Friday, October 7, 2011

Budget 2012 fails to live up to the Prime Minister’s reform pledges in NEM, GTP and ETP

Budget 2012 fails to live up to the Prime Minister’s reform pledges in NEM, GTP and ETP


Budget 2012 fails to live up to the Prime Minister’s reform pledges in NEM, GTP and ETP

Posted: 07 Oct 2011 03:35 AM PDT


Belanjawan

Posted: 07 Oct 2011 02:09 AM PDT

1. Istilah belanjawan lebih tepat berbanding bajet. Bajet diambil daripada bahasa Perancis, bougette yang bermaksud beg. Istilah belanjawan telah lama wujud dalam bahasa Melayu.

2. Belanjawan 2012 menunjukkan belanja mengurus terus tinggi (RM181.6 billion) berbanding belanja pembangunan (RM51.2 billion) menjadikan keseluruhannya RM232.8 billion. Ini belum termasuk belanjawan tambahan sebagaimana berlaku dulu (dengan harapan ia tidak akan berlaku).

3. Saya fikir, satu budaya baru perlu dibentuk iaitu laporan belanjawan tahun sebelumnya perlu dibentangkan sebelum belanjawan baru dikemukakan.


Putera 1Malaysia Club allowed use of military assets

Posted: 07 Oct 2011 02:40 AM PDT


LAGI KEMARAHAN RAKYAT KEPADA MP PAKATAN

Posted: 07 Oct 2011 02:08 AM PDT


Forum Awam: Malaysia & Sejarah Yang Belum Selesai [Malam Ini 7/10, Shah Alam]

Posted: 07 Oct 2011 12:34 AM PDT


Steve Jobs: The Grandmaster of Technology

Posted: 07 Oct 2011 12:19 AM PDT

October 7, 2011

www.nst.com.my

Tribute to Steve Jobs from Malaysia: The Grandmaster  of  Technology

2011/10/07
By Azmi Anshar

INSANELY great. A two-word eulogy that fits into the technological utopia that Steve Jobs constructed, expanded and dominated.

A two-word phrase that Jobs concocted in the mid-1980s as a precocious youngster building and pitching the first Macintosh computer that rocked the world and transformed the way we think about work and play.

Without Steve Jobs (left), world history would have been alterably different. Perhaps aircraft, automobiles, ships and other machines relying on computing heft would have operated in a far divergent manner.

The computing that we take for granted now, the part that is our major psychological pleasure and leisure dome, would have been skewed to be less perfect, less convenient and less practical if it was not forcefully articulated by Jobs, especially the manipulating of a graphic interface with the click of a mouse.

Yes, Jobs was responsible for that, in case you didn't know. Jobs, for being the philosophical perfectionist that he is, assumed the persona of a stubborn ass, ignoring his advisers and marketers for refusing to sell a device that he himself would have rejected.

That's why in the environment that people operate and play with the iMac, iPod, iPhone and iPad as if these devices were conjoined twins, they may or may not realise that it is a Steve Jobs' world and we are thankful to live in it.

Jobs was not the perfect human being: he ranted, shouted, screamed, goaded, instigated, cajoled colleagues and critics to the point of hysteria but like all geniuses, they function on a warped timeline, if not an antithetical work ethic. But in life, Jobs was a giant, pioneering new ways of computing, creativity and communications, even if he was a bag of bones battling the cancer diagnosed in 2004.

Here's the terrible beauty about Jobs' cancer diagnosis: because he knew he had a limited lifespan, he feverishly worked himself towards imagining the applied science that led to the devices we desperately cannot live without now.

As an experiment, try leaving home without the iPhone and iPad, or any computer or mobile devices of other brand names that Jobs was instrumental in their creation.

Now, you will realise that Jobs is THAT great. Jobs gave peace a chance with his vision. He was an extraordinary mortal even if he died in the most ordinary, mortal way, to a disease that afflicts millions.

He presented a worldview that if people used his product, it evoked a less violent, more productive and evenly divine lifestyle. One might wonder if he had applied that ingenuity, wealth and resources to finding a cure for his disease.

For all our sakes, Jobs must have made one hell of an attempt to beat the cancer, but a cure wasn't imminent, at least not in his lifetime. Having stated that, Jobs was not the run-of-the-mill CEO deserving an eulogy crafted in a single page, from a single moment.

Like this piece, elucidating what Jobs bequeathed to the world, is woefully inadequate. The earlier biographies may have enlightened us on the complexities of Job's principles, but you'd want to defer on the overall assessment until his autobiography comes out soon, penned with Walter Isaacson.

Somehow, the deep void that Jobs already etched is devastating, where it should simmer for years after devoting his entire professional life into gifting us with probably the most powerful device ever invented.

Jobs' supreme legacy is now embedded in the pantheon of great geniuses of the past — Edison, Gutenberg, Picasso and, perhaps, Michelangelo.

The "most famous maestro of the micro", as TIME aptly portrayed Jobs in a 1982 profile when they chose the computer as the "Machine of the Year", will be still presciently relevant long after his death.

Will there be another computing eureka with Jobs gone, at least in the perfection that he commanded and determined? The real tragedy will be if there is none.

Where Jobs pitched the Mac with his most famous sales doctrine, we now redirect that precept and bestow it back to him, the "insanely great" visionary whose contributions were a privilege to this world.



Suzuki Swift GX launched – RM65,888 OTR with insurance

Posted: 05 Oct 2011 02:40 AM PDT

Suzuki Malaysia Automobile (SMA) today introduced its latest Swift 1.5 variant, the GX, which takes the ongoing second-generation hatch to a new price level, dipping well under the RM70k mark.

The arrival of the GX follows on the refreshed variant called the GLX, which was introduced in July, and the idea with this one is to bring the car to a new level of affordability, and very much aimed at specific competition. At RM65,888 on the road, with insurance, it should very well open up the Swift to a new crowd, with the idea of providing ownership that's easy on the wallet – a monthly repayment of as low as RM550 can be had for it, going through selected loan packages.

For the price, SMA has kept all bits deemed necessary, with nothing omitted in the safety department – the GX has dual SRS airbags, and ABS, electronic brakeforce distribution and brake assist have been retained.

Essentially, it's very much the same car as the GLX, sans the new front bumper grille, rear combination lamp, side skirts and rear spoiler. Also, you don't get the retractable side mirrors with indicator light found on the GLX, and there are no rear headrests on the GX, though SMA says you can buy them as an optional item.

Elsewhere, out go the digital information display and keyless go, and the GLX's six-speaker radio/CD system is replaced by a Blaupunkt single-DIN head unit with USB connectivity and a two-speaker system, the idea being that owners are more likely than not to up the audio system to something tastier.

Otherwise, you get the same 15-inch alloys, reverse sensors and alarm system with immobiliser as on the GLX. The same five colours available for the GLX – Bayside Blue, Serene Silver, Supreme Red, Superior White and Tranquility Black – are also to be had for the GX.

DSC_4109 DSC_4112 DSC_4117 DSC_4119 DSC_4121 DSC_4135 DSC_4139 DSC_4147 DSC_4154 DSC_4162 DSC_4166 DSC_4169

© 2011 Paul Tan's Automotive News. All Rights Reserved.

This story originally appeared on Paul Tan's Automotive News on Fri, 07 Oct 11 18:40:00 +0000.

Related posts:

  1. Suzuki Malaysia refreshens Swift – 1.5 GLX introduced
  2. New Suzuki Swift cabin spied, UK sales to start in Q3
  3. Suzuki Swift with 1.2-litre engine launched in India
  4. Suzuki Swift CKD for RM71,943.50 to RM78,099.50


"Bulan Lambang Hatiku" - Warga Internet Cina Belasah MCA, Bela PAS

Posted: 07 Oct 2011 11:23 AM PDT

Berambuslah MCA: Warga internet Cina tampil bela PAS |

Memang sesuatu yang dijangka apabila MCA menggunakan "Hukum Hudud" untuk menyerang Pakatan Rakyat, ketika isu ini kembali semula ke persada politik menjelang PRU ke-13.

Namun, ia mungkin sesuatu di luar jangkaan apabila serangan MCA kali ini mengundang reaksi sebaliknya di ruang internet, menyaksikan bagaimana parti Cina ini dibidas sehabis-habisnya oleh warga internet.

Artikel berjudul "Orang Cina Malaysia wajib baca! MCA, Saya nak undi PAS!" ditulis oleh seorang penulis dengan nama samaran "yue" (maksud: bulan), disiarkan oleh seorang rakannya melalui laman sosial Facebook pada jam 2 petang, 4 Oktober 2011. Tulisan ini telah dikongsi oleh kira-kira 1,500 rakan Facebook, dalam masa 48 jam.

Meskipun diselit dengan kata-kata kesat yang mencaci MCA, namun tulisan ini sempat mengulas alasannya memperlekehkan MCA dan mengapa PAS dibela. MCA dibidas kerana tunduk dan bersekongkol dengan UMNO; sementera PAS disanjung kerana beberapa langkah yang memperlihatkan "keterbukaannya" terhadap golongan bukan muslim.

Bagaimanapun, penulis tidak menunjukkan pendirian untuk menyokong pelaksanaan Hukum Hudud, hanya menyebut ia sebagai matlamat tertinggi PAS, dan realiti politik hanya membenarkan pelaksanaan dasar bersama dalam "Buku Jingga", seandainya Pakatan Rakyat memerintah. Malah, menurut penulis, seandainya masyarakat Cina tidak suka jika Hukum Hudud dilaksanakan, maka tukarlah semula kepada Barisan Nasional dalam PRU ke-14 kelak.

Yang berikut adalah terjemahan dan suntingan tulisan berjudul "Orang Cina Malaysia wajib baca! MCA, Saya nak undi PAS!"

Saya, sebagai warga Malaysia kaum Cina, tiada Roket mahupun Keadilan bertanding di kawasan pengundian saya, hanya pertembungan terus antara UMNO dengan PAS. Sekarang, secara rasminya saya mengumumkan di sini, bahawa pada PRU yang akan datang, saya akan mengundi PAS!

Melihat kepada pemimpin MCA yang haprak berucap menyerang Hukum Hudud Islam dalam perhimpunan agung tahunannya, kononnya mempertahankan kepelbagaian budaya Malaysia, saya teringin nak berkata, MCA, pergi mampuslah!

XXX, saya sebagai orang Cina di Malaysia, sekarang saya ingin berkata kepada MCA, pada pilihan raya umum yang akan datang, saya pasti akan mengundi PAS! Malas saya nak layan kau!

Jangan kata kepada saya penubuhan Negara Islam, akan dipotong tangan dan dipotong kaki, XXX, Malaysia di bawah perintah kau dan UMNO - Teoh Beng Hock pun boleh jatuh dari bangunan! Polis boleh tembak sewenang-wenangnya! Tak kurang tahanan yang mati dalam lokap! Belum sempat kami dipotong tangan dan kaki oleh PAS, mungkin dah mati kena aniaya unit penguatkuasa!

XXX, MCA, parti yang haprak, saban hari memfitnah PAS dalam akhbar. Tahukah kau, PAS memperuntukkan tanah untuk 'menyara' sekolah menengah Cina di Kelantan; di Perak, benda yang sama berlaku ketika pemimpin PAS menjadi Menteri Besar. XXX... Dah berapa tahun kau MCA menjadi kerajaan, tapi gagal menginstitusikan peruntukan kepada sekolah Cina, dan sekarang kau suruh kami jangan mengundi PAS, gila!

XXX, saya sebagai orang Cina di Malaysia, XXX, satu parti yang besar, dalam perhimpunan agungnya, boleh menggunakan sepenuh masa untuk mengecam idealisme Islam, pada masa yang sama akur secara senyap kepada perkauman sempit UMNO, parti apa yang haprak sebegini? Memang parti haprak yang tidak boleh diselamatkan!

Apabila UMNO menyerang, bahawa Cina adalah "pendatang", suruh kami balik ke Tiongsan, PAS yang tampil mempertahankan kita!

Apabila UMNO melarang bukan-muslim menggunakan kalimah Allah, PAS yang tampil mempertahankan hak bukan muslim!

Apabila UMNO melarang bukan-muslim ke dalam masjid/surau, PAS yang tampil membantah UMNO!

Apabila PERKASA yang pro-UMNO menyerang bahawa Pakatan Rakyat mengkhianati Melayu, PAS yang tampil menyanggah mereka!

XXX, apa yang kau MCA lakukan? Hanya mampu berkata UMNO tak harus begini, tak patut begitu, kalau betul kau hebat, takkan Cina masih menjadi rakyat kelas kedua? Kalau betul ada tulang belakang, keluarlah kau dari Barisan Nasional-lah, bodoh!"

Semakin meluap-luap kemarahan saya... Sekian lama kau MCA makan duit, satu projek PKFZ kau telan RM12.5 bilion, satu Facebook RM1.8 juta, dan wang kopi yang sikit-sikit tu? Kau yang telan wang rakyat! PAS? Pernahkah kau denganr PAS terima rasuah? PAS terkenal dengan bersih dan amanah, 20 tahun memerintah di Kelantan, tiada satu kes rasuah, Menteri Besar duduk dalam rumah kampung, makan nasi lemak! Kau orang senang saja kata kalau menang makan udang galah, masih nak kami undi kau?"

MCA, berambuslah kau! Apabila Perdana Menteri mengumumkan pemansuhan ISA kerana terdesak dengan tekanan rakyat, kau bagaikan anjing, segera bersetuju! XXX, untuk sekian lama kau menyokong akta yang mencabul hak asasi manusia, kini sikap kau berubah dalam sekelip mata? Kau ingat rakyat ni bodoh? Untuk sekian lama, PAS memimpin rakyat untuk berjuang, sama ada perhimpunan anti ISA, BERSIH 1.0 mahupun BERSIH 2.0, PAS berada di baris paling depan untuk menentang kezaliman - menahan gas pemedih mata, menghalang meriam air berkimia!

Ketika 9 Julai, UMNO mengecam kami kerana berarak di jalan raya. Pada saat yang paling genting, Unit Amal PAS membuka jalan, kemudian berkata, 'Bagi Cina semua keluar dulu, kita lindung mereka!' XXX, mana kau MCA? Di mana kau sorok ketika itu? Sekarang kau panggil kami jangan undi PAS, mampuslah kau!

XXX, dah sekian tahun menjadi kerajaan, Presiden video lucah itu masih berada di atas pentas untuk menggesa agar kerajaan begini, supaya kerajaan begitu... Pernahkah kau anggap diri kau sebagai kerajaan? Kalau kau sendiri tak mampu, tak larat, tukarlah orang! Bodoh!

Apa yang paling hebat, Liow Tiong Lai, mencabar DAP untuk keluar dari Pakatan Rakyat. Ketika hukum Islam diluluskan di DUN Kelantan dan Terengganu, ADUN UMNO menyokong dengan mengangkat kedua-dua tangan mereka. Satu undi pun tidak pernah diluluskan DAP. Mengapa tidak kau memimpin MCA untuk keluar dari Barisan Nasional?

PAS ingin melaksanakan Hukum Hudud, ini matlamat tertinggi parti mereka. Ia bagaikan Parti Demokratik Progresif di Taiwan yang menuntut kemerdekaan, sudah pasti ia tak jadi, kerana tidak dibenarkan realiti politik. Apatah lagi PAS bersekutu dengan dua parti komponen Pakatan Rakyat, semestinya memerintah berdasarkan Buku Jingga apabila berkuasa - bukan matlamat tertinggi PAS mahupun DAP. Mungkin ada yang akan tanya, bagaimana pula di Kelantan?

Saya teringin nak tanya mereka, jikapun terlaksana di Kelantan, apa susahnya? Kau bukannya muslim, apa kena-mengena dengan kau? Lebih-lebih lagi, kau tunggulah sehingga Pakatan Rakyat memperolehi majoriti dua pertiga untuk meminda perlembagaan. Buat masa sekarang, kerajaan pun belum tukar. Kini bertimbun-timbun pengundi hantu, Pakatan Rakyat nak pertahan satu pertiga kerusi pun payah!

Ramai lagi Cina bertanya, matilah kalau Pakatan Rakyat memperolehi majoriti dua pertiga. Saya kata XXX, kepala otak kau, kalau Pakatan Rakyat memperolehi dua pertiga, sudah pasti DAP ada 50 kerusi dalamnya. Kalau DAP tidak mengundi untuk sokong, maka tak jadilah pindaan tu.

Kemudian lebih ramai Cina tanya, kalau DAP menjadi pengecut, menyokong pelaksanaan Hukum Hudud? Kalau kau tak suka, tukar balik Barisan Nasional-lah! Takkan tiada lagi pilihan raya selepas pertukaran kerajaan pada PRU akan datang? Kan pilihan raya memberi peluang kepada kita untuk tukar kerajaan apabila kita tidak setuju dengan dasar kerajaan yang sedia ada?

Sesetengah Cina bodoh betul, saya terus terang di sini. Seandainya pada PRU akan datang, kami menyokong satu kerajaan yang sudah lama korup dan mencabul hak asasi manusia, hanya kerana takut kepada Hukum Hudud yang langsung tak pernah wujud, maka saya perlu kata, benar orang Cina ni hina. Nasib orang Cina dan rakyat akan tergadai pada tangan sendiri!

Sedarlah orang Cina, jangan lagi ditipu MCA! Hanya apabila kami mengundi Roket, Keadilan dan Bulan, bersatu menukar kerajaan yang haprak ini untuk memperbaiki nasib orang Cina di tanahair ini. Seandainya kamu mencintai bangsa kau, seandainya kamu mencintai rakyat kau, seandainya kau mencintai negara kau, berkongsilah tulisan ini dengan setiap orang kawanmu. PRU yang akan datang, kami bernyanyi bersama "Bulan lambang hatiku" (lagu Cina terkenal)!

*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi bahasa Malaysia


Waspada: DVD Hina Nabi & Islam Beradar Di Pasaran

Posted: 07 Oct 2011 08:22 AM PDT

Johor Bharu: Siri lengkap cakera padat digital (DVD) selama 15 jam bertajuk 'Perjalanan Purba' mengisahkan hidup nabi dipercayai dihasilkan di Timur Tengah dalam Bahasa Arab, dikhuatiri boleh memesongkan akidah umat Islam negara ini berikutan ia melakonkan semula pengalaman dilalui pesuruh Allah ketika berdakwah.

Siri lengkap dengan sari kata bahasa Inggeris itu dipercayai menjalani penggambaran di Maghribi, Palestin dan Jordan, sekitar 2003 hingga 2006, dikatakan sudah berada di negara ini melalui pengedarnya yang dipercayai beroperasi di Kuala Lumpur.

Lebih mengejutkan, orang ramai boleh menonton sedutan filem itu melalui Internet yang menggambarkan kisah hidup dan dugaan ditempuh nabi dimaksudkan.

Antara tajuk siri itu termasuk Adam and Hawa (Dibalik Pintu Tertutup), Ishaak dan Yacoub (Dua Brothers), Nabi Nuh dan Bencana, Nabi Ibrahim (Janji) Nabi Yusuf (Sang Pemimpi), Nabi Musa (40 Tahun Kemudian), Nabi Daoud (Seorang Raja Warrior), Nabi Elia (Nabi Api) dan Nabi Samu'eel (Resah Satu). Dalam siri Adam and Hawa, ia melakonkan watak Nabi Adam dan isterinya, Hawa dihalau dari syurga selepas memakan buah 'Khuldi' yang dilarang Allah, namun tetap dilakukan hasil hasutan syaitan.

Mereka kemudian digambarkan sampai ke dunia melalui sebuah pintu sebelum pintu itu ditutup, menyebabkan kedua-duanya kekal hingga dikurniakan anak. Manakala siri Nabi Nuh dan Bencana menggambarkan usaha Nabi Nuh membina bahtera bagi menghadapi banjir selepas mendapat alamat daripada Allah.

Bagaimanapun, baginda mendapat tentangan daripada anak serta isteri yang menganggap perkara itu tidak masuk akal dan mengarut.

Mengulas kewujudan siri berkenaan, Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAIJ), Datuk Noh Gadut berkata, perkara itu dianggap satu penghinaan kepada rasul dan nabi serta umat Islam amnya, berikutan nabi dan rasul manusia istimewa di sisi Allah, insan kamil dan maksum serta tidak dicatatkan dosa dan terlalu bersih. Kerana itu, katanya, jika watak mereka dilakonkan ia seolah-olah berlaku penghinaan kepada batang tubuh, identiti, sahsiah nabi dan rasul itu sendiri kerana pemegang watak itu insan biasa.

Beliau menyatakan kekesalannya kerana tindakan itu dianggap memperdagangkan nabi dan tidak patut berlaku.

"Nabi utusan sempurna yang menyampaikan wahyu kepada umat Islam dan tidak boleh disamakan dengan manusia biasa dengan apa cara sekalipun. Lakonan dibuat mungkin tidak tepat daripada segi penyampaian sejarah dan fakta kerana nabi ciptaan Allah yang terpuji.

"Perkara boleh dipertikaikan pemegang watak itu sendiri, adakah dia seorang Islam sedangkan Muslim ditegah berlakon sebagai seorang nabi, ditambah lagi tahap keimanannya tidak boleh disamakan dengan mana-mana nabi atau rasul.

"Ini boleh jejaskan akidah umat Islam kerana risau ada perkara ditokok tambah atau dikurangkan untuk menyedapkan jalan cerita," katanya. -hm


Dasyat: Polis Gunakan 262 Kanister Gas Pemedih Mata Semasa BERS✔H 2.0

Posted: 07 Oct 2011 08:20 AM PDT

PKR: Serangan gas pemedih mata keterlaluan

Jumlah 262 kanister gas pemedih mata yang digunakan untuk menyuraikan peserta perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai lalu adalah tidak seimbang dengan keperluan sebenar untuk memantau demonstrasi aman, kata naib presiden PKR, N Surendran.

"Tidak boleh dinafikan, bukti-bukti menerusi video dan gambar menunjukkan perhimpunan tersebut adalah aman," katanya.

Surendran yang juga seorang aktvis hak asasi manusia, berkata jumlah kelongsong gas pemedih mata yang begitu banyak menunjukkan bahawa pihak polis melepaskan tembakan sewenang-wenangnya dengan tujuan untuk menakut-nakutkan rakyat dan menghukum mereka yang menyertai perhimpunan itu.

Katanya, ini tidak sepatutnya berlaku kerana rakyat semata-mata menyatakan hak mereka untuk berhimpun mengikut Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Disusuli cubaan kerajaan untuk memburuk-burukkan imej BERSIH 2.0, Surendran berkata polis juga telah disalahgunakan untuk memenuhi agenda BN.

"Polis digunakan bagi memastikan kegagalan perhimpunan tersebut dan meranapkan pergerakan BERSIH yang menuntut supaya pilihan raya yang adil dan bebas di adakan di negara ini.

"Ini adalah penyalahgunaan kuasa yang jelas untuk melanjutkan agenda politik sempit BN untuk terus berkuasa," katanya.

262 Gas Pemedih Mata untuk Bersih 2.0

KUALA LUMPUR 7 OKT : Sejumlah 262 kanister gas pemedih mata digunakan untuk menyuraikan peserta perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai, demikian menurut satu jawapan bertulis di Dewan Rakyat.

Menjawab soalan ahli parlimen DAP Segambut, Lim Lip Eng, Kementerian Dalam Negeri berkata 226 peluru gas pemedih mata (TS Shell) dan 36 bom gas pemedih mata (TS Grenade) digunakan ke atas peserta himpunan.

Menurut Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, kos TS Shell TS dan TS Grenades ialah masing-masing RM79.76 dan RM135 (tiap satu).

Katanya, kerajaan membelanjakan RM22,855.76 untuk membeli produk buatan Amerika Syarikat (ALS Technologies) itu.

Menurutnya, jumlah peserta yang ditahan semasa perhimpunan adalah seramai 1,509 iaitu 1,412 adalah lelaki dan 97 perempuan.

Menerusi jumlah itu, pecahan mengikut bangsa mendapati Melayu adalah yang tertinggi iaitu, 1,435 diikuti India, 29, Cina, 21, dan lain-lain keturunan 24.






Complaint at UN on the discrimination against Rohingya in Myanmar

Posted: 07 Oct 2011 05:51 AM PDT



Akta Kerja Diluluskan Walaupun Dibantah MTUC: Bukti Kerajaan Tak Dengar Suara Rakyat

Posted: 07 Oct 2011 05:45 AM PDT

Akta Kerja: Dewan Rakyat lulus, MTUC putus tindakan susulan Isnin

Meskipun dibantah keras oleh Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) selain mengadakan piket di kawasan Parlimen Isnin lalu, Rang Undang-Undang Kerja (Pindaan) 2010 diluluskan selepas melalui sesi perbahasan lebih lima jam.

Pagi tadi, MTUC mengadakan pertemuan dengan Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S Subramaniam dan menggesa agar pindaan Akta Kerja ditarik balik dan ditangguhkan.

Bagaimanapun kementerian bertegas mahu meneruskan bacaan kali kedua di Parlimen sehingga mengejutkan sebahagian besar kepimpinan MTUC.

Rang undang-undang itu dibacakan untuk kali kedua oleh Dr Subramaniam petang tadi, lapor Bernama Online.

The Malaysian Insider difahamkan jawatankuasa kerja MTUC akan bertemu esok sebelum mesyuarat majlis am petang Isnin ini.

"Mesyuarat majlis am akan memutuskan tindakan susulan... apa tindakan yang perlu diambil, hanya majlis am merupakan badan tertinggi MTUC," kata Naib Presiden A Subramaniam ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Kementerian Sumber Manusia berkata pindaan akta itu akan membolehkan pemantauan dan pengawalan agensi pembekal tenaga buruh yang lebih sistematik, terutama di kawasan terpencil.

Selain itu, kementerian juga akan mempunyai rekod komprehensif pekerja bagi memudahkan urusan pemantauan.

Semasa menggulung perbahasan rang undang-undang tersebut, Dr Subramaniam berkata pendaftaran subkontraktor dengan kementerian juga dapat memastikan penyumberan luaran tidak menjadi satu budaya dalam sektor pekerjaaan.

"Lesen penyumberan luaran sebelum ini di bawah kuasa Kementerian Dalam Negeri... sekarang dah beku, tiada lesen baru... dengan pindaan akta ini, subkontraktor pencari pekerja perlu daftar dahulu dengan kementerian bagi memastikan perlindungan dapat diberi kepada pekerja," katanya.

Pengenalan peraturan berkenaan gangguan seksual pula, Dr Subramaniam berkata adalah untuk mengawal dari segi perhubungan antara majikan dan pekerja.

Isu pendaftaran agensi pembekal tenaga buruh hangat dibahaskan oleh Ahli Parlimen pembangkang yang mahu ia terus dihapuskan dan pengambilan pekerja serta kebajikan mereka diuruskan secara langsung oleh majikan.

Antara wakil pembangkang yang membangkitkan isu tersebut adalah Abdullah Sani Abdul Hamid (PKR-Kuala Langat), M.Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) dan (PSM-Sungai Siput).

Isnin lalu, Dr Subramaniam berkata bacaan kali kedua rang undang-undang itu tetap diteruskan pada sesi Dewan Rakyat kali ini walaupun ditentang MTUC.

Dr Subramaniam berkata pindaan akta itu akan membolehkan pemantauan dan pengawalan agensi pembekal tenaga buruh yang lebih sistematik, terutama di kawasan terpencil.

Rang undang-undang itu dibentangkan bagi bacaan kali pertama pada sesi Parlimen 8 Julai 2010, namun ditarik balik pada sesi Parlimen 12 Oktober 2010 bagi mengambil kira pandangan saat akhir daripada pelbagai pihak termasuk MTUC mengenai pentakrifan subkontraktor untuk tenaga kerja kepada kontraktor bagi tenaga kerja di bawah Seksyen 2 Akta Kerja 1955.

"Kita dah bincang perkara ini sudah 18 kali, bukan sekali dua dan pandangan mereka diterima, sekarang di saat-saat akhir mereka membuat demikian (piket), tapi niat kita ialah untuk memberi perlindungan kepada pekerja bukan untuk buka ruang 'outsourcing' seperti yang dituduh mereka," katanya.

Ulasan GB

Kementerian Sumber Manusia teruskan juga Rang Undang-Undang Kerja (Pindaan) dan melawan aspirasi MTUC.

Bagus! Itu tanda BN tak hiraukan suara rakyat. Itu juga petanda keruntuhan BN di dalam PRU akan datang. Yang jelas lebih ramai kaum pekerja akan tolak BN.



‘I will walk again’: Despite disability, Karpal keeps going

Posted: 07 Oct 2011 04:00 AM PDT

Sunday September 10, 2006

'I will walk again'

DAP chairman Karpal Singh has been wheelchair-bound since an auto accident last January. During his hospitalisation, he and his family downplayed the severity of his injuries. For the first time, he tells CHIN MUI YOON how he survived the ordeal and how he is coping with life as a disabled person.

The Tiger of Jelutong at home accompanied by his faithful pet Bulldog Babbar, which means Lion.
PARLIAMENT is in full swing and veteran opposition MP Karpal Singh is in his element. 

"You are not brave enough to allow me to speak!" he accuses Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad when he is denied the chance to question the Home Affairs Minister on the issue of whether Malaysia is an Islamic state.

That's typical Karpal. Throughout his 36-year legal and political career, the 66-year-old DAP stalwart has been booed, cursed, ridiculed, threatened, fined, suspended and jailed. So taking on a government minister – even from a wheelchair – is just another day's work for a man "all out to oppose".

Publicly, the man whose admirers call the Tiger of Jelutong for his astonishing fifth electoral win in the Penang constitutency, remains as sharp and formidable as ever. But privately, he is struggling to regain his health and the full use of all his limbs since his accident in January 2005.

"I am fighting an internal battle that people don't see and which I can't express," he says. "Life is so different now. I can't stand to address the court or Speaker of the Dewan Rakyat. I need assistance even to scratch my forehead. It's a terrible thought when you can't do simple 
 things that were once so normal."

I meet the legendary lawyer at his office located in an old part of Pudu in Kuala Lumpur, tucked amidst colonial houses, backpackers' inns, mamak restaurants and Sikh and Hindu temples.

A dozen people cram inside the little office with tired faces, dusty slippers and stained shirts as tattered as the threadbare carpet.

Framed plaques from clients decorate the walls. One proclaims "Karpal is an institution by himself"; another is a pair of preserved lobsters from a grateful client of case CV6088/99.

Never mind their lawyer is wheelchair-bound, these people still want Karpal Singh to take up their cases.
Work has become therapy for Karpal. When the mind is occupied, you forget your troubles, he says. He returns even on weekends to prepare cases for his lawyer sons.

"I've never been the sort who enjoyed golf and things like that; my hobby is reading law journals. But before the accident, I was on the move all the time and could be in several states in one day. Suddenly, I can't even move. Helplessness overwhelms me sometimes. Still, I can't fall into depression, which is difficult to get out of. I keep telling myself to get on with life. My family's support had been necessary to keep me going."
 
A fateful decision

The accident that has crippled him should not have happened if he had not changed his routine. Karpal regularly flew from KL to Alor Star where his eldest son, Jagdeep, who runs his legal office there, would pick him up at the airport and drive him home to Penang.

But on Jan 28, 2005, Karpal changed plans. He didn't want to trouble Jagdeep, opting instead to catch the last flight out of KLIA directly to Bayan Lepas. Neither did he want his Penang driver to stay awake just to drive him home from the airport.
Before his accident, Karpal was always on the move, promoting one campaign or another.
"So I took a taxi home," Karpal recalls. "I always sit in front with the driver to chat. Somehow this time, I sat at the back."

The taxi stopped in front of Karpal's home in Jalan Utama and signalled to turn right into the driveway. 

Suddenly a car rammed into the taxi from behind and violently flung Karpal about inside the car.

"What have I done, I hit the Tiger of Jelutong!" bank manager Lau Yee Fuat had reportedly cried out upon seeing who was in the taxi. (Lau was later charged under the Road Transport Act 1987 for reckless driving).

"I felt an excruciating pain in my neck and down my back; I knew it was a spinal injury," says Karpal. "I told the driver to get my wife. Gurmit rushed out to the car. I told her I had hurt my back."

Scans at the hospital revealed a severe contusion to Karpal's thoracic vertebrae as a result of whiplash to his spinal cord which often occurs in such accidents.
Painkillers were administered and Karpal was unconscious for days. When he woke up, doctors told him that for him to walk again, it would be "a very slow process."
While Karpal is not paralysed, his nerves and tissues in the spine have been damaged, causing sensory impairment and reduced motor strength. Immediately after the crash, he lost all sensation of his body.
Ram Singh making sure his father is in position in the Dewan Rakyat. Karpal's place in the front row of the Opposition box was moved to the back to accommodate his wheelchair.
But he has since regained sensation and can feel his toes and fingers. He can move his legs and "walk" on water during hydrotherapy and stand for short moments. However, his mobility remains badly affected. He requires rigorous physiotherapy and hydrotherapy to continue his recovery.

"My life was changed, just like that – all because of a decision I made," says Karpal quietly. "I kept asking myself: What if I had taken an earlier flight instead?

"Yet, once it's fated, somehow or rather, we would still arrive at these points. In just a moment, my life and future was altered."
 
An internal battle

Throughout 2005, Karpal was in and out of several hospitals in Penang and Singapore and had one major operation.

Since January this year, he has been undergoing physiotherapy two hours daily and hydrotherapy on weekends.

Karpal's mobility needs were swiftly handled. His bedroom was relocated from the lowest floor to the entry level of his three-story split level home in Damansara Heights, Kuala Lumpur.

An electronically operated lift was installed in his KL office and a ramp built in his Penang office.

Kiwi writer Tim Donoghue's biography on Karpal was put off after the DAP's disastrous loss during the 1999 election. Karpal hopes to have the book out this year.
But accepting and dealing with the devastating loss of his bodily functions took longer. It was not until February this year that Karpal regained a little movement in his arms. 

"I was surprised when I tried to hold a pen to sign a piece of paper and I found that I could. Not only that, my signature was the same as before!" he says. 

That is significant progress considering he is unable to raise his arms more than a few centimetres.

Unfortunately most courts remain inaccessible although the new buildings in Putrajaya are disabled-friendly. Parliament installed a ramp for Karpal when he returned on June 27 last year, just before his 65th birthday.

A place was made for him in the back row beside Batu Gajah MP Fong Po Kuan in the Opposition block as the aisle leading to his usual front row seat beside Opposition leader Lim Kit Siang is too narrow for his wheelchair.

But not everyone is so noble when a political opponent is down. On June 28 this year, Datuk Bung Mokhtar Radin (BN-Kinabatangan) drew flak when he told Karpal to "Shut up and sit down. You are lucky you are only in a wheelchair and did not die. Even in a wheelchair you want to create trouble in here." 

Karpal retorted by requesting for "this animal" to be taken out.

Deputy Minister in the Prime Minister's Department Datuk M. Kayveas also couldn't resist taking a jibe at Karpal on the same day by saying "You are now in a wheelchair. Later, no one will know what your condition will be."

"There are always people who are insensitive, we just have to take it," says Karpal. "There is nothing you can do about it. We cannot be discouraged, as that's exactly what our enemies would want.

"Yes, I am more humbled now. Once you are in this situation, you realise how little the disabled have in this country. Governments in many countries make lots of allowances to include them in society.

"We haven't reached that stage. I will do what I can to make sure the disabled are given all opportunities in line with other countries." 

Does it mean we will see the Tiger back for the next elections in 2007 or 2008?

"Yes! I hope to, even if I am still in my wheelchair," Karpal readily replies. "After all, American president Franklin D. Roosevelt directed World War II from his wheelchair. But it depends on the party's decision. I would like to contest; I'm not that old!

"I tell myself I must walk again. It is possible with physiotherapy but it will be a very slow process. I have to walk. God willing, I will."



The Sober Truth

Posted: 07 Oct 2011 01:54 AM PDT

"I hate you Su!
I don't ever want to speak to you again!
How could you do this to me?
It's my life we're discussing here!"
With that, Bulat banged the phone on Suria's ears.

Bulat had already found out Rosie's secret.
And he was bitterly horrified.

How? It didn't matter.
Somebody told somebody kind of thing!

The important point was he regretted Suria betrayed his trust.

Bulat and Rosie were on the brink of a separation.

Suria and Bulat's friendship were travelling at full speed into the most disasterous direction.

Din had no choice..it was his turn to intervene.
They had a 'volcanic' conversation.

"Bu..you are behaving in a stupidly crazy manner!
Su wanted to help save your marriage..that was all!"

"Din!! It's easy for you..you have Su as your wife..she is yours!
And I ended up with this witch!
I have lost Su to you, Din!
And now, she wants me to carry on with this devious bitch!"

"Is this what it's all about Bu?
You are still harping over your failed chance to marry Su?

Do you think I'm blind?
Su loves you more than she loves me..yet, I am not using that reason to throw her out of the marriage.
It's so plain obvious!
How do you think I feel..to marry my dream lady who is madly in love with another man!

Even if Ros had done a devlish thing, just look at her now?
God wants us to be always forgiving.."

Bulat paused and cupped his face in agony.

His perfect life had now turned into a nightmare.
He was not a moral captain to judge others afterall.

He too had lied to Rosie.
For his undying love will eternally belong to Su.

"Why why why!!!" Bulat wept.

" O grow up Bu! We are not youngsters anymore!
If you cannot be matured enough to make intelligent decisions even if it's not what you wished for, I suggest you go and jump into the old well behind your mum's house!

C'mon! Quick! End your tortured life!
I am sick of your self-pity tormented soul..badan je besar, kuat nangis! Shame on you!"

Bulat turned around angrily, and like a man possesed, he punched Din hard!
Din's lips had dripped with some oozing blood.

Bulat stopped in his tracks.
"O my goodness! What have I done?" Bulat panicked.

Su will never forgive him for hitting her husband! (Takut jugak)

Din did not fight back.
He casually wiped the blood with his teashirt.

"Are you done now?" Din slumberly asked.

"Din Din! Please forgive me! I am sorry..I didn't mean to hurt you!"

"It's okay Bu..I know!"

Din knew that it was him who was to be blamed for hurting Bulat..he knew Suria and Bulat were so in love and yet, he prayed to God to let him have Suria.

His wish was granted, but the magnitude of emotional wound he had caused was unimaginable.
Despite the reality, he'll never let Suria go.

(Saammbunng)!


This is what have been done by Airasia when their call the Low Cost Carrier Terminal - Part 6 - Update Laporan / Aduan Kepada Biro Aduan Pengguna

Posted: 07 Oct 2011 02:24 AM PDT




Salam to all & good day,
Dengan balasan email daripada pihak AirAsia yang sungguh mendukacitakan pada jam 2.30ptg tadi, dengan ini saya mengambil keputusan untuk langkah seterusnya iaitu dengan melaporkan hal ini kepada Biro Aduan Pengguna, atau lebih di kenali dengan Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional atau Nasional Consumer Complaints Centre.

Laporan telah saya lakukan jam 5.20 ptg tadi menerusi web site Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional dengan menggunakan cawangan E-Aduan.

Semua butiran peribadi saya telah saya sertakan, dan kini menunggu hasil aduan saya di balas oleh pihak Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional.

Berikut adalah keratan E-Aduan yang telah saya lakukan sebagai bukti kepada anda semua:-

Borang E-Aduan yang telah saya isikan:-



Dan setelah borang di isi sepenuhnya dan lengkap, ini hasilnya bila telah di hantar dan disahkan dengan mesej ini - Aduan anda telah diterima. Anda akan dihubungi oleh pihak NCCC dalam tempoh masa terdekat. Terima Kasih:-




Nampak seakan-akan usaha saya untuk mendapatkan pembelaan telah di permainkan oleh syarikat besar macam ni, tak mengapa, saya tidak akan berputus asa walaupun barang yang rosak tu murah, tapi nilai barang kita adalah hak kita, walau satu sen sekali pun duit kita keluar untuk mendapatkan barang yang kita mahukan, kita masih ada hak.

Jangan takut kalau nak tegakkan kebenaran, jika kebenaran itu bersama dengan kita, selagi kita jujur dan ikhlas, teruskan lawan, lawan tetap lawan, tidak hari ini kita lawan, kita lawan esok, kalau tidak esok kita lawan, kita lawan tahun depan....lawan tetap lawan!!!!!


Intipati Bajet 2012: Ada Apa Pada Bajet 2012? [updated]

Posted: 07 Oct 2011 05:26 AM PDT

Intipati BAJET 2012

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini membentangkan Belanjawan 2012, belanjawan yang kedua di bawah tempoh pelan pembangunan lima tahun Rancangan Malaysia ke-10 (RMK10).

Dewan Rakyat dijadual mula membahaskan Belanjawan 2012 minggu depan.

Jumlah bajet - RM232.8 bilion
Perbelanjaan Operasi - RM181.6 bilion
Perbelanjaan Pembangunan - RM51.2 bilion

* Tahun lalu, perkembangan pelaburan langsung asing (FDI) Malaysia adalah paling kukuh di Asia bagi enam bulan pertama tahun ini dan mencecah RM21.2 bilion.

* Kerajaan jangka pertumbuhan ekonomi terus mantap - antara 5 dan 5.5 peratus tahun ini. Pertumbuhan bagi 2012 dijangkakan antara 5 dan 6 peratus, meskipun ekonomi global diramalkan perlahan.

* Defisit bajet buat kali ke-15 akan diturunkan kepada 4.7 peratus daripada GDP 2012.

* Ini lebih kecil daripada 5.4% bagi 2011. Defisit berjaya dikurangkan daripada 7.4 peratus pada 2009 kepada 5.6 peratus pada 2010.

Peruntukan rancakkan pembangunan

Kerajaan memperuntukan RM978 juta untuk merancakkkan pembangunan untuk lima projek, iaitu lebuh raya JB-Nusa Jaya, muzium warisan Taiping, projek agropolitan Besut, projek tandan sawit Lahad Datu dan bekalan air Samalaju.

Kereta hibrid
Pengecualian sepenuhnya duti import dan duti eksais bagi mengimport kereta hibrid serta elektrik akan dilanjutkan sehingga 2013.

RM1 bilion untuk sekolah
Kerajaan akan wujudkan RM1 bilion untuk penambahkaikan sekolah.
RM500 juta diberikan pada sekolah kebangsaan.

Manakala M100 juta diperuntukkan masing-masing kepada sekolah jenis kebangsaan (Cina), sekolah jenis kebangsaan (Tamil), sekolah mubaligh, sekolah agama bantuan kerajaan dan Maktab Rendah Sains Mara.

Felda
Peneroka Felda akan terima "durian runtuh". Jumlahnya akan diumumkan sebelum Felda GVH disenarai di Bursa Malaysia sebelum pertengahan 2012.

Penyenaraian dilakukan dalam dalam usaha mengumpul dana menjadikan Felda syarikat konglomerat global.

RM400 juta diperuntuk untuk naik taraf infrastuktur bekalan air di kawasan Felda terpilih.

Yuran sekolah
Kerajaan memansuhkan yuran pendidikan rendah dan menengah di semua sekolah kerajaan.

Ini termasuk pemansuhan bayaran bagi kegiatan ko-kurikulum, insurans takaful dan sebagainya. Semua ini bermula penggal sekolah tahun depan.

Pencen

600,000 pesara kerajaan akan menikmati kenaikan pencen tahunan sebanyak 2 peratus.

Kakitangan awam
Kerajaan akan wujud lebih banyak mata gaji. Ini bermakna, penjawat awam akan mendapat gaji maksimun lebih tinggi, sehingga kepada 37.7 peratus.

Kakitangan awam akan mendapat kenaikan gaji antara RM80 hingga RM320

Umur wajib bersara dinaikkan daripada 58 kepada 60 tahun.

Polis
RM200 juta peruntukan khas akan diberikan untuk perbelanjaan pembangunan polis, meliputi projek perumahan anggota, penambahbaikan balai dan pusat latihan.

Keluarga tentera
RM3,000 akan diberi secara one off kepada angggota keluarga, duda dan balu anggota berjumlah 62,000 orang.

Subsidi
Beras - Bagi setiap kilogram beras super tempatan, harga asal RM2.40, rakyat hanya bayar RM1.80. Subsidi kerajaan 60 sen.

Gula - bagi setiap kilogram gula, harga asal RM2.50, rakyat hanya bayar RM2.30. Subsidi kerajaan berjumlah 20 sen.

Minyak masak - harga RM4.75, rakyat hanya bayar RM2.50

Tepung - harga asal RM1.90, rakyat bayar RM1.35

Skim rumah pertama
Kerajaan cadangkan had maksimum harga rumah Skim Rumah Pertamaku dinaikkan daripada RM220,000 kepada RM400,000.

Skim Amanah Rakyat 1Malaysia

Skim ini dibuka kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah yang akan memanfaatkan 100 ribu isu rumah. Pelabur boleh mohon pinjaman RM5,000 dengan tempoh bayaran balik lima tahun.

Subsidi rumah
Kerajaan akan memberikan subsidi RM20,000 untuk pembelian Program Rumah Mesra Rakyat.

Mereka yang tidak memiliki rumah atau tinggal di rumah usah boleh dapatkan pembiayaan untuk membeli rumah berharga RM65,000 dengan harga RM45,000. RM200 juta diperuntukkan untuk program ini.

Teksi persendirian
Pengecualian 100 peratus duti eksais dan cukai jualan ke atas pembelian teksi baru buatan tempatan.

Pengecualian bayaran balik duti eksais dan cukai jualan ke atas teksi yang berusia lebih tujuh tahun yang dijual atau tukar milik.

Memansuhkan cukai jalan ke atas teksi bajet milik persendirian.

Pemberian bantuan RM3,000 bagi melupuskan teksi lama berusia lebih tujuh tahun tetapi kurang 10 tahun. Bagi teksi berusia 10 tahun dan ke bawah, bantuan RM1,00 akan diberikan.

Perlindungan kepada gelandangan
Kerajaan menyediakan pusat khidmat sosial dikenali Anjung Singgah sebagai perlindungan sementara kepada gelandangan sekitar Kuala Lumpur.

Seramai 1,400 orang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat dan 250 dengan Anjung Singgah.

Simpanan persaraan - KWSP
Caruman majikan dinaikkan daripada 12 peratus kepada 13 peratus bagi pencarum yang menerima gaji bulanan RM5,000 dan ke bawah. Langkah ini akan memanfaatkan seramai 5.3 juta pencarum KWSP.

Pinjaman TEKUN
Menteri kewangan mencadangkan peruntukan TEKUN ditambah sekali ganda daripada RM120 juta kepada RM300 juta.

Penjawat Awam
Tambahan bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM 500 ringgit untuk penjawat awam dan bayaran bantuan RM500 ringgit kepada pesara kerajaan. Bayaran ini akan dibuat bersekali dengan gaji bulan Disember 2011.

Meringankan Kos Sara Hidup
Bantuan RM500 kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 ringgit dan ke bawah. Pemberian ini melibatkan peruntukan sebanyak 1.8 bilion ringgit.

Untuk menerima bantuan ini, ketua isi rumah yang layak hendaklah berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri sebagai agensi pelaksana. Bantuan ini akan disalurkan melalui bank dan Pejabat Pos;

Bantuan persekolahan RM100 ringgit diberi kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah dari Tahun Satu hingga Tingkatan Lima di seluruh negara.

Pemberian baucar buku bernilai RM200 ringgit kepada semua pelajar warganegara Malaysia di institusi pengajian tinggi awam dan swasta tempatan, matrikulasi serta pelajar tingkatan enam di seluruh negara.

Rancangan Tebatan Banjir
Kerajaan akan melaksanakan Rancangan Tebatan Banjir (RTB) di Perlis, Perak dan Johor dengan kos satu bilion ringgit.

Di Perlis, dua projek RTB iaitu naik taraf empangan Timah Tasoh Fasa 2 dan melebar serta mendalam Sungai Arau akan dilaksanakan.

Di Perak, tiga projek RTB di Sungai Kerian, Sungai Kurau dan Kolam Bukit Merah.

Manakala bagi Johor, projek RTB akan dilaksanakan di bandar dan Sungai Segamat.
-mk

Elaun baru Ahli Parlimen

Ahli Parlimen akan diberi elaun baru bermula 1 Januari 2012 selepas jumlahnya dipersetujui semua pihak.

Warga Emas

Semua warganegara berumur 60 tahun ke atas tidak perlu lagi membayar caj pendaftaran pesakit luar di semua hospital dan klinik kesihatan.

Mereka juga akan diberi diskaun 50 peratus tambang LRT dan Monorel

Intipati Belanjawan 2012

* Kerajaan akan memperuntukkan RM2.5 bilion bagi Dana Mudahcara, di mana RM300juta bagi usahawan Bumiputera.

* Kerajaan akan memperuntukkan RM978 juta bagi mempercepatkan pembangunan di lima koridor wilayah.

* Pengecualian cukai pendapatan 70 peratus bagi lima tahun dicadangkan bagi Syarikat Multinasional (MNC) untuk menubuhkan perkhidmatan pengurusan perbendaharaan di Malaysia.

* Juga dicadangkan kepada MNC, pengecualian cukai pegangan ke atas pembayaran faedah pinjaman dan pengecualian duti setem ke atas surat cara perjanjian pinjaman dan perjanjian perkhidmatan.

* Pengecualian cukai pendapatan 100 peratus bagi tempoh 10 tahun dan pengecualian duti setem ke atas surat cara perjanjian pinjaman dan perjanjian perkhidmatan bagi syarikat berstatus KLIFD.

* Elaun bangunan industri dan elaun modal dipercepat dan pengecualian cukai pendapatan 70 peratus bagi tempoh lima tahun bagi pemaju hartanah di KLIFD.

* Potongan cukai ke atas perbelanjaan penerbitan sukuk wakala diberikan tempoh 3 tahun mulai tahun taksiran 2012.

* Pengecualian cukai pendapatan bagi penerbitan sukuk bukan ringgit dantraksaksi dilanjutkan bagi 3 tahun lagi sehingga 2014. -Bernama


Ulasan GB

Bajet Pilihanraya. Tiada apa yang signifikan sangat kecuali:

Felda nak disenaraikan di BSKL.

Seorang penganalisis berpendapat:


Yang menyedihkan pengurusan Felda dan warga peneroka adalah perkara ini tidak dibincangkan secara menyeluruh terdahulu dan keputusan ini menampakkan Felda benar-benar kesusutan dana sedangkan Felda tidak memerlukan sebarang dana hasil dari penyenaraian tersebut.

"Pihak yang bakal untung besar tentulah CIMB (milik Nazir Razak -adik Najib) yang menikmati hasil jutaan ringgit seperti hasil menyenaraikan syarikat gula MSM milik Felda sebelum ini serta syarikat kroni Isa dan Najib yang berusaha memiliki perniagaan-perniagaan Felda yang selama ini sangat menguntungkan walaupun tidak disenaraikan dalam bursa,"


Bonus Penjawat Awam

Harapan Cuepacs dan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) masing-masing memohon kerajaan memberi bonus dua bulan tidak kesampaian. Tambahan bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM 500 ringgit untuk penjawat awam dan bayaran bantuan RM500 ringgit kepada pesara kerajaan saja diberikan kepada penjawat awam di hujung tahun nanti.


Ulasan lain akan menyusul


Busan International Film Festival 2011 opening red carpet

Posted: 07 Oct 2011 01:51 AM PDT

Red carpet photos from the opening event of the 16th Busan International Film Festival (BIFF) on Thursday night. Image by Newsen [Kr]…

So Ji-sub and Han Hyo-joo
So Ji-sub and Han Hyo-joo at Busan Film Festival 2011

There's more, read the full post »

Busan International Film Festival 2011 opening red carpet from YeinJee's Asian Blog


This is what have been done by Airasia when their call the Low Cost Carrier Terminal - Part 5 - Update Email From AirAsia

Posted: 07 Oct 2011 01:38 AM PDT

Salam to all & good day,
Dibawah ini adalah email yang di reply oleh pihak AirAsia kepada saya jam 2.40ptg tadi, nampaknya cara mereka membalas email hanya seperti melepaskan batuk di tangga, nevermind, saya akan teruskan usaha ini dengan melakukan cara lain.....tunggu apa langkah seterusnya kelak....


Reply Email: Complaints CRM:0161496

Images are not displayed.
Display images below - Always display images from donotreply@airasia.com


Dear Rani Dewi Ajis,


Thank you for emailing AirAsia.

Firstly we would like to apologize for the inconvenience caused.

In response to your email, please be informed that we apologize for the unpleasant experience you have had with AirAsia.

We regret to inform you that we are unable to compensate further as in compliance with our terms you did not make a report upon arrival in order for us to investigate and assist you.

We thank you for your kind understanding.

Should you require any further assistance, please do not hesitate to contact our call centre, kindly visit the following link to the get contact info ; http://www.airasia.com/my/en/faqdetailsform.html or follow us on our twitter at http://www.twitter.com/AskAirAsia

Kind regards,
Damien Jeremiah Daniel
Customer Care
AirAsia Berhad


[Jom Ubah] Iwan Mengajak Rakan Artisnya Lakukan Perubahan

Posted: 07 Oct 2011 01:26 AM PDT

Penyanyi irama dangdut, Iwan, menyeru rakan-rakan artisnya supaya segera berubah bagi mendapatkan keampunan Allah.

Menurut beliau, artis-artis yang ingin berubah tidak sepatutnya melengah-lengahkan keinginan itu supaya dengan itu mereka akan menjadi lebih dekat kepada Allah SWT.

Katanya, perubahan para artis ke arah yang lebih baik merupakan satu perkara yang penting bagi membolehkan mereka bersama-sama umat Islam lain melakukan perubahan ke arah yang lebih baik pula terhadap masyarakat.

"Marilah kita bersama-sama kembali kepada Allah, kembali kepada fitrah, inilah yang lebih baik. Kalau nak menyanyi tu menyanyilah lagu-lagu yang boleh memberikan manfaat kepada kita dan kepada peminat-peminat kita," katanya ketika ditemui Harakahdaily di sini, malam tadi.

Menurut beliau, perubahannya berpunca dari banyak sebab dan beliau bersyukur kepada Allah kerana telah memberikan kesempatan kepadanya untuk berfikir supaya berubah.

"Tapi yang pentingnya bagi saya, saya bersyukur dalam keadaan saya sekarang yang lebih tenang dan lebih suka untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah SWT," katanya.

Iwan yang mula kelihatan berubah sejak 5 tahun lalu berkeupayaan memperlihatkan perubahan yang ketara pada diri dan kehidupannya sejak 2 tahun lalu dan beliau bersyukur kepada Allah kerana diberikan sokongan padu oleh para peminatnya.

Beliau yang kini lebih suka menyanyikan lagu-lagu yang berkonsepkan nasyid turut menghasilkan sebuah album seperti itu yang diberi judul Segalanya Allah.

"Alhamdulillah, saya lebih senang menyanyikan lagu-lagu seperti ini. Saya tak segan-segan untuk menyanyikan lagu-lagu ini," jelas beliau ketika ditemui sempena kunjungannya ke Markas PAS Taman Melewar, di sini, malam tadi bagi mengadakan persembahan pada program Rapat Rakyat anjuran PAS Kawasan Batu.

Kepada peminat-pemintanya, beliau tidak lupa mengucapkan ribuan terima kasih kerana memberian sokongan yang padu terhadap album tersebut.

'Doakan saya untuk saya selalu beristiqamah dengan lagu-lagu macam ini untuk anda semua. Harapan saya dengan lagu-lagu macam ini juga dapat mendorong masyarakat untuk mendekatkan diri kepada Allah.

"Tujuan saya supaya apabila lagu-lagu ini sampai ke telinga orang, khususnya peminat-peminat saya yang masih tenggelam dalam arus dunia seperti saya dulu, kita sama-sama melakukan perubahan yang lebih baik ke arah mendekatkan diri kepada Allah SWT," ujarnya.

Album Segalanya Allah mengandungi 10 buah lagu. Kesemua lagu dan liriknya dicipta oleh Iwan sendiri. Album tersebut telah berada di pasaran sejak 2 bulan lalu.

Menerusi kemunculan album terbarunya itu, beliau yang sebelum ini hanya dikenali dengan Iwan turut melakukan perubahan terhadap namanya dengan menamakan dirinya sebagai Iwan Syahman. -hb




Hanya kepadaMu kami mengabdi
Hanya kepadaMu kami meminta pertolongan
Tunjukkan kami jalan yang lurus
Jalan yang penuh engkau redhai...


petikan dari lagu SEGALANYA ALLAH yang dinyanyikan oleh IWAN SYAHMAN


Firmanullah s.w.t.

وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ

Dan orang yang berusaha berjuang kepada agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami, dan sesungguhnya Allah adalah berserta orang yang berusaha membaiki amalannya. Al-Ankabut :69



Two Woodpeckers

Posted: 06 Oct 2011 10:56 PM PDT

A Mexican woodpecker and a Canadian woodpecker were in Mexico arguing about which country had the toughest trees.


The Mexican woodpecker claimed Mexico had a tree that no woodpecker could peck.

The Canadian woodpecker accepted his challenge and promptly pecked a hole in the tree with no problem.

The Mexican woodpecker was amazed.

The Canadian woodpecker then challenged the Mexican woodpecker to peck a tree in Canada that was absolutely 'impeccable' (a term frequently used by woodpeckers).

The Mexican woodpecker expressed confidence that he could do it and accepted the challenge.

The two of them flew to Canada where the Mexican woodpecker successfully pecked the so-called 'impeccable' tree almost without breaking a sweat.

Both woodpeckers were now terribly confused. How is it that the Canadian woodpecker was able to peck the Mexican tree, and the Mexican woodpecker was able to peck the Canadian tree, yet neither was able to peck the tree in their own country?

After much woodpecker pondering, they both came to the same conclusion.

Apparently, Tiger Woods was right, when he said, "Your pecker gets harder when you're away from home."

Posted for laughs with no intention to offend any one. Thanks to Angela who sent me this joke.


No comments: