Saturday, September 10, 2011

Remembering September 11

Remembering September 11


Remembering September 11

Posted: 10 Sep 2011 10:12 AM PDT

I was a university student 10 years ago, staying in a guest house along with 8-9 other mates. It was late night at our timezone when the 9/11 attacks took place.

Both the Twin Towers were already attacked (but still standing) by the time we caught the news. It took us a while to digest what's happening after the reruns, that it's a planned attack on civilians instead of some freak accidents (which we initially thought).

The second shock came moments later when the first tower crumbled like a sandcastle, and my heart sunk, knowing that the casualties would be massive. And then came the inevitable moment, as the second tower collapsed as well.

I can't remember if anyone of us cried, but the room was definitely gloomy, filled with sorrows and an overwhelming sense of disbelieve. 10 years have passed, to be honest the sadness was rather short-live (for most neutrals), but the memories last.

Condolences to those who have lost their love ones. God bless.

Remembering September 11 from YeinJee's Asian Blog


propapakling

Posted: 10 Sep 2011 09:40 AM PDT

ayoh berkata dgn telinga
mari menari dgn lidah
dan berfikir dengan telapak tangan
biar alam tertawan
biar langit merembes hujan
dan kita bahagia dalam kebodohan

ayoh berhujah dengan lutut
mari menjadi pak turut
biar penguasa jadi larut
dan kita kenyangkan perut

ini propaganda
ini propaganda
murahan!

persetankan sejarah silam
kita bina sejarah barukelam
dari runtuhan empayar melaka
kita reka negara liar


ini propaganda
ini propaganda
murahan!

- sajak ini telah dilagukan oleh airmas_sz. kalau mahu tengok, sila klik link ini.


[Bergambar Dan Video] Ditinggal Orangtua, Kanak-Kanak Ini Menyusu Terus Dari Lembu

Posted: 10 Sep 2011 09:55 AM PDT

Kaok Roka: Seorang lelaki tua di Kemboja menyatakan, cucunya menyusu dengan seekor lembu sejak orangtuanya pergi ke Thailand untuk mencari nafkah.

Foto : Tha Sophat menyusu susu lembu (AP)

Um Oeung berkata, cucunya yang berusia 20 bulan, Tha Sophat mulai menyusu dengan lembu pada Julai lalu, setelah Sophat melihat anak lembu menyusui ibunya.

Pada awalnya, Oeung menghalang cucunya, namun lama kelamaan datuknya itu menyerah kalah ketika cucunya itu memberontak. Sophat pun menyusu kepada lembu selama satu atau dua kali sehari. Demikian seperti dipetik dari Associated Press, pada 10 September.

Sophat hidup bersama datuknya di Provinsi Siem Reap yang terletak di bahagian utara Kamboja semenjak orangtuanya pergi ke Thailand untuk mencari pekerjaan.

Oeung menyatakan, lembu tersebut tampak tidak keberatan ketika Sophat menyusu dengannya. Meski demikian Oeung sangat bimbang akan kesihatan cucunya yang menyusu dari lembu secara langsung.

Kerana di setiap susu lembu yang belum dimasak tentunya mengandungi bakteria.





Danial. al-Fatihah.

Posted: 10 Sep 2011 08:59 AM PDT

i had a long day. it's Saturday night and it's raining. a lovely atmosphere for winding down. a mug of tok's homemade coffee would've made it all perfect.

or so i thought. until i got a text from one of my dearest, dearest friend.

"…danial da xde. Mgrib td da kemb ke rhmtulh.."

how are things supposed to be perfect when you got that. just a week after hari raya. just a month before she's due with her second baby.

nevermind my feelings. how is SHE feeling right now…

here comes a very interesting part. i spent my morning at a collague's house, just the next street from my Minmin's house. i was meant to visit Minmin. it's raya, haven't met them for ages, i missed her and everything.

but had to leave for somewhere else. but it's ok, i still left my car there. so i got back there. perfect. only that, i had to leave as i had to reach my next destination by 6.30. an hour before Danial left. left us forever.

i don't know. i can't even imagine. rumah Minmin belakang tu je. memang i dah niat nak pegi pun. can't blame my so-called packed schedule can i.

it's raya time. one month to go before the second baby comes around. and everything else. how would Minmin feel. ya Allah… please, please grant her all the strengths in the world she needs it more than i do…

i don't want to talk about Danial too much. it will break her heart big time if Minmin reads it. just so you know, he was a gorgeous kid. an angel.

Danial, aunty indy minta maaf. aunty indy memang nak tengok Danial tadi. esok, aunty indy janji datang ok sayang. Min, be strong. i wish i was there with you. how i wish i actually called you earlier. Min i'm sorry. i'm so, sorry.

No duit raya for Danial. only a bunch of al-Fatihah…

p.s.: angels always and only go to heaven.

Share this:

Like this:

Be the first to like this post.


SPR Jangan Tahu Nak Makan Gaji Saja Kemudian Jadi Alat BN - Hadi

Posted: 10 Sep 2011 08:25 AM PDT

Presiden PAS: BN guna isu Mat Sabu tutup taktik tipu pilihan raya

GOMBAK, 10 Sept — Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan Barisan Nasional (BN) sengaja membesar-besarkan isu kenyataan kontroversi membabitkan timbalannya Mohamad Sabu berhubung tragedi Bukit Kepong untuk menutup segala penipuan pilihan raya yang telah dirancang.

Menurut Presiden PAS (gambar), pihaknya mendapat maklumat wujud rancangan "penipuan cukup besar" yang hendak dilakukan BN bagi memastikan kemenangan dalam pilihan raya umum ke-13.

"Sengaja BN yang tutup isu penipuan pilihan raya, BN buat satu isu apatah lagi kita dapat penemuan dan pendedahan yang nyata, yang jelas kerjasama antara SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) dengan kementerian dan jabatan-jabatan (kerajaan) lain.

"Walaupun kita dibayangi dengan maklumat-maklumat yang cukup mendukacitakan di mana rancangan untuk penipuan cukup besar hendak dilakukan, zaman ini zaman Internet . . . kita dapat kesan dan kita juga dapat kesan mereka cepat-cepat tutup maklumat ini," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Sejak 15 hari lalu, pemimpin-pemimpin Umno terus menyerang PAS dan Mohamad kononnya mengagung-agungkan komunis dalam ceramahnya di Pulau Pinang 21 Ogos lalu.

Mohamad atau dikenali sebagai Mat Sabu menafikan ada mengagungkan komunis dan memberi tempoh 24 jam yang berakhir semalam kepada Utusan Malaysia, media Umno untuk memohon maaf atau menghadapi tindakan mahkamah.

Dalam ceramahnya Mohamad berkata bahawa pejuang kemerdekaan telah melancancarkan serangan di balai polis Bukit Kepong - membunuh 25 orang -semasa pemberontakan komunis pada 1950.

Beliau juga mengatakan Ahmad Indera atau Mat Indera — salah seorang individu yang dipujinya ketika ceramah itu telah dikatakan sebagai seorang pejuang kemerdekaan.

Tambah Hadi, bagi memastikan pilihan raya bersih dan adil SPR perlu bertindak sebagai sebuah badan yang telus dan bertanggungjawab selain tidak mengikut mana-mana arahan yang dikeluarkan pemerintah.

"Kita harap SPR betul-betul jadi badan yang telus dan bertanggungjawab, jadi macam SPR di Palestin yang mana pengarah dan jenteranya akan meletakkan jawatan sekiranya mereka tiada kuasa.

"Jangan nak makan gaji sahaja, kemudian jadi alat kepada BN," katanya. -TMI

Isu Mat Indera: PAS Yakin Sokongan Orang Melayu Tidak Terjejas - Hadi

KUALA LUMPUR: PAS menegaskan isu pejuang kemerdekaan, Mohamad Indera (Mat Indera) yang menjadi isu kontroversi sejak dua minggu yang lalu tidak akan menjejaskan sokongan orang Melayu terhadap parti itu.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa Barisan Nasional (BN) sengaja menimbulkan isu tersebut bagi menutup kelemahan mereka sendiri.

"Saya rasa mereka sengaja buat isu ini untuk tutup isu penipuan pilihan raya. Mereka buat isu untuk tutup isu sebenar bagi memulihkan demokrasi.

"Namun kita yakin orang Melayu hari ini bijak dan tidak mudah ditipu dengan permainan seperti ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Negara Berkebajikan di Markaz Tarbiyah PAS di Taman Melewar, Gombak pada Sabtu.

Isu pejuang kemerdekaan Bukit Kepong mula panas apabila Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dalam satu ceramah di Tasek Gelugor Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu dilaporkan berkata seorang lelaki Melayu, yang dikenali sebagai Mat Indera telah bersekongkol dengan 200 anggota komunis lain menyerang Balai Polis Bukit Kepong pada 23 Februari 1950.

Mohamad mendakwa, Mat Indera yang telah membunuh 25 anggota polis dan keluarga mereka dalam tragedi itu ialah hero sebenar yang memperjuangkan kemerdekaan negara.

Ekoran kenyataan kontroversi itu, lebih 500 laporan polis telah dibuat terhadap Timbalan Presiden PAS itu sebagai mengecam tindakannya.

Mengulas lanjut, Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang menyifatkan isu pejuang kemerdekaan yang cuba di bawa oleh BN itu sebagai ketinggalan zaman.

"Mereka gunakan isu yang ketinggalan zaman, kita bawa isu sekarang. Orang Melayu jangan ditipu dengan isu yang sudah 60 tahun," katanya.

Ketika ditanya sama ada Umno bukan pejuang kemerdekaan yang sebenar, Abdul Hadi berkata: "Ya."

Sementara itu, Tuan Ibrahim pula menyifatkan Umno sebagai 'hero Hindustan' yang datang selepas orang lain habis berjuang ketika era kemerdekaan.

"Bila semua dah habis baru dia sampai..sebab nak ambil gambar dan isytihar dialah yang lawan penjajah," katanya. -mstar



Living separately again…

Posted: 10 Sep 2011 06:10 AM PDT

Having completed my puasa 6 yesterday, today I started my post-Raya house visits. Initially I was planning to start my visits on Monday, but Zalia contacted me saying that she had got all the documents ready (to apply for financial assistance for her 2 year old daughter) and asked when I could come to get them from her. She'd be heading back to her foster mom's home next week.

Remember Zalia? The young mother who had a misunderstanding with her own mother? She was staying with her foster mother in a rented house in Ipoh while her 2 year old daughter stayed with the little girl's grandparents. As per my posting here, I managed to send Zalia back to her parent's home and so she was reunited with her daughter.

But when I went to visit just before Raya to deliver diapers and milk for her daughter, to my surprise, Zalia's mother told me that Zalia had moved out to stay with her foster mother again, only this time she took her daughter along with her, and in another town. But Zalia's mom did tell me that the two would be coming home for Raya and so I left the diapers and milk with the mother.

Today when I went to visit, I could see that the mother wasn't happy with Zalia's decision to stay with her foster mother. But she just simply didn't want to say it out in front of me (she may have told Zalia straight in the face when I wasn't around, I don't know for sure). When Zalia went to her room for a while to get some documents, her mother complained to me, "Raya hari tu pun dia balik sini entah Raya ke berapa entah. Bukan balik sebelum Raya."

I asked Zalia what she does at the home of her foster mother. Is she working or something? "Takde lah apa, tolong jaga mak angkat sakit."

Hmmm… by the looks of it, I think the 2 simply couldn't stay together in the same house. Zalia is stubborn and couldn't stand her mother's nagging, while her mother couldn't stand the fact that Zalia didn't want to listen to her, even when it's for her own good. Zalia's father? Well, he's silent most of the time.

I just hope that the situation wouldn't get back to square one when her case was first referred to me. At that time they weren't even speaking to each other and Zalia was afraid to go home even to meet her own daughter. Now that she has taken her daughter with her, I hope Zalia will still bring the little girl to meet her grandparents and young aunts from time to time.

For the moment, since I managed to get supplies of milk & diapers for her daughter until the end of the year, I will continue to deliver the stuff to her parent's home here in Ipoh. If Zalia wants them, she will have to go back to her parent's home. That way I can be sure she takes the effort to go home at least once a month.

But I can't be too sure about the situation once the last of the supplies are delivered by the end of this year…


Can Najib swallow both prepaid service tax and the RM50 credit card tax?!!

Posted: 10 Sep 2011 06:10 AM PDT

By Shannon Teoh
September 09, 2011
Najib (centre) raised service tax to six per cent during the previous Budget announcement. — File pic
KUALA LUMPUR, Sept 9 — Datuk Seri Najib Razak has called on telecommunication companies to rethink their move to impose a six per cent service tax on all prepaid sales, calling the levy "difficult to accept" given rising cost of living. The prime minister said the tax on all mobile prepaid starter pack and reloads had come at a time when the government was doing its best to reduce the burden after months of surging inflation.
"The reaction and feedback from the public is that the move by telcos... is unpopular and difficult to accept.
"So I hope that the telcos will review this move as we are trying to reduce the burden on the people who have to bear the rising cost of goods," he told reporters this evening.
He also denied that the telcos have sought finance ministry approval as "the decision was made by the telcos themselves."
The six per cent tax was announced yesterday in a joint statement by the telecommunication players, who insisted that it was not a new tax but had been absorbed by telcos since it was introduced in 1998.
But NGOs and politicians have criticised the increase given that telcos are recording billion-ringgit profits despite economic uncertainty hitting other sectors and the general public.
Inflation has remained at a two-year high of over three per cent since March as the Najib administration moved to slash subsidies to essential items such as fuel, electricity and sugar.
Putrajaya has insisted it was forced to make the cuts to a subsidy bill that would otherwise double to RM21 billion this year as it also seeks to rein in a budget deficit that ballooned to a two-decade high of seven per cent in 2009.



Kenapa Payah Sangat Untuk SPR Berlaku Adil?

Posted: 10 Sep 2011 06:34 AM PDT

Mengapa SPR enggan bersikap adil – Oleh Daing Yahya

Sudah berulang kali pendedahan demi pendedahan telah dibuat, aduan dan pelbagai laporan, baik dari NGO mahu pun parti politik terutamanya Pakatan Rakyat, mengenai kesilapan dan kecatatan daftar pemilih pilihan raya Malaysia.

Pertindihan alamat, pengundi yang telah mati, kesilapan jantina dan pelbagai lagi kesilapan terus berlaku. Seolah-olah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menerima semua ini sebagai lumrah dan tradisi.

Ia menjadi satu kitaran kejam. Berulang kali aduan dibuat, berulang kali pula SPR meminta pihak yang mendakwa mengemukakan bukti.

Tetapi apabila bukti dikemukakan, SPR pula bersilat lidah menyalahkan orang lain termasuk penolong pendaftar yang kononnya silap mengisi borang. Jarang didengar SPR menyiasat; malah tidak pernah didengar SPR mengakui kesalahan.

Kerana itulah tidak ada salahnya untuk rakyat menggelar SPR sebagai tokoh 'pemberi alasan rasmi' bagi pihak kerajaan UMNO-BN.

UMNO-BN selesa dengan masalah daftar pemilih

Dalam sibuk-sibuk SPR menepis semua dakwaan, terdapat satu keadaan yang amat menarik perhatian umum. UMNO-BN seperti selesa dengan masalah yang timbul, seolah-olah kecatatan daftar pemilih adalah satu rahmat.

Parti komponen BN, sama ada UMNO, MCA, MIC, Gerakan, PBB, dan pelbagai lagi, tidak pernah pula mengeluh, mendakwa atau mengemukakan sebarang pendedahan mengenai kepincangan daftar pemilih SPR.

Adalah menjadi suatu hal yang amat pelik bila mana hanya satu pihak sahaja yang menemui kesilapan daftar pemilih tersebut sedangkan satu pihak lagi seolah-olah menyemak daftar pemilih yang berlainan versi dan sumbernya.

Memang boleh dituduh SPR adalah alat UMNO-BN. Tapi katakanlah segala kepincangan itu adalah kelemahan dalaman SPR sendiri. Mengapa UMNO-BN tidak peduli dengan kacatatan yang mencemar imej kerajaan semasa?

Adakah di sebelah pihak iaitu Pakatan Rakyat begitu cuai, jahat dan sengaja mencari salah SPR dengan mengemukakan kesilapan ( bukti ) palsu bagi memburukkan imej SPR?.

Jika begitu niat dan tindakan pihak PR yang seburuk dan sejahat ini, mengapa SPR tidak menyaman PR atas semua dakwaan palsu itu?

Jika dakwaan ini berasas, bermakna satu penyiasatan menyeluruh perlu digerakkan. Semua pihak termasuk semua parti politik harus mengambil bahagian.

Soalan mudahnya ialah, mengapa dalam situasi yang amat penting ini pihak BN tidak pro-aktif dalam bekerjasama untuk mendesak SPR bagi melaksanakan reformasi? Bukankah BN mendakwa, kerajaan mereka memang mahukan pilihanraya bersih dan adil?

Katakanlah, pihak BN tidak berminat untuk mendedahkan kecatatan daftar pemilih ini, maka sudah nyata bahawa kecatatan ini memberi kelebihan kepada pihak BN.

Jika 'kelebihan' ini wujud kepada pihak BN, SPR seharusnya bertindak sebagai pengadil yang adil. Bukankah SPR mahu dilihat adil? Jadi mengapa berkuntau mempertahankan kecacatan ini?

Semua ini sudah teramat jelas menunjukkan bahawa SPR tidak punya kredibiliti lagi. BN telah menang dengan segala kecatatan ini sebelumnya. Jika BN menang lagi pada pilihan raya akan datang, kerajaan itu tidak layak diiktiraf kerana ia melalui proses yang salah dan tidak sah.

Mampukah PR atasi masalah?

Jika PR pula berjaya mengambil alih pemerintahan negara, bukan bermakna SPR sudah bersih dan adil, sebaliknya itu menunjukkan hampir 100 peratus rakyat telah mengundi PR. Maksudnya, kecatatan dan sikap berat sebelah SPR sudah tidak mampu lagi untuk menjadi pembelit dan pemanipulasi sistem pilihan raya bagi pihak UMNO-BN.

Dalam bahasa bolasepak, jika pengadil berat sebelah, dia mungkin boleh membatalkan dua tiga gol jaringan pasukan yang tidak disukainya. Tetapi jika 10 gol disumbatkan, pengadil hanya mampu gigit jari.

Namun, adakah mungkin rakyat akan meyokong PR 100 peratus? Jika kita berfikir secara realistik, itu adalah suatu hal yang amat mustahil sekali. PR amat sedar dan mengakuinya. Atas sebab itulah PR terus mendedahkan kepincangan dan kelemahan SPR supaya semua pengundi sedar apa yang sedang berlaku.

Atas sebab yang sama, Bersih dan Bersih 2.0 diadakan, untuk memastikan setiap pengundi sedar dan tahu tentang hak mereka.

Jika pengundi tidak peduli, maka pengundi sendiri akan terus dilanda masalah kerajaan yang menang secara tidak sah dan merasakan diri tidak perlu bertanggungjawab kepada pengundi yang sentiasa boleh diperkotakkatikkannya. – Roketkini.com


Laporan Polis Terhadap Najib Salah Guna Dana Awam Bercuti Ke Australia

Posted: 10 Sep 2011 05:01 AM PDT

Najib cuti di Australia, salah guna dana awam?

PM bercuti ke Perth pada 31 Ogos dengan menaiki pesawat rasmi Kerajaan Malaysia nombor pendaftaran 9M-NAA.

PETALING JAYA: Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) hari ini membuat laporan polis terhadap salah guna dana awam oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa bercuti di Perth, Australia serentak ketika negara merayakan Hari Kebangsaan dan Aidilfitri 31 Ogos lalu.

"Laporan polis telah dibuat serentak oleh Penyelaras SAMM negeri masing-masing di Perlis, Pahang dan Negeri Sembilan," kata Presidennya Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai CheguBard.

Beliau berkata pihaknya membuat laporan polis berdasarkan maklumat yang dimuat oleh portal berita Malaysiakini.com pada 2 September lalu yang melaporkan Najib bercuti ke Perth pada 31 Ogos dengan menaiki pesawat rasmi Kerajaan Malaysia nombor pendaftaran 9M-NAA.

Menurutnya, pesawat tersebut yang berlogokan 1Malaysia dimiliki oleh Jet Premier One (M) Sdn Bhd, anak Syarikat Penerbangan Malaysia Bhd (MAS) iaitu sebuah entiti milik Kerajaan Malaysia melalui pegangan saham oleh Khazanah Nasional Bhd.

Ujar beliau, "saya merasakan bahawa amat tidak wajar dan tidak melambangkan semangat patriotik apabila Najib pergi bercuti ke luar negara pada Hari Kebangsaan.

"Namun apa yang lebih penting dari itu ialah adakah di sana terdapat unsur penyalahgunaan harta negara dan dana awam apabila Najib bercuti dengan menggunakan kemudahan awam untuk tujuan peribadi," katanya.

Tegas beliau, "pesawat tersebut bukan merupakan pesawat peribadi Najib di mana segala perbelanjaan dan kos pesawat tersebut ditanggung oleh kerajaan vis-à-vis rakyat.

"Ini menimbulkan tanda tanya kepada saya adakah ianya merupakan suatu unsur penyalahgunaan kuasa oleh Najib untuk kepentingan peribadi," kata beliau yang juga Ketua Cabang PKR Rembau. -FMT



Lawatan Australia PM - peribadi atau rasmi?

Datuk Seri Najib Razak pulang selepas memendekkan lawatan ke Australia, tetapi persoalan berhubung status dan pembiayaan terhadap lawatan itu masih kekal.

ADUN Komtar Ng Wei Aik berkata, memang perdana menteri menemui mahasiswa Malaysia di Perth tetapi beliau juga berjalan untuk urusan peribadi yang mesti ditanggungnya sendiri.

"(Lawatan Najib) lebih daripada bertemu mahasiswa di sana. Beliau patut pergi dengan jet peribadi dan gunakan wang sendiri.

"Apabila kamu menggunakan pesawat kerajaan, kerajaan harus membayar perbelanjaan kamu...," katanya.

Ng membandingkan tindakan itu dengan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang menggunakan penerbangan ekonomi walaupun untuk urusan rasmi.-mk




Caj 6% Parabayar: Bantahan Rakyat Meningkat.

Posted: 10 Sep 2011 03:56 AM PDT

Reaksi rakyat kebanyakan sudah dijangkakan. Rata-ratanya melahirkan kekecewaan apabila kerajaan dan syarikat telekomunikasi (Telco) memutuskan untuk mengenakan cukai perkhidmatan enam peratus kepada pengguna prabayar dan pek permulaan kad SIM mulai 15 September ini.

Malah pendapat itu turut dikongsi oleh agen tambah nilai prabayar dan pek permulaan kad SIM, Roslinda Samad yang menyifatkannya sebagai beban kepada pengguna.

"Kenaikan caj perkhidmatan enam peratus ini bagi tambah nilai bagi saya satu kadar yang tinggi, sebelum ini pun caj untuk seminit mencecah 30 sen, ditambah dengan caj enam peratus itu jelas sangat membebankan kepada pengguna, saya sebagai agen telekomunikasi sejujurnya rasa ini tidak wajar, bagi syarikat telekomunikasi itu sendiri caj yang dikenakan untuk masa berbual pun sudah menguntungkan,"katanya kepada Tv Selangor.

Syarikat telekomunikasi melalui satu kenyataan semalam memberitahu, kadar cukai perkhidmatan enam peratus itu bukan sesuatu yang baru.

Namun yang pasti, seramai 26.2 juta pelanggan talian telefon mudah alih prabayar di negara ini bakal menerima kesan akibat pertambahan kadar enam peratus setiap kali membeli kad tambah nilai.

Cukai perkhidmatan ini meliputi tiga syarikat penyedia perkhidmatan telekomunikasi utama negara iaitu Celcom (Xpax) seramai 9 juta pelanggan, DiGi seramai 7.7 juta orang dan Maxis (Hotlink) 9.5 juta orang.

Dengan penguatkuasaan caj itu, seorang pelanggan yang membeli kad tambah nilai berjumlah RM10 perlu membayar RM10.60, dengan 60 sen adalah cukai perkhidmatan.

Sementara itu menurut Rosmaharza Zainuddin, seorang pelajar di salah sebuah sekolah menengah di bandar ini, turut melahirkan rasa kesalnya di atas caj tambahan ini.

"Bagi saya perkara ini tidak seharusnya berlaku, saya yang masih belajar sedia maklum memerlukan banyak perbelanjaan untuk pelbagai keperluan,"katanya lagi.

Manakala bagi seorang lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Khairul Anwar Musa yang masih belum berpeluang menyambung pengajian berkata, walaupun pertambahan caj hanya enam peratus namun bagi pelajar dan mereka yang berpendapatan rendah, ia cukup membebankan.

Apatah lagi katanya, penggunaan telefon bimbit merupakan satu keperluan asas pada hari ini.

"Saya sejujurnya tidak setuju sekirannya kadar ini dinaikkan, keadaan ini agak membebankan,"katanya. -tvsnews

Cukai prabayar 6% untuk dana PRU-13 BN?

PETALING JAYA, 9 Sept: AJK PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad menyifatkan kenaikan caj prabayar sebanyak enam peratus bukan sahaja membebankan rakyat malah ia adalah satu sumber kerajaan Barisan Nasional mengumpul dana bagi menghadapi Pilihanraya Umum (PRU) ke-13 yang akan datang.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor ketika ditemui pada satu sidang media di Pejabat Sekretariat Pakatan Rakyat hari ini juga menjelaskan tindakan itu dilihat sebagai sikap tidak bertanggungjawab kerajaan terhadap rakyat dibawah yang dihimpit dengan masalah ekonomi yang semakin teruk.

"Tindakkan menaikkan caj prabayar sebanyak enam peratus ini bukan sahaja membebankan rakyat malah ia secara jelas adalah satu usaha kerajaan untuk mengumpul dana PRU13 nanti.

"Kita melihat kerajaan dibawah pimpinan Dato' Seri Najib Razak tidak pernah menyelami apa yang telah dialami oleh rakyat terutamanya tentang permasalahan ekonomi, rakyat terus dibebani setiap masa iaitu dari isu kenaikan harga minya dan juga barang keperluan dan sekarang caj enam peratus ini pula," katanya yang juga Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS (PPP).

Gologan berpendapatan rendah terbeban

Dr Dzulkefly juga memberitahu bahawa kalau kita melihat angka enam peratus itu amat kecil tetapi fokus utama bukan kepada angka tersebut malah ia perlu dilihat pada satu sudut yang berbeza.

"Kerajaan mahupun telco akan mengatakan enam peratus adalah satu angka yang amat kecil tetapi jika kita meihat dari sudut penggunaan dan juga kekerapan ia akan menjadi satu angka yang amat besar.

"Kita tahu rata-rata pengguna prabayar adalah dari mereka yang berpandapatan rendah dan jika mereka terus dibebani oleh kenaikkan caj tersebut apa yang mereka dapat lakukan selain terpaksa mengeluar perbelanjaan yang lebih setiap bulan dan ia secara tidak langsung akan menimbulkan masalah kepada pendapatannya setiap bulan," sambungnya lagi.

Tambahnya lagi, kenaikkan caj tersebut juga merupakan sumber pendapatan baru kerajaan dalam mengatasi masalah kewangan negara.

"Ini adalah sumber pendapatan baru kerajaan dalam bentuk tunai, persoalannya teruk sangatkan masalah kewangan negara ini sehingga kerajaan terpaksa melaksanakan kenaikan caj tersebut dengan cara tergesa-gesa.

"Kita tahu caj yang dikenakan itu adalah dalam bentuk tunai dan dibayar dahulu oleh pengguna, jadi berapakah jumlah sebenar yang diperolehi oleh kerajaan setiap hari mahupun setiap bulan dan kita nak kerajaan jelaskan berapa jumlah serta kemana wang tersebut dibelanjakan.

"Sekali lagi apa yang saya ingin nyatakan disini Najib sekali lagi gagal melaksanakan prinsip yang beliau bawa dalam konsep 1Malaysia yang mana Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Kalau Najib betul-betul perihatin terhadap rakyat bukan cara sedemikian ia dilakukan, dalam keadaan sekarang rakyat tidak lagi boleh dibebani oleh kenaikan harga barang," tambahnya lagi.

Semalam syarikat telekomunikasi telah mengumumkan kenaikan caj sebanyak enam peratus berkuatkuasa 15 September nanti dengan alasan mengatakan cukai perkhidmatan merupakan cukai penggunaaan dan boleh dikenakan kepada pelanggan sebagaimana yang disediakan dalam perundangan cukai perkhidmatan dan ia termaktub di dalam Akta Cukai Perkhidmatan 1975. -HD





WHY MEN CAN PEE STANDING UP: HEE HEE HEE! For ladies' laughter

Posted: 10 Sep 2011 03:00 AM PDT









Keretapi Terbakar. Penumpang Terjun Dari Koc Selamatkan Diri

Posted: 10 Sep 2011 02:45 AM PDT

Gua Musang: Perjalanan kira-kira 800 penumpang kereta api Ekspres Senandung Wau terlewat sejam apabila sebuah daripada 14 gerabak kereta api terbabit terbakar berhampiran Stesen Keretapi Merapoh, dekat Kuala Lipis, malam tadi.

Tiada kemalangan jiwa atau kecederaan dilaporkan dalam kejadian kira-kira 11 malam itu walaupun kebanyakan penumpang terjun dari koc untuk menyelamatkan diri sebaik tren berkenaan berhenti mengejut.

Kereta api ekspres itu yang dalam perjalanan dari Tumpat ke Kuala Lumpur meneruskan semula perjalanan sebaik sahaja kebakaran berjaya dipadamkan, koc dipisahkan dan ditinggalkan di Stesen Keretapi Merapoh.

Gerabak yang membawa generator dan alat pendingin hawa itu disedari terbakar oleh pemandu lokomotif lalu segera memberhentikan tren sebelum menghubungi pihak bomba dan pasukan penyelamat berhampiran.

Sejurus kemudian sepasukan enam anggota bomba sukarela Kampung Merapoh berkejar ke lokasi untuk mengawal api daripada merebak ke gerabak penumpang lain sebelum pasukan dari Balai Bomba dan Penyelamat Gua Musang tiba 16 minit kemudian untuk membantu.

Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Gua Musang, Ahmad Zailan Maarof, berkata pihaknya menerima penggilan ada jam 12.11 pagi dan terus menghantar pasukan tujuh anggota penyelamat dengan sebuah jentera bomba.

"Kami mengambil masa 15 minit memadam api pada gerabak terbabit yang sebahagian besarnya hangus," katanya.

Beliau berkata, pihak Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Lipis menyiasat punca kebakaran dan gerabak yang terbakar masih diletakkan di Stesen Keretapi Merapoh. - BERNAMA


Najib’s tea with judges

Posted: 09 Sep 2011 02:21 PM PDT


Suami Isteri Maut Kereta Rempuh Bas Politeknik [updated]

Posted: 10 Sep 2011 02:14 AM PDT

Sepasang suami isteri maut selepas kereta Proton Iswara yang dipandu si suami, Abu Saribi, 62, dipercayai terbabas sehingga memasuki laluan bertentangan sebelum bertembung dengan sebuah bas yang membawa 30 pelajar Politeknik Johor Bahru, di sini, semalam.

Kejadian yang berlaku di Kilometer 47 Jalan Johor Bahru- Mersing itu berlaku kira-kira jam 9 pagi ketika mangsa, bersama isterinya, Zaharah Giser, 57, dari Felda Lok Heng Barat di dalam perjalanan menuju ke rumah anaknya di Larkin Perdana, Johor Bahru.

Saksi kejadian, Nurakashah Kassim,26, berkata, dia yang duduk di barisan dua dari hadapan bas tersebut melihat sendiri kereta berkenaan memasuki laluan bertentangan sebelum bertembung dengan bas yang dinaikinya.

"Saya terkejut apabila melihat kereta dari arah hadapan tiba-tiba memasuki laluan kami. Bas yang kami naiki sempat mengelak sedikit namun kereta tersebut terus meluru ke arah bas.

"Kami yang begitu terkejut segera turun ke bawah sebelum pelajar di bawa menaiki bas yang lainnya untuk ke destinasi," katanya yang juga pensyarah di politeknik tersebut.

Katanya, mereka ketika itu dalam perjalanan untuk ke Tanjung Leman bersama dua lagi bas yang lainnya membawa pelajar jurusan pelancongan mengikuti kursus selama tiga hari dua malam.

Sementara itu, pemandu bas, Mohd Ismail Daud, 29, berkata, kereta yang dipandu mangsa meluru dari arah belakang sebuah lori sempat dielak namun tetap bertembung dengan bas yang dipandunya.

"Keadaan terlalu pantas apabila kereta tersebut tiba-tiba muncul dari belakang sebuah lori lalu terus menuju ke arah bas. Saya juga sempat mengelak namun kenderaan kami tetap bertembung," katanya yang sudah mempunyai pengalaman selama 8 tahun membawa bas.

Dalam pada itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superitendan Suhaimy Hashim, ketika dihubungi mengesahkan kemalangan maut yang melibatkan pasangan suami isteri itu.

"Siasatan awal mendapati mangsa meninggal dunia di tempat kejadian, manakala penumpang bas yang lain terselamat dan tiada kecederaan dilaporkan. Penumpang bas juga dibawa ke destinasi yang ingin dituju dengan menaiki dua bas politeknik yang lainnya," katanya. -SH

Suami, isteri maut terperosok bawah bas

KERETA Proton Iswara dinaiki sepasang suami isteri remuk teruk selepas terperosok bawah bas di Kilometer 47, Jalan Johor Bahru-Mersing.


Kenderaan mangsa remuk diseret lebih 20 meter

KOTA TINGGI: Sepasang suami isteri bukan hanya ditakdirkan mati bersama, tetapi lebih menyayat hati mayat si isteri ditemui dengan senaskhah surah Yasin di atas badan mangsa, dipercayai dibacanya sebelum kereta yang dinaiki bertembung bas Politeknik Johor Bahru (PJB) dalam nahas di Kilometer 47, Jalan Johor Bahru-Mersing, di sini, pagi semalam.

Pasangan suami isteri itu yang juga peneroka FELDA Lok Heng Barat, Abu Sarimi, 63, dan isterinya, Zaharah Giser, dalam perjalanan ke rumah anak mereka untuk mengambil MyKad yang tertinggal.

Dalam kemalangan kira-kira jam 9 pagi berhampiran ladang Lembaga Getah Malaysia (LGM) itu, Proton Iswara dipandu Abu, terperosok bawah bas berkenaan sebelum diseret lebih 20 meter, menyebabkan pasangan itu tersepit dalam remukan kenderaan itu.

Ketika kejadian, pasangan dari rumah di Blok 17 FELDA Lok Heng Barat, dalam perjalanan ke arah Kota Tinggi untuk ke rumah anak mereka di Larkin Perdana, Johor Bahru kerana Abu berhasrat mengambil MyKad miliknya yang tertinggal di sana, Rabu lalu.

Sepasukan anggota Bomba dan Penyelamat Kota Tinggi dikejarkan ke lokasi kejadian bagi membantu menarik kenderaan yang terperosok itu sebelum mayat pasangan itu dapat dikeluarkan dari remukan kenderaan itu.

Pemandu bas PJB, Mohd Ismail Daud, 29, bersama 30 pelajar serta tiga pensyarah mereka yang menaiki kenderaan itu dalam perjalanan menghadiri kursus di Pulau Sibu dekat Mersing, bagaimanapun tidak cedera.

Pemangku Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superitendan Suhaimy Hashim, ketika dihubungi, berkata pasangan suami isteri itu mati di tempat kejadian. Punca sebenar kemalangan masih dalam siasatan, katanya.

Sementara itu, anak keempat mangsa daripada tujuh beradik, Suraya Abu, 30, mengakui pasangan itu dalam perjalanan ke rumahnya di Johor Bahru, kerana bapanya mahu mengambil MyKad yang tertinggal selepas mendapatkan rawatan kesihatan di Hospital Sultan Ismail, pada Rabu lalu.

Ayah berkeras nak memandu sendiri ke rumah kami walaupun dinasihatkan berulang kali supaya membatalkan hasratnya dan disuruh berehat kerana keadaannya yang kurang sihat.

Pagi ini, ayah ada hubungi beritahu nak datang ke rumah kerana mahu mengambil kad pengenalannya yang tertinggal. Kami tidak benarkan ayah memandu kerana tahu dia kurang sihat kerana menghidap penyakit semput dan gastrik. Lagipun kami adik beradik memang bercadang nak balik hujung minggu ini untuk mengadakan kenduri di rumah ayah, katanya.

Seorang lagi anak mangsa, Aida Abu, 34, pula tidak menyangka permintaan arwah bapanya yang begitu beriya-iya meminta mereka sekeluarga merakam gambar bersama-sama pada hari raya pertama lalu petanda ayahnya akan pergi buat selama-lamanya.

Sebelum ini memang ayah tidak berapa kisah untuk mengambil gambar (dengan keluarga), namun pada hari raya kali ini dia bersungguh-sungguh mahu mengambil gambar bersama keluarga walaupun kami tidak memakai pakaian sama warna. Rupanya inilah kenangan terakhir kami bersama arwah sebelum dia pergi selama-lamanya, katanya. -BH



The New Wave Is Here to Stay

Posted: 10 Sep 2011 12:55 AM PDT

When former Prime Minister Mahathir Mohammad established the Multimedia Super Corridor in 1996, he had given the undertaking that the government would not censor the Internet. I am sure that he did not anticipate that his stand would lead to proliferation of news portals such as TMI, FMT, TNG, MT which have been publishing critical stories and commentaries which one seldom see in the MSM. Whereas in the past  Malaysians had to depend on foreign newspapers for more vocal coverage of news, all they need to do now is to log on to homegrown sites.

Such a development has made it difficult for the government to control the volume/type of information available to netizens. Indirectly, with more exposes, public figures and politicians are now under the scrutiny of the public.

According to the International Communication Union,  there are 16,902,600 Internet users in Malaysia as of June, 2009, 64.6% of the population.

"They have lost the monopoly on truth," said Steven Gan, editor in chief of Malaysiakini told NYT. "For a long time, the government had complete control over the news agenda through the control of the mainstream media. That is gone. They can continue to tell the mainstream media what to report, but that doesn't stop Malaysians from knowing that there's another version of the truth out there, and they get it from the Internet."

NYT reported that during the Bersih rally, Malaysiakini received 5.2 million hits, making the day one of the site's busiest since it was established in 1999.

On August 15th, Datuk Seri Najib Razak said the government would review its current media censorship laws, stressing that it was no longer an "effective" method in the current era. He cited the example of an article by British weekly The Economist on the July 9 Bersih rally, which was censored by his administration but readily available online, and admitted that the act of censorship brought about negative publicity.

Following that disclosure, Jahabar Sadiq, Editor of TMI, said that move was a sign of the PM returning to the centre "to put some space between himself and hardliners in government, especially Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein".

DPM Tan Sri Muhyiddin Yassin clarified that the government would implement a special system to "monitor" the media, and that this mechanism will eventually replace censorship laws saying that it was becoming increasingly difficult to exercise censorship control in a "world without borders."

"We will not filter (the media), but a monitoring system will be put in place.

"A person's individual freedom cannot outweigh the freedom of the general public. As an elected government, we have to be careful about the freedom in cyberspace," he told reporters on August 16th.

When asked how the government planned to monitor various media in the country, Muhyiddin said that there was "no one answer to it", but did not elaborate further.

The Home Minister said HERE that the Home Ministry will review the Printing Presses and Publications Act (PPPA) but will stand firm on issues involving race and religion.

Pakatan leaders who responded HERE raised the familiar issues of concern shared by many who believe in freedom of speech and freedom of the press.

Lestor Kong's (The Singapore Straits Times) analytical review HERE is worth a read and has been widely carried by other news portals, including The Jakarta Globe.

Extract from that article:

"In today's borderless, interconnected world, censoring newspapers and magazines is increasingly outdated, ineffective and unjustifiable," Mr Najib had said. "I am determined to ensure that Malaysia has a media environment fit to serve our democratic system."

Malaysia's print press is subject to the Printing Presses and Publications Act 1984 (PPPA), which requires all newspapers and magazines to obtain an annually-renewed permit from the Home Ministry before they are allowed to publish print content. According to the PPPA, reporting in the print media can be punished under the "national security" clause. Inaccurate news is termed "false news" and is punishable with a one-year imprisonment.

As such, critics of the Act have described the PPPA as the Sword of Damocles hanging over the heads of publishers and editors which could be exploited by the government to control dissent. Some have argued that the Act has stifled political debate and mainstream journalists have been forced to practise self-censorship.

In sharp contrast, the 1998 Communications and Multimedia Act has different objectives. It was in November 1998, that Malaysia enacted two new legislations to give effect to the new regulatory model: the Communications and Multimedia Act 1998 which set out a new regulatory licensing framework for a convergent communications and multimedia industry and the Malaysian Communications and Multimedia Commission Act (1998) which provided for the establishment of the Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) on 1 November 1998. Read more here.

Today, the perception of what IS news or truth is no longer in the hands of the MSM which generally has a different emphasis and coverage due to editorial policies. We all know the indisputable role of bloggers and news websites in the 2008 General Elections but a new wave is coming!!

Unlike in the past where citizens could fall for news reports, with the speed of the internet, readers can test the veracity and character of news reports by cross-checking with different websites and interacting with other like-minded netizens in forums or online notice-boards. Of course there are other laws such as the Sedition Act which could be applied to control net content and writers. However, the main weakness seems to be  lack of consistency in the way legislation has been enforced. And that has been to their own undoing.

The recent disclosure about the media censorship review is in sharp contrast to statements made in April this year. Read this article to see what I mean.

Whatever the case, I believe that civil society has evolved so much that even though the Internet is still a very strong influence on political perception, we cannot discount the impact and reach of social networking media such as Twitter, Facebook, YouTube and mobile telephony - the source of the new wave that will sweep our nation in the next elections!



Please read "The Impact of Technology on Political Communication" @ The New York Observer.

Watch this video clip that gives a concise rundown of the impact of mobile phones on government and politics.


Watch "Political Effects of the New Media" with Dr. Catie Snow Bailard at this link.

The mobile phone has unlimited possibilities and is said to be changing governments and used effectively in elections. Citizen journalism is taking governments by storm and more and more people have a voice via all that mobile telephony can offer.

Even if there is a clampdown on news sites or other online sites, I believe that text messaging will be an important phase in political communication in the months to come. Click here to visit this link for more examples of the role of texting in politics.

Suffice to say that the next elections will see a different style of campaigning with a powerful combo of internet and mobile telephony. Everyone can play a part in the campaigning to engage as many for the next elections - via the net and mobile networks.  For sure, our experience in the next GE will see as many, especially those in the rural areas, enjoying the benefits of mobile connectivity to enhance our experience of political campaigns, offering us more freedom, and ultimately creating a better society in which our rakyat can feel that they are moving towards a better Malaysia via their messages sent via sms, emails or social network media with a declining dependence on blogs and even online websites.

In short, it will be a case whereby each concerned citizen will be campaigning within their own sphere to make that difference. Goodbye intimidation and repression!

And it is really up to all of us to be part of that new wave of change. Let's do it because CHANGE IS IMPERATIVE!


Recommended Reading:

1. Utusan Malaysia - Read about it here in the Criticisms section.

2. Malaysiakini and the Cowhead videos

3. The Day they took away our computers

4. Muzzle on Muddled Mess

5. New Media in Malaysia - Truth or Lies?


Federal Court 'Umno' CJs' job is to side with gov't, not to protect the people

Posted: 09 Sep 2011 11:22 PM PDT

A law professor said Chief Justice Zaki Azmi and Chief Judge of Sabah and Sarawak Justice Richard Malanjum, could have abdicated their oath of office by their refusal to interpret the question of "whether section 5(3) and (4) of the Sarawak Land Code relating to the extinguishment of native customary rights are ultra vires Article 5 (Right to life) and Article 13 (right to property) of the Federal Constitution." that was posed before the court.

Islamic International University professor Abdul Aziz Bari said by refusing to deal with the constitutionality issue, the Federal court had abdicated its duty and failed to fulfill their oath when taking office by saying "I will faithfully discharge my judicial duties in that office to the best ability, that I will bear true faith and allegiance to Malaysia, and will preserve, protect and defend its constitution.

Under the Federal Constitution, the Federal Court which is the highest court of the land is essentially the constitutional court of the country; the main tribunal whose major duty is to take care of the constitution.

NONE The don, Abdul Aziz (left), added that the court is the custodian of justice, so the judges have let the citizens down for the constitution is the supreme law of the land, one that protects them from arbitrariness whether in the form of laws passed by the legislature or through executive decisions.

He said that it was the duty of the judiciary to declare the rights of the citizens, being custodial of justice.


#pendedahansejarah Tunku Bapa Kecelakaan?

Posted: 09 Sep 2011 08:55 PM PDT

Oi… dah 5 bulan aku tak kemaskini blog ni, ni semua penangan twitter lah ni. Hehehe.

Ok, semalam kita dikejutkan dengan pendedahan Prof Kangkong bahawa Malaya tidak pernah dijajah. Sebenarnya pendedaha itu tidaklah begitu mengejutkan. Beberapa pendedahan lain telah menyusul di Twitterjaya, aku kumpulkan kembali di sini:

* Hang Li Po bukan dr Cina. Dia adalah pontianak yg dipaku oleh Hang Tuah dan dihadiah kpd Sultan.

* Tuah tdk derhaka pd Sultan. Hanya sandiwara sbg Ketua Pemuda terhadap langkah Sultan m'kenalkan GST dan cukai prepaid 6%.

* aksi gaduh Tuah & Jebat itu sebenarnya episod akhir program realiti Laksamana Muda. Kasturi, Lekir, Lekiu t'keluar awal.

* Hang Lekir dan Hg Lekiu pasangan gay.

* Jepun memilih Kota Bharu sbg pintu masuk ke Malaya kerana ingin merasa makan sushi cicah budu.

* ungkapan 'bahaya dr gunung' bukan merujuk kpd PAS (Hizbul Muslimin masa tu), tapi ramalan akan tibanya satu masa Malaysia bakal diperintah BikMama.

* org Melayu menentang Malayan Union kerana ada ura2 mengatakan ada kandungan babi dalam 'jus soli'

* Tunku bukan melaungkan 'Merdeka' tapi 'Celaka' yg ditujukan kpd UMNO.

* oleh krn yg dilaungkan oleh Tunku adalah 'Celaka' bukan 'Merdeka', wajarlah beliau digelar Bapa Kecelakaan.

* Tok Janggut bukan mati dibunuh, tapi sebenarnya membunuh diri dgn mengantung diri cara terbalik.

Dan yang terbaik, dari Tuan @edryfaizal;

* Pandak Indut & Seputum tidak membunuh JWW Birch. JWW Birch mati kerana kanser payu dara.

Akhir kata, selamat belajar semula sejarah. Tentu lebih banyak pendedahan menggemparkan akan ditemui.

©2011 Kecek2 Tok Mudin 4.0. All Rights Reserved.

.
Feed Ads By BidVertiser.comFeed Ads By BidVertiser.com

Related posts:

  1. Berita paling best hari ini! Sultan Kelantan lucutkan gelaran 'Datuk' Ibrahim Ali. Baca di Malaysiakini....
  2. sajak buat tuan yang menggegar bintang tuan yang berjiwa rakyat tidak hilang muliamu bila kamu memuliakan...
  3. Kecek-kecek ringkas 13/09/10 Aku tiba di Kuala Lumpur bersendirian awal pagi tadi, isteri...

Related posts brought to you by Yet Another Related Posts Plugin.


Kini Bukan Mat Sabu, Tapi UMNO Yang Nak Ubah Fakta Sejarah

Posted: 10 Sep 2011 04:42 AM PDT

Bukan dijajah: PAS cabar Majlis Profesor terbit bahan ilimiah

PAS mencabar Majlis Profesor Negara (MPN) terutama jurucakapnya Profesor Zainal Kling agar menulis artikel atau buku ilmiah bagi mengemukakan cadangannya bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah dan pegawai yang berkhidmat semasa zaman kependudukan British tidak boleh disebut pegawai British.

"Demikianlah sepatutnya seseorang ahli akademik apalagi yang bergelar profesor mengemukakan sesuatu pandangan supaya pandangannya dapat dinilai dan dibahaskan oleh ahli-ahli lain dalam komuniti akademik. Mengeluarkan sesuatu cadangan intelek atau tesis tidak memadai hanya melalui sehelai dua muka surat kenyataan akhbar," kata Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS Dr Ahmad Zuhdi Marzuki.

Malah kata beliau, mengemukakan cadangan intelek melalui cara itu bukanlah kaedah ahli-ahli akademik, sebaliknya cara orang awam termasuklah ahli-ahli politik.

"Sekiranya sesuatu pandangan ahli akademik termasuklah profesor dikemukakan melalui kaedah ini, maka ia tidak mempunyai nilai intelek, sebaliknya samalah seperti sembang-sembang politik orang awam di kedai kopi," tambah beliau mengulas mengenai pandangan beberapa ahli akademik sejak kebelakangan ini bahawa negara ini tidak pernah dijajah oleh British, sebaliknya hanya mendapat naungan Britain.

"Sebaliknya, sekiranya seseorang ahli politik menggunakan kaedah akademik iaitu menerbitkan artikel atau buku ilmiah untuk mengemukakan pandangannya, maka pandangan itu adalah sarat nilai akademik.

"Oleh sebab itu, PPP melihat tindakan MPN itu merendahkan martabat akademik mereka sendiri," katanya lagi.

Ahmad Zuhdi juga menambah, cadangan yang dikemukakan oleh MPN khususnya beberapa profesor seperti Zainal Kling, Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim dan Prof Dr Ramlah Adam bukan satu perkara yang kecil, sebaliknya menyanggah tesis yang sudah diterima oleh ramai ahli akademik dalam mahupun di luar negara.

"Kependudukan British sebelum 31 Ogos 1957 di Tanah Melayu, rata-rata diterima oleh para ahli akademik sebagai penjajahan sama ada di Negeri-negeri Selat, Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri Melayu tidak bersekutu manakala pentadbirannya disebut pentadbiran oleh British.

"Di atas premis inilah, kajian-kajian sama ada di peringkat sarjana Muda, sarjana, doktor falsafah dan pasca kedoktoran telah dibuat sejak bertahun-tahun," katanya lagi.

"Takrifan kolonialisme yang dipilih juga tidak dijelaskan kaedah pentakrifannya dan jauh sekali keabsahan sumbernya. Tidakkah istilah 'naungan' pada kurun ke-19 lazimnya adalah merujuk kepada 'colonial protectorate'.

"Demikian juga dengan istilah 'lindungan' lazim merujuk kepada penjajahan sebagaimana status negara Brunei sebelum merdeka. Kalaulah kedua istilah ini tidak bermaksud jajahan, maka Empayar British adalah kecil iaitu hanya Australia, New Zealand, Kanada, India-Pakistan, Sri Langka, Nigeria, Papua New Guinea dan Negeri-negeri Melayu Selat.

"Menyedari hakikat tersebut, tesis yang dikemukakan oleh MPN bukan hanya melibatkan Malaysia, bahkan status negara-negara lain seperti Uganda, Maldives, Palestin dan Mesir," kata Ahmad Zuhdi lagi. -TMI

Khaled: Subjek Sejarah dikaji semula

KUALA LUMPUR, 9 Sept — Silabus subjek sejarah peringkat sekolah akan dikaji semula selepas didapati beberapa fakta sebelum ini tidak lengkap dan terdapat percanggahan fakta mengenainya hasil kajian ahli falsafah dan Teologi Negara, Tan Sri Prof Syed Muhammad Naquib Al-Attas dalam buku terbarunya 'Historical Fact and Fiction'.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohd Khaled Nordin (gambar) berkata sehubungan dengan itu satu kajian mendalam mengenainya akan diadakan oleh fakulti sejarah.

"Lepas itu macam mana nak sebarkannya, nak jadikan silabus sekolah menengah atau universiti ke kita akan fikirkan, soalnya sekarang kita nak kaji dulu 'what is the real' sejarah," kata beliau dipetik Bernama Online.

Beliau ditemui pada majlis pelancaran buku karya Syed Naquib di kampus Universiti Teknologi Malaysia Kampus Antarabangsa di sini, hari ini. Majlis pelancaran itu disempurnakan oleh Sultanah Johor yang juga Canselor bagi universiti itu, Raja Zarith Sofia Sultan Idris Shah.

Khaled berkata Syed Naquib dalam kajiannya mewujudkan beberapa persoalan kemungkinan beberapa sejarah penting tidak dicatitkan sebelum pemerintahan Melaka dan kemungkinan beberapa fakta juga adalah berat sebelah.

"Sejarah yang seperti dirujuk kita sebelum ini mungkin diambil daripada penulisan barat, jadi apa yang ada sebelum tertulis oleh barat, maknanya sebelum kedatangan mereka, tidak tercatat apa-apa fakta.

"Bagaimanapun, beliau menekankan bahawa sejarah tidak diputar belit, cuma terdapat beberapa fakta yang tidak ditulis.

"Jadi dalam hal ini mungkin sejarah boleh dicungkil bukan semata-mata maknanya ada putar belit sejarah, tapi ia lebih kepada mencari kebenaran, ia telah ditulis secara tidak betul," katanya.

Bagaimanapun, Khaled memaklumkan bahawa buku itu tidak akan digunakan bagi mengganti buku teks sedia ada di peringkat sekolah, namun akan dijadikan sebagai rujukan bagi kajian yang lebih mendalam. -TMI


Ulasan GB

Pada awalnya, sewaktu kisah Mat Indera menggegarkan negara, Mat Sabu dituduh ingin mengubahkan fakta sejarah.

Namun setelah terbongkar beberapa kisah yang menunjukkan bahawa UMNO itu talibarut penjajah, terutama pihak "mata-mata" yang mempertahankan rejim kolonial, kini UMNO berhempas-pulas untuk menafikan "fakta sejarah" tersebut. Maka timbul kenyataan menyatakan kononnya Malaya tidak pernah dijajah, hanya dinaungi dan dilindungi British.

Kemudian timbul kenyataan bekas Ketua Polis Negara yang tersipu malu dengan kenyataan dan kebenaran bahawa anggota polis yang berkhidmat dahulu adalah polis kolonial tetapi sebaliknya beliau mendakwa "kami dari dulu bukan polis British, kami polis negara ini".

Sedangkan seluruh dunia tahu, polis-polis di negara-negara kolonial British mempunyai identiti yang serupa, samada di Malaya, Afrika, India atau mana-mana tanah jajahan British - dari segi pakaiannya, "rumah pasongnya", tindakannya, modus operandinya - kesemuanya adalah tertakluk kepada apa yang diamalkan oleh polis British sendiri. Bukan sekadar polis, malah tentera, sistem kehakiman, kabinet, semuanya adalah diwarisi dari 'penjajah' British dengan sedikit "make-up" sana sini untuk identiti setempat.

Malah saki-baki pegawai-pegawai kerajaan dengan mentaliti penjajah masih kedapatan di beberapa jebatan kerajaan. Termasuk para menteri kabinet juga. Malah ada diantaranya lebih inggeris daripada penjajah sendiri.

Itu fakta, itu kenyataan, itu kebenaran yang tidak boleh dipadam dari lembaran sejarah.

Tetapi kini UMNO terasa begitu malu kerana sudah terbongkar bahawa mereka adalah talibarut penjajah, maka fakta sejarah itu hendak diubahnya sesuka hati untuk memadamkan rekod berkenaan.

Sejarah sebenar itu tetap wujud, seperti matahari yang bersinar sekalipun awan mendung hitam pekat cuba melindungi cahaya berkenaan.

Baca juga:






Wordpress blank screen of death!

Posted: 09 Sep 2011 08:28 PM PDT

Oh, bloody shit. My other blog, It's All In The Planning!, was hit by the Wordpress blank screen of yesterday.

How it happened was that whenever I logged into my blog, I would see a persistent message at the top of the screen that said my Wordpress version was out of date and I should upgrade to the latest version.

I can ignore the message once and I can ignore it twice; but I cannot ignore it if it appears for the umpteenth time. So I did the inevitable by downloading the latest version and used ftp to upload the new files up to the server. Then suddenly just as I returned to view the blog, all I saw was this darn blank screen.


Panic! What could have happened? Tried this and tried that, but nothing worked. In desperation, I telephoned my web hosting company. They sent me an email with suggestions and links to various Wordpress help sites, including the forums.

And I found out that I was not alone. There were zillions of other Wordpress users who had been affected by this now infamous Wordpress blank screen at one time or another. All sorts of questions asked on the forum but in my opinion, not one iota of useful information to resolve the problem. Of utter no help to me. I think all in, I must have spent something like 10 hours sweating over the loss of my blog.

At 11 o'clock, I sent off another email to my web hosting company saying that I've tried "everything I knew" but haven't been able to resolve it. Tired and resigned, I then switched off my machine.

This morning, I saw an email from my web hosting company asking me to check on my blog again. To my pleasant surprise, It's All In The Planning! is back on board. Whatever they did to get it back for me, I don't know but I know that I'm mighty grateful to them for getting the blog back for me.

In case you want to know who the web hosting company is, they are Exabytes.
ca-pub-5430283382112812


Sung Yuri, Park Min-young, Sure Magazine

Posted: 09 Sep 2011 09:04 PM PDT

Korean actresses Sung Yuri and Park Min-young are featured on latest issue of Sure Magazine, with photos taken from Hawaii. Both ladies have just wrapped up their dramas (Romance Town and City Hunter respectively) in recent weeks.

Sung Yuri Park Min-young Sure Magazine

There's more, read the full post »

Sung Yuri, Park Min-young, Sure Magazine from YeinJee's Asian Blog


No comments: