islam, Kristian atau kumpulan agama lain untuk bekerjasama sebagai satu usaha ke arah keamanan dan kesejahteraan negara yang dihasratkan oleh sebahagian besar rakyat Malaysia," katanya. - Bernama


Ulasan GB

Sikap berlengah-lengah polis dan KDN tidak menangkap "anjing besar" tersebut amat mengecewakan sekalian rakyat.

Sudah ternyata bahawa paderi tiada hasrat cabar agama rasmi, cuma blogger si anjing besar dan akhbar Utusan sengaja menimbulkan isu kontroversi ini utuk menghuru-harakan negara.

Kini blogger berkenaan menukar nada dengan satu perkataan - "mungkin".

Apakah anjing itu diajar oleh polis sendiri supaya beliau terlepas dari dituduh di bawah Akta Hasutan atau ISA?

Sekurang-kurangnya itulah persepsi yang ada di kalangan rakyat kini.


How Smart is Your Right Foot?

Posted: 12 May 2011 07:08 AM PDT

This is hysterical. Freddie sent me this post. You have to try this. It is absolutely true. I guess there are some things that the brain cannot handle. You should have seen my husband and me trying to coordinate :-)our hand and leg movements.

HOW SMART IS YOUR RIGHT FOOT?


You have to try this please, it takes 2 seconds. I could not believe this! It is from an orthopaedic surgeon..This will confuse your mind and you will keep trying over and over again to see if you can outsmart your foot, but, you can't. It is pre-programmed in your brain!


1. While sitting at your desk in front of your computer, lift your right foot off the floor and make clockwise circles.

2. Now, while doing this, draw the number '6' in the air with your right hand.
.
Your foot will change direction!

I told you so! And there's nothing you can do about it!

You and I both know how stupid it is, but before the day is done you are going to try it again, if you've not already done so.

Send this post to your friends to frustrate them too. :-)

Have fun and enjoy the rest of the evening. As usual, I am busy watching YouTube videos on eschatology....


Kes Sarbani: Petunjuk Baru Bukti Sarbani Tidak Bunuh Diri

Posted: 12 May 2011 07:12 AM PDT

Keluarga Allahyarham Ahmad Sarbani Mohamed, 56, pegawai kastam yang ditemui mati di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan, pada 6 April lalu, percaya mangsa tidak membunuh diri berdasarkan petunjuk baru diperolehi akhir bulan lalu.

Petunjuk itu merujuk kenyataan 'bukan saya... orang saya' yang dilafazkan oleh seorang pegawai SPRM kepada balu mangsa, Masiah @ Maziah Manap, 50, ketika pegawai berkenaan serta beberapa individu lain dari SPRM menemui Masiah dan dua anaknya untuk menyerahkan kembali dokumen peribadi Allahyarham di Pejabat Kastam Subang, Selangor, pada 28 April lalu.

Peguam yang mewakili keluarga Allahyarham, Awtar Singh, dari Tetuan Awtar, Ghazali, Augustine & Co berkata, jawapan mengejutkan itu terpacul dari mulut pegawai itu sebaik Masiah meluahkan perasaannya berhubung kematian suaminya sebelum bertanya kepada pegawai berkenaan apa yang akan dilakukan jika pegawai itu berada ditempatnya.

Katanya, pada ketika itulah, pegawai berkenaan dengan nada perlahan mengeluarkan kata-kata 'bukan saya...orang saya' kepada Masiah tetapi apabila Masiah mahu mendapatkan penjelasan apa dimaksudkan 'orang', pegawai terbabit hanya mendiamkan diri.

"Masiah sudahpun membuat laporan polis berhubung petunjuk baru itu pada 2 Mei lalu, namun sehingga kini kami difahamkan polis belum mengambil keterangan daripada mana-mana individu berhubung maklumat terbaru itu.

"Dengan maklumat yang ada berserta maklumat baru ini, anak guam kami yakin sepenuhnya bahawa arwah tidak membunuh diri sebagaimana didakwa oleh pihak tertentu sebelum ini," katanya pada sidang media di frima guaman berkenaan di sini, semalam.

Sementara itu, rakannya, Ghazali Mohd Ramli dari firma guaman sama berkata, keluarga Allahyarham mengesyaki kenyataan 'terlepas cakap' pegawai SPRM itu mendedahkan siapa yang bertanggungjawab di dalam kes kematian Ahmad Sarbani.

Katanya, kenyataan akhbar semalam juga bagi menyangkal dakwaan dan spekulasi dibuat akhbar dan media elektronik yang memberi gambaran bahawa ada kemungkinan Allahyarham membunuh diri akibat tekanan yang diterima daripada siasatan yang dibuat SPRM.

Ahmad Sarbani yang juga Penolong Pengarah Cawangan Import, Eksport dan Kawalan Sempadan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Selangor ditemui mati di tingkat satu, pejabat SPRM berkenaan yang terletak di Jalan Cochrane pada 6 April lalu, selepas datang ke kepajabt itu untuk memberi keterangan berhubung siasatan dilakukan agensi itu.

Polis sebelum ini mengesahkan siasatan kes kematian itu sudah selesai dan diklasifikasikan sebagai kematian mengejut (SDR) kerana mendapati tiada unsur jenayah.

Pejabat Peguam Negara yang menerima kertas siasatan itu daripada polis bagaimanapun memulangkan semula kertas itu kepada pasukan berkenaan untuk siasatan lanjut termasuk mengambil semula keterangan seorang saksi berhubung kes berkenaan secara terperinci. -BH

Laporan sebelum ini:



Ulasan GB

Rakyat melihat seperti ada satu konspirasi, sama macam kes Teoh Beng Hock, untuk pihak tertentu melakukan cover-up.

Muga kebenaran akan terserlah.

Itulah pentingnya untuk kita berdoa dan mengharap kepadaNya seperti yang pernah GB tuliskan di dalam tulisan-tulisan yang lalu:

1) Allahumma arinal haqqa, haqqa, warzuqnattiba'ah,
wa arinal bathila bathila, warzuqnajtinabah


Ya Allah, tunjukkanlah yang haq itu sebagai haq, dan kurniakanlah kami kekuatan utk mengikutinya, dan tunjukkanlah yg batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya.

2) Rabbi adkhilni mudkhala sidqin wa akhrijni mukhraja sidqin waj'alli min ladunka sulthanan nashiran wa qul ja alhaqqu wa zawaqal bathilu innal bathila kana zahuqan

Ya Allah, masukkanlah aku secara masuk yang benar dan keluarkanlah(pula) aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuasaan yang menolong. Dan katakanlah yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.

Kebenaran tetap akan menang mengalahkan kebatilan sepertimana janjiNya:

Firman Allah bermaksud,



Katakanlah : Telah datang yang haq (kebenaran) dan telah lenyap yang batil atau yang palsu. Sesungguhnya yang batil itu pasti lenyap. (Al Israa' 81)


UMNO Terdesak Guna Penulis Upahan Burukkan Anwar

Posted: 12 May 2011 06:04 AM PDT

Buku anti-Anwar diedar pada ulang tahun Umno

Serangan ke atas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim diperhebatkan dengan pengedaran buku berjudul 'Tuhan, Politik dan Seks' pada sambutan ulangtahun ke-65 Umno di Kuala Lumpur malam semalam.

Buku setebal 555 halaman dalam bahasa Melayu itu dikarang oleh penulis kontroversial Syed Hussein Al Attas dan diberikan kepada semua hadirin sebagai cendermata yang dimasukkan dalam sebuah beg.

Ia dikatakan mempunyai butiran terperinci dakwaan salah laku dan orientasi seks pemimpin pembangkang itu.

Pada muka hadapan buku itu tertera gambar palsu Anwar yang berambut panjang perang, bergincu serta berkuku merah dan label "18SX".

Antara lain, buku itu mendakwa simbol PKR melambangkan biseksual.

Beberapa gambar Anwar ketika menjadi timbalan perdana menteri juga diterbitkan semula bagi mendedahkan kononnya hubungan beliau dengan beberapa wanita.

Buku ini juga banyak memaparkan gambar dengan keterangan yang jelas juga mempersendakan ketua umum PKR itu.

Antaranya gambar Anwar dan Azizah dengan keterangan: "Anwar Ibrahim tersenggih setelah melarikan Azizah dan menikah di Siam. Bagaimanapun ibu Anwar, Hajah Che Yang mengadakan kenduri doa selamat untuk mereka di rumah mereka di Cerun Tok Kun, Bukit Mertajam."

Jantan mahu, perempuan pun mahu...

Satu lagi berbunyi: "Jantan mahu, perempuan pun mahu salam juga. Salahkah jika kata Anwar biseksual? Tengok buruknya perangai Anwar semasa jadi TPM".

Turut dihentam dalam bukunya ialah Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Syed Hussein memperuntukan satu bab dengan tajuk "Nik Aziz: Ulamak Nyanyuk".

Antara petikan yang dilihat mempermainkan menteri besar Kelantan itu berbunyi: "Siapa kata saya nyanyuk? Kalau saya nyanyuk tentu PAS tidak pilih saya kekal di kerusi Mursyidul Am PAS untuk satu penggal lagi."

Skandal presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, yang mengaku bahawa beliau lelaki yang terbabit dalam DVD seks juga disebut dalam buku itu.

Malah Syed Hussein memuji Chua sebagai pemimpin sebenar.

"Bila dia berani mengaku dia ada skandal seks, dia dipilih menjadi Presiden MCA, sungguh luar biasa keberanian Chua tetapi dia tak buat kerja luar tabie," tulisnya.


Syed Hussein, 74, juga dikenali sebagai Pak Habib, adalah seorang penulis buku politik yang telah menghasilkan tidak kurang 60 buah buku.

Namun tidak kurang juga pengkritik yang menganggap beliau tidak layak digelar penulis politik dan melabelkan tulisan picisannya itu lebih sebagai seorang penulis upahan. -mk

Ulasan GB

UMNO fobia dengan Anwar sehingga sanggup meminta penulis upahan yang berstatus bangkrap bagi memburuk-burukkan Anwar.

Syed Hussein Al-Attas, memang terkenal menulis buku-buku berunsur fitnah. Malah di satu ketika beliau pernah disaman fitnah dengan nilai jutaan ringgit. Kisahnya di bawah ini:


Syed Hussein Diperintah Bayar RM1.65 Juta

PUTRAJAYA - Mahkamah Rayuan semalam memerintahkan penulis buku Syed Hussein Al-Attas (gambar di atas) membayar ganti rugi berjumlah RM 1.65 juta kepada Perbadanan Johor (JCorp) dan presidennya, Tan Sri Muhammad Ali Hashim berhubung satu saman fitnah.

Panel Hakim, Tengku Baharudin Shah Tengku Mahmud, Datuk Suriyadi Halim Omar dan Datuk Azhar Ma'ah sebulat suara menolak rayuan penulis itu untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada tahun 2001 yang mengarahkannya supaya ganti rugi itu dibayar kepada JCorp dan muhammad ali, yang juga ketua pegawai eksekutifnya.

Syed Hussein, 68, atau lebih dikenali sebagai Pak Habib, juga turut diperintah membayar kos sebanyak RM5,000.

JCorp, muhammad ali dan ahli perniagaan haris a hamid menyaman Syed Hussein sebagai defenden dengan menuntut ganti rugi, injuksi dan kos berhubung fitnah dalam satu buku tulisannya.

Bagaimanapun, mahkamah membenarkan rayuan Syed Hussein untuk mengetepikan perintah Mahkamah Tinggi supaya beliau membayar ganti rugi RM 250,000 kepada Hharis. (Sinar Harian, 2 Julai 2010)



The Clock

Posted: 12 May 2011 04:59 AM PDT

Thanks to CS who sent me the following post.

YOU HAVE TO SEE THIS. CHECK THIS MIND BOGGLING INFORMATION. DON'T DELETE. SHARE IT WITH YOUR FAMILY AND FRIENDS.



You've never seen a clock like this one. A storehouse of information and statistics!

CLICK HERE TO SEE THE CLOCK.

Sorry for this late posting. My part-time cleaner, who has been coming once a week for the past nine years, quit via sms and I have been deeply disappointed by the manner in which the arrangement was terminated. A fortnight ago, she informed me that she would only come once a fortnight and today, she messaged me and said she would not be coming because of the rain and when I called back, she did not pick up. Neither did she respond to my sms message. Life goes on. Nothing lasts forever...


This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

*SEDAR DIRI DAN TAK SEDAR DIRI*<br><br>Sejak dari dulu, kawan-kawan

Posted: 11 May 2011 06:00 PM PDT

SEDAR DIRI DAN TAK SEDAR DIRI

Sejak dari dulu, kawan-kawan saya sesiapa sahaja. Tukang kebun, tukang sapu, jaga, pemandu, peniaga ikan, peniaga kedai buku, siak masjid dan sesiapa sahaja yang sudi berkawan. Daripada mereka saya mendapat banyak ilmu dan pengajaran. Mereka jarang hipokrit. Mereka akan kata apa yang mereka tak suka. Kerana saya menerima mereka sebagai kawan-kawan baik saya, maka saya dengan mudah mereka terima sebagai kawan. Paling bagusnya mereka tahu tentang bidang mereka, dan mereka mahir dengan dunia mereka. Malam tadi saya berkenalan seorang tukang urut buta. Usianya sekitar 20-an. Peramah sekali memberikan penjelasan dan mengajukan pelbagai pertanyaan. Saya selalu singgah di tempatnya di uptown Batu Caves untuk melihat pelbagai gelagat pelanggan.

Kawan-kawan dari kalangan ini kebiasaan sedar diri dan sedar ruang tentang bidangnya. Ini berbeza dengan dunia sastera dan kebahasaan. Antropologi gagal dalam bidangnya dan gagal pula menghasilkan buku dilantik jadi Panel Anugerah tertentu, dia boleh dengan senang hati terima pelantikan itu walaupun dia sedar dia tidak layak. Profesor bahasa yang di luar aktiviti dan tidak membaca buku sastera. Bekas sasterawan dan sarjana pensiun yang kesasar jauh juga. Guru Besar pencen yang ingin mentadbir institusi negara.

Pada saya, ini barah dan virus yang berada dalam kategori pengkhianat bangsa. Saya secara peribadinya sangat menghormati kawan-kawan saya yang berstatus pemandu, tukang kebun, tukang sapu, jaga, tukang urut buta dan lain-lainnya melebihi daripada tokoh-tokoh palsu ini semua.


KETAWA LAH KAMU!

Posted: 11 May 2011 10:00 PM PDT


No comments: