Wednesday, April 25, 2012

KL Mayor out to create 'chaos', blame Bersih for it?!

KL Mayor out to create 'chaos', blame Bersih for it?!


KL Mayor out to create 'chaos', blame Bersih for it?!

Posted: 25 Apr 2012 08:11 AM PDT

Someone told me in a 'kopitiam' talk, 'KL mayor out to create 'chaos', then Bersih gets the blame. Finally, he gets to keep his job!'

True?

I believe so.

KL mayor is nothing but an Umno stooge.

Pity him. He's caught between the devil and the deep blue sea.


[PANAS] Zahida Hantar Surat Peguam Kepada Zuraida, Kes Rumah Pula Terbongkar..

Posted: 25 Apr 2012 11:00 AM PDT

Artis wanita hantar surat peguam pada MP

Ketua Wanita PKR Zuraida Kamarudin hari ini berkata, beliau telah menerima surat tuntutan guaman daripada pelakon wanita terkenal Zahida Rafik yang didakwanya menerima bayaran RM1.5 juta daripada menteri Umno.

Zuraida berkata, surat melalui peguam Datuk Seri Shafee Abdullah bertarikh 23 April itu menuntutnya berhenti daripada membuat kenyataan berhubung isu yang mengaitkan Zahida dengan Menteri pembangunan luar bandar Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Zuraida berkata, surat itu juga memintanya menarik balik kenyataan, memohon maaf serta membuat bayaran ganti rugi dalam masa tujuh hari atau prosiding undang-undang akan dimulakan.

"Saya tidak menjangka untuk terima satu surat daripada Zahida. Saya fikir Shafie yang mahu menyaman saya.

"Mengapa pelakon ini menggunakan peguam Umno sebagai peguam?" soalnya yang juga anggota parlimen Ampang.

Sementara itu, Zuraida juga berkata, beliau akan membuat dakwaan dan memberi 'bukti kukuh' kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan dakwaannya sebelum ini.

Bagaimanapun, Zuraida enggan memberi gambaran apakah 'bukti kukuh' yang beliau ada.

"Saya akan buat satu sidang akhbar dan berserta bukti dan saksi jika terdapat keperluan.

"Tapi sekarang, mari kita tumpukan perhatian pada BERSIH 3.0," katanya merujuk kepada perhimpunan proreformasi sistem pilihan raya Sabtu ini. -mk

Rumah RM4 juta artis ada hubungan dengan menteri


Banglo 3 tingkat bernilai RM4 juta yang dimiliki seorang artis di The Valley, Taman Bukit Indah, Ampang


KUALA LUMPUR: Seorang artis yang didakwa mempunyai hubungan dengan seorang menteri telah menduduki sebuah rumah berharga RM3 juta mulai awal bulan ini.

Rumah tiga tingkat beralamat di No 18, Jalan Lembah TTDI 3, Taman Bukit Indah (The Valley), Ampang adalah didakwa milik pelakon yang dikaitkan dengan seorang menteri kabinet.

Menurut sumber, rumah tersebut berharga RM3 juta dan pelakon tersebut telah memasuki rumah itu awal April lalu.

Malah menurut sumber itu lagi, artis wanita itu telah melakukan pengubahsuaian ke atas rumah tersebut dengan kos sebanyak RM1 juta.

Bagaimanapun, sumber itu memberitahu, rumah itu tidak dibeli atas nama artis berkenaan tetapi atas nama salah seorang ahli keluarganya.

Bagaimanapun segala urusan berkaitan ubahsuai rumah itu dilakukan oleh artis berkenaan.

Tinjauan Harakahdaily mendapati di bahagian hadapan kediaman tersebut turut terdapat pondok pengawal dan beberapa kamera CCTV dipasang di sekeliling rumah.

Sumber turut menyatakan, pelakon tersebut juga turut memiliki seorang jurulatih gimnasium peribadi yang akan melatih beliau di sebuah kelab dalam kawasan perumahan tersebut.

Dalam pada itu, beliau sebelum ini pernah memberitahu kepada penduduk taman tersebut bahawa beliau sudah berkahwin dan suaminya hanya datang bila ada masa terluang.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin mendedahkan pemberian wang tunai yang dianggarkan berjumlah RM1.5 juta yang didakwa dilakukan oleh seorang menteri kepada seorang artis hanya dalam tempoh empat bulan.

Beliau mendedahkan maklumat itu berdasarkan laporan polis yang telah dibuat oleh bekas pemandu peribadi artis terbabit.

Menteri dan artis nafi

Sementara itu, Menteri Pembangunan Wilayah dan Luar Bandar Datuk Seri Mohd Shafie Apdal menafikan beliau mempunyai hubungan dengan seorang artis wanita bernama Zahida Mohd Rafik.

Mohd Shafie kelmarin menafikan dakwaan yang dibuat ke atas sebelum ini dan mengancam untuk mengambil tindakan saman kepada mereka yang mengaitkan dirinya.

Pelakon berkenaan, Zahida juga turut tampil menafikan dakwaan itu Jumaat lalu dan berkata peguamnya juga sedang meneliti kes berkenaan.
HD


Ulasan GB

Ketara sangat Shafie Apdal berpakat dengan Zahida sampai guna peguam UMNO, Mohd Shafee Abdullah.

Apa-apa hal pun kes akan dibawa ke SPRM.

Jadi macam kes lembu NFC nanti, terselak habis kain sang menteri lembu itu, sehingga terlucut juga jawatan menterinya.

"I work hard for the money", kata Zahida dalam twitternya. Perkataan hampir serupa dengan menteri lembu tatkala pertahankan suaminya.

Kepada Zahida, kepada Shafie, jika nak saman, saman saja. Nanti di mahkamah boleh cerita panjang.

Rakyat nak jugak tahu "hubungan sebenar" Shafie Apdal dengan Zahida Rafik nih. Dah kahwin ke belum? Ada kata dah kahwin, tapi Zahida tak mengaku, mungkin khuatir dan takut kena belangkong dengan isteri pertama Shafie.

Kalau belum kahwin, apakah menteri memang seorang sang bedal?

Kalau kata 100% lansung tiada hubungan, tu mengarut dan tak mungkin rakyat mempercayainya sebab banyak sangat rahsia dah bocor..... contohnya:

Gempar!! Rakan - rakan artis dan orang kenamaan yang menghadiri Rumah Terbuka Artis @ Usahanita Jelita, Zahida Rafik terperanjat apabila seorang Menteri Kanan Kabinet Malaysia yang rapat dengan Perdana Menteri tiba-tiba muncul berseorangan di Rumah Terbuka Zahida tanpa ditemani isteri dan pengawal peribadi.

Siapakah gerangan Menteri itu…?

Disember lalu, ketika Menteri berkenaan bercuti di London, Zahida juga turut berada di sana, juga tanpa kelibat isteri menteri berkenaan…..
-medan-info


Tentang kisah menteri itu, nampaknya beliau bukan sembarang orang ditempatnya. Wang berjuta. Berpusu-pusu menyusuri rumahnya. Tahap Kassim Baba.

POLIS TUTUP KES MAUT DI RUMAH SHAFIE?

Oleh : CITRA MASADI

MUNGKINKAH Ketua Polis Daerah Semporna, Mohd Azim Khan menutup kes (cover-up) kematian akibat kemalangan maut di rumah Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal sehari menjelang Hari Raya Aidilfitri?

Mungkin tidak kerana mungkin tidak ada pihak yang membuat laporan atau Shafie Apdal sengaja menutup kes berkenaan demi untuk menjaga maruahnya?

Tim Pemantauan Angkatan Muda PKR yang menghubungi saya memaklumkan bahawa pada malam tragedi berkenaan begitu memilukan dan semua tetamu kelamkabut apabila besi penghadang tangga rumahnya roboh kerana terlalu ramai PATI dan warga tempatan yang bersesak-sesak menyerbu rumahnya untuk mendapatkan 'Sedekah'.


Dilaporkan lebih 20 orang cedera parah dan ada mangsa yang meninggal dunia kerana tertusuk besi penghadang tangga berkenaan dan dibawa ke Hospital Daerah Semporna, namun jenazahnya dilaporkan 'Hilang' keesokan harinya.

Tetamu yang hadir pada malam itu turut melaporkan seorang pekerja dan pengawal rumah Shafie, Abdul Rahman Awang yang berasal dari Tanjung Kapur (Bugaya) meninggal dunia kerana serangan jantung disebabkan terkejut dengan peristiwa berkenaan.

Manakala seorang Wanita Tua dari Kampung Halo, Bangau-Bangau yang datang ke rumah Shafie untuk mendapatkan sedekah RM50 daripada Shafie, telah meninggal dunia di hadapan rumah Shafie pada hari yang sama; menjadi mangsa langgar lari oleh kenderaan lalu lalang kerana keadaan terlalu sesak.

Selepas tragedi mengejutkan tersebut, Shafie turun dari rumah dan dengan perasaan teramat marah kepada tetamu tidak diundang; sambil berteriak dengan suara lantang sehingga terdengar oleh orang lalu lalang di jalan raya.

"Bang but itu, embal na aku muan sin maka pilak, (kalau macam ini, saya tidak lagi beri wang)," teriak Shafie sehingga tetamu tidak diundang terkejut dan beransur pulang.

Dilaporkan pada malam itu, Shafie sudah berhenti memberi wang kerana esoknya tiada lagi peminta sedekah yang datang ke rumah Shafie dan ketika Majlis Rumah Terbuka Aidil Fitrinya pada hari raya ketiga, sudah tidak kelihatan peminta sedekah yang menyerbu rumahnya sebelum ini.

Persoalannya, kenapa isu ini tidak dilaporkan media sedangkan media Arus Perdana termasuk rangkaian televisyen ada membuat liputan? Kenapa Polis Semporna tidak tahu sedangkan mereka dipanggil untuk menghalau peminta sedekah? Mengapa Hospital Daerah Semporna menafikan ada mangsa yang meninggal dunia yang dihantar ke hospital dan ke mana menghilangnya jenazah berkenaan?

Tim Pemantauan AMK PKR sedang berusaha untuk mendapatkan rakaman video melalui telefon bimbit seorang tetamu yang kini turut diburu penyokong Shafie untuk memastikan kemalangan maut berkenaan tidak tersebar di media massa, terutama Youtube.

Sewajarnya keluarga mangsa memohon Inkues agar isu memalukan ini tidak ditutup begitu sahaja kerana yang meninggal dunia, terutama ibu si Bunga, bukannya tikus, tetapi manusia!

Sebelum ini, isteri Shafie, Datin Suriani Mohd Shuib dilaporkan telah melemparkan sekotak wang dominasi RM100 dan RM50 sejumlah antara RM50,000 sehingga RM100,000 kepada para peminta sedekah yang menyerbu beliau untuk mendapatkan wang ketika Shafie masih berucap di Dewan Masyarakat Semporna; tetapi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak berminat untuk menyiasat kes ini.
-sabahkini


Seperti yang GB tulis sebelum ini:

Betapa pantasnya Allah perkenankan doa kita untuk menunjukkan kebenaranNya melalui doa kita sebelum ini:

Marilah kita sama-sama berdoa agar kebenaran dan keadilan itu didedahkan.

اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه

Allahumma arinal haqqa, haqqa, warzuqnattiba'ah,
wa arinal bathila bathila, warzuqnajtinabah


Ya Allah, tunjukkanlah yang kebenaran itu sebagai kebenaran, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yangg batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya (menghapuskannya).


Laporan sebelum ini
klik untuk baca




Einstein - The World As I See It

Posted: 25 Apr 2012 07:44 AM PDT

"How strange is the lot of us mortals! Each of us is here for a brief sojourn; for what purpose he knows not, though he sometimes thinks he senses it. But without deeper reflection one knows from daily life that one exists for other people -- first of all for those upon whose smiles and well-being our own happiness is wholly dependent, and then for the many, unknown to us, to whose destinies we are bound by the ties of sympathy. A hundred times every day I remind myself that my inner and outer life are based on the labors of other men, living and dead, and that I must exert myself in order to give in the same measure as I have received and am still receiving..."

"I have never looked upon ease and happiness as ends in themselves -- this critical basis I call the ideal of a pigsty. The ideals that have lighted my way, and time after time have given me new courage to face life cheerfully, have been Kindness, Beauty, and Truth. Without the sense of kinship with men of like mind, without the occupation with the objective world, the eternally unattainable in the field of art and scientific endeavors, life would have seemed empty to me. The trite objects of human efforts -- possessions, outward success, luxury -- have always seemed to me contemptible."

 "My passionate sense of social justice and social responsibility has always contrasted oddly with my pronounced lack of need for direct contact with other human beings and human communities. I am truly a 'lone traveler' and have never belonged to my country, my home, my friends, or even my immediate family, with my whole heart; in the face of all these ties, I have never lost a sense of distance and a need for solitude..."

" My political ideal is democracy. Let every man be respected as an individual and no man idolized. It is an irony of fate that I myself have been the recipient of excessive admiration and reverence from my fellow-beings, through no fault, and no merit, of my own. The cause of this may well be the desire, unattainable for many, to understand the few ideas to which I have with my feeble powers attained through ceaseless struggle. I am quite aware that for any organization to reach its goals, one man must do the thinking and directing and generally bear the responsibility. But the led must not be coerced, they must be able to choose their leader. In my opinion, an autocratic system of coercion soon degenerates; force attracts men of low morality... The really valuable thing in the pageant of human life seems to me not the political state, but the creative, sentient individual, the personality; it alone creates the noble and the sublime, while the herd as such remains dull in thought and dull in feeling."

 "This topic brings me to that worst outcrop of herd life, the military system, which I abhor... This plague-spot of civilization ought to be abolished with all possible speed. Heroism on command, senseless violence, and all the loathsome nonsense that goes by the name of patriotism -- how passionately I hate them!"

"The most beautiful experience we can have is the mysterious. It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science. Whoever does not know it and can no longer wonder, no longer marvel, is as good as dead, and his eyes are dimmed. It was the experience of mystery -- even if mixed with fear -- that engendered religion. A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, our perceptions of the profoundest reason and the most radiant beauty, which only in their most primitive forms are accessible to our minds: it is this knowledge and this emotion that constitute true religiosity. In this sense, and only this sense, I am a deeply religious man... I am satisfied with the mystery of life's eternity and with a knowledge, a sense, of the marvelous structure of existence -- as well as the humble attempt to understand even a tiny portion of the Reason that manifests itself in nature." _\-Written by Albert Einsten--


Spending some time with the kids…

Posted: 25 Apr 2012 07:12 AM PDT

Today being my clinic duty, and knowing that Saiful, Sofie's thick-spectacled son would be going to the hospital for his appointment with the ophthalmologist today, I promised their aunt Rozi that I'd send the children home after they're done. Rozi already had to take unpaid leave for the whole of last week, and yesterday she had to take half day leave to settle the younger 2 children's school transfer at the PPD, so for today she got the eldest boy, Azlan to accompany Saiful to the hospital. That also meant the youngest girl, Ika, would have to tag along as well.

I was still driving around, looking for parking, when Saiful called me up to tell me that they were already at the hospital. He did say however, that his turn was a long way to go. I finally managed to park my car quite a distance from the hospital, then walked over to the specialist clinic. As I was almost approaching the building, another call came in from an unfamiliar number. The call was from Valli's son, the one who got 5A's for this SPM last year. He told me he had checked online and had secured a place at a matriculation college up north. I was the one who got excited for him. Then, thinking that his mother may worry about him going quite far from home, I asked him what his mother's reaction was to the news. He said, "Ma suruh tanya auntie." So I just told him to grab the opportunity.

Instead of going up straight to the support service room, I went to the eye clinic first to check on Sofie's children. There were so many people around, but I did manage to locate the children – all 3 of them were leaning against the wall as there were no more empty seats available. I told them to look for me upstairs once they were done.

I then went up to the HIV clinic to inform the nurses that I was already there and to check if there were any new cases. There were supposed to be two new cases today. The first case, an ex-army guy who had already been on HAART for the past 2 years. So his wasn't really a new case, but newly referred to Ipoh GH. Before this he stayed in another state. Well, he didn't talk much either, and didn't seem like he wanted a buddy. So I just gave him our brochure and told him to call our hotline number if need be.

The other new case was the guy who had been contacting me via email earlier to ask how to go about arranging for an appointment with the doctor, and also to consult on other HIV-related matters. But it was our first face to face meet. He seemed to be doing okay, CD4 still okay, but just needs someone to talk to since none of his family members know of his HIV status. I've already assigned a male volunteer as his buddy.

After confirming with the nurses that there were no other new cases, I went down to the eye clinic to see the kids. Saiful had already gone in the room earlier when some liquid were put into his eyes, then had to wait for his number to be called again to see the doctor. So I waited there with them. After a while, Saiful's number was called. Initially Ika went in the room to follow him, and Azlan asked, "Takpe ke ramai-ramai masuk?" I told Azlan to go in and accompany his brother and tell Ika to wait outside with me. At least if there was anything important, Azlan would be the better person to know the details rather than Ika.

They spent almost 15 minutes in the room, during which I took the opportunity to talk to Ika privately. Oh wow, you want to know stuff which you may not get from the adults… get hold of the kids! I didn't even have to ask, Ika simply told me stuff about her other aunt (the big mouth aunt who told the whole kampong about Sofie's HIV) which her aunt Rozi never told me.

You see that aunt's eldest son is on drugs, while the 2nd one, a girl who just sat for SPM last year, got pregnant (out of wedlock) recently and went for abortion. Ahh, no wonder Rozi was so worried about Azman spending more time at that aunt's house! Definitely no role figures there, only bad influences!!

I guess as much as Rozi didn't like that sister, she didn't want to tell too much details, so all these were never brought up to me before. After all, she is Rozi's sister no matter what. But Ika simply couldn't keep things to herself. She told me EVERYTHING. I will just keep on pretending that I don't know all these. Rozi doesn't need to know that I already know.

Anyway, after seeing the doctor, Saiful needed to go to the registration counter to get the date of his next appointment.  We thought we were almost done… until we saw the long queue of people also wanting to get the dates of their next appointments! Since my car was parked quite far, I told the kids I'd go get my car first. Ika initially wanted to walk with me to the car, but it was raining, so I just told her to wait with her brothers.

By the time I got my car back inside the hospital compound, Saiful was still in the queue. But I managed to get a parking right beside the specialist clinic, so I parked my car there and went to wait together with Ika & Azlan. What I noticed this time was that Azlan was no longer the quiet boy who didn't talk much. Once upon a time, he was Sofie's problematic son – always going out at night, coming home late etc. But the boy has changed a whole lot. Sofie herself got to see the positive changes when she was still alive. Now that Sofie is no longer around, I noticed even more positive changes. I could see that he loved his siblings & joked around with them (a trait I never saw before from him!) and his sense of responsibility was also obvious. This time he would even openly talk to me, unlike previously. And he was even complaining that he tried to advise his brother Azman, but Azman wouldn't listen to him, and neither would Azman listen to their aunt Rozi.

Saiful finally got things settled after 1.15 pm. I had informed Azman yesterday that I'd bring his siblings to his culinary school so we could go out and have lunch together, but since we were still at the hospital after 1 pm, I SMSed Azman to tell him that we were still at the hospital. He would have to go back to class at 2 pm, so I guess it would be better for him to have lunch first.

I still brought the children to Azman's place. Ika and Saiful had been to Azman's hostel before (when Sofie was still alive) but they had never been to the culinary school (which is just within walking distance from the hostel). It rained heavily when we got there… it was already about 1.35 pm, and when we called, Azman said he was at a nearby foodstall. So we went straight to the stall. Azman had already finished his lunch, and so we just ordered ours.

I brought up the matter about need to get another guarantor to replace his mother for the Tabung Kemahiran loan.

Me: Ada ke siapa-siapa yang berani jadi penjamin engkau?

Azman: Dah dapat dah.

Me: Siapa?

Azman: Adalah…

Apparently since his aunt Rozi had called him the day before and scolded him, telling him that she didn't dare get another guarantor for him if he doesn't even want to listen to her, Azman didn't want to go begging. He got one step ahead and found another person to be his guarantor. Who? God knows. When I asked if all the documents are ready, he said was getting them soon.

"Borang dah sain?" I asked. "Tak payah sain," he said. When I told him a guarantor MUST sign for the guarantee to be valid, he said he will get the necessary form from the office and get the signature. Right till the end, I couldn't get him to tell me who this other guarantor was, but I sincerely hope he didn't sweet talk someone into becoming his guarantor without telling that person what it was all about.

Looks like Azman is determined to do things his way. I reminded him that if I hear any more complaints about him, I will have no choice but to stop the monthly assistance he is currently getting while waiting for the Tabung Kemahiran loan to go through.

"Ala, jangan la makcik…" he said. So for the moment I still have the upper hand over Azman as compared to his aunt Rozi. If I have no choice, then I will have to resort to my "no more assistance" threat…

We couldn't chat longer as it was getting close to 2 pm and Azman had to go back to class. Once the other kids were done with lunch, off we went, first to a pharmacy to get Saiful's eye drops as prescribed by the doctor. The particular eye drop wasn't available at the hospital pharmacy and so we had to buy outside. After that I sent them straight home.

Just as we reached their house at about 2.30 pm, the doctor at the HIV clinic called. She had wanted to talk to me earlier during my clinic duty, but she was too busy then. There was one case she wanted me to follow up with. Actually the staff nurse did call me earlier to tell me about the case but I didn't know the full story. The nurse was just asking if the shelter home in KL where I usually send problematic clients would accept methadone cases. Apparently the people at that shelter home do not have any expertise with those involved in drugs, and so they dare not accept such cases.

What I didn't know earlier was that this girl is PREGNANT! When the doctor called me today, I got more details.

This girl is in her mid-twenties, and this is her third pregnancy. And no, she has never been married. The first 2 children was with her first boyfriend. This 3rd pregnancy is with her 2nd boyfriend. The 2nd boyfriend however, had gone missing after he found out she has HIV. The first boyfriend however, according to the doctor, still cares about her and he's been the one who had been visiting her at the hospital now that she is hospitalised.

Her own family? No, they have not disowned her. So no problem, once discharged she can always go back to stay with them, right? Errr… not if that means she may go back to drugs…

You see, this girl is the 2nd of 8 siblings. Her oldest brother, is on shabu, caught, and is now either in jail or in a Pusat Serenti I am not sure. The mother is home, but she too is on shabu. So if this girl goes home once discharged, chances are she too will go back to her old habits. And bear in mind, she is pregnant!

When the doctor went to visit her in the ward yesterday, the girl said she didn't want to go to a shelter home because she wouldn't be able to see her 2 earlier children who are now with her first boyfriend. Gosh, since this boyfriend seems to still care about her, why can't they just get married so that once discharged they can just stay together?? What's stopping them I wonder.

Our main concern now is of course the soon to be born baby. With the mother being HIV+, and on methadone to add, the safest place to be now is at the hospital so they can monitor her at least until the baby is born. The doctor in charge said they don't have any problems keeping her in the ward until the baby is born, and that is due in 2 months time. I hope the girl will at least agree to that. Meanwhile we have 2 months to think of what needs to be done next…


Kenapa Kau Takut Dengan Pemerhati Luar Wahai SPR, Wahai UMNO?

Posted: 25 Apr 2012 07:24 AM PDT

PKR: SPR, Umno-BN Takut Pemerhati Luar

SHAH ALAM, 25 APR : Umno-BN sewajarnya mengalu-alukan kehadiran pemerhati politik luar bagi memantau pilihanraya di negara ini sekiranya benar mereka mengamalkan sistem pentadbiran yang telus dan adil selama ini.

Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nor Manuty berkata tiada apa yang perlu ditakuti dan diselindungi Umno-BN mengenainya kerana ia bakal memberi gambaran positif kepada mereka seandainya apa didakwa parti kerajaan itu benar.

"Kalau Umno-BN amalkan demokrasi yang telus dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) mengikut prosidur demokrasi. Apa yang nak ditakutkan?," begitu kata Dr Muhammad Nur kepada TVSelangor di sini hari ini.

Beliau menjelaskan kehadiran pemerhati politik luar bagi memantau pilihanraya di sesebuah negara di dunia ini adalah amalan biasa yang tidak perlu dipersoalkan.

Menurutnya, isu itu adalah isu yang biasa dan Umno-BN seharusnya mengakui perkara itu.

Katanya, SPR sebagai badan bebas perlu membuka pintu terhadap pemerhati politik luar supaya pilihanraya di Malaysia mendapat imej yang baik dan terpuji dimata dunia.

"Sepertimana yang didakwa Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof disebabkan kerja profesional SPR menyebabkan ramainya pengundi baru seperti di Selangor yang di luar jangkaan mereka. Maka biarlah pemerhati-pemerhati ini meneliti prosidur-prosidur yang ada pada SPR.

"Biar mereka (pemerhati politik luar) berjumpa dengan rakyat, pimpinan NGO dan semua parti politik. Sepatutnya ia dialu-alukanlah dan ini adalah amalan biasa yang berlaku dalam mana-mana negara dalam dunia," katanya.

Dr Muhammad Nur berkata, pemimpin Umno-BN perlu berlapang dada dan bersikap demokratik dalam isu seperti itu.

"Banyak negara di dunia menjemput pemerhati luar ketika pilihanraya di adakan bagi membuktikan ketelusan sistem demokrasi di negara tersebut.

"SPR dan pemimpin BN tidak perlu takut sekiranya kita benar-benar telus dan bersih dalam mengadakan pilihanraya.

"Ketika imej SPR terjejas teruk masakini, kehadiran pemerhati politik luar adalah langkah terbaik bagi mengembalikan kepercayaan umum kepada badan bebas itu dan seterusnya kerajaan." jelas Dr Muhammad Nor. -selangorku


Instant Staged-show Democratization of Myanmar by a magician

Posted: 25 Apr 2012 06:54 AM PDT

Instant Democratization of Myanmar by a magician

ဥံဳ… အပ္ခ်ေလာင္း…… By: Waiyan Winzaw



Kes Sri Wani, Hujjah DNA 25 Mei, Keputusan Jantina 19 Jun

Posted: 25 Apr 2012 05:31 AM PDT

Kes Sri Wani: Hujah isu DNA 25 Mei

KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi Syariah menetapkan 19 Jun ini untuk memberi keputusan sama ada pengusaha kosmetik, Sri Wani Abdullah perlu menjalani pemeriksaan jantina atau tidak.

Gambar: Sri Wani bersama peguamnya di mahkamah semalam.

Pendaftar Mahkamah Nurul Wazeera Ahmad Dahlan menetapkan tarikh itu berikutan Hakim Syarie Abdul Walid Abu Hassan yang menghakimi kes berkenaan berada di luar daerah atas urusan rasmi.

Sri Wani yang berpakaian sedondon merah jambu hadir ditemani ibu saudaranya Connie Chee, 47, dan peguam syarie Boestaman Ahmad.

Mereka dilihat masuk ke pejebat pendaftar pada jam 9 pagi dan beredar kira-kira setengah jam kemudian.

Bagaimanapun, suaminya Bahrom Sunagi, 61, dan peguam Muhammad Hafiz Ab Rashid tidak kelihatan di mahkamah hari ini.

Sri Wani berkata, prosiding hari ini sepatutnya ditetapkan untuk keputusan mahkamah sama ada dia perlu menjalani ujian jantina atau tidak.

"Saya ada dapat mesej mahkamah Jumaat lepas yang menyatakan prosiding hari ini tangguh. Saya datang ke mahkamah untuk proses wakalah iaitu melantik peguam untuk mewakili saya dalam kes ini," katanya.

Sri Wani berharap media memahami situasinya ekoran Bahrom turut memfailkan injunksi mahkamah bagi menghalangnya dari mengeluarkan sebarang kenyataan berkaitan kes terbabit.

Sementara itu, Boestaman memberitahu, mahkamah menetapkan 25 Mei untuk kedua-dua pihak mengemukakan hujahan akhir berkaitan isu ujian DNA yang difailkan Bahrom.

Sri Wani, 37, menjadi tarikan umum apabila suaminya, bekas dekan universiti memfailkan permohonan membatalkan perkahwinan kerana mendakwa dia lelaki.

Bahrom turut memohon mahkamah memerintahkan DNA dijalankan bagi mengesahkan jantina isteri ketiganya itu, yang dinikahi pada 19 Ogos 2009.

Susulan itu, Sri Wani memfailkan bantahan awal dengan alasan dia dianiaya.

Sri Wani turut memfailkan injunksi 'ex parte' (sebelah pihak) terhadap dua madunya agar tidak mengganggu dan mengeluarkan kata-kata kesat terhadapnya.

Mengulas mengenai isu saman malu yang pernah disuarakan Sri Wani sebelum ini, Boestaman berkata, mereka sedang mengumpulkan bukti dan akan memfailkannya dalam masa terdekat.



Video ehsan Mymetro


Whts wrong in Dataran Merdeka???

Posted: 25 Apr 2012 05:29 AM PDT

Why they are worried ???


Official reason is - near mosque ..need permit

Unofficial reason- Gov kecut telur

actually it is a good occasion to do business if anyone has seen this opportunity, food, umbrella, drink, sure sell like hot cake



Lelaki Cari Adik Maut Dirempuh Komuter

Posted: 25 Apr 2012 05:00 AM PDT

Shah Alam: Hasrat seorang lelaki yang mahu mencari adik kandungnya tidak kesampaian apabila dia maut dirempuh komuter dalam kejadian di Seksyen 15, di sini, semalam.

Difahamkan, mangsa mencari adiknya sejak dua minggu lalu berdasarkan maklumat yang diperoleh dari seorang pemandu teksi sekitar Shah Alam yang memaklumkan kepada polis sejurus selepas mayat mangsa ditemui.

Dalam kejadian 9.20 pagi itu, mangsa yang berusia 50-an dipercayai berasal dari Ladang Raja Musa, Kuala Selangor.

Setakat ini, identiti mangsa belum dikenal pasti berikutan tiada dokumen pengenalan diri ditemui polis di tempat kejadian.

Jurucakap Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) berkata, kejadian berlaku di Kilometer 22.5 membabitkan komuter dalam perjalanan dari Kuala Lumpur menuju Pelabuhan Klang.

Katanya, pemandu menghentikan komuter secara mengejut selepas menyedari seorang lelaki melintasi landasan berkenaan walaupun hon kecemasan sudah dibunyikan beberapa kali, namun tidak diendahkan.

"Sejurus selepas kejadian, pemandu komuter berkenaan memaklumkan kejadian kepada pihak KTMB sebelum kami menghubungi polis dan bergegas ke tempat kejadian," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Saksi kejadian, Mohd Zul Hazlin Sameon, 19, berkata ketika kejadian dia mengawal di pintu belakang kilang apabila dia nampak komuter berhenti secara tiba-tiba.

Katanya, apabila komuter perlahan, pemandu terbabit menunjukkan sesuatu ke arah belakang komuter.

"Saya pergi dekat pagar untuk periksa apa yang ditunjukkan pemandu berkenaan, tapi saya tidak nampak apa-apa.

"Saya hanya sedar ada orang dilanggar komuter sebaik nampak kereta peronda polis datang dan beberapa anggota polis memasuki kawasan landasan," katanya yang juga pengawal keselamatan di kilang berhampiran. Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Zahedi Ayob berkata, mangsa disahkan mati di tempat kejadian kerana parah di kepala, pinggang dan kaki.

Kes kemalangan berkenaan disiasat sebagai mati mengejut dan mayat mangsa dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang, untuk bedah siasat.

Zahedi berkata, sesiapa yang kehilangan ahli keluarga diminta menghubungi balai polis berdekatan untuk memberi maklumat.


Lihatlah Shafie Apdal Selamba Langgar Undang-undang!

Posted: 25 Apr 2012 03:31 AM PDT


Sekeping gambar adalah lebih baik dari seribu perkataan.

Dan setiap sesuatu yang dijadikan oleh Allah itu tidak ada yang sia-sia.

Gambar di atas tersiar di dalam sebuah akhbar online dengan kapsyen "SHAFIE menunggang motosikal bersama para belia di Kampung Bangau Tanjung, Temerloh semalam."

Apa yang menarik di dalam gambar itu ialah menteri berkenaan yang terpalit dengan isu skandal dengan seorang artis didapati menunggal motosikal tanpa memakai topi keledar dengan membawa pembonceng pun tidak memakai topi keledar.

Dengan selamba beliau menunggang motosikal terasa semacam tidak perlu mematuhi apa-apa undang-undang. GB tidak percaya jalanraya yang digunakan itu jalanraya yang tidak digazetkan kerana yang lain-lain di dalam gambar itu semuanya bertopi keledar belaka.

Kejadian tersebut menjelaskan bahawa Shafie adalah seorang yang selamba dan bersahaja apabila melakukan kesalahan dan hukum kebenaran dan keadilan mendedahkan "Shafie sememangnya bersalah!"

Sikap dan gelagatnya itu tidak boleh diteladani.

Hukum kebenaran dan keadilan (yang kita umat Islam memanggilnya sebagai "sunnatullah") tidak boleh diubah, tidak boleh direka dan tidak boleh ditipu. Ia akan terpapar dengan sendirinya.


سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً


Yang demikian adalah menurut sunnatullah yang berlaku kepada orang yang telah lalu; dan kamu tidak akan mendapati perubahan bagi sunnatullah itu. Surah Al-Ahzab : 62

Jika tidak percaya, kita boleh tunggu nanti kesalahan-kesalahannya yang bakal didedahkan oleh hukum universal tersebut. Hari ini dilaporkan kes skandal Shafie Apdal & Zahida akan dibawa ke SPRM.

Betapa pantasnya Allah perkenankan doa kita untuk menunjukkan kebenaranNya melalui doa kita sebelum ini:

Marilah kita sama-sama berdoa agar kebenaran dan keadilan itu didedahkan.

اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه

Allahumma arinal haqqa, haqqa, warzuqnattiba'ah,
wa arinal bathila bathila, warzuqnajtinabah


Ya Allah, tunjukkanlah yang kebenaran itu sebagai kebenaran, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yangg batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya (menghapuskannya).



Bandingkan dengan gambar-gambar yang pernah tersiar di blog ini:






Bersih 3.0: DBKL ready to manhandle, spray & gas

Posted: 25 Apr 2012 01:25 AM PDT

Is DBKL, with the help of the police, going to use violence against peace-loving people?

But then again, will DBKL seek police help when Hisham said cops not dealing with Bersih sit-in as it's not a threat?

Who is in charge now?

Home Minister
 or
KL Mayor?


Menjawab Isu Surat Pengesahan Pengundi

Posted: 25 Apr 2012 01:19 AM PDT

KENYATAAN MEDIA
25 April 2012
UNTUK SEBARAN SEGERA

Saya merujuk laporan media berkaitan isu surat pengesahan status pengundi yang dikeluarkan Pejabat Ahli Parlimen Lembah Pantai baru-baru ini.

Tuduhan UMNO Lembah Pantai bahawa pejabat saya telah mengedar surat maklumat palsu berhubung status daftar pemilih adalah suatu pertuduhan liar dan tidak berasas. Saya menyelar tindakan UMNO Lembah Pantai yang sering mengganggu tugasan saya sebagai Ahli Parlimen, seperti tindakan mereka menangkap petugas pejabat saya yang melakukan culaan undi atas alasan yang tidak munasabah pada bulan yang lalu.

Untuk makluman semua, pejabat saya sedang melakukan kajian mendalam mengenai status pengundi di Lembah Pantai setelah dimaklum tentang nama mereka yang telah hilang dari daftar pemilih; termasuk makluman tentang Ho Heng Tong, 53, yang telah hilang dari daftar pemilih Subang setelah disenaraikan sebagai "meninggal dunia" oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Liau Kok Fah, ahli jawatankuasa Bersih 2.0, dimana JPN telah mengatakan yang beliau telah "mati" pada tahun 1970an walaupun jelas beliau masih lagi hidup.

Surat yang dimaksudkan hanya memaklumkan pengundi bahawa berdasarkan kajian pejabat saya, nama mereka sudah hilang daripada daftar pemilih bagi kawasan parlimen Lembah Pantai. Surat tersebut juga jelas menyatakan bahawa kemungkinan besar nama-nama itu hilang disebabkan perkara-perkara yang sah, lalu dibuang daripada daftar pemilih atas sebab-sebab termasuk kematian dan pemindahan yang tulen. Tetapi, jika ada pemilih yang mendapati nama telah hilang tanpa pengetahuan mereka, maka mereka boleh merujuk pejabat saya untuk tindakan lanjut.

Saya merujuk kepada tiga maklumbalas yang saya terima daripada pengundi, di mana salah seorang mengakui nama yang tertera di dalam daftar pemilih, iaitu Rajah a/l Periasamy, yang menggunakan alamat beliau terkini, sebenarnya tidak wujud. (Lampiran 1)

Saya juga menjemput pengundi-pengundi yang nama mereka didapati sudah dikeluarkan daripada daftar pemilih sedangkan mereka masih menetap di kediaman yang sama membawa aduan kepada pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

Sekali lagi saya menyelar tindakan UMNO Lembah Pantai ini yang menghalang usaha seorang Ahli Parlimen menjalankan tugas dengan bertanggungjawab. Seharusnya semua pihak, termasuklah UMNO Lembah Pantai, bekerjasama dengan Pejabat Ahli Parlimen Lembah Pantai demi membantu SPR membuat semakan daftar pemilih.

Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai


Negara Dunia Pertama: Protes itu Patriotik

Posted: 25 Apr 2012 01:03 AM PDT

Perbezaan negara dunia pertama dan ketiga terletak pada dua sistem kenegaraan iaitu demokrasi atau otokrasi.

Demokrasi memudahkan hak rakyat menilai 'tawaran politik' yang berbeza melalui media bebas dan juga ruang berdebat yang luas. Demokrasi melalui pilihanraya telus lagi adil memudahkan hak memilih sebuah kerajaan untuk mewakili kepentingan rakyat. Selain itu demokrasi juga memudahkan suara rakyat di dengar termasuk membantah melalui protes.

Sebaliknya sebuah Otokrasi menyekat rakyat daripada menilai sesuatu 'tawaran politik' berbeza melalui sekatan saluran media dan propoganda hitam mengawal jiwa rakyat dengan ketakutan hilang kuasa atau kebencian sesuatu pihak. Hak rakyat memilih kerajaan melalui pilihanraya disekat melalui manupulasi. Hak bersuara juga disekat dengan berbagai perundangan, ugutan mahu pun dengan tindakan fizikal yang melarang sebarang bantahan termasuk hak berprotes.

Justeru itu, Demokrasi bersifat 'memudahkan' hak rakyat yang menjamin kepentingan rakyat diutamakan sedangkan Otokrasi bersifat 'menyekat' hak rakyat untuk menjaga kepentingan golongan elit yang berkuasa.

Tanpa Protes Tiada Demokrasi

Sejarah dunia pula mencatatkan bahawa apabila hak rakyat disekat oleh sistem Otokrasi, rakyat akan bangkit dan menyuarakan bantahan, penentangan mahupun rasa tidak puas hati terhadap sesuatu isu atau keadaan dengan protes.

Gerakan 'Arab Spring' menjadi contoh terkini kebangkitan rakyat dengan memprotes pemerintah yang otokratik walaupun berdepan dengan segala kekuatan jentera kerajaan seperti badan kehakiman, media arus perdana dan pasukan keselamatan yang hebat lagi menggerunkan. Tetapi semua sekatan gergasi ini telah ditumpaskan melalui semangat patriotik untuk merampas kembali hak demokrasi yang sudah lama dinafikan.

Kesimpulannya adalah bahawa kuasa rakyat melalui perjuangan menggunakan protes adalah hak asasi untuk menegakkan demokrasi yang akhirnya tidak boleh disekat.

Tanpa Protes Negara Tidak Merdeka

Sejarah negara kita juga membuktikan bahawa protes itu adalah hak rakyat yang menjadi pencetus perubahan malah membawa kepada kemerdekaan.

Penjajah British masih bercita-cita untuk terus menjajah negara kita selepas Perang Dunia Kedua melalui konsep Malayan Union yang pada mulanya telah dipersetujui oleh Raja-raja Melayu kesemuanya dan kemudiannya dibantah pula apabila rakyat sendiri bangkit menentang.

Tanpa protes seperti protes menentang Malayan Union pada 1946 dan protes Hartal se-Malaya pada 1947, negara tidak akan merdeka. Kita masih dijajah British yang menggunakan sistem otokratik dengan segala jentera kerajaan, kawalan media dan undang-undang anti-demokratik untuk menyekat hak merdeka.

Tanpa Protes Negara Tiada Perubahan

Tanpa protes oleh CUEPACS, SBPA tidak akan dibatalkan. Penjawat awam tertinggi sahaja yang akan menikmati kenaikan gaji yang lumayan manakala kategori lain hanya menerima kenaikan yang tidak setimpal. Oleh itu, protes telah menjaga kepentingan majoriti penjawat awam daripada dinafikan.

Tanpa protes oleh peneroka Felda, skim penyeneraian Felda di Bursa Saham akan terus dipercepatkan tanpa diubah jenis hakmilik tanah serta syarat-syarat penyenaraian seperti yang diumumkan.

Tanpa protes 'Barang Naik' dan 'Anti-GST', tidak akan ada penangguhan pembatalan subsidi makanan dan penangguhan pelaksanaan cukai GST. Pelbagai program seperti BR1M, KR1M, Klinik 1Malaysia, PR1MA dan Baucar Buku Sekolah juga tidak dilaksanakan.

Tanpa protes Bersih 1.0 dan 2.0, kerajaan tidak akan bertindak untuk membuat perubahan membatalkan atau meminda undang-undang anti-demokratik yang kita saksikan baru-baru ini.

Malangnya perubahan 'transformasi' undang-undang anti-demokratik ini adalah separuh jalan dan masih bersifat menyekat hak rakyat. Ini adalah usaha sebuah otokrasi yang mahu menggunakan topeng demokrasi untuk terus memegang kuasa.

ISA dimansuhkan dan digantikan dengan akta baru yang sama zalim tanpa pantauan Parlimen. Manakala AUKU dan PPPA dipinda bukan dibatalkan. Malah akta baru yang menyekat dan bukan memudahkan demokrasi seperti Akta Perhimpunan Awam diperkenalkan.

Tanpa Protes Hipokrasi Demokrasi Kekal

Tanpa protes Bersih 2.0, kerajaan tidak pula akan mewujudkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (JPKP) untuk mereformasikan sistem pilihanraya negara yang terbukti pincang.

Oleh demikian, apabila kerajaan membentuk JPKP Pilihanraya, rakyat menaruh harapan bahawa kesemua 8 tuntutan Bersih 2.0 serta cadangan-cadangan membina daripada semua pihak berkepentingan akan dilaksanakan.

Ternyata harapan rakyat dikhianati apabila hanya laporan JPKP Pilihanraya dengan 22 cadangan dibentangkan di Parlimen, dimana hanya 1 daripada 8 tuntutan Bersih 2.0 diterima dan ditolak pula cadangan Laporan Minoriti pihak Pakatan Rakyat sama sekali.

Lebih mengejutkan adalah apabila kerajaan secara "serang hendap" telah mengusulkan dan meluluskan secara pantas pindaan kepada Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 yang terus menafikan hak wakil-wakil parti politik untuk menyemak kesahihan kad pengenalan pengundi dengan Daftar Pengundi pada hari mengundi.

Dengan itu, Proses Pilihanraya masih 'kotor' kerana – dikekalkan seksyen 9A yang melarang sesiapa daripada membawa kes mahkamah melibatkan Daftar Pengundi untuk disemak – wujudnya pengundi-pengundi berganda berdaftar pada satu alamat – pengundi yang dipindah masuk atau pindah keluar kawasan secara sembunyi – pengundi yang di'matikan' dan pengundi yang disyaki pendatang asing yang diberikan kewarganegaraan untuk undi (malah cadangan Suruhanjaya Di-Raja menyiasat pemberian MyKad di Sabah ditolak).

Kesemua ini adalah usaha Hipokrasi Demokrasi untuk memanipulasi Pilihanraya agar menjamin negara kekal sebagai sebuah otokrasi.

Protes itu Patriotik

Di antara semua rukun demokrasi, hak rakyat memilih kerajaan melalui pilihanraya yang bebas dan adil adalah rukun yang paling utama.

Pilihanraya memberikan mandat dan legitimasi membentuk kerajaan yang mesti mewakili dan mempertahankan kepentingan rakyat.

Hak ini tidak boleh disekat atau diselewengkan kerana tanpa pilihanraya bebas dan adil tidak akan tertegaknya negara demokrasi dan segala pengorbanan pejuang-pejuang kemerdekaan menjadi sia-sia.

Oleh itu, semua rakyat mesti bangkit dan mempertahankan hak demokrasi kita dan menentang segala usaha menyekat demokrasi untuk kekalkan sebuah otokrasi yang lapuk lagi lesu.

Cukuplah. Siapa kata Protes itu bukan Patriotik!

(Pertama kali disiarkan di Sinar Harian pada 24 April 2012)


Your Assets

Posted: 25 Apr 2012 12:47 AM PDT

What happens to our data when we die?

The Economist recently featured an article on Deathless Data which said:

LORNE GLADSTONE of Toronto is 58, but prudently pondering how to bequeath his digital property. Doing the paperwork after his parents' death was a challenge. "When my time comes, I wonder if my children will even know what paper is," he says. As a software developer, his virtual assets are both valuable and vital to his business. That exemplifies a problem. Online lives have increasing economic and sentimental value. But testamentary laws offer muddled and incomplete ways of bequeathing and inheriting them.

Digital assets may include software, websites, downloaded content, online gaming identities, social-media accounts and even e-mails. In Britain alone holdings of digital music may be worth over £9 billion ($14 billion). A fifth of respondents to a Chinese local-newspaper survey said they had over 5,000 yuan ($790) of digital property. And value does not lie only in money. "Anyone with kids under 14 years old probably has two prints of them and the rest are in online galleries," says Nathan Lustig of Entrustet, a company that helps people manage digital estates.

CLICK HERE FOR THE REST OF THE ENTRY.


Battleline drawn

Posted: 24 Apr 2012 11:44 PM PDT

I've just read this on facebook today, an extract from a Malaysiakini report:
Bersih 3.0 supporters at Dataran Merdeka this Saturday will face the same actions taken against activists who occupied the venue recently, said Kuala Lumpur mayor Ahmad Fuad Ismail.

"Action has been taken against those kids at Dataran Merdeka... The same action will taken if you (Bersih supporters) do the same," said Fuad.

Fuad said this when asked how Kuala Lumpur City Hall (DBKL) would react if the Bersih coalition proceeds with plans to hold a sit-in the square from 2pm to 4pm.

He was speaking at a press conference after a one-hour meeting with Bersih representatives failed to reach an agreement over the venue for the rally.

Asked whether DBKL will seek police help to stop the rally from taking place on Dataran Merdeka, Fuad declined to reveal details.

"When the time comes, you will know. Don't worry... We are ready. We don't allow them to go to Dataran Merdeka... let us do our job," he said.

ca-pub-5430283382112812


ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ ျပည္သူမ်ားအား မုန္းတီးသူမ်ားသို ့ ေမးခြန္း

Posted: 24 Apr 2012 10:52 PM PDT

Source: MMSY- ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ ျပည္သူမ်ားအား မုန္းတီးသူမ်ားသို ့ ေမးခြန္း  (ေပးစာ က႑)

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မြတ္စလင္မ္မုန္းတီးေရးေရခ်ိန္ ျမင့္သထက္ျမင့္လာေနသည္။ ယခင့္ယခင္က မြတ္စလင္မ္မုန္းတီး ေရး စာေပမ်ားကို အစိုးရႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ အစြန္းေရာက္အဖြဲ ့အစည္းမ်ားက ျဖန္ ့ေနေႀကာင္း ႀကားဖူးေသာ္လည္း ကိုယ္တိုင္မေတြ ့ဖူးမျမင္ဖူးခဲ့။ အင္တာနက္ေခတ္စားလာေသာ ယခုေခတ္သယမတြင္ မြတ္စလင္မ္ျပည္သူမ်ား အားပုတ္ခတ္ေရးသားေသာ အီးေမးလ္မ်ား၊ ေဖ့စ္ဘြတ္စာမ်က္ႏွာမ်ား၊ ေကာ္မန္ ့မ်ားကုိ ေန ့စဥ္လိုလို ျမင္ေန ႀကားေနရသည္။ ဒီကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ျပည္သူတစ္ေယာက္အေနျဖင့္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ ျပည္ သူမ်ားကိုေမးခြန္းတခ်ိဳ ့ေမးခ်င္သည္။ ေမးခြန္းမ်ား မေမးခင္ က်ေနာ့္အေႀကာင္း ေျပာပါမည္။

က်ေနာ္သည္ ျမန္မာျပည္တြင္ေမြးဖြားေသာ ျမန္မာျပည္သားတေယာက္ျဖစ္သည္။ မေန ့တေန့ကမွျမန္မာျပည္သို ့ တိုင္းတပါးမွ ၀င္ေရာက္လာသူမဟုတ္။ အိႏိၵယမွ ေရြ ့ေျပာင္း၀င္ေရာက္လာေသာ မိဘမ်ားမွေမြးဖြားသည္မဟုတ္။ အဘိုးအဘြားမဆို သူတို ့၏မိဘမ်ားပင္ ဗမာႏွင့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားျဖစ္သည္။

က်ေနာ္သည္ ျမန္မာ့ေျမေပၚေမြး ျမန္မာ့ေျမေပၚတြင္ႀကီး ျမန္မာေက်ာင္းတြင္ ပညာသင္၍ ဗမာ စကားေျပာသည္။ ဗမာစာပဲတတ္သည္။ ျမန္မာျပည္တြင္ ေမြးဖြားႀကီးျပင္းသည့္အတြက္ ျမန္မာလို၀တ္သည္၊ ျမန္မာျပည္ကိုခ်စ္ သည္။ ျမန္မာျပည္သည္ ကိုယ့္တိုင္းျပည္၊ ျမန္မာလူမ်ိဳးသည္ ကိုယ့္လူမ်ိဳးဟုခံယူသည္။

ကုလားစကားဟုေခၚေသာ ေတာင္အာရွစကားမ်ားမတတ္။ ေရးလည္းမေရးတတ္၊ ဖတ္လည္းမတတ္ပါ။ အိႏၵိယ လည္း မေရာက္ဖူး၊ ေဆြမ်ိဳးလည္း မရွိပါ။ အိႏိၵယႏိုင္ငံေရး စီးပြားေရးလည္း က်ေနာ္နဲ ့လည္း မဆိုင္ပါ။ ျမန္မာ ျပည္သာလွ်င္ က်ေနာ့္ အမိေျမျဖစ္သည္။ျမန္မာျပည္ ျငိမ္းခ်မ္းေစခ်င္သည္။ ဆင္းရဲတြင္းမွလြတ္ေျမာက္ေစလို သည္။

ရပ္ကြက္ထဲမွ ဗုဒၶဘာသာျပည္သူမ်ားႏွင့္ယွဥ္လွ်င္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသြားတာႏွင့္ ဗလီသြားတာပဲကြာသည္။ က်န္တာကေတာ့ ေနပူလည္းအတူတူ မိုးရြာလည္း အတူတူ၊ ကုန္ေစ်းႏွဳန္းတက္ လည္းအတူတူ၊ လုပ္အားေပး သြားရလည္း အတူတူျဖစ္သည္။ ရပ္ကြက္ထဲ မီးပ်က္လွ်င္ က်ေနာ့္အိမ္တစ္အိမ္တည္း ကြက္ျပီး လွ်ပ္စစ္မီးမလင္းသကဲ့ သို ့ေႏြရာသီေရရွားလွ်င္လည္း က်ေနာ့္အိမ္ေရတြင္း တစ္တြင္းတည္းကြက္ျပီး ေရမထြက္ပါ။ စစ္တပ္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ တိုင္းျပည္တြင္ က်ေနာ့္တစ္အိမ္တည္း အခြင့္အေရးထူးေတြမရပါ။

ဘုရားစူးမိုးႀကိဳးပစ္ – အစၥလာမ္သာလွ်င္မွန္ကန္ျပီး တျခားဘာသာေတြ မွားသည္ဟု တခါကမွ မေျပာဖူး။ ယံု လည္းမယံုႀကည္ပါ။ က်ေနာ့္မိသားစုႏွင့္ ပတ္၀န္းက်င္တြင္လည္း အစၥလာမ္ဘာသာအေႀကာင္း စည္းရုံုး၀ါဒျဖန္ ့ ေနသူမ်ားမရွိပါ။ က်ေနာ္သိသည့္ မန္ဘာ ၃၀၀၀ ေက်ာ္ရွိသည့္ အြန္လိုင္း ျမန္မာမြတ္စလင္မ္လူငယ္ဆိုရွယ္ဆိုဒ္ တြင္လည္း ဗုဒၶဘာသာကိုေစာ္ကားျပီး အစၥလာမ္၀ါဒ ျဖန္ ့ခ်ိေနသူမ်ားမေတြ ့ပါ။ ဘာသာတိုင္း သူ႔အယူအဆ ႏွင့္သူျဖစ္ေႀကာင္း၊ အျခားဘာသာမ်ားကို ေလးစားရန္လိုအပ္ေႀကာင္း၊ မိမိကိုယ္ကို ေကာင္းေအာင္ေနထိုင္ရမည္ ျဖစ္ေႀကာင္း၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေရွ ့ရွဳရမည္ျဖစ္ေႀကာင္း အာေပါက္ေအာင္ ေျပာေနသူမ်ားသာျဖစ္သည္။ အမ်ားနည္းတူကိုးကြယ္ခြင့္ႏွင့္ ကုလားဟုေခၚကာ ႏွိမ့္ခ်ေနမွဳမ်ားကို ရပ္တံ့ေပးရန္ ေတာင္းဆိုေနသူမ်ားသာျဖစ္သည္။ ဘာသာမတူသူမ်ားအႀကား နားလည္မွဳရေစရန္၊အမုန္းတရားမပြားေစရန္ ႀကိဳးစားေနသူမ်ား လိုလားေနသူမ်ားျဖစ္ သည္။

က်ေနာ္အပါအ၀င္ က်ေနာ့္မိသားစု အသိုင္းအ၀ိုင္းႏွင့္ အြန္လိုင္းတြင္သိကြ်မ္းရေသာ မြတ္စလင္မ္သူငယ္ခ်င္း မ်ားထဲတြင္ ရွင္ေဂါတမ ၊ ဗုဒၶသာသနာ၊ သံဃာေတာ္မ်ား ၊ မယ္သီလရွင္မ်ား၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ဗုဒၶ ဘာ သာ၀င္မ်ားကို ႏႈတ္ႏွင့္ျဖစ္ေစ ကိုယ္ႏွင့္ျဖစ္ေစ ႏွိမ့္ခ် ေစာ္ကားေနသူမ်ားမရွိပါ။ ဗုဒၶ အမည္ခံ ႏိုက္ကလပ္မ်ား၊ Rude Buddha ကဲ့သို ့ ရုပ္ရွင္မ်ားကိုပင္မလုပ္သင့္ေႀကာင္း ယူဆသူမ်ား၊ စိတ္မေကာင္းသူမ်ားျဖစ္သည္။ အဆိုပါ လုပ္ရပ္မ်ားကိုပင္ ကန္႔ကြက္ေၾကာင္းေၾကျငာခ်က္မ်ား ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္မ်ားရိွပါသည္။ (စိတ္၀င္စားပါက အြန္လိုင္းဆိုရွယ္ဆိုဒ္မွ မန္ဘာမ်ား၏ ေကာ္မန္ ့မ်ားက်ေနာ့္ ထံေတာင္းႏိုင္သည္)။

သို ့ေသာ္ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ျပည္သူမ်ားအား အေမႏွမမ်ားကိုင္၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ရုပ္ပံုမ်ားျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စာျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ နစ္နာေအာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေစာ္ကားေနသည္ကို ေန ့စဥ္ႏွင့္အမွ်ေတြ ့ရသည္။ ဘိုင္းေကာင္းေက်ာက္ဖိ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ ့ပါသည္ဆိုသည့္ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးငယ္မ်ားပင္ ရိုင္းရိုင္းပ်ပ် စကားလံုး ရင့္ ရင့္သီးသီးမ်ားျဖင့္ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ ျပည္သူမ်ားအား လူျမင္သူထင္ ဆဲဆိုေနသည္။

ဤမွ်မက ဆုေတာင္း၀တ္ျပဳေဆာင္မ်ားကို ဖ်က္ဆီးသူမ်ားက တရားဥပေဒကင္းစြာဖ်က္ဆီးလိုက္ႀကသည္ကို ၀မ္းသာအားရ အားေပးအားေျမာက္ျပဳ ေရသားေျပာဆိုေနႀကသည္။

ေျပာဆိုေနႀကသည္မ်ားထဲတြင္ ခိုင္ခိုင္မာမာ အခ်က္အလက္မွန္မ်ားျဖင့္ အျပဳသေဘာေျပာဆိုသည္မဟုတ္ဘဲ စိတ္အထင္ျဖင့္ ဘာသာစြဲျဖင့္ အမုန္းတရား သက္သက္ျဖင့္ ေျပာဆိုေနေႀကာင္း ထင္ထင္ရွားရွားေတြ ့ေနရသည္။ အခ်ိဳ ့ဆိုရင္မြတ္စလင္မ္အေႀကာင္း မဆိုႏွင့္ မြတ္စလင္မ္မိတ္ေဆြ (သို ့) အိမ္ႏွီးခ်င္း (သို ့) အသိတေယာက္မွ မရွိ ေပ။ ႀကားဖူးနား၀ျဖင့္ အမုန္းတရားပြားေန ျခင္းျဖစ္သည္။

ထို ့ေႀကာင့္ မြတ္စလင္မ္ျပည္သူမ်ားအား မုန္းတီးေနသည့္ ဗုဒၶဘာသာျပည္သူမ်ားသို ့ေမးခြန္းမ်ားေမးခ်င္သည္။

(၁) သင့္တြင္ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ သူငယ္ခ်င္း (သို ့) အသိရွိပါသလား။ သင္ဘယ္ေလာက္ရင္းႏွီးပါသလဲ။ (၂) သင့္ကို သူက ဗုဒၶဘာသာသည္ မွားေနျပီး အစၥလာမ္ဘာသာ သာလွွ်င္မွန္သည္ ဟု စည္းရုံုးဖူးပါ သလား။ (၃) ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ဗုဒၶ သံဃာေတာ္မ်ား၊ ေက်ာင္းမ်ား၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားကို သင္သိေသာျမန္မာမြတ္စလင္မ္တဦးဦးက ကုိယ္ျဖင့္ျဖစ္ေစ ႏႈတ္ျဖင့္ျဖစ္ေစ စကားလံုးအေရးအသားျဖင့္ျဖစ္ေစ ေစာ္ကားဖူးပါသလား။ (၄) သင္လိုအပ္ေနခ်ိန္တြင္ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္လို ့ဆိုကာ လ်စ္လ်ဴရွဳ ခြဲျခားဆက္ဆံခံရဖူးပါသလား။

က်ေနာ္ႀကီးျပင္းလာသည့္ မိသားစု အသိုင္းအ၀ိုင္းတြင္ အျခားဘာသာကိုေစာ္ကား စည္းရုံးေနသည့္ လူမ်ားမရွိပါ။ ဘာသာေရးခြဲျခားမွဳမရွိပါ။ က်ေနာ္ လိပ္ျပာသန္ ့သည္။ အကယ္၍ စာဖတ္သူသည္ ကိုယ္တိုင္ ေစာ္ကားခံရဖူး လွ်င္ျဖစ္စဥ္ အခ်က္အလက္ျဖင့္ က်ေနာ့္ထံ ဆက္သြယ္ရန္ ဖိတ္ေခၚပါသည္။ အမ်ား စုျဖစ္သည့္ အလယ္အလတ္ မြတ္စလင္မ္ျပည္သူမ်ားႏွင့္ လက္တြဲ၍ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားဖက္မွ ရပ္တည္ပါမည္။ ဗုဒၶဘာသာအား ေစာ္ကားျခင္း၊ ခြဲျခားျခင္း၊ အခ်ိဳ ့စြပ္စြဲသည့္ "လူမဆန္စြာ စည္းရုံုးျခင္း" ဆိုသည့္ျပသနာကို လက္တြဲ တိုက္ဖ်က္မည္ဟု ကတိေပး သည္။

က်ေနာ္က ဗုဒၶဘာသာကို  မေစာ္ကားသကဲ့သို ့ က်ေနာ့္သာသနာႏွင့္ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ျပည္ သူမ်ားအား ႀကားဖူးနား၀ျဖင့္ မုန္းတီးေနျခင္း၊ ေစာ္ကားေျပာဆိုေနျခင္း၊ အႀကမ္းဖက္ျခင္းမ်ားကို ရပ္တံ့ေပးရန္ ေမတၱာရပ္ခံပါသည္။



Why Bersih 3.0? Because EC = ELECTION CHEAT

Posted: 25 Apr 2012 08:38 AM PDT

By Shannon Teoh and Ida Lim
April 25, 2012

Lecturer Wong Chin Huat said a constitutional safeguard against gerrymandering was first loosened and subsequently removed completely.—File pic
PETALING JAYA, April 25 — The Election Commission's (EC) drawing of electoral boundaries makes a rural voter worth an average of six urban voters, biasing elections towards Barisan Nasional (BN) as it is stronger in the countryside, according to poll analysts.
Election watchdog Tindak Malaysia founder PY Wong said the ruling coalition won 112 out of the smallest 139 federal seats in Election 2008, giving it simple majority in Parliament with just 18.9 per cent of the popular vote. The seats have not been changed for the next general election.
"Something is seriously wrong when you can win 50.4 per cent of Parliament with just 18.9 per cent of the votes," he told a forum here last night.
Wong said malapportionment — unequally-sized constituencies — and gerrymandering — manipulation of electoral boundaries — also allowed the ruling coalition to rack up 62 of the smallest seats with just 6.2 per cent of the popular vote.
Something is seriously wrong when you can win 50.4 per cent of Parliament with just 18.9 per cent of the votes
He pointed out how the smallest federal seat was Putrajaya, won by BN, with 6,008 voters, while Kapar, won by PKR, had over 112,000.
Another analyst, Wong Chin Huat, pointed out that the smallest 112 seats only represented 33.8 per cent of the electorate.
The Bersih steering committee member said this allowed for the lopsided results in 2004, where BN won 90.9 per cent of Parliament with just 63.9 per cent of the popular vote, while Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail was PKR's sole MP despite gaining 8.4 per cent of votes cast.
"This means one vote for BN was worth 26 votes for PKR," he said.
Chin Huat said malapportionment and gerrymandering have been made easier after a constitutional provision, which stated the largest and smallest seats may only have a 15 per cent differential, was amended in 1962 to 50 per cent and then abolished completely in 1973.
The lecturer at Monash University, Sunway, said Bersih proposed to solve the rural bias by ensuring that the maximum size of the largest state seat can only be half of the smallest federal seat.
"If they have small rural parliamentary seats, this will only create many urban state seats and give urban voters control of the state governments. By linking Parliament and state seats, you avoid the bias," he said.
Pakatan Rakyat (PR) denied BN its customary two-thirds supermajority of Parliament at the last general election by capturing 82 federal seats and five state governments.
Although the opposition coalition marginally won the popular vote in Peninsular Malaysia, it only took 80 out of the 166 federal seats available there. But it has now lost six seats as the winning lawmakers have turned independent and support BN in parliament.
Bersih will hold a sit-in rally this weekend to press its demands for electoral reforms despite a parliamentary select committee (PSC) making its recommendations to the EC.


No choice but to go forward with Bersih3.0

Posted: 24 Apr 2012 08:06 PM PDT

This Saturday, in the major towns in the country, as well as at an anticipated 70 places around the world, Malaysians will be sitting down to participate in Bersih3.0. Duduk Bantah. The sitdowns will be a collective show of support for Bersih which is trying to get the federal government to make reforms to the election system. There is no choice for right-thinking Malaysians to do but support Bersih if we want the country to progress towards a matured democracy.  

Duduk Bantah comes after the Parliamentary Select Committee on electoral reforms had failed to introduce meaningful reforms to the election system. After the Bersih2.0 rally in Kuala Lumpur last July, during which the high-handed federal government reacted by unleashing the Police to clamp down on the participants through violent means, the Parliamentary Select Committee was formed to look into Bersih's original eight demands: clean up the electoral roll, reform postal voting, the use of indelible ink, free access to the media, a minimum campaign period of 21 days, strengthen the public institutions, stop corruption and put an end to dirty politics.

However, little was achieved when the Parliamentary Select Committee, comprising mainly Barisan Nasional parliamentarians, refused to accept that all the eight demands were worthy of adoption. A minority report of dissenting opinion from Pakatan Rakyat members of the committee was rejected and not even considered for mention in the committee's final report to Parliament.

Disappointed, Bersih came out to say that a third rally would be organised this Saturday. This time, it won't be a walk to the Stadium Merdeka. Rather, there will be a sitdown event at the Dataran Merdeka. Throughout the country, there will be other smaller sitdown events in the main towns.

At first I was rather surprised when the Home Minister said that there was nothing wrong with Bersih 3.0. Unlike Bersih2.0, Bersih3.0 would not be declared illegal. On the surface, it looked like the government had learnt its lesson. Anyway, that was what it looked like initially. There's a new twist. The federal government's strategy is now to use the Dewan Bandaraya Kuala Lumpur to prevent Bersih3.0 from happening. Very much like a sub-contracted job. Of course, we can still depend on the very dependable Police in Kuala Lumpur to say no too, contrary to the Home Minister's initial postulations.That's where we are presently: a stalemate between the DBKL authorities and the people.

By thr way, I have already asked a friend to buy me a Bersih3.0 T-shirt. It'll come in very handy on any Saturday. If I'm in Kuala Lumpur, I would join my fellow Malaysians to get to the Dataran Merdeka. As I'm in Penang, I should instead be making my way instead to the Speaker's Square at the Esplanade. Unfortunately, I'm due to travel to Kuala Terengganu this weekend and will be leaving Bukit Mertajam at about 5a.m. on Saturday in order to arrive there by two or three o'clock in the afternoon. My professional duties to fulfil and I'm told that it takes eight to nine hours to get there.

So while I'm unable to be at the Dataran Merdeka or the Esplanade in person, my thoughts will still go out to my fellow Malaysians who shall be there. By all accounts these should be peaceful sitdown rallies. Nevertheless, don't ever discount that those mamak goons will not turn up to disrupt the occasion. I will be very surprised if these good-for-nothing-except-receiving-handouts hooligans are absent.

Please take care....



ca-pub-5430283382112812


[PANAS] Skandal Shafie Apdal & Zahida Ke SPRM, Zuraida Dakwa Ada Bukti Kukuh -updated

Posted: 25 Apr 2012 12:57 AM PDT

Petaling Jaya: Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin berkata saksi yang dikaitkan dengan dakwaan pemberian wang RM1.5 juta oleh menteri kabinet kepada seorang pelakon wanita akan diketengahkan kepada umum tidak lama lagi.

Menurut Zuraida selain dari saksi utama, saksi-saksi yang terlibat juga akan ditampilkan beserta dengan bukti lain dan pihaknya akan melaporkan dakwaan itu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) minggu depan.

Ketika ditanya mengenai tindakan undang-undang yang bakal dihadapi beliau oleh individu terlibat, Zuraida berkata beliau sedia berdepan dengan perkara itu.

Zuraida menegaskan bahawa beliau mempunyai bukti-bukti kukuh berhubung dakwaan tersebut.

"Kita rancang akan bawa saksi utama dan beberapa saksi terlibat termasuklah kenalan pelakon wanita berkenaan.

"Saya tunggu sekiranya mereka mahu saman. Kita yakin dengan bukti yang ada. Kita dan kaji setiap maklumat yang diperolehi," katanya ketika dihubungi FMT.

Zuraida ketika sesi parlimen minggu lalu mempersoalkan pemberian wang tunai sebanyak RM1.5 juta oleh Menteri Pembangunan Wilayah dan Luar Bandar Datuk Seri Mohd Shafie Apdal kepada artis yang dikenali melalui filem Anak Mami, Zahida Mohd Rafik hanya dalam tempoh empat bulan.

Zuraida mendedahkan maklumat itu berdasarkan laporan polis yang telah dibuat oleh pemandu peribadi artis terbabit ekoran tindakan artis tersebut yang membuat laporan polis menuduh beliau melarikan duitnya sebanyak RM200,000 pada 3 Mac lalu.

Di dalam laporan polis yang dibuat pada 13 Mac lepas, pemandu itu mendakwa artis berkenaan telah membuat laporan palsu terhadapnya kononnya beliau melarikan wang itu.

Justeru, Zuraidah meminta menteri berkenaan menjawab persoalan yang beliau bangkitkan itu.

Shafie Apdal menafikan bahawa satu laporan polis telah dibuat oleh bekas pemandu Zahida bahawa beliau telah membuat sejumlah bayaran kepada Zahida. -FMT

Skandal Menteri Beri RM1.5J Pada Artis Akan Didedah


SHAH ALAM 25 APRIL : Saksi yang dikaitkan dengan dakwaan pemberian wang RM1.5 juta oleh menteri kabinet kepada seorang pelakon wanita akan diketengahkan kepada umum tidak lama lagi.

MP Ampang, Zuraida Kamaruddin berkata selain dari saksi utama, saksi-saksi yang terlibat juga akan ditampilkan beserta dengan bukti lain dan pihaknya akan melaporkan dakwaan itu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) minggu depan.

Katanya, beliau juga bersedia dengan tindakan undang-undang yang bakal dihadapi beliau oleh individu yang terlibat.

Zuraida turut menegaskan bahawa beliau mempunyai bukti-bukti kukuh berhubung dakwaan terbabit.

"Kita rancang akan bawa saksi utama dan beberapa saksi terlibat termasuklah kenalan pelakon wanita berkenaan.

"Saya tunggu sekiranya mereka mahu saman. Kita yakin dengan bukti yang ada. Kita dan kaji setiap maklumat yang diperolehi," katanya ketika dihubungi.

Baru-baru ini, Zuraida ketika sesi parlimen minggu lalu mempersoalkan pemberian wang tunai sebanyak RM1.5 juta oleh Menteri Pembangunan Wilayah dan Luar Bandar Datuk Seri Mohd Shafie Apdal kepada artis yang dikenali melalui filem Anak Mami, Zahida Mohd Rafik hanya dalam tempoh empat bulan.

Beliau mendedahkan maklumat itu berdasarkan laporan polis yang telah dibuat oleh pemandu peribadi artis terbabit ekoran tindakan artis tersebut yang membuat laporan polis menuduh beliau melarikan duitnya sebanyak RM200,000 pada 3 Mac lalu.

Dalam laporan polis yang dibuat pada 13 Mac lepas, pemandu itu mendakwa artis berkenaan telah membuat laporan palsu terhadapnya kononnya beliau melarikan wang itu.

Justeru, Zuraidah meminta menteri berkenaan menjawab persoalan yang beliau bangkitkan itu.
-selangorku



Bowling Competition 2012 - MAF of Sibu East District

Posted: 24 Apr 2012 10:47 PM PDT

MAF of Sibu East District organised the annual bowling competition for the MAFs on 23rd April (Monday) at 7.00pm at Sibu Superbowl. A total of 12 teams took part in the competition. Although I was not at the bowling centre cheering for the players, my heart was very much with them. Brother Sioh Lik turned out to be the best male player. The Wesleyians bowled all the way to the championship. Praise Lord for an evening of fellowship! The picture shows MAF of Wesley Methodist Church receiving the championship trophy. I copied the photo from www.sibuericluk.blogspot.com. The newspaper clipping is from Sin Chew Daily.


No comments: