Friday, January 13, 2012

Happy birthday to me! How to post bold, italic in G+

Happy birthday to me! How to post bold, italic in G+


Happy birthday to me! How to post bold, italic in G+

Posted: 13 Jan 2012 09:29 AM PST

Google+ Cheat Sheet - basic formatting for your text - bold, italic and strike out!




[Video] Mahasiswa UPSI Digantung & Dibuang Kolej Kerana Video "Kau Nie"

Posted: 13 Jan 2012 10:15 AM PST

Dua mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) diberi notis pembuangan kolej dengan alasan yang sangat tidak munasabah.

Menurut pimpinan Mahasiswa Pendidik UPSI, mereka berdua adalah antara pelakon yang menjayakan video pendek 'Kau Nie' yang mendapat sambutan hangat dalam kalangan anak muda.

Video tersebut turut memaparkan beberapa perbualan tentang isu semasa yang berlaku kepada mahasiswa.

Antara yang hangat diperbincangkan dalam video tersebut adalah tentang isu Adam Adli dan beberapa siri himpunan mahasiswa.

Video tersebut dipaparkan bertujuan untuk memberi pendidikan politik kepada mahasiswa di Malaysia.

Mengulas perkembangan itu, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) berasa kesal dengan pentadbiran UPSI yang dilihat semakin keterlaluan kebelakangan ini.

Menurut Pengerusi Majlis Politik Nasional Gamis, Muhammad Hafizuddin Muhamed Noor, universiti bukan tempat menghukum mahasiswa tetapi sebagai training ground bagi mahasiswa sebelum keluar ke medan yang lebih mencabar.

"Apa salahnya mahasiswa ingin berkongsi ilmu dan idea dalam bentuk video, itu adalah satu perkembangan ilmu yang terbaik dalam era globalisasi hari ini.

"Saya bimbang jika pada satu hari nanti, mahasiswa yang menulis 'status' di Facebook juga akan menjadi mangsa," ujarnya.

Beliau juga turut mengecam beberapa insiden yang berlaku mutakhir ini khususnya himpunan 1 Januari yang dianjurkan oleh Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM).

Katanya, kehadiran polis pada malam tersebut sangat tidak rasional kerana ia hanyalah himpunan bukan pemberontakan.

Justeru, ujarnya UPSI mesti lebih matang dan bersifat terbuka lebih-lebih lagi memegang status sebagai kampus pendidikan di Malaysia.

Hafizuddin turut menyeru kepada Timbalan Naib Canselor HEPA UPSI, Datuk Junaidi Abu Bakar supaya lebih bersikap profesional dan rasional dalam membuat sebarang respons terhadap gerakan mahasiswa.

Beliau turut mengecam tindakan menggantung Adam Adli selama 3 semester kerana sangat melampau, hanya kerana bendera.

"Saya berharap Datuk Junaidi dan Datuk Khaled Nordin selaku Menteri KPT tidak menjaga periuk nasi mereka semata-mata, bahkan mereka mesti menghormati pendirian dan pergerakan mahasiswa selaku anak muda intelektual," ujarnya. -HD


Hadiah Tahun Baru Cina: BN ambil tanah Jln Sultan

Posted: 13 Jan 2012 06:51 AM PST


Lee Way Loon
10:04AM Jan 13, 2012

Jabatan Tanah dan Galian telah memberi kata dua kepada pemilik tanah di Jalan Sultan - sama ada mencapai persetujuan dengan MRT Corps menjelang 30 Januari atau akan kehilangan tanah mereka.

Ini didedahkan kepada pengerusi Jawatankuasa bagi Pemuliharaan Jalan Bukit Bintang dan Jalan Sultan, Yong Yew Wei semalam.

Bercakap dalam satu taklimat dengan tuan tanah terlibat malam tadi, Yong berkata, surat bertarikh 4 Januari itu, telah dihantar ke pejabatnya baru semalam.

Dalam surat itu, Ketua Pengarah Jabatan Tanah dan Galian Persekutuan Azemi Kasim memberi amaran bahawa jabatan itu boleh menggunakan Akta Pengambilan Tanah 1960 untuk pengambilan balik tanah di sepanjang Jalan Sultan untuk pembinaan projek MRT.

NONEMenurut surat itu lagi, sekiranya 'persetujuan bersama' tidak
ditandatangani sebelum 30 Januari 2012, jabatan itu akan meneruskan proses pengambilan tanah.

Yong (kanan) menganggapnya sebagai "hadiah Tahun Baru Cina" untuk pemilik tanah di Jalan Sultan.

"Berapa hari lagi yang tinggal sebelum tarikh akhirnya? Perayaan Tahun Baru Cina akan tiba tidak lama lagi, dan pemilik tanah tidak akan boleh tidur menyambut Tahun Baru Cina," katanya.

Beliau juga difahamkan bahawa Stesen Bas Klang, yang terletak di
Jalan Sultan, juga akan dirobohkan dalam tempoh tersebut.

"Ini adalah masa yang terbaik untuk merobohkannya ketika rakyat meninggalkan bandar tersebut."

Bagaimanapun, beliau menggesa NONEpemilik tanah terbabit supaya jangan berputus asa dan terus berjuang walaupun ia terpaksa dibawa ke mahkamah.

Katanya, beliau akan menjawab surat jabatan tanah untuk menerangkan tiga perkara.

Satu di antaranya adalah untuk meminta jabatan itu menjelaskan mengenai kenyatan bercanggah MRT Corp sebelum ini, yang mengatakan bahawa tanah di Jalan Sultan tidak akan diambil.

Taklimat itu dihadiri kira-kira lima puluh pemilik tanah yang terlibat, termasuk dari Jalan Sultan, Jalan Bukit Bintang, TTDI dan Gombak.

Seorang wakil dari Kampung Banda Dalam di Gombak mencadangkan supaya semua penduduk Kuala Lumpur memasang bendera hitam pada hari ulangtahun Wilayah Persekutuan pada 1 Februari sebagai tanda bantahan terhadap projek MRT.



CNY 2012 - Nasi lauk you never taste before ! 你从来没吃过的咖哩饭!

Posted: 13 Jan 2012 06:18 AM PST


azam apa uolllsss

Posted: 13 Jan 2012 05:12 AM PST


slamat tahun baru uolllssss.... walaupun ari ni 13 haribulan january ade aku kesah nak ucap tahun baru...



azam akak maksud kan adalah azam baru xde kaitan dengan azam pitt

tiap2 tahun baru mesti orang ada azam baru..kenapa tahun baru je mesti azam baru... kalau tengah2 tahun x leh ada azam ke... suka hati lah nak azam lama ke baru ke...kannn.


bila akak jengah chat box kat tepi tu 99% cerca akak sebab akak x hupdate kan... so azam tahun baru ni akak nak cari satu persatu yang cerca akak tu...akak nak tarik rambut... tu azam
akak..boleh?..anda bersedia?....

tahun baru hari tu akak sambut kat highway melaka seremban..best ko...hahahah...

cadangnya nak sambut kat melaka..tp kawan akak yang hanjeng itew telah membuatkan kami batalkan niat itew..trus aku pi makan ikan bakar kat duyung melaka...sedap ..murah..dan pantas....

so lepas makan trus balik kl..so alamatnya new year kat lebuhraya gitew....

tahun baru ni akak cadang nak suruh mak akak kurangkan suara petir dia... adakah patut akak pasang menebat petir di pinggir bibir mak akak supaya suara petirnya berkurangan?.. x pun tukatkan rumah akak menjadi bilik kedap bunyi....


cetorrrrr!... petir sambar ko

bila cucu2 dah masuk sekolah balik..tugas mak akak sebagai baby sitter telah bermula..dan dengan kerenah cucu2 yang macam puaka tu membuatkan mak akak memetir tanpa mengira waktu...24/7.... bak kata kalau sapa kena gigit dengan kura2 datang je umah akak...orang kata kalau kena gigit kura2 kena tunggu petir baru dia lepas kan...


lagi satu azam akak join group dangdut sebelah umah akak...

sebelah umah akak tu ada umah indonesia sewa..betul2 sebelah bilik akak...kalau nak pasang disko tecno suka2 dia je... x tau ke akak ni nak baca quran ke...nak hafazan ke... masalahnya disko dangdut tu bukan orang indonesia nyanyi..tapi lagu celine dion, wonder girl tp tukar irama dangdut..ko mampu..kudis, menanah telinga akak...

akak yang no 2 tu..akak namakan kumpulan akak GOYANG JENGKOL

manekan dangdut..kadang tu bangla sebelah tu pulak pasang hindustan macam dia kat negara dia je...

korang mesti tertanya2 akak ni duk area mana ni endon bangsa semua ada kan...jgan ingat akak duk umah kongsi lak yer....

akak duk kawasan kampung kat puchong yang ada banyak endon n bangla...aku pun x paham kenapa diorang suka sangat duk kat sini..nasib baik muka akak ni macam cina2 korea skit..kalau x mesti diorang ingat aku bangla gak....

so korang nyer azam apa?....
..


Chomsky and the Failed States

Posted: 13 Jan 2012 05:18 AM PST

Avram Noam Chomsky born December 7, 1928) is an American linguist, philosopher, cognitive scientist, historian, and activist. He is an Institute Professor and Professor (Emeritus) in the Department of Linguistics & Philosophy at MIT, where he has worked for over 50 years. Chomsky has been described as the "father of modern linguistics" and a major figure of analytic philosophy. His work has influenced fields such as computer science, mathematics, and psychology. Chomsky is credited as the creator or co-creator of the Chomsky hierarchy, the universal grammar theory, and the Chomsky–Schützenberger theorem. (Source: Wikipedia)



In 2006, Noam Chomsky wrote Failed States: The Abuse of Power and the Assault on Democracy. A New York Times review said:

Forceful, lucid, and meticulously documented, Failed States offers a comprehensive analysis of a global superpower that has long claimed the right to reshape other nations while its own democratic institutions are in severe crisis, and its policies and practices recklessly place the world on the brink of nuclear and environmental disaster. Systematically dismantling America's pretense of being the world's arbiter of democracy, Failed States is Chomsky's most focused, and urgent, critique to date.

Stephen Lendman wrote an excellent commentary on Noam Chomsky's book AT THIS LINK.

Excerpt from Chomsky's book:

The term failed state is often used by political commentators and journalists to describe a state perceived as having failed at some of the basic conditions and responsibilities of a sovereign government. In order to make this definition more precise, the following attributes, proposed by the Fund for Peace, are often used to characterize a failed state:
loss of control of its territory, or of the monopoly on the legitimate use of physical force therein,
 
  • erosion of legitimate authority to make collective decisions,
  • an inability to provide public services, and
  • an inability to interact with other states as a full member of the international community. 
Often a failed nation is characterized by social, political, and/or economic failure. 
Common characteristics of a failing state include a central government so weak or ineffective that it has little practical control over much of its territory; non-provision of public services; widespread corruption and criminality; refugees and involuntary movement of populations; and sharp economic decline. 
The level of government control required to avoid being considered a failed state varies considerably amongst authorities. Furthermore, the declaration that a state has "failed" is generally controversial and, when made authoritatively, may carry significant geopolitical consequences.

Since 2005 the United States think-tank Fund for Peace and the magazine Foreign Policy, publishes an annual index called the Failed States Index. According to the Index:

The index's ranks are based on twelve indicators of state vulnerability - four social, two economic and six political.[6] The indicators are not designed to forecast when states may experience violence or collapse. Instead, they are meant to measure a state's vulnerability to collapse or conflict. All countries in the red (Alert, FSI of 90 or more), orange (Warning, FSI of 60 or more), or yellow (Moderate, FSI of 30 or more) categories display some features that make parts of their societies and institutions vulnerable to failure.

Some in the yellow zone may be failing at a faster rate than those in the more dangerous orange or red zones, and therefore could experience violence sooner. Conversely, some in the red zone, though critical, may exhibit some positive signs of recovery or be deteriorating slowly, giving them time to adopt mitigating strategies.

Here are the 12 factors used by Fund For Peace to ascertain the status of a country (from Wikipedia):

Social

Mounting demographic pressures.
Massive displacement of refugees, creating severe humanitarian emergencies.
Widespread vengeance-seeking group grievance.
Chronic and sustained human flight.
Slum creation in poor areas.

Economic

Uneven economic development along group lines.
Severe economic decline.

Political

Criminalization and/or delegitimization of the state.
Deterioration of public services.
Suspension or arbitrary application of law; widespread human rights abuses.
Security apparatus operating as a "state within a state".
Rise of factionalized elites.
Intervention of external political agents.


Indahnya Madrasah Salihiah Yang Bakal Dibina - Tertutup Rapat Tohmahan UMNO

Posted: 13 Jan 2012 07:23 AM PST

Pelan dan reka bentuk surau baru di kompleks beli belah Aman Central bagi menggantikan Madrasah Salihiah dipersetujui Kerajaan Negeri Jumaat lalu, selepas beberapa pindaan dibuat.

Exco Industri dan Pelaburan, Pertanian dan Industri Asas Tani, Bioteknologi, Pembangunan Luar Bandar & Basmi Kemiskinan Negeri, Datuk Ir Amiruddin Hamzah berkata, surau satu setengah tingkat dengan seni bina bercirikan Islamik moden ini menggunakan cermin separa lut sinar yang dibina atas keluasan 4,800 kaki persegi.

"Saya harap dengan adanya ilustrasi reka bentuk surau ini akan melenyapkan segala tohmahan terhadap Kerajaan Negeri kononnya masih belum mempunyai perancangan mengenai surau baru yang bakal dibina.

"Kedudukan surau ini seolah-olah berasingan walaupun ia adalah sebahagian daripada kompleks beli belah itu. Selain menampakkan ciri-ciri Islamik di bahagian hadapan dan tepi, surau ini dibina dengan kelebihannya iaitu boleh diakses dari luar tanpa perlu masuk ke dalam bangunan kompleks," katanya.

Amiruddin yang juga Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) berkata, sebuah kubah dan menara turut dibina pada sisi hadapan surau yang bercirikan Timur Tengah di bahagian luar.

Menurutnya, amat jelas imej surau itu adalah tempat beribadat umat Islam, dengan kapasiti yang mampu memuatkan 400 jemaah pada satu masa.

"Ia lebih menyerupai sebuah masjid berbanding peranannya sebagai surau. Surau ini termasuk tempat wuduk dibahagikan kepada dua bahagian berasingan untuk lelaki dan wanita, menjadikannya sebuah surau yang selesa untuk beribadah.

"Kesemua jemaah solat di tingkat bawah, manakala bahagian atas berkeluasan 1,600 kaki persegi menempatkan ruang bermesyuarat, aktiviti, stor termasuk pejabat pengurusan surau," katanya.

Mengenai kerja merobohkan bangunan Plaza Tunku Yaacob terbengkalai lebih 30 tahun lalu, Amiruddin berkata, ia kini berjalan lancar dan dijangka selesai sebelum Tahun Baru Cina.

"Kesemua bangunan lama terbengkalai akan dirobohkan dahulu dan dijangka selesai sebelum perayaan, manakala bangunan perabot bersebelahan menyusul selepas itu. Bangunan Madrasah Salihiah paling akhir dirobohkan," katanya.

Menurutnya, difahamkan pemaju akan memulakan kerja menanam cerucuk terlebih dahulu sebelum melakukan kerja merobohkan bangunan terakhir, yang dijangka dijalankan sekitar Mac. -SH


KUDOS CM LIM GUAN ENG

Posted: 13 Jan 2012 04:48 AM PST

I can only say, CONGRATULATIONS to Penang CM Lim Guan Eng for being the first state government to have all the Exco members declare publicly their personal assets. This is a fine example of what leadership is all about – truthful and honest to the people that had voted them in? It takes a Chinese CM to do what a Malay CM or PM should be doing all along, and aren't the Malay leaders, especially UMNO leaders that has held the reins of power for more than five decades not ashamed? If CM Lim Guan Eng has the courage to order his Exco members to declare their personal assets, why can't PM Najib do it to all his ministers, deputy ministers and secretaries? And mind you, the declaration can be viewed by everyone in the state government's web page.

The answer to above question posed is simple – CM Lim Guan Eng isn't corrupt and he does not have the wealth to boast around. No Bali-like palatial home, no exclusive German made imported cars (not one but many) and no private holidays and world trips travelling on First Class at public expense. Can we say that of our UMNO/BN leaders? Surely no – and we have seen examples of the luxuries enjoyed by some UMNO/BN leaders that we know isn't from their honest and hard earned earnings. I think CM Lim Guan Eng leadership example is more Muslim than most Muslims in this country has shown themselves to be.

CM Lim Guan Eng has shown to us what a PR government should be doing in projecting its leaders as trustworthy and honest elected representatives. My only desire is to see the remaining three PR state governments do likewise, and I am quite sure this will appeal to the electorates.

I do not think the present UMNO/BN leadership has the will nor the desire to do what CM Lim Guan Eng had done. They can no longer hide their wealth because it is too obvious. Please don't get me wrong here. I am not implying that all UMNO/BN leaders are corrupt and unscrupulous, because I know some are God fearing and plain honest. I do not wish to name them here; neither do I wish to list those that are unscrupulous. I think everyone knows how to distinguish the good from the bad.

To CM Lim Guan Eng, let me tell you this. Please keep up the good and exemplary work. As a Malay, I salute you for your honesty, sincerity, will and commitment to transform Penang into a state that is free of corruption. We have not had this for the last 50 odd years and the example that you have shown, I am sure will be a 'pace setter' for other PR state governments to emulate.

CRUSADE AGAINST CORRUPTION


[Video] Askar AS Kencing Ke Atas Mayat Orang Islam Afghanistan

Posted: 13 Jan 2012 04:33 AM PST

Washington - Tentera Amerika Syarikat (AS) sekali lagi melakukan perbuatan biadap dan menghina orang Islam di Afghanistan apabila video menunjukkan askar negara itu kencing di atas mayat penduduk negara itu mula tersebar di Internet.

Tindakan tidak bertamadun tentera laut AS itu terdedah selepas rakaman dimuat naik di laman web YouTube menunjukkan empat askar AS berpakaian celoreng kencing di atas mayat tiga lelaki yang didakwa anggota Taliban.

Semasa melakukan perbuatan memalukan itu, seorang daripada tentera dalam video itu dapat didengar mengeluarkan kata-kata "semoga bergembira, kawan" kepada mayat tersebut sementara seorang lagi askar membuat jenaka memualkan mengenai tindakan mereka.

Pendedahan itu memaksa jurucakap tentera laut AS, kelmarin, mengumumkan siasatan akan dijalankan mengenai kesahihan video itu.

Perbuatan askar AS itu dikecam kumpulan hak asasi Islam di AS.

"Askar yang bersalah mesti dihukum dengan hukuman paling berat angkatan tentera dan mengikut undang-undang," menurut Majlis Perhubungan Amerika-Islam.

Sebelum ini, askar AS pernah melakukan perbuatan serupa apabila gambar diterbitkan majalah Rolling Stone, Mac tahun lalu, menunjukkan anggota tentera mengambil gambar dengan seorang budak lelaki Afghanistan yang dibunuh mereka. -SH




Appeal to recently released General Khin Nyunt

Posted: 13 Jan 2012 03:16 AM PST

Maungmaung Skw wrote on his FB wall: ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္း ဦးခင္ညြန္႕ လြတ္လာတာ ၀မ္းသာပါတယ္။အထဲမွာ ၆ႏွစ္ေလာက္ေနခဲ့ ျပီးျပီဆိုေတာ့-စဥ္းစားေတြးေတာခ်ိန္ အမ်ားႀကီး ရခဲ့မွာပါ-သူဟာ တပ္အတြက္ အလုပ္လုပ္ခဲ့တယ္-တပ္ကသူဘက္မွာမရွိဘူး-ျပည္သူ႕အတြက္လုပ္ၾကည့္ပါလား-ျပည္သူက သူ႕ဘက္မွာရွိမွာ အေသအျခာဘဲ-စိတ္ဓာတ္မက်ပါနဲ႕-အခ်ိန္ေတြအမ်ားႀကီး က်န္ပါေသးတယ္-အရည္အခ်င္းရွိတဲ့သူတုိင္းအတြက္ တိုင္းျပည္မွာ ေနရာေတြရွိပါတယ္။မိမိဘ၀ ေန၀င္ခ်ိန္မွာ တိုင္းျပည္အတြက္-အမ်ားအတြက္-ျပည္သူအတြက္-အက်ိဳးရွိတာေတြ လုပ္သြားလိမ့္မယ္လို႕ေမွ်ာ္လင့္မိပါတယ္။လူတစ္စုအတြက္လုပ္ခဲ့မိလို႕-အဲ့ဒီလူတစ္စုကဘဲ-ေက်းဇူးဆပ္တာ ခံယူျပီးျပီဆိုေတာ့-ပညာရွိတစ္ေယာက္ဘဲ-သေဘာေပါက္သင့္ပါျပီ။

I am afraid of ONE thing only. During his time in MI, there were a lot of Anti-Muslim Riots and once the MIs were arrested almost all of them stopped. Even if he could not clarify, it may be amounted to self incrimination, he should not resort to that bad practice or should refrain from advising to the relevant authorities to try his old tested divide and rule policy. Singapore's Mr Lee Kwan Yew had singled him out as clever  general amongst the rest of the Dumb Myanmar Generals.



“စာကုသိုလ္” က်ေနာ္တို႕ အသက္တစ္ခါလႊတ္ ခင္ဗ်ား ဆယ္ခါလြတ္ပါေစ

Posted: 13 Jan 2012 01:59 AM PST

"စာကေလးမ်ားရဲ့ ျပန္ၾကားခ်က္"

က်ေနာ္တို႕ကို ေကာင္းကင္ပိုက္ ေျမျပင္ပိုက္ဆင္ျပီး ထည့္တာလဲ သူပါပဲ၊

က်ေနာ္တို႕ကို "စာကုသိုလ္" "စာကုသိုလ္" ဆိုျပီး ျမိဳ႕ထဲလွည့္ေရာင္းတာလဲ သူပါပဲ၊

က်ေနာ္တို႕ကို ခင္ဗ်ားဝယ္ျပီး လႊတ္ေတာ့လဲ ျပဳံးျပဳံးၾကီးၾကည့္ေနတာ သူပါပဲ၊

က်ေနာ္တို႕ကို ေနာက္တခါ ထပ္ရွာဦးမွာလဲ သူပါပဲ၊

က်ေနာ္တို႕ အသက္တစ္ခါလႊတ္ ခင္ဗ်ား ဆယ္ခါလြတ္ပါေစ။

ေမာင္သင္းပန္၊ ကလ်ာမဂၢဇင္း၊ ၂၀၁၁ ဒီဇင္ဘာ၊ စာမ်က္ႏွာ ၇၊



Chatime Bubble Tea & 102 Chinese Cuisine At Bellisa Row

Posted: 13 Jan 2012 01:18 AM PST

Chatime Bubble Tea & 102 Chinese Cuisine At Bellisa Row – Chatime is now one of the famous Taiwanese bubble tea brand in Penang and drinking out at Chatime's is now a trend. More and more people is hanging out at Chatime instead of Starbucks, Coffee Bean.

In Penang, there's a new Chatime just open recently at Bellisa Row, Pulau Tikus which now Penang has a total of 4 Chatime outlets – Gurney Plaza, Queensbay Mall, 1st Avenue as well as Bellisa Row.

Located on Bellisa Row shoplots, the Chatime outlet was actually a Chinese restaurant – Dragon 9ine Restaurant which has closed down and change to offer Chatime bubble tea and 102 Taiwanese Cuisine. I've get to known that this two outlets were from the same management of the formal Dragon 9ine Restaurant.

It might be one of the coolest Chatime outlet in Penang as you can not only drink Chatime bubble tea beverage, but you can eat Taiwanese cuisine at the same time. The outlet is divided into two F&B outlet, but then they are link together in between, having the same management, but different unit.  One more thing, free wifi is available too!

The 102 Restaurant offers Chinese food as well as Taiwanese cuisine in their menu, snacks and finger food. It's a good combination and add-on for Chatime bubble tea.

I didn't really had my dinner meal there, instead I ordered the Taiwanese sausage as a snack to eat and at the same time enjoy Chatime bubble tea.

My favourite Chatime's beverage are:

  • Roasted Milk Tea + Pearl
  • Lychee Yakult Jelly QQ + Pearl
  • Jasmine Green Tea Mousse + Pearl
  • Macha Tea Mousse + Pearl

How about yours?

Chatime & 102 Chinese Cuisine

368-1-5, Bellisa Row,
Jalan Burma,
10350, Penang, Malaysia.

Telephone: +6012-4314319


View Shiok Or Not : Food Map in a larger map


决战肮脏选举(二)

Posted: 13 Jan 2012 01:17 AM PST


决战肮脏选举(一)

Posted: 13 Jan 2012 01:16 AM PST


Isu Bom: KPN Tawar RM10,000, Nafi Ia Perbuatan Polis - Ulasan GB

Posted: 13 Jan 2012 10:15 AM PST

Polis tawar RM10,000 pada pemberi maklumat letupan

Polis Diraja Malaysia (PDRM) menawarkan ganjaran sebanyak RM10,000 kepada pemberi maklumat hingga tertangkapnya individu yang bertanggungjawab dalam tiga letupan di pekarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta, Isnin lalu.

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata pihaknya memandang serius insiden menakutkan itu dan sedang menyiasat bagi mengesan mereka yang terlibat.

"Saya hendak tawarkan RM10,000 kepada sesiapa sahaja yang boleh memberi maklumat hingga kami dapat menangkap mereka yang bertanggungjawab menyebabkan letupan itu.

"Siasatan sedang dijalankan dan mana-mana individu yang didapati terlibat dalam insiden itu akan dikenakan tindakan," katanya kepada pemberita hari ini.

Beliau berkata letupan itu, yang berpunca daripada 'peranti buatan sendiri' memberi impak teruk kerana ia menakutkan orang ramai serta mencalarkan imej negara yang aman dan berdaulat.

"Ia perbuatan amat tidak bertanggungjawab. Pada hari itu, kita sedia berikan peluang untuk berhimpun dengan syarat ia dijalankan dengan aman, namun kejadian seperti itu pula berlaku.

"Selepas ini, kita perlu nilaikan semula setiap permohonan untuk berhimpun bagi memastikan insiden sebegini tidak berulang,"
katanya.

Beliau turut melahirkan kekesalan dengan tuduhan liar bahawa PDRM menjadi dalang letupan terbabit.

"Tolong hentikan tuduhan liar yang tidak bertanggungjawab dan tidak berasas itu, saya kesal ada pihak yang menuduh PDRM terlibat dalam letupan itu seolah-olah pihak polis dan saya sendiri yang jahat sabotaj orang ramai," katanya.

Terdahulu, Ismail mewakili PDRM menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) Program Sarjana Sains Sosial (Pengajian Kepolisan) Sesi 2011/2012 dengan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), yang diwakili Naib Canselornya, Profesor Tan Sri Dr Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin di Bukit Aman.

Seramai 22 pegawai kanan PDRM dan tiga pegawai Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mengikuti program itu bagi tempoh 18 bulan mulai 16 Dis tahun lepas.

Program itu, yang bermula sejak 26 Jun 2004, melahirkan 63 graduan sarjana dari PDRM. -mk

Ulasan GB

Kata Ketua Polis Negara mengulas insiden letupan bom di kawasan mahkamah tempohari:

"Ia perbuatan amat tidak bertanggungjawab. Pada hari itu, kita sedia berikan peluang untuk berhimpun dengan syarat ia dijalankan dengan aman, namun kejadian seperti itu pula berlaku.

"Selepas ini, kita perlu nilaikan semula setiap permohonan untuk berhimpun bagi memastikan insiden sebegini tidak berulang,"


Sebelum ini GB sudah mengulas di SINI. Petikan:

Polis telah membenarkan perhimpunan diadakan, untuk mengurangkan impak kejatuhan nama baik polis jika perhimpunan itu diharamkan sedangkan rakyat masih terus juga berhimpun seperti perhimpunan BERSIH 2.0 tahun lepas.

Namun dari sudut yang lain, insiden bom itu dilihat sebagai satu usaha provokasi melampau untuk menakut-nakutkan dan menghalang rakyat menghadiri perhimpunan aman di masa akan datang sekalipun perhimpuan aman itu nanti diberikan permit atau dalam erti kata dibenarkan oleh pihak berkuasa.

Itu kebenarannya.

Soal kini, ia angkara siapa?


Selanjutnya KPN menolak ia angkara polis sendiri:

Beliau turut melahirkan kekesalan dengan tuduhan liar bahawa PDRM menjadi dalang letupan terbabit.

"Tolong hentikan tuduhan liar yang tidak bertanggungjawab dan tidak berasas itu, saya kesal ada pihak yang menuduh PDRM terlibat dalam letupan itu seolah-olah pihak polis dan saya sendiri yang jahat sabotaj orang ramai," katanya.


Kita meminta KPN bersikap sabar, professional, telus, adil dan terbuka. Siasatan perlu dilakukan secara komprehensif dan menyeluruh, termasuk ke atas anggota polis sendiri kerana kejadian provokasi yang berulang-ulang seperti simbahan cat merah/hijau, molotov cocktail, kepala babi dan sebagainya adalah seperti dilakukan oleh "pihak yang terlalu berani" mencabar kuasa polis.

Kita tidak boleh dan tidak akan menuduh polis sembarangan, tetapi kebenaran yang berlaku sebelum ini seperti kes pengeboman Altantuya membuktikan sebaliknya.

Kita semua ingin sebuah negara yang aman damai, apa tah lagi Pakatan Rakyat kerana kami bercita-cita dan bakal menjadi kerajaan, dan kita juga tidak kejadian seumpama itu berlaku apabila PR memerintah. Tetapi ada pihak yang cemburu lantas timbulkan huru-hara untuk gagalkan harapan tersebut.

Kita meminta orangramai tidak cepat menuduh polis dan kita juga meminta KPN tidak cepat menafikan keterlibatan para anggotanya kerana siasatan belum berakhir.

Sesiapa juga yang terlibat dengan peristiwa pengebom itu perlu dicari sampai lubang cacing, hatta jika ia dari kalangan Pakatan Rakyat sekalipun, kerana kita tidak mahu sebarang keadaan huru-hara berlaku kerana ia merosakkan nama negara di peringkat antarabangsa.

Semuga Allah akan mendedahkan kebenarannya.


BlackBall Taiwanese Desserts At Pulau Tikus, Penang

Posted: 13 Jan 2012 12:37 AM PST

BlackBall Taiwanese Desserts At Pulau Tikus, Penang – Taiwanese desserts and bubble tea have became a trend in Malaysia with the rise of bubble tea shop like Chatime, Gongcha and desserts shop like Snowflakes in Kuala Lumpur. Another franchise brand of Taiwanese desserts is here and that's Blackball Taiwanese Desserts which located on Jalan Burma of Pulau Tikus.

BlackBall origins from Taiwan and there's a few outlets in the Klang Valley (SS15, Damansara Uptown, Sri Petaling, & Johor Bahru), this one is the first outlet in Penang and it began to introduce Taiwanese desserts to Penangite. A little bit information about Taiwanese desserts is that they are bowl of grass jelly with topping like taro ball, red bean, pearls, coconut jelly and more. Besides serving Taiwanese desserts at BlackBall, you can also find my favourite beverage – bubble tea at there too.

It's opened about a month ago at Pulau Tikus. Parking is a little bit difficult as the car park area in front of the shop can only allow 4 cars to be parked at the same time. Hmm. Luckily there's a place for us to park our vehicle. I went there after lunch with my brother and his girlfriend.

Looking at the menu, it offers Taiwanese desserts almost the same like Snowflakes in Klang Valley, however with additional of different bubble teas in their menu. Since it's our first time visiting the cafe, we ordered two BlackBall Signatures, hot and cold.

They gave us the UFO thingy which will beep and vibrate once our order is ready. Then we went to collect our order at the counter.

A bowl of these cost RM6.50. What's different with hot and cold is hot is more liquid/water-ish, where cold includes a layer of blended ice in it. The BlackBall signature includes healthy grass jelly, taro ball, taro Q, pearl and red bean. Both of this come with a small cup of milk which adds more flavour into it.

Well, the texture of the grass jelly and jelly are pretty good especially the grass jelly where it's very soft and splash upon entering the mouth. The taro ball is chewy enough. However, the whole thing is not tasteful enough where the taste is pretty light, not enough taste of grass jelly, not sweet enough.

What do you think? I think it's acceptable for Taiwanese desserts, but I want it to be sweeter. =D

BlackBall Original Taiwanese Tea & Desserts

232, Jalan Burma,
10350 Penang, Malaysia.

Telephone: +6016-4661886

Business Hours: 12pm-12am


View Shiok Or Not : Food Map in a larger map


ၿမန္မာႏိုင္ငံမွ ဦးေနွာက္ယိုစီးမႈ

Posted: 13 Jan 2012 12:07 AM PST

Dr Aung Hein said on his FB Wall: နာမည္ေက်ာ္ စကားလံုး ဦးေနွာက္ယိုစီးမႈ ဆုိတာ ၿမန္မာႏိုင္ငံမွာ ယခင္ မဆလ ေခတ္က ေမာင္းထုတ္မႈနဲ႔ တပ္မေတာ္အစိုးရရဲ႔ သံသယၾကီးမႈေၾကာင္႔ ပညာရွင္ဆုိသူေတြကို ေခ်ာင္ထုိးမႈေတြ ေၾကာင္႔လည္း ပါတယ္ဆုိတာ ေမ႔လို႔မရပါဘူး။ ေခ်ာင္ထုိးတယ္ဆုိကတည္းက ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္လ္ေတြကို အကြက္က်က် စီမံၿပီး သူတို႔ဆီက အၿမင္႔ဆံုးစြမ္းရည္ အၾကံဥာဏ္ေတြ ရယူခဲ႔ၿခင္းမရွိတာ ေပၚလြင္ထင္ရွားပါတယ္။ တုိင္းၿပည္ရဲ႔ ဟန္ခ်က္ကို ေပၚလစီက ဆံုးၿဖတ္ႏုိင္ၿပီး တုိင္းၿပည္ရဲ႔ တုိးတက္မႈနႈန္းကို လူ႔ရင္းၿမစ္က ေမာင္းနွင္ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ပါတယ္​…



Sultan Bersetuju Perlantikan Hassan Ali Sebagai Exco Dibatalkan [updated]

Posted: 13 Jan 2012 01:05 AM PST

MB : Pengganti Hasan Ali Akan Diketahui Minggu Depan

SHAH ALAM, 13 JAN : ADUN Pas yang bakal menggantikan Datuk Dr Hasan Ali bakal mengangkat sumpah pada Rabu depan selepas beliau diputuskan di dalam perbincangan antara Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid dan pemimpin Pas pusat dalam sehari dua ini.

Abdul Khalid berkata Sultan Selangor telah bersetuju untuk menulis surat pembatalan perlantikan Hasan sebagai ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri.

"Saya telah mempersembahkan kepada Tuanku Sultan bahawa saya telah menerima surat rasmi dari PAS yang memaklumkan bahawa Jawatankuasa Perja PAS Pusat yang bersidang pada 8 Januari 2012 telah membuat keputusan memecat Dr Hasan Ali dari menjadi ahli PAS berkuatkuasa serta merta.

"Memandangkan Datuk Dr Hasan bukan lagi ahli PAS, saya telah membuat keputusan bahawa Datuk Hasan Ali tidak boleh menjadi ahli MMKN dan telah menasihati Tuanku Sultan untuk membatalkan perlantikan beliau," katanya.

"Pada masa yang sama, DYMM Tuanku Sultan telah menurunkan kuasanya pada saya untuk melantik ahli baharu MMKN. Baginda Sultan juga menasihatkan saya agar menjalankan tanggungjawab ini dengan bijaksana tanpa dipengaruhi dari mana-mana pihak," kata Abdul Khalid.

Sebelum ini, PAS di dalam mesyuarat yang diadakan pada 8 Januari lepas telah memecat keahlian Hasan sebagai ahli PAS berkuatkuasa serta merta.

Keputusan itu dibuat berdasarkan kepada tindakan-tindakan Hasan yang menyalahi dan merugikan kepentingan PAS sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan PAS.

Hasan telah menimbulkan pelbagai kontroversi di dalam PAS dan Pakatan Rakyat apabila mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan pendirian parti dan gagasan itu.



Ulasan GB

Suruh letak jawatan tak mahu. Sekarang tanggung malu sendiri.


Laporan sebelum ini
klik untuk baca





In one ear…

Posted: 12 Jan 2012 07:47 PM PST

I was taking a shower this morning when Al yelled from the living room, "Daddy, your phone!"

"Answer it," I yelled back, "it's probably Mommy!" Leen was on her way to a conference somewhere in Shah Alam and, fully expecting to hit heavy traffic and probably get lost, promised to call me with updates.

"It IS Mommy!" Al yelled (there's a lot of yelling in our family). So he answered the phone. By this time he was standing at the open bathroom door.

"Yes," he said. "Uh-huh. Mmm-hmmm. Yes. Yes. Uh-huh. Okay. Okay, I love you too Mommy. Okay, bye."

"So what did she say?" I asked, assuming she'd just given him an important message for me.

"She said 'Blah blah blah'," said Al.

"What? Come on buddy, really, what did she say?"

Al bit his lower lip, squinted his eyes, searched his memory.

"Uh….she said 'Blah blah blah'."

Tell me, how did my five-year-old suddenly become a teenager?


Kong Cho Ha, do you know the BIGGER picture?

Posted: 13 Jan 2012 06:53 AM PST

Friday January 13, 2012

Look at the bigger picture, voters told

KUALA LUMPUR: The rising cost of living, economic conditions and educational issues are set to affect voters' perception and sentiment in the upcoming general election, MCA secretary-general Datuk Seri Kong Cho Ha said.

He expected the Opposition to go all out to cash in on these issues for political mileage.

He hoped the people would look at the bigger picture, such as taking into consideration the various ongoing efforts by the Government to develop the country and not be instigated by unverified reports, said Kong in anticipa-tion of a general election this year.

Kong Cho Ha's comments show that MCA is totally out of touch with the people!

The rising cost of living, economic conditions and educational issues - all these contribute to the bigger picture!


Corruption is the BIGGEST picture!


No comments: