Tuesday, June 28, 2011

PR Desak Putrajaya Perinci Kos RM49 Juta Biaya Rumah PM, TM

PR Desak Putrajaya Perinci Kos RM49 Juta Biaya Rumah PM, TM


PR Desak Putrajaya Perinci Kos RM49 Juta Biaya Rumah PM, TM

Posted: 28 Jun 2011 09:31 AM PDT

Ketika rakyat menderita akibat kenaikan harga minyak dan barang keperluan serta kos sara hidup, kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) pula membelanjakan hampir RM49 juta setahun untuk membiayai kos kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalannya.

Lebih tepat, sejumlah RM48,789,115.03 itu dibelanjakan termasuk kos sewa, kos baik pulih, bil elektrik dan bil air.

Mengulas jawapan kerajaan itu, Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusoff, ketika ditemui di Parlimen hari ini berkata, rakyat perlu menilai bagaimana kehidupan pemimpin mereka dalam keadaan rakyat disuruh berjimat.

Malah, beliau turut menggesa pentadbiran Najib memperincikan jumlah kos tahunan yang terpaksa ditanggung kerajaan kerana ia disifatkan sebagai tidak munasabah dan meragukan.

"Disaat rakyat, seluruh agensi dan jabatan kerajaan disuruh berjimat cermat dengan keadaan ekonomi yang semakin parah ini, Kerajaan Umno-BN pula membelanjakan berbilion ringgit wang rakyat untuk kos baik pulih kediaman dua pemimpin negara. Dan jumlah yang dibelanjakan hampir RM 60,000 sebulan. Apa yang dibaik pulih kita pun tidak tahu," soalnya.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz dalam jawapan bertulisnya terhadap soalan Siti Zailah Mohamad Yusof (PAS-Rantau Panjang) memberitahu, kerajaan membelanjakan hampir RM49 juta setahun untuk membiayai kos kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

Zailah dalam soalannya mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyatakan jumlah kos tahunan yang terpaksa ditanggung kerajaan bagi membiayai kedua-dua rumah pemimpin negara itu bermula tahun 2006 hingga 2010.

Dalam perincian jawapan yang diberikan itu, Nazri menjelaskan kos sewa untuk dua kediaman rasmi itu adalah berjumlah RM32,972,115.55, kos baik pulih RM3,581,744.78, bil elektrik RM10,267,868.15 dan bil air RM1,967,386.55 untuk satu tahun.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud turut mengesa kerajaan supaya mendedahkan perjanjian sewa beli kediaman rasmi terbabit dengan Perbadanan Putrajaya Holding kepada rakyat.

"Kita dapati terlalu banyak pemborosan berlaku dan ini baru melibatkan kediaman rasmi, belum lagi melihat kepada aset-aset kerajaan yang lain. Jadi timbul persoalan disini kenapa kediaman rasmi ini disewa daripada Perbadanan Putrajaya Holding," soalnya.

"Jadi kita minta ia didedahkan kepada rakyat tentang perjanjian tersebut bahawa. Dan selama mana kerajaan terpaksa menyewa kediaman ini," ujarnya lagi.

Sementara itu, Ahli Parlimen Rasah, Anthony Loke Siew Fook berkata perkara ini jelas mencerminkan wajah sebenar pemimpin tertinggi negara yang tidak menginsafi keperitan hidup rakyat sebaliknya rakus meratah wang rakyat.

"Sekarang baru kita tahu mengapa pimpinan tertinggi negara kita tidak tahu kesusahan rakyat, kerana mereka memang tidak akan merasainya. Dan oleh itu, mereka hanya tahu tarik balik subsidi gula sebanyak 20sen dengan alasan ianya rasional jangan makan gula lebih, memang lah mereka tidak rasa mereka boros, elektrik sehari RM 5,704.00, bila air sehari RM 1.092.00," katanya. -tvsnews





This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Puns for Fun

Posted: 28 Jun 2011 08:51 AM PDT

A bicycle can't stand on its own because it's two-tired.

What's the definition of a will? (It's a dead giveaway)

A backward poet writes inverse.

In democracy it's your vote that counts. In feudalism it's your count that votes

A chicken crossing the road is poultry in motion.

If you don't pay your exorcist you get repossessed.

With her marriage she got a new name and a dress.

Show me a piano falling down on a mine shaft and I'll show you A-flat minor
'
When a clock is hungry it goes back four seconds.

The man who fell into an upholstery machine? He's fully recovered.

A grenade thrown into a kitchen in France would result in Linoleum Blownapart

You feel stuck to your debt if you can't budge it.

Every calendar's days are numbered.

A lot of money is tainted. Taint yours and it taint mine.

A boiled egg in the morning is hard to beat.

He had a photographic memory that was never developed.

A plateau is a high form of flattery.

The short fortuneteller who escaped from prison was a small medium at large

Those who are too big for their britches will be exposed in the end.

Once you've seen one shopping center you've seen a mall.

Those who jump off a Paris bridge are in Seine.

Bakers trade bread secrets on a knead to know basis.

Santa's helpers are subordinate clauses.

Acupuncture is a jab well done.

Marathon runners with bad footwear will suffer the agony of defeet.


Myanmar blacklists Michelle Yeoh

Posted: 28 Jun 2011 08:32 AM PDT

Michelle Yeoh as Aung San Suu Kyi in The LadyMalaysian actress Michelle Yeoh, who's starring as Myanmar's pro-democracy leader Aung San Suu Kyi in an upcoming Hollywood film, was deported from Myanmar on June 22 and is barred from entering the country indefinitely.

Officials in Myanmar didn't explain why the actress is blacklisted, but it's hard not to relate it with movie The Lady, which tells the story of Suu Kyi, a Nobel Peace Price laureate who was under house arrest by Myanmar's military junta for almost 15 of the 21 years before her release in November 2010.

Despite being released, it seems that Suu Kyi's freedom is still restricted in many ways. The Myanmar's current military-backed government probably won't want Michelle Yeoh to act as a spokesperson for Suu Kyi in the country.

Myanmar blacklists Michelle Yeoh from YeinJee's Asian Blog


Baca Fatihah & 3 Qul Rahsia Umur Panjang & Sihat Tubuh Badan

Posted: 28 Jun 2011 08:18 AM PDT

Kampung Gong Halt - Seorang warga emas hanya mengamalkan bacaan ayat-ayat suci al-Quran seperti surah al-Fatihah dan tiga 'Qul' sepanjang hayatnya merupakan rahsia umur panjang dan diberikan kesihatan yang baik.

Isa Dollah, 110 tahun, berkata, dia tidak ada rahsia lain untuk memohon dipanjangkan usia melainkan amalan surah-surah tersebut yang diamalkannya daripada usia muda hingga kini.

Menurutnya, dia juga tidak ada pantang dalam pemakanan dan makan semua makanan yang digemarinya, namun dia bersyukur kerana tidak menghidapi sebarang penyakit berbahaya.

"Alhamdulillah, saya bersyukur kepada Allah kerana diberikan usia yang panjang untuk terus melaksanakan ibadat di muka bumi ini.

"Saya tidak ada rahsia atau petua melainkan yakin dengan kelebihan yang dianugerahi Allah dalam surah al-Fatihah yang merupakan 'ibu' kepada al-Quran," katanya.

Beliau berkata demikian semasa ditemui dalam majlis 'Walkabout' Ahli Parlimen Kuala Krau turun padang melawat dan menyampaikan sumbangan kepada warga emas, sakit terlantar dan orang kurang upaya (OKU), di sini, kelmarin.

Turut serta dalam lawatan itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jenderak, Datuk Mohamed Jaafar, Pegawai Penerangan Temerloh, Hamdzah Osman dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Samrah Hassan.

Isa yang mempunyai lima cahaya mata berkata, setiap kali selepas solat pasti dia akan mengamalkan bacaan surah-surah itu dan menjadikannya zikir sepanjang hari.

Menurutnya, selain surah-surah itu dia juga menggalakkan umat Islam membaca al-Quran setiap hari dan memohon kepada Allah kesihatan, kemurahan rezeki dan usia yang panjang.


"Saya bersyukur kerana dalam usia sebegini saya mampu melihat cucu-cucu saya membesar di depan mata. Walaupun saya sudah tidak berdaya untuk bekerja keras seperti zaman muda, namun saya bersyukur dengan rezeki dan anugerah Allah kepada diri saya.

"Ini bermakna saya merupakan insan paling tua di kampung ini," katanya sambil bergurau dan tersenyum lebar. -SH


Lessons from Noah

Posted: 28 Jun 2011 07:52 AM PDT

Everything I need to know about life, I learned from Noah's Ark...

Don't miss the boat.




Remember that we are all in the same boat.

Plan ahead. It wasn't raining when Noah built the Ark.

Stay fit. When you're 600 years old, someone may ask you to do something really big.

Don't listen to critics; just get on with the job that needs to be done.

Build your future on high ground.

For safety's sake, travel in pairs.

Speed isn't always an advantage. The snails were on board with the cheetahs.

When you're stressed, float a while.

Remember, the Ark was built by amateurs; the Titanic by professionals.

No matter the storm, when you are with God, there's always a rainbow waiting.


If Umno is above the law, Ibrahim Ali is above the constitution!

Posted: 28 Jun 2011 07:28 AM PDT

Ibrahim Ali is bigger than Umno

Mohd Ariff Sabri Aziz | June 27, 2011
If demonstrations are not allowed then the law must also work restrospectively against those who protested aggressively against Bersih and its chairman S Ambiga.
COMMENT
Umno is at sixes and sevens as to how to deal with Perkasa's Ibrahim Ali.  He is now bigger than Umno, becoming the de facto voice of the Malays and an indictment on the current Umno leadership.
Umno has lost its Malayness and is seen as no longer capable of speaking for the Malay.
The more important Umno leaders simply don't have the personal experience of what it means to be Malay.
Hence they can't really empathize with the real Malay.
If Ibrahim is able to tap into the fears and anxieties, imagined or real of the Malays, it means the Umno leadership has failed to address them.
By default that makes Ibrahim relevant and Umno, reduced to being a spectator.
You have to tip your hat to Ibrahim. He is a tireless operator.
Did you know that he had a heart bypass a few months ago? Today he is up and about directing street demos.
Perhaps he has received a blood transfusion with super-budu formulations.
He hasn't lost his flair of mobilizing crowds to any cause he chose – laughable or not.
Arrest all
Only Ibrahim can secure a permit and get people riled up shouting profanities of all kind and burning portraits of comrade S Ambiga (Bersih chairman) and all as a counter-demo to another demo that has not even taken place!
Bersih's 'Walk for Democracy' march is on July 9. The proposed march for free and fair elections has however attracted political hooliganism aimed at suppressing calls for free and fair elections.
Leading what is seen as an affront to 'fairly elected' Barisan Nasional regime is Ibrahim.
The ease in which Ibrahim secures permits to hold demos and rallies and the police's stand is puzzling.
It's not consistent at all.
Either the police give everyone permission to hold demonstrations or you don't give at all.
If demonstrations are not allowed, then the law must also work retrospectively.
In which case, police must arrest all those who protested aggressively against Bersih and Ambiga a few days ago.
This excerpt is from the writer's sakmongkolak47 blog. The writer is also an FMT columnist.


Tarif Elektrik Naik Untuk Rakyat Bayarkan Bil PM & TPM?

Posted: 28 Jun 2011 07:00 AM PDT

Bil elektrik PM, TPM RM160,000 sebulan

Kerajaan diminta menjelaskan kos tinggi penyelenggaraan kediaman rasmi perdana menteri dan timbalannya ketika rakyat diseru berjimat ekoran pengurangan subsidi barangan keperluan.

Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Siti Mariah Mahmud (kiri) berkata, ini perlu kerana rakyat diminta mengubah cara hidup mereka bagi menyesuaikan diri dengan persekitaran ekonomi sekarang.

"Apabila mendidik orang ramai supaya berjimat, ia sepatutnya bermula dengan pemimpin," kata Siti Maria Mahmud kepada wartawan di lobi parlimen hari ini.

Siti Maria mengulas jawapan bertulis di Dewan Rakyat berhubung soalan yang diajukan oleh ahli parlimen Rantau Panjang Siti Zailah Mohd Yusof, yang juga ketua Dewan Muslimat PAS yang ingin tahu penyelenggaran kediaman rasmi perdana menteri dan timbalannya.

Mengikut jawapan bertulis, RM48 juta dibelanjakan antara tahun 2006 hingga 2010 bagi penyelenggaran kediaman kedua-dua pemimpin negara itu.

"Begitu tinggi perbelanjaannya sedangkan kediaman itu tidak digunakan sepenuh masa," kata Siti Zailah, yang hadir bersama.

Menurut jawapan itu, hampir RM33 juta dibelanjakan untuk menyewa kediaman lain semasa tempoh itu. Sewa dibayar kepada Perbadanan Putrajaya.

RM3.5 juta lagi dibelanjakan untuk kerja baik pulih, RM10.2 juta bagi bil elektrik dan RM1.9 juta untuk bil air.

"Kami tidak tahu sebesar mana keluarga perdana menteri dan timbalannya sehingga hari ini," kata ketua pemuda DAP Anthony Loke, yang turut hadir da;am sidang media itu.

Menurut beliau jika jumlah itu dibahagikan sepanjang lima tahun dan dikira mengikut bulan, kerajaan membelanjakan RM160,000 untuk bil elektrik dan RM33,000 untuk bil air bagi kedua-dua kediaman rasmi.

"Ini cukup untuk bayar bil elektrik saya untuk selama 100 tahun dan air pula cukup untuk 6,000 orang," katanya. -mk

Ulasan GB

RM160,000 sebulan? Ada kilang apa di kediaman PM dan TPM?

Rakyat ada yang hidup papa kedana, sedang pemimpin negara hidup mewah membazirkan wang negara.

Itu petanda kehancuran negara.


krim pemusnah

Posted: 28 Jun 2011 05:59 AM PDT

dua minggu ni akak memang busy..mane kan traning kat melaka..mane plak pi treasure hunt kat chreating...busy tul

pandang2 cermin makin lama makin gajah akak ni...kalau berdiri sebelah rebana ubi mesti ada yang cakap akak ni mirip...

so korek2 ubat2 kurus lama kat almari...tadaaaaaa jumpe krim pemecah lemak sendayu tinggi...lama dah akak ada krim ni...pakai dua tiga kali je..lepas tu humban dalam almari..pastu trus lupa...

mase tu x rase lah diri ni lembu sangat...tp sekarang kelembuan melada jiwa kan..kena lah cari ubat bg kurus cepat... sebelum orang ramai terkompius antara akak ngan lembu baik akak bertindak...

so sebelum tido akak sapu kat perut, pinggang...lengan bagi runcing...peha bagi mirip kaki nasha aziz yang sekarang ni sama besar ngan tiang TNB...kelas ko,...x payah pegi marie france...

nak bg trill balut plak ngan wraping plastik tu...ala2 kat pusat peramping badan kan...cuma xde sauna je aku nak masuk...mau kena masak air pakai periuk kenduri baru leh jadi suasana sauna

lepas sapu trus pasang mp3 n pose2 nak tido..konon2 pembakaran lemak ketika tido lah kan...

tetiba rasa berangin tu bertukar menjadi panas dan pijau...ohhhh x leh tahan..rasa macam ko tumbuk cili padi n ko sapu kat perut ko....panas...rasa macam melecur...

x leh jadi...nak tanggal plastik tu susah plak..hanjing tul...

akak trus lari masuk bilik air....cuci...makin cuci makin panas...dah tangan pulak panas....muka berpeluh2...pegang muka ....muka plak panas....

ini bukan krim pemecah lemak ni...ini KRIM PEMECAH BELAH KAN HIDUP NI....

akak sabun....makin panas....

so dalam bilik air akak ade tempayan plastik besar....kul 3 pagi tu aku menyelam dalam tempayan ko...nak bg hilang panas....

mau 2 jam lah aku pose dalam tempayan plastik tu...hazabbbb

tobat x nak pakai krim sendayu tinggi tu lagi...

esoknya akak bg tau mak akak...krim tu panas akak nak buang...mak akak kata jgan..dia nak...

ujung2 bila akak tanya mak akak dia jawab " krim ko bg tu mane ade panas...berangin sedap..mak buat sapu lulut sakit"

sah lutut mak aku ni tebal..kebal panas ni...

* sorry xde gambar selingan...internet tersangat lah gampang...nak upload gambar...SETAHUNNNNNNNNNNNN
..


Nicki Minaj – Super Bass

Posted: 28 Jun 2011 06:39 AM PDT

Featuring: Ester Dean

This one is for the boys with the boomin' system
Top down, AC with the coolin' system
When he come up in the club, he be blazin' up
Got stacks on deck like he savin' up

And he ill, he real, he might got a deal
He pop bottles and he got the right kind of build
He cold, he dope, he might sell coke
He always in the air, but he never fly coach

He a muthafuckin trip, trip, sailor of the ship, ship
When he make it drip, drip kiss him on the lip, lip
That's the kind of dude I was lookin' for
And yes you'll get slapped if you're lookin' ho

I said, excuse me you're a hell of a guy
I mean my, my, my, my you're like pelican fly
I mean, you're so shy and I'm loving your tie
You're like slicker than the guy with the thing on his eye, oh

Yes I did, yes I did
Somebody please tell him who the eff I is
I am Nicki Minaj, I mack them dudes up
Back coupes up, and chuck the deuce up

Boy you got my heartbeat runnin' away
Beating like a drum and it's coming your way
Can't you hear that boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass?

He got that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass
Yeah that's that super bass

Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom, he got that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom, yeah that's that super bass

This one is for the boys in the Polos
Entrepreneur niggas in the moguls
He could ball with the crew, he could solo
But I think I like him better when he dolo

And I think I like him better with the fitted cap on
[From: http://www.elyrics.net/read/n/nicki-minaj-lyrics/super-bass-lyrics.html ]
He ain't even gotta try to put the mac on
He just gotta give me that look, when he give me that look
Then the panties comin' off, off, unh

Excuse me, you're a hell of a guy
You know I really got a thing for American guys
I mean, sigh, sickenin' eyes
I can tell that you're in touch with your feminine side, oh

Yes I did, yes I did
Somebody please tell him who the eff I is
I am Nicki Minaj, I mack them dudes up
Back coupes up, and chuck the deuce up

Boy you got my heartbeat runnin' away
Beating like a drum and it's coming your way
Can't you hear that boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass?

He got that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass
Yeah that's that super bass

Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom, he got that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom, yeah that's that super bass

See I need you in my life for me to stay
No, no, no, no, no I know you'll stay
No, no, no, no, no don't go away

Boy you got my heartbeat runnin' away
Don't you hear that heartbeat comin' your way?
Oh it be like, boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass
Can't you hear that boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass?

Boy you got my heartbeat runnin' away
Beating like a drum and it's coming your way
Can't you hear that boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass?

He got that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass
Yeah that's that super bass

Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom, he got that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom, yeah that's that super bass


Filed under: Events & Holidays, Her Prince Charming


Ulangsiar: Himpunan Bersih - Haram Bagi Sesiapa Termasuk Polis Cetuskan Provokasi

Posted: 28 Jun 2011 06:00 AM PDT

Adalah haram bagi mana-mana pihak, tidak kira peserta demonstrasi ataupun polis memulakan provokasi yang boleh menyebabkan berlakunya rusuhan, kata bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Oleh itu, kata beliau, sesiapa yang mahu menyertai demonstrasi seperti Bersih 2.0 hendaklah berazam tidak akan mencetuskan kemusnahan harta awam, mencederakan sesiapa, dan memaki hamun.

Sebaliknya, kata Dr Asri, mereka harus melafazkan slogan tuntutan dan berhimpun bagi menggambarkan kehendak dan rasa tidak puas hati dengan cara yang aman.

"Pihak polis hendaklah sedar, selagi tuntutan itu baik untuk negara yang adil, polis juga termasuk dalam kalangan rakyat. Maka sepatutnya mereka memudah cara agar proses itu berjalan dengan pantas dan dilangsaikan dengan segera.

"Para peserta demonstrasi juga hendaklah sedar bahawa tugasan polis mengawal keamanan, maka hendaklah tidak dimulakan apa-apa provokasi yang menimbulkan kemarahan mereka selagi mereka bertugas dengan betul menurut peratusan keselamatan, katanya.

Dr Asri berkata, sesiapa yang memulakan atau menyertai provokasi yang membawa rusuhan maka dia menanggung dosa.

"Cita-cita rakyat itu tidak akan tertunai melainkan adanya kerjasama yang baik dari semua pihak. Polis, rakyat dan golongan atasan," katanya.

Beliau berhujah demikian dalam kolumnya di portal Malaysiakini hari ini berhubung isu perhimpunan rakyat yang dianjurkan oleh Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil atau Bersih 2.0 yang dijadualkan 9 Julai depan.

"Setelah saya mendengar taklimat BERSIH dan menilainya, saya dapati tujuannya baik, menuntut hak yang sepatutnya diperolehi oleh rakyat seperti yang dijanjikan oleh
Perlembagaan.

"Jika ia berjaya, pada pandangan saya bukan untuk kemaslahatan parti tertentu sahaja, tetapi untuk keadilan berpolitik sepanjang masa, untuk semua pihak tanpa mengira parti. Maka, saya tidak mempertikaikan BERSIH di sudut tujuannya,' kata Dr Asri lagi.

Bagaimanapun beliau bimbang jika ada parti tertentu yang cuba menzahirkan perhimpunan itu dalam sifat kepartian, bukan untuk rakyat secara umum, "sedangkan tuntutan itu untuk semua dan baik untuk memastikan keadilan dalam pengurusan pilihanraya".

"Dalam konteks politik hari ini, demonstrasi aman sebahagian dari cara pencegahan mungkar politik yang telah terbukti keberkesanannya di banyak negara.

"Namun, oleh kerana demonstrasi itu terdedah kepada bahaya dan porak peranda, maka demonstrasi hendaklah menjadi pilihan akhir setelah tuntutan yang adil tidak ditunaikan.

"Perbincangan, rundingan, seruan secara langsung, bantahan bertulis dan sebagainya hendaklah di utamakan. Saya difahamkan hal-hal itu telah dilakukan," kata beliau.

Sehubungan itu, Dr Asri berkata, SPR hendaklah menunaikan tuntutan yang adil itu bagi mengelakkan rakyat turun ke jalan yang mempunyai kemungkinan yang pelbagai.

"Jika pihak SPR enggan, menjadi hak rakyat untuk menuntutnya secara aman,"
kata beliau.

Bagaimanapun beliau menegaskan memelihara keamanan adalah syarat utama keharusan mengadakan demonstrasi, "jika bertukar menjadi ganas maka ia sesuatu yang diharamkan oleh syarak".

Beliau mengemukakan hujah bahawa demonstrasi jalanan ini pernah berlaku di zaman Rasulullah.

Katanya, Nabi Mohammad s.a.w. pernah mengajar sahabat yang disakiti jirannya membuat bantahan di jalan.

"Dalam hadis itu sahabat tersebut mengadu kepada Nabi: "Sesungguhnya jiranku menyakitiku".

"Sabda Nabi: "Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan".

"Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: "apa yang berlaku kepadamu?". Dia menjawab: "Jiranku menyakitiku".

"Maka mereka berkata:"Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia". Dengan sebab itu, jirannya berkata: "Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi".


Hadis berkenaan, kata Dr Asri, diriwayatkan oleh al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak dan Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih.

Ulasan GB

GB ulangsiar entri terdahulu ini untuk mereka yang lupa terutama apabila sudah mula wujud provokasi ekoran ugutan dan ancaman Pemuda UMNO untuk bakar bangunan PKR malam tadi.


Frotilla II Gaza: Israel Isytihar Perang, Ada Hikmah PR Tak Hantar Wakil

Posted: 28 Jun 2011 05:00 AM PDT

Israel isytihar perang

TEL AVIV - Kerajaan Israel semalam mengarahkan pasukan tentera negara itu bertindak tegas bagi memastikan konvoi kemanusiaan ke Gaza, Freedom Flotilla 2 tidak mencapai matlamat untuk memecahkan sekatan haram rejim Zionis ke atas wilayah Palestin itu.

Israel sebelum ini mengeluarkan beberapa amaran terhadap percubaan itu dan cuba mengugut peserta konvoi bahawa Pasukan Pertahanan Israel (IDF) telah diarah untuk tidak membenarkan konvoi itu tiba di Gaza.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mengadakan pertemuan dengan anggota Kabinet dan pegawai kanan tentera laut rejim itu bagi membincangkan mengenai rancangan menyekat kemaraan konvoi kemanusiaan ke Gaza, semalam.

Dalam mesyuarat itu, Kabinet Israel turut dimaklumkan tiada maklumat mengenai individu atau kumpulan pengganas akan menyertai konvoi itu, namun Israel dijangka akan tetap menyekat penghantaran bantuan itu.

"Kami bersedia berhadapan pelbagai senario, daripada tiada keganasan kepada sangat ganas," menurut sumber tentera Israel.

Kelmarin, rejim Israel mengugut wartawan asing supaya tidak menyertai konvoi itu yang dituduhnya cuba mencabuli undang-undang Israel dan akan menghalang peserta memasuki negara Zionis itu selama 10 tahun.

Tindakan Tel Aviv mengeluarkan amaran biadap itu membuktikan Israel tidak menghormati kebebasan media seperti yang didakwa rejim itu selama ini.

Selain itu, Kementerian Luar Israel juga diarah menghalang penghantaran bantuan kemanusiaan kepada 1.5 juta penduduk Palestin yang menderita akibat sekatan tidak berperikemanusiaan rejim itu dengan mengadakan beberapa mesyuarat dengan pemimpin Eropah dan Amerika Syarikat.

Menurut penganjur, beberapa kapal termasuk kapal dari Amerika Syarikat (AS), The Audacity of Hope dijadual mula berlayar dari Greece, hari ini dan akan bertemu dengan kapal lain dari Perancis dan Ireland di satu titik pertemuan di Laut Mediterranean.

Pegawai kerajaan Greece kelmarin, dilaporkan cuba menghalang beberapa kapal daripada berlayar ke Gaza dipercayai selepas menerima tekanan AS dan Israel.

"Kami melantik peguam untuk menentang perintah tahanan ke atas kapal ini dan akan berusaha memastikan kapal-kapal ini dibenarkan berlayar, hari ini," menurut penganjur.

Konvoi Freedom Flotilla 2 disertai 10 kapal dan 500 penumpang dari lebih 30 negara negara dan dijadual mula berlayar ke Genting Gaza, hari ini.


Cabul Gadis Dalam Bilik Air

Posted: 28 Jun 2011 04:00 AM PDT

Dungun – Seorang ustaz sanggup membelakangkan hukum agama apabila tergamak menodai kesucian seorang pelajar ketika memberi rawatan kepada gadis belasan tahun yang difahamkan pernah mengalami gangguan makhluk halus itu.

Kejadian dipercayai berlaku di rumah mangsa di Bukit Besi, dekat sini antara jam 11 pagi hingga 12 tengah hari 25 Jun lalu, ketika pelajar Tingkatan Lima di salah sebuah sekolah di Bukit Besi itu sedang menerima rawatan daripada suspek, yang juga difahamkan seorang bekas guru al-Quran di kampungnya.

Sebelumnya, suspek diundang oleh bapa mangsa untuk melakukan proses pemulihan setelah anak gadisnya itu dikatakan terkena gangguan makhluk halus.

Ustaz terbabit yang kononnya tahu bab-bab agama dan ilmu halus difahamkan telah memulakan rawatan di ruang tamu.

Detik hitam itu bagaimanapun bermula apabila suspek mengarahkan mangsa ke bilik air untuk melakukan proses mandian, kononnya untuk membuang bala.

Bapa mangsa yang turut berada di situ mulai rasa sangsi setelah suspek dikatakan mengambil masa yang agak lama untuk merawat mangsa di dalam bilik air.

Bagaimanapun ketika berada di bilik air, mangsa yang diarahkan mandi dalam keadaan berkemban itu dikatakan telah dinodai oleh suspek yang berlagak alim itu dengan mencabul kehormatannya.

Ketika kejadian, mangsa dikatakan separuh sedar kerana difahamkan masih belum pulih daripada terkena gangguan makhluk halus.

Sebaik selesai rawatan, mangsa terus keluar dari bilik air dan menyendiri di bilik tidur, manakala suspek pulang ke rumahnya yang terletak tidak jauh dari rumah mangsa.

Tembelang suspek yang difahamkan sering menjadi imam di salah sebuah surau di kampung berdekatan bandar Bukit Besi itu mulai terbongkar setelah mangsa menceritakan perbuatan terkutuk suspek kepada ibu bapanya.

Mangsa diiringi bapanya kemudian membuat laporan polis di Balai Polis Bukit Besi keesokan hari, sebelum suspek ditahan kira-kira jam 10 malam.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor mengesahkan tangkapan terbabit dan suspek kini ditahan reman selama empat hari untuk membantu siasatan sebelum dihadapkan ke mahkamah. -SH


The Reason

Posted: 28 Jun 2011 03:09 AM PDT

Here's an excellent article by KJ JOHN who was in public service for 29 years. He is now dean of the Faculty of Economics and Policy Science at UCSI University, Malaysia. This article was first published in Malaysiakini HERE. If you still have not subscribed, kindly CLICK HERE for further details.

Why I March by KJ John

There are many differing opinions about the legality of the upcoming Bersih 2.0 march on July 9. Bersih 2.0 is the upgraded version of the first Bersih, which mobilized 40,000 Malaysians to walk for democracy and especially for clean and fair elections.

After that march in 2007, more marches took place, with Hindraf's rally coming in as the biggest one to date. The Bar Council (led by Ambiga) made history with almost 1,000 demonstrators in Putrajaya for the first time ever. Since then, even the Orang Asli or Orang Asal have marched for their rights against marginalization, leading a cry for equitable development and progress.




Even so, some Malaysians still ask: why another march? Well any march for democracy is a long, difficult journey; a road often less travelled. The short answer as to why Bersih is marching again is that the EC has not adequately addressed the serious concerns of the original Bersih.

However, naïve Malaysians still argue that if PKR won 5 states, then the GE must have been free and fair. Even a Star Editorial argued the same line of illogic. But those who accept the state of elections in this country cannot see the trees for the woods.

'Free elections' means, being free of corruption, of bribery, of illegal tactics (like citizens of Malaysia barred entry to another state of the Federation), etc. Fair elections means that every player comes under the same set of rules. The referee judges all sides equally.

Keeping an eye on the EC

The Bersih 2.0 march is about the EC and their close-one-eye culture in most things related to elections. Gerrymandering is clearly prevalent in the weightage given to different constituencies; how can Putrajaya and the biggest constituency in Sarawak have one MP each? A recent study found that, in some constituencies, up to 30% of voters are not real people; i.e. those who exist in GPS-defined earthly locations. Are they ghosts?

Therefore, Bersih 2.0 is a cleaned-up version of the demands for change voiced by the first incarnation of this movement. I was not part of Bersih 1.0, but am now part of the second iteration.

Why? Because the B.20 does not have political party members in their Exco. It is primarily made up of supporting NGOs (at last count about 60 of them) since the original movers and shakers have pulled out by design to allow for a non-partisan, all-inclusive movement for peoples' issues and concerns.

Malaysia needs a mature civil society movement like this one. The older model of Malaysia Incorporated under the TDM tutelage only defined private and public sectors for a win-win formula. It worked then because the private and public sectors did not trust one another.

Today, unfortunately, they make strange but good bedfellows. (Ask that Toyo fellow.) That is why we need civil society movements to pressure institutions like the EC to keep a close eye on any form of cheating.

Malaysia's future is at stake and that is the main reason I march. My grandchildren (although I have none yet) would need a cleaner and safer civil society-driven Malaysia. I also march for truth, justice and righteousness.

Today's endemic of bribery and corruption must be stopped. How else can the police treat "the fat, short and stout man with velvet gloves," when they have not even talked to or responded to the Bersih 2.0's request? They have declared the walk as illegal without even a consideration.

To me, therefore, it is also a march toward a more mature democracy in Malaysia. To paraphrase Tun Abdullah Ahmad Badawi, we need to move beyond first world infrastructure toward a more mature civil society and culture; a culture of reason, of tolerance, and of acceptance of one another that celebrates other cultures and joys of life.

We need to then make Parliament an epicenter for law-making and not just name-calling. We need to get rid of the ignorance in Parliament and introduce knowledgeable individuals who can debate and argue with reason and logic rather than shouting and fist-banging. We need to get rid of both bureaucrats, who hide behind rules and regulations to justify their incapability, and idiocrats, who use the law to say and do what they want.

We are a nation ruled by law and not the rule of law. Even if the Home Affairs Minister refuses to admit it, it is obvious that the laws are used to abuse other people. How else could a senior police officer tipped to be the potential Deputy IGP be charged falsely in court and then fully acquitted? Is that rule by law, Minister?

My prayer and hope is that the police officer will sue the government for unfairly ending his public service career and destroying his reputation, only because he did not "kowtow" to an abusive system. Maybe, like with Tun Salleh Abas and the other Judges, the government must pay a voluntary compensation before he sues.

Representing 'ABC Malaysians'

I will therefore choose to march as an ABC Malaysian; one who is tired of an incompetent bureaucracy and an equally ineffective government. The term stands for Malaysians Against Bribery and Corruption.

Therefore I call on my family and all friends who care for this potentially great country of ours to march. Then we can become even greater and look forward to the day when every Malaysian, regardless of skin color or abilities, can walk tall with full dignity because we are indeed proud to be Malaysian.

Mahatma Gandhi said we hindraf shah alam court 171207 gandhimust become the change we ask for. So if we want good governance, B.20 is an important march toward a new Malaysia.

Many are fearful about marching and others are naïve about how to manage change. But overcoming that fear and marching for your own God-ordained dignity will help create change in Malaysia. Just imagine if a million of us marched as they did in Tahrir Square, and yet if we are determined to be peaceful, then we can even call it 'a civil disobedience movement.'

Fear is always the opposite of your God-ordained dignity. But, if you do not believe, then please do not march because you might create trouble when faced with dangers. Please march only if you believe in what Bersih stands for.

It is your God-given right to walk the streets of Kuala Lumpur, or Petaling Jaya for that matter. It is simply for freedom and democracy and the desire to see a more mature Malaysian democracy. After half a century of waiting, we truly deserve it.

May God bless Malaysia!


Banyak Pihak Kesal Polis Heret Sasterawan Negara, A.Samad Said Bawah Akta Hasutan

Posted: 28 Jun 2011 03:00 AM PDT

Teras: Tindakan polis siasat Samad Said keterlaluan

Teras Keupayaan Melayu (Teras) kesal dengan tindakan polis apabila Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said turut diheret di bawah Akta Hasutan, berkaitan dengan perhimpunan 9 Julai anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0).

Pada majlis tersebut A. Samad Said (gambar) menyampaikan ucapan dan puisi berjudul "Unggun Bersih" di ibu negara 19 Jun lalu.

Pengerusi Teras Keupayaan Melayu, Azmi Abdul Hamid berkata, beliau kesal dengan tindakan polis yang menyiasat Sasterawan Negara itu semata-mata kerana membaca puisi sahaja.

"Saya kesal polis menyiasat beliau atas puisi yang dibacanya," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Dalam kenyataan semalam, A Samad Said dipanggil polis untuk diambil percakapan berhubung Himpunan Bersih 2.0 yang akan diadakan 9 Julai ini.

Jelas Azmi, pihak polis nampaknya beria-ia untuk menghalang Bersih 2.0 sehingga tokoh yang dihormati rakyat menjadi mangsa untuk disiasat hanya kerana puisi .

"Adakah ini menunjukkan pihak berkuasa sekarang sudah menganggap puisi yang murni dan bersifat teguran dan menyatakan kebenaran itu termasuk suatu kesalahan yang boleh mengancam negara?" katanya.

Dalam pada itu, Azmi beranggapan tindakan polis yang menjalankan siasatan ke atasnya di bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan sebagai suatu yang agak keterlaluan.

"Sasterawan negara itu terkenal sebagai seorang yang mampu mengungkap realiti dengan kata-kata yang sangat indah dan tepat pada makna dan kandungan untuk masyarakat tahu erti nilai murni seperti menegakkan kebenaran dan keadilan. Niat beliau juga adalah untuk meluruskan keadaan yang dilihatnya sebagai pincang.

"Ini termasuk soal pemerintahan dan hak demokrasi yang perlu diperbetulkan," ujarnya.

Azmi tegas berkata, pihak plis perlu belajar bahasa sastera sebelum menganggap puisi Samad Said sebagai ancaman dan hasutan.

Katanya, mereka perlu jujur melihat mesej Sasterawan Negara itu dengan niat menghargai dan bukan mencurigai.

"Namun begitu, kami mendokong semangat beliau yang nampaknya tidak gentar dengan tekanan yang dianggap polis boleh menekan golongan karyawan daripada menyatakan pandangan mereka mengenai perkembangan semasa," katanya.

Selain itu, beliau juga berasa kesal apabila turut disiasat mengikut Seksyen 27(5) Akta Polis berhubung pengucapan puisinya. -TMI



Sasterawan Negara Sedih, Karyanya Jadi Senjata Politik

Sasterawan negara, Datuk A. Samad Said melahirkan kesedihan beliau kerana siasatan polis yang dijalankan ke atasnya dikategorikan dibawah akta hasutan, sedangkan beliau hanya menjalankan tanggungjawabnya sebagai Sasterawan dalam membaiki sistem masyarakat.

Beliau mempersoalkan motif pihak berwajib yang mencurigai tujuan dan niat murni beliau dalam memberi komen mengenai situasi negara tatkala ini.

"Mengapa ini harus berlaku? Mengapa seorang sasterawan yang melalui puisinya merakam keadaan yang buruk diterima dengan penuh prasangka, itu menyedihkan saya.

"Akta hasutan? Apakah saya menghasut? Tidak. Saya ke sana untuk melahirkan situasi yang lebih murni, bukannya menghasut," kata beliau ketika ditemui selepas disiasat lebih sejam hari ini di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi.

Ketika mengulas mengenai siasatan keatas dirinya, A. Samad yang lebih mesra sebagai Pak Samad menyatakan betapa 'puisi' kini menjadi satu senjata dan diambil perhatian serius Kerajaan dan bukan seperti dulu.

"Saya fikir puisi sekarang sudah menjadi sebagai alat senjata. Dulu puisi untuk hiburan sekarang puisi dapat perhatian luar biasa.

"Apa yang saya lakukan adalah untuk merakam peristiwa untuk membaiki sistem sedia ada. Dalam puisi daya kata perlu perlu mempersuci demokrasi bukan untuk keruhkan. Dalam puisi itu saranan yang harus dihargai, bukan dicurigai," kata beliau.

Pak Samad disiasat bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 dan Seksyen 27(5) Akta Polis 1967berhubung pengucapan puisinya di majlis pelancaran BERSIH 2.0 pada 19 Jun lalu.

Siasatan hari ini merupakan tindakan kedua ke atas sasterawan negara itu, selepas tindakan sama dijalankan ke atasnya pada Mac 2009 berhubung dasar pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

Tanpa menunjukkan rasa gentar, A. Samad turut menepis pandangan bahawa tindakan pihak polis itu akan terus menekan golongan karyawan daripada menyatakan pandangan mereka mengenai perkembangan semasa.

"Barangkali memberi amaran, tapi bagi seorang sasterawan ini lebih mendorongnya kerana (beliau) tahu kesusasteraan mempunyai kuasa," katanya.

Beliau tetap mendukung agenda himpunan BERSIH 2.0 yang menuntut agar pilihan raya dan sistem politik yang berteraskan keadilan dan ketelusan untuk membawa kebaikan kepada semua rakyat negara ini.

Beliau turut menolak sebarang sentimen bangsa yang dimainkan pihak tertentu dalam percubaan menafikan hak rakyat ini.

"Saya tak mahu cakap soal bangsa. Kita semua orang Malaysia. Kalau seorang cakap Melayu, seorang cakap India, Seorang cakap Cina, itu tak membantu. (Bersih) ini untuk kebaikan kita semua," tegas beliau. -tvsnews




This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Waspada: Ada Musang Menghendap Di Tandas Kilang

Posted: 28 Jun 2011 02:00 AM PDT

Kilang gempar kerana musang

MELAKA - Kehadiran 'tanpa undang' seekor musang menyebabkan suasana di sebuah kilang dekat Telok Mas, di sini kecoh seketika, pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira 8.30 pagi itu, kelibat musang itu disedari seorang pekerja kilang semasa hendak membuang air apabila terkejut melihat haiwan berkenaan di bahagian atas saluran paip air tandas kilang berkenaan.

Mohd Shamil Sharif, 20, berkata, semasa kejadian, dia baru hendak memulakan tugasnya, sebelum pergi ke tandas.

Menurutnya, semasa berada dalam tandas, tiba-tiba dia terlihat seekor haiwan seakan-akan kucing berbulu kehitaman dan berekor panjang di bahagian atas paip air berkenaan.

Terkejut dengan penemuan itu, dia terpaksa beralih ke tandas lain kerana bimbang haiwan berkenaan akan mengancamnya.

"Bila saya lihat ekornya agak panjang, terfikir di hati saya ia adalah seekor musang sehinggakan saya terpaksa membatalkan niat untuk membuang air di tandas berkenaan.

"Bimbang akan ancaman haiwan berkenaan, saya terus menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) bagi mendapatkan bantuan untuk menangkapnya," katanya kepada Sinar Harian, di sini semalam.

Mohd Shamil juga tidak menolak kemungkinan haiwan itu masuk menerusi bahagian siling yang pecah.

Sementara itu, Ketua Operasi JPAM, Lt. Muda Rosli Hasaim berkata, pihaknya bergegas ke tempat kejadian sejurus menerima panggilan kira-kira 9 pagi.

Menurutnya, usaha menangkap musang berkenaan sukar kerana kedudukan haiwan itu terlalu tinggi menghampiri bumbung, di samping saiz bilik air sempit.

"Pelbagai usaha kami lakukan untuk menangkap musang berkenaan kerana ketinggiannya pada paras kira-kira 10 meter menghampiri bumbung.

"Selain menggunakan tangga, kami turut menggunakan tali pencerut bagi memudahkan usaha menangkapnya. Tetapi selepas setengah jam berusaha, kami hampir menangkapnya tetapi ia meronta-ronta sehingga terlepas ke kawasan semak berhampiran," katanya.

Rosli berkata, haiwan berkenaan adalah dari jenis musang pandan dan boleh menggigit. -SH


Bersih Ajak Himpunan Aman, Pemuda UMNO Ajak Bakar Bangunan

Posted: 28 Jun 2011 01:32 AM PDT

Pemuda Umno ancam bakar ibu pejabat PKR

Dalam demonstrasi yang diadakan dalam keadaan hingar bingar, kira-kira 300 orang menurut anggaran PKR datang dengan bermotosikal dan menuntut PKR agar menarik balik sokongan mereka ke atas perhimpunan BERSIH 2.0 yang dijadualkan pada 9 Julai.

Setiausha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail yang bekejar ke ibu pejabat parti setelah dimaklumkan oleh ahli-ahli parti berkata beliau tiba pada jam 11 malam semalam dan memantau dari jarak jauh.

"Macam mana saya tahu mereka ahli Umno? Pertama, mereka bawa bendera Umno dan mereka memakai baju T mejah yang tertulis Patriot," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

"Saya juga nampak mereka (exco Pemuda Umno Lukman Adam dan bekas Wira PERKASA Arman Azha Abu Hanifah) mengetuai kumpulan itu," katanya.Katanya, beberapa ahli PKR juga sempat merakamkan ucapan berap-api Lukman yang berbaur hasutan.

"Sudah tentu, dia ada kata yang dia mahu bakar ibu pejabat kami. Dia boleh nafikan semua itu tetapi kami ada rakamannya," kata Saifuddin.

Timbalan Ketua Penerangan AMK Rozan Azen Mat Rasip yang juga berada di lokasi ketika kejadian itu berkata Lukman secara terangan mengugut untuk membakar ibu pejabat PKR jika parti itu terus menyertai perhimpunan pada 9 Julai ini.

"Dia juga mengugut (Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim) dan (Pengerusi Jawatankuasa Pemandu BERSIH 2.0 Datuk) S Ambiga tentang perhimpunan itu," katanya sambil menambah kira-kira 50 ahli AMK memantau kejadian malam semalam itu.

Katanya, berdasarkan maklumat tang diperolehi dari blog pro-Umno, kumpulan Pemuda Umno itu berkumpul di dua lokasi. Pertama di sebuah stesen minyak di Shah Alam dan kedua di tol Batu Tiga, Lebuhraya Persekutuan sebelum menunju ke ibu pejabat PKR.

Rozan membuat laporan polis pada kira-kira jam 11.40 malam selepas kumpulan berkenaan bersurai.

Katanya, beliau juga menyaksikan kira-kira 20 anggota polis yang lengkap bersenjata dalam keadaan bersiap sedia tetapi mereka tidak melakukan sebarang tangkapan.

"Sebab itu kita juga tertanya-tanya," katanya sambil meminta polis menyiasat kes itu.

Sementara itu, usaha Malaysiakini bagi menghubungi Lukman dan Arman masih belum berjaya. -mk

Ulasan GB

Masing-masing (termasuk Polis) kini boleh menilai perbezaan di antara perhimpunan BERSIH dengan lain-lain perhimpunan.

BERSIH tidak pernah malah tidak akan mengajak dan menyeru ke arah keadaan yang huru-hara, tetapi Pemuda UMNO telah membuktikan perhimpunan mereka, walau sekecil mana pun mengajak ahlinya bersikap ektrim dan mencetuskan provokasi bagi menimbulkan kekacauan.

Tetapi yang malangnya, polis hanya mencari dan mereka-reka kesalahan di pihak orang yang tidak bersalah sedangkan pihak yang nyata bersalah lansung tidak disentuh apatah lagi dikenakan tindakan.

Peristiwa malam semalam membuktikan sudah siapa sebenarnya yang ingin timbulkan kekecohan, ketegangan dan huru-hara. KEBENARAN itu akan tetap terserlah juga akhirnya.


Pemuda UMNO Letak Undang-undang Dalam Tangan Sendiri. Polis Masih Diam Sajakah?

Posted: 28 Jun 2011 12:08 AM PDT

Jangan main-main dengan kami', Pemuda Umno beri PKR amaran

KUALA LUMPUR, 28 Jun — Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan Rizalman Mokhtar mempertahankan tindakan 'ganas' sekitar 600 ahli sayap itu di luar ibu pejabat PKR dekat sini malam tadi atas alasan ia satu-satunya cara untuk memastikan pesaing politik menerima mesej bahawa ia tidak akan bertolak ansur dengan sebarang ancaman ke atas pemimpin mereka.

"Kami tahu pemimpin-pemimpin PKR di belakang ugutan bunuh ke atas Ketua Pemuda kami. Itu sebabnya kami mahu menghantar mesej. Jangan cuba main-main dengan kami," kata beliau (gambar) kepada The Malaysian Insider ketika dihubungi pagi ini.

Rakaman gelagat mereka mengepung ibu pejabat PKR lewat malam tadi boleh diikuti di YouTube.

Sesetengah pihak menyamakan tindakan mereka itu seolah-olah aksi 'mat rempit'.

Rizalman tidak menafikan label itu selepas sayap tersebut berjanji akan mengadakan perhimpunan balas dengan aman pada 9 Julai ini.

Bersih merancang untuk mengadakan Himpunan Bersih 2.0 pada tarikh tersebut.

"Kami tidak melihat adanya cara lain. Jika kami melakukan dengan cara yang baik, kumpulan macam ini, sangat sukar untuk bercakap dengan mereka. Mereka selalu mempolitikkan isu-isu semasa," katanya yang merujuk kepada PKR.

"Ini adalah tahap maksimum untuk menunjukkan kami ini serius," kata beliau. -TMI

Ulasan GB

Pemuda-pemuda UMNO ini jelas membelakangkan undang-undang malah mereka meletakkan undang-undang di dalam tangan mereka sendiri dengan membuat ugutan dan ancaman yang boleh menimbulkan kekacauan dan huru-hara.

Apakah benar SMS Ugutan yang diterima oleh Ketua Pemuda itu datang dari PKR? Jika benar, mengapa tidak buat laporan polis dan biar polis menahannya? Mengapa perlu berhimpun untuk menimbulkan ketegangan dan kekecohan disamping ugutan untuk membakar bangunan? Apa hak mereka berbuat demikian? Apakah di Malaysia ini undang-undang hanya dikenakan untuk rakyat yang menyokong PR tetapi Pemuda UMNO/BN bebas melakukan apa saja?

Polis perlu menyiasat dan mendedahkan semua SMS ugutan bunuh yang tersebar. Sebelum ini pemimpin BERSIH seperti Ambiga turut menerima ugutan bunuh. Tidak sukar untuk mengesan penghantar SMS itu kerana nombor telefon yang menghantarnya terpapar jelas.

Dan pemuda-pemuda UMNO yang mencabuli undang-undang dan bertindak mengancam, mengugut serta mengambil tindakan sendiri hendaklah dikenakan tindakan sewajarnya. Kami juga serius di dalam hal ini.

Polis perlu professional dan bertindak adil jika mahu dihormati rakyat.


Berlari mencari awan kuning

Posted: 27 Jun 2011 10:18 PM PDT


"Oi, cepat lah! Tu yang aku cakap, Habermas tak leh pakai. Suruh cepat lambat pula, macam mana manusia ni tak perlu nak kawal dan paksa?" Fikah menjerit sambil buka pintu rumah.

"Ye la, jap lah, ada kerja sikit," aku jerit balik.

Aku tahu Fikah tu perli aku. Dia faham aku memang peminat Habermas. Aku tutup laptop sebelum bergegas cari kasut boot Nike aku. Aku memikirkan tulisan di Malaysiakini mengenai peranan internet dalam membuka ruang demokrasi di sesebuah negara. Sememangnya itu yang kita perlukan; ruang demokrasi yang lebih luas. Manusia perlu diberi peluang untuk berkomunikasi. Teori Habermas tidak silap.

Fikah pula tidak pernah menyokong idea itu.

"Kalau betul manusia boleh berkomunikasi kerana mempunyai rasional, tak perlu da orang turun kat Kuala Lumpur bulan depan." Aku ingat lagi dia bercakap semalam. Aku ingat sebab corak wajahnya yang yakin sekali semasa membuat pernyataan itu. Ikan kembung masak cili api dengan sambal belacan yang tengah dia makan tidak mengganggu sedikit pun ceramah spontannya.

Dalam hal ini aku setuju juga dengan Fikah. Aku akan pergi bulan depan. Kadang-kala komunikasi ini ada juga batasannya. Beberapa hari lalu ada seorang blogger menulis tentang perhimpunan di ibu kota itu. Pendapat dia, masyarakat Cina tidak akan turun bersama-sama dalam pertemuan besar-besaran anjuran gabungan NGO di seluruh Malaysia.

Aku tidak kisah. Aku sudah buat keputusan untuk turun sejak hari aku dilahirkan. Hidup ini – dan hidup-hidup yang sebelumnnya – mendidik bahawa aku perlu berbuat begitu. Pengalaman lampau mengingati kita tentang pilihan-pilihan yang kita harus ambil untuk mencapai suatu tujuan atau kebaikan yang lebih besar.

"How's everything," my dad asked.

"Good, good. Things are fine," I answered.

"Darren finally enrolled into college. He's also received the letter from PTPTN. They approved his application for the four-year study loan."

"That's good. It'll help a lot," dad continued.

"How about you, how are things in Melbourne?" I asked.

"We're fine. Mummy is a bit tired. You know, it's because of the work schedule. They're making us work seven-days a week, nine-hours a day," he replied.

Ada pernah sekali aku menyalahkan bapa aku; generasi lama – generasi ibu bapa aku – penakut kerana tidak berani untuk membuat perubahan.

"Banyak masalah yang wujud di Malaysia sekarang dapat dielakkan jika orang dahulu sanggup pertahankan apa yang benar dan menentang penindasan dan penyalahgunaan kuasa yang berlaku," aku berkata, dengan penuh keyakinan dan idealisme seorang anak muda.

"Bagaimana nak menentang, apa lagi lawan, kalau makanan untuk keluarga di rumah pun tak cukup dan tak tentu? Kerja lagi penting," bapa aku pernah menjawab.

"I hope mummy gets well soon. Please take care of yourself too," I said.

"Don't worry about us. Let us know if you need any money ok," he told me.

Sudah empat tahun mereka tidak balik untuk menyambut Tahun Baru Cina bersama-sama kita. Sistem di Australia berbeza. Tidak seperti Malaysia, tiada cuti umum untuk perayaan tahun baru. Sebab itu, susah cari peluang untuk balik ke sini semasa musim perayaan. Kerja pun tidak boleh ditinggalkan; pekerjaan di sana tidak senang untuk cari.

Sebenarnya apa yang blogger itu tulis memang benar. Tetapi masyarakat Cina tidak pernah rasa begitu, atau memahami keperluan untuk berbuat begitu. Mungkin.

"Wa boh bheng phek hami su lu ai cam kha hua nah gina (aku tak faham kenapa kau suka bergaul dengan budak melayu)," pernah sekali sepupu aku tanya.

"Hami su mai cham leh, masee lang bhun (kenapa tak nak bergaul, manusia juga)," aku jawab.

"Ee lang ah, phun tua, bhan, ko boh gao (mereka malas, lambat, lagi tak pandai)," balas dia.

Aku memikir dalam hati; sekurang-kurangnya orang malas, lambat, tak pandai ini sanggup turun untuk pertahankan keadilan dan kebenaran. Mereka bersama melalui ikatan semangat setiakawan yang melampaui batas-batas kaum, agama, dan gender. Suatu semangat yang dahulunya pernah mendorong revolusi Perancis dan Iran.

Tetapi aku tidak menjawab. Aku hanya tersenyum.

Sebab itu aku setuju dengan pendapat blogger berkenaan. Namun, aku mungkin salah.

Aku pernah terbaca manusia berupaya untuk bersatu bukan atas dasar rasional atau rasionaliti, tetapi atas nilai estetika imaginasi dan perasaan yang didorong oleh pergertian dan penghayatan tragedi dan simpati. Nilai-nilai ini yang akan mengumpul semua lapisan masyarakat di bawah satu gagasan untuk menentang kerajaan yang menindas dan tidak adil.

Kedengaran budak-budak di bawah rumah bising bermain bola sepak. Tidak kah tragisnya mereka perlu menanggung segala tindakan dan penyelewenggan kita pada hari ini? Bukan sahaja dibebankan dengan pelbagai hutang dan dosa kita, tetapi juga hidup dikenali dengan ciri-ciri seperti malas, lembap dan bodoh oleh mereka yang kononnya kaya, pandai dan rajin. Semua dimain-mainkan dan ditendang sana-sini seperti bola bukan sahaja oleh pemimpin dan negara, tetapi juga agama dan falsafah.

Ditipu oleh pemimpin, ditinggalkan oleh Tuhan, dan dipinggirkan oleh masyarakat.

Kegelisahan, keputusasaan dan rasa cemas ini yang membuat aku mengejar awan kuning. Aku pasti tidak akan melepaskan peluang ini bulan depan.

"Nak pergi lagi ke tak!?" Fikah teriak dari atas Yamaha 125cc, kali ini dengan nada yang betul-betul serius.

"Datang, datang," aku menjawab berjalan turun tergesa-gesa dari tangga. Dari belakang aku terbaca tulisan di belakang bajunya.

"Hanya ada satu kata: LAWAN!"



Menjelang PRU13 - UMNO BN Lebih Tertekan Di Perak

Posted: 27 Jun 2011 09:58 PM PDT

PRU-13: Tiada dua pertiga di Perak

BN merupakan pihak yang menanggung risiko terbesar dalam PRU-13 nanti akibat daripada peristiwa yang dianggap PR sebagai rampasan kuasa yang tidak sah itu.

Setelah negara dilanda tsunami politik dalam Pilihan Raya Umum ke 12 (PRU-12) lalu, tidak mudah untuk mencongak percaturan pengundi negara ini dalam PRU-13 nanti lebih-lebih lagi bagi sebuah kerajaan negeri yang begitu cepat bertukar tangan seperti yang berlaku di Perak Darul Ridzuan.

Kejutan tsunami PRU-12 lalu tidak berhenti setakat itu sahaja, malah ia turut membawa kepada satu lagi kejutan; kerajaan negeri Pakatan Rakyat (PR) Perak kehilangan kuasa kepada Barisan Nasional (BN) setelah hanya 10 bulan berkuasa tentunya memberi kesan terhadap keputusan PRU-13 nanti.

Ketika parti-parti politik sedang giat mempersiapkan jentera pilihan raya mereka bagi menghadapi pilihan raya nanti, BN merupakan pihak yang menanggung risiko terbesar dalam PRU-13 nanti akibat daripada peristiwa yang dianggap PR sebagai rampasan kuasa yang tidak sah itu.

Kegagalan BN mempertahankan tampuk kuasa negeri Perak dalam PRU-13 nanti bukan sahaja merupakan satu tamparan buat BN malahan turut menjejaskan imej pihak-pihak bertanggungjawab dalam membuat beberapa keputusan ketika mengendalikan isu yang dianggap krisis perlembagaan negeri itu.

Kegagalan BN dalam PRU-13 nanti bakal mencerminkan tindakan merampas kuasa dan keputusan pihak bertanggungjawab ketika itu sebagai membelakangkan aspirasi rakyat Perak khususnya kegagalan mengembalikan mandat memilih kepada rakyat negeri itu seperti mana yang telah dituntut oleh PR.

Apatah lagi proses 'rampasan kuasa' yang berlaku ketika itu tidak 'solid' – mempunyai banyak ruang-ruang lompong yang boleh diperdebatkan oleh mana-mana pihak dari golongan petani hinggalah kepada ahli akademik yang dianggap pakar perlembagaan.

Sebaliknya, meskipun kejayaan PR dalam PRU-12 lalu hanyalah melalui kemenangan tipis, nyata ianya satu kemenangan yang sah, tidak mampu dipertikaikan oleh pihak lawan mahupun pakar perundangan dalam negara ini dan ianya adalah fakta.

Umumnya juga lebih gemar menilai kontroversi 'rampasan kuasa' yang berlaku tersebut akhirnya lebih menonjolkan PR sebagai pihak yang dianiaya oleh satu lagi di pihak yang lain.

Prestasi jadi ukuran

Ketika bakal pengundi dalam PRU-13 nanti menilai semula prestasi kedua-dua parti menerajui kerajaan negeri, tentulah tidak adil bagi mempertikaikan kemampuan PR ketika 10 bulan lapan hari meneraju kerajaan negeri untuk dibandingkan dengan lebih setengah abad BN.

Sebaliknya kemampuan BN dengan rekod 53 tahun pengalaman mentadbir kerajaan boleh dianggap memalukan sekiranya kemampuan mereka mampu disaingi dengan 10 bulan pentadbiran PR lebih-lebih lagi kemampuan mereka menangani isu-isu lama peninggalan BN.

Setelah lebih dua tahun menerajui kerajaan negeri, prestasi Menteri Besar (MB) BN, Dato' Dr Zambry Abd Kadir juga kelihatan sedikit ditenggelami oleh aura MB PR sebelumnya, Dato' Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin ketika menerajui kerajaan negeri.

Meskipun BN Perak dibungkuskan oleh PR dalam PRU-12 lalu, tidak banyak tindakan drastik yang diambil oleh BN negeri apabila kembali menguasai tampuk kuasa kerajaan negeri hingga ke hari ini.

Beberapa tindakan kerajaan negeri di bawah Nizar termasuk memberi geran tanah kepada penduduk Cina di kampung baru, masyarakat Melayu di kampung tersusun dan masyarakat India sedikit sebanyak menyukarkan kerja pemutihan oleh BN.

Bagaimanapun isu pemberian geran tanah ini juga bakal dijadikan modal politik BN sekaligus melabelkan Nizar sebagai boneka kepada DAP bagi meraih sokongan pengundi Melayu.

Harapan terbaik BN Perak pada masa ini ialah mengharapkan corak pengundian masyarakat Melayu kembali kepada mereka seperti yang berlaku dalam beberapa pilihan raya kecil sebelum ini.

Sekalipun BN Perak kembali beroleh kemenangan dalam PRU-13 nanti, peluang mereka untuk menang selesa dengan menguasai majoriti dua pertiga di Dun negeri ini amatlah tipis.

Undi masyarakat Cina

Kemampuan BN untuk meraih sokongan majoriti masyarakat Cina negeri itu dalam PRU-13 nanti juga diragui memandangkan tiada usaha konkrit yang dijalankan BN negeri bagi 'memujuk' golongan masyarakat tersebut.

Keadaan ini diburukkan lagi dengan beberapa pemimpin Umno yang dilihat kurang bijak mengambil hati masyarakat Cina termasuk sikap beberapa pemimpin Umno dan MCA yang lebih gemar bercakaran sesama sendiri lebih-lebih lagi di peringkat pusat.

Selain itu, dengan cuma mengharapkan kejayaan BN Terengganu merampas semula pentadbiran kerajaan negeri itu dalam PRU-11 setelah tewas dalam PRU sebelumnya berulang di Perak masih tidak memadai untuk menjamin kemenangan BN Perak.

Walaupun kekuatan BN Perak tidaklah sekuat ketika PRU-11, ia belum cukup untuk memberi laluan mudah bagi PR negeri itu dalam PRU-13 nanti.

PAS dan PKR juga tidak boleh terlalu mengharapkan kekuatan DAP yang dilihat sebagai parti paling dominan dalam blok pembangkang negeri itu.

Sekali lagi kesilapan memilih calon pilihan raya yang tidak mempunyai integriti dan kredibiliti bakal memberi padah kepada PR bukan sahaja di peringkat negeri bahkan di peringkat pusat.

Mengenal pasti pemimpin 'musang berbulu ayam' khususnya di kalangan ahli PKR yang sedang memasang angan-angan agar terpilih sebagai calon pilihan raya harus dititik beratkan pada masa ini.

Sekurang-kurangnya senario yang ada pada hari ini, mana-mana pihak yang menjadi 'johan' di Dun Perak dalam PRU-13 nanti dikatakan hampir pasti gagal memperolehi dua pertiga majoriti kerusi, tidak kira samada BN mahupun PR. -FMT


Proof that Umno is evil and vile: Umno Youth 'threatened' to torch PKR HQ!

Posted: 27 Jun 2011 09:08 PM PDT

A group of Umno Youth members - about 300 people, according to PKR estimates - had converged on motorcycles and gathered in front of their arch nemesis PKR's headquarters in Petaling Jaya late last night in a noisy demonstration, threatening to burn down the building, demanding that PKR withdraws its support from the Bersih 2.0 march on July 9.

NONE PKR secretary-general Saifuddin Nasution, who rushed to the HQ after being alerted by party members, said he arrived at about 11pm and observed the demonstration from a distance and told Malaysiakini, "How do I know they are Umno members? First of all, they were carrying Umno flags and they were wearing their red 'Patriot' T-shirts. I could also see (Umno Youth exco Lukman Adam) and (former Perkasa Youth chief Arman Azha Abu Hanifah) leading the group."


No comments: