Thursday, March 22, 2012

Beyond Airy Fairy Politics

Beyond Airy Fairy Politics


Beyond Airy Fairy Politics

Posted: 22 Mar 2012 10:13 AM PDT

Some of us may find it difficult to grow up and give up our hopes, dreams and ideals - especially those who have been fed a staple diet of fairy tales, of princesses and princes living happily together forever. Moving into adulthood once we have the right to vote, some may carry forward the airy fairy feeling into aspirations for the motherland.

In the midst of struggles and strife, we may think some have the magic potion or magic wand they wave to make it work with their brand of political magic, or so we think.

Realistically, the time has come to break the magic spell. We need to look beyond personalities, and branding to see the substance of which these politicians are made.



In the fairy tale world, we had our fair share of encounters with fairies, elves, giants, ogres (see most are :-) male) where the villain is vanquished by knights in shining armors, animals with the gift of speech or suave super heroes that swoop down on earthlings to save the day.

Sadly,in our world conflict exists sans harmony and unity. And how many are the real 'heroes' who can save the day? How many actually do what they pledged to do?

If we just stop to look beyond the fairy tales of old, we can see how the protagonists also had their fair share of struggles eg. right to the throne (The Princess and the Pea), over women (Cinderella), family fortunes (Snow White), promises/covenants that were broken (Rumpelstiltskin), property and inheritance (Beauty and the Beast), class struggles and poverty (Tom Thumb, Jack and the Beanstalk), spells (Shrek) etc etc.

It was not a smooth sailing ride for the characters but the kid in us probably remembered the happy ending and forgot the long journey to liberty that they had to take.

In the same vein, perhaps some of us are like that. We cannot see beyond the surface and we think all is fine and so and so are such brilliant leaders when in reality, they have effective smokescreens/masks or other tricks to delude us.

Yet, we try to make sense of what we see by perceiving the political landscape in line with our hopes and dreams.

All the time, we hope the magical spell will not be broken and the happy ending will come.

Who is to be blamed?

The common folk for having dreams and aspirations that blinded them from seeing the 'heroes' as they are or the main players for deluding us?

Whatever the case, the time has come to cast aside airy fairy politics.

Rumbling, groaning, lambasting etc etc ....ings are completely pointless.

How many are willing to walk the extra mile to do something positive?

And how many are just contented to indulge in verbal diarrhoea?

The truth is very painful and perhaps that is why it is saner to dwell in airy fairy politics, or is it?

Pardon my skepticism. The magic spell has to be broken!

Do leave a comment to share your views.


Enot Berjanji Untuk Lebih Beradab Selepas Pakai Tudung

Posted: 22 Mar 2012 11:05 AM PDT

Petaling Jaya: Pelakon dan pelawak Enot atau nama sebenarnya Alliza Abdullah mengambil pendekatan untuk lebih beradab dari segi kata-kata selepas membuat keputusan memakai tudung sejak sebulan lalu.

Enot berkata, sebagai seorang wanita bertudung dia perlu menjaga batasan agar tidak mendatangkan persepsi buruk masyarakat terhadap imej barunya itu.

"Saya masih 'gila-gila' seperti dulu tetapi akan lebih menjaga batasan dalam percakapan atau pun perbuatan supaya ia tidak menimbulkan prasangka buruk mengenai perubahan saya kepada orang lain," ujarnya kepada mStar Online di sini Rabu.

Tambah Enot, dia kini berasa lebih tenang dan yakin dengan dirinya semenjak mengenakan tudung dan bersyukur diberi hidayah untuk menutup aurat.

"Saya tidak pernah merancang untuk memakai tudung sebelum ini tetapi ia berlaku secara tiba-tiba ketika bangun pagi, sebulan lalu tanpa berfikir panjang.

"Suami, keluarga dan rakan-rakan juga memberikan sokongan yang baik terhadap perubahan ini," ujarnya.

Dalam pada itu, ditanya mengenai kerjaya lakonan dan tawaran selepas "berhijrah", Enot berkata walaupun pernah memikirkan mengenai soal itu sebelum ini, dia meletakkan perkara itu kepada ketentuan Allah.

Baginya, sebagai seorang manusia yang mempunyai kudrat dia perlu berusaha dengan lebih gigih dan tidak hanya berharap rezeki datang bergolek kepadanya.


"Buat masa sekarang masih belum ada tawaran berlakon daripada mana-mana pihak tetapi sebagai saya yakin jika ada rezeki ia pasti milik kita," ujarnya.

Sementara itu, Enot berkata, dia lebih menumpukan perhatian kepada perniagaan keknya iaitu Enotcookies N Cakes yang telah beroperasi sejak beberapa tahun melalui dalam talian

Kata Enot, dia akan mengadakan jualan kek dan biskut di beberapa buah tempat dalam masa terdekat iaitu di Universiti Malaya dan di pasar malam Taman Tun Dr Ismail pada hujung minggu ini.

"Alhamdulillah perniagaan biskut dan kek yang dijalankan bertambah maju dan saya harap ia akan menjadi jenama kegemaran masyarakat selepas ini," katanya.

Dia juga ada menerima tawaran sebagai duta produk makanan kesihatan dan sedang menggunakannya sebelum dilantik secara rasmi.

Untuk menempah kek hasil air tangan Enot boleh layari Facebook miliknya menerusi enotcookiesncakes. -mstar

Ulasan GB

Petikan ulasan GB di dalam entri yang lalu

Betapa indahnya hidup dan kehidupan jika dunia hiburan di negara ini diisi dengan para artis yang tahu menjaga nilai diri dan mematuhi syariat Ilahi... sekaligus membersihkan seni hiburan dari nilai-nila hedonistik yang begitu merosakkan masyarakat.

Pilihlah di antara dua wahai sdra/i artis: menyambut atau menolak anugerah hidayah Ilahi itu... Jika engkau menyambut, Dia bakal menyambutmu di "sana" begitulah jika kau menolak, tidakkah kau khuatir Dia menolakmu nanti di "sana"?


Laporan sebelum ini
klik untuk baca





Kes Murtad Selangor: Hassan Ali Meludah Ke Langit, Muka Terkena Kahak Sendiri

Posted: 22 Mar 2012 08:36 AM PDT

Hasan Ali Guna Sidang DNS Untuk Bercakap Soal Peribadi

SHAH ALAM 21 MAC : Terkesan dengan perlucutan jawatannya sebagai Exco Agama, ADUN Gombak Setia, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali yang kini hadir ke Sidang Dewan Undangan Negeri sebagai Ahli Bebas, menggunakan ruang perbahasan hari ini sebagai medan melepas perasaan dan lunak membincangan soal peribadi.

Walaupun ditegur beberapa kali oleh ahli dewan bahawa ucapannya bercanggah dengan Perkara 361 Undang-undang Dewan, Hasan tegar meneruskan ucapanya yang bersifat peribadi itu selain melakukan serangan peribadi terhadap beberapa ahli dewan.

Sikap Hasan yang sering menjadikan isu murtad dan peranan pemimpin kerajaan negeri dari kalangan Islam khususnya PAS menegakkan martabat Islam, dipersoalkan oleh ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim.

Suee Lim mengesa Hasan menjelaskan peranan dan usahanya dalam memberi kefahaman penuh kepada masyarakat bukan Islam semasa mengalas Exco Agama.


"Sudah setengah jam, Gombak Setia membincangkan soal peribadi dan menyerang peribadi Ahli Dewan yang lain berhubung agama Islam dan peranan memartabatkannya.

"Saya ingin tahu apakah yang Gombak Setia lakukan sepanjang tiga tahun sebagai Exco Agama dalam memberi penerangan dan kefahaman terhadap orang bukan Islam seperti soal perlaksanaan hukum hudud,"soalnya.

Sementara itu ADUN Kota Alam Shah, M. Manoharan turut membidas sikap Hasan itu yang lantang membahaskan soal peribadinya, sedangkan sepanjang mengalas jawatan exco beliau sering gagal menjawab soalan didalam dewan dan menjalankan tugasnya dengan baik.

"Saya berasa kesian dengan Gombak Setia, semasa menjadi Exco sepanjang tiga tahun, beliau gagal menlaksanakan tugasnya, sebaliknya hari ini beliau menggunakan ruang ucapan dengan menjadi duri dalam daging,"jelas Manoharan.

Hasan digugurkan daripada jawatannya dalam kerajaan negeri Sebagai Exco Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Insfrastruktur dan Kemudahan Awam, Januari lalu.

Hassan juga telah di lucutkan sebagai Pesuruhjaya PAS Selangor setelah tidak membuat rayuan kepada jawatankuasa disiplin PAS Pusat berhubung tindakan pemecatan beliau.

Hasan Ali Bidas MB Selangor Kerana 'Lepas Tangan' Dalam Isu Murtad

SHAH ALAM: Bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali pada Rabu berkata kenyataan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang mahu keluarga seseorang mangsa murtad itu menyelesaikan sendiri masalah terbabit menunjukkan sikap "lepas tangan" Menteri Besar Selangor itu dalam menangani isu berkenaan.

Beliau berkata kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor sepatutnya serius menangani gejala itu daripada terus berleluasa dengan menambah bilangan penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

"Dengan pertambahan bilangan penguatkuasa, kerajaan negeri juga boleh cadangkan menubuhkan satu unit khas untuk tangani bukan saja gejala murtad, tetapi juga zina, arak dan pelbagai isu moral lain," katanya pada sidang media selepas menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di sini, Rabu.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas penjelasan Abdul Khalid, yang juga Exco Hal Ehwal Islam negeri ketika menjawab soalan Datuk Mohd. Shamsuddin Lias (BN-Sungai Burong) pada sidang DUN mengenai isu murtad.

Abdul Khalid (PKR-Ijok) dalam sesi itu berkata kerajaan negeri menyerahkan kepada keluarga dan rakyat masing-masing di negeri ini untuk menangani gejala murtad.

Menteri Besar berkata sebanyak 130 kes murtad direkodkan dari 2004 hingga 2011, dengan 16 kes daripadanya sudah diselesaikan.

Terdahulu, ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah ucapan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah pada sidang DUN berkenaan, Hasan turut mempersoalkan sikap lepas tangan kerajaan negeri dalam perbelanjaan berlebihan melibatkan anak syarikatnya.

Beliau mendakwa perbelanjaan itu didapati berlaku melibatkan seorang individu yang menjawat jawatan tertinggi pengurusan di tiga buah anak syarikat kerajaan negeri yang menelan kos keseluruhan sebanyak RM130,000 dalam tahun yang sama.

Hasan mendakwa individu tersebut pergi ke Shanghai, China, Chiangmai (Thailand) dan Perth (Australia) membabitkan kos kira-kira RM130,000 dalam tahun yang sama.

"Saya hairan kenapa individu ini sering ke luar negara dan seolah-olah tiada kerja dalam negeri ini. Sebab itu, saya cadangkan kerajaan negeri hadkan bilangan untuk seseorang itu menjawat jawatan dalam anak syarikat kerajaan negeri".

Persidangan dewan bersambung pada Khamis. - BERNAMA


Ulasan GB

Hassan Ali mendakwa "sebanyak sebanyak 130 kes murtad direkodkan dari 2004 hingga 2011".

Ini bererti semenjak beliau menjadi exco Agama pada 2008 sehingga 2011, beliau GAGAL menyelesaikan kes murtad berkenaan. Sementara tahun-tahun sebelum 2008, exco agama adalah dari kalangan UMNO. Kenapa tak tanya mereka?

Malah apa yang disebutkannya iaitu "menambah bilangan penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dengan satu unit kahs untuk tangani bukan saja gejala murtad, tetapi juga zina, arak dan pelbagai isu moral lain", adalah di bidang kuasa beliau sebagai exco agama satu ketika. MB Selangor baru memegang portfolio agama sebulan yang lalu selepas Hassan Ali ditendang keluar dari PAS.

Mengenai isu "seorang individu yang menjawat jawatan tertinggi pengurusan di tiga buah anak syarikat kerajaan negeri yang menelan kos keseluruhan sebanyak RM130,000 dalam tahun yang sama", mengapa beliau tidak bangkitkan dan persoalkan gaji rakannya, Pengerusi SYABAS yang mencecah RM425,000 sebulan (GB ulangi, sebulan, bukan setahun)?

Ludah ke langit, kena muka sendiri!


ko kenapa noks x pakai baju

Posted: 22 Mar 2012 04:53 AM PDT

Gila babi lama betul x hapdate.... kat fesbok dah duk memekak dah bila nak hapdate bila nak hapdate... suka lah bila akak nak update....kannnnn


Kalau cakap pasal fesbok mmg x sudah2 kan...kadang2 mmg enoying kalau terpandang post2 yang sengal ubi bagaikan..yang suka mengelike apa saja yang orang post pun banyak....dah xde keje mmg cam tu...


Yg pelik post orang mampus pun like.... bangang sgt...


Ari ni akak bukan nak cite pasal like mengelike. Tp pasal manusia yang suka upload gambar dan suka check in x sudah2..


Ok first.... suka lah sgt post gambar x pakai baju x sudah2.... kalau badan ko ada six pack bagai teliur lah kan... ni badan ko sedang2 aje... siap lah tulis kat gambar tu..." budak comot".. gambar tu siap x pakai baju n buat lah gaya muka kiut konon nya....


Halooo ko x kiut yer tp ko monyet... gay sgt.. gayboy je yang x sudah2 nak pose gambar x pakai baju... yer lah nak bg gayboi2  di luar sana meleleh air lir bagai lah konon... kalau nak ikut berapa banyak yang like ko tu begitu ramai juga lah jijik n muntah ngan gambar ko yer...


Apa kata ko amik gambar x pakai baju tu lepas tu ko share skali ngan fesbok mak ko.


Bukan lah x suka tengok jantan x pakai baju tapi gambar ko mejoriti x bebaju... tolong lah...


Yg penting post gambar x pakai baju bagai siap buat muka kiut konon...tp hakikatnya ko jalan macam kak kiah pi pasar siap suara kepit bagai...plzzzzz....


Lagi satu manusia check in.... suka lah setiap tempat setiap minit ko nak check in...


"Markonah check in at kedai ikan bakar kak temah"...lepas 5 minit check in lagi " markonah check in at jamban kedai ikan bakar kak temah"...lepas tu check in lagi " markonah check in at plaza tol sungai besi "...


Kat tol pon ko nak check in...dasar bangang ko ni...kalah artis ko ni nak check in kat semua tempat...ke ko mmg nak bg tau semua orang yang ko ada kat mana....


Lepas ni akak saran kan bila ko pi bank je ko check in " markonah just check in at maybank kuarkan duit 15 ribu " pasti lepas 10 minit ko akan tulis macam ni " markonah just check in at balai polis sungai besi baru lepas kena rompak siap kena terajang kat perut td"...


Cuba lah buat kalau x caya...


Fesbok ni tujuannya nak cari2 kenalan lama nak tengok apa kawan2 dah jadi lepas lama jumpa kan... kalau ko ko chek in je x sudah2 makna nya ko mmg saja lah nak bg tau orang yang ko tu sengal n x reti duk diam...


Mungkin ada orang x stuju ngan apa akak cakap...tp akak punya suka lah kan... ada aku kesah...ko bangang aku cerca lah...kalau akak bangang ko cerca lah plak...


Ok lah akak cau cincau dulu kay...nak nak bersenam... skit lagi nak muat kebaya mak akak muda2 dulu...


"Kak senduk just check in at istana kayangan mak senduk sambil terkangkang tengok tv"


Published with Blogger-droid v2.0.4
..


Himpunan Aman Bebaskan Imam Hoslan & Serahan Memo Kepada Agong, Sabtu ini

Posted: 22 Mar 2012 06:38 AM PDT

Kuala Lumpur, 22 Mac: Satu perhimpunan aman akan diadakan pada 24 Mac ini di Masjid Wilayah, Jalan Duta, sebelum berarak ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

Himpunan aman yang dianjurkan Jingga 13 itu bagi menuntut kebebasan bekas imam Masjid Ar-Rahimah, Kampung Pandan, Hoslan Hussain yang dihukum penjara setahun kerana menghina mahkamah.

Ketua kordinatornya, Fariz Musa, berkata himpunan itu akan bermula jam 2 petang, selepas solat Zohor dan kemudiannya akan berarak ke Istana Negara.

Tambah beliau, perarakan ke Istana Negara bertujuan merayu keprihatinan Yang di-Pertuan Agong untuk memberikan pengampunan kepada Hoslan.

Beliau menyatakan demikian ketika sidang media, di lobi Parlimen, hari ini.

Himpunan tersebut turut dianjurkan bersama Dewan Pemuda PAS Malaysia, Angkatan Muda Keadilan (AMK), Kelab Anwar Ibrahim (AIC), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mappim).

Sementara itu, Ahli Parlimen Jerai, Firdaus Jaffar, berkata perkara itu akan dibawa ke sidang parlimen sama ada ketika perbahasan atau celahan bagi mendapatkan penjelasan daripada menteri agama.

Selain meminta imam-imam lain di negara ini agar bersikap tegas dan berani dalam menyatakan kebenaran, Firdaus mendesak para imam untuk membuat laporan polis atau tindakan bersesuaian sekiranya mereka juga mempunyai maklumat berkaitan penyelewengan wang di masjid-masjid mereka.

"Sekiranya ada penyelewengan dana masjid yang ingin didedahkan, kita sedia membantu jika berlaku sebarang perkara yang tidak diingini," tegas beliau.

Dalam pada itu, beliau meminta keluarga imam Hoslan memperbanyakkan sabar di atas ujian yang dihadapi.

Terdahulu, Fariz turut menyerahkan satu salinan memorandum kepada Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang diwakilkan Firdaus Jaffar.

Turut serta pada sidang media tersebut ialah Ahli Parlimen Padang Terap, Mohamad Nasir Zakaria.

Hoslan dikenakan hukuman penjara setahun atas kesalahan menghina mahkamah ekoran tindakan Hoslan membaling kasut kepada panel hakim yang menghakimi kes beliau sebelum ini.

Kes membabitkan beliau itu merupakan pendedahan beliau tentang dakwaan berlakunya penyelewengan wang Masjid Ar-Rahimah yang mencecah ratusan ribu ringgit.

Pendedahan yang dibuat Hoslan menyebabkan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) menamatkan perkhidmatannya atas dakwaan masalah disiplin dan memintanya mengosongkan kuarters yang diduduki Hoslan. -HD

PERHIMPUNAN AMAN 'BEBASKAN IMAM HOSLAN ' DAN PENYERAHAN MEMORANDUM KEPADA DYMM SPB YANG DIPERTUAN AGONG

"Saya kata kepada Yang Arif, belum pernah dalam sejarah perundangan negara, seorang imam diheret ke mahkamah kerana nak tegakkan agama Islam dan tatacaranya... Saya datang ke sini untuk perbetulkan penyelewengan, untuk kembalikan duit kepada masjid," - Imam Hoslan Hussin

Mahkamah Persekutuan telah menjatuhkan hukuman penjara setahun terhadap Imam Hoslan Hussin atas kesalahan menghina mahkamah ekoran tindakan Imam Hoslan Hussin membaling kasut. Hukuman tersebut adalah keterlaluan dan zalim tanpa diasaskan sebarang pertimbangan moral dan perikemanusiaan . Kes yang sepatutnya ditangani dengan penuh kewajaran, belas kasihan dan bijaksana telah gagal dilaksanakan sebaliknya dengan kejam menjatuhi hukuman penjara sehingga sanggup memisahkan beliau dengan 7 orang anak dan isteri.

Tindakan memenjarakan Imam Hoslan Hussin adalah satu tindakan zalim bagi tujuan menutup isu sebenar . Beliau sebelum ini mendakwa berlaku penyelewengan wang masjid Ar-Rahimah yang mencecah ratusan ribu ringgit. Pendedahan tersebut menyebabkan pada 2008, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) menamatkan perkhidmatannya atas dakwaan masalah disiplin dan mengeluarkan notis ke atasnya supaya mengosongkan kuarters yang didudukinya itu.

Imam Hoslan dan melakukan perbuatan itu kerana gagal mengawal emosinya, ekoran kesnya itu telah tertangguh sejak 1999. Isu sebenar telah ditutup dan disembunyikan melibatkan penyelewengan ratusan ribu RM oleh pentadbir Masjid Ar-Rahimah sebagaimana laporan oleh Imam Hoslan Hussin yang pernah dilaporkan.

Justeru atas prinsip keadilan dan keperihatinan, JINGGA 13 bersama Dewan Pemuda PAS Pusat, Angkatan Muda Keadilan Malaysia, Wanita PKR Pusat, Pemuda DAP, Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM), Anwar Ibrahim Club, Soladiriti Mahasiswa Malaysia dan beberapa NGO serta NGI menganjurkan PERHIMPUNAN AMAN 'BEBASKAN IMAM HOSLAN' DAN PENYERAHAN MEMORANDUM KEPADA DYMM YANG DIPERTUAN AGONG pada 24 Mac 2012 bertempat di Masjid Wilayah , Kuala Lumpur, jam 2.00 petang selepas solat zohor dengan bertemakan warna HITAM DAN PUTIH .

Perhimpunan aman tersebut juga akan turut berarak daripada Masjid Wilayah ke Istana Negera bagi tujuan menyerahkan memorandum kepada DYMM Yang DiPertuan Agong agar diberikan pengampunan dan dibebaskan daripada hukuman agar Imam Hoslan dikembalikan ke pangkuan keluarga yang sedang bersedih menanti kepulangan beliau.

Perhimpunan aman tersebut akan dihadiri oleh pimpinan parti-parti politik dan NGO serta akan turut disertai oleh isteri dan anak-anak Imam Hoslan Hussin.

Kami merayu agar seluruh rakyat Malaysia yang prihatin dan bersimpati terhadap Imam Hoslan Hussin dan ahli keluarga beliau untuk turun beramai-ramai ke perhimpunan aman dan penyerahan memorandum kepada DYMM Yang DiPertuan Agong tersebut di Masjid Wilayah dan bersama-sama ke Istana Negara sebagai tanda soladiriti terhadap pembebasan dan perjuangan Imam Hoslan Hussin.

BEBASKAN IMAN HOSLAN!





FARIZ MUSA
Ketua Koordinator JINGGA 13





HAPPY 20th BIRTHDAY HANNAN!!!!

Posted: 22 Mar 2012 04:43 AM PDT

Happy Birthday Hannan! My birthday present to you.
A Digital Quran and Magnetic Pen Set (M-3).
I bought one for Hannan and one for Banun.

Sitting next to the telle =)

The one, the only Lady Yoda.

Still the boss and always will be.

Usually the target of Hannan's cuddles, the fearsome yet lovely Momo.

Banun was changing her bedsheets when Momo sprang into the room
and onto her bed for some needed attention.

In the kitchen, monitoring her 3 offspring.

The ever graceful Eva.

The only one of the females that Casper would dare not trifle with.

Casper sleeping on Banun's bed.
At night she has to adjust her position so that she leaves some space for Casper.

The Proud Papa of Rocky, Abby, Oscar, Simba and Merlin.

Sitting in his carrier...


And of course, the shy but loving Libby Bell. Fateen's cat...
She woke up to the sound of camera shutters =)

Downstairs in the living room.

And now...the eldest of all the offspring. Rocky!

The dainty and adorable Abby....

This is Oscar.
Out of the three, he is most probably like their mother, Momo.
Just as rambunctious and mischievous.


Presenting the ever so cute and cuddly,
not to mention constantly purring... Simba.

And of course Simba's brother, Merlin who is ever so sweet.


Congrats Banun! SPM : 7A'S 3 Bs.. Alhamdulillah syukur...


Lessons from My Mum

Posted: 22 Mar 2012 04:32 AM PDT

  • My mother taught me TO APPRECIATE A JOB WELL DONE - "If you're going kill each other, do it outside - I just finished cleaning!"
  • My mother taught me RELIGION - "You better pray that will come out of the carpet."
  • My mother taught me about TIME TRAVEL - "If you don't straighten up, I'm going to knock you into the middle of next week!"
  • My mother taught me LOGIC: "Because I said so, that's why."
  • My mother taught me FORESIGHT - "Make sure you wear clean underwear, in case you're in an accident."
  • My mother taught me IRONY - "Keep laughing and I'll *give* you something to cry about."
  • My mother taught me about the science of OSMOSIS - "Shut your mouth and eat your supper!"
  • My mother taught me about CONTORTIONISM - "Will you *look* at the dirt on the back of your neck!"
  • My mother taught me about STAMINA - "You'll sit there 'til all that spinach is finished."
  • My mother taught me about WEATHER - "It looks as if a tornado swept through your room."
  • My mother taught me how to solve PHYSICS PROBLEMS - "If I yelled because I saw a meteor coming toward you; would you listen then?"
  • My mother taught me about HYPOCRISY - "If I've told you once, I've told you a million times - Don't Exaggerate!!!"
  • My mother taught me THE CIRCLE OF LIFE - "I brought you into this world, and I can take you out."
  • My mother taught me about BEHAVIOR MODIFICATION - "Stop acting like your father!"
  • My mother taught me about ENVY - "There are millions of less fortunate children in this world who don't have wonderful parents like you do!"


THANKS, MOM!

~Author unknown~

*Dedicated to all moms!


[Video] Lebih 18,000 Pengundi Diragui Dikesan Di Parlimen Pekan

Posted: 22 Mar 2012 04:36 AM PDT

Kuala Lumpur 22 Mac: KEADILAN mendedahkan terdapat lebih 18,000 pengundi tambahan pada tahun 2012 di Parlimen Pekan iaitu kawasan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri AnwarIbrahin berkata peningkatan itu berlaku hampir sekali ganda berbanding pada pilihanraya umum (PRU) lalu.

"Pada tahun 2008, di Parlimen Pekan pengundi tambahan meningkat berbelas-belas ribu. Pada tahun 2012 pun meningkat 18,000. Kawasan berdekatan lain seperti di Kuantan cuma meningkat 5,000 sahaja. Tapi di Pekan boleh begitu tinggi. Pelik ke tidak?" katanya pada sidang media di lobi Parlimen.

Beliau berkata, parkara itu dikenal pasti apabila mendapati banyak pengundi didaftarkan dengan satu nama dua alamat.

"Saya nak tunjukkan bagaimana daftar penipuan dibuat. Satu nama dua alamat sememangnya tak boleh berlaku. kalau masuk dalam komputer ia akan ditolak sebab nombor kad pengenalan sama.

"Tapi apa yang mereka buat ialah dengan menambah simbol palang (/) pada hujung nombor kad pegenalan,"
katanya.

Anwar memberitahu, KEADILAN mempunyai cukup bukti tentang penipuan yang dilakukan SPR.

Katanya, terdapat 79,998 kes, 100 pengundi yang diaftarkan dalam satu alamat.

"Antara yang disebut termasuk Parlimen Johor Baharu, lokasi Desa Melayu Majidee yang mempunyai 127 pengundi dalam satu alamat. Di Desa Mahkota Kluang, 103 pendundi satu alamat.

"Parlimen Seremban 190 pengundi. DUN Batu Caves 202 pengundi tanpa alamat. Kota Raja DUN Seri Muda 609 pengundi alamatnya Batu 7 Seri muda. Kalau di rumah panjang Sabah kita faham ada 50 hingga 60. Tapi kalau di Seri Muda ia tidak munasabah," katanya.

Beliau juga membidas kenyataan SPR terdapatnya 240,000 undi pos tambahan di kalangan petugas SPR sedangkan dalam PSC penambahbaikan pilihanraya semua pihak telah bersetuju untuk mengadakan pengundian awal. -KD



Ulasan GB

Apabila kemenangan dengan cara penipuan, maka kemenangan itu kemenangan yang taida berkatnya. Natijah dari itu, berlakulah kepincangan yang banyak di dalam pemerintahannya.

Kita akan sama-sama saksikan nanti Najib merupakan PM yang bakal menyebabkan UMNO BN menyembah bumi.


KPN Larang Kes Culik Disensasi, Kes Gadis Hilang Terus Berlaku Lagi

Posted: 22 Mar 2012 03:01 AM PDT

KPN: Kes culik tidak berleluasa, cuma disensasikan

MELAKA - Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar meminta orang ramai tidak tersalah sangka seolah-olah kejadian culik berleluasa di negara ini sehingga keadaan tidak terkawal.

Katanya, laporan akhbar tentang satu dua kes yang berlaku kebelakangan ini telah disensasikan berikutan orang ramai yang suka membaca laporan itu.

Sehubungan dengan itu, tiada keperluan menubuhkan pasukan petugas khas untuk kes culik, kata beliau.

"Penting saya jelaskan, jangan anggap satu dua kes (yang dilaporkan) dah merosakkan, kita tak selamat, anak kita tak selamat, ini tidak betul," katanya kepada pemberita selepas melakukan kunjungan hormat kepada Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam di Seri Negeri, di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kebimbangan orang ramai berhubung kes culik - terbaru seorang pelajar, Siti Nur Fatihah Mahadi, 16, yang dilaporkan diculik di Kuantan, Pahang pada Ahad lepas.

Sebelum itu, pada 30 Januari lepas, seorang remaja perempuan berusia 14 tahun berasal dari Shah Alam dilaporkan diculik oleh sindiket pelacuran antarabangsa dan dilarikan ke Thailand.

Remaja itu bagaimanapun berjaya dibebaskan oleh polis Thailand dan dihantar balik ke sini dan sedang dirawat di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).

Pada 1 Mac lepas, seorang kanak-kanak, Nurul Nadhirah Abdullah, 5, ataupun dikenali sebagai Dirang yang sebelumnya dilaporkan hilang ditemui mati dibunuh dan dibakar dalam sebuah lubang di tapak perumahan terbengkalai di Nusa Damai, Masai, Johor Baharu pada 8 Mac.

Menurut Ismail ketua-ketua polis negeri boleh menangani masalah itu termasuk laporan pasukan penyiasatan dari negeri berkenaan berhubung kes itu.

"Saya yakin kes di Johor dah diselesaikan dan yang terkini (di Pahang), tunggu satu, dua hari, ada berita baik untuk semua," katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata polis akan menjalankan siasatan secara terbuka berhubung dakwaan wujud elemen rasuah melibatkan anggota polis dalam aktiviti "bookie" bola sepak di Johor.

Beliau mengulas laporan media semalam berhubung dakwaan Tengku Mahkota Johor Tunku Ismail Idris Sultan Ibrahim yang juga Presiden Persatuan Bolasepak negeri Johor (PBNJ) bahawa anggota polis terlibat dalam aktiviti menentukan perlawanan atau bookie bola sepak.

Baginda meminta polis Bukit Aman dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menjalankan siasatan terhadap dakwaan itu. - Bernama

Lagi gadis dilapor hilang di Pahang

KUANTAN - Seorang lagi pelajar berusia 15 tahun dilaporkan hilang selepas keluar membeli kad tambah nilai telefon bimbit.

Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pahang SAC T. Narenasagaran, pelajar terbabit Nornabila Mat Yaacob didapati tidak pulang ke rumah selepas keluar bersama seorang rakannya pada Isnin lepas di Jerantut.

"Pihak polis telah menerima laporan kehilangan pelajar itu daripada keluarganya dan polis akan mengedarkan gambar Nornabila bagi mendapatkan kerjasama orang ramai untuk mencarinya," katanya ketika ditemui pemberita pada majlis dialog usaha memerangi jenayah bersama penduduk Taman Tas, dekat sini, malam ini.

Beliau berkata pihak polis masih menyiasat kes berkenaan.

Sementara itu, ibu remaja berkenaan, Norazlina Osman, 47, ketika ditemui di rumahnya di Taman Koperasi, Jerantut berkata anak bongsunya itu keluar bersama seorang rakannya, Norsyazwani Mazlan, 15, dengan menaiki sebuah motosikal kira-kira 8 malam Isnin lepas.

"Sehingga 11.30 malam itu, Nornabila masih tidak pulang ke rumah, rakannya Norsyazwani ketika dihubungi memaklumkan yang dia telah menghantar Nornabila pulang sebelum itu," katanya.

Norazlina, berkata usaha mencari Nornabila termasuk menghubungi telefon bimbitnya turut dilakukan tetapi gagal.

"Pada 8.04 pagi tadi, satu pesanan ringkas (SMS) telah dihantar daripada telefon bimbit anak saya memaklumkan yang Nornabila selamat," katanya.

Pada Ahad lepas, seorang remaja perempuan, Siti Nur Fatihah Mahadi, 15, dilaporkan hilang disyaki diculik di Taman Tas, Kuantan.

Bagaimanapun gadis yang dikatakan diculik itu sebenarnya mengaku bahawa dia dengan rela hati melarikan diri untuk tinggal di rumah teman lelakinya yang berumur 26 tahun disebabkan tekanan emosi yang dialami.
- Bernama


Ulasan GB

Apa maksud "jangan sensasikan"?

Bukankah setiap kehilangan perlu dihebahkan dengan menyebar poster kehlangan untuk menjejaki mangsa? Bukankah tugas itu juga dilakukan oleh pihak polis selama ini?

Apakah kerana hendak menyelamatkan airmuka menteri yang menyatakan negara Malaysia paling selamat dalam Asia Tenggara maka KPN harus bertindak untuk melarang berita penculikan dan kehilangan rakyat supaya jangan disensasikan? Jangan hebahkan? Jangan sebarkan poster? Jangan cari orang hilang lagi? Biar yang hilang itu hilang? Biar yang mati itu mati tanpa pembelaan?

Pelik!



Adakah Bn akan datang dengan janji pilihanraya yang dikitar semula

Posted: 22 Mar 2012 01:19 AM PDT

Semua harus ingat menjelang PRU tahun 2008 kempen pilihanraya Bn khususnya di Rembaupanik kerana kali pertama diasak begitu kuat dengan gelombang kesedaran rakyat. Demi mematahkan gelombang tersebut dan memujuk rakyat maka Bn telah datang dengan perbagai janji. Pada 31 Januari akhbar keluaran Utusan dengan jelas menyatakan janji Pengerusi Bn Negeri Sembilan kepada orang Rembau. Dalam laporan media tersebut menyatakan janji akan menukar Rembau sebagai pusat pelancongan porpular jika orang Rembau terus memilih Bn. Dia mengatakan akan menukar wajah kawasan kolam air panas Rembau dengan hotel bertaraf antarabangsa yang lengkap dengan dewan persidangan. Beliau juga dengan bangga mengumumkan akan membina Kampus UITM Rembau, semua ini dengan syarat orang Rembau mengundi Bn.


Dalam Akhbar Utusan Malaysia 21 Febuari pula Menteri besar yang sama menjanjikan akan membina Lapangan terbang di Batu Hampar, Rembau. Bukan sahaja lapangan terbang tetapi turut akan dibina ialah pusat latihan penerbangan bagi Kelab Penerbangan Awam.

Janji untuk membina Hospital pula bukan sekadar kenyataan atau ucapan sebaliknya telah diadakan upacara meletakkan batu asas dalam tempoh kempen PRU 2008 bagi mengelirukan atau menipu rakyat pada 7 Mac 2008.

Itu belum masuk janji yang dibuat terus oleh calon Parlimen Rembau seperti pusat Tuisyen emas percuma buat semua murid sekolah dalam Rembau dan banyak janji lain.

Sehingga kini hampir semuanya tidak terlaksana. Namun pakatan rakyat di Rembau terus membangkitkan isu - isu ini untuk menuntut hak orang Rembau yang telah dijanjikan. Malah di Rembau isu ahli parlimen 'hilang' bukan satu rahsia lagi. Malah perit lagi apabila orang Rembau melihat Ahli Parlimen yang hilang dalam akhbar bangga menjadi askar wataniah, masuk majalah fesyen, jadi model fesyen batik (isterinya) dan berlatih terjun payung. Orang Rembau memilih ahli parlimen untuk mewakili mereka bukan untuk buat itu semua.

Namun apabila tiba dekat dengan Pilihanraya mereka ini muncul semula. Ahli parlimen yang hilang selama ini tiba - tiba muncul bersungguh - sungguh keluar masuk kampung bersalam dengan orang ramai menyampaikan wang BR1M.

Isu hospital Rembau pula tiba tiba kawasan yang yang 'berhutan' tempat konon nak bina Hospital itu tiba - tiba berpagar dan naik papan tanda tertulis "Cadangan Tapak Projek Membina Hospital Rembau". Persoalanya siapa di Rembau yang tidak tahu di situ tapak projek yang dijanjikan ? Kenapa perlu dinaikkan pagar, dibersihkan kawasan hutan dan membina pagar serta papan tanda di kawasan tersebut ? Persoalanya ialah berapa perbelanjaan yang dibelanjakan hanya untuk memperdayakan rakyat Rembau sekali lagi dengan janji lama ini ? Siapa menanggung perbelanjaan tersebut ? Jika benar tender nak dikeluarkan seharusnya syarikat yang mendapat tender projek tersebutlah yang perlu membina pagar keselamatan termasuk membuat kerja pembersihan tersebut, mengapa wang rakyat terus terbazie sedemikian rupa.

Berapa banyak buget atau nilai wang yang terpaksa ditambah rakyat dengan kelewatan pembinaan hospital ini ? (itupun jika dibina) Jika Hospital ini dibina pada tahun 2008 kosnya hanya sekitar RM100juta sahaja memandangkan peningkatan kos bahan binaan kemungkinan kerana kelewatan ini kosnya akan meningkat sekitar 100%. Ini semua kerana kelemahan pentadbiran kerajaan.

Dari segi nilai tanah tapak projek hospital tersebut juga amat meragukan. harus diingatkan untuk projek landasan berkembar tanah orang kampung yang berdekatan dengan tapak hospital diambil dengan pampasan hanya sekitar RM1.20 - RM 2.80 sekaki manakala tanah tapak projek Hospital tersebut diambil dengan nilai RM22.00 sekaki. Kenapa wujud begitu jauh perbezaan ? Adakah berlaku penipuan dalam isu penilaian tanah orang kampung yang diambil dalam projek landasan berkembar atau berlaku kegiatan 'mark up' melampau dalam menentukan nilai harga tanah Hospital tersebut yang membawa kepada perbezaan sekitar RM900,000 seekar. Itu belum lagi dibesakan dengan nilai pengambil alihan tanah untuk projek bekalan air yang mengambil tanah orang kampung (secara paksarela) dalam kawasan Rembau (Batu Hampar dan sekitarnya) yang jauh lagi rendah.

Namun setiap kali program Bn di Rembau khususnya asyik menuduh konon orang di negeri bawah Pakatan rakyat terniaya dan ditipu dengan jnji tak di tunai.... adakah Bn Rembau itu sendiri di mana Ketua Umno Rembau ialah Menteri Besar dan Ketua Pemudanya Ketua Pemuda Umno Malaysia sudah tertunai janji PRU mereka ?

Orang Rembau harus sedar dan pengundi di seluruh negara harus tahu apa yang jadi Rembau khususnya mengenai janji PRU yang tak tertunai di Rembai ini. Khabar yang terakhir ialah bagaimana projek UITM , pembinaan lapangan terbang akan dibina tetapi bukan di Rembau sebaliknya di kawasan yang dimenangi PR di NS. Maknanya pengundi Umno akan terus dianak tiri kerana mereka menganggap pengundi Umno bodoh dan akan berjaya terus diperbodoh dengan janji yang akan diguna semula pada PRU akan datang. Projek ditumpukan dikawasan PR di N.S ialah untuk memujuk pengundi memilih Bn semula. Akhirnya pengundi perlu cerdik pilih Umno hanya dapat janji, undi PR akan dapat projek pembangunan dan seumpamanya.

oleh che'GuBard, Ketua Cabang PKR Rembau (22 Mac 2012)


劉永山:退回申請文件理由模糊‧市會一站式中心待改進

Posted: 22 Mar 2012 12:21 AM PDT

摘自《星洲日报》雪隆 2012-03-22 12:47(雪蘭莪‧沙亞南21日訊)甘榜東姑區州議員劉永山指出,雪州各縣市議會的"一站式中心"(One-Stop Centre)仍有改進空間,尤其在退回申請文件或圖測時,沒有列明原因,僅告知不符合地方政府所定下的條件。他說,這個部門的效率,與州經濟發展息息相關,倘若這項技術問題沒有給予關注和解決,將影響經濟發展。他指出,通常該部給予的理由非常模糊;他舉例,祈禱室的設計不適合,所謂的"不適合"是非常模糊的說法。劉永山是在辯論蘇丹御詞時,發表上述談話。他指出,一站式中心其實只是掛名的部門,所有申請者還是得花錢聘請"跑腿"到其他部門處理文件。促雪政府插手武吉加星發展爭議另外,他也促請雪州政府插手協助解決武吉加星居民反對吉隆坡市政局欲發展部份武吉加星地段。他說,有關發展將影響武吉加星的地理環境,以及土地的穩定;州政府必須協助人民解決有關問題。(


双溪威草场被剥夺属无稽之谈 刘永山驳斥:面积更大

Posted: 22 Mar 2012 12:20 AM PDT

摘自《光华日报》 二零一二年三月十九日 下午五时三十六分(莎阿南19日讯)民主行动党甘榜东姑州议员刘永山反驳"双溪威SS 9A/1路草场将被剥夺"一事,属无稽之谈,反指该草场经过规划后,将比原有面积来得大。他今日出席雪州议会开幕仪式后,针对马华雪州公共投诉及服务中心副主任张胜富的昨日指民联政府剥夺有关草场一事,召开记者会作出澄清。他说,发展商大班公司(Taipan Focus Sdn. Bhd.)原先打算在第二期计划兴建的组屋经已移除,同时已将保留的0.22英亩神庙保留地(0.22英亩)移至该处,这将使得草场面积比原先的来得大。他强调,上述发展批准是前朝州政府所承诺的决定,雪州民联政府是基于履行合约精神按章行事,否则州政府就必须作出赔偿。"张胜富的指责无疑是在搬石头砸自己的脚,有关草场将被剥夺的说法根本不成立。"马华雪州公共投诉及服务中心主任拿督汤木昨日表示,


Thanasayan Not Afraid Over Sensitive Issues

Posted: 21 Mar 2012 11:36 PM PDT

PETPOSITIVE NEWS!



File pix: Thanasayan and animal activists in Ipoh

DATELINE PETALING JAYA, SELANGOR:

AS MANY AWAIT news to see if Anthony Thanasayan will be reappointed as councillor of Petaling Jaya, here are more comments from disabled and other NGO organisations lending their support to the wheelchair using activist:





COMING SOON: Testimony from Jeffrey Phang, Friends of Kota


Nazatul Tumpang Van Tak Dikenali Ke Bangkok, K'jaan Selangor Sedia Biaya Tambang

Posted: 22 Mar 2012 12:51 AM PDT

Bangkok - Siasatan awal Polis Imigresen Thai menunjukkan remaja perempuan Malaysia berusia 15 tahun, Nazatul Fardiana Mohd Izwan, yang hilang bersama lima rakan Rohingyanya, menumpang kenderaan seorang lelaki yang tidak dikenali di Malaysia dekat sempadan Thai-Malaysia, sebelum memasuki negara jiran itu secara haram.

Timbalan Komander Pusat Siasatan Biro Imigresen Pol Col Chartchai Lamsaeng berkata, hari ini mereka menaiki sebuah van berdaftar di Malaysia yang ditawarkan oleh seorang lelaki Malaysia dekat sempadan pada 8 Mac.

Lima remaja Rohingya itu terdiri daripada empat lelaki dan seorang perempuan berumur antara 14 dan 16 tahun.

Keenam-enam mereka adalah rakan dan mengenali satu sama lain.

"Mereka diberi minum oleh lelaki itu dan sejurus kemudian mereka tertidur," Chartchai yang mengetuai siasatan kes itu memberitahu Bernama, di sini.

Beliau berkata, apa yang dapat mereka ingat semasa perjalanan itu mereka melalui Hat Yai, Petchaburi atau Nakhon Phatom dan berhenti di Hua Lamphong di ibu negara ini.

"Kami hairan bagaimana mereka dapat melepasi pusat pemeriksaan di sempadan tanpa sebarang dokumen perjalanan," kata beliau dipetik Bernama.

Chartchai berkata, adalah tidak jelas sama ada remaja itu berhasrat memasuki Thailand bila mereka menumpang van berkenaan.

"Lelaki itu malah membawa mereka ke sebuah masjid di Hua Lamphong," kata beliau. Namun, tidak jelas apa berlaku pada lelaki itu selepas itu kerana kesemua remaja itu terus menuju ke Stesen Kereta Api Hua Lamphong," katanya.

Beliau berkata, mereka berjaya mendapatkan bantuan daripada beberapa orang peniaga dekat stesen itu yang memberi mereka wang oleh kerana mereka hendak membeli tiket kereta api untuk pulang ke Malaysia.

Mereka ditangkap oleh polis di stesen itu kerana mereka gagal menunjukkan dokumen perjalanan sah dan dibawa ke pejabat Polis Imigresen di sini, kata beliau.

Polis Imigresen kemudian menghubungi Kedutaan Malaysia di sini.

"Siasatan kami menunjukkan kesemua enam remaja itu selamat dan tidak diapa-apakan atau diganggu oleh lelaki berkenaan," kata beliau.

Chartchai berkata Polis Imigresen Thai akan menyiasat kes itu di bawah undang-undang pemerdagangan manusia yang membawa hukuman penjara antara lima dan 10 tahun.

"Kami berjaya menghasilkan lakaran imej suspek berdasarkan maklumat diberikan oleh remaja itu. Polis Thai dan Malaysia sedang menyiasat kes ini," katanya.

Beliau berkata, Polis Imigresen Thai kini mengkaji kemungkinan yang sindiket jenayah antarabangsa terlibat dalam kes ini.

Chartchai hanya dapat mengenalpasti lima remaja itu sebagai orang Rohingya tetapi tidak pasti tentang kewarganegaraan mereka.

Laporan berita awal dari Malaysia menyatakan bahawa gadis itu memberitahu ibunya dalam percakapan telefon pada 12 Mac bahawa dia dan lima yang lain itu telah diculik dan dilarikan ke Thailand, dan kemudian diselamatkan oleh polis Thai di stesen keretapi berkenaan pada 11 Mac.

Ibu bersyukur

SHAH ALAM: "Saya bersyukur ada pihak yang sudi bantu saya pergi ke Bangkok menyelamatkan anak saya, namun identiti pihak yang membantu itu biarlah saya rahsiakan," demikian reaksi Norazura Roski, 37, ibu Nazatul Fadiana Mohd Izwan, 14, mangsa culik di Stesen Bas Seksyen 9, di sini, 30 Januari lalu.

Norazura berkata, sewaktu pertemuan yang diaturkan polis Bangkok 16 Mac lalu, keadaan anaknya atau lebih mesra dengan panggilan Nana agak kurus dan kulitnya gelap berbanding sebelum dilaporkan hilang.

Katanya, anaknya kini masih lagi menerima rawatan di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) dan sehingga kini belum diketahui bila anaknya dibenarkan keluar.
-hm


Selangor biaya tambang mangsa culik

SHAH ALAM – Kerajaan Selangor membiayai kos penerbangan pulang mangsa culik, Nazatul Fardiana Mohd Izwan, 14, yang ditemui di Bangkok, Thailand 11 Mac lalu.

Exco Kerajaan Negeri yang juga Adun Kota Anggerik, Dr Yaakob Sapari berkata, ibu remaja itu, Norazura Roski, 37, menemuinya meminta bantuan untuk membawa anaknya pulang.

"Ini kerana, remaja itu perlu dibawa pulang melalui jalan udara atas sebab keselamatan. Saya difahamkan, peruntukan Kerajaan Pusat hanya untuk perjalanan darat," kata Yaakob pada sidang media di sini, semalam.

Sehubungan itu, katanya, pihaknya telah menghantar dua pegawai untuk mengiringi Norazura ke Bangkok, Jumaat lalu.

Yaakob berkata, Nazatul sepatutnya pulang pada 17 Mac namun ditangguh sehingga 19 Mac bagi membolehkan urusan dokumentasi diselesaikan.

Remaja itu yang tiba di LCCT Sepang jam 8.50 malam 19 Mac, terus dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya di Petaling Jaya, untuk menjalani pemeriksaan kesihatan.

Difahamkan, sehingga kini dia masih ditempatkan di hospital itu dengan kawalan keselamatan yang ketat.

Remaja itu dilaporkan hilang 31 Januari lalu selepas dikatakan keluar ke rumah rakannya sehari sebelum itu.

12 Mac lalu, dia dikatakan menghubungi ibunya memberitahu berada di Thailand dan baru melepaskan diri daripada penculik.

Sehari sebelum itu, dia ditemui di stesen kereta api Hua Lampong, Bangkok bersama lima lagi remaja dari Myanmar berusia antara 15 hingga 17 tahun yang dipercayai turut menjadi mangsa culik.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Zahedi Ayob berkata, Nazatul hingga kini masih trauma dan masih dirawat di hospital.

"Dia hanya beritahu polis diculik dan dibawa dalam sebuah van putih dari Seksyen 9, Shah Alam," katanya.

Menurutnya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 366 Kanun Keseksaan kerana menculik.

Pada 30 Januari, penuntut tingkatan tiga itu diturunkan ibunya di hentian bas di sini kira-kira 1 tengah hari. Esoknya, apabila dia tidak pulang ke rumah, ibunya membuat laporan polis di sini.
-SH


Laporan sebelum ini
klik untuk baca





Hot!

Posted: 21 Mar 2012 11:11 PM PDT

The weather is incredibly hot out there. It's not your normal hot, it's blistering hot! You can practically feel the heat searing your skin. The worst thing is, my work requires me to be outside all day today in the blistering sun supervising an outdoor signage installation.

I feel so light headed and dizzy right now. I'm afraid if I get up from my chair I'd faint! I wish I could go home and just sleep but I've still got loads of paperwork to be done and another after midnight installation to be done tonight ... siggghhh ...

I think my running is going to have to take a back seat for today cos I don't think I'm going to be able to run with the way I feel right now. Right now I wish it would rain cos the heat is so bad that the air-conditioning in my room is playing havoc trying to keep the place cool. I wonder if the sun has moved nearer to the earth or something.

Maybe I should take off this medical scrubs that I'm using and it might just be much cooler :D


Umno gov't will NOT shut down Lynas if Lynas safe!

Posted: 21 Mar 2012 10:41 PM PDT

The government will not allow Lynas rare earth plant in Gebeng, Kuantan, to operate if scientific evidence proves that the plant is harmful to people's health and the environment, said Prime Minister Najib Abdul Razak.

NONE
During a live interview with Mandarin radio station 988 this morning., Najib (left) stressed that the government needs to have dialogues with those who oppose the plant, but it must be done based on scientific facts instead of emotional and political arguments and said, "We will never compromise on that... the safety of Malaysian citizens will not be compromised. A pure environmental issue has become a political issue, this is unfortunate."

Najib explained that the parliamentary select committee (PSC) on Lyans plant formed on Tuesday but boycotted by the opposition, is one of the mechanisms to gather scientific evidence related to the project.
 
As to whether the government will be bound by the findings of PSC, Najib said the PSC is a "strong basis for us to make a decision".


Akar Umbi Panggil Wanita UMNO Lembu, Shahrizat Perlu Letak Jawatan Dalam UMNO - Kamelia

Posted: 21 Mar 2012 11:02 PM PDT

Kuala Lumpur: Naib Ketua Wanita Umno, Datuk Kamilia Ibrahim menggesa sekali lagi agar Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil meletakkan jawatan beliau (sebagai Ketua Umno) bagi mengekalkan "kredibiliti parti, sayap, Barisan Nasional (BN) dan kerajaan."

Beliau berkata, perletakan jawatan Shahrizat sebagai menteri setelah tempoh senatornya tamat pada 8 April adalah tidak mencukupi, perlu juga sekali dengan kepimpinannya dalam Wanita Umno dan Wanita BN, terutama menjelangnya pilihan raya umum akan datang.

Beliau menambah, ia mengenai tanggapan masyarakat bahawa terdapat sesuatu "yang salah dari segi moral dan politik" berdasarkan cara Perbadanan Fidlot Nasional (NFCorp), yang diuruskan oleh suami dan anak-anak Sharizat menggunakan pinjaman kerajaan.

"Apabila ia melibatkan dana awam, ia melibatkan rakyat. Masyarakat melihat ia sebagai isu negara yang telah mencemarkan imej Kerajaan. Masyarakat mempersoalkan bagaimana NFCorp boleh mendapat pinjaman yang besar dengan kadar faedah hanya 2 peratus dan diberikan tempoh lima tahun sebelum pembayaran balik sedangkan begitu sukar bagi rakyat biasa mendapatkan pinjaman.

"Dan mereka bertanya bagaimana NFCorp boleh membeli kereta dan unit-unit kondominium dengan pinjaman yang dimaksudkan untuk (membeli) lembu," katanya dalam satu temu bual.

"Kredibiliti kami dipertaruhkan. Saya telah pergi ke peringkat akar umbi dan ini secara umumnya apa yang mereka kata. Mereka mendapati sukar untuk bertemu dengan rakyat kerana imej pemimpin mereka (Shahrizat) tercemar.

"Masyarakat 'mempermainkan' Wanita dan memanggil kami 'lembu'. Akar umbi Wanita mengatakan mereka susah nak kerja (sukar untuk bekerja dengan isu yang sedang berlaku ke atas ketua mereka). Dan pembangkang pula memberitahu kami bahawa kami tidak perlu berbuat apa-apa kerana ia akan membuat kerja mereka (untuk pilihan raya umum) lebih mudah.

"Sebagai seorang pemimpin, kita perlu mendengar apa yang akar umbi berkata."

Kamilia mengulas perkara berkenaan dua hari sebelum Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak yang dijadualkan untuk bertemu dengan pergerakan Wanita.

Beliau berkata, Najib telah menjelaskan bahawa beliau tidak mahu Shahrizat untuk terus menjadi menteri dan kini terpulang kepada Wanita untuk memutuskan sama ada masih boleh menerima beliau sebagai pemimpin yang diingini.

"Sebagai naib ketua, saya perlu melakukan apa yang terbaik untuk parti dan negara. Saya mungkin tidak popular tetapi saya bersedia untuk menerimanya kerana ia adalah sebahagian daripada tugas dan tanggungjawab saya. Demi kepentingan parti dan Wanita, dia harus pergi," katanya.

Beliau menjelaskan, adalah sesuatu yang pelik bagi Shahrizat berkempen untuk sebuah kerajaan yang bersih, adil dan baik.

"Kami akan serahkan kepada kebijaksanaan beliau terlebih dahulu. Sebagai seorang pemimpin, dia sepatutnya dapat menilai sendiri. Takkan kita nak beritahu (jangan katakan yang kami perlu beritahu apa yang anda perlu lakukan)." -mstar


Ulasan GB

Apa yang GB tulis dulu dah jadi kenyataan. GB dah ulas dulu. Petikan:

Apa yang rakyat tahu sekarang melihat muka Shahrizat teringatkan muka lembu, begitu juga melihat muka Najib, Muhyiddin, Pak lah, Noh Omar & Khairy, termasuk peguam NFC, orang akan segera terbayang wajah-wajah lembu di Feedlot. Atau melihat wajah-wajah lembu, segera teringat muka-muka menteri UMNO itu. Salah siapa?


Laporan sebelum ini
klik untuk baca





Worry when Umno-led government says don't worry!

Posted: 21 Mar 2012 09:22 PM PDT

Malaysia's national debt is not at a critical or worrying level, says Deputy Finance Minister Awang Adek Hussin, despite it being only two percent shy of the constitutionally allowed government borrowing limit.

During Question Time in the Dewan Rakyat today Awang Adek (right) was answering a supplementary question from Saifuddin Nasution (PKR-Machang) on what the government is doing to control the rising government debt. The latter also claimed that the rising trend in national debts will soon lead to the country owing up to 100 percent of its GDP, citing financial records from 2008 onwards that exhibited rising debts year on year.

He said, "It is not at a critical level at the moment. Our limit or threshold is 55 percent of the Gross Domestic Product (GDP), we are now at 53 percent. So you don't have to worry about it."
NONE

Awang Adek argued, saying that as a responsible government, they will never allow expenditures and borrowings to exceed the set threshold.
 
He said, "We have the threshold at 55 percent, which we shall not pass. If we don't pass 55 percent then we will never reach 100 percent."


Sampai Bila Pusat Mahu Diskriminasi Kelantan?

Posted: 21 Mar 2012 09:07 PM PDT

Kuala Lumpur, 21 Mac: Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, berkata amalan diskriminasi pusat terhadap Kelantan sejak 20 tahun lalu tidak wajar diteruskan.

Sambil mendakwa ianya bercanggah dengan amalan federalisme, beliau menuntut ianya dihentikan segera dan segala hak kerajaan negeri perlu diberikan tanpa sebarang penafian.

"Amalan diskriminasi ini bukan hanya berlaku sejak 20 tahun lalu, tapi dari tahun 1959 lagi ketika PAS mula-mula memerintah Kelantan. Sehingga hari ini, Kelantan masih melaluinya dengan pelbagai cara," dakwa beliau ketika mengambil bahagian Ketika perbahasan Menjunjung Kasih Titah Ucapan Yang Di-pertuan Agong, di Dewan Rakyat, hari ini.

Dakwa beliau, banyak peruntukan yang sewajarnya disampaikan ke Kelantan, tertangguh ekoran amalan diskriminasi tersebut, termasuk kelewatan memberikan geran.

Dalam pada itu, beliau turut melahirkan kekecewaan apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, mengeluarkan kenyataan yang disifatkannya sebagai penghinaan terhadap rakyat Kelantan.

"Apabila Perdana Menteri hadir di Sabah, beliau menghina rakyat Kelantan dengan mengatakan tentang kemiskinan Kelantan seolah-olah seorang bapa menghina anak kandungnya di hadapan adik-beradik yang lain," kata beliau.

Tambah Wan Rahim, penghinaan yang dilemparkan Najib tersebut tidak mudah dilupkan dan akan diingati sampai bila-bila.

Menyentuh soal projek ladang rakyat yang dimanipulasikan sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab, Wan Rahim berkata ladang yang diusahakan 4834 peserta itu merupakan tanah milik Perbadanan Ladang Rakyat.

"Ia tidak ditukar milik atau digadaikan kepada mana-mana pihak seperti yang dimanipulasikan pihak yang tidak bertanggungjawab. Tetapi peserta yang mengusahakannya mendapat habuan sebanyak RM200 sebulan dengan agihan dividen sebanyak RM52.4 juta," tegas beliau.

Malah, katanya projek tersebut meghasilkan kejayaan apabila tanah kerajaan negeri tidak diberikan kepada syarikat swasta, tetapi dimajukan Perbadanan Ladang Rakyat," tegas beliau. -HD


NZ travelogue: Larnach and his haunted castle

Posted: 21 Mar 2012 04:56 PM PDT

The day after our arrival in Dunedin, we decided to go on a drive around the Otago peninsula. We had already set our sights on the Larnach Castle after hearing about it from the hostess of the Albatross Inn. "It's the only castle in New Zealand," she had told us, "and the garden is huge and pretty." But do note, she advised, going into the castle itself will require extra payment of entry fees.

Oh, great, maybe this castle could be haunted too. I would like that. The thought of any extra payment would be the last thing discouraging us from visiting the place. Good marketing pitch, yes?

After breakfast, we checked out from the guesthouse and were on our way. Despite the GPS, I missed a turn somewhere but it wasn't a big deal. We soon found our way on the Highcliff Road which actually wound its way along the ridge of the Otago peninsula. And soon enough, we reached the fork in the road which led us to the entrance of the Larnach Castle grounds.


As can be seen from this picture above, the grounds was immensely large. The basic entry fee would allow you to wander around much of the grounds. At various places, it was possible to look down at the natural Otago Harbour which stretches from Dunedin to Harrington Point. Port Chalmers somewhere on the northern shores of the harbour is a deep water port. From the Larnach Castle grounds, the panoramic view was rather breathtaking. If you were to stretch your neck further, like I did, it's possible to look at the Dunedin city centre itself. If you squint your eyes, you could even make out the steeple of one old church somewhere in the city.


Pretty soon, we turned our sights on the castle gardens itself. Very well maintained although the cost of maintenance must certainly be tremendous. Here are a few pictures from around the place.

 


And this here was the flight of steps that led visitors to the main door of the castle. Two stone lions stood guard on either side of the steps. On another level were two stone falcons. As we walked up, the doors suddenly opened slowly before us. No creaks but noiselessly. Although we continued climbing without skipping a heart beat, was there a slight chill running down our spines? Has the haunting begun in bright daylight already? Erm, no, just two workers anticipating our entry and opening the door for us.



The castle was reportedly built sometime between 1873 and 1887 as the residence of William Larnach, a prominent entrepreneur and politician in colonial New Zealand, who later committed suicide when he discovered his third wife having an affair with his son. Tsk, tsk. Theirs was a tragic family because the whole of the Larnach clan suffered one calamity or scandal after another and they scattered to other parts of New Zealand. The finished house, which contained more than 40 rooms, including a ballroom which has now been turned into a restaurant, and needed 46 servants for various chores, soon fell silent and into a state of disrepair.


Seen any apparition lately?

We went through most of the stately rooms including one that had been turned into a museum. Sorry, despite its eerieness, we did not encounter any chills or super-dark damp corners or heard any rattling bones. But we did climb up the narrow steps and emerged into bright sunlight onto the roof of the castle's tower. This must be the highest point for miles around.



After many years of abandonment, the whole place was bought by Barry and Margaret Barker in 1967 and carefully restored. From the main castle building, we moved to the adjoining ballroom for lunch. Out of curiosity, I ordered their kumara and ginger soup and it turned out to be nothing but a thick soup of blended potato and ginger. Saw See had something more familiar: an omelette.




I should also mention that someone once wrote in The New Zealand Herald newspaper about the eerie episodes at the Larnach Castle.

In 1994, the new owners tried to cash in on its spookiness by arranging a play about the Larnach family tragedies. "Larnach - Castle of Lies" was performed by Dunedin's Fortune Theatre before 100 invited guests in the castle ballroom. It turned out to be a night for the guests, performers and castle staff to remember.

Said Margaret Baker: "As the guests arrived a terrible storm blew up from nowhere. The smoke from the fires blew back down the chimneys so that you couldn't see - and your eyes hurt. Hail crashed on the iron roof so that you couldn't hear. Doors mysteriously opened by themselves and it got very cold. In the play - just as Larnach shot himself there was a blinding white light. Afterwards at supper people were talking about the lightning strike as Larnach held the gun to his head. I said 'Oh no that was stage effects.' We asked the stage manager. He said 'It was none of our doing, it was lightning.' I think that Larnach was present that night. He didn't like the play."


ca-pub-5430283382112812


No comments: