Thursday, October 6, 2011

Which Court of Appeal judge 'plagiarised judgment'?

Which Court of Appeal judge 'plagiarised judgment'?


Which Court of Appeal judge 'plagiarised judgment'?

Posted: 06 Oct 2011 07:41 AM PDT


Cabinet minister Rais Yatim confirmed that an official complaint was lodged against a high court judge for plagiarism in 2000, when he was de facto law minister and said that it is up to the judicial authorities to follow up on the case.

When asked about the matter in Parliament House today, Rais, who is now information communication and culture minister, said, "Between then and now is a long time, but I was aware of the case."

 Rais explained that the matter was referred to the then Chief Justice Eusoff Chin to investigate and take action.

Eusoff retired as chief justice in on Dec 20, 2000 and was replaced by Mohd Dzaiddin Abdullah.

Rais said that after he was transferred to another cabinet portfolio in 2004 - hence he did not follow up on the matter and was no longer able to scrutinise what action was taken afterward.

The high court judge in question is now a serving Court of Appeal judge and can only be removed by means of a tribunal.

The 60 Pakatan MPs which endorsed the motion, which among others, sought the sacking of the judge when the matter was brought up by Bukit Gelugor MP Karpal Singh yesterday, when he sent in a notice to the Speaker's office requesting for a motion to be tabled in the Dewan Rakyat to discuss the issue which has remained unresolved for over a decade.

According to Karpal, the errant judge had, ironically, plagirised a former Singapore judge GP Selvam's judgment on a copyright issue.

Karpal told reporters yesterday, "I am also told that this created an uproar between the judges of Singapore and Malaysia. I was made to understand the Singapore chief justice has also written to our CJ (chief justice) to complain about the matter." 

The veteran lawyer added that he wrote to the said judge on Aug 22 and again Sept 29 informing judge of the said allegation but since no reply had been received so far, Karpal argued that this amounted to an admission of the misconduct.

Why am I not surprised by this 'revelation'?

Well, if the appointment of judges can be fixed by a  top lawyer, I can see the how hopeless Malaysian judges can be!

Correct, correct, correct!



[Dedah] Senarai Nama YB PR Yang Tidak Hadir Di Parlimen Untuk Undi Belah Bagi RUU Kg Bharu

Posted: 06 Oct 2011 10:45 AM PDT

Ekoran daripada kekalahan Pakatan Rakyat menyekat Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu 2011 apabila rang undang-undang itu diluluskan menerusi undi belah bahagian, GB telah diminta untuk menyenaraikan ahli parlimen PR yang tidak hadir.

Undian itu yang diminta sendiri oleh pihak pembangkang menyaksikan 72 ahli parlimen menyokong manakala hanya 28 yang tidak bersetuju rang undang-undang itu dibacakan untuk kali kedua.

YB-YB Pakatan Rakyat yang hadir ialah seramai 28 orang iaitu:

PAS :

Mahfuz Omar
Salahuddin Ayub
Mohd Firdaus bin Jaafar
Mohd Hayati Othman
Che Uda Che Nik
Dr Siti Mariah Mahmud
Dr Mohd Hatta Ramli
Khalid samad
Siti Zailah bt Mohd Yusuf
Wan Abd Rahim Wan Abdullah
Muhammad Husin
Che Rosli Che Mat
Mohd Nasir Zakaria

PKR :

Tian Chua
Zuraida Kamaruddin
Yusmadi Yusof
Azmin Ali
Loh Gwo Burne
Ahmad Kassim
Azan Ismail

DAP :

M Kulasegaran
Lim Lip Eng
Charles Santiago
Sim Tong Him
M Manogaran
Er Teck Hua
Fong Po Kuan
Fong Kui lun

Kepada YB-YB diatas, terima kasih, tahniah dan syabas kerana telah menunaikan tanggungjawab anda untuk rakyat. Semuga tuan-tuan diberikan lagi peluang dan kepercayaan untuk menjadi wakil rakyat di dalam pilihanraya akan datang.

SEMENTARA YANG TIDAK HADIR IALAH:

Kedah
P14 - Merbok - Rashid Din (PKR)
P15 - Sungai Petani - Johari Abdul (PKR)
P16 - Baling - Taib Azamudden Md Taib (PAS)

Kelantan
P19 - Tumpat - Kamaruddin Jaafar (PAS)
P20 - Pengkalan Chepa - Abdul Halim Abdul Rahman (PAS)
P25 - Bachok - Nasharudin Mat Isa (PAS)
P26 - Ketereh - Ab Aziz Ab Kadir (PKR)
P27 - Tanah Merah - Amran Ab Ghani (PKR)
P29 - Machang - Saifuddin Nasution Ismail (PKR)

Terengganu
P36 - Kuala Terengganu - Mohd Abdul Wahid Endut (PAS)
P37 - Marang - Abdul Hadi Awang (PAS)

Penang
P44 - Permatang Pauh - Anwar Ibrahim (PKR)
P43 - Bagan - Lim Guan Eng (DAP)
P45 - Bukit Mertajam - Chong Eng (DAP)
P46 - Batu Kawan - Ramasamy Palanisamy (DAP)
P48 - Bukit Bendera - Liew Chin Tong (DAP)
P49 - Tanjong - Chow Kon Yeow (DAP)
P50 - Jelutong - Ooi Chuan Aun (DAP)
P51 - Bukit Gelugor - Karpal Singh Ram Singh (DAP)

Perak
P57 - Parit Buntar - Mujahid Yusof Rawa (PAS)
P59 - Bukit Gantang - Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (PAS)
P60 - Taiping - Nga Kor Ming (DAP)
P62 - Sungai Siput - Michael Jeyakumar Devaraj (PKR) - PSM contest on PKR ticket
P64 - Ipoh Timor - Lim Kit Siang (DAP)
P68 - Beruas - Ngeh Koo Ham (DAP)
P71 - Gopeng - Lee Boon Chye (PKR)

Pahang
P83 - Kuantan - Fuziah Salleh (PKR)

Selangor
P96 - Kuala Selangor - Dzulkefly Ahmad (PAS)
P97 - Selayang - William Leong Jee Keen (PKR)
P102 - Serdang - Teo Nie Ching (DAP)
P103 - Puchong - Gobind Singh Deo (DAP)
P105 - PJ Selatan - Hee Loy Sian (PKR)
P106 - PJ Utara - Tony Pua Kiam Wee (DAP)
P107 - Subang - Sivarasa Rasiah (PKR)
P109 - Kapar - Manikavasagam a/l Sundaram (PKR)
P112 - Kuala Langat - Abdullah Sani Abdul Hamid (PKR)

Wilayah Persekutuan
P114 - Kepong - Tan Seng Giaw (DAP)
P121 - Lembah Pantai - Nurul Izzah Anwar (PKR)
P122 - Seputeh - Teresa Kok Suh Sim (DAP)
P123 - Cheras - Tan Kok Wai (DAP)
P124 - Bandar Tun Razak - Abdul Khalid Ibrahim (PKR)

Negeri Sembilan
P128 - Seremban - John Fernandez (DAP)
P130 - Rasah - Loke Siew Fook (DAP)
P132 - Telok Kemang - Kamarul Bahrin Abbas (PKR)

Sabah
P172 - Kota Kinabalu - Hiew King Chew (DAP)

Sarawak
P195 - Bandar Kuching - Chong Chieng Jen (DAP)
P212 - Sibu - Wong Ho Leng (DAP)

Di dalam ulasan GB tadi GB sudah menyatakan bahawa:

GB tertanya-tanya kemana perginya ahli-ahli parlimen PR yang lain yang kesemuanya berjumlah 75 orang?

Banyak kali kejadian di dalam undi belah-bagi, PR kalah di dalam Dewan Rakyat yang sepatutnya tidak berlaku jika kesemua ahli parlimen PR komited dan tidak ponteng.

Contoh yang nyata ialah kelulusan Akta DNA, penggantungan Gobind dari Dewan Rakyat, penolakan Bajet 2010 dan kini Akta Kg. Baru.

Cakapnya berdegar-degar tetapi tidak berakhlak/berdisiplin. Mutu kerjanya tahap mediocre. Itulah hakikat yang ada pada ahli parlimen Pakatan Rakyat!

Rakyat pilih kamu sebagai wakilnya untuk bekerja melawan BN di Parlimen, bukan untuk ponteng atau tidur. Diberi gaji dan elaun beribu-ribu, buat kerja kamu tak mahu. Teruk punya ahli parlimen. Ramai YB yang ponteng ini yang kena maki dengan rakyat sebab kamu-kamu telah menghampakan rakyat yang memilih dan mengundi kamu, para blogger yang tak dikenang oleh PR juga hampa dan kecewa kerana bersusah payah para blogger PR berkempen dan "berjuang" setiap hari setiap malam sepanjang tahun melawan BN untuk memenangkan kamu. Bukankah tahap binatang apabila kamu menang tapi kini tiba-tiba kamu khianat? Sama tahapnya kamu dengan wakil rakyat katak yang melompat itu. Sesen tak guna.

Mereka ini perlu bertanggungjawab menjelaskan kepada para penyokong mereka sebelum mereka dihumban keluar dari parlimen di dalam pilihanraya akan datang. GB bagi amaran: jangan main-main dengan dengan rakyat!


Firman Allah s.w.t.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ

Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan Rasul-Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya). Al-Anfal :27

TAMBAHAN

Hadith Nabi bermaksud:

Dari Abi Hurairah Radiallahu-Anhu : Dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : Tanda orang munafik itu ada tiga perkara iaitu jika ia berbicara sentiasa berdusta, dan apabila berjanji sentiasa mungkir janji, dan apabila diberi kepercayaan ia mengkhianatinya. (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari)

Bagi YB yang tidak ada alasan kukoh dan tidak ada uzur syari'e maka ke atas kamu hukuman yang berupa laknat Allah nanti kerana telah mengkhianati amanah yang telah diletakkan ke atas kamu oleh rakyat.

Berikut ialah komen pengunjung pengunjung yang rata-ratanya meluahkan rasa marah mereka dengan sikap dan perangai YB-YB Pakatan Rakyat tersebut:


ahmad said...

Senaraikan nama MP MP tersebut sebagai panduan rakyat semua. Mereka ini memang tidak lagi perlu diletakkan di Parlimen semasa PRU 13 nanti.
October 6, 2011 3:54 PM
------------------------------

Anonymous said...

kita marah ibrahim ali tidur di parlimen, tapi bila masa undi belah bagi beliau terjaga dan boleh mengundi

sedangkan mp pakatan tidur kat rumah. apa nak mengundinya? gentel karipap tak sudah2.... khinzir betol!

October 6, 2011 4:05 PM
------------------------------

Tokan said...

Saya turut kecewa...
October 6, 2011 4:06 PM
------------------------------

nina said...

setuju dengan ahmad ...nama lagi wakil rakyat bukan wakil diri sendiri .. kerjalah untuk rakyat
October 6, 2011 4:07 PM

------------------------------

Anonymous said...

blacklist semua yang suka ponteng tu .... tak amanah ....
October 6, 2011 4:09 PM
------------------------------

Anonymous said...

yang ponteng tanpa alasan kukuh patut disingkirkan dam PRU13. MP kena ambil berat dalam perbahasan.

October 6, 2011 4:26 PM
------------------------------

Anonymous said...

setuju ulasan gb.

Walaupun pedas, x patut yb PR hampakan rakyat yg memilih mereka.

Allah akan balas perbuatn mrk yg tiada alasan. Mati atas katil atau mati suul-khatimah sbb khianat.

October 6, 2011 4:28 PM
------------------------------

Anonymous said...

belum memerintah lagi, dah tiru perangai Bn. mampos rakyat macam ni. bn salah, pr pun sama.

pakatan rakyat perlu ada badan disiplin pantau kehadiran yb-yb di parlimen.


geram betul dgn mereka ni.
October 6, 2011 4:44 PM
------------------------------

dimble said...

melihat kepada senarai MP yg hadir, nampak sangat hanya PAS sahaja yg berminat memperjuangkan nasib orang Melayu.. bukan Kampung Baru saja, banyak kes lain dah.. mintak sangat lah pimpinan PAS jangan terlalu berlembut dengan DAP dan PKR..
October 6, 2011 4:55 PM
------------------------------

Anonymous said...

malang....amat malang sekali...kalaulah mentalliti ahli parlimen pakatan rakyat macam ni macammna nak tawan PUTRAJAYA...silap haribulan tangga PUTRAJAYA pun tak sempat pijak....tunggu belanjawan yg akan dibentangkan nanti....tak betul cara rakyat boleh turnning over memihak pada BN...
October 6, 2011 5:04 PM
------------------------------

Amuraria said...

CONTOH YANG DITIRU DARI BARUA BARUA BARISAN ! KINI PR PULAK NAK JADI MACAM BARUA BARUA PARTI PANDI KUTTY ,SETUJU GB NAMAKAN WAKIL YANG TIDAK HADIR DAN KITA MAKI SIANG MALAM SELAMA 40 HARI ! MUNGKIN AKAN JADI BAIK DARI AL KATAKI YANG WALAU TIDO BANGUN JUGA UNTUK UNDI PARTI PANDI KUTTY !
October 6, 2011 5:04 PM
------------------------------

Anonymous said...

suruh dia org pulang balik gaji dan elaun kpd rakyat. Haram makan gaji buta.
October 6, 2011 5:07 PM
------------------------------

Anonymous said...

Dewan rakyat bersidang bukan setaip hari...Dah memang kamu wakil rakyat...Datanglah ke dewan...Haramjadah punya YB..Cakap berdegar degar..Amanat rakyat buat main2 saja...Ko jawap la sendiri dengan Allah nanti...bagi ler alasan yang musabahhhh...
October 6, 2011 5:14 PM
------------------------------

tanda soal said...

saya 100% sokong cadangan ahmad, biar rakyat semua kenal satu persatu MP tersebut....
October 6, 2011 5:27 PM
------------------------------
Anonymous said...

Ramai MP Pakatan Rakyat ni memang pandai cakap aje.Waktu sessi Parlimen ramai yang keluar negeri,tak tau buat apa.Tugas asasi mereka diParlimen diabaikan.Ketua-ketua parti komponen Pakatan Rakyat baik ambil tindakan atas MP-MP yang ponteng ni.Cakap berdegar-degar nak kePutrajaya tapi tak ada komitmen yang mantap.
October 6, 2011 5:48 PM
------------------------------

Anonymous said...

bagus pendedahan GB ni sekarang supaya PR berhati-hati menamakan calon-calon nanti.
October 6, 2011 6:03 PM
------------------------------
Anonymous said...

Korang baru tau MP Pakatan Rakyat ni mcmana yaaa...dia org tau cakap je sana sini..buat PC sana sini..duk hentam sana sini..semua tk betul dia tau ckp..tp bila sampai masa mcm ni...lubang hidung tk nampak..

pahni yg mana tk mengundi tu ..akan cakap la..ada urusan sana sini..urusan keluarga sana sini..urusan itu ini..ketua parti masing..tk leh buat apa..tk panggil pun bawa surat tunjuk sebab..

Ntah2 ketua pun sama saja..
.
October 6, 2011 6:25 PM



Draw a Stickman! Let your adventure begin!

Posted: 06 Oct 2011 06:32 AM PDT

Mufti Perak Nasihat Putrajaya: Beri Kelantan Peluang ‘Uji’ Hudud

Posted: 06 Oct 2011 07:10 AM PDT

Tan Sri Harussani Zakaria menasihatkan pentadbiran Najib agar membenarkan undang-undang hudud dilaksanakan di Kelantan sebagai satu "percubaan" selepas kerajaan pusat terus dengan pendiriannya menyekat langkah sedemikian atas alasan peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

Menurut Mufti Perak, Putrajaya perlu memberi peluang kepada kerajaan negeri Kelantan pimpinan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melaksanakan hudud memandangkan undang-undang jenayah syariah Islam itu sudah digubal pada 1993.

"Kerajaan pusat perlu beri peluang kepada Kelantan untuk laksanakan hudud, Nik Aziz juga kata sudah bersedia... saya setuju dan sokong, cuma dari segi prosedur pelaksanaan perlu lengkap, lagipun nanti kalau kerajaan pusat tak benarkan nanti orang marah.

"Benarkan Kelantan laksanakan hudud, hudud bukan perkara senang nak dilaksanakan kerana banyak perkara perlu dipatuhi... benarkan sebagai percubaan untuk kita yang lihat bagaimana ia dilaksanakan dan kadar jenayah di Kelantan selepas ia dilaksanakan kemudian baru kita nilai," kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Harussani yang sebelum ini berusaha mewujudkan kerjasama politik antara PAS dan Umno, khususnya sejak selepas pilihan raya umum 2008 menegaskan, hukum hudud adalah tuntutan Islam dan ia perlu dilaksanakan sekiranya sudah bersedia.

"Kita nak kurangkan kadar jenayah, sekarang kalau kita lihat kalau merompak hukuman disebat dan dipenjara, jual dadah juga sama, tapi adakah mereka sudah insaf tapi kalau kudung tangan sudah pasti mereka akan berfikir dua kali... Islam laksana hudud, saya setuju," katanya.

Beliau juga berkata, hukum hudud hanya dilaksanakan ke atas umat Islam dan orang bukan Islam tidak perlu risau sekiranya ia dilaksanakan.

"Bukan Islam tiada kena mengena dalam hukum agama Islam, ia tidak akan dikenakan kepada bukan Islam," katanya.

Ditanya mengenai hukum hudud tiada dalam sistem perundangan negara, Harussani berkata "hal undang-undang saya tidak tahu, saya tak mahu cakap tapi saya setuju dilaksanakan hudud."

Nik Aziz yang juga Mursyidul Am PAS sebelum ini menegaskan untuk menegakkan hukum hudud dan penubuhan negara Islam walaupun mendapat tentangan hebat daripada DAP.

Beliau turut meletakkan harapan hukum hudud dapat dilaksanakan di negara ini sekiranya Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya umum ke-13.

Selain itu Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata PAS serius dalam melaksanakan undang-undang hudud dan mengakui orang bukan Islam termasuk DAP mempunyai hak untuk bersuara menyatakan pendirian masing-masing dalam perkara itu.

Pada 24 September lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menegaskan kerajaan pusat akan tetap menyekat sebarang usaha mahu melaksanakan hukum hudud — penegasan kedua oleh seorang perdana menteri Malaysia ke atas usaha kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS.

Penegasan sedemikian telah diberikan secara hitam putih oleh Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Nik Aziz yang juga Mursyidul Am PAS pada 1994.

Najib berkata undang-undang berasaskan hukum hudud tidak akan dilaksanakan di negara ini kerana realiti keseimbangan jumlah masyarakatnya tidak mengizinkan undang-undang sebegitu dikuatkuasakan.

Katanya, kerajaan kini telah pun mengambil kira prinsip "Maqasid Syariah" iaitu matlamat sebenar dalam pentadbiran untuk menyelesaikan permasalahan rakyat.

Ekoran satu kenyataan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad beberapa hari sebelum respons Najib itu, Nik Aziz memohon Najib agar menarik balik surat 1994 dan membenarkan kerajaan negerinya melaksanakan undang-undang itu jika benar-benar Umno ikhlas berjuang untuk agama. -TMI

Ulasan GB

Demikian apabila suara hati kebenaran dikeluarkan, sekalipun mufti itu bukan ahli PAS, tetapi hati kecilnya tidak menolak kebenaran yang perlu diluahkan: bahawa berilah peluang kepada Kelantan untuk melaksanakan hudud.

GB sudah ulas sebelum ini. Kata GB:

Kata Mahathir: "Dalam satu kes melibatkan seorang Islam dan seorang bukan Islam, orang Islam dihukum potong tangan dan bukan Islam dijel....adilkah itu. Bagi Nik Aziz adillah, bagi saya tidak adil.

"Kalau nak potong tangan, sama-sama kena potong tangan, kalau jel, sama-sama masuk jel. Jenayah sama hukuman pun patut sama.

Memang benar sebarang undang-undang atau hukum sepatutnya dikenakan "sama" untuk semua penduduk tak kira hukum Islam atau bukan.

Tetapi jika Mahathir & UMNO yang mengaku Islam sendiri menolak hudud, bagaimana hendak meyakinkan orang bukan-Islam terhadap hukum tersebut?

Itu sebab mengapa PAS hendak menjalankan hukum hudud kepada umat Islam terlebih dahulu. Untuk memperlihatkan keindahan dan keadilan undang-undang Islam. Kemudian apabila ianya diterima oleh semua, ada kemungkinan yang bukan Islam juga akan tertarik dan akan meminta hukum itu dilaksanakan kepada mereka.

Sama seperti perbankan Islam satu ketika. Pada awalnya masyarakat bukan Islam prejudis terhadapnya, tetapi apabila ia dilaksanakan, ramai pula yang bukan Islam turut menyertai sistem kewangan dan perbankan Islam yang tiada riba malah perbankan konvensyenal juga turut menyediakan produk-produk Islam
.



A Pictorial Essay Of Tunku Abdul Rahman's Old School Part 2

Posted: 06 Oct 2011 05:28 AM PDT

Here are more photos of Tunku Abdul Rahman's school in Bangkok. Part 1 of this post can be accessed at this link.

Photobucket

The Staircase


Photobucket

Lab for Students


Photobucket
 
Some apparatus he would have handled


Photobucket
 
 Tunku's Chair in "Missing Man's Formation"


Photobucket

The train yard where he would have played in. This is just across the street from the school


Dr. Michael Chick used Panasonic GF1

Lenses: 9-18mm Olympus

45mm Leica

14mm Panasonic


Thanks, Dr. Michael Chick, for these beautiful and artistically shot photographs.


Muka Melecur Akibat Rawatan Laser

Posted: 06 Oct 2011 05:21 AM PDT

Impian seorang suri rumah untuk mencantikkan wajahnya melalui rawatan laser bertukar menjadi mimpi ngeri apabila mengalami kesan melecur dan kerugian RM5,000.

Wanita dikenali sebagai Chao, 45, mendakwa beliau menjalani rawatan tersebut di pusat kecantikan di Kluang.

Menurutnya, dia melakukan rawatan tersebut dengan lima peringkat.

Bagaimanapun, selepas menjalani pembedahan kelima, hidungnya mengalami kesan melecur.

"Saya membuat aduan kepada doktor tersebut dan dia menawarkan rawatan dua rawatan percuma bagi mengatasi masalah tersebut malah berjanji keadaan akan pulih selepas itu.

"Tetapi pada 13 Mei lalu, selepas menjalani rawatan terakhir kesan melecur tersebut bertambah teruk," katanya di Wisma MCA di sini semalam.

Menurutnya, dia mengadu mengalami rasa sakit serta mukanya kepanasan tetapi tidak diendahkan doktor.

"Saya membuat aduan sekali lagi, tetapi pusat kecantikan tersebut menasihatkan saya supaya menjalani rawatan muka dan memujuk untuk membeli produk kecantikan wajah bagi tagani masalah itu, " katanya.

Menurutnya, dia menerima surat peguam mendakwa, tindakannya membuat aduan itu menjejaskan nama baik pusat kecantikan itu.

Dalam perkembangan sama, Ketua Jabatan Pengaduan Awam MCA, Datuk Michael Chong berkata, pihaknya akan melihat apa tindakan sewajarnya yang boleh diambil bagi membantu mangsa. berhubung perkara itu.

"Kita harap pusat kecantikan tersebut dapat menyelesaikan masalah itu secara baik bersama mangsa.

"Jika tidak kita akan mengambil tindakan yang perlu," katanya.


Serampang Dua Mata & Musut Dalam Selimut

Posted: 06 Oct 2011 04:12 AM PDT

Salam to all & good day,
Dalam zaman kerja sekarang, siapa yang pandai cakap dan kuat bodek dia memang boleh hidup, kalau x buat kerja pun dia masih boleh bernafas dengan baik, sedangkan orang yang kerja macam nak mampos bertungkus lumus siapkan kerja untuk bos dia masih tidak di hargai, macam-macam perangai aku lihat zaman sekarang, di tempat kerja aku banyak orang macam tu, hampir 9 tahun aku kerja kat sini dan macampmaca karenah manusia aku dah jumpa, cuma kadang-kadang tak nak campur je, janji kerja aku siap then tu dah bersyukur buat aku seharian bekerja ni.

Tapi membosankan orang yang selalu anggap diri dia tu hebat sangat, rasa kebal bila dia ingat dia macam bagus sangat, ada org macam ni dalam dunia lagi, heran kenapa dia harus berperangai macam tu, depan bos tunduk baik, belakang bos bukan main lagi, heran...dan heran....bila kerja lebih sikit je cakap bukan main, asik ada keje banyak, ada meeting kene attend dan kene wakil kan bos la, apa la, sedangkan itu dah memang dan tentu kerja dia, tapi dia nak bising-bising, kenapa dia nak bising? dia bising sebab dia rasa dia bagus, sebab dia yang hebat dan dia la bos, sedangkan kita ni kuli batak, dia je yang bagus nau.

Tapi orang yang cakap banyak dia la yang nothing, tong kosong, bunyi je lebih, tapi habuk pon tarak, dah la tong kosong, tapi mulut memang macam palat sangat, ketuk-ketuk ada je bunyi, rahsia orang pun dia nak heboh satu kampung, sampai semua orang tahu seseorang tu dapat apa dalam review tahunan ni, itu pun dia nak kecoh dan cakap dengan orang, memang benda tu rahsia, tapi dia nak jugak entertaint benda macam tu, sakit hati jugak dapat org macam ni kerja dalam satu team.

Ada bos lama aku call kelmarin, dia dulu bos aku, aku senang kerja dengan dia sebenarnya, tapi orang cakap kalau bos baik ni tak lama kerja, jadi memang betul, 3 tahun je dia kerja dia bongkau, dia dapat offer lebih baik dari sini, then dia pergi, bulan lepas dia ada call aku, dia ajak aku kerja kat tempat dia, dia cakap dia boleh berunding dengan aku, dia nak aku join dia sebab dia kenal aku, sebab dia tahu macam mana cara aku bekerja dan sebagainya, jadi aku bukan nak cakap besar la, kalau aku kerja, bukan sekadar 100% aku berikan , malah lebih daripada itu aku akan fokus dengan kerja aku kalau aku betul-betul berminat dengan kerja yang aku buat sekarang atau dulu.

Jadi aku sharing benda baik dengan kawan, sorang ni pun aku cakap la dengan dia, walaupun aku tahu perangai dia memang palat, jadi aku ingat dia just senyap dan kalau dia minat nak join pon aku tak kisah la, sebab rezeki buat apa nak kedekut kalau dapat kebaikkan biarlah sama-sama kan, tadi aku jumpa seoarang kawan, kawan ni kawan aku jugak dan kepada mangkuk palat ni, jadi kawan ni pon tanya aku, dia cakap kawan aku si X ada tak citer pada ada keje baru dan bos aku ni ada call si X ni, aku terkejut beruk la, sebab tetiba je org lain punya cerita, tetiba dia dapat nama, dah sorang kawan ni siap cakap kalau aku cabut dia pun nak ikut, aku cakap bos tu yang call aku, dan bukan dia call si mangkuk X ni, jadi nampak macam si mangkuk X macam nak dapat nama, dia nak sangat hebohkan citer konon nya dia lah yang bagus sorang.


A Pictorial Essay Of Tunku Abdul Rahman's Old School Part 1

Posted: 06 Oct 2011 03:31 AM PDT

I have the deepest respect for Tunku Abdul Rahman, Malaysia's first Prime Minister. My Uncle Owen Chung (a descendant of Chung Keng Kwee) was his busom buddy, golf partner and aide-de-camp. As a little girl, I remember visits to his house at Jalan Air Rajah and treasure the many stories that my uncle told me, not forgetting the testimonial he wrote for me when I graduated.

According to Wikipedia:

Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj was born on February 8, 1903, in Alor Setar, Kedah. Tunku was the twentieth child of Sultan Abdul Hamid Halim Shah, the twenty-fifth ruler of Kedah. Tunku's mother was Che Manjalara , the fourth wife of Sultan Abdul Hamid . Together with his mother and her other children, Tunku lived in the pagoda. As soon as he was old enough , Tunku ran outside the palace enclosure to play with boys of his own age who lived in the town. His mother strongly disapproved of it but she was too preoccupied with caring for the Sultan and Tunku's nurses were unable to control him . At that time , cholera and malaria disease were very common all over Kedah and at least two of Tunku's brothers and elderly sister died from cholera while Tunku himself suffered from intermittent attacks of malaria until he left for London in 1920 .

When Tunku was four years old , he was vaccinated . Although he tried to elude his mother's servants , he was finally caught and taken to his grandmother's room where the painful inoculation. When Tunku was about six years old , one day , as he was toasting keropok , (Fish fritters) in his mother's kitchen , a lit fragment of firewood fell on his left ankle and burnt him. It was extremely painful. Tunku wishing to conceal the accident from his mother , wrapped a cloth around his ankle and hoped that it would heal. But the wound turned septic and it was three years before it healed completely and Tunku was able to resume his football games outside the palace.

When Tunku was nine years old , He was circumcised together with seven other boys who were his playmates from town. The event took place in a room in the palace complex. The Royal Circumciser performed the minor operation in only a few seconds , but the healing was slow . All the patients , including Tunku remained in the palace for three weeks. Malay and Javanese shadow plays were performed nightly for their entertainment.

Tunku's formal education started when he ws about six years old at the only Malay elementary school in Alor Setar . His mother had hoped that the school would keep him out of mischief but he often ran away from class. When a small English Medium school was opened by a teacher named Mohamad Iskandar , Tunku's mother sent him there instead. In the afternoon , Tunku was taught to read the Al-Quran. When Tunku's eldest brother , Tunku Yusuf returned to Alor Setar from England , he realised that Tunku was not making any progress in his studies. He decided to take Tunku with him to Bangkok by sea from Singapore in 1913. In Bangkok , Tunku was admitted to the Debsirin School , where lessons were taught in Siamese. Tunku was never lonely because he possessed an unrivaled capacity of making friends with people of all communities. His best friend was Tavil Guptarak. They attended the same school and were inseparable. Tunku Yusuf spent his time on military operations against bandits. In 1915 , he contracted pneumonia in the jungle and died on his return to the Siamese capital. Tunku then returned to Kedah accompanied by his brother's widow. His mother sent him to study in the Penang Free School. it was here that Tunku began to developed a keen interest in his studies and twice obtained a double promotion.

This evening, it is a great privilege to share the following photographs and information about Tunku's school in Bangkok courtesy of  Dr.Michael Chick.

The school is commonly called Debsirin. It is an error because it is written as "ThepSirin" in Thai. This is the same name as "Krung Thep", to describe Bangkok. Krung Thep means "City of Angels", just like "Los Angeles" City of the US. The school started in 1885, when the first gas powered car was invented in 1885 by Gottlieb Daimler.

This school is situated downtown Bangkok, just across the street from the Hualamphong Railway Station. aka "Sethani Roht Fai Hualamphong" in Thai.

For non-Malaysians, Tunku Abdul Rahman was the first Prime Minister of Malaysia.

It is perhaps important to note that he went to ThepSirin School exactly 100 years ago.



Photobucket

The write-up about him in the School's Yearbook

Photobucket

 His personal letter to the school


Photobucket

View of the old building from the new 

Photobucket


 Passing the gate which leads to the old Building
 Photobucket
View of the Old building. This section would be converted into a Museum in June 2012


Photobucket

View of the old building from just beyond the main gate


Photobucket
View of inside the Main-Foyer of the school

Photobucket
Left-Wing of the School

Photobucket
 The Classroom where he studied

Photobucket
The office he was called into for discussions with teachers


BN Boleh Kalah Dalam PRU13 - Chandra Muzaffar

Posted: 06 Oct 2011 03:58 AM PDT

Barisan Nasional (BN) bukan sekuat yang disangka. Penganalisis politik, Dr Chandra Muzaffar yang berkata demikian menjelaskan, BN boleh dikalahkan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) jika pembangkang menggunakan strategi yang betul.

"Pada 2008, pembangkang sudah berjaya menafikan penguasaan dua pertiga BN dalam Dewan Rakyat. Ini kali pertama berlaku dalam sejarah negara, BN gagal mengekalkan majoriti dua pertiga.

"Pada saya, kekalahan BN di banyak kerusi pada masa itu bukan atas sebab pembangkang kuat tetapi kerana berlaku masalah dalam BN sendiri," katanya.

Antara sebab itu, kata Chandra yang juga bekas Timbalan Presiden Parti Keadilan Nasional (sebelum ditukar kepada PKR) ialah kerana pemimpin BN sering menganggap mereka berada dalam zon selesa dan akan sentiasa mendapat sokongan rakyat.

"Mereka terlupa pada masa itu faktor ekonomi tidak berpihak kepada mereka. Kenaikan harga minyak menyebabkan hidup rakyat semakin terhimpit, menyebabkan mereka marah kepada kerajaan. Undi protes banyak membantu memenangkan calon pembangkang pada pilihan raya itu," katanya.

Chandra berkata, pemimpin BN bagaimanapun kini dilihatnya sudah tersedar bahawa mereka perlu sentiasa mendekati rakyat untuk memastikan apa yang berlaku pada PRU-12 tidak lagi berulang.

"Kita dapat lihat keadaan semakin baik bagi BN yang dibuktikan menerusi kemenangan dalam beberapa pilihan raya kecil kebelakangan ini," katanya.

Menurut Chandra, undi orang Melayu yang kembali semula kepada BN semakin meningkat, begitu juga orang India.

"Ini menunjukkan BN berada di landasan yang betul," katanya.

Berbanding kerusi Parlimen yang menurutnya BN berpeluang untuk kembali menguasai majoriti dua pertiga, Chandra bagaimanapun mengakui sukar untuk meramal keupayaan BN merampas semula pemerintahan negeri yang kini di bawah PR.

Pada 2 Oktober lalu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu kenyataan meramalkan peluang BN untuk menang dan kekal berkuasa jika PRU-13 diadakan dalam masa terdekat, boleh dianggap tipis.

Katanya, ini berikutan masih wujud pelbagai gejala negatif dalam parti komponen utama BN, Umno seperti budaya cantas mencantas yang kini berada pada tahap kritikal.


Congratulation Tan Sri but we lost a great TALENT again

Posted: 06 Oct 2011 02:32 AM PDT

My accidental encounter with Tan Sri Hassan Marican, Petronas' ex-chief executive and president was rather amazing and wonderful. We were at a wedding reception at a hotel. One of our friends intended to introduce us to Tan Sri but it may be improper or not very polite if we just walked up to his VIP table. So our friend went to inform and asked his permission. To our surprise, Tan Sri stood up, walked to our table to say hallo to us and chat for a while telling us that our mutual friend used to mention about us. This showed how great this person is, not proud, humble and friendly.

Source of the following news:MInsiderHassan Marican appointed director of US oil giant By Lee Wei Lian

KUALA LUMPUR, Oct 6 — Ex-Petronas CEO Tan Sri Hassan Marican, who left the national oil company last year because of friction with the Najib administration, has accepted another directorship outside Malaysia, this time at US oil and gas giant ConocoPhillips.

Since leaving Petronas at the beginning of last year, Marican has accepted several directorships with Singapore GLCs including at Sembcorp, SembCorp Marine and Singapore Power.

Marican was widely credited with turning Petronas into the only other state-run major international player in the oil and gas space apart from Norway's Statoil.

ConocoPhillips said today that Marican was appointed as a new outside director effective December 1, 2011.

ConocoPhillips is a global integrated energy company. The company is headquartered in Houston with approximately 29,900 employees, US$160 billion (RM506.05 billion) of assets and US$244 billion in annualised revenues as of June 30, 2011.

Marican was part of the board that had appeared to have clashed with Prime Minister Datuk Seri Najib Razak back in late 2009 over the appointment of a former senior aide as a Petronas director despite the prime minister having absolute powers in board appointments.
It was reported then that the former aide — Omar Mustapha — was rejected twice and was appointed only after Najib had put his foot down.

Petronas had also decided not to sponsor the Malaysian-backed Lotus F1 Racing team, going instead with the Mercedes Formula One team.

Marican was widely credited with turning Petronas into the only other state-run major international player in the oil and gas space apart from Norway's Statoil.

The former Petronas chief stepped down on February 2010 after 15 years with the company and was appointed a director with Singapore GLC Sembcorp Industries by June.

Marican's flurry of overseas appointments also come at a time when Malaysia is grappling with a chronic brain drain that threatens to derail its developed country ambitions.

ConocoPhillips is a global integrated energy company. The company is headquartered in Houston with approximately 29,900 employees, US$160 billion (RM506.05 billion) of assets and US$244 billion in annualised revenues as of June 30, 2011.

Hassan Merican from Wikipedia, the free encyclopedia.

Tan Sri Dato Sri Mohd Hassan Marican is a former President and Chief Executive Officer of Petronas, an oil conglomerate in Malaysia and the world. Period of service – contracts from 1989 to February 9, 2010.
Born on October 18, 1952 in Sungai Petani , Kedah.
Primary school in Ibrahim in Kuala Lumpur . Secondary schools in the
Malay College Kuala Kangsar
in 1971
His wife Puan Sri Noraini Mohamed Yusoff
Worked as audit manager at Touche Ross & Company in London (1972-1980). Then back to Malaysia and worked in the firm Hanafiah Raslan & Mohamed / / Touche Ross & Co. (1980-1989).
Called to work with Petronas (1989-1995). Naib Presiden Kanan (Kewangan) Petronas Gas Berhad (1991–). Senior Vice President (Finance) Petronas
Gas Berhad
(1991 -). Pengerusi Petronas (1995–2010). Petronas Chairman
(1995-2010). Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas
Dagangan Berhad
(1995–). President and Chief Executive Officer of Petronas
Trading Limited
(1995 -).Hassan with Petronassince 1989 as Senior Vice President of Finance.On August 1, 1991, was appointed chairman of Petronas Gas Berhad.  Fellow at the Institute of Chartered Accountants in England and Wales.  Member of Malaysian Institute of Accountants .  Board Member of
Petronas. He was the chairman of Petronas Trading Limited and Malaysia
International Shipping Corporation Berhad
(MSIC). He is also chairman of Engen Limited, South Africa, a subsidiary of Petronas.Became the President and Chief Executive Officer in February 1995. Became Acting Chairman in 2004 to 2010. UTP from Institut Teknologi Petronas (ITP) at New York Cityestablished since April 1995.Members of the board of the Malaysia-Thailand Joint Authority for the development of the Exclusive Economic Zone (EEZ) near the Gulf of Siam and South China Sea.

Several well-dap oil and gas at petronelum. Kelantan government is now demanding royalties from the Kelantan-Thai border.

Become a member of the international development for the Republic of South Africa which was launched by South African President , Thabo
Mbeki
.

Other contributions

Hassan become Pro Chancellor University Technology Petronas (UTP), which is located in Seri Iskandar , Tronoh , Perak . UTP was established on Jan 10, 1997.

He became a Board of Trustees of Freedom Award in 2009. This award is
given by category of Education and Community; Environment Health, Science and Technology.

The board of directors Kedah State Development Corporation (1986-1994). Members of the People's Trust Council (MARA). Panel Committee Pension Trust Fund investments.

Anugerah Awards

1997 awarded the Chief of Setia Mahkota (PSM) which carries the title Tan Sri. Bintang Darjah Seri Paduka Mahkota Terengganu (SPMT)

(1996) ;Darjah Sultan Mahmud Terengganu Yang amat Terpuji (DSMT) (1992) ; Panglima Negara Bintang Sarawak (PNBS) (2003)
membawa gelatan Dato Sri.Chief Sarawak (PNBS) (2003) brought gelatan Dato Sri.

The French government awarded "Commandeur De La Legion D'Honneur" (2000).

Vietnam Government awarded "Friendship Medal" (2001).

University awarded Doctor of Engineering in 2001.

Related articles

Like this:

Be the first to like this post.


Waspada: Wang Palsu Berlegar, Penjual Burger Dah Terkena

Posted: 06 Oct 2011 03:05 AM PDT

Peniaga Burger Buat Laporan Polis Terima Duit Palsu

YAN, Seorang peniaga Rabu membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Yan di sini setelah mensyaki menerima duit palsu daripada seorang remaja lelaki yang membeli burger di gerainya semalam.

Azhar Ahmad, 36, dari Kampung Titi Raga berkata remaja itu membayar dengan wang RM50 bagi enam burger yang dibelinya.

Katanya kejadian itu berlaku kira-kira 10 malam dan waktu itu terdapat ramai pelanggan sedang menunggu giliran untuk mendapatkan burger masing-masing menyebabkan beliau tidak memberi tumpuan sepenuhnya terhadap status duit itu.

"Budak lelaki tersebut datang dengan sebuah kereta. Dia yang pandu bersama seorang kawan, dan dia telah memesan sebanyak enam biji burger berharga RM11.

Setelah siap dia bagi duit tersebut, pada masa dia bagi duit, saya dapat rasa lain macam sahaja apabila pegang duit itu, tetapi saya tidak mengesyaki apa-apa sebab masa itu pelanggan ramai, sibuk siapkan pesanan semua," katanya kepada pemberita di sini Rabu.

Azhar berkata beliau menyedari bahawa duit itu disyaki duit palsu selepas 20 minit kemudian, setelah selesai memenuhi pesanan semua pelanggan yang datang pada malam tersebut. -- BERNAMA

Guna Wang Palsu: Wanita Dihadapkan Ke Mahkamah

SHAH ALAM: Seorang wanita dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, pada Khamis atas tuduhan menggunakan sekeping wang palsu RM100 untuk membeli sepasang kasut di Uptown Kota Damansara, Petaling Jaya dekat sini, pada Ahad lepas.

H. Malini, 21, dari Sungai Petani, Kedah, bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Hakim Mohd Fadhir Harun.

Tertuduh yang tidak bekerja didakwa melakukan kesalahan itu kira-kira pukul 11.30 malam pada 2 Oktober lepas dan dituduh mengikut Seksyen 489B Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Iswa Tonie yang mengendalikan pendakwaan mencadangkan agar tertuduh dibebaskan dengan jaminan RM10,000 serta seorang penjamin.

Malini, yang tidak diwakili peguam, bagaimanapun memohon mahkamah mengurangkan jumlah jaminan atas alasan dia perlu membayar sewa bilik sebanyak RM450 dan tidak mengetahui bahawa wang itu adalah palsu.

Hakim Mohd Fadhir kemudian membenarkan tertuduh dibebaskan dengan jaminan RM5,000 serta seorang penjamin dan menetapkan 10 November untuk sebutan semula kes. -BERNAMA




RUU Kg. Baru: PR Kalah Di Parlimen Kerana Ramai MP Pakatan Yang Ponteng. Suweh!

Posted: 06 Oct 2011 02:02 AM PDT

Pakatan gagal sekat rang undang-undang Kg Baru

Ahli Parlimen Pakatan Rakyat gagal menyekat Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu 2011 apabila rang undang-undang itu diluluskan menerusi undi belah bahagian.

Undian itu yang diminta sendiri oleh pihak pembangkang menyaksikan 72 ahli parlimen menyokong manakala hanya 28 yang tidak bersetuju rang undang-undang itu dibacakan untuk kali kedua.

Undian belah bahagian dibuat selepas Dr Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai) mengemukakan usul itu kepada Yang DiPertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia (kiri), yang kemudiannya membenarkan undian itu selepas berpuas hati usul itu memenuhi syarat Peraturan Mesyuarat yang memerlukan persetujuan 15 anggota parlimen.

Suasana agak kecoh sebaik loceng dibunyikan apabila ahli parlimen Pakatan yang kelihatan 'terlalu yakin' akan dapat menggagalkan rang undang-undang itu mengejek wakil kerajaan yang mula berlari masuk untuk memenuhkan korum.

Bagaimanapun, sebaik sahaja keputusan diumumkan Pandikar Amin, beberapa anggota pembangkang yang kecewa terus meninggalkan dewan.

Terdahulu, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin ketika menggulung rang undang-undang itu berusaha keras mempertahankan peruntukan dalam rang undang-undang itu bagi penubuhan Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu.

Beliau menegaskan bahawa penubuhan perbadanan itu tidak sesekali berniat untuk mengambil tanah sesiapa di kawasan tersebut.

Katanya dengan nada penuh emosi berkata, penubuhan perbadanan itu sebaliknya hanya sebagai pemudah cara untuk membangun dan memajukan orang Melayu di kawasan itu.

Menurutnya kerajaan sudah meluluskan empat syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang semuanya berkepentingan bumiputera iaitu Permodalan Nasional Berhad (PNB), Lembaga Tabung Haji (TH), Perbadanan Putrajaya dan Permodalan Hartanah Berhad untuk membangunkan Kampong Bharu dan mempastikan kepentingan Bumiputera terpelihara.

"Kita tidak memberi ruang syarikat swasta untuk ambil alih tanah orang Melayu di Kampong Bharu kecuali dengan persetujuan mereka.

"Kalau tak ada perbadanan, bagaimana hendak bantu mereka yang tidak mampu untuk membangunkan sendiri tanah masing-masing," tegasnya.

Rang undang-undang itu yang dikemukakan untuk bacaan kali pertama pada Isnin antara lain bertujuan menubuhkan Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu dengan tanggungjawab melaksanakan dasar, arahan dan strategi berhubung pembangunan dalam kawasan Kampong Bharu.

Perbadanan itu juga berperanan untuk menggalak, merangsang, meningkat, memudah dan menyelaras pembangunan dalam kawasan Kampong Bharu.

Semasa sesi perbahasan sebelum itu, dakwaan 'jual Melayu' yang dilontarkan seorang anggota Parlimen kerajaan kepada wakil rakyat PAS mencetuskan pertikaman lidah dan menjadikan sesi perbahasan rang undang-undang itu yang 'panas'.

Keadaan itu berpunca apabila Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) yang mencelah perbahasan Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan), mendakwa perbentangan rang undang-undang itu sebagai cubaan Barisan Nasional (BN) dan Umno untuk menggadaikan orang Melayu.

Ekoran itu, Bung Moktar membalas dakwaan tersebut dengan mengatakan bahawa PAS yang sebenarnya menjual orang Melayu kerana parti itu mendewa-dewakan komunis sebagai pejuang.

"Yang menjual orang Melayu ialah PAS...dalam dewan ini Melayu pun kena jual...Batu (Tian Chua) jual. Hasrat murni kerajaan diputar belit.

"Kita (Barisan Nasional) tidak akan aniaya Melayu, Cina, India. Kita bangun bersama-sama untuk masa depan negara kita," katanya.

Dakwaan Bung Mokhtar itu menyebabkan beberapa ahli parlimen Pakatan bangun untuk membantah dan mendesak ahli parlimen Kinabatangan itu menarik balik kenyataannya menyebabkan keadaan menjadi hingar-bingar.

Pertikaman lidah antara ahli parlimen kerajaan dan pembangkang berterusan kira-kira lima minit sebelum Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Ronald Kiandee bertindak mengetuk penukul keadilan sebanyak tiga kali dan meminta semua ahli parlimen bertenang.

Bagaimanpun cubaan Ronald gagal mententeramkan keadaan apabila masih ada ahli parlimen yang terus bertikam lidah, termasuk Khalid Abdul Samad (PAS-Shah Alam) yang mengemukakan Peraturan Mesyuarat dan meminta Bung menarik balik kenyataannya kerana mendakwa Bung Mokhtar telah mengeluarkan banyak kenyataan yang menghina.

"Sepanjang perbahasan, Kinabatangan tuduh kita dijual sedangkan perbahasan berhubung Kampong Bharu. Yang hendak dijual ialah orang Kampong Bharu oleh Umno.

"Dia keluarkan banyak perkataan menghina, saya rasa ia satu cara perbahasan yang tak Parlimentarian," katanya.

Keadaan itu menyebabkan Ronald terpaksa mengambil ketetapan bahawa tidak ada sebarang pelanggaran Peraturan Mesyuarat berlaku, kerana berpendapat Bung Mokhtar tidak bermaksud menjual sesiapa, sebaliknya menyifatkan ahli parlimen Shah Alam itu membuat terjemahan secara literal.

- Bernama

Sementara itu, bercakap di lobi Parlimen malam tadi, Mahfuz berkata PAS sekali lagi menegaskan, pembangunan Kampung Baru perlu dibuat dengan cara yang telus supaya tidak ada mana-mana pihak khasnya pemilik tanah yang terasa mereka dizalimi.

Sehubungan itu, katanya yang dipetik Harakahdaily, PAS mempertikaikan kewujudan tiba-tiba empat GLC yang akan menguruskan pembangunan Kampung Baru malam tadi sedangkan rang undang-undangnya baru semalam diluluskan.

Empat GLC berkenaan adalah Lembaga Tabung Haji, Permodalan Nasional Berhad, Putrajaya Holding dan Permodalan Hartanah Berhad dan satu lagi akan dinamakan dalam masa terdekat.

"Bagaimana sudah ada senarai GLC yang akan terlibat dalam perbadanan ini sedangkan Rang Undang-undang baru diluluskan sekejap tadi," katanya.

Mahfuz berkata, Pakatan Rakyat tidak menolak pembangunan namun mahu ianya diuruskan secara telus dan melibatkan wakil penduduk sendiri.

"Beberapa kali kita tegaskan, kita tidak menolak pembangunan di kawasan Melayu tapi kita tidak mahu pembangunan itu akhirnya meminggirkan orang Melayu sendiri.

"Esok media arus perdana akan mainkan Pakatan Rakyat tolak pembangunan dan tak mahu Melayu maju.Kita nafikan perkara itu dan kita minta kerajaan benar-benar ikhlas nak majukan kawasan Melayu, bukan komersil semata-mata," katanya.

Ulasan GB

Undian itu yang diminta sendiri oleh pihak pembangkang menyaksikan 72 ahli parlimen menyokong manakala hanya 28 yang tidak bersetuju rang undang-undang itu dibacakan untuk kali kedua.

Hanya 28 sahaja ahli parlimen Pakatan Rakyat yang menentang RUU Kg. Baru? GB tertanya-tanya kemana perginya ahli-ahli parlimen PR yang lain yang kesemuanya berjumlah 75 orang?

Banyak kali kejadian di dalam undi belah-bagi, PR kalah di dalam Dewan Rakyat yang sepatutnya tidak berlaku jika kesemua ahli parlimen PR komited dan tidak ponteng.

Contoh yang nyata ialah kelulusan Akta DNA, penggantungan Gobind dari Dewan Rakyat, penolakan Bajet 2010 dan kini Akta Kg. Baru.

Cakapnya berdegar-degar tetapi tidak berakhlak/berdisiplin. Mutu kerjanya tahap mediocre. Itulah hakikat yang ada pada ahli parlimen Pakatan Rakyat!

Rakyat pilih kamu sebagai wakilnya untuk bekerja melawan BN di Parlimen, bukan untuk ponteng atau tidur. Diberi gaji dan elaun beribu-ribu, buat kerja kamu tak mahu. Teruk punya ahli parlimen. Ramai YB yang ponteng ini yang kena maki dengan rakyat sebab kamu-kamu telah menghampakan rakyat yang memilih dan mengundi kamu, para blogger yang tak dikenang oleh PR juga hampa dan kecewa kerana bersusah payah para blogger PR berkempen dan "berjuang" setiap hari setiap malam sepanjang tahun melawan BN untuk memenangkan kamu. Bukankah tahap binatang apabila kamu menang tapi kini tiba-tiba kamu khianat? Sama tahapnya kamu dengan wakil rakyat katak yang melompat itu. Sesen tak guna.

Mereka ini perlu bertanggungjawab menjelaskan kepada para penyokong mereka sebelum mereka dihumban keluar dari parlimen di dalam pilihanraya akan datang. GB bagi amaran: jangan main-main dengan dengan rakyat!

GB sudah ulas dulu di dalam kes Akta DNA. Petikan:

Sikap sambil lewa serta tidak bertanggungjawab ahli parlimen Pakatan Rakyat amat diksalkan apatah lagi apabila terdapatnya kes-kes yang memerlukan penglibatan mereka seperti undian belah bagi seperti di atas.

Akta DNA tersebut mampu ditolak oleh Parlimen seandainya pihak ahli parlimen Pakatan Rakyat hadir kesemuanya sewaktu pengundian dijalankan tetapi hampir separuh dari mereka mengabaikan peranan dan tanggungjawab mereka kepada rakyat dan negara.

Kita kesal dan kita meminta agar wakil rakyat yang tidak hadir tanpa sebab yang menasabah itu didedahkan supaya mereka meletakkan jawatan lantaran pengkhianatan mereka kepada pengundi Pakatan Rakyat, atau setidak-tidaknya mereka tidak perlu lagi di pilih di dalam pilihanraya akan datang.


Firman Allah s.w.t.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ

Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan Rasul-Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya). Al-Anfal :27


262 tear gas munitions used on July 9 protesters

Posted: 06 Oct 2011 12:25 AM PDT

Photo & article from http://www.malaysiakini.com/news/177860 (By S Pathmawathy, 6.10.2011)
More than 262 tear gas canisters were used to disperse the Bersih 2.0 rally participants on July 9, a written reply given to Parliament says.
Replying to a question from Segambut DAP parliamentarian Lim Lip Eng, the Home Ministry said 226 tear smoke shells (TS shells) - which are fired with tear-gas launchers - and 36 tear smoke grenades (TS grenades) - which are hand thrown - were used against the protesters. "The costs of the TS shell and TS grenade are RM79.76 and RM135 (each), respectively," Home Minister Hishammuddin Hussein said. The government spent a total of RM22,855.76 on the ammunition, he said. "Both the tear gas types is made in the United States by ALS Technologies Inc," he added.
Lim had also asked on the total participants arrested during the rally and their breakdown according to gender, race and age, as well as the action taken against them. "A total of 1,509 - 1,412 males and 97 females - were arrested. "From of the total, 1,435 were Malays, 21 Chinese, 29 Indians and 24 others," said Home Minister Hishammuddin Hussein.
Action taken? Unknown
Over half or 761 of the those nabbed were between the age of 11 to 35, while 645 individuals were age 36 to 60. The remaining 103 were above the age of 61. The reply, however, fail to state the action that was taken against them after arrest.
On Tuesday, the government said that it had spent over RM2 million to deploy over 11,000 police personnel to clamp the Bersih 2.0 rally. The amount spent on handling the rally in Kuala Lumpur included deployment of personnel from police contingents nationwide to aid the KL contingent, Hishammuddin had said.
Bersih 2.0 had led more than 10,000 people from across the nation to march the streets of the capital in their demand for electoral reform. The authorities have since been fiercely criticised for their mishandling of the rally while dozens of photographs and videos alledging police abuse had been spread online.
Related news: RM23,000 in tear gas hurled at Bersih marchers http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/rm23000-in-tear-gas-hurled-at-bersih-marchers/
RM22,885 spent on tear gas during Bersih rally, says ministry http://www.thesundaily.my/news/168188


ANWAR’S TRIAL TO CONTINUE WITHOUT PM NAJIB AND ROSMAH CALLED AS WITNESS

Posted: 05 Oct 2011 11:59 PM PDT

Finally, the trial judge Mohd Zabidin Mohd Diah set aside the subpoena filed by Anwar Ibrahim to commit PM Najib and wife Rosmah Mansor to take the witness stand in the on-going Anwar's sodomy trial. Trial judge reasoned the meeting that Saiful had with Najib/Rosmah before the former had launched a police report is irrelevant to the trial; hence the trial judge allowed Najib/Rosmah's application and ordered the trial to continue. Najib/Rosmah are now freed of ever being summoned to the court as witness to face the defence at any time during the on-going trial.

This decision may surprise many (for better or for worse) but one has to have faith and trust in our judiciary that the on-going trial will be fair and just. We read the controversies surrounding the judiciary in the past especially that affecting the incumbent AG and the previous IGP, especially of the many allegations made by the former KL CID Chief Mat Zain Ibrahim, that has raised doubts concerning the professional credibility of both the AG and the former IGP, that remains unchallenged by both till this day.

Whatever be the final outcome of Anwar Ibrahim's sodomy trial, my only hope is to see that the trial will not end up in another 'Reformasi Movement' of the kind experienced in 1998.

CRUSADE AGAINST CORRUPTION


Fisher-Price – Newborn to Toddler Rocker – My favourite baby gear

Posted: 05 Oct 2011 11:27 PM PDT

I have been blogging as a Mom for the past 3-4 years and throughout the entire time, most FAQ that I got are regarding (1) tips on baby feeding and diet and (2) tips on baby stuff.

Although until today I can hardly believe that other Moms actually refer to me (read : Crazy Dee) about baby food recipes and ways to get their kids to eat right, I do think that I have a tip or two to share on baby's stuff.

As my close friends would now, I have this weakness when it comes to getting things for my son, and boy oh boy, doesn't Miki has a LOOOOOT of stuff! It is just me that is too lazy to write a review on some of the things that I feel very good and high in quality for the sake of sharing with fellow parents.

One of the stuff that I would like to recommend is Newborn to Toddler Rocker  by Fisher-Price (NBTTR). I find it really useful and how I wish I have gotten this rocker much-much earlier when Miki was a newborn.


Chillex watching TV…

This multi-usage baby gear does more than just rock babies to sleep; it also assists with feeding our babies and also allows these lil munchkin to learn-through-play. I remember when Miki was really tiny, I strapped him in his rocker/car seat, it worked fine but the car seat was kinda heavy! NBTTR however, is so light that I can easily move it around the house, kitchen/dining room during meal times, living room during playtime and upstairs when I need to go to the bathroom!

What is it with the Mom going to the bathroom pulak you may wonder… But come on people! MOM AND DADS POOPS TOO!  So when we need to spend a few minutes on the throne or in the shower, how do we ensure our baby is not rolling off the bed, crawling under the table and getting herself hurt?

NBTTR can solve that issue, because it can keep your baby safe and entertained at the same time. This rocker has a safety restrain to keep lil munchkin from falling off, it has no sharp edges and it has Low Profile Frame – this feature allows the rocker to easily be adjusted to a low position so it becomes a comfortable and secure bedding. This will support your baby's fragile neck as she falls fast asleep. Most importantly, it can support up to 18 kilos of weight!

Recalling my experience, Miki's rocker/car seat was also pretty much safe (until he was about one year old only, after that he became too strong, bounced and it toppled over) but it didn't come with any entertainment features.

NBTTR is equipped with a toy bar that don't only keep you baby busy playing with it while you are busy watching ANTM but it also helps make lil munchkin smarter without you realizing it! How awesome is that?

This pic makes me wanna have another baby!

The toy bar is designed in such a way that it promotes Eye-hand coordination ( gets baby to learn how to use both visual and mental skills that will train her to control her muscles to initiate movements through repetitive play);
Visual Stimulation (eye-catching toys of contrasting colors, patterns, designs, curves and symmetry will help promote your baby's visual development so they can gain better control of their own movements and slowly learn to interact with their new environment) and Auditory Stimulation ( a sound-rich environment is important to stimulate your baby's learning and growth)

Although a baby's hearing is well developed at birth, their sense of hearing is still not as refined as adults but this will continue to develop through their infancy period. They say it is advisable for parents to sing or talk to their children while jingling the musical toys as sets an important foundation for speech and language development.

Other features that I find very cool and I almost never thought of is called Calming Vibrations. When I found out about this, I went wowww….. Coz this rocker actually produces sleep-inducing sounds which will remind your baby of the sounds that they used to hear while they were in the womb! Amazing!

Turn on the switch and baby gets rocking!

This is me sometimes ago when I was a Minah Salleh LOL

And it rocks of course (nama pun rocker), in gentle rocking motion to further coaxes the fussiest of babies to fall asleep with minimal effort. I have met some parents that will deny altogether that their babies need rocking and can just go to sleep once placed on the bed but come on…. We know sometimes even the easiest baby gets cranky and need extra rocking that maybe can go on for hours! So instead of using the old buai kain with spring that you hang from the ceiling, why not use this rocker? It is so much more stylo, trust me! hehe

Now although Miki is already three years old, 17 kilos and as tall as my waist, he still lepaks on NBTTR that functions as a comfortable and stationary toddler chair. Since we got this rocker, Azman and I have more room on the couch to do other things coz Miki will be chilling there, crossing his legs and laughing to Spongebob and playing on the Ipad at the same time. Isn't life swell, Miki?

The seat is machine-washable, easily foldable and the rocking and vibrations work on 1D alkaline battery. This is one of the most innovative baby gears that I come across, and speaking through experience, it would help busy parents a lot in juggling baby-care and house chores at the same time.

The multicolor Newborn to Toddler Rocker is now available in leading department stores, toy stores and hypermarkets nationwide at the retail price of RM349.90.

Makes a great baby shower gift as well! :)

 

 


Question is 'Is MCA and not were beauties for real?'

Posted: 05 Oct 2011 11:00 PM PDT


 
The presence of seven glamorous-looking young women at the MCA Youth annual general meeting (AGM) last Saturday turned heads of delegates and made the front pages of several newspapers the next day.
The seven led a group of women who strutted into the hall single-file, smiling for the cameras before being ushered to their seats after being cued by the AGM chairperson.


Bila Umno nak tolong Melayu?

Posted: 05 Oct 2011 10:58 PM PDT

Apabila PM menyatakan kuota Bumiputera akan dimansuhkan pada pelancaran NGO Majlis Tindakan Ekonomi Melayu Bersatu (MTEM) untuk melahirkan Melayu baru abad ke-21, semua rakyat menunggu penuh harapan, sama ada PM berkata benar atau akan bertukar nada dan irama sekali lagi?

Tetapi yang timbul dalam hati kecil saya pula adalah selama 54 tahun merdeka dan 41 tahun berkuota Bumiputera, kenapa kebanyakan orang Melayu masih diselubungi kemiskinan bandar apatah lagi luar bandar?

Jadi bila Umno nak tolong semua Melayu? Mari kita lihat pendekatan diambil selama ini untuk membangunkan ekonomi orang Melayu.

Pada tahun 70an, DEB dilahirkan untuk menghapuskan kemiskinan melalui kuota, kemudian pada 90an lahir pula Wawasan 2020 untuk memajukan negara melalui industri berat yang memang 'berat sebelah' keuntungannya dan pada dekad 2010 pula lahirnya Model Ekonomi Baru yang hanya baru pada nama dan lama sama saja pada isi serta kroninya.

Apa yang jelas, ketiga-tiga dasar perdana ini gagal untuk membawa kemajuan ekonomi saksama kerana dasar-dasar ini hanya menjadi alasan untuk kroni berselindung menjadi 'orang tengah' sahaja sementara pelaksanaannya yang berat sebelah dan tidak sama rata, tidak sama rasa dan tidak sama adil adalah untuk semua Melayu lain.

Sebaliknya, rasuah dan ketirisan berdasarkan Dasar Mengkronikan dan bukan Merakyatkan Ekonomi telah memperlihatkan RM50 bilion daripada RM52 bilion saham untuk Bumiputera hilang dijual mudah dan murah, 80 peratus daripada 40 peratus atau 2.4 juta isi rumah berpendapatan rendah kurang RM3,000 sebulan adalah Melayu, 80 peratus daripada lebih 400,000 penganggur adalah Melayu, 80 peratus daripada 80 peratus tenaga kerja berpendidikan SPM atau lebih rendah tanpa kemahiran adalah Melayu dan 80 peratus daripada lebih 1.6 juta peminjam yang hutang PTPTN juga Melayu.

Adakah ini pencapaian yang sepatutnya kita banggakan hasil daripada kuota? Sekiranya Umno ikhlas dan komited untuk menolong semua Melayu menjadi Melayu abad ke-21, Umno mesti bawa reformasi ekonomi dan politik melalui satu revolusi pendidikan yang dapat dilaksanakan melalui pendekatan lompatan gergasi (quantum leap) dan lonjakan paradigma (paradigm shift) dengan menubuhkan satu Tabung Pelaburan Pendidikan Nasional yang akan memacu dan menggandakan usaha pendidikan rakyat secara luar biasa dan luar lingkungan. Inilah strategi lautan biru (blue ocean strategy) yang akan menebus maruah dan mengangkat martabat bangsa melangkau abad ke-21.

Revolusi pendidikan ini bakal melahirkan masyarakat berilmu, mampu bersaing dalam dunia tanpa sempadan dan bangunkan sosioekonomi secara mampan.

Peruntukan tahunan yang dijangkakan untuk menjayakan Tabung ini ialah sebanyak RM20 bilion setahun atau lebih kurang 3 peratus KDNK purata setahun.

Tabung ini yang dirancang untuk berfungsi selama 10 tahun dengan dana RM200 bilion keseluruhannya akan menawarkan lebih 5,000,000 biasiswa dan bantuan pelajaran ke institut pengajian tinggi di dalam dan luar negara, geran penyelidikan dan pembangunan berganda, insentif guru dan pensyarah yang lumayan, membina beribu perpustakaan kecil sebagai pusat ilmu masyarakat dalam dan luar bandar, pembangunan pendidikan teknikal yang menyeluruh, latihan kemahiran golongan pekerja berkualiti dan peningkatan teknologi maklumat untuk pendidikan yang berkesan.

Sumber dana untuk Tabung ini ialah daripada empat sumber asas, iaitu pertama, sumbangan bermandat 20 peratus keuntungan tahunan selepas cukai daripada Petronas dan GLC, kedua daripada sumbangan Pengagihan dan Penstrukturan 20 peratus Ekuiti Bersenarai dan Tidak Bersenarai Bumiputera ke dalam tabung, ketiga daripada sumbangan hasil cukai khusus keuntungan besar peneroka bukan Petronas di dalam Medan Minyak Pinggiran negara (Marginal Oilfileds) dan keempat daripada sumbangan swasta dan peribadi yang dikecualikan cukai.

Sumber dana paling besar adalah daripada khazanah minyak negara yang mesti digunakan untuk mendidik modal insan anak-anak kita yang menjadi khazanah sebenar negara.

Sememangnya Revolusi Pendidikan ini menjadi ujian sama ada Umno memang benar-benar menolong semua orang Melayu atau hanya segelintir kroni Melayu.

Sebagai tanda ikhlas, mari kita lihat jika gagasan Tabung Revolusi Pendidikan ini diberi perhatian, disebut dan dirujuk oleh PM dalam pembentangan bajet Jumaat ini atau sebaliknya.

(Pertama kali disiarkan di Sinar Harian, 5 Oktober 2011)


Steve Jobs (1955-2011)

Posted: 05 Oct 2011 10:19 PM PDT

Apple Steve JobsApple co-founder Steve Jobs has died of pancreatic cancer. He was 56.

I have never bought any Apple products, but pretty accustomed to it as all my siblings are Apple fans. Collectively we have three iPhones, five iPads, a couple of iMacs and at least half a dozen of iPods (new and old).

I'm not sure if it's right to describe Jobs as a GREAT. He made some cool stuffs but to be frank his innovations are more of luxuries instead of necessities. That being said, he changed the lives for those who are lucky enough to afford the items. And the world has indeed became a bit more interesting because of his presence. RIP.

Steve Jobs (1955-2011) from YeinJee's Asian Blog


Kes Adik Balik Pakai Baju Terbalik: Bekas Atlet Cuba Rogol Gadis 15 Thn Dalam Tandas

Posted: 05 Oct 2011 11:54 PM PDT

Kuala Terengganu - Seorang bekas atlet olahraga dan bola baling Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) Terengganu mengakui, akibat terpengaruh dengan filem lucah yang ditonton sebelum ini, mendorong dirinya cuba merogol teman wanitanya yang baru berumur 15 tahun di dalam tandas perempuan di Bukit Keluang Beach Resort, Besut, 25 September lalu.

Pengakuan itu diluahkan tertuduh, Mohd Norazlan Razak, 20, dari Kampung Baru Serada, Kuala Terengganu semasa disoal hakim, Datuk Zainal Abidin Kamarudin sebelum hukuman dijatuhkan terhadapnya selepas mengaku bersalah di bawah Seksyen 376/511 Kanun Keseksaan itu di Mahkamah Sesyen di sini, semalam.

Selepas mendengar dan mempertimbangkan rayuan tertuduh, Zainal Abidin membenarkan tertuduh yang sebelum ini pernah mewakili Terengganu dalam MSSM dari 2005 hingga 2008 itu, dibebaskan dengan bon jaminan berkelakuan baik selama tiga tahun dengan cagaran sebanyak RM2,000 oleh seorang penjamin.

Berdasarkan kertas pertuduhan, pada 25 September lalu jam antara 4 pagi hingga 5 pagi bertempat di dalam sebuah tandas perempuan di Bukit Keluang Beach Resort, Besut, tertuduh telah cuba merogol mangsa, 15, tanpa kerelaannya.

Dengan itu, tertuduh didapati telah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 376/511 Kanun Keseksaan yang boleh di penjara minimum lima tahun dan maksimum 30 tahun dan disebat, serta bagi Seksyen 511 Kanun Keseksaan pula, tempoh penjara yang dikenakan tidak lebih daripada setengah daripada tempoh yang lama sekali ada diperuntukkan bagi kesalahan itu jika disabitkan kesalahan.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwaraya, Zulfazliah Mahmud manakala tertuduh diwakili peguam bela Sofian Ariffin.

Mengikut fakta kes, tertuduh yang bekerja sebagai pembantu tukang masak cuba merogol mangsa yang dikenali sejak dua tahun itu di dalam tandas perempuan di Bukit Keluang Beach Resort, Besut dengan menindih mangsa selepas membuka seluar dan baju yang dipakainya.

Bagaimanapun, perbuatannya terbantut selepas menerima panggilan telefon daripada kakak mangsa yang menghubunginya untuk meminta bantuan mencari mangsa yang disedari hilang di rumah kira-kira jam 4 pagi, susulan pintu dapur didapati tidak berkunci serta mendapati mangsa tiada di dalam bilik tidurnya selepas dibuka menggunakan kunci pendua.

Walaupun mangsa telah pulang ke rumah sejurus mengetahui dirinya dicari keluarga, namun perbuatan tertuduh berjaya dihidu oleh keluarga mangsa selepas mendapati mangsa telah memakai seluar serta baju terbalik.


Setelah didesak, akhirnya mangsa menceritakan kejadian sebenar kepada keluarganya lalu kakaknya itu telah membuat laporan polis di Balai Polis kampung Raja, Besut dan hasil pemeriksaan Pegawai Perubatan Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, Kelantan mendapati terdapat sedikit kesan kemerahan pada bahagian luar kemaluan mangsa tetapi tiada sebarang kesan koyakan serta kesan kemasukan pada kemaluan mangsa. -SH

Berita sebelum ini
klik untuk baca







Mahkamah Tolak Sepina Ke Atas Najib & Rosmah, Implikasi Pertemuan Najib-Hakim?

Posted: 05 Oct 2011 10:19 PM PDT

Liwat II: Mahkamah tolak sepina ke atas Najib, Rosmah

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor tidak akan tampil ke mahkamah sebagai saksi pembelaan dalam perbicaraan kes liwat II.

Ini berikutan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang hari ini menolak sepina yang menuntut mereka hadir sebagai saksi pembelaan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketika membenarkan permohonan Najib dan Rosmah bagi mengketepikan sepina itu, Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah, memutuskan mereka adalah tidak relevan dan bukan saksi utama dalam perbicaraan itu.

"Justeru, saya benarkan permohonan itu dan arahkan perbicaraan disambung," katanya.

Najib dan Rosmah diwakili oleh peguam Ghazi Ishak, Hisyam Teh Poh Teik, Salehuddin Saidin, M Athimulan dan Affifuddin Mohd Afifi.

Pihak pembelaan telah cuba mewawancara Najib dan Rosmah pada Ogos lalu tetapi mereka enggan menjadi saksi pembelaan dan berkata akan hanya tampil jika disepina.

Namun apabila sepina dikeluarkan, mereka memilih untuk mengketepikannya pula.

Sepina meminta perdana menteri tampil itu bertujuan mendapatkan penjelasan berhubung mesyuarat pada 24 Jun 2008, berikutan satu pertemuan yang diaturkan oleh pembantu Najib, Datuk Khairil Annas dengan pengadu kes itu, Mohd Saiful Bukhari Azlan. -mk

Ulasan GB

Ia sudah dijangka. Ini adalah implikasi dari pertemuan Najib dengan para hakim pada awal bulan September lalu. GB sudah ulas dahulu di SINI. Petikan:

Istana Keadilan masih mengikut telunjuk eksekutif. Itulah persepsi rakyat.

Bagaimanakah hakim-hakim boleh bertindak dengan adil dan saksama jika mereka kini sedang tidak dapat membebaskan diri dari rasa "terhutang budi" kepada Perdana Menteri dengan menjemputnya untuk bersama-sama di dalam satu pertemuan di Istana Keadilan?

Muslihat apa yang ada disebaliknya? Malah rakyat berpendapat lawatan Najib dilihat cuba untuk memanipulasi institusi kehakiman. Hakim-hakim hendak dijadikan pak angguk-pak angguk kepada kehendak PM? Kedatangan Najib ke Istana Keadilan dilihat untuk "membeli" minda para hakim supaya mudah untuk diperlembukan.


Walau apa pun, integriti Najib selaku Perdana Meenteri telah tercemar dan hancur berkecai. Pertama kali seorang PM disepina untuk hadir ke mahkamah, kemudian takut untuk menghadirinya, sekalipun pada awalnya beliau "telah campurtangan" dengan mengadakan pertemuan dengan Saiful yang kononnya pertemuan itu untuk membincangkan biasiswa untuk Saiful menyambung pelajarannya. Penipuan yang amat ketara.

Najib boleh lepas sekali. Tetapi bukan setiap kali. Najib boleh lepas hari ini. Tetapi bukan hari-hari depan yang menanti.



No comments: