Tuesday, February 7, 2012

[Bergambar] Kereta Siapa Yang Rempuh Gerai, Kereta Polis Atau Kereta Suspek?

[Bergambar] Kereta Siapa Yang Rempuh Gerai, Kereta Polis Atau Kereta Suspek?


[Bergambar] Kereta Siapa Yang Rempuh Gerai, Kereta Polis Atau Kereta Suspek?

Posted: 07 Feb 2012 09:54 AM PST

Polis yang rempuh gerai atau suspect yang rempuh gerai neh? - UPDATED!

Ini bukan posting nak kutuk polis. Jangan salah faham. Kita faham tugas polis. Dan kita juga faham bahawa polis ialah manusia biasa yang tidak lepas daripada kesilapan dan kesalahan. Kadang2 bila mengejar suspect, kita boleh terbabas sehingga terlanggar harta benda orang awam. Bukan isu pun. Orang awam faham dan kami rakyat malaysia juga faham.

Cuma yang buat kita tak faham ialah penyelewengan maklumat. Itu jek. Kenapa ye apa yang tersebar di facebook berbeza dengan apa yang tersebar di akhbar. Siapa puncanya? Polis yang bagi info salah kepada wartawan ataupun wartawan yang tersalah tulis?

Lihat bawah neh ;


Kisah yang tersiar di hm pula ialah seperti berikut ;

Rempuh gerai lari dari polis

PUCHONG: Tindakan dua lelaki yang menaiki sebuah kereta melarikan diri daripada pemeriksaan polis mengundang padah apabila kenderaan itu merempuh sebuah gerai makan menyebabkan dua wanita di dalam premis berkenaan cedera.

Bagaimanapun, dalam kejadian di Seksyen 5, Taman Kinrara di sini, jam 7 malam tadi itu, seorang daripada suspek terbabit ditahan.

Dalam kejadian itu polis yang melakukan rondaan cegah jenayah menahan sebuah Proton Perdana dinaiki dua lelaki berusia 30-an di Seksyen 5, Taman Kinrara, di sini.

Menurut sumber, dalam pemeriksaan berkenaan mereka memberikan kerjasama dengan menyerahkan kad pengenalan untuk diperiksa sebelum kad pengenalan itu dipulangkan.

"Ketika anggota polis ingin melakukan pemeriksaan terhadap penumpang pula, pemandu kereta terbabit memecut kenderaannya ke Bandar Puchong.

"Kereta itu melakukan pusingan U di Bukit Jalil sebelum berpatah balik ke Taman Kinrara," katanya ketika dihubungi di sini ,semalam.

Sumber itu berkata, ketika tiba di Jalan 5/8 di Taman Kinrara, kereta suspek yang dipandu laju gagal dikawal lalu merempuh sebuah gerai makan di tepi jalan.

"Seorang suspek berusia 30-an ditahan polis manakala rakannya melarikan diri. Akibat rempuhan itu, dua wanita yang masing-masing peniaga dan pelanggan mengalami kecederaan," katanya.

Ketua Polis Daerah Serdang, Superintendan Abd Razak Elias, ketika dihubungi mengesahkan kejadian.

Sementara itu, saksi, Norizan Baharom, 39, berkata dia dikejutkan dengan kehadiran seorang lelaki di bahagian belakang rumahnya sambil mengacukan pisau dan merayu jangan menjerit kerana dia diburu polis.

Bagaimanapun, dia yang terkejut menjerit meminta tolong sebelum lelaki itu melarikan diri.

Katanya, sebaik saja penjenayah itu melarikan diri, dia menghubungi suaminya.

"Saya sangat takut dengan kejadian yang berlaku petang tadi (semalam). Saya risaukan keselamatan anak-anak apabila melihat lelaki terbabit memegang pisau," katanya.


Ini penaakulan aku. Boleh terima dan boleh juga tidak terima.

1. Jika kenderaan suspect yang merempuh gerai sudah tentu gambar kereta suspect yang berada di dalam akhbar metro. Ini disebabkan selepas merempuh gerai, suspect keluar dari kereta dan melarikan diri [lihat berita penuh].

2. Jadi kenapa metro hanya paparkan gambar kereta polis? Takan polis alihkan kereta suspect sebelum mengambil gambar di lokasi kejadian? Gambar di lokasi kejadian ialah bukti kes. Ini prosuder biasa bagi siasatan polis.

3. Point baru masuk hasil penaakulan sahabat fb. Rupanya dalam gambar kedua, kereta polis ada tersembul keluar airbag nya. Kenapa ye? Hahaha..

4. Jika benar polis yang ter-rempuh gerai orang awam, rasanya tidak perlu menyeleweng maklumat tersebut. Kita rakyat malaysia sangat matang dan bijak menganalisis satu2 isu ikut topic. Kita tidak akan marah dan menyangka yang bukan2 pada polis. Kita faham tugas mereka menahan penjenayah.

5. Cuma bila maklumat2 seperti ini disorokkan dan bila kita dapat tahu, akan timbul persepsi macam2. Ini sebenarnya lebih teruk kesannya berbanding menceritakan kisah asal ikut kronologi sebenarnya. Yang lebih baik adalah berterus terang sahaja. Kita sangat2 faham tugas polis.

Jangan sampai orang hilang kepercayaan terhadap polis. Apatah lagi mangsa2 dalam kes neh masih hidup. Mungkin mereka tutup mulut depan media tetapi siapa boleh jamin mereka tutup mulut di hadapan rakan2 dan sedara terdekat kan?

Aku bukan nya apa. Aku tak kesah larh kalau polis dah terlanggar gerai ke apa. Aku percaya orang awam boleh tuntut gantirugi dari balai polis atas kejadian yang berlaku neh. Cuma aku tak berapa gemar kisah asal ditutup atas alasan2 yang tak logik. Aku tak nampak kesan negatif kalau sungguh pun polis ter rempuh gerai tue berbanding kesan negatif andai orang tahu bahawa kisah sebenar telah di spin.

Bagi aku, menipu dan terkantoi lebih teruk berbanding bercakap benar. Itu je. Tapi kisah sebenarnya masih polis, orang yang terlibat, dan orang yang menyaksikan kejadian itu sahaja yang tahu. Aku sekadar buat penaakulan bukan nya tuduhan ataupun meletakkan kesimpulan. Harap maklum. Bai. -

UPDATED ;

Ini ada gambar di lokasi kejadian. Kalau nak nafikan lagi selepas neh taktahu lah nak cakap apa lagi. Hahaha.. -sozcyili.blogspot.com












English Premier League Kavadi

Posted: 07 Feb 2012 06:54 AM PST



Thaipusam is for Buddhist or Hindus?

Posted: 07 Feb 2012 06:50 AM PST

Thaipusam (Tamil: தைப்பூசம், Taippūcam ?) is a Hindu festival celebrated mostly by the Tamil community on the full moon in the Tamil month of Thai (January/February). It is celebrated not only in countries where the Tamil community constitutes a majority, but also in countries where Tamil communities are smaller, such as Mauritius[1], Singapore[2] and Malaysia.[3] The word Thaipusam is derived from the month name Thai and Pusam, which refers to a star that is at its highest point during the festival. The festival commemorates the occasion when Parvati gave Murugan a vel "spear" so he could vanquish the evil demon Soorapadam. There is a misconception among people that Thaipusam marks Murugan's birthday; however, it is believed that Vaikhasi Vishakam, which falls in the Vaikhasi month (May/June), is Murugan's birthday. says wikipedia. Peace


The Evergreen Tree

Posted: 07 Feb 2012 06:03 AM PST

Winter was coming, and the birds had flown far to the south, where the air was warm and they could find berries to eat. One little bird had broken its wing and could not fly with the others. It was alone in the cold world of frost and snow. The forest looked warm, and it made its way to the trees as well as it could, to ask for help.

First it came to a birch tree. "Beautiful birch tree," it said, "my wing is broken, and my friends have flown away. May I live among your branches till they come back to me?"

"No, indeed," answered the birch tree, drawing her fair green leaves away. "We of the great forest have our own birds to help. I can do nothing for you."

"The birch is not very strong," said the little bird to itself, "and it might be that she could not hold me easily. I will ask the oak." So the bird said, "Great oak tree, you are so strong, will you not let me live on your boughs till my friends come back in the springtime?"

"In the springtime!" cried the oak. "That is a long way off. How do I know what you might do in all that time? Birds are always looking for something to eat, and you might even eat up some of my acorns."

"It may be that the willow will be kind to me," thought the bird, and it said, "Gentle willow, my wing is broken, and I could not fly to the south with the other birds. May I live on your branches till the springtime?"

The willow did not look gentle then, for she drew herself up proudly and said, "Indeed, I do not know you, and we willows never talk to people whom we do not know. Very likely there are trees somewhere that will take in strange birds. Leave me at once."

The poor little bird did not know what to do. Its wing was not yet strong, but it began to fly away as well as it could. Before it had gone far a voice was heard. "Little bird," it said, "where are you going?"

"Indeed, I do not know," answered the bird sadly. "I am very cold."

"Come right here, then," said the friendly spruce tree, for it was her voice that had called.

"You shall live on my warmest branch all winter if you choose."

"Will you really let me?" asked the little bird eagerly.

"Indeed, I will," answered the kind-hearted spruce tree. "If your friends have flown away, it is time for the trees to help you. Here is the branch where my leaves are thickest and softest."

"My branches are not very thick," said the friendly pine tree, "but I am big and strong, and I can keep the North Wind from you and the spruce."

"I can help, too," said a little juniper tree. "I can give you berries all winter long, and every bird knows that juniper berries are good."

So the spruce gave the lonely little bird a home; the pine kept the cold North Wind away from it; and the juniper gave it berries to eat. The other trees looked on and talked together wisely.

"I would not have strange birds on my boughs," said the birch.

"I shall not give my acorns away for any one," said the oak.

"I never have anything to do with strangers," said the willow, and the three trees drew their leaves closely about them.

In the morning all those shining, green leaves lay on the ground, for a cold North Wind had come in the night, and every leaf that it touched fell from the tree.

"May I touch every leaf in the forest?" asked the wind in its frolic.

"No," said the Frost King. "The trees that have been kind to the little bird with the broken wing may keep their leaves."

This is why the leaves of the spruce, the pine, and the juniper are always green. :) :)

Author - Florence Holbrook


Padah Menipu Ibu, Gadis Dirogol 4 lelaki

Posted: 07 Feb 2012 07:55 AM PST

Gadis tipu ibu kena rogol

ARAU: Padah menipu ibu sendiri semata-mata untuk keluar bersama teman lelaki, seorang remaja perempuan berusia 14 tahun diperlakukan seperti hamba seks apabila dirogol sekurang-kurangnya empat kali oleh empat lelaki berbeza dalam tempoh lima jam, minggu lalu. Illustrasi hiasan

Kejadian itu berlaku ketika mangsa dikatakan dibawa teman lelakinya yang berusia 17 tahun ke sebuah pondok di kawasan sawah padi di Ngulang dekat sini, kira-kira jam 8 malam, 30 Januari lalu, sebelum merogolnya.

Selepas dirogol teman lelakinya, mangsa dikatakan dipaksa melayan nafsu tiga lagi suspek lain yang juga rakan kepada teman lelakinya sepanjang kira-kira lima jam berada di pondok berkenaan.

Ketua Polis Daerah Arau, Superintendan Mohd Nadzri Hussain, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu susulan laporan polis dibuat mangsa pada pagi 31 Januari lalu.

Mengulas kes itu, beliau berkata, sebelum kejadian mangsa dikatakan memaklumkan kepada ibunya untuk ke pasar malam berdekatan rumah, sebelum melencong ke tempat lain bersama teman lelakinya.

"Mangsa kemudian dibawa suspek ke sebuah pondok di Ngulang, sebelum dirogol. Sesudah itu, mangsa diserahkan pula kepada tiga yang lain yang turut merogolnya.

"Sebaik selesai, suspek menghantar mangsa ke kawasan rumahnya di Taman Firdaus, dekat Kangar, sebelum laporan dibuat di Balai Polis Arau berhubung kejadian itu.

"Hasil laporan itu, polis menahan empat lelaki berusia 17 hingga 22 tahun, Khamis lalu, termasuk teman lelaki mangsa untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan," katanya.

Sementara itu, Mohd Nadzri berkata, sepanjang tempoh tiga hari bermula 31 Januari lalu, empat kes rogol dilaporkan berlaku di daerah ini, dengan tiga daripada mangsanya adalah gadis bawah umur.

"Susulan itu, kita turut menahan tujuh lelaki untuk membantu siasatan dengan majoriti kes dikenal pasti berpunca daripada perkenalan melalui Facebook," katanya. -BH


Pelajar Berkebolehan Berbahasa Korea Selepas Koma Berkaitan Para Sedar, (Bukan Jin)

Posted: 07 Feb 2012 05:31 AM PST

Kebolehan Noraini ada hubung kait para sedar

KUALA TERENGGANU – Kebolehan seorang pelajar, Noraini Ismail, 17 bertutur dalam pelbagai bahasa setelah terlibat kemalangan jalan raya berkemungkinan ada hubung kait dengan pengalaman para sedar dilaluinya.

Ketua Pusat Kaunseling dan Kerjaya, Pejabat Hal Ehwal Pelajar & Alumni, Universiti Malaysia Terengganu, Profesor Madya Dr Ruhani Mat Min (gambar bawah) berkata, perkara sebegini mungkin berlaku di negara kita namun ia tidak dilaporkan secara formal.

Bagaimanapun katanya, jika dilihat daripada perspektif psikologi dan kaunseling ia melibatkan emosi seseorang itu yang teruja ataupun timbul keseronokan pada sesuatu perkara melalui pengalaman secara tidak formal.

"Pengalaman secara tidak formal ini boleh diperoleh melalui pembacaan, menonton televisyen dan sebagainya. Tambahan pula sekarang setiap petang kita disajikan dengan rancangan drama Korea dan Mandarin yang menarik.

"Namun apa yang berlaku kepada pelajar ini (Noraini) ada kaitannya dengan pe-ngalaman para sedarnya dan ia perlu dilihat dari sudut positif berhubung kebolehannya bertutur dalam bahasa Korea serta Mandarin yang diperoleh tanpa pembelajaran secara formal," katanya ketika ditemui pada Program Pengenalan UMT di sini, semalam.

Sinar Harian semalam melaporkan kejadian pelik yang menimpa seorang pelajar, Noraini Ismail dari SMK Nasiruddin Shah, Alor Lintang, Besut apabila dengan tiba-tiba pelajar itu boleh bertutur dalam bahasa Korea dan Mandarin selepas dia terlibat dalam kemalangan jalan raya 13 Januari lalu.

Namun bapanya, Ismail Salleh, 46 tertekan dengan masalah dihadapi anaknya itu kerana hampir setiap hari dia terpaksa membawa Noraini ke hospital untuk mendapatkan suntikan setelah diserang sakit kepala kesan daripada kemalangan itu.

Sementara itu, Dr Ruhani berkata, apa yang berlaku kepada pelajar itu juga melibatkan potensi diri yang seharusnya dikembangkan supaya kebolehannya itu dapat dimanfaatkan dan tidak hilang begitu sahaja.

"Bagaimanapun hanya bidang perubatan yang boleh menghuraikan dengan terperinci perkara ini, namun dari sudut psikologi ia ada bersangkut paut dengan pengalaman para sedar terutamanya melibatkan emosi ketika kejadian berlaku.

"Sekiranya pihak keluarga pelajar ini inginkan kepastian sama ada penguasaan pertuturan kedua-dua bahasa itu mengikut struktur bahasa yang betul, mereka boleh menghubungi UMT kerana kita mempunyai tenaga pengajar dalam bidang bahasa," katanya.

Laporan sebelum ini
klik untuk baca






Angkara RM100 Palsu Yang Dibayar Penumpang, Pemandu Teksi Hampir Bergaduh

Posted: 07 Feb 2012 03:48 AM PST

Nyaris dibelasah tukar RM100

PETALING JAYA: Seorang pemandu teksi nyaris dibelasah pemandu teksi lain gara-gara disangka cuba menipu dengan memberi wang palsu RM100 sebagai duit tukar dalam kejadian berhampiran Masjid Putra, Putrajaya, malam kelmarin.

Menceritakan semula detik yang mencetuskan salah faham itu, Mohd Fairus Ahmad Jahari, 34, berkata dia memperoleh duit palsu RM100 itu daripada tiga penumpang warga Bangladesh berusia 30-an ketika mengambil mereka di stesen transit aliran ringan (LRT) Kelana Jaya, jam 9.30 malam.

Menurutnya, penumpang terbabit meminta untuk dihantar ke Putrajaya dan diturunkan di kawasan masjid berkenaan sebelum menyerahkan wang palsu itu sebagai tambang.

"Saya mengenakan tambang RM42 dan penumpang terbabit menyerahkan sekeping not RM100. Memandangkan saya tidak cukup duit kecil untuk memulangkan baki tambang lalu saya menukar duit RM100 itu dengan pemandu teksi lain.

"Ketika mahu beredar selepas menyerahkan baki tambang kepada penumpang terbabit, tiba-tiba pemandu teksi yang saya temui untuk menukar wang itu menghalang teksi saya sebelum keluar dari kenderaannya dalam keadaan marah," katanya.

Katanya, pemandu teksi terbabit menuduhnya cuba menipu dengan memberi wang palsu dan menahannya bersama empat rakan lain serta hampir memukulnya
.

"Berdebar jantung saya apabila dikepung dan dituduh cuba menipu mereka. Bagaimanapun, mereka memahami keadaan sebenar selepas saya menjelaskan memperoleh duit itu daripada penumpang," katanya.

Mohd Fairus berkata, dia dan kumpulan pemandu teksi terbabit berpakat mencari tiga penumpang yang menggunakan duit palsu itu dan menemui mereka dalam kawasan masjid berkenaan.

"Kami mengejar tiga penumpang itu, namun hanya memberkas seorang daripada mereka manakala dua lagi melarikan diri.

"Lelaki terbabit diserahkan kepada anggota peronda polis sebelum dibawa ke Balai Polis Putrajaya, Presint 7, untuk tindakan lanjut," katanya.

Katanya, dia sudah banyak kali ditipu penumpang yang membayar tambang menggunakan wang palsu, namun ini kejadian kali pertama diberi not palsu RM100.

"Saya banyak kali tertipu dengan wang kertas palsu terutama not RM10 dan RM50. Mereka sangat licik apabila cepat-cepat beredar selepas menerima baki tambang sehingga sukar untuk dikesan.

"Penumpang bayar guna duit palsu yang kita tidak boleh gunakan untuk apa-apa. Sedangkan dia dapat baki dari wang tulen," katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Putrajaya, Superintendan Mak Pak Chuai, ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan kejadian berkenaan dan katanya suspek kini direman seminggu bagi membantu siasatan.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 489C Kanun Keseksaan kerana memiliki dan menggunakan wang palsu dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda.


Dont be 'busy body'

Posted: 07 Feb 2012 02:26 AM PST

To Umno, MCA, MIC, Gerakan and other BN components, better stop being a 'busy body' to Pakatan Rakyat. We must, from now on, concentrate on efforts to woo voters for the next general election.

No need to play supporting actors to DAP, PAS and PKR. We should know by now that whatever differences that occur between them are just part of their mind game and drama to gain publicity and sympathy from Malaysians.

So, its best attending to our domestic problems first rather than meddling with theirs. BN leaders must stay focus in steering their respective parties to stay clear of post-1998 national poll disaster. Stop making too many statements on Hassan Ali, Anwar, Hadi, Guan Eng and others.

Don't you know that they simply dramatised their 'bad relations on hudud' to give the implication that there is a big split in the Opposition? Can we buy that?

Don't walk straight into their political trap. I remember posting about 'Just Ignore Anwar' when Sodomy II erupted two years ago. However, its an Umno 'tradition' that when the Prime Minister speaks or comments, the rest - ministers, deputy ministers, MPs and even Umno branch heads will also join him, feeling awkward if they fail to verbally bash up Anwar.

And then, came various and 'stupid' statements from some of them. Some statements even mocked Anwar as being the 'dumbest' person on earth. Are we underestimating him after what PR had achieved in PRU12?

Consider this. If Anwar is such a bloody fool, no ulama, Islamic scholars and professionals would join him. But the fact that he gains support from many foreign leaders and organisation, including scholars of al-Azhar University, makes him somebody 'special'. Think about it!

Latest, Hadi Awang's decision not to contest or to take up only one of his two seats in the next national poll.

We could have left the issue to PAS and PKR. No point throwing a challenge to DAP to leave Pakatan Rakyat or severe its ties with PAS, or vice versa. They know each others very well enough to disregard their inter-relations.

They are never at odds over hudud. DAP will not be bothered to understand hudud. Their top priority is to see PR takes over Putrajaya. Differences can be settled after that.

Don't tell me Anwar, Kit Siang, Karpal, Nik Aziz, Hadi, Mat Sabu and others are still strangers to us, for us to ignore their cunning act?

So, its proper for only a few top BN leaders to comment. Others should keep their mouth shut. But even so, I've heard top leaders making 'uncalled' statements about the Opposition, especially in Hassan Ali case.

I believe its time to leave the guns and ammo to the BN's 'unit media baru'. Some of them are much better with the kill.

The bloggers and the new media are your frontliners now. The leaders - as our commanders - should strategise plans to keep the fort intact!


[Bergambar] Sultan Kelantan Ziarah Keluarga Mangsa Lemas

Posted: 07 Feb 2012 02:17 AM PST

Bachok – Keluarga dua beradik mangsa lemas di Kampung Tualang Salak dekat sini terharu atas keprihatinan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V yang mencemar duli menziarah mereka petang kelmarin.

Gambar: Keluarga dua beradik mangsa lemas 23 November lalu terharu atas keprihatinan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V yang sudi mencemar duli ke kediaman mereka.

Baginda yang tiba di kediaman nenek mangsa, Saudah Mat Yaakob, 63, disambut Ketua Jajahan Bachok, Zulkifli Abdul Rahman; Timbalan Ketua UMNO Bahagian Bachok, Datuk Dr. Ilias Husain dan beberapa pegawai kerajaan lain.

Bapa mangsa, Ruslan Ab. Ghani, 46, berkata, dia amat berbesar hati apabila diberitahu bahawa Sultan Kelantan akan mencemar duli ke rumahnya dua hari lalu.

"Kami menjunjung kasih di atas kunjungan baginda serta menghulurkan sumbangan untuk keluarga kami. Baginda sememangnya prihatin dengan nasib rakyat," katanya ketika ditemui di sini kelmarin. -kosmo

sumber foto: pelbagai/terima kasih kepada pemilik-pemiliknya








Berita berkaitan


Dua beradik lemas


SAYU...Roslan (kanan) tidak dapat menahan kesedihan selepas dua anaknya lemas di sebuah tali air, semalam.

BACHOK: Banjir di negeri ini meragut nyawa dua beradik berusia 10 dan 14 tahun semalam, manakala seorang pelajar tingkatan tiga dikhuatiri menjadi korban ketiga dalam dua kejadian lemas berasingan.

Dalam kejadian di Kampung Tualang Salak, Jelawat, dekat sini, jam 2 petang, Ahmad Fathi Asyraf Roslan, 14, dan adiknya, Mohd Arif Hukmi, 10, lemas ketika mandi dalam tali air.

Sebelum kejadian jam 2 petang itu, dua beradik berkenaan dikatakan keluar dari rumah menuju kawasan tali air untuk bermain banjir bersama sepupu mereka, Azhar Fakri, 13, yang terselamat.

Bapa mangsa, Roslan Abd Ghani, 46, berkata, dia tidak tahu anaknya itu keluar rumah dan mandi di tali air berkenaan.

Katanya, dia terkejut apabila dimaklumkan kejadian itu oleh penduduk kampung sebelum bergegas ke tempat kejadian.

"Seingat saya, selepas solat Zuhur, dua anak saya itu sudah tiada di rumah sehingga saya diberitahu mereka lemas," katanya sebak.

Sementara itu, Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Bachok, Nordin Zakaria berkata, pihaknya menerima panggilan jam 2.30 petang sebelum bergegas ke tempat kejadian.

Menurutnya, operasi mencari mangsa dilakukan dengan kekuatan 10 anggota termasuk lima anggota Unit Skuba.

"Hasil usaha mencari, kami menemui mayat mangsa pertama, Ahmad Fathi pada jam 4.32 petang diikuti mayat adiknya, lima minit kemudian. "Mereka ditemui pada kedalaman dua meter dari permukaan air," katanya.

Menurutnya, kedua-dua mayat mangsa ditemui 90 meter dari tempat kejadian sebelum dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) Kota Bharu untuk dibedah siasat.

Sementara itu dalam kejadian berasingan, Raihan Haslan, 15, dihanyutkan air ketika mandi tali air di Lemal, di Pasir Mas kira-kira jam 6 petang semalam dan masih belum ditemui sehingga jam 8 malam tadi. Sebelum kejadian, mangsa dikatakan menyelamatkan Mohd Ali Zulkarnain Mohd Shafri, 14, sebelum tenggelam dan dihanyutkan arus.

Ibu saudara Raihan, Haslina Hassan, 42, berkata, dia pasrah mengenangkan tragedi menimpa anak saudaranya itu dan berdoa semoga jasadnya segera ditemui.

"Kali terakhir menemuinya di rumah ketika Aidiladha lalu. Tiada sebarang perubahan pada dirinya kerana dia hanya bersikap seperti biasa. Tak sangka pula berlaku tragedi ini," katanya.

Sementara itu, jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Rantau Panjang berkata, pihaknya menerima panggilan jam 6.30 petang sebelum terpaksa menghentikan operasi mencari dan menyelamat jam 7 malam berikutan keadaan gelap. -hm [24/11/2011]



Staff Annual Party-Part 3

Posted: 06 Feb 2012 11:21 PM PST





Our MD Michael Wee was invited to address the staff party. His speech was the highlight of the evening.

In his usual style, he gave due recognition to the hard work of the staff members in 2011. "Your efforts drove the company to growth," he said.

Reminding the staff of the uncertainties and competitiveness ahead, Mr. Wee urged everybody to be creative and innovative in order for the company to stay competitive in the induastries.

Michael Wee has a strong point here. We really can't afford to be too business-as-usual!

The two MCs stood in full attention to MD's speech.


Kenyataan Media Bersama Nurul Izzah Anwar, Tony Pua dan Dr. Dzulkifly-Debat Raja Nong Chik

Posted: 06 Feb 2012 09:48 PM PST

Kenyataan Bersama oleh Nurul Izzah Anwar, Naib Presiden KEADILAN dan Ahli

Parlimen Lembah Pantai; Tony Pua, Setiausaha Publisiti DAP Pusat dan Ahli

Parlimen Petaling Jaya Utara; dan Dr. Dzulkefly Ahmad, Ahli Majlis

Pimpinan PAS Pusat dan Ahli Parlimen Kuala Selangor

 

Selasa, 7 Februari 2012, Kuala Lumpur

UNTUK EDARAN SEGERA

 

——————————————————————-

Ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat menerima jemputan cabaran debat 'satu-lawan-satu' dengan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar pada bila-bila masa dalam suasana yang adil dan telus

Kami merujuk kepada laporan The Malay Mail semalam yang menyiarkan cabaran Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin kepada salah seorang daripada kami dalam debat tentang penggunaan wang Kumpulan Wang Skim Pekerja bagi membiayai pinjaman pemilikan unit-unit perumahan PPR.

Raja Nong Chik berkata, "golongan miskin ini tidak mungkin mendapat perumahan tanpa bantuan. Adakah mereka (ahli-ahli parlimen PR) merasakan golongan ini tidak layak mendapat perumahan?." Beliau juga menambah cabaran kepada kami untuk berdebat dalam sesi debat "satu-lawan-satu" di hadapan semua penduduk PPR terbabit."

Pertama sekali, kami sudah berkali-kali menyatakan pendirian Pakatan Rakyat yang mendukung sepenuhnya objektif mulia bagi menyediakan perumahan mampu milik untuk warga miskin bandar seluruh Negara. Pun begitu, matlamat ini -iaitu memastikan warga miskin bandar memiliki perumahan- adalah merupakan tanggungjawab. kerajaan sedia ada, dan bukannya dipertanggungjawabkan kepada tenaga pekerja Malaysia.

Justeru, kami amat mengalu-alukan debat dengan Menteri demi kebajikan dan maslahat rakyat bagi menjawab semua isu berkait di dalam suasana yang terbuka dan telus.

Dan di dalam memastikan masyarakat umum mengetahui isu sebenar kontroversi penggunaan dana KWSP ini, debat bersama Menteri haruslah terlaksana di dalam suasana adil, terbuka dan sama rata. Debat yang bakal berlangsung ini tidak boleh terhad kepada penduduk rumah PPR di Kuala Lumpur sahaja, tetapi perlu dibuka kepada semua warga Malaysia, khususnya pencarum-pencarum KWSP. Sebaik mungkin, debat yang akan diadakan kelak juga seharusnya tersiar di dalam televisyen untuk memastikan semua rakyat Malaysia yang mungkin tidak dapat turut serta  termasuk pencarum KWSP Sabah dan Sarawak, diberi peluang menilai keberkesanan skim pinjaman khas ini.

Tambahan lagi, demi keterbukaan dan akauntabiliti, kami percaya Raja Nong Chik, yang bersedia berdebat dengan salah seorang daripada kami, akan bersedia melampirkan keseluruhan perjanjian antara agensi-agensi pilihan kerajaan dan KWSP. Hanya lampiran perjanjian penuh yang diberi kepada ahli-ahli parlimen dan rakyat secara umum dapat menjamin debat yang telus dan bermakna.

Dalam laporan akhbar yang sama di dalam *The Malay Mail,* Raja Nong Chik juga cuba  mengajar kami makna pinjaman "sub prima". Beliau berkata Ahli Parlimen Pakatan Rakyat telah silap dalam membandingkan skim pinjaman khas perumahan DBKL dengan pinjaman sub-prima yang katanya merujuk kepada pinjaman perumahan yang berdasarkan pada harga dua kali ganda nilai hartanah sebenar.

"Adakah mereka tahu apa pinjaman sub-prima? Hartanah tersebut bernilai dua ataupun tiga kali ganda dari harga yang diminta oleh Dewan Bandaraya," jelas beliau yang malangnya terkeliru di dalam membuat kenyataan sedemikian.

Raja Nong Chik sebenarnya telah melakukan kesilapan di dalam usaha mempamerkan 'kecerdikan' beliau di dalam isu ini. Agensi bebas di Amerika Syarikat, the Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC), dengan jelas mendefinisikan "sub-prima" sebagai:

"ciri-ciri kredit peminjam individu. Peminjam sub-prima biasanya mempunyai sejarah kredit yang lemah, termasuk gagal membayar pinjaman secara konsisten … Mereka juga memaparkan keupayaan pembayaran balik yang lemah seperti yang diukur oleh skor kredit, nisbah hutang-kepada-pendapatan, atau kriteria lain yang merangkumi peminjam dengan rekod kredit yang tidak lengkap, tanpa menyebut nilai harta."

Jelasnya, fenomena sub-prima di sini merujuk kepada dana KWSP yang digunakan untuk meminjam wang kepada peminjam yang dianggap tidak layak untuk menerima pinjaman daripada kacamata bank-bank di dalam negara – seperti yang diakui sendiri oleh Menteri.

Pandangan Raja Nong Chik tentang isu sub-prima dan kaitannya dengan nilai  hartanah kos rendah bernilai dua atau tiga kali ganda harga jualan semasa adalah jauh tersasar daripada hakikat sebenar.

Seeloknya Menteri menggilap pengetahuan kredit dan pinjaman sub-prima sebelum mengambil cabaran untuk berdebat dengan salah seorang daripada kami, demi meyakinkan rakyat tentang keberkesanan dan kelayakan setiap ahli kabinet BN, terutamanya yang bukan dilantik oleh rakyat tetapi dilantik selaku Senator.

 ———————————————————————————————————

Joint Media Statement by Nurul Izzah Anwar, MP Lembah Pantai; Tony Pua, MP Parliament Petaling Jaya Utara and Dr Dzulkefly Ahmad, MP Kuala Selangor  in Kuala Lumpur on Tuesday, 7 February 2012 in Kuala Lumpur:

Pakatan MPs will welcome a debate with Minister of Federal Territories and Urban Well-Being any time on an even playing field

The Malay Mail reported yesterday that Federal Territories and Urban Wellbeing Minister Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin has challenged both of us "to a one-to-one public debate" on "use of money from the Employees' Provident Fund (EPF) for a low-cost housing loan scheme."

Raja Nong Chik said "these impoverished people cannot get housing without help. Are they saying that these people do not deserve housing?" However, he added that we should debate him "one-to-one in front of all the residents."

First and foremost, we have repeatedly stated that Pakatan Rakyat fully support the noble objective of ensuring that affordable housing for low income urban dwellers. However, the fulfilment of this aim – home ownership for the urban poor – is the responsibility of the government of the day, and not the responsibility of Malaysian workers.

Hence, we are more than happy to debate with the Minister in the interest of the public to ensure that all relevant issues are thrashed out in an open and transparent fashion.  In order to ensure that the public receives the full story behind the controversy, the debate must be conducted on a level playing field.

The debate must not only be open to low-cost housing residents in Kuala Lumpur, it should be open to all Malaysians, especially the stakeholders who are EPF contributors.  Preferably, the debate should be televised to ensure that Malaysians who are not able to make it to the debate like contributors from East Malaysia have the opportunity to listen to both sides of the argument.

In addition, in the interest of transparency and accountability, we believe that Raja Nong Chik who is willing to openly debate this issue, will have no problems providing full disclosure of the agreements made between all the government entities and EPF.  Only then all the members of parliament as well as the public can have full information access to debate this issue.

Raja Nong Chik had in the Malay Mail report even tried to teach us what is "sub-prime" loan.  He said the MPs were mistaken in comparing the loans to the sub-prime loans which he said referred to inflated loans sold at double the property value.

"Do they even know what subprime lending is? These properties are worth double or even triple of what City Hall is asking," he explained.

Perhaps in the Minister's attempt to be clever, he is asking for pie in his face.  The Federal Deposit of Insurance Corporation (FDIC), and independent agency of the United States Federal Government clearly refers "sub—prime" as "the credit characteristics of individual borrowers. Subprime borrowers typically have weakened credit histories that include payment delinquencies… They may also display reduced repayment capacity as measured by credit scores, debt-to-income ratios, or other criteria that may encompass borrowers with incomplete credit histories" with no mention of "property value".

What we have here today is the EPF lending money to borrowers who Raja Nong Chik himself has admitted will not qualify for loans from commercial banks.  The fact that the low-cost property value, which Raja Nong Chik claims to be worth double or triple the selling price has nothing to do with the issue of "sub-prime".

Perhaps the Minister might want to polish up his knowledge of subprime credit and lending before taking on the challenge to debate either one of us, to save himself from further public embarrassment.

 

Nurul Izzah Anwar

Tony Pua

Dr Dzulkefli Ahmad


[Bongkar] Pengikut Twitter Najib 1/2 Juta, Najib Menipu Atau Tertipu?

Posted: 06 Feb 2012 11:33 PM PST

Perang siber menggunakan twitter, blog, facebook semakin rancak. Ramai pemimpin negara turut menyertainya sekalipun ramai diantara mereka hanya mengupah orang lain untuk memncipta dan mengemaskinikan akaun mereka sedangkan mereka sendiri zero-knowledge di bidang I.T.

Inilah yang berlaku kepada PM Malaysia bernama Najib. Entah berpaa juta dibelanjakan untuk mengupah mereka yang bergiat di dalam I.T. untuk mencipta dan mengemaskinikan akaun twitternya.

Tetapi malang. Najib menjadi mangsa penipuan. Ikuti pendedahan dari really.tigaline.com ini mengenai penipuan pengikut akaun twitter Najib yang dikatakan mencecah hampir setengah juta oang...

REALLY RAHSIA DISEBALIK AKAUN TWITTER NAJIB TUN RAZAK

Najib Tun Razak Adalah Perdana Menteri Malaysia

Dia sangat popular

Di akaun twitter 426,969 follower

Di akaun facebook 946,494 like

Baru baru ini Najib Razak mengumumkan beliau terharu kerana dapat menjangkau 400,000 pengikut di twitter.



kalau dia nak terharu ada 400,000 pengikut waktu dia mengimamkan solat, tak pe lah, tapi di akaun twitter, sesiapa pun boleh buat lebih dari 1 juta kawan pun boleh… Siapa kata tak boleh? guna taktik macam najib razak ni.

Apa taktiknya?

Really3line mula untuk semak siapa yang menjadi follower di akaun twitter Najib Razak ni. Mengejutkan apabila ramai yang menjadi follower najib razak ini mengunakan profile picture telur.

contohnya macam ni, korang klik sini. Kalau korang malas, negok gambar kat bawah ni.



kalau korang rajin, korang klik lah dekat Najib Razak punya follower di akaun twitternya, banyak sangat yang pakai gambar profile picture telur, yang menunjukan mereka ini yang kita panggil sebagai fake user, atau pun spam.

Macam mane kita boleh tahu mereka ni fake user atau Spam?

Biasanya mereka mengunakan software, atau beberapa website yang membantu untuk membuat fake user, atau beberapa individu yang bekerja untuk membuat email dan create akaun facebook atau twitter.

contoh yang lebih jelas macam ni.






Kalau anda rajin, anda semak lah, yang really3line bagi ini sikit je, follower Najib Razak kan ada lagi 426,960 orang, jadi mungkin lagi ramai yang real user kot…

Tapi cuba buang semua fake user dan spam ni, agak agak berapa je follower yang Najib Razak ada ye?

Benda kecil macam ni pun nak tipu ke? sangat menyedihkan lah, kalau tipu guna benda yang logik sikit macam guna software ni (TWIENDS) tak pe lah, kira berkhemah juga.

Apa pun tahniah kepada Najib Tun Razak kerana mempunyai ramai followers dan Likes yang banyak di laman social seperti facebook dan twitter, walaupun ramai yang spam dan fake user.

SEKIAN. -Really3line



PAS Sahkan Salehuddin Bertanding Di Johor

Posted: 06 Feb 2012 08:37 PM PST

Salahuddin ke Johor, kerusi belum muktamad

SHAH ALAM – Teka-teki berhubung keputusan Pas meletakkan Salahuddin Ayub bertanding di negeri kelahirannya, Johor terjawab apabila Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa Ali (gambar) mengesahkan Naib Presiden itu akan beralih kawasan kali ini.

Bagaimanapun, beliau tidak dapat memberitahu kawasan yang mungkin ditandingi Salahuddin pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Salahuddin sudah dua penggal menjadi Ahli Parlimen Kubang Kerian, Kelantan.

Mustafa mengakui terdapat perbincangan mengenainya, namun keputusan itu masih belum muktamad dalam menentukan kedudukan Salahuddin, yang merupakan anak jati Tanjung Piai, Pontian, Johor.

"Nak dikatakan khabar angin, tidak khabar angin juga, namun belum lagi muktamad. Dari segi bertanding kawasan mana, ia akan ditentukan kemudian," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui pada majlis perkahwinan anak Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu di sini, semalam.

Sebelum ini, terdapat desas-desus, Salahuddin akan bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Johor sebagai calon Menteri Besar jika Pakatan Rakyat (PR) menguasai Johor.

Malah, beberapa kawasan juga didakwa merisik Salahuddin supaya bertanding di bahagian Parlimen Pasir Mas, Kelantan, dan Titiwangsa, Wilayah Persekutuan.

Bagaimanapun, Salahuddin akan mengumumkan dalam beberapa minggu lagi, berhubung keputusan itu untuk menyatakan kawasan yang akan ditandinginya dan beliau juga mengakui, sudah memutuskan kerusi yang akan ditandinginya nanti.

Dalam pada itu, Mustafa ketika ditanya berhubung persiapan pembahagian kerusi Pas pada PRU akan datang, beliau berkata, 90 peratus hampir selesai.

Kelmarin, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata tidak timbul isu perselisihan berhubung pembahagian kerusi dengan rakan sekutunya, PKR di beberapa negeri termasuk Terengganu.

Sebaliknya, Abdul Hadi berkata, pemilihan sudah hampir di peringkat akhir dan hanya tinggal 10 peratus sahaja yang belum selesai. -SH


PRU13: Pas sahkan pilih Salahuddin ke Johor

SENAI – Pas Johor mengesahkan khabar angin bahawa Naib Presidennya, Salahuddin Ayub bakal menyertai persaingan di negeri itu pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) sambil menekankan, ia sebahagian daripada strategi mereka mahu bertapak di selatan Semenanjung.

Pesuruhjayanya, Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata, idea itu telah dicadangkan oleh beliau kepada pimpinan pusat agar dapat memberi suntikan ke atas kepimpinan negeri memecahkan kubu kuat Barisan Nasional (BN) di Johor.

"Memang itu idea saya, kita pilih Salahuddin sebab dia merupakan anak jati Johor dan banyak memberi sumbangan dalam perkembangan politik di negeri ini.

"Malah, dia juga merupakan antara pemimpin tertinggi Pas di peringkat pusat dan dikenali ramai, baik dari kalangan kawan mahupun lawan.

"Tetapi bukan dia saja... kita juga alu-alukan anak kelahiran Johor lain yang juga berada di pusat, misalnya Mazlan Aliman (AJK Pas Pusat)," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Dalam satu pertemuan dengan Sinar Harian Online awal minggu lalu, Salahuddin berkata, beliau akan menjawab teka-teki negeri dan kawasan yang akan ditandinginya akhir bulan ini.

Ketika ditanya sama ada akan keluar dari Kelantan kali ini, Ahli Parlimen Kubang Kerian ini hanya berkata: "Itu tunggulah. Bila sampai masa, saya akan adakan sidang media untuk menyatakan di mana saya akan bertanding."

Pengumuman itu akan dibuat dalam beberapa minggu lagi.

Salahuddin mengakui beliau secara peribadi sudah memutuskan kerusi yang hendak ditandingi.

Banyak pihak membuat andaian Parlimen akan dibubarkan bulan ini.

Pada pilihan raya umum 2008, beliau yang lahir di Kampung Serkat, Tanjung Piai, mempertahankan kerusi Parlimen Kubang Kerian.

Selain dicalonkan oleh Pas kawasan Kubang Kerian, beliau juga dirisik agar bertanding di bahagian Parlimen Pasir Mas di Kelantan dan Titiwangsa (Wilayah Persekutuan).

Beliau mengekalkan kerusi Naib Presiden Pas pada pemilihan parti Jun lalu.

Dalam responsnya, Mahdfodz juga berkata, strategi berkenaan menunjukkan komitmen dan kesungguhan kepimpinan Pas untuk mengukuhkan kedudukan mereka dan mengambil alih kerajaan negeri.

"Saya percaya Umno sekarang dah mula rasa risau dan tergugat kerana bukan calang-calang pemimpin yang akan bertanding di Johor.

"Kita juga sedang memperkukuhkan barisan kepimpinan dan sedang mencari orang mungkin dari kalangan Perkasa, orang-orang kerajaan, tentera dan lain-lain," katanya.

Sementara itu, Mazlan pula berkata, penyertaan Salahuddin bersama kepimpinan Pas Johor dalam PRU13 merupakan tindakan tepat dan bakal mewujudkan persaingan seimbang antara BN dan Pakatan Rakyat (PR).

"Kita amat mengalu-alukan beliau kerana Salahuddin telah sedia dikenali masyarakat setempat di Johor.

"Jika sebelum ini Johor dikenali sebagai kubu kuat BN tapi bagi saya itu, adalah 20 tahun dahulu kerana sekarang sudah wujud peluang yang seimbang kepada PR," katanya.

Dalam pada itu, ketika ditanya mengenai penyertaannya untuk bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri Johor dalam PRU13, beliau menyerahkan perkara itu kepada kepimpinan pusat.

"Sama ada bertanding atau tidak, itu bergantung kepada pimpinan pusat, kita hanya akur," katanya. -SH


Laporan sebelum ini
klik untuk baca





Goodbye Gangster

Posted: 07 Feb 2012 07:35 AM PST

I did not snap any photos of him.
A very muscled, handsome and fierce looking dude, he'd create a ruckus with another when he was in his temperamental mood.

After noticing that a few times, I did go with my 'berkemban attire' in the back compound to chase him with a broom.
He somehow knew it was a stick for whacking for upon sighting it, he'd stopped fighting and frantically scamper away.
After that episode, I would still offer him food because he gave me that sorry, pleading look.

On many naggings, this 'kucing rakyat' seemed to be telling me that he'd try to behave himself.

A few days ago, I saw him perched on the wall by the side of the house.
He was quiet and unwell looking.
Something was terribly wrong.
When I threw some food, he just stared at the chicken pieces.

Yesterday evening, he was around when the other wandering cats were clamouring for whatever.
Again, he just watched the party munched hungrily.

Gangster was thinner and weak.
I asked him what happened but he could only 'speak' and winked slowly his green, pitiful eyes.

He was walking with an unstable gait and did not touch his share.
His face had dried-up black gashes.
A few flies hovered over him.

I wondered whether he was injured in a dog-cat fight, or somebody crucified him or had he eaten something really rotten?
Or was he bitten by something in the jungle next door..yeah, the neighbour's backyard grass has grown tall again..they are just not bothered.

I didn't see him this morning.
He's probably gone..forever.

Why must I weep for cats that aren't mine?? :(
I don't have even enough love and resources to share amongst mankind..Ya Allah!

Astaghfirullahhal'azeem.


Guna Jin Untuk Lulus Cemerlang Di Dalam Peperiksaan Bahasa Inggeris

Posted: 06 Feb 2012 06:14 PM PST

Azimat lulus BI

KUALA LUMPUR: Mungkin ramai menganggapnya melucukan, namun ia benar-benar berlaku apabila segelintir penuntut sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) di sini percayakan kuasa daun sirih untuk mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Bahasa Inggeris.

'Daun sirih hikmat' itu diperoleh daripada seorang bomoh dengan bayaran RM350, jumlah yang mereka anggap berbaloi kerana membolehkan mereka lulus cemerlang subjek bahasa Inggeris selepas sekian lama gagal atau sekadar lulus 'cukup makan.'

Dua pelajar IPT terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Azman, 22 dan Rashid, 23, mendakwa daun sirih itu amat berkesan apabila mereka memperoleh keputusan cemerlang setiap kali peperiksaan mata pelajaran Bahasa Inggeris.

"Terpulang kepada orang lain sama ada mahu percaya atau tidak, tapi bagi saya dan beberapa rakan lain, kami sudah menggunakan sirih itu dan ia terbukti berkesan.

"Cara menggunakannya juga mudah, tak perlu makan dan tak perlu baca sebarang mantera atau jampi, sebaliknya kita hanya perlu letakkan sirih itu di dalam poket seluar ketika memasuki dewan peperiksaan," kata Azman ketika ditemui.

Perantara jin dengan pemakai

KUALA LUMPUR: "Sirih itu perantara yang digunakan untuk menghubungkan jin dengan pemakai dan ini tidak dibenarkan dalam Islam," kata Pengasas Pusat Terapi al-Quran Darul Hikmah, Abdul Malek Ladzim Al-Azhari.

Abdul Malek berkata, jin boleh bertindak dalam apa juga bentuk serta bahasa, namun perbuatan bergantung kepada perkara lain selain Allah adalah amalan syirik yang dosanya amat besar. "Saya juga ingin mengingatkan bahawa kenyataan bomoh itu bahawa sirih disediakannya tiada kesan sampingan kepada si pemakai tidak benar.

"Ini kerana banyak kes yang berlaku si pemakai berdepan pelbagai masalah dan gangguan sama ada kepada kesihatan ataupun pemikiran," katanya.


Ulasan GB

Ini adalah akibat dari sistem pendidikan yang menggunakan "sistem peperiksaan" menjadi ukuran pencapaian kejayaan seseorang - dimana yang penting adalah keputusan cemerlang didalam peperiksaan walau dengan cara apa sekalipun.

Perbuatan syirik dan khurafat dengan membawa "jin" bersama-sama ke dewan peperiksaan sebenarnya tidak lansung membawa kebaikan malah akan membawa kesengsaraan kepada pemakainya.

Ini kerana "kejayaan" yang diperolehi di dalam peperiksaan itu bukan kejayaan hakiki tetapi penipuan terhadap diri sendiri.

Sama seperti halnya pelajar yang meniru, sekalipun mungkin berjaya cemerlang tetapi kejayaan yang tidak kena mengikut kaedahnya adalah kejayaan palsu yang tidak diberkati. Kepincangan akan wujud selepas itu, samada di dalam pekerjaan atau di dalam pelajaran selanjutnya.


The Promise

Posted: 06 Feb 2012 02:30 PM PST

A man's wife called him, "How long will you be poring over that newspaper? will you come here and make your darling daughter eat her food?", he tossed the paper away and rushed to the scene.

His only daughter Sindu, looked frightened, tears were welling up in her eyes, in front of her was a bowl filled to its brim with Curd Rice.

Sindu is a nice child, quite intelligent for her age, she has just turned eight, she particularly detested Curd Rice. His mother and his wife are orthodox and believe firmly in the 'cooling effects' of Curd Rice! He cleared his throat, and picked up the bowl."Sindu, darling, why don't you take a few mouthfuls of this Curd Rice?

Just for Dad's sake, dear? And, if you don't, your Mom will shout at me."He could sense his wife's scowl behind his back. Sindu softened a bit, and wiped her tears with the back of her hands.

"OK, Dad. I will eat – not just a few mouthfuls, but the whole lot of this. But, you should…" Sindu hesitated, "Dad, if I eat this entire curd Rice, will you give me whatever I ask for?"

"Oh sure, darling'."Promise?"

"Promise."

He covered the pink soft hand extended by his daughter with mine and clinched the deal.

"Ask Mom also to give a similar promise", his daughter insisted, his wife slapped her hand on Sindu's, muttering, "Promise", without any emotion.

Now he became a bit anxious. "Sindu dear, you shouldn't insist on getting a computer or any such expensive items, Dad does not have that kind of money right now. OK?"

"No, Dad. I do not want anything expensive."

Slowly and painfully, she finished eating the whole quantity, he was silently angry with his wife and his mother for forcing my child to eat something that she detested.

After the ordeal was through, Sindu came to him with her eyes wide with expectation, all our attention was on her.

"Dad, I want to have my hair shaved off, this Sunday!' was her demand.

"Atrocious!" shouted her wife, "A girl child having her hair shaved off? Impossible!"

"Never in our family!" her mother rasped. "She has been watching too much television, our culture is getting totally spoiled with these TV programs!"

"Sindu darling, why don't you ask for something else? we will be sad seeing you with a clean-shaven head."

"No, Dad. I do not want anything else", Sindu said with finality.

"Please, Sindu, why don't you try to understand our feelings?" he tried to plead with her.

"Dad, you saw how difficult it was for me to eat that Curd Rice." Sindu was in tears. "And you promised to grant me whatever I ask for, now, you are going back on your words.

Was it not you who told me the story of King Harishchandra, and its moral that we should honor our promises no matter what?"

It was time for him to call the shots. "Our promise must be kept."

"Are you out your mind?" chorused his mother and wife.

"No. If we go back on our promises, she will never learn to honor her own, Sindu, your wish will be fulfilled."

With her head clean-shaven, Sindu had a round-face, and her eyes looked big and beautiful. On Monday morning, he dropped her at her schooli It was a sight to watch his hairless Sindu walking towards her classroom. She turned around and waved, he waved back with a smile.

Just then, a boy alighted from a car, and shouted, "Sinduja, please wait for me!"

What struck me was the hairless head of that boy. Maybe, that is the in-stuff, he thought.

"Sir, your daughter Sinduja is great indeed!"

Without introducing herself, a lady got out of the car and continued.

"That boy who is walking along with your daughter is my son Harish. He is suffering from leukemia." She paused to muffle her sobs. "Harish could not attend school for the whole of the last month. He lost all his hair due to the side effects of the chemotherapy.

He refused to come back to school fearing the unintentional but cruel teasing of the schoolmates. Sinduja visited him last week and promised him that she would take care of the teasing issue.

But, I never imagined she would sacrifice her lovely hair for the sake of my son! Sir, you and your wife are blessed to have such a noble soul as your daughter."

He stood transfixed and then, wept. He said "My little Angel, you are teaching me how selfless real love is!"


-Written by Raj-


No comments: