Thursday, November 17, 2011

Go For Residence Based Elections

Go For Residence Based Elections


Go For Residence Based Elections

Posted: 17 Nov 2011 09:29 AM PST

The following article by KJ John is from Malaysiakini HERE.

Go For Residence Based Elections 

My column this week will be based on my presentation to the parliamentary select committee on one idea for improved free and fair elections.

Below was the content of my presentation on behalf of the NGO, Oriental Hearts and Mind Study Institute (OHMSI).

Living a life integrated with integrity

The electoral reform opportunity can become a strategic agenda to assign, and give political rights to all Malaysians to live a life of destiny and dignity.

Destiny calls us to be accountable and responsible finally to God. Dignity is living that opportunity with responsibility and accountability driven by uprightness, honour and mutual respect within the nation state.

When Mikhail Gorbachev introduced his concept of perestroika to the Russians, he defined the concept as 'unity of word and deeds', in the book with the same title.

This was a different kind of reformation which he hoped for and sought for his nation crippled by dualistic ways of acting and living. Indeed (Malaysiankini columnist) Josh Hong called dualistic living, fake Malaysia!

Can the next six months therefore also afford Malaysians the opportunity to "redefine our concept of thought and life action?"

We can think of it as integriti hidup dan telusan jiwa! or living a life integrated with integrity; a life so open and transparent, that no one doubts another's serious intentions, as Malaysian citizens.

Transparent living

Many Malaysians have more than one residential or correspondence address. The common truth however is that no human can live and work in two different locations at one and the same time.

Therefore, one possible clear and important issue in the election registration and reform process could be the selection and use of one's residential address as the basis of one's electoral constituency.

One can work in KL and vote in Sabah or Kelantan, but this intent must become public, specific, made intentional and therefore made explicit to the registration department.

The MIC Putera Wing also made an equivalent proposal to change the age for updating registration cards from 18 years of age to 21, and therefore use the new date and address for automatic registration of all voters.

Twenty one is our age of political maturity, although one could argue for 18 as well.

Such a registration with the National Registration Department then becomes the new source and basis of registering one's residential address and therefore also one's nearest potential polling booth location.

That also makes one's chosen registration address wilfully the place of one's voting because this is where one chooses to exercise one's political choices and decisions.

In the longer term, unless this is changed wilfully again, it also becomes the basis for one's death and burial and final removal from the voter's list.

Improved model

In the improved model, the police will report on deaths and thereby removal from the polling list.

This selective voting and living address created by residency will negate the current non-transparent movement between one's lived life and voting booths that happens regularly today.

Therefore, in this model, one cannot simply choose to register permanency where one does not have a personal postal or residential address, and the same also becomes one's permanent address for all other formal purposes, like paying local bills or tax related payments.

This will address many problems related to integration with integrity within a given locality; for example, for residential privileges and local taxes.

Even one's car registration would therefore use this same address. The same address would apply for the paying tithes and all local taxes.

Theoretically therefore, if one has four wives and therefore four homes, one has to select the public and therefore published residential address for all other legal and formal purposes.

In biblical times, for this same reason Joseph and Mary had to return to their home town to be available for the Roman population census.

In Malaysia too, we undertake a census every 10 years. It is possible that the foundation and basis of our population census is today distorted because of this lack of consistency and authenticity in the definition of one's permanent residential address.

My appeal to the minister and all other members of the select committee was that they consider this proposal to make the change which will afford all Malaysians the opportunity to live lives of dignity and destiny and to honour God through their lives.

The change may be fundamental in many ways and may need some time for all the requisite changes. But we believe it will move us towards a more authentic and transparent lifestyle; one hopefully integrated with integrity!

Finally, this system will in the longer term even allow for a third tier of elections, to select local representatives at the municipal council to help resolve all localised issues and then to negotiate their appropriate resolutions.

May God Bless Malaysia!


T-ara – Cry Cry music video & pics

Posted: 17 Nov 2011 08:34 AM PST

Korean pop group T-ara has released a new mini-album, Black Eyes (Cry Cry), on November 11. The music video is technically part-one of a 30-minute mini-movie, featuring actors Cha Seung-won and Ji Chang-wook. Alternatively, check out the shorter dance practise video (with complete song, just below) instead…


There's more, read the full post »

T-ara – Cry Cry music video & pics from YeinJee's Asian Blog


Girls’ Generation SPAO Winter 2011

Posted: 17 Nov 2011 07:38 AM PST

[Kejam] Gadis Dikurung Untuk Paksa Gugurkan Kandungannya

Posted: 17 Nov 2011 08:45 AM PST

Serdang: Seorang ibu bersekongkol dengan anak lelakinya berusia 17 tahun untuk mengurung seorang remaja perempuan dalam bilik rumah mereka sebelum memaksa mangsa menggugurkan kandungan berusia dua bulan hasil hubungan sulit dengan remaja lelaki terbabit. Gambar hiasan.

Remaja perempuan berusia 16 tahun yang masih bersekolah dilaporkan hilang oleh keluarganya dan dikurung dalam satu unit kediaman di pangsapuri di Puchong, sejak dua minggu lalu.

Mangsa yang mengandung dua bulan hasil hubungan terlarang dengan teman lelakinya yang tidak lagi bersekolah juga berdepan maut apabila dipaksa menelan pelbagai ubat-ubatan bagi menggugurkan kandungannya.

Menurut sumber polis, mangsa keluar dari rumah ibunya di Kajang pada 30 Oktober, kira-kira jam 8 pagi sebelum dibawa ke rumah teman lelaki dan dikurung serta dipaksa tinggal sebilik.

Katanya, ketika teman lelaki bersama ibunya ke tempat kerja, mangsa dikurung dan dilarang meninggalkan rumah hingga mereka pulang.

"Mangsa dipaksa menggugurkan kandungan bagi mengelak diketahui jiran mengenai hubungan sumbang mereka," katanya di sini, semalam.

Sumber berkata, mangsa sebelum ini sanggup tinggal bersama kerana terpedaya dengan janji manis teman lelakinya yang mahu bertanggungjawab dan berkahwin dengannya.

Namun, janji tidak ditunaikan, malah mangsa dipaksa menggugurkan kandungan.

"Perbuatan kejam dua beranak itu membuatkan mangsa tertekan dan cuba melarikan diri dengan keluar dari rumah, namun hampa selepas semua pintu dikunci dari luar.

"Mangsa kemudian menjumpai alat jalur lebar milik teman lelakinya sebelum menghubungi ibunya melalui e-mel," katanya.

Katanya, kira-kira jam 5 petang kelmarin, ibu mangsa bersama beberapa anggota polis ke rumah terbabit sebelum memecahkan pintu besi dan membawa pulang gadis berkenaan.

Mangsa bersama ibunya membuat laporan di Balai Polis Serdang, di sini, bagi tindakan lanjut.

Sementara itu, Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah mengesahkan menerima laporan berhubung kes berkenaan. -hm


IGP macam tidak tahu pasal SPRM serah kes NFC

Posted: 17 Nov 2011 07:17 AM PST

By Clara Chooi
November 17, 2011
Ismail said he has not received anything from the MACC on the matter. — File pic
SHAH ALAM, Nov 17 — Tan Sri Ismail Omar today deflected questions on the National Feedlot Centre (NFC) "cattle condo" scandal, saying he has yet to receive any report from the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).

"So far, I've not received anything yet," he said when pushed for an answer by a group of reporters who accosted him as he was leaving the Selangor police contingent's Deepavali celebration here this afternoon.
The Inspector-General of Police (IGP) initially appeared surprised when asked to comment and pointed out that the matter was a Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) case.

When informed that the MACC had passed the case to the police to handle, Ismail said he would have to check on the matter before issuing any statement. He left the function at the Selangor police headquarters here without further comment.

MACC said on Monday it would not probe the controversial RM10 million purchase of a condominium by the federally-funded NFC project, claiming it was a case for the police to handle as it involved an offence under the Penal Code.

In a statement, the agency said it had already referred the case to the police, adding that this was in line with advice from the Anti-Corruption Advisory Board to only investigate offences under the MACC Act.

PKR was first to claim of corruption in the purchase of the multi-million ringgit condominium belonging to the National Meat and Livestocks Corporation (NMLC), a company wholly-owned by Datuk Seri Shahrizat Jalil's family.

Its secretary-general, Saifuddin Nasution, said the luxury apartment at One Menerung, Bangsar, was recorded by NFC, a cattle-farming project managed by the minister's family, as part of a RM83 million "loan" to NMLC.

But Umno Youth chief Khairy Jamaluddin savaged the party for the allegations, claiming the condo was bought as an investment when the NMLC found itself with excess funds when the government ran out of funds to develop satellite cattle farms.

The Auditor-General's Report released last month had criticised the NFC, pointing out that it was now "in a mess". The report said production in 2010 was only 3,289 head of cattle or 41.1 per cent of the target set.
Agriculture Minister Datuk Seri Noh Omar, however, responded on October 31 that the project was a success and had met its targets.

As usual, nothing unsual about the slow-motion action or total inaction coming from the government agencies that seem to be always protecting the powers that be.


[Video] Bolasepak Sukan SEA: Malaysia 1 Indonesia 0 [updated]

Posted: 17 Nov 2011 06:44 AM PST

Malaysia mengalahkan Indonesia 1-0 dalam perlawanan yang menentukan siapakah yang layak menjuarai Kumpulan A dalam aksi temasya Sukan SEA yang ke-26. Dengan keputusan itu Malaysia berjaya menjadi juara bagi Kumpulan A.

Gol Malaysia dijaringkan oleh gerakan solo yang menarik oleh Syahrul Azhuari pada minit yang ke 17 di separuh masa pertama (sila tonton video di bawah)

Dengan kemenangan itu, Malaysia mengumpulkan 10 mata setelah menjadi juara Kumpulan A manakala Indonesia di tempat kedua dengan 9 mata.

Di dalam perlawanan separuh akhir nanti yang akan di adakan pada hari Sabtu, Malaysia akan menentang Naib-Juara Kumpulan B iaitu Myanmar dan Indonesia will menentang Vietnam, iaitu Juara kumpulan B.

Laporan zikrihusaini bermula:
Separuh masa kedua:

Minit ke 45: Dah mula!!! Alamak asakan dari Bonai pemain no25. Memang tangkas dia. Nasib baik kurang sikit jer lagi. Fuhhh.

Minit ke 51: Sepakan percuma buat malaysia. Dan mendapat sepakan sudut kali ke 8.

Minit ke 52: Bahaya!!! Cross dari Bonai ke tengah. Nasib baik tak kemas shoot pemain indonesia tadi. Cepat2 diclearkan oleh Muslim Ahmad.

Minit ke 55: Hampir2 gawang dibolosi sekali lagi. Fuhh bonai. Pemain yang harus di mark nih!!! KFC dah tertewas tadi. Terselamat pintu gol malaysia kali ini.

Minit ke 56: KFC cemerlang menangkap bola hasil tandukan dari pemain indonesia.

Minit ke 57: Izzaq faris dilayangkan kad kuning. Peluang tadi. Sikit jer lagi.

Minit ke 58: Irfan Fazail OUT, K Gurusamy IN!!

Minit ke 60: Fandi othman tidak teragak-agak membuat try. Meelepasi palang gol dalam 2cm jer.

Minit ke 61: Pertukaran pemain indonesia. Tak sure siapa.

Minit ke 64: KFC injured. Pergelangan kaki agak tergeliat. Harap tidak serius lah. Come on malaysia cari gol lagi wei!!

Minit ke 66: Berlaku dua kali kekasaran oleh pemain indonesia. Kad kunign diberikan. Ramdani pemian no 11. Kesian baddrol bakhtiar. Muka Ong kim swee masih lagi resah ketika ini.Sepakan percuma disempurnakan oleh Baaddrol. Tepat, tetapi terlalu jauh.

Minit ke 67: Azwari dijatuhkan. Pemain no17 dilayangkan kad kuning. Memang dioarang nak injuredkan pemain malaysia ker??? Tak boleh jadi nih!!

Minit ke 68: Ong Kim swee tak boleh masuk kawasan padang. Aduii.. Harap takda masalah walaupun Jurulatih takda.

Minit ke 69: Hantaran terlalu kuat buat Syahrul untuk mengejar bola. Ada pemain indonesia pulak injured. Satu demi satu, insiden berlaku.

Minit ke 72: Diego pemain no 24 dilayangkan kad kuning. Sudah 3 kad kuning dilayangkan buat pemain indonesia.

Minit ke 73: Syahrul Azwari dibengkes lagi.!! Terjahan yang pantas oleh pemain no 5 dari indonesia.Sepakan percuma dari baddrol bakhtiar, sedikit jer lagi izzaq faris nak cuil bola tuh sikit lagi.

Minit ke 74: Pertukaran pemain , Lucas M OUT, OKTO IN.

Minit ke 76: Offside dah buat indonesia.

Minit ke 77: K gurusamy dipersalahkan kerana menolak pemain indonesia dari belakang. Alamak sepakan sudut buat indonesia, terkena kaki muslim ahmad.

Minit ke 78: Pertukaran dari Nazmi OUT, Fakri IN. Bahaya tandukan berbisa dari indonesia. Nasib baik atas palang sikit.

Minit ke 80: Come on malaysia cari gol lagi. Bahaya jugak nih.

Minit ke 81: Pemain no 11, terlepas bola dan out. Marah jurulatih indonesia. Fakri shakrani, membuat kekasaran. Sepakan percuma buat indonesia.

Minit ke 83: Malaysia terlepas peluang. Syahrul Izwari membuat hantaran kepada k gurusamy. Tetapi berjaya, diclearkan oleh pemain indonesia. Sepakan sudut buat Malaysia. Izzaq faris, alamak

Minit ke 84: Ong kim swee menggunakan teknologi, walkie talkie. BErhubung dengan jurulatih dibawah. Pemain, malaysia dipersalahkan mahali. Sepakan percuma buat diaorang.

Minit ke 86: Baddrol bakhtiar dilayangkan kad kuning. Adui!!! Sepakan percuma buat indonesia. Nasib baik pertahanan dah lama jaga.

Minit ke 87: Keadaan padang pun agak menyedihkan. Ada pemain jatuh tiba-tiba, takda orang bengkes.

Minit ke 89: Ruginya izzaq faris. Hantaran yang baik dari fandi othman. Dia tergelincir tadi.

Minit ke 90: 5 minit masa tambahan.




Benarkah Najib Pemimpin Sederhana?

Posted: 17 Nov 2011 05:45 AM PST

Mampukah UMNO membuang sifat ekstremis untuk menjadi sederhana menjelang Perhimpunan Agung UMNO agar selari dengan laungan Datuk Seri Najib Razak di luar negara yang mahu semua agama menentang puak pelampau?

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata, ini merupakan persoalan yang membingungkan rakyat Malaysia kerana tuntutan kaum dan agama melampau yang wujud hari ini datangnya dari didikan UMNO, termasuk melalui lidah rasminya Utusan Malaysia.

"Bolehkah Najib menjadi Perdana Menteri yang sederhana sedangkan beliau membenarkan Utusan Malaysia memfitnah, menimbulkan kebencian kaum dan agama serta membuat tuduhan tidak berasas bahawa DAP mempunyai konspirasi menubuhkan negara Kristian?

"Bila Najib di luar negara, beliau akan meletakkan dirinya sebagai penentang puak pelampau, tetapi di dalam negara beliau langsung tidak melakukan apa-apa langsung sejak 31 bulan untuk menyederhanakan pelampau kaum dan agama,"
katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur berkata demikian sebagai respon kepada Persidangan Antarabangsa Pergerakan Kesederhanaan Global (GMM) yang akan berlangsung di Kuala Lumpur pada 17 Januari depan, sebulan selepas Perhimpunan Agung UMNO 2011.

Najib memperkenalkan GMM pada Persidangan PBB ke-65 tahun lepas dengan agenda menentang fahaman pelampau dan menggesa golongan sederhana dari semua agama mengamalkan semangat keamanan dan pragmatisme.

"Bolehkah Najib melepasi ujian ini sebagai Perdana Menteri yang sederhana pada perhimpunan agung UMNO nanti, sebelum Persidangan Antarabangsa GMM pada bula seterusnya?" kata Kit Siang. – Roketkini

Najib rasmi Seminar Pemahaman Wasatiyyah, 1Malaysia

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri dan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak akan merasmikan Seminar Kebangsaan Pemahaman Wasatiyyah dan 1Malaysia pada 26 November sebelum Perhimpunan Agung Umno di sini.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan, berkata seminar itu akan mengupas lebih mendalam maksud Wasatiyyah dan kaitannya dengan Gagasan 1Malaysia yang diilhamkan Najib.

Katanya, istilah Wasatiyyah secara mudahnya bermaksud "pemikiran tidak ekstrem" seperti yang diamalkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) dalam mentadbir negara.

"Wasatiyyah ini adalah satu gerakan yang dipelopori oleh Datuk Seri Najib dan sentiasa disebut oleh beliau bukan hanya dalam negara tetapi juga di luar negara dalam ucapan beliau, terbaru di Hawaii, Amerika Syarikat.

"Ia kini menjadi perhatian pemimpin luar tetapi sebelum ia laku di luar negara, dalam negara ini sendiri ia perlu difahami oleh pimpinan dan juga rakyat dan kaitannya dengan Gagasan 1Malaysia," kata Ahmad pada sidang akhbar mengenai seminar berkenaan di sini, hari ini.

Ahmad menjelaskan kefahaman terhadap Wasatiyyah perlu kerana istilah itu kini diertikan sebagai kesederhanaan, pertengahan dan perimbangan.

Seminar julung kali mengenai Wasatiyyah anjuran UMNO itu akan berlangsung di Dewan Tun Dr Ismail, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.
"Lebih 1,000 kad jemputan sudah dihantar dan sehingga kini lebih 600 peserta mengesahkan kehadiran mereka," katanya.

Peserta terdiri daripada kalangan pemikir, ahli akademik, warga korporat dan wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Ahmad berkata, mereka termasuk presiden International Movement for a Just World, Dr Chandra Muzaffar, bekas ketua pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia, Datuk Dr Syed Ali Tawfik Al-Attas.

"Antara aspek yang akan dibincangkan ialah bagaimana konsep Wasatiyyah diguna pakai dalam pelaksanaan pentadbiran agama dan bagaimana organisasi boleh memanfaatkan amalan kesederhanaan," katanya. Sekretariat seminar itu boleh dihubungi di talian 03-40436433. - BERNAMA


Ulasan GB

Firmanullah s.w.t.:


Dan demikianlah Kami jadikan kamu satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia dan Rasulullah pula akan menjadi saksi kebenaran perbuatan kamu. Dan tiadalah Kami jadikan kiblat yang engkau mengadapnya dahulu itu, melainkan untuk pengetahuan Kami tentang siapakah yang mengikut Rasul serta membenarkannya dan siapa pula yang berpaling tadah. Dan sesungguhnya (peralihan kiblat) itu amat berat (untuk diterima) kecuali kepada orang yang telah diberikan Allah petunjuk hidayah. Dan tidaklah Allah akan menghilangkan (bukti) iman kamu. Sesungguhnya Allah amat melimpah belas kasihan dan rahmat-Nya kepada orang (yang beriman). Al-Baqarah:143


Ummatan wasatan - Mengikut kitab-kitab tafsir yang muktabar seperti Kitab Tafsir At-Tabari, Fi Zilal Al-Quran, Al-Munir, Al-Sayuthi dan Al-Qurthubi, "wasat" (akar kata wasatiyyah) ialah adil.

Jika ada yang mentafsirkan dengan "pertengahan" atau "sederhana", ia menyimpang dari maana sebenar "wasatiyyah".

Dan jika mahu juga diterima wasatiyyah itu sebagai pertengahan atau sederhana, maka Rasulullah itulah contoh tauladan wasatiyyah yang sebenar.

Mengikut keseluruhan ajaran Islam itulah yang sebenarnya di katakan wasatiyyah.

Justeru itu, wasatiyyah bukan bererti terimaajaran Islam separuh, tolak separuh supaya dapat dikatakan "sederhana".

Wasatiyyah bukan bererti boleh mengizinkan pemimpin berlaku curang kepada rakyat. Bukan bererti boleh menekan rakyat dan berlaku zalim sesuka hati. Bukan bererti boleh membiarkan isteri membogelkan kepala tanpa bertudung, bukan bererti boleh menangkap orang memberi tazkirah ugama sesuka hati, bukan bererti mengutamakan bangsa sendiri dengan menekan bangsa lain.

Yang menghairankan pemimpin yang bercakap tentang wasatiyyah sendiri bukanlah seorang pemimpin yang "sederhana" sepertimana yang dia maksudkan. GB tak perlu dedahkan keaibannya tetapi masing-masing sudah sedia maklum keidupan "kebangsawanan" sang perdana menteri yang kos penyelenggaraan Seri Perdana sahaja adalah RM1.89 juta setahun. Wasatiyyah?


This fridge looks a whole lot like the iPad

Posted: 17 Nov 2011 04:21 AM PST


'Cattlegate': For BN, business as usual by Mariam Mokhtar

Posted: 17 Nov 2011 04:15 AM PST

The MP on the fiddle
The cow jumped over the moon
Khairy laughed to see such sport,
And Noh cow-ed like a buffoon

'Cattlegate' has exposed the Women Family and Community Development Minister, Shahrizat Abdul Jalil's ill-advised foray into the cattle business. Shahrizat and her family are alleged to have misappropriated the taxpayers' money; with RM250 million for the National Feedlot Corporation (NFC), an RM800,000 overseas junket and a further RM10 million to purchase a luxury condominium in Bangsar.

Shahrizat's husband operates the NFC and her three children, Izran, 27, Izmir, 31, and Izzana, 25 are chief executive and executive directors. Malaysians who believe that either she or Prime Minister Najib Abdul Razak, would accept responsibility and resign over this sordid affair, can moo till the cows come home. At least President Nixon was more honourable in Watergate.

Before leaving for Saudi Arabia, Najib refuted allegations that the NFC had misused public funds. On his return, the PM swopped his desert whites for more casual beach gear as he headed for Hawaii to attend the annual Asia Pacific Economic Cooperation (Apec) summit. The opposition accuses Najib of spending too much time abroad and neglecting business at home. With such criticism, is it any wonder that he prefers to be overseas? His next stop is Bali for the East Asia Conference.

The onerous task of calming public outrage was handed to Najib's deputy, Muhyiddin Yassin . Perhaps Najib thought that this would distract Muhyiddin from plotting to oust him in GE-13 Muhyiddin was the Agriculture Minister when the NFC project was first approved and he found "nothing unusual" about the controversial project. He is right. He confirmed our long-held suspicions that BN politicians think there is "nothing unusual" when they and their cronies misuse public funds for their own ends.

'NFC a success'. But BN ministers also excel in passing the buck. Muhyiddin deflected further criticism by redirecting questions to the current Agriculture and Agro-based Industries Minister, Noh Omar. The hapless agriculture minister, cowed by the burden of having to massage the truth, declared in Parliament that the NFC project was a success and had achieved its target of producing 8,000 head of cattle by 2010. Perhaps he was suffering from foot and mouth disease. If Ministers actually read any of the reports in their in-tray or paid attention in Parliament, they might be more knowledgeable.

The Auditor-General's Report, released the previous week, criticised the NFC project for being "in a mess" and for failing in its objective. Land grabs are Umno/BN's speciality. So, if the Menteri Besar of Negri Sembilan had been forced to recover 3,000 acres of the 5,000 acres allocated for the NFC, then this project must have been a total disaster. The 'udder' failure of Najib's administration to instill public confidence is possibly because it has not 'herd' about responsibility or accountability.

With our long list of political scandals, the MACC should have had ample experience ruminating over the ease with which BN politicians treat the treasury as their personal cash cow. Not so. MACC is still chewing the cud. Perhaps, MACC staff are like tired cows who are all milked out. Mysterious cases of people flying out of buildings have gone over their heads, just like the nursery rhyme in which the cow jumped over the moon. Shahrizat's NFC debacle is not the first, nor last, misuse of the public purse. The taxpayer is owed billions but Shahrizat's case is probably the tip of the iceberg and her amounts, mere cattle-fodder.

Most of us would balk at stealing, but BN ministers and their cronies act like the other farm animal, with its nose constantly in the trough. Stampede of allegations. With the stampede of allegations coming from the opposition, Shahrizat tried to distract the public by turning on Ampang MP Zuraida Kamaruddin: "I see it as a political agenda, an attempt by the Opposition to weaken the spirit of Wanita Umno. We are not that easy to be destroyed (sic) nor are we that soft".

For BN, when all else fails, use sex or sexist remarks. BN is like a family-run business and outsiders are not allowed. Shahrizat may recall that she lost her seat in the 2008 elections when she was trounced by political newcomer, the 27-year-old Nurul Izzah Anwar (right). The PM at the time, Badawi, appointed Shahrizat as special adviser. Najib later reinstated her as minister, using a loophole, by making her a senator the day before. In other words, Shahrizat's ministerialship was via the back door.

There seems to be a lot of "back-door-action" in Umno. Last week, Idris Jala, yet another unelected minister, announced that Malaysia would achieve high-income status by 2020. He said: "Malaysia is doing everything it can to transform itself into a high-income nation. With the programmes and policy measures (Economic Transformation Programme (ETP), I am sure we will not go bankrupt." Only last year, Jala warned us that we would go bankrupt if we did not curb our spending.

He may be beefing up our confidence but why make himself a laughing stock? Is he suffering from mad-cow disease? Malaysia would not go through a recession because of the financial turmoil in Europe, he said: ".....our government will not allow that to happen........We should borrow money provided the money is spent as investment rather than as operating expenditure". Shahrizat took his advice. She bought a RM10 million condominium for her family because Jala had said: ".... make sure our borrowing is in proportion to investment".

Herd mentality. The herd mentality is remarkable in the BN Cabinet. They have been relatively and collectively silent about this fiasco. Only Umno Youth chief Khairy Jamaluddin has been strangely vocal, acting as Shahrizat's unofficial spokesman. But he appeared to be like a bull in a china shop. He charged that the NFC's account was strictly monitored by a technical committee and instead of the money "lying idle", had the right to "invest" the funds in a condominium. He blamed the government for various delays, for failing to build a slaughterhouse and for allocating insufficient funds to operate the satellite farms.

He said, "When these delays happened, the NFC management was faced with an important decision. "Were they to let the funds given to the National Livestock and Meat Corporation (NLMC is NFC's subsidiary) just sit in a current account which does not give big dividends while waiting for the satellite farms and the abattoirs? "Or should they invest the money to get returns while waiting for the delay to be resolved?" Khairy's explanation is as illogical as Noh's statement which said that the government was powerless to act: "If the money has been paid to NFC........ the government cannot control what NFC does with it, including purchasing the said condominium, because it is then considered the company's money."

It is ironic that Khairy (right) refuted Pakatan's allegations in his blog entry titled, "PKR's load of bull". Khairy subconsciously failed to note the simile in his statements. A few days ago, former PM Mahathir Mohamad said that people should adopt the Japanese work ethos, and feel ashamed if they were unable to carry out their job properly.

He said: "This sense of shame is so strong that they (Japanese) cannot accept failure and they are ashamed of it". BN and their cronies do not know the meaning of shame. If they did, they would do the honourable thing, just like the Japanese. Then, Putrajaya would be awash with blood and guts, just like an abattoir.

Khairy acts like he has a vested interest in Shahrizat's NFC project or at least her condominium. Shahrizat is nonplussed and protective of her family members, whom she felt had been wrongly accused. She didn't mince her words when she said, "I don't think they deserve it. They work very hard". The rakyat are bewildered. The people at the centre of these allegations, namely Shahrizat's spouse and offspring, have been strangely silent about the whole fiasco. Cow-ed into silence perhaps? Malaysiakini.


MARIAM MOKHTAR is a non-conformist traditionalist from Perak, a bucket chemist and an armchair eco-warrior. In 'real-speak', this translates into that she comes from Ipoh, values change but respects culture, is a petroleum chemist and also an environmental pollution-control scientist.


Wie das Geld heutzutage am besten angelegt ist

Posted: 17 Nov 2011 01:52 AM PST

Seit der Rezession und dem Beginn der Bankenkrise ist sich niemand mehr sicher, wo das eigene Ersparte gefahrlos angelegt werden kann. Das Geld bei der Bank anlegen? Da der Leitzins von der EZB seit der Krise noch nicht allzu stark angehoben wurde, sind die Zinsen auf Anlageprodukte noch relativ niedrig. Deshalb sind festverzinsliche Anlageformen noch nicht zu empfehlen. Doch grundsätzlich wollen viele ihr Geld nicht bei einer Bank anlegen, da sie das Vertrauen in die Institute der Finanzbranche verloren haben und auch dem Euro nicht mehr trauen. Das Geld investieren? Aus diesen Gründen ist Gold derzeit ein Verkaufsschlager. Gold ist ein stabiles Metall und bleibt beständig, egal was kommt und kann auch eine Inflation ohne Gefahr überstehen. Allerdings ist der Goldpreis wegen der hohen Nachfrage inzwischen angestiegen und es besteht die Gefahr, dass es später möglicherweise nur mit Verlust wieder verkauft werden kann.
Auch in Immobilien wird gerne investiert, wenn dem Geld nicht mehr vertraut wird. Die Vorteile davon sind, dass auch Gebäude nur sehr langsam an Wert verlieren und Sie, wenn es nötig ist, auch darin wohnen können. Allerdings muss eine Immobilie, wenn sie bewohnt werden soll, instand gehalten werden, was nur durch weitere Investitionen möglich ist. Wer das nicht möchte, ist mit einer Immobilie schlecht beraten.

Investitionen in Alltagsgegenstände
Eine Möglichkeit, die oft übersehen wird, ist die Investition in Alltagsgegenstände. Ein oft gebrachtes Beispiel ist das Auto, das allerdings durch einen Unfall schnell an Wert verlieren kann. Denkt man aber an einen Nutzgegenstand wie ein Rasiermesser, wird deutlich, wie die Geldanlage in einen Alltagsgegenstand funktioniert. Ein hochwertiges Rasiermesser für die Nassrasur kann Sie ein ganzes Leben lang begleiten, aber gleichzeitig auch benutzt werden. Somit sorgen Sie dafür, dass Sie in Zukunft immer glatt rasiert sein können und Ihr Gut nicht an Wert verliert. Hochwertige Nassrasierer und Rasiermesser verlieren nur sehr langsam an Wert und können zudem täglich benutzt werden.


'Umno wants Koh Tsu Koon out!'

Posted: 17 Nov 2011 02:25 AM PST

Gerakan president Koh Tsu Koon has decided not to contest in the next general election. That was his final decision and everybody must respect it. Nobody pressured him to stay out of the poll, Deputy PM Muhyiddin Yassin said.

However, Penang Chief Minister and Koh's successor Lim Guan Eng was quick to politically lucre from the decision by accusing Umno of having a major role in forcing Koh out of the picture.

What a silly and stupid idea it was!

However, LGE intention and motive is very clear. By showing sympathy for Koh, he expects the Chinese in Gerakan will rally behind DAP in the next national poll. He is also keeping his fingers crossed for Gerakan to demise and Koh and members would hop over to DAP.

"It is an orchestrated campaign to remove him and they (Barisan Nasional and Umno) have succeeded. What Umno wants Umno gets," he told reporters in the Parliament lobby today.

Lim said Koh was forced to leave as it was obvious that the latter still had intentions to contest in the coming elections as Koh retained his other positions as a federal minister and party president.

What a crap!

Actually LGE tries to be chummy with Penangites, especially the Chinese. By accusing Umno of 'chasing out' Koh, the Malays too would be divided, just like what happened during the 2008 general election.

His sympathy for Koh did not mean anything. After taking over from Koh, he battered his predecessor by saying that it was the end for Koh and Gerakan. Maybe LGE should refresh his mind.

So, what is the sympathy for?

Dr Koh announced earlier today that he will not contest in the next general election, saying the announcement is the first step towards driving transformation and renewal in the party.

He said, however, that he will retain the posts of party president, Penang BN chairman and Minister in the Prime Minister's Department, adding that he will decide whether to give up the party presidency after the next general election.

As for the ministerial post, he said the decision to retain him rested with Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.



Pengundi Tidak Yakin BN (UMNO & Gerakan) Boleh Rampas Pulau Pinang - Ilham Center

Posted: 17 Nov 2011 04:00 AM PST

Dilema dan Permasalahan Pengundi Melayu

1. Politik

- Orang Melayu Pulau Pinang di kawasan kajian memperlihatkan sikap tidak kondusif terhadap Kerajaan Negeri (PR-DAP) sekarang kerana;

a) Mereka melihat kuasa Melayu telah terhakis apabila Pakatan Rakyat (DAP) memerintah Pulau Pinang.
b) Mereka merasakan bahawa Kerajaan Negeri sekarang diperintah dan ditadbir oleh kaum Cina. Mereka tidak melihat perspektif Pakatan Rakyat tetapi dalam kaca mata DAP yang diyakini cauvanis Cina.

2 Ekonomi

- Orang Melayu Pulau Pinang merasakan mereka terpinggir dengan arus pembangunan.
- Orang Cina dilihat lebih dominan mengaut hasil ekonomi. Golongan mamak juga antara yang sering menjadi perbandingan dengan kejayaan orang Melayu.
- Isu hartanah; orang Melayu seolah-olah memahami mereka jauh ketinggalan untuk bersaing menyebabkan mereka akur kuasa jual beli tanah di Pulau Pinang tinggi. Oleh itu, mereka hanya membeli tanah dan rumah di kawasan pinggir Pulau Pinang seperti di Parit Buntar, Sg. Petani, Kulim dan lain-lain.
- Selain itu, faktor budaya Melayu yang suka hidup harmoni menyokong penghijrahan untuk tinggal di luar iaitu di pinggir Pulau Pinang. Ini kerana orang Melayu tidak suka kepada hiruk-pikuk kota untuk kehidupan seharian mereka.

3. Sosial

-Generasi kedua Melayu Pulau Pinang juga agak rasional dan dilihat terbuka dalam menilai prestasi Kerajaan Negeri yang baru dan kepimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng.
-Generasi ini juga menghadapi cabaran pembangunan yang hebat untuk "survive" dalam arus ini di Pulau Pinang terutama dalam meraih peluang pekerjaan, pendidikan dan pendapatan sara diri.

Pandangan terhadap Kerajaan Negeri

- Orang Melayu Pulau Pinang melihat bahawa Kerajaan Negeri sekarang ditadbir oleh Cina. Walaupun dahulu Pulau Pinang diperintah oleh GERAKAN, tetapi orang Melayu tidak melihat bahawa dahulu Pulau Pinang ditadbir oleh Cina tetapi dipimpin oleh Barisan Nasional (BN).
- Ini menunjukkan bahawa doktrinisasi media terhadap Pulau Pinang dilabel sebagai "Kerajaan Cina atau DAP" memberi kesan positif kepada Melayu dan dilihat berjaya.
- Oleh itu, imej kerajaan Negeri dilihat sebagai Kerajaan DAP bukannya Pakatan Rakyat (PR).
- Walaupun imej Lim Guan Eng (gambar kanan) sangat dikenali dan dihormati oleh hampir 30% responden tetapi mereka masih meyakini bahawa orang Cina yang mentadbir Pulau Pinang.

Siapakah Juara Melayu?

1. PAS

- Adakah PAS menjuarai Melayu? TIDAK! PAS Pulau Pinang tidak memberikan kesan di hati pengundi Melayu.
- Kehadiran PAS dan dilihat sebagai pembela Melayu-Islam tidak dirasai di sini.
- Tokoh-tokoh dan kepimpinan PAS kurang dikenali oleh pengundi berbanding tokoh-tokoh daripada UMNO.
- Pada pengamatan ILHAM, ini kerana PAS di bawah Pesuruhjaya, Ustaz Salleh Man terlalu lemah dan gagal meletakkan PAS dikenali dan disegani oleh pengundi sama ada dari segi kebajikan, program kemasyarakatan, dakwah semuanya tidak membekas dihati orang Melayu.
- Mengenai kepimpinan Tuan Haji Mohamad Sabu dan Dr. Mujahid Yusof Rawa (beliau berasal daripada Pulau Pinang) ternyata kedua-dua tokoh ini dilihat jauh daripada politik Pulau Pinang dan mereka dikatakan tidak berminat untuk membela nasib orang Melayu Pulau Pinang.
- PAS pula dikaitkan sebagai boneka DAP

2. PKR

- PKR tidak dilihat boleh membela Melayu walaupun Timbalan Ketua Menteri, Mansor Othman dan EXCO Abdul Malik Abul Kasim merupakan tokoh Melayu berjawatan tinggi di dalam Kerajaan Negeri.
- Ini juga kerana PKR dilihat sebagai parti "multiracial" yang agak tidak berideologi Melayu, maka pengundi Melayu melihat bahawa PKR tidak dapat membela nasib Melayu.
- Faktor Anwar Ibrahim tidak dilihat dapat mempengaruhi keseluruhan pengundi Melayu di Pulau Pinang, dan hanya berkesan dibeberapa kawasan terutama di Permatang Pauh.
- Selain itu, isu yang melibatkan PKR juga sedikit sebanyak memberikan perspektif negatif seperti isu Timbalan Ketua Menteri lama (Fairus) dan isu lompat parti.

Siapakah Juara Melayu?

1. UMNO
- UMNO Pulau Pinang dilihat didominasi oleh Melayu (berketurunan mamak). Oleh itu, pengundi Melayu agak skeptikal dengan kelompok ini.
- Namun begitu, orang Melayu masih lagi melihat dan meyakini bahawa UMNO adalah harapan dan pilihan terbaik bagi mereka untuk terus membela nasib dan masa depan orang Melayu Pulau Pinang.
- UMNO tidak mempunyai tokoh yang dikatakan berkaliber dan berdedikasi setelah kemasukan Anwar Ibrahim ke dalam PKR dan Pakatan Rakyat dan perletakan jawatan Pak Lah sebagai Perdana Menteri serta ketiadaan beliau di dalam UMNO Pusat, namun rakyat masih lagi bergantung harap dengan UMNO.

Pandangan Terhadap Dasar Kerajaan Negeri & Lim Guan Eng

1. Dasar Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (PR-DAP)
- Orang Melayu di kawasan kajian tidak mengetahui segala dasar baru kerajaan Negeri.
- Mereka lebih cenderung kepada segala manfaat yang mereka akan terima secara "one off" sama ada dalam bentuk bantuan kebajikan dan barang-barang keperluan harian seperti; beras, gula, tepung, telur dan wang tunai kerana ia lebih dirasai berbanding dengan pengumuman program dan rancangan pembangunan yang bernilai jutaan ringgit.

2. Populariti Ketua Menteri, Lim Guan Eng
- Sama seperti mereka melihat DAP iaitu mereka meyakini bahawa pimpinan Negeri ini adalah Cina dan kerajaan Negeri dipimpin oleh Cina.
- Walaupun begitu, Lim Guan Eng lebih dikenali dan disegani dengan sikap "humble", mudah mesra dan sering kali dilihat turun padang.
- Namun, atas sentimen dan prejudis UMNO, beliau tetap dilihat sebagai Cina yang mengancam Melayu.

Keyakinan Pengundi Melayu

1. Terhadap Barisan Nasional
- Majoriti pengundi tidak yakin BN (UMNO & Gerakan) boleh merampas kuasa dari DAP.
- Ini kerana pada pandangan mereka perpecahan dalaman Gerakan dan ketiadaan Pak Lah (Mantan Perdana Menteri) di dalam kepimpinan UMNO pusat telah menggelapkan harapan BN untuk kembali memerintah Pulau Pinang.

2. Undi Calon Melayu PAS & PKR
- Majoriti pengundi 40 tahun ke atas (40 –80 tahun) tidak akan memberikan undi kepada calon PAS & PKR atas dasar setia pada parti UMNO dan atas sentimen Melayu.
- Namun pengundi Muda masih terbuka dengan melihat kepada perkembangan isu dan calon yang disegani serta berkaliber.

Harapan Pengundi Melayu

Harapan orang Melayu
- Membela nasib dan masa depan orang Melayu dengan lebih mendekati mereka dan prihatin atas segala masalah mereka.
- Mahukan bantuan secara terus kerana mereka tidak suka kepada persaingan. Jika boleh salurkan bantuan secara terus bukan berlumba-lumba dengan bangsa lain.
- Mahukan bantuan "one off" dalam bentuk tunai dan keperluan harian kerana itu lebih menyebabkan mereka yakin kepada kepimpinan kerajaan Negeri.
- Mahukan agar kerajaan Negeri tidak bersikap "bias" dan mengamalkan diskriminasi dalam menyalurkan bantuan dan sumbangan
- Mahukan tokoh atau calon yang boleh duduk bersembang, turun ke bawah "down to earth" dan boleh sedia mendengar segala keluhan dan masalah mereka.

*Laporan "Kajian persepsi dan tanggapan pengundi Melayu terhadap Kerajaan Negeri PR DAP Pulau Pinang" ini disediakan oleh Panel Penyelidikan ILHAM CENTRE. Kajian ini dijalankan pada 7 hingga 9 Oktober 2011, ke atas 720 responden pengundi Melayu berdaftar, meliputi semua daerah mengundi/UPU Parlimen N41: Kepala Batas, N42: Tasek Gelugor & DUN N38: Bayan Lepas.


Man no insurance, no job died from a tooth infection

Posted: 17 Nov 2011 09:35 AM PST


By (@carrie_gann) , ABC News Medical Unit
Sept. 2, 2011
A 24-year-old Cincinnati father died from a tooth infection this week because he couldn't afford his medication, offering a sobering reminder of the importance of oral health and the number of people without access to dental or health care. 

According to NBC affiliate WLWT, Kyle Willis' wisdom tooth started hurting two weeks ago. When dentists told him it needed to be pulled, he decided to forgo the procedure, because he was unemployed and had no health insurance. 

When his face started swelling and his head began to ache, Willis went to the emergency room, where he received prescriptions for antibiotics and pain medications. Willis couldn't afford both, so he chose the pain medications. 

The tooth infection spread, causing his brain to swell. He died Tuesday. 

Calls to Willis' family were not immediately returned. University Hospital in Cincinnati, where Willis was admitted, did not comment, citing federal privacy laws. 

"People don't realize that dental disease can cause serious illness," said Dr. Irvin Silverstein, a dentist at the University of California at San Diego. "The problems are not just cosmetic. Many people die from dental disease." 

Willis' story is not unique. In 2007, 12-year-old Deamonte Driver also died when a tooth infection spread to his brain. The Maryland boy underwent two operations and six weeks of hospital care, totaling $250,000. Doctors said a routine $80 tooth extraction could have saved his life. His family was uninsured and had recently lost its Medicaid benefits, keeping Deamonte from having dental surgery.

"When people are unemployed or don't have insurance, where do they go? What do they do?" Silverstein said. "People end up dying, and these are the most treatable, preventable diseases in the world." 

Getting access to dental care is particularly tough for low-income adults and children, and it's getting tougher as the economy worsens. In April, the Kaiser Family Foundation reported that 33 percent of people surveyed skipped dental care or dental checkups because they couldn't afford them. A 2003 report by the U.S. Surgeon General found that 108 million Americans had no dental insurance, nearly 2.5 times the number who had no health insurance. 

Trips to the dentist aren't the only expenses hard-up Americans are skipping. An August report by the Commonwealth Fund found that 72 percent of people who lost their health insurance when they lost their jobs said they skipped needed health care or did not fill prescriptions because of cost. 

"People want to believe there's a safety net that catches all of these people, and there isn't," said Dr. Glenn Stream, president-elect of the American Academy of Family Physicians. He noted that it is often young men who are the most likely to lack health coverage. 

Dr. Jim Jirjis, director of general internal medicine at Vanderbilt University, said people, like Willis, without access to care often die of conditions that were much more common decades ago. 

"He [Willis] might as well have been living in 1927," Jirjis said. "All of the advances we've made in medicine today and are proud of, for people who don't have coverage, you might as well never have developed those." 

There are a number of free dental clinics in operation around the country, where dentists volunteer to provide care to those without health insurance. But even if Willis had access to a free dental clinic, Stream said he still may not have been able to get the care he needed for his infection. "The wait is often months at these clinics, and this young man died within two weeks of his problem," Stream said. 

Silverstein operates three free dental clinics in the San Diego area. "We're overwhelmed right now," he said. "We can't take any new patients."

Thank God that here in Malaysia, we still can generally get decent dental health care.

Well, I think our dental health care here is much more accessible and affordable here than in America simply because so far there has been no report of anyone dying from a tooth infection unless

I just had my tooth 45 removed for RM120 yesterday . Cheap.






Najib Bohong, ISA Masih Terus Digunakan. 10 Aktivis PAS Sabah Ditahan Bawah ISA

Posted: 17 Nov 2011 01:09 AM PST

PM perlu malu ISA diguna lagi'

Penahanan terbaru sekumpulan lelaki bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) disifatkan "mengesahkan kesangsian" rakyat terhadap pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk memansuhkan akta itu sebelum ini.

"Kini ia amat pasti bahawa pengumuman itu hanyalah untuk kepentingan politik Najib dan tidak serius dan jujur dalam memansuhkan akta zalim ini," kata Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) Syed Ibrahim Syed Noh dan Penyelaras NGO hak asasi Suaram E Nalini.

Perdana menteri pada malam hari Malaysia mengumumkan akan memansuhkan ISA dan Akta Buang Negeri 1959 serta akan mengkaji semula undang-undang lain bagi memastikannya memenuhi kehendak semasa.

Dalam kenyataan bersama Syed Ibrahim dan Nalini hari ini, mereka mempersoalkan sama ada Najib cuba memperdayakan rakyat Malaysia berhubung penangkapan pertama selepas pengumuman pemansuhan ISA pada 15 September lalu.

"PM perlu berasa malu atas penangkapan ini," kata mereka sambil menyifatkan tuduhan ke atas kumpulan lelaki itu masih tidak pasti.

Polis dilaporkan menggunakan ISA di Sabah kerana didakwa terbabit dengan kegiatan militan yang menggunakan Tawau sebagai tempat transit senjata dan dipercayai mempunyai kaitan dengan kumpulan Abu Omar yang beroperasi dari Kalimantan.

Senaraikan nama, status

Bagaimanapun, memetik sumber, laporan Berita Harian dan The New Straits Times itu tidak sepakat sama ada 10 atau 11 orang ditahan bawah akta kontroversi itu.

GMI dan Suaram pula menyifatkan jumlah dilaporkan hanyalah angka "tidak rasmi" kerana sumber mereka memaklumkan kemungkinan 14 orang ditahan.

Kedua-dua NGO itu turut menyenaraikan nama invidividu yang didakwa ditahan, termasuk status pekerjaan mereka.

Menurut GMI dan Suaram, identiti mereka: Mohd Nazri Dollah (guru agama), Yusof Saripuddin (peniaga ayam) Muhd Adnan Umar dan Darto Bandu (guru tuisyen), Muhd Abduh Umar (pemandu lori), Faizal Hamma dan Joni @ Muadz (pengedar akhbar harian) dan Bakar Baba (guru).

Tiga lagi individu lain - dikenali Adwan, Azmi dan Suriadi - tidak dinyatakan nama penuh dan status pekerjaan mereka.

Pesuruhjaya polis Sabah Datuk Hamza Taib ketika dihubungi dilaporkan enggan mengulas penahanan tersebut kerana kes itu dikendalikan Bukit Aman. -mk

10 AKTIVIS PAS SABAH DI TAHAN DI BAWAH ISA

Oleh : MOHD AMINUDDIN ALING

MASYARAKAT seluruh Tawau tergempar dengan berita penangkapan 10 pendakwah dan aktivis Islam di Tawau pada hari Isnin 14 November 2011.

PAS Sabah mohon supaya pihak polis mengeluarkan kenyataan bagi menjelaskan kedudukan sebenar supaya berita ini tidak disalah tafsir dan akan menimbulkan pelbagai sangkaan buruk terhadap setiap orang yang ditangkap.

Tangkapan pendakwah dan aktivis Islam dengan perbagai profesion tersebut dilakukan oleh pegawai-pegawai polis dari Jabatan Pasukan Petugas Khas (Operasi Counter Terorism) Bukit Aman diketuai oleh DSP Azman bin Omar. Keluarga/Waris orang yang ditangkap dimaklumkan sehari kemudian yang mereka ditangkap di bawah Seksyen 73 (1) AKDN 1960 (ISA).

Penangkapan tanpa waran, tanpa notis atau dimaklumkan dilakukan di hadapan isteri dan anak-anak terlalu tragis. Situasi ini dilakukan oleh pihak polis yang lengkap bersenjata dengan cara yang kasar bagai satu rompakan dan dirampas beberapa komputer riba (laptop) dan sejumlah wang tunai.

Baru sahaja Perdana Menteri menghebahkan dengan gahnya bahawa ISA akan dimansuhkan kini kelegaan rakyat dikejutkan dengan tangkapan ISA. Di manakah kesungguhan Perdana Menteri,? Jujurkah beliau semasa membuat kenyataan pamansuhan ISA? Kini AKTA ISA yang 'draconian' (mengerikan) itu menjelma kembali.




NOTIS....Notis tangkapan ini diserahkan kepada keluarga mangsa.


Antara yang ditangkap adalah pendakwah yang disegani di seluruh Tawau. Apakah tangkapan ini menunjukkan sikap 'bengis' kerajaan (UMNO-BN) terhadap kerja-kerja Islam? Masyarakat yang sakit moral kini sangat perlukan pendakwah kenapa mereka ditangkap. Anehnya pembawa punca keruntuhan akhlak dan moral dibiar berleluasa. tanpa tindakan yang proaktif.

PAS Sabah sangat dukacita dan kesal terhadap tindakan kejam dan tidak berperikemanusiaan yang akan menyebabkan porak-poranda kepada seluruh keluarga orang-orang yang ditahan dan sekali gus memberi kesan atau impak yang negatif terhadap masa hadapan anak-anak mereka.

PAS Sabah menuntut, supaya semua tahanan tersebut dibebaskan serta merta tanpa syarat.

(NOTA : Mohd. Aminuddin Aling ialah Pesuruhjaya PAS Sabah) -sabahkini



Insya-Allah, BARISAN NERAKA akan dikebumikan!

Posted: 16 Nov 2011 09:46 PM PST

TERKINI @ 08:01:44 PM 16-11-2011
Oleh Clara Chooi
November 16, 2011
Anwar Ibrahim ketika ditemui pemberita di pekarangan balai polis Kepong petang ini. ― Foto Jack Ooi
KUALA LUMPUR, 16 Nov ― Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Barisan Nasional (BN) mendalangi siasatan terbaru ke atas beliau berhubung isu Datuk T mempertontonkan video seks Mac lalu sambil mendakwa pesaing politiknya mahu menghidupkan misteri si lelaki dalam rakaman itu.

Ketua Pembangkang itu memberitahu pemberita bahawa beliau tidak akan tunduk kepada tekanan sedemikian, sebaliknya akan melawan dakwaan-dakwaan yang dibawa ke atas dirinya.

"Ini yang mereka lakukan. Insya-Allah, kami tiada pilihan tetapi akan terus melawan, lawan mereka dalam pilihan raya.

"Mereka gementar untuk berhadapan dengan kita dan jadi, ini taktik kotor dan jahat yang mereka gunakan," katanya lagi.

Anwar bercakap kepada pemberita di pekarangan balai polis Kepong.

Beliau diminta memberi kenyataan ekoran laporan polis bahawa telah memberi maklumat palsu berhubung siasatan awal ke atas kes rakaman video seks yang dipertontonkan oleh Datuk T.

Anwar tiba di balai polis Kepong kira-kira pukul 3.15 petang dengan ditemani isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, yang juga Presiden PKR sebelum memberi keterangan kepada polis selama sejam.

Anwar dipanggil memberi keterangan mengikut Seksyen 182 Kanun Keseksaan kerana membuat laporan palsu.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu diminta hadir memberi keterangan kerana ada laporan oleh DSP Shanmugam terhadapnya.

Akhir Mac lalu, Anwar membuat laporan di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi berhubung rakaman video aksi seks yang ditayangkan kepada wartawan di Carcosa Seri Negara, dan dalam laporan itu, Anwar menafikan bahawa beliau adalah lelaki dalam video tersebut.


Rogol Gadis Bawah Umur Dalam Kontena

Posted: 16 Nov 2011 11:30 PM PST

Angkara terlalu mengikut nafsu, seorang duda kepada tiga anak sanggup menjadikan gadis bawah umur yang baru dikenali tiga minggu sebagai pemuas nafsu dengan merogolnya di dalam sebuah kontena di belakang sebuah stesen minyak di Paka, Dungun, 4 Julai lalu.

Bagaimanapun, natijah perbuatan terkutuk Jefri Hisham Devandass, 31, dari Kampung Teluk Menara, Manir, Kuala Terengganu itu terbalas setelah dia dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun dan tiga sebatan di Mahkamah Sesyen di sini, semalam.

Hukuman dijatuhkan Hakim Datuk Zainal Abidin Kamarudin selepas tertuduh yang bekerja sebagai buruh mengaku bersalah atas dakwaan di bawah Seksyen 376(2)(d) Kanun Keseksaan itu.

Mengikut pertuduhan, tertuduh pada 4 Julai lalu antara jam 8.45 malam sehingga jam 9 malam di dalam sebuah kontena di belakang sebuah stesen minyak di Paka, Dungun didakwa telah merogol seorang gadis bawah umur, 15 tahun 5 bulan.

Bagi kesalahan itu, tertuduh didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 376(2)(d) Kanun Keseksaan yang boleh dihukum penjara tidak kurang lima tahun dan tidak lebih 30 tahun dan boleh dikenakan sebatan jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Masriwani Mahmud @ Mamat manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Berdasarkan fakta kes, tertuduh telah menarik tangan mangsa yang dalam perjalanan pulang ke rumah dan memaksa masuk ke dalam kontena tersebut lalu bertindak membuka pakaian mangsa.

Sejurus berbuat demikian, tertuduh telah merogol mangsa di atas katil di dalam kontena tersebut kira-kira lima minit.

Mangsa berjaya melarikan diri selepas tertuduh beredar dari lokasi kejadian sebaik sahaja merogolnya dan terus membuat laporan polis di Balai Polis Dungun dengan ditemani ahli keluarganya.

Laporan perubatan turut mendapati ada kesan koyakan baru pada kemaluan mangsa. Rentetan laporan dibuat, tertuduh berjaya ditangkap pada 9 November lalu kira-kira jam 10.45 pagi oleh sepasukan anggota polis dari Bahagian Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Terengganu di Kampung Kebor Air Manir, di sini. -SH


Will Koh's fellow 'backdoor' senators OPT OUT too?

Posted: 16 Nov 2011 08:04 PM PST


I guess Koh made a bold decision, no? ;)

After all, he had gone through much humiliation from being an electoral loser after 18 years as CM of Penang to being an appointed Senator albeit a 'backdoor' one. Read 'LOSERS ARE GAINERS IN NEW CABINET'.

The rest of his fellow thick-skinned Senators, namely Shahrizat Abdul Jalil, Awang Adek Hussin and Chew Mei Fun, should also do the honourable thing - humbly bow out before bringing further damage to BN's already corrupted image.

Well, just see how happy the four faces were when they were brought back into the Cabinet via backdoor!

Khamis April 9, 2009
SENATOR BARU..Dari kiri, Datuk Awang Adek Hussin, Datin Paduka Chew Mei Fun, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon, Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin and Brig Jen Datuk Jamil Khir Baharum selepas mengangkat sumpah jawatan Senator di Dewan Negara hari ini. Foto THE STAR Oleh MOHD SAHAR MISNI


VIA

Posted: 16 Nov 2011 08:00 PM PST

A cup a day, keeps you awake...
Now i have the access to Starbie coffee daily with VIA.





Cadangan-cadangan untuk menambahbaik pentadbiran institusi Raja Berperlembagaan di Selangor

Posted: 16 Nov 2011 07:52 PM PST

Ucapan ADUN DAP bagi kawasan Kampung Tunku Lau Weng San semasa membahas Rang Undang-undang Enakmen Peruntukan DiRaja (Pindaan) 2011 pada 17 November 2011 di DUN Selangor, Shah Alam:Kampung Tunku ingin mengambil bahagian dalam perbahasan di peringkat dasar Rang Undang-undang Enakmen Peruntukan DiRaja (Pindaan) tahun 2011 ini di mana pindaan akan dilakukan ke atas Kelas III Jadual Pertama di mana


改善雪州皇室隶属机构管理系统的建议

Posted: 16 Nov 2011 07:51 PM PST

民主行动党雪兰莪州甘榜东姑州议员刘永山于2011年11月17日在莎阿南雪州州议会所发表有关2011年雪州皇室拨款修正法案之演讲稿:本人有意辩论2011年辩论皇室拨款修正草案,该法案第一列表中的第三章将被修正,皇宫工作人员的薪酬将增加3万5000令吉至449万令吉。此外,该法案第一列表的第四章也将被修正,皇宫工作人员的津贴、差旅费、工杂费及皇宫维修费将增加90万令吉至1176万令吉。为了确保雪州苏丹陛下以及苏丹办公室能够更有效以及更顺利地执行陛下的任务,本人认为应该增加在皇室隶属机构的员工人数。随着时代的变化,皇室所扮演的角色及责任可说是越来越吃重,因此苏丹陛下需要能够涵盖雪州各事务的专业意见。因此,本人愿藉此机会向雪州政府做出呼吁,希望能够聘请来自尤其是法律、财务以及经济等各领域的专才来提供专业咨询,以辅佐苏丹陛下。本人希望在各领域专才提供专业意见的情况下,


No comments: