Saturday, November 12, 2011

Silap2

Silap2


Silap2

Posted: 12 Nov 2011 05:16 AM PST

Jiran aku memang bersalah.
Semak samun di belakang rumahnya bagai rimba cuma rimau saja takder.

Okay..semalam petang muncul sekor kucing liar yang aku ingat hilang dalam hutan belantara sebelah.
Kaki kiri nya terhencut2.
Punyalah aku andaikan mesti ada benda mengigitnya.

Takperlah..nampak dia masih segar jadi tak mungkin teruk walaupun sebelah kakinya tidak dijejakkan ke tanah.
Tapi peliknya, bila aku bagikan makanan kepadanya, dia diam.

Geng kucing merayau G6 akan berebut tetapi dia tak sentuh.
Eh?? Baling kelepuk kat kepala dia pun dia tak toleh..
Hmm..
Kucing2 luar yang lain2 akan meluru mendapatkan ayam goreng yang disedekahkan.

Pagi ni, Pak Itam sekor lagi yang aku ingat hilang dalam hutan belantara Endau-Rompin sebelah pun balik.
Tapi, dia dok menikus kat tepi tembok pagar belakang.
Tak berani hampir..

Aku pergi menengok dekat sikit kot2 dia tak boleh bangun ke aper.
Campak makanan membingkas dia bangun lari ke arah lain.

Kemudian aku pun masuk balik ke dapur dan mengintai gelagatnya.
Dia perlahan2 mengambil makanan yang dilemparkan tadi.

Cepat2 dia makan macam nak tercekik!
Tiba2 datanglah sekor dari gang gagah G6 tadi.
Sambil menghendap, dia mengejar kucing yang tengah menikmati makanan tu.

Menciput lah Pak Itam lari.

Barulah aku paham..yang 2 ekor yang selalu mengecek ikut dapur tu tak masuk geng G6 tu!
Agaknya dah kena warning dengan kucing2 Mafia G6 tu supaya jangan masuk dalam territory mereka.
And don't touch the food!!
Gituu..

So tadi, aku bagi sikit2 jer makanan pada they all..frust aku!
Rupanya G6 bolehnya halau 2 ekor yang sudah lebih lama mintak makanan dari aku.

Main geng geng ni lah aku cukup tak kenan..patutnya share2!
Pulak yang lama kena usir..heesh!

p.s.
Baru perasan kucing pun berkomplot rebut kuasa..sampai kebulur kawan tu dibuatnya.
Mungkin, lambat laun mereka akan menerima Pak Itam masuk geng kongsi mereka.
Si Hencut nampaknya dah mula berani kutip yang baki2 halus..:D


Penerimaan Orang Cina Terhadap PAS Jauh Berbeza Dari 5 Tahun Lalu

Posted: 12 Nov 2011 08:47 AM PST

Sikap orang bukan Islam terhadap PAS kini ternyata amat jauh berbeza berbanding 5 tahun lalu sehingga menjadikan parti itu tidak lagi dianggap musuh oleh mereka.

Perkembangan tersebut ternyata memberikan gambaran yang amat baik terhadap PAS sehingga lebih memudahkan para pemimpin dan ahli-ahli parti itu mendekati golongan bukan Islam di tanah air.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, kejayaan tersebut dicapai oleh PAS hasil penglibatan dan kesabaran semua pendokong parti dalam perjuangan untuk mendaulatkan Islam di bumi bumi ini.

Menurut beliau, kejayaan itu juga dicapai berkat pendekatan-pendekatan yang tepat yang diambil oleh para pemimpin dan ahli-ahli PAS dalam perjuangannya selaras dengan kehendak Islam.

Katanya, realiti itu lebih terserlah dengan pendekatan "Tahaluf Siyasi" yang diambil oleh PAS terutama dengan DAP dan PKR sehingga menyebabkan para pemimpin dan ahli-ahli PAS turut dijadikan rakan oleh orang bukan Islam.

"Ini ditambah pula dengan konsep Negara Berkebajikan yang diperkenalkan oleh PAS sehingga menyebabkan orang-orang bukan Islam turut berminat untuk mengetahuinya dengan lebih jauh," katanya ketika berucap di majlis penutup Multaqa Pendakwah PAS di Dewan Datuk Fadzil Mohd Noor di KUIZM di Taman Melewar, di sini, hari ini.

Dalam ruang kejayaan yang semakin terbuka seperti sekarang, menurut beliau, ahli-ahli PAS perlu mempertingkatkan lagi usaha masing-masing untuk menyampaikan mesej Islam kepada seluruh rakyat negara ini.

Dalam hubungan ini, beiau menasihatkan setiap ahli-ahli PAS agar berdakwah dengan pendekatan yang tepat agar dakwah yang disampaikan itu memberikan kesan baik kepada golongan sasarnya.

"Selain menguasai ilmu syariat, kita juga perlu menguasai ilmu mantik dan corak penerangan yang baik ketika mendekati pihak terbabit seperti yang ditunjukkan oleh Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat," katanya.

Ketika mendekati golongan yang minum arak atau gemar melakukan maksiat walaupun beragama Islam, katanya, ahli-ahli PAS perlu menggunakan pendekatan yang berbeza ketika berceramah dan menyampaikan tazkirah di dalam masjid.

Tambah beliau, sewaktu mendekati golongan bukan Islam pula contohnya, ahli-ahli PAS perlu menggunakan pendekatan lain selaras dengan tuntutan Islam, dengan tidak mengenengahkan perkara-perkara yang tidak difahami oleh mereka malah boleh menimbulkan salah faham dan ketakutan mereka terhadap Islam.

"Sekiranya pendekatan-pendekatan yang diambil itu tepat, mesej dakwah yang disampaikan pasti akan memberikan kesan baik, lebih-lebih dalam suasana sekarang yang lebih memihak kepada perjuangan Islam," katanya.

Suasana yang memberangsangkan itu, tambahnya, antara lain boleh dirujuk kepada perkembangan dunia masa kini yang menyaksikan masyarakat di Barat semakin rosak akibat sistemnya yang tidak betul.

Manakala di negara-negara sosialis pula termasuk Sosialis Cina kini sedang dilakukan perubahan agar sistem yang diketengahkan oleh mereka itu dapat diterima dengan baik oleh rakyatnya," tegasnya.

Beliau menegaskan, perkembangan itu juga tidak terkecuali di tanah air dan jika berjaya ditangani dengan baik oleh ahli-ahli PAS pasti akan lebih memudahkan parti itu melangkah ke Putrajaya bersama Pakatan Rakyat pada PRU Ke-13 nanti. -HD


MCA undemocratic, 'out of touch' with overseas folk

Posted: 12 Nov 2011 07:25 AM PST

The Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih 2.0) today took a strong stance against MCA's proposal to disallow voting for Malaysians residing overseas.

s ambiga bersih at pscReferring to MCA's proposal to the committee on the first day of the public hearing yesterday, Ambiga Sreenavasan, the chairperson of Bersih 2.0, spoke to Malaysiakini on the sidelines of the parliamentary select committee (PSC) on electoral reform, saying, "It's appalling and completely baseless, including their damage control after that. We cannot use logistics to deprive citizens of the constitutional right to vote... Overseas voters, too, are ready to assist in any way to make it work."

Yesterday, MCA had told the panel that Malaysians residing overseas should not be allowed to vote as they are "out of touch" with the real situation in the country, and may rely on "doubtful, biased and wrong" information.

Later, its president Dr Chua Soi Lek clarified that it is also because allowing these people to vote will pose a logistical challenge.


Clearly, the proposal by MCA shows that MCA has failed not only the Malaysian Chinese but all Malaysians.

MCA is solely serving its master Umno.


Janson and his car chair: What creative imagination

Posted: 12 Nov 2011 06:54 AM PST

Vid taken using Xperia X10 mini pro.



Saja Cari Nahas: Malang Berganda Pelajar Tkn 3 Dirogol 2 Lelaki Di 2 Lokasi Berlainan

Posted: 12 Nov 2011 07:30 AM PST

Sepang: Malang berganda bagi seorang pelajar tingkatan tiga apabila dirogol dua lelaki yang baru dikenali di dua lokasi berasingan selepas pertemuan pertama mereka di Dengkil, dekat sini ini. Gambar fail

Dalam kejadian jam 12 tengah malam, 28 Ogos lalu, pelajar berusia 15 tahun itu mengikut rakannya berjumpa teman lelaki rakannya itu berhampiran kedai serbaneka 24 jam di Taman Putra Permai, Seri Kembangan.

Mereka kemudian dibawa ke sebuah kedai makan di Dengkil dengan menaiki dua motosikal yang ditunggangi dua lelaki untuk minum bersama 10 lelaki lain dipercayai rakan lelaki berkenaan.

Selepas minum, mangsa dan rakannya dibawa ke sebuah taman yang tidak dapat dikenal pasti lokasinya, sebelum seorang lagi lelaki tiba ke lokasi berkenaan dengan menaiki motosikal berwarna hitam. Menurut sumber, ketika berada di taman itu mangsa ditarik seorang daripada 13 lelaki terbabit ke tempat gelap dan merogolnya.

Sumber berkata, selepas kejadian itu, lelaki yang menaiki motosikal berwarna hitam dan teman lelaki rakannya berjanji menghantar mangsa serta rakannya pulang ke rumah, tetapi kedua-duanya dibawa ke tempat lain secara berasingan.

"Mangsa tidak terus dibawa pulang, tetapi dibawa ke sebuah ladang kelapa sawit dan dirogol lelaki terbabit. "Selepas itu, mangsa dihantar pulang ke rumah, tetapi dalam perjalanan motosikal milik lelaki terbabit kehabisan minyak berhampiran sebuah kedai perabot.

"Peluang itu digunakan mangsa untuk melarikan diri dan nasib menyebelahi gadis itu apabila terdapat anggota polis di kawasan berkenaan," katanya.

Mangsa dibawa ke Balai Polis Dengkil untuk membuat laporan.

Bagaimanapun, difahamkan, mangsa sekali lagi membuat laporan di Ibu Pejabat Daerah (IPD) Putrajaya di sini, kelmarin.

Bertindak di atas laporan berkenaan, polis Putrajaya menahan seorang lelaki dipercayai suspek pada hari sama laporan dibuat.

Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Abdul Razak Abdul Majid ketika dihubungi mengesahkan penahanan seorang daripada suspek terbabit.

Difahamkan, suspek direman enam hari sehingga Selasa ini untuk membantu siasatan. -hm

Ulasan GB

Diri sendiri cari pasal dan cari nahas.

Pertama, berjumpa lelaki pukul 12.00 malam, apa ke jadahnya?
Kedua, pulak tu lelaki itu baru dikenali
Ketiga, mana tanggungjawab mak bapak budak perempuan ni?


Awal-awal Maximus Ongkili Sudah Gagal Berlaku Adil

Posted: 12 Nov 2011 05:51 AM PST

Wakil BERSIH tak diiktiraf PSC

Pengerusi BERSIH, Datuk Ambiga Sreenevasan tetap dianggap sebagai wakil individu ke sesi pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Parlimen (PSC) untuk penambahbaikan proses pilihan raya (hari ini walau berkeras bahawa beliau hadir sebagai wakil gabungan NGO berkenaan.

Pengerusi PSC, Datuk Seri Maximus Johnity Ongkili berkata, Ambiga hadir sebagai wakil individu dan begitu juga empat lagi yang mengiringi bekas presiden Majlis Peguam itu ke sesi pendengaran hari ini.

"Tidak, anda bercakap sebagai Datuk Ambiga," kata Ongkili ketika Ambiga memperkenalkan dirinya sebagai wakil BERSIH 2.0.

Malah, beliau juga enggan menerima memorandum yang dikemukakan Ambiga kerana muka hadapan dokumen berkenaan diterakan logo BERSIH.

Kecewa dengan tindakan itu, Ambiga berkata helaian muka depan berkenaan boleh saja dikoyakkan sekiranya ia menimbulkan masalah.

Maximus berkeras bahawa Ambiga tidak mewakili pertubuhan tidak berdaftar BERSIH, walau dibantah oleh seorang lagi anggota PSC, Azmin Ali.

Azmin berkata, keputusan berkenaan merupakan tindakan berat sebelah memandangkan PSC semalam turut mendengar keterangan saksi daripada Human Rights Party yang juga merupakan pertubuhan tidak berdaftar.

Ongkili bagaimanapun membenarkan Ambiga meneruskan keterangannya sebagai wakil 80 NGO yang dinaungi BERSIH.

Selain Ambiga, Ongkili turut membenarkan empat lagi wakil BERSIH - PY Wong, Andrew Khoo, Wong Chin Huat, dan Maria Chin Abdullah - untuk turut memberi keterangan selama lebih dua jam. -mk

Ulasan GB

Such a bloody fool chairperson of PSC! Didn't even show the slightest tinge of fairness and justice in chairing the committee.

The rakyat are now quizzed why this animal was chosen to be the Chairperson of PSC.


Bicycling among activities with least risk for fatality!

Posted: 12 Nov 2011 07:26 AM PST

Nothing to Fear

With the number of heated discussions related to bicycle safety that circulate around the internet, one might get the impression that riding a bicycle is dangerous. The statistics say otherwise. Following is a list compiled by Failure Analysis Associates, Inc. (Design News, 10-4-93) that compares the fatal risk associated with participating in various activities:
Activity Fatalities Per Million Hours
Skydiving 128.71
General Aviation 15.58
On-road Motorcycling 8.80
Scuba Diving 1.98
Living (all causes of death) 1.53
Swimming 1.07
Snowmobiling .88
Automobile Driving .47
Water Skiing .28
Bicycling .26
Flying (domestic airlines) .15
Hunting .08
I've seen other similar lists, and while the numbers and activities may vary a bit, the overall message is the same: bicycling is relatively safe when compared to other common activities. So, for those who are unsure about bicycling, educate yourself, make informed choices about your equipment, ride responsibly, and get out there and have fun; the benefits of bicycling far outweigh the risks!



Melayu Merempat Di Tempat UMNO Kuat

Posted: 12 Nov 2011 04:14 AM PST

Zaman untuk menganggap Umno parti keramat untuk orang Melayu sudah berlalu terutama di kalangan Melayu terpelajar dan bermaklumat

Bahkan, mereka sudah berani mempersoalkan kenapa Melayu merempat di tempat Umno kuat.

Oleh itu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Ustaz Idris Ahmad menyifatkan ungkapan emosi yang diucapkan oleh Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad umpama lagu lama yang cuba mendekatkan kembali orang Melayu yang duah jauh dari Umno.

"Tun Dr Mahathir masih menyayi lagu yang sama mengenai perpecahan orang Melayu. Ungkapan ini tidak lebih daripada untuk meniupkan emosi orang Melayu supaya jangan jauh daripada Umno.

"Zaman untuk menganggap Umno parti keramat untuk orang Melayu sudah berlalu terutama di kalangan Melayu terpelajar dan bermaklumat. Mereka sudah mempersoalkan kenapa Melayu merempat di tempat Umno kuat,"ujarnya

Beliau yang juga Pengerusi Lujnah Tarbiyah PAS Pusat berkata demikian dalam satu kenyataan yang dihantar kepada Buleytinonline.

Menurutnya, orang Melayu berpecah kerana dasar 'Umno Putera' yang sudah 'mendarah daging' dalam Umno, menyebabkan Melayu tidak berdosa menjadi mangsa.

Katanya, dasar tersebut menyebabkan Kelantan dipinggirkan oleh kerajaan pusat sedangkan Kelantan adalah sebuah negeri majoriti penduduknya adalah orang Melayu.

"Sebanyak 118 projek Persekutuan disekat sejak Rancangan Malaysia Keenam (1991). Pengkhianatan royalti kepada Kelantan yang jelas termaktub di dalam undang-undang telah dicabul.

"Menafikan pendaratan minyak ke Kelantan yang hanya jarak 150 KM, berbanding dengan ke Songkla Thailand yang jaraknya 270 KM. Ini tidak termasuk diskriminasi oleh pimpinan Umno di peringkat akar umbi seperti menahan projek jalan kampung, bantuan kemiskinan dan lain-lain lagi,

"kesemua ini dilakukan kerana dasar Umno Putera,"jelas Ustaz Idris Ahmad.

Beliaa menegaskan, sikap yang ditunjuk melalui dasar 'Umno Putera' yang menyebabkan Melayu lemah.

"Terbukti... bukan bangsa lain yang menindas, sebaliknya Melayu ditindas dan dilemahkan oleh orang yang sebangsa, semata-mata kerana kerakusan kuasa dan tidak boleh menerima selain daripada parti Umno sahaja,"tambahnya -buletinonline


Police nothing better to do, busy persecuting Anwar

Posted: 12 Nov 2011 02:12 AM PST

The BN and Umno are using government machinery in trying to implicate Opposition Leader Anwar Ibrahim in another attempt of political persecution, PKR said today.

azlanThis follows the start of a police probe to take action against Anwar under Section 182 of the Penal Code for giving "false information to injure another person" The police probe is over Anwar's police report that concerned the 'Datuk T' sex tape, which was initially screened to several members of the mass media at a luxury hotel in Kuala Lumpur last March, before being uploaded on the Internet.

Subang MP Sivarasa Rasiah, who is also a PKR supreme council member, said, "Anwar has been asked to give his statement to the police this week, but we have persuaded them that it be done on Wednesday at the Kepong police station. The same person who took Anwar's report on the sex tape, DSP S Shanmugamoorthy, lodged a report against the opposition leader two months ago."
 
Sivarasa said that against this background, the move appeared to be yet another attempt at political persecution of Anwar and indications of such persecution have been there for the past couple of months, when Inspector-General of Police Ismail Omar indicated that police would initiate investigations against Anwar on his sex tape police report.


170 Bukan Islam Di Sabah Sertai Dewan Penyokong PAS

Posted: 12 Nov 2011 02:23 AM PST

Melihat keserlahan dan keupayaan PAS memimpin negeri, telah menjadi tarikan dan dorongan kepada 170 bukan Islam di Sabah untuk menyertai Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP).

Naib Pengerusi DHPP Malaysia, S Suria Narayanan berkata, jumlah tersebut akan bertambah dari semasa ke semasa selepas parti itu memperlihatkan keupayaan dan keseragaman pucuk kepimpinan PAS mentadbir dan mengurus negeri yang dikuasainya dengan cemerlang.

"Kita akan turun sekali lagi ke Sabah dan berkemungkinan besar lebih ramai orang bukan Islam untuk menyertai dewan ini.

"Kita mengalu-alukan mereka. Ini hasrat mereka, dan kita akan raikan," katanya.

Menurut pegawai media Pemuda PAS Sabah, Mohd Firdaus Muhammad Nor berkata, kesemua 170 orang itu adalah dari kawasan Pensiangan dan mereka menyerahkan borang permohonan kepada setiausaha agung PAS Malaysia, Datuk Mustafa Ali.

Turut hadir ialah pesuruhjaya PAS Sabah, Mohd Aminuddin Aling; timbalan pesuruhjaya PAS Sabah, Hamzah Abdullah; ketua penerangan PAS Sabah, Hishammudin Sulaiman; setiausaha PAS Sabah, Awang Laiman dan ketua Pemuda PAS Sabah, Lahirul Latigu.


[WASPADA] Barangan KR1M Sudahlah Lebih Mahal, Kualitinya Pula Rendah

Posted: 12 Nov 2011 12:03 AM PST

Selepas mendakwa harga barang di Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) lebih mahal dari pasar raya besar, Pakatan Rakyat (PR) kali ini, mendedahkan sembilan produk di kedai terbabit tidak berkualiti.

Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua berkata, hasil ujian makmal dilakukan ke atas sampel produk mendapati, isi kandungannya tidak menepati piawaian, ditetapkan di bawah Akta Makanan 1983 dan Akta Peraturan-peraturan Makanan 1985 (Akta 281).

Menurutnya, sembilan produk didakwa adalah sos tiram, jem nenas, ais krim, susu sejat, krimer pekat manis, minyak sapi, susu segar, sardin dan kari ayam (makanan dalam tin).

"Kandungan sos tiram, hanya mengandungi 0.6 peratus protein, berbanding kadar minimum 2.5 peratus ditetapkan di bawah Akta Peraturan-peraturan Makanan 166A (1).

"Manakala kandungan buah-buahan dalam jem nenas, menghendaki 35 peratus kan-dungan buah, sebaliknya hanya 8.87 peratus," katanya di KR1M di Bandar Tun Razak, semalam.

Beliu berkata, kerajaan harus mengkaji dan menilai semula kandungan, selain kesalahan label produk tidak mengikut akta ditetapkan.

"Sekiranya perlu, produk tersebut wajar ditarik balik daripada berada di pasaran," katanya. -SH

Ismail Sabri Nafi Harga Produk KR1M Lebih Mahal

KUALA LUMPUR: Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menafikan dakwaan Anggota Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua yang mendakwa harga produk 1Malaysia di kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) lebih mahal berbanding harga di pasar raya tempatan. Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata dakwaan pembangkang itu merupakan sesuatu yang tidak berasas kerana mereka (pembangkang) tidak membandingkan harga produk KR1M dengan harga barangan produk berjenama sedia ada.

"Sebaliknya pihak pembangkang membandingkan harga produk KR1M dengan jenama persendirian dari pasar raya Carrefour Big Savers yang sememangnya berbeza sama sekali.

"Sebarang perbandingan harga mestilah dibuat mengikut kaedah 'apple to apple' atau pun barangan yang benar-benar sama sahaja baik dari segi berat, pembungkusan, dan yang paling utama adalah kualilti," katanya kepada pemberita di sini, Khamis.

Beliau mengulas kenyataan Tony Pua pada Rabu yang mendakwa tinjauan harga yang dibuat di KR1M dan pasar raya Carrefour menunjukkan perbezaan harga yang kecil malah ada sesetengah produk di Carrefour lebih murah berbanding di KR1M.

Ismail Sabri turut menegaskan sejak dari awal lagi kementeriannya telah menetapkan harga produk KR1M 30 hingga 50 peratus lebih murah berbanding harga produk berjenama bukannya produk persendirian mana-mana pasar raya yang ada. Beliau berkata pembangkang juga cuba mengelirukan pengguna dengan membandingkan produk KR1M dengan produk yang berlainan jenisnya, berbeza dari segi isi kandungan (berat dan isipadu), maklumat khasiat, serta promosi yang dilakukan.

"Saya ambil contoh yang paling mudah, durian Musang King perlulah dibandingkan dengan durian Musang King bukannya dengan durian kampung atau jenis durian lain yang ada.

"Di sini jelas menunjukkan bagaimana pembangkang cuba memutar-belitkan sesuatu perkara dengan membuat perbandingan palsu antara produk KR1M dengan produk yang tidak sepatutnya kerana sudah tentu harganya berbeza," katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai kenaikan harga beberapa barangan keperluan harian akibat banjir besar yang melanda Thailand, Ismail Sabri menegaskan pihak kementerian sentiasa membuat pemantauan bagi menjamin hak dan kepentingan pengguna.

"Setakat ini, kementerian perlu menunggu maklum balas mengenai harga import barangan seperti sayur, beberapa jenis ikan dan beberapa lagi barangan keperluan harian lain dari pihak Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani kerana urusan itu di bawah bidang kuasa mereka," katanya. - BERNAMA


Ulasan GB

Jika Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Ismail Sabri mendakwa bahawa produk KR1M lebih mahal kerana ia berkualiti, maka pihak PR telah membuktikan, dengan menghantar beberapa sampel produk untuk disemak di makmal, di dapati kualiti produk-produk yang dijual di KR1M juga tidak mengikut piawaian di bawah Akta Peraturan-peraturan Makanan 166A (1).

Kementerian jangan menyangka semua rakyat boleh diperbodohkan.

Zaman ini zaman dimana pengguna berhak dan bebas membuat penilaian ke atas produk-produk yang berada di pasaran.

GB mencadangkan kepada PR, dengan laporan ujikaji yang telah ada, laporan polis dibuat kerhadap kementerian dan menteri yang bertanggungjawab terhadap KR1M kerana menjual barangan yang bukan sahaja mahal tetapi kualiti yang tidak menepati piawaian di Akta Peraturan-peraturan Makanan 166A (1).


Laporan sebelum ini
sila klik untuk baca




Banana leaf rice with mork curry @ Sri Paandi (PJ)!

Posted: 12 Nov 2011 01:34 AM PST

Banana leaf rice with mork curry! Yummy!
This lunch only cost me RM9.70.

I seldom patronize Restoran Sri Paandi (PJ) but if I did, I would probably go there for my banana leaf rice with mork curry on a Wednesday.

Restoran Sri Paandi (PJ) is probably the only restaurant that serves banana leaf rice with mork curry every Wednesday.

What is mork curry? Mork curry is yogurt curry.

If you're there on a Wednesday and would like to try it out, you have to tell the waiter that you want 'mork curry'. Otherwise, the standard curry like curry chicken, fish or dahl will be served.

Click here to read about the 'origin' of Sri Paandi restaurants. ;)


Unjust law is no law at all

Posted: 11 Nov 2011 10:16 PM PST

" Unjust law is no law at all" This is a statement made by St. Augustine, and quoted by Martin Luther King, Jr. in his "Letter from Birmingham Jail." The quote is saying is that an unjust law is not legitimate — there is no moral reason that you should have to follow that law.  Because of this, it is a moral basis for the idea of civil disobedience that King and others followed.

Source: e-Notes_" Unjust law is no law at all"

I am away in KL at that time, so not sure, may be wrong. The translation in Burmese was said to be coined by Mg Thaw Ka. " Against all unfair orders (or perhaps, laws?)" မတရားတဲ့ အမိန္႔ အာဏာ မွန္သမွ် ဆန္႔က်င္ၾက during 8888. Please kindly correct me, I wish to know the truth.

Related articles

Like this:

Be the first to like this post.


PR States impose 'high commision' on projects... contractors 'boleh mati!'

Posted: 11 Nov 2011 09:52 PM PST

Do you know why the Opposition turned down the Federal Government's proposal to revise the allowance of the Members of Parliament? Because they already got more than enough; some of them are quite rich, to say.

Do you know why some projects in the Pakatan States are either abandoned, aborted or even failed to start? Because of too many red tapes.

And do you know why so many contractors in the Pakatan-controlled States refused any project, including the major ones? Because they are made to comply to sickening terms and conditions.

Okay. All this are inter-related. Money, contracts and contractors.

We only know that the bosses of the State GLC are highly paid, much higher than what the Prime Minister and Fed Govt GLC top circle are getting, the Mentri Besar, Chief Minister and most of the Pakatan state assemblymen are believed to be enjoying some perks extra perks.

States' GLC are imposing exorbitant 'fees and commission' for any projects awarded to the contractors and consultant.

I was told, for instance, that Selangor government imposes a compulsory 'kickback' of between 25 per cent to 35 per cent on big projects. Worst still, such a percentage is charged from the value of project and not from profit before tax.

I don't think any contractor enjoys a profit margin of more than 25 per cent for projects such as road maintenance or construction. At Federal level, such projects seldom passes the 12-20 per cent profit margin.

So, if a contractor undertakes a Selangor project, his company will have to bear heavy losses after making 'settlements' with the State officials, expecially the GLCs. And who controls the state GLCs? The Mentri Besar or Chief Minister and their 'team'.

And where do this 'kickbacks' money go? Not to the state govt purse but being shared among the lawmakers. So, an increase of 10 per cent to the monthly allowance is not a big deal; chicken feed!

Some contractors are squeezed to the last penny of profit. So, they eventually stop going after State projects and turn to Federal tenders instead.

Now you know...


Ahli UMNO "Mengaku Mengundi" Di Enam Lokasi Berbeza Di Parlimen Pekan Pada PRU Lalu

Posted: 11 Nov 2011 10:12 PM PST

PPekan, 11 Nov - Seorang ahli UMNO bahagian Pekan iaitu kawasan yang diwakili oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini tampil mengakui beliau mengundi di enam lokasi yang berlainan pada Pilihanraya Umum Ke-12 tahun 2008 yang lalu.

Beliau yang tidak mahu namanya disiarkan mengaku ramai lagi rakan-rakannya di dalam UMNO yang juga mempunyai "keistimewaan luar biasa" hasil konspirasi politik yang dilakukan oleh UMNO BN dengan kerjasama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). "Saya merasa bersalah atas apa yang berlaku.

Bukan niat saya untuk khianat tapi mereka yang mengatur segalanya dengan teratur dan saya mendapat imbuhan daripada parti atas usaha ini. Tak silap saya antara lokasi yang menjadi tempat saya membuang undi ialah di Pahang Tua, Sekolah Sains Sultan Haji Ahmad Shah (SHAH Pekan), Sekolah Ahmad Pekan dan beberapa lagi lokasi lain", kata beliau ketika dihubungi. Beliau terpanggil untuk membuat pengakuan ini kerana menyedari dirinya telah "berdosa dan khianat" kepada rakyat.

"Saya juga kecewa, sejak sekian lama Datuk Najib menjadi Wakil Rakyat di Parlimen Pekan, tanah-tanah di kawasan ini sedikit demi sedikit terhakis dan diberikan kepada warga asing terutamanya dari Kemboja dan Myanmar. Malah, Najib juga memunggah begitu ramai orang Kedah dan Perlis untuk membuka kampung baru di Pekan. Mereka diberi layanan isitimewa dan berbagai lagi kemudahan. Tapi kami orang Melayu di Pekan terus dipinggirkan.

Projek-projek pembangunan semua diberikan kepada orang luar dan bukan kontraktor tempatan anak Pekan sendiri. Akhirnya kami makan habuk sebaliknya kemewahan dikecapi oleh orang lain. Dah banyak kali saya bangkitkan isu ini pada Mesyuarat UMNO, tapi jawapannya tetap sama .... apa boleh buat .. Datuk Najib Perdana Menteri kita .. dan kita kena ingat jasa-jasa arwah Ayah dia dulu", kata beliau lagi dengan nada kecewa.

Beliau turut menegaskan, kini orang-orang Melayu dalam UMNO di Pekan sebenarnya sudah hilang kepercayaan kepada Najib. Tambahan pula bila mereka melihat proksi isteri Najib iaitu Rosmah Mansor begitu rakus menyapu projek-projek dekat Pekan hatta untuk projek kelas F sekali pun.


Patutlah SPR dan Kerajaan tidak berani laksana sistem dakwat kekal, rupanya
mereka mahu memudahkan permainan taktik kotor pada pilihanraya kita


[Dengan kenyataan ini, maka fahamlah kita kenapa SPR dan kerajaan UMNO BN begitu takut untuk melaksanakan sistem celup dakwat kekal pada Pilihanraya Umum ke-12 lalu. Malah, jutaan ringgit duit rakyat yang dibazirkan untuk membeli dakwat kemudian dibatalkan atas alasan ada pihak yang telah membeli dakwat yang sama untuk melakukan provokasi. Akhirnya ia dibatalkan, namun hingga kini tiada sesiapa yang ditangkap atau didakwa atas kesalahan yang berkenaan. Rupa-rupanya, ini kerja mereka. Sungguh malu dan hinanya melihat sebuah badan bebas yang sepatutnya melaksanakan sebuah pilihanraya yang adil dan saksama kepada rakyat tiba-tiba sanggup menjual maruah mereka seperti ini. Patutlah, SPR juga cuba mencari berbagai helah dan jalan untuk menafikan penggunaan dakwat kekal pada PRU-13 ini. Semuanya bagi memudahkan urusan penipuan pilihanraya yang dilakukan oleh BN sebenarnya. Justeru, rakyat digesa bangkit menyatakan bantahan demi masa depan negara dan generasi akan datang. Apa guna kita mempunyai sebuah kerajaan yang menang dengan taktik kotor. Walhal mereka sebenarnya telah ditolak rakyat secara total. Lakukan perubahan pada Pilihanraya Umum ini nanti]. -pahangdaily

Beranikah Najib Bertanding di Parlimen Pekan TANPA UNDI POS???



Pada tahun 1999, Najib Tun Razak cuma mampu menang kerusi Pekan dengan majoriti 241 undi. Itupun, dalam keadaan ada 2400 undi POS yang 95% pergi pada BN. Ertinya, selepas 1999, Najib lebih layak dikenali sebagai "Wakil Pos" berbanding "Wakil Rakyat".

Selepas kemenangan tipis beliau, secara tiba-tiba Kem Batu 6 Jalan Gambang dipindah dari Parlimen Kuantan kepada Parlimen Pekan tanpa apa-apa sebab yang munasabah.

Hasilnya Najib menang gemilang selepas 1999 dengan majoriti 26464 undi (2004) dan 22922 undi(2008)bagi kerusi Parlimen Pekan (P85).

Cumanya, Allah SWT Maha Berkuasa. Dengan berpindahnya Kem Batu Enam Gambang, PR berjaya menang di Parlimen Kuantan.

Antara tuntutan BERSIH adalah "PENGHAPUSAN UNDI POS SAMA SEKALI.

Jadi, tidak hairanlah Najib Tun Razak sangat takut dengan gerakan BERSIH. Kalau dihapuskan undi pos, nescaya Najib akan kembali balik kepada zaman kegelapan 1999 di mana beliau hanya mampu menang tipis 241.

Jelasnya, tanpa undi pos, harapan Najib mengekalkan kerusi PEKAN adalah tipis. Atas sebab itu, Najib Tun Razak habis-habisan menentang BERSIH. BERSIH bakal membersihkan beliau dari kerusi Parlimen Pekan (P85)

p/s antara kerusi2 yang selamat disebabkan undi pos: Bagan Pinang (Isa Samad), Kepala Batas (Pak Lah), Jeli (Mustafa Muhammad), Setiawangsa (Raja Nongchik), DUN Paya Jaras (Bushro Mat Johor) dan banyak lagi. -Tulang Besi



Ongkili TAK faham Bersih 2.0, 'Aunty Bersih' faham!

Posted: 12 Nov 2011 12:57 AM PST

By Debra Chong
November 11, 2011
KUALA LUMPUR, Nov 11 — Annie Ooi Siew Lan, the retired teacher dubbed "Aunty Bersih", challenged today the polls review panel's sincerity to electoral reform and vowed to show it her list of how to fix the system in the next seven days.

The slight, skinny 65-year-old became an accidental icon when she was pictured battling chemical-laced water cannons and tear gas shot by the police into the locked-down capital city to join in the Bersih 2.0 march on July 9 for cleaner elections.

File photo of Ooi during the Bersih rally in Kuala Lumpur on July 9, 2011.
She stunned the parliamentary select committee (PSC) today with her forthright manner from the start when she demanded the "vote to be given to everyone 21 years old and above."

To this, she cited as examples nurses, doctors, soldiers and policemen on duty on polling day.

"We don't want any more corruption," said the short-haired woman dressed in a pale yellow top reminiscent of the Bersih T-shirt she wore on July 9. The coalition of 62 civil societies has adopted yellow as its colour.

The nine-man PSC appeared perplexed by Ooi's statement.

Its chair, Kota Marudu MP Datuk Seri Maximus Ongkili, explained that it was the panel's aim and asked her for suggestions, which appeared to vex Ooi.

"There are eight demands out there. Loud and clear. I've no need to repeat them," she said, referring to Bersih 2.0's list of demands.

"Cakap pun tak dengar, ada yang dengar pun tak bertindak, apa lagi? Susahkah ini keadilan? [What's the point of speaking further, those who hear don't act, what else is there? Is justice so difficult?]" she asked.

When Kangar MP Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad ventured to reply that it was because those who qualified to vote did not do so, Ooi shot back: "Why is it so hard? Why so long and hard [to register voters]?"

"You want solutions? Solutions to what?" she pushed the panel to answer before promising to return in seven days with her list of practical solutions to carry out electoral reform.

"If the sick can't go to the voting stations, can't you do something about it?" she asked, her voice rising as with her temper.

"I speak for the voiceless. What you're asking from me is solutions. I'm just a simple, simple, simple person," she cried out, prompting Ongkili to plead with her to calm down.

Bersih 2.0 has been pushing the Election Commission to carry out eight steps they claim can be carried out immediately and will improve the electoral system before the next national polls are held, widely expected to be called early next year.

They are:
1. To update and remove dead voters from the electoral roll and in the long term, allow automatic voter registration at 21 years old.
2. To reform the postal ballot and open up voting for Malaysians overseas and not just limit it to those in the armed forces and public service.
3. To use indelible ink to prevent voter fraud.
4. To extend the campaign period to a minimum of 21 days.
5. Free and fair access to media.
6. To strengthen public institutions and uphold the rule of law.
7. To stop corruption by taking serious action on all allegations of corruption, including vote buying.
8. To stop dirty politics.

Ongkili bukan tak dengar.
Kalau dengar pun, tak faham.
Kalau tak faham, macam mana nak buat?


Ulangtahun Keputeraan Sultan K'tan: Islam Dijunjung, Raja Disanjung, Rakyat Dipayung

Posted: 11 Nov 2011 08:22 PM PST

Kota Bahru, 11 Nov: Sultan Muhammad V, Tuanku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra selamat menyempurnakan upacara Istiadat Pemeriksaan Perbarisan Kehormatan di Padang Merdeka di sini semalam.

Gambar: SULTAN Muhammad Ke-V, Tuanku Faris Petra disambut Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika hadir pada Istiadat Pemeriksaan Barisan Kehormatan di Padang Merdeka dekat Kota Bharu sempena Ulang Tahun Hari Keputeraan Baginda Yang Ke-42, hari ini. - Foto BERNAMA

Istiadat sempena Pemasyhuran Perayaan Menyambut Ulang Tahun Hari Keputeraan baginda yang ke-42, 2011 itu turut dihadiri Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad FaIz Petra Ibni Sultan Ismail Petra.

Turut hadir pada upacara itu Kerabat Diraja dan pembesar negeri.

Hadir sama Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan timbalannya, Datuk Ahmad Yakob, Speaker Dewan Negeri, Datuk Mohd Nassuruddin Daud, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, Ahli Dewan Undangan Negeri dan Ahli Dewan Negara serta pimpinan politik, Ketua Jabatan Negeri dan Persekutuan.

Perayaan keputeraan bertema "Islam Dijunjung, Raja Disanjung, Rakyat Dipayung" itu bermula seawal 6.30 petang semalam dengan mengadakan majlis solat Hajat dan doa selamat di Masjid Muhammadi di sini dan di semua masjid utama jajahan.

Istiadat 'meletak kerja' pula diadakan di Istana Balai Besar di sini seawal 7.45 pagi tadi sebelum diadakan jamuan rakyat di Masjid Muhammadi di sini selepas solat Jumaat nanti.

Sementara Istiadat Pengurniaan Kehormatan Kebesaran Negeri serta Istiadat Menyembah Ucapan Tahniah dan Taat Setia akan diadakan esok mulai 9.00 pagi di Istana Balai Besar di sini.

Menurut kenyataan rasmi, perayaan menyambut Ulang Tahun Hari Keputeraan itu bermula 10 hingga 12 November 2011.

Majlis Santapan Malam Persembahan Kerajaan Negeri diadakan pada malam ini di Dewan Jamuan Utama, Kota Darulnaim di sini.

Ribuan saksi ulangtahun keputeraan Sultan K'tan

KOTA BAHARU: Lebih 1,000 rakyat pelbagai kaum hadir di Padang Merdeka di sini bagi menyaksikan Majlis Istiadat Meletak Kerja dan Perbarisan sempena Ulang Tahun Keputeraan Sultan Kelantan Sultan Muhammad V Yang Ke-42 yang disambut pada Jumaat.

Mereka hadir sejak awal pagi dengan membawa anggota keluarga masing-masing untuk melihat sendiri kemeriahan sambutan itu yang pertama kali buat baginda selepas dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan pada 13 Sept tahun lepas.

Majlis perbarisan kehormat itu yang diketuai Satu Rejimen Artileri Diraja (RAD) Para Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bermula tepat pukul 8.40 pagi Jumaat sebaik sahaja ketibaan baginda bersama rombongan kerabat Istana Kelantan.

Turut hadir Tengku Mahkota Kelantan Tengku Muhammad Faiz Petra, Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Timbalan Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob, exco-exco kerajaan negeri, pemimpin-pemimpin agensi kerajaan serta beberapa kenamaan lain.

Baginda yang segak berbaju Melayu songket berwarna krim kemudiannya mengambil masa kira-kira 10 minit untuk memeriksa kawalan perbarisan.

Sempena hari keputeraan baginda esok, Sultan Muhammad V akan menyampaikan pingat dan darjah kebesaran kepada penerimanya di Istana Balai Besar di sini.

Hari ini dan semalam adalah cuti umum sempena hari keputeraan baginda. -BERNAMA


Ulasan GB

ALLAHUAKBAR! ALLAHU AKBAR! ALLAHUAKBAR!

"Saya Tukar Daulat Tuanku Kepada Allahu Akbar Supaya Pelafaznya Dapat Pahala" - Sultan Kelantan



Loyalty To The Hand that Feeds Them?

Posted: 11 Nov 2011 06:46 PM PST

The following post is a comment sent to me by reader LH in response to my post on Mahal Tali Dari Lembu. LH has given me permission to repost this as a stand-alone blog post. Readers are most welcome to send me their writings to mwsmithunplugged@gmail.com

Thanks to LH for being a caring and honest Malaysian. Do leave a response to share your views. Have a lovely weekend!
_______________________

Loyalty to the Hand That Feeds Them - written by LH

Although to be very honest, I don't see PKR as a good government substitute, especially, if Anwar becomes PM. He's proven in the past that some of our problems were caused by him, e.g. the education system and the Sabah ID issues. Personally, I think he is made to pay for it all now with his sodomy case (which should be a personal issue and left at that). However the crooks of M, D, N etc fear exposure. Although, I don't know what there is to hide, all of Malaysia and half the world are aware of these crooks and their crimes.

I am not a racist and know that I risk of being blasted with the 'racist' title by saying this.

Our bloated civil service is mainly to achieve part of the NEP's objective i.e. bringing up the living standards of the ordinary Malays (i.e. children of fishermen, farmers, felda settlers etc). How? by giving them employment and fixing in their minds, they owe it to the BN Government. So we start them off in the civil service, then their children are given scholarships by MARA and the many Petronas funded and set up institutions to earn degrees so we have a professional layer - who perhaps now (some of them anyway), believe they can do better if they were not spoonfed and the Government has to ban student activists. But, on the other hand, the other half of the NEP: that is on how to increase the wealth of the Malays - ah, that is reserved for the cream of the Malays (i.e. the *M** leaders, families and cronies).

To quote examples of the inefficiency of the civil service: When the Income Tax Dept wanted tax payers to go online to submit their forms, they couldn't get their website right the first time round . Come to the department and our staff will help you - so we went, we approached the sweet smiling girl in tudung behind the computer - and she said fill in this and that but in the end, she had to call a Chinese senior (one of the rare members in the HDN, contrary to the early 60's when the majority of staff in that department were China men) to help us out.

That was the first time, but we still encountered problems after going home to prepare the full form and returned to the department to submit the form. This time the Chinese lady was not available and we were attended by a young Malay man - he was nervous and couldn't explain well in English, so an Indian lady came to help us, speaking good English (compared to the quality and standard of her colleagues). So we have a lot of new recruits, mainly Malays, sitting around, looking good but not efficient. Never mind that, Malaysia provides employment and in so doing, raises itself to developed status, or so the BN government hopes.

Often, going through Immigration, my fingerprints do not show up well on the electronic passport machine, which fails to pick up the poor prints and the Immigration Officer minding it does not know what to do - other than to ask me to go through the common method of showing my passport. This has made me wary each time i have to go through the electronic gates. Digressing here, the electronic machines imported in is not in tip top condition and often is out of order, even in the LCCT. Why do we continuously spend money buying expensive and faulty machines?

This recent trip, I spied a young Chinese man, sitting next to the gate and I thought, mmm... the Immigration have taken in a China man! and guess what? my finger print got picked up on first try! - I asked the young man, are you an Immigration officer? His reply, no, I'm the technician.

So, draw your own conclusion. This vicious circle of U*** throwing out more pay increases and pension to the civil service, which mainly comprise of Malays and thus binding them to be loyal to the Hand that feeds them is how they stay in power. Mind you, Malays are very loyal and Islam binds them together, rightly or otherwise. Why bother if the funds are taxpayers money, after all, most Muslims only pay Zakat and not tax, including *M** ministers, I assume!

As for the *M** ministers and those cronies especially from the D-M era, who benefited. Would their wealth be that much if not for U***'s hand. And it would seem that M has not stripped enough from his 22 years - he still wants to wrestle all the wealth from the ground as can be seen from international corporate news  And now the latest on he he to get his hands on the Qatar pipes company via Kanchana - Sapura link up while having no qualms in accusing his successor of corruption and theft (petty, if you compare with what he has done in 22 years). Truly, now one can understand why others want as much as they can lay hands on too. 

But the true sufferers of this tussle of easy wealth are all the Malaysians (Malays included).

The current blow up on the NFC - why make S and family the scapegoat? Why can't the Opposition expose the REAL RASCALS behind the scene?? There will be a ruckus from the guilty ones and other whatnot's but these are the people who have to be made to take the stand of honor and take the oath that they did not take a single sen of Government funds. If a small 'fry' like S can take so much, the mind flounders at the billions that was hand out during the D-M era.

Let us therefore not be influenced by what those guilty MPs claim or deny. Let us all vote them out. ABU. People of Malaysia wake up before the country is truly bankrupted by them!!!

Grrr,.. how can we fight them? They have their machinery and money to create all sorts of diversions. 

The answer lies in the BALLOT BOX! VOTE WISELY.

Remember - ABU!


POWER IS MIGHT AND RIGHT IN BOLEH LAND

Posted: 11 Nov 2011 05:46 PM PST

Even before Anuar Ibrahim's sodomy 2 trial comes to an end, he now faces new charges, this time filed by the police themselves, reportedly under Section 182 of the Penal Code for giving 'false information to injure another person'. The charge is related to a report that Anuar made to the police against the famous Datuk T sex video that alleges the porn star in the video was Anuar himself.

If anyone were to ask me why have the police taken the initiative to file a new charge against Anuar now, and not at the time when the report was made? My layman's answer to this question is simply this i.e. it is a deliberate attempt by the authorities to continuously persecute Anuar with charges upon charges, till he can no longer withstand the 'barrages' heaped upon him. And what is even worse is that the charge is filed at a time when Anuar is in the midst of an ongoing trial for alleged sodomy and with the GE nearing. I think the entire scheme is to obliterate Anuar's name completely from the face of the earth, and even when he is dead. To me, what the police have done is the most outrageous thing that no righteous person can ever forgive. I say to all that I have had enough of this deliberate persecution of Anuar, and I take great pity for the sufferings that he had endured and by his entire family.

Now, having said the above, I can sense that many will say that I am a staunch Anuar's favorite, and an ungrateful retired government servant who shamelessly strived on a paltry government pension. For those who hold such a perception, I would like to say this to them, that I am no Anuar's favorite, neither am I a staunch favorite of Najib. I am for fair and equitable justice for all, but certainly not the kind of justice that Anuar has to go through since his release from prison.

Both Anuar and including Najib (me included) must have committed errors in their lives and this is quite normal of a human being. But why is Anuar being targeted relentlessly for persecution (including that of his innocent family), whereas there are some VVIP's (you know who) and many more who are just given a reprieve with a soft warning for a crime. If sex is the reason for the authorities to relentlessly prosecute and persecute Anuar, then why not prosecute that MCA leader who admitted to having a sex tryst with a woman other than his wife? Or why was that 'Raba Raba' politician be let scot free and was subsequently rewarded with an Ambassadorial post in a foreign land? And I am told too that Najib himself isn't that clean of his sex vices; yet he is the PM today and none of his party members are complaining? And don't forget that former Malacca Chief Minister who committed one of the most outrageous and henious crimes i.e. having sex with one underage girl, but never served a jail sentence nor was he whipped?

From the above examples, it is crystal clear that those politicians in power are treated differently from politicians that do not hold any power. This is the uniqueness of Boleh Land where power is might and right, and the powerless remains weak and has little or no right. There seems to be no justice; rather selective justice for the powerless and it is not only me that is witnessed to such injustices, but including the entire civilized world. These are the issues and acts that I violently opposed to, that I have been constantly writing about in some previous postings.

Finally, I have this to say, and setting aside your political leaning and affiliation – do you honestly think that Anuar and including his family members has been treated justifiably by the authorities since getting out of prison? Do they truly deserve such treatment? And compare that with the treatment accorded by the authorities for the 'crimes' committed by those powerful politicians that I have mentioned above. Do you not see the disparity and imbalances in the treatment of Anuar in comparison with the others? I ask you to seek you conscience and please be humane and passionate for once.


CRUSADE AGAINST CORRUPTION


Tragedi 11.11.11 Hampir Menyamai Tragedi 10.10.10

Posted: 11 Nov 2011 04:35 PM PST

Slim River: Usaha seorang bapa, Zaidi Muhammad, 43, menjejak anaknya yang 'ghaib' sejurus tragedi bas sekolah dirempuh treler membawa lima tan pasir di sini, semalam, berakhir hiba apabila pelajar itu ditemui sudah meninggal dunia di bawah timbunan pasir setinggi dua meter kira-kira enam jam selepas nahas.

Maysarra Zaidi, 15, pelajar tingkatan tiga Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Air Merah, Kulim, Kedah, antara empat yang terkorban dalam kemalangan pada jam 4.45 pagi di Kilometer 382, Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) berhampiran Behrang, di sini.

Tiga lagi mangsa ialah rakan sekolah Maysarra, Khairul Anwar Azhan, 15, guru mereka, Siti Hajar Mohamed, 33, dan Ketua Wanita Umno Cawangan Alor Teja, Alor Setar, Basarah Saad, 45, yang cuba membantu kumpulan pelajar berkenaan selepas bas mereka terbalik.

Pemangku Ketua Polis Daerah Tanjung Malim, Superintenden Md Tahir Kasim, berkata Maysarra, Khairul Anwar dan Siti Hajar antara 60 pelajar dan tujuh guru yang menyertai rombongan ke ibu negara dengan menaiki dua bas, namun satu lagi bas tidak terbabit kemalangan itu.

"Basarah menaiki bas lain bersama rombongan Wanita Umno Kedah dalam perjalanan menghadiri satu program di Tanjung Karang, Selangor. "Bas itu berhenti di tempat kejadian atas permintaan Basarah yang mahu menghulurkan bantuan, namun dia yang juga ibu tunggal tiga anak menemui ajal apabila dirempuh treler terbabit," katanya.

Sementara itu, kehilangan Maysarra bermula apabila ayah dan abangnya, Faiz Zaidi, 16, yang bergegas dari rumah mereka di Taman Angsana, Kulim, gagal mengesan pelajar itu di Hospital Slim River (HSR) Zaidi yang juga juruteknik di sebuah institut kemahiran di Kulim dan Faiz hampa serta kebingungan apabila mendapati nama Maysarra tiada dalam senarai mangsa cedera atau terkorban.

Berikutan itu, dua beranak berkenaan ke lokasi kejadian untuk mencari jawapan kehilangan anaknya. Hanya kira-kira setengah jam kemudian, baru mereka dimaklumkan mayat Maysarra ditemui di bawah timbunan pasir pada jam 10.45 pagi semalam.

Difahamkan, sebelum itu anggota penyelamat tidak menyedari ada mangsa tertimbus di bawah timbunan pasir di situ serta menyangka semua mangsa yang meninggal dunia dan cedera sudah dibawa ke hospital berhampiran untuk mendapatkan rawatan.

Ketika ditemui wartawan di HSR selepas itu, Zaidi yang ditemani isterinya, Mazylina Abdullah, 35, enggan ditemu bual kerana terlalu sedih dengan kematian anaknya, sebaliknya hanya menitiskan air mata.

Namun, Faiz memberitahu adiknya harapan keluarga kerana memperoleh 8A dalam ujian percubaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) baru-baru ini. "Dia sangat rajin belajar, malah antara pelajar harapan di sekolahnya untuk mencapai keputusan cemerlang dalam PMR tahun ini," katanya.

Faiz berkata, tiada perubahan ketara dilihat pada adiknya sebelum ini, malah arwah kelihatan tidak sabar untuk mengikuti rombongan berkenaan. "Ini rombongan kedua arwah," katanya ketika ditemui di pekarangan Bilik Forensik HSR di sini, semalam.

Jenazah Maysarra dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Alor Teja, Alor Setar, Kedah. -hm

'Rakan maut depan saya'


SLIM RIVER - Seorang mangsa kemalangan tidak dapat melupakan detik melihat sahabat baiknya terbunuh selepas terpelanting akibat disondol sebuah treler membawa muatan guni pasir ketika rakan itu hendak membantu menyelamatkan dirinya.

Nur Husna Ahmad, 15, berkata, dia tidak menyangka tindakan rakan sebayanya itu, Khairul Anwar Azhan rupa-rupanya pertolongan terakhir yang akan diingati sampai bila-bila.

Mengimbau semula kejadian itu, cerita Nur Husna, sebaik bas yang dinaiki terbabas dan terbalik, Khairul Anwar telah selamat dan berada agak jauh dari bas tersebut tetapi rakannya itu berpatah semula ke kawasan berhampiran bas itu demi membantu menyelamatkannya.

"Saya amat sedih apabila mengingati tindakan Khairul Anwar kerana dia sepatutnya tidak terkorban.

"Sebelum itu arwah sudah berjalan jauh ke tepi jalan, dia sudah selamat tetapi dia patah balik untuk tarik saya keluar dari bas terbalik. Dia suruh saya ke tepi tetapi apa yang berlaku, dia pula yang menjadi korban," katanya.

Nur Husna berkata, semua peserta rombongan Sekolah Menengah Kebangsaan Ayer Merah, Kulim berjaya keluar dari bas yang terbalik melalui cermin depan yang dipecahkan.

"Seorang demi seorang merangkak keluar dan saya antara terakhir kerana mengalami kecederaan kaki," kata gadis itu yang menggambarkan suasana semasa itu kecoh dan cemas kerana mereka ketakutan. -kosmo


Untuk foto-foto kemalangan tersebut
sila klik


Ulasan GB

Tragedi kemalangan yang meragut 4 nyawa pada 11.11.11 seperti di atas mengingat GB tentang satu tragedi ngeri yang pernah menimpa negara pada 10.10.10 iaitu satu kemalangan yag menyebabkan 12 kematian membabitkan dua bas, tiga kereta dan sebuah van di Kilometer 223 Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) arah selatan berhampiran Pedas.

Kebetulan ia berlaku pada tarikh-tarikh yang unik.


TRAGEDI 10.10.10




No comments: