Friday, May 27, 2011

Kenaikan Tarif Elektrik Diluluskan, Kerajaan Perihatin Terhadap Beban Rakyat?

Kenaikan Tarif Elektrik Diluluskan, Kerajaan Perihatin Terhadap Beban Rakyat?


Kenaikan Tarif Elektrik Diluluskan, Kerajaan Perihatin Terhadap Beban Rakyat?

Posted: 27 May 2011 09:48 AM PDT

Kenaikan Tarif Elektrik Diluluskan

PUTRAJAYA: Majlis Ekonomi Negara (NEC) pada Jumaat meluluskan kenaikkan tarif elektrik yang butirannya hanya akan diumumkan Isnin ini.

NEC yang bermesyuarat di sini dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan dihadiri oleh beberapa anggota Jemaah Menteri, lapor Malaysiakini.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui dijadualkan mengadakan sidang media pada pukul 4 petang Isnin bagi membuat pengumuman rasmi.

Sejak beberapa minggu lalu, Kabinet berulang-kali mengingatkan rakyat supaya bersedia menghadapi kenaikan tarif elektrik dalam usaha kerajaan mengurangkan subsidi negara.

Pada Rabu lalu, Kabinet menangguhkan keputusan untuk menaikkan harga bahan api kerana bimbang tindakan itu akan menimbulkan kemarahan rakyat.

Ulasan GB

Jika sebelum ini dilaporkan bahawa keputusan mengekalkan harga petrol RON95, diesel dan petroleum gas cecair (LPG) kerana kerajaan amat prihatin terhadap beban yang ditanggung rakyat, walaupun terpaksa menanggung beban kewangan yang besar berikutan peningkatan jumlah subsidi, sekarang mengapa pula menaikkan tarif elektrik jika benar-benar kerajaan amat perihatin terhadap beban rakyat?

Ini jelas menunjukkan kerajaan UMNO BN sebenarnya lansung tidak menghiraukan beban rakyat.

Kenaikan tarif elektrik jauh lebih memberi kesan negatif kepada rakyat kerana setiap sektor terlibat.

Implikasinya, kenaikan harga barang akan melambung dengan hebat dan ini sekaligus akan melucutkan kuasa beli rakyat dengan jumlah pendapatan yang sama. Nilai wang akan terus menjunam kerana inflasi akan mengakibatkan situasi dimana segala-galanya akan menjadi lebih mahal.

Dan rakyat marhaen menanggung derita dan sengsara yang teramat sangat - di jangka pendek dan jangka panjang.


KDN Diselar Kerana Menganiaya Masa Depan 4 Orang Pelajar

Posted: 27 May 2011 07:30 AM PDT

IPT menanti, tapi remaja masih di lokap

Bimbang dengan masa depan gelap yang mungkin dihadapi anak mereka, sekumpulan ibu bapa terpaksa meminta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia campur tangan dalam kes penahanan remaja berkenaan bawah Ordinan Darurat.

Seorang daripada ibu remaja berkenaan, Rosmawati Taib berkata, anaknya itu sepatutnya mula mendaftarkan diri di kampus UiTM pada 29 Mei, namun tidak dapat berbuat demikian kerana masih berada dalam tahanan.

Rosmawati berkata, anaknya yang masih berusia 17 tahun itu masih ditahan di lokap balai lokap Ayer Molek, Johor Bahru bawah undang-undang berkenaan.

"Sepatutnya dia dibebaskan. Dia perlu belajar untuk masa depan dia. Apa yang berlaku ini saya sangat tidak puas hati sebab anak saya tidak bersalah.

"Sepatutnya anak saya akan habis tempoh tahanan 60 hari pada 12 Jun. Polis beritahu saya, anak saya selepas ini mungkin akan dibuang daerah atau dipenjara selama dua tahun.

"Polis kata, memang begitulah tindakan mereka. Kecuali jika kami (ibu bapa) merayu kepada menteri dalam negeri sebab itu bawah keputusan menteri," kata Rosmawati ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Rosmawati hari ini hadir ke Suhakam bagi meminta suruhanjaya itu masuk campur dalam kes berkenaan, memandangkan peguam turut enggan membawa kes yang turut melibatkan dua lagi remaja berusia 17 tahun.

Turut ditahan bersama kumpulan remaja berkenaan ialah seorang pemuda, Muhammad Noorariff Bakran, 20.

Ketua penerangan pemuda PAS, Suhaizan Kayat yang turut bersama ibu bapa remaja berkenaan hari ini berkata kumpulan anak muda itu ditahan polis kerana disyaki terlibat dalam satu pergaduhan pada malam 28 Mac lalu di Sri Alam, Johor Bahru.

"Kalau benar (anak muda ini) bersalah, dakwa di mahkamah. Kalau tidak, lepaskan mereka. Kita tidak mahu perkara ini menjadi kesusahan kepada mereka," kata Suhaizan ketika dihubungi.

Sementara itu, penyelia pusat aduan rakyat PAS Permas, Syed Othman Syed Abdullah pula berkata, keluarga berkenaan tiada pilihan lain memandangkan peguam bagi kes berkenaan telah menarik diri daripada kes berkenaan.

"Peguam kata tak boleh buat sebab kes bawah Ordinan Darurat tak boleh dibawa ke mahkamah. Keluarga telah berhubung dengan polis tapi polis masih tidak boleh bagi jawapan, remaja ini ditahan bawah kesalahan apa," katanya lagi. -mk


A Bit More of My Umrah Journey...

Posted: 27 May 2011 06:59 AM PDT

Today, one of my very dear comrades, Jul Blogger, is off on her Umrah journey with her friend Yati.

We smsed a lot this morning and had our usual banters and jokes.

Before I left for my Umrah, she came all the way that night from her other end of the world in Wangsa Maju to meet me at Kota Damansara.
Jul just got back from Shanghai after a 3-year stay there.
She did not have a clue as to where Kota Damansara was..took her more than 2 hours to finally locate KD with phone directions from Jannah, then Kay and Cat..:D

"My international number *******utk kirim kurma ke kim pak arab."
Jul has a great sense of humour and is an extremely jovial lady.
She is always cracking jokes even though she is by training a chemist!

So I jawab.."Cari my Ustad Husni. Go n melamar dia 4 me! I nak dok kat Mekah..hahaha.."

Jul jawab"Orite! Consider sold once touched or broken".
Tengok..mana taknak gelak bila bercakap dengan Jul.

"Dah tiba nanti sms me please! Keep in touch often.Take good care.
Hanta gamba.I buh kat my blog."

"Yee ye puan ustazah sri hihi.."

"Ameen!" Hehehe

So finally, here are some more additional snapshots of mine from my Umrah journey, before I proceed to write about Jul's Umrah, and my 'normal' postings..InsyaAllah..:))

At Jeddah airport before departure

Masjid Terapung in Jeddah... taken from within the travelling bus

Museum in Makkah...mesti buat appointment or else they all tak bagi masuk..

Ruins behind Masjid Hudaibiyah...

Dr. Zab entering Masjid Hudaibiyah for his solat sunat Ihram...

What else...hish cutenyer!

Ladang Unta.

At Jabel Rahmah...doa for jodoh kat tempat lapang bukan atas bukit yea..


Masjid Arafah rasanye...opened only once a year.

Snapshot from our moving bus.

A group of 16 year old very handsome and friendly Arab boys...masa nak pergi beli korma.

At Bukit Uhud...


Jul and I the night before I left for my Umrah...

Yati, Habsah,Uda and Jul..

ItalicComrade bloggers Kay, Cat-From-Sydney, Mamasita and Jul.

Jul and Yati: Umrah journey starts today..

At Masjid Bir Ali for my first Mikat...

Old Telaga Zam Zam in the museum...

One of the ancient doors of the Kaabah...

Backdrop:One of the ancient kain Kaabah...

Pintu-pintu Kaabah centuries old...


Makam Nabi Ibrahim and some ancient minarets of the Masjidil Haram...


Traders at night in front of the Masjid Nabawi, Madinah.

A view from my hotel window in Madinah every evening...the Arabs eating together.


My first stop between Jeddah and Madinah at 4am..amazingly fresh breeze.

Desert Landscape

A picturesque Masjid Terapung in Jeddah by the Red Sea.

The panoramic view of the Red Sea in Jeddah.

Tired and comot at Jeddah Airport...Au Revoir Saudi Arabia.
Alhamdulillah syukur..InsyaAllah I'll be back this Ramadhan.

p.s.
When I wanted to do my Tawaf Wida..Tawaf Selamat Tinggal, I had a humorous encounter.
On the way to the Masjidil Haram, I decided to empty almost all in my purse by spending on the various nuts and raisins.
Then, I stopped by to purchase 2 Qurans..one for my son and one for my future SIL..InsyaAllah.
Lugging this heavy huge, plastic bag, the chief guard of one of the gates refused to let me in..
he literally shooed me away.
And not giving up, I went to the main entrance gate of the Masjidil Haram.
The Arab berserban chequered merah tu laughed sarcastically at me when I said I was carrying some kacang (cakap Melayu lah) and Quran.
He had the feel of the kacangs from the bottom of the plastic bag.
As such, he thought I was bluffing when I mentioned Quran.

He made me open up my plastic carrier.Upon seeing the Qurans, he let me in.
And I did my Tawaf Wida with loads of tears and sadness..
(of course tawaf with my heavy plastic bag too!)
Please God..invite me back to Makkah..I want to see the Kaabah again..Ameen.
As usual, I was the last to get ready before boarding the bus..but I was on time as always!
Alhamdullillah.


ေၿမးေခ်ာ႔ေတး

Posted: 27 May 2011 06:37 AM PDT

Source: သားေခ်ာ႔ေတး / ေၿမးေခ်ာ႔ေတး  

ပစ္တိုင္းေထာင္ေလးပုတိုတို မ်က္ႏွာၿပံဳးခ်ိဳခ်ိဳ
ပစ္ခ်င္သလိုပစ္လို႔ခ် က်ရာေထာင္လို႔ထ…
သူ႕ဘ၀နဲ႔ သူ႔အလွေတြ အံ႔ၾသေလာက္ပါေပ
ေၿခေတြလက္ေတြ ရွိပါပဲ ကိုယ္ထူကိုယ္ထၿမဲ
အခက္အခဲသူရင္ဆိုင္ စိတ္ဓာတ္မယိမ္းမယိုင္
အႏိုင္မခံ အရႈံးမေပး ေၿပးၿပိဳင္ခ်င္ေသး…

I don't want to be a Puppet (Yoke Thae Yoke) with strings but always wish to be free like a Tumbling Kelly (Pyit Taing Htaung). I don't care if others kicked me or hit me or discriminate me. I will try always to rise up again as a Phoenix .

Pyit-Taing-Htaung is a Burmese version of weeble. Roughly translates to up-whenever-thrown or "that which always rights itself when thrown down." Usually they come in pairs.

It is a tumbling kelly or billiken. In Myanmar, a person who rises up again and again in the face of all vicissitudes of life is likened to a "pyit-taing-htaung." Pyit Taing Htaung always rights itself when thrown down.

The Burmese traditional toy, Pyit Taing Htaung (Tumbling Kelly ) is made of Papier-mâché (French for 'chewed paper'), It is a composite material consisting of paper pieces or pulp, sometimes reinforced with textiles, bound with an adhesive, such as glue, starch, or wallpaper paste. but usually colourful and attractive.

These toys are colourful, attractive and are usually sold on the stairways of the Pagodas all over Myanmar. They differ in size, style, idea, meaning and colour. Although these toys are no longer played by the urban children, as the plastic and electronic ones have replaced them. But they are still kept as souvenirs at home especially expatriate Myanmars who visited back their mother land and at tourist souvenir shops. However, in villages and smaller towns across Burma, rural children can still be seen playing with these toys. In addition to these papier-mache toys, earthenware and glazed pottery toys in the stalls at pagoda festivals.

Read my previous posting: I want to be free as a Tumbling Kelly (Pyit Taing Htaung) but not a Puppet (Yoke Thae Yoke) with strings

 



Kenaikan Tarif Elektrik Tak Boleh Dielak, Begitulah Juga, Putrajaya Terlepas Tak Boleh Dielak

Posted: 27 May 2011 06:30 AM PDT

Tarif elektrik: Kenaikan tak boleh dielak, tapi dilaksana berperingkat

SHAH ALAM, 27 Mei — Kenaikan tarif elektrik akan tetap berlaku tetapi kerajaan akan melaksanakannya secara berperingkat, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed hari ini.

Kenyataan itu meredakan rakyat yang bimbang dengan kesan kenaikan tarif elektrik ketika majlis ekonomi dijadual bermesyuarat hari ini untuk memutuskan perkara tersebut.

Kata Mustapa, kenaikan kos tenaga elektrik akan membebankan kebanyakan industri khususnya sektor-sektor yang berintensifkan tenaga termasuk pengeluaran keluli, minyak dan gas serta mereka yang terlibat dalam pengeluaran elektrik.

"Kami secara berterusan melibatkan mereka yang berada dalam industri. Apa sahaja kenaikan, ia akan dilakukan secara berperingkat-peringkat," katanya.

Mustapa juga berkata, kerajaan perlu menaikkan harga gas dan elektrik untuk memperkukuhkan kedudukan kewangan.

Kelmarin, Putrajaya mengumumkan bahawa tidak akan ada kenaikan harga bahan api buat masa sekarang.

Ulasan GB

Jika demikian jawapan kerajaan, maka rakyat pun menjawab:

Putrajaya pun terlepas dari BN tak boleh dielak, ia akan berlaku secara berperingkat.

Mula-mula hilang majoriti 2/3, kemudian selepas ini kita akan saksikan para menteri duduk di kerusi pembangkang dan PM yang ada bakal menjadi ketuanya!


Demi Integriti Polis, Dalang Penyebaran Video Seks Perlu Ditahan Dan Diadili

Posted: 27 May 2011 05:30 AM PDT

Lagi Laporan Polis Desak Siasat Segera Dalang Sebar Video Lucah

SHAH ALAM 27 MEI : Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat Selangor Shuhaimi Shafie membuat laporan polis mendesak agar satu siasatan segera dilakukan berhubung penyebaran VCD lucah dan fitnah terhadap Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Keadilan Selangor melihat bahawa kalau benar VCD yang disiarkan kepada rakan media di Carcosa itu yang asli, sekeping, bagaimana yang sekeping itu terlepas di tangan polis dan diupload di internet sedemikian rupa," kata Suhaimi dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam hari ini.

Shuhaimi menyatakan kehairanan beliau mengenai bagaimana video tersebut bolos di internet sedangkan trio Datuk T yang menayangkan video tersebut kepada media Mac lalu mengaku hanya mereka mempunyai salinan berkenaan dan telahpun menyerahkannya kepada pihak Polis.

"Persoalannya di sini adakah polis bersekongkol, terlibat menandatangai memorandum persefahaman dengan Datuk T. Datuk T kata hanya ada satu salinan. Adakah Polis bersekongkol atau memang ada salinan lain dengan Datuk T?," kata beliau.

Pemberian dan penyebaran VCD tersebut dikesan berleluasa pada kempen Jelajah Selangor (Jelas) PKR sejak awal bulan ini di Semenyih, Kuala Langat, Tanjung Karang, Subang dan Sabak Bernam, dan Selayang.

Dua hari lalu, Ketua kampung dari 8 kampung buah kampung di Shah Alam dan Klang menerima 4 salinan VCD tersebut setiap seorang melalui Pos.

Tanpa menuduh mana-mana pihak, Shuhaimi melahirkan kebimbangan terdapat gerakan sistematik dan terancang dalam penyebaran VCD ini dengan agenda untuk memburuk-burukkan PKR dan Pakatan Rakyat berdasarkan sasaran penyebaran kepada rakyat dan pemimpin akar umbi seperti Ketua-ketua kampung.

Malah, menurut Shuhaimi tidak mustahil VCD lucah itu akan dihantar dari rumah ke rumah pula selepas ini.

"Persoalannya di sini bukan soal Datuk Seri Anwar Ibrahim, bukan soal Datuk Seri Najib, bukan soal Tan Sri Muhyiddin Yassin. Persoalan pokoknya ialah bagaimana video ini disebarkan dengan begitu meluas tanpa penglibatan atau sekatan pihak-pihak berkuasa. Jadi dipercayai wujudnya satu gerakan terancang untuk menyebarkan video ini dari rumah ke rumah,"ujar beliau.

Justeru Shuhaimi mendesak polis supaya bertindak kerana jawapannya boleh didapati dengan mereka yang paling awal menyebarkan video berkenaan - Datuk T, yang dianggotai oleh ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah, bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari Perkasa Datuk Shuib Lazim.

"Jadi saya desak pihak polis kalau perlu tahan, tahanlah Datuk T supaya dapat tahu siapa yang terlibat 'sebarkan' video lucah ini," tegas beliau. -tvsnews


Video seks diedarkan di kampung Cina pula

Salinan pita video yang memaparkan seorang lelaki mengadangkan hubungan seks yang didakwa mirip Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim terus diedarkan di seluruh Selangor.

Tidak terkecuali adalah perkampungan Cina dan sasarannya adalah ketua-ketua kampung dan pemimpin masyarakat.

Menurut anggota exco kerajaan negeri Selangor Ean Yong Hian Wah sekurang-kurangnya 15 pemimpin di Ulu Langat dan lebih lapan lagi di Kuala Selangor mengesahkan menerima video berkenaan menerusi pos.

Katanya, berdasarkan cop pada bungkusan itu, ia dikirimkan dari Melaka dan Shah Alam.

Hari ini Ean Yong mengiringi 15 ketua kampung dari kawasan Ulu Langat membuat laporan berhubung perkara itu.

Sementara itu, ketua kampung dalam DUN Sri Muda parlimen Kota Raja juga dilaporkan menerima video seks dan poster yang cuba dikaitkan dengan ketua umum PKR itu.

Laporan polis itu dibuat oleh ketua penerangan PKR Shuhaimi Shafiei bersama-sama empat ketua kampung tradisi Melayu di ibu pejabat polis Daerah Shah Alam kira-kira 11.30 pagi tadi.

Shuhaimi yang juga ADUN Sri Muda membuat laporan polis itu mewakili PKR Selangor.

Dalam laporan polisnya, Shuhaimi berkata tujuan aduan dibuat berikutan penyebaran VCD dan poster yang diistilahkan sebagai lucah dan diedarkan di majlis solat hajat dan ceramah 'Tawan Malaysia' di Stadium Selayang pada 14 Mei lalu.

Menurutnya lagi, beliau menerima bahan-bahan tersebut dari petugas keselamatan parti pada majlis tersebut.

Dalam aduannya juga, beliau meminta pihak polis menjalankan siasatan berhubung penyebaran VCD itu di lima lagi tempat iaitu di Kampung Jalan Kebun, Kampung Melayu Subang, Dewan Majlis Daerah Semenyih, satu program ceramah di Tanjong Karang dan di Dewan Majlis Daerah Kuala Langat.

"Oleh itu, saya mendesak pihak polis menyegerakan siasatan berhubung penyebaran (VCD) dan menghadapkan pihak yang terlibat ke muka pengadilan," katanya.

Sementara itu, Shuhaimi berkata keempat-empat ketua kampung tersebut yang dihantar dengan video itu adalah Kampung Teluk Menegun, Kampung Baru Hicom, Kampung Johan Setia dan Kampung Bukit Hadir.

Keempat-empat ketua kampung tersebut menerima VCD dan poster yang dimasukkan ke dalam sampul surat yang diposkan dari Shah Alam dan Melaka. Mereka menerimanya pada 23 dan 24 Mei lalu.

Menurutnya, ketua kampung Baru Hicom dan Kampung Telok Menegun menerima tiga keping VCD manakala dua lagi masing-masing menerima sekeping VCD.

"Mereka semua tak tengok (kandungan VCD), tetapi saya dimaklumkan ia dipercayai pelakunya sama seperti di dalam internet, jika dilihat di bahagian kulit VCD itu," katanya.

Katanya, sepatutnya empat lagi ketua kampung dalam DUN Sri Muda turut membuat laporan polis berhubung perkara tersebut, bagaimanapun membatalkannya kerana keuzuran dan mempunyai urusan lain yang lebih penting.

Kampung tersebut antaranya, Kampung Bukit Lancang, Kampung Jalan Kebun dan Kampung Sungai Kandis.

Ditanya sama ada empat ketua kampung itu akan membuat laporan polis selepas ini, Shuhaimi berkata memadai setakat ini dengan laporan yang dibuat pada hari ini.

Menurutnya, sekiranya masih ada ketua kampung yang menerimanya selepas ini, beliau akan membuat laporan polis berhubung perkara tersebut.

"Penyebaran bahan ini bukan sahaja dilarang kerana lucah, malah ia memberi implikasi buruk kepada anak-anak kita," katanya.-mk



Video Seks Bocor : Polis Digesa Segera Siasat

SHAH ALAM 26 MEI : Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad mahu polis bertindak dengan konsisten dalam penyiasatan mereka berhubung penyebaran cakera video lucah yang dikesan dilakukan kepada ketua-kampung di Selangor.

Khalid berkata, polis dan Kementerian Dalam Negeri perlu bersikap profesional dalam menangani hal ini dan tidak harus berdiam diri seolah-olah menghalalkan fitnah lucah terus tersebar ke serata negara.

"Bagaimana bahan grafik yang dulunya telah diserahkan kepada polis salinan asalnya, secara terbuka disebarkan. Selepas itu dihantar kepada ketua-ketua kampung dan sebagainya.

"Ini bagi kami merupakan politik kotor Umno dan merupakan tanda betapa terdesaknya mereka untuk berhadapan Pilihan Raya Umum. Malangnya pihak berkuasa seperti polis dan KDN mendiamkan diri. Apa sudah jadi?" soalnya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan yang diterimanya daripada lapan orang ketua kampung di sekitar Selangor yang mendakwa telah menerima video berkenaan.

Cakera video berkenaan yang memuatkan rakaman video lucah memaparkan individu yang dikatakan mirip Ketua Pembangkang telah diterima oleh ketua kampung berkenaan sejak seminggu lalu.

Menurut Khalid, cakera video tersebut diterima oleh ketua Kampung Padang Jawa Petaling, Kampung Kebun Bunga Batu Tiga, Kampung Kuantan Klang dan Kampung Melayu Subang.

Selain itu, ketua Kampung Bukit Kapar (Meru), Kampung Bukit Kerayong dan Kampung Jalan Kebun Klang turut menerima rakaman video berkenaan melalui kiriman pos.

Sebelum ini, lapan orang ketua kampung di kawasan Hulu Selangor dilaporkan turut menerima rakaman video berkenaan.

"Tempat lain sudah terima, Shah Alam sudah terima, kemungkinan besar seluruh negara JKKK dan Ketua Kampung dah terima video. Boleh bayangkan jumlah wang yang dibelanja dan tahap yang diusahakan pihak ini.

Khalid berkata penyebaran video berkenaan mungkin didalangi Umno dilakukan bagi menghakis kepercayaan golongan penyokong akar umbi terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ini kerana gerak kerja mereka yang tersusun dan modal besar yang harus digunakan bagi melakukan penyebaran seperti itu.

"Ini semua menunjukkan ada organisasi dan kempen yang tersusun dan terancang yang sedang dilakukan mereka," kata Khalid. -tvsnews







This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

လူရည္ခၽြန္အရည္အခ်င္းစစ္ စာေမးပြဲ

Posted: 27 May 2011 05:04 AM PDT

Source:   

  1. မသီတာ-"လူရည္ခၽြန္" (sonata-cantata blog)
  2. Luyechun FB Group comments of -
    • Dr Aung San Oo
    • ေဒါက္တာေနဦး Dr. Nay Oo
    • Dr. Than Naing Oo
    • Dr Ko Ko Gyi

Aung Sann Oo Post ေလးကို ၾကိဳက္လုိက္တာ။ ကြ်န္ေတာ္ဆိုလည္း သူတုိ႔ေရးသလိုဘဲ လူရည္ခြ်န္ဆုိတာလက္ေတြ႔ ျဖစ္ေအာင္မလုပ္လုိက္ႏုိင္တဲ့ ဘဝ အိပ္မက္ေတြထဲက တစ္ခုပါဘဲ။ သားသမီးေတြ လက္ထက္ အားေပးမယ္လုိ႔ စိတ္ကူးျပန္ေတာ့ လူရည္ခ်ြန္ စီမံကိန္းၾကီးက စုပ္စ၊ျမဳပ္စ ေပ်ာက္လုိ႔။ က်န္းမာေရး ဝန္ၾကီးဌာနမွာ ထပ္ကြမ္း လူရည္ခ်ြန္ေတြအမ်ားၾကီး။ ငယ္ငယ္ကတည္းက အားက်၊ ေလးစားခဲ့ရတဲ့သူေတြ။ ဝန္ၾကီး ဦးေဖသက္ခင္၊ ေဆးသိပံၸ ညႊန္ခ်ဳပ္ ဦးသန္းေဇာ္ျမင္႔၊ ညႊန္မွဴး ဦးမင္းသန္းညြန္႔၊ အထက္ေဆးသု ညႊန္ခ်ဳပ္ ဦးေက်ာ္ဇင္သန္႔။ မသိတဲ့သူေတြ အမ်ားၾကီး ရွိဦးမွာပါ။

Nay Oo ေဒါက္တာမင္းသန္းညြန္႔ (၁၉၇၂-၇၅) ေလးထပ္ကြမ္းလူရည္ခၽြန္ (ဖ်ာပုံ၊ တာေမြ) ။ ေဒါက္တာသန္းေဇာ္ျမင့္ (၁၉၇၂-၇၇) ေျခာက္ထပ္ကြမ္း (ေက်ာက္မဲ၊ ေဆး-မန္း) ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ေပၚ တက္မလာၾကေသးပါ (သို႕) ပုန္းေနၾကလားမသိပါ။

လူရည္ခ်ြန္ စီမံကိန္းက ဘဝအတြက္ ေရခံ၊ ေျမခံေကာင္း၊ သက္လံုေကာင္းကိုလည္း ေပးပါတယ္။ က်ြန္ေတာ္ ၾကံဳဖူးတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳ အရေတာ့ လူရည္ခ်ြန္ ျဖစ္ဖုိ႔ ျဖတ္လမ္း မရွိပါဘူး။ ေမာင္ေမာင္ေထြး က်ြန္ေတာ္တုိ႔ေလာက္ အားကစား အမွတ္ မေကာင္းပါဘူး။ ဒီေကာင္က ဗလံကေလးပါ။ ဒါေပမယ့္ အားကစားေလးမ်ိဳးလံုးကုိ ေအာင္မွတ္ရေအာင္ လုပ္ႏုိင္တဲ့ ဇဲြေတာ့ သူ႔မွာ ေသခ်ာေပါက္ ရွိတယ္။ မီတာ ၁၀၀ မရရင္ ၅၀ ေျပးမယ္။ ၁၆ ေပါင္ သံလံုးကို မ ဖုိ႔ေတာင္ မလြယ္ေတာ့ လက္ေထာက္တြန္းတင္ အခါ (၂၀)ကို စနစ္က်က် တစ္မိနစ္အတြင္း ျပီးေအာင္ က်င့္မယ္..စသည္ျဖင့္ေပါ့။ ဗဟုသုတနဲ႔ ေက်ာင္းစာကေတာ့ သူမ်ားထက္ သိသိသာသာ ပိုပါတယ္။ က်ြန္ေတာ္ သိခဲ့တဲ့ ျပိဳင္ဖက္ေတြဟာ ထုိက္တန္လုိ႔ လူရည္ခ်ြန္ ျဖစ္ၾကတာပါ။ ဒါ အရင္တုန္းကလည္း မွန္တယ္။ အခုလည္း မွန္တုန္းဘဲ လုိ႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ သူတုိ႔ဟာ အခုထိလည္း ဘဝမွာ ေအာင္ျမင္ၾကတုန္းပါဘဲ။

Nay Oo ေဖ၊ေဇာ္၊မင္း၊မြန္ လူရည္ခၽြန္ ေလးဦးဂိုဏ္း ေနျပည္ေတာ္တြင္ ထၾကြေနေလသည္။ ကိုရည္မြန္(ညႊန္ခ်ဳပ္၊စကၠဴ-ဓါတု) စာေရးဆရာ(ရန္ေအာင္-ေမာင္ေမာင္)၏ သား။

လူရည္ခြ…်န္ကလည္း နတ္ၾကီးပါတယ္။ ေမာင္ေမာင္ေထြးက ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ အထဲမွာ ပုိးအၾကီးဆံုးနဲ႔ ဇဲြ အေကာင္းဆံုးဘဲ။ (၁၀)တန္းမွာ ေမာင္ေမာင္ေထြး ရေတာ့ သူငယ္ခ်င္းေတြ အားလံုး ေပ်ာ္ၾကတယ္။ သူငယ္ခ်င္းေတြက ေက်ာင္းခ်င္းသာ မတူၾကတာ ႏွစ္စဥ္ မႏၱေလး ဆရာ အတတ္သင္ သိပၸံ၊ အမွတ္ (၉) အထက မွာ ေရးေျဖ၊ အားကစား ေျဖေနက်၊ ဆံုေနၾကေတြ ဆုိေတာ့ (၇) တန္းကတည္း က ေက်ာင္းတူ၊ အတန္းတူ သူငယ္ခ်င္းေတြလုိ ျဖစ္ေနၾကတာပါ။ ေအးျမတ္ႏြယ္ကို ကိုးတန္း သခ်ီာ က်ဴရွင္မွာ ဆံုရေတာ့ ေငးရ၊ေမာရ၊ေလးစားရေပါ့။ ကိုးတန္း သခ်ီာ အရည္အခ်င္း စစ္ေတာ့ မိန္းကေလးထဲက ေအးျမတ္ႏြယ္၊ ေယာက်ားေလးထဲက ေမာင္ေမာင္ေထြး ရပါတယ္။ ေနာက္ႏွစ္ ေအးျမတ္ႏြယ္လက္ ထဲက လူရည္ခြ်န္ဆုက ေမာင္ေမာင္ေထြး လက္ထဲ ေရာက္သြားတယ္။ အေတာ္ဆံုးလူ လူရည္ခ်ြန္ ရေတာ့ မနာလုိ မရွိ ေပ်ာ္ၾကတာပါဘဲ။ လူရည္ခ်ြန္ စီမံကိန္းက ေက်ာင္းမတူ၊ နယ္ေျမမတူတဲ့ ေက်ာင္းသားခ်င္း ရင္းႏွီးမွဳ အားက်မွဳ ရိုးသားစြာ ျပိဳင္ဆုိင္မွဳေတြကုိ အားေကာင္းေစပါတယ္။

Aung Sann Oo ခင္ေလးညီ… ဒို႔လည္း ဒီရက္ပိုင္း ဒီ Post က အရမ္း အသက္ဝင္လာလုိ႔ ဝင္ၾကည့္ေနမိတာ။ ဆရာ ဦးကိုကိုၾကီးတုိ႔၊ ဆရာ ဦးသန္းဝင္းတုိ႔၊ မမ ေဒၚႏဲြ႔ႏဲြ႔တင္တုိ႔က Anatomy ကဆရာေတြေလ။ (ဆရာ ဦးေအာင္ၾကီးတုိ႔ က Microbiology က။) Post ေလးက တုိးတက္လာတာ သိပ္ျမန္တာဘဲ။ မမေဒၚေမျမစိန္တုိ႔ လူရည္ခ်ြန္ ဆိုတာ ခုမွ သိတာ။ အားက်လုိက္တာ။

Than Naing Oo said: I am sure a lot must have changed at Maymyo Hospital, beginning from the name since it is now named Pyin Oo Lwin Hospital. My vivid memory of this hospital is from my yearly Health Physicals during the LYC selection. Once you were selected …at the township level, you had to pass the health physical b/4 you were sent down to Mandaly to compete in the division level. We had to go and meet the TMO every year for that at the Maymyo Hospital. Although there were about 4-6 townships competing, most LYCs came from either Maymyo or Amarapura township during my days. I went to school from KG to 10th grade in Maymyo and almost ended up at Mandalay Medical School till my dad who was a government worker at that time was transferred to YGN and such that I transferred to RC-2 YGN from Mandalay Regional College. BTW HE Dr Pe Thet Khin is married to our classmate Dr Mon Mon Aung with whom I went for FP-I trip together to Kyone-Pyaw in 1985.

Ko Ko Gyi TQ Dr. Than Naing Oo, one of my younger brother felt that he was unfairly failed by the closed relative TMO of a LYC. I don't know but he told me last year. He had even worked in Singapore as the Chief Electrical Engineer on the ship. With …God's will, his health and all blood tests R still normal. I advised him to just stay quiet as it was few dozen years' old problem. If he tells me at that time I would complaint up to the highest authorities.

In response to the very negative views and writings in Ma Thida's blog: "လူရည္ခၽြန္ – (မသီတာ ဘေလာ့ဂ္မွ)" တေခတ္တခါက လူရည္ခၽြန္ ဆိုတာနဲ႔ မိမိ ပတ္သက္ဖူးသေလာက္ေလး ေရးထားခ်င္ပါတယ္။

က်မ တသက္နဲ႔ တကိုယ္ ၇တန္းမွာ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ လူရည္ခၽြန္အရည္အခ်င္းစစ္ စာေမးပြဲ ေျဖခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ေက်ာင္းက ပထမ အစမ္း စာေမးပြဲမွာ ပထမရလို႔ပါ။ ဆိုလိုတာက ေက်ာင္းအဆင့္မွာ လူရည္ခၽြန္အတြက္ရယ္လို႔ သီးသန္႔အရည္အခ်င္းစစ္ျခင္း၊ စခန္းသြင္းေလ့က်င့္ေစျခင္းမ်ိဳး မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဟုတ္ပါတယ္…

Dr.Nay Oo (Burma) wrote…

မသီတာခင္ဗ်ား …ကၽြန္ေတာ္ေဒါက္တာေနဦး၊ Luyechun (လူရည္ခၽြန္) Facebook Group Admin တေယာက္ပါ။…

sonata-cantata wrote…

ရပါတယ္ ေဒါက္တာေနဦးရွင့္

လူရည္ခၽြန္

တေခတ္တခါက လူရည္ခၽြန္ ဆိုတာနဲ႔ မိမိ ပတ္သက္ဖူးသေလာက္ေလး ေရး ထား ခ်င္ပါတယ္။

က်မ တသက္နဲ႔ တကိုယ္ ၇တန္းမွာ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ လူရည္ခၽြန္အရည္အခ်င္းစစ္ စာေမးပြဲ ေျဖခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ေက်ာင္းက ပထမ အစမ္း စာေမးပြဲမွာ ပထမရလို႔ပါ။ ဆိုလိုတာက ေက်ာင္းအဆင့္မွာ လူရည္ခၽြန္အတြက္ရယ္လို႔ သီးသန္႔အရည္အခ်င္းစစ္ျခင္း၊ စခန္းသြင္းေလ့က်င့္ေစျခင္းမ်ိဳး မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဟုတ္ပါတယ္ လူရည္ခၽြန္တေယာက္ျဖစ္ဖု႔ိ စာတခုတည္း ေတာ္ေနလို႔ မရပါဘူး။ အေထြေထြ ဗဟုသုတ၊ ဉာဏ္စမ္းနဲ႔ ကိုယ္လက္ႀကံ့ခိုင္မႈ အားကစားမ်ားကိုလည္း အစစ္ေဆးခံၾကရပါတယ္။ ႏွစ္ပတ္ အလိုမွ အထက-၃ကို ကိုယ္စားျပဳၿပီး ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ လူရည္ခၽြန္စာေမးပြဲ ၀င္ရမယ္ဆိုတာကို သိရတာပါ။ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွား အားကစားဆိုလို႔ ဘံုဘိုင္က လာတဲ့ေရကို တိုင္ကီထဲခပ္ထည့္တာေလာက္သာ လုပ္ဖူးတဲ့ က်မကို အမႀကီးနဲ႔ အကိုေလးက အိပ္-ထ-မတင္ စတင္ေလ့က်င့္ပါေတာ့တယ္။ တေယာက္ကေျခကကိုင္၊ တေယာက္က ေခါင္းကမ။ သူတို႔ အားနဲ႔ေတာ့ ႂကြေနတာပဲ။ လႊတ္ထားလိုက္ရင္ေတာ့ ၾကမ္းျပင္နဲ႔ေက်ာကပ္ေနတာ တလက္မေတာင္ မႂကြေတာ့ပါဘူး။

ဒီလိုနဲ႔ပဲ အားကစားေျဖရမည့္ေန႔ ေရာက္လာခဲ့ပါေတာ့တယ္။ အထက-၄ ေက်ာင္းေရွ႕ ကြင္းႀကီးမွာ ပြဲဦးထြက္က မီတာ ၁၀၀ ေျပးရတာပါ။ ၃ေယာက္ေျပးရတဲ့ အစုမွာ က်မ ဒုတိယရပါတယ္။ ဒါေတာင္ လိုက္ပို႔တဲ့ အတန္းပိုင္ဆရာမက "ေရွ႕ဆံုးက တာထြက္လာေတာ့ ငါကစိတ္ထဲက တယ္ဟုတ္ပါလား ထင္ေနတာ ပန္းလည္း၀င္ေရာ ပထမနဲ႔ အေတာ္ႀကီးကြာက်န္ခဲ့တယ္"လို႔ မွတ္ခ်က္ေပးပါတယ္။ (အဖ်ားရွဴးတတ္တဲ့ ဇာတိတို႔ရဲ႕ အစပါ)။ ဒီမွာျဖင့္ ေမာလိုက္တာ ငါ့ေပါင္ႀကီး ဒီေလာက္ေလးမွန္း ခုမွသိလို႔ ေကာင္းတုန္း ေနာက္တခါ လာျပန္ၿပီ လားေဟ့ မီတာ ၄၀၀… အဲ့ဒီကြင္းကို ႏွစ္ပတ္ေျပးရမွာတဲ့… ။ ေျပးဆိုေတာ့လည္း ေျပးေပါ့… ။ ကြင္းတပတ္လည္း ျပည့္ေရာ ေျပးလမ္းကေနေခ်ာ္ၿပီး ဆရာမ ရင္ခြင္ထဲတန္းေျပး.. တ႐ံႈ႕႐ံႈ႕ ငိုရင္း ပါးစပ္ကလည္း တီခ်ယ္ သမီးမရေတာ့ဘူး သမီးမရေတာ့ဘူးနဲ႔ ခြ်ဲေပါ့…။ အျခားေစာင့္ေရွာက္ေနတဲ့ သူေတြက "ဟဲ့ဟဲ့ ဘယ္လိုျဖစ္တာလဲ တပတ္က်န္ေသးတယ္ေလ ေျပးဦးေလ… ဆရာမ ဆက္ေျပးခိုင္းဦးေလ"ေပါ့…။ ဆရာမလည္း သံပုရာသီးစိပ္ ပါးစပ္ထဲလွမ္းထည့္ၿပီး "မရဘူး မရဘူး က်မသမီး အေၾကာင္း က်မသိတယ္" ဆုိၿပီး ပြဲလယ္တင့္ရပါေတာ့တယ္။

ကြင္းျပင္ႀကီးထဲမွာေတာ့ ဒီလိုနဲ႔ တစခန္းၿပီးလို႔ အျခားေသာ စစ္ေဆးမႈေတြအတြက္ အားကစား႐ံုႀကီးဆီ ခ်ီတက္ၾကျပန္ပါေလေရာ။ ၿပိဳင္ပြဲ၀င္သူေတြ အကုန္တန္းစီၿပီး အိပ္၊ ရႊီ ကနဲ ခရာမႈတ္တာနဲ႔ စေတာ့ အိပ္-ထ-မတင္။ ၿပိဳင္ပြဲ ဆိုတဲ့ အသိေၾကာင့္လား မသိဘူးရွင္ တခ်က္မွကို ႂကြမလာတာပါ။ အသာေလးထၿပီး ကိုယ့္ေဘးနားက အားတက္သေရာ လုပ္ေနတဲ့ လူေတြကို ငုတ္တုတ္ထိုင္ ၾကည့္ေနလိုက္ေတာ့တယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာေတာ့ မငိုေတာ့ပါဘူး။ ခုနင္က တ၀ႀကီး ငိုၿပီးသြားၿပီေလ။ ကေလးဆိုေတာ့ ေကာင္းတယ္… ျဖစ္ေၾကာမရွည္ဘူး။ ေနာက္ေတာ့ ဒိုက္ထိုးတဲ့။ ႏွစ္ခ်က္သံုးခ်က္ေတာ့ ထိုးခဲ့ေသးတယ္ မွတ္တာပဲ။ အျခားစစ္ေဆးမႈေတြ တခုႏွစ္ခု အၿပီး ျပန္လာခဲ့ရေတာ့ သူတို႔ေက်ာင္းေတာင္ မဆင္းေသးဘူး။ စာသင္ခန္းေတြနား တမင္တကာ အတင္း ကပ္ေလွ်ာက္ၿပီး စပ္စုစိန္ လုပ္ခဲ့ေသးတာ မွတ္မိတယ္။ (ဟုတ္တယ္ေလ ဒီလိုေက်ာင္းတက္ခ်ိန္ႀကီးမွာ ကိုယ့္ေက်ာင္းမဟုတ္ပဲနဲ႔ သူမ်ားေက်ာင္း ေကာ္ရစ္ဒါမွာ လတ္လ်ားလတ္လ်ားလုပ္ရတာ နည္းတဲ့ အခြင့္အေရးႀကီးလားလို႔)။

Result ေမွ်ာ္တာေပါ့ရွင္…။ ကိုယ္ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ ေျဖႏိူင္ခဲ့တယ္ မေျဖႏိူင္ခဲ့ဘူးဆိုတာ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ အသိဆံုးျဖစ္ေပမဲ့ ေမွ်ာ္တာကေတာ့ ေမွ်ာ္တာပါပဲ။ ဒီလိုနဲ႔ မေမွ်ာ္လင့္တဲ့ တေန႔မွာ ရပ္ကြက္ထဲက အဂၤလိပ္က်ဴရွင္မွာ အထက-၄ ေက်ာင္းသူ တစ္ဦးက သူ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ လူရည္ခၽြန္ အေရြးခံရေၾကာင္း သူ႔သူငယ္ခ်င္းေတြကို ၿပံဳးစစနဲ႔ ေျပာျပေနတာ တစြန္းတစ ၾကားလိုက္ရတဲ့ အခါမွာေတာ့… က်မလည္း သူတို႔၀ိုင္းထဲတိုး၀င္ၿပီး "ငါ နင္တို႔ေက်ာင္းမွာ အားကစားလာေျဖတုန္းက နင္လာေျဖတာ မေတြ႔ပါဘူး" လို႔ ေမးမိတယ္။ "အဲ့ဒီေန႔က ငါေနမေကာင္း"လို႔တဲ့… ေနာက္သူဘာေတြ ဆက္ေျပာေနခဲ့လဲ (တကယ္ပါ) က်မ မွတ္ဉာဏ္ထဲ လံုးလံုးမရွိေတာ့လို႔ ေရးမျပႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ သူ႔ကို က်မ တခ်ိန္လံုး အကဲခတ္ေနတယ္ သူမ်က္ႏွာ တခ်က္မပ်က္ဘူး…။ က်မသိပါတယ္.. က်မလည္း မ်က္ႏွာပ်က္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ "နင္က သိပ္ေတာ္တာပဲဟယ္"လို႔ အဓိပၸါယ္ ထြက္တဲ့ သူ႔အတြက္ ၀မ္းသာတဲ့ မ်က္ႏွာေပးေလး ေပးခဲ့ေသးလာေတာင္ မေသခ်ာပါဘူး။ ၿပိဳင္ဘက္ေတြလို႔ ေျပာလို႔ရတဲ့ အားကစားေျဖတဲ့ေန႔ကမွ တေန႔ထဲသာ ေတြ႔ဆံုခင္မင္ခြင့္ရခဲ့တဲ့ အျခားေက်ာင္းက သူငယ္ခ်င္းေတြရဲ့ ႀကိဳးစားပမ္းစား ေျပးၾက၊ အားတက္သေရာ ကုန္းၾက ကြၾက၊ အိပ္-ထ-မတင္လုပ္ေနၾကတာေတြ ျပန္ျမင္ရင္း နင္တို႔လည္း result ကို ေမွ်ာ္ေနၾကတုန္းလား လို႔ စိတ္ထဲကေန စကားေတြ လွမ္းေျပာေနမိပါရဲ႕။ က်မတို႔ေတြဟာ ၇-တန္းဆိုေတာ့ သိပ္ကို ငယ္ပါေသးတယ္ ေျပာမလား၊ အသိတရားရွိေနပါၿပီလို႔ ေျပာမလား။ transparency ဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္းကို မသိေသးေပမဲ့ transparency မရွိရင္ တရားမွ်တမႈမရွိနိုင္ဘူးဆိုတာ ခပ္ေရးေရး သေဘာေပါက္ေနၿပီလို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ အဲ့ဒီေနာက္ေတာ့ လူရည္ခၽြန္ရဖူးတယ္ဆိုတဲ့ သူေတြ ေတြ႔တိုင္း အိပ္-ထ-မတင္ လုပ္တတ္လားလို႔ တအံ့တၾသႀကီး လိုက္ေမးေနမိတဲ့ ခပ္ေၾကာင္ေၾကာင္ ေကာင္မေလး တေယာက္ဟာ မသီတာပဲ ျဖစ္ပါေတာ့တယ္။

Related articles


Perlantikan J/K Panel Lynas Tidak Bebas - MITI Cuba Menipu Rakyat?

Posted: 27 May 2011 04:44 AM PDT

Lynas: Panel bebas tidak bebas

Ramai pihak ragu-ragu dengan ketelusan 9 orang Jawatankuasa Panel Bebas yang dilantik oleh pihak Kerajaan Barisan Nasional (BN) khususnya oleh Kementerian Industri Dan Perdagangan Antarabangsa (MITI) yang diketuai oleh menterinya Dato' Seri Mustapha Mohamed dan timbalannya Dato' Mukhriz Tun Mahathir.

Keraguan yang pastinya akan menjejaskan integriti atau ketelusan laporan keselamatan, kesihatan dan persekitaran 'panel bebas' itu kepada seluruh rakyat Malaysia khususnya akan terus dipertikaikan malah ditolak.

Dan jika laporan yang tidak telus itu digunapakai sebagai panduan atau rujukan oleh pihak Kerajaan Barisan Nasional(BN) untuk membenarkan Lynas untuk terus beroperasi pada bulan September atau November ini, hampir 800-850 ribu nyawa manusia termasuk keturunan mereka akan diperjudikan sampai bila-bila demi keuntungan ekonomi pihak tertentu semata-mata.

Terlajak perahu boleh diundur, Terlajak kata badan binasa.

Satu insiden yang melibatkan kebocoran sisa buangan radioaktif ke udara, air, tanah dan makanan sudah memadai untuk mengheret semua rakyat di sekitar Kuantan dan Kemaman termasuk keseluruhan perniagaan atau perusahaan malah sektor awam ke situasi yang cukup kritikal. Satu keadaan kritikal, yang jika gagal dikawal oleh pihak yang bertanggungjawab akan mengheret semua pihak tidak kira agama dan bangsa, tua atau muda kepada kehancuran total sampai bila-bila.

Kenapa keraguan itu timbul:

1. Laporan daripada Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dan Sahabat Alam Malaysia (SAM) pada 18/5/11 mempertikaikan kewajaran MITI untuk menubuhkan 'panel bebas' itu sedangkan penilaian kesihatan awam, isu keselamatan radiasi, dan kemudahan kilang berbahaya atau 'hazardous' tidak terletak di bawah bidang kuasa MITI.

2. Pihak berkuasa tidak dilihat terlibat di dalam perlantikan 9 ahli 'panel bebas' itu khususnya Jabatan Alam Sekitar (DOE) sedangkan permohonan awal penilaian persekitaran telah dihantar ke Jabatan Alam Sekitar semenjak tahun 2008. Matlamat DOE untuk melindungi alam sekitar lebih kukuh dan berkaitan dalam isu ini dan juga relevan dengan kegusaran penduduk setempat kepada ancaman sisa buangan radioaktif dari operasi Lynas kepada keselamatan, kesihatan dan persekitaran penduduk setempat.

3. Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) di bawah Kementerian Sains Teknologi dan Innovasi (MOSTI) menyerahkan pula keseluruhan tanggungjawab 'panel bebas' itu kepada Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) di mana IAEA adalah badan antarabangsa yang mempunyai kepentingan khusus untuk mempromosikan penggunaan Tenaga Nuklear dan keseluruhan aktiviti yang berkaitan dengannya di seluruh dunia. Mereka bukan penggubal undang-undang atau 'regulator' yang diyakini tiada berkepentingan untuk menyebelahi sesiapapun. Bagaimanakah pihak yang berkepentingan untuk mempromosikan penggunaan Tenaga Nuklear dan aktiviti yang berkaitan dengannya dapat menjalankan tugas sebagai penggubal atau 'regulator' dalam Kes Lynas ini. Sebagai satu badan yang tiada berkepentingan langsung khususnya di dalam mempromosikan penggunaan Tenaga Nuklear dan aktiviti yang berkaitan di seluruh dunia. Pastinya, penilaian berat sebelah mungkin berlaku dalam kes penilaian keselamatan, kesihatan dan persekitaran dari operasi Lynas ini pada 29/5/11 sehingga 03/06/11 ini.

4. 4 daripada 9 orang ahli 'panel bebas' itu adalah kakitangan IAEA. Keraguan teramat sangat dari penduduk setempat bahawa kepentingan 4 orang kakitangan IAEA itu untuk mempromosikan penggunaan Tenaga Nuklear dan aktiviti yang berkaitan di seluruh dunia akan mempengaruhi ketelusan mereka ketika penilaian keselamatan, kesihatan dan persekitaran itu.

5. 5 orang pakar luar atau 'external expert' yang bukan dari IAEA telah dimaklumkan oleh CAP/SAM sebagai tidak bebas kerana dikaitkan dengan syarikat-syarikat yang berasaskan tenaga nuklear dan nadir bumi termasuk pernah berkhidmat sebagai jururunding malah sebagai pekerja atau bekas pekerja kepada syarikat berkenaan malah kepada IAEA termasuk mempuyai kepentingan seperti IAEA untuk mempromosikan penggunaan Tenaga Nuklear dan aktiviti yang berkaitan. - Huzir Sulaiman


Visit to Baby Hatch Centre at OrphanCare, Kampung Tunku

Posted: 27 May 2011 04:28 AM PDT

Some of you may have heard about the first Baby Hatch Centre located at OrphanCare from mainstream media.Yes, the centre is located at my constituency, Kampung Tunku. Since its inception, the centre has received a lot of support and media spotlight from the public. Even Minister of Family, Women and Community Development, Datuk Seri Sharizat Jalil visited the centre quite sometime ago.I paid the


If Only...

Posted: 27 May 2011 04:05 AM PDT

My dear friend, Angela, sent me this beautiful video clip that made me cry so much. The three-minute clip based on the highly acclaimed poem "If I Had My Child  to Raise Over Again" by Diana Loomans.


P.S. This movie is a gift and shall be shared as such. Please "Pass It On" by sharing this powerful experience with all the parents and children in your life to remind them of what's most important.

Please CLICK HERE TO WATCH IF I HAD MY CHILD TO RAISE AGAIN.

I love my boys and am both sorry and thankful for the mistakes I made as a mom. But they know my weaknesses and strengths. Through all the imperfections, we have tried to perfect our love for ourselves and each other. And that is what's important. Thankfully, Nick is only 12.5yrs and you can bet I am cherishing every single moment with him before he grows his wings and fly from the nest.

So to all of you who are parents, grandparents and parents-to-be or dreaming of parents, do watch that clip.

Take care and God bless you and yours always! Have a wonderful evening!!!


诺玛慕:无法分析收支提高收入 贫户微贷者应学记账

Posted: 27 May 2011 04:03 AM PDT

2011/05/07 4:45:31 PM●南洋商报(八打灵再也7日讯)雪兰莪州城市贫户微型贷款市场部高级经理莫哈末诺玛慕透露,多数微型贷款申请者没有记账习惯,因此找不到收支不平衡的根源,这也是他们无法提升收入的主因。他说,城市贫户经营小本生意所赚的利润,其实可作为资本再投资,以提升生意收入,奈何很多小本经营业者因缺乏完整和有系统的记账作业,以致无法提高收入。监督借贷者还款能力他说,当局未来会监督借贷者偿还贷款的能力,包括鼓励借贷者每月出席当局举办的定期会议,以推广账簿管理方面的知识,从中推动生意成长。他是在民主行动党甘榜东姑区州议员刘永山陪同下,出席灵市SS3梳邦花园举办的雪州惠民政策登记活动时这样说。每月出席定期会议"其实从分析他们的日常收支,可以发现他们只是不知道资本再投资的重要,我们与其说这些借贷申请者是城市贫户,倒不如让他们理解要提升收入,就该先学会做账务规划。"有鉴于此,


Of rare earth and a greedy government

Posted: 27 May 2011 04:18 AM PDT

As i was having a conversation with my wife a couple of days back and i stumbled upon how oblivious she was of the latest happenings in Kuantan. A day later, she calls me up from the office and says "you know what? none of  my colleagues knew anything about the rare earth fiasco either and i being the knowledgeable one briefed them on the matter". A proud moment for my wife indeed i presume. It then dawned upon me that my wife should not be fully blamed for her ignorance on the matter. In today's Malaysia acid splashers, the great achievements of Najib and his government, who married who, who got divorced from who and the likes get more media attention and space as opposed to real issues plaguing the society. I write this for my dear wife and for the knowledge of those who want to know...



Some Background

Rare earth elements / metals are a set of seventeen elements in the periodic table. However, because of their geochemical properties rare earth elements are typically dispersed and not often found in concentrated and economically exploitable forms. It was the very scarcity of these minerals (previously called "earths") that led to the term "rare earth" (Taken from Wikipedia). Rare earth metals and other materials that contain them are used to manufacture hi tech devices that people use every day such as computer memory, DVD's, rechargeable batteries, cell phones, car catalytic converters, magnets, fluorescent lighting and many others. 

The refining process of rare earth metals unfortunately, can leave behind thousands of tons of low-level radioactive waste. Malaysia, a victim of one of the biggest rare earth disaster ever known should know better than to indulge in another rare earth project. In 1982 Asian Rare Earth (ARE), a joint-venture between Mitsubishi Chemical industries Ltd, Beh Minerals, Lembaga Urusan dan Tabung Haji and several bumiputera businesses began operating a rare earth mining and processing plant in Bukit Merah, Perak. In 1992 the plant was closed down due to higher than normal levels of leukaemia and birth defects in the area. Mitsubishi Chemicals is still cleaning up what is said to be one of the largest contaminated sites in Asia. This is also believed to be the largest radiation cleanup (RM303 million) yet in the rare earth industry. Ipoh residents blamed the rare earth refinery for birth defects and eight leukemia cases within five years in a community of 11,000. Read about this in the New York Times.



Current scenario

Over the past twenty years or so, the demand for rare earth metals have grown exponentially with 95% of the worlds supply coming from China. China is now cutting down rare earth exports to the rest of the world (up to about 50%) to protect it's own back yard. This is going to effect a large part of the world that consumes China's rare earth, namely Japan, U.S and the EU. Thus, we now see the global race for rare earth, with China joining in the race (to look for rare earth outside of its country). And that is how Malaysia got involved in this rare earth mess all over again. The stakes are high, and so are the payoffs. It's this exorbitant returns that has clouded the eyes of the greedy and foolhardy BN government. Despite high chances of history repeating itself, the BN government (ignoring the welfare of the people) proceeded to sign up with Lynas Corporation to set up a rare earth processing plant in Gebeng, Kuantan. In this arrangement, rare earth ore will be brought to Malaysia from Mount Weld in Australia, processed and exported throughout the world. The bad news is we get to keep the radioactive by-product in Malaysia.  In another unrelated incident, the Perak state government signed an MOU with CVM Minerals Limited from Hong Kong on 18 April 2011 to conduct exploration and mining of rare earth and other potential minerals in Bukit Merah...again. After much uproar from the people, news portals, bloggers etc, the perak state government came out in full damage control mode and allegedly stopped the project. Something tells me we've not seen the last of Bukit Merah yet. Right now the people of Kuantan can use all the support they can get. You can join their Pahang Don't Need "Hazardous" Project facebook group to show support.

It really intrigues me...are we Malaysians really such suckers to allow the BN government to bend us over and bang us from our behinds again, again and yet again. Have we no shame? Have we no pride? Have we no dignity? Let's vote BN out of parliament and save our nation. Kuburkan BN!









Runtuhan Makin Besar Di Gombak

Posted: 27 May 2011 03:53 AM PDT

Lebih 200 penduduk kawasan perumahan Town Villa, Jalan 8/11, Taman Seri Gombak, dekat sini, bimbang keselamatan mereka terancam selepas tebing bukit berhampiran kediaman mereka runtuh dan pada masa sama hakisan tanah masih berlaku disebabkan hujan lebat beberapa hari lalu.

Runtuhan setinggi kira-kira 30 meter itu bermula sejak dua minggu lalu dan menjadi semakin serius apabila hakisan tanah melebar sehingga kurang 10 meter dari rumah mereka serta sebuah sub stesen Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang membekalkan tenaga elektrik di perumahan itu.

Lebih membahayakan, runtuhan juga dikhuatiri mengancam nyawa penduduk Kampung Sungai Cincin di kaki bukit berkenaan.

Wakil penduduk, Yusri Kamarudin, 40, berkata, runtuhan terbaru berlaku kira-kira jam 7 malam kelmarin dan beberapa runtuhan susulan turut berlaku hingga jam 9.30 malam.

Menurutnya, taman perumahan itu mempunyai 52 unit rumah bandar, dua banglo dan 20 rumah di perkampungan berhampiran di kaki bukit berkenaan. Penduduk juga mendakwa sudah beberapa kali membuat aduan kepada pihak bertanggungjawab, namun tiada tindakan sewajarnya diambil.

"Sejak empat hari lalu, baru ada kerja penambakan dibuat namun hujan lebat semalam dan kelmarin menyebabkan hakisan tanah semakin serius hingga mungkin menyebabkan stesen TNB itu runtuh.

"Hakisan tanah berlaku mungkin juga disebabkan saluran longkang untuk menyalurkan limpahan air hujan ditutup pemaju sebuah projek pembinaan kira-kira 150 meter dari taman perumahan itu," katanya.

Katanya, penduduk berharap siasatan dan pemantauan menyeluruh pihak yang berkenaan perlu dilakukan segera kerana bimbang sesuatu yang lebih buruk mungkin terjadi.

"Buat masa ini, kami tiada pilihan lain selain dari terus menetap di rumah masing-masing. Sehingga kini belum ada arahan dari pihak berkuasa untuk kami semua berpindah dan kami akan akur sekiranya diminta berbuat demikian," katanya.

Tinjauan Harian Metro di lokasi kejadian malam kejadian mendapati polis dan beberapa agensi lain termasuk Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Jabatan Kerja Raya (JKR), TNB dan wakil pemaju turut berada di lokasi berkenaan bagi memantau keadaan. -hm


Is 3000RM Enough For A Family Man?

Posted: 27 May 2011 02:33 AM PDT

The prices of goods and services are increasing and it looks as though things will get rougher and tougher in the future. I really wish I had been born twenty years earlier and my kids would not have to face the brunt of the challenges we face. Despite whatever progress made in the name of mankind, things are not getting better.

Here's an illustration that was sent to be via email by Lita. It clearly shows how difficult it is for a family man to survive with RM3000 in our country.

Spend wisely and save as much as you can for the rainy days ahead. And pray we have a better government in the next GE. That will depend on all of us to vote wisely!

Take care and have a lovely Friday evening and weekend.


‘Missing’ lots in TTDI to be restored

Posted: 27 May 2011 02:01 AM PDT

Lim Lip Eng (second from right) with some TTDI residents who were issued summonses for parking at bays that were illegally converted to a no-parking zone. — Picture by Yong Chee Choong
Source: http://www.nst.com.my/nst/articles/2011052702270320110527022703/Article (By Noel Achariam, 27/5/2011)
Residents and visitors who were issued summonses for parking along Jalan Tun Mohd Fuad 4 in Taman Tun Dr Ismail from last month to early this month can write in to City Hall's legal department to ask for their summonses to be cancelled. Motorists who have been parking since April along this road were issued summonses for parking at a no-parking zone. However, they were unaware that the 50 parking bays there had been changed into a no-parking zone in April. They also did not notice that the parking bays had been tarred over and a yellow line, stretching the length of the road, had been painted on to indicate the no-parking area.
After protest from residents early this month, City Hall's investigation found that the conversion was done illegally. City Hall has since instructed the responsible party to convert the no parking zone back into parking bays.
Segambut MP Lim Lip Eng said he queried City Hall over the conversion of the parking bays. "I was informed on Wednesday by City Hall's Road Transport Department director Dr Leong Siew Mun that the conversion of the parking bays to no-parking was done without the council's consent. "The contractor of Sinaran TTDI condominium in Jalan Tun Mohd Fuad 4 had illegally changed the status of the road to a no-parking zone. "We would like to know what action will be taken against the contractor for converting the road to a no-parking area," he said. Lim also said that City Hall shouldn't burden those who were issued summonses to write in to City Hall's legal department seeking to have their summonses cancelled. He said that the summonses should be cancelled automatically. "It is not the mistake of the residents and visitors who parked at Jalan Tun Mohd Fuad 4, which always had many parking bays. "Why should they have to writein to City Hall when it is clearly not their f ault? "It is the duty of the council to ensure that such incidents do not happen," he said.
TTDI resident Jim Sia, 50, who travels daily to the area to shop was shocked to find a summons on his vehicle last month. "We have been coming here for years and the parking bays have never been converted into a noparking zone. "It is not fair, therefore, to be issued with summonses. "We hope City Hall will cancel our summonses so that we're not blacklisted by the authorities," he said.
Another resident Ng Ah Hoi, 57, said that all roads and parking bays should be monitored by the council. "City Hall has admitted that this was the contractor's doing and that it has rectified the issue. "We hope the council will be more diligent in carrying out their duties from on," he said.


SAH - 3 Calon Timbalan Presiden, 6 Calon Naib Presiden

Posted: 27 May 2011 02:44 AM PDT

Timbalan Presiden 3 penjuru, 6 naib

KUALA LUMPUR, 27 Mei: Teka-teki calon yang bakal bertanding pada Muktamar Tahunan PAS ke-57 bagi 2011/2013 diketahui petang ini setelah pengesahan ditutup petang semalam.

Seperti yang diumumkan sebelum ini, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengekalkan jawatan yang disandang itu untuk sesi 2011/2013 apabila tiada nama lain yang dicalonkan.

Jawatan Timbalan Presiden PAS bakal menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara penyandang, Ustaz Nasharudin Mat Isa dengan naib presiden, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan AJK, Mohamad Sabu.

Tiga lagi yang dicalonkan iaitu naib presiden, Salahuddin Ayub, ahli jawatankuasa, Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak dan Datuk Husam Musa mengesahkan tidak bertanding.

Bagi jawatan naib presiden, mereka yang mengesahkan bertanding ialah penyandang, Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar, ketua penerangan, Ustaz Idris Ahmad, AJK, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin, Datuk Husam Musa dan Datuk Mohd Amar Abdullah.

Perkara tersebut diumumkan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini petang tadi.

Berikut adalah senarai calon yang bertanding Jawatankuasa Kerja PAS Pusat sesi 2011-2013:

PRESIDEN

1. Abdul Hadi Awang, YB Dato' Seri Tuan Guru Haji

TIMBALAN PRESIDEN

1. Mohamad Sabu, Hj
2. Nasharudin Mat Isa, YB
3. Tuan Ibrahim Tuan Man, Dato'

NAIB PRESIDEN

1. Husam Musa , YB Dato'
2. Idris Haji Ahmad, Ustaz
3. Mahfuz Omar, YB Dato'
4. Mohd Amar Abdullah, YB Dato'
5. Nizar Jamaluddin, YB Dato' Seri
6. Salahuddin Ayub, YB

AHLI JAWATANKUASA KERJA

1. Abdul Ghani Abdul Rahman, Ustaz
2. Abdul Ghani Shamsuddin, Ustaz
3. Abdul Wahid Endut, YB Hj
4. Abu Bakar Chik, Dato' Ustaz ,
5. Ahmad Sabki Yusof,
6. Aiman Athirah Al-Jundi
7. Amiruddin Hamzah, YB Ir.
8. Apandi Mohamad, Hj
9. Asmuni Awi, Hj
10. Azizan Abdul Razak, YB Dato' Seri Ustaz,
11. Azman Shapawi, Ustaz
12. Dzulkefly Ahmad, YB Dr
13. Halimah Ali, YB Dr.
14. Hamzah Abdullah,
15. Hamzah Jaafar, Dr.
16. Hanipa Maidin, Hj
17. Hassan Ali, YB Dato' Dr.
18. Hishamuddin Sulaiman, (Sabah)
19. Iskandar Abdul Samad, YB
20. Kamal Ashaari, Ustaz
21. Kamarudin Jaffar, YB Dato'
22. Khalid Abd Samad, YB Hj.
23. Khalil Idham Lim, YB
24. Lo'Lo Dato Ghazali, YB Dr.
25. Mahfodz Mohamed, Dato' Dr.
26. Mazlan Aliman,
27. Misbahul Munir Masduki , Ustaz
28. Mohamad Nor Mohamad, Hj.
29. Mohamad Taufek Abdul Ghani, YB
30. Mohd Amar Abdullah, YB Dato' Ustaz
31. Mohd Anuar Tahir, Hj
32. Mohd Firdaus Jaafar, YB
33. Mohd Hatta Md Ramli, YB Dr.
34. Mohd Nasir Mustafa,
35. Mohd Salleh Man, Yb Ustaz
36. Mohd Zainuddin Mohd Yusof, YB Haji
37. Mohd Zuhdi Marzuki, Dr
38. Muhammad Husin, YB
39. Mujahid Yusof Rawa, YB Dr.
40. Mumtaz bt. Mohd Nawi, YB
41. Nik Abduh Nik Abdul Aziz,
42. Nik Zawawi Nik Salleh, Ustaz
43. Norazli Musa, Ustaz Hj.
44. Normala Sudirman,
45. Nuridah Salleh, Ustazah
46. Razman Zakaria,
47. Riduan Mohd Nor, Ustaz,
48. Rosidi Hussin
49. Sa'ari Sungib, YB Hj.
50. Siti Mariah Mahmud, YB Dr.
51. Suhaizan Kaiat,
52. Wan Hasrina Wan Hassan,
53. Zulkefly Muhamad Omar, Hj

-harakahdaily


Peniaga Kecil Melaka Berdemo Tuntut Pampasan Lebih Adil

Posted: 27 May 2011 01:41 AM PDT

Peniaga tuntut pampasan adil

Gambar: PENIAGA kecil membuat demonstrasi aman membantah pampasan pengambilan tapak peniaga di hadapan pasar raya di Banda Hilir.

MELAKA TENGAH: Kira-kira 25 peniaga dari Lorong Melaka Raya bersebelahan pusat beli-belah Hatten Square, di Banda Hilir, mengadakan demonstrasi bagi menuntut pampasan lebih adil selepas diarah berpindah dari kawasan itu bagi memberi laluan kepada projek pembangunan.

Demonstrasi aman yang diadakan hampir satu jam itu kelmarin, bertujuan menyuarakan rasa tidak puas hati dan kekecewaan mereka terhadap perkembangan rundingan antara pihak berkuasa tempatan (PBT) di sini dan pemilik pusat beli belah berkenaan yang didakwa tidak mengambil kira kesukaran dihadapi.

Seorang peniaga kedai makan, Mahmud Sirun, 47, berkata, beliau tidak berpuas hati kerana pengurusan Hatten hanya memberi pampasan RM300, selain diarah keluar dari kawasan itu lebih awal dari tarikh ditetapkan.

Beliau mendakwa, dalam satu mesyuarat antara Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) dan peniaga sebelum ini, PBT itu bersetuju menambah RM500 sebulan, tetapi ia hanya diberikan kepada sembilan peniaga aktif, manakala selebihnya hanya mendapat RM300.

"Semua 25 peniaga terbabit termasuk saya menerima notis MBMB pada awal April lalu untuk berpindah segera, sedangkan kontrak kami hanya berakhir Julai ini. Menerusi notis itu, kami dimaklumkan Hatten akan membayar pampasan RM300 sebulan selama setahun iaitu sehingga projek pembinaan bangunan pusat beli belah berkenaan siap.

"Apa yang kami tidak puas hati, kenapa MBMB boleh membayar RM500 sebulan tetapi Hatten cuma membayar RM300 sebulan. Sebelum ini, kami juga sudah meminta kadar RM300 itu dinaikkan kepada RM150 sehari atau RM4,500 sebulan," katanya.
Seorang peniaga kraf tangan, Masitah Zaini, 32, pula mendakwa, dia mendapat notis mengosongkan premisnya itu daripada MBMB pada 28 April lalu dan mengesahkan akur mematuhinya selepas dijanji mendapat pampasan sewajarnya.

"Saya terkejut apabila mengetahui hanya mendapat RM300 sebulan dan tidak berpuas hati dengan nilai pampasan itu kerana sangat sedikit. Tambah menyedihkan, apabila kawasan baru perniagaan kami di Taman Rempah tidak mempunyai sebarang kemudahan," katanya.

Sementara itu, usaha kumpulan peniaga terbabit menyerahkan memorandum lima muka surat bagi tuntutan pampasan itu tidak berjaya, selepas pengurusan Hatten menolaknya.

Berikutan itu, Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (IKHLAS), Mohd Ridzuan Abdullah yang mewakili peniaga terbabit, kemudian menyerahkan memorandum itu kepada seorang wakil MBMB yang turut berada di situ. -BH

Ulasan GB

Biasanya mutakhir ini demo-demo dari kumpulan peniaga kecil berlaku di negeri-negeri PR seperti Pulau Pinang dan Selangor kononnya kerajaan negeri PR enindas kaum peniaga.

Kini ia berlaku di negeri Melaka - sebuah negeri yang diperintah UMNO-BN.


Children Learn What They Live

Posted: 27 May 2011 12:58 AM PDT

Source: Children Learn What They Live By Dorothy Law Nolte, Ph.D.

If children live with criticism, they learn to condemn.

 


If children live with hostility, they learn to fight.
If children live with fear, they learn to be apprehensive.

 


If children live with pity, they learn to feel sorry for themselves.

If children live with ridicule, they learn to feel shy.


If children live with jealousy, they learn to feel envy.

 

If children live with shame, they learn to feel guilty.
If children live with encouragement, they learn confidence.

 

 

If children live with tolerance, they learn patience.
If children live with praise, they learn appreciation.

 

 

If children live with acceptance, they learn to love.
If children live with approval, they learn to like themselves.

 

If children live with recognition, they learn it is good to have a goal.
If children live with sharing, they learn generosity.
If children live with honesty, they learn truthfulness.

 

 

If children live with fairness, they learn justice.
If children live with kindness and consideration, they learn respect.

 
 

 

 

If children live with security, they learn to have faith in themselves and in those about them.

 

 

 

 

If children live with friendliness, they learn the world is a nice place in which to live.

 

 

  

Developmental psychology, also known as human development, is the scientific study of systematic psychological changes, emotional changes, and perception changes that occur in human beings over the course of their life span. Originally concerned with infants and children, the field has expanded to include adolescence, adult development, aging, and the entire life span. This field examines change across a broad range of topics including motor skills and other psycho-physiological processes; cognitive development involving areas such as problem solving, moral understanding, and conceptual understanding; language acquisition; social, personality, and emotional development; and self-concept and identity formation.

Developmental psychology includes issues such as the extent to which development occurs through the gradual accumulation of knowledge versus stage-like development, or the extent to which children are born with innate mental structures versus learning through experience. Many researchers are interested in the interaction between personal characteristics, the individual's behavior, and environmental factors including social context, and their impact on development; others take a more narrowly focused approach.

Developmental psychology informs several applied fields, including: educational psychology, child psychopathology, and forensic developmental psychology. Developmental psychology complements several other basic research fields in psychology including social psychology, cognitive psychology, ecological psychology, and comparative psychology.

Read all in Developmental psychology From Wikipedia,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Baju Pelajar Berlumuran Darah, Telinga Cedera Akibat Serangan Dalam Kelas

Posted: 26 May 2011 11:55 PM PDT

Kuala Terengganu: "Saya hampir pengsan melihat darah berlumuran pada telinga kiri dan baju sekolah dipakai anak bongsu ketika dia pulang ke rumah," kata Fatimah Ngah, 54, dari Kampung Bukit Kandis, Bukit Tunggal, di sini berhubung kecederaan telinga anaknya dipercayai dipukul seorang pelajar, petang kelmarin.

Fatimah berkata, anaknya, Abdul Rahman Abdul Ghani, 13, pelajar Tingkatan Satu sebuah sekolah menengah di kawasan itu, pulang ke rumah kira-kira jam 2.30 petang bersama abangnya, Mohd Khairul, 25, dalam keadaan berlumuran darah di telinga kiri untuk mengambil kad pengenalan bagi mendapat rawatan.

Beliau berkata, Abdul Rahman memaklumkan dia dipukul dan ditendang seorang daripada sekumpulan pelajar yang datang ke kelas sementaranya sebelum waktu persekolahan sesi petang bermula.

"Tendangan itu menyebabkan Abdul Rahman terdorong ke belakang dan ketika hendak terjatuh, bahagian kiri mukanya tersangkut pada bucu cermin tingkap, menyebabkan luka besar pada telinga kirinya," katanya ketika ditemui di rumahnya semalam.

Mangsa bagaimanapun, tiada di rumah ketika itu kerana ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) untuk rawatan susulan selepas difahamkan menerima tujuh jahitan di telinga kirinya.

Difahamkan polis sudah menahan seorang pelajar lelaki berusia 13 tahun pagi semalam untuk membantu siasatan.

Bapa mangsa, Abdul Ghani Ismail, 64, berkata pengurusan sekolah perlu mengambil tindakan wajar supaya masalah disiplin di sekolah itu dapat diperbaiki. -BH

Ulasan GB

Nampaknya, mutakhir ini gejala samseng di sekolah semakin menjadi-jadi.

Kenakalan para pelajar sudah di tahap serius dan ianya tidak boleh dibiarkan begitu sahaja sehingga sekolah tiba-tiba menjadi "neeraka" bagi kaum pelajar yang innocent.

Kementerian Pelajar perlu memikirkan langkah-langkah bagi membendung gejala ini.



MRT Headed To Be A Disaster For Disabled And Elderly

Posted: 26 May 2011 10:42 PM PDT

A wheelchair-bound local councillor says that Prasarana's efforts at public consultation were half-hearted and not professional.PETALING JAYA: Those backing the Mass Rapid Transit (MRT) project appear to have little regard for the disabled, said a wheelchair-bound local councillor.

Petaling Jaya Municipal Council (MBPJ) councillor Anthony Thanasayan said the MRT's proponents were more


No comments: