Wednesday, May 30, 2012

Datuk Dr.Asri Ulas Isu Nizar-Sultan Johor -updated

Datuk Dr.Asri Ulas Isu Nizar-Sultan Johor -updated


Datuk Dr.Asri Ulas Isu Nizar-Sultan Johor -updated

Posted: 30 May 2012 10:49 AM PDT

Rasanya ada orang yang dah terbawa-bawa isu remeh temeh secara berlebihan dan keterlaluan.

Statement Nizar Jamaluddin mengenai no plat WWW memang ada kewajaran nya. Tak kira lah samada dibeli menggunakan wang pembayar cukai mahupun dibeli menggunakan wang hasil sendiri, tetapi pembaziran tetap merupakan satu pembaziran.

Namun sayangnya tak seme orang mampu memandang isu neh dengan pemikiran yang kritis. Mereka cenderung nak melatah semata2 ia isu yang membabitkan sultan. Apa yang YB Nizar cakapkan tue sebenarnya takde apa sebenarnya. Sekadar satu pandangan jek. Lihat kat bawah neh ;


Namun akhirnya dia dah minta maaf setelah diasak bertubi2 oleh mereka2 yang taksub. Nak bagi pandangan pun susah. Bukan lah dia nak pergi bunuh orang sampai yang beria2 nak marah. Tapi nampaknya permohonan maaf dia bukan sahaja ditolak malahan dia bakal disiasat di bawah akta hasutan dan juga sedang diancam. Rujuk sini.

Wahh.. main ugut2 orang pula ye sekarang neh? Padahal cuma nak nyatakan pandangan jek. Biasalah orang bagi pandangan dari kaca mata rakyat. Kalau sungguh silap betulkan. Tak perlu kot nak lemparkan tuduhan yang tak berasas ke atas batang tubuh Nizar Jamaluddin.

Sekarang neh Dr Maza juga telah nyatakan pandangan nya mengenai hal tersebut. Bagaimana? Adakah Dr Maza akan disiasat sebab menyentuh isu kesultanan melayu johor? Ataupun dia akan dicop sebagai ulama wahabi? Adakah sesiapa selepas neh nak pergi pancung Dr Asri dan sekeluarga? Sama2 kita tengok reaksi dorang macam mana. -sozcyili



Jika golongan raja itu tidak boleh dipertikaikan tindakan dan perangai mereka, bererti rakyat mempertuhankan mereka dan menghambakan diri -Twitter Datuk Dr.Asri 30/5/2012


Ulasan GB

Setahu GB, sultan juga manusia., bukan dewa. Justeru bila kata ia manusia maka ia tertakluk kepada penghanbaan diri kepada Allah swt kesemuanya.

Dan di dalam Surah Al-Asr, "manusia" (tak kira raja, tak kira rakyat biasa) semuanya diseru supaya saling pesan-memesan dengan kebenaran dan pesan memesan dengan kesabaran.

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian
melainkan mereka yang beriman dan beramal saleh,
pesan-memesan dengan kebenaran
pesan-memesan dengan kesabaran"


Apa yang dilakukan oleh DS Nizar itu adalah di dalam kerangka "pesan-memesan" yang diperintah Allah swt kepada kita semua.

Kalau menegur Sultan dianggap menghasut, dianggap satu kesalahan, pergi marah sama Tuhan yang turunkan Surah Al-Asr itu!

UMNO pula mahu tunjuk lagak pertahankan sultan/raja walhal merekalah sebenarnya perkhianat dan penderhaka institusi sultan dan raja selama ini.






Reply from The Star Journalist, A. Letchumanan

Posted: 30 May 2012 09:06 AM PDT

I received the following email from A. Letchumanan, the Star reporter:



I saw that the letter from MBPJ was featured in yr blogspot. I sincerely hope that u cud also be kind enough to publish my reply. letchu star 



MERUJUK ARTIKEL "CONDUCT PROBE ON COUNCILLORS, SELANGOR DAP TOLD" 



Dengan hormatnya merujuk kepada artikel di atas yang ditulis olehwartawan A. Letchumanan yang disiarkan di


Massive Rise In Asian Eye Damage

Posted: 30 May 2012 09:00 AM PDT

4 May 2012
Last updated at 02:23 GMT



 

Massive rise in Asian eye damage
 
By Matt McGrath
Science reporter, BBC World Service














Lijia Zhang, a writer and social commentator in Beijing, told the BBC that high expectations on children were a factor


Up to 90% of school leavers in major Asian cities are suffering from myopia -


Retrospective Nostalgia

Posted: 30 May 2012 07:11 AM PDT

Thanks to readers Shadower, Cin2Tan and Pastor David TC Loo, I have been engrossed in listening to oldies and recording impromptu jam sessions this morning and yesterday evening. Music is in my heart, soul and spirit and I am so glad my boys have been blessed with this gift.

The past few weeks have surely been the most enlightening ones in my entire life. And with all the drama and suspense, I lost a lot of weight despite eating a lot. At this point of my life, I can finally say I have been enlightened and my perspectives in life realigned. To all who wrote to me, I have yet to reply and I am so sorry for my tardiness. It is not that you are not important but it is because I have been doing a lot of soul searching and rested in solitude after doing tons of spring-cleaning.

I find house-work, especially spring-cleaning, to be a very therapeutic process.

To put it simply, when spring-cleaning, one may suddenly realize that something kept for decades actually has no value and one may wonder - why the heck did I keep it? It could be for a few insignificant reasons which were probably significant at the point of decision-making.

You cannot imagine the amount of rubbish I have been clearing out from cabinets and drawers in my house.

I am a hoarder. I even have paper bags from the 1960's. I discovered that I can actually have a garage sale of:
  • vintage paper bags from the 1960's especially those brown paper bags with white and red rope handles
  • vintage plastic bags from the 1970's of shops which do not exist any more, emporiums that only your grandmother might know of (Does Oriental Emporium ring a bell?)
  • cassettes of artistes from the 1960's to 1990's
  • clothes that date to the 1960's as well including my wedding night evening gown (29 years ago) which I can still wear!!!! PHEW!
  • my wedding shoes
  • my older son's baby clothes, diapers and the first towel he used
  • my vintage 1970's original red tab Levi's jeans which is probably worth 500USD now (based on checks I made in various vintage sites)
  • old magazines, post-cards, stamps, badges
  • three boxes of scarves and pashmina shawls, some of the former date back to 1950's!!!
  • my childhood collection of comics eg June and School Friends, Beano Annuals, Dandy etc
  • my boys' collection of toys, half of which I gave to a friend's son who was spellbound by the collection
  • my badge, matchbox, key chain, vcd and dvd collections
I can also hold a sale for handbags that date from 1970's to the present. In total, I have more than 100 handbags stored in various places till I had forgotten about them. The best part about spring-cleaning is finding $$$ in wallets or handbags. My 'harvest' came up to 120RM which I found in various handbags and wallets.

Amazingly, I still have those accessories I used in primary school, my first teddy bear, my toy train, old books especially those I treasured as a young girl.


Life is like that. We waltz through it like a breeze without stopping to check and to take stock of life, ourselves, values etc. Somehow, all of us need to do housekeeping - of our stuff, our emails and even affiliations/people in our lives. And then we begin to realize that something or someone we deemed as important or real or sincere may not be so. Never expect gratitude for whatever you do. Most of the time, once people deem us as 'not useful any more', we are struck off their roll. Whilst it is good to be honest and transparent, it does not mean that people with whom we trust and relate to reciprocate in the same vein of thought. One may never know their true intentions or sincerity until much too late, in some circumstances. And it is fine if we lose touch with such people for at the end of the day, it is real people, sincere friends and those with a heart ready to care, to love and to help that matter.

It is so easy to be blinded overwhelmed by circumstances, idealism or even be caught up with activities until one may not know what IS life all about.

Double standards reign be it in society or even in inter-personal relationships. For those who are too tolerant, one ends up being a door-mat. A brainless slave helping others. Malicious ones may not accord them respect or dignity let alone honesty.

I look back without regret for all the pain, frustration and disappointment I went through. Not a single tear at all as I realigned my life, priorities, relationships. In fact, I am so thankful for all that has happened. Resilience, independence and level headedness are more important than acceptance or validation from people. It is what INSIDE and within us that matter. Not who are around us. Not who we believe in or help or relate to in life.

In my entire life, I have never been as happy and as contented as I am now. And I believe I have finally found myself.

And - that is such a wonderful feeling.

To those of you who have reached out to me sincerely with patience love and acceptance for who I am, thank you.  I will respond to your emails soon.

My son is home and it is going to be a beautiful homecoming.  Sorry for this late post. I was out the whole afternoon with a former student who works in Seattle. Take care and have a beautiful evening.


Gap between rich and poor: Can ETP reduce GAP?

Posted: 30 May 2012 08:12 AM PDT

Gap between rich and poor

The second to last paragraph of the article says:
The Economic Transformation Programme (ETP) of the Performance Management and Delivery Unit (Pemandu) has focused on major development and investment projects. It is now the time for them to work towards the elimination of poverty to narrow the gap between the rich and the poor.

Idris Jala once said his own village in Sarawak did not have electricity. By now, the ETP should have brought electricity to his own village. If not, the ETP has failed miserably.


"Haramjadah" Najib Terbongkar Lagi: RM30 Untuk Setiap Belia hadir Himpunan

Posted: 30 May 2012 08:50 AM PDT

Selain baju T dan pengangkutan percuma, belia, anak-anak muda yang hadir di Himpunan Jutaan Belia baru-baru ini diberi wang saku sebanyak RM 30 bagi meramaikan.

Walaupun disediakan beberapa hiburan percuma termasuk import dari Korea kumpulan K-Pop namun pihak penganjur tidak yakin keramaian yang diharapkan tanpa disogok serta diangkut .

Sebab itu keramaian yang dihebohkan hadir bukannya tulin dan sukarela.

Lihat saja para belia mempermainkan pihak yang menyogok mereka.

Itulah sebabnya Najib Razak masih ragu-ragu mau membubarkan parlimen. Dia sendiri tahu program Himpun Jutaan Belia tidak menyumbang kepada menterjemahkannya kepada bentuk undi. -omakkau

Ulasan GB

Hari Belia - 2 juta belia hadir?
BERNAMA sendiri takut nak umumkan berapa sebenarnya yang hadir. Tiada angka rasmi dikeluarkan.

Kemudian Najib kata no untoward accident
Itu kemalangan yang menyebabkan 17 orang cedera tu accident binatang apa?

Sekarang budak-budak itu SETIAP SEORANG dengan bangga tunjukkan tiga keping RM10.

Demikian "kebenaran" tidak boleh ditutup.

Ia akan tetap terdedah juga.

Demikian juga dengan segala penipuan-penipuan UMNo BN, SPR, PDRM, JPN dan lain-lain.

Tunggu hari pembongkaran dan pendedahan segala penyelewengan dan penipuan yang akan dilakukan oleh Allah swt sendiri. Allah akan tetap bersama mereka yang memperjuangan kebenaran dan keadilan.

Nak lawan, pergilah lawan denganNya, bukan dengan kami.

Kami akan tetap berdoa agar kebenaran dan keadilan itu didedahkan.


اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه


Allahumma arinal haqqa, haqqan, warzuqnattiba'ah,
wa arinal bathila bathilan, warzuqnajtinabah


Ya Allah, tunjukkanlah yang kebenaran itu sebagai kebenaran, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yangg batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya (menghapuskannya).


Ahmad Shabery Selewengkan Fakta Kemalangan

Posted: 30 May 2012 05:37 AM PDT

Menteri Belia dan Sukan Datuk Ahmad Shabery Cheek didakwa mengeluarkan kenyataan yang menyeleweng berhubung kejadian kemalangan yang menyebabkan 17 cedera ketika Himpunan Jutaan Belia di Putrajaya Sabtu lalu.

Badrul Hisham Shaharin @ Chegubard berkata beliau sepatutnya memohon maaf, mengakui kesalahan dan bertanggungjawab di atas kejadian tersebut.

"Ahmad Shabery menyalahkan takdir kononnya semua yang berlaku sudah takdir," kata pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dalam satu kenyataan semalam.

Kemudian katanya beliau menipu kononnya semua mangsa termasuk keluarga menerima kejadian tersebut dan tidak menyalahkan penganjur dengan mengatakan semua mereka redha sedangkan keluarga mangsa dalam proses menyaman pihak penganjur.

"Terbaru pula Menteri terbabit cuba mengalihkan isu dengan memberikan maklumat salah kononnya semua berpunca kerana tidak ada badan mengawal selia acara sukan seperti itu dan Kementerian akan mewujudkan badan yang mengawal selia.

"Ini satu maklumat yang salah," ujar Chegubard.

Persatuan Sukan Bermotor Malaysia (MAM) semalam tampil memberi penjelasan Ahmad Shabery bahawa negara sudahpun mempunyai badan khusus untuk mengawal selia sukan perlumbaan bermotor.

Ketua Pengarah Eksekutif MAM Datuk Razlan Razali mengakui bahawa MAM merupakan salah satu dari badan yang memikul tanggungjawab itu, selain Persatuan Automotif Malaysia.

Mengulas lanjut kenyataan Ahmad Shabery, Razlan berkata perlumbaan pada Sabtu malam anjuran bersama kementerian tersebut juga tidak mendapat kelulusan MAM.

"Sebagai pihak berkuasa, kami perlu meluluskan acara tempatan untuk memastikan ia dijalankan dan diuruskan dengan baik, keselamatan adalah perhatian utama kami," katanya.

Menurut Razlan, pihak penganjur tidak mematuhi apa-apa peraturan keselamatan melainkan dengan hanya menggunakan pokok bunga untuk memisahkan penonton dan kawasan litar. -FMT

MAM jawab Shabery: Kami perlu luluskan perlumbaan

Persatuan Sukan Bermotor Malaysia (MAM) hari ini tampil dengan penjelasan kepada menteri belia dan sukan bahawa negara sudahpun mempunyai badan khusus untuk mengawal selia sukan perlumbaan bermotor seperti yang menyebabkan 17 orang cedera ketika sambutan Hari Belia, Sabtu lalu.

Ketua pengarah eksekutif MAM Datuk Razlan Razali berkata MAM merupakan salah satu daripada badan yang memikul tanggungjawab itu, selain Persatuan Automotif Malaysia, lapor theSun.

"Sebagai pihak berkuasa, kami perlu meluluskan acara tempatan untuk memastikan ia dijalankan dan diuruskan dengan baik, keselamatan adalah perhatian utama kami," katanya seperti dipetik akhbar itu.

Kos untuk meluluskan perlumbaan itu termasuk perlindungan insurans yang meliputi pelumba, anggota pasukan lumba dan juga penonton, katanya.

Beliau mengulas kenyataan menteri berkenaan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang dilaporkan mahu mengkaji penubuhan badan induk sukan berkenaan dengan alasan, tiada badan khusus bagi mengawal selia sukan itu dengan lebih berkesan.

"Kita ada beberapa badan dan persatuan yang melibatkan sukan permotoran tetapi adakah ia merangkumi perlumbaan seperti ini. Saya perlu mendapatkan lebih maklumat tentang perkara itu," katanya seperti dilaporkan Bernama pada Ahad lalu.

Mengulas lanjut kenyataan Ahmad Shabery, Razlan berkata perlumbaan pada Sabtu malam anjuran bersama kementerian tersebut juga tidak mendapat kelulusan MAM.

"Penganjur tidak mematuhi apa-apa peraturan keselamatan kami,"
kata Razlan yang mengulas tindakan penganjur yang hanya menggunakan pokok bunga untuk memisahkan penonton dan kawasan litar.

Sementara itu, penganjur kepada acara perlumbaan tersebut berkata mereka tidak dapat menyuraikan orang ramai yang memenuhi kawasan larangan di tepi litar terbabit.

Seorang pegawai perlumbaan tersebut, dari syarikat MUSC Motorsports berkata para penonton tidak sepatutnya berdiri di tepi jalan yang tidak dipagar dengan penghadang besi itu.

MUSC Motorsports telahpun bertindak menghalau individu yang berada di bahagian jalan tersebut, sejam sebelum acara dimulakan, katanya yang enggan dinamakan.

Bagaimanapun, mereka tidak dapat menghalang kesemua individu berkenaan kerana jumlah yang ramai, katanya.
-mk



'Itu Pandangan Saya Sebagai Rakyat Biasa' - Nizar (updated)

Posted: 30 May 2012 07:50 AM PDT


Ipoh: Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin berkata pandangan beliau berhubung isu bidaan nombor pendaftaran WWW1 oleh Sultan Johor hanya pandangan peribadi seorang rakyat biasa.

Menurutnya, beliau tidak bermaksud untuk mempertikaikan tindakan Sultan Ibrahim Ismail menawarkan bidaan tertinggi sebanyak RM520,000 sebaliknya kenyataan itu dibuat secara umum.

"Itu hanya pandangan saya sebagai rakyat biasa yang melihat senario di negara ini bahawa masih ramai yang hidup dalam kesempitan dan memerlukan perhatian," katanya kepada akhbar Sinar Harian yang menghubungi beliau semalam.

Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak menjelaskan, teguran dalam hal yang sama tetap akan diberikan beliau kepada lain-lain pemimpin.

"Mungkin kerana bidaan tertinggi dibuat Baginda Tuanku, jadi orang katakan tindakan saya itu cuba menghina Sultan, sedangkan bukan itu maksud saya," katanya.

Tambahnya, beliau kesal dengan tuduhan yang diberikan kepadanya bawaha beliau menghina Sultan Johor.

"Jika ada yang menuduh saya menghina Sultan, itu sudah keterlaluan, kerana saya tiada niat untuk berbuat demikian.

"Jika ada mana-mana pihak yang terguris hati dengan mesej Twitter itu, saya mohon maaf, " jelasnya.

Sementara itu, Polis Johor mengesahkan sedang menyiasat kenyataan dakwaan Ahli Parlimen Bukit Gantang itu di bawah Akta Hasutan. -HD

Ulasan GB

Begitu tangkas polis menyiasat apa-apa hal yang ada kaitan dengan pemimpin PR, tetapi lemah gemalai malah dalam banyak ketika membisu terus jika ia melinatkan UMNO BN.

Baguslah begitu. Cepat sikit nanti Allah swt akan turunkan hukumanNya.

Itu rahsia polis dah terbongkar... rupanya pihak polis telah lama bekerjasama dengan kongsi gelap, didedahkan sendiri oleh mantan KPN.

Dan bagaimana pula kartunis akhbar Kosmo ini yang terang-ternag menghina Sultan berkenaan?




RIP: Doc Watson

Posted: 30 May 2012 12:18 AM PDT


From the wikipedia: Arthel Lane "Doc" Watson (born 3 Mar 1923, died 29 May 2012) was an American guitar player, songwriter and singer of bluegrass, folk, country, blues and gospel music. He won seven Grammy awards as well as a Grammy Lifetime Achievement Award. Watson's flatpicking skills and knowledge of traditional American music were highly regarded.

Just dig that Abe Lincoln beard on Doc Watson's record, Memories:
Side 1: Rambling Hobo, Shady Grove, Wake Up Little Maggie, Peartree, Keep on the Sunny Side, Double File and Salt Creek
Side 2: Curly Headed Baby, Miss the Mississippi and You, Wabash Cannonball, My Rose of Old Kentucky, Blues Stay Away from Me
Side 3: Walking Boss, Make Me a Pallet, In the Jailhouse Now, Steel Guitar Rag, Hang Your Head in Shame, You Don't Know My Mind Blues
Side 4: Moody River, Don't Tell Me Your Troubles, Columbus Stockade, Mama Don't Allow No Music, Thoughts of Never


ca-pub-5430283382112812


ျမန္မာႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ဖြတ္မရ ဓားမဆံုး ျမန္မာမြတ္စလင္မ္မ်ား

Posted: 30 May 2012 01:19 AM PDT

SOURCE: MMSY- ျမန္မာႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ဖြတ္မရ ဓားမဆံုး ျမန္မာမြတ္စလင္မ္မ်ား

By ညီညီလင္းေဇာ္

ကိုလိုနီေခတ္ကတည္းက အခုလက္ရွိအခ်ိန္အထိ ျမန္မာႏိုင္ငံေရးမွာ ပါ၀င္လွဳပ္ရွားခဲ့တဲ့ ျမန္မာ မြတ္စလင္မ္ေတြရဲ ့အျဖစ္ကို ဖြတ္မရ ဓားမဆံုး ဆိုတဲ့ စကားပံု ကလြဲျပီး တျခား ရည္ညြန္းစရာရွိ မယ္မထင္ပါ။

ဒီေဆာင္းပါးက ဘယ္သူ ့ကိုမွ မျပစ္တင္ဖို ့ မရည္ရြယ္ပါဘူး။ ကိုယ့္အျမင္ကိုသာ ေဆြးေႏြးမွာပါ။ ျမန္မာျပည္ရဲ ့ Mainstream ႏိုင္ငံေရးမွာ ဆက္လုပ္ ႀကမလား၊ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္အေရးကိုပဲ အခုကစျပီး ေဇာက္ခ်လုပ္ႀကမလားဆိုတာ မတိုက္တြန္း လိုေပမဲ့  Mainstream ႏိုင္ငံေရး လုပ္ျပီး ျမန္မာမြတ္စလင္မ္အေရး လ်စ္ဟာေနတဲ့ အျဖစ္ေတြကို သင္ခန္းစာယူျပီး အနာဂတ္မွာ ဘယ္လို ရပ္တည္မလဲဆိုတာကိုဆံုးျဖတ္ဖို ့  အခ်ိန္တန္ျပီလို ့ ယူဆလို ့ ဒီေဆာင္းပါးနဲ ့ ေဆာ္ ႀသပါတယ္။

ကိုယ္ေမြးဖြားႀကီးျပင္းလာတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္က ႏိုင္ငံေရးနဲ ့ မကင္းပါဘူး။ မိသားစုေတြ ေဆြမ်ိဳး ရင္းခ်ာေတြက ႏိုင္ငံ ေရးနဲ ့ ပတ္သက္ႀကတယ္။ ဒါေပမဲ့ မြတ္စလင္မ္အဖြဲ ့ အစည္းေတြရွိပါ လ်က္၊ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္အမ်ားစုက ဆင္းရဲ ျပီး ပညာေရးႏွိမ့္ပါးတဲ့ အလုပ္သမား လူတန္း စားျဖစ္ေနလို ့သီးသန္ ့ ႀကိဳးစားစရာမ်ား လိုအပ္ပါလ်က္၊ ျပည္တြင္း ျပည္ပ ႏိုင္ငံေရးသ မားေတြက အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြ ခံစားေနရတာေတြကုိ မသိ က်ိဳးကြ်ံျပဳေနပါလ်က္ ျမန္မာ မြတ္စလင္မ္ေတြဟာ မြတ္စလင္မ္အေရးထက္ တတိုင္းျပည္လံုးရဲ ့ အေရးဆိုျပီးေတာ့သာ ဦးစားေပးေန ႀကတာကုိ ေတြ ့ရတယ္။ လက္ေတြ ့ လိုအပ္ခ်က္ကို ေဘးခ်ျပီး မြတ္စလင္မ္ေတြ သေဘာထားႀကီးတယ္ ဆိုတဲ့ လက္ေတြ ့အ က်ိဳးသက္ေရာက္မွဳမရွိတဲ့ မ်က္ႏွာေကာင္း (Symbolic အဓိပၺါယ္) ရဖို ့ သေဘာထားႀကီးျပေနသလိုျဖစ္ေနတယ္။

ကိုလိုနီေခတ္ကတည္းက ခုထက္ထိ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ေတြ ဘာလုပ္ခဲ့လဲ ျပန္ႀကည့္ပါ။ ႏုိင္ငံအတြက္၊ လြတ္လပ္ ေရးအတြက္၊ ဒီမိုကေရစီအတြက္ ဆိုျပီး ဘယ္တုန္းကမွ မြတ္စလင္မ္ေတြအတြက္ သီးသန္ ့မလုပ္ခဲ့ဘူး။

မြတ္စလင္မ္အတြက္ခ်ည္း ကြက္လုပ္ရင္ တိုင္းျပည္အေပၚ သစၥာမရွိရာေရာက္မယ္၊ အျမင္က်ဥ္းရာက်မယ္၊ တ တိုင္းျပည္လံုးခံစားေနရျခင္းအတူတူ မြတ္စလင္မ္အေရးခ်ည္း မလုပ္သင့္ဘူးလို ့ ယူဆႀကတယ္။ တခ်ိဳ ့ကလည္း မြတ္စလင္မ္အေရးလုပ္ရင္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးမွာ မ၀င္ဆံ့မွာစိုးႀကတယ္။ ဒါေတြေႀကာင့္ Mainstream ျမန္မာ့ႏိုင္ငံ ေရးထဲ၀င္ျပီး ကိုယ့္အတြက္မပါတဲ့ NLD အႏိုင္ရရွိေရး၊ တိုင္းရင္းသားအေရး၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ ဒုကၡသည္ ေရး၊ ေရြ ့ေျပာင္းအလုပ္သမားအေရး စတဲ့ အေရးေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ေတြကို အခမဲ့ ေရွ ့ေနလိုက္ေပး ႀကတယ္။

စကားဖ်က္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ မြတ္စလင္မ္ေတြက မြတ္စလင္မ္ကိစၥ ကြက္မလုပ္သင့္ဘူးဆိုရင္ Mainstream ႏိုင္ငံ ေရးက ျမန္မာတႏိုင္ငံလံုးအတြက္ လုပ္ေနတာဟုတ္လို ့လား။ ဟုတ္တယ္ဆိုရင္ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြ ဒီ ေလာက္တိုက္ ခိုက္ေစာ္ကားခံေနရတာ၊ ကံမၼနဲ ့ဖားကန္ ့မွာ ပလီဖ်က္ ပစၥည္းလုခံရတာကို အားလံုး ဘာေႀကာင့္ ႏွုုတ္ပိတ္ေနခဲ့ တာလဲ။ ကံမၼမွာ ပလီဖ်က္ျပီး ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ေတြရဲ ့ အိမ္ေတြဖ်က္ဆီးလုယက္ေတာ့ ဘယ္ေရွ ့ ေန၊ ဘယ္တရားသူႀကီး၊ ဘယ္ႏိုင္ငံသမား၊ ဘယ္လူ ့အခြင့္အေရးသမားက ၀င္ေျပာေပးလဲ။ က်ေနာ္တို ့ ဘယ္အ ဖြဲ ့မွာ ဘာပဲလုပ္လုပ္ သူတို ့ ေျပာတဲ့ ဒီမိုကေရစီနဲ ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုတဲ့ထဲမွာ က်ေနာ္တို ့အတြက္ မပါဘူး ဆိုတာ သက္ေသပဲ။

သမိုင္းတေလွ်ာက္မွာလည္း ဒီလိုပဲ။ မြတ္စလင္မ္ေတြက ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးအတြက္ပဲ ဦးစားေပးခဲ့ႀကတယ္။ မြတ္စလင္မ္ေတြ ဆင္းရဲတြင္းနက္လာ ေနျပီး အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒီမ်ားက ဘာသာေရး လူမ်ိဳးေရး ႏွိပ္ကြပ္လာ ေနသည့္တိုင္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ဆိုျပီး ႏိုင္ငံေရးသမားေတြကို ေထာက္ ပံ့ေပးခဲ့တယ္။ ဆုတ္ယုတ္လာေနတဲ့ မြတ္စလင္မ္တို ့ရဲ့ ဘ၀ကို လ်စ္လ်ဴရွဳခဲ့တယ္လို ့ မစြပ္စြဲလိုေပမဲ့ မြတ္စလင္မ္ေတြအတြက္ ေပးရမဲ့အခ်ိန္၊ အင္ အားနဲ ့ ကာယဥာဏေတြကို လြတ္လပ္ေရး အတြက္ဆိုျပီး ႏိုင္ငံေရးသမားေတြကိုေပးခဲ့တယ္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း အားထားရတဲ့ ဆရာႀကီး ဦးရာဇတ္တို ့ကိုႀကည့္ပါ။ အဂၤလိပ္ကို ဆန္ ့က်င္ဖို ့ ဗမာဗုဒၶဘာ သာ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္ကို အစပ်ိဳး အျမစ္တြယ္ေစခဲ့တယ္။ ဒို ့ဗမာအစည္းအရံုးက ကျပားလို ့ဆိုတဲ့လူေတြ ကို ဗမာျပည္မွာေမြး ဗမာျပည္မွာႀကီးလို ့ ဗမာေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ သီး သန္ ့မေနပဲ ဗမာလို ေနျပီး ဗမာ့လြတ္လပ္ ေရးမွာ ပါ၀င္ဖို ့ တိုက္တြန္းခဲ့တယ္။ အယူအဆတူတဲ့ ဆရာႀကီး မြတ္စလင္မ္ေတြ တကြဲတျပား တိုင္းရင္းသား နာမည္မ်ားခံႀကမဲ့အစား ဗမာလိုေနႀကဆိုျပီး ဆရာႀကီးက ဆံုးျဖတ္ေပးခဲ့တယ္။ ဗမာကို ယံုႀကည္ခဲ့တယ္။

အခုေတာ့ႀကည့္ပါ။ ပသီ၊ ပသွ်ဴး စတဲ့ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ တိုင္းရင္းသားေတြဟာ မူလတိုင္းရင္းသားစာရင္းက လည္း ထုတ္ခံရ၊ ဗမာလို ့လည္း သတ္ မွတ္မခံရ၊ ကုလားမ်ားအျဖစ္သာ ႏွိပ္ကြပ္တာ ခံေနရေတာ့တယ္။ အရင္တုန္းက အေျခအေနေတြအရ ဦးရာဇတ္မမွားခဲ့ေပမဲ့ အခုေတာ့ အစၥလာမ္ဘာ သာကိုးကြယ္သူမွန္သမွ် ကုလား ေတြေတြဆို ျပီး ေဂ်ာင္ထိုးလိုက္ႀကျပီ။ ကိုယ္ေမြးတဲ့ေမ်ာက္ ကိုယ့္ကိုေျခာက္ဆိုတဲ့ စကားပံုမ်ားလားလို ့ စဥ္းစားႀကည့္မိ တယ္။ ဦးရာဇတ္အျပင္ရွိပါေသးတယ္။

အမ်ိဳးသားေန ့ျဖစ္လာတဲ့ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ကို ႀကည့္ႀကည့္ပါ။ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ၁၁ ေယာက္ ထဲက ၁ ေယာက္က မြတ္စလင္မ္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ကုိဘရွင္။

ျဗိတိသွ် ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႔ "God Saves The King" ကို မဆိုဘို႔ ပထမဆံုး အာခံခဲ့တာ ပထမဆံုး ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ သမဂၢ ဥကၠဌ ကိုထြန္းစိန္။

ခင္ဗ်ားလိုလူမ်ိဳး ေတာ္လွန္ေရးမွာ မရွိလို ့မျဖစ္ဘူးဆိုျပီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကိုယ္တိုင္ အားထားရတဲ့ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားသမဂၢ ဥကၠဌလည္းျဖစ္ အဂၤလိပ္ကို အံတုျပီး အလုပ္သမားသမဂၢကို ဦးေဆာင္ထူေထာင္ခဲ့တဲ့ ဦးရာ ရွစ္။

ဖ.ဆ.ပ.လ ျပည္လံုးကၽြတ္ညီလာခံမွာ ဗမာမြတ္စလင္မ္ေတြ လူနည္းစုယူမလား လူမ်ားစုယူမလားဆိုျပီး ဒီးဒုတ္ ဦးဘခ်ိဳကိုယ္တိုင္ ၾကိဳက္တဲ့အခြင့္ ေရးေရြးခ်ယ္ခြင့္ ေပးခဲ့တာေတာင္ တိုင္းျပည္လြတ္လပ္ေရး အေရးၾကီး ေနခ်ိန္ တစည္းတလံုးထဲျဖစ္ေအာင္ သီးသန္ ့ခြဲမေနဘူးဆိုတဲ့ ျမန္မာမြတ္စ လင္မ္ေတြ။

ဒီေန႔ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေပၚေပါက္လာေစဖို႔ အသက္ေသြးေၾကာျဖစ္တဲ့ ပင္လံု ဆိုတဲ့ ညီလာခံၾကီး ျဖစ္လာဖုိ႔ အေျခခံအုတ္ျမစ္ျဖစ္တဲ့ ေတာင္တန္းနဲ႔ ျပည္ပ ပူးေပါင္းေရးအဆုိကို စျပီးတင္သြင္းခဲ့ ဗ.မ.က (ဗမာမြတ္စလင္မ္ကြန္ ဂရက္)။

ပင္လံုညီလာခံ ပ်က္ေတာ့မဲ့ဆဲဆဲမွာ ညီလာခံမျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳစားကယ္တင္ခဲ့တဲ့ သံအမတ္ေဟာင္း မြတ္စ လင္မ္ ဦးေဖခင္။

ဒါေပမယ့္ ဘုရားျပီးေတာ့ ျငမ္းဖ်က္ဆိုတဲ့ထံုးစံအတိုင္း လြတ္လပ္ေရးရျပီးေတာ့ ဘာသာေရးနဲ႔ ႏိုုင္ငံေရးမေရာရ ဘူးဆိုျပီး ဗ.မ.က ကို ဖိအားေပးျပီး ဖ်က္ခိုင္းခဲ့တယ္။ သမိုင္းေဖ်ာက္တာမ်ား ၂၀၁၀ က ၀င္းတင့္ထြန္းျပဳစုတဲ့ ဗမာျပည္ႏိုင္ငံေရး အသင္းအပင္းမ်ား အညြန္းဆိုတဲ့စာအုပ္မွာ ဖဆပလရဲ့ လက္ရံုုးတဆူျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဗမာမြတ္စလင္မ္ ကြန္ဂရက္ကို လံုး၀ဥသုန္ ေပၚတင္ခ်န္ခဲ့တယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာလည္း မြတ္စလင္မ္ႏိုင္ငံေရးသမားေတြရွိပါေသး တယ္။

ဒီမိုကေရစီတိုက္ပြဲမွာ အသက္ေသခံသြားခဲ့တဲ့ NLD ရဲ႕ ဇာတ္ဆရာလိုတင္စားေခၚခံခဲ့ရတဲ့ ေမာင္ေသာ္က(ခ) ဗိုလ္မွဴးဘေသာ္။

ဘဝအပ်က္ခံ ေထာင္ဒဏ္ ဆယ္စုႏွစ္နဲ႔ ခ်ီျပီးက်ခံျပီး ျမန္မာႏိုင္ငံေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈသမိုင္း ျပဳစုခဲ့တဲ့ ကိုေအာင္ထြန္း။

၈၈ မ်ိဳးဆက္ေက်ာင္းသား ေခါင္းေဆာင္ ကိုျမေအး။

ဒီလူေတြ ေပးဆပ္ခဲ့သေလာက္ ဒီေန႔မွာေတာ့  ေသာက္ကုလား၊ ႏိုင္ငံျခားသားေတြဆိုျပီး ေက်ာ္မေကာင္း ႀကားမေကာင္းစကားလံုးေတြနဲ ့ဆဲတာပဲ ခံႀကရျပီ။

ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ရယ္မွ မဟုတ္ပါဘူး။ သတင္းမီဒီယာနယ္ပယ္ေတြမွာလည္း ထိုနည္းလည္းေကာင္းပါပဲ။  ျပည္ တြင္းျပည္ပ သတင္းဌာနေတြမွာ မြတ္စလင္မ္သတင္းေထာက္ေတြရွိတယ္။ မြတ္စလင္မ္သတင္းဌာနေထာင္ျပီး ကိုယ္တိုင္မလုပ္ပဲ Mainstream မီဒီယာေတြမွာ လံုး၀နီးပါး အခ်ိန္ေပးေနႀကတယ္။ ကိုယ့္ေရြးခ်ယ္မွဳျဖစ္တဲ့ အတြက္ အျပစ္မတင္ပါ။

ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္းစားေရးေမွ်ာ္ကိုးျပီး အဲ့ဒီႏိုင္ငံေရးအဖြဲ ့ေတြ၊ ပါတီေတြ၊  မီဒီယာေတြမွာ အေျခခ်လိုက္ျခင္း ျဖင့္  ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ေတြ ဘာဆံုးရွံဳးလဲ?

အဆဲခံ အခြဲျခားခံ အႏွိပ္ကြပ္ခံအျပင္ အခ်က္ ၂ ခ်က္ ကို ေထာက္ျပပါမယ္။ အရည္အခ်င္းတူသည့္တိုင္ (သို ့) သာေနသည့္တိုင္ အဲ့ဒီ Mainstream ထဲကလူေတြ ခြဲျခားမွဳကို ေက်ာ္လြန္ျပီး သင့္ေတာ္တဲ့ေနရာေရာက္ေအာင္ မနည္း ႀကိဳးစားေနရ လို ့ ႏိုင္ငံေရးထက္ အတိုက္အခိုက္ အခြဲအျခားမွဳအတြက္ ရင္ဆိုင္ အခ်ိန္ေပးရတယ္။ အ ရည္အခ်င္းရွိသည့္တိုင္ ခြဲျခားမွဳေတြကို ရင္ဆိုင္ေက်ာ္လြားေနရလို ့ေနရာလည္းမရ၊ တဖက္မွာ မြတ္စလင္မ္ အတြက္လုပ္ေပးႏိုင္တဲ့ အခ်ိန္နဲ ့အင္အားေတြလည္း အလဟသျဖစ္ကုန္တယ္။

ခြဲျခားမွဳမရွိဘူးလို ့မေျပာပါနဲ ့။ အဖြဲ ့အစည္းႀကီးတခုဆီက မြတ္စလင္မ္ျဖစ္လို ့ အတြင္းေရးမွဳးေပးလုပ္လို ့မရဘူး ဆိုတဲ့ သက္ေသ အခိုင္အမာရွိတယ္။ ABSDF ေက်ာင္းသားေဟာင္းေတြ၊ ဗကသ ေက်ာင္းသားေဟာင္းေတြ နဲ ့ NLD သမားေတြ အြန္လိုင္းမွာ ေပၚတင္ ဆဲေနတာေတာ့ ထည့္ေျပာစရာေတာင္ လုိမယ္မထင္ဘူး။

ေနာက္တခ်က္ – ကိုယ္က အဲ့ဒီ Mainstream အဖြဲ ့ေတြ မီဒီယာေတြအတြက္ ကိုယ္က်ိဳးစြန္ ့အနစ္နာခံျပီး  အိပ္ကပ္စိုက္လုပ္ထားေပမဲ့ မြတ္စလင္မ္ေတြ ခံရတဲ့အခ်ိန္ အဲ့ဒီအဖြဲ ့အစည္းေတြက အသိက်ိဳးကြ်ံျပဳတာပဲခံရတယ္။ (ဘာအနစ္နာခံခဲ့လို ့လဲဆိုတာ ေမးရင္ အနစ္နာခံခဲ့တဲ့ ဦးေလးမိသားစုအေႀကာင္းေျပာျပပါမယ္။)

88 မွာ မြတ္စလင္မ္ေတြ အမ်ားနည္းတူပါ၀င္ခဲ့တယ္။ ၂၀၀၇ မွာ သံဃာေတာ္ေတြကို ၀ိုင္းရံခဲ့တယ္။ ၈၈ တည္းက ခုထိ NLD နဲ ့ အတိုက္အခံေတြဖက္ ရပ္တည္ခဲ့တယ္။ သတင္းသမားေတြလည္း ေတာႀကိဳေတာင္ႀကားသြားျပီး သတင္းယူေပးခဲ့တယ္။ ျမစ္ဆံုတုန္းကလည္း ျမစ္ဆံု အမ်ားနည္းတူ ပါ၀င္ခဲ့တယ္။ အခုေတာ့ဘာရလဲ။? ဖားကန္ ့နဲ ့ ကံမၼမွာ ပလီေတြ ဖ်က္ဆီးေတာ့ ဘယ္သူဘာကူေျပာေပးလဲ။? အန္အန္လ္ဒီကိုေထာက္ခံတဲ့ မိန္းခေလးငယ္ေတြကို မဖြယ္မရာဆဲလို ့ သြားေျပာတာေတာင္ အေလးမထားဘူး။

မီဒီယာသမားတေယာက္က ကိုယ့္ကိစၥ ၀င္မေျပာေပးလို ့ စိတ္ဆိုးတာလားလုုိ ့ ရိေျပာေျပာတယ္။ တာ၀န္ယူမွဳ နည္းပါးပံုမ်ား မွတ္သားေလာက္ပါတယ္။ မြတ္စလင္မ္ေတြက ကိုယ္တိုင္ေျပာဖို ့ အင္အားမရွိလို ့ အင္အားရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ အုပ္စုေတြ သတင္း ဌာနေတြ ကို အကူအညီေတာင္းတာ အဲ့ဒီလို ေပါ့ပ်က္ပ်က္ ျပန္ေျဖတာ စဥ္းစားႀကည့္ပါ။

ကိုယ္က အင္အားဘာေႀကာင့္ မရွိ တာလဲ။ အင္အားမရွိရတဲ့အေႀကာင္းရင္းက အရည္အခ်င္းရွိတဲ့ မြတ္စလင္မ္ ေတြက စုေပါင္းျပီး ကိုယ့္အင္အား ကိုယ္ေထာင္ရ မဲ့အစား Mainstream မွာပဲ ႀကားကပ္ခံရမယ္ဆိုတာ သိလ်က္ နဲ ့ ခုထက္ထိ ၀င္ေရာ ေနေသးလို ့လို ့ပဲယူဆတယ္။ အရည္အခ်င္းရွိေပမဲ့ ေနရာတိုင္းမွာ ဆိုဒ္လိုင္းလုပ္ခံ လာရ လို ့ တျဖည္းျဖည္းနဲ ့ အားနည္းလာတာ အင္အားရွိ ႏိုင္ငံေရးပါတီ မေျပာနဲ ့ႀသဇာေညာင္း ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ ကို ခ်ည္းကပ္ႏိုင္တဲ့ မြတ္စလင္မ္ေတြေတာင္ ဘယ္နား သြားရွာရမွန္းမသိဘူး။ ကိုယ့္ကို တုိက္ခိုက္ေနလို ့ တိုက္ခိုက္ ေနပါတယ္လို ့ ဖြင့္ေျပာဖို ့ သတင္း ဌာနလည္းမရွိျပန္။

စုေဆာင္းထားတဲ့ ေငြေႀကးေတြလည္း သူမ်ားအသိအမွတ္ျပဳေအာင္ဆိုျပီး NLD ကို လွဴလိုက္၊ ဟိုအဖြဲ ့လွဴလိုက္ ဒီ အဖြဲ ့လွဴလိုက္ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္အဖြဲ ့ အတြက္က်ေတာ့ ေထာက္ပံ့မွဳမေပးႏိုင္ဘူး။

မြတ္စလင္မ္ေတြက ဘာျဖစ္လာလဲ ဆိုေတာ့ ကိုယ့္ရဲ ့ အခ်ိန္၊ ကာယ၊ ဥာဏ ေငြေႀကး စတာေတြကို Mainstream မွာပဲ ပံုေအာလိုက္ႀကတယ္။ အဲ့ဒီ Mainstream ေတြ အႏိုင္ရျပီး တုိင္းျပည္ေကာင္းစားရင္ ငါတို ့အ တြက္လည္း ပါမယ္ဆိုျပီး အယူမွား အမွတ္မွားျပီး Mainstream ေတြမွာပဲ ၀င္အားျဖည့္ ႀကတယ္။ အနစ္နာခံႀက တယ္။ ေပးဆပ္ႀကတယ္။ မြတ္စလင္မ္အဖြဲ ့ေထာင္ဖို ့၊ အင္အားရွိတဲ့ မြတ္စလင္မ္အဖြဲ ့ မီဒီယာအဖြဲ ့ ဖြံ ့ျဖိဳးေရး အဖြဲ ့ေတြ ျဖစ္လာဖို ့ အေလးမစိုက္မိေတာ့ဘူး။

အခုလို မြတ္စလင္မ္ေတြကုိ တိုက္ခိုက္လာေတာ့ ဘယ္မွာလဲ ကိုယ့္အဖြဲ ့အစည္း၊ ဘယ္မွာလည္း ကိုယ့္မီဒီယာ၊ ဘယ္မွာလည္း ကိုယ့္ေခါင္းေဆာင္။ တခုမွ မရွိဘူး။ ကိုယ္ေတြ ပါ၀င္ပံုေအာခဲ့တဲ့ ဒီမိုကေရအဖြဲ ့ေတြ၊ လူ ့အခြင့္အ ေရးအဖြဲ ့အစည္းေတြလည္း အေရးႀကံဳလာရင္ ကိုယ့္ကို ဂရုမစိုက္ဘူး။ ကိုယ့္ဖက္မွာ ကိုယ့္မိခင္ အဖြဲ ့အစည္းေတြေတာင္မရွိဘူး။ ဖြတ္မရ ဓားမဆံုး အစစ္ပဲ။

ဒါေႀကာင့္ အရင္က မြတ္စလင္မ္ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ ေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ ့ သင္ခန္းစာယူျပီး အနာဂတ္ ျမန္မာမြတ္ စလင္မ္ေတြ အရင္ေခါင္းေဆာင္ေတြလို ေပးဆပ္တုန္းကေပးဆပ္ျပီး ေနာက္ဆံုးမွာ ေတာ့ ကုလားလို ့ပဲ အဆဲခံ၊ အဖိခံရတဲ့ အျဖစ္ဆက္ခံအံုးမလားဆိုတာ စဥ္းစားဖို ့တိုက္တြန္းပါတယ္။ အနာဂတ္ မွာ ဖြတ္မရခ်င္ေနပါေစ၊ ဓားမ ထပ္ဆံုးလို ့ေတာ့ မျဖစ္ဘူး။

မွတ္ခ်က္ – ေဆာင္းပါးရွင္၏ အျမင္ႏွင့္ အာေဘာ္သာျဖစ္သည္။



Remaja Bawah Umur Dicekup Di Bilik Rahsia

Posted: 30 May 2012 01:22 AM PDT

Kuala Terengganu -Seorang remaja perempuan bawah umur antara lima warga Thailand yang dicekup dalam sebuah bilik rahsia selepas digeledah selama dua jam oleh anggota Jabatan Imigresen Terengganu dalam satu operasi 'OPS Sayang' 8 Mei lalu jam 3 pagi di sebuah rumah urut "Macam-macam ada' di Jalan Ladang, di sini.

Gambar: Remaja berusia 16 tahun ini (kiri) dipercayai bekerja sebagai tukang urut di sebuah rumah urut, "Macam-macam ada' di Jalan Ladang, Kuala Terengganu

Bagaimanapun, remaja berusia 16 tahun itu yang berasal dari Narathiwat Thailand diarahkan dijaga di bawah pengawasan Rumah Perlindungan Kanak-kanak sementara menunggu siasatan penuh laporan Jabatan Imigresen Terengganu atas pertuduhan Anti Pemerdagangan Orang 2007 oleh Mahkamah Majistret, di sini, kelmarin.

Majistret Noradila Ab Latif mengeluarkan perintah perlaksanaan dikuatkuasa selama 14 hari manakala empat lagi wanita yang berusia dari 26 tahun hingga 37 tahun itu diperintah dijaga di bawah pengawasan rumah perlindungan wanita.

Terdahulu, laporan Jabatan Imigresen Terengganu mengenal pasti kelima-lima mereka dicekup ketika itu menggunakan pasport lawatan sosial serta tidak mempunyai permit sah bekerja di premis berkenaan.

Mereka dipercayai bekerja sebagai tukang urut yang turut menawarkan khidmat urutan 'istimewa' serendah RM50 dengan berpakaian seksi bagi menarik pelanggan. -SH


Why Cockroaches Need Their Friends

Posted: 29 May 2012 09:46 PM PDT

BBC ONLINE May 2012
Last updated at 01:44

 



Why cockroaches need their friends








By Matt Walker
Editor, BBC Nature






In need of company


The much maligned cockroach is more sophisticated, and social, than we thought, according to new research.


Do you notice something?

Posted: 29 May 2012 09:00 PM PDT

Do you notice something in this picture?


Yesterday’s cases…

Posted: 29 May 2012 09:37 PM PDT

Yesterday was my second clinic duty for the year at Taiping Hospital. Since we only send our volunteers once a month to Taiping for clinic duty, and we have 3 teams, our turn would come once every 3 months. For Ipoh clinic, I'd usually go every 2nd and 4th Wednesdays of each month.

The other 2 teams have 2 volunteers in each team, while for my team I cater for any trainee volunteers who'd like to join me. Yesterday however, I was alone. The moment I got to MOPD, I went straight to the doctor's room to inform the nurse I was already there and to enquire if there were any cases to be referred. According to the nurse there were quite a few cases.

I waited at the praying room cum makeshift counselling room, located just behind the doctor's room. Wasn't bothered to get chairs, so I just sat on the carpet, with my netbook on lap, surfing the internet while waiting for the cases to be referred.

After a while, the nurse brought in a new case – a skinny looking guy, in his late thirties. Looking at his name which was quite unique, I remembered he used to call me before, seeking financial help. Another PLHIV gave him my number and told him to ask me if we Buddies could offer financial help. But our funds are more for children education, and since this guy was unmarried, there wasn't much I could offer him but choices of where he could seek help from.

I was quite surprised when his case was referred to me as a new case. All the while, when he called (I think it was some time last year or the year before), I thought he had already gone for appointments at the HIV clinic. Apparently he only went to a nearby Klinik Kesihatan for his methadone fix, not HIV treatment. He now rents a room at RM150 per month, and works from midnight to early morning, processing chicken. Pay is based on hourly basis. However of late, he had been feeling rather weak, and so had been missing from work for almost 2 weeks.

The next case referred was that of Rogayah, a 52 year old lady. 2 young ladies, aged around late teens to early twenties, came along with her. They were her children, accompanying her to the hospital.

Rogayah has 7 children, all from her first marriage. When her first husband died, she then remarried. The 2nd husband died about 4 years ago of TB. Apparently, when the 2nd husband died, Rogayah and her children were tested for TB, all turned out negative. I'm not really sure if the husband was diagnosed HIV+, or if he ever got tested for HIV. But when he died, Rogayah was not tested for HIV.

That was until about 2 or 3 months ago, when Rogayah was warded for TB. Tests were done and she was found to be HIV positive. I looked through the file, and noticed that her CD4 was already very low, while her viral load was very very high. Rogayah herself seemed to be strong at heart… or maybe she was trying to be strong for her children. As I explained things to them, I could see tears in the eyes of her daughters. I am glad however that the daughters seemed to be very very supportive of their mother. They have to be strong for their mother as well.

As I went to the doctor's room to return Rogayah's medical file, the doctor immediately told me that Maznah, the young lady I went to visit earlier this month at a squatter area, had already given birth to a baby boy. Remember Maznah? I posted her story here. She's supposed to deliver in July, but last week, when she kept on vomiting every time she ate anything, even her meds, she was warded again. And she ended up having to deliver the baby, prematurely.

Maznah had already been discharged from the hospital, but since the doctor at the HIV clinic wanted to see her, arrangements were made for the ambulance to fetch her from home and bring her for her appointment. So yes, I still got to see Maznah yesterday. Her baby was still at the hospital for observation, given his premature condition.

Guess who came to the hospital with Maznah? Her boyfriend… the father of the baby she just delivered. Has he been tested for HIV? Errrmmm…. he doesn't even know Maznah has HIV. So isn't he going to be tested? Well, according to Maznah, the plan was to get his blood sample under the pretext that they needed blood for the baby and so they needed to get his blood tested. Maznah was afraid he may leave her just like that without even getting himself tested if he knew Maznah was HIV+.

Oh well, I think I shall let the doctor take care of that part.

Another PLHIV was supposed to see me yesterday. Someone from Ipoh, who is already a client of Buddies, told me that a friend of his in Taiping wanted to register under Buddies and was interested to join us for the Family Day. I told him to get his friend to see me in Taiping during my clinic duty. He didn't turn up until 1 pm.

The nurse on duty also asked if a friend of hers working nearby, who's also a PLHIV, wanted to see me as well. He too, didn't turn up until 1 pm.

Then I figured out, based on the name given, the guy mentioned by the client and the guy mentioned by the nurse must be the same person. He was the one who wanted to see me, but he was the one who didn't turn up. I couldn't wait too long at the makeshift counselling room since the room is actually a praying room. The staff there would want to use the room during lunch break for their prayers…

 


Myanmar Muslim Martyr Maung Thaw Ka with Daw Aung San Suu Kyi

Posted: 29 May 2012 09:34 PM PDT

Myanmar Muslim Martyr Maung Thaw Ka with Daw Aung San Suu Kyi. Daw Aung San Suu Kyi first political speech in front of central hospital on 8.8.88 . Beside her actress Khin Thida Tun. Pic source FB of Hla Htay



半城乡选民多样化 代议士须“能文能武”

Posted: 29 May 2012 09:09 PM PDT

半城乡选民多样化 代议士须"能文能武"(大選前哨戰)

Snapshot of the Press Interview in Kwong Wah Yit Poh on Air Itam
 
黄汉伟:我认知中的'发展'是提升基设,让人民居住得更舒适,任何发展计划应该聆听人民的心声。
黄汉伟:我认知中的'发展'是提升基设,让人民居住得更舒适,任何发展计划应该聆听人民的心声。
 
报道:郭有杰
亚依淡州选区是2002年选区重新划分后的新选区之一,但沿用旧名,该区纳入旧亚依淡部分选区,包括市中心,另有原属垄尾区多个地区及原属武吉牛汝莪州选区两个地方,成为一个新选区。

而剩余的旧亚依淡州选区,将打枪埔组屋及打枪埔路割让予植物园区后,重新换上新名称阿逸布爹。旧亚依淡此前属升旗山国会选区旗下的议席之一,划分后,新亚依淡区隶属新国会选区武吉牛汝莪,阿逸布爹则属升旗山国会选区,国会于2003年正式通过选区重新划分。
2004年前,旧亚依淡选区原属马华堡垒区之一,选区划分后,新名旧区的阿逸布爹议席,继续保留予马华,新区旧名的亚依淡则归属民政党,第11届亚依淡区州议员章志伟,表现中规中矩,但因为政治海啸,与其他贴近民生的州议员一样,在第12届大选即308输掉州议席。
亚依淡选区属半城乡地区,涵盖各阶级选民,低下层选民学历不高,对州议员的要求是"随传随到,为民服务"、巡视水沟、马路、路灯等。中上阶级选民普遍拥较高学历,对州议员的要求,是希望为选区带来发展计划,改变生活素质,所以要拿下亚依淡选区,须满足各阶级选民,因此该区州议员可谓需"能文能武",为民生奔波时,还需为选区绞尽脑汁,带来发展计划才有望继续获支持。

交通系统急需改善

亚依淡州选区目前共有1万7597选民,比起4年前略增876选民,选民以华裔占多数,超过70%,选区内有著名旅游胜地极乐寺,每当遇上黄金假日,必涌进许多外州游客,加上亚依淡巴刹购物是购物热点,促使周围交通阻塞让人非常困扰,因此重新规划道路或改善该区的公共交通系统,需势在必行。

房地产专家曾对亚依淡评价说,目前城市和道路规划与上世纪30年代无重大变化,只是居住的房子增多,但车流量却比当时暴增,窄小道路只能通过大型发展计划改善糟糕的交通状况。

或许不了解的人会觉得为何州政府长达70年"忽视"亚依淡地区发展?其实该区大部分的土地都属私人地,私人公司手持250亩土地权,要如何发展,完全取决于发展商及当地州议员的长远决策。

黄汉伟:发展前应先听民声 留木屋保老街味道

黄汉伟受访时指出,自2008年308后中选以来,每年3月8日前都会针对基本建设、教育、交通、福利及房屋课题,列出10项报告,以便为自己不足之处做检讨。

他说,从中可见在任期间,亚依淡区带来许多变化,包括提升公共巴刹、建立槟榔屿华侨机工纪念碑及为区内华校争取历来最多拨款的州议员等。

询及有什么事情还未完成、对自己的表现给分及评论下届大选潜在对手张瀚中表现时,他都不回应,黄汉伟表示只会做好自己的本分,不会对其他人多加评论。

对于张瀚中指无新廉价屋建立于亚依淡选区,导致该区面临人口老化趋势,他表示不认同。
他说,只有5分钟之遥的垄尾,目前多栋廉价屋林立,预计3年内,峇都兰樟将会有1栋廉价屋建竣,因此不成问题,另该区现有的土地已有人居住,如要建造新大楼,将必须拆掉现有木屋,原有老街味道将会丧失。

"我认知中的'发展'是提升基设,让人民居住得更舒适,如果要拆除现有的木屋进行'发展'计划,将会丧失老街区味道,身为州议员,任何发展计划应该聆听人民的心声。"

他补充,除了一般巡视选区的工作外,州议员同时是一名立法议员,他也履行这个责任,在过去4年里,在槟州议会提呈了《资讯自由法令》及《2011年槟州文化遗产法案》。

发展观点 朝野不同
亚依淡未发展的地区大多数是木屋区,如甘榜比桑及甘榜马来由,姑且不论卫生及治安状况,最令人担忧的是火患危机。

木屋区已是这个时代必须淘汰的产物,代替品可以是人民组屋或是中廉价屋,提升居住环境的同时,保障居住者的安全。因此,无论国阵或民联候选人"冻蒜",暂且不论朝野身份和权限范围,身为人民代议士,未来该地整个发展将会是最重要的一人,拆迁发展还是保留老街区文化,朝野两位最有可能的候选人黄汉伟及张瀚中却抱着不一样的想法。

黄汉伟坚持对"发展"的定义在于现有的设施提升及改善,让人民居住得更舒适,他不赞同拆迁现有居住着人民的木屋,让路发展。他说,虽然组屋可提升居住环境,但住惯平底屋的居民不一定喜欢高楼大厦,一切都必须俯顺民意,加上槟岛市政局规定市区靠近巴刹及警察局一带,建筑物不可高过5层楼,避免遮挡地标极乐寺。

张瀚中则认为,避免年轻人继续外移而人口趋向老化,亚依淡有必要发展及建造更多廉价屋。

亚依淡园250亩地 发展"只闻楼梯响"
亚依淡园250亩地拥有权曾经闹上法庭,且一闹就达14年之久。事缘该地是私人产业,但居住着相当多居民,土地案在2010终极下判归属权后,人民对未来发展都议论纷纷,毕竟该地是
槟岛东北县唯一一块未全面发展的土地。

有关250亩地真正涵盖的地区,除了发展商及相关单位外,无人得知,但据知有关范围包括亚依淡、甘榜马来由、甘榜比桑、极乐寺及升旗山一带,几乎概括整个亚依淡州选区。

黄汉伟证实 发展商未呈计划书
2010年亚依淡园土地拥有权归属已下判,当时产业界预计2年内发展列车将会进入,但至今仍无任何有关发展计划消息,本报更获该区现任州议员兼掌管房屋部的行政议员黄汉伟证实,有关发展商未呈交任何发展计划书予州政府。

产业界相信,发展蓝图未完善推出前,州政府也不会透露风声,避免排斥拆迁的民众引起强烈反弹。有消息指出,近期吴春来频曝光,其所属的宾纳斯发展公司(Penas)既是亚依淡园250亩地拥有者,因此相信发展列车很快驶进,但吴春来在受访时却否认"复出",仅透露虚心向道学习,放下事业。

亚依淡区国阵协调员张瀚中认为,黄汉伟的表现中规中矩。张瀚中个人较痛彻政治人物只说不做,加上一直批评在野党,忘了自己属执政党的议员,但这些都没出现在黄汉伟身上。
他说,黄汉伟在致词时,只会说自己为选民做了什么,与多数民联议员不同,这点张瀚中表示认可。但他认为亚依淡地区面临人口老化危机,因为好久都没有建造新的廉价屋,多数年轻人只能向外迁,黄汉伟身为掌管房屋部的行政议员,理应有更大的权限和机会,为亚依淡争取建造新廉价屋。

他表示,无论如何,谁中选为该区州议员,都必须解决当地居民住、行问题,即改善当地迫在眉睫的交通严重阻塞问题及增建廉价屋。另说,无论来临大选结果如何,都会继续为民服务,如无法中选则会继续履行监督政府的角色。


Pakatan PDRM & Kongsi Gelap Itu Benar: Bersihkan Segera PDRM!

Posted: 29 May 2012 10:28 PM PDT

Bekas IGP: Ada orang politik marah 'rezeki' disekat

WAWANCARA Mantan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mengesahkan wujud pakatan sulit di antara rangkaian kongsi gelap dan pasukan Polis Di Raja Malaysia.

Dalam temubual eksklusif dengan Malaysiakini, Musa turut mengakui rangkaian sama wujud antara kongsi gelap dan ahli politik tanah air yang disifatkannya berada pada tahap "serius."

Katanya, beliau mula mengambil langkah serius untuk membanteras aktiviti haram seperti judi, pelacuran dan sindiket peminjam wang ketika mula memegang jawatan Ketua Polis Johor.

Ini kerana beliau tidak percaya kepada konsep "menggunakan penjenayah untuk mengawal penjenayah lain," seperti digambarkan dalam filem Godfather yang menceritakan hubungan kongsi gelap dan pasukan polis.

"Mereka sendiri (di Amerika Syarikat) mengambil masa bertahun-tahun untuk menghapuskan perkara ini," katanya.

Menurutnya, rangkaian kongsi gelap yang memperolehi banyak wang melalui aktiviti haram tidak boleh dibiarkan "mengawal" ahli politik.

"Mereka ini banyak dana. Jadi apabila dana luas mereka boleh kawal orang. Kalau ahli politik terlibat, mereka boleh kawal ahli politik,"
katanya.

Usaha tersebut katanya diperhebatkan lagi apabila beliau mengetuai Jabatan Siasatan Jenayah.

Namun, tindakan tegasnya kurang disenangi ahli politik tertentu dan sebahagian daripada pegawai di dalam pasukan polis.

"Apabila saya ambil tindakan, orang politik datang pejabat saya tanya 'Kenapa you ambil tindakan sebegini?' dan mengatakan ini (mereka yang dikenakan tindakan adalah) kawan-kawan mereka.

"Jadi apabila kita hendak banteras, mereka marahlah kita sekat rezeki mereka," katanya.

Maklum kepada Pak Lah

Menurutnya, beliau sendiri pernah bertemu secara peribadi dengan ahli politik yang mempunyai hubungan dengan kongsi gelap agar mereka menghentikan hubungan itu.

"Saya dah tegur Menteri berkenaan perkara ini. Tugas saya menyampaikan sahaja. Nak berubah awak kena arahkan sayalah dan saya akan buat cara saya (untuk banteras)," katanya.

Malah, beliau mendakwa turut memanjangkan perkara itu kepada Perdana Menteri pada masa itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

"Perdana Menteri (Abdullah) pun saya beritahu," katanya.

Menurut Musa, beliau tidak mahu peminjam wang tidak berlesen (Along) terus mewujudkan masalah kepada orang ramai sehingga mengakibatkan kanak-kanak takut pulang ke rumah kerana serangan Along.

Menurutnya, orang ramai tidak sepatutnya menyalahkan peminjam sahaja dalam situasi ini, kerana tindakan perlu diambil terhadap sindiket itu yang mengenakan faedah melebihi 18 peratus setahun.

"Jika mereka bebas mengenakan kadar faedah melebihi 18 peratus, ini bermakna tiada penguatkuasaan," katanya.

"Malah, siapa yang memberikan peminjam wang ini lesen? Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Ada anggota polis bertugas di kementerian itu tetapi masih ada orang menjadi mangsa hari ini," katanya.

Ketegasan beliau, menurutnya, menimbulkan "reaksi balas" dari mereka yang mempunyai hubungan dengan kongsi gelap terbabit.

Menurutnya, individu berkenaan cuba memburukkan namanya dengan menuduhnya mengatur pelantikan pegawai kanan polis dengan "restu" kumpulan kongsi gelap terbabit.

"Saya terima backlash kerana satu saya cuba banteras aktiviti haram dan kerana saya hendak bersihkan (pasukan polis).

"Kalau saya sertai mereka (kongsi gelap) sayalah IGP terbaik," katanya.

Dalam temubual sama, Musa turut mengiyakan bahawa rangkaian ahli politik-kongsi gelap-polis itu adalah "kuasa ketiga" yang sebelum ini didakwanya membantutkan usaha-usaha reformasi dalam pasukan polis yang cuba dibawa beliau.

"Campur tangan datang dari banyak pihak termasuk ahli politik," katanya. -mk

Ulasan GB

Macam-macam ada di dalam PDRM.

Patutlah dituduh menjadi lembu UMNO BN selama ini.

Demi menjaga kredibiliti dan intgriti pasukan polis, sebuah Suruhanjaya Siasatan perlu diwujudkan untuk mebersihkan PDRM.

Tetapi malang, tuntutan rakyat dipekakkan telinga oleh Najib, sehinggakan tuntutan Suruhanjaya untuk bersihkan SPR pun tidak diindahkan.

Tidak mengapa, hukum kebenaran akan "menghukum" Najib akhirnya. Itu keyakinan kita.


Malaysia should condemn the brutal attacks on civilians in Syria, expel Syrian ambassador and recall Malaysian ambassador to Syria

Posted: 29 May 2012 08:31 PM PDT

Malaysia should condemn the brutal attacks on civilians in Syria, expel Syrian ambassador and recall Malaysian ambassador to Syria

The Malaysian government especially Foreign Minister Anifah Aman should condemn brutal attacks on civilians in Syria. The non-interference stance by the Malaysian government is not tenable at best and at worst very irresponsible.

Pakatan Rakyat strongly condemns the killing of more than 90 civilians in Syria last Friday of which 32 were children under the age of 10. We further demand that the Syrian government immediately cease the use of heavy weapons in population centers, and call on the Syrian government military and militia to abide completely by Kofi Annan's peace plan.

It has been reported that more than 15000 people consisting of civilians have been killed in Syria while more than 1 million have been displaced, fled their homes and villages since the uprising against Syrian President Bashar al-Assad. After 15 months of violence, we demand the Syrian government to halt violence in all its forms.

With these attacks, the peace plan and the United Nation (UN) cease-fire that went into effect on April 12th are nothing more than history.

Although Syrian government officials deny any military involvement in the massacre, the evidence claimed otherwise. Survivors interviewed by Human Rights Watch claimed that armed men, dressed in military clothes, attacked homes on the outskirts of town and killed entire families.

This is compounded by the findings of the UN Supervision Mission in Syria (UNSMIS) observers confirming that artillery and tank shells were fired at a residential neighborhood. Here lies our suspect with the claims made by the Syrian government that terrorists groups such as Al-Qaida were involved since it is widely known that they are not that well equipped.

In the name of justice, the truth should prevail and those responsible for the atrocities must be held accountable.

Hence, we now urge the Malaysian government to observe Human Rights Watch's call for accountability by referring the situation in Syria to the International Criminal Court (ICC) and in unison with other respectable countries, sack the Syrian ambassador and recall our Malaysian ambassador from Syria in protest of this brutal killing of civilians.

Inaction is no longer an option as the longer we wait, more precious innocent lives will be lost.

Nurul Izzah Anwar – Vice President, Parti KeADILan Rakyat.
Dr Dzulkefly Ahmad – Central Committee Member, Parti Islam SeMalaysia.
Liew Chin Tong – International Secretary, Democratic Action Party.


Chin Xin-Ci: 30 hours ago, I escaped from being kidnapped @ The Curve car park

Posted: 29 May 2012 08:44 PM PDT

Read the full personal account by Chin Xin-Ci whose story was made public, through an article in THE STAR today:
by Chin Xin-Ci on Monday, 28 May 2012 at 09:39 ·


OPEN LETTER TO WORLD LEADERS REGARDING RACIAL DISCRIMINATION POLICY OF MYANMAR GOVERNMENT

Posted: 29 May 2012 07:58 PM PDT

OPEN LETTER TO WORLD LEADERS REGARDING RACIAL DISCRIMINATION POLICY ON ISSUING OF MYANMAR NATIONAL REGISTRATION CARDS

Dear Respected leaders,

Myanmar government had declared that they have started the Democratization of Myanmar. But recently the Union Ministry for Immigration and Man Power of Myanmar has launched a program called "Moe Pwint" Project under which citizenship scrutiny cards and family member registration documents are issued for its natural citizens only excluding the mixed blooded people of Chinese, Indians, Bengalis, Muslims of Myanmar and especially Rohingyas.

They have revived the above bigot law of the previous Military Government's discrimination of the Myanmar Citizens based on race and religion.

The remaining mixed blooded people and especially Muslims of Myanmar are regarded unfairly as naturalized citizens and are required to apply for citizenship again although they were already recognized as Myanmar citizens after strictly scrutinized repeatedly. Their citizenship scrutiny cards would be renewed for them only if they meet criteria under the law concerned. The government has even declared that they would refuse to issue citizenship scrutiny cards for them under the present project.

We are worried what they are going to do on these people if they were rejected to issue new citizenship scrutiny cards. Are Myanmar authorities going to arrest them and deport millions of them out of Myanmar?

They should understand that even the Rohingyas whom they had wrongly chased out during the Naga Min Campaign were forced to accept back because of International pressure.

Or are they just want to give trouble to these people so that they could not travel freely, could not study in universities and deny them the government jobs or setting up their private business or buying properties?

International leaders should just FREEZE the suspension of SENCTIONS till this bigot Racist Myanmar Government agree to issue or replace ALL its citizens with new IDs. No need to made them apply again but we understand that Myanmar Government has the right to investigate like every government around the world, if there is any suspicion of irregularities or fraud in getting the OLD National Registration Cards. Instead of blanket rule for all, they should scrutinize based on any suspicious individuals.

Even if nothing happen this ruling would simply open the flood-gates of corruption which is rampant in Myanmar Government Servants especially in the Ministry for Immigration and Man Power.

Thanking You

Yours Humbly

Dr Ko Ko Gyi

(On behalf of all the mixed blooded people and Muslim citizens of Myanmar)

Dated 29 th. May 2012.

*********************************************

Please kindly read the following news report from the Eleven Media Group

Myanmar under constant threat from infiltration of foreigners

Reported by Wai Yan Phyo Oo Translated and Edited by Myint Win Thein

Myanmar has been under constant threat from infiltration of foreigners as it borders with two world's most populated countries with the populations of 1.2 billion and 1.3 billion who share similar physical features, cultures, religions and traditions with Myanmar nationals. In addition, there is another neighbor to west of it with a population of over 130 million.With the aim of preventing the infiltration of foreigners into its territory, the Union Ministry for Immigration and Man Power of Myanmar has launched a program called Moe Pwint Project under which citizenship scrutiny cards and family member registration documents are issued for its natural citizens. An official from the ministry said, "The phases one and two of the project was implemented during the periods from 1 July to 31 October and from 1 February to 31 March in 2011respectively, and we are going to start the phase three on 1 June. We have two types of citizens in Myanmar, one being the natural citizen and the other the naturalized citizen. According to the Myanmar Citizenship Law 1982, natural citizens are descendants of eight major national races within the boundary of Myanmar such as Shan, Kachin, Kayah, Kayin, Chin, Myanmar, Mon and Rakhine and every national and every person born of parents, both of whom are nationals. Moe Pwint Project aims to issue citizenship scrutiny cards and family member registration documents to natural citizens or citizens by birth. Another type is naturalized citizens who are required to apply for citizenship, and citizenship scrutiny cards are issued for them if they meet criteria under the law concerned. We do not issue citizenship scrutiny cards for them under the project. Infiltration of foreigners is really taking place, especially in the western and north eastern parts of the country. Although we do not need to prevent Bengalis and Chinese in Myanmar from holding citizenship scrutiny cards, we have to take necessary measures to prevent the infiltration of foreigners for security reasons and interracial problems."


No comments: