Tuesday, April 24, 2012

Interesting Facts About Famous Personalities

Interesting Facts About Famous Personalities


Interesting Facts About Famous Personalities

Posted: 24 Apr 2012 10:30 AM PDT

1. Julius Caeser's autograph is worth 2 million dollars, but one has not been found yet. 2. Charles Dickens slept facing North. He thought it improved his writing. 3. The three best-known western names in China: Jesus Christ, Richard Nixon, and Elvis Presley. 4. Julius Caesar wore a laurel wreath to cover the onset of baldness. 5. The house where Jefferson wrote the Declaration of Independence was replaced with a hamburger stand. 6. The Nobel Prize resulted form a late change in the will of Alfred Nobel, who did not want to be remembered after his death as a propagator of violence - he invented dynamite. 7. There was a person that paid $14,000 for the bra Marilyn Monroe wore in Some Like It Hot. 8. Mao Rse-Tang, the first chairman of the Chinese Communist Party, was born 26 December 1893. Before his rise to power, he occupied the humble position of Assistant Librarian at the University of Peking. 9. During World War One, the future Pope John XXIII was a sergeant in the Italian Army. 10. Albert Einstein was once offered the Presidency of Israel. He declined saying he had no head for problems. 11. When Albert Einstein died, his final words died with him. The nurse at his side didn't understand German. 12. Uri Geller, the professional psychic was born on December 20 1946. As to the origin of his alleged powers, Mr Geller maintains that they come from the distant planet of Hoova. 13. John Glenn, the American who first orbited the Earth, was showered with 3,529 tonnes of ticker tape when he got back. 14. Catherine the First of Russia, made a rule that no man was allowed to get drunk at one of her parties before nine o'clock. 15. During the reign of Elizabeth I, there was a tax put on men's beards. 16. Queen Elizabeth I passed a law which forced everyone except for the rich to wear a flat cap on Sundays. 17. Ernest Bevin, Minister of Labour during World War II, left school at the age of eleven. 18. Upon the death of F.D. Roosevelt, Harry S Truman became the President of America on 12 April 1945. The initial S in the middle of his name doesn't in fact mean anything. Both his grandfathers had names beginning with 'S', and so Truman's mother didn't want to disappoint either of them. 19. One of Queen Victoria's wedding gifts was a 3 metre diameter, half tonne cheese. 20. Sir Isaac Newton was obsessed with the occult and the supernatural. 21. Marie Currie, who twice won the Nobel Prize, and discovered radium, was not allowed to become a member of the prestigious French Academy because she was a woman. 22. John D. Rockefeller gave away over US$ 500,000,000 during his lifetime. 23. John Paul Getty, once the richest man in the world, had a payphone in his mansion. 24. Sir Winston Churchill rationed himself to 15 cigars a day. 25. Lady Astor once told Winston Churchill 'if you were my husband, I would poison your coffee'. His reply …' if you were my wife, I would drink it ! '. 26. The national flag of Italy was designed by Napoleon Bonaparte. 27. The only person who's birthday is a legal holiday all across the U.S. is George Washington. 28. While at Havard University, Edward Kennedy was suspended for cheating on a Spanish exam. 29. King Solomon of Israel had about 700 wives as well as hundreds of mistresses. 30. Charles the Simple was the grandson of Charles the Bald, both were rulers of France. 31. Englands Queen Anne (1665-1714) outlived all 17 of her children. 32. In 1944, Fidel Castro was voted Cuba's best schoolboy athlete. 33. Mozart never went to school.


Emotional Stories for the Soul...

Posted: 24 Apr 2012 08:28 AM PDT







Your fly is open! Gideon Sundbäck, Father of Zipper

Posted: 24 Apr 2012 08:39 AM PDT

Gideon Sundback (April 24, 1880 – June 21, 1954) was a Swedish-American electrical engineer. Gideon Sundbäck is most commonly associated with his work in the development of the zipper. Source: Wikipedia. Today, Gideon Sundback is celebrated in a Google Doodle.

Google honors Gideon Sundback: Father of the zipper (+video)


[Gambar & Video] UMNO BN Anjur Tarian Separa Bogel Ganggu Majlis Pra-BERS✔H - updated

Posted: 24 Apr 2012 10:44 AM PDT

Gopeng: Pelancaran Pra Bersih 3.0 Peringkat Parlimen Gopeng yang dihadiri oleh Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said malam tadi dicemari dengan gangguan daripada pihak tertentu.

Pelbagai acara diadakan untuk mengganggu program anjuran Pemuda Pakatan Rakyat kawasan tersebut termasuklah tarian separuh bogel, tarian singa, percikan bunga api dan sebagainya.

Program yang diadakan hanya seberang jalan kira-kira 10 meter itu dipercayai dianjuran oleh BN kerana ianya bukan kali pertama malah enam program Pakatan Rakyat di kawasan tersebut sebelum ini turut diganggu.

Pelancaran tersebut turut dihadiri oleh Mantan Menteri Besar, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin; Ahli Parlimen Gopeng, Dr Lee Boon Chye; dan Timbalan Ketua AMK, Pusat Khairul Anuar Zainudin.

A Samad Said dalam ucapannya kesal dengan gangguan ini dan ianya menggambarkan BN berusaha untuk menyekat kebangkitan rakyat.

Beliau yang lebih mesra dengan panggilan Pak Samad menjelaskan, negara sekarang dalam suasana yang amat 'merungsingkan'.

"Kita mahukan lunas-lunas demokrasi di Negara ini diperbetulkan, tapi orang yang sudah berkuasa lebih 5 dekat tidak mahu itu.

"Sebab mereka merasakan jika pilihanraya di Negara ini bersih, mereka akan dibersihkan," katanya sambil diberi tepukan gemuruh kira-kira 2,000 hadirin.

Menurutnya, Pakatan Rakyat mempunyai watak-watak yang istimewa untuk memerintah dan rakyat perlu membantu mereka untuk memerintah.

Sementara itu, Mohammad Nizar berkata, BN ketika ini sangat takut dengan suara dan kebangkitan rakyat kerana ianya akan menggugat mereka untuk terus berkuasa di Negara ini.

"Saya menggesa seluruh rakyat di negeri Perak 'turun' ke himpunan Bersih 3.0 sabtu ini untuk memberi isyarat kepada BN bahawa rakyat sudah bangkit dan menolak mereka," jelasnya. -HD

Gangguan dan provokasi melampau di program pelancaran Bersih 3.0 peringkat Parlimen Gopeng

Di setiap program kelolaan Pakatan Rakyat sekitar Dun Sg Rapat, pasti ada gangguan. Dengan atau tanpa gangguan, program tersebut pastinya berjaya juga

Ketakutan Umno/BN semakin menjadi-jadi, walau dengan apa cara sekalipun, program-program Pakatan perlu diganggu-gugat. Namun yang pastinya, sedar atau tidak, segala gangguan tersebut kini merupakan daya penarik untuk orang ramai bertumpu dan berasak-asak ke program Pakatan.

Pada malam pelancaran Bersih 3.0 peringkat Parlimen Gopeng di Desa Pakatan, Ipoh itu, pihak yang berada di seberang jalan sahaja daripada tapak ceramah Pakatan telah mengadakan upacara tarian naga, tarian amoi dan hidangan khinzir panggang dengan bunyi muzik yang begitu kuat sekali.





Tarian amoi seksi yang dihidangkan bersama dentuman muzik yang sungguh kuat dihadapan tidak lebih daripada 30 orang, semata-mata untuk mengganggu suara penceramah disebalik jalan sana.

Saksikan video dibawah untuk melihat suasana pada waktu itu:






3 ekor khinzir panggang yang diletakkan di bawah khemah menghadap kepada tapak ceramah Pakatan


Suasana menjadi tegang apabila orang ramai menyerbu tapak khemah tarian dan muzik semasa YB Dr Lee Boon Chye sedang berunding dengan pihak di sebelah sana untuk perlahankan sedikit bunyi muzik mereka. Menurut ketua keselamatan pihak penganjur ceramah, pihak polis yang berada di situ telahpun dimaklumkan akan provokasi yang dilakukan diseberang jalan sana, namun tiada apa-apa tindakan yang di ambil. 

Akibatnya, orang ramai yang tidak berpuashati kerana mengganggu mereka untuk mendengar ceramah telah menyerbu ke khemah tempat peralatan muzik. Namun yang demikian, dengan kecekapan pihak UKP dan Unit Amal yang bertindak pantas untuk menghalang orang ramai daripada membuat sesuatu yang tidak diingini.

Kita lihat video suasana tegang tersebut:-


Selepas menonton video diatas, jelas kelihatan pihak keselamatan Pas telah berjaya menyelamatkan keadaan  





Suasana tegang tersebut dapat diatasi dan disuraikan oleh UKP dan Unit Amal



Bunga api dan mercun juga digunakan untuk membuatkan suasana yang hingar-bingar 


Diharapkan semoga segala gangguan dan provokasi sebegini dapat dihentikan demi kesejahteraan dan keharmonian penduduk setempat dan juga pengunjung yang datang beramai-ramai untuk mendapatkan penjelasan dan maklumat terkini di ceramah-ceramah yang dianjurkan oleh pihak Pakatan Rakyat.



kredit: http://ajijoi.blogspot.com



What I Did on a Boring Tuesday

Posted: 24 Apr 2012 07:52 AM PDT

For a few years now, Walla and Angela have been asking me to get rid of my school mam look. :-)

In the post The Time Will Come Walla wrote the following:

I just want to say a few things. Don't let a personal tragedy when young create another when old. Make a conscious effort now to surmount the gripping sense of dejection. It is self-defeating and won't matter one iota on the fate of others if not this world. Everybody dies. It is the natural course of all lives. To feel for others is fine but draw the line, now again, between feeling for others and hyperventilating to no purpose. Get over the stage of worrying about one's own mortality. Find some humour and wit in it all. If the clouds are still overcast the head, perm the hair a bit to clear the air some more. That's all i want to say. Terima kasih.

And my response:


:-) Walla,  I know you hate my broom-like hairstyle but I still sayang you for all the wisdom, wit, humor and scoldings you impart to me via my blog. You are a precious friend and I appreciate all that you have shared now, then and even in the future. Sadly, LOL...I cannot perm my hair cos it is au naturale wavy so a perm would certainly give me a frizzy look hence the reason why I straighten my hair once a year. Having said that, I will seriously consider a major change to my current lau beh style :-)...Maybe have a fringe or go for Cleopatra-style haha. Take care and thank you for that knock on the head for emo madam here :-). Hugs and much love

 FYI, I have never met Walla and knows not how she looks like. From about 5pm to 9pm this evening, I photoshopped my pics and this is what Masterwordsmith looks like if she had the following hairstyles :-): Do let me know your response. Thanks! OK Walla and Angela - this post is specially for you!!!

Here's the new me....ahem...in the hair saloon of photoshop :-)



The Marilyn Monroe look that went awry LOL!


The "I forgot to comb my hair look"


The Farah Fawcett look :)-


Harajuku?


The Once Upon A Time Mary Quant look...


I photoshopped 13 pics but will spare your poor eyes by stopping here. The shock could be too great for you to bear.

Perhaps this is another side of masterwordsmith you never knew existed.

Mua ha ha ha...

The cheeky and mad hatter side :-)

I had lots of fun and laughter working on the pics and my FB friends were wickedly hilarious in their responses too!

Have a lovely evening, everyone. Sorry for the late update. Photoshopping lah and I have not had dinner yet. Loss of 29 pounds recorded so far and a loss of 10.5 inches so far.
Eleven more pounds to go....



Anti Pemalsuan IC (API) Mohon Agong Tidak Bubar Parlimen

Posted: 24 Apr 2012 08:02 AM PDT

Jawatankuasa Anti Pemalsuan IC (API) memohon agar Yang di-Pertuan Agong supaya tidak memberi perkenan kepada permohonan pembubaran Parlimen selagi isu dakwaan kewujudan pasukan petugas khas pemberian kad pengenalan tidak diselesaikan.

Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berlata, pihaknya mahu isu daftar pemilih yang bersih ditangani sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dipanggil.

"Kita menuntut agar Tuanku tidak memperkenankan pembubaran Parlimen sehingga Suruhanjaya Diraja selesai menjalankan siasatan dan mengambil tindakan yang perlu bagi membersihkan daftar pemilih daripada warga asing yang mendapat kerakyatan melalui pasukan khas ini," kata Mahfuz Omar yang juga pengerusi jawatankuasa itu.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata demikian selepas menyerahkan memorandum dan bukti berhubung dakwaan wujudnya pasukan petugas khas kepada Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja hari ini.

Selain itu Mahfuz turut memohon agar Seri Paduka Baginda menitahkan penggantungan tugas pegawai-pegawai kerajaan yang terlibat dalam pasukan petugas khas itu.

Mengulas lanjut kata beliau, Pas memohon satu suruhanjaya ditubuhkan bagi menyiasat kes penyelewengan pemberian hak warganegara kepada warga asing yang dilakukan kerajaan.

Menurutnya, Pas serta Api berharap perkara itu akan dapat ditubuhkan bagi membersihkan senarai daftar pemilih sebelum PRU13.

"Perkara ini sudah semakin menular. Jika sebelum ini, hanya kedengaran di Sabah yang memberi hak warga negara kepada rakyat Filipina, namun ia telah berlaku hingga ke Semenanjung. Kerana itu, Pas memberikan memorandum yang antara lain kandungannya kami menyenaraikan beberapa petunjuk seperti bilangan daftar pemilih yang diragui asal usul mereka.

"Kami juga ada memberikan satu salinan laporan polis yang dibuat oleh pasukan khas Pas di mana kami berjaya menangkap beberapa warga asing mempunyai kad pengenalan namun mereka itu sebenarnya bukan warganegara Malaysia.

"Tetapi, malangnya tiada dakwaan ataupun tindakan yang dikenakan terhadap mereka oleh polis," katanya kepada media di hadapan pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, hari ini.

Katanya, dengan sebahagian jumlah kecil iaitu 175,388 hak warga negara yang diberikan kepada warga asing, ia bukan satu petanda yang baik khususnya kepada institusi Raja Berperlembagaan.

"Kebanyakan mereka yang menerima hak warganegara adalah dari Filipina, Indonesia, Nepal, Bangladesh dan beberapa negara lain. Apa yang membimbangkan kami adalah dengan lambakan pemberian secara tidak sah sebegini, ia boleh menggugat institusi raja berperlembagaan di Malaysia yang boleh terhakis.

"Perkara ini sudah pun berlaku di Nepal apabila rakyat mereka menggulingkan raja. Ada juga warga asing ini datangnya dari negara yang tidak mempunyai raja, jadi ia boleh menjadi ancaman kepada negara ini untuk satu jangka masa lanjang," katanya. -SH




The Bersih song: Tears of Malaysia

Posted: 24 Apr 2012 05:00 AM PDT


Bekas Imam Kena Penjara 15 Tahun, 12 Sebatan Kerana Rogol Remaja

Posted: 24 Apr 2012 06:07 AM PDT

Johor Bahru – Seorang bekas Imam sebuah masjid di Johor Bahru hari ini dijatuhi hukuman penjara 15 tahun dan 12 sebatan selepas didapati bersalah merogol seorang gadis di bawah umur tahun lalu.

Hakim Mahkamah Sesyen Nu'aman Mahmud Zuhudi membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap Nur Akmal @ Basok Bakri Abdul Kader, 32, di akhir kes pembelaan.

Dalam penghakimannya, beliau berkata, walaupun tertuduh pertama kali melakukan kesalahan seksual itu, namun kedudukannya sebagai seorang imam jelas menunjukkan dia benar-benar mengetahui hukum dan kesalahan yang dilakukan.

"Mahkamah mengambil kira kepentingan awam dalam kes ini dan bukannya kedudukan dia sebagai imam. Tertuduh sepatutnya memberi contoh yang baik kepada masyarakat dan menjaga nama baiknya," katanya.

Tertuduh didakwa merogol remaja perempuan ketika kejadian berusia 13 tahun di rumahnya di Taman Perling, dekat sini, kira-kira jam 3 petang, 21 Februari 2011.

Dia didakwa mengikut Seksyen 376(2) Kanun Keseksaan yang boleh membawa hukuman penjara selama tempoh tidak kurang dari lima tahun dan tidak lebih daripada 30 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan.

Sepanjang prosiding berkenaan, tertuduh kelihatan tenang namun sebaik sahaja keputusan dibacakan, dia akhirnya mengalirkan air mata apabila dipeluk ahli keluarga yang lain.

Terdahulu, peguam Sukhaimi Mashud memohon hukuman terhadap anak guamnya diringankan atas alasan kesalahan pertama dilakukan selain tertuduh adalah adalah seorang imam serta sudah berkahwin dan memiliki seorang anak berusia empat tahun.

Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Afif Ali. -SH

Ulasan GB

Demikinalha, apabila undang-undang Islam / hudud tidak mahu dilaksanaka, jangan kata orang awam, Tok Imam pun terjebak melakukan jenayah rogol


let makan uollssss

Posted: 24 Apr 2012 01:46 AM PDT

hey uolllssss...

1st akak nak mintak maaf ler sebab lama x update..busy penat malas semua ada...x sempat nak layan internet kan...

saya yang selalu remind akak utk update selalu tu tq lah sangat kan..bukan apa kadang tu xde mood nak update....

lagi2 sekarang penyakit adik akak tu datang balik...sebagai kakak yang prihatin akak kena lah jaga dia..(walhal ko slalu jer lepak makan malam2 kan)...

so ari ni akak nak review satu tempat makan yang wallawei best....dekat gak lah dengan umah akak...
nama tempat tu LOKAS MAKANA...kaedahnya lekas makan lah gitu..terletak di taman puchong utama..kalau jumpe carefour puchong utama tu terus jerrr..tampak tempat terang tu..itu lah diaaaaa...landmark dia CAREFOUR PUCHONG UTAMA...trafik light trussssss..sampai...

ari2 aku kat sini ko...tu yang aku gajah tu....

sapa yang batak nak makan BURGER BAKAR....yang popular tu meh ler kemari..gila ramai orang makan kat sini...kalau korang nak makan burger ni..sila lah datang awal yer...sebab kalau tak berjam jam lah korang kena tunggu...


ko mampu makan berlapis2 cam ni....sedia jer duit pasti boleh...



ade tu sanggup tunggu lama gila....kalau akak idak lerrr.... satakat ko nak makan burger jer kena tunggu lama ..x kose yer...tp ade lah jugak yang bangang tunggu tu..nak kata apa...teringin katanya...termasuklah akak sendiri....

herga ayooooo...paling murah x silap akak RM7.50 rasanya... kira ok lah tu...

so sapa nak rasa pi lah..tapi siap2 lah bawak kemah yer..takut nak tidor dulu tunggu burger siap...

lain2 makanan pun banyak..mee bandung dia kat sini...akak puji mmg sedap..rasa udang dia..wallawei..yummy..mmg sedap herga Rm 5 jer..x mahal...sapa yang teringin nak makan asam pedas pun ada kat sini..sedap..banyak..puas hati..Rm 5.50 sajer...

ko nak apa lagi...takoyaki ada..sapa feeling japanese kan...otak2 ade, ikan bakar ade, mee ketam ada, sizling ada, goreng2 ada, tomyam ada, apa lagi ko nak...kaedahnya mmg banyak lah makanan kat sini...murah dan puas hati...

ape lagi bagi bini2 pemalas sila tarik tangan laki ajak ke sini...sapa2 yang bangang memasak juga di galakkan kesini yer...

so akak selalu kesini..adakah akak di kategorykan sebagai BANGANG jugak...opssss...

so sapa nak datang LOKAS MAKANA ni roger2 lah akak... leh lah kita mencekik 2gether gether kan....
..


[Bergambar] Ditahan Semasa BERS✔H 2.0 Tak Halang Ust Hadi Sertai BERS✔H 3.0

Posted: 24 Apr 2012 03:38 AM PDT

Kuala Lumpur: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengesahkan akan turun ke Dataran Merdeka bersama seluruh rakyat untuk menyertai 'Duduk Bantah' sempena himpunan Bersih 3.0 pada 28 April ini.

Dalam satu kenyataan yang dikirim oleh setiausaha akhbar beliau Mohd Nasaie Ismail, beliau berkata ianya sebagai tanda sokongan padu PAS terhadap usaha NGO yang bergabung dengan Bersih 3.0 untuk menuntut pilihanraya yang bersih dan adil.

"Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan turun ke Dataran Merdeka pada himpunan Duduk dan Bantah Bersih 3.0.

"Begitu juga dengan seluruh ahli PAS diminta berhimpun secara damai di Dataran Merdeka pada tanggal 28 april," katanya.

Pejabat agung PAS juga, ujarnya sudah membuat arahan kepada semua ahli untuk hadir sama ke himpunan tersebut.

Sejak Bersih mengumumkan untuk mengadakan Bersih 3.0, PAS telahpun menjalankan usaha mobilisasi ahli dan penyokongnya dari seluruh negara untuk hadir.

Semua negeri telah menyatakan komitmen sementara PAS Terengganu dan Selangor secara rasmi mengumumkan masing-masing akan mengerahkan 50,000 ahli mereka.

Sementara itu, Bersih malam tadi mengadakan mesyuarat tergempar membincangkan lokasi alternatif 'Duduk Bantah' itu selepas Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tidak membenarkan himpunan itu diadakan di Dataran Merdeka.

IMBAS KEMBALI BERS✔H 2.0









NFC, it's all in the family! NFC, happy renting family

Posted: 24 Apr 2012 03:41 AM PDT




PKR has continued its expose on the National Feedlot Corporation (NFC), this time showing that the company directors have been leasing out their personal properties to NFC for high returns.

NONEA search with the Valuation and Property Services Department showed that two office units used by NFC belong to executive chairperson Mohamad Salleh Ismail and his son and director Wan Shahinur Izran Salleh, PKR strategy director Rafizi Ramli (centre in photo) said.

Based on  NFC's financial accounts made public by Rafizi, the units located at Solaris Mont Kiara were rented from the duo at RM28,000 and RM8,240 a month respectively.

NONE
The search further established that Izran owns the premises of the Meatworks Restaurant, also in Solaris Mont Kiara.
Meatworks is operated by the Real Food Company, an NFC associate company.

NONE"I do not have detailed financial records for Real Food Company... but I believe Izran (left) also receives lucrative rental payments from the two restaurant premises he owns," Rafizi told a press conference today.
According to Rafizi, the rental of RM8,240 paid to Mohamad Salleh is "too high" for the property which was bought for RM814,500.

"If the property was bought with a 25-year loan, (then) at prevailing interest rates, the monthly installments would be around RM4,800. This means Mohamad Salleh enjoys a yield of 72 percent monthly...," he said.

The property search shows that the NFC-related properties owned by Izran at Solaris Mont Kiara were bought for RM14.1 million in 2008 and 2010. 

'Money must be recovered'

Rafizi alleged that all this proves there has been "criminal breach of trust".

He said the duo could have signed a rental contract agreement with NFC and Real Food Company in order to obtain a bank loan to purchase the properties.

"We have maintained from the first day that what is important is the recovery of the money, not whether Shahrizat (should) withdraw from her cabinet post," he said.

NONEShahrizat is the wife of Mohamad Salleh, who runs NFC with their three children. She stepped down as the women, family and community development minister on April 8 when her term as senator expired.

Since the exposes, the government has re-tendered the National Feedlot Centre project and appointed an auditor to probe the matter.

Mohamad Salleh has claimed trial to charges of criminal breach of trust and for allegedly violating the Companies Act.


Johnny Ong's Cartoons

Posted: 24 Apr 2012 01:02 AM PDT

If you are looking for a political cartoon blog to freshen you up, then johnnyongcartoons is the right one. Check out yourself and you will know why! johnnyongcartoons


"Duduk Bantah" Tetap Di Dataran Merdeka, SAMM Simpati DBKL Diperkudakan UMNO BN

Posted: 24 Apr 2012 01:52 AM PDT

BERSIH 3.0 tetap di Dataran, kata penganjur

Penganjur perhimpunan BERSIH 3.0 berkeras untuk meneruskan rancangan mereka untuk berhimpun di Dataran Merdeka, Sabtu ini walau dihalang oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Pengerusi bersama penganjur tersebut, Datuk A Samad Said berkata lokasi itu kekal di Dataran Merdeka walau tanpa keizinan DBKL.

Seorang lagi pengerusi bersamanya, Datuk Ambiga Sreeenevasasn berkata BERSIH 2.0 akan terus berunding dengan polis dan DBKL supaya dibenarkan untuk menggunakan padang berkenaan.

Samad berkata, Dataran Merdeka merupakan lokasi strategik dan mudah dikunjungi oleh peserta dengan menggunakan pengangkutan awam.

"Tiada lokasi di luar pusat Kuala Lumpur yang boleh menyediakan kemudahan seperti itu," kata Ambiga dan Samad dalam satu kenyataan bersama. -mk

Himpunan Bersih 3.0: Abaikan larangan DBKL

Kenyataan DBKL baru-baru ini bahawa Dataran Merdeka hanya dibenarkan untuk kegunaan acara peringkat nasional adalah mengelirukan.

PETALING JAYA: Orang ramai digesa mengabaikan larangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menggunakan Dataran Merdeka sebagai tempat himpunan Bersih 3.0 bagi menuntut pilihan raya yang bebas, bersih dan adil Sabtu ini.

Presiden Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin berkata, kenyataan DBKL baru-baru ini bahawa Dataran Merdeka hanya dibenarkan untuk kegunaan acara peringkat nasional adalah mengelirukan.

"Perhimpunan Bersih 3.0 bukan sahaja acara nasional tetapi juga internasional kerana turut diadakan di puluhan bandar lain di seluruh dunia dengan maksud yang sama," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Badrul Hisham @ CheguBard berkata, pihaknya bersimpati dengan DBKL yang diperkuda oleh kerajaan Umno-Barisan Nasional BN) untuk mereka terus kekal berkuasa.

"Kami mencadangkan agar hanya ada satu Himpunan Bersih 3.0 sahaja iaitu di Dataran Merdeka sesuai dengan nama dan semangat lokasi tersebut dan tidak perlu perubahan.


Menurut CheguBard, Umno-BN sudah banyak belajar dari beberapa siri kebangkitan kecil rakyat dalam negara sebelum ini.

"Kali ini nampaknya pihak penguasa akan diarahkan supaya bertindak selembut mungkin, media dilarang memberikan publisiti termasuk mengutuk himpunan Bersih.

"Oleh kerana Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) terpaksa mengadakan Pilihan Raya Umum (PRU) dalam masa terdekat maka semua agensi terpaksa bertindak lembut untuk membolehkan PRU pincang berjalan juga sekitar sebulan dua ini.

"Kesempatan ini harus diambil sepenuhnya oleh rakyat untuk turun seramai mungkin meraikan Himpunan Bersih 3.0 bertemakan 'Duduk Bantah' bagi menunjukkan solidariti rakyat menuntut hak untuk pilihan raya bebas, bersih dan adil," terang beliau.
-FMT



လူမ်ဳိးေရးအဓိကရုဏ္း ဖန္တီးခဲ့သူမ်ား-ဂဋဳန္ဦးေစာ မဆလန ေန၀င္း နအဖ သန္းေရႊ

Posted: 24 Apr 2012 12:19 AM PDT

    1. အဂၤလိပ္ေခတ္မွာ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရး အၾကပ္ရိုက္လို႔ ပထမဆံုး မြတ္စလင္မ္-ဗမာ အဓိကရုဏ္း ဖန္တီးသူ ဦးေစာ…
    2. ဆိုရွယ္လစ္ အာဏာရွင္တစ္ပါတီေခတ္မွာ ျမန္မာျပည္ ကမာၻ႕အဆင္းရဲဆံုးႏိုင္ငံအျဖစ္ မွတ္တမ္း၀င္လို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အၾကပ္မရိုက္ရေအာင္ လူထုအာရံုေျပာင္းဖို႔ လူနည္းစု ဘာသာျခားနဲ႔ လူမ်ားစု ဗုဒၶဘာသာမ်ားၾကား ေသြးခြဲအုပ္ခ်ဳပ္ရင္း ဘာသာေရးအဓိကရုဏ္းမ်ား ဖန္တီးခဲ့သူ       ဦးေန၀င္း..
    3. စစ္အာဏာရွင္ န၀တ၊ နအဖေခတ္မွာ ဘာသာျခားမ်ားအေပၚ ခြဲျခားဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ရင္း အစိုးရအဖြဲ႕မ်ားအတြင္းပါ ဘာသာျခား မပါ၀င္ႏိုင္ေအာင္ ဖိႏွိပ္ရင္း ဘာသာေရး အဓိကရုဏ္းမ်ား အႀကိမ္ႀကိမ္ ဖန္တီးခဲ့သူ၊

ဘာသာျခားမ်ားအား ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ စနစ္တက်ျဖင့္ သတ္ျဖတ္ခဲ့သူ၊

ဘုရားမ်ား၊ ေက်ာင္းမ်ား မၾကာခဏ အသစ္ေဆာက္ျခင္း၊ အေဟာင္းျပဳျပင္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ္လည္း

ဘာသာျခားတို႔အား ခရီးသြားခြင့္၊ လပ္ထက္ခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ ကိုယ္းကြယ္ယူဆခြင့္မ်ား ပိတ္ပင္ျခင္းအျပင္

ခ်တ္စ္ဘုရားေက်ာင္းမ်ား၊ ဗလီမ်ား၊ ၀တ္ျပဳေဆာင္မ်ားအား မၾကာခဏ ဖ်က္ဆီးခဲ့ၿပီး၊

ဖ်က္ဆီးခံ၊ သဘာ၀ေဘးေၾကာင့္ ပ်က္စီးခဲ့တဲ့ အပ်က္အစီးမ်ားအား ျပင္ဆင္ခြင့္မ်ား ပိတ္ပင္ခဲ့သူ၊ ဘာသာျခားမ်ား၏ ကိုယ္းကြယ္ရာမ်ားအား ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ အစီအစဥ္ရွိရွိ ပံုေဖာ္ခဲ့သူ ဦးသန္းေရႊ…

ဂဋဳန္ဦးေစာ ။ မဆလန ေန၀င္း ။ နအဖ သန္းေရႊ ဒီသံုးေယာက္ကေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ ဘ၀ရဲ ့ အမုန္းဆံုးလူေတြပဲ ျမန္မာနိုင္ငံ တစ္နိုင္ငံသားလံုးလည္းမုန္းသင့္တဲ ့လူေတြ ပဲ မုန္းလည္းမုန္းျကပါတယ္……. သူတို့ကို မမုန္းတာဆိုလို့ သူတို့ရဲ ့ ေဆြေတာ္မ်ဳိးေတာ္ေတြပဲရွိလိမ့္မယ္

ျမန္မာ နိုင္ငံျကီးကို မြဲသထက္မြဲေအာင္လုပ္ခဲ ့ျကတဲ ့ ေခြးတေတာင္းစားေတြပါ  ျပည္သူ့ ေတြ ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ေနျဖစ္ေန …၊
ငတ္ျပီးေသေသ ဘယ္သူေသေသ ငေတမာျပီးေရာဆိုတဲ ့ ေခြးေတြပဲ ေတာ္ေတာ္ယုတ္မာတဲ ့ လူစိတ္မရွိတဲ ့လူ့ဘီလူးေတြပါဗ်ာ ျမန္မာ နိုင္ငံမွာ ဒီလို ေခါင္းေဆာင္ေတြရွိတာ ေခြးကိုက္ခံရတာထက္ကို နာပါတယ္ဗ်ာ………ငတ္ျပီးေသေသ ဘယ္သူေသေသ ငေတမာျပီးေရာဆိုတဲ ့ ေတာ္ေတာ္ယုတ္မာတဲ ့ လူစိတ္မရွိတဲ ့လူ့ဘီလူးေတြပါဗ်ာ ျမန္မာ နိုင္ငံမွာ ဒီလို ေခါင္းေဆာင္ေတြရွိတာ နာပါတယ္ဗ်ာ………
ကၽြန္ေတာ္တို့ ျမန္မာျပည္မွာ ဒီလို သူေတာ္ေကာင္းေယာင္ေဆာင္ထားတဲ ့ ဘီလူးေတြရွိတာ ေတာ္ေတာ္ရင္နာဖို့ေကာင္းပါတယ္ဗ်ာ ျမန္မာနိုင္ငံျကီး မတိုးတတ္တာ လူမ်ားေနာက္ကေရာက္ေနတာ ကမၻာ့ အဆင္းရဲဆံုးနိုင္ငံ တစ္နိုင္ငံထဲမွာအပါအ၀င္ျဖစ္ေနတာ ဒီေကာင္ေတြ ေျကာင့္ပဲ သူတို့လုပ္လို့ပဲ တကယ္ဆို ကၽြန္ေတာ္ တို့ျမန္မာနိုင္ငံျကီးက အရမ္းခ်မ္းသာပါတယ္ဗ်ာ …..
ဆန္ေရစပါးလည္းေပါမ်ားတယ္။

ကၽြန္းသစ္ေတြဆိုတာလည္းေပါမ်ားတယ္ ။ တြင္းထြက္ပစၥည္း ေတြလည္းေပါမ်ားတယ္။

ေက်ာက္သံပတျမားလည္းေပါမ်ားတယ္ ေရနံလည္းထြက္တယ္။ ဘာလိုေသးလို့လဲဗ်ာ…
ဒါေတာင္ ကၽြန္ေတာ္တို့မသိေသးတဲ ့ ရတနာေတြ အမ်ားျကီးပါပဲဗ်ာ…တကယ္တမ္းဆို ဒီ ပစၥည္းေတြ ဘယ္ေရာက္ေနလည္း ဘယ္သူေတြ အပိုင္စီးထားလည္း တကယ္ဆို ဒါေတြ ကျပည္သူေတြ ပိုင္တဲ ့ ရတနာေတြပါ …
ပါးစပ္ကသာ ျပည္သူပိုင္ပစၥည္းျပည္သူပိုင္ပစၥည္းနဲ ့ ေျပာေနျကတာ တကယ္ေတာ့ ျပည္သူေတြလဲ ပိုင္ဆိုင္ရတာမဟုတ္ပါဘူးဗ် ျပည္သူတစ္ေယာက္ကို ဘယ္ေလာက္ ျမန္မာနိုင္ငံျကီး မတိုးတတ္တာ လူမ်ားေနာက္ကေရာက္ေနတာ ကမၻာ့ အဆင္းရဲဆံုးနိုင္ငံ တစ္နိုင္ငံထဲမွာအပါအ၀င္ျဖစ္ေနတာ ဒီေကာင္ေတြ ေျကာင့္ပဲ …



Granny Nav’ to guide elderly drivers on the road

Posted: 23 Apr 2012 11:27 PM PDT

LONDON, April 24 — Older drivers may now be able to stay on the road for longer thanks to new technology being developed by scientists that uses pictures of mail boxes or pubs as visual turning cues.

Nicknamed "Granny Nav", the technology is being developed as part of a £12 million (RM60 million) programme by the UK's Research Council to help the elderly better navigate while driving.

File photo of drivers heading across the Sydney Harbour Bridge. New technology is on the way to help the elderly better navigate while driving. — Reuters pic

"For many older people, particularly those living alone or in rural areas, driving is essential for maintaining their independence, giving them the freedom to get out and about without having to rely on others," Professor Phil Blythe who led the research said in a press statement.

"But we all have to accept that as we get older our reactions slow down and this often results in people avoiding any potentially challenging driving conditions and losing confidence in their driving skills.

"The result is that people stop driving before they really need to.

Blythe said his research team has been looking at ways to keep people driving safely for longer to help boost independence amongst the elderly and keep them socially connected.

Giving up driving is one of the key reasons for a fall in health and well-being among older people, leading to them becoming more isolated and inactive, according to Newcastle University.

To figure out the best ways to help keep older people on the road, the Intelligent Transport team at Newcastle University converted an electric car into a mobile laboratory called DriveLAB.

The car was decked out with tracking systems, eye-motion detectors and bio-monitors to help researchers understand the challenges faced by older drivers as well as night vision systems and intelligent speed technology.

Edmund King, AA president, said: "The car is a lifeline for many older people as it helps keep them mobile, independent and connected to friends and family.

"The pioneering work of DriveLAB will help with technological solutions to ensure that older drivers stay safer behind the wheel."

The research will be presented at an Ageing, Mobility and Quality of Life conference in Michigan in June. — Reuters



Taib's son fails to make offer to divorced wife. No $?

Posted: 23 Apr 2012 10:41 PM PDT

written application by Abu Bekir's lawyers

Shahnaz's counsel Rafie Mohd Shafie confirmed, when contacted by Malaysiakini, that there has not been any offer so far.

"If there is nothing forthcoming we will go for trial and we are prepared for that. The other side thinks we do not know his assets, but we know," he said.

The trial has the potential of revealing the real wealth of the Taibs, widely considered as Sarawak's 'first family'.

Besides Rafie, lawyer Akbardin Abdul Kader, who is the solicitor for Shahnaz, also confirmed there was no settlement offer before them.

Mahmud Abu Bekir is represented by Saadiah Din and Zainul Rijal Abu Bakar. They had written to Shahnaz's lawyers asking for a two-week extension as the March 27 deadline had elapsed.

The second deadline ended on 11 days ago without any word - either verbally or written - from Mahmud Abu Bekir's lawyers.

Despite this, Akbardin indicated that their client is still hopeful there would be a proposal from Mahmud Abu Bekir.

Syariah High Court justice Mohamad Abdullah had postponed the hearing of case to May 23, pending outcome of the settlement offer.

Claims worth RM400 million
Shahnaz is claiming RM100 million in gift and another RM300 million in joint matrimonial assets to resolve the dispute.

She married Mahmud Abu Bekir on Jan 9, 1992, and the couple have an 18-year-old son.
NONEShahnaz (left) gave a teary testimony last month when she described how she had to undergo physical and mental abuse by Mahmud Abu Bekir.

She also described how her former husband would often leave home, and had brought another woman to her sister-in-law's wedding.

She also told the Syariah High Court that she had related the matter to her then father-in-law, Sarawak Chief Minister Abdul Taib, and her husband's younger brother, but no action was taken by them.

Shahnaz also told the court she did not lodge a police report or a medical report over the abuses so as not to affect her former husband's standing.

The couple were divorced on May 11 last year after Mahmud Abu Bekir pronounced the talak (declaration of divorce) following their separate applications for divorce.

Mahmud Abu Bekir also has another wife, a Russian divorcee.


Jangan Pertikai Hak Kerajaan Negeri Untuk Pilihanraya Berasingan

Posted: 24 Apr 2012 12:09 AM PDT

Usah pertikai hak Selangor

SHAH ALAM – Keputusan mengadakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) secara bersama atau berasingan dengan Pusat adalah hak Kerajaan Negeri yang tidak sepatutnya dipertikaikan Barisan Nasional (BN).

Exco Kerajaan Negeri, Rodziah Ismail berkata, mengadakan pilihan raya berasingan tidak bermakna PR takut kepada BN sebaliknya sejak dahulu lagi PR ada pendirian sendiri dalam memastikan PRU13 dilaksanakan dengan telus dan hak rakyat tidak dinafikan disebabkan penipuan dalam pilihan raya itu nanti.

"Kenapa beliau (Noh) nak mendesak PR dalam perkara tersebut kalau BN pun boleh mengubah pendirian yang kita inginkan. Melihat kepada kenyataan yang dikeluarkan, jelas menunjukkan Noh kekeringan idea.

"Apakah disebabkan kenyataan Menteri Besar (Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim) sebelum ini menyebabkan BN akan mengadakan PRU13 selepas Jun? Adakah semata-mata ingin mengadakan PRU bersama Selangor, mereka tidak berani mengumumkan tarikh sebenar," katanya mengulas Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar yang mendakwa PR takut dengan kebangkitan BN Selangor.

Rodziah berkata, Noh perlu melihat mengapa PR menolak untuk mengadakan pilihan raya bersama di mana perkara sama ditimbulkan di Parlimen termasuk perjumpaan Kerajaan Negeri dengan pihak SPR baru-baru ini.

Sementara itu, Exco Kerajaan Negeri, Dr Ahmad Yunus Khairi malah menyifatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai alasan tersendiri yang kukuh mengapa beliau membuat keputusan bahawa PR terutamanya Selangor tidak menyertai PRU13.

"Kita rasa masih ada ketidaktelusan dalam senarai daftar pemilih, kita mahu memberikan keadilan kepada seluruh rakyat yang mengundi.

"Dalam Dun Sijangkang, sejak keluar senarai daftar pemilih banyak yang berjaya di bantah sebab kita meraguinya. Lebih kurang 6,000 pengundi baru di Sijangkang, ada yang kita sangsi, lebih kurang 50 hingga 100 (setiap kawasan) tiada alamat lengkap," katanya.

Pemuda PAS setuju Selangor tidak bubar DUN serentak

SHAH ALAM: Dewan pemuda PAS Selangor menasihatkan supaya Datuk Seri Noh Omar supaya mempastikan suasana pilihanraya di peringkat nasional berada di dalam keadaan yang cukup bebas dan adil sebelum menuduh Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor takut untuk mengadakan pilihanraya secara serentak.

Ketua Pemuda PAS Selangor, Hasbulah Mohd Ridwan berkata, kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor mempunyai hak untuk mendapat pilihanraya yang bebas dan telus serta tidak perlu mengikut telunjuk Umno dan Barisan Nasional.

Antara perkara yang dipertikaikan oleh Pakatan Rakyat sehingga kini adalah berkenaan daftar pemilih yang masih 'kotor dan belum dibersihkan' terutamanya di negeri Selangor.

Selangor telah menerima pertambahan seramai hampir setengah juta pengundi baru sehingga Disember 2011.


Katanya, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor cukup yakin sekiranya pilihanraya umum yang akan datang boleh diadakan secara telus dan adil, sudah pasti Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor akan turut sama melaksanakan pilihanraya serentak dengan peringkat nasional.

Tetapi dengan situasi terkini yang masih tidak mencerminkan kesungguhan pihak kerajaan persekutuan dan pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Malaysia "membersihkan" proses sistem pilihanraya di dalam Negara ini menyebabkan Pemuda PAS Selangor bersetuju dengan tindakan pihak Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor untuk mengadakan pilihanraya secara berasingan dengan kerajaan persekutuan.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga turut menyokong penuh tindakan Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor untuk membantu SPR di dalam membersihkan senarai daftar pemilih baru.

Ini kerana ia diragui dan disangsikan keabsahan status pemastautin mereka melalui kempen Selangorku Bersih, kata beliau.

Bagi beliau, kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor telah mengambil inisiatif yang terbaik untuk mempastikan pilihanraya yang akan datang berlaku dalam suasana yang telus.

"Ianya perlu dicontohi oleh kerajaan persekutuan dengan 'membebaskan' SPR untuk melaksanakan tugas mereka secara lebih 'bebas' tanpa ada campurtangan politik," tegasnya.

Pemuda PAS Selangor juga mempertegaskan keyakinan untuk terus mempertahankan kemenangan Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor berdasarkan sokongan rakyat terbanyak di dalam pilihanraya yang akan datang.

Ia akan dibuat walaupun momokan Umno dan Barisan Nasional di dalam media arus perdana menyatakan sebaliknya.

Umno dan Barisan Nasional kini sedang berada di ambang penolakan rakyat secara 'total' sehingga terpaksa menggunakan seluruhnya jentera media arus perdana untuk 'mempersolekkan diri mereka untuk menjadi cantik' di mata rakyat.

Ia dibuat walaupun hakikat sebenarnya mereka kini semakin jelek dan hodoh, kata beliau.
-HD


Laporan sebelum ini
klik untuk baca






Daw Aung San Suu Kyi and NLD should stop wasting time quarelling for minor things

Posted: 23 Apr 2012 09:45 PM PDT

Daw Aung San Suu Kyi and NLD are wasting time QUARELLING on minor things. Small print is not important. If the quasi-Military government ultimately agrees to change the constitution as NLD had demanded…it is all right OK.

I fashioned this "STATUS" posting based on the idea of her letter requesting the people to STOP fighting in relation to the Anti-Muslim activities. Ha Ha.

NLD 'boycott' Burma parliament as EU sanctions suspended

Members of Aung San Suu Kyi's opposition party have refused to take their seats at the opening of Burma's parliament because a row about the oath of office for MPs.

The National League for Democracy (NLD) want to swear to "respect", rather than "safeguard" the constitution, which they say is undemocratic.

Meanwhile, European Union foreign ministers have formally agreed to suspend most sanctions against Burma, but only for a year, in order to recognise a process of democratic reform that is now under way after a half century of military rule.

Rachel Harvey reports.



挑战张胜富和黄世豪两人公布联邦政府拨款下落

Posted: 24 Apr 2012 12:34 AM PDT

与其挑战我公布选区拨款下落,不如张胜富公布他本身出任甘榜东姑协调官以来联邦政府所有拨款的下落,以印证他所倡导的"公正、公平和透明"原则。坊间有一句歇后语可以形容张胜富昨天的文告。这句歇后语就是:"如果你无常识,也要看报纸;如果你没看报纸,也要看电视!



继承张胜富在Petaling Jaya Elevated City项目、双溪威行人栏杆计划、草场发展计划的"搞调问政"本领后,他昨天又发表文告,要求本人公布每年50万的选区拨款下落。他也挑战本人公布州政府每年为各州选区拨出的100万令吉大马道路档案系统(MARRIS)拨款的下落。



其实本人自2008年每一年都会在本人的部落客刊登这些拨款的数据。任何有兴趣的人是都可以浏览本人的部落客,并且使用部落客的搜寻功能,输入"Allocation
Kampung Tunku"的字眼便可。



至于州政府每年所提供的MARRIS拨款,


Apabila S/U Politik Najib Sendiri Tidak Yakin Najib Akan Kekal Di Putrajaya

Posted: 23 Apr 2012 09:39 PM PDT

Fatmi tak yakin kedudukan Najib selepas PRU-13!

KOTA BHARU: "Kalau Datuk Najib masih ada di Putrajaya selepas PRU-13 ini bolehlah saya bawa pelajar-pelajar cemerlang UPSR sekolah ini ke sana.

"Namun kerana negara kita mengamalkan demokrasi, kita tidak tahu lagi siapa akan duduk di Putrajaya selepas ini. Kalau gitu kita gi ke masjidlah kerana sapa-sapa tidak boleh larang," kata Setiausaha Politik (SUP) Perdana Menteri, Datuk Fatmi Che Salleh (gambar).

Beliau mendedahkan rasa kebimbangan itu pada ucapan ketika merasmikan mesyuarat agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru-guru (PIBG) Sekolah Rendah Kebangsaan Sultan Ismail 3 dekat sini, hari ini.

Pada program berkenaan Fatmi yang juga Ketua Umno Kota Bharu menyampaikan buku akaun Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM).

Selain itu ada pelajar miskin yang menerima bantuan E-Kasih. Pelajar darjah satu pula menerima RM100 setiap seorang.

Tahun lepas difahamkan seramai 21 pelajar yang mendapat 5A dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) sekolah terbabit ditaja tiket penerbangan ke Putrajaya oleh Fatmi.

Bagaimanapun ramai ibu bapa yang hadir di mesyuarat PIBG berkenaan mengeluh panjang kerana bantuan KWAPM sebanyak RM200 belum lagi dimasukkan ke dalam akaun pelajar bagi tahun ini.

Pada ucapan di majlis tersebut Fatmi sekali lagi mengulangi untuk membawa pelajar cemerlang sekolah itu ke Putrajaya sekiranya Najib masih menduduki kerusi Perdana Menteri.

Ibu bapa yang hadir pada mesyuarat tersebut dikehendaki mengesahkan kehadiran bagi mengelakkan anak mereka diambil tindakan pihak sekolah.

Kini mesyuarat PIBG diadakan di banyak sekolah sebagai pentas kempen Umno selepas ceramah yang dianjurkan mereka tidak mendapat sambutan.

Malam Sabtu lalu Umno menganjurkan ceramah berkelompok di rumah seorang penduduk berhampiran Masjid Lundang yang dihadiri beberapa kerat penduduk terutamanya wanita.

Turut kelihatan berucap pada majlis berkenaan pegawai Jabatan Penerangan Kelantan.

Namun program tersebut tenggelam kerana tidak jauh dari situ PAS mengadakan ceramah perasmian Markas PAS UPU Lundang.

Ceramah penerangan Umno terbabit berakhir jam 11 malam. Kemudian beberapa wanita di situ dilihat berjalan menuju ke tempat ceramah PAS pula.

Bilangan yang hadir pada ceramah PAS berpuluh kali ganda lebih ramai berbanding ceramah penerangan Umno yang diadakan di rumah bekas seorang guru.

Sempena pelancaran markas terbabit Timbalan Yang Dipertua PAS Kota Bharu, Datuk Takiyuddin Hassan dan Naib Ketua Muslimat PAS Pusat, Senator Mumtaz Md Nawi menyerah bendera bulan purnama kepada 11 wakil UPU Dun Bunut Payong.

Hadir sama pendakwah bebas, Ustaz Khairul Ikwan, Pengarah Pilihan Raya PAS Kota Bharu, Azahari Abdul Rahman, bekas Pengarah Jabatan Penerangan Sarawak, Hamid Omar dan Mejar (B) Hassan Mahmood. -HD


No comments: