Thursday, May 17, 2012

Food Kiosk Project Presentation Day!

Food Kiosk Project Presentation Day!


Food Kiosk Project Presentation Day!

Posted: 17 May 2012 09:29 AM PDT

Food Kiosk Project Presentation Day!
Arvin, Jia Hui, Wesley and Me! My group member all the time.

Food Kiosk Project Presentation Day! – Finally, I can get a very short break now after working for so many weeks for the Food Kiosk design project for my Interior Design Studio subject. Just had my presentation yesterday, not perfect, but satisfied with what I've done. Although there's critics from the lecturers, I take them as advice for improvement in future project and assignments.

Food Kiosk Project Presentation Day!

Food Kiosk Project Presentation Day!
Arvin, Jia Hui, Steve, Wesley and Rasyid.

Food Kiosk Project Presentation Day!
Fana, Nita, Hanan, Mellysa.

The main thing that I've learned recently is 3D rendering. I love Google Sketchup + Vray, they are awesome. But then rendering 3D with Vray is a very hard thing because the setting is very hard to understand. It's just like C++ programming and stuff. A lot of trial and error and trying and testing to make a perfect one. I am still learning and need to learn from the pro, perhaps take an external course (any idea where?). =D By the way, 3Dsmax sucks. Haha.

Food Kiosk Project Presentation Day!
Moh and Ken.

The presentation was fun. Spent quite a lot for printing, but love what I've printed. I was nervous before my turn but it went fun during my turn to explain and present. Yay!

Food Kiosk Project Presentation Day!
Ana, Zetty, Fahdran and Zhi Sheng.

Food Kiosk Project Presentation Day!
MJ and Zhen.

Food Kiosk Project Presentation Day!

Well, happy short 1-week holiday to my classmate, I am going to the most awesome place in Malaysia – Penang tomorrow, my home! And after the break, gonna get busy again with another project. Busy college life, and it's fun.

One more thing, here's… me! =D

Food Kiosk Project Presentation Day!

Food Kiosk Project Presentation Day!

=D


[AWAS] Trend Gantung Patung Di Kereta Rosakkan Aqidah

Posted: 17 May 2012 10:17 AM PDT

Assalamualaikum....

Sudah tentu sahabat-sahabat pernah melihat ada orang yang meletakkan anak patung di bawah bumper kereta... Sebenarnya meletakkan anak patung bawah kereta adalah budaya orang Thailand.

Mereka percaya roh orang yang mati kemalangan akan berlegar-legar di tempat mereka mati.

Bagi mengelakkan roh menganggu mereka yang memandu, terutama roh kanak-kanak, jadi mereka memasang anak patung pada bumper kereta, supaya roh kanak-kanak tenang.

Trend ini dibawa oleh pemandu teksi Thai yang mahu meletakkan roh lain (dengan meletak anak patung) supaya roh orang mati dilanggar tidak menganggu kereta mereka.

Firman Allah, mafhumnya: Maka barangsiapa mengikuti petunjukKu maka ia tak akan sesat dan celaka. Dan barangsiapa berpaling tadah, tidak ingat kepadaKu maka baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan membangkitnya di Hari Kiamat dalam keadaan buta." (Ta Ha : 123)

Sabda Rasulullah saw Bermaksud: "Siapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk sebahagian daripada mereka" (Riwayat Abu Daud).

Kesimpulannya janganlah mengikut sesuatu perkara tanpa sebarang usul periksa sama ada perkara berkenaan mengikut syariat islam atau pun tidak. Berhati-hatilah dengan perkara seperti ini kerana tanpa kita sedar kita telah mensyirikkan Allah s.w.t.

sumber: FB







Selangor Umum Pilihanraya Berasingan Selagi Daftar Pemilih Belum Dibersihkan

Posted: 17 May 2012 08:35 AM PDT

Shah Alam: Kerajaan negeri hanya akan membubarkan Dewan Negeri Selangor (DNS) selepas daftar pengundi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dibersihkan dari unsur-unsur yang meragukan.

Dianggarkan, proses semak semula daftar pemilih melalui program 'Selangorku Bersih' hanya akan selesai pada pertengahan Julai, kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Ini bermaksud, masih ada kemungkinan pilihan raya bagi kerusi DNS tidak akan diadakan serentak dengan pilihanraya bagi kerusi parlimen.

Spekulasi bahawa pilihan raya umum (PRU) bagi parlimen akan diadakan pada bulan Jun ini.

Selain itu, pilihanraya selepas pertengahan tahun ini akan memberikan peluang kepada Kerajaan Selangor untuk mengagihkan wang di dalam bajet 2012 dan Geran Selangorku.

"Lebih 400 ribu pengundi baru dan yang seratus ribu itu adalah pengundi yang dipindahkan kawasan dan projek ini dalam perlaksanaan.

"Kita rasa kita hanya dapat selesaikan pada pertengahan bulan Julai dan barulah kita buat keputusan samada kita berjumpa semula SPR tentang kesahihan daftar pengundi itu.

"Saya rasa dengan sebab-sebab ini, kalaulah pilihan raya diumumkan berlaku dalam bulan Jun sudah tentulah saya akan memberikan cadangan kepada DYMM Sultan Selangor supaya Kerajaan Negeri Selangor tidak terlibat dalam pilihan raya yang diumumkan dan kita akan adakan pilihan raya yang berasingan," kata Abdul Khalid kepada Selangor Kini.

Kempen 'Selangorku Bersih' yang dilancarkan bulan lepas akan menggunakan tenaga kerja Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) bagi menyemak nama di dalam daftar pengundi.

Usaha ini bagi menentukan pengundi sahih dan membersihkan daftar pemilih daripada pengundi yang meragukan.

Kajian yang dilakukan oleh penganalisis politik dan aktivis Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini mengenal pasti antara 40,000 hingga 300,000 pemilih yang statusnya diragui.

Antaranya termasuk pemilih yang berumur lebih dari 100 tahun dan mereka yang kad pengenalannya menunjukkan tempat lahir luar dari Malaysia.

Ada juga pemilih yang didaftar sebagai pengundi pos tetapi tidak layak untuk klasifikasi tersebut.

"Kita juga meminta ketua-ketua masyarakat mengenal pasti mereka sebab biasanya dalam penentuan tempat-tempat mengundi adalah orang yang tinggal di tempat-tempat tersebut yang diberikan kemudahan mengundi di tempat tersebut.

"Kita memang berharap rakyat Selangor diberi peluang untuk mengundi dan kita juga mahukan demokrasi ini berasaskan keadaan bertanding yang adil atau pun 'level playing field' supaya semua dapat kesempatan membuat pilihan yang baik," Abdul Khalid berkata.

Selain itu Abdul Khalid berkata, kurang daripada 40 peratus daripada dana belanjawan untuk tahun ini telah diagihkan untuk projek dan program di seluruh Selangor.

"Jadi oleh sebab itu kita memerlukan masa lagi untuk melaksanakan perancangan atau penggunaan dalam belanjawan Kerajaan Negeri Selangor," katanya. -selangorku


3 children, 3 different problems…

Posted: 17 May 2012 06:51 AM PDT

Right after I was done cooking for lunch earlier today, a call came in from the culinary school Azman goes to. I was hoping the call had nothing to do with Azman getting into trouble, but deep down inside me I somehow felt it was. I had personally met and spoken to a lady lecturer there earlier this month, and although when I spoke to her then, she said Azman so far (at that time) had been doing okay in class, I told her to inform me the moment Azman starts giving any more problems.

"Puan, *Azman dah mula buat perangai la."

"Kenapa? Apa pulak dah dibuatnya kali ni?"

"Dah pandai ponteng kelas. Minggu ni aje dah banyak kali tak datang. Pagi ni pun takde ni. Ada test pulak tu. Dia dah ada geng kat asrama kaki ponteng sorang lagi, tu yang makin menjadi ni."

The lecturer then asked if Azman is doing any night time jobs, causing him to wake up late, and hence, missing his morning classes. Not that I know of, but that reminded me of the time when he was still schooling last year, in form 3, when he preferred to work at stalls until late night and ended up too tired to get up early morning the next day.

After the lecturer's call, I immediately called Azman. He sounded like he just woke up from slumber. It was already 11.30 am. Not wanting to let him know that I knew he wasn't in class, I asked him where he was. He said he was at the hostel. When I asked why he wasn't in class, he said he felt a slight headache when he woke up, so he went back to sleep, but he would still be going at noon.

I then asked him if it was true he had skipped quite a number of classes within the week, he denied. He said it was only this morning that he felt unwell. When I told him that his lecturer just called me up to inform me that he had missed quite a few classes this week, all I heard were murmurs from Azman, I couldn't figure out heads or tails what he was talking about. And when I said, "Ada test kan hari ni?" he sounded so surprised, "Huh? Ye ke?" So yeah, obviously he had been skipping classes.

I told him to go to class immediately. I think I need to have a one to one talk with him, but he always tried to avoid that, giving all sorts of excuses. He had been asking me if I could find him a laptop for him to use in his studies, and I have managed to get hold of a used laptop, free of charge, so hopefully I'd be able to see him when I send him the laptop. No meet, no talk, no laptop.

After calling Azman, a text message came in from Zainab, to tell me that she had spending time at the hospital for the past 4 days. Nope, it wasn't her who was admitted, but her daughter, more fondly known as Kakak. I figured it must have something to do with the 9 year old girl's kidney problems. So I thought I might as well visit after sending a sponsored laptop to Eira, Aini's daughter.

Well, Eira didn't really have much of a problem. Her only problem was that she needed to use a laptop in school for form 6 but couldn't afford to buy one. Last week I had lent her my old laptop. Meanwhile I started asking around, and finally managed to get a laptop fully sponsored for Eira. So, although Aini is away at her sister's house in KL this week, I made sure Eira was home so I could send her the new laptop and get back my old laptop. I promised to visit her at 3 pm and so yes, at 3 pm I was at her house. Eira was alone at home, just got back from school at 2.30 pm, and was watching TV when I got there.

Eira was so excited to have a laptop of her own. She said when she read my text message, she was so happy she felt like jumping! She had already started using my old laptop in school since Monday. She had even sent the laptop to a nearby computer shop for servicing so that the internet would run faster. She paid RM30 for that. I jokingly told her that since she had already paid RM30 for the old laptop, I didn't mind if she wanted to continue using it and I'd just take the new laptop in return…

I did take the opportunity to have a chat with Eira. I even told her about the problems I've been facing with some other kids including Azman. By telling Eira, my hope was so that Eira herself wouldn't get herself into any sort of trouble. So far she had not been giving much problem to her mother or anyone else.

After leaving Eira happily smiling away with her new laptop, I headed straight to the hospital to visit Zainab & her daughter. It wasn't necessary to wait for visiting hours since I already had my special pass renewed. It wasn't 4 o'clock yet when I got to the hospital, and so getting a parking space wasn't too bad. Wore my special tag and so the guards didn't stop me when I walked in. Then up the stairs to the paed's ward on the 6th floor. Good to note that now there's a sign at the staircase on every floor of the hospital building, telling how many calories was burnt after walking up each floor. :)

The first person I saw the moment I walked into the ward was Adik, Zainab's younger daughter. She too had been spending time at the hospital, together with her parents, and the patient, her sister. According to Zainab, every time the housemen followed the specialists for their rounds, Adik would tag along, with a small notebook in one hand and a pen in the other, as though she was one of them. And the housemen all would layan her as well. :)

Anyway, I got a surprise when I got to Kakak's bed. Initially I thought her problem was only kidney related, but what I saw was her left arm in a plaster cast. Apparently she fell and broke her arm while playing with her younger sister recently. So yep, she needed 2 specialists to oversee her case, one related to her broken arm, the other related to her kidney problem.

Zainab had not been going to work ever since Kakak was warded, and that means no pay for her this week. Her husband, Zaki, is still not working, and in fact needs to go to the hospital every day for his supply of methadone.

Both Kakak and Adik, are excited about the coming Family Day. In fact when told that it will be on 1st July, they said, "Alaaaa…. lambat lagi…."

Lambat lagi? That's less than 1 1/2 months to go! Eeeks! We'd better get all the preparations moving fast!

 


Kari Ayam Kentang & Vegetable Stew – Tunggu Daddy balik kerja lambatnyee..

Posted: 17 May 2012 06:07 AM PDT

 Kari Ayam Kentang & Vegetable Stew - Tunggu Daddy balik kerja lambatnyee..


'Rakyat Baru', 'Majlis Peguam Baru' Malah 'Sultan Baru' Pun Pernah Ditabalkan Oleh Umno Baru

Posted: 17 May 2012 06:39 AM PDT

Kalau rakyat baru pun kerajaan Umno boleh wujudkan, apa dihairankan kalau ia tubuh "Majlis Peguam" yang baru, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

"Jelas berlaku di hadapan kita, bila kerajaan Umno berhadapan dengan kebangkitan rakyat yang menentangnya dan tahu dia akan kecundang dalam pilihan raya ke-13 akan datang, laporan-laporan mendedahkan ia mencipta rakyat baru dengan memberikan kad pengenalan Malaysia kepada pendatang-pendatang asing dan kemudian dimasukkan di dalam daftar pemilih dengan tujuan supaya mereka mengundi Barisan Nasional (BN).

"Kalau rakyat baru pun Umno boleh wujudkan, apa yang hendak dihairankan jika ia mahu menubuhkan badan baru yang mengambil fungsi Majlis Peguam," katanya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz baru-baru ini membuat pengumumuman berhubung cadangan penubuhan akademi undang-undang yang "boleh menjadi alternatif" sehingga Majlis Peguam yang ada kini terbubar sendiri.

Bagi Mahfuz, semua itu berlaku kerana kerajaan gagal mengawal Majlis Peguam supaya mengikut telunjuknya.

Kerajaan Umno semakin marah dan tertekan apabila mesyuarat agung luar biasa Majlis Peguam baru-baru ini meluluskan usul tergempar (EGM) mengutuk keganasan polis ketika himpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Dari 1,270 anggota Majlis Peguam yang hadir ke EGM itu, 939 menyokong usul tersebut dan hanya 16 orang yang menolak.

Turut sama menyuarakan kemarahan Umno, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menuduh Majlis Peguam telah menjadi sebuah parti politik.

Mengulas lanjut apa yang disifatkannya sebagai "histeria Umno" itu, Mahfuz menyifatkan apa yang berlaku memang menjadi tabiat dan amalan parti itu.

"Tubuh benda baru memang menjadi modus operandi Umno sejak dari dulu lagi.

"Bila kira-kira 50 peratus ahli Umno memihak kepada Team B yang diketuai Tengku Razaleigh (Hamzah) pada penghujung 80-an, mereka tubuh Umno baru,"
katanya.

Begitu juga, kata Mahfuz lagi, bila badan kehakiman di bawah Tun Salleh Abas tidak rela mengikut telunjuk Umno, beliau digulingkan dan diganti dengan kumpulan yang digelar "correct, correct, correct".

"Pada tahun 90an, bila Sultan Kelantan pada masa itu tidak setuju dengan Umno, mereka tabalkan sultan baru," katanya. -HD


Hishamudin harus tampil perjelas peranan polis berbaju biasa menyamar dalam kelompok peserta BERSIH 3.0

Posted: 17 May 2012 04:31 AM PDT

Kenyataan Umum

17 Mei 2012

MENTERI DALAM NEGERI HARUS PERJELAS PERANAN ANGGOTA POLIS MENYAMAR DALAM PESERTA BERSIH.

Hampir 3 minggu telah berlalu sejak sejarah berlakunya himpunan rakyat terbesar dalam negara ini iaitu BERSIH 3.0 Himpunan menuntut pilihanraya bebas dan adil yang harus ditandakan sebagai himpunan perpaduan kerana jelas semangat persaudaraan perbagai kaum dan latar belakang rakyat yang hadir sendiri secara sukarela telah dicacatkan dengan tindakan ganas polis dibawah arahan regim penguasa. Pada 7 Mei, SAMM telah menghantar satu memorandum memperjelaskan tindakan ganas dan jenayah yang melibatkan anggota polis ketika himpunan BERSIH 3.0. Dalam memorandum tersebut juga disenaraikan anggota polis yang jelas gambar mereka dirakam terlibat melakukan jenayah kekerasan. (klik sini untuk membaca memorandum)

Perbagai persoalan timbul dan masih tidak mampu diperjelaskan oleh pihak regim khususnya Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussien. Malah bukan sahaja gagal memperjelaskan beberapa persoalan penting tetapi regim memusing dan menyelewengkan beberapa fakta penting pula. Namun sebenarnya ia semakin memerangkap regim dan mengelirukan orang ramai.

Terbaru pada 14 Mei lepas dalam satu sidang media di Putrajaya, Hishamuddin dengan jelas menyatakan 21 orang terdiri dari 141 individu yang tersenarai dan telah diiklankan dalam media kononya melakukan keganasan dalam himpunan BERSIH 3.0 telah menyerah diri. Apabila diasak oleh wartawan mengenai kenapa tindakan hanya pada orang awam tidak melibatkan polis yang bertindak ganas, Hishamuddin menyatakan antara 21 orang yang menyerah diri itu ada anggota polis juga.

Perhatian semua ditarik balik kepada gambar 141 orang yang kononya mengganas atau merusuh. Gambar ini konon diambil dari rakaman polis yang merakamkan secara rawak merakamkan individu yang merusuh. Bila ditanya pada sebelum itu ketika penyebaran gambar dibuat PDRM dengan yakin menyatakan individu yang diiklankan untuk desak serah diri itu semuanya dirakamkan melakukan keganasan. Tidak ada satupun dari 141 orang yang disiar gambarnya menggunakan seragam polis. Sebaliknya 14 Mei lepas Hishamuddin menyebut ada anggota polis serah diri kerana gambar mereka disiarkan.

Ini membawa maksud pengakuan dari Hishamuddin ada anggota polis berpakaian biasa juga bertindak ganas dan merusuh dalam Himpunan BERSIH 3.0. Menteri Dalam Negeri harus tampil menjelaskan perkara ini segera. Jika tidak beliau harus meletakkan jawatan kerana jelas Kementerian Dalam Negeri terlibat dalam merancang mempergunakan anggota keselamatan untuk menimbulkan kekacauan untuk memberikan kelebihan politik kepada parti politik penguasa regim.

Bagi pihak SAMM dan organisasi - organisasi Muda yang menghantar memorandum ke Bukit Aman pada 7 Mei lepas satu jawapan dan penjelasan rasmi dituntut. Kejadian 28 April jelas telah menimbulkan perbagai persepsi negatif rakyat kepada pihak keselamatan. Sehingga kini langsung tidak ada tindakan diambil. Sebaliknya PDRM terus angkuh dipergunakan untuk memburu orang ramai.

SAMM memberikan perhatian serius dalam isu peristiwa 28 April lalu dan perjuangan mendapatkan pilihanraya bebas dan adil. Kini SAMM sudah menyiapkan satu DVD khas dokumentari yang memperjelaskan BERSIH 1, Bersih 2.0 dan menperjelaskan kejadian BERSIH 3.0. DVD ini walaupun disiapkan oleh tenaga amatur muda tetapi ia merupakan dokumentari lengkap bagi memahamkan rakyat mengenai perjuangan BERSIH 3.0. SAMM juga melalui sekutu organisasi masyarakat muda (ORMAS muda) di luar negara akan turut mengadakan program menonton dokumentari ini bagi memahamkan orang muda khususnya tetangga asean mengenai perjuangan rakyat Malaysia menuntut pilihanraya bebas dan adil.

DVD ini dijangka akan dilancarkan minggu hadapan (2 Jun) dan sudah mula boleh didapati di pasaran.

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia


Najib Pulang Tergesa2, Majlis Di Pekan Tak Dapat Sambutan

Posted: 17 May 2012 04:58 AM PDT

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terpaksa pulang tergesa-gesa apabila majlis perasmian Karnival Belia Pekan yang dirasmikannya gagal mendapat sambutan.

Sasaran 10,000 kehadiran meleset dengan kira-kira hanya 5,000 sahaja ke majlis tersebut yang melibatkan pelbagai agensi kerajaan dan swasta.

Merujuk Buletin Online, saksi seorang pegawai tinggi swasta dilapor berkata, Najib meninggalkan majlis sebelum sempat menjamah jamuan petang di Dewan Majlis Daerah Pekan pada 12 Mei lalu itu.

"Majlis bermula jam 3.00 petang dijangkakan kehadiran 10,000 tapi yang hadir kurang 5,000.

"Selepas perasmian dan penyampaian hadiah, PM sepatutnya bersama ke jamuan petang, tapi PM tergesa-gesa berangkat pulang," katanya yang tidak mahu dikenali.

Beliau menyifatkan tindakan Najib itu membazir kerana meninggalkan majlis jamuan tersebut dan mungkin satu petanda BN akan tersungkur pada pilihan raya umum akan datang.

"Apa jadi jamuan yang disediakan berpuluh-puluh meja, (akhirnya) cuma tiga meja penuh iaitu satu (meja) YAB MB (Datuk Seri Adnan Yaakob), satu meja orang awam, (dan) satu (meja lagi untuk) pemberita.

"Selebihnya kosong dan yang luar dewan juga kosong," jelasnya menambah, majlis penyerahan tajaan karnival tersebut kepada Najib juga terpaksa dibatalkan. -KD


Those Love Letters

Posted: 17 May 2012 02:46 AM PDT

Test Post No 2.

Dearest Samantha,

I am very happy to inform you that I have fallen in love with you since Tuesday, the 17th of May 2012.

With reference to the meeting held between us on the 17th of August 2012 at 1500 hours, I would like to present myself as a prospective lover. Our love affair would be on probation for a period of no less than three months and depending on compatibility, would be made permanent.

Of course, upon completion of probation, there will be continuous relationship training and relationship appraisal schemes leading up to promotion from lover to spouse. The expenses incurred for coffee and entertainment would initially be shared equally between us. Later, based on your performance, I might take up a larger share of the expenses. However I am broad-minded enough, to be taken care of, on your expense account.

I request you to kindly respond within 30 days of receiving this letter, failing which, this offer would be canceled without further notice and I shall be considering someone else. I would be happy, if you could forward this letter to your sister, if you do not wish to take up this offer.

Thanking you in anticipation.

Yours sincerely,
Max



THE REPLY

Dear Max,

Please refer to your letter dated today. I am pleased to inform you that I hope to accept your proposal for romance.

However, you should be informed that there are certain conditions of acceptance. Promotional prospects are to my satisfaction. However, please enlighten me as to your retirement benefits. Gratuity should be generous.

I also need to be assured that there is sufficient security with regards to this commitment. If there is any chance at all of retrenchment or consequent disinterest on your part, then I should receive monetary compensation according to union standards.

Due to the nature of my position, I am sure you will agree that an expense account should be arranged for my access in light of the 'VIP'. I shall be entertaining. In addition, housing and transport allowances should be in order and nothing less than a Jaguar is in order.

Please also note that there should be no moonlighting restrictions placed on myself. If you are still interested in the relationship, please reply on an urgent basis as other prospective lovers have sent indications of interest.

Please also note that my sister is happily employed.

Yours perhaps, Samantha!


အာဖဂန္မွာ ရုပ္ပြားေတာ္ ဖ်က္တာ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ေတြလား ?

Posted: 17 May 2012 02:37 AM PDT

  1. SOURCE:MMSY မေမးလည္းေျဖ (၂) – အာဖဂန္မွာ ရုပ္ပြားေတာ္ ဖ်က္တာ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ေတြလား By ေနမ်ိဳး
  2. တာလီဘန္ေတြ ကိုေမြးေပးခဲ့တဲ့ CIA ကို သာ အျပစ္မတင္သင့္ဘူးလား?
  3. မဆီမဆိုင္ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ေတြကို ထိုင္ဆဲေနမဲ့အစား တာလီ ဘန္ကိုသာ သြားမတိုက္သင့္ဘူးလား?
  4. ၂၀၀၇ ေရြ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးအခင္းတုန္းက ဘုန္းႀကီးေတြအႀကမ္းဖက္ခံရတဲ့ကိစၥ အတြက္   ျမန္မာျပည္က ဗုဒၶဘာသာ၀င္တိုင္းမွာ တာ၀န္ရွိလား။ အဲ့ဒါ လူမ်ိဳးတူ ဘာသာတူ စကားတူ ေဒသတူခ်င္းေတြပဲ။
  5. ေနာက္တခု — စစ္အစိုးရေခတ္တုန္းက တုိင္းရင္းသားေဒသေတြမွာ ရြာမီးရွိဳ ့၊ လူသတ္၊ မုဒိန္းက်င့္၊ ရြာသားေတြ ေမာင္းထုတ္ အကုန္လုပ္တယ္။ အခုလဲ ကခ်င္ေဒသမွာျဖစ္ေနတုန္းပါပဲ။
  6. ဒီကိစၥ ၂ ခုလံုးအတြက္ ျမန္မာျပည္က ဗမာေတြနဲ ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြအားလံုး အျပစ္ရွိလား။ အျပစ္ေပးမယ္ဆို ရင္ ဗမာဗုဒၶဘာသာတိုင္း အျပစ္ခံႀကရမွာ လား။

အာဖဂန္က တာလီဘန္ေတြ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ကို ေလာင္ခ်ာနဲ ့ ထုဖ်က္ဆီး လိုက္တာနဲ့ပတ္သက္ျပီး ျမန္မာျပည္က မြတ္စလင္မ္ေတြကို တဖက္သက္ စြပ္ စြဲဆဲဆိုေနတာ အမ်ားအသိပါပဲ။ တာလီဘန္ေတြ စစ္ေသြးႀကြျပီး ထင္ရာစိုင္း တာ ျမန္မာျပည္က မြတ္စလင္မ္ေတြရဲ ့အျပစ္လား။ သူတို ့ကို က်ေနာ္တို ့ က လုပ္ခိုင္းတာလား။ က်ေနာ္တို ့ကိုယ္ စား သူတို ့လုပ္ေပးခဲ့တာလား။

တာလီဘန္နဲ ့ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ ဘာမွမဆိုင္ဘူး။ လူမ်ိဳးမတူဘူး ဘာသာစ ကားလည္းမတူဘူး။ ေဆြ မ်ိဳးေတြ လည္းမဟုတ္ဘူး။ ႏိုင္ငံေရးခံယူ ခ်က္ လည္းမတူဘူး။ ယဥ္ေက်းမွဳျခင္းလည္းမတူဘူး။ တာလီဘန္ေတြ ေသြးေအး စစ္ပြဲဒဏ္ေႀကာင့္ ပါ၀ါလုႀကရင္း ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္ေတြျဖစ္ ျပီး ထင္ရာစိုင္းတာ မိုင္ရာေပါင္းမ်ားစြာက က်ေနာ္တို ့ အျပစ္လား။ တာလီဘန္ေတြ ကိုေမြးေပးခဲ့တဲ့ CIA ကို သာ အျပစ္မတင္သင့္ဘူးလား။ မဆီမဆိုင္ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ေတြကို ထိုင္ဆဲေနမဲ့အစား တာလီ ဘန္ကိုသာ သြားမတိုက္သင့္ဘူးလား။

တာလီဘန္ေတြ အဲ့ဒီရုပ္ပြားေတာ္ဖ်က္ဆီးတုန္းက က်ေနာ္တုိ ့ေတြကန္ ့ကြက္ခဲ့ တယ္။ ကမၻာအႏွံ ့က မြတ္စလင္မ္ ေတြလည္း ဆႏၶျပခဲ့တယ္။ အခုလည္း ဗုဒၶ ဘာသာကိုေစာ္ကားတဲ့ ကိစၥေတြရွိလာရင္ မြတ္စလင္မ္ေတြ ကန္ ့ကြက္ တယ္။ Rude Buddha ဆိုတဲ့ ဗုဒၶကို တဏာသမားအေနနဲ ့ရိုက္ထားတဲ့ ဇာတ္လမ္း (ဒီမွာ) ကို မြတ္စလင္မ္ေတြ ကန္ ့ကြက္ခဲ့တယ္ (ဒီမွာဖတ္ပါ)။ ေရြ၀ါေရာင္တုန္း ကလည္း သံဃာေတာ္ေတြကို မြတ္စလင္မ္ေတြ ၀ုိင္းရံခဲ့တယ္။

ကဲ ဒါနဲ ့သူတို ့လည္း အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြပဲဆိုတာနဲ ့ သူတို ့လုပ္သမွ် က်ေနာ္တို ့တာ၀န္၊ က်ေနာ္တို ့အ ျပစ္ျဖစ္သြား ေရာလား?

ဒီလိုဆို ေမးမယ္။ ၂၀၀၇ ေရြ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးအခင္းတုန္းက ဘုန္းႀကီးေတြအႀကမ္းဖက္ခံရတဲ့ကိစၥ အတြက္   ျမန္မာျပည္က ဗုဒၶဘာသာ၀င္တိုင္းမွာ တာ၀န္ရွိလား။ အဲ့ဒါ လူမ်ိဳးတူ ဘာသာတူ စကားတူ ေဒသတူခ်င္းေတြပဲ။

ေနာက္တခု — စစ္အစိုးရေခတ္တုန္းက တုိင္းရင္းသားေဒသေတြမွာ ရြာမီးရွိဳ ့၊ လူသတ္၊ မုဒိန္းက်င့္၊ ရြာသားေတြ ေမာင္းထုတ္ အကုန္လုပ္တယ္။ အခုလဲ ကခ်င္ေဒသမွာျဖစ္ေနတုန္းပါပဲ။

ဒီကိစၥ ၂ ခုလံုးအတြက္ ျမန္မာျပည္က ဗမာေတြနဲ ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြအားလံုး အျပစ္ရွိလား။ အျပစ္ေပးမယ္ဆို ရင္ ဗမာဗုဒၶဘာသာတိုင္း အျပစ္ခံႀကရမွာ လား။ စဥ္းစားႀကပါ။ ျမန္မာေတြ ေခါင္းဒီေလာက္မတံုးပါဘူး။

အစၥလာမ္က ဘာသာမတူရင္သတ္ဆိုတဲ့ အမိန္ ့ရွိတယ္လို ့ တလြဲစပင္ မေျပာပါနဲ ့။ မေမးလည္းေျဖ ပါမယ္။ အစၥလာမ္မွာ က်ဴးေက်ာ္စစ္၊ ကိုယ္ကစ မတရားလုပ္တာကို လံုး၀ (လံုး၀) ခြင့္အလြတ္ဘူးဆိုတာ အတိအလင္း မိန္ ့ထားပါတယ္။ နံပတ္ (၃) မွာ ဆက္ဖတ္ပါ။

[မွတ္ခ်က္ - စာေရးသူ၏ အျမင္ႏွင့္ အာေဘာ္သာျဖစ္သည္]

 



The Mathematics of Romance

Posted: 17 May 2012 02:24 AM PDT

This is a test post. I might continue blogging only for registered subscribers to my feedburner feeds. It is safer this way. At least I will know who are the readers.

ROMANCE MATHEMATICS

Smart man + smart woman = romance

Smart man + dumb woman = affair

Dumb man + smart woman = marriage

Dumb man + dumb woman = pregnancy



OFFICE ARITHMETIC

Smart boss + smart employee = profit

Smart boss + dumb employee = production

Dumb boss + smart employee = promotion

Dumb boss + dumb employee = overtime



SHOPPING MATH

A man will pay $2 for a $1 item he needs.

A woman will pay $1 for a $2 item that she doesn't need.



GENERAL EQUATIONS & STATISTICS

A woman worries about the future until she gets a husband.

A man never worries about the future until he gets a wife.

A successful man is one who makes more money than his wife can spend.

A successful woman is one who can find such a man.


Tak Semua Polis Jahat, Tapi Yang Ini Memang Jahat, Ambil Dadah Dalam Balai

Posted: 17 May 2012 03:26 AM PDT

Ipoh - Seorang pegawai polis berpangkat Inspektor yang bertugas sebagai Ketua Balai di salah sebuah daerah di negeri ini ditahan kerana disyaki memiliki dan mengambil dadah di pejabatnya, 24 April lalu.

Sebelum ini, pegawai polis berkenaan pernah berkhidmat sebagai Ketua Balai di negeri lain, tetapi dipindahkan ke negeri ini selepas mempunyai salah laku dalam tugasnya.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahalan berkata, Inspektor berusia dalam lingkungan 30-an itu ditahan selepas pihaknya menemui peket kecil berisi dadah dipercayai jenis ketamin di balai berkenaan.

Menurutnya, pegawai yang sudah berkhidmat 15 tahun dalam polis itu turut didapati positif dadah jenis yang sama ketika melakukan ujian air kencing pada hari yang sama dia ditahan.

"Penangkapan pegawai tersebut membuktikan polis tidak melindungi anggota mereka yang didapati terbabit dengan jenayah.

"Sesiapa sahaja yang melanggar undang-undang ini sama ada anggota polis atau siapa sahaja, tindakan tegas akan diambil ke atas mereka," katanya selepas menghadiri Perhimpunan Bulanan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak, di sini, semalam.

Mohd Shukri berkata, pegawai berkenaan kini dipindahkan ke bahagian pentadbiran buat sementara waktu bagi pihaknya menjalankan siasatan lanjut.

Ulasan GB

Di dalam hal ini kita mengucapkan syabas kepada pihak polis yang tidak memilih bulu dengan menahan anggotanya yang terlibat dengan jenayah.

Sebelum ini GB pernah mengulas mengenai kejadian jenayah yang menjadi-jadi di kalangan anggota polis:

Inilah senario yang hodoh berlaku di dalam KDN & PDRM.

Kejadian jenayah menjadi-jadi di kalangan anggota PDRM kerana ada menteri yang membelanya - bahawa bilangan anggota polis yang melakukan jenayah adalah kecil berbanding jumlah anggota PDRM keseluruhannya.

Sindrom memberikan alasan sedemikian amat-amat tidak wajar kerana ia persis menggalakkan lagi perbuatan jenayah dan salahlaku polis yang sepatutnya bertindak membenteras jenayah - tetapi kini, mereka sebenarnya penjenayah.

Di dalam kes seorang anggota polis ditahan kerana merogol pelajar tingkatan 5 di dalam balai polis. Petikan:

Semakin banyak kita temui kisah polis merompak, mengugut, membunuh, merogol dan melakukan hal-hal mengejutkan yang menyebabkan jenayah terus berleluasa kerana ia dilakukan oleh orang yang ada pistol...

Dalam balai polis pun boleh berlaku kejadian rogol. Apakah ini juga bererti perempuan jangan dekati balai polis?

Atau semua balai polis perlu letak signboard besar-besar, "KAMI JAMIN TIADA PEROGOL & PENJENAYAH DISINI!" supaya orangramai berani ke Balai Polis?

Sekali lagi ingin GB tegaskan, kita tidak bermaksud untuk orang membenci polis, tetapi perbuatan polis itu sendiri mengundang kebencian rakyat terhadap mereka.

Kini rakyat masih menunggu dan AMAT BERHARAP polis-polis yang mengganas semasa perhimpunan BERSIH 3.0 tempohari ditahan dan dibawa ke muka pengadilan!


Does This Hypertension Medication Help Or Harm – Beta Blockers?

Posted: 17 May 2012 01:24 AM PDT

Beta blockers are commonly used drugs given to people with high blood pressure. Usually it is given to people with stress issues. You know that generally when we get stressed our heart starts to beat quickly and blood pressure spikes automatically. If we are continually under stress that high blood pressure may lead to hypertension.This particular medication causes the heart to slow down its beat


dissatisfied with your height?

Posted: 17 May 2012 01:22 AM PDT

Are you dissatisfied with your height? Don't lose hope! Millions of people all over the world are depressed because they believe they are stuck with the height they were born with. Little do they know that learning how to grow tall isn't as hard as it looks. How is this possible? It's simple. No matter how old you are, you can alter your appearance to make yourself taller in a variety of ways


Do You Have a Mint?

Posted: 17 May 2012 01:20 AM PDT

Bad breath can be a big problem (especially if you're the one smelling it!) It can cause embarrassing moments and bad first impressions. That's why so many people chew gum. In fact, according the US Census Bureau, Americans eat about 1.8 pounds of gum per capita each year. That may not sound like a lot but think about the size and weight of one piece of gum. Gum chewing studies have


Chronic Sinus Infections

Posted: 17 May 2012 01:19 AM PDT

The pain that one experiences during a sinus attack is equivalent to the pain experienced while undergoing a surgery. Chronic sinus infections last for longer periods than acute ones. This means double the pain! Chronic sinus infection refers to an inflammation of the sinuses, that are air-filled cavities in the bones near the nose, that continues for a long period of time and even re-occurs. It


A Method to Reduce PMS Physical & Emotional Symptoms

Posted: 17 May 2012 01:18 AM PDT

I recently saw a study that showed a proven method of significantly reducing the physical and emotional symptoms associated with Premenstrual Syndrome (PMS). A double-blind, randomized clinical trial reported in the Journal of Alternative Medicine Review compared the effects of standard omega-3 fish oil vs. Neptune Krill Oil on the symptoms of PMS. The study evaluated many variables of PMS in


Choosing the Best Crafting Profession in Aion

Posted: 17 May 2012 01:18 AM PDT

There are 6 different crafting professions in Aion, and all 6 provide something valuable in their own right to those who know how to take advantage of them. The best way to approach the crafting process is to know ahead of time which profession will work for you and then to throw all of your energies into it, rather than trying to do three or four professions at once. It will allow you more


Home Remedies For Sinus Infection

Posted: 17 May 2012 01:18 AM PDT

One of the most common infections, the world over, is sinus. The bones near the nose contain cavities, also known as sinuses. An infection in the sinuses causes a sinus attack. The sinus swells due to such infections leading to headache, fever, difficulty in breathing and other discomforts. This physical condition is known as the sinusitis. Though there are surgeries for sinusitis, home remedies


Herbal Sinus Treatment

Posted: 17 May 2012 01:18 AM PDT

Sinusitis is the name given to the infection caused by an inflammation of the sinuses. Sinuses are the cavities that are present in the bones near the nose. The inflammation leads to trapping of mucus in the sinuses, thereby, causing severe pain. This condition is known as a sinus infection. The treatment of sinusitis varies from herbal to home remedies. Herbal sinus treatment is quite effective.


No comments: