Wednesday, July 13, 2011

Annoying Uncle's scream

Annoying Uncle's scream


Annoying Uncle's scream

Posted: 13 Jul 2011 10:53 AM PDT

I'm not sure why some people like to spoil the nice and enjoyable environment...

I was attending the Joe Lim's RPM class yesterday evening @ the Curve. There was this uncle who was screaming from track #1 to track #7. As the RPM class progress... and the track was getting harder. The scream was louder. So what he screams? He basically screaming "ah ah ah ... come on... yay~ yay~ Yes ... " hmmm... Is this sound like someone is having sex and scream for more? It's definitely annoying. Especially you were enjoying the music while working out in RPM.

Guess What? The uncle didn't put on the expected resistant in all the tracks. The track #7 which is mountain climb. Therefore the resistance must be high and you need double the strength to work on Track #7. The uncle was shouting and screaming for more with his signature scream... Yes! Yes! yay! ...

Since he was screaming like having sex, so not sure whether  he has organism after track #7 and cum in his pant. There is definitely none of my business, but I would say his scream was so soooooo soooo ANNOYING.

By the way, anyone in the class you attended, his/ her screaming for attention was so annoy? If you have met this scenario before please do share with us eh~


the malaysian saint of the marginalised and poor

Posted: 13 Jul 2011 11:00 AM PDT

… who else but dr michael jeyakumar! FREE HIM!

it's troubling me that dr jeyakumar, MP for sungai siput and PSM member is still being arrested (together with 5 other PSM members) under the emergency ordinance (EO).  lately he was admitted to the IJN (heart institute) hospital… the second time. many people are concerned for his health.

the PSM 6 were arrested, believe it or not, for waging war against the king. so ridiculous! dr jeyakumar is such a gentle person, he wouldn't even hurt a fly! dr jeyakumar is very well known for his works among the poor, marginalised and down-trodden.  yes, it troubled me a lot that such a kind person, almost a saint to the poor, is now behind bar. FREE DR JEYAKUMAR!

i had met dr kumar a couple of times before… mostly through forums. once it was during the launching of his book (forgot the title).  in 2008, i personally found out about dr jeyakumar's good works, when one of our church group organised a leaders training session for us to get a first hand experience in interviewing the marginalised people in sg. siput, through dr jeyakumar. i blog about it here. met the estate workers, retrenched staff, orang asli, farmers…. all those that dr jeyakumar had helped.  they all have high respect of dr jeyakumar and talked about him proudly. do go and read about the problems they faced. FREE DR JEYAKUMAR!

 then, you must also read what his cousin, christopher, wrote, 'the heart of a gentle person', where he shared some stories of dr jeyakumar's interest in helping the poor, beginning from when he was a teenager. of course don't forget, the latest article by my friend, martin jalleh, 'justice for dr jeyakumar' which i had posted yesterday. aliran president, ramakrishnan, had also wrote about their (aliran) concern for dr jeyakumar's health and appeal for his release. two of his fellow doctors had also written something about him, worth reading, to find out more about this 'saint' of the poor.  FREE DR JEYAKUMAR!

it's good to know that other PSM members had been holding candle-light vigil at bukit aman to call for the release of the PSM 6. i wish penang will hold one too. these 6 people had done nothing wrong and does not deserved to be detained. btw, i had sent two letters, one to the PM and one to the IGP to call for their release. have you? you should!

FREE THE PSM 6 under the EO!!


Another Afternoon Outdoor – Muntri Mews

Posted: 13 Jul 2011 10:40 AM PDT

IMG_1154

Recording life here. I went to Muntri Mews to sit this (Wednesday) afternoon. – Good night for now. I am sleepy, it's 1.40am to be exact. Feeling stressed and worried as new semester is coming soon! I am pushing myself forward more and more.


My Monday Afternoon At Starbucks, Straits Quay

Posted: 13 Jul 2011 10:18 AM PDT

IMG_1128

Lalala. Why people like to go Starbucks to online? What if you want to go to the toilet and who are going to take care of your personal belongings? Hmm. That's a really good question and I also don't know how. Can't really put trust on the barista too, they might be busy with their word and slip pass the look on your belongings.

IMG_1122

1 cup of Starbucks Coffee Ice Blended Frapuccinno Java Chips is RM15.50. At home, 1 cup of ice blended Milo is FREE. But people still like to go Starbucks to online. It's a trend, it's a getaway from home, and of course, it's preventing yourself from growing mushroom due to staying at home for a long period.

I spent my Monday afternoon at Starbucks Coffee, Straits Quay with Hueisean. =D Cold and nice music, of course, nice coffee too. It's not something that I do oftenly.

Question: Do you go outside to online?


hur har = pitam

Posted: 13 Jul 2011 08:37 AM PDT


akak heran lah kenapa yenna yenni ni hur har (huru hara)...

akak bukan racist yer..cuma akak sejak kecik mmg dah duk sebelah umah yenna...celik2 mata je dah dengar yenna yenni terjerit2...sebelum akak belajar cakap "hai"...akak teror cakap "dey" ok..bleh...

kalau kat umah akak ni...ku pandang kiri yenna..ku pandang kanan yenni...gitew lah gamaknya....

so kalau akak nak tengok wel wel...ala cam thaipusam tu...x yah pi batu cave uollsss...ko tunggu je depan umah sebab kat sebelah umah akak ni yenna ni ada kuil dia sendiri...

ko nak tengok dia cucuk lidah..cucuk telinga...muka badan..ketiak...segala bagai lah...ko sebut je...

bak kata ...jiran akak ni alim lah..selalu buat upacara keagamaan dia...

yang blah kiri ni ok..dia cool je...yang blah kanan ni...ya tuhan..hur har tiada bandingan...

itew akak x kisah sebab kita kat malaysia ni kan bebas beragama...bebas ikut apa cara pegangan masing2....cara masing2..mungkin cam tu lah mereka tengok kita...

yang akak nak cerita ni...bila dia pasang lagu...volume dia harus maximum...dan yang penting dia x kisah pun waktu bila dia nak pasang....bak kata ade dia kesah....


ayooooo karawa le

lagu2 dia semua kiler song ok...semua di petik dari lagu2 dalam filem tamil terkini...ko mampu...

dalam banyak2 lagu kat dunia ni akak ada benci amat dengan satu lagu ni....tajuk dia " cinta 3 segi"...akak x kisah lah cinta 4 segi ke lima segi ke yang penting akak x suka lagu ni...

dulu waktu akak duk umah sewa kawan akak si babybee yang chantek rupawan menawan kalbu tu..pasang lagu cinta 3 segi ni sejuta kali..ujung2 aku rosakkan lagu tu ok...opsss..menanah gegendang telinga ni...

ok back to story...yenna sebelah umah akak ni pasang lagu cinta 3 segi yang salem nyanyi tu ok..ko mampu yenna minat salem...ko jagan gila2 ok....dia pasang lagu tu punya lah kuat ...

yang paling penting lagu tu dia ulang2 sejuta kali....dah lah lagu azab...ulang2..siap sing along ok...ko mampu...pitam....di selitkan dengan gerak tari perlahan......matilahhhh

ko pi tanya paula abdul..dia mampu ke menari dengan rentak lagu saleem ni...tp yenna ni mampu kay

akak x leh tahan ...akak jalan ke luar akak pi umah dia...akak hint2 bagi dia perasan lah yang akak pening dengar lagu tu...horey dia perasan yer..trus dia tutup lagu tu...

2 minit selepas itew...dia pasang lagu tamil berentak dance music yer....ulang2 lagu sama 19 belas juta kali....eeeeee sakit jiwa....akak rasa tu lagu hit masa kini kot..siap dia bergendang2 ngan tin milo...

mmg sakit jiwa kuasa 15 yer...


sekarang ni ko pilih...ko nak dengar lagu salim ke ko nak dengar lagu tamil dance 19 belas juta kali...

ko tunggu yer ...aku tengah cari lagu lina kamsan ni.. lagu jawa tu....aku dapat lagu tu aku pasang berkali2 sampai ko bengang kulit ko tukar jadi putih...awas ko...

..


TEST

Posted: 13 Jul 2011 09:18 AM PDT

This is a test post and will be deleted soon. Testing out MarsEdit on Mac.

Testing one, two, three.

IMG_1157

Testing one two three.

IMG_1154

Testing one two three


Birth Defects In Pregnancy - If You Smoke

Posted: 13 Jul 2011 09:00 AM PDT

From BBC ONLINE: 12 July 2011 Last updated at 00:26 GMT Smoking during pregnancy 'raises birth defect risk' By Michelle Roberts Health reporter, BBC News The risk of cleft lip goes up by 28% if the mother is a smoker  Women who smoke while pregnant should be aware that they are increasing the chance their baby


Test post

Posted: 13 Jul 2011 08:58 AM PDT

IMG_1157\

test post


Kes Cincin RM74 Juta, Laporan SPRM Dibuat

Posted: 13 Jul 2011 10:08 AM PDT

Satu laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM telah dilakukan hari ini terhadap cincin yang bernilai RM74 juta yang didakwa telah dibeli oleh isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor.

Laporan tersebut telah difailkan oleh Badrul Hisham Shaharin, Presiden Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) sebuah NGO pro-Pakatan Rakyat.

Badrul berkata SPRM mempunyai tanggungjawab awam untuk mempastikan rakyat Malaysia teraniaya hasil dari sindrom "Imelda Marcos" Malaysia ini.

Beliau turut mendesak SPRM untuk menjalankan siasatan terbuka terhadap laporan tersebut, menambah "terdapat banyak bahan bukti".

"Kita tidak mahu perulangan fiasco Filipina dimana Wanita Pertama Imelda menyalahgunakan wang rakyat untuk memenuhi nafsu belanja besarnya," kata Ketua PKR Bahagian Rembau berkenaan.

Semalam, bologger pro-Pakatan mendakwa cincin yang dikenali sebagai "Natural Fancy Blue Gray Cushion Cut Diamond Ring" telah dihantar kepada Rosmah oleh sebuah syarikat permata yang berpusat di New York, Jacob & Co pada bulan April tahun ini.

Cincin tersebut didakwa melepasi operasi pihak kastam KLIA dan telah dilepaskan olhe Pengurus Operasi Kastam dikenali sebagai A Krishnan.

Cekupan skrin terhadap paparan komputer kastam juga menunjukkan cincin berkenaan tidak dikenakan duti impot ke atasnya. Paparan yang sama juga menunjukkan nilai cincin berkenaan ialah US$24.4 juta (RM74 juta).

Hari ini, seorang lagi blogger menyiarkan foto-foto Rosmah memakai gelang yang rupanya sama dengan yang dikeluarkan oleh Jacob & Co, yang pakar industri mendakwa konon ia boleh mendatangkan nasib yang baik kepada pemakainya.

'Jangan sapu ke bawah karpet'

Sementara itu, Badrul mencabar Rosmah untuk menafikan secara terbuka tuduhan tersebut. "Dari mana beliau memperolehi wang yang sebegitu banyak? Beliau mesti membersihkan namanya," tambah Badrul.

Beliau turut mempersoalkan samada suaminya, Najib Tun Razak, "menyalahgunakan" kedudukannya selaku Menteri kewangan untuk mengecualikan cincin berkenaan dari terkena duti impot.

Badrul mendakwa siasatan mendedahkan bahwa Rosmah menggemari barang-barang Jacob & Co seperti emas-permata, bag tangan dan pakaian.

"Rosmah keliahatan menggunakan barangan ini di dalam banyak acara," dakwanya.

Timbalan Ketua AMK Syed Mikael Rizal Aidid berharap SPRM "tidak menyapu kesemua ini ke bawah karpet".

Beliau menyatakan SPRM selalu berdalik dan mendiamkan diri terhadap laporan-laporan ke atas kes-kes berprofil tinggi.

Dengan mengambil contoh siasatan Perancis ke atas skandal kapalselam Scorpene, beliau berkata SPRM hanya bergerak untuk menjalankan tanggungjawabnya apabila pihak luar mula menyiasat ke atas kes berkenaan. -ZFMT/Terjemahan bebas: GB


cincin rosmah - RM20 juta atau RM60 juta? -semutmalaysia





sumber asal : chegubard
kebanyakan blog dan forum dah banyak kongsi gambar gambar di atas. kalau tak tengok betul betul memang tak perasan sangat benda benda yang boleh bikin hati mendidih. tapi kalau dah namanya pencacai, taib mahmud sapu berbilion bilion pun depa tetap bersyukur ye dak? kah kah kah!

bawah ni gua crop part part penting untuk bagi lagi 'jelas'. nah amik!

RM ke USD? gua nampak USD pada gambar ke-4 di atas. tak jumpa pun RM. maaf la kalau tersilap.

program permata dia dapat RM111 juta kan?

nama cincin

tarikh dan masa register, approved, dan released. kalau tak silap la

cari punya cari, eh kebetulan pulak april 2011 memang najib ada pergi amerika dengan rosmoh

SEPANG, 9 April -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berlepas ke Amerika Syarikat Jumaat malam untuk lawatan kerja ke Washington dan New York bermula 10 hingga 16 April.

Najib, yang diiringi isteri Datin Seri Rosmah Mansor, berlepas dengan pesawat rasmi kerajaan kira-kira pukul 9.20 malam di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) di sini.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Norainee Abdul Rahman serta beberapa menteri kabinet antara kenamaan yang berada di lapangan terbang bagi mengucapkan selamat jalan kepada Perdana Menteri dan isteri.




Meet Jacob the jeweller

PETALING JAYA: The founder of Jacob & Co, for whose luxury merchandise Rosmah Mansor allegedly has a soft spot for, is as colourful as his clientele.

Among foreign celebrities, Jacob Arabo, an Uzbekistan-born Jew, is a household name and those who flock to his lavish outlets range from the likes of Beyonce Knowles to David Beckham.

The other prominent individuals on Jacob's glittery list were renowned rappers 50 Cent, Diddy, Kanye West and other celebrities such as Jennifer Lopez and Naomi Campbell.

Arabo is so popular that in the video game "Def Jam: Fight for NY" part of the prize awaiting thugs who collect the most cash, was a choice to purchase jewellery from him. Apart from this, his name had also cropped up in numerous rap songs.

Famed for his opulent diamond-encrusted wrist watches and chunky jewellery, Jacob & Co, with outlets in 46 countries, was for those with very deep pockets.

Arabo had moved to the United States at the age of 14, and had dropped out of high school to enrol in a six-month jewellery design course.

By 21, he had opened a kiosk in the Kaplan Jewelry Exchange. Beginning in the 1990s, he started designing pieces for hip-hop artists.

Criminal record

But behind all the glitz and glamour, there was also a dark side to Arabo's story. He had been accused of many crimes including money laundering and possession of stolen property.

In June 2006, he was arrested by the FBI over allegations that he laundered millions for members of a notorious Detroit-based drug gang, Black Mafia Family, and that he failed to report large cash purchases to the US Internal Revenue Service.


Arabo, who also has an outlet in the upscale Star Hill shopping complex here, landed in the limelight in Malaysia after several pro-opposition bloggers claimed that Rosmah had acquired a diamond ring worth a whopping RM73 million from his outlet in New York.

When the report was published in FMT and found its way to numerous blogs, there were some commentators who claimed that Jacob & Co's website had removed Rosmah's photograph from its list of celebrities, but this could not be verified.

Today, another blogger published photographs of Rosmah sporting a set of bangles which looked strikingly similar to Jacob's "Zebra Safari" diamond bangles, which industry experts claimed could be worth a fortune.

A pro-Pakatan Rakyat NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) filed a report over the diamond ring with the Malaysian Anti-Corruption Commission.

Rosmah, and her husband, Prime Minister Najib Tun Razak, are currently in the UK. -FMT


Ulasan GB

Sebelum ini GB pernah mengulas di entri : Najib Bakal Jatuh Tergolek Kerana Rosmah

Petikan:

Belum ada isteri-isteri PM sebelum ini yang bertindak liar seperti yang dilakukan oleh isteri Mohd Najib, Rosmah Mansor namanya.

Najib nampaknya seperti tidak dapat mengekang dan mengawal tindakan Rosmah yang besar sangat nafsunya menjadi "diplomat" sekalipun bukan berhormat dan tidak pula bertauliah.

Rakyat BERHAK untuk mendesak Najib mengarahkan isterinya berhenti dari berkelakuan jelek yang menghabiskan wang rakyat.

Jika tidak Najib akan menanggung segala sumpah dan makian rakyat yang tak pernah mengundi Rosmah Mansor, isteri yang didakapnya saban malam.


Sebelum ini banyak hal tentang Najib diperkatakan. Kisah mengenai beliau menyalahgunakan lawatan rasmi ke Kazhastan untuk pertunangan anaknya, kes kos tinggi bil elektrik PM, TPM berjumlah RM160,000 sebulan untuk kediaman rasmi perdana menteri dan timbalannya dan kes hampir RM49 juta setahun untuk membiayai kos kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalannya dan berbagai-bagai kes lagi yang lansugn tidak dijawab oleh Najib.

Ya, Najib di ambang kejatuhan!


Tung Shin Incident - Doctors Speak Up

Posted: 13 Jul 2011 08:28 AM PDT

I salute this group of medical officers who have the courage to speak up to tell the truth. Let's see how the authorities will respond to this statement.

Image from Malaysiakini

The following article is extracted from Malaysiakini.

A group of senior medical officers have issued a statement condemning the authorities over the police' attack on participants in the Bersih 2.0 rally last Saturday that had violated universal recognition of hospitals as a place of sanctuary.

In a statement issued to PAS organ Harakahdaily today, the doctors - among whom were a number who were on duty at the Tung Shin and Chinese Maternity hospitals on Jalan Pudu when these were set upon by the police - said they are ready to issue affidavits to back their assertions.

Saying hospitals should be "safe sanctuaries for all" and "consecrated places of refuge" even during war time, Harakahdaily said the eleven doctors and surgeons also condemned the police for entering the hospital buildings in search of some protesters fleeing from the police attacks.

"What was most frightening and witnessed by many was the unprovoked violent assault within the hospital compounds and apprehension of several protesters who had merely ran into the hospitals to seek shelter from the tear gas and the water cannons!" the doctors said in the jointly-issued statement Harakahdaily.

This is the first public reaction by medical doctors following the police denial that its men had shot tear gas into hospital compounds on July 9.

The assertion was followed by Health Minister Dr Liow Tiong Lai's claim that the police hot neither tear gas nor water cannon into the Tung Shin Hospital and the adjacent Maternity Hospital compound as some quarters have purported.

Numerous photos, videos and eye-witness accounts, however, have shown that water cannon and tear gas canisters were shot into the premises, acts that placed patients in the hospitals in danger.

Among the latest to vouch for the latter version of events was the Bar Council, which issued yesterday a report of the observations of its monitors during the rally on Saturday and confirmed the incident.

Signing the statement today were doctors Musa Nordin, Sheikh Johari Bux, Ng Kwee Boon, Ng Swee Choon, Ronald Macoy, David Quek, Mary Cardozo, Farouk Musa, Mazeni Alwi, Pixie Low and Steve Wong.
All of them blasted the authorities for "shamelessly" denying the occurrence of these incidents in spite of evidences and eye-witness accounts, said Harakahdaily.

"It is repulsive that the authorities entrusted with policing the nation and protecting the weak and needy, have shamelessly denied publicly, the occurrence of these incidents in spite of countless photos, videos and eye-witness accounts of what was evident to all independent observers."

Saying they did not wish to join the polemics in the aftermath of the massive rally called by the electoral reforms group Bersih, the doctors, some of whom were on duty at the affected hospitals during the incident, said they were ready to provide sworn affidavits "if required, as to the veracity of the incidents."

They also also reminded public office holders to discharge their duties with "moral integrity, dignity and transparency".

"Their failure to do so raises the public's doubt in their competence and credibility as much as it demeans those in the high offices," Harakahdaily quoted them as stressing.


Health Minister Dr Liow Tiong Lai fails in his UMNO given asignment - Jul 13, 11 9:43pm

Posted: 13 Jul 2011 08:15 AM PDT

A group of senior medical officers have issued a statement condemning the authorities over the police' attack on participants in the Bersih 2.0 rally last Saturday that had violated universal recognition of hospitals as a place of sanctuary.

bersih rally 090711 police shooting into tung shin hospital front imageIn a statement issued to PAS organ Harakahdaily today, the doctors - among whom were a number who were on duty at the Tung Shin and Chinese Maternity hospitals on Jalan Pudu when these were set upon by the police - said they are ready to issue affidavits to back their assertions.

Saying hospitals should be "safe sanctuaries for all" and "consecrated places of refuge" even during war time, Harakahdaily said the eleven doctors and surgeons also condemned the police for entering the hospital buildings in search of some protesters fleeing from the police attacks.

"What was most frightening and witnessed by many was the unprovoked violent assault within the hospital compounds and apprehension of several protesters who had merely ran into the hospitals to seek shelter from the tear gas and the water cannons!" the doctors said in the jointly-issued statement Harakahdaily.

This is the first public reaction by medical doctors following the police denial that its men had shot tear gas into hospital compounds on July 9.NONEThe assertion was followed by Health Minister Dr Liow Tiong Lai's (middle, in photo) claim that the police hot neither tear gas nor water cannon into the Tung Shin Hospital and the adjacent Maternity Hospital compound as some quarters have purported.

Numerous photos, videos and eye-witness accounts, however, have shown that water cannon and tear gas canisters were shot into the premises, acts that placed patients in the hospitals in danger.

Among the latest to vouch for the latter version of events was the Bar Council, which issued yesterday a report of the observations of its monitors during the rally on Saturday and confirmed the incident.

Signing the statement today were doctors Musa Nordin, Sheikh Johari Bux, Ng Kwee Boon, Ng Swee Choon, Ronald Macoy, David Quek, Mary Cardozo, Farouk Musa, Mazeni Alwi, Pixie Low and Steve Wong.

tear gas fire at tung shin hospital 090711 1All of them blasted the authorities for "shamelessly" denying the occurrence of these incidents in spite of evidences and eye-witness accounts, said Harakahdaily.

"It is repulsive that the authorities entrusted with policing the nation and protecting the weak and needy, have shamelessly denied publicly, the occurrence of these incidents in spite of countless photos, videos and eye-witness accounts of what was evident to all independent observers."

Saying they did not wish to join the polemics in the aftermath of the massive rally called by the electoral reforms group Bersih, the doctors, some of whom were on duty at the affected hospitals during the incident, said they were ready to provide sworn affidavits "if required, as to the veracity of the incidents."

They also also reminded public office holders to discharge their duties with "moral integrity, dignity and transparency".

"Their failure to do so raises the public's doubt in their competence and credibility as much as it demeans those in the high offices," Harakahdaily quoted them as stressing. Malaysiakini


BERS✔H 2.0: Warga Emas Bekas Guru Ini Dinobatkan "Lady Of Liberty" Malaysia

Posted: 13 Jul 2011 07:53 AM PDT

Antara ratusan gambar dan video yang merakamkan BERSIH 2.0 - satu yang agak menonjol - ia memaparkan seorang wanita berpakaian kuning yang basah kuyup sambil memegang sejambak bunga kekwa putih.

Wanita itu adalah sorang bekas guru bahasa Inggeris, Anne Ooi, 65 tahun yang terkena pancutan air berkimia polis di luar bangunan Hospital Tung Shin di ibu negara Sabtu lalu.

Di alam siber, beliau kini dilabel sebagai 'Makcik BERSIH' ataupun 'Lady of Liberty' Malaysia.

Menurut jurugambar Hugo Teng yang merakamkan gambar itu, beliau terlihat wanita itu melarikan dirinya ke arah Wisma Magnum dari Hospital Bersalin Cina supaya tidak ditangkap oleh polis.

Hospital Bersalin Cina itu terletak bersebelahan Hospital Tung Shin Hospital, manakala Wisma Magnum pula terletak bertentangan dua hospital di Jalan Pudu, Kuala Lumpur.

"Saya sedang cuba ke Hospital Bersalin Cina tetapi ternampak anggota polis meluru mengejar orang ramai, jadi saya bertukar fikiran dan berlari ke Wisma Magnum. Dalam perjalanan saya terlihat seorang wanita berusia yang dikejar oleh ramai polis pencegah rusuhan.

"Tiba-tiba tergerak di hati saya untuk merakamkan gambar itu tetapi polis mula menembaknya dengan meriam air... dia tidak terdaya menahannya dan terus berjalan beredar dari kawasan itu."

Katanya, Makcik Anne dikesan pada awal perhimpunan itu kerana statusnya sebagai warga emas.

"Sebab itu, banyak juga gambarnya yang berdear di Internet. Bukan saya sahaja yang merakamkan gambarnya pada hari itu," kata Teng, bekas jurugambar akhbar harian Cina Oriental Daily News.

Malaysiakini sempat mewawancara Makcik Anne ketika beliau berjalan seorang diri di Jalan Petaling pada perhimpunan Sabtu itu. Katanya, lebih "mudah jika berjalan seorang diri".

"Saya sudah tua tetapi terus berjalan kerana mereka merampas kebebasan saya. Sekarang saya tak boleh pakai baju kuning sekalipun," katanya.

"Semasa muda saya tidak berbuat apa-apa. Saya dalam perkhidmatan pendidikan dan terpaksa menerima apa sahaja (arahan kerajaan) kerana mereka bayar gaji saya." -mk

Kenangan





This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Meeting up with a new client…

Posted: 13 Jul 2011 06:39 AM PDT

Almost 3 weeks ago, while I was driving to KL, a call came in from a lady. Initially I thought she was an HIV+ lady needing someone to talk to, but apparently she was seeking help for her older sister, Mimi who was infected. The lady who called me, Lia, was the one taking care of Mimi at home, with full support from Lia's husband.

Since I was driving, it wasn't really the right time for us to chat. And usually I prefer to meet face to face as I'd be able to get more info that way rather than just speaking on the phone. So I told Lia, I'd try to visit in about 2 weeks time. I was then quite busy with the Family Day preparations.

I almost forgot about Mimi and Lia until end of last week when I was planning some visits to the homes of my clients. Immediately I called Lia to find out if it was okay for me to visit them this week. Lia was actually waiting for my call. I asked her to SMS me her address, but she instead just gave me directions to a place I was not too familiar with.

So yesterday morning, I sent a text message to Lia, asking her to text me her house address so I could set it in my GPS. There was no answer, so I just set my GPS to the name of the taman I thought Lia mentioned when I spoke to her last week.

As I was driving at the highway, Lia called. She said she was unable to use the SMS function on her phone and so she called to give me the address. I was driving and was not in a position to write down the address, and so had to memorise the address. And apparently the name of the taman I thought she mentioned last week was also wrong. She mentioned "damai", I remembered it as "aman"… :-)

After exiting at the toll house, I stopped by the road side to reset my GPS. Alamak, the taman was not listed in my GPS. I had no choice but to depend on the directions Lia gave me earlier last week. As I was about to move on, Lia called again. It seems Mimi no longer wanted to stay with Lia and had decided to move back to her own home on Sunday. So Lia asked if I still wanted to visit if Mimi wasn't around. I told Lia we could still discuss how we could help Mimi.

So I continued my drive, and without a problem, I found the junction leading to the taman, as there was a huge signboard listing all the tamans in the area. Only problem was, once I got in to that junction, there was no further signboard indicating which way was this taman and which way was that taman. But I remembered Lia mentioning earlier about passing by a mini market and so the moment I saw the mini market, I stopped to call Lia.

"Akak jalan teruuuus sampai hujung belok kiri, hujung lagi belok kiri lagi. Saya tunggu kat luar rumah pakai baju warna merah, eh, pink!"

Ah, the house wasn't too hard to find after all, if only they had put up proper signboards leading to the various tamans

Lia was quite friendly. She immediately opened up about lots of things. About how their parents died when they were young, and how the siblings got separated, one taken care by aunt, one by grand aunt etc. So they were not really close to each other until much later in their lives after they got married.

Mimi herself was unlucky to have married a hard core drug addict.

"Dah lama ke suami dia meninggal?" I asked Lia about Mimi's husband.

"Eh, bukan meninggal… cerai," Lia replied. "Tapi sekarang ni tak tau lah dia di mana. Hidup lagi ke tidak pun entah!"

All her married life, Mimi was the one who had to work and support the family. Her husband was always in and out of Pusat Serenti. They have 2 sons, both grown up now. The older boy is working in another state, earning just enough to support himself, while the younger one for the moment stays together with Mimi.

They finally got divorced about 3 or 4 years ago, not knowing that they were both infected. It was only recently when Mimi was down with TB and had to be hospitalised did she find out that she had HIV. By then her condition was so bad, whenever relatives visited, they all thought Mimi didn't have that long to live. And things got worse when Mimi fell and became half-paralysed. So Lia took Mimi to her home to take care of her.

Mimi did get better physically. She still walks with a little difficulty but at least she can already walk. But ever since diagnosed with HIV, Mimi became ultra sensitive. Any advise given to her, especially by family members, she'd think she had become a burden to the family and that the whole family hated her. And because she had not forgiven her husband for what happened to her, from time to time she'd say to Lia, "Engko percaya sangat la laki engko tu. Entah dia keluar pergi mana entah." Sometimes, Lia did get somewhat influenced, making her feel suspicious of her husband.

Mimi finally decided to move back to her own house (bought when she was still working) last Sunday, after she got a compensation of RM18K from her former employers when they had to close down some time ago. When Lia told her yesterday that I was coming over, at first Mimi said she didn't want to come. Which was why Lia called to inform me that Mimi had gone back to her own home.

How long can RM18K last? The moment Mimi got her compensation, her son, who was staying with her, asked for a new motorbike. And the moment he got his motorbike, he stopped working! (he was earlier working for an uncle)

Lia's main concern was if the son would really take care of Mimi. All the while Lia made sure Mimi took all her medication on time, took her to the hospital etc.

"Akak jumpa dia nanti, akak tanyalah sendiri," Lia told me.

"Dia nak datang ke? Tadi kata dia takde?"

"Dah, saya dah telefon dia balik, cakap akak dah on the way. Saya kata akak nak bincang macam mana boleh tolong dia. Nanti kejap lagi dia datang, anak dia bawak."

After a while Mimi arrived with her son on a motorbike. While she could walk, I could see she was still walking with difficulty.

"Ni dah dok rumah sendiri, boleh ke masak?"

"Saya sikit-sikit bolehlah. Masak, anak yang masak."

"Pandai dia masak?"

"Masak orang bujang, bolehlah…"

The problem now is, the son got himself a job in another state, starting August, meaning his mother will be alone at home, if she still insists on staying in her own house. Given her condition, I don't think it's advisable. But the son didn't seem too bothered about how his mother will cope alone at home.

Anyway, I looked through all her documents, and obviously Mimi should be able to apply for Socso's disability pension. I taught both Lia and Mimi on how to go about, especially in getting the doctor's report. Mimi had initially thought she'd just bring the form during her next appointment in Ipoh and ask the doctor to fill in and sign the form there and then. I told them they wouldn't be able to get the report that way.

I think I may need to do a few follow up visits to Mimi's house. Although initially it was Lia who called me to seek help for her sister, from my visit yesterday, Mimi seemed receptive enough to allow me to visit her at her own home. As Lia told me earlier, sometimes Mimi would prefer to listen to others rather than her own family, which was why Lia sought my help in the first place.

I'd probably be able to get more info from Mimi too if I meet her alone…


BERS✔H 2.0: Kisah Seorang Paderi Yang Turut Menyertai Himpunan Aman

Posted: 13 Jul 2011 06:30 AM PDT

Saya seorang paderi, malah seorang paderi perempuan.

Walaupun saya tidak pernah menyertai perhimpunan sebelum ini, namun saya amat prihatin terhadap senario negara. Lebih-lebih lagi, negara kita seakan-akan keparahan sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Kemarahan meruap-ruap dalam hati saya. Maka saya mula mempertimbangkan sama ada turun ke jalan raya atau tidak kali ini.

Demi masa depan negara, dan supaya saya tidak kesal kemudian, maka saya mengambil keputusan untuk turut serta. Ia berlaku dua minggu sebelum tarikh perhimpunan berlangsung. Hati saya tidak tenang sejak itu.

Saya meronta-ronta dalam hati saya. Ketakutan, kontradiksi bergelut dalam diri saya.

Ini kerana identiti saya. Sekumpulan artis berada di bawah jagaan saya. Mereka juga tersentuh dengan keadaan sedemikian, namun mungkin ada yang menganggap mereka tidak sesuai untuk hadir aktiviti sedemikian kerana identiti mereka sebagai orang awam. Dan mungkin ada yang menganggap saya sebagai seorang paderi, hanya perlu menasihat agar mereka berdoa dalam rumah.

Namun demikian, selain identiti sebagai artis, mereka adalah warga sivil negara ini juga, dan mereka bertanggungjawab untuk mempertahankan negara ini.

Air mata saya mengalir...

Dalam dilema sedemikian, saya berdiam diri ketika berdepan dengan mata mereka yang mahu mendapatkan jawapan daripada saya. Saya tidak menggalakkan secara langsung, tapi juga tidak menghalang secara terbuka. Di samping itu, saya mendidik mereka, berkongsi dengan mereka senario dalam negara kita. Apa itu BERSIH 2.0? Apakah lapan tuntutan tersebut? Apakah tujuan perhimpunan tersebut...

Saya berharap mereka akan memahami sepenuhnya, menggunakan kematangan diri untuk menilai dan membuat keputusan, sama ada hadir atau tidak.

Sehingga sehari sebelum perhimpunan, dua orang artis menyatakan keputusan mereka untuk menyertai. Dan saya pun mendedahkan hasrat saya untuk hadir. Mereka agak terkejut, kerana paderi yang tidak menunjukkan pendirian pada hakikatnya sudah bersedia untuk berdepan dengan apa yang mungkin berlaku.

Pada hakikatnya, saya bukannya berani, saya juga ketakutan.


Malam sebelum perhimpunan, hati saya tidak tenang. Tak lena tidur saya. Ketika saya berdoa untuk tanah air yang mana saya lahir dan membesar, air mata saya mengalir. Hati saya berat sekali.

Saya bangun dari tidur pada jam 5 pagi, 9 Julai. Saya bersembahyang, mendoakan agar perhimpunan aman ini berjalan dengan lancar.

Pelan A,B, C

Pada jam 9 pagi, saya bersarapan dengan dua orang artis, sambil berbincang bagaimana menembusi sekatan ke dalam bandar, malah kami mempunyai pelan A, B, dan C! Akhirnya kami mengambil pelan A, masuk ke bandar dengan kereta, dan pergi ke rumah seorang kawan yang berdekatan dengan Stadium Merdeka.

Tanpa diduga, polis memberi laluan kepada kami. Hallelujah! Tuhan mendengar doa kami!

Kami memasuki sebuah bandar yang sepi, lancar, dan dingin. Rasanya cukup pelik.

Orang ramai menyuntik semangat

Kami singgah di rumah kawan sehingga kira-kira jam 1 tengah hari, kemudian bertolak dengan resah dan gelisah. Kami tiba di bangunan Chan See Shu Yuen (bertentangan dengan Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor), mendapati jalan memasuki Stadium Merdeka telah disekat dengan dawai besi, dan beberapa orang polis, pemerhati dari Majlis Peguam berada di situ. Kami tidak nampak orang ramai di situ.

Kira-kira 20 minit kemudian, hujan turun dengan lebat. Pada ketika inilah kami nampak kumpulan orang berganding tangan berjalan dari arah Masjid Negara dan Jalan Petaling menuju ke arah kami. Walaupun orang tidak ramai di pihak kami, namun hati saya disuntik semangat setelah nampak mereka. Kami menyambut mereka dengan tepukan.

Tiba-tiba saya menjadi cemas pula. Saya memanjangkan leher saya untuk melihat apa yang berlaku, walaupun dengan ini saya yang berteduh di bawah jambatan akan dibasahi hujan.

Namun, tiba-tiba mereka berhenti, dipercayai dihalang polis. Saya nampak ramai orang berganding tangan dalam air hujan yang mencurah. Hati saya panas, dan mengeluh, apa yang telah kita lakukan? Mengapa negara ini bertindak sedemikian terhadap rakyat jelatanya?

Sejenak kemudian, mereka bergerak lagi ke depan dengan perlahan-lahan, dan akhirnya berdiri di hadapan dawai besi. Kini, polis juga berganding tangan menjadi satu barisan, bersemuka dengan peserta demonstrasi. Jarak mereka adalah dekat, boleh menyentuh satu sama lain jika menghulurkan tangan. Mujur kedua-dua pihak berjaya mengawal diri, dan tidak berlaku kejadian yang tidak diingini.

Kawal diri

Pada ketika ini, hujan semakin lebat, semua orang basah kuyup dibuatnya. Namun kita terus melaungkan slogan. Ada yang memakaikan baju kuningnya. Kita hanya mahu menunjukkan kuasa rakyat.

Pada masa itu, saya berhubung dengan kawan saya yang berada di Hospital Tung Shin. Beliau berkata keadaan di sana sangat sengit. Gas pemedih mata dan meriam air berkimia dilepaskan. Saya amat gelisah dan tidak berhenti mendoa. Malah ada seketika kawan yang berada di hujung talian panggilan sana menjerit, kemudian talian putus. Hati saya menjunam, hanya mendoakan agar ini tidak berlaku apa-apa terhadapnya. Hati saya lega apabila beliau memanggil balik untuk melaporkan bahawa dirinya selamat.

Demikianlah yang berlaku di tempat saya berada pada 9 Julai. Hati saya terkapai-kapai. Cemas, lega, kemudian resah... Hanyut tenggelam mengikut perkembangan yang berlaku. Tiada rempuhan, tiada bahasa kesat dikeluarkan di tempat saya berkumpul, malah seorang pemimpin mengulangi peringatan bahawa perhimpunan ini adalah aman.

Ada masanya sesetengah yang berdoa, dan kami pun menyertai bersama. Biarlah kita serah kepada Tuhan untuk menentukan. Hati saya kembali damai. Semoga Tuhan bersama kita untuk berdepan dengan segala ini.

FRU muncul untuk menangkap orang ketika kami bersedia untuk bersurai. Keadaan menjadi cemas ketika itu. Artis saya menarik saya untuk menyeberangi jalan. Kasut saya rosak pada saat-saat itu. Tapi saya tidak peduli, berlari untuk meninggalkan tempat kejadian. Mujur kami tidak ditangkap. Tercungap-cungap kami dibuatnya. Perhimpunan BERSIH 2.0 berakhir dalam suasana cemas berbaur ghairah.

Hati saya masih tersentuh

Setelah kembali ke rumah, saya melayari laman internet. Gambar, tulisan, klip video yang dimuatnaikkan ke laman internet tetap menyentuh hati saya. Rupa-rupanya tempat saya berada kemungkinan tempat yang paling "aman". Tiada gas pemedih mata dan meriam air berkimia, dan tiada keganasan yang berlaku.

Namun, saya tetap marah apabila mendapati keganasan berlaku di tempat perhimpunan yang lain. Mereka hanyalah rakyat jelata tanpa senjata, mengapa dilayan sebegini? Apakah polis tidak mempunyai saudara-mara atau adik-beradik? Bagaimana mereka sampai hati untuk menggunakan kekerasan sedemikian?

Untuk saya, tujuan perhimpunan ini bukan sahaja menyedarkan masyarakat Malaysia, malah menarik tumpuan seluruh dunia. Ini perhimpunan aman, tiada kereta yang dibakar, tiada kedai yang dirompak, tiada seorang pun anggota polis dicederakan, tiada orang yang menangguk di air keruh. Yang ada semangat tolong-menolong ketika berdepan dengan serangan tanpa simpati. Kita mengawal diri dengan baik. Bukankah ini makna sebenarnya Satu Malaysia?

Sebagai seorang paderi, saya gembira apabila mengetahui ramai penganut kristian yang hadir dalam perhimpunan. Saya harap lebih ramai penganut kristian akan tampil ke depan, mencintai negara kita dengan tindakan kita!

Di sini saya ingin merakamkan penghargaan kepada dua orang artis yang bersama saya. Keberanian mereka, semangat patriotik mereka, telah diterjemahkan kepada tindakan, bersama menyaksikan sejarah ini. Semua pejuang yang berani, dari semua kaum, terima kasih kerana keberanian anda, membubuh tanda noktah yang sempurna dalam perhimpunan ini, semoga Tuhan memberkati anda semua! -MR

*Tulisan di atas disedut, disunting dan diterjemah daripada catatan seorang pembaca MerdekaReview, edisi bahasa Cina, yang menghadiri perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011.

Kenangan




This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Aussies in the Vietnam War

Posted: 13 Jul 2011 06:08 AM PDT

Made by The Commonwealth Film Unit 1966. Directed by John Abbott. In making this film about the Vietnam War, the Australian Commonwealth Film Unit did not look for battles and heroes. This was to be the story of the young Australians who were carrying on the standards of service begun by their grandfathers during the First World War. The emphasis was on people, both Australian and Vietnamese. The intention was to show what war really feels like.


This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Another Era of Peace and Justice for Sudan?

Posted: 13 Jul 2011 06:05 AM PDT

By David Pryce-Jones

A Sudanese novelist by the name of Tayyib Salih has retired to London. I practiced my Arabic by translating his novel Season of Migration to the North. Here is a tragic story of a Sudanese who tries to live up to the standards of the British, fails to do so, and kills his English girlfriend and then himself. And this is also pretty close to the story of Sudan.

True, at the battle of Omdurman at the close of the nineteenth century, the British sealed their occupation by killing ten thousand Sudanese, the bravest of the brave, in the face of machine-guns. The young Winston Churchill rode in the decisive cavalry charge and remained proud of it for the rest of his life. But it didn't take long for Sudan to become the outstanding example of enlightened colonialism. About 200 British officials administered this vast country with its 500 or so tribes of different religion and ethnicity and language, and brought them peace and justice. Tayyib Salih acknowledges it in his book.

The news that Sudan has just split led me to look again at the writings of some of these former governors and district commissioners, men of immense experience and devotion to Sudan like Sir Reginald Wingate and Colonel Hugh Boustead. Wilfred Thesiger, the great explorer, joined the Sudan Service and left an unforgettable portrait of his time there in the 1930s and the humanity that he learnt. "Ever since then it has been people that have mattered to me," he writes in his autobiography.

How long ago that all was, and how much better that lost world seems than the ghastly murderous decades since then. The Sudanese have been fighting each other now for almost half a century, in a free-for-all of Muslims, Christians, and animists, tribe against tribe, with women and children raped and left to die, villages burnt, wells poisoned, anything cruel that the strong can devise to send the weak to the wall.

The criminals who did this will be remembered for a long time as the janjawid, a local version of the Gestapo. It is said that between two or three million defenseless Sudanese were killed, and as many displaced, but the real numbers will never be known.

Sudan has just divided with the Muslims keeping the north, and the Christians and animists forming a new country, to be known as the Republic of South Sudan. Having lived and suffered under the rule of Islam in the north, the southerners voted almost unanimously to secede and they are celebrating their independence accordingly. They have a president, a capital at Juba, a flag, and an anthem. There are about eight or nine million South Sudanese, most of whom live on one dollar a day, and are illiterate. When Libya became independent, that country had nobody with a Ph.D, and I wonder if South Sudan is any better off.

Just about fifty miles of roads are paved. The country is potentially fertile for agriculture, and it has oil. This may lead to extended warfare, since the boundary with the north is not yet properly demarcated and it is not clear to whom the oil money should go. Equally ominous, it is an article of faith in Islam that territory once held by Muslims cannot be given up. The likes of those English officials are required if there's to be another period of peace and justice. National Review


The Wife's Phone Number

Posted: 13 Jul 2011 05:33 AM PDT

A newly married husband saved his wife's number on his mobile as "My Life".


After one year of marriage he changed the number to "My Wife".

After 2 years of marriage he changed the number to "Home".

After 5 years of marriage he changed the number to "Hitler".

After 10 years of marriage he changed the number to "Wrong Number".

-Author Unknown-

How about you?

*Posted for laughs with thanks to TO who sent me this joke.

Have a pleasant evening. Next post will be up soon.


BERS✔H 3.0: TG Nik Aziz Sokong Jika Tidak Berubah, Pemuda PAS Sedia Jadi Penggerak

Posted: 13 Jul 2011 06:11 AM PDT

Nik Aziz sokong Bersih 3.0 jika tidak berubah

KOTA BHARU, 13 Julai: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, (gambar) menyokong sekiranya Himpunan Bersih 3.0 diadakan pada masa akan datang demi untuk keadilan dalam pilihanraya.

Menurutnya, pilihanraya adil dan bersih dituntut dalam Islam kerana ianya menyentuh soal kepimpinan negara.

"Sedangkan menjaga diri sendiri juga wajib ikut cara Islam, dengan menikmati semua perkara halal, apa lagi soal mentadbir negara,"ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung Himpunan Bersih 3.0 sekiranya ia diadakan lagi bagi menuntut pilihanraya adil selepas mempengerusikan mesyuarat exco pagi tadi.

Ketika diminta mengulas berhubung dakwaan yang mengatakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Presiden PAS Mohammad Sabu berlakun sakit, tuan guru berkata hanya rakyat yang menjadi hakimnya.

"Orang Umno memang begitu, suka menafikan, dia tuduh kita (PAS), tetapi rakyat yang akan menjadi hakim, insyaallah," katanya.

Menurutnya, Bersih 2.0 akan berjalan dengan baik sekiranya Umno tidak memperalatkan polis supaya menyekat perhimpunan tersebut.

Perasaan manusia bila dia yakin, seperti air hujan dari langit akan turun dengan baik dan sekiranya disekat umpama air banjir mengganas menghanyutkan apa sahaja yang ada dihadapan.

Kiranya ada cadangan untuk buat lagi, setuju untuk rancangan bersih pilihanraya atas nama selagi sistem pilihanraya di negeri ini tidak berjalan lancar.

"Mentadbir negara yang diangkat secara bersih adalah kerja agama dan ianya perlu disokong oleh semua, selagi pilihanraya di negara ini berjalan tidak cara bersih, memang saya sokong atas nama apa sekalipun,"ujarnya.

"Mentadbir negeri adalah ajaran Islam seperti ianya menjaga diri sendiri, mata, bercakap, makan cara bersih, kerana itu ingin menjaga Kelantan cara bersih,"ujarnya.

Yang penting, katanya pilihanraya perlu diadakan secara bersih sekiranya tidak ingin balasan buruk di akhirat nanti.

Menurutnya, peniaga yang dikatakan kerugian besar akibat demontrasi itu akibat kerajaan sendiri memprovokasikan perkara itu.

"Cuba tidak menakutkan mereka atau memberi laluan demontrasi bersih cara baik, orang akan beli air sana, air sini dan hasil jualan akan laku,"ujarnya.

Beliau juga tidak faham sedangkan Puterajaya telah ditempatkan program Himpunan 1 juta pemuda, kenapa kawasan itu tidak disekat. -HD


Pemuda PAS sedia gerakkan Bersih 3.0

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Dewan Pemuda PAS Pusat, sedia menggerakkan massa untuk mengadakan himpunan Bersih sekali lagi, seperti diumumkan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu semalam jika kerajaan masih berdegil dan enggan mendengar tuntutan rakyat.

Menerusi perhimpunan itu, rakyat menuntut kerajaan melaksanakan 8 perkara iaitu membersihkan senarai undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasruddin Hassan berkata, tuntutan tersebut bukanlah sesuatu yang rumit untuk dilaksanakan jika kerajaan benar-benar jujur kepada rakyat.

Menurut beliau, tambahan pula, kesemua tuntutan itu bukanlah sesuatu yang pelik, malah ia amat wajar dilaksanakan oleh kerajaan bagi menjamin keadilan kepada rakyat dan membersihkan imej kerajaan serta negara.

Katanya, kerajaan perlu sedar, perhimpunan aman Bersih 2.0 yang diadakan pada 9 Julai lalu adalah atas kehendak rakyat dan ia diadakan ekoran desakan rakyat agar kerajaan melaksanakan pilihanraya dengan bersih dan adil.

"Ia bukan diadakan untuk suka-suka, tetapi kerana hasrat yang murni, sehingga para pesertanya sanggup datang dari jauh dari seluruh pelosok negara dan terpaksa menempuhi pelbagai halangan," katanya ketika ditemui di sini.

Perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu, menurut beliau, sememangnya perhimpunan aman, tetapi ia telah mencatatkan rekod buruk sehingga menjadi sejarah hitam kepada negara.

"Semua itu terjadi kerana kerajaan BN menerusi Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menggunakan kekerasan terhadap para peserta sehingga lebih 1,400 orang ditangkap, ada yang tercedera, malah ada yang meninggal dunia.

"Peserta yang meninggal dunia itu, Allahyarham Baharudin Ahmad. Beliau adalah bekas tentera dan telah berumur 56 tahun. Walaupun telah berumur, Allahyarham tetap hadir menyertai perhimpunan itu bagi bersama-sama orang ramai mendesak kerajaan melaksanakan pilihanraya yang bersih dan adil.

"Allahyarham Baharudin meninggal dunia selepas pengsan di perkarangan KLCC dan disahkan meninggal di Hospital Kuala Lumpur (HKL). Allahyarham mengalami kecederaan parah sehingga patah tulung rusuk dan patah gigi.

"Sesungguhnya, Allahyarham Baharudin itu adalah wira negara. Pengorbanannya amat besar kepada negara. Dewan Pemuda PAS Malaysia mengucapkan takziah kepada keluarganya di atas pemergian Allahyarham dan kita mendoakan semoga roh Allahyarham ditempatkan di kalangan para syuhada," katanya.

Walaupun perhimpunan Bersih 2.0 memberikan pengalaman pahit kepada rakyat ekoran penggunaan kekerasan melampau oleh kerajaan BN terhadap para pesertanya, tegas beliau, rakyat negara ini tidak takut untuk mengadakan perhimpunan seperti itu sekali lagi jika kerajaan terus enggan membersihkan sistem pilihanraya di tanah air.

"Kerajaan BN tidak mempunyai pilihan lain dalam hal ini, melainkan mesti memenuhi 8 tuntutan itu kerana ia adalah desakan rakyat," tegas beliau. -hd




Google+: Now you can post animated gifs!

Posted: 13 Jul 2011 05:02 AM PDT



BERS✔H: Parti Saadat Turki Nyatakan Sokongan, Bantah Tindakan Polis Malaysia

Posted: 13 Jul 2011 04:41 AM PDT

Naib Presiden Parti Saadat Turki, Prof. Dr. Arif Ersoy menyifatkan perhimpunan Bersih 2.0 Sabtu lalu sebagai munasabah kerana rakyat berhak menyatakan tuntutan mereka untuk pilihan raya yang bersih dan adil.

Beliau berkata, rakyat hanya mahukan tuntutan mereka didengari dan kerajaan Malaysia seharusnya melayani tuntutan tersebut kerana rakyat merupakan 'tuan' kepada negaranya.

"Rakyat hanya mahukan kebebasan dan pilihan raya yang adil. Kerajaan Malaysia seharusnya mendengar tuntutan mereka ini.

"Untuk sesebuah kerajaan itu memastikan mereka dapat memberikan perkhidmatan yang baik, mereka seharusnya tahu apa yang dimahukan rakyat.

"Sebab itu kadang-kadang rakyat perlu keluar beramai-ramai untuk menzahirkan suara hati secara terbuka," kata beliau ketika ditemui di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini semalam.

Beliau yang juga setiausaha agung Pusat Kajian Ekonomi dan Sosial – (Ekonomik ve Sosyal Arastirmalar Merkezi-Esam) hadir ke Ibu Pejabat PAS dan bertemu dengan Timbalan Presiden, Mohamad Sabu dan pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Pusat, Dr. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.

Beliau juga sempat berbual dengan Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang berada di Terengganu melalui telefon bagi bertanya khabar khususnya selepas dibebaskan setelah ditahan semasa perhimpunan Bersih 2.0.

Mengulas lanjut mengenai perhimpunan Bersih 2.0, beliau yang sempat menyaksikan beberapa insiden tangkapan peserta oleh polis sangat tidak bersetuju dengan tindakan tersebut.

Katanya, tindakan polis itu sangat tidak 'gentleman' dalam sebuah negara demokrasi.

"Saya minta maaf kerana terpaksa menyatakan begini. Sikap polis terhadap peserta itu sangat tidak 'gentleman' dan itu bukan undang-undang negara demokrasi dan rakyat Malaysia sangat baik dan peramah jadi tidak harus diperlakukan begitu,"
katanya yang ke Malaysia kerana menghadiri seminar antarabangsa di Universiti Sains Malaysia (USM) sebagai pembentang kertas kerja.

Tambahnya, beliau yakin Malaysia mempunyai masa depan yang cerah dan semuanya akan berjalan secara lebih teratur jika rakyat tidak terlalu diberikan tekanan.

"Saya harap proses demokrasi di Malaysia akan dibaikpulih. Semakin baik proses demokrasi itu, semakin senang sesebuah negara diurus.

"Lebih mudah untuk menguruskan negara yang rakyatnya diberikan kebebasan dan negara akan menjadi susah apabila rakyat diberikan tekanan yang kuat," katanya lagi.

Dalam pada itu, beliau berkata pihaknya sangat berbesar hati untuk mendengar pelbagai pandangan daripada PAS dan mengakui mengenali secara rapat Ustaz Hadi melalui beberapa seminar antarabangsa yang dihadiri.

"Sebelum ini kita menjemput pimpinan PAS ke Turki untuk mendengar pandangan kami tapi sekarang saya datang untuk dengar pandangan PAS tapi masa tidak begitu tepat tapi akan datang kami nak dengar banyak pandangan dari PAS tentang pelbagai perkara," katanya.

Pada Mei 2009, Ustaz Hadi pernah menghadiri Kongres Antarabangsa Komuniti Muslim ke-18 (18th International Congress of Muslim Communities) yang dianjurkan oleh Esam di Istanbul, Turki. -HD


No comments: