Friday, December 23, 2011

Adam Adli

Adam Adli


Adam Adli

Posted: 23 Dec 2011 08:28 AM PST

'Adam, I am very proud of you and hope there will come a day when I am able to shake the hands that lowered the flag of Najib.

This kind of youngsters made those hard-core UMNO scare…

Hats off to him...hope won't be any c4 incident after this

Well, this is the time where the youth deliver its message with an action.

Correct me if I am wrong, in Tunisia roughly about a year ago also a vegetable seller unigraduates were push to the extreme. Then with the desire of call for change then he torch himself up to deliver his message.

Wonder in Bolehland when it will reach a stage where one will stood up and make that change.

I think because he made this public, he's untouchable.

If something happens to him or ISA come.

PR and NGO will make huge fuss about it.

Don't think UMNO wants that


Salahguna Wang Zakat: Jamil Khir Khianati Orang Miskin, Bukti Beliau Tidak Amanah

Posted: 23 Dec 2011 09:00 AM PST

Jamil Khir khianati orang miskin, golongan layak terima zakat

Perbuatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Bahrom menggunakan wang zakat, mengkhianati golongan asnaf yang sepatutnya menerima agihan wang berkenaan, kata Pengerusi Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama PKR, Ahmad Kassim.

Beliau mengulas Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang mengesahkan wang zakat berjumlah RM63,650 digunakan Jamil dan dua lain bagi menghalang kes qazaf yang di failkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Wang zakat itu dibayar kepada firma guaman Zainul Rijal Talha dan Amir bagi mewakili Jamil, pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Che Ali dan ketua pendakwanya, Shamsuddin Hussain, sebagai responden.

"Seleweng wang zakat ini bukti Menteri Umno dan dua yang lain menyalahgunakan kuasa mereka dan saya tegaskan firma guaman yang menerima wang zakat itu tidak termasuk dalam senarai yang sepatutnya menerima zakat," katanya.

Lapan golongan yang layak itu hanyalah fakir, miskin, Amil (mereka yang dilantik memungut zakat), Muallaf (Seseorang yang memeluk Islam, Riqab (orang yang tidak mempunyai kebebasan), Gharimin (penghutang muslim), Fisabillillah (pejuang Islam) dan Ibnus Sabil (musafir).

Katanya lagi, Jamil yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal agama Islam, sememangnya berniat menggunakan wang zakat demi kepentingan mereka dan tahu firma guaman yang dilantik itu tidak termasuk golongan yang layak menerima zakat.

Wang itu katanya, hanya dibayar semula selepas Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) menerima geran RM700,000 pada Jun 2010.

"Apabila Datuk Jamil guna wang zakat dan akan bayar balik seperti mana didedahkan dalam surat jawapan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) itu, maknanya mereka tahu bahawa guna wang zakat itu salah.

"Kalau sudah tahu, mengapa guna juga wang itu dan kita yakin kalau kita tidak dedah penyelewengan ini, belum tentu wang zakat itu dapat balik," katanya dihubungi Keadilandaily.com.

Guna wang zakat bukti Jamil Khir tidak amanah – Izzah

KUALA LUMPUR 23 Dis: Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang mengesahkan penggunaan wang zakat oleh Datuk Jamil Khir Baharom, jelas membuktikan beliau seorang yang tidak amanah.

"Menggunakan wang zakat merupakan perbuatan khianat oleh menteri. Sepatutnya beliau (Jamil Khir) bertanggungjawab dalam hal ehwal agama islam tapi sesuka hati bayar duit zakat bayar kes guaman, walhal bukan amil (tidak layak menerima wang zakat)," kata Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar.

Wang sebanyak RM63,650 itu dikeluarkan dari dana zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) bagi mendahulukan bayaran khidmat guaman untuk Jamil Khir dan dua yang lain.

Kos guaman itu bersabit kes tuntutan qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menamakan Jamil; pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Che Ali dan ketua pendakwanya, Shamsuddin Hussain, sebagai responden.

Izzah berkata, meskipun wang itu sudah dikembalikan, Jamil sebagai Menteri Agama di dalam kerajaan sepatutnya memberi contoh baik kepada rakyat dan bukannya mengambil kesempatan menggunakan wang tersebut.

"Ini bukan saja melibatkan persepsi masyarakat tetapi rakyat telah hilang keyakinan kerana begitu mudah mengambil wang zakat. Jamil sudah tidak ada kredibiliti kerana tidak amanah dalam melaksanakan tanggungjawabnya," kata Ahli Parlimen Lembah Pantai itu.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar mendengar aduan penduduk di Taman Sentosa.

Sementara itu, Izzah yang ditemui selepas lawatan kawasan penduduk di Taman Seri Sentosa, Klang Lama menggesa Dewan Bandaraya Kuala lumpur (DBKL) memberi perhatian terhadap rungutan penjaja di situ.

Ia berhubung aduan bahawa DBKL menindas beberapa penjaja di kawasan tersebut.
Menurutnya, DBKL tidak seharus berat sebelah untuk mengambil tindakan dan perlu mengambil kira pendapat penduduk setempat.

"Kalau betul nak ambil tindakan, jangan pilih bulu. Jangan ditindas peniaga-peniaga tertentu yang mencari rezeki," katanya.


Laporan sebelum ini
klik untuk baca






Khir, Ling made scapegoats. NFC scapegoat who?!

Posted: 23 Dec 2011 08:25 AM PST

In the beginning of the PKFZ trial, Ling said, "When you are in the palace of justice, don't talk about scapegoat.

Nevertheless, at the end of the prosecution's case in the trial of Dr Ling over the PKFZ project, his lawyer said  that former Transport Minister Tun Dr Ling Liong Sik was just a scapegoat.

Today, Khir said he was made a scapegoat following his conviction for abusing his influence to buy a luxury home and land at a discount of up to RM3 million.


The Story Behind Rudolph

Posted: 23 Dec 2011 07:41 AM PST

On a December night in Chicago, a little girl climbed onto her father's lap and asked a question. It was a simple question, asked in children's curiosity, yet it had a heart-rending effect on Robert May.

"Daddy," four-year old Barbara asked, "Why isn't my Mommy just like everybody else's mommy?"

Bob May stole a glance across his shabby two room apartment. On a couch lay his young wife, Evelyn, racked with cancer. For two years she had been bedridden; for two years, all Bob's income and smaller savings had gone to pay for treatments and medicines.

The terrible ordeal already had shattered two adult lives. Now Bob suddenly realized the happiness of his growing daughter was also in jeopardy. As he ran his fingers through Barbara's hair, he prayed for some satisfactory answer to her question.

Bob May knew only too well what it meant to be "different." As a child he had been weak and delicate. With the innocent cruelty of children, his playmates had continually goaded the stunted, skinny lad to tears. Later at Dartmouth, from which he was graduated in 1926, Bob May was so small that he was always being mistaken for someone's little brother.

Nor was his adult life much happier. Unlike many of his classmates who floated from college into plush jobs, Bob became a lowly copy writer for Montgomery Ward, the big Chicago mail order house. Now at 33, Bob was deep in debt, depressed and sad.

Although Bob did not know it at the time, the answer he gave the tousled haired child on his lap was to bring him to fame and fortune. It was also to bring joy to countless thousands of children like his own Barbara. On that December night in the shabby Chicago apartment, Bob cradled his little girl's head against his shoulder and began to tell a story.

"Once upon a time there was a reindeer named Rudolph, the only reindeer in the world that had a big red nose. Naturally people called him Rudolph the Red Nosed Reindeer." As Bob went on to tell about Rudolph, he tried desperately to communicate to Barbara the knowledge that, even though some creatures of God are strange and different, they often enjoy the miraculous power to make others happy.

Rudolph, Bob explained, was terribly embarrassed by his unique nose. Other reindeer laughed at him; his mother and father and sister were mortified too.

Even Rudolph wallowed in self pity.

"Well," continued Bob, "one Christmas Eve, Santa Claus got his team of husky reindeer -Dasher, Dancer, Prancer, and Vixon ready for their yearly trip around the world. The entire reindeer community assembled to cheer these great heroes on their way. But a terrible fog engulfed the earth that evening, and Santa knew that the mist was so thick he wouldn't be able to find any chimney.

Suddenly Rudolph appeared, his red nose glowing brighter than ever. Santa sensed at once that here was the answer to his perplexing problem. He led Rudolph to the front of the sleigh, fastened the harness and climbed in.

They were off! Rudolph guided Santa safely to every chimney that night. Rain and fog, snow and sleet; nothing bothered Rudolph, for his bright nose penetrated the mist like a beacon.

And so it was that Rudolph became the most famous and beloved of all the reindeer. The huge red nose he once hid in shame was now the envy of every buck and doe in the reindeer world. Santa Claus told everyone that Rudolph had saved the day and from that Christmas, Rudolph has been living serenely and happy."

Little Barbara laughed with glee when her father finished. Every night she begged him to repeat the tale until finally Bob could rattle it off in his sleep. Then, at Christmas time he decided to make the story into a poem like "The Night Before Christmas" and prepare it in bookish form illustrated with pictures, for Barbara's personal gift. Night after night, Bob worked on the verses after Barbara had gone to bed for he was determined his daughter should have a worthwhile gift, even though he could not afford to buy one...

Then as Bob was about to put the finishing touches on Rudolph, tragedy struck.

Evelyn May died. Bob, his hopes crushed, turned to Barbara as chief comfort. Yet, despite his grief, he sat at his desk in the quiet, now lonely apartment, and worked on "Rudolph" with tears in his eyes.

Shortly after Barbara had cried with joy over his handmade gift on Christmas morning, Bob was asked to an employee's holiday party at Montgomery Wards. He didn't want to go, but his office associates insisted. When Bob finally agreed, he took with him the poem and read it to the crowd. First the noisy throng listened in laughter and gaiety. Then they became silent, and at the end, broke into spontaneous applause. That was in 1938.

By Christmas of 1947, some 6 million copies of the booklet had been given away or sold, making Rudolph one of the most widely distributed books in the world. The demand for Rudolph sponsored products, increased so much in variety and number that educators and historians predicted Rudolph would come to occupy a permanent place in the Christmas legend.

-Author Unknown-


MERRY CHRISTMAS TO ALL MY CHRISTIAN READERS AND FRIENDS


Khir Toyo deserves it... but NOT Anwar!

Posted: 23 Dec 2011 07:19 AM PST

I bet the Opposition, especially those in Selangor are 'celebrating' the verdict on former MB Khir Toyo who was slapped with a year jail term for graft earlier today. I believe they are laughing at him and at Barisan Nasional.

Of course, the pro-Pakatan Rakyat newspapers, most of the Chinese media and bloggers are already publishing their news and editorials about him.

However, they would not say anything about the just in our judiciary and the impartiality of the MACC in dealing with the case. What they would write and say is to condemn Khir, Umno and Barisan Nasional. Also, the possibility that they will link it with Najib's 'corrupt government'.

No way will they attribute the verdict to the judiciary, that it is a system to be trusted and reckoned with. And there is also no reason for them to credit the MACC officials for expediting their duty without favor.

I have read some headlines such as 'Padan muka Khir!' (Khir deserves it!) and 'Umno leader guilty of graft' in the Opposition blogs and news portal. I have no complaint against that. It's their rights.

However, let us wait for another two more weeks. Come January 9, 2012, Anwar Ibrahim's case will hear the sentence. If he is not guilty, it's fine.

But what if the Opposition Leader is found guilty? And what kind of 'reprisals' can we expect from the Opposition, their media and bloggers?

Surely, they will blame the judiciary by accusing it of bias and unjust. Najib's government will once again come under their attacks. Like it or not, there would be riots in the country to protest the guilty verdict on Anwar.

And that's what the Opposition is all about - that they are everything right. While failing to recognise the justice in Khir's case, they will not take it if Anwar goes back to jail for the second time.

Just like accusing the Election Commission (EC) of being pro-government, they also failed to notice how the EC 'unjust practice' had given Pakatan the five States in the last general election. Until they fill up all the portfolio in the Federal Cabinet, they will go on making such claims!

That's how their brain works!


Passport lost & found

Posted: 23 Dec 2011 06:11 AM PST

Malaysian passportWent to Vietnam last week. A mini saga occurred when I was back at the airport at Kuala Lumpur, when I realised that my passport was not in my possession…

I wouldn't panic under most circumstances, but a series of (chaotic) events preluded the incident… which led to an immediate thought that I had dropped the passport somewhere (instead of simply keeping it at another corner of my bags).

Still, my immediate response was to search my bags, twice, but couldn't find it… thus the beginning of a two hour long search at the airport, in which I visited almost every administrative offices and done a few things which would get me into trouble at an American airport. Anyhow, couldn't find it after the hunt and had to file a police report – which AFAIK was a first (losing passport) among my family and peers.

Took a cab back home after that. The adrenalin rush had settled down after reaching home, and I decided to search through my bags again… funny enough, my passport appeared somewhere in the corner, clearly visible, and it took me less than 60 seconds to discover it. How I managed to miss that at the airport remains a big mystery.

Stupid things happened to the brightest people sometimes, and I'm not the calmest of all to begin with. Two hours wasted, a rather bizarre yet special experience, and a laughing material among my tour mates for a long long time.

Passport lost & found from YeinJee's Asian Blog


Siapa Tergelincir, PAS Atau Hassan Ali? Tanya Mujahid

Posted: 23 Dec 2011 07:21 AM PST

Hasan Ali tidak baca sejarah parti?

Memahami Perjuangan

Sebuah parti politik tidak mungkin kekal tanpa beberapa perkara. Pertama, prinsip, kedua organisasi dan ketiga pimpinan. Pertama berupaya menarik minat pendukung dan penyokongnya. Dari sudut organisasinya ia akan melahirkan penggerak dan aktivis parti yang asasnya ialah ketaatan. Manakala ketiga, dari sudut kepimpinan mewakili hiraki tertinggi yang akan membekalkan arahtuju perjalanan parti.

Melalui tiga komponen di atas, kita dapat mempelajari sesuatu yang amat penting iaitu, pemimpin akan datang dan pergi namun prinsip dan organisasi perjuangan akan terus kekal. Ini adalah pengajaran yang berkekalan sehingga ia menjadi satu kaedah yang sukar dicabar kebenarannya.

Dinamika Perjuangan

Ramai yang gagal memahami atau terlalu lembab untuk memahami bahawa perjuangan mempunyai dinamikanya tersendiri. Ia bukan sesuatu yang jumud dan beku sehingga gagal menepati kehendak dan tuntutan semasa. Ini adalah asas yang memberikan kehidupan kepada sesebuah parti yang mempunyai prinsip perjuangan. Yang dikatakan kebijaksanaan kepimpinan ialah bagaimana ia mampu mengimbangi antara mengekalkan prinsip yang tidak akan berubah dan menepati kehendak semasa yang berubah-ubah. Ia bukan sesuatu yang boleh dilakukan oleh pemimpin yang berfikiran jumud yang gagal memahami apa erti keseimbangan ini dan seni-seni yang diperlukan.

Dinamika PAS

PAS bukan sebuah parti yang jumud, perkembangannya dan sejarah pencapaiannya menggambarkan ia senantiasa menepati kehendak semasa tanpa hilang prinsip yang diperjuangkan. Gamaknya orang seperti Hasan Ali gagal membaca sejarah dinamika PAS walaupun berdegar-degar berucap di atas pentas PAS. Untuk pengetahuan mereka yang sekepala dengan Hasan Ali, PAS memulakan manifesto politiknya di awal 1950-an hingga 1960-an dengan menawarkan konsep negara kebajikan melalui slogan Baldatun Thaiyyibatun wa Rabbun Ghafur (petikan dari al quran). Asasnya ialah Adopt Islamic Principles, Restore Malay Sovereignity, Improve The Standard of Living, Practice True Democracy dan Promote Social Justice. Apakah Hasan Ali tidak membaca sejarah PAS kerana sibuk "bermotivasi" bahawa Negara Berkebajikan sudahpun menjadi manifesto PAS sejak 1950-an lagi? Apa yang dikemukakan oleh PAS hari ini hanyalah penyegarannya mengikut tuntutan semasa.

Isu Negara Islam

Awal 1980-an menyaksikan kebangkitan gerakan Islam mempertegaskan ideologi ummah secara global. Penjelasan kerangka sebuah negara yang mahukan Islam sebagai asasnya diterjemahkan dalam bahasa yang mudah difahami iaitu negara Islam. Perdebatan Negara Islam lebih kepada perbalahan intelektual yang asasnya ialah perbezaan pandangan antara isi dan format. Ia satu usaha untuk menggambarkan kesesuaian pemikiran kerangka negara yang ditawarkan oleh Islam. Namun secara praktikalnya perdebatan negara Islam akhirnya dijurus kepada isu substantif (isi) dengan menawarkan nilai-nilai keadilan sosial, kemanusiaan sejagat dan prinsip moral kepemerintahan.

Sekali lagi Negara Berkebajikan diolah mengikut kesesuaian semasa dan perkembangan semasa. Persoalan negara Islam hanyalah transisi kepada isu substantif yang lebih inklusif sifatnya. Apa masalah Hasan Ali dan yang sama waktu dengannya tidak memahami dinamika ini? Bukankah makna Tajdid ialah mengembalikan keadaan yang berubah kepada bentuk asalnya dan kekal releven?

Siapa yang Tergelincir?

Ada pepatah Melayu mengatakan "tidak pandai menari, lantai dikatakan tidak rata". Pepatah ini membayangkan suka menyalahkan orang lain untuk menutup kelemahan sendiri. Samalah dengan Hasan Ali yang mendakwa PAS tergelincir dari landasan perjuangan sedangkan dia yang tidak memahami dinamika PAS hari ini. Memang mudah menyalahkan orang lain daripada menyalahkan diri sendiri, namun ahli PAS lebih matang untuk menilai kenyataan Hasan Ali. Orang PAS akan bertanya balik, siapa yang tergelincir? PAS atau Hasan Ali?

Teruslah Bermotivasi

Selalunya apabila seseorang mula bercakap merapu kita akan berkata "teruslah anda bermimpi" tapi untuk Hasan Ali saya akan berkata "teruslah bermotivasi" walaupun ahli PAS dah menganggap ianya sesuatu yang basi. Kepada yang sama waktu dengan Hasan Ali, buatlah keputusan dan tanyalah kepada pakar motivasi anda bagaimana hendak cepat membuat pilihan. Bukankah pakar motivasi selalu mengatakan bahwa segala-galanya bermula dengan membuat pilihan! Sekurang-kurangnya Hasan Ali dah menampakkan arah tuju keputusan dan pilihannya, saya mengharapkan telahan saya tidak betul. -MR

* Dr Mujahid Yusof Rawa adalah ahli parlimen Parit Buntar, merangkap Pengerusi Perpaduan Nasional PAS.

Ulasan GB

Biang Hassan Ali menjadi-jadi kerana adanya orang dalam PAS yang masih menjadi penyokong tegarnya - bererti kumpulan UG masih ada dalam parti.

Sebelum UMNO dapat dihapuskan dari pentas politik tanahair, kumpulan UMNO dalam PAS yang perlu dihapuskan terlebih dahulu.


hey uollsss

Posted: 23 Dec 2011 04:50 AM PST

korang hanjeng sangat kan cerca akak bagai nak gila seba akak x update kan..hanjenglina jolie sgt mulut korang..sah kecik2 mak korang x bedong mulut korang kan....



sbnrnya akak baru je balik bercuti dr langkawi...berjalan2 dengan kak bed...habiskan duit yang sikit ni....



sebelum pi becuti tu sempat lah akak terjah ombak rindu sedas..nak gak tau best sangat ke citer tu...katanya mat rock pun leh leleh air mata...pondan sgt nangis2 kan...feeling...



sapa kata maya karin sexy....kak limah berganda sexy ..tp x pernah tercalon heroin sexy malaya..klass ko kak limah...

sampaikan makcik2 duk dalam gunung pun turun town demi nak tengok ombak rindu..makcik2 duk ada kelas mengaji malam sanggup cancel demi nak tengok keseksian aaron aziz dalam ombak rindu...ko mampu..


ko bayangkan lah aku yang jadi maya karin tu..mau adigan lucah klass A yang aku lakonkan...

ujung2 aku pun nangis gak tengok citer tu....ok lah citer tu..akak terus feeling akak jadi izah...leh peluk2 aaron aziz..ko mampu...yang penting peluk2 ghairah gitew..

bak kata maya karin bila di interview "apa pendapat maya tentang melakonkan adegan ghairah dalam ombak rindu?"...then maya karin jawab " alhamdullilah saya lakukan dengan baik"...ko mampu...jawab alhamdulilah....akak sujud bangun sujud bangun kat ko maya...

begitu juga watak azizah mahzan yang gampang itew..menjadi dia jadi datin gampang..tabik akak..lakonan dia buat kita jijik kat dia sebab dia jahat sangat..kalau ikut dalam novel ..watak datin tu leih gampang lagi...mungkin azizah mahzan dapat pun tahap gampang lite2 je kot..

tapi apa pun mmg dia bagus belakon...sapa yang x pi lagi tengok tu..pi lah terjah kedai2 cd berdekatan...kalau dah habis..ko cakar tuan kedai tu bagi dia kuar kan stok2 simpanan dia...x pon ko suruh je sapa yang dah tengok tu..belakon untuk ko..

sorry jadi akak dah kusta..nanti tulis lagi ek...muahhhhhhhh
..


Living — and Dying — Christmas by Kathryn Jean Lopez

Posted: 23 Dec 2011 05:45 AM PST

An iPad, an Xbox, whatever our most desired shiny object under the Christmas tree on Sunday morning happens to be, is not as precious as the ability to celebrate Christmas freely and openly — with Santa at Macy's or Midnight Mass at St. Patrick's, as casually or as devoutly as we wish.

Not so for Christians throughout the world this Christmas, and for those who did not live to see the day, precisely because they lived its meaning. When I see images of a young Virgin Mary in our Christmas Nativity displays this Christmas, I can't help but think of her "yes," and that of a young girl in Pakistan who was killed right after we celebrated Thanksgiving here in the U.S.

Amariah Masih was 18 years old when she was murdered for refusing to give in to a Muslim man's advances. A Catholic girl from a small village near Faisalabad in the Punjab province of Pakistan, she was on a motorbike fetching drinking water, not available within the village, for her family.

Typically, a rape victim in Pakistan will be imprisoned for unlawful sex and released on the condition that she marry the rapist, explains Nina Shea, director of the Center for Religious Freedom at the Hudson Institute. And since a Christian cannot be married to a Muslim under sharia law, the woman would be forced to convert to Islam.

The homilist at Amariah's funeral called her "a martyr."

Young women in Pakistan are far from the only Christian martyrs of 2011. Shahbaz Bhatti, the minister for minorities there, was assassinated for having the high-profile courage of his convictions. He was Pakistan's sole Christian parliamentarian when he was shot multiple times outside his mother's house in Islamabad in March. In an undated interview obtained by Al-Jazeera after his death, Bhatti was asked about threats on his life: "Your life is threatened. By whom? And what sorts of threats are you receiving?"

"The forces of violence, militant band organizations, the Taliban, and al-Qaeda," Bhatti responded. "They want to impose their radical philosophy in Pakistan. And whoever stands against their radical philosophy, they threaten them. When I'm leading this campaign against the Sharia laws, for the abolishment of the blasphemy law, and speaking for the oppressed and marginalized persecuted Christians and other minorities, these Taliban threaten me."

Chillingly, he said: "But I want to share that I believe in Jesus Christ, who has given his own life for us. I know what is the meaning of cross, and I am following of the cross, and I am ready to die for a cause." He explained: "I am living for my community and suffering people, and I will die to defend their rights. So these threats and these warnings cannot change my opinion and principles. I prefer to die for my principle and for the justice of my community rather than to compromise on these threats."

It was, in fact, the Taliban and al-Qaeda who took credit for the assassination.


Christmas Amidst the Rubbish by Rich Lowry

Posted: 23 Dec 2011 05:45 AM PST

Imagine a town built atop an active landfill. That is "Garbage City" in Cairo, Egypt, longtime home to an impoverished, marginalized community of Coptic Christians for whom life is only going to get harder.

The so-called Zabbaleen have been the trash collectors of Cairo for generations. The fathers and their sons go out into the city and collect the garbage in beat-up pickup trucks or donkey-drawn carts. They bring it back to their community, where the women meticulously sort through all of it. They recycle an incredible amount, as much as 80 percent, selling whatever is salvageable. Particularly poor families rifle through the trash for food to eat. They have created a complex, labor-intensive process for getting the most out of what other people throw away.

Garbage City looks like an American city if the municipal workers had gone on strike — forever. It's as if, as someone has mused, Cairo had been picked up by one end and shook so that all the rubbish fell on the homes of the Zabbaleen. They live among their livelihood, the waste that no one else wants and that few would dare touch.

Yet there is a timelessness and pluck to the Zabbaleen. "We are one community, and we all know and love each other," a garbage collector says in one video explicating their way of life.

The area's juxtaposition of the dignity of simple people against a trash-strewn, post-apocalyptic backdrop is so compelling that it has twice recently been the occasion for feature-length documentaries.

The Christians of Egypt have been historically repressed, and the Zabbaleen are a potent symbol of their station. They were pushed to the outskirts of the city hard up against the Moqattam Mountain. When the authorities — typically — tried to obstruct the building of a church, the Zabbaleen dug out worship space in the adjoining caves. With its huge amphitheater that can seat thousands, the "Cave Church" is now a tourist attraction. It is magnificent and spiritually vital, built on the faith of the humble.

The Zabbaleen community never got any favors when times were good in Egypt. Pigs were an integral part of its operations. They ate the organic matter in the trash and could, in turn, be sold. A few years ago, in its wisdom, the Egyptian government decided to use the swine-flu outbreak as the occasion to kill untold numbers of pigs — an ostensible public-health measure that just happened to disproportionately harm Coptic Christians.

That looks enlightened and fair-minded compared with what may yet come, as the Egyptian revolution plays into the hands of the Muslim Brotherhood and even more radical Salafists. Earlier this year, residents of Garbage City were set upon by deadly Muslim gangs in what religious expert Paul Marshall of the Hudson Institute calls "more a pogrom than a 'sectarian clash.'"

If there were equity in international outrage, the plight of Garbage City specifically and Coptic Christians in Egypt more broadly would be a front-burner issue for all the global great and good who exalt diversity and tolerance. Christians there could face the same slow-motion, largely ignored extirpation as their Christian brethren in Iraq.

On November 11, the Cave Church was the site of a vast, fervent Christian prayer service, the largest anyone can remember. It was during his stint in Harlem in 1930, among a shunned but vibrant Christian community, that the great German theologian and martyr Dietrich Bonhoeffer began to see things "from below." There is no other vantage point from Garbage City. Everyone there must instinctively understand the lines of our vintage Christmas carol, "Why lies He in such mean estate / Where ox and ass are feeding?"

Asked by the Voice of America about the future of Garbage City a few weeks ago, resident Adel Gad el-Rab said, "We are the garbage collectors, but we live on a mountain of faith." They will need all of it in what may well become a time of terrible testing.

— Rich Lowry is the editor of National Review. He can be reached via e-mail: comments.lowry@nationalreview.com. © 2011 by King Features Syndicate


Do Palestinians really support a two-state solution? By Clifford D. May

Posted: 23 Dec 2011 05:36 AM PST

The region we now call the Middle East is an elaborate mosaic. Among its peoples are the Arabs, denizens of the desert who became great conquerors and colonists. The Persians possessed a mighty empire in antiquity — and will again if Iran's current rulers have their way. The most vibrant city of the Turks is Istanbul, the Christian capital known as Constantinople until it fell to Sultan Mehmed II in the 15th century. The Middle East also is home to such ethno-religious groups as Maronites, Druze, and Alawites; to powerful clans such as the Hashemites and the House of Sa'ud; to Kurds, a nation without a state, and to Jews, reestablished as a nation in their ancient homeland.

The other day, Newt Gingrich waded into this historical labyrinth, setting off a minor brouhaha by noting that only recently did Arabs on the eastern shore of the Mediterranean claim to constitute a distinct nation called "Palestine" — the name given to the area by Imperial Rome. On this basis, he referred to Palestinians as an "invented" people.

The accuracy of his statement is beyond dispute. In the wake of the Second World War, when the United Nations recommended partitioning Palestine into two states, it did not use the term "Palestinian" to refer to Arab-speaking residents. At that time, pan-Arabism, the idea of forming a single, united Arab nation, was far more compelling than any parochial identification. The question was how to divide what, for 400 years, had been a corner of the Ottoman Empire between the Arabs of Palestine and the Jews of Palestine. Of the two, the latter were, at that time, more commonly referred to as Palestinians. Their newspaper was the Palestine Post (now the Jerusalem Post), their contributions to the performing arts included the Palestine Orchestra (now the Israel Philharmonic), and their American-based charitable organization was the United Palestine Appeal.

From 1948 until 1967, Gaza and the West Bank were under Egyptian and Jordanian control respectively. No serious demands for a Palestinian state were heard. Only after Israel took possession of those territories in a defensive war against Egypt, Jordan, and other Arab states did Palestinian nationhood become the central issue in what had been, until then, the Arab- Israeli conflict.

Gingrich was attacked from many quarters, among them the New York Times, where foreign-affairs columnist H. D. S. Greenway acknowledged that the former Speaker "is right that there has never been a state called Palestine" and that "Palestinian nationalism grew up as a mirror image of Israeli nationalism." So what's the problem? Greenway charges that Gingrich intended to "imply that the Palestinians are not worthy of a country of their own."

Gingrich insists he meant no such thing. Anyone familiar with his thinking would not doubt that. After all, Americans are an invented people. Can you imagine Gingrich arguing that makes Americans less worthy of nationhood than, say, the Japanese?

Like most of us, Gingrich favors a two-state solution similar to the one the Palestinians were offered in 1948 and at Camp David in 2000. In these and other instances, the Palestinians said no. What does that imply? Perhaps that Palestinians — or at least those who lead them — are themselves insufficiently nationalistic.


Antara Kita dan Mereka

Posted: 23 Dec 2011 05:25 AM PST

Satu bangsa itu tak akan sempurna majunya andaikata kesenian dan kebudayaannya masih jauh tertinggal di belakang- Usman Awang

"moral judgement & moral theory certainly apply to public question, but they are notably ineffective. When powerful interests are involved it is very difficult to change anything by arguments, however cogent, which appeal to decency, humanity, compassion & fairness. These considerations also have to compete with the more primitive moral sentiments of honor & retribution & respect for strength. The conditions under which moral argument can have an influence are rather special, and not very well understood by me. They need to be investigated thru the history & psychology of morals, importants BUT underdeveloped subjects much neglected by philosophers since Nietzsche. It certainly is not enough that the injustice of a practice of the wrongness policy should be made glaringly evident. People have to be ready to listen, and that is not determined by argument"

Kenyataan ini disepakati Spivak, sebagai seorang filsuf dekonstruksi dan sekaligus dianggap pascakolonialis. Ia juga cukup untuk menggambarkan kebingungan yang dihadapi rata-rata masyarakat Malaysia. Baru-baru ini, isu yang menyakiti perasaan dan menghantui pikiran ialah isu homoseksualiti – LGBTX. Hal yang diangkat oleh kelas menengah atas nama membela 'yang-lain'. 'Yang-lain' dalam erti kata yang tertindas atau sengaja ditindas.Golongan ini dan pengikutnya tidak lain hanya melanjutkan kepentingan kelas menengah mereka sendiri, melupakan kepentingan 'yang-lain'. Konflik seperti ini banyak berlaku antara feminis kulit putih-feminis dunia ketiga, Barat-Timur. Ia biasa berlaku dalam sejarah dan budaya Eropah mendorong mereka kemudiannya memindahkan perhatian ke Timur, mempelajari falsafah Buddha, Hindu dan meminjam dari alam Melayu. Amat bertentangan bagi golongan berpendidikan Barat yang pulang ke Malaysia dengan membawa masalah bangsa lain, tapi dipandang sebagai pencapaian baru buat bangsa yang dianggap 'barbarian' ini. Kelakuan mereka ini saling tidak tumpah seperti orientalis! cuma dalam kulit sawo matang dan bermata hitam, bukan hazel. Tindakan ini wajar sekali digelar sebagai oblomovisme atau bebal. Syed Hussein Alatas sendiri mengatakan sifat ini banyak terdapat pada mereka yang berpelajaran tinggi.

Eropah penuh dengan nuansa, perempuan sentiasa dianggap sebagai objek pasif, yang perlu dihakimi, dipuji atau dihukum, terutama pada era Victorian. Sehingga lahirnya karya berbentuk satira oleh George Meredith, The Egoist (1879) dan Anna Karenina. Sementara di wilayah ini, kita mempunyai sejarah yang jauh lebih baik diwakili Tun Fatimah (Sejarah Melayu), Siti Zubaidah (Syair Siti Zubaidah Perang China), Jumjum Maya (Syair Seratus Siti), Cik Apung (Hikayat Siak), Panji Semirang (Hikayat Panji Semirang), Badrul Muin (Hikayat Syamsul Anuar), Puteri Ratna Kemala (Hikayat Nakhoda Muda) dan Siti Denar (Hikayat Bakhtiar). Mengambil satu contoh, Watak Tun Teja (Hikayat Hang Tuah) yang berpendirian teguh sama seperti Imogen (Cymbeline) oleh Shakespeare dan Dorothea (Middlemarch) oleh George Eliot, tapi kelebihan Tun Teja dan Tuan Puteri Mihran Negara ialah membuka sisi lain lelaki seperti Hang Tuah dan Amir Hamzah. Selain itu, isu-isu yang terangkum dalam tiap-tiap hikayat seawal abad ke-13 (atau lebih awal lagi), ialah imam perempuan, poligami, perkahwinan pada usia 9tahun, perempuan sebagai pemimpin, stereotaip gender, homoseksualiti, dsb. Pernah tidak mencuba menjenguk kembali pemberontakan antara lelaki-perempuan, perempuan-perempuan, lelaki-lelaki dalam hikayat klasik? Kita sebaliknya lebih kenal novel Hikayat Siti Mariah, Iakah Salmah, Kitab Alam Perempuan, Hikayat Faridah Hanom, Layar Terkembang, Salah Asuhan, Keluarga Gerilya. Tidaklah menjadi satu kesalahan, cuma pikiran yang masih ditanam dengan 'binary opposites' akan mudah menyisihkan yang lain. Akibatnya, sampai bila-bila, peranan watak sebagai 'subject at risk' akan mati dan titik buta itu tak ditemukan. Nampaknya, hal itulah yang berlaku, golongan bijak pandai cuba menerapkan ilmu dan budaya yang sangat asing – homoseksualiti. Benar, isu demikian ada disentuh dalam sejumlah dokumen bertulis Melayu. Namun kata 'disentuh' dengan 'dibenarkan' itu sangatlah berbeza. Masyarakat Melayu sangat kaya dengan adab, perilaku yang elok lagi sederhana. Berkenaan dengan ruang peribadi, hanya dibincangkan dalam ruang tertutup sebagai deskripsi bukan preskripsi. Malah, kelakuan antara laki bini juga dilukis penuh susila dalam teks.

Sastra berupaya menjadi alat untuk merombak masyarakat yang tertindas. Sudah tentu, ia bukan tugas yang mudah kerana teks hikayat sentiasa mengalami tokok tambah oleh panitera-panitera sejak ribuan tahun yang lampau. Mengambil sikap pascakolonialis, boleh jadi ".. ketidakadilan, kekacauan, peperangan dan kezaliman yang ada dalam tempoh itu dibesar-besarkan bagi mengabsahkan kekuasaan kolonial yang diyakini telah menimbulkan keadaan yang berlawanan." Oleh itu, tidak mustahil penjajah memasukkan kepentingannya sepanjang tahun itu –yang berkuasa ialah mereka yang mampu mengawal masa depan, dan masa depan hanya boleh dikawal dengan menguasai masa lampau satu-satu bangsa!

Gambaran negatif terhadap masyarakat Melayu telah diberi beberapa orang penulis selama kurang lebih empat abad untuk mengabsahkan tindakan penjarah untuk mentamadunkan bangsa kita ini dengan gagasan2 mereka. Dan usaha ini dibantu pula oleh si bebal. Walhal, pada abad ke-17 sudah berlaku pengenalan nusantara dengan pencapaian falsafah Islam Timur Tengah dan India berkat perantaraannya dengan beberapa ahli filsafat Yunani yang lain. Swettenham (1948) sendiri menghargai sastera dan pengetahuan Melayu yang tinggi. Oleh itu, kita perlulah berupaya membaca maksud dan mesej, seperti dituntut Islam – Iqra' malah dalam Prologue of the Gospel of St John mengatakan bahawa pada permulaannya Kata itu bersama Tuhan. Kita harus mampu melihat pengaruh yang cuba diterapkan dalam kon/teks. 'Hikayat' tidak boleh dipandang mengandungi unsur mitos dan hiburan semata-mata biarpun ia ditulis sebelum kedatangan Islam atau masih sarat dengan unsur Hindu Buddha. Jika Lontara Bilang dan Sura Bilang dijadikan sebagai "buku ingatan" agar perkara yang sama tidak diulangi, eloklah tiap-tiap hikayat disikapi begitu juga.

*Jacques Derrida sendiri dalam Deconstruction in America menyatakan sokongan pada misi memelihara ingatan kebudayaan, pemikiran dan falsafah.



Kindly Support Animal-Assisted Therapy This Xmas!

Posted: 23 Dec 2011 05:14 AM PST

PETPOSITIVE wishes everyone a blessed and most meaningful Christmas 2011. Please continue to reach out to the disabled, elderly and animals in our society.

If you are thinking of supporting a very special cause during this season of goodwill and peace to all human and animal kind, kindly consider PETPOSITIVE, our national, not-for-profit Society.   Please note that all contributions to us are


Die Mündigkeit dan AUKU

Posted: 23 Dec 2011 04:58 AM PST

Oleh: Bukan Ameng Spring

Muhammad Idzuan Jamalludin, Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar, Universiti Sains Malaysia sidang 2011/12

Pencerahan adalah kemunculan seseorang dari ketidakfahamannya yang dipikulnya sendiri. Ketidakmatangan merupakan ketidakupayaan seseorang untuk menggunakan kefahaman (fikirannya) tanpa bantuan (pedoman) orang lain. Beban ketidakmatangan ini bukanlah datang daripada ketidakfahaman, melainkan kerdilnya azam dan keberanian untuk menggunakan akal tanpa panduan orang lain.

Sifat malas dan pengecut ini merupakan sebab mengapa sebahagian besar mahasiswa masih ingin berada sepanjang hayat dalam keadaan tidak matang; sehingga mudah untuk pihak lain (baca: khususnya HEP) dengan tanpa tentangan (malah dialu-alukan) menjadi 'penjaga' mereka. Ya, apa salahnya? Bukankah sangat selesa untuk berada dalam ketidakmatangan?

Saya mempunyai HEP dan biarlah mereka yang putuskan apa yang baik dan tidak untuk saya. Apa gunanya berfikir jika ada orang lain mahu melaksanakan kegiatan berfikir yang melelahkan itu?  Malah, HEP (baca: struktur kekuasaan) yang selama ini telah menguasai (maha)siswa dengan 'baik' berjaya memastikan majoriti (maha)siswa – termasuk para pemimpin mereka – menganggap usaha menuju kematangan (kemampuan berfikir sendiri) adalah suatu yang amat susah dan merbahaya pula. Tidak percaya? Maka rujuk tulisan Muhammad Idzuan Jamalludin, Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar, Universiti Sains Malaysia sidang 2011/12, yang bertajuk Usah Ganggu Siswa Dengan Isu Politik (Berita Harian 2011/11/10):

Saya tidak ada masalah dengan 15(1) dan 15(4) tetapi persoalan utama, siapa yang boleh beri jaminan IPT tidak akan digunakan oleh mana-mana parti politik sebagai markas dan medan politik mereka jika 15 (1) dan 15 (4) dihapuskan. Adakah jaminan ini diberikan Naib Canselor atau ahli politik BN, ketua pembangkang atau siapa? Tiada sesiapa mampu memberi jaminan tidak akan ada kekacauan oleh parti politik untuk masuk ke dalam kampus.

Betapa terhinanya hidup tanpa kematangan fikiran, tanpa kemampuan untuk menentukan hidup sehari-harian.

Idzuan seolah-olah mengajukan patut digubal satu undang-undang untuk menghalang (maha)siswa daripada makan ikan sembilang kerana tidak ada sesiapa yang mampu menjamin hatta Naib Canselor atau ahli politik BN, ketua pembangkang bahawa (maha)siswa tidak tercekik tulang ketika menikmati ikan sembilang!

Memang tidak ada sesiapa dapat memberi jaminan bagaimana kita memanfaatkan kebebasan kita di masa hadapan. Kebebasan daripada AUKU samalah dengan kebebasan untuk menikmati ikan sembilang atau ikan apa sekali pun. Ya, ada risikonya, maka berlajarlah untuk menanganinya, jika tidak, sampai bila-bila pun, kita tidak akan dapat menikmati ikan sembilang.

Kekerdilan azam dan kedaifan keberanian sangat terserlah dalam tulisan Idzuan ini. Jika yakin bahawa (maha)siswa mampu menjadi pemikir terbaik untuk bangsanya, seharusnya parti politik di luar yang takut untuk menghampiri (maha)siswa yang tebal idealisme dan teguh pendirian. Biarkan setiap parti politik gentar dengan sikap kritikal (maha)siswa sehingga ruang kampus menjadi terhormat dan mulia – bukan sebagaimana kini, parti-parti politik (baik parti pemerintah mahupun pembangkang) berlumba-lumba mahu memper'kuda'kan (maha)siswa kerana tahu mereka tidak mampu untuk membuat keputusan bagi dirinya sendiri. Jadikan parti politik manapun cemas untuk merapati pagar universiti bukan kerana AUKU tetapi kerana keberanian (maha)siswa untuk berfikir dan mencabar apa sahaja idea yang ditawarkan dihadapan mereka. Malah jauh lebih daripada itu, seharusnya (maha)siswalah yang menawarkan gagasan-gagasan besar untuk masyarakat! Sayangnya, pemikiran Idzuan terlalu kerdil untuk melihat sejauh ini.

Namun, sikap Idzuan ini, tidaklah sukar untuk difahami, kerana sebagaimana menurut Immanuel Kant dalam was ist aufklärung, kelompok manusia yang pernah dibelenggu oleh 'penjaga' mereka kemudian akan membelenggu dirinya sendiri apabila dihasut oleh mereka yang tidak mampu mencapai Pencerahan.

Namun, tidak ada jalan lain untuk menuju Pencerahan melainkan dengan kebebasan; menggunakan akal fikiran seluas-luasnya. Sapere aude, berani untuk mengetahui! (Maha)siswa kini umpama keldai yang sejak lahirnya diikat kepada pedati dan sangat takut untuk dilepaskan daripada belenggu pedati tersebut kerana tiada jaminan bahawa ia akan selamat, maka biarlah ia selama-lama dibelenggu dan melihat dunia luas hanya dari kejauhan. Malah, jika tuanya mahu melepaskannya sekali pun, ia akan meraung-raung dengan suara yang hodoh minta untuk terus diikat sampai mati!

Ya, ada kemungkinan jika keldai itu dibiar lepas bebas dan belajar untuk mencari dan memilih makanannya sendiri, ia akan kadang-kala tersilap langkah dan terjatuh, namun hanya dengan terjatuh keldai ini akan berlajar untuk berjalan dengan tegap dan kepada Idzuan, jika saudara takut belajar untuk berjalan bebas, jangan sekat sahabatmu yang lain. Biarlah kami belajar berfikir dan menetukan sikap kami, kerana sebagaimana ungkapan René Descartes yang termahsyur, cogito ergo sum, I think, therefore I am.

 

                    Sebahagian tulisan ini adalah petikan langsung daripada terjemahan was ist aufklärung, Immanuel Kant (1724–1804).



Rewind 2011: Jangkahayat BN Pada Penghujung Jalan?

Posted: 23 Dec 2011 05:07 AM PST

Tahun 2011 akan melabuhkan tirainya tidak berapa lama lagi. Tahun ini telah menyaksikan beberapa sejarah yang telah merubah lanskap politik Malaysia.

Ternyata tsunami politik pasca PRU-12 masih lagi menunjukkan bisanya walaupun pelbagai usaha dilakukan oleh kerajaan memerintah untuk menawarkan 'bisa' gelombang kebangkitan rakyat.

Mengambil 'berkat' rancangan Maharaja Lawak yang bakal berakhir hujung tahun ini, saya mengandaikan begitulah jangkahayat Barisan Nasional.

Sewaktu saya menulis artikel ini, Dewan Negara telah pun meluluskan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011 hanya dalam masa sehari.

Hebat bukan? Satu Rang Undang-Undang yang dikritik oleh pengamal undang-undang bahkan oleh Special Rappoteur Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu boleh diluluskan dalam masa sehari oleh Dewan Negara. Ini lah uniknya Malaysia. Negara yang tiada apa-apa yang mustahil –'Boleh Land' . Benarlah kata orang Malaysia Truly Asia.

Secara peribadi saya merasakan Bersih 2.0 merupakan kemuncak bagi kebangkitan rakyat tahun ini.

Rakyat Malaysia yang prihatin dari segenap ceruk berkumpul dan berhimpun mendesak agar sistem pilihanraya direformasikan supaya ianya lebih telus dan bersih.

Rakyat sudah jelak dengan Suruhanjaya Pilihanraya yang diperkudakan seolah-olah ianya parti komponen Barisan Nasional. Usaha kerajaan persekutuan melalui media – media arus perdana yang cuba menakut-nakutkan dan menggertak rakyat yang ingin keluar berhimpun ternyata gagal.

Suasana Kuala Lumpur sehari sebelum Bersih 2.0 sangat luar biasa tenang dan aman. Rakyat tidak lagi takut dan makan kepada ugutan Kerajaan.

9 Julai 2011 adalah kenangan manis bagi rakyat Malaysia dan saya (kerana inilah kali pertama saya turun berdemo). Jika dahulu saya percaya hanya teh tarik dan nasi lemak (dan makanan-makanan lain) sahaja yang mampu meleburkan (transcends) sempadan agama dan bangsa (yang mana saya masih percaya lagi sehingga saat artikel ini ditulis).

Tetapi Julai 9, .2011 membuktikan sebaliknya, rakyat Malaysia tanpa mengenal bangsa, agama dan keturunan bersatu di jalan raya melawan regime kezaliman dan penindasan.

Rakyat sudah bosan dengan sandiwara dan tipudaya Barisan Nasional yang sanggup memperkudakan SPR, PDRM dan agensi-agensi lain yang dibiayai oleh wang rakyat demi untuk memastikan survival politik mereka.

Perang terhadap Agong

Sebulan sebelum Bersih 2.0, kerajaan 'Transormasi' 1Malaysia dengan kerjasama polis telah menahan 12 orang aktivis Parti Sosialis Malaysia yang kononnya berhasrat untuk melancarkan perang terhadap Yang Di Pertuan Agong. Tak masuk akal bukan? Ingat kita masih lagi bercerita tentang Boleh Land. Semuanya tidak mustahil.

Tahun 2011 juga merupakan tahun pertama saya berurusan dengan pihak polis (Ya! Saya masih muda).

Sewaktu tahun akhir di Sekolah Undang-Undang, subjek Prosedur Jenayah adalah antara subjek yang menjadi pujaan hati saya. Kami diajar apakah itu tangkapan, bagaimana tangkapan dibuat?, apakah hak-hak orang yang kena tangkap – termasuk mendapatkan khidmat peguam pilihan.

Malang bagi saya, subjek itu tidak langsung mempersiapkan saya untuk berurusan dengan pihak polis.

Teori-teori yang diajar di dalam buku-buku teks dan Kanun Acara Jenayah tak lebih dari bacaan sebelum tidur.

Pengalaman mengendalikan soal siasat polis menunjukkan sebaliknya. Anak guam langsung tidak diberi akses kepada peguam dan sudah menjadi rukun untuk para peguam terpaksa meninggikan suara kepada pegawai polis yang bertugas.

Dan selepas hampir setahun pengalaman saya berurusan dengan polis, saya perhatikan para pegawai polis mempunyai template jawapan yang sama untuk setiap soalan yang ditanya – " Saya tak tahu, saya hanya ikut arahan orang atas…..". (Mungkin itu polisi pelanggan mereka :-)

Pada bulan Oktober 2011, pakar perlembagaan, Prof Dr Abdul Aziz Bari telah digantung daripada menjalankan tugasnya sebagai ahli akademik oleh pihak Universiti berikutan kritikannya terhadap tidakan Sultan Selangor dan Jabatan Agama Islam Negeri Selangor dalam isu serbuan di gereja Damansara Utama.

Ramai ultra-Melayu dari kalangan Umno dan Perkasa mengkritik Aziz Bari, kononnya telah menderhaka kerana mempertikaikan titah Sultan Selangor.

Barangkali mereka lupa atau mempunyai 'selective memories' terhadap tindakan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang melancarkan perang secara terbuka dengan mengkritik Sultan-Sultan Melayu di media arus perdana suatu ketika dahulu sehingga menyebabkan pindaan terhadap Perlembagaan Persekutuan.

Prof Aziz Bari juga telah dikritik oleh Menteri Pengajian Tinggi, kononya ingin berpolitik dan menyebelahi Pakatan Rakyat. Boleh jadi Menteri terlupa tentang istilah 'Kebebasab Akademik'.

Kebebasan akademik

Tidak cukup sampai di situ, 31 Oktober, 2011 Mahkamah Rayuan telah mengisytiharkan Seksyen 15 Akta Universiti & Kolej Universiti 1974 sebagai tidak sah dan 'ultra-vires' dengan Perlembagaan Persekutuan.

Keputusan 2-1 itu menggemparkan negara dan semestinya Kementerian Pengajian Tinggi dan Kerajaan Malaysia.

Perdana Menteri, yang sebelum ini mengumumkan pelan transformasi untuk meminda AUKU, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Ordian Darurat telah mengarahkan Kementerian Pengajian Tinggi merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan itu ke Mahkamah Persekutuan. Ironi bukan?

Lebih ironi dalam pelan transformasinya untuk memansuhkan ISA, Kementerian Dalam Negeri telah menahan seramai 13 orang di bawah undang-undang zalim tersebut pada 15 September, iaitu tidak lama selepas Perdana Menteri mengumumkan transformasinya.

Gelombang kebangkitan mahasiswa terus bergerak dan mendesak agar kerajaan menghormati kebebasan akademik.

17 Disember 2011 yang lalu sekumpulan mahasiswa turun ke jalan untuk menyerahkan memorandum kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dan Timbalan Menteri Datuk Saifuddin Abdullah.

Saya hanya mampu 'tabik spring' kepada mahasiswa-mahasiswa ini, termasuk bekas mahasiswa UKM 4, yang berani berdiri memperjuangkan dan mempertahankan hak anda sebagai mahasiswa dan manusia.

Seperti kata Soe Hok Gie, "Mimpi saya yang terbesar, yang ingin saya laksanakan adalah agar mahasiswa Indonesia berkembang menjadi 'manusia-manusia yang biasa'.

Menjadi pemuda-pemuda dan pemudi-pemudi yang bertingkahlaku sebagai seorang manusia yang normal, sebagai seorang manusia yang tidak mengingkari eksistensi hidupnya sebagai seorang mahasiswa, sebagai seorang pemuda dan sebagai seorang manusia" –(andaikan Soe Hok Gie sedang berbicara dengan anda, dan gantikan kalimat Indonesia dengan Malaysia)

Ingat! Mahasiswa bukan haiwan yang berhabitat di dewan-dewan kuliah dan bersempadan di pintu pagar universiti sahaja. Mereka adalah sebahagaian daripada masyarakat dan bertanggungjawab terhadap pencerahan masyarakat.

Terlalu banyak yang perlu kita kenang sebelum tahun 2011 melabuhkan tirainya. Artikel pendek ini tidak cukup untuk 'recap' setiap peristiwa yang berlaku. Tapi untuk berlaku adil, izinkan saya menyebut kata kunci bagi setiap peristiwa yang signifikan:

Ludah, tampar, kuning, doraemon haram, cincin, lembu, kondominium, kapal selam, Seksualiti Merdeka, katak dan Saiful.

Untuk tidak menimbulkan sebarang kontroversi dengan Jabatan-Jabatan Agama Islam. Saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Maulid* Nabi Isa (A.S) kepada rakan-rakan yang beragama Kristian dan Selamat Tahun Baru 2012. -FMT

(*Maulid ialah istilah Arab yang bermaksud ulangtahun atau birthday)

Afiq M Noor adalah ahli Lawyers For Liberty


Universal Studios Singapore: Visiting The Theme Park

Posted: 23 Dec 2011 03:43 AM PST

Universal Studios Singapore: Visiting The Theme Park – Well today gonna bring you back to Deepavali 2011 where it was Wednesday, a fine Wednesday there everyone was off from work, spending the time with friends and family, or self!


#1: Vivo City, where the monorail station to Sentosa Island is at.

I was in Singapore and I went to the Universal Studios Singapore! I have been to a few theme parks but didn't really remember much about them as I was small – Australia Gold Coast's Movie World, Seaworld, Dreamworld, Thailand Bangkok's Dreamworld, Hong Kong's Ocean Park, Malaysia's Genting Highland, Sunway Lagoon and Bukit Merah Laketown Resort.

Ignoring all those that I have been to and Universal Studio Singapore will be my first theme park tour around the world. I want to visit all the famous theme parks like Universal Studio Japan, Disneylands, Disneyworlds, Happy Valley, Six Flag and more!


#2: Roof top of Vivo City with nice man made pool, overlooking Sentosa Island. Was walking to Food Republic for breakfast.


#3: Makan, makan, eat breakfast at Food Republic. I ate curry puff. =D Don't want to eat much cause I scared will vomit later when riding the roller coaster. Haha.

Cut the crap and back to the day. Woke up pretty early at 8am and took the bus to Vivo City with my brother and them meet up his girlfriend at there. Was thinking of eating Burger King for breakfast but end up eating curry puff at Food Republic because Burger King hadn't open yet.


#4: Waterfront Station, Universal Studios Singapore stop, first stop of monorail too!

Then went to the monorail station, no need queue up to buy ticket because I has a Ezlink touch n' go card with me. Feeling excited because it's my first time going to Sentosa Island and everyone on board has a smile on their face which makes the day merry.


#5: Walking to Casino, oops, it's Universal Studios Singapore!


#6: Taking photos, me!

Universal Studios Singapore: Visiting The Theme Park
#7: The famous Universal Studios globe.


#8: Me me me me me, IZ ME!

Reached the first stop – Waterfront Station, alight and head to the entrance of Universal Studio Singapore. Movie theme song was playing loud at the speaker along the way to the entrance. Spotted the big famous Universal globe and took photos of it and then headed on towards entrance.


#10: Entrance of Universal Studios Singapore.


#11: Entry point.


#12: Kungfu Panda came to greet us.


#13: Girls posing for camera.


#14: Scanning ticket. We have our own printed tickets that were bought online.

 

Need not buy ticket again because we bought out ticket online and has discount through MasterCard. It opens at 10am, many were started queuing already and waiting for the gate to open. Finally, it opened and we ran into it.


#15: There's shade at part of the Hollywood Boulevard area. Luckily, else we would be hot die at there.


#15: Hollywood.


#15: New York.

Yes we ran and walked fast because we were worried that there will be along queue at the attractions. Haha, took photos along the way and headed to the first ride, the most "chi kek" exciting ride, the Starship Galactica Cylon and Human.


#16: More of New York. 5th Avenue, could Apple Store be near by? NO!


#17: More of New York.

There were also props for Halloween like broken car, garbage which simulates a dead city because Halloween was coming.


#18: Ready for Sci-Fi City ahead!

I'll show you Starship Galactica at Sci-Fi City ahead in the next post.


Ibu Relakan Anaknya Berkhalwat

Posted: 23 Dec 2011 03:35 AM PST

Ledang – Seorang ibu tergamak menyembunyikan perbuatan anak perempuannya daripada ditangkap khalwat dalam satu serbuan oleh Penguatkuasa Pejabat Agama Daerah Ledang di sebuah rumah di sebuah taman perumahan di Tangkak, awal pagi semalam.

Bagaimanapun, tindakan wanita berusia 44 tahun itu yang mendakwa teman lelaki anaknya sebagai anak saudaranya dari Segamat terbongkar.

Ia berikutan anak perempuan wanita terbabit yang berusia 17 tahun mengaku lelaki berusia 16 tahun dan tidak bersekolah itu adalah teman lelakinya, selain bercadang untuk berkahwin pada Mac tahun depan.

Lebih malang, ibu remaja terbabit turut diarah hadir ke Pejabat Agama Daerah Ledang kerana didapati nikah tanpa kebenaran di Narathiwat, Thailand pada 2004.

Kadi Daerah Ledang, Sulaiman Maidin berkata, berdasarkan aduan orang awam, sepasukan anggota yang diketuai Pegawai Penguatkuasa, Mohd Zainal Kadiran memeriksa rumah tersebut.

Menurutnya, selepas mengetuk pintu dan memberi salam, seorang wanita berbaju tidur membuka pintu.

"Pihak penguat kuasa terpaksa menunggu hampir 10 minit sebelum wanita berkenaan membuka pintu dan membenarkan pemeriksaan dijalankan.

"Pemeriksaan lanjut menemui seorang remaja lelaki berseluar pendek tanpa memakai baju dalam sebuah bilik, manakala remaja perempuan sedang baring di atas katil," katanya kepada Sinar Harian.

Sulaiman berkata, pasangan itu kemudiannya ditahan untuk siasatan lanjut kerana gagal menunjukkan sebarang dokumen mempunyai hubungan mahram atau suami isteri.

"Mereka dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang sebelum dibawa ke Pejabat Agama untuk siasatan lanjut dan dijamin dengan jaminan keluarga masing-masing," katanya.

Beliau berkata, mereka ditahan dan didakwa di bawah Seksyen 27 (1) a b, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor, 1997 yang boleh dikenakan denda tidak melebihi RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Manakala ibu remaja perempuan terbabit diarahkan hadir ke Pejabat Agama Darah Ledang kerana bersubahat dan akan didakwa di bawah Seksyen 40(2) Enakmen Undang-undang Keluarga Islam kerana nikah tanpa kebenaran. -SH

Ibu bapa subahat

LEDANG: Seorang ibu tergamak membiarkan anak perempuannya yang dikategorikan orang kelainan upaya (OKU) berusia 17 tahun berkhalwat dengan teman lelaki di rumah mereka di Taman Tangkak Jaya di sini, jam 1.10 pagi semalam.

Lebih menjijikkan, suami baru kepada wanita terbabit yang bertugas sebagai guru di sebuah sekolah rendah di daerah ini juga hanya mendiamkan diri walaupun tahu perbuatan anak tirinya itu haram di sisi agama.

Kegiatan pasangan kekasih terbabit bagaimanapun terbongkar selepas Penguat Kuasa Pejabat Agama Daerah Ledang (PPADL) menyerbu kediaman itu selepas mendapat aduan daripada orang ramai.

Serbuan dijalankan lima pegawai PPADL yang diketuai Pegawai Penguat Kuasa, Mohd Zainal Kadiran bersama dua anggota polis.

Menurut Zainal, selepas pasukannya memberi salam dan mengetuk pintu, mereka terpaksa menunggu hampir 10 minit sebelum ibu remaja perempuan terbabit membuka pintu. -hm



Informationen zur Anlageform Festgeldkonto

Posted: 23 Dec 2011 01:48 AM PST

Das Festgeld ist für viele Menschen eine attraktive Anlageform. In der Regel wird die komplette Einlage durch den Staat und / oder einen gemeinsamen Bankenfonds abgesichert, zudem bekommt attraktive Renditen auf seine Einlage, die häufiger höher als vier Prozent liegen. Das Festgeld ist somit die einzige Anlageform auf dem Kapitalmarkt, die nicht nur den Inflationsverlust ausgleicht, sondern zeitgleich auch für eine satte Rendite sorgt.

Festgeld: Wann ist welche Form die richtige Wahl?
Allerdings ist Festgeld nicht gleich Festgeld: So gibt es nicht nur zahlreiche Anbieter, die alle unterschiedliche Konditionen offerieren, sondern zudem auch stark unterschiedliche Modelle. Die größte Differenz besteht bei der Laufzeit: So gibt es beispielsweise Varianten mit extrem kurzen Zeiträumen, wie zum Beispiel einem Monat sowie Modelle, bei denen man sein Geld fünf, sechs und vereinzelt sogar zehn Jahre anlegen kann. In Expertenkreisen spricht man davon, dass man Festgeld deshalb kurzfristig „parken" kann, um dabei die flexible Entscheidungshoheit zu behalten, oder langfristig anlegen kann, um sich mit der Rendite einen großen Wunsch zu erfüllen. Oft wird langfristiges Festgeld anschließend dazu verwendet, sich beispielsweise den Traum eines Neuwagens zu erfüllen.

Festgeld will verglichen werden
Diese Erläuterungen zeigen vor allem eins: Man muss sich die Zeit und die Muße nehmen, die unterschiedlichen Festgeldangebote ganz in Ruhe miteinander zu vergleichen. Welche Laufzeit kommt für einen in Frage? Welche Zinserwartungen hat man? Welcher Anbieter gilt als seriös und von welchem sollte man lieber die Finger lassen? Gibt es spezielle Klauseln (vor allem über die vorzeitige Auflösung oder den Zeitpunkt der Zinsausschüttungen), die unbedingt berücksichtigt werden sollten? Um diesbezüglich nicht nur die richtigen Fragen zu stellen, sondern auch, um zu diesen richtigen Antworten zu kommen, sollte man unabhängige Vergleichsportale als Hilfsmittel heranziehen, die einen über die Stärken und Schwächen der einzelnen Angebote effektiv aufklären können. Bekannt und beliebt sind Finanzwirtschafter.de, Banklupe.de, Check24.de sowie Testsieger.de.


Ugutan: Adam Adli Lapor Polis, Terima Notis Tatatertib [updated]

Posted: 23 Dec 2011 03:41 AM PST

Kuala Lumpur: Pemimpin pelajar, Adam Adli yang menurunkan bendera memaparkan gambar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di ibu pejabat Umno di PWTC Sabtu lalu membuat laporan polis berhubung ugutan yang diterimanya.

Menurut peguamnya, Fadiah Nadwa Fikri, ugutan itu dipercayai diterima dari seorang anggota polis dikenali sebagai Ruslan Mokhtar.

"Ruslan dipercayai seorang anggota polis kerana pegawai polis di luar pondok Bukit Aman seolah-olah mengenalinya. Adam pergi untuk membuat aduan tentang ugutan yang diterima dan pada masa sama polis cuba membawa Adam.

"Kita mahu lihat anggota polis yang terlibat diambil tindakan kerana jelas ada ugutan dari pihak-pihak yang mempunyai kuasa,"
dakwa beliau.

Ujar Fadiah, tindakan Adam yang menurunkan bendera itu hanya tidak mematuhi sivil dan bukan berunsur jenayah.

Katanya, tindakan itu boleh diterima di seluruh dunia malah pihak polis disarankan menghentikan sebarang ancaman terhadap mahasiswa terbabit.

Sabtu lalu, Adam bersama kumpulan mahasiswa lain mengadakan perarakan dari Masjid Jamek ke pejabat Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dan seterusnya ke bangunan PWTC.

Apabila tiba di PWTC, pelajar berkenaan menyerahkan pula memorandum mereka kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah

Terima notis tatatertib

Dalam perkembangan berkaitan, Adam menerima notis pendengaran tatatertib dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) ketika membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi.

Adam berkata seorang individu tidak dikenali menyerahkan notis terbabit, yang mengarahkan beliau hadir ke perbicaraan tatatertib pada 9 Januari depan.

Beliau mengesahkan akan hadir menjalani perbicaraan tatatertib tersebut.

Dalam pada itu, Adam menegaskan tindakan beliau menurunkan bendera itu membuktikan bahawa mahasiswa komited untuk kebebasan akademik.

Beliau turut mengecam laporan Utusan yang memetik kenyataan Ketua Penerangan Pemuda Umno, Datuk Reezal Merican Naina Merican mendakwa beliau memijak bendera, sebaliknya jelas Adam ia fitnah yang dijalankan individu terlibat di belakang akhbar Umno tersebut.

"Saya tidak faham kenapa anda takut dengan kami? Kami bukan ahli politik tetapi mahasiswa. Kalau anda musuhi kami, maknanya apa yang mahasiswa lakukan adalah betul," katanya. -FMT

Adam buat Laporan Setelah Di Ugut Anggota Polis

KUALA LUMPUR, 23 DIS : Aktivis Pelajar, Adam Adli tampil membuat laporan polis berhubung ancaman ditumbuk dan ugutan keatas dirinya daripada seorang anggota polis.

Adam Adli sebelum ini menerima ancaman tersebut daripada anggota polis berpakaian biasa bernama Roslan Mokhtar sejurus selepas membuat laporan ugutan bunuh terhadapnya di Perkarangan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman beberapa hari lalu.

Pada 17 Disember, Adam Adli, Mahasiswa Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim ketika menyertai demontrasi bersama Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS) bertindak menurunkan bendera Perdana Menteri di ibu pejabat Umno sebagai tindakan protes AUKU.

Bendera berslogan kebebasan akademik itu hanya digantikan untuk beberapa ketika sebelum Adam menaikkan semula bendera asal.

Bagaimana pun tindakannya itu menerima pelbagai ugutan termasuk ugutan bunuh, pukul, ludah dan cacian.

Peguam yang mewakili Adam, Fadiah Nadwar berkata ugutan seumpama itu tidak sewajarnya hadir daripada anggota polis, sedangkan tiada sebarang jenayah dilakukan oleh gerombolan mahasiswa yang berdemontrasi baharu-baharu ini.

"Jadi keterangan hari ini diambil berdasarkan insiden tersebut dan kita akan lihat sama ada anggota polis yang terlibat ini akan ambil tindakan kerana ia begitu jelas bahawa terdapat ugutan dari pihak polis," katanya.

Sementara itu, Adam Adli menjelaskan sebagai mahasiswa beliau bertindak sebagai agen masyarakat untuk menegur mana-mana pihak yang salah tidak kira kerajaan mahupun pembangkang.

Namun, beliau kecewa dengan tindakan yang diterimanya apabila tindakannya menurunkan kain rentang itu diputar belitkan oleh pihak berkepentingan yang takut terhadap gerakan mahasiswa.

"Sebagai seorang mahasiswa, apa yang anda takutkan sangat terhadap kami, kami bukan, kami bukan ahli politik, kami hanyalah mahasiswa, jika sehingga tahap ini, maka benarlah perjuangan mahasiswa hari ini berada dilandasan yang betul,"

Beliau berkata demikian sejurus selepas memberi kenyataan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Dang Wangi di sini hari ini.

Adam berkata tindakannya menurunkan bendera itu adalah simbolik kemenangan kepada siswa pada hari tersebut.

Akhbar kawalan UMNO, Utusan Malaysia bertarikh 21 Disember melaporkan Naib Ketua Pemuda UMNO Kepala Batas, Reezal Merican mendakwa Adam bukan sahaja bertindak menurunkan bendera Perdana Menteri, malah mengatakan mahasiswa itu telah memijak bendera tersebut.

Mengulas lanjut pekara ini, Adam berkata sekiranya Reezal tidak mengeluarkan kenyataan maaf diatas kenyataan fitnahnya itu, mahasiswa tidak akan teragak-agak mengambil tindakan undang-undang terhadapnya. -tvsnews





So Long Edward Lee From Petpositive

Posted: 22 Dec 2011 10:48 PM PST

PETPOSITIVE NEWS!DATELINE PETALING JAYA:The Democratic Action Party's Bukit Gasing assemblyman Edward Lee is being buried in Klang, Selangor today. A funeral service held for Lee this morning at the Bible College of Malaysia in Jalan Gasing saw about 500 people paying their last respects to him. I paid my respects to him yesterday in his home in Section 5, PJ.  I went along with


No comments: