Thursday, October 13, 2011

Jenayah Rogol Menjadi-jadi: Remaja Rogol Amah Sebelum Samun

Jenayah Rogol Menjadi-jadi: Remaja Rogol Amah Sebelum Samun


Jenayah Rogol Menjadi-jadi: Remaja Rogol Amah Sebelum Samun

Posted: 13 Oct 2011 11:09 AM PDT

Kajang: Seorang remaja berusia 19 tahun sempat merogol seorang pembantu rumah warga asing sebelum melarikan dua botol minyak wangi bersama laptop dan wang tunai selepas memecah masuk sebuah rumah di Taman Jaya Baru, di sini. Gambar Fail

Dalam kejadian jam 2 petang 3 Oktober lalu, suspek yang tinggal di taman perumahan sama, mengumpil pintu belakang rumah itu sebelum mengacukan pisau kepada mangsa yang sendirian di rumah kerana majikannya bekerja.

Sebaik masuk ke rumah, suspek mengikat kedua-dua tangan mangsa berusia 20-an dan merogolnya di ruang tamu sebelum melarikan dua botol minyak wangi, sebuah laptop serta wang tunai yang keseluruhannya bernilai RM8,000.

Bagaimanapun, suspek yang mempunyai satu rekod jenayah berkaitan kes dadah di Selayang, diberkas di Lorong Haji Taib di ibu negara Ahad lalu hasil maklumat awam.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab, berkata suspek dipercayai sudah lama memerhatikan rumah berkenaan dan memilih untuk memecah masuk ketika pembantu rumah terbabit tinggal sendirian.

Katanya, suspek direman hingga Sabtu ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 392/397 Kanun Keseksaan kerana merompak dan Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.

Sementara itu, Ab Rashid berkata, pihaknya menahan seorang lelaki berusia 30-an yang mempunyai talian persaudaraan dengan seorang warga emas yang dibunuh kejam di Kampung Pasir Baru Peringkat, Jalan Sungai Lalang, di sini, hujung bulan lalu, bagi membantu siasatan.

Katanya, suspek yang disisihkan keluarga warga emas itu kerana terbabit dalam penagihan dadah, ditahan di sekitar Semenyih pagi kelmarin dan sedang direman tujuh hari bagi membantu siasatan.

Dalam kejadian jam 12 tengah 27 September lalu, S Danaletchemee, 64, disamun sebelum dibunuh dengan kejam individu tidak dikenali apabila lehernya ditikam dan kepalanya dihentak dengan objek keras di dalam rumahnya. -BH

Ulasan GB

Tolak hukum Islam, maka kejadian-kejadian seperti di atas akan sentiasa wujud dan berlaku sepanjang masa dimana-mana jua dalam negara.

Dengan undang-undang ciptaan manusia, bukan saja menteri, remaja pun tak takut lagi merogol amah, malah samun lagi.

Allah tak rugi hukumNya ditolak atau dipersendakan, tetapi kitalah yang bernasib malang apabila terbukti jenayah bermaharajalela apabila hidup diburu ketakutan dengan kisah jenayah yang berulang-ulang.


Find the demons!

Posted: 13 Oct 2011 10:19 AM PDT

Identify the demons who tried to derail our good relations with Indonesia. This is the warning issued by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak (here) in Melaka yesterday.

Timely, indeed!

I have written about it on Wednesday (here) about the 'hidden Opposition hands' that help fueled the tension emanating from the border dispute between the two close neighbors. Some are in Indonesia while some are here in our own compound.

There is no need for us to go into details what happened in Kalimantan or elsewhere along our common borders but the burning issue here is why must there be Malaysians wanting to incite diplomatic row between our two countries?

We have heard about many visits to Indonesia by our politicians who tried to seek support from hardliners across the Straits of Malacca to turn Malaysia into a republic - just like Indonesia, Singapore, the Philippines and Israel.

This is an issue for debate. I believe Najib himself is aware of the threats. Even His Majesty the Yang di-Pertuan Agong and the rest of the Malay Rulers must have heard about it - a Republic of Malaysia will lead to the demise of our monarchy!

Do I need to say more?


[Bergambar & Video] Bali Bergegar Dilanda Gempa Bumi 6.8 Skala Richter

Posted: 13 Oct 2011 09:37 AM PDT

Bali: Gempa bumi yang melanda sebuah kawasan percutian popular Indonesia, di sini, Khamis, memaksa orang ramai termasuk pelancong melarikan diri daripada rumah dan hotel dalam keadaan panik.

Bagaimanapun, tiada amaran tsunami dikeluarkan dan tiada kecederaan dilaporkan setakat ini.

Saksi-saksi di tempat kejadian memberitahu stesen radio dan televisyen tempatan bahawa mereka melihat beberapa buah rumah dan bumbung-bumbungnya roboh, selain beberapa buah kuil di sepanjang persisiran pantai pecah berderai akibat gegaran tersebut.

Kajian Geologi Amerika Syarikat berkata gegaran berskala 6.0 magnitud itu bertumpu pada kira-kira 60 batu (100km) di bahagian barat daya pulau itu dengan kedalaman (36 batu) 60km ke paras dasar laut.

"Saya terjatuh daripada motosikal akibat gegaran itu," kata seorang penduduk tempatan, Miftahul Chusna.

Pegawai perhubungan awam Hotel Sanur Beach, Candy Juliani berkata semua benda di dalam bangunan itu bergegar.

"Penginap-penginap hotel melarikan diri dalam keadaan panik.

"Kami sebenarnya mempunyai laluan kecemasan khas apabila berdepan dengan situasi sebegini tetapi semua orang menjadi cemas dan mengabaikan laluan tersebut," katanya.

Beberapa orang awam melaporkan turut melihat dinding-dinding pejabat dan rumah mereka mengalami keretakan ekoran gegaran itu.

Gempa bumi terkuat melanda negara itu pada 26 Disember 2004 telah mencetuskan tsunami di Lautan Hindi yang meragut 230,000 nyawa di Aceh. - AP














Prof Aziz Bari Libas Golongan Yang Tak Faham Undang-undang

Posted: 13 Oct 2011 08:35 AM PDT

Shah Alam, 13 OKT : Pakar Perlembagaan Malaysia Prof Dr Abdul Aziz Bari berkata beliau hanya mempersoal titah seorang Raja Melayu dan bukan menghina institusi Raja-Raja Melayu seperti yang didakwa media pro-Umno.

Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa itu berkata Perlembangan memberinya hak untuk membincang titah tersebut dan mereka yang mengkritiknya sebenarnya tidak faham undang-undang.

"Saya tak kata pertikai Tuanku, tak ada. Saya tak kata dia tak ada kuasa. Saya kata kuasa tu memang ada, saya tak pertikaikan. Tiba soal kewajaran, soal keadilan dalam isu ni macam mana. Itu saja."

"Iyalah yang dakwa menghina itu dia. Kalau dia faham peruntukan perlembagaan itu dia tak kata begitu. Dia orang sudah melabel kita macam tu, saya nak buat macam mana."

Dr Aziz berkata demikian ketika dihubungi TV Selangor apabila diminta mengulas langkah beberapa Ahli Parlimen BN yang mendesak supaya tindakan tegas diambil ke atasnya ekoran rencananya semalam yang disiarkan di portal Malaysiakini yang berjudul "Tidak Salah Kritik Raja-raja".

Aziz dengan tegas menyatakan bahawa beliau tidak mempertikaikan kuasa ketua agama. Apa yang diperkatakan ialah kewajaran sesuatu tindakan itu dari segi undang-undang dan Perlembagaan.

"Saya dah kata, saya tak pertikaikan kuasa ketua agama. Saya cuma sebut soalnya adakah kewajarannya ada. Itu boleh. Kalau tengok akta hasutan pun jelas. Kalau kita setakat mencuba nak memperbaiki, nak improve kata orang apa salahnya."

Beliau kecewa kata-katanya telah dipusing oleh pihak-pihak tertentu bagi tujuan politik.

'Orang ni dah twist sentence.... Itu yang sedihnya. Kalau orang yang macam Zulkifli Nordin yang pernah jadi peguam fikir macam itu. Apa jadinya. Ini nak mengapi-api, nak menghasut namanya. Nak memanaskan keadaan yang tak panas."

Dr Aziz memuji sikap terbuka seorang Putera Diraja Negeri Sembilan Tunku Zain Al Abidin Tuanku Muhriz.

Tunku Zain dalam kenyataan kepada portal berita Malaysia Kini hari ini antara lain berkata, titah diraja boleh dibincangkan oleh ahli akademik dan media, selagi ia tidak mendatangkan kemudaratan yang sebenar.

Tambah Dr Aziz, beliau memberi komen sedemikian kerana kes siasatan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) terhadap gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) membabitkan sensitiviti agama lain.

Di dalam titahnya Isnin lalu, Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah berkata tindakan JAIS menepati skop undang-undang agensi itu.

Sebelum ini, siasatan JAIS terhadap DUMC atas dakwaan ia cuba berdakwah kepada orang Islam dikecam oleh ahli politik Pakatan Rakyat dan NGO.

"Satu lagi yang kita kena faham ialah soal ini dia melibatkan soal agama lain. Jadi dalam soal itu kita kena tengok jugak. Kalau dah sampai kedudukan agama lain terancam dalam soal ini dalam kedudukan soal gerejanya diceroboh, macam mana. Dan bukti tak ada."

Beliau berpendapat jika tidak cukup bukti lebih baik kes sedemikian ditutup kasar, jangan dipanjang-panjangkan kerana ia mempunyai impilasi negatif.

"Saya kata macam ini, kalau bukti tak ada tutup saja. Tutup buku. Apa pulak bukti tak ada masih lagi kita seolah-olah melihat orang-orang ini beralah. Macam mana. Itu yang saya kata mana ada dalam dunia ini undang -undang kata macam tu. Kalau tak ada bukt , tutup buku, itu saja. Tang mana lagi kita nak cuba seolah-olah nak menunjukkan orang ini masih bersalah walaupun tak ada bukti. Itu yang saya katakan."

Menyentuh tindakan Ahli-ahli Parlimen mencabar beliau menyertai politik, Prof Dr Aziz dalam ketawa berkata bahawa dia tidak berminat menyertai politik dan mencabar ahli politik yang mencabarnya agar menjadi golongan akademik sepertinya.

"Nak mencabar saya berhenti pasal apa. Kenapa saya harus berhenti. Saya tak minat poltik. Saya bukan nak kedudukan dia. Kalau dia rasa nak lawan saya masuk ke sinilah, cuba jadi ahli akademik. Apa pulak saya lawan dia. Bila masa saya nak lawan dia. Apa pula timbul soalan berhenti politik masuk bertanding. Ini apa ceritanya."





How 2012 Budget Missed The Disabled

Posted: 13 Oct 2011 06:22 AM PDT

<!--[if gte mso 9]> Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 <![endif]--><!--[if gte mso 9]>


Nak Tangkap, Tangkaplah, "Serah Kalah" Tidak Sama Sekali - Bob Lokman

Posted: 13 Oct 2011 07:02 AM PDT

Penulis lirik, pelakon dan pengacara terkenal, Bob Lokman hari ini menegaskan beliau tidak akan "menyerah kalah" dengan hadir di pejabat Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) untuk memberi keterangan, sebaliknya "lebih rela ditangkap" selepas ditahan Isnin lalu kerana memberi kuliah agama tanpa tauliah.

Bob Lokman atau nama sebenarnya Muhamad Hakim Lokman memberitahu bahawa beliau tidak akan pergi ke pejabat Jais atas alasan agensi agama itu tidak melaksanakan dasar Islam secara keseluruhan, tetapi lebih memihak kepada dasar pemerintahan Umno-BN.

"Kalau nak tangkap saya, tangkaplah, nak heret sekalipun, tapi saya tak kan pergi menyerah kepada mereka," kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini.

Laporan media hari ini menyebut Jais akan mendapatkan perintah waran tangkap daripada mahkamah terhadapnya seandainya enggan hadir memberi keterangan kepada agensi itu.

Pengarah Jais Marzuki Hussin berkata, selebriti yang berusia 47 tahun itu juga melakukan kesalahan lain jika enggan mematuhi perintah hadir terhadapnya.

"Sepatutnya pagi tadi (semalam), dia hadir ke pejabat Jais, tetapi dia gagal berbuat demikian.

"Dia (Bob Lokman) berdegil datang, Jais akan memohon waran tangkap," katanya.

Bob Lokman ditahan mengikut Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Islam (Negeri Selangor) 2003 iaitu ceramah tanpa tauliah di Masjid Sungai Lui, Hulu Langat.

Seksyen 119, Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 menyebut "mana-mana orang yang mengajar agama Islam atau perkara mengenai agama Islam tanpa tauliah diberikan mengikut Seksyen 118 adalah melakukan kesalahan dan boleh didenda tidak lebih RM3,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan." Disebabkan enggan hadir memberi keterangan dengan sengaja pula, selebriti itu melakukan kesalahan mengikut Seksyen 12B Enakmen Jenayah Syariah Selangor."

Jika disabitkan kesalahan mengikut Seksyen 12B Enakmen Jenayah Syariah Selangor itu, boleh didenda tidak lebih RM3,000 atau penjara tidak lebih dua tahun.

Pada 19 Februari lalu, Bob Lokman atau nama sebenarnya Mohd Hakim Lokman menyerahkan borang menjadi ahli PAS.

Bob Lokman menambah, dengan pergi ke pejabat Jais, perjuangan agama yang dipegangnya selama ini seakan hancur kerana jabatan itu sendiri tidak melaksanakan syiar Islam dengan telus.

"Ini soal akidah, prinsip dan kepercayaan, saya yakin dengan perjuangan saya, Bilal Bin Rabbah sendiri menerima tentangan hebat waktu diseksa kerana Islam," kata beliau.

Beliau ditahan Jais selepas menceritakan pengalamannya menerima hidayah Islam di Hulu Langat awal minggu ini.

"Saya yakin kepada agama, kepada al-Quran, sekiranya saya tidak menentang, mereka tidak akan tahu wujudnya ketidakadilan dalam pentadbiran mereka, sekiranya orang PAS sendiri tidak tidak bersetuju, tak apa... saya yakin dengan kepercayaan saya," tegasnya.

Menurut Bob Lokman lagi, dia yakin penguasa Jais dan kadi yang menahannya pada malam itu datang sebagai 'wakil' Umno, yang cuba menghalang usaha dakwah dilakukannya demi kepentingan politik.

"Saya bukan nak masuk politik, (atau) jadi wakil rakyat, saya nak bantu orang-orang Islam negara kita ini, mengaku kenal Allah, kenal Islam, tapi sebenarnya Islam pada nama, pada Melayu sahaja," katanya lagi.

"Mungkin ada pihak yang kurang senang dengan kehadiran saya di sana kerana menganggap saya menggugat mereka, tapi saya hanya bercerita soal akidah, berdakwah di jalan Allah, saya juga menolak sikap kadi Hulu Langat yang tidak profesional, yang lebih pentingkan diri daripada membantu mengembalikan akidah dan iman umat Islam di landasan yang betul," katanya lagi. -TMI

Ulasan GB

Tahniah dan syabas Bob. Demi mempertahankan kebenaran, kita tempuh segala ujian dan cabaran.




2 Common Foods in Your Diet That May be Making You Gain Weight and Get Sick

Posted: 13 Oct 2011 05:36 AM PDT

Of course, you've probably heard a million times now how bad trans fats and high fructose corn syrup are for your health... so I'm not going to give you that same old story. Instead, we need to look at a couple common foods that are probably in your diet in large quantities and may be causing major problems such as weight gain, headaches, sicknesses, indigestion, etc, etc... and those


The 3 Best Abdominal Exercises that Are NOT Your "Normal" Ab Exercises

Posted: 13 Oct 2011 05:36 AM PDT

A unique ab workout that doesn't contain your typical boring stomach exercises - no crunches or situps here!   Instead of the typical ab routines that we see so often with crunches, situps, leg lifts, etc... I like to give my readers better options for metabolism-boosting high intensity workouts that work their entire body while also working their abs... thus building rock hard abs & core,


3 Counterfeit Foods Marketed as "Healthier" - these are Deceptive

Posted: 13 Oct 2011 05:35 AM PDT

I was at the grocery store yesterday and had to shake my head at all of the deceptive labels with everything claiming all sorts of things that are supposedly "healthy", but aren't really.  One of the things that really disturbed me was that I saw several examples of healthy foods in their natural state, but I saw counterfeit versions of these foods claiming that they were healthier than


13 Healthy (and Delicious) FAT-BURNING Snack Ideas for Between Breakfast, Lunch, and Dinner

Posted: 13 Oct 2011 05:35 AM PDT

I receive a lot of questions from my readers where they have been doing much better at choosing healthy breakfasts, lunches, and dinners, but they are still struggling to find good ideas for healthy and quick "mid-meals"... especially a quick small meal or snack that can be brought to the office or on road trips (so you can avoid the fast food junk!). Some people may call these "healthy


Are all of the Wu-Tea ads a Scam? Does Tea Really Help Fat Loss?

Posted: 13 Oct 2011 05:33 AM PDT

I'm sure you've seen tons of really clever ads all over the internet for all of these "Wu-tea" products claiming to be the miracle cure to fat loss. I must admit, there's some savvy marketing behind these sites... they even claim things like "as seen on oprah" and try to claim all sorts of celebrity endorsements. Here's the deal... Most of these new tea products on the internet claiming to


Are You Addicted to Overly-Aggressive Food Tastes? This Could Be Making You Fatter

Posted: 13 Oct 2011 05:32 AM PDT

This article explores changing your taste buds over time to prefer eating healthy natural unprocessed foods If you've been a newsletter subscriber of mine for some time, you've probably noticed that I like to talk about food... and healthy eating in particular. I've always said that healthy eating does NOT have to be boring and bland, and if you know a few preparation tricks, can actually


Avoid Building Muscle The Wrong Way! Part 2

Posted: 13 Oct 2011 05:31 AM PDT

How would you feel if you discovered that almost everything you were doing with building muscle was dead wrong? Imagine all the time, money and effort you have spent in the gym was contributing to building muscle – the wrong way! Everything you have read on building muscle has left you with little to show for your hard earned efforts... There are dozens of muscle building mistakes that we


Barbell, Kettlebell, and Dumbbell "Complexes" to Take Your Body to a New Level of Hardness and Conditioning

Posted: 13 Oct 2011 05:31 AM PDT

If you've been looking for a different training technique to break out of a rut, eliminate the boredom, and bring on new results, workout "complexes" may be just what you've been looking for. What are workout "complexes"? If you've never heard of "complexes" before, the basic concept is that instead of repeating the same exercise for multiple reps to complete a "set", you sequence one rep


The Basics of Class Necessities

Posted: 13 Oct 2011 05:30 AM PDT

So, you just started playing World of Warcraft. Or maybe you're learning everything you need to know about the game while you play right now. Maybe you've been playing for a few months or even years. I don't really care how long you've been playing the game; the odds are that you don't really know everything you need about your class and I'll tell you why I know this without actually seeing


Body Part Isolation vs. Complex Movements in Strength Training

Posted: 13 Oct 2011 05:27 AM PDT

What you need to know about Weight Training for a strong lean body that both looks good and is injury resistant Working as a personal trainer & fitness professional, there is one type of question I get all the time that shows that many people are missing the big picture regarding the benefits of strength training. This popular question usually goes something like this: "What exercise can I


The Canola Oil Marketing Deception -

Posted: 13 Oct 2011 05:27 AM PDT

Have you been lied to about the health benefits of canola oil? If you've been following my fitness newsletters for some time, you may have noticed that I NEVER include canola oil in any of my recipes or any of my lists of healthy foods. Many people have asked me why, because all they hear in the mainstream media is that canola oil is "heart healthy" and a good source of monounsaturated


Do You Really Need "Cardio" Workouts?

Posted: 13 Oct 2011 05:25 AM PDT

Are cardio workouts or weight training more effective for losing fat... In this article, I have an intriguing discussion about cardio workouts, which will hopefully get you thinking differently, and trying new things. You may know I've been called the anti-cardio guy before, but this week I'm back posing the question to you... Do you really need cardio training to get lean and in great


Does Canned Food and Bottled Water Increase Your Abdominal Fat Through Hidden Chemicals?

Posted: 13 Oct 2011 05:24 AM PDT

...and 9 Tips to Minimize Your Exposure to these Harmful Chemicals You may have started hearing in the news about some of the hidden chemicals that might be lurking in your canned foods and bottled water and other drinks.  Some of them are known as xenoestrogens, which have the potential to cause serious health problems over time, as well as increase abdominal fat from the estrogenic


The Energy Drink Scam -- Do Energy Drinks Help You, or Can They Actually Make You Fat?

Posted: 13 Oct 2011 05:23 AM PDT

Today I have a little rant on energy drinks... I receive a ton of questions about all of these new "energy" drinks that have hit the market over the last few years. They seem to be all the rage, and they promise you the world with outrageous claims of all of the super energy that you are going to have, and how you'll become the best athlete in the world, start lifting cars over your head,


No comments: