Monday, January 2, 2012

Benarkah Nur Amelina Che Bakri Pelajar 17A1 Jadi Begini? [updated]

Benarkah Nur Amelina Che Bakri Pelajar 17A1 Jadi Begini? [updated]


Benarkah Nur Amelina Che Bakri Pelajar 17A1 Jadi Begini? [updated]

Posted: 02 Jan 2012 10:51 AM PST

Panas! Gambar seksi Amalina Che Bakri - Pelajar 17A1

Masihkah tuan tuan. dan puan puan ingat akan Nur Amalina Che Bakri, pelajar terbaik SPM 2005 yang telah mengejutkan ramai orang tentang kecemerlangannya mendapat 17A1.. selepas mendapat keputusan cemerlang itu, beliau telah mendapat tawaran belajar ke luar negara dengan tajaan Bank Negara Malaysia.

Amalina berangkat ke UK untuk membuat A-Level sebelum memasuki University of Edinburgh, Scotland dalam bidang perubatan.. sebenarnya gua malas nak story pasal ni, sebab gua tak tahu cerita sebenar...namun GAMBAR telah menceritakan segala-galanya,,,

Gua berharap sangat perkara ini tidak berlaku...Amalina dikatakan telah gagal di UK dan telah pulang ke Malaysia secara senyap..namun, berita ini masih belum sahih..namun, berita kegagalannya banyak berpuca daripada kejutan budaya dan hidupnya di UK yang SOSIAL...

Sila lihat gambar dibawah gambar dari facebooknya sendiri dan gua ambil dalam blog akustreegiler...ya Allah, ampunkanlah Amalina..




nauzubillah..









wartajingga : Sufiah genius Math jadi pelacur, Aarif genius pun jadi GAY, yang ni genius SPM 17A dah jadi begini... Apa laaa nak jadi... Hurm...Org genius jangan dihantar ke luar negara kan dah teruk. -wikimalay

Kisah Kejayaan Nur Amalina Che Bakri

Nur Amalina Che Bakri adalah merupakan anak tunggal kepada pasangan Sabariah Hassan seorang guru dan bapanya Che Bakri seorang jurutera DBKL. Beliau mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM 2004 dengan memperoleh 17A1. Nur Amalina berjaya mendapat A1 dalam 17 mata pelajaran iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, matematik Moden, Biologi, Kimia, Fizik, Ekonomi Asas, Perdagangan, Prinsip Akaun, Sains Teras, Pendidikan Seni, Tasawur Islam, Kesusasteraan Melayu, Bahasa Inggeris Teknologi, Pendidikan Islam dan Matematik Tambahan. Beliau bercita-cita untuk menjadi pakar perbidanan dan sakit puan.

Beliau belajar dan mengulangkaji pelajaran melalui televisyen dan internet. Beliau meminati program-program realiti televisyen seperti siri Fear Factor, The Apprentice, National Geographic dan Discovery Channel kerana beliau sukakan sesuatu yang mencabar dan menjadi inspirasi lepada beliau. Beliau sentiasa melayari intenet untuk mendapatkan maklumat-maklumat terkini dalam pelbagai perkara serta mempunyai kenalan terdiri dari pelajar luar negara untuk bertukar-tukar pandangan dan pendapat.

Beliau mendapat pendidikan awal di Tadika Farley's Kota Bharu sebelum menyambung pelajaran di Sekolah Rendah Kebangsaan Zainab 1, Kota Bharu (darjah 1), Sekolah Kebangsaan Taman Suria, Johor Bharu (darjah 2-4), Sekolah Kebangsaan Taman Daya, Johor Bharu (darjah 5) dan Sekolah Kebangsaan Ulu Tiram (darjah 6). Beliau pernah menyertai 50 pertandingan seperti sayembara puisi dan lagu, pidato, syarahan, bercerita, kuiz, melukis, menggubah, bersajak dan pernah dimahkotakan sebagai Tokoh Nilam Peringkat Kebangsaan 2004 serta Johan Pidato Permodalan Nasional Berhad. Beliau juga merupakan Naib Pengerusi Kelab Bimbingan dan Kaunseling, Setiausaha Persatuan St. John Ambulans, Setiausaha Pasukan Rumah Kuning, Naib Bendahari Kelab Pencegah Jenayah dan Ketua Pasukan Badminton sekolah semasa beliau di tingkatan 1 hingga tingkatan 5. Semangat dan cita-citanya yang tinggi untuk mencapai kejayaan tidak menghalang beliau bergiat aktif dalam bidang kokurikulum.

Kejayaan beliau dalam peperiksaan SPM 2004 juga adalah berasaskan kepada inisiatif beliau yang suka berjumpa guru untuk berbincang mengenai pelajaran serta mempunyai keyakinan yang kuat untuk berjaya. Beliau akan melanjutkan pengajian peringkat A-Level di United Kingdom pada September 2005 dalam bidang perubatan yang amat beliau minati. Pengajian beliau akan dibiayai sepenuhnya oleh Bank Negara Malaysia.

Beliau pernah terpilih untuk mengikuti Program Pertukaran Pelajar ke Itali anjuran American Field Service pada 5 Disember 2004 sehingga 5 Februari 2005 dan kesempatan itu digunakan sepenuhnya oleh beliau untuk mempelajari bahasa Itali serta menjadi duta kecil Malaysia di sana. Beliau juga terpilih antara 11 penerima Anugerah Maulidur Rasul 1426 peringkat Kebangsaan dan juga merupakan Duta Akademik Berita Harian.




@Home - recovering from Sickness

Posted: 02 Jan 2012 07:42 AM PST

I was in the middle of recovering from Sickness... sexy voice. My dad said i was having too much fun and no enough rest. My mom said i was eating too much and not drinking enough water. Anyway, i think both of my parents are right... 

Today, I'm a good boy staying at home sleep for the whole day, drink lots of water. The voice improved but the coughing still killing me... the nose still blocked. Anyway, it's much better than yesterday... So now i need to have a nice sleep tonight and see whether i would be able to go to work tomorrow.

Wanna to know how's the party went over in Malacca on the last day of the year 2011?

Drink... Drunk...Dance... Drugs(hmm... not sure have or not)
BTW, we met this couple from Netherlands and Ireland. They are touring around Southeast Asia and have visited couple of countries before Malaysia. This was their very first countdown outside their country... they were standing beside our table and i strokes the conversation, invited them to countdown together with us. :)

Happy New Year 2012
It's a very happening countdown in the historical city of Malacca... Where would be our next year 2013 countdown place?... Any suggestion.


Here's another comment regarding strays from a professional dog

Posted: 02 Jan 2012 08:00 AM PST

Here's another comment regarding strays from a professional dog trainer: 

"Hi,

I am dog trainer and importer. I love dogs and I always believe in the
fact that dogs exists to serve humans. Period. 

That is all it is about. 

They can be your pet, but there is a purpose for being a pet. That is to
accept the owner as the master and serve him. Never ever the other way
around. 

This is the


On Lipitor 10mg

Posted: 02 Jan 2012 07:51 AM PST

Until two days ago, my only medicine was Detrusitol SR 4mg for a neurogenic bladder. Yesterday, on the first day of 2012, I had to add one more to my daily medication for another health problem that has cropped up. My HDL and LDL cholesterol are not at their ideal levels. There is also the family history of heart disease. My father died of congestive heart failure.

The lipid profile done on November 18, 2011 was not too positive. My HDL cholesterol was 0.97 mmol/L and LDL cholesterol was 3.09 mmol/L. The ideal ranges should be above 1.10 mmol/L and below 2.59 mmol/L for the HDL and LDL respectively. In short, I have high cholesterol!

Lipitor 10 mg crystalline atorvastatin calcium
Lipitor 10mg (atorvastatin) daily to treat my high cholesterol.

Taking into consideration the family history, the undesirable levels of both HDL and LDL cholesterol and the fact that I lead a very sedentary lifestyle, I was advised by Dr. Kumaran of the UMMC Spinal Rehab Clinic to go on atorvastatin therapy. This is to keep my cholesterol levels in check and lower the risk of heart attack and stroke later on.

I took my first dose of 10mg Lipitor (crystalline atorvastatin calcium) last night just before bed. The serious side effects of taking Lipitor include muscle problems that could lead to kidney failure, and liver problems. A blood test to check on my liver and renal functions is scheduled in February. Hopefully, Lipitor will not exacerbate my existing kidney problem. I am keeping my fingers crossed.

Related posts:

  1. Blood Tests, KUB Ultrasound and ECG for November 2011
  2. Blood Work for August 2010
  3. Tee Hui Yee: Here's Wishing You Speedy Recovery
  4. Blood Tests For July 2011
  5. Bad Blood


Happy New Year - My very first post of the year...

Posted: 31 Dec 2011 08:00 AM PST

Last year of the day, I was having the countdown with 4 of my friends in the historical city of Malacca...

Jan 1st 2012, TZ got sick on Jan 1st and lost his voice on the way back to Kuala Lumpur. What a sad case, TZ gotten sick since the very first day of the year ... :(


SICK


First video taken using HTC Desire S: Not too good!

Posted: 02 Jan 2012 07:19 AM PST

This video was taken without changing default video settings.
Quality not as good as SE Xperia X10 mini pro.
Later learnt that I could change video settings and get better video quality.


[GEMPAR] Bekas Orang Kanan Najib Sertai & Bakal Bertanding Atas Tiket DAP

Posted: 02 Jan 2012 08:14 AM PST

DAP telah menarik beberapa pemimpin Melayu termasuk sekurang-kurangnya dua veteran Umno sebagai satu langkah untuk menghakis sokongan dari komuniti dominan selepas dituduh anti Melayu dari parti pemerintah.

The Malaysian Insider difahamkan penulis blog terkenal Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz (kanan), yang juga bekas wakil rakyat Pulau Manis dan Aspan Alias (kiri), veteran Umno Negeri Sembilan, telah dijemput untuk menyertai DAP, yang berkemungkinan besar akan bertanding pada pilihan raya umum akan datang.

Ketua Pemuda DAP Anthony Loke , yang ditugaskan untuk menambah sokongan Melayu bersama anggota strategi Liew Chin Tong dan Zairil Khir Johari, mengesahkan penyertaan dua individu itu.

"Kami mendekati mereka tetapi tiada keputusan dibuat. Tetapi bukan penentu mereka akan bertanding dalam pilihan raya. Ia kebimbangan kedua kami," kata Ahli Parlimen Rasah ini.

Loke menambah bahawa buat masa ini, parti gembira apabila kedua-dua veteran Umno itu membuat kritikan secara terbuka terhadap parti Melayu terbesar dan Barisan Nasional (BN) dalam blog mereka.

Kedua-dua veteran itu menghadiri Konvensyen Media Sosial yang dipanggil "Rakan Pulau Pinang" yang dianjurkan Zairil dua minggu lalu.

"Kami mahu mendekati orang yang berpengaruh di media sosial. Tetapi kami bukan mewujudkan tentera siber. Tidak seperti Umno, kami tidak membayar dan rakan tidak boleh dibeli," katanya namun enggan mengulas sama ada kedua-dua veteran itu akan menyertai DAP.

Zairil, anak kepada bekas menteri pendidikan dan bekas pemimpin Umno , Tan Sri Khir Johari, telah dilantik sebagai setiausaha politik Lim Guan Eng awal tahun ini dilihat sebagai satu langkah untuk untuk mewujudkan parti berbilang bangsa.

Tetapi pemimpin DAP dan Pakatan Rakyat mengakui dalam laporan The Malaysian Insider sebelum ini bahawa Umno melemparkan pelbagai tuduhan kepada pembangkang semata-mata mahu mendapatkan kembali sokongan orang Melayu.

The Malaysian Insider juga telah mengeluarkan keputusan kaji selidik yang dijalankan DAP di mana menunjukkan sokongan orang Melayu di Pulau Pinang telah menurun kepada 30 peratus, jatuh hampir 50 peratus selepas beberapa bulan Lim memegang jawatan ketua menteri pada 2008.

Umno berulangkali menuduh Pakatan Rakyat terutamanya DAP, sebagai anti Melayu, terbaru perkara itu dibangkitkan dalam perhimpunan agungnya di mana beberapa wakil dan pemimpin termasuk timbalan presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin mengatakan pembangkang anti Melayu, anti Islam, ejen Kristian dan biadap terhadap raja Melayu.

Akhbar rasmi Umno, Utusan Malaysia pada awal tahun ini mendakwa DAP telah berkomplot dengan pihak Kristian untuk menjadikan Malaysia sebagai negara Kristian.

DAP telah mendekati orang Melayu dengan melantik pemimpin Melayu dan pengasas Transparency International Malaysia Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim yang kini memegang jawatan naib pengerusi.

Difahamkan pemimpin DAP telah bertemu dengan pemimpin Melayu dalam satu mesyuarat tertutup untuk membincangkan isu-isu yang berkaitan negara Islam, hudud dan Bumiputera.


Dengan penyertaan Mohd Ariff Sabri, yang menggunakan nama samaran Sakmongkol AK47 akan menjadi perubahan yang besar dalam parti memandangkan beliau merupakan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) pada 2008 dan juga ketua penerangan bahagian Pekan yang merupakan kawasan Datuk Seri Najinb Tun Razak.

Aspan Alias pula lantang mengkritik pentadbiran pemerintah sejak beberapa tahun lalu dan khabar angin mengatakan beliau akan menyertai DAP selepas dilaporkan telah memberikan ucapan pada satu majlis makan malam DAP di Tampin, Perak awal tahun ini. -TMI

Najib's ex-info chief joins DAP

KUALA LUMPUR: Former Pulau Manis Umno assemblyman Mohd Ariff Sabri Aziz and Negeri Umno veteran Aspan Alias have joined DAP.

Having Ariff on board is a major coup for DAP because he was Prime Minister Najib Tun Razak's information chief in his Pekan Umno division up until 2004.

"If you want to know, yes, that is what we are doing (joining DAP).

"I am impressed by DAP. They are principled, I like their professionalism.

"I was with (Lim) Guan Eng at the bloggers conference last month. There is no fancy words, they are focussed on work … always thinking unlike our Umno people," he told FMT recently.

Ariff's admission puts to rest weeks of wildfire speculations in pro-Umno blogs.
He is also rumoured to be contesting under the DAP banner in the next general election.

Ariff is rumoured to be contesting in Raub where MCA's Ng Yen Yen is incumbent. Ng is currently the tourism minister, and a MCA vice president.

Warning to Umno's bloggers

Gunning pro-Umno bloggers who have been maligning them both personally and professionally, an incessant Ariff said: "Why the paranoia? If we are not good, failed Adun (assemblymen), bankrupt politicians, it will be cinch for any winnable Umno candidates to beat us.

"So, it's no cause of concern or a sleep depriver."

"But be warned, you want to play ball, we play ball too, so stop telling lies about us and we can promise not to tell the truth about you (Umno)."

Both Ariff and Aspan are not alone. There are increasing speculations of shifts within and out of Umno.

DAP has been targeting 'thinking' Malays post-2008 GE to increase its support within the community.

Onboard is Transparency International Malaysia founder Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim who is now the party's vice chairman and former Umno education minister Khir Johari's son Zairil.

Zairil and party strategist Liew Chin Tong along with Youth chairman Anthony Loke have been tasked with wooing selected Malays.

It was reported that the party leaders have been meeting "Malay opinion-makers in small closed-door discussions dealing with issues concerning Islamic state, hudud and Bumiputera affirmative action".

'DAP more relevant to Malays now'

Ariff and Aspan have been the target of pro-Umno bloggers who have among others accused the duo of treason.

But according to Ariff, DAP is 'more relevant' to the Malays now than Umno.

"Don't read our move as blasphemous or treasonable. I believe the DAP is more relevant and functional in achieving a more democratic and abuse-free society than Umno.

"In DAP I can speak on the plight of the displaced and disowned Malays with more energy than allowed of in Umno.

"Umno has turned its back on corruption and abuse of political office. DAP abhors these traits. To me these are are attractive propositions.

"As a Muslim, we are changing wadah not aqidah…that is what Umno fears. It fears that its monopoly over Malays is broken, " said Ariff, who is also an FMT columnist.

Last week DAP Youth chief Anthony Loke had reportedly said that the party had approached Ariff and Aspan but 'no decision has been made'. -FMT


Ulasan GB

Begitulah hukum kebenaran dan keadilan berjalan. Pemimpin UMNO dan media massanya menyerang DAP bertubi-tubi, tanpa disedari, natijah dari serangan itu, dua blogger hebatnya kini menyertai DAP.

Melopong UMNO kali ini, apa tidaknya, Sakmongkol AK47 (Mohd Ariff Sabri Aziz) adalah seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) pada 2008 dan juga ketua penerangan bahagian Pekan yang merupakan kawasan Datuk Seri Najinb Tun Razak.

Aspan Alias pula seorang veteran Umno Negeri Sembilan yang tajam penanya, lantang mengkritik pentadbiran pemerintah sejak beberapa tahun lalu.

Lagi kuat UMNO hentam DAP, lagi ramai ahli UMNO sendiri yang akan sertai DAP. Jangan main-main dengan hukum kebenaran dan keadilan.


Smack In The Eye Of The Storm *updated*

Posted: 02 Jan 2012 05:01 AM PST

It has been exactly 34 days since I blogged on current issues. The last blog post on politics was written and posted on November 28th last year - a mild article on the launching of the Local Democracy Month in Penang. From then till December 31st, I did not visit any news portals or blogs and read lots of jokes, inspirational and health articles. In between, I lost a good friend who passed away. There are a few reasons for my abstinence.

Frankly, I was (and still am)very sick of what had been happening and figured that it would be better for me to take a break from it all. The whole scenario was becoming far too toxic for my mental and physical health. At the same time, developments were both most disconcerting and puzzling. We are all aware of the in-fighting and bickering that had been happening within the component parties of Pakatan Rakyat, especially in Penang. Despite my abstinence, Angela and my spouse would update me on the most important developments. Such news reinforced my suspicion that something is amiss and that it would be better for me to zip up, and then wait for things to roll out before writing again.

At about 4.30am yesterday morning, a friend sent me a text message about the UPSI demonstration. In my sleepy state, I dismissed it thinking that it was about the UPSR (Standard 6 exam) and thought it was a joke in bad taste. The next morning, I decided to read the news again and thus my abstinence ended.

To my horror, when I visited the news portals after staying away for 34 days, I was horrified to read about the UPSI demonstration and then to read about the interviews given by RPK and went through the many news items and a few blog posts on the issue.

I could not believe my eyes when I read the details and was not at all surprised by the vehement response from readers to the news items.

As always, I try to be as fair and objective to ensure that my writings are not one-sided. While my heart goes out to the injured victims, I wonder why they chose such an unearthly hour for their demonstration as it would disturb the peace and tranquility of the neighbourhood. Enough has been written about the reaction of the police so I will not delve into that area. Suffice to say that whilst we are supposed to have freedom of speech in a democratic system, I believe that we have to be rational in all we plan, do and say lest in a heated moment, something nasty erupts.

Although civil society action is needed to claim democratic space that rightfully belongs to the citizens, all efforts must be done in a law-abiding manner. Protests, demonstrations and civil liberties must not be abused. If ordered to disperse, I firmly believe that citizens should acquiesce and do the needful lest the situation turns ugly. Research and real life events such as sports riots have shown that mob behaviour can be quite destructive.

According to THIS LINK:

This is just one indication that common decency and civil behavior is just a thin veneer over a more animal-like core of human being that gets out whenever it has the chance.


A mob is the most dangerous thing one can get caught in. A mob has no leader, has no logic or reason, and no sense of right or wrong or morals. People who as individuals would not do bad things will certainly do them if they are in a mob where responsibility is diluted and spur of the moment actions happen.


From the above, it is clear that mobs are not limited to hundreds or thousands of people in the street chanting slogans because of a political or religious reason. Some mob behavior can be exhibited in smaller groups (e.g. a group of soldiers in war, who think there is no law, and are encouraged by others behaving badly, and again diluted responsibility).
As for the second development with regards to RPK's statements in his interview with NST and Mingguan Malaysia, it almost seems as though we are caught in the eye of a storm brewing just before the next GE.

Honestly, I wonder why he agreed to the interview. After the TV3 interview last year, he, intelligent as he is,  should have known the consequences of his disclosures. Then, it was aired just before the Sarawak state elections and the recent interview is just before the next general elections, if the grapevine is correct. At the end of the day, one has to ask oneself - is airing one's grouses more important than the collective good of the nation? Whilst he may have been instrumental in shaping the victory path for the March 2008 victory, suffice to say that the two recent interviews have really bulldozed his public image as can be seen by how many in cyberspace have slammed him for his statements.

Sometimes, one has to think of the consequences of our words which when spoken, cannot be retracted. In this age of technology, whatever we say and do, can be recorded for generations to come and worse still, be cross-compared with preceding trends or statements.

Netizens and citizens are not as naive as in the past. Whilst we may have been more receptive in the past, I believe more and more are exercising their critical thinking skills and are able to discern from themselves the difference between fact, fiction, spins and distortions of truth.

I am not going to join the fray to condemn RPK or Anwar. After all, who am I? Although I have very strong opinions about the situation and as am angry and disappointed as many of you, I have no right to cast the first stone for I have not walked the path they trod but I just wish to say that we all have to remember what is the bigger picture and not to be distracted by such developments. Whilst many are reeling in shock in response to the resignation of Haris Ibrahim as MCLM President, we need to realize resignation was the right and ethical step to be taken by Haris.

From a philosophical viewpoint, it almost seems as though we are witnessing the disintegration of the idol's altar before our eyes. From his statements, does it seem as though he is reaching out to savour the last vestige of the worship offered by a few loyal worshippers? The incense offered by followers seems to be slowly but surely evaporating into nothingness. Unbeknownst to us, could there be a force lurkin behind writing the script for the next scene to be played out to the hilt?

The current scenario is a painful reminder of the folly of man. How the herd instinct over-rides wisdom, sanity and pure human logic. Brains? Perchance some are not even in touch with themselves to know what their brains are telling them, if anything at all. Only because they choose to believe what others tell them or what is the popular opinion of the day/season. On the other hand, the recent developments are good because people are now compelled to make decisions based on their own judgement and not on what they read or told. I believe it is a positive development because it has reinforced their stand on who to vote!

Are there some who are like Camus' Sisyphus in The Myth of Sisyphus, fighting the same battle, making the same mistakes, watching history repeat itself almost as if they are contented with the failure and then to return home to the same enemy they fought? Perhaps one day, like Sisyphus, cult figures might have to come face to face with their wretched condition when their 'empire' has fizzled out and may ironically, be happy with their diminished lot then.

Suffice to say, decisions are their prerogative so they do not have to us to tell us the rationale behind their action much as we want to know. I believe what is important is for us to take a step back to think seriously about what are we all going to do from henceforth. We must try to understand the context of the situation and to assess collateral damage to prepare for the next GE.



No one is perfect and each of us have our own share of imperfections. We are now smack in the eye of the storm and I am sure the plot will thicken as the days go by. At the end of the day, the struggle is not for a cult figure or an organization. Cult icons and organizations come and go but the country remains. The citizens remain. So, what is more important is the cause for our country, not individuals or organizations!

All of us must remain united in our vision of what we want to see in Malaysia and play our part to make our country a better place for all!!!

Let us not get distracted but let us remember what is important. Vote wisely in the next elections and get as many to vote!!!


[BONGKAR] Misteri Orang Minyak Di Gombak, 3 Bekas Minyak Hitam Ditemui

Posted: 02 Jan 2012 05:41 AM PST

Misteri bekas orang minyak

GOMBAK – Tiga bekas berisi minyak hitam dan satu botol minyak zaitun ditemui dalam sebuah rumah kosong di Jalan Laksamana 1/5.

Barangan tersebut ditemui susulan maklumat yang diterima unit rondaan penduduk mengenai satu lembaga yang melompat ke rumah tinggal berkenaan kira-kira jam 2.30 pagi semalam.

Penduduk, Norhan Shafiq, 22 berkata, dia memberanikan diri memasuki kawasan rumah kosong bagi membuat pemeriksaan sebelum terjumpa bekas minyak berkenaan.

"Saya jumpa bekas berwarna kuning di dalam tandas manakala dua lagi bekas minyak dan satu botol minyak zaitun ditemui di bilik utamanya," katanya.

Sementara itu pemeriksaan lanjut turut menemui beberapa helai pakaian di dalam rumah tersebut.

Penduduk mensyaki rumah kosong tersebut menjadi lokasi sementara suspek menyembunyikan diri dan bertukar orang minyak.


Bagaimanapun rondaan sehingga jam 6.00 pagi tidak menemui sebarang perkara pelik di sekitar kampung tersebut.

Orang minyak' ganggu Kampung Laksamana

GOMBAK: Kebanyakan orang mungkin hanya pernah mendengar atau melihat 'orang minyak' dalam filem sahaja.

Namun, bagi penduduk Kampung Laksamana, serangan orang minyak dipercayai benar-benar berlaku di kampung itu.

Ini menyebabkan ramai penduduk kampung tidak lena tidur dan telah pun mengatur kumpulan sukarelawan melakukan rondaan di kawasan kampung.

Hampir 40 penduduk, yang terbahagi kepada kumpulan yang dianggotai antara lima dengan 10 orang setiap kumpulan, meronda kawasan kampung yang terletak kira-kira dua kilometer dari Batu Caves, awal pagi Khamis lalu.

Setiap anggota dilengkapi lampu suluh dan sebatang kayu.

Menurut penduduk kampung itu, mereka diganggu bukan satu tapi dua makhluk yang dipercayai orang minyak sejak 10 hari lalu.

Kebanyakan penduduk mendakwa mereka telah melihat atau mendengar gerakan orang minyak itu kawasan Pangsapuri Laksamana dan Jalan Laksamana 1.

Kesemua mereka mendakwa kedua-dua orang minyak itu hanya memakai cawat dan badan mereka kelihatan berkilat kerana disaluti minyak hitam.

Menurut salah seorang penduduk yang mengaku pernah ternampak kedua-dua orang minyak itu, Encik Aslam Khan, 33 tahun, salah seorang orang minyak itu agak tinggi, berbadan tegap dan botak, manakala seorang lagi orang minyak agak kurus dan berambut kerinting.

'Saya nampak orang minyak yang botak itu bersembunyi di belakang tangki air sebuah rumah sekitar 2 pagi. Bunyi nafas orang minyak itu cukup kuat seperti seekor lembu,' katanya.

Tambahnya, penduduk kampung telah menemui beberapa tempat yang dipercayai digunakan oleh kedua-dua orang minyak membaca mantera dan mandi minyak.

Mereka telah membuat laporan polis, selain cuba mendapatkan bantuan bomoh dan menunaikan solat hajat sebagai memohon perlindungan.

Tambah Encik Aslam, sehingga orang minyak itu tertangkap, penduduk kampung akan terus menjalankan rondaan.


Orang Minyak Mengganas Di Gombak

Gara-gara trauma akibat diganggu orang minyak, sebuah keluarga di Kampung Laksamana dekat sini terpaksa meninggalkan rumah mereka buat sementara waktu bermula Sabtu lalu.

Mangsa, Kamal Bahari Satar, 36, berkata, keputusan itu diambil selepas keluarga diganggu orang minyak selama lima hari berturut-turut.

"Adik ipar yang datang ke sini tidak tahan selepas diganggu oleh orang minyak yang muncul beberapa kali di dalam dan luar rumah," katanya ketika ditemui semalam.
Anehnya kemunculan orang minyak itu hanya boleh dilihat oleh ahli keluarga perempuan sahaja.

Menurutnya, kejadian kemuncak berlaku awal pagi Sabtu lalu apabila orang minyak tersebut bertindak mengunci pintu rumah dari dalam sewaktu ahli keluarganya berada di dalam rumah.

"Apa yang pasti, lembaga itu yang bersembunyi di bawah meja makan dicucuk dengan buluh runcing oleh orang kampung dan terdapat kesan darah pada buluh tersebut. Makhluk itu kemudiannya masuk ke rumah sebelah dan kelibatnya disaksikan oleh isteri jiran saya sendiri," katanya.

Menurutnya, turut ditemui kesan tapak tangan berminyak di tembok dan tapak kaki sewaktu kelibat itu muncul di luar rumah dan kesan ini ditemui oleh anggota polis sewaktu melakukan pemeriksaan.

Kamal Bahari berkata, adik iparnya yang dicalit minyak hitam oleh makhluk itu juga terpaksa dibawa menjalani rawatan alternatif selepas terdengar bunyi bisikan memanggilnya keluar dari rumah selepas itu.

"Syukur adik ipar saya kini sudah sembuh sepenuhnya daripada gangguan tersebut, namun keluarga masih trauma dengan keadaan itu terutama adik perempuan saya yang berumur 22 tahun," katanya.



Students uprising must be contained!

Posted: 02 Jan 2012 04:02 AM PST

I have seen students' 'uprising' in Warsaw, Osaka, Seoul, Pusan, Jakarta, Dhaka and Teheran. They took to the streets on a peaceful tag but it often end up in chaos. The demonstrations turned ugly and in some cases, it claimed many life.

Democracy and freedom are usually their two favorite labels to avow their dissatisfaction towards the government's policy. And it is normal for the Opposition to back them by providing whatever affordable support, including financial.

Jakarta, in 1999, students demo turned disaster when it claimed not only the life of demonstrators but also the police and passers by. University students are of the perception that they are the future leaders of a country. However, their action usually does not reflect that. Their leaders are more like a bunch of subversive agents.

Education aside, they always think of 'changing' the government. Scroll as secondary, they ride on opposition sentiments to wage wars against their own country, forgetting the fact that they study on government education loans, scholarships and at government universities and colleges.

Pusan (South Korea) in 1996, the police had to resort to harder measures when the students began to burn vehicles, shop houses and looting which led to 2 policemen being killed and dozens injured. When tear gas and rubber bullets failed to halt them, the police were left to no choice but tu 'run them down'.

It was a street war when the authority were forced to baton them. Thousands were arrested in that incident that led to about 20 people - on both sides - lost their life and scores injured.

The students - whether in Malaysia or elsewhere - are of the opinion that the authority will not use harsh measure in order to gag their demo. They take it for granted that the police is fully authorised to take pre-emptive measures to safeguard public interest and safety.

The incident at UPSI, which took the cue from Bersih 2.0 rally - could have easily led to a disaster had not for the police interference. Do remember that the demo was not entirely supported by majority of the students as it was held to show support for one leader - just like Pakatan Rakyat fighting for Anwar Ibrahim.

The non-participating students were intimidated to join the rally or face the 'consequences'. And they had to oblige.

I believe the government will see the upsurge of students demo in the near future. If we fail to monitor them, Malaysia will become another Indonesia, South Korea or Poland. In fact, there are already people using the Facebook and blogs to incite anti-government sentiments among the students.

There are also news portals specially designed on a Malaysia-Indonesia students cooperation to spearhead a la Jakarta uprising in Malaysia. Should this happens, the country can expect an earlier doomsday.


I'm thrilled I have HTC Android: 2nd best after Apple

Posted: 02 Jan 2012 03:45 AM PST

December 30, 2011

An Android smartphone displays the Google website in this picture illustration in Seoul September 7, 2011. — Reuters pic
LOS ANGELES, Jan 1 — Market intelligence firm Nielsen has named Apple the top smartphone manufacturer in the US in its end-of-year recap.

Apple may have triumphed over rival smartphone makers such as HTC and Research In Motion (RIM) in 2011 but its iOS platform was no match for Google's Android platform in terms of mobile operating market share, said market researcher the NPD Group in a separate report.
NPD found that Android had grown to command 53 percent of the smartphone market in the US in the period from January through to October 2011 while Apple's iOS platform represented 29 percent of all smartphone operating systems on the market.

Apple's iPhone accounted for just under one third (29 per cent) of new smartphone purchases in the US from August to October, said Nielsen.

A further 21 percent of mobile phone users who recently purchased a new smartphone in the country opted for a device made by HTC. RIM's BlackBerry smartphones commanded a 17 per cent share of new smartphone purchases in the US, putting the smartphone maker in third place, and Samsung and Motorola were tied for fourth and fifth with 11 per cent percent of the market each.
With both the International Consumer Electronics Show (CES) and Mobile World Congress (MWC) on the horizon in 2012, most smartphone makers are gearing up for a season of high-profile handset announcements and mobile operating system updates. — AFP/Relaxnews


Lagi Kes Bawa Anak Semasa Berasmara

Posted: 02 Jan 2012 04:03 AM PST

Guru berkhalwat bawa anak

AMPANG - Taktik seorang guru menggunakan dua anaknya berusia tujuh dan empat tahun ketika berasmara dengan seorang lelaki bagi mengaburi pihak berkuasa tidak menjadi, apabila dicekup awal pagi semalam.

Pasangan itu ditahan Penguat Kuasa Pejabat Agama Islam Daerah Hulu Langat dan Pegawai Masjid Al-Azim dalam operasi cegah maksiat di hotel murah di Ampang, Taman Seraya dan Pandan Indah, kira-kira jam 2.30 pagi, selepas mendapat maklumat pasangan bukan muhrim menjadikan hotel murah untuk memadu asmara.

Ketika penguat kuasa menyerbu bilik hotel berkenaan, wanita berusia 28 tahun, yang mengajar di Perak bersama pasangannya berusia 29 tahun itu bertegas mereka suami isteri, tetapi gagal menunjukkan sijil nikah.

Pegawai Masjid Al-Azim, Ahmad Nawi Osman berkata, wanita berkenaan dipercayai membawa anaknya bagi melindungi tindakan jijik bersama pasangannya.

"Orang ramai akan menyangka pasangan itu suami isteri apabila ada anak bersama dalam bilik hotel berkenaan, tetapi kami membongkar rahsia pasangan itu setelah disoal siasat secara berasingan," katanya.

Beliau berkata, wanita itu berkhidmat sebagai guru sandaran di sebuah sekolah, manakala pasangannya seorang kontraktor.

"Lelaki berkenaan memakai singlet dan berseluar panjang, manakala pasangannya berpakaian lengkap dan berkain batik," katanya.

Di hotel berasingan, sekumpulan pemuzik lelaki perempuan bukan muhrim dari Singapura dicekup tidur sebilik.

"Difahamkan mereka pertama kali datang ke Kuala Lumpur untuk membuat persemba-han," katanya.

Beliau berkata, turut ditahan, seorang lelaki warga Pakistan bersama pasangannya warga Indonesia.

Wanita yang berusia 26 tahun itu bekerja sebagai pembantu pelayan restoran, manakala pasangannya berusia 31 tahun itu seorang kontraktor.

Operasi yang bermula jam 10 malam dan berakhir jam 6 pagi itu mendapat kerjasama Majlis Perbandaran Ampang Jaya, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela), Pegawai Masjid Nurrusaadah di Kampung Cheras Baru, Masjid Nurul Hidayah Kampung Pandan dan Masjid Masjid Ubudiah Kampung Tasek Tambahan.

Operasi dijalankan mengikut Seksyen 29, Enakmen Jenayah Syariah Jais 1995. Jika sabit kesalahan, boleh didenda RM3,000 atau penjara dua tahun atau kedua-dua sekali. -SH

Laporan sebelum ini
klik untuk baca





ABU cukuplah

Posted: 02 Jan 2012 02:32 AM PST


Bantuan Kembali Ke Sekolah

Posted: 02 Jan 2012 01:32 AM PST



Ramai gembira menjelang tahun baru, yang selalu dibualkan ialah mengenai azam tahun baru dan adakah azam yang lepas sudah dicapai. Namun bagi sesetengah ibu bapa menempuh tahun baru tidak semudah membincangkan azam baru dan azam lama.

Perbelanjaan yang tinggi menanti untuk anak-anak memasuki sekolah. Semua ini menuntut ibu bapa memerah keringat semaksima mungkin. Jika persiapan perayaan mungkin boleh beberapa elemen dikesampingkan tetapi ini persoalan masa depan anak - anak, masing masing cuba sedaya mungkin memenuhi apa jua keperluan. Namun hakikatnya masih ramai tidak mampu. Walaupun sudah ada bantuan RM100 seorang tetapi dengan peningkatan kos kehidupan ia tidak mencukupi.

PKR Rembau meneruskan tradisi membantu pengundi Rembau dalam setiap perayaan termasuk tahun baru dengan Bantuan Kembali Ke Sekolah. Ini merupakan tahun ke 4 program bantuan kembali ke sekolah dibuat. Kami sememang bukan punya dana yang banyak namun dengan kesungguhan AJK PKR Rembau mengumpul dana dari poket sendiri mahupun sumbangan orang ramai kami tidak pernah henti membantu.

Ambang 2012 ini seramai 234 nama murid layak menerima bantuan disenarai dalam senarai PKR Rembau. Namun dengan kekangan sumber PKR Rembau cuma dapat membantu 100 orang sahaja. Amatlah besar hati kami jika ada sesiapa dermawan yang sudi tampil bagi membantu kami meneruskan bantuan kembali ke sekolah atau bantuan - bantuan kebajikan yang lain.

Kepada yang sudi menyumbang untuk sama membantu murid sekolah yang datang dari keluarga susah boleh menyalurkan bantuan ke ke akaun Angkatan Muda keADILan Bahagian Rembau akaun Maybank no: 555126105482 dan hubungi (sms) 0123696474


Tragedi UPSI: Safwan Dakwa Ditumbuk, Ditendang, Akan Ambil Tindakan Mahkamah

Posted: 02 Jan 2012 02:05 AM PST

Safwan akan ambil tindakan mahkamah insiden di UPSI

KUALA LUMPUR, 2 Jan — Mohd Safwan Anang, mahasiswa yang mendakwa dibelasah teruk oleh anggota polis ketika insiden demonstrasi di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) hari ini mengeluarkan kenyataan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak berkuasa atas kecederaan yang dialaminya.

Peguam kepada Pengerusi Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) ini, Mohd Khairuddin Othman mendakwa pihaknya akan mengambil tindakan mahkamah terhadap pihak berkuasa berkenaan dalam masa terdekat.

"Safwan mendakwa dia dipukul menggunakan lutut oleh anggota polis terbabit sehingga pecah bibir, sakit dada, dan keadaannya sekarang stabil dan dia sudah sedarkan diri.

"Sehubungan itu, keluarganya akan mengambil tindakan mahkamah terhadap pihak polis dalam masa terdekat, dan antara defendan adalah Ketua Polis Negara, Ketua Polis Perak, dan anggota polis yang terlibat dalam kejadian awal pagi tahun baru itu," katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Menurut Khairuddin, keluarga Safwan akan membuat pemeriksaan kesihatan lanjutan berikutan pihaknya kini masih lagi belum memperoleh sebarang laporan kesihatan daripada Hospital Hospital Slim River.

Laporan The Malaysian Insider semalam menyatakan bahawa polis telah menafikan dakwaan mereka memukul beberapa aktivis mahasiswa semasa menghuraikan demonstrasi aman di UPSI dan menegaskan "tiada pergelutan" berlaku apabila tangkapan dibuat.

Timbalan Ketua Polis Perak Datuk Mohd Shukri Dahlan sementara itu berkata "tindakan perlu" diambil demi keselamatan awam dan salah seorang mahasiswa "tercedera sendiri".

"Kumpulan mahasiswa tidak mendengar arahan polis supaya bersurai dan kami terpaksa bertindak dengan menangkap mereka.

Menurut Khairuddin lagi, seorang pegawai penyiasat pihak polis hari ini ada berjumpa Safwan dan mengambil keterangannya.

"Keadaan Safwan masih lemah, dan sementara ini kami akan kumpulkan bukti, apabila Safwan sudah pulih sepenuhnya, kami akan membawa kes ini ke mahkamah," katanya lagi.

Awal pagi tahun baru lalu, sekumpulan 60 mahasiswa telah mengadakan demonstrasi aman di perkarangan pintu masuk UPSI dan mendakwa telah berlaku pergelutan dengan pihak polis.

Ketika insiden tersebut, seramai 17 antara mahasiswa terbabit telah ditahan polis Tanjung Malim, dan kemudiannya dibebaskan.

Sementara itu, PKR dan DAP terus mengkritik tindakan polis terhadap mahasiswa, semasa demonstrasi aman untuk memberikan sokongan kepada aktivis mahasiswa dan menuntut kebebasan akademik di UPSI, Tanjung Malim selepas tengah malam kelmarin.

Parti pembangkang mendakwa polis termasuk dua anggota dari Unit Cawangan Khas menggunakan tindakan kasar terhadap mahasiwa yang didakwa mereka seramai 100 orang berbanding 60 orang yang dikatakan peguam hak asasi Fadiah Najwa Fikri apabila kumpulan itu enggan bersurai.

Ketika kejadian berkenaan, Safwan dikatakan dipukul, ditumbuk dan ditendang sehingga tidak sedarkan diri. -TMI

Demo Upsi: Ketua Bebas dakwa ditumbuk, ditendang

SLIM RIVER - Pengerusi Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) Safwan Anang mendakwa beliau ditumbuk dan ditendang ketika polis meleraikan perhimpunan mereka yang diadakan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi) awal pagi semalam.

Safwan yang mengalami kecederaan di bahagian muka dan mulut berkata, ketika kejadian, beliau hanya ingin membantu rakannya yang ditahan pihak polis.

Katanya, tiada provokasi dilakukan oleh mahasiswa seperti yang didakwa menjadi punca kekecohan.

"Ya! saya ditumbuk di muka dan ditendang oleh polis menggunakan lutut di tulang rusuk saya. Sekarang saya masih susah untuk bernafas," katanya pada sidang media di pekarangan Hospital Slim River di sini hari ini. -SH


Siswa: Saya dipukul ketika bantu rakan

Mahasiswa yang tercedera dalam perhimpunan prokebebasan akademik di Tanjung Malim semalam mendakwa beliau beliau dipukul di bahagian muka ketika membantu rakannya yang diseret polis.

Bercakap kepada sidang media selepas dibenarkan keluar daripada hospital hari ini, Muhammad Safuwan Anang, 23, juga mendakwa beliau tidak melawan langsung pasukan keselamatan dalam insiden di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

Tampil lemah dengan kerusi roda yang disorong isterinya, Muhammad Safuwan mendakwa, dalam kejadian semalam, polis juga menekan rusuknya menggunakan lutut dengan keras.

Pihak polis Perak semalam bagaimanapun menafikan menggunakan kekerasan dan mendakwa kecederaan peserta perhimpunan disebabkan "rempuhan sendiri" ke klinik berdekatan. - mk


Laporan Bervideo sebelum ini
klik untuk baca





100 things you don’t need to know 2011

Posted: 01 Jan 2012 10:29 PM PST

BBC summarised a little report of some interesting stuff in 2011. Among those…

2. Bald people grow the wrong type of hair – so fine it's invisible to the naked eye.

23. YouTube's first video was called Me at the zoo (by co-founder Jawed Karim).

32. French police have traditionally been allowed 25cl of wine or a small beer with their lunch while on duty (which police chiefs have decided to put an end to).

45. Women don't see Porsche drivers as marriage material.

51. California has drawn up a legal definition for the hot dog – a whole, cured, cooked sausage that is skinless or stuffed in a casing, may be served on a bun or roll.

65. Getting married increases the risk of putting on weight, so does divorce.

93. The world's only sex school is in Austria.

97. Alcohol tastes sweeter when loud music is playing.

100 things you don't need to know 2011 from YeinJee's Asian Blog


Pasangan Bawa Anak Masing-masing Ke Hotel Bajet Buat Maksiat

Posted: 01 Jan 2012 11:32 PM PST

Ibu muda, duda diserbu di hotel bajet menjelang tahun baru

KLUANG: Seorang ibu muda yang masih dalam proses perceraian tergamak membawa anaknya yang baru berusia setahun ketika memadu asmara semasa menyambut tahun baru di sebuah bilik hotel bajet di sini bersama seorang duda beranak satu yang juga turut membawa anaknya yang berusia lima tahun, pagi semalam.

Namun, helah pasangan itu yang pada mulanya mengaku sebagai pasangan suami isteri gagal mengaburi pasukan penguat kuasa Majlis Agama Islam Daerah Kluang apabila mereka akhirnya ditahan kerana disyaki berkhalwat selepas gagal menunjukkan sebarang bukti ikatan perkahwinan mereka.

Ketika serbuan dijalankan sekitar hotel bajet itu, pasangan terbabit mengambil masa hampir 20 minit sebelum membuka pintu selepas pegawai bertugas mengetuk bilik mereka.

Sebaik pintu dibuka duda berusia 29 tahun itu dilihat hanya memakai seluar pendek dan kemeja yang tidak berbutang dan ibu muda 24 tahun itu memakai seluar ketat dan kemeja, manakala kedua-dua anak itu sedang tidur di atas katil.

Pegawai Penguat Kuasa Majlis Agama Islam Daerah Kluang, Ustaz Anuar Kosnin yang mengetuai operasi cegah maksiat ambang tahun baru itu berkata, pasangan terbabit yang mengaku dalam perjalanan dari Pahang ke Batu Pahat itu memberi alasan keletihan dan hanya singgah berehat di hotel berkenaan.

"Bagaimanapun mereka ditahan kerana disyaki berkhalwat apabila hasil soal siasat akhirnya mereka mengaku tidak mempunyai sebarang ikatan sah suami isteri, selain mengaku akan berkahwin tidak lama lagi," katanya ketika ditemui pada operasi cegah maksiat selama enam jam di sekitar daerah ini.

Dalam operasi cegah maksiat bersepadu sempena sambutan tahun baru yang dijalankan bersama Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) dan Cawangan Penyiasatan Khas Kem Mahkota bermula jam 12 tengah malam sehingga 6 pagi, tiga pasangan lain termasuk dua pasangan warga Indonesia ditahan.

Sementara itu, dalam tangkapan berasingan yang dilakukan di Simpang Renggam, sepasang kekasih berusia 35 dan 24 tahun, masih tidak serik apabila ditangkap berkhalwat untuk kali ketiga.

Pasangan itu yang juga pekerja di sebuah kilang papan dikenali di kalangan penguat kuasa agama daerah ini kerana pernah diberi kaunseling dan nasihat di hadapan keluarga masing-masing sebelum ini.

Ketika ditahan pihak berkuasa, pasangan itu langsung tidak menunjukkan reaksi cemas, sebaliknya sanggup memberi alasan mahu melepaskan rindu.

Malah, turut memanggil nama timangan masing-masing iaitu 'papa dan mama' di hadapan semua pegawai operasi yang bertugas tanpa rasa bersalah dan janggal ketika soal siasat dijalankan.

Semua pasangan itu akan didakwa mengikut Seksyen 27 (1) (a) & (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor 1997, yang membawa hukuman denda maksimum RM3,000 atau penjara maksimum dua tahun, atau kedua-dua sekali, jika sabit kesalahan. -BH


MENEMPATKAN UNIVERSITI DALAM TINDAKAN-KOMUNIKATIF

Posted: 01 Jan 2012 08:42 PM PST

         

Hidup yang tidak dikaji tidak layak dihidupi,

 realiti yang tidak dipersoal tidak layak dihayati

           - F.Budi Hardiman

Menyedari duduknya Institusi pengajian Tinggi dalam keadaan dilema merupakan satu hal yang positif dan wajar disambut dengan baik. Dilema, atau 'tidak kepastian', atau 'kekaburan' yang dialami universiti ini merupakan petanda awal untuk perubahan; yakni, dengan merasakan sesuatu perkara itu bermasalah maka itu adalah langkah pertama dalam proses untuk menilai semua apa yang telah dilakukan. Dalam kata mudahnya, masalah paling besar dalam institusi pengajian tinggi ialah tatkala kita merasakannya telah bebas daripada sebarang masalah, seolah semuanya telah mapan dan tuntas. Hal-hal yang mapan dan tuntas ini berbahaya, kerana di sinilah bermulanya dominasi. Dan, lebih malang keadaan lagi membiak menjadi totalitarianisme.

Universiti, sebetulnya merupakan satu tempat formal untuk manusia mencapai kesedarannya. Secara ideanya, universiti merupakan tempat untuk menimba pengetahuan, dan lebih penting lagi universiti juga merupakan tempat bagi manusia bereksperimen dengan pengetahuan yang diperolehi. Melalui proses belajar, bereksperesi dan ulang-belajar kembali, maka manusia akan cuba mencapai satu tingkat normatif. Tindakan inilah yang merupakan proses seharian. Sebagaimana Freire menegaskan tentang manusia dalam falsafah pendidikannya, bahawa 'manusia ini merupakan hal yang belum siap'. Begitu juga yang dapat difahami tentang manusia melalui Nietzsche tentang manusia ini merupakan makhluk yang serba ketidakpastian. Berbanding dengan hidupan lain (misalnya kucing) yang sudah diketahui sifat-sifat utuhnya. Misalnya, haiwan itu mengalami keberlangsungan kehidupannya sehingga mati, secara malar, namun hal ini tiada dalam sifat manusia. Manusia mencapai keutuhannya melalui proses sehari-hari. Memang, Manusia (dengan huruf "M" besar) merupakan satu proses. Hal yang dapat diketahui jika seseorang manusia itu lahir, maka dirinya pasti akan mati. Selain itu adalah nihil, dan serba ketidakpastian.

Maka, di universiti saat kita berbicara tentang proses menjadi manusia ini? Nah, tugas pentingnya universiti seharusnya bertujuan untuk membentuk kesedaran warganya tentang proses emansipasi manusia. Inilah tugas yang wajib dikendong. Namun, hal ini tidak terlihat dalam institusi pengajian tinggi negara. Sebagai contoh, bayangkan bagaimana seorang pensyarah Sains Politik yang mengajar subjek 'politik dan masyarakat', langsung tidak mengetahui apakah itu 'dialektika perkembangan masyarakat Marxisme'? Lebih malang lagi, bagaimana seorang pensyarah Sains Politik mengeja 'Karl Marx' dengan ejaan 'Carl Mark". Bukan itu saja, tidakkah kita merasakan betapa naifnya tahap intelektual para ilmuwan di universiti jika terdapat pensyarah yang membentang kertas kerjanya bertajuk 'Harapan Revolusi Iran' hanya bersumberkan Wikipedia, novel-novel fiksi dan melalui temubual beberapa mahasiswa Iran di Malaysia. Justeru, apakah ini cita-cita kesedaran – sebuah proses menjadi – yang diimpikan dari konsep manusia? Malangnya yang berlaku adalah seperti haiwan, menjadi malar. Lebih parah lagi, malar dalam kebodohan.

Bahkan, masalah ini bukan sahaja perlu dibebankan dalam kalangan pendidik,. Tapi, juga kepada mahasiswa, seluruh warga universiti serta sistem itu sendiri secara umum memang membawa beban dilema ini. Sebab itu, keinginan meraihkan simbol-simbol kejayaan melampaui makna juga merupakan satu penyakit besar. Ini jelas dapat dilihat di mana sebahagian besar mahasiswa itu lebih bernafsu dengan 'pointer' berbanding memahami pengetahuan dalam bidangnya sendiri. Sistem universiti pula dikerah habis-habisan untuk menumpukan penarafan universiti, bukannya memerhatikan kualiti pensyarah yang ada. Jadi, penekanan-penekanan ini hakikatnya adalah bersifat teknikal dan simbolis. Pengetahuan (sebagai kesedaran yang membebaskan) kini menjadi alat hegemoni. Maka, mahasiswa pun ditundukkan untuk menjadi alat bagi memenuhkan keperluan yang bersifat teknikal semata. Kesannya, mahasiswa yang dihasilkan hanya untuk memenuhi keperluan pasaran, dan keperluan negara. Pengetahuan baru tidak muncul. Sebaliknya, yang ada hanyalah bagaimana mahu memastikan tujuan negara bersifat top-down ini dapat diterapkan dalam masyarakat.

Untuk itu, perubahan harus dilakukan. Tentu yang paling mustahak, universiti harus menjadi medium pembebasan, bukan medium penindasan. Apatah lagi, penindasan yang dilakukan tersebut begitu sistematik, seakan 'intelektual'. Mahu menerima atau tidak, penindasan ini lahir akibat berleluasanya rasional instrumental (dikenali juga sebagai rasional tujuan).

Universiti Tempat Matinya Kritis

Harus kita ingat, menindas melalui rasional instrumental yang terdapat di universiti bukan merupakan keterlemparan nasib yang tidak punya sejarahnya. Universiti sebagai rasional instrumental inilah yang membenihkan totalitarianisme, dan ini mempunyai proses-prosesnya. Dalam hal ini, kita perlu melihat bagaimana hubungan pengetahuan dan manusia dalam konteks yang lebih besar, yakni menempatkannya di dalam konteks masyarakat moden yang lebih kompleks.

Untuk itu, perlu diinsafi bahawa universiti bukanlah tempat kemuncak segala ilmu-ilmu yang menggunakan apa-apa status atau simbol yang perlu diagungkan, dan tanpa mempersoalkannya kembali. Harusnya, universiti memberi ruang kepada manusia merancakkan proses transformasi abadi. Maka dengan itu, universiti mestilah dibentuk sebagai ruang budaya bagi membina warga yang kritis, dan yang sering mempersoalkan kewajaran yang telah mapan. Ternyata, proses mempersoalkan ini tidak punya akhir. Melalui cara ini sajalah, warga universiti dapat mencapai emansipasinya sebagai manusia dalam memahami makna realitinya.

Selain itu, ada satu fakta lagi. Bahawa di Zaman Moden ini, kritis dilihat tidak lagi mendapat tempat dalam kalangan masyarakat (industri dan pasca industri). Lebih celakanya, yang kritis ini hilang di dalam universiti. Padahal, universiti-lah tempat paling subur (dan paling layak) untuk merancakkan budaya kritis ini. Kematian yang kritis dalam universiti ini telah membenarkan Freire terhadap 'industri' pendidikan. Ini kerana pendidikan moden ini, tidak lagi menyampaikan hasrat realiti masyarakatnya. Warga universiti hanya dilihat sebagai gelas kosong yang hanya menunggu untuk dituangkan 'pengetahuan' sebanyak mungkin. Lalu, 'pengetahuan' itu seakan telah mencapai satu hal yang mutlak dan objektif. Dan, 'pengetahuan' itu tidak dipersoalkan. Manakala, proses yang berlaku pula ialah warga universiti hanya menerima dan melalui semua pengalaman mereka, tanpa ada proses mempersoalkan. Jika ada, proses persoalan itu hanya bersifat teknikal dan sekadar mencuit-mencuit sahaja. Bahkan, setiap proses yang berlaku sudah diterima semuanya oleh warga universiti sebagai satu hal yang sudah tertanam, tanpa perlu dicurigai lagi. Proses ini mudah. Proses ini hanya menuntut satu kesedaran 'objektif' yang menarik manusia untuk berfikir menurut tuntutan isinya. Melalui sifatnya yang objektif itu lalu membentuk kesedaran warga secara kolektif. Dalam kata lain, inilah yang dinamakan sebagai "ideologi". Langsung dapat difahami, setiap ideologi pastinya bercita-cita untuk mendominasi.

Dalam ruang yang punya dominasi, khususnya di dalam universiti, memilih jalan kritis itu bukan tindakan mudah. Sebelum pergi lebih jauh, ada sebuah pertanyaan: apa buktinya bahawa sistem, proses atau apa sahaja yang terdapat di universiti ini memang mengusung dominasinya? Dan, bagaimana dominasi ini boleh ada?

Manusia adalah Subjek, Alam adalah Objek

Untuk menjawab persoalan ini, kita perlu melihat pemahaman tentang rasio instrumental. Maka, kita perlu menoleh ke belakang. Di sini, kita perlu meneroka dahulu Zaman Pencerahan yang mengangkat rasio, dan mendorong kemajuan (progress). Rasio, yang difahami dan diangkat tinggi dari semangat Pencerahan ini, awalnya bertujuan membebaskan manusia dari cengkaman alam (hasil hubungan manusia dengan alam). Ini dilakukan dengan membangunkan satu tatanan politik-sosial, demi untuk kebebasan dan keadilan. Dalam Dialectic of Enlightenment (1979), Horkheimer dan Adorno, menjelaskan bahawa Pencerahan bercita-cita untuk membebaskan manusia dari ketakutan dan menjadi tuan atas dirinya sendiri. Waktu Pencerahan ini, tempikkan 'Sapare Aude' bergema, nyaring. Atas nama pengetahuan, Pencerahan ghairah mahu membebaskan dunia dari kuasa yang tidak terlihat (yakni kuasa yang tidak menepati hukum rasional-positivisme). Melalui Pencerahan ini, kata "tuan ke atas dirinya" juga menandakan keberanian manusia untuk meletakkan dirinya sebagai "subjek", dan memahami perkara lain dari apa yang ada di luar dirinya sebagai "objek". Lantas, hubungan manusia dengan alam mula berubah. Manusia tidak lagi ditakluki alam. Sebaleknya, manusia yang menakluk alam. Maka, hubungan manusia dengan alam tidak lagi setara. Alam bukan lagi sahabat. Tapi, kini alam ialah benda yang ditakluki. Alam telah dibendakan dan dimaknakan secara instrumental atas nama tujuan oleh manusia. Dalam istilah Heidegger (2008), yang merupakan antara filsuf yang menanggapi Pencerahan, "objek" ini dikenal sebagai Zuhandenes.

Kemudian, apabila manusia terbit kesedaran sebagai subjek yang menentukan takdirnya sendiri, maka alam itu menjadi sebagai benda. Segala yang di luar manusia adalah alam, adalah benda. Dan, di sini alam hanyalah benda bagi manusia mencapai tujuan-tujuannya, yang kononnya untuk kesejahteraan manusia. Dengan meletakkan diri sebagai subjek, manusia cuba menyingkapi rahsia-rahsia alam. Melalui penyingkapan rahsia-rahsia alam inilah, manusia mula memperoleh kenyataan-kenyataan baru. Hutan, udara, pokok, api, haiwan dan sebagainya diperhati dan dicerap. Metodologi dalam usaha memperoleh pengetahuan baru ini dilakukan dengan menggunakan rasional dan empirisme. Segala kenyataan yang baharu, itu diperoleh dan diyakini sebagai kebenaran, dan itu semua lewat proses saintifik dan dibuktikan secara rasional dan empiris.

Dengan itu, maka lahirlah displin sains tabii. Dilthey (2008) misalnya membahagikan pengetahuan kepada dua – (i) sains tabii (atau lebih mudah disebut sains saja) dan (i) ruhani/budaya. Fizik, Kimia, biologi dan ilmu-ilmu yang mengamati objek-objek alam merupakan jenis pertama. Manakala, gejala kemanusiaan dan kebudayaan ditempatkan pada jenis yang kedua. Jelas, pembahagian ini sudah tentu sekali memerlukan sebilah pisau bedah yang tajam bagi membelah pengetahuan di antara keduanya. Pisau inilah yang dinamakan sebagai Positivisme. Namun, kejayaan sains positivistik yang dapat mengungkap rahsia alam serta menjelaskan gejala-gejala alam dalam metodologi saintifik ini, akhirnya telah menjajah wilayah pengetahuan ruhani/budaya. Ini kerana, sains ini beranggapan bahawa kejayaan yang sama akan diperoleh jika pendekatan terhadap alam ini, turut diterapkan dalam masyarakat. Nah, di sinilah munculnya pisau Positivisme tersebut. Dalam sejarahnya, faham ini pada titik paling ekstrim, ada pada Auguste Comte, Ernst Mach dan para filsuf dari Lingkaran Vienna, atau para neo-Positivis abad ke-20. Menurut F. Budi Hardiman (2003), mereka ini semua mahu menerapkan kaedah penyelidikan ilmu-ilmu alam pada seluruh wilayah kenyataan, termasuk kenyataan sosial.

Sebelum kita melanjutkan bagaimana penjajahan metodologi ilmu sains terhadap ilmu alam, maka kita harus terlebih dahulu memahami beberapa dasar penting dari penyelidikan sains. Pengandaian dasar pertama ialah menempatkan dahulu sesuatu yang ingin dikaji sebagai objek. Tindakan ini sama sebagaimana manusia pencerahan yang mengangkat pesan "cogito ergo sum". Pertama, (i) ini dilakukan dengan menjadikan manusia sebagai subjek-mutlak ke atas alam (objek). Maka, dengan itu, sains juga telah meletakkan alam (bahan kajian) sebagai objek sepenuhnya. Kedua, (ii) manusia harus menghadapi objek kajiannya sebagai fakta yang neutral; datanya mesti objektif, mesti bersih daripada hal-hal yang subjektif seperti nafsu, mimpi, penilaian moral dan sebagainya. Manakala, (iii) ketiganya ialah metodologi sains mampu memanipulasikan objeknya secara eksperimen, bagi menemukan pengetahuan baru. Ini akan dilakukan lewat model 'sebab-akibat' (causality). Sementara, keempat (iv) ialah teori yang dihasilkan mestilah sebuah pengetahuan yang bebas-nilai, bebas-kepentingan, serta dapat diterapkan secara instrumental dan universal.

Ternyata, munculnya Positivisme ini terang-terang mahu meletakkan hukum metodologi sains kepada sains sosial (budaya/ruhani). Maka, pengandaian dasar (yakni, mengobjekkan, neutral, manipulasi hukum, bebas-kepentingan, universal, instrumental) itu telah menyebabkan pengetahuan tak lagi menjadi alat pembebasan. Tapi adalah sebaliknya. Sebab, peristiwa sosial hanya dapat dianggap sebagai kebenaran apabila telah dapat dibuktikan melalui proses-proses pembuktian sains. Hal-hal yang tidak menepati metodologi sains positivistik ini maka itu tidak akan dianggap sebagai pengetahuan. Secara perlahan-lahan, pendekatan ini telah memamah pengetahuan-pengetahuan yang lain. Yang paling terkesan adalah, hikmah-hikmah yang terkandung dalam agama, perasaan, moral dan sebagainya itu kehilangan autoritinya, atau dalam bahasa Benjamin (2007), kehilangan aura-nya.

Manusia adalah Subjek, dan Manusia Yang Lain adalah Objek

Walau bagaimanapun, dominasi Positivisme ini tidak terhenti pada alam. Sebaliknya, terus menjajah sistem-sistem sosial yang lain, selain sains (tabii). Ketertarikan sistem-sistem sosial terhadap Positivisme ini tentu sekali kerana sosok Positivisme yang kelihatan rasional, serta menepati makna moden. Misalnya, jika melalui sains, teknik pengenalpastian-pengelompokan alam ke dalam jenis-jenisnya ini dianggap kaedah sistematik. Teknik ini tentu memudahkan manusia, serta dapat menjelaskan kenyataan alam. Namun, sedar tanpa sedar, teknik yang sama turut digunakan oleh manusia untuk menundukkan manusia menjadi objek. Manusia dibahagikan kepada kelompok-kelompok untuk menjelaskan lagi fungsi-fungsinya. Hal ini dapat kita lihat melalui pembahagian kerja dalam industri. Manusia hanya bekerja untuk mencapai tujuan industri. Untuk itu, manusia lalu dikelompokkan bagi memudahkan operasi industri. Dengan kategorisasi ini, produk yang terhasil lebih efektif, dan statistik pengeluaran lebih meningkat. Pada ketika itu, manusia industri ini tidak lagi memikirkan apa itu tujuan industri. Manusia industri ini juga tidak mempersoalkan kesan barangan terhadap masyarakat serta mengekspresikan bentuk-bentuk kebaikan dalam barang tersebut terhadap masyarakat. Pokoknya, manusia industri hanya merupakan alat untuk mencapai 'tujuan' yang telah ditentukan awal-awal oleh sekelompok manusia yang menguasai industri tersebut. Maka, manusia industri menjadi manusia teknis, yang dicabut jiwa-jiwanya. Dan, bagaimana manusia industri ini terbentuk? Lewat rasional instrumental.

Pembendaan Universiti, dan Warganya

Lalu, pertanyaannya: apa kaitan manusia industri ini dengan masalah universiti atau sistem pendidikan?   Manusia teknis, yang dalam jumlah besar akan membentuk masyarakat teknis. Inilah masyarakat rasional-instrumental. Masyarakat seperti inilah yang menjadi masalah besar kepada universiti dan sistem pendidikan. Itu kaitannya! Mengapa? Kerana rasional-instrumental ini telah mematikan nilai-nilai kritis yang terdapat dalam diri manusia. Dalam hal ini, kita lihat saja hubungan antara negara dan sistem pendidikan (universiti). Hal ini merupakan contoh yang paling praktis. Negara, sudah tentu mempunyai ideologinya. Tiada negara tanpa idealogi. Maka, dengan idealogi ini, negara mempunyai wawasan yang ingin dicapai. Misalnya, mengambil satu contoh keinginan negara mencapai masyarakat saintifik seperti yang terkandung dalam inti Wawasan 2020. Pertanyaannya: tidakkah masyarakat saintifik ini merupakan wajah lain dari masyarakat teknis? Tidakkah inti Wawasan 2020 akhirnya adalah untuk membentuk masyarakat yang mekanis, yang sangat positivistik, serta yang mengangkat sains melampaui kemanusiaan? Tentu sekali.

Lantaran itu, menerusi universiti atau institusi pendidikan-lah, sebagai lahan subur, untuk negara menerapkan idealoginya. Di sini, universiti atau institusi pendidikan dikehendaki memainkan peranannya ke arah merealisasikan wawasan negara. Maka, untuk mereasilisasikan wawasan ini efektif, maka universiti dan institusi pendidikan akan dipositivistikkan. Hal ini terang-benderang, tatkala kita melihat bagaimana penekanan diberikan kepada subjek Sains di sekolah/universiti/institusi pendidikan berbanding dengan subjek-subjek kemanusiaan. Nisbahnya saja sudah cukup. Ternyata, jumlah yang lebih besar disalurkan kepada aliran sains berbanding sastera atau kemanusiaan. Mahasiswa yang mendapat keputusan peperiksaan yang memuaskan dikelompokkan ke dalam aliran sains. Manakala yang tidak 'berjaya' mendapat keputusan yang memuaskan ditempatkan dalam aliran sastera dan kemanusiaan. Biasiswa ke luar negara pula dilambakkan untuk aliran sains. Sementara biasiswa untuk aliran sastera dan kemanusiaan, kalau ada pun, itu adalah bidang yang mudah untuk tidak kritis, seperti pengurusan, pemasaran, perniagaan, dll. Jadi, kita dapat saksikan bagaimana ideologi negara ini berusaha mencapai tujuannya melalui rasional-instrumental. Sains yang dianggap sebagai pengetahuan yang objektif, universal, progresif, memajukan, moden, maka semua yang bernama saintifik itu adalah sesuatu yang tidak boleh disangkal lagi. Seakan sakral, seperti agama. Maka, apa yang tidak saintifik, itu tidak lagi diterima dalam masyarakat, seolah yang tidak-saintifik itu menjadi klasik, nostalgia, dan sesuai untuk upacara kenang-kenangan.

Pembendaan Sains Sosial

Sungguhpun begitu, usah kita berfikir dengan memperbanyakkan bidang sastera dan kemanusiaan akan dapat mengeluarkan kita dari kepungan Positivisme ini. Tidak semudah itu. Sebab, tindakan-instrumental ini juga telah dikenakan ke atas subjek-subjek sastera dan kemanusiaan tersebut. Bayangkanlah saja, bagaimana versi sejarah yang difahami dari idealogi pemerintah ini diangkat sebagai silibus. Maka, kejayaan sang murid itu pastinya akan dinilai melalui kefahaman tentang sejarah versi pemerintah ini. Tentu sekali, demi markah, takkan ada penyangkalan terhadap versi sejarah pemerintah. Ini kerana pengetahuan ini telah diangkat tinggi-tinggi, sehingga menjadi pengetahuan arus perdana. Maka, mereka yang aneh yang menyangkalnya akan berdepan masalah. Lebih malang, akan dianggap sebagai sesat, atheis, pemberontak, pelik, dll. Lalu, akibatnya sejarah yang masyarakat fahami bukan lagi sejarah masyarakat itu sendiri. Melainkan, sejarah yang dituang dari atas – top down. Kesannya, sejarah yang diangkat sebagai pengetahuan arus perdana ini sudah pastinya tidak lagi bersikap objektif dan universal. Meskipun, dengan semangat positivistik pada awalnya tersebut adalah bersifat objektif, dan universal. Ini adalah sebuah paradoks dalam tubuh Positvisme, dan juga paradoks kepada mereka yang memuja Positivisme itu sendiri. Sebab, seperti subjek Sejarah tersebut, tentu sahaja orientasinya adalah untuk mengekalkan status quo dan melanjutkan ideologi pemerintah. Maka, nilai "pandai" dalam sistem pendidikan ini membawa makna "siapa yang berupaya menghafal aspirasi negara, lalu dimuntahkan semula di dalam kertas peperiksaan". Hal ini sangat instrumental. Dengan instrumentalisme ini, maka nilai baik-buruk dan benar-salah itu menjadi sehala di tangan sebuah idealogi. Sudahnya, masyarakat teknis ini tidak punya ruang untuk memikirkan kebenaran dan kebaikan (khususnya berakitan moral) mengikut pengalaman-pengalamannya sendiri.

Maka, apa yang dapat ditarik melalui gambaran di atas ialah kebebasan universiti itu telah dihambat oleh ideologi negara. Warga yang kritis pupus. Dan, kalau ada pun, dianggap musuh. Barangkali, hal ini yang dinyatakan oleh Hegel dalam The Phenomenology of Mind (1966), tentang negara. Padanya, negara merupakan Ruh Absolut. Maka, ideologi negara itu yang menjajah hal-hal yang lain secara keseluruhan. Benar, bahawa ideologi juga turut mengangkat makna yang baik. Sebab, ada juga ideologi yang menyeru akan kebebasan. Namun, sekali lagi, alat yang mahu membebaskan tersebut, juga mempunyai kecenderungan membentuk dominasi yang baru. Lihat saja, agama yang kononnya mengajar kita tentang makna kebebasan. Natijahnya, agama itulah yang menjadi lubuk Positivisime yang paling tebal.

Kalau agama pun demikian, maka apatah lagi pada universiti. Segalanya, di sekeliling kita, sebetulnya sudah dijajah oleh rasional-instrumental. Semuanya hanya punya tujuan, dan mahu ditunduk kepada cerita-cerita besar (metanarratives) negara. Misalnya, tema-tema negara seperti Islam Hadhari, 1Malaysia, Wawasan 2020, dll, itu semua langsung diterapkan ke dalam sistem pendidikan negara tanpa dipersoalkan, atau setidaknya tanpa dibuka untuk dipersoalkan. Apakah sistem pendidikan 'rasmi' negara pernah menyoal tentang apa rasionalnya Islam Hadhari dalam membina masyarakat yang lebih sejahtera? Menubuhkan Institut Islam Hadhari ada! Bahkan, persoalan yang lebih penting, apakah Islam Hadhari ini merupakan kehendak hakiki masyarakat? Pasti tiada persoalan demikian dalam sistem pendidikan negara yang menjadi teknis. Sebaliknya, persoalan yang timbul adalah, bagaimana untuk mencapai masyarakat yang berkonsepkan Islam Hadhari. Maka, segala keputusan, serta normatif masyarakat yang dirasakan 'baik' telah awal-awal diputuskan oleh negara. Sudahnya, universiti dan warganya hanyalah merupakan alat-alat bagi mencapai kehendak tersebut. Mahasiswa tidak lagi prihatin pada das sein (apa yang ada), sebaliknya kemaruk kepada das sollen (apa yang harus ada). Mudahnya, mahasiswa (juga warga universiti, serta warganegara keseluruhannya) kini adalah pekakas negara. Ini gara-gara kehilangan daya kritisme-nya.

Kritis ini hilang, setelah semua keputusan, hukum, ataupun cita-cita warga universiti ini ditentukan oleh negara sepenuhnya, dan daripada atas. Maka, pendekatan ini menutup rapat-rapat ruang untuk menjadi warga universiti yang kritis. Keadaan ini seakan menunjukkan betapa makna pengetahuan itu telah berakhir. Yang ada di dalam universiti hanyalah apa perlu difahami, tanpa perlu mempersoalkan. Pengetahuan yang ada tidak mendorong perubahan, hanya menyalin data. Sebagaimana kilang menghasilkan benda. Begitu juga universiti yang membendakan-mahasiswa. Sudahnya, dengan pembendaan (reification) ini adalah cara paling sistematik untuk membungkam emansipasi masyarakat. Di sini, kita dapat lihat bagaimana sistem yang berjalan di universiti itu telah melalui tindakan-instrumental, hingga mematikan citra murni warganya.

Memikirkan Jalan-Keluar

Melihat bagaimana ampuhnya sains lewat Positivisme sudah tentu mengundang gelisah, bagi mereka yang punya sisa-sisa kesedaran. Gelisah, atau kata lain, merasakan dilema. Apakah ada jalan keluar dari kemelut ini? Atau, apakah pesimisime adalah sebuah kewajipan untuk kita tempuhi? Positivisme sebagai benih kepada rasional instrumental begitu bermaharajalela sekali. Dominasinya secara total, telah mengakis setiap inci pengetahuan-pengetahuan lokal masyarakat, yang di dalam masyarakat itu ada pengalaman, agama, cinta, moral. Semuanya, kini berdepan dengan hakisan, akibat rasional-instrumental. Tidak ada lagi kesedaran, melainkan dapat apa yang dapat dibuktikan menggunakan metodologi Positivisme. Hatta, Positivisme ini juga yang meletakkan manusia sebagai subjek total dan mengobjekkan alam. Tidak cukup dengan itu, melalui positivisme jugalah manusia mengobjekkan manusia yang lain, lalu menghasilkan masyarakat teknis. Mengobjekkan manusia atau masyarakat ini dilakukan oleh negara bagi menghidupkan ideologinya. Di sini kita dapat melihat bagaimana das sollen diangkat berlebihan berbanding das sein.

Secara ringkas, kita telah dipaparkan bagaimana Positivisme yang melahirkan rasional instrumental ini sentiasa berhubungan dengan idealogi negara. Melalui rasional-instrumental inilah, hasrat ideologi negara, hasrat universiti, itu dijadikan sebagai alat yang hanya berperanan dengan yang sealiran dengan hasrat negara. Dewasa ini, hakikat ini sulit untuk disangkal dan dipersoal. Pengetahuan dan kritisisme manusia matinya. Lalu, apakah alternatif untuk mengembalikan semula manusia kepada hakikatnya sebagai manusia rasional yang pada awalnya merupakan cita-cita agung dari tradisi Pencerahan? Dan, kalau ada, apakah jalan tersebut, yang dapat memberi pedoman kepada manusia untuk menuju emansipasi sejagat?

Mazhab Frankfurt

Kegelisahan kita ini akan menemukan kita Mazhab Frankfurt. Kalangan ini juga pada awalnya disebut sebagai 'Teori Kritis atas Masyarakat' (eine Kritische Theorie der Gesellschaft) yang disebut Sindhunata (1993) bertujuannya untuk membebaskan manusia daripada manipulasi para teknokrat moden. Seringkali juga pemikiran ini dikelompokkan sebagai Neo-Marxis kerana kalangan ini bertolak daripada tradisi kritis Marxis. Namun, meskipun bertolak dari tradisi tersebut, Mazhab Frankfurt juga sekaligus mahu melampaui dan meninggalkan ajaran Marx yang dogmatis. Lantas, masalah-masalah masyarakat kapitalisme-lanjut (late capitalism), atau masyarakat kompleks itu dihadapi mereka dengan secara baru yang lebih kreatif, dan canggih.

Dalam sejarahnya, Teori Kritis pernah menjadi pegangan pemikiran bagi mahasiswa Eropah sekitar tahun 1960-an. Teori Kritis ini, di tangan mahasiswa tersebut, dijadikan alat perlawanan. Namun, kesilapan besar masyarakat moden (bukan saja mahasiswa tersebut) dalam memahami budaya kritis dalam tradisi Marx ini ialah beranggapan bahawa perubahan itu mesti revolusioner. Seolah Revolusi adalah sebuah kemestian. Bukan demikan. Sebab, semangat revolusioner secara dogmatis yang diambil dari "Marx Tua" ini tidak lagi mampu untuk melawan dominasi Positivisme dan rasional-instrumental yang bersifat totalitarianisme ini. Teori Kritis yang mewarisi cita-cita "Marx Muda" adalah teori yang mahu mengembalikan kemerdekaan dan masa depan manusia. Sebuah terori yang mahu mengajukan sistem bagi manusia dalam menuju emansipasi sejagat. Bukan sahaja terpengaruh dengan Marx, teori Kritis juga meminjam pemikiran filsuf-filsuf yang lain, terutamanya dari Falsafah Idealisme Jerman. Kata 'das Ding an sich' (sesuatu pada dirinya sendiri) yang muncul dari Kant telah menghidupkan manusia sebagai makhluk rasional yang mempunyai autonominya. Selain subjektiviti Kant, dialektika Hegel juga mempunyai pengaruh yang kuat dalam Teori Kritis. Konsep totaliti Hegel dalam dialektika, kalau benar-benar difahami, adlaah tentang bagaimana sejarah bergerak dan negara bertindak sebagai Ruh Absolut. Selain dari Kant, Hegel, psikoanalisis Freud, serta teori rasionalisasi Weber juga diintegrasikan dalam Mazhab Frankfurt.

Lalu untuk apa Teori Kritis ini? Memang untuk membangun emansipasi sejagat. Tapi, Teori Kritis khususnya adalah untuk melawan Positivisme! Ini kerana, Teori Kritis melihat masalah utama yang membawa kepada dogmatisme dan totalitarianisme (lawan kepada kritis) ialah Positivisme. Teori Kritis melihat Positivisme ini telah menamatkan pengetahuan manusia. Dialektika pengetahuan tidak berjalan lagi. Dan, setiap perkara yang ada dalam sistem pendidikan hanyalah bagaimana cara untuk mencapai tujuan-tujuan yang telah dibentuk pada awalnya. Maka, generasi pertama Teori Kritis seperti, Adorno, Marcuse dan Hokheimer konsisten melihat bahawa modeniti ini adalah zaman keterbalikan. Modeniti adalah merupakan zaman anti-kemajuan, kerana manusia cenderung untuk sikap dogmatis terhadap pengetahuan. Zaman Moden, bagi mereka, hanyalah zaman di mana simbol melampaui makna. Simbol-simbol telah dijadikan alat kepada tujuan. Simbol-simbol ini seakan berhala yang hanya untuk dinikmati sehari-hari. Inilah apa yang dikatakan oleh Nietzsche (1974), sebagai sebuah pengulangan abadi (eternal return).

Nah, di sini Teori Kritis generasi pertama bersikap pesimis. Barangkali kita juga merasakan begitu, tatkala melihat kekuasaan Positivisme dalam serba-serbi kehidupan kita. Sebab, segala hal-hal di sekeliling kita telah dijajah dengan rasional-instrumental. Begitu juga agama, ruang yang menempatkan hal paling seni dan paling sakral dalam diri kita, turut menjadi mangsa Positivisme. Manakala, kebahagiaan, rasa cinta, dan keterujaan bukan lagi terpapar dalam hakikat kita sebagai manusia. Kesemuanya sudah ditentukan dari atas secara mekanis dan industri. Universiti pasti tak terlepas daripada kemelut yang sama, seperti yang telah ditunjukkan. Di sini, universiti hanya dijadikan sebagai nilai tambah bagi memenuhi pasaran tanpa membuat penimbangan kritis terhadap pasaran. Universiti hanyalah tempat bagi mahasiswa Sains Politik, misalnya begitu, untuk merebut tempat sebagai sebahagian individu yang merangka dasar dan melaksanakan dasar negara secara instrumental. Peperiksaan di universiti pula telah ditentukan skema jawapannya. Lebih malang lagi, terdapat juga jawapan yang berbentuk objektif. Hal inilah yang merupakan rasional instrumental, di mana segalanya ditentukan, dan mahasiswa habis-habisan di ajar untuk mengetahui hal-hal yang telah ditetapkan.

Rasional Komunikatif – Sebagai Alternatif

Pesimisme Teori Kritis generasi pertama ini berakhir dengan kembalinya Hokheimer kepada agama. Manakala, Adorno pula kembali kepada muzik. Ini mereka lakukan, sebagai pelarian dari kehidupan modeniti yang positivistik (dan juga kapitalistik). Namun pesimis ini seperti ini bukanlah jalan buat kita. Juergen Habermas, sebagai generasi kedua Mazhab Frankfurt memberi nafas baru. Teori Kritis berubah wajah di tangan filsuf ini. Teori Kritis, turut dikenal sebagai teori Tindakan Komunikatif, yang mengemukakan rasional-komunikatif sebagai lawan kepada rasional-instrumental. Optimisme pun lahir kembali. Lewat rasional-komunikatif inilah, jawapan kepada bagaimana universiti dan sistem pendidikan (atau negara) menemukan jalan-keluarnya.

Bagaimana rasional komunikatif boleh dijadikan penyelesaian relevan terhadap krisis instrumental di universiti?

Memang, universiti merupakan wilayah operasi penyelidikan untuk pengetahuan. Sebagai wilayah berfikir dan penyelidikan, maka universiti tidak hanya menyelidik mengenai objek pengetahuan. Tapi, seharusnya juga menyelidik sebagai subjek pengetahuan. Maka, untuk itu, harus melampaui positivisme, dan harus mengakui bahawa adanya wilayah sains sosial yang perlu ditanggapi bukan dengan metodologi Positivisme. Wilayah sains sosial ini adalah wilayah yang manusiawi dan suatu wilayah yang dihayati. Hal-hal yang ada dalam wilayah ini mestilah dihasilkan oleh subjek sosial yang setara dengan subjek penyelidik. Bukan seperti wilayah hukum sains (tabii) yang menemukan kita dengan objek-objek teknis yang tunduk pada hukum alam. Wilayah sains sosial ini ditafsirkan bersumber dalam dunia-kehidupan (Lebenswelt) atau lebih jelas menggunakan istilah Alfred Schutz sebagai Lesbenswelt Sosial. Harus disedari, bahawa sesebuah teori itu tidak hadir sebagai teori murni yang mempunyai jarak dengan bahan kajiannya. Sesuatu kenyataan yang muncul itu hakikatnya adlaah sarat dengan nilai-nilai dari dunia-kehidupannya. Dalam hal ini, pengetahuan atau pertanyaan yang hadir tidak lagi menjadi teori murni yang bertindak mengawal masyarakat mengikut utopianya. Tapi, mengandungi unsur-unsur subjektif, moral dan etika yang dekat dengan dunia-kehidupan masyarakat. Maka hal ini disebut sebagai praksis, sebuah praktis yang tidak punya jurang.

Lalu, bagaimana mahu memahami dunia-kehidupan ini? Atau dalam konteks pendidikan, bagaimana mahu memahami wilayah universiti yang sarat dengan nilai subjektifnya ini agar penjajahan instrumental (baik daripada negara mahupun sistem kapitalisme) dapat dilepaskan? Di sini, Habermas menegaskan tentang pemahaman timbal-balik, antara penyelidik dan pelaku – antara negara (ruang untuk sistem) dan universiti (ruang untuk membangun Lebenswelt), antara intelektual dan masyarakat. Tujuannya bukan mengawal atas orang lain sebagai objek. Melainkan memahami sebagai subjek-subjek yang sama. Dalam wilayah ini, peneliti melakukan dialog. Bukan monolog. Melakukan dialog dengan kedudukan yang setara (subjek-subjek) ini disebut sebagai tindakan komunikatif.

Justeru, indakan komunikatif ini perlu dilakukan secara total jika mahu membebaskan universiti, sekaligus melahirkan budaya kritis dalam kalangan mahasiswa. Tindakan komunikatif ini bukan sahaja perlu pada peringkat antara negara dan universiti. Namun, tindakan yang sama juga antara universiti dan mahasiswa dalam menentukan dasar, menentukan silibus, menentukan pola kehidupan universiti itu sendiri. Misalnya, jika seorang pelajar mendapati seorang pensyarahnya Sains Politik yang mengajar subjek Teori Sosial Masyarakat mengeja nama 'Karl Marx' dengan ejaan 'Carl Mark', maka kesalahan itu akan berterusan kalau memakai rasional-instrumental. Tapi lewat rasional-komunikatif, kesalahan itu dapat diperbaiki, malah mutu pembelajaran dapat ditingkatkan lagi. Maka dialog perlu dibuka supaya aktiviti komunikatif dapat dirancakkan. Justeru, universiti sendiri perlu mengadakan dialog (menepati hukum tindakan komunikatif) bersama mahasiswa. Bahkan, sebolehnya sampai tahap boleh mempersoalkan mengapa seseorang pensyarah boleh dipilih untuk memegang jawatan sebagai pensyarah. Jika pihak universiti itu sendiri tidak mampu merasionalkan keputusannya, maka kedudukan pensyarah itu wajar dinilai kembali. Di sini, mutu hujah menjadi perhentian terakhir. Mutu hujah yang menentukan setiap keputusan. Begitu juga dengan hal-hal yang lain seperti silibus, falsafah universiti, AUKU, pentadbiran universiti, dll, itu semua itu perlu dibuka untuk dialog dan diwacanakan dalam konteks tindakan komunikatif.

Dialog lewat tindakan komunikatif ini mampu mematahkan dominasi instrumental. Ini kerana setiap dasar atau aspirasi yang diwujudkan, mahu atau tidak, harus bermula daripada bawah. Jika dalam konteks negara, setiap keputusan negara harus bermula daripada masyarakat (terutama masyarakat moden yang kompleks). Demikian juga dalam konteks universiti, setiap keuputusan universiti harus bermula daripada warga universiti (yang juga merupakan masyarakat) itu sendiri. Maka, segala yang bermula daripada bawah ini mempunyai nilai praksisnya agar cocok dengan nilai masyarakat setempat. Maka, pernyataan dan keputusan yang tumbuh melalui dialog ini boleh diangkat sebagai hukum negara jika mendapat legitimasi daripada masyarakat. Begitu juga di dalam universiti. Sesuatu kenyataan dan keputusan dapat diangkat sebagai suatu matlamat universiti, itu mestilah melalui proses tindakan komunikatif. Maka, dasar atau hukum yang diangkat daripada bawah sudah tentu mempunyai legatimasinya sendiri, dan bebas daripada tindakan instrumental yang cuba membelenggu warga universiti. Malah, universiti dapat dijadikan wilayah untuk masyarakat saling belajar, serta memahami yang lain, membentuk kebersamaan, serta tempat untuk berekspresi mengikut hukum yang mempunyai legitimasi.

Akhir sekali, tindakan komunikatif ini berupaya untuk menyuburkan budaya kritis terhadap sistem-sistem yang ada, baik di dalam negara, mahupun hubungan antara negara dan universiti. Kehendak untuk berdilog inilah, yang perlu menjadi keutamaan kita. Tanpa dialog, demokrasi akan pupus. Dan, tanpa dialog juga, cita-cita murni universiti juga boleh pupus.

Rujukan:

Adorno, Theodor and Max Horkheimer. 1979. Dialectic of Enlightenment. London: Verso.

Benjamin, Walter. 2007. Illuminations. New York: Schocken Books.

Hardiman, F. Budi. 2003. Melampaui Positivisme dan Modernitas. Yogyakarta: Pustaka Kanisius.

Hegel, GWF. 1966. The Phenomenology of Mind. London: Alien & Unwin.

Heidegger, Martin. 2008. Being and Time. New York: Harper Perennial Modern Classics

Nietzsche, Friedrich. 1974. The Gay Science. Vintage Books.

-Makalah ini pernah dibentangkan di DOM, pada 18 September 2011



Tragedi UPSI: Pandangan Dr. Juanda Dan Dr Asri

Posted: 01 Jan 2012 09:20 PM PST

Juanda: 'Polis patut bertindak dengan bijaksana bukan kemarahan'

KUALA LUMPUR, 1 Jan — Mufti Perlis Dr Juanda Jaya menegaskan anggota polis perlu mengambil tindakan dengan bijak dan bukan bertindak di luar batasan sehingga menyebabkan kepada kecederaan orang awam.

Menurut Juanda, insiden tindakan kasar polis semasa menghuraikan demonstrasi aman mahasiswa di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) awal pagi tadi amat membingungkan.

Beliau berkata sekiranya tindakan itu diambil dengan perasaan marah ia tidak akan menyelesaikan masalah sebaliknya akan bertambah teruk.

Tambah Juanda, sepatutnya kedua-dua belah pihak berunding untuk mencari jalan penyelesaian terlebih dahulu bagi mengelakkan masalah lain seperti kecederaan.

"Pembantaian mahasiswa di UPSI amat membingungkan. Kenapa sampai perlu menumpahkan darah sesama sendiri yang diharamkan oleh agama? Apakah pintu musyawarah (berunding) sudah tertutup?

"Kemarahan tidak akan selesai dengan memarakkan kemarahan. Masing-masing ada hak untuk bertindak, maka jagalah batasan hak masing-masing,"
katanya dalam tulisannya di laman Facebook.

Awal pagi tadi beberapa mahasiswa yang mengadakan demonstrasi aman menuntut kebebasan akademik di UPSI telah ditahan polis kerana ingkar arahan pihak berkuasa yang mengarahkan mereka bersurai.

Kumpulan mahasiswa itu mendakwa polis telah bertindak kasar dengan "memukul, menendang dan menumbuk" mereka, yang menyaksikan Presiden Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) Muhammad Safwan Anang dihantar ke Hospital Slim River kerana tidak sedarkan diri.

Difahamkan dianggarkan seramai 60 orang mahasiswa telah mengadakan demonstrasi di kampus itu bermula malam tadi bagi memprotes Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dan menuntut solidariti untuk Adam Adli Abdul Halim, yang menjadi perhatian kerana menurunkan kain rentang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di luar ibu pejabat Umno di Kuala Lumpur bulan lalu.

Pemimpin PKR dan DAP mengkritik tindakan kasar polis terhadap kumpulan mahasiswa itu.

Bagaimanapun Timbalan Ketua Polis Perak Datuk Mohd Shukri Dahlan menafikan anggotanya bertindak kasar semasa menghuraikan demonstrasi dengan menegaskan "tiada pergelutan" yang berlaku semasa tangkapan dibuat.

Tambah Juanda, pihak polis sepatutnya bertindak secara bijaksana dalam menghuraikan demonstrasi itu.

"Sewaktu api fitnah sedang mara menjulang, pihak berkuasa sewajarnya mencari sesuatu yang sudah semakin hilang pada hari ini, iaitu kebijaksanaan.

"Ya, anda ada kuasa, tetapi biarlah orang hormat dan hargai kuasa anda, bukannya memarakkannya dengan fitnah kebencian," katanya. -TMI

Dr Asri: Dua formula selesai isu demo Upsi

SHAH ALAM - Kerajaan perlu mengadakan satu suruhanjaya bagi menyiasat kontroversi terbaru membabitkan perhimpunan menuntut kebebasan akademik di pekarangan Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi) semalam yang bertukar ganas, kata Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Selain itu, pemerhati politik dari Universiti Sains Malaysia ini juga menyarankan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah, yang sebelum ini menjadi fokus isu-isu generasi muda dan penuntut universiti, agar mengadakan satu pertemuan antara polis dan mahasisawa yang terbabit dalam perhimpunan bagi mencari jalan penyelesaian.

Asri berkata, beliau telah memberi pendapat itu kepada Saifuddin semalam, beberapa jam selepas insiden di pintu masuk utama Upsi pada awal pagi tahun baru 2012.

"Saya juga telah beri pendapat tadi (semalam) kepada Datuk Saifuddin agar berjumpa dengan ketua operasi polis dan pihak pelajar secara tertutup.

"Siasat. Bawa peguam yang baik untuk bersoal jawab. Mungkin hakikat sebenar dapat ditemui," kata bekas Mufti Perlis ini dalam satu kenyataannya awal pagi ini.

Laporan media menyebut beberapa pelajar pusat pengajian tinggi tercedera manakala 17 orang ditahan polis. Bagaimanapun kesemua mereka yang ditahan telah dibebaskan petang semalam.

Ketua Polis Perak Datuk Mohd Shukri Dahlan menafikan dakwaan anggotanya menggunakan kekerasan ketika menyuraikan perhimpunan anjuran kumpulan penuntut Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM).

Shukri berkata dakwaan yang tersebar di beberapa blog mengenai kecederaan dua anggota SMM akibat dipukul Pasukan Simpanan Persekutuan adalah tidak benar dan merupakan fitnah.

Bagaimanapun tindakan polis dikritik beberapa pihak.

Peguam-peguam yang mewakili mahasiswa terbabit bercadang mengadakan tindakan undang-undang.

Asri yang kini merupakan Felo Pusat Pengajian Islam Oxford berkata, bukan semestinya pihak berkuasa bersetuju dengan tuntutan kumpulan mahasiswa yang mengadakan perhimpunan, tetapi mereka tidak wajar diperlakukan sedemikian.

"Jika mahu tahan, tahan dengan prosedur yang betul, bukan pukul. Menindas mereka hanya membangkitkan sentimen kebencian kepada pihak kerajaan yang nanti tidak dapat diubati lagi.

"Kena ingat apa yang berlaku di Tunisia.

Suruhanjaya siasatan perlu dibuat. Saya di UK, diberikan pelbagai maklumat dari pelbagai pihak. Ada yang sokong, ada yang marah," katanya yang turut mengulas isu ini menerusi Twitter semalam.

Tambah beliau, "saya juga menjemput sekali lagi anggota polis di mana sahaja, membaca surat terbuka saya kepada polis yang saya tulis beberapa bulan lepas."

"Mungkin ada yang boleh diambil manfaat. Saya sedar polis juga ada tanggungjawab mereka, tapi kena cermat dan teliti," katanya lagi.

Surat itu disiarkan oleh beberapa portal pertengahan tahun lalu ketika isu perhimpunan Bersih 2.0 hangat diperkatakan.

Sambil berkata beliau terkejut melihat beberapa mahasiswa yang menyertai demonstrasi tercedera, Asri berkata, jika terbukti pihak polis yang memukul mereka, ia sesuatu yang malang bagi negara.

"Apa pun kena siasat siapa yang salah," kata beliau sambil menambah, "saya berpendapat golongan terpelajar mesti diberi ruang bersuara dengan syarat aman daripada (kejadian) rusuhan."

"Jika mereka diganggu atau dicederakan, ia petanda kezaliman sesuatu pemerintahan," katanya lagi. -SH



THE MANY REASONS FOR MORNING SEX - http://sg.theasianparent.com/

Posted: 01 Jan 2012 07:52 PM PST

Click here to read more @ theasianparent.com SINGAPORE EDITION


No comments: