Thursday, April 19, 2012

Shafee saving Najib or participating law conference?

Shafee saving Najib or participating law conference?


Shafee saving Najib or participating law conference?

Posted: 19 Apr 2012 09:47 AM PDT

Rentetan Terbongkarnya Skandal Shafie Apdal & Zahida Rafik

Posted: 19 Apr 2012 10:38 AM PDT

Zahida Rafik terkedu

Pelakon Zahida Mohamed Rafik, 37, kerugian RM200,000 dilarikan pemandu peribadinya selepas diarah memasukkan wang berkenaan ke dalam akaun banknya.

Zahida yang popular menerusi filem komedi Anak Mami The Movie menyerahkan wang tunai berkenaan kepada lelaki berusia 37 tahun itu pada kira-kira jam 11 pagi Rabu lalu dan sejak itu suspek gagal dihubungi serta dipercayai sudah melarikan diri.

Pelakon kacukan Melayu-Pakistan itu yang menjalankan perniagaan milik keluarganya di sini turut ke rumah suspek untuk mencarinya, tetapi tidak berhasil apabila dimaklumkan lelaki berkenaan tidak pulang ke rumah dan gagal dihubungi.

Zahida kemudian membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya, di sini, pada petang hari sama.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin mengesahkan menerima laporan berkenaan dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 406 Kanun Keseksaan kerana pecah amanah.

Sementara itu, Zahida ketika dihubungi semalam berkata, apa yang berlaku mungkin kesilapannya sendiri kerana terlalu percaya terhadap pemandunya itu.

"Saya percayakannya sebab dia sudah bekerja dengan saya hampir lima tahun dan sebelum ini tidak pernah melakukan apa-apa kesalahan," katanya.


Zahida berkata wang RM200,000 itu sepatutnya digunakan untuk membuat pembayaran kepada rakan perniagaannya di China.

"Sebelum ini sudah banyak kali dia (suspek) membantu saya dalam urusan memasukkan duit ke dalam akaun bagi urusan kerja, tapi tidaklah jumlah yang besar sebegini.

"Kebiasaannya saya akan turut sama pergi dan dia hanya menemani. Namun, kali ini saya benar-benar tidak sempat kerana ibu sakit dan saya agak kelam-kabut di rumah bagi menguruskan beberapa perkara," katanya. Menurut Zahida, dia langsung tidak menjangka pemandunya sanggup menghilangkan diri bersama wang RM200,000 itu.

"Sebelum membuat laporan polis, saya ke rumahnya. Maklumlah sudah hampir lima tahun dia bekerja dengan saya, saya kenal anak-anak dan ibunya yang tinggal bersama.

"Mungkin juga dia ada masalah kewangan atau memerlukan duit, jadi saya ke rumahnya untuk bertanya dan berbincang. Namun ibunya hanya memberitahu dia sudah beberapa hari tidak pulang ke rumah. Jadi, saya tiada pilihan selain melaporkannya kepada polis," katanya. -hmetro (3 Mac 2012)


(Gossip) Zahida Rafik Dah Jadi Isteri Datuk Shafie Apdal



First of all korang kena take note yang ini hanya gosip sahaja ok. Sama ada ianya sahih atau tak, kena tunggu tuan punya body keluarkan kenyataan.

Gosip ini boleh dikatakan agak mengejutkan jugalah dimana Zahida Rafik dikatakan sudah berkahwin. Ya, sudah berkahwin dan nama yang dikaitkan dengan Zahida Rafik tu ialah Datuk Shafie Apdal, Menteri di Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Datuk Shafie Apdal

Menurut sumber yang masih tak boleh dipercayai, Zahida Rafik dan Datuk Shafie Apdal dikatakan berkahwin sebulan yang lalu iaitu sebelum masuknya bulan Ramadhan. Perkahwinan tersebut pula dibuat di London dan dilakukan secara tertutup.

Hurm.. Kami taknak komen apa-apa pasal ni sebab dah nama pun gosip kan. Bukan boleh percaya sangat. Tapi kalaulah ianya betul, tahniah kami ucapkan. Cumanya, kenapa nak sembunyi-sembunyi? Takkan nak ikut langkah Bung Mokhtar dan Zizie Ezzete? -zonartis (21/9/2010)



Nafi kahwin ahli politik

Gambar Zahida Rafik yang menawan ini dirakamkan di Hotel Park Royal, Kuala Lumpur baru-baru ini.

KUALA LUMPUR - Pelakon Zahida Rafik menafikan gosip-gosip di Internet bahawa dia sudah berkahwin dengan seorang ahli politik Malaysia di London baru-baru ini.

Mengakui dirinya tertekan dengan gosip tersebut, pelakon berusia 35 tahun itu menegaskan gosip itu sudah pasti tidak disenangi oleh isteri ahli politik berkenaan.

"Mana ada saya kahwin? Tak baik gosip saya dengan dia. Kalau isteri dia percaya, saya juga yang susah," ujarnya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Zahida diminta mengulas dakwaan kononnya dia sudah melangsungkan perkahwinan dengan ahli politik berkenaan di London.

Perkahwinan tersebut dikatakan berlangsung sebelum bulan Ramadan lalu.
-kosmo (24/9/2010)


Akhirnya segala-galanya terdedah di sini:

Pemandu artis dedah skandal menteri bayar RM100 ribu setiap kali jumpa

Pemandu peribadi pelakon terkenal, Zahida Rafik mendedahkan skandal Menteri Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Shafie Apdal dalam satu laporan polis pada 13 Mac lalu.

Noor Azman Azemi, 38, yang bekerja sebagai pemandu peribadi Zahida sejak tiga tahun lalu mendedahkan skandal itu dalam laporan polis terhadap Zahida yang menuduhnya melarikan wang RM200,00 milik Zahida.

Tuduhan Zahida terhadap Noor Azman itu pernah dilaporkan sebuah akhbar pada 3 Mac lalu.

Menceritakan dalam laporan itu, Noor Azman berkata, ketika berada di rumahnya di Flat PKNS Ampang, beliau didatangi (tidak dinyatakan tarikh) beberapa orang termasuk dua orang yang memperkenalkan diri mereka sebagai anggota polis yang bernama Hafiz dan Raj.

"Saya diminta Datuk Shafie Apdhal untuk bekerja sebagai pemandu peribadi kepada Zahida untuk memastikan gerak-geri Zahida dapat dipantau. Datuk Shafie dan Zahida mempunyai hubungan intim antara satu sama lain.

"Sayalah antara orang kepercayaan yang dipercayai. Walaubagaimanapun saya diminta Datuk untuk melaporkan segala langkah Zahida kepada Datuk.

"Datuk akan berjumpa dengan Zahida (saya akan memandu dan berurus dengan pemandu Datuk Shafie) secara rahsia di mana-mana hotel sekitar Kuala Lumpur setiap minggu. Pada setiap kali perjumpaan itu Datuk akan menyerahkan wang tunai antara RM100,000 hingga RM200,000.

"Wang tunai tersebut kemudiaanya akan dibawa ke bank oleh saya dan Zahida untuk dimasukkan ke dalam akaun Maybank Zahida di Menara Perkeso Jalan Ampang.

"Pada tarikh 29 Februari 2012, saya tidak diberi apa-apa wang secara tunai dan secara biasa saya tidak pernah diberi wang tunai jumlah besar untuk dimasukkan ke dalam bank tanpa ditemani Zahida.

"Saya hanya dibayar jumlah RM25,693 untuk pembayaran ansuran dua buah kereta mewah dan sebuah banglo di Bukit Indah kepunyaan Zahida," katanya dipetik dalam laporan polis yang didedahkan oleh Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin di lobi Parlimen hari ini.

Zuraida seterusnya berkata, berdasarkan siasatan yang dilakukannya terdapat beberapa transaksi yang dilakukan menteri itu kepada Zahida di antara Oktober 2011 hingga Januari 2012.

"Pada bulan Oktober 2011 sahaja ada dua transaksi iaitu RM36,000 dan RM26,000. Maknanya pada bulan itu sebanyak RM58,000 tunai yang diambil Noor Azman untuk dimasukkan ke dalam akaun Zahida Rafik.

"Pada November 2011 pula terdapat RM118,000 dan pada Disember pula terdapat RM333,000. Pada Januari 2012 RM510,000. Kalau saya jumlahkan kesemuanya ia lebih kurang RM1.4 juta dalam masa empat bulan menteri itu berikan tunai kepada Zahida Rafik,"
katanya.

Selain itu, Zuraida mendedahkan Zahida mempunyai sebuah kereta mewah jenis BMW 6 Series, Porshe, Toyota Harrier dan juga rumah bernilai RM2.9 juta.

Zuraida kemudiannya mempersoalkan bagaimana menteri itu memperolehi wang tunai sebanyak itu.

"Sebagai menteri beliau bertanggung jawab kepada rakyat Malaysia untuk menjelaskan dari mana sumber wang itu diperolehi untuk diberikan kepada Zahida," katanya.

Pada 3 Mac lalu, akhbar melaporkan pelakon Zahida Rafik kerugian RM200,000 dilarikan pemandunya selepas diarah memasukkan wang berkenaan ke dalam akaun banknya.

Pelakon kacukan Melayu-Pakistan itu turut menjadi bahan bualan di laman blog beberapa tahun lalu apabila digosipkan berkahwin dengan Shafie di luar negara.
-keadilandaily


Laporan sebelum ini
klik untuk baca






Top US colleges to offer free classes online

Posted: 19 Apr 2012 07:17 AM PDT

Source: Malaysian Insider- Top US colleges to offer free classes online

STANFORD (California), April 18 — Five prestigious US universities will create free online courses for students worldwide through a new, interactive education platform dubbed Coursera, the founders announced today.

The two founders, both professors of computer science at Stanford University, also announced that they had received US$16 million (RM48 million) in financing from two Silicon Valley venture capital firms. 

Classes on Coursera will be designed and taught by professors at Stanford, among other leading US universities.

Coursera will offer more than three-dozen college courses in the coming year through its website at coursera.org, on subjects ranging from Greek mythology to neurology, from calculus to contemporary American poetry. The classes are designed and taught by professors at Stanford, Princeton, the University of California at Berkeley, the University of Pennsylvania and the University of Michigan

Coursera joins a raft of ambitious online projects aimed at making higher education more accessible and affordable. Many of these ventures, however, simply post entire lectures on the web, with no interactive component. Others strive to create brand-new universities from scratch.

Founders Daphne Koller and Andrew Ng say Coursera will be different because professors from top schools will teach under their university's name and will adapt their most popular courses for the web, embedding assignments and exams into video lectures, answering questions from students on online forums — even, perhaps, hosting office hours via videoconference.

Multiple-choice and short-answer tests will be computer scored. Coursera will soon unveil a system of peer grading to assess more complex work, such as essays or algorithms.

Students will not get college credit. But Coursera may offer "certificates of completion" or transcripts for a fee. The company may also seek to turn a profit by connecting employers with students who have shown aptitude in a particular field, a spokeswoman said.

For their part, participating universities expect to benefit by boosting their reputation overseas, connecting with far-flung alumni and — they hope — bringing in donations from grateful online students.

"It will increase our impact on the world," said Amy Gutmann, president of the University of Pennsylvania.

In trial classes Coursera hosted this year, the production values were a bit rough.

Scott Page, a political science professor at the University of Michigan, filmed his lectures for a class called Model Thinking in front of an unpainted door in an addition being built on his house. Interruptions forced him to reshoot several segments — and as a result, he looks undeniably grumpy in some takes. A few of his online quizzes contain errors. His slides are sometimes hard to read. From time to time, his dog wanders into the frame.

Yet 30,000 people from around the globe stuck with the class week after week, doing the homework, watching the lectures and chatting with one another in lively discussion forums. "It's awesome," Page said. He has calculated that it would take 150 years of teaching in person for him to reach as many people as he did online.

A course Ng taught in artificial intelligence was just as popular: Nearly 25,000 students completed most of the work — and 13,000 scored high enough to earn a "statement of accomplishment" from Stanford. Some even translated the lectures into their native languages and posted subtitles. "People really get engaged," Ng said.

The concept does have pitfalls.

There's no way for professors to tell who is completing the work, so "doors are wide open for cheating," said Michael Winckler, a mathematician at Heidelberg University who took Page's course on models. It's difficult, he added, to replicate the collaborative learning that takes place in a traditional classroom when students puzzle through problems together.

Still, Winckler was impressed enough with the quality and rigor of the online class to let his doctoral students count it toward their required coursework.

As online education matures, students may be able to build their own first-rate college education for free through sites like Coursera, said Richard DeMillo, director of the Centre for 21st Century Universities at Georgia Institute of Technology.

That may make it tough for some universities to survive. "They can't assume a never-ending supply of students" willing to pay for a pricey campus education, DeMillo said.

But Phil Hanlon, a provost at the University of Michigan, said he wasn't worried the free offerings would cut into his school's appeal. On the contrary, he said the technology would enhance the campus experience. Professors could direct students to watch online lectures to learn the nuts and bolts of a given subject, freeing class time for hands-on activities that can't be replicated in cyberspace, he said.

The two venture capital firms backing Coursera are Kleiner Perkins Caufield & Byers and New Enterprise Associates, both in Menlo Park, Calif. Each invested US$8 million. — Reuters



School proposes one-way traffic flow

Posted: 19 Apr 2012 06:55 AM PDT

As reported in The Star

School proposes one-way traffic flow

A ONE-way traffic system has been proposed for Jalan Ibbetson in Air Itam, Penang, during peak school hours.

The proposal was made by SJK (C) Chung Hwa Confucian A & B due to traffic woes faced by the two schools which share the same premises along the road and have a combined enrolment of 1,350.

Air Itam assemblyman Wong Hon Wai said the school authorities requested that the 200m-long road be made one way from 7am to 8am and 1pm to 2.30pm.

"These two periods are the busiest times when parents send and pick up their children. We will hold discussions with the Penang Municipal Council to see if the proposal can be implemented.

"In addition, we are also getting feedback from the school opposite, SJK (C) Shang Wu on their traffic condition," Wong said, adding the authorities would also get the opinions of other stakeholders including some 55 families there.

"We hope to come up with the best solution for all," he added.

Municipal councillor L. Prem Anand said the newly-formed MPPP Traffic Sub-Committee for Schools would look into the matter and come up with a decision soon.


Zahida wanita simpanan Shafie dibayar RM1.5 juta?

Posted: 19 Apr 2012 06:06 AM PDT

Minister implicated in scandal with actress

 KUALA LUMPUR, 18 APRIL, 2012: The driver of Zahida Rafik has exposed a scandal allegedly involving the actress and Rural and Regional Development Minister Datuk Seri Shafie Apdal through a police report he had lodged on March 13, reported Keadilan Daily.

The police report claimed that Shafie had paid Zahida up to RM1.5 million in four months of their "intimate relationship" that has spanned three years.

The police report was lodged by one Noor Azman Azemi, 38, on March 13 at the Ampang police station.

He said he had lodged the report following an accusation by the actress on March 3 that he had absconded with RM200,000.

According to the report, Noor Azman's relative then gave a copy to Ampang MP Zuraida Kamaruddin, who revealed the contents to reporters at the Parliament lobby today and questioned the source of the minister's funds.

Zuraida claimed that the actress had received RM58,000 last October, RM112,000 in November and RM330,000 in December, as well as RM510,000 in January this year.

Reading from this, she said Noor Azman claimed to have been assigned by the minister to work as a driver to the actress three years ago.

According to Noor Azman, the minister told him to keep tabs on the actress' "every movement".

He also described himself as the "trusted middleman" who helped channel the funds into her personal account.

He further claimed in the report that the minister would secretly meet the actress each week in hotels around Kuala Lumpur.

"At every meeting, (the minister) would hand over RM100,000 to RM200,000... the cash would be taken by me and (the actress) to be credited into (her bank) account in Menara Perkeso, Jalan Ampang," alleged Noor Azman.

He said he had resigned on Feb 29 this year, as he could not manage the pressure of working for the minister.


testing

Posted: 19 Apr 2012 05:55 AM PDT

testing



2 Kes Libatkan Pesawat MAS Mendarat Cemas, Ada Sebab Penumpang Takut Naiki MAS

Posted: 19 Apr 2012 07:30 AM PDT

Ia mungkin disebabkan sabotaj

Sekalipun siasatan awal mendapati masalah teknikal yang menyebabkan sebuah pesawat Malaysia Airlines (MAS) dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke London yang terpaksa berpatah balik, namun para penyiasat tidak boleh mengenepikan kemungkinan wajudnya sabotaj, kata pegawai industri penerbangan dan angkasa hari ini, demikian lapor New Straits Tumes.

Para pegawai tersebut, yang enggan menyebut nama sebenarnya, berkongsi pendapatnya berdasarkan kejadian-kejadian lepas yang melibatkan syarikat penerbangan.

Mereka berkata syarikat penerbangan telah mengalami kerugian akibat dari kakitangan yang marah dan menunjukkan kekecewaan mereka melalui kerja-kerja sabotaj.

"Ini telah menyebabkan berlakunya gangguan bahanapi, kegagalan enjin, keadaan gelap akibat masalah eletrikal dan eletronik, kesesakan kawalan penerbangan dan kebakaran yang boleh menyebabkan bencana atau kemalangan di masa lalu," kata mereka.

Beberapa contoh yang mereka berikan termasuklah insiden pesawat jet terpaksa melakukan pendaratan cemas selepas pendawaian atau bahagian eletrikal telah dirosakkan.

"Selenggaraan yang lemah serta kurang kompeten adalah diantara faktor yang boleh menyebabkan kejadian tersebut. Kebakaran enjin boleh berlaku dengan cepat apabila ada kebocoran di tangki bahanapi. Bahanapi yang volatil mudah terbakar apabila tersentuh permukaan enjin yang panas," katanya sewaktu ditemui di Pameran Pertahanan Dan Sekuriti Asia 2012 di PWTC semalam.

Pada hari Selasa lepas, sebuah pesawat Boeing 747-400, yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur , telah terpaksa melakukan pendaratan cemas di Sepang 90 minit kemudian, setelah satu dari enjinnya terbakar.

Dilaporkan sistem penggera kecemasan gagal berfungsi, menunjukkan ada kebakaran di enjin No.1 sebaik saja pesawat berlepas. Juruterbang mengelilingi sekitar KLIA kerana perlu terlebih dahulu membuang bahan api sebagai langkah keselamatan sebelum mendarat.

Syarikat Penerbangan itu berkata demi keselamatan penumpang, kapten pesawat memutuskan untuk berpatah balik ke KLIA dan pesawat berkenaan mendarat pada pukul 2.05 pagi ini.

Pesawat itu membawa 351 penumpang dan 21 anak kapal, dan penumpang terlibat disediakan tempat penginapan.

Masalah teknikal, MAS patah balik ke Bangalore

NEW DELHI - Sebuah pesawat Malaysia Airlines (MAS), yang dalam penerbangan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, terpaksa berpatah balik ke Lapangan Terbang Antarabangsa Bengaluru hari ini kerana mengalami masalah teknikal.

Pengurus Kawasan MAS (Karnataka dan Andhra Pradesh) Hamzah Ayob berkata, pesawat MH193 itu berlepas pada pukul 12.25 tengah hari dan setelah berada kira-kira satu jam setengah di udara, sistem radar cuacanya mengalami masalah.

Pesawat jenis Boeing 737-800 itu terpaksa berpatah balik ke Lapangan Terbang Bengaluru dan mendarat dengan selamat, katanya kepada Bernama di sini.

Hamzah berkata kesemua 140 penumpang selamat serta diberi kemudahan penginapan di sebuah hotel dan akan menaiki pesawat lain ke Malaysia pada pukul 7 malam ini.
- Bernama


Penumpang Cerita Saat-Saat Cemas Dalam Pesawat MAS

KUALA LUMPUR: Penulis blog dan bekas pengarang akhbar, Ahirudin Attan yang merupakan salah seorang penumpang dalam pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH002 yang berhadapan dengan masalah enjin ketika baru berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke London malam Isnin telah menceritakan saat-saat cemas ketika kejadian itu berlaku.

Menulis di dalam ruangan blognya Rocky's Bru, Ahirudin memuji sikap tenang para pramugari dan pramugara MAS ketika salah satu daripada empat enjin pesawat Boeing 747-400 itu berhadapan dengan masalah yang memaksa mereka berpatah balik ke KLIA.

Pesawat itu yang berlepas pada jam 11.40 malam telah mendarat dengan selamat pada lebih kurang jam 2.05 pagi.

Ia berada dua jam di udara mengelilingi sekitar KLIA kerana perlu terlebih dahulu membuang bahan api sebagai langkah keselamatan sebelum mendarat.

Pesawat itu membawa 351 penumpang dan 21 anak kapal. Kesemua penumpang dan anak kapal selamat.

Menurut Ahirudin, kejadian yang menakutkan itu berlaku lebih kurang sepuluh atau 15 saat selepas pesawat berkenaan berada di udara apabila tiba-tiba satu bunyi yang sangat kuat seperti 'berdebap' kedengaran.

Kata Ahirudin lagi, bagi mereka yang berpengalaman bertahun-tahun mengembara menaiki pesawat akan dengan segera menyedari bahawa sesuatu yang tidak keruan telah berlaku.

Tulisnya, pesawat gergasi itu kemudiannya bergegar lalu kedengaran seseorang menjerit "api".

Beliau melihat pramugari berlari ke arah kabin kelas pertama dan selepas itu diikuti oleh seorang pramugara lain.

"Saya sendiri tidak melihat sebarang percikan api atau kebakaran pada mana-mana enjin pesawat walaupun saya duduk di barisan ke-16 yang membolehkan saya melihat enjin-enjin berkenaan," kata Ahirudin.

Bagaimanapun jelas Ahirudin, enjin yang bermasalah itu terletak di sebelah kiri sayap.

Pada saat itu cerita Ahirudin, fikirannya sepertimana penumpang-penumpang yang lain melayang memikirkan nasib mereka semua.
-mstar


Ulasan GB

Pada pendapat GB tuduhan para pegawai pengurusan MAS berlaku wajudnya sabotaj oleh kakitangan adalah satu tuduhan yang agak melampau.

Tidak sepatutnya akibat tertekan dengan tuntutan kakitangan, pihak pengurusan lantas membuat tuduhan sedemikian. Ia satu bentuk penghinaan yang serius kepada kakitangan MAS, dan amat memusykilkan apabila pegawai yang menuduh itu enggan bertanggungjawab dengan kenyataannya apabila enggan mendedahkan identitinya yang sebenar.

Ini kerana ia di luar batas kemanusian untuk mana-mana kakitangan nmelakukan kerja sedemikian apatah lagi apabila ia melibatkan nyawa orangramai.

Atau apakah lemparan tuduhan ini hanya sebahagian dari usaha untuk menutup kelemahan pengurusan MAS dan helah untuk menutup syarikat MAS setelah kerugian bertahun-tahun?

Untuk rekod: MAS telah mencatat kerugian besar berjumlah RM2.5 Billion bagi tahun 2011.


Muhamad Razali

Posted: 19 Apr 2012 03:48 AM PDT


About Muhamad

***BERANI KERANA BENAR.MAKAN SENDIRI CARIK.HIDUP SENTISE COOL.AWEK JE YANG TAKDE.***


One way ticket

Posted: 19 Apr 2012 03:07 AM PDT

So this morning, I took the boy to the airport. He's in transition, having completed his Diploma at the Tunku Abdul Rahman College but waiting to resume his Advanced Diploma or Degree studies either at the same college or the Universiti Tunku Abdul Rahman. Both are supposed to begin in September and that's still some four or five months away.

While waiting, he has been looking for some jobs to do. He let go of a part-time job at an eatery at the Precinct 10 in Tanjung Tokong last February and had been moping around the house. At my suggestion, he applied to some positions advertised at JobStreet.com but regrettably, nothing had come out of them. So much for the effectiveness of my former employer that my own son was unable to get a response from the advertisers.

But finally, he did land a job from an advertisement in The Star. He went down to Kuala Lumpur for an interview last week and attended a second interview in Penang just two days ago. Today, he's already starting work but he has to go to Petaling Jaya for training and briefing, and this Saturday, be on duty at his employer's big dinner event before coming back on Sunday.

So we left the house at 6.20 in the morning. No sooner had we entered the Penang Bridge than traffic came almost to a standstill. Bloody shit, I muttered to myself, a traffic jam on the bridge? At this time of the morning? We inched along slowly. I told my son, whoever is responsible for this traffic jam only has himself to blame.

I've always taken this position about the Penang Bridge. It is the main arterial link between the mainland and the island, and it is one straight road. It's known that the slightest of incidents on the bridge will lead to a traffic jam because once on the bridge, the only way to go is forward. There is no turning back, there is no alternate route, there is no short-cut. Whether we like it or not, all bridge users are in it together. We are like one. If all of us want to get across smoothly, it is in our own best interest to be careful towards one another and be responsible enough when using the bridge.

As I said, we inched along very slowly. And soon enough, the reason for the traffic congestion became very clear. Of course, if not for a vehicle breaking down, it could only be an accident. This time, it was an accident. In the inner lane of the bridge. A Police car was there. So was an ambulance. A car, presumably involved in the accident, was parked some 10 metres away in the inner lane. On the ground, also in the inner lane, was an overturned motorcycle.

The ambulance workers were starting to lift a black body bag from the road. That's the stupid fool, I pointed out to my son, that's the irresponsible fool. He made a dumb choice. Why should he be travelling on a motorcycle in the inner lane of the bridge? It could only be that he was speeding in this lane. Unfortunately, he paid for his recklessness and irresponsibility with his life. And in the process, caused inconvenience to everybody else on the bridge.

Maybe I should be showing more compassion. Somewhere out there, a grandmother, a mother, a wife or a child may soon start to grieve for a life that's suddenly cut short violently. Yes, maybe I should show some compassion. Ordinarily, I would but right now I still find it difficult to do so for an idiot who had willingly acted so irresponsibly. 



ca-pub-5430283382112812


ဗမာမြတ္စလင္လူမ်ဳိးစု

Posted: 19 Apr 2012 03:24 AM PDT

Source: ဗမာမြတ္စလင္လူမ်ဳိးစု(၀ါ)ပသီလူမ်ဳိးစု

ၿမန္မာအတြင္းသုိ့ ေရာက္႐ႇိအေျခစိုက္ေနထိုင္ခဲ့ၾကေသာ အစၥလာမ္သာသနာ၀င္မ်ားမႇာ (၁) အာရဗ္မ်ား၊ (၂) ပါ႐ႇန္း၊ (၃) တ႐ုတ္၊ (၄) ကသည္းမ်ား၊ (၅) အိႏၵိယသားမ်ားႏႇင့္ (၆) အျခား လူမ်ဳိးမ်ား ျဖစ္သည္။

(၁) အာရပ္မ်ား ပုဂံေခတ္ ပိႆုံမင္းလက္ထက္ ေအဒီ(၇)ရာစု တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံေအာက္ပိုင္း ပင္လယ္ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕ မ်ားျဖစ္သည့္ သထုံ၊ မုတၲမသုိ့၀င္ေရာက္ ေနထိုင္ၾကခဲ့သည္။

ရခိုင္ဘုရင္ မဟာ တိုင္ စႏၵလက္ထက္ (ေအဒီ ၇၈၈-၈၁၀)တြင္ အိႏၵိယ သမုဒၵရာကုိျဖတ္၍ ကမၻာ့အေ့႐ႇဖ်ား တ႐ုတ္ျပည္ သုိ့ကုန္ကူးရာ ရခိုင္ျပည္ ရမ္းၿဗဲကြၽန္းအနီးတြင္ သေဘၤာပ်က္၍ ရမ္းၿဗဲကြၽန္းတြင္ ၀င္ေရာက္   ေနထုိင္ခဲ့ၾက သည္။ ေအဒီ(၁၄)ရာစုတြင္ ကုန္သည္တခ်ဳိ႕သည္ ၿမိတ္ၿမိဳ႕တြင္ ၀င္ေရာက္ ေနထိုင္ ခဲ့ၾကသည္။ (၂) ပါ႐ႇန္းမ်ား အာရဗ္ကုန္သည္မ်းနည္းတူ ကုန္ကူးသန္းရာမႇ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္း ေရာက္႐ႇိ လာခဲ့သည္။ ေအဒီ(၁၃)ရာစု တြင္ ယခင္ ပသီၿမိဳ႕(ယခု ပုသိမ္)ကုိ ၀င္ေရာက္ ေနထိုင္ခဲ့ၾက သည္။ ပုသိမ္ၿမိဳ႕ကုိ ကုလားပသီမင္း (၃)ဆက္ အုပ္စုိးခဲ့သည္။ (၁) ပသီမင္း[နန္းစံသက္ ၈-ႏႇစ္] (၂) ေအာ္လန္ေတးမင္း [နန္းစံသက္-၁ႏႇစ္] (၃) အကၠဘတ္မင္း[နန္းစံသက္၃-ႏႇစ္] (၃) တ႐ုတ္မ်ား ျမန္မာသကၠရာဇ္(၆၄၃)ခု နရသီဟ ပေတ့မင္း(တ႐ုတ္ေျပးမင္း) လက္ထက္တြင္ ျမန္မာျပည္ေျမာက္ပိုင္း တ႐ုတ္ ျပည္ဘက္တြင္ တ႐ုတ္ေမာင္းဂြတ္ဘုရင္ ကုဗေလခန္ရဲ႕ တာရ္တာရ္စစ္သည္မ်ား ပုံဂံကုိ၀င္ ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ၁၂၈၁-ခုႏႇစ္၊ ဒုတိယတ႐ုတ္ျမန္မာ စစ္ျဖစ္ပြား သည့္ အခ်ိန္တြင္ ဗုိလ္မႇဴးႀကီး နဇ႐ြတ္ဒင္ေခါင္းေဆာင္ေသာ တာရ္တာရ္ စစ္သည္မ်ား သည္ ေကာင္းစင္(ယခု ဗန္းေမာ္ၿမိဳ႕)ကုိ သိမ္းပိုက္အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ (၄) ကသည္းမ်ား ၁၈၂၁-ခုႏႇစ္တြင္ မဟာဗႏၶဳလဦးစီး သည့္ တပ္ မ်ားသည္ အာသ ံ(ကသည္းျပည္)သုိ့ ၀င္ေရာက္တုိက္ခိုက္ရာ ေအာင္ႏိုင္သျဖင့္ ကသည္း သုံ့ပန္း (၄၀၀၀၀) ေက်ာ္ ဖမ္းဆီးခဲ့ရာ ထက္၀က္ခန့္မႇာ အစၥလာမ္သာသနာ၀င္မ်ားျဖစ္သည္။ (၅) အိႏၵိယ သားမ်ား အိႏၵိယျပည္ဘက္မႇလည္း အိႏၵိယ၊ မဂုိမ်ား၊ ဘဂၤါလီမ်ားသည္ ကုန္းေၾကာင္းမႇေန၍ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ အတြင္း ဥဒယုိ၀င္ထြက္သြားလာခဲ့ၾကသည္။ အေနာက္ဘက္လြန္မင္း (၁၆၀၅-၁၆၂၈)ခုႏႇစ္တြင္ ေတာင္ငူဘုရင္ နတ္သ်င္ေနာင္ ႏႇင့္ စစ္ျဖစ္ပြားရာ နတ္သ်င္ေနာင္က သံလ်င္စား ငဇင္ကာထံ အကူအညီေတာင္းခံသျဖင့္ ငဇင္ကာက သေဘၤာ (၄)စီးေစလႊတ္ခဲ့ရာ အစၥလာမ္သာသနာ ၀င္မ်ားပါ၀င္ ခဲ့သည္။ စစ္ပြဲတြင္ အေနာက္လြန္မင္းကစစ္ႏိုင္သျဖင့္ ငဇင္ကာ ႏႇင့္ နတ္သ်င္ေနာင္ကုိ ကြပ္မ်က္ခဲ့ သည္။ သုံ့ပန္းမ်ားကုိမသတ္ဘဲ ေနျပည္ေတာ္သုိ့ ေခၚေဆာင္ခဲ့သည္။ အစၥလာမ္သာသနာ၀င္မ်ားအား ေနရာအတည္တက်ခ်ထားေပးပုံ အေနာက္ဘက္လြန္မင္းတရားႀကီးသည္ စစ္သုံ့ပန္းမ်ားကုိ အင္း၀ၿမိဳ႕၊ ျမစ္သာျမစ္   ေျမာက္ဘက္တြင္ ေနရာ အတည္တက်ခ်ထားေပးခဲ့သည္။ အစၥလာမ္သာသနာ၀င္ မ်ား အတြက္ ေ႐ႊဘုိ၊ ေက်ာက္တည္၊ စစ္ကုိင္းနယ္မ်ားတြင္လုပ္ကိုင္စားေသာက္ေ နထိုင္ရန္ ေျမေနရာမ်ား ကုိ တည္တက်ခ်ထားေပးခဲ့သည္။ စေနမင္းလက္ထက္ (၁၆၂၈-၂၆၄၉) ခုႏႇစ္တြင္ အစၥလာမ္ သာသနာ၀င္ မ်ားအတြက္ ေတာင္ငူ၊ ရမည္းသင္း၊ ေညာင္ရမ္း၊ ယင္းေတာ္၊ မိတၴီလာ၊ ပင္းယ၊ တဘက္ဆြဲ၊ ေဘာဓိ၊ စည္သာ၊ စည္ပုတၲရာ၊ ေျမဒူး၊ ဒီပဲရင္း စေသာ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားတြင္ ေနရာအတည္ တက် ခ်ေပးခဲ့သည္။ ေညာင္ရမ္းေခတ္လြန္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဘုိးေတာ္ဗဒုံမင္းလက္ထက္ (၁၈၀၁) – ခုႏႇစ္တြင္ အမရပူရနယ္အတြင္း႐ႇိ အစၥလာမ္သာသနာ၀င္မ်ားအတြက္ ဗုံးအုိး၊ ၾကည့္ျမင္တိုင္၊ စားၾကင္၀႐ြာမ်ားတြင္ ေနရာအတည္ တ်ကခ်ေပးခဲ့သည္။ ေနာင္အခါ တုိင္းရင္းသားမ်ားႏႇင့္ ဆက္ႏြယ္ေပါက္ဖြား လာေသာ အစၥလာမ္သာသနာ၀င္ တုိင္းရင္းသားမ်ား သည္ ရမည္းသင္း၊ ယင္းေတာ္၊ ပ်ဥ္းမနား အစ႐ႇိသည့္ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားတြင္ အစုအေ၀းလိုက္ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ဤကဲ့သုိ့ေသာ အစၥလာမ္ သာသနာ၀င္ တုိင္းရင္းသားမ်ားမႇာ ဗမာဘုရင္မ်ားလက္ထက္တြင္ ပသီလူမ်ဳိးဟု အသိ အမႇတ္ျပဳျခင္းခံရသူမ်ားျဖစ္သည္။ ကုန္းေဘာင္ဆက္ မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး ဒုတိယတြဲ စာမ်က္ႏႇာ (၄၇၀၊ ၄၈၂၊ ၅၁၄)၊ ကုန္းေဘာင္ဆက္ မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး တတိယတြဲ စာမ်က္ႏႇာ(၆၊ ၈၆၊ ၉၀၊ ၁၃၅၊ ၂၃၆၊ ၃၁၉) တုိ့တြင္ ပါ႐ႇိသည့္အေထာက္အထားမ်ားအရ ဗမာဘုရင္မ်ားလက္ထက္ တြင္ ပသီလူမ်ဳိးအျဖစ္ အခိုင္အမာ တည္႐ႇိ ခဲ့သည္။ ဗမာျပည္အား အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕မ်ား သိမ္းယူၿပီး ေနာက္ပိုင္းမႇစ၍ ၁၉၃၁-ခုႏႇစ္အထိ ပသီလူမ်ဳိးမ်ားအား ေဇတဘာဒီ လူမ်ဳိးဟု အသိအမႇတ္ျပဳျခင္းခံရ သူမ်ားျဖစ္သည္။ ၁၉၃၁-ခုႏႇစ္မႇ ယေန့မ်က္ ေမႇာက္ကာလအထိ ဗမာမြတ္စလင္မ္မ်ား ဟု အသိအမႇတ္ ျပဳျခင္း ခံေနရသူမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ယေန့ ဗမာမြတ္စလင္မ္ တနည္းအားျဖင့္ ပသီမ်ားဟု သတ္မႇတ္ ခံေနရသူမ်ားသည္ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး တည္းမႇ ဆင္းသက္လာျခင္းမဟုတ္ပါ။ မ်ဳိးတူစုတစ္စုတည္းမႇ ဆင္းသက္ လာျခင္း မဟုတ္ပါ။ ေသြးတူစု၊ ဇာတ္တူစုတစ္စုတည္းမႇ ေပၚေပါက္လာျခင္းလည္းမဟုတ္ပါ။ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ လူမ်ဳိးမ်ားမႇ ေရာေႏႇာေပါက္ဖြားလာျခင္းျဖစ္ပါသည္။ လူမ်ဳိးတစ္ မ်ဳိးသည္ လူမ်ဳိးေပါင္းစုံမႇ   ေရာေႏႇာေပါက္ဖြားလာ တတ္ျခင္းကုိ ေအာက္ပါ သာဓကမ်ား အရ သိႏိုင္ ေပသည္။ ယေန့ဗမာလူမ်ဳိးသည္ ဗမာလူမ်ဳိးအျဖစ္ စတင္ေပၚေပါက္ ခဲ့ျခင္းမဟုတ္ဘဲ (ေပ်ာ့၊ ပ်ဴ၊ ကမ္းယံ၊ သက္၊ ရခိုင္၊ ထား၀ယ္၊ တိဘက္)စသည့္ လူမ်ဳိးမ်ားမႇ ေရာေႏႇာေပါက္ ဖြားလာခဲ့ျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ကမၻာေပၚ႐ႇိ အျခားထင္႐ႇားေက်ာ္ၾကားသည့္ လူမ်ဳိးအခ်ဳိ႕သည္ လည္း ဤနည္းပင္ျဖစ္သည္။ ေခတ္သစ္ အီတလီ လူမ်ဳိးမ်ားသည္ က်ဴထ႐ြန္၊ အီထရပ္စက္၊ ေရာမ၊ ဂရိတ္၊ အာရဗ္ စသည့္လူမ်ဳိးမ်ားမႇ ေရာေႏႇာ ေပါက္ဖြား လာျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ျပင္သစ္လူမ်ဳိးမ်ားသည္လည္း ေဂၚလ္၊ ဘရီထြန္၊ က်ဴထ႐ြန္ စသည့္လူမ်ဳိးမ်ားမႇ ေရာေႏႇာ ေပါက္ဖြားလာျခင္းျဖစ္သည္။ ယေန့ ဗမာမြတ္စလင္မ်ား (၀ါ)ပသီမ်ား သည္လည္း ႏိုင္ငံျခားမႇ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး၊ အိမ္ေထာင္စုမ်ားမႇ ဆင္းသက္ လာျခင္းမဟုတ္ဘဲ အထက္ေဖာ္ျပပါ လူမ်ဳိးမ်ားမႇ ေပါက္ဖြားလာျခင္းျဖစ္သည္မႇာ အခိုင္အမာျပႏိုင္ပါသည္။ ျမန္မာ ဘုရင္ မ်ား လက္ထက္တြင္ ေနထိုင္ရန္ေဒသမ်ားထူေထာင္ေပးၿပီး ပသီလူမ်ဳိးအျဖစ္ အသိ အမႇတ ္ျပဳခဲ့ျခင္း မႇာ ရာဇ၀င္ အေစာင္ေစာင္တုိ့အရ ထင္႐ႇားေပသည္။ လူမ်ဳိးဆုိသည္မႇာ 'လူမ်ဳိးဆုိသည္မႇာ အေျခခံ အားျဖင့္ လကၡဏာ(၄)ရပ္ႏႇင့္ကိုက္ညီသည့္ လူ့အစုအေ၀းတစ္ရပ္ျဖစ္ရမည္။

တိက်ေသာလူ႕ အစု အေ၀းတစ္ရပ္ျဖစ္ရမည္။ ဤလူ့အစုအေ၀းသည္ အမ်ဳိးအႏြယ္လိုက္ လည္း မဟုတ္။ မ်ဳိး႐ုိးဇာတိ အရလည္းမဟုတ္။ သမိုင္းေရးရာအရ ဖြဲ႕စည္းမိလာေသာ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ ရပ္သာ ျဖစ္ရမည္'ဟု အဆုိ႐ႇိခဲ့သည္။

လူမ်ဳိးဆုိသည္မႇာ လူမ်ဳိးေရးလကၡဏာ(၄)ရပ္႐ႇိမႇသာ လူမ်ဳိးတစ္ မ်ဳိးျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။

(၁) တူညီေသာ ဘာသာစကား (Common language) ႐ွိရမည္။

(၂) တူညီေသာေနထိုင္မႈနယ္ေျမေဒသ (Common territory) ႐ႇိရမည္။

(၃) တူညီေသာစီးပြားေရးဘ၀ စုစုစည္းစည္း (Common Economic Cohesion) ႐ႇိရမည္။

(၄) တူညီေသာ ယဥ္ေက်း မႈအားျဖင့္ ထုတ္ေဖာ္ျပသေသာ တူညီေသာစိတ္ေနသေဘာထား (Common psyehological make-up, which manifestiteself in a Common Culture) ႐ႇိရမည္။

ဤလူမ်ဳိးေရးလကၡဏာႀကီး(၄)ရပ္သည္ ကမၻာကမျငင္းႏိုင္သည့္ လူမ်ဳိးေရးတုိင္းတာခ်က္ လကၡ ဏာ (၄)ရပ္ျဖစ္ ေပသည္။ (၁) ဗမာမြတ္စလင္မ္(၀ါ)ပသီလူထုႀကီးတစ္ရပ္လုံးသည္ ဗမာႏိုင္ငံ တြင္႐ႇိ သည့္လူမ်ားစုသုံးစြဲေနသည့္စကားကုိပင္ တူညီစြာ အမ်ားစုသုံးစြဲေျပာ ဆုိေနျခင္းျဖစ္သည့္အတြက္ တူညီ စြာ ေျပာဆုိ သည့္ဘာသာစကား႐ႇိပါသည္။ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး ျဖစ္ရန္အတြက္ သီးျခားဘာသာစကား တစ္ရပ္မလုိေပ။ ဘာသာစကားတစ္မ်ဳိးကုိ လူမ်ဳိး(၂)မ်ဳိး (၃)မ်ဳိး သုံးစြဲေနေသာ သာဓကမ်ား ကမၻာ တြင္႐ႇိပါသည္။ အဂၤလိပ္ႏႇင့္အေမရိကန္ လူမ်ဳိးတုိ့ သည္ ဘာသာစကားတူညီၾကသည္။ သုိ့ေသာ္ လူမ်ဳိး မတူ။ ေနာ္ေ၀ဂ်င္းႏႇင့္ ဒိန္းလူမ်ဳိး၊ အဂၤလိပ္ႏႇင့္ အုိင္းရစ္လူမ်ဳိးတုိ့သည္ လူမ်ဳိးမတူၾကေသာ္လည္း ဘာသာစကား တူညီၾကသည္။ တ႐ုတ္ျပည္တြင္လည္း ဟံလူမ်ဳိးႏႇင့္ဟီြလူမ်ဳိး မ်ားသည္လူမ်ဳိးခ်င္း မတူေသာ္လည္း ဟံဘာ သာစကား ကုိသာ ေျပာဆုိသုံးစြဲၾကသည္။ (၂) တူညီစြာ ေနထိုင္ မႈေဒသဆုိသည္မႇာ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးသည္ သီးျခားျပည္နယ္ပုံသ႑ာန္ျဖင့္ ေနထိုင္ျခင္း မဟုတ္ဘဲ ေဒသ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားတြင္ ျပန့္ႀကံေနထိုင္မႈမ်ဳိးလည္း႐ႇိသည္။ ဟုိတစ္စုသည္တစ္စု ေနထိုင္ၾက ေသာ္လည္း တစ္ျပည္လုံးအေနႏႇင့္ၾကည့္လ်င္ အစုအေ၀းေပါင္းမ်ားစြာ စုစည္းေနထိုင္မႈ႐ႇိ/မ႐ႇိ စံနစ္တစ္ခ ုတည္းျဖင့္ ပုံစံတူညီစြာ ေနထိုင္မႈ ႐ႇိ/မ႐ႇိသာလ်င္ အဓိကျဖစ္သည္။ သီးျခားျပည္နယ္ မ႐ႇိေသာ္လည္း သီးျခားလူမ်ဳိး တစ္မ်ဳိးျဖစ္ေနျခင္းကုိ ကမၻာတြင္ေတြ႕႐ႇိရပါသည္။ (ဥပမာ တ႐ုတ္ျပည္႐ႇိ အုိလြန္ခြၽန္လူမ်ဳိးစုကေလး သည္ တ႐ုတ္ျပည္တစ္ျပည္လုံးမႇ လူဦးေရ (၂၀၀၀)ခန့္သာ႐ႇိေပသည္။ လူဦးေရ(၂၀၀၀)ေလာက္မႇာ (၂)စုေလာက္သာကြဲ ေနျခင္းမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ ျပန့္ႀကဲေနထိုင္ၾက သည္မႇာ ထင္႐ႇားေပသည္။ တ႐ုတ္ျပည္၏ ဟီြလူမ်ဳိးႏႇင့္အုိလြန္ခြၽန္လူမ်ဳိးတုိ့၏ ျပန့္ႀကဲေနထိုင္မႈပုံစံႏႇင့္ ဗမာမြတ္စလင္ (၀ါ)ပသီလူထု ၏ေနထိုင္မႈပုံစံသည္ အလြန္နီးစပ္လႇေပသည္။ ဗမာမြတ္စလင္မ္(၀ါ)ပသီ မ်ာ း၏ေနထိုင္မႈ သည္ ေက်း႐ြာ ႀကီးမ်ားတြင္ ႐ြာလုံးကြၽတ္ေနထိုင္ၾကျခင္း၊ ၿမိဳ႕ကေလးမ်ားတြင္ အတန္း လိုက္ အစုလိုက္ေနထိုင္ၾကျခင္း၊ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ား တြင္ ရပ္ကြက္ႀကီးမ်ားအလိုက္ေန ထိုင္ၾကျခင္းကုိ ေတြ႕႐ႇိႏိုင္ပါသည္။ [ဗမာမြတ္စလင္မ္(၀ါ)ပသီလူမ်ဳိးစုသည္ သီးျခား နယ္နိမိတ္သတ္မႇတ္ ခ်က္ျဖင့္ ေနထိုင္ၾကသည့္လကၡဏာမ႐ႇိေပ။ ျပန့္ႀကဲေနထိုင္ၾကသည့္ လူမ်ဳိးစုျဖစ္သည္။] (၃) တူညီသည့္ စီးပြားေရး ဘ၀ စီးပြားေရးစုစုစည္းစည္း႐ႇိ သည္ကုိ ေတြ႕႐ႇိႏိုင္ေပသည္။ ဗမာႏိုင္ငံသည္ လယ္ယာ စိုက္ပ်ဳိးေရးႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ ဗမာ့စီးပြားေရးေသာ့ခ်က္သည္ ဆန္စပါးလုပ္ငန္းျဖစ္သည္။ ၄င္းဆန္စပါး လုပ္ငန္းကုိ ဗမာမြတ္စလင္မ္(၀ါ)ပသီ လူမ်ဳိးအမ်ား စုလည္းလုပ္ကိုင္စားေသာက္ၾကသည္။ အျခားလူ႕ အစုအေ၀း ကုိၾကည့္လ်င္ အလုပ္သမား၊ ၿမိဳ႕ေနလူတန္းစား စီးပြားကုန္သြယ္ေရးသမားမ်ား၊ ပညာတတ္မ်ား၊ စာေရးစာခ်ီမ်ား႐ႇိသည္။ ယေန့ ျမန္မာျပည္၏ စီးပြားေရးစနစ္တစ္ ခုတည္း၏ေအာက္တြင္ စုစုစည္းစည္း႐ႇိၾကျခင္း ႐ႇိသည္ကုိ ေတြ႕႐ႇိႏိုင္သည္။ (၄) ဗမာမြတ္စလင္မ္ (၀ါ)ပသီ လူမ်ဳိးစုတစ္ရပ္လုံးမႇ က်င့္သုံးလ်က္႐ႇိေသာ ေနထိုင္စားေသာက္ေျပာဆုိ ဆက္ဆံေရးမ်ားသည္ တူညီသည့္စိတ္ေန သေဘာထားမႇ ထုတ္ေဖာ္ျပသခ်က္မ်ားျဖစ္သည္။ လူမ်ဳိးစုတစ္ရပ္လုံးမႇ ယဥ္ေက်းမႈ မ်ားသည္ လူမ်ဳိးစုတစ္ရပ္တြင္တူညီစြာ႐ႇိေနၾကသည္။ ဗမာမြတ္စလင္မ္(၀ါ)ပသီလူမ်ဳိးစု၏ ယဥ္ေက်းမႈ သည္ ကုိးကြယ္ရာဘာသာႏႇင့္တြဲေနျခင္း႐ႇိသည္မႇာ အျခားလူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ယဥ္ေက်းမႈႏႇင့္ ယႇဥ္ၾကည့္ လ်င္ မတူညီသည့္ ယဥ္ေက်းမႈ႐ႇိေနသည္ကုိေတြ႕ရၿပီး ဗမာမြတ္စလင္မ္(၀ါ)ပသီလူမ်ဳိးစု တစ္ရပ္လုံးအတြက္မူ တူညီေသာ ယဥ္ေက်းမႈအားျဖင့္ ထုတ္ေဖာ္ျပသေသာ တူညီသည့္စိတ္ေန စိတ္ထား႐ႇိသည္ကုိ အခိုင္အမာေတြ႕႐ႇိရသည္။

ထုိ့ေၾကာင့္ ဗမာမြတ္စလင္မ္(၀ါ)ပသီလူထုသည့္ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးျဖစ္ရန္လကၡဏာႀကီး (၄)ရပ္ႏႇင့္ ကိုက္ညီ ေနပါသည္။

အထက္ပါလကၡဏာႀကီး(၄)ရပ္အျပင္ (၁) လူမ်ဳိးျဖစ္ေပၚလာပုံအေထာက္ အထားခိုင္လုံျခင္း၊ (၂) သမုိင္းေရးအရ ျဖစ္ေပၚတုိးတက္ခိုင္မာလ်က္႐ႇိျခင္း၊[လြန္ခဲ့ေသာ ႏႇစ္ေပါင္း (၁၀၀၀) ေက်ာ္မႇ စ၍ သမုိင္းေရးရာအရ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ႏႇင့္ အမ်ဳိးသားေရး လကၡဏာ(၄)ရပ္ ခ်ဳိ႕ယြင္းမႈမ႐ႇိ ဘဲ ခုိင္ၿမဲစြာ ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္မႇာ ထင္႐ႇားပါသည္။] (၄) အနာဂတ္အတြက္လည္း တည္ၿငိမ္စြာ   ျဖစ္ေပၚတုိးတက္ လ်က္႐ႇိျခင္း အစ႐ႇိသည့္ အေထာက္အထားမ်ားအရ လူမ်ဳိး တစ္မ်ဳိးျဖစ္သည္ဟု သတ္မႇတ္ႏိုင္ျခင္းျဖစ္ သည္။ အတိတ္ကာလ၊ ယေန့ မ်က္ေမႇာက္ ကာလႏႇင့္ အနာဂတ္ ကာလမ်ားတြင္ အထက္ေဖာ္ျပပါ လူမ်ဳိးေရး လကၡဏာ ခ်က္မ်ားအရေတြ႕႐ႇိသည္မႇာ ဗမာမြတ္စလင္မ္(၀ါ)ပသီမ်ားသည္ အတိတ္ကာလ အေတာ္ၾကာကပင္ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးျဖစ္ခဲ့ၿပီး အနာဂတ္တြင္လည္း လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးအျဖစ္ ပီပီသသ ႐ႇိေနပါ သည္။ ယေန့ ဗမာမြတ္စလင္မ္(၀ါ) ပသီလူမ်ဳိးစုသည္ အတိတ္ကာလ အေၾကာင္း ေၾကာင္းေၾကာင့္ မိမိလူမ်ဳိးေရး ကုိ ဖုံးကြယ္ထားရျခင္းျဖစ္သည္။ အတိတ္မႇ လူမ်ဳိးစုျပန္ လည္ေပၚ ထြက္လာရန္ ျပန္လည္ ေဖာ္ ထုတ္ၾကရေပမည္။ဗမာမြတ္စလင္မ္(၀ါ)ပသီ လူထုတစ္ရပ္လုံးအား လူမ်ဳိးပီသေနျခင္းကုိ တုိင္းျပည္ ႏႇင့္ကမၻာက အသိအမႇတ္ ျပဳလာေစ ေရးအတြက္ ထူေထာင္ၾကရမည္ျဖစ္သည္။

မွတ္ခ်က္။     ။ ကုိကုိေလး(ဗပက)@ ပသီဦးကုိကုိေလး။ ၁၉၅၀ ေက်ာ္ ၆၀ ၀န္းက်င္က ေရးသား ထုတ္ေ၀ခဲ့တဲ့ "ေခတ္(၅) ေခတ္နဲ႔ လူတန္းစားျပႆနာ"ဆုိတဲ့စာအုပ္ထဲကေန ေကာက္ႏႈတ္ၿပီး ၂၀၀၅-ခုႏွစ္ေလာက္က ေနရာတစ္ခုမွာ ကၽြန္ေတာ္ sharing လုပ္ေပးဖူးတဲ့   ေဆာင္းပါးေလးကုိ ျပန္ၿပီးတင္ ေပးျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ အသုံးအႏႈန္းမ်ားကုိ မူရင္းစာအုပ္ထဲမွအတုိင္းသာ ကူးယူထားပါသည္။

Credit :

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:iYr-lSMaaoAJ:y…

 



The Path to a Better Life

Posted: 19 Apr 2012 03:13 AM PDT

In an article posted in Fitness, Gary Allen believes that physical activity and exercise can make your life better. According to him:

The many benefits of exercise and physical activity are widely known. If people only knew the real benefits that exercising can provide they might be willing to try again. When you find an incentive powerful enough to outperform the excuses, you will exercise Ultimately, it's a yes or no decision that every person will have to make for him or herself. The hope is that you will find motivation in these three benefits of physical activities and exercises.

If you want to strengthen your bones, there are a variety of ways to do this, and they don't necessarily involve jogging, running or even walking. One enjoyable activity that can improve your overall fitness is dancing. Any weight bearing exercise, and this includes dancing, is very beneficial. These type of exercises are great for your overall fitness, and especially for the health of your bones. Weight training or other resistance training exercises are also good to do, as they'll increase your bone mass, as well as keep your whole body strong. If you're a woman, you should definitely do resistance training, as lots of women experience osteoporosis and other problems connected to decreased bone mass.

Regular and consistent exercise makes your immune system stronger, more resilient, and better able to fight off common illnesses such as cold and flu viruses. It's no doubt that the process is highly complicated. The blood circulates better when you exercise regularly. This leads to a higher level of oxygen in the blood and a better overall immunity response to foreign matter.


CLICK HERE for the rest of the entry.


NAJIB TO VISIT SABAH

Posted: 19 Apr 2012 02:28 AM PDT

TODAY, 19 April 2012, is the last day of the Dewan Rakyat sitting. It has been a marathon persidangan especially this week. 
On Monday and Tuesday, Dewan ended 9.30pm. Last night was 11.55pm. Tonight, the Aturan Urusan Mesyuarat (we fondly call it AUM) is HINGGA SELESAI, meaning Dewan will end only after the AUM of the day is completed. 
There are eight bills today, the major ones are amendments on the Election Offences Bill and Universities and University Colleges Bill. 
Next week, the Dewan Negara will begin its three-week session, before ending on May 10.
I have heard so much debates, and craps (more of the latter I think).
My boss will be going back to KK tomorrow. At about the same time, the PM will be there, for a two-day visit as per Bernama report below. Dare I dream that the PM will announce the setting up of the RCI on Illegal Immigrants?...
 
 
KOTA KINABALU, April 18 (Bernama) -- Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak is scheduled to visit Sabah on Friday and Saturday.
According to a statement issued by the Press and Publication Office of the Chief Minister's Department, the prime minister would have a packed itinerary.

Shortly after arrival on Friday afternoon, the prime minister will attend the Malaysian Trust Fund Week 2012 at Likas Sports Complex, here.

He will later leave for Sandakan on the state's east coast to attend the 1Malaysia gathering with the people for the Sandakan and Batu Sapi parliamentary constituencies at Dewan Hakka.

The next day, the prime minister is schedule to go for a walkabout at Taman Mawar and Bandar Kim Fung, Sandakan, before returning to the national capital.
-- BERNAMA


Interview:Kanma Masjid and Muslim Properties was destroyed by Burmese Buddhist

Posted: 19 Apr 2012 02:09 AM PDT



[Bongkar] Apa Tujuan Akhbar NST Besarkan Najib Dari Agong

Posted: 19 Apr 2012 04:45 AM PDT

Siapa Paling Besar?

Kuala Lumpur: "Siapa paling besar yang hendak ditonjolkan oleh akhbar ini?"

Inilah mesej yang diterima Harakahdaily merujuk kepada gambar muka depan sebuah akhbar harian hari ini.

"Tengok, gambar (Datuk Seri) Najib naik sampai ke atas begitu sekali...gambar Tuanku hanya terperosok ke bawah," tulis mesej itu lagi.

"Kalau gitu, siapa sebenarnya yang menghina Raja Melayu dan Yang Dipertuan Agung," tulis mesej itu.

Mari kita nilai sendiri. -HD

Ulasan GB

Di dalam keadaan di mana akhbar-akhbar media arus perdana menghebohkan isu kononnya MP Pakatan mempersendakan raja, kini hukum kebenaran dan keadilan menyerlahkan: media massa perdana yang bernama New Straits Times dengan gahnya menyiarkan gambar yang ternyata mempersenda dan merendahkan Duli Yang Maha Mulia Yang Dipertuan Agong di mana gambar (Datuk Seri) Najib naik sampai ke atas begitu sekali...gambar Tuanku hanya terperosok ke bawah!


Satu lagi persoalan apakah Presiden Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev ini merupakan bakal BESAN Najib dan Rosmah?

Ini kerana menurut laporan portal Eurasia, Najib bakal mendapat menantu anak seorang pembesar Kazakhstan bernama Daniyar Nazarbayev.

Najib dan Rosmah telah ke Kazakhstan, di mana lawatan mereka itu pernah dipersoalkan samada atas urusan rasmi negara atau untuk menguruskan perkahwinan anaknya, Nooryana Najwa?



Nooryana Najwa, 22, pada 22 Mei lalu menerima ijazah Bachelor of Science in Foreign Science dari Universiti Georgetown, Washington, selepas empat tahun belajar di School of Foreign Service, universiti berusia 222 tahun itu.

Nama akhir Daniyar iaitu Nazarbayev adalah sama dengan nama President Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev. Setakat ini belum ada penafian dari Najib dan Rosmah mengenainya sekalipun ia telah hebao diperkatan sejak tahun lalu lagi.

Dan dengan kaitan gambar beliau dibesarkan lebih dari Agong dan Sursultan Nazarbayev tadi, apakah Najib hendak menunjukkan kepada bakal besannya itu bahawa di Malaysia jawatan Perdana Menteri lebih besar daripada Agong, sama seperti Presiden?

Siapa Presiden Kazakhstan?

Kazakhstan Larang Surau Dalam Pejabat Kerajaan

Almaty: Presiden Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev semalam meluluskan undang-undang ketat yang melarang surau dibina di dalam bangunan kerajaan, langkah yang dilihat bertujuan menyekat pengaruh militan tetapi dikecam ulama negara itu dan Barat.

Nazarbayev, 71, memerintah Kazakhstan lebih 20 tahun sebagai pemerintah kuku besi sekular. Sehingga tahun ini, negara yang didiami seramai 70 juta penduduk Islam berusaha mengelak daripada keganasan yang dilihat berlaku di tengah Asia, negara bekas Soviet seperti Uzbekistan dan Tajikistan.

Bagaimanapun, pengeboman bunuh diri pada Mei dan penahanan kumpulan yang didakwa merancang keganasan pada Ogos meningkatkan kebimbangan kemunculan militan menyebabkan Nazarbayev melaksanakan undang-undang baru untuk mengekang kelompok ekstremis.

Undang-undang yang diluluskan itu mencetuskan perdebatan hangat. Artikel 7 melarang bilik solat di semua institusi negeri.

Mufti Kanan Kazakhstan, Absattar Derbisali, berkata undang-undang ini akan mencetuskan kemarahan di kalangan umat Islam dan meningkatkan kegiatan militan.

Undang-undang turut mensyaratkan semua institusi dakwah di negara itu mendaftar dengan pihak berkuasa setiap tahun.

Kumpulan hak asasi di Barat termasuk Organisasi untuk Kerjasama dan Keselamatan di Eropah, melahirkan kebimbangan mengenai sekatan kebebasan agama.

Antara langkah terbaru yang diambil untuk mengekang golongan militan ialah menyekat sementara laman web asing pada Ogos selepas mahkamah memutuskan yang mereka menyebarkan propaganda pengganas dan menyuntik kebencian agama.
– Reuters


Najib bakal berbesan dengan pembesar Kazakhstan?

...... "Seorang jejaka dengan nama Daniyar dengan nama akhir yang pelik, dilihat tidak kurang kontroversinya daripada ibunya dalam hal perkahwinan. Terdapat khabar bahawa beliau telah menawan hati Nooryana Najwa, anak perempuan Perdana Menteri Malaysia, dan akan mengahwininya tidak lama lagi," tulis Leonid Komarovskiy, seorang "wartawan" daripada New York di bawah artikel bertajuk "Borat is out of competition."
Keseluruhan artikel Leonid menyentuh tentang latar belakang Daniyar, yang didakwanya mempunyai kehidupan yang serba mewah dan penuh kontroversi kerana nama akhir "Nazarbayev" yang diberi ibunya selepas penceraiannya dengan suami terdahulu D. Kesikbayev sebelum berkahwin dengan Bolat Nazarbayev, seorang ahli kerabat Presiden Kazakhtan.

"Pada Oktober 2006, New York Post telah melaporkan Daniyar Nazarbayer, yang dinamakan di dalam tulisan mereka sebagai 'anak kepada President Nursultan Nazarbayev', telah membeli beberapa apartment di 55 Wall Street.

Salah satu apartment dengan dua bilik bernilai $2.9 juta dan satu lagi dengan satu bilik bernilai $2.1 juta. Saya tak tahu ia benar ataupun khabar angin, tapi akhbar melaporkan bahawa 'President Nazarbayev telah melawat rumah tersebut sendiri semasa menghadiri UN Summit (Persidangan PBB) dan memberikan kebenaran untuk pembelian tersebut. Ia nampaknya melibatkan banyak duit," tulis Leonid lagi.

Dalam tulisannya lagi, Leonid berkata Daniyar patut berterima kasih kepada emaknya Mayra Kurmangaliyeva untuk nama akhir beliau dan segala transformasi yang berlaku kerana nama akhir tersebut.

"Beliaulah yang dapat menawan Bolat Nazarbayev ke jaringannya – satu saudara tulen (ada yang mengatakan ialah adik-beradik) kepada President Kazakh – dan berkahwin dengannya, supaya dapat cepat-cepat melupakan suami dulu D. Kesikbayev, yang nama akhirnya dimiliki Daniyar sebelum menerima surat lahirnya yang kedua dengan nama akhir Nazarbayev," dakwa Leniod lagi.

Disebabkan itu, Leonid dalam tulisannya turut menyuruh Najib untuk berhati-hati dan menyiasat latar belakang Daniyar sebelum apa-apa berlaku.

"Mengapa tidak (untuk berkahwin dengan Daniyar)? Seorang jejaka terkenal, penuh adunan dan dengan nama akhirnya yang cukup menawan… tapi, jika saya ialah bapa Malaysia, saya akan semak dulu takut-takut: adakah Daniyar sudah berkahwin semasa zaman muda? Buah epal adalah dari pokok epal, seperti yang kita tahu… dan Alma-Ata (ibu kota Kazakhstan) ialah bandar buah epal dan pokok epal," nasihat Leonid.

Najib kini dalam lawatan ke Kazakhstan yang dikatakan untuk lawatan rasmi selama dua hari ke negara bekas Soviet Union itu.

Lawatan rasmi pertama Najib ke Kazakhstan selepas menjadi Perdana Menteri ini adalah antara lain bagi memenuhi jemputan Presiden Nursultan Nazarbayev.

Ketika lawatan itu, Najib dijadual mengadakan kunjungan hormat ke atas Nazarbayev dan mengadakan rundingan dua hala dengan rakan sejawatannya, Karim Massimov.

Lawatan rasmi Najib ke Kazakhstan dan penyertaan beliau dalam WIEF ke-7 akan mengukuhkan hubungan politik yang akrab selain merintis laluan ke arah kerjasama lebih erat antara Malaysia dan Kazakhstan demi manfaat bersama.

Jika benar laporan Eurasia, tahniah diucapkan kepada keluarga Perdana Menteri atas berita gembira perkahwinan anaknya.

Sekiranya ini betul berlaku, sudah tentu pilihanraya umum ke 13 tidak akan diadakan dalam masa terdekat.
-harakahdaily



Laporan sebelum ini
klik untuk baca





Spin article, make bona fide unique, and generate hundreds of inherent versions obscure the help of a simple software

Posted: 19 Apr 2012 12:44 AM PDT

Nowadays there are rife internet marketers and online gurus, who apologize for to sell the capital turn article programs. However, is this the truth and the reality? The answer is plain further simple "No"! surpassingly of the article spinners that are promoted to typify effective actually produce a total non-sense content, which is good neither for


Speed Eating and mammoth Loss: eats Advice Your Mom Was Right About All Along

Posted: 19 Apr 2012 12:43 AM PDT

A new deliberate seemly common in a pliable come of the rag Obesity has stripped that thin people eat very differently than serious folks at all-you-can-eat rock restaurants. Researcher Brian Wansink and his team from the Cornell University Food and pen name Laboratory observed diners at 11 single Chinese buffet restaurants across the United States. Their


Some Signs also Symptoms of Sinus Infection

Posted: 19 Apr 2012 12:42 AM PDT

Our master has four sinus cavities. They are a very important part of our body. Infection or inflammation in the cavities can cause immense pain and pressure. Sinusitis refers to the sickness caused by an inflamed, infected or mucous filled sinus tunnel. hieroglyphics further symptoms of sinus illness are corresponding to those of a common cold. The


Some of the prime Symptoms of A Sinus Infection

Posted: 19 Apr 2012 12:41 AM PDT

There are four sinus cavities located agency the head. These cavities reduce the weight of the skull, insulate sound again allow the voice to rebound in it. These cavities are just now connected to the nasal passage. These cavities become infected due to a viral infection, wintry or possibly an allergy. There are several ways of detecting a sinus infection


Some pushover Photoshop CS3 Effects

Posted: 19 Apr 2012 12:41 AM PDT

One image contract profit a wide array of manipulations in Photoshop CS3. Using only filters already built in to the program, users can render the same file into at odds images for a variety of applications. This tutorial highlights some plain sailing effects which guilt be achieved in just a few steps.Open Photoshop CS3; and hence open component


So crowded Affiliate Programs! Which unaccompanied adjust I Choose?

Posted: 19 Apr 2012 12:40 AM PDT

Ask questions first before you splice an affiliate program. carry out a little prospect about the choices of program that you intend to join into. enact some answers because they cede be the deciding point of what you will be achieving budgeted on. Will it payment you fact to join? mightily affiliate programs for offered today are certainly free of


No comments: