Friday, February 10, 2012

Bangkok: Shopping At MBK Center

Bangkok: Shopping At MBK Center


Bangkok: Shopping At MBK Center

Posted: 10 Feb 2012 08:09 AM PST

Bangkok: Shopping At MBK Center – Bangkok is actually a shopping haven for girls or shopaholic as there's many good bargain as well as big shopping malls. Many of their shopping malls are very quality and nice. There's one famous shopping mall in the city centre of Bangkok that I've visited and that is the MBK Centre.

MBK Center, also known as Mahboonkrong, is very popular among tourists and the locals too. I went there after visited Chatuchak Weekend Market.

But before heading the MBK Centre, I went to eat pineapple fried rice and a bottle of Coke. Coke in a glass bottle feels so old-school. The pineapple fried rice was so-so only, so there's nothing much to talk about the restaurant. Coke was awesome though. =D

Bangkok: Shopping At MBK Center

Traveling to MBK from New Petchburi area takes about 10 minutes, we took a cab to reach there and it costs us 100Baht again. The taxi just didn't want to turn on the taxi, so no choice man.

Some little facts about MBK is that it's opened in 1985 and has more than 2000 stores, including  4-stody Tokyu departmental store, restaurants and entertainment. I saw many Thai youth were hanging around and shopping in the mall.

It's like our Berjaya Times Square to us. Haha. Afterall, it was boring to me, mom and Hueisean bought some stuffs there though. =D


View Nick Chan's Travel Map in a larger map


Ana Raffali Bertudung... Semuga Lebih Ramai Selebriti Ikut Jejak Langkahnya

Posted: 10 Feb 2012 09:19 AM PST

Penyanyi yang bakal ke jinjang perkahwinan pada 25 Februari ini, Ana Raffali, mengambil keberkatan Maulidur Rasul untuk mengenakan hijab serentak kehadiran hari besar junjungan Nabi Muhammad SAW.

Penyanyi yang terkenal dengan lagu 'Tolong Ingatkan Aku' ini menegaskan keputusan diambil bukan atas desakan sesiapa namun keinginan itu lahir atas kesedaran diri sendiri.

Ana juga menjelaskan tiada sebarang keraguan yang bermain dalam fikiran untuk bertudung malah bersyukur keinginan itu mendapat sokongan ramai terutama daripada keluarganya.

Tanpa berselindung Ana juga menjelaskan dirinya semakin tenang walaupun kini sibuk menguruskan majlis perkahwinannya yang berbaki dua minggu sahaja lagi.

"Semasa sambutan Maulidur Rasul tempoh hari, Ana terasa satu keinginan, dorongan… Susah sebenarnya Ana nak jelaskan tetapi pada hari itu, Ana nak sangat-sangat pakai tudung," kongsi Ana Raffali dengan GUA sebentar tadi mengenai keputusannya untuk bertudung.

"Ketika Ana bersiap nak keluar, Ana pun pakai. 'It felt right.' Ana tak berbincang dengan sesiapa. Cuma dengan Naim (bakal suami), Ana ada beritahu, hari ini Ana nak pakai tudung. Dia kata 'Alhamdullilah'.

Ibu bapa Ana turut gembira melihat anak perempuan mereka berubah menjadi lebih baik. Sebelum ini, Ana biasanya memakai tudung untuk majlis-majlis keagamaan dan sepanjang zaman persekolahannya.

"Ana membuat keputusan ini atas kehendak dan keinginan Ana sendiri. Ana gembira dan bagi Ana, ini jawapan kepada doa-doa mereka di luar sana. Sebelum ini bila ada yang bertanya (bila Ana nak bertudung), Ana tak pernah ada jawapan. Ana cuma minta mereka doa-doakanlah.

"Ana berasa lebih tenang sekarang dan dengan penghijrahan ini, Ana mengharapkan yang terbaik. Ana masih seperti yang anda semua kenali dulu cuma Ana melihat diri Ana kini mempunyai kehidupan yang lebih sempurna."

Sumber: Media Hiburan dan Gua


Bertudung sebab diri sendiri




BERKAT 12 Rabiulawal sempena kelahiran junjungan besar, Nabi Muhammad SAW, Ana Nur Hidayah Mohd. Raffali, 27, membawa arus perubahan besar dalam hidup dan kerjayanya dengan tampil bertudung.

Selepas mengejutkan banyak pihak menerusi pengumuman majlis perkahwinannya dengan seorang jejaka kelahiran Selangor, Ahmad Aznaim Abdullah atau dikenali sebagai Naim, 30, gadis yang menggunakan nama pentas Ana Raffali itu sekali lagi membuka mata ramai terutama peminatnya.

Melangkah setapak lebih dekat dengan tanggungjawabnya sebagai khalifah di muka bumi, Ana yang ditemui ketika sesi fotografi di Studio Utusan, Jalan Chan Sow Lin, semalam mengakui dia kini merasakan dirinya lebih dekat dengan Maha Pencipta.

"Saya tak melihat pemakaian tudung sebagai satu imej atau trend, ini merupakan pelaksanaan tanggungjawab saya. Sebagai seorang wanita beragama Islam, tidak salah untuk saya mendekatkan diri dengan ajaran agama yang memayungi saya sejak dari kecil," ujarnya yang ditemani buah hatinya yang juga seorang jurufoto bebas itu ketika sesi fotografi tersebut.

Jujur, tatkala lensa kamera jurufoto Kosmo! ,Jeffri Iran membidik tepat ke arah dirinya, si gadis itu kelihatan lebih manis dan tenang.

Kata Ana, penghijrahan itu merupakan doa daripada peminat dan individu sekeliling yang sentiasa menyokongnya selama ini.

"Ramai orang tanya bila nak pakai tudung dan saya jarang memberikan komen mengenai perkara itu. Malah, tidak sesekali saya menangkis atau menolak untuk memakai tudung.

"Dan sekarang syukur Alhamdulillah, doa anda semua dimakbulkan Allah. Jodoh pun sudah ketemu dan kini tanggungjawab saya sebagai seorang wanita beragama Islam semakin lengkap," katanya.

Perasaan yang menusuk terus ke dalam sanubarinya saat dia memutuskan untuk bertudung dirasakan anugerah teragung baginya.

"Alhamdulillah sekarang rasa lebih tenang dan sewaktu hari saya nak pakai tudung itu pun perasaan itu datang dengan sendirinya dan bukan secara mengejut atau tiba-tiba.

"Sebelum keluar makan petang bersama Naim, saya terasa mahu memakai tudung dan saya rasa sangat selesa. Ini perkara terbaik yang pernah berlaku dalam hidup saya, ditambah pula dengan keberkatan Maulidur Rasul pada hari itu," ucap Ana setinggi-tinggi pujian kepada yang Maha Esa atas sinar yang ditunjukkan.

Bertudung bukan satu perkara asing bagi Ana kerana setiap kali menghadiri majlis keagamaan mahupun kenduri dia bakal mengenakan hijab di kepalanya. Malah, dari zaman belajar lagi menurut Ana, dia sememangnya bertudung.

Jatuh Cinta

Menyangkal sama sekali seandainya ada dakwaan yang mengatakan bahawa dia bertudung disebabkan perjalanan hidupnya yang bakal berkahwin tidak lama lagi, ditambah pula dengan faktor latar belakang keluarga Naim yang bersangkut paut dengan Jawi (Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan). Bapa Naim sebenarnya pernah bekerja di Jawi.

"Saya bertudung bukan disebabkan keluarga Naim tapi sebab diri saya sendiri, saya bersyukur kerana dikurniakan nikmat dan rezeki yang melimpah ruah dari Allah.

"Beginilah cara saya membalas kasih sayang-Nya kepada saya iaitu kepercayaan bukan saja dari dalaman tapi juga secara lahiriah. Allah bukakan hati dan mata saya untuk mendapat kesedaran secara halus," luah Ana.

Tambahnya, sepanjang jalinan hubungannya dengan Naim dia tidak pernah dipaksa untuk bertudung dan disebabkan itu mereka berasa semakin selesa dan serasi.

"Kami pun banyak berbincang mengenai hal agama dan masing-masing memberikan pendapat masing-masing," katanya.

Ditanya mengenai persiapan Ana menuju hari bahagianya bersama jejaka yang dipanggilnya Naim, jawab Ana segalanya berada di landasan yang tepat.

"Alhamdulillah sedang berjalan lancar, hantaran sikit lagi nak siap, kami sudah buat perjumpaan kedua-dua belah pihak begitu juga dengan pihak masjid dan aturcara majlis pun dah siap," katanya yang bakal menggunakan khidmat Ezuwan Ismail dan Safura Azali sebagai pereka pakaian nikah dan resepsi nanti.

Menerusi perbincangan yang sudah dibuat, tambah Ana, sebanyak tujuh dulang hantaran dari pihak lelaki dan sembilan dulang hantaran dari pihak perempuan sudah dipersetujui.

FIGURA yang dikenali dengan imej sopan ini mengakui dirinya kini semakin dekat dengan Tuhan.


Sementara, mas kahwin dan perkara lainnya masih dalam proses perbincangan.

Memikul tanggungjawab bergelar isteri pastinya sedikit sebanyak menghadiahkan jiwa gemuruh buat Ana. Diakui sendiri oleh empunya badan, katanya lagi: "Saya bersyukur sangat-sangat, senang cerita perasaan saya gemuruh dan gembira. Semuanya bercampur-baur."

Memilih untuk berkahwin tatkala karier masih berada di puncak sekali gus bersama satu tanggungjawab yang makin berat, Ana menegaskan dia tidak akan sesekali meninggalkan kariernya sebagai anak seni.

"Saya akan terus berkarya dan insya-Allah pada bulan Mei nanti saya bakal muncul bersama album kedua saya yang memuatkan 10 buah lagu termasuk sebuah lagu baharu, Lisa Jatuh Cinta.

"Material semua dah ada cuma konsepnya masih belum diputuskan. Biar tanggungjawab saya sudah bertambah tapi saya tetap Ana Raffali yang anda semua kenali," tegasnya.

Bingkisan lagu buat Naim

Sebagai seorang karyawan merangkap penulis lirik dan komposer muda yang berbakat, Ana Raffali tidak ketinggalan mendedikasikan sebuah lagu khas buat sang kekasih, Ahmad Aznaim Abdullah, 30.

Lagu Sampai Bila dihasilkannya dua tahun lalu dan katanya tidak sengaja ditujukan khas buat bakal suaminya itu.

"Dua tahun lalu kalau tak silap saya cipta lagu itu dan yang menariknya setiap intipati dalam lagu itu menceritakan kisah saya dan dia (Naim)," singkapnya.

Secara literal, lagu itu menurut Ana berkisar tentang kisah kekasih yang sudah sekian lama bercinta. Jadi sudah sampai masanya untuk setiap pasangan itu meneroka peringkat lebih tinggi dalam sesebuah ikatan perhubungan untuk menyatukan dua hati.

"Lagu ini sebagai pesanan mesra kepada mereka yang sedang bercinta dan merancang masa depan bersama," ucap Ana.
-kosmo


Ulasan GB

Tahniah dan syabas kepada Ana Raffali.

Semuga berkekalan dan semuga lebih ramai selebriti dikurniakan hidayah mengikuti jejak langkah Ana Raffali untuk menyahut seruan Allah agar menutup aurat. Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

Firmanullah:


يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً

Wahai Nabi, suruhlah isterimu, anak perempuanmu serta wanita-wanita yang beriman, agar melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya. Yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali, maka mereka tidak akan diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.



Kalau mau makan, sendiri makan, babi! KFC baru?!

Posted: 10 Feb 2012 08:17 AM PST

This picture is going viral in Facebook.

While I agree with the victim who said stop fanning racial flames, I am against the reaction of the employee of the KFC i-City.

A 'famous' fast food establishment such as KFC should always remember the old adage "the customer is king".
 
Whether or not the victim provoked attack, as long as you attacked someone, you have committed a crime.


Iran’s Final Solution for Israel

Posted: 10 Feb 2012 07:48 AM PST

Persian Shiite anti-Semitism is deep-seated and points to genocide By Andrew Bostom

Reza Khalili (pseudonym), a former CIA operative in Iran's Revolutionary Guard, has reported the latest restatement of the Iranian Shiite theocracy's Jew-annihilationist jihadism:

Calling Israel a danger to Islam, the conservative website Alef, with ties to Iran's supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei, said the opportunity must not be lost to remove "this corrupting material. It is a 'jurisprudential justification' to kill all the Jews and annihilate Israel, and in that, the Islamic government of Iran must take the helm."

The article, written by Alireza Forghani, an analyst and a strategy specialist in Khamenei's camp, now is being run on most state-owned sites, including the Revolutionary Guards' Fars News Agency, showing that the regime endorses this doctrine.Putatively (and perversely), these genocidal pronouncements are a "response" to Israel's own planned efforts to thwart Iran's longstanding, repeatedly expressed desire to destroy the Jewish state and "Zionists" (i.e., non-dhimmi Jews) in general. Shiite Iran's obsessive calls for the destruction of Israel and the mass murder of Jews are driven by a deeply rooted theological Islamic anti-Semitism.

Past as Prologue

The Mujtahids [authoritative interpreters of Islamic law] and Mulla are a great force in Persia and concern themselves with every department of human activity from the minutest detail of personal purification to the largest issues of politics.

The Persianophilic scholar E. G. Browne wrote those words in the 1920s about the entire pre-Pahlavi period of Shiite theocratic rule, from the ascension of the first Safavid shah, Ismail I, at the outset of the 16th century through Reza Shah Pahlavi's installation in 1925, at the end of the Qajar dynasty. These Shiite clerics emphasized the notion of the ritual uncleanliness (najis) of Jews in particular, but also of Christians, Zoroastrians, and others, as the cornerstone of relations toward non-Muslims. The impact of this najis conception was already apparent to European visitors to Persia during the reign of Ismail I. The Portuguese traveler Tome Pires observed (between 1512 and 1515) that "Sheikh Ismail . . . never spares the life of any Jew," while another European travelogue notes "the great hatred [Ismail I] bears against the Jews."

The writings and career of Mohammad Baqer al-Majlisi elucidate the imposition of Islamic law (Sharia) on non-Muslims in Shiite Iran. Al-Majlisi (d. 1699) was perhaps the most influential cleric of the Safavid Shiite theocracy in Persia. For six years at the end of the 17th century, he functioned as the de facto ruler of Iran, making him the Ayatollah Khomeini of his era. By design, he wrote many works in Persian to disseminate key aspects of the Shia ethos among ordinary persons. In his Persian treatise "Lightning Bolts Against the Jews," Al-Majlisi describes the standard humiliating requisites for non-Muslims living under sharia, first and foremost the blood-ransom jizya, or poll-tax, based on Koran 9:29.

He then enumerates six other restrictions relating to worship, housing, dress, transportation, and weapons, before outlining the unique Shiite impurity or najis regulations. It is these latter najis prohibitions which lead anthropology professor Laurence Loeb — who studied and lived within the Jewish community of Southern Iran in the early 1970s — to observe, "Fear of pollution by Jews led to great excesses and peculiar behavior by Muslims." According to Al-Majlisi:

And, that they should not enter the pool while a Muslim is bathing at the public baths . . . If something can be purified, such as clothes, if they are dry, they can be accepted, they are clean. But if they [the dhimmis] had come into contact with those cloths in moisture they should be rinsed with water after being obtained. . . . It would also be better if the ruler of the Muslims would establish that all infidels could not move out of their homes on days when it rains or snows because they would make Muslims impure.

The dehumanizing character of these popularized "impurity" regulations fomented recurring Muslim anti-Jewish violence, including pogroms and forced conversions throughout the 17th, 18th, and 19th centuries, which rendered areas of Iran Judenrein — free of Jews. For example, the preeminent modern historian of Iranian Jewry, Walter Fischel, provides these observations based on the 19th-century narrative of Rabbi David d'Beth Hillel and additional eyewitness accounts:

Due to the persecution [by] their Moslem neighbors, many once flourishing communities entirely disappeared. Maragha, for example, ceased to be the seat of a Jewish community around 1800, when the Jews were driven out. . . . Similarly, Tabriz, where over 50 Jewish families are supposed to have lived, became Judenrein towards the end of the 18th century through similar circumstances. The peak of the forced elimination of Jewish communities occurred under Shah Mahmud (1834‒48), during whose rule the Jewish population in Meshed, in eastern Persia, was forcibly converted, an event which not only remained unchallenged by Persian authorities, but also remained unknown and unnoticed by European Jews. National Review

1 2 3 Next


Persecuted for Praying to God in Saudi Arabia

Posted: 10 Feb 2012 06:51 AM PST

In Saudi Arabia — where religious persecution is a virtue and tolerance, a vice — praying as a Christian, even in the privacy of a home, is treated as a felony offence. And, notwithstanding the Koranic injunction against compulsion in Islam, Christians held in Saudi prisons for practicing their faith can be pressured to convert to Islam. These religious-freedom violations are playing out right now in the Saudi Kingdom.

On December 15, 35 Ethiopian Christians working in Saudi Arabia were arrested and detained by the kingdom's religious police for holding just such a private prayer gathering in Jeddah. The official charge is that they were "mixing with the opposite sex" — a crime for unrelated people in that Salafi-influenced country. But the real reason is that they were praying as Christians. The six men and 29 women had held their evangelical weekly prayer meeting on the day of arrest.

A Christian leader from Saudi Arabia explained: "The Saudi officials are accusing the Christians of committing the crime of mixing of sexes because if they charge them with meeting for practicing Christianity, they will come under pressure from the international human-rights organizations as well as Western countries. In fact, when an employer of one of the detainees asked for the reason for their employee's arrest, the Saudi official told him that it was for practicing Christianity."

Saudi officials strip-searched all the women and subjected them to an abusive body-cavity search, and assaulted the men. In a remarkable prison interview with the Voice of America's Amharic-language service, one of the women, who contracted an infection from the search, attested: "We are traumatized by the strip search. They treated us like dogs because of our Christian faith. While talking about me during a recent visit to the prison medical center, I overheard a nurse telling a doctor 'if she dies, we will put her in a trash bin.'"

More than a month after their arrest, they remain in Jeddah's Briman prison. One of the prisoners spoke to International Christian Concern (ICC), the nondenominational human-rights group that first broke the story about the arrest: "A high-ranking security official insulted us, saying, 'You are non-believers and animals.' He also said, 'You are pro-Jews and supporters of America.' We then responded, 'We love everyone. Our God tells us to love everyone.'"

On February 7, Saudi officials ushered a Muslim preacher into their jail cell. A woman prisoner described what happened in a phone interview with ICC: "The Muslim preacher vilified Christianity, denigrated the Bible, and told us that Islam is the only true religion. The preacher told us to convert to Islam. When the preacher asked us, we didn't deny our Christian faith. I was so offended with her false teachings that I left the meeting."

Of Saudi Arabia's 6 or 7 million foreign workers, 1 million or more are Christians. Some of them have resided there for 30 years, but they are prohibited from having churches. The Saudi government maintains that they are allowed to worship privately in their houses but, as the U.S. State Department delicately put it, "this right was not always respected in practice and is not defined in law." In other words, not content with the banning of public churches, police hunt out and punish Christians praying together privately. The only exceptions are ones hidden deep within Western walled compounds.

In 2006, after years of listing it among the world's worst religious persecutors, the State Department undertook a new diplomatic initiative with Saudi Arabia on religious freedom. It resulted in a publicized (at least in the United States) "confirmation" by the Saudis that they would allow private worship in house churches, and rein in the religious police, among other things. In high-level meetings in Saudi Arabia last year, the U.S. Commission on International Religious Freedom was told repeatedly that this is the policy.

It is amply clear that this is not so.

As the State Department bluntly reported in 2008: "Mutawwa'in [religious police] continued to conduct raids of private non-Muslim religious gatherings. There were also charges of harassment, abuse, and killings at the hands of the mutawwa'in. . . . These incidents caused many non-Muslims to worship in fear of, and in such a manner as to avoid discovery by, the police and mutawwa'in."

One of the cases that has come to light in that tightly controlled country involved over 150 Filipino Catholics, who were detained in October 2010 for taking part in an underground Mass. Twelve of them, including a Catholic priest, were reportedly charged with proselytizing, and conditionally released into the custody of their employers. The Philippines' embassy in Riyadh confirmed that it had arranged a kafala — a type of bail bond — to obtain their temporary release.

Another, in January 2011, saw the arrest of two Indian Christians, Yohan Nese and Vasantha Sekhar Vara, when religious police raided a private residence where the two were part of a prayer group. The religious police interrogated and allegedly physically abused the two men. They spent more than six months in detention, before being deported.

On February 12, 2011, Eyob Mussie, an Eritrean in his early 30s, was arrested for proselytizing. After psychiatric tests confirmed Mussie's sanity, there were reports that he would receive the death penalty. He was eventually deported.

The Saudi practices of arresting, detaining, and abusing Christians for practicing their faith and pressing them in jail to renounce Christianity must be brought into the open. U.S. Ambassador at Large for International Religious Freedom Suzan Johnson Cook should directly intervene on behalf of the imprisoned Ethiopian Christians. All concerned individuals should call the Saudi Arabian Embassy (202-342-3800), or sign this petition asking for their release.

"We want to go back to our country and worship freely," one of the Ethiopian Christian prisoners pleaded on the phone yesterday. "Why don't they release us?"

Good question.

— Nina Shea is director of the Hudson Institute's Center for Religious Freedom and a commissioner on the U.S. Commission on International Religious Freedom. Jonathan Racho is regional manager for Africa and South Asia at International Christian Concern, a Christian human-rights organization.

National Review


Global Persecution of Christians, It’s a truth the West must stop ignoring By Conrad Black

Posted: 10 Feb 2012 06:55 AM PST

Perhaps the gravest under-publicized atrocity in the world is the persecution of Christians. A comprehensive Pew Forum study last year found that Christians are persecuted in 131 countries containing 70 percent of the world's population, out of 197 countries in the world (if Palestine, Taiwan, South Sudan, and the Vatican are included). Best estimates are that about 200 million Christians are in communities where they are persecuted. There is not the slightest question of the scale and barbarity of this persecution, and a little of it is adequately publicized. But this highlights the second half of the atrocity: the passivity and blasé indifference of most of the West's media and governments.

It is not generally appreciated that over 100,000 Christians a year are murdered because of their faith. Because Christianity is, by a wide margin, the world's largest religion, the leading religion in the traditionally most advanced areas of the world, and, despite its many fissures, the best organized, largely because of the relatively tight and authoritarian structure of the Roman Catholic Church, the West is not accustomed to thinking of Christians as a minority, much less a persecuted one.

The ratings of offending countries always put North Korea as the worst, followed by Iran, Afghanistan, Saudi Arabia, Somalia, the Maldives, Yemen, Iraq, Uzbekistan, Laos, Pakistan, Sudan, and, farther back but still prominently odious, Libya, Syria, Oman, Egypt, Kuwait, the Palestinian Authority, Vietnam, Cuba, and China. While there is no shortage of incidents in India, where there is serious religious friction between Hindus, Muslims, and Sikhs as well, most offending countries are Islamic or Communist.

The reluctance of the leading predominantly Christian countries to speak out against these outrages is remarkable. Many of the delinquent countries are ostensible allies such as Afghanistan, Saudi Arabia, Iraq, Pakistan, Oman, Egypt, and Kuwait. Obviously, some countries (Afghanistan, Iraq, Somalia, etc.) are in too chaotic a condition to be expected to maintain religious liberties, but Saudi Arabia is a tightly controlled state that in many respects cooperates closely with the United States. It is a joint government of the royal House of Saud with the leadership of the extremist Wahhabi Islamist sect, and while the Saudi government is a functioning ally, especially against any extension of Iranian influence among Shiites in Sunni-led countries such as Bahrain, Saudi Arabia also pays for 95 percent of externally financed Islamist institutions across the Muslim world. And these are overwhelmingly fundamentalist and virulently hostile to the West and to all non-Islamic religions. Official Saudi media regularly condemn and incite violence against Christians and Jews.

The recent Muslim attacks on Egypt's Christian Copts caused the military to intervene against the Christians, killing dozens of them, which action the military government then blamed on the "inexperience" of the soldiers involved. (Unlimited experience is not required to foretell the consequences of firing automatic weapons and rifles at unarmed demonstrators at point-blank range.)

Many of the outrages are perpetrated by groups the West is conditioned to thinking of as minorities, especially Muslims in general. But the response of the Western secular leaders to these monstrous events has been achingly slow. British prime minister David Cameron did recently promise that there would be no British aid to countries that mistreated religious minorities. But it has become almost a cliché for shabby leaders of underdeveloped countries to attack Christian minorities. Zimbabwe under the infamous Robert Mugabe is one of the latest regimes routinely to attack Christian institutions because of Roman Catholic, Anglican, and Evangelical criticism of the violence and corruption of his governing ZANU party. South Sudan was the scene of perhaps the vilest and most widespread abuse, as the Muslim Sudanese government killed approximately a million South Sudanese Christians and animists over the last decade or so. (Unfortunately, tribalism in South Sudan, the world's youngest country, has partly replaced the oppression of the Muslim north.) The Palestinians, despite their generations-old and very effective portrayal of themselves as a dispossessed and brutally abused minority, discriminate scandalously against Christians, even though the local Roman Catholic authority for many years, Michael Sabah, was obsequiously deferential to the terrorist Arafat regime. And the anti-Christian violence in Nigeria has flared up dangerously, though in that country the Christians are almost as numerous as, and more prosperous than, the Muslims, and the frictions are largely on tribal, geographic, and economic as well as sectarian lines.


CAIR’s Crusade against The Third Jihad by Clifford D. May

Posted: 10 Feb 2012 06:54 AM PST

Zuhdi Jasser is a physician, a U.S. Navy veteran, an American patriot, and a Muslim who does not hold with those who preach that Islam commands its followers to take part in a war against unbelievers.

The Third Jihad, a documentary film that Jasser narrated, takes a hard look at those Muslims who are waging this war — both with bombs and by stealthier means. The film had been among the educational materials used to train New York City police officers dealing with terrorism. Then, last month, the New York Times went on what one might call a crusade against the movie, publishing a series of articles branding it a "hate-filled film about Muslims" and calling on Police Commissioner Raymond Kelly to "apologize for the film . . . and make clear that his department does not tolerate such noxious and dangerous stereotyping."

In the first of its stories, the Times charges that the film "casts a broad shadow over American Muslims." That ignores the unambiguous statement with which the documentary opens: "This is not a film about Islam. It is about the threat of radical Islam. Only a small percentage of the world's 1.3 billion Muslims are radical."

The story quotes Jasser as saying in the film: "This is the true agenda of Islam in America." But what Jasser actually said in the film is that jihad is "the true agenda of much of the Muslim leadership here in America."

Jasser has long argued — and he's hardly alone in this — that the leaders of some of the wealthiest and most powerful organizations that claim to represent American Muslims are not as moderate as they'd have you believe. Prominent among such organizations is CAIR, the Council on American-Islamic Relations, which appears to have been the driving force behind the coverage in the Times and in the Village Voice before that. The Times quotes CAIR spokesmen saying how outraged and offended they are by the film.

The Times chooses not to inform readers that CAIR was an unindicted co-conspirator in the largest terrorism-financing trial in the U.S. to date, the 2007 U.S. v. Holy Land Foundation et al. The Times neglects to report that the FBI has broken all ties with CAIR. The Times also does not mention that last year CAIR's national organization lost its status as a tax-deductible charity after it failed to file required annual reports detailing revenues for three consecutive years as required by law. (The Times has raised pointed questions about funding for The Third Jihad. Why no interest in where CAIR's money comes from?)

The paper never bothered to interview Jasser. Nor did the Times quote Robert Jackson, the only Muslim on the New York City Council, who told other reporters that while he "initially thought from reading about [the film] that it cast a negative image on all Muslims . . . it does not. It focuses on the extreme Muslims that are trying to hurt other people." The Times turned down an op-ed by former secretary of homeland security Tom Ridge and former CIA director (and current chairman of the Foundation for Defense of Democracies) Jim Woolsey defending the film. National Review

1 2 Next


This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Dasar biadap....

Posted: 10 Feb 2012 06:07 AM PST

Korang tengok x rancangan on air kat astro tu. Akak rasa pompuan mulut itik tu kalau akak dapat lepuk mulut dia dengan selipar jamban mmg sedap.


Dulu akak suka tengok si gendang suria tu kat tv3. Antara personaliti tv3 yg bagus. Muka comel. Bekas Laki dia yang baca berita sukan tu kannnn


Tapi sejak meng-itek kan dirinya dan feeling chantek ni. ..trus mulut cam hanj... Woof woof


Korang tengok x dia keji sorang peserta lelaki yang belum start audition lagi dh disuruh kuar. Si itek tu kata lelaki x hensem dan kalau lelaki tu dalam tv xde orang nak tengok. And satu lagi ade sorang pompuan gemok nak ujibakat then dia suruh balik. Siap cakap kalau dah chantek kurus pinggang ramping baru dtg audition.


Betina itek ni mmg biadap yer.


Ko kalau nak reject audition jangan lah biadap. Kalau ko rasa ko chantek sangat kenapa ko pi itekkan bibir ko tu. Sah sah ko rasa ko x chantek sbb tu ko suntik bibir ko kan...


Biase lah org kalau dh chantek sikit kannnn. X sedar dulu berkerak muka desa...bila putih sikit buat bibir itek skit trus feeling bibir Fumakila Fairy kannn.


Apa lah kannnn.... Kalau Ko tu ada adap...ko nak suntik bibir, ketiak, panjangkan dagu...suntik hidong...lebarkan hidung...sikit orang x kisah....betul x kak pahhhh....


Ni buat mulut itek tetiba nak kata orang lain x chantek...hakkksssss tuiiiiii


Dasar sengal ubi.....


Published with Blogger-droid v2.0.4
..


Najib Lakukan Kerja Syirik, Kenapa Jamil Khir & Hassan Ali Tidak Bersuara?

Posted: 10 Feb 2012 07:31 AM PST

Najib 'gadai akidah' hadir upacara Thaipusam di Batu Caves, tegas Harussani

KUALA LUMPUR, 10 Feb — Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria melahirkan rasa terkilan dengan sikap Datuk Seri Najib Razak yang "menggadai akidah" apabila hadir dalam upacara keagamaan sempena sambutan perayaan Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini.

Tegas Harussani, walaupun sudah ditegur setiap tahun namun perdana menteri itu seolah-olah tidak memandang berat akan kepentingan agama Islam dan akidah.

"Ini perbuatan syirik, saya tidak tahu mengapa jadi macam ini... sedangkan perayaan kaum lain kita tidak boleh sambut ini pula hadir di rumah ibadat mereka.

"Bagaimana boleh terlajak macam ini, sepatutnya perdana menteri wakilkan menteri beragama Hindu untuk menggantikan dirinya... sebab umat Islam tidak boleh terlibat dalam sambutan perayaan agama lain," katanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau menambah menteri hal ehwal agama Islam atau penasihat agama sepatutnya menasihatkan Najib agar tidak hadir dalam perayaan itu.

"Kita tidak boleh sambut (perayaan agama lain), mereka lakukan upacara keagamaan dan kita sebagai umat Islam tidak boleh hadir... itu upacara ibadat mereka.

"Sebagai perdana menteri, Najib sepatutnya sedar dan menghantar wakil. Saya sudah tegur perkara ini setiap tahun namun tidak dipedulikan," katanya menambah Najib wajar mencontohi sikap perdana menteri terdahulu yang menghantar wakil masing-masing.

Pada 7 Februari lalu, Najib menghadiri sambutan perayaan Thaipusam di Batu Caves selain turut mengumumkan peruntukan awal berjumlah RM2 juta untuk membina pusat kebudayaan di kawasan itu.

Najib yang lengkap berpakaian Kurta berwarna kuning muda ditemani isteri Datin Seri Rosmah Mansor, mengakui gembira untuk turut sama memeriahkan Hari Thaipusam dan ini merupakan kali ketiga beliau mengunjungi Batu Caves sempena perayaan itu sejak 2010.

"Jangan gadai akidah kita, hukumnya syirik apabila kita hadir dalam perayaan mereka seperti kita merestui agama kaum lain... kita sepatutnya menjauhi perbuatan kufur yang boleh merosakkan akidah.

"Perkara ini serius kerana ia masalah akidah, saya wajib tegur... kalau tidak mahu dengar terpulang," kata Harussani menambah tiada halangan sekiranya menghadiri majlis rumah terbuka tetapi bukan upacara keagamaan. -TMI

Ulasan GB

Itu teguran dari Mufti Perak, Harussani.

Dimana gerangannya Menteri Agama, Jamil Khir Baharum yang selama ini menjadi peneman Najib? Malah beliau menjadi menteri pengiring kepada PM semasa menunaikan haji dan lantang membela Najib semasa ditegur oleh Mufti perlis tentang kenyatan salah Najib di twitternya yang menyatakan beliau telah selesai tugas haji di saat orang lain masih bersaei.

Mengapa Jamil Khir tidak menasihati Najib di dalam hal-hal yang membatalkan syahadah seperti perbuatan syirik yang ditegur oleh Mufti Perak berkenaan?

Mana Hassan Ali yang ingin menjadi hero memperjuangkan aqidah? Kenapa tidak mahu ditegur perbuatan Najib yang "terang-terangan" melakukan kerja syirik dan murtad tersebut?

Apakah Jamil Khir & hassan Ali serta ahli-ahli UMO yang lain redha dengan perbuatan Najib dan sedia berkongsi saham hasil perbuatan Najib tersebut?


Pendedahan Rasuah: Kadir Selar UMNO Mahu Ambil Tindakan Disiplin Terhadapnya

Posted: 10 Feb 2012 04:53 AM PST

Kadir: Apa dah jadi dengan Umno...

Timbalan Presiden Angkatan Amanah Rakyat (Amanah) Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir berkata Jawatankuasa Displin Umno "tidak perlu bersusah payah" untuk menyiasat kenyataan akhbar dan rakaman temubualnya di internet TV yang dianggap satu kritikan terhadap parti.

Sebaliknya, beliau sendiri akan menghantar rakaman "penuh dan tidak diedit" kepada jawatankuasa displin pada minggu depan.

Katanya, kenyataan dan rakaman temubual dengan Malaysiakini, Harakahdaily dan MOBTV serta ucapannya di Seminar ASLI telah direkodkan dalam DVD dan akan diserahkan pada minggu depan.

"Saya buat apa. Kalau benda ini, tak boleh beri pandangan, apa dah jadi dengan Umno.

"Itu sahaja, sebab saya kenal Umno. Tahun 50-an, 60-an dan 70-an, Umno memang demokratik, boleh kritik pemimpin, tak ada tindakan displin," katanya.

Bercakap dalam sidang media, Kadir mendesak supaya Umno mengkaji terlebih dahulu "kritikannya" sebelum tindakan diambil.

Kaji dahulu 'kritikannya'

Bercakap dalam sidang media, Kadir yang juga bekas menteri pelancongan mendesak supaya Umno mengkaji terlebih dahulu "kritikannya" dan melaksanakannya kerana beliau yakin ia akan membawa kebaikan kepada semua bagi jangka masa pendek atau panjang.

Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak dilapor berkata jawatankuasa displin parti itu mempunyai kuasa untuk bertindak terhadap ahli yang melanggar etika parti termasuk jawatankuasa itu akan merujuk kenyataan Kadir yang didakwa menjejaskan kepentingan parti.

Mengulas lanjut, Kadir berkata beliau menerima rombongan ahli keluarga rapatnya yang meminta supaya "jangan buat itu dan buat ini", bahkan dihubungi pihak media meminta komen berhubung jawatankuasa displin yang diminta menyiasat kenyataannya.

Antaranya cadangan dan pandangannya kepada Umno yang dilaporkan pihak media, yang dianggap sebagai "kritikan" ialah berhubung dakwaaan rasuah politik untuk mendapat tempat dalam parti termasuk jawatan tertinggi dalam parti.

Kadir menganggapnya ianya satu perkara "keji dan jijik" dan mendesak kerajaan dan parti supaya menghentikan apa yang didakwanya "pemberian rasuah" - secara langsung atau tidak - kepada rakyat untuk menjadi popular dan mendapat undi dalam pilihan raya.

"Saya yakin ada cara-cara lain yang lebih berkesan dan berkekalan untuk mencapai objektif tersebut.

'Kita diperhati'

"Percayalah bukan sahaja rakyat dalam negeri tetapi masyarakat antarabangsa juga sedang memerhati kita. Perbuatan ini adalah hodoh dan ketinggalan zaman," tegasnya.

Kadir yang juga bekas menteri pelancongan mendakwa pengedaran wang tunai kepada rakyat, akan merosakkan nilai murni dan cara hidup mereka.

"Adakah ini yang kita hendak wariskan kepada generasi akan datang?" soalnya.

Selain itu, Kadir turut membangkitkan berhubung kegagalan pemimpin bumipitera meletakkan kedudukan sosio-ekonomi bumiputera ditempat seadil dan sepatutnya.

Menurutnya, pandangan yang diberikan dalam rakaman tersebut "tidak sampai 10 peratus" daripada yang dilakukannya sewaktu beliau menjadi exco Pemuda Umno pada tahun 60-an dan 70-an termasuk berhujah, mengkritik dan memberi pandangan.

Beliau yang pernah bekerja di bawah bekas ketua Pemuda Umno ketika itu Allahyarham Datuk Harun Idris, ketika itu bukan sahaja tidak perlu menghadapi jawatankuasa displin teatpi sebaliknya diberikan peluang berkhidmat dengan pelbagai jawatan.

"Saya sendiri dilantik oleh Allahyarham Tun Abdul Razak dan kemudiannya menyambung jawatan sebagai setiausaha politik kepada menteri-menteri kabinet. Allahyarham Tun Hussein Onn pula memilih saya untuk bertanding di kawasan parlimen Kulim-Bandar Baharu pada tahun 1978.

"Oleh yang demikian saya ingin mengingatkan semua yang berkaitan janganlah menghina Umno yang sepatutnya terus dikekalkan sebagai sebuah parti demokratik.

"Ahli di semua peringkat harus dibenar bersuara dan pemimpin pula harus mengkaji hujah-hujah dari ahli ini," katanya sambil menyatakan keyakinan hujah itu akan menyubur dan menguatkan perjuangan parti.

Menjawab soalan pemberita mengenai statusnya dalam parti, Kadir yang juga bekas menteri penerangan menjawab beliau masih lagi ahli Umno.

Ditanya sama ada beliau bersedia berdepan dengan apa sahaja tindakan jawatankuasa displin, Kadir yang juga bendahari Umno Kulim-Bandar Baharu berkata beliau "tidak ada masalah".

"Saya tak ada masalah apa. Saya pun tidak bergantung hidup dengan parti....Tak ada masalah, cuma saya kesianlah bahawa kita sudah menyimpang jauh daripada perjuangan asal. Itu sahaja," katanya. -mk




Strange Facts of Our World

Posted: 10 Feb 2012 03:00 AM PST

Thanks to Angela who sent me this post on STRANGE FACTS OF OUR WORLD.

American car horns beep in the tone of F.

The king of hearts is the only king without a mustache.

Mosquito repellents don't repel. They hide you. The spray blocks the mosquito's sensors so they don't know you're there.

Apples, not caffeine, are more efficient at waking you up in the morning.

The plastic things on the end of shoelaces are called aglets.

Most dust particles in your house are made from dead skin.

The first owner of Marlboro company died of lung cancer.

Barbie's full name is Barbara Millicent Roberts.

Betsy Ross is the only real person to ever have been the head on a Pez dispenser.

The citrus soda 7-UP was created in 1929;
"7" was selected because the original containers were 7 ounces. "UP" indicated the direction of the bubbles.

No piece of paper can be folded in half more than 7 times.

1 in every 4 Americans has appeared on television.

Oak trees do not produce acorns until they are fifty years of age or older.

A Boeing 747's wingspan is longer than the Wright brothers' first flight.

The albatross drinks sea water. It has a special desalinization apparatus that strains out and excretes all excess salt.

In Clarendon, Texas, there is reportedly a law on the books that lawyers must accept eggs, chickens, or other produce, as well as money, as payment of legal fees.

Cats purr at 26 cycles per second, the same as an idling diesel engine.

A dragonfly flaps its wings 20 to 40 times a second, bees and houseflies 200 times, some mosquitoes 600 times, and a tiny gnat 1,000 times.

Adolf Hitler's mother seriously considered having an abortion but was talked out of it by her doctor.

Marilyn Monroe had six toes.

The first product to have a bar code was Wrigley's gum.

A duck's quack doesn't echo, and no one knows why.

The combination "ough" can be pronounced in nine different ways.
The following sentence contains them all:
"A rough-coated, dough-faced, thoughtful ploughman strode through the streets of Scarborough; after falling into a slough, he coughed and hiccoughed."

Facetious and abstemious contain all the vowels in the correct order, as does arsenious, meaning "containing arsenic."

The United States has never lost a war in which mules were used.

Blueberry Jelly Bellies were created especially for Ronald Reagan.

All porcupines float in water.

Cat's urine glows under a black light.

Non-dairy creamer is flammable.

When opossums are playing 'possum', they are not "playing."
They actually pass out from sheer terror

A group of unicorns is called a blessing.
Twelve or more cows are known as a "flink."
A group of frogs is called an army.
A group of rhinos is called a crash.
A group of kangaroos is called a mob
A group of whales is called a pod.
A group of ravens is called a murder.
A group of officers is called a mess.
A group of larks is called an exaltation.
A group of owls is called a parliament.

Ivory bar soap floating was a mistake. They had been over-mixing the soap formula causing excess air bubbles that made it float. Customers wrote and told how much they loved that it floated, and it has floated ever since.
[It floats in gasoline, too.]

If you could count the number of times a cricket chirps in one minute, divide by 2, add 9 and divide by 2 again, you would have the correct temperature in Celsius degrees

During the Civil War, Robert E. Lee was offered command of the Union Army before he accepted his post with the Confederacy.

Margaret Higgins Sanger, the birth-control pioneer, was one of eleven children.

There are more than 15,000 different varieties of rice.

When a man died in ancient Egypt, the females in his family would smear their heads and faces with mud and wander through the city beating themselves and tearing off their clothes.

Your stomach has to produce a new layer of mucus every two weeks or it will digest itself.


MAMPU endorse Google Translate?

Posted: 10 Feb 2012 02:57 AM PST

My text messages to a Mindef senior official today got a shocker kind of reply.

"Bro, not Mindef mistake (for the 'bahasa rojak' on the ministry's official website). People, including the media and blogs attack and blame us for the error.

"It was MAMPU. The people at MAMPU are the ones who endorsed Google Translate. However, when stupid errors on the website are discovered, they quickly rectified it and cancelled such a decision."

MAMPU? I don't believe it! I thought MAMPU (Malaysian Administrative, Modernisation and Management Planning Unit) is so particular and sharp when it comes to quality. Who are the people responsible for the endorsement?

If we could afford to purchase defense equipment worth billions of ringgit, why not engage a small group of professional translator for the job. And why not we utilise the Government's Translation Department?

MALU lah!

The translations ranged from the painful sounding 'Clothes that poke eye' to the more serious safety connotation of the 'Malaysian Government take drastic measures to increase the level of any national security threat'.

Defence Minister Zahid Hamidi admitted that his ministry had utilised the free Google online translator. He subsequently ordered the site to be removed temporarily.

Well. Its easy for anybody to blame Google but doesn't anyone at the Ministry and MAMPU realises how important good translation is for the ministry and the government? I am not blaming Zahid but his officials should monitor the translated version of the website.

Are we familiar with movie/film subtitle? Those in charge of it seldom watch the movie but work on the subtitle based on its audio. That is why we can still read 'Api! Api!' for 'Fire! Fire!' in a combat film!



Keputusan Pertandingan Menulis Esei dan Cereka Bersih 2.0

Posted: 10 Feb 2012 02:23 AM PST

Berikut adalah keputusan pertandingan menulis esei dan cereka Bersih 2.0 anjuran Diskopi dan SIRD:

 

Kategori Esei Di Dalam Bahasa Malaysia:

*Tiada Pemenang Untuk Tempat Pertama, Kedua, Ketiga dan Saguhati

 

Kategori Cereka Di Dalam Bahasa Malaysia:

Tiga pemenang hadiah saguhati:

Mohamed Hadi Bin Abdul Hamid

Tajuk: Menyanggah Tahyul

Amir Hamzah Akal Ali

Tajuk: Aku Datang Padamu

Asyikin Binti Abdul Barkat

Tajuk: Hanya Rakyat

*Tiada Pemenang Untuk Tempat Pertama, Kedua dan Ketiga

 

Kategori Esei Di Dalam Bahasa Inggeris:

Tiga Pemenang Hadiah Saguhati:

Lee Jia Hui

Tajuk: Were We Ever Malaysian?

Jonathan Yong Tienxhi

Tajuk: On the Legitimacy of Street Protests

Foong Li Mei

Tajuk:  For Better, For Worse

*Tiada Pemenang Untuk Tempat Pertama, Kedua dan Ketiga

 

Kategori Cereka Di Dalam Bahasa Inggeris:

 Satu Pemenang Hadiah Saguhati:

How Han Ming

Tajuk: The Walkers

 

*Tiada Pemenang Untuk Tempat Pertama, Kedua dan Ketiga

Ulasan Panel Hakim Diskopi dan SIRD

 

Ulasan Panel Hakim Diskopi dan SIRD:

 

Pertandingan Menulis Esei dan Cereka Bersih 2.0 yang telah dianjurkan oleh Diskopi dan SIRD adalah bertujuan untuk menggalakkan lebih ramai orang muda terlibat dan menyertai secara aktif di dalam wacana nasional secara kritis, analitikal dan kreatif. Namun begitu jumlah penyertaan daripada orang muda yang diterima baik di kategori Bahasa Malaysia mahu pun kategori Bahasa Inggeris adalah sangat kecil. Malahan jumlah hadiah yang ditawarkan adalah melebih jumlah penyertaan yang diterima.

Jumlah keseluruhan penyertaan yang diterima hanyalah 19 penyertaan berbanding dengan 24 hadiah yang ditawarkan. Daripada 19 penyertaan itu, pihak penganjur hanya menerima sebanyak 4 penyertaan untuk kategori esei Bahasa Malaysia dan 4 penyertaan untuk esei Bahasa Inggeris, manakala untuk kategori cereka Bahasa Malaysia terdapat 7 penyertaan dan untuk cereka Bahasa Inggeris pula hanya 4 penyertaan yang diterima.

Memandangkan jumlah penyertaan yang diterima sangat kecil, panel hakim tidak mempunyai banyak pilihan untuk membuat perbandingan antara satu penyertaan dengan penyertaan yang lain di dalam setiap satu kategori. Malahan dengan jumlah penyertaan yang kecil ini juga bermakna peluang untuk menghakimi karya-karya yang lebih bermutu juga menjadi sempit kerana apa yang diterima itulah yang akan dinilai. Dari penilaian yang telah dibuat panel hakim mendapati tiada karya yang boleh diangkat untuk memenangi hadiah pertama, kedua atau ketiga di dalam setiap satu kategori.

Malahan untuk kategori esei Bahasa Malaysia, panel hakim mendapati tiada satu karya pun (daripada 4 esei yang dihantar) yang layak untuk menerima sebarang hadiah. Jika panel hakim menerima lebih banyak penyertaan mungkin peluang untuk menilai karya yang lebih bermutu dan menepati standad buku terbitan mungkin lebih besar.

Kebanyakan karya yang diterima baik dalam kategori esei mahu pun kategori cereka kurang menepati standad dan mutu yang diinginkan oleh panel hakim untuk membolehkan ia diangkat sebagai pemenang di kategori hadiah-hadiah utama. Panel hakim mendapati kebanyakan karya-karya yang dihantar tidak cukup kompleks di dalam menghuraikan fenomena Bersih 2.0 baik di dalam bentuk karya esei yang kritis mahu pun karya cereka yang kreatif. Karya esei dan cereka yang diterima ini secara umumnya hanya memberi pandangan dan melontarkan persoalan tanpa menghuraikan kenapa dan bagaimana ianya berlaku. Kekurangan di dalam menghuraikan persoalan kenapa dan mengapa di dalam tingkat wacana yang lebih rumit, kompleks dan rinci itu meletakkan karya-karya ini sukar untuk diberi tempat sebagai pemenang kategori hadiah utama.

Begitu juga tema-tema yang diangkat baik di dalam esei mahu pun cereka tidak menampakkan keunikan dan kelainan daripada tulisan-tulisan mengenai Bersih 2.0 yang banyak tertuang di ruang-ruang yang terdapat di dunia internet. Contohnya tiada seorang pun daripada peserta yang menulis sama ada di dalam bentuk esei atau cereka tentang hubungan yang rumit dan kompleks antara negara, masyarakat dan monarki di dalam menanggapi fenomena Bersih 2.0 ini. Begitu juga tema-tema unik dan sedikit lain contohnya seperti hubungan gender di dalam Bersih 2.0, agama dan peranannya di dalam Bersih 2.0, analisis kelas sosial di dalam Bersih 2.0, sejarah tradisi melawan tempatan dan hubung-kaitnya dengan Bersih 2.0, etnisiti dan Bersih 2.0 dan pelbagai tema-tema lain yang sedikit berbeza daripada lambakan tulisan-tulisan tentang Bersih 2.0 yang boleh diperolehi di internet.

Walau pun terdapat beberapa peserta yang cuba mengangkat beberapa tema yang dinyatakan di atas tetapi secara umumnya pengungkapan yang dilakukan umumnya hanyalah di tingkat permukaan tanpa menggali dengan lebih dalam khususnya di dalam memberi huraian yang lebih kompleks samada di dalam bentuk esei kritis mahu pun cereka kreatif. Oleh kerana kekurangan-kekurangan itu, panel hakim sepakat memutuskan untuk tidak memberikan sebarang hadiah untuk kategori esei Bahasa Malaysia dan hanya hadiah saguhati buat kategori cereka Bahasa Malaysia dan juga esei serta cereka Bahasa Inggeris.

Walau pun karya-karya yang diterima tidak berada di tahap yang membolehkan ia mengisi ruang untuk hadiah-hadiah utama tetapi memandangkan ramai daripada pengkaryanya masih muda (majoriti berumur bawah 25 tahun) panel hakim berpandangan mereka ini mempunyai potensi yang besar untuk maju ke hadapan menjadi penulis yang disegani jika kebolehan dan bakat menulis yang mereka tunjukkan ini disertai dengan pembacaan yang lebih meluas, diskusi dan perbahasan ilmiah yang lebih mendalam serta praktis menulis yang lebih kerap.

Panel hakim cukup yakin dengan bakat yang sudah pun mereka miliki ini dengan usaha dan kerajinan, mereka mampu untuk mempertajamkan lagi penulisan mereka dan seterusnya menjadi seorang penulis atau pengkarya yang berjaya di suatu masa nanti. Yang paling utama bakat yang sudah ada itu perlulah sentiasa diasah secara berterusan dengan aktiviti-aktiviti kritis, kreatif dan kecendekiawanan yang berterusan.

Memandangkan hanya ada 7 pemenang sahaja, ini bermakna pihak penganjur hanya mempunyai 7 karya sahaja yang berpotensi untuk diterbitkan di dalam bentuk buku sepertimana yang tertera di dalam hadiah saguhati. Tujuh karya yang ada ini tentulah tidak mencukupi untuk diterbitkan sebagai sebuah kompilasi buku tentang Bersih 2.0. Oleh kerana itu salah satu hadiah saguhati yang menawarkan karya yang menang akan dimuatkan di dalam buku terbitan SIRD tidak dapat diberikan kerana tiada penerbitan buku akan dibuat hasil daripada pertandingan ini.

Namun begitu jika sekiranya pihak SIRD dan Diskopi dapat mengumpulkan lebih banyak tulisan baik di dalam bentuk esei atau pun cereka tentang Bersih 2.0 daripada sumber-sumber lain yang belum terbit dan bercadang untuk menerbitkan buku kompilasi tentangnya, pemenang-pemenang hadiah saguhati ini yang karyanya dinilai sesuai, akan dihubungi terlebih dahulu sebelum karya mereka dimasukkan ke dalam buku kompilasi tersebut.

Setiap pemenang akan dihubungi secara peribadi oleh pihak penganjur melalui nombor telefon atau emel yang telah diberi.

Sekian. Terima Kasih.

Disediakan oleh,

Panel Hakim Diskopi dan SIRD

____________________________________________

Komen Tambahan: English Entries – Judges' Comment

The English language section of the Bersih writing competition can be characterized by three words: dearth of entries. With a grand total of 8 entries for both the fiction and non-fiction categories, as judges, we were hardly spoilt for choice. It seemed pointless to award first, second, third and consolation prizes when the number of prizes would far exceed the number of entries submitted. As such, we had little choice but to award only consolation prizes.

However, we were pleasantly surprised to find that the quality of the non-fiction entries greatly surpassed that of the fiction category. Three out of the four consolation prizes were awarded to the non-fiction essays because we felt they were able to critically engage with the phenomenon of Bersih 2.0 in a manner both rigorous and thoughtful.

We were moved by the essay "Were we ever Malaysian?"  which provocatively captures the vitriol of Malaysian youth and proves that the young are not so easily duped by the 1Malaysia propaganda machine. We were heartened to discover that logic and well-reasoned arguments are very much alive in the prose of the youth, as evidenced by the well-written and well-researched essay, "On the Legitimacy of Street Protests". And although we couldn't quite put our finger on why we liked "For Better, For Worse", this non-fiction piece did impress us with its confident style, panache and wry metaphors.

The only poem submitted was awarded the sole consolation prize in the fiction category. As a lengthy, meandering piece of free verse it took a few reads to soak in but we felt "The Walkers" did a commendable job of giving Bersih 2.0 a decidedly lyrical, philosophical and contrapuntal twist.

Despite there not being any major prizes awarded, we would like to thank all the writers who had the courage to submit their writing and we sincerely hope you will continue to hone you craft and to nurture your imagination.

The role of a writer is not to say what we all can say, but what we are unable to say.

~ Anaïs Nin



Keputusan Pertandingan Menulis Esei dan Cereka Bersih 2.0

Posted: 10 Feb 2012 02:00 AM PST

Berikut adalah keputusan pertandingan menulis esei dan cereka Bersih 2.0 anjuran Diskopi dan SIRD:

Kategori Esei Di Dalam Bahasa Malaysia:

*Tiada Pemenang Untuk Tempat Pertama, Kedua, Ketiga dan Saguhati

Kategori Cereka Di Dalam Bahasa Malaysia:

Tiga pemenang hadiah saguhati:

Mohamed Hadi Bin Abdul Hamid

Tajuk: Menyanggah Tahyul

Amir Hamzah Akal Ali

Tajuk: Aku Datang Padamu

Asyikin Binti Abdul Barkat

Tajuk: Hanya Rakyat

*Tiada Pemenang Untuk Tempat Pertama, Kedua dan Ketiga

Kategori Esei Di Dalam Bahasa Inggeris:

Tiga Pemenang Hadiah Saguhati:

Lee Jia Hui

Tajuk: Were We Ever Malaysian?

Jonathan Yong Tienxhi

Tajuk: On the Legitimacy of Street Protests

Foong Li Mei

Tajuk:  For Better, For Worse

*Tiada Pemenang Untuk Tempat Pertama, Kedua dan Ketiga

Kategori Cereka Di Dalam Bahasa Inggeris:

Satu Pemenang Hadiah Saguhati:

How Han Ming

Tajuk: The Walkers

*Tiada Pemenang Untuk Tempat Pertama, Kedua dan Ketiga

Ulasan Panel Hakim

Ulasan Panel Hakim Diskopi dan SIRD

 

Pertandingan Menulis Esei dan Cereka Bersih 2.0 yang telah dianjurkan oleh Diskopi dan SIRD adalah bertujuan untuk menggalakkan lebih ramai orang muda terlibat dan menyertai secara aktif di dalam wacana nasional secara kritis, analitikal dan kreatif. Namun begitu jumlah penyertaan daripada orang muda yang diterima baik di kategori Bahasa Malaysia mahu pun kategori Bahasa Inggeris adalah sangat kecil. Malahan jumlah hadiah yang ditawarkan adalah melebih jumlah penyertaan yang diterima.

 

Jumlah keseluruhan penyertaan yang diterima hanyalah 19 penyertaan berbanding dengan 24 hadiah yang ditawarkan. Daripada 19 penyertaan itu, pihak penganjur hanya menerima sebanyak 4 penyertaan untuk kategori esei Bahasa Malaysia dan 4 penyertaan untuk esei Bahasa Inggeris, manakala untuk kategori cereka Bahasa Malaysia terdapat 7 penyertaan dan untuk cereka Bahasa Inggeris pula hanya 4 penyertaan yang diterima.

 

Memandangkan jumlah penyertaan yang diterima sangat kecil, panel hakim tidak mempunyai banyak pilihan untuk membuat perbandingan antara satu penyertaan dengan penyertaan yang lain di dalam setiap satu kategori. Malahan dengan jumlah penyertaan yang kecil ini juga bermakna peluang untuk menghakimi karya-karya yang lebih bermutu juga menjadi sempit kerana apa yang diterima itulah yang akan dinilai. Dari penilaian yang telah dibuat panel hakim mendapati tiada karya yang boleh diangkat untuk memenangi hadiah pertama, kedua atau ketiga di dalam setiap satu kategori.

 

Malahan untuk kategori esei Bahasa Malaysia, panel hakim mendapati tiada satu karya pun (daripada 4 esei yang dihantar) yang layak untuk menerima sebarang hadiah. Jika panel hakim menerima lebih banyak penyertaan mungkin peluang untuk menilai karya yang lebih bermutu dan menepati standad buku terbitan mungkin lebih besar.

 

Kebanyakan karya yang diterima baik di dalam kategori esei mahu pun kategori cereka kurang menepati standad dan mutu yang diinginkan oleh panel hakim untuk membolehkan ia diangkat sebagai pemenang di kategori hadiah-hadiah utama. Panel hakim mendapati kebanyakan karya-karya yang dihantar tidak cukup kompleks di dalam menghuraikan fenomena Bersih 2.0 baik di dalam bentuk karya esei yang kritis mahu pun karya cereka yang kreatif. Karya esei dan cereka yang diterima ini secara umumnya hanya memberi pandangan dan melontarkan persoalan tanpa menghuraikan kenapa dan bagaimana ianya berlaku. Kekurangan di dalam menghuraikan persoalan kenapa dan mengapa di dalam tingkat wacana yang lebih rumit, kompleks dan rinci itu meletakkan karya-karya ini sukar untuk diberi tempat sebagai pemenang kategori hadiah utama.

 

Begitu juga tema-tema yang diangkat baik di dalam esei mahu pun cereka tidak menampakkan keunikan dan kelainan daripada tulisan-tulisan mengenai Bersih 2.0 yang banyak tertuang di ruang-ruang yang terdapat di dunia internet. Contohnya tiada seorang pun daripada peserta yang menulis sama ada di dalam bentuk esei atau cereka tentang hubungan yang rumit dan kompleks antara negara, masyarakat dan monarki di dalam menanggapi fenomena Bersih 2.0 ini. Begitu juga tema-tema unik dan sedikit lain contohnya seperti hubungan gender di dalam Bersih 2.0, agama dan peranannya di dalam Bersih 2.0, analisis kelas sosial di dalam Bersih 2.0, sejarah tradisi melawan tempatan dan hubung-kaitnya dengan Bersih 2.0, etnisiti dan Bersih 2.0 dan pelbagai tema-tema lain yang sedikit berbeza daripada lambakan tulisan-tulisan tentang Bersih 2.0 yang boleh diperolehi di internet.

 

Walau pun terdapat beberapa peserta yang cuba mengangkat beberapa tema yang dinyatakan di atas tetapi secara umumnya pengungkapan yang dilakukan umumnya hanyalah di tingkat permukaan tanpa menggali dengan lebih dalam khususnya di dalam memberi huraian yang lebih kompleks samada di dalam bentuk esei kritis mahu pun cereka kreatif. Oleh kerana kekurangan-kekurangan itu, panel hakim sepakat memutuskan untuk tidak memberikan sebarang hadiah untuk kategori esei Bahasa Malaysia dan hanya hadiah saguhati buat kategori cereka Bahasa Malaysia dan juga esei serta cereka Bahasa Inggeris.

 

Walau pun karya-karya yang diterima tidak berada di tahap yang membolehkan ia mengisi ruang untuk hadiah-hadiah utama tetapi memandangkan ramai daripada pengkaryanya masih muda (majoriti berumur bawah 25 tahun) panel hakim berpandangan mereka ini mempunyai potensi yang besar untuk maju ke hadapan menjadi penulis yang disegani jika kebolehan dan bakat menulis yang mereka tunjukkan ini disertai dengan pembacaan yang lebih meluas, diskusi dan perbahasan ilmiah yang lebih mendalam serta praktis menulis yang lebih kerap.

 

Panel hakim cukup yakin dengan bakat yang sudah pun mereka miliki ini dengan usaha dan kerajinan, mereka mampu untuk mempertajamkan lagi penulisan mereka dan seterusnya menjadi seorang penulis atau pengkarya yang berjaya di suatu masa nanti. Yang paling utama bakat yang sudah ada itu perlulah sentiasa diasah secara berterusan dengan aktiviti-aktiviti kritis, kreatif dan kecendekiawanan yang berterusan.

 

Memandangkan hanya ada 7 pemenang sahaja, ini bermakna pihak penganjur hanya mempunyai 7 karya sahaja yang berpotensi untuk diterbitkan di dalam bentuk buku sepertimana yang tertera di dalam hadiah saguhati. Tujuh karya yang ada ini tentulah tidak mencukupi untuk diterbitkan sebagai sebuah kompilasi buku tentang Bersih 2.0. Oleh kerana itu salah satu hadiah saguhati yang menawarkan karya yang menang akan dimuatkan di dalam buku terbitan SIRD tidak dapat diberikan kerana tiada penerbitan buku akan dibuat hasil daripada pertandingan ini.

 

Namun begitu jika sekiranya pihak SIRD dan Diskopi dapat mengumpulkan lebih banyak tulisan baik di dalam bentuk esei atau pun cereka tentang Bersih 2.0 daripada sumber-sumber lain yang belum terbit dan bercadang untuk menerbitkan buku kompilasi tentangnya, pemenang-pemenang hadiah saguhati ini yang karyanya dinilai sesuai, akan dihubungi terlebih dahulu sebelum karya mereka dimasukkan ke dalam buku kompilasi tersebut.

 

Setiap pemenang akan dihubungi secara peribadi oleh pihak penganjur melalui nombor telefon atau emel yang telah diberi.

 

Sekian. Terima Kasih.

 

Disediakan oleh,

Panel Hakim Diskopi dan SIRD

____________________________________________

 

Komen Tambahan: English Entries – Judges' Comment

 

The English language section of the Bersih writing competition can be characterized by three words: dearth of entries. With a grand total of 8 entries for both the fiction and non-fiction categories, as judges, we were hardly spoilt for choice. It seemed pointless to award first, second, third and consolation prizes when the number of prizes would far exceed the number of entries submitted. As such, we had little choice but to award only consolation prizes.

 

However, we were pleasantly surprised to find that the quality of the non-fiction entries greatly surpassed that of the fiction category. Three out of the four consolation prizes were awarded to the non-fiction essays because we felt they were able to critically engage with the phenomenon of Bersih 2.0 in a manner both rigorous and thoughtful.

 

We were moved by the essay "Were we ever Malaysian?"  which provocatively captures the vitriol of Malaysian youth and proves that the young are not so easily duped by the 1Malaysia propaganda machine. We were heartened to discover that logic and well-reasoned arguments are very much alive in the prose of the youth, as evidenced by the well-written and well-researched essay, "On the Legitimacy of Street Protests". And although we couldn't quite put our finger on why we liked "For Better, For Worse", this non-fiction piece did impress us with its confident style, panache and wry metaphors.

 

The only poem submitted was awarded the sole consolation prize in the fiction category. As a lengthy, meandering piece of free verse it took a few reads to soak in but we felt "The Walkers" did a commendable job of giving Bersih 2.0 a decidedly lyrical, philosophical and contrapuntal twist.

 

Despite there not being any major prizes awarded, we would like to thank all the writers who had the courage to submit their writing and we sincerely hope you will continue to hone you craft and to nurture your imagination.

 

The role of a writer is not to say what we all can say, but what we are unable to say.

Like this:

Be the first to like this post.


Juruteknik Ditemui Mati Tergantung

Posted: 10 Feb 2012 03:05 AM PST

Juruteknik ditemui mati dalam keadaan tergantung

KAPAR - Seorang Juruelektrik swasta sempat memohon maaf daripada isteri, keluarga dan rakan melalui sepucuk surat yang ditulis sendiri sebelum ditemui mati berhampiran kediamannya di Jalan Sungai Kapar Indah 6C, Taman Sungai Indah, di sini semalam.

Mangsa dikenali, Kong Ben Chung, 52, ditemui mati dalam keadaan tergantung di sebatang pokok oleh orang ramai yang melalui kawasan itu kira-kira jam 7.10 pagi.

Melalui surat yang ditemui dalam poket seluar mangsa turut menyebut, mendiang meminta isterinya melangsaikan segala hutang.

Mangsa yang disahkan mengidap kanser otak itu dipercayai bertindak sedemikian kerana mempunyai kaitan dengan masalah hidup yang dihadapi.

Ketua Polis Daerah Klang Utara, Superintendan Mohamad Shukor Sulong berkata, polis menerima maklumat kejadian daripada orang ramai sebelum sepasukan anggota bergegas ke rumah teres dua tingkat milik mangsa.

Menurutnya, sebaik tiba di lokasi kejadian, polis menemui seorang lelaki dalam keadaan tergantung pada sebatang pokok dengan menggunakan tali keselamatan elektrik.

"Siasatan lanjut mendapati mangsa sudah meninggal dunia akibat jerutan pada leher menggunakan tali keselamatan elektrik yang dipercayai milik mangsa sendiri," katanya kepada Sinar Harian.

Mohamad Shukor berkata, berdasarkan makluman daripada isteri mangsa, suaminya masih berada dalam bilik tidur kira-kira jam 3 pagi.

Bagaimanapun, dia tidak menyedari bila suaminya keluar dari bilik mereka dan menghampiri pokok di hadapan­ rumah itu.

Katanya, berdasarkan keterangan isteri mangsa, tiada sebarang salah faham berlaku antara mereka, tetapi Ben Chung dikatakan sanggup bertindak sedemikian kerana tertekan selepas disahkan menghidapi kanser otak, baru-baru ini.

"Siasatan polis terhadap mangsa juga tidak menemui sebarang unsur jenayah, kita percaya mangsa bertindak memanjat pokok di hadapan rumahnya dengan mengikat badan menggunakan tali keselamatan elektrik sebelum terjun," katanya.

Mayat mangsa di hantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) untuk bedah siasat dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut. -SH


Keputusan Pertandingan Menulis Esei dan Cereka Bersih 2.0

Posted: 10 Feb 2012 01:46 AM PST

Berikut adalah keputusan pertandingan menulis esei dan cereka Bersih 2.0 anjuran Diskopi dan SIRD:
Kategori Esei Di Dalam Bahasa Malaysia:
*Tiada Pemenang Untuk Tempat Pertama, Kedua, Ketiga dan Saguhati
Kategori Cereka Di Dalam Bahasa Malaysia:
Tiga pemenang hadiah saguhati:
Mohamed Hadi Bin Abdul Hamid
Tajuk: Menyanggah Tahyul
Amir Hamzah Akal Ali
Tajuk: Aku Datang Padamu
Asyikin Binti Abdul Barkat
Tajuk: Hanya Rakyat
*Tiada Pemenang Untuk Tempat Pertama, Kedua dan Ketiga
Kategori Esei Di Dalam Bahasa Inggeris:
Tiga Pemenang Hadiah Saguhati:
Lee Jia Hui
Tajuk: Were We Ever Malaysian?
Jonathan Yong Tienxhi
Tajuk: On the Legitimacy of Street Protests
Foong Li Mei
Tajuk:  For Better, For Worse
*Tiada Pemenang Untuk Tempat Pertama, Kedua dan Ketiga
Kategori Cereka Di Dalam Bahasa Inggeris:
 
Satu Pemenang Hadiah Saguhati:
How Han Ming
Tajuk: The Walkers
 

*Tiada Pemenang Untuk Tempat Pertama, Kedua dan Ketiga

Ulasan Panel Hakim Diskopi dan SIRD
 
Pertandingan Menulis Esei dan Cereka Bersih 2.0 yang telah dianjurkan oleh Diskopi dan SIRD adalah bertujuan untuk menggalakkan lebih ramai orang muda terlibat dan menyertai secara aktif di dalam wacana nasional secara kritis, analitikal dan kreatif. Namun begitu jumlah penyertaan daripada orang muda yang diterima baik di kategori Bahasa Malaysia mahu pun kategori Bahasa Inggeris adalah sangat kecil. Malahan jumlah hadiah yang ditawarkan adalah melebih jumlah penyertaan yang diterima.
Jumlah keseluruhan penyertaan yang diterima hanyalah 19 penyertaan berbanding dengan 24 hadiah yang ditawarkan. Daripada 19 penyertaan itu, pihak penganjur hanya menerima sebanyak 4 penyertaan untuk kategori esei Bahasa Malaysia dan 4 penyertaan untuk esei Bahasa Inggeris, manakala untuk kategori cereka Bahasa Malaysia terdapat 7 penyertaan dan untuk cereka Bahasa Inggeris pula hanya 4 penyertaan yang diterima.
Memandangkan jumlah penyertaan yang diterima sangat kecil, panel hakim tidak mempunyai banyak pilihan untuk membuat perbandingan antara satu penyertaan dengan penyertaan yang lain di dalam setiap satu kategori. Malahan dengan jumlah penyertaan yang kecil ini juga bermakna peluang untuk menghakimi karya-karya yang lebih bermutu juga menjadi sempit kerana apa yang diterima itulah yang akan dinilai. Dari penilaian yang telah dibuat panel hakim mendapati tiada karya yang boleh diangkat untuk memenangi hadiah pertama, kedua atau ketiga di dalam setiap satu kategori.
Malahan untuk kategori esei Bahasa Malaysia, panel hakim mendapati tiada satu karya pun (daripada 4 esei yang dihantar) yang layak untuk menerima sebarang hadiah. Jika panel hakim menerima lebih banyak penyertaan mungkin peluang untuk menilai karya yang lebih bermutu dan menepati standad buku terbitan mungkin lebih besar.
Kebanyakan karya yang diterima baik di dalam kategori esei mahu pun kategori cereka kurang menepati standad dan mutu yang diinginkan oleh panel hakim untuk membolehkan ia diangkat sebagai pemenang di kategori hadiah-hadiah utama. Panel hakim mendapati kebanyakan karya-karya yang dihantar tidak cukup kompleks di dalam menghuraikan fenomena Bersih 2.0 baik di dalam bentuk karya esei yang kritis mahu pun karya cereka yang kreatif. Karya esei dan cereka yang diterima ini secara umumnya hanya memberi pandangan dan melontarkan persoalan tanpa menghuraikan kenapa dan bagaimana ianya berlaku. Kekurangan di dalam menghuraikan persoalan kenapa dan mengapa di dalam tingkat wacana yang lebih rumit, kompleks dan rinci itu meletakkan karya-karya ini sukar untuk diberi tempat sebagai pemenang kategori hadiah utama.
Begitu juga tema-tema yang diangkat baik di dalam esei mahu pun cereka tidak menampakkan keunikan dan kelainan daripada tulisan-tulisan mengenai Bersih 2.0 yang banyak tertuang di ruang-ruang yang terdapat di dunia internet. Contohnya tiada seorang pun daripada peserta yang menulis sama ada di dalam bentuk esei atau cereka tentang hubungan yang rumit dan kompleks antara negara, masyarakat dan monarki di dalam menanggapi fenomena Bersih 2.0 ini. Begitu juga tema-tema unik dan sedikit lain contohnya seperti hubungan gender di dalam Bersih 2.0, agama dan peranannya di dalam Bersih 2.0, analisis kelas sosial di dalam Bersih 2.0, sejarah tradisi melawan tempatan dan hubung-kaitnya dengan Bersih 2.0, etnisiti dan Bersih 2.0 dan pelbagai tema-tema lain yang sedikit berbeza daripada lambakan tulisan-tulisan tentang Bersih 2.0 yang boleh diperolehi di internet.
Walau pun terdapat beberapa peserta yang cuba mengangkat beberapa tema yang dinyatakan di atas tetapi secara umumnya pengungkapan yang dilakukan umumnya hanyalah di tingkat permukaan tanpa menggali dengan lebih dalam khususnya di dalam memberi huraian yang lebih kompleks samada di dalam bentuk esei kritis mahu pun cereka kreatif. Oleh kerana kekurangan-kekurangan itu, panel hakim sepakat memutuskan untuk tidak memberikan sebarang hadiah untuk kategori esei Bahasa Malaysia dan hanya hadiah saguhati buat kategori cereka Bahasa Malaysia dan juga esei serta cereka Bahasa Inggeris.
Walau pun karya-karya yang diterima tidak berada di tahap yang membolehkan ia mengisi ruang untuk hadiah-hadiah utama tetapi memandangkan ramai daripada pengkaryanya masih muda (majoriti berumur bawah 25 tahun) panel hakim berpandangan mereka ini mempunyai potensi yang besar untuk maju ke hadapan menjadi penulis yang disegani jika kebolehan dan bakat menulis yang mereka tunjukkan ini disertai dengan pembacaan yang lebih meluas, diskusi dan perbahasan ilmiah yang lebih mendalam serta praktis menulis yang lebih kerap.
Panel hakim cukup yakin dengan bakat yang sudah pun mereka miliki ini dengan usaha dan kerajinan, mereka mampu untuk mempertajamkan lagi penulisan mereka dan seterusnya menjadi seorang penulis atau pengkarya yang berjaya di suatu masa nanti. Yang paling utama bakat yang sudah ada itu perlulah sentiasa diasah secara berterusan dengan aktiviti-aktiviti kritis, kreatif dan kecendekiawanan yang berterusan.
Memandangkan hanya ada 7 pemenang sahaja, ini bermakna pihak penganjur hanya mempunyai 7 karya sahaja yang berpotensi untuk diterbitkan di dalam bentuk buku sepertimana yang tertera di dalam hadiah saguhati. Tujuh karya yang ada ini tentulah tidak mencukupi untuk diterbitkan sebagai sebuah kompilasi buku tentang Bersih 2.0. Oleh kerana itu salah satu hadiah saguhati yang menawarkan karya yang menang akan dimuatkan di dalam buku terbitan SIRD tidak dapat diberikan kerana tiada penerbitan buku akan dibuat hasil daripada pertandingan ini.
Namun begitu jika sekiranya pihak SIRD dan Diskopi dapat mengumpulkan lebih banyak tulisan baik di dalam bentuk esei atau pun cereka tentang Bersih 2.0 daripada sumber-sumber lain yang belum terbit dan bercadang untuk menerbitkan buku kompilasi tentangnya, pemenang-pemenang hadiah saguhati ini yang karyanya dinilai sesuai, akan dihubungi terlebih dahulu sebelum karya mereka dimasukkan ke dalam buku kompilasi tersebut.
Setiap pemenang akan dihubungi secara peribadi oleh pihak penganjur melalui nombor telefon atau emel yang telah diberi.
Sekian. Terima Kasih.
Disediakan oleh,
Panel Hakim Diskopi dan SIRD
____________________________________________
Komen Tambahan: English Entries – Judges' Comment
The English language section of the Bersih writing competition can be characterized by three words: dearth of entries. With a grand total of 8 entries for both the fiction and non-fiction categories, as judges, we were hardly spoilt for choice. It seemed pointless to award first, second, third and consolation prizes when the number of prizes would far exceed the number of entries submitted. As such, we had little choice but to award only consolation prizes.
However, we were pleasantly surprised to find that the quality of the non-fiction entries greatly surpassed that of the fiction category. Three out of the four consolation prizes were awarded to the non-fiction essays because we felt they were able to critically engage with the phenomenon of Bersih 2.0 in a manner both rigorous and thoughtful.
We were moved by the essay "Were we ever Malaysian?"  which provocatively captures the vitriol of Malaysian youth and proves that the young are not so easily duped by the 1Malaysia propaganda machine. We were heartened to discover that logic and well-reasoned arguments are very much alive in the prose of the youth, as evidenced by the well-written and well-researched essay, "On the Legitimacy of Street Protests". And although we couldn't quite put our finger on why we liked "For Better, For Worse", this non-fiction piece did impress us with its confident style, panache and wry metaphors.
The only poem submitted was awarded the sole consolation prize in the fiction category. As a lengthy, meandering piece of free verse it took a few reads to soak in but we felt "The Walkers" did a commendable job of giving Bersih 2.0 a decidedly lyrical, philosophical and contrapuntal twist.
Despite there not being any major prizes awarded, we would like to thank all the writers who had the courage to submit their writing and we sincerely hope you will continue to hone you craft and to nurture your imagination.
The role of a writer is not to say what we all can say, but what we are unable to say.

~ Anaïs Nin

Like this:

Be the first to like this post.


Catching Stray Dogs Humanely

Posted: 10 Feb 2012 01:43 AM PST

Catching stray dogs in a humane way





G Vinod |






February 10, 2012







A private dog catcher says local council dog catching teams can nab strays without hurting them.
PETALING
JAYA: For years, local councils and their dog catching teams have been


Tony: Is NFCorp CEO Izmir lying through his teeth?

Posted: 10 Feb 2012 01:44 AM PST

Is National Feedlot Centre (NFC) Chief Executive Officer Wan Shahinur Izmir lying through his teeth when he claimed that the RM250 million loan could be used as it please including purchasing 3 multi-million ringgit luxury condominium units in Singapore?
Tony Pua
I am completely shocked to read that National Feedlot Centre (NFC) Chief Executive Officer Wan Shahinur Izmir making the claim that the NFC "had the right to use the RM250 million government loan as it deemed fit" as long as it repaid the interest.
"The issue of NFC managing its loan monies amounting to RM250 million is the company's responsibility to administer and utilise... NFC retains the prerogative to invest the funds in the best interests of the company," Izmir said.
The CEO of NFC, who is also the son of Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, responded as such to additional exposes that the NFC loan has been used to purchase 2 new luxury condominium units in Singapore worth RM17 million each under the name of Datuk Seri Mohamed Salleh Ismail, who is the chairman of NFC as well as Shahrizat's husband. These purchases were on top of another luxury condominium in Singapore, 2 luxury units in Bangsar as well as a piece of land in Putrajaya.
However during our Public Accounts Committee meeting on the NFC scandal on 23 November 2012, the senior Ministry of Finance (MoF) official was very specific in saying that the loan cannot be used for purpose other than that specified, and there was definitely no provision for the loan to be used for property "investment".
The senior MoF officer even explained that the purpose for each drawdown must be clearly stated. When further queried, the officer confirmed that the MoF who provided the RM250 million loan facility had never received an application to purchase propety.
Therefore if the senior MoF official was telling the truth when testifying with the PAC, then Wan Shahinur Izmir must be lying through his teeth to defend the indefensible.
During the meeting, the PAC has specifically requested for documents relating to the NFC scandal be presented to the committee for review and verification. These documents included the loan agreement, the schedule, terms and conditions of loan drawdown by MoF, financial reports of the NFC as well as other relevant documents.
It was decided during the meeting that the next meeting shall be held at the soonest possible time in January to ensure that the PAC is able to get to the bottom of the scandal.
It is unfortunate that no meeting has yet been called by the PAC chairman to date on this matter, as well as on another matter - the 1MDB projects - to date. We hope that the matters will not be delayed further as the rakyat deserves to know the truth, and nothing but the truth as soon as possible especially on these projects which have scandalised the nation.
(Source)


Visit To Kek Lok Si Temple & Pagoda

Posted: 10 Feb 2012 01:28 AM PST

Visit To Kek Lok Si Temple & Pagoda

Visit To Kek Lok Si Temple & Pagoda – Last night I went to the super famous temple in Penang – Kek Lok Si Temple at Air Itam with a some friends. It'd been quite some times I didn't go to Kek Lok Si Temple. During the Chinese New Year, Kek Lok Si Temple will turn on all the decoration lighting decoration. It's very beautiful during this festival.

My visit was not perfect because the Kuan Yin Pagoda Temple was not on, as the lighting decoration at that part of the temple is turned off after the 15th day of Chinese New Year. However, the Kek Lok Si Temple is still pretty afterall. It's not really a photography trip to the temple for me because I've already did a serious photography session at Kek Lok Si two years back.

Nevertheless, I still brought my camera along, Canon 60D mounted with Sigma 30mm f1.4 to shoot, it's never be bored shooting around at Kek Lok Si. Photography is fun! This time, I take photos of lanterns hanging on the ceiling more. And with a fixed prime lens, it challenged me a bit but luckily 30mm was wide enough to do most of the photography.

For the first time, I went to the pagoda area of Kek Lok Si Temple, I have not been there before on my previous visits. One need to pay an entrance of RM2/person to get there and it's another beautifully decorated garden at Kek Lok Si Temple. You can also climb to the top of the pagoda to get a magnificent view of Penang too! Super awesome!

Untitled

Untitled


Yeah, Penang is pretty right? So do Kek Lok Si Temple too. =) Happy Friday everyone!


My Views On Sibu Tourism Industry

Posted: 10 Feb 2012 01:06 AM PST



I expressed my views on the publicity of the tourist spots in Sibu. The news item came out on Chu Yi in See Hua Daily News.


No comments: