Wednesday, June 13, 2012

Suara Alunan Al-Quran ‘Hilangkan’ Lagu Disko

Suara Alunan Al-Quran ‘Hilangkan’ Lagu Disko


Suara Alunan Al-Quran ‘Hilangkan’ Lagu Disko

Posted: 13 Jun 2012 10:22 AM PDT

Firman Allah yang bermaksud;

"Dan sesungguhnya kami mempermudahkan al-Quran itu untuk diingati, maka adakah ada orang mahu mengambil pengajaran" Al-Qamar, ayat 17.

Demikian firman yang diturunkan oleh Allah S.W.T mengenai senaskhah Al-Quran untuk diperlajari dan dibaca oleh semua hambanya ketika masih hidup di muka bumi ini.

Setiap ayat yang terkandung dalam Al-Quran mengandungi seribu satu manfaat kepada manusia.

Di sebuah jalan di tengah kota Beirut, Lubnan, seorang lelaki tua yang hanya duduk di sisi jalan begitu asyik mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran walaupun keadaan di sekelilingnya bising dengan bunyi lagu-lagu dari pub dan disko di sepanjang jalan Hamra.

Lelaki tua itu langsung tidak menghiraukan orang ramai yang lalu lalang di situ dan hanya tetap dengan mengaji sahaja.

Malah, perbuatannya itu menarik perhatian orang yang lalu lalang di sepanjang jalan Hamra.

Jalan Hamra adalah salah sebuah jalan utama di sekitar kota Beirut, Lubnan. Jalan Hamra menjadi tumpuan ramai rakyat Lubnan menyebabkan pelbagai kemudahan seperti cafe, teater, dan restoran-restoran mewah dibangunkan.

Namun begitu, jalan Hamra tidak seperti tempat-tempat yang lain di sekitar Lubnan.

Masjid mahupun surau sukar ditemui manakala pub, disko dan tempat mencacah tatu boleh ditemui di merata-rata tempat.

Tujuan Al-Quran diturunkan adalah untuk menyucikan jiwa manusia (tazkiyyah al-Nafs).

Al-Quran sentiasa menyeru manusia supaya membersihkan jiwanya dengan melakukan kebaikan.

Beruntunglah orang yang dapat memimpin jiwanya ke arah keredhaan Allah S.W.T. Secara fitrahnya, jiwa boleh terjerumus ke lembah kehinaan apabila ia tidak dididik dan jiwa boleh mencapai tahap termulia apabila ia dibersihkan.

"Dan jiwa serta penyempurnaan ciptaanya, maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan ketakwaannya. Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya." Al-Syams, ayat 7-10. -mynewshub


No More Sleepless Nights For Disabled Man

Posted: 13 Jun 2012 09:00 AM PDT

ILTC pix: Karuppanana receiving keys to his new home


Wednesday June 13, 2012

No more sleeping in the car for homeless man

AFTER sleeping in his car for the past
two-and-a-half-years, Karup-panan Veeramalai, who is disabled, has been
given the keys to a low-cost flat in Intan Baiduri PPR in Selayang
yesterday.
"I am now relieved and have have a home now," he said
after receiving


Cecilia still in Oracle. No oral sex for favours. Photo

Posted: 13 Jun 2012 08:49 AM PDT

http://www.straitstimes.com/BreakingNews/Singapore/Story/STIStory_810392.html


Walk Again? No, Thank You!

Posted: 13 Jun 2012 08:35 AM PDT

Would you be surprised that walking again is not my priority in life now? It was, many years ago, when I first became a tetraplegic. I did work very hard to walk. It took a tremendous amount of effort. I did walk but only with the support of parallel bars.

After sustaining injuries to my back and knee for overworking myself, and not being able to walk independently still, even with crutches, I had a realisation that I could put the amount of energy and time to better use. I did not give up. Rather, my outlook in life changed.

I did not want to be just waiting for that elusive day when I could walk again while putting the rest of my life on hold. I wanted to live again. That was when I decided to move on in life. The wheelchair was no longer the shackles that imprisoned me but an implement that improved my mobility. I may not be able to walk but with the wheelchair I could go places.

I worked towards becoming more independent and depended less on my mother for my activities of daily living. I began to wear more fashionable clothes instead of baggy clothes because those were easier to put on. I yearned for a wheelchair that was lighter and more fitting. I made plans to go travelling and see the world.

What a world of difference my life became after that. Although the changes were gradual, I became a happier person. I no longer felt miserable because I could not walk. Life is a struggle still. Barriers abound every step of the way but I chose to see the positive side of things instead of moping for what I could no longer do.

Maybe they will find a cure to spinal cord injury in my lifetime, maybe they will not. I am not going to spend my life waiting for that. No, walking is no longer important to me. Making the best with what I have is. There is a world out there waiting for me to discover and discover it I will.

Related posts:

  1. When I Walk Again
  2. The Things People Ask
  3. Managing Me
  4. Some Malaysian Bloggers Have Poor Comprehension Of The English Language
  5. My Disappearing Festive Traditions


Masih Mencari-cari

Posted: 13 Jun 2012 07:18 AM PDT

Assalamualaikum & salam to all,
Masih mencari-cari dan tercari-cari arah dalam kehidupan ni, masih banyak ranjau didepan menanti, hari demi hari aku mencari-cari dan tercari cari sesuatu yang terbaik dalam kehidupan ni, sukar dan semakin sukar, hari demi hari, waktu demi waktu, minit demi minit dan detik demi detik otak ni berlegar mencari sessuatu yang masih belum aku temui, bila tengok orang semua berjaya dalam hidup, segan juga aku jadinya, orang hidup dalam keadaan bahagia, macam senang je kehidupan orang, tapi kenapa kehidupan aku semakin sukar, kadang-kadang buat baik diterima jahat, buat jahat di terima baik pula, rasa pelik hidup dalam dunia ni, perasaan hasat dengki manusia ni sangat menebal, sukar untuk di kikis dan di buang jauh dari hidup manusia bermuka-muka ni.

Kadang-kadang pasal harta pun orang boleh bermusuhan dan berbunuhan kerana duit, kalau bukan kerana duit, semua akan menjadi baik-baik aja, tapi bila duit sudah menguasai manusia, semakin suka manusia membuat pertimbangan dalam hidup mereka, hingga menjerat diri kearah yang tidak baik, sedih tengok macam ni, tapi pada hakikatnya ini adalah kenyataan yang harus ditempuhi dalam hidup, kalau depan kita ayat bukan main manis, belakang kita tuhan sahaja yang tahu bagaimana dan apa yang terjadi, dalam lingkungan keluarga pun terjadi, inikan pula pada orang kebanyakkan, memang benar pepatah, bila siluncai terjun dengan labu-labunya
, labu yang tengelam bersama dengan si luncai, kemudian terapung kembali bila labu telah timbul, jika labu tengelam, maka luncai akan mati bersama labunya, hahaha, pelik kan bunyi nya, tapi hakikatnya dalam hidup, bila kawan baik memang susah nak cari, kalau kawan yang menjahanamkan kita memang senang dicari, orang akan pandang paiseh je kat kita kalau kita tak berharta, kerja macam kerbau, kene cucuk hidung pun hidup tak pernah senang dan tenang kalau berterusan macam ni, kawan seumpama umpan semasa memancing, kalau ikan lapar makan umpan di ragut dan dimakan, makan keuntungan berlipat kali ganda akan di pulangkan kepada kita, tapi bila ikan dah kenyang, takkan mahu nye dia makan umpan kita, rugi masa dan tenaga tapi sekor ikan pun tak menjelma.

Kemana hilangnya pertimbangan manusia ketika ini didalam dunia?

Cari kan aku buah delima didalamnya buah durian? bagaimana rupanya? bagaimana pula rasanya? apa ada didalamnya? apakah warnanya?

Semuanya boleh terjadi dengan kekuasan allah yang maha besar.......maha mengetahui dan maha suci, dan maha PENCIPTA sekian alam..............

Allahuakbar....Allahuakbar.......Allahuakbar........Subhanallah.....




Bakal Menantu Najib & Ibunya Diburu Interpol

Posted: 13 Jun 2012 09:34 AM PDT

Bakal menantu Najib yang hebat

NEW YORK: Menipu bapa tirinya yang mempunyai kaitan dengan Kazakhtan, menipu pembelian Plaza kondo yang bernilai US20 juta, juga didapati memasuki University Columbia dengan cara menipu, kata kertas dakwaan terhadapnya.

Daniya Nazarbayev – yang bapa tirinya ialah adik kepada presiden Kazakhtan Nursultan Nazarbayev – memasuki kolej menggunakan sijil palsu yang ditipu daripada sebuah sekolah tinggi yang beliau tidak pernah hadiri, tambah kertas dakwaan tersebut.

Semasa permohonan, Daniyar telah dituduh menyatakan bahawa beliau seorang graduan daripada sekolah tinggi di Kazakhstan. Sebenarnya beliau telah bersekolah di sebuah sekolah tinggi di Switzerland dan gagal mendapat ijazah, kata sumber.

Bukan itu sahaja, bahkan nama terakhir Daniyar yang berpengaruh juga adalah palsu, kata kertas pendakwaan itu.

Nama bapanya yang sebenar ialah Kesikbayev. Ibu beliau, Maira, didakwa telah menukar sijil kelahiran beliau selepas beliau berkahwin dengan Bolat Nazarbayev pada 2001.


Perkahwinan tersebut berakhir tahun lepas.

Daniyar, sekarang 24, telah mendapat ijazah daripada Columbia pada 2010.

Menurut satu sumber yang rapat, dakwaan telah dibawa kepada pengetahun Universiti Columbia, namun tidak pasti samada pegawai institusi tersebut telah mengambil tindakan.

Nama Daniyar masih tercatat di dalam direktori alumni institusi tersebut.

Seorang wakil Columbia enggan memberikan sebarang ulasan.

Tuduhan tersebut adalah sebahagian daripada surat saman Bolat terhadap Maira dan anaknya di Mahkamah Tinggi Manhattan, di mana beliau dituduh mengambil kesempatan ke atas kepercayaan beliau untuk merampas Plaza kondo dan dua lagi apartmen bernilai jutaan ringgit di Wall Street.

Bolat berkata beliau mendapati Maira mempunyai beberapa nama samaran – dan beliau dikehendaki oleh Interpol dan pihak berkuasa Kazakhtan untuk jenayah yang meliputi peras ugut dan culikan.

Akan tetapi, Maira, 50 kini menetap bersama anaknya di kondo di The Plaza, yang mempunyai empat bilik, apartmen keluasan 4,000 kaki persegi dilengkapi dengan 3.5 tandas.

Ia telah disenarai sebagai tempat yang berharga sewa US68,000 sebulan.

Beliau tidak dapat dihubungi untuk sebarang ulasan. Apartmen tersebut tidak mempunyai sebarang nombor telefon dan The Post tidak dibenarkan oleh pengawal keselamatan Plaza untuk mengetuk pintu beliau.

Daniyar, bagaimanapun dilaporkan hilang.

Di dalam kertas saman, peguam Bolat berkata mereka sedang mencari beliau di lima negara, termasuk Malaysia di mana beliau dikatakan telah bertunang dengan anak perdana menteri, Nooryana Najwa, kata seorang sumber yang mereka temui di Columbia.

Bolat cuba membeli sebuah apartment di New York pada 2008, dan Maira serta Daniyar telah memperolehi kebenaran daripada beliau untuk membuat perjanjian tanpa kehadiran beliau.

Saman tersebut berkata Daniyar sepatutnya meletakkan nama apartment itu di bawah nama bapa tirinya, tapi menambah nama ibunya bersama.

Lapan bulan selepas itu, ibunya menjual apartment tersebut kepada Daniyar pada harga US1, kata kertas pendakwaan. -NYP/Terjemahan: HD


လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈ (Genocide)

Posted: 13 Jun 2012 06:48 AM PDT

SOURCE: လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈ(Genocide) ဆီ ဦးတည္ေနၿပီလား …? (ေနဘုန္းလတ္) (My added note as explaination or comment: Yes, Myanmar is already THERE!)

ယဥ္ေက်းမႈတုိင္းလိုလုိမွာ လူမ်ိဳး၊ဘာသာ၊ႏုိင္ငံသား၊အသားအေရာင္၊လိင္ စတဲ့ ကြဲျပားျခားနားမႈေတြကို အေျချပဳၿပီး ငါတို႕နဲ႕သူတို႕ဆိုတဲ့ "Us and Them" ခြဲျခားမႈေတြရွိတတ္ပါတယ္။ ရန္၊ ငါ စည္းျခားတယ္လို႕လဲ ဆိုႏုိင္တာေပါ့။

ငါတုိ႕ ဂ်ာမာန္ေတြ၊ သူတို႕က ဂ်ဴးေတြ၊

ငါတို႕က ဟူတူေတြ၊ သူတို႕က တြတ္စီေတြ စသည္ျဖင့္

လူလူခ်င္းအမ်ိဳးအစားခြဲျခားလိုက္ျခင္း (Classification) ဟာ Genocide လို႕ေခၚတဲ့ လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈမ်ား ျဖစ္ရျခင္းရဲ႕ အစမွတ္လို႕ဆိုႏုိင္ပါတယ္။

(My note: In Myanmar calling Kalars, Kalaedain, Kalar KaPyar, Kalar Muslims, Bangali, Rohingya illegal migrants etc)

ေရာယွက္ေနေသာ ဆက္ႏြယ္မႈေတြရွိမေနတဲ့ လူမ်ိဳးစုႏွစ္ခု ဒါမွမဟုတ္ ႏွစ္ခုထက္ပိုၿပီးရွိၾကတဲ့ ႏုိင္ငံေတြဟာ လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈေတြျဖစ္ႏုိင္ေခ်မ်ားပါတယ္။

(My note: Other Ethnic races of Myanmar = Mongoloid or Tibeto Burmans. Except for Panthays (Burmese Chinese Muslims) although Pathys and some other Myanmar Muslims believe and claim that they are Bama or Myanmar but of Islamic Faith, most of the Muslims are mixed blooded with Arayan Race)

ဒီလိုမျဖစ္ဖို႕ ကာကြယ္ႏုိင္ေခ်ရွိတဲ့ အဓိကစြမ္းအားကေတာ့ -

  1. လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားမႈေတြ၊ အသားေရာင္ခြဲျခားမႈေတြကိုေက်ာ္လြန္ သြားတဲ့၊
  2. အခ်င္းခ်င္းအျပန္အလွန္ စိတ္ရွည္သည္းခံမႈနဲ႕ နားလည္မႈေတြကို တိုးပြားေစတဲ့၊
  3. ပိုင္းျခားမႈေတြကို ေက်ာ္သြားတဲ့ အမ်ိဳးအစားခြဲျခားျခင္းကိုသာအားေပးတဲ့ ကမာၻလံုးဆုိင္ရာ အစုအဖြဲ႕၊ အေဆာက္အအံုေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာဖို႕ပဲျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီ့လို႕ဖြံ႕ၿဖိဳးလာျခင္းက ဘံုရပ္တည္ခ်က္ေတြကို မျဖစ္မေနရွာေဖြလာရၿပီး … အဲဒီ့အခ်က္ကိုက လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈေတြကို တားဆီးႏုိင္တဲ့ အဓိကစြမ္းအားျဖစ္လာပါတယ္။

အရိုးဆံုး နဲ႕ အရွင္းဆံုးေျပာရရင္ေတာ့ အက်ိဳးတူပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈေတြမ်ားမ်ားလုပ္ၿပီး အခ်င္းခ်င္းႏြယ္ယွက္ေနေသာ အက်ိဳးစီးပြားေတြ မ်ားမ်ားရွိေနတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို တည္ေဆာက္ၾကဖုိ႕ပါ။

အမ်ိဳးအစားခြဲျခားျခင္း (Classification) ဟာ အမ်ိဳးအစားခြဲျခားထားရံုနဲ႕ေတာ့ သိပ္ျပႆနာမရွိေသး ပါဘူး။

သူ႕ေနာက္ကေန ထပ္ခ်ပ္မကြာလုိက္လာတဲ့ … အမည္တပ္တံဆိပ္ကပ္ျခင္း (Symbolization) ေၾကာင့္ အေျခအေနေတြက ပိုၿပီးရႈပ္ေထြးလာပါတယ္။

အုပ္စုတစ္ခုခုက အျခားအုပ္စုတစ္ခုခုကို အမည္နာမတစ္ခု ဒါမွမဟုတ္ တံဆိပ္တစ္ခုကပ္လုိက္ပါတယ္။

  1. အသားအေရာင္ကိုလိုက္ၿပီးျဖစ္ေစ၊
  2. အဝတ္အစားကိုလုိက္ၿပီး ျဖစ္ေစ၊
  3. မတူညီေသာ ဘာသာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈေတြကို လိုက္ၿပီးျဖစ္ေစ

အျခားသူမ်ားကို အုပ္စုတစ္စုထဲ သြတ္သြင္းလိုက္ၿပီး …

သူတို႕ဟာ ဂ်ဴးေတြပဲ၊ သူတို႕ဟာ ဂ်စ္ပစီေတြပဲ၊ သူတုိ႕ဟာ နီဂရုိးေတြပဲ စသည္ျဖင့္ တံဆိပ္တစ္ခုကပ္လုိက္ျခင္းအားျဖင့္ … ခြဲျခားမႈဟာပိုၿပီး ပီျပင္ထင္ရွားလာပါတယ္။

နာဇီေတြအုပ္စိုးစဥ္ကာလက ဂ်ဴးတုိင္းကို အ၀ါေရာင္ၾကယ္ပံုတံဆိပ္တပ္ခုိင္းထားတာမ်ိဳး၊ ကေမာၻဒီယားမွာ ခမာနီေတြအုပ္စိုးစဥ္ကာလက အေရွ႕ပိုင္းဇံုမွာရွိတဲ့ လူေတြကိုအျပာ ေရာင္လည္စည္းစီးေပးထားတာမ်ိဳးေတြ ဟာ ထင္ရွားတဲ့ ဥပမာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အခုေျပာသြားၿပီးျဖစ္တဲ့ အမ်ိဳးအစားခြဲျခားျခင္းနဲ႕ အမည္တပ္တံဆိပ္ကပ္ျခင္း ႏွစ္ခုဟာ လူသားေတြလုပ္ေလ့လုပ္ထရွိတဲ့အလုပ္ျဖစ္ၿပီး

လူ႕ဂုဏ္သိကၡာညိႈးႏြမ္းေစတဲ့လုပ္ရပ္မ်ိဳးေတြလုပ္ေဆာင္ျခင္း (Dehumanization) ဆိုတဲ့ ေနာက္တစ္ဆင့္ကို ဦးမတည္ေသးသေရြ႕ေတာ့ မ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္ျခင္းတစ္ခု ျဖစ္မလာႏုိင္ပါဘူး။

အမည္အမွတ္တံဆိပ္တပ္ျခင္းေတြ ပေပ်ာက္ဖို႕ကေတာ့ မုန္းတီးမႈကို ကုိယ္စားျပဳတဲ့ အမွတ္သေကၤတေတြကို တရားဥပေဒအရကို တားျမစ္ဖို႕လုိပါတယ္။

ဂိုဏ္းက႑တစ္ခုခုကိုကိုယ္စားျပဳတဲ့ အ၀တ္အစားေတြ ဝတ္ဆင္ျခင္းကိုလဲ ကန္႕သတ္သင့္ပါတယ္။ ျပႆနာတစ္ခုရွိတာက ဥပေဒအရကန္႕သတ္တားျမစ္ျခင္း ေတြဟာ လူႀကိဳက္မ်ားေနတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာအင္အားေတြရဲ႕ ေထာက္ပံ့မႈမ်ိဳးကိုမရတဲ့ အခါ အရာမထင္တတ္ပါဘူး။ ဥပမာအားျဖင့္ … ဟူတူ၊ တြတ္စီ စတဲ့စကားလံုးေတြဟာ … ၁၉၈၀ခုႏွစ္အထိ ရဝမ္ဒါဘာသာစကားအရ တားျမစ္ကန္႕သတ္ထားေပမယ့္ … အမ်ားကလက္ခံသံုးစြဲ ခဲ့တာေၾကာင့္ အတည္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

တတိယအဆင့္ျဖစ္တဲ့ လူ႕ဂုဏ္သိကၡာညႈိးႏြမ္းေစျခင္း (Dehumanization) ျဖစ္စဥ္ကေတာ့ အားႀကီးတဲ့ အုပ္စုက အားနည္းတဲ့ အုပ္စုရဲ႕ လူသားျဖစ္တည္မႈကို ျငင္းဆန္ခ်င္လာရာကေန စပါတယ္။

အမ်ိဳးအစား ခြဲျခားၿပီး အမည္တံဆိပ္တစ္ခုခုတပ္လိုက္တဲ့ အစုအဖြဲ႕ေလးေတြကို

  1. တိရစာၦန္ေတြ၊
  2. ေရာဂါသည္ေတြ၊
  3. အဆင့္နိမ့္သူေတြ နဲ႕ တတန္းတစားတည္းထားလိုက္ၿပီး …
  4. လူသားအျဖစ္ကေန ယုတ္ေလ်ာ့သူေတြအျဖစ္ သတ္မွတ္လိုက္ၾကပါတယ္။

(e.g. Calling Rohingya as Illegal Migrants and also wrongly associated with alleged rape and murder case. Muslims will will take the girl, land, business and money.)

လူဂုဏ္သိကၡာညႈိးႏြမ္းေစျခင္းဟာ … သာမာန္က်ဴးလြန္တဲ့ ရာဇဝတ္မႈေတြထက္ အမ်ားႀကီးပိုဆုိးပါတယ္။ အဲဒီ့အဆင့္မွာဆိုရင္ …

  1. အမုန္းတရားကိုတိုးပြားေစတဲ့ ၊
  2. ေဒါသကိုလႈံ႕ေဆာ္ေပးတဲ့
  3. ဝါဒျဖန္႕စာေတြ၊
  4. ပံုေတြ၊
  5. အသံလႊင့္မႈေတြကို ခပ္မ်ားမ်ားသံုးေလ့ရွိပါတယ္။

(Copies of the 120 page long Anti-Muslim booklets which is titled, 'We are afraid that our race will disappear' (အမ်ိဳးေပ်ာက္မွာစိုးေၾကာက္) and "Burmese Citizens Beware!" pamphlets are distributed in most of Myanmar nowadays.

Burmese Citizens – Beware!

The Muslims living in Burma are attempting to expand their religion while destroying Buddhism in Burma by using the following ways:

1) Land: All the land in the country shall be owned by the Muslims.

2) Money: To organize Buddhists to become Muslims using the power of money.

3) Women: To organize Buddhist women to get married with Muslims using money and other ways.

4) Doctrine: To preach Muslim doctrine in every place.

5) State power: After successfully using these above methods and [the] majority of the people become Muslim, to take state power.)

ဒီလိုအခ်ိန္မ်ိဳးမွာ … လူထုအေနနဲ႕ ျမင္ရၾကားရသမွ်ေတြဟာ လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈ ေတြကိုဦးတည္တဲ့ လႈံ႕ေဆာ္မႈေတြလား၊ အမွန္တကယ္ လူထုကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္လိုစိတ္နဲ႕ ေျပာတာေတြလားဆိုတာကို ခြဲျခားတတ္ဖို႕လိုပါတယ္။

လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈေတြျဖစ္ၾကတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြမွာ …(e.g. In Myanmar and Rakhine)

  1. လႈံ႕ေဆာ္မႈေတြကို တန္ျပန္ေခ်ဖ်က္ပစ္ႏုိင္တဲ့ စည္းစနစ္က်ေသာ၊
  2. ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနဲ႕ ညီညြတ္ေသာ ကာကြယ္မႈ၊
  3. သတင္းထုတ္ျပန္မႈေတြအားနည္း တာကိုေတြ႕ရပါတယ္။
  4. လႈံ႕ေဆာ္မႈေတြ ေတာက္ေလွ်ာက္လုပ္ေနတဲ့ အမုန္းတရားတုိးပြားေစေသာ ဝါဒျဖန္႕မႈေတြကို အျမန္ဆံုးတားျမစ္ကန္႕သတ္ႏုိင္ဖို႕ အေရးႀကီးပါတယ္။
  5. အမုန္းတရားနဲ႕ က်ဴးလြန္ေသာ ရာဇ၀တ္မႈေတြ၊
  6. ႀကီးႏုိင္ငယ္ညွင္းသတ္ျဖတ္မႈေတြကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ေဖာ္ထုတ္အေရးယူဖုိ႕လဲ လိုအပ္ပါတယ္။

အမ်ိဳးအစားခြဲျခားျခင္း၊ တံဆိပ္ကပ္ျခင္း၊

လူ႕ဂုဏ္သိကၡာညႈိးႏြမ္းေစျခင္းစတဲ့ အဆင့္ေတြေနာက္ မွာေတာ့

မိမိတို႕ မဟုတ္ေသာ အျခားအုပ္စုကို ႏွိပ္ကြပ္ဖ်က္သိမ္းပစ္လိုတဲ့ အစုအဖြဲ႕တစ္ခုခုက … (e.g. Radical Ultranationalist Bamas and Radical Ultranationalist Rakhines)

ေနာက္လာမယ့္အဆင့္ေတြကို လုပ္ႏုိင္ဖို႕အတြက္ … အခိုင္အမာဖြဲ႕စည္းျခင္း (Organization) ဆိုတဲ့ အလုပ္ကို စလုပ္ပါေတာ့တယ္။

မ်ားေသာအားျဖင့္ … လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈေတြကို အစိုးရတစ္ရပ္ရပ္ (သို႕မဟုတ္) အၾကမ္းဖက္အုပ္စုတစ္ခုခုက စုစည္းေဆာင္ရြက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ (e.g. Part of the extreme hardliners from: Former Kyant Phont now renamed Pyi Khine Phyo Party, Rakhine Party ရခုိင္ဒီမုိကေရစီအဖဲြ႕of Radical Rakhine leader Dr. Aye Maung, NLD and radical monks)

ၿပီးေတာ့ လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈေတြက်ဴးလြန္ ဖို႕အတြက္ တိုက္ခုိက္ေရးအစုအဖြဲ႕ေလးေတြဖြဲ႕ၿပီး ေလ့က်င့္ေပးတာမ်ိဳး၊ လက္နက္တပ္ဆင္ေပးတာမ်ိဳးေတြ ကိုစတင္ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။

ေနာက္ၿပီး … လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈေတြအတြက္ အစီအစဥ္ကို စနစ္တက်ေရးဆြဲပါတယ္။

ဒီလိုအဆင့္မ်ိဳးကို ကာကြယ္ဖို႕ကေတာ့ …

အဲဒီ့လိုလုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းေတြကို စံုစမ္းစစ္ေဆးေဖာ္ထုတ္ၿပီး တရားဥပေဒအရ အျပစ္ေပးဖို႕ပဲျဖစ္ပါတယ္။

အုပ္စုမ်ားခြဲထုတ္ျခင္း (Polarization) လို႕ေခၚတဲ့ျဖစ္စဥ္မွာေတာ့ …

အစြန္းေရာက္ေတြက အမုန္းတရားကို တိုးပြားေစတဲ့ ဝါဒျဖန္႕မႈေတြ ကိုသံုးၿပီး အုပ္စုေတြအမ်ားႀကီးျဖစ္ေအာင္ခြဲထုတ္လိုက္ပါတယ္။

အခ်ိဳ႕ႏုိင္ငံေတြမွာဆိုရင္ …

  1. လူမ်ိဳးျခားမယူရ၊
  2. လူမ်ိဳးျခားႏွင့္မဆက္ဆံရ စတဲ့ ဥပေဒေတြေတာင္ထုတ္ျပန္ေလ့ ရွိပါတယ္။

အစြန္းေရာက္သမားေတြဟာ …ၾကားအျမင္ရွိသူေတြကိုလည္း ပစ္မွတ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ပါတယ္္။

ဒါေၾကာင့္ …

  1. ၾကားအျမင္ရွိသူေတြကိုကာကြယ္ျခင္း၊
  2. အစြန္းမေရာက္ေသာ သမာသမတ္က်တဲ့အျမင္မ်ိဳးေတြကို မ်ားမ်ားျပန္႕ႏွံ႕ေစျခင္းနဲ႕
  3. လူ႕အခြင့္အေရးနဲ႕ဆိုင္တဲ့ အဖြဲ႕အစည္းေတြကို ပံ့ပိုးကူညီျခင္းအားျဖင့္ …

အစြန္းေရာက္အျမင္ေတြကေန ကင္းလြတ္ႏုိင္ပါတယ္။

အစြန္းေရာက္သမားေတြဟာ …

ပစ္မွတ္အျဖစ္သတ္မွတ္ထားတဲ့ အစုအဖြဲ႕တစ္ခုခုကို သူတို႕ရဲ႕ကြဲျပား ျခားနားမႈေတြကို အေၾကာင္းျပဳ ခြဲျခားေရြးထုတ္(Identification)ၿပီး သတ္ျဖတ္ရမယ့္ စာရင္းကိုပါ ေရးဆြဲေလ့ရွိပါတယ္။ (e.g. Rohingya)

က်ဴးလြန္ခံၾကရေတာ့မယ့္ လူအုပ္စုဟာ တံဆိပ္တစ္ခုခုကပ္ခံရတာမ်ိဳး၊ တစ္ေနရာရာကို အတင္းပို႕ခံရတာမ်ိဳးေတြျဖစ္လာပါတယ္။ (e.g. Terrorists invading from Bengladesh with guns, rifles, bombs, rocket launchers with the help of Al Queda terrorists)

နာဇီေတြဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြအားလံုးကို …

  1. ေခၽြးတပ္စခန္းေတြဆီပို႕တာမ်ိဳး၊
  2. ဂတ္တိုလို႕ေခၚတဲ့ သီးျခားရပ္ကြက္ေတြဆီပို႕တာမ်ိဳး၊
  3. စားနပ္ရိကၡာေခါင္းပါးၿပီး ငတ္ျပတ္ေသသြားႏုိင္တဲ့ ေနရာေတြဆီ အင္အားသံုးပို႕ေဆာင္တာမ်ိဳးေတြဟာခြဲျခားေရြးထုတ္ျခင္း (Identification) ရဲ႕လကၡဏာေတြျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီ့ေနာက္မွာေတာ့ Genocide လို႕ေခၚတဲ့ လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈေတြဟာလွ်င္လွ်င္ျမန္ျမန္တရား၀င္ စတင္လာပါေတာ့တယ္ …။

ဒီျဖစ္စဥ္ကို သတ္ျဖတ္သူေတြဘက္ကေတာ့ သူတုိ႕ရဲ႕ ပစ္မွတ္သား ေကာင္ေတြကို လူအျဖစ္မသတ္မွတ္ေတာ့တာေၾကာင့္

အျမစ္ျဖတ္ေခ်မႈန္းျခင္း (Extermination) လို႕အမည္တပ္ၾကပါတယ္။

အဲဒီ့လုိအျဖစ္အပ်က္မွာ က်ဴးလြန္ခံရတဲ့သူေတြဘက္က ရွိတဲ့အားနဲ႕ ျပန္ၿပီးတံု႕ျပန္တာမ်ိဳးေတြျဖစ္လာတဲ့အခါ – (Present condition in Rakhine)

အျပန္အလွန္သတ္ျဖတ္မႈေတြျဖစ္လာၿပီး ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္လူမ်ိဳးတုံးသတ္ျဖတ္ျခင္း သံသရာထဲကို က်ေရာက္သြား ႏုိင္ပါတယ္။

ေနာက္ဆံုးအဆင့္အေနနဲ႕ေတာ့ … (Denial) လို႕ေခၚတဲ့ ျငင္းပယ္ဖံုးကြယ္ျခင္းအဆင့္ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါဟာ လူမ်ိဳးသုဥ္းသတ္ျဖတ္ျခင္းျဖစ္စဥ္ေတြ အၿပီးမွာ က်ဴးလြန္သူေတြတိုင္းလိုလိုျပဳလုပ္တတ္ ၾကတဲ့အဆင့္ျဖစ္ပါတယ္။

သတ္ျဖတ္ခံရသူေတြရဲ႕ အသက္မဲ့ခႏၶာေတြကို -

  1. က်င္းႀကီးေတြတူးၿပီး ျမွဳတ္ႏွံျခင္း၊
  2. မီးရႈိ႕ဖ်က္စီးျခင္း၊
  3. အေထာက္အထားေတြကို ေျဖာက္ဖ်က္ျခင္း၊
  4. မ်က္ျမင္သက္ေသမ်ားအား ျခိမ္းေျခာက္ႏႈတ္ပိတ္ျခင္း ေတြကိုျပဳလုပ္ေလ့ရွိပါတယ္။
  5. ေနာက္ၿပီး … သူတို႕ဟာ သူတို႕ေတြ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ခဲ့ၾကတယ္ဆိုတာကို ျငင္းဆန္တတ္ၾကၿပီး …
  6. အၿမဲလိုလို အက်ဴးလြန္ခံရသူေတြအေပၚ ျပစ္တင္ေျပာဆိုတာမ်ိဳး ေတြလုပ္တတ္ပါတယ္။
  7. က်ဴးလြန္သူအမ်ားစုဟာ … ျပႆနာကိုအၿမဲေရွာင္လႊဲၿပီး
  8. အျခားသူေတြအေပၚပံုခ်ဖို႕ႀကိဳးစားတတ္ၾကပါတယ္။

က်ေနာ္တို႕တုိင္းျပည္မွာ အခုျဖစ္ေနတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြဟာ … လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈေတြဆီ ဦးတည္သြားႏုိင္လား …?

ဦးတည္ေနတယ္ဆိုရင္လည္း -

အဲဒီ့လိုမျဖစ္ရေအာင္ က်ေနာ္တို႕ေတြဘယ္လိုကာကြယ္ၾကမလဲ ?

က်ေနာ္တို႕ႏုိင္ငံအေနနဲ႕ အထက္မွာေရးထားတဲ့ အဆင့္ေတြထဲက ဘယ္အဆင့္ကိုေရာက္ေနၿပီလဲ ဆိုတာေလးကို အားလံုးဝုိင္းစဥ္းစားၾကည့္ၾကဖို႕ လိုမယ္ထင္ပါတယ္။

ဘယ္သူကမွ ဘယ္သူ႕ကို အၿပီးသတ္ေခ်မႈန္းပစ္ဖို႕မလိုအပ္ဘူးလို႕ က်ေနာ္ယူဆပါတယ္။

ကိုယ့္လူမ်ိဳးကို ခ်စ္ေၾကာင္း ေသခ်ာေစဖို႕ က်ေနာ္တို႕ေတြ အျခားလူမ်ိဳးေတြကို မုန္းတီးျပေနဖို႕လဲ မလိုပါဘူး။

အခုေလာေလာဆယ္ ရခုိင္မွာျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာေတြကို ကိုင္တြယ္ပံုမွားယြင္းရင္ျဖစ္ျဖစ္၊

ျပႆနာရဲ႕ အခ်ိန္ၾကာျမင့္လာၿပီး အျခားေသာေဒသေတြကိုပါ ျပန္႕ပြားဆိုး၀ါးလာရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ က်ေနာ္တို႕ႏိုင္ငံမွာ လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈ(Genocide) ျဖစ္စဥ္တစ္ခုျဖစ္ေပၚလာႏုိင္တဲ့ အႏၱရာယ္ရွိေနပါတယ္။

ဒီလိုျဖစ္လာခဲ့မယ္ဆိုရင္ …

  1. ျမန္မာႏုိင္ငံသား အေျမာက္အမ်ားေသေၾကပ်က္စီးျခင္းနဲ႕အတူ
  2. ကမာၻမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ သိကၡာက်ပါလိမ့္မယ္။

က်ေနာ္တို႕ေတြအားလံုး ဘာပဲလုပ္လုပ္ … ကိုယ့္လုပ္ရပ္တစ္ခုခုဟာ တုိင္းျပည္ကို အႏၱရာယ္တစ္ခုခုဆီတြန္းပို႕ေနတဲ့လုပ္ရပ္မ်ိဳးျဖစ္ေနမလား၊

တိုင္းျပည္ကို အႏၱရာယ္မက်ေရာက္ ေအာင္ ကာကြယ္တဲ့လုပ္ရပ္မ်ိဳးလား ဆိုတာကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ေ၀ဖန္သံုးသပ္ႏုိင္ၾကပါေစ။

ၿပီးေတာ့ … ကိုယ္ေရးသမွ်၊ ကိုယ္ေျပာသမွ်၊ အြန္းလိုင္းေပၚမွာ ကိုယ္တင္သမွ်ေတြကိုလည္း တာဝန္ယူတတ္ၾကပါေစ။

ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

ေနဘုန္းလတ္

(I salute you for the courage. TQ very much)

Gregory H.Stanton, President, Genocide Watch ရဲ႕ 8 Stages Of Genocide ကို ကိုးကားပါသည္။ http://www.facebook.com/nayplatt/posts/348153945253542



New cases, old cases…

Posted: 13 Jun 2012 05:54 AM PDT

After a lapse of 3 weeks, I was on duty again today. Usually I'd be on duty every alternate weeks, ie the 2nd and 4th Wednesdays of each month, but since last month there was a 5th Wednesday, we didn't have anyone on duty then. So yes, once in a while I do get a 3 week lapse before being on duty again.

I was told there were supposed to be 4 new cases today, but in the end only met 2. One didn't turn up, while the other turned up very late and so SN told me there was no need to wait since that case was a prison case anyway.

Both cases I saw weren't newly diagnosed cases. Both had been going for appointments in Sg Buloh Hospital before they moved to Perak recently.

The first case, a guy in his early thirties, had already been on HAART for a year now. He now stays with his family who knows about his HIV status and they don't have a problem with it. There wasn't much counselling needed for this guy, by now he already knows all that he needed to know.

The second case, a pregnant lady. Initially I thought hers was a newly diagnosed case, but turned out she too had been going for appointments in Sg Buloh before this ever since her first pregnancy. She did follow up at Sg Buloh Hospital until her first child was 2 years old but ever since she moved, she had not been going for any more appointments. Her first child had been confirmed negative.

She got HIV from her first husband. They then got divorced, and she remarried. Her second husband married her despite knowing that she was HIV positive. While she had not been going for any more follow up appointments after moving to Perak, recently when she was found to be pregnant, like it or not, her case had to be referred to Ipoh GH. Her husband's blood test showed negative results, but he will have to be tested again to be sure he is not infected. I hope they will practice safe sex after this.

As I was at the Buddies Centre later today to settle some matters, I received a text message from Zana, who asked me to call back. Remember Zana… the problematic young woman I had written about a few years back? Just to recap…

Not long after Zana's case was referred to me, she asked if I could help arrange for a place to stay for her. She didn't say why at first, just said that her family didn't want her to stay with them anymore. I suspected there had to be something more to that story, and finally she admitted she was pregnant. Yep, another of those out of wedlock pregnancy cases. So I sent her to a shelter home in KL, while her older child (from her late husband who had died earlier) was left with her parents.

Not long after she went to the shelter home, she gave birth to a pair of twins, both boys. At one point, I was prepared to fetch her and send her & the twins back to her parents house, but on the very day that I went to the shelter home to fetch them, I was told there was a crisis at home. Her father had disowned her and simply refused to let her come home, especially with the children. Apparently even with the first child, it was an out of wedlock pregnancy, but they managed to marry her off with the guy before she delivered. For the second pregnancy, they didn't even know who fathered the children.

Problem with Zana was that she couldn't get along with anyone else at the shelter home (and vice versa, all the occupants there were complaining about her too). Although the twins were eventually confirmed negative, one of them died after just a few months – not HIV related.

Zana then left the home, initially taking her son along with her, but later sent him back when financially she couldn't give him the care needed. I lost touch with Zana after that, but occasionally I had been getting updates from the lady in charge of the shelter home where Zana used to stay.

This time Zana contacted me because she was at the Ipoh Hospital. Nope, she wasn't the one who got warded, but her older child, the daughter who had been taken care by her parents. Seems the girl had been unwell of late and recently was found to have  toxoplasmosis. Toxo? It is one of the opportunistic diseases associated with HIV. Apparently the little girl had been diagnosed HIV +ve just recently. According to Zana, the girl was tested once initially (with negative results) but after that she was never brought for any follow up appointments. Now the girl's in PICU, and according to Zana, is unconscious.

I am planning to visit them tomorrow. More updates after the visit…


Pengharaman Daging Babi: Jawaban Syeikh Abduh Yang Mengejutkan

Posted: 13 Jun 2012 06:17 AM PDT

Pada suatu ketika, Syeikh Muhammad Abduh telah bersafari ke Eropah. Sesampai di Perancis beliau telah diundang kesuatu majlis forum yang dihadiri oleh ummat islam dan bukan islam di sebuah bandar.

Diantara perkara yang dibangkitkan oleh bukan islam kepada Tuan Syeikh Abduh dalam forum itu ialah tentang pengharaman mengkomsumsi daging babi dalam Islam.

Mereka mengatakan kepada Abduh, bahawa perusahaan pengeluaran daging babi di perancis melalui proses pemantauan, rawatan dan teknologi yang sangat moden, saintifik, hegenik dan teliti pada semua peringkat perladangan lagi, penyediaan bahan makanan babi, pemotongan daging, pembungkusan dan pemasakan di restoran. Semua proses rawatan dan pemantauan moden ini telah menyebabkan memakan daging babi menjadi selamat kerana semua bentuk cacing, mikrorgasma, ulat, kuman dan bakteria dalam daging babi telah musnah melalui teknologi ini. Pengharaman daging babi menjadi tidak berasas lagi.

Bagi menjawab tantangan ini, Abduh telah meminta disediakan dua ekor babi jantan dan seekor babi betina serta dua ekor ayam jantan dan seekor ayam betina.

Kemudian Tuan Syeikh Abduh meminta dua ekor ayam jantan dan seekor ayam betina itu dilepaskan di dalam satu sangkar. Apa yang berlaku ialah dua ayam jantan itu telah berlawan dan bertarung antara satu sama lain berebut untuk mendapatkan ayam betina itu. Mereka berlawan dan saling luka melukai hanya untuk mengawan seekor ayam betina. Mereka bertarung bermati-matian demi harga diri dan maruah kejantanan.

Kemudian Abduh meminta dua ekor babi jantan dan seekor babi betina itu dilepaskan di dalam satu sangkar. Apa yang berlaku sangat menjijikkan. Dua ekor babi jantan itu saling tolong menolong dan bergilir mengawan babi betina itu tanpa ada kekecuhan atau perlawanan.

Lalu Abduh mengatakan (lebih kurang) " Tuan-tuan saksikan sifat binatang yang bernama babi tidak mempunyai maruah dan harga diri sebagai kejantanan. Bacul dan hilang harga diri. Sifat inilah yang telah meresap dan mendarahdaging dalam diri kamu semua yang memakan daging babi. Kamu tidak merasa apa-apa, tidak merasa cemburu, tidak merasa marah dan tidak merasa hilang maruah melihat isteri kamu atau anak perempuan kamu bersama lelaki lain, hatta dijimak oleh lelaki lain.( sex bebas)".

Subhanallah!... JazakAllah Tuan Syeikh." -abuhikam


Siasat siapa menyamar identiti Menteri Kesihatan dalam tender nombor WWW15

Posted: 13 Jun 2012 04:51 AM PDT



Top UN envoy in unrest-hit western Myanmar

Posted: 13 Jun 2012 03:04 AM PDT

Source: Top UN envoy in unrest-hit western Myanmar

jay Nambiar arrived in Rakhine state after sectarian violence left dozens dead and forced hundreds to flee.

Vijay Nambiar, UN chief Ban Ki-moon's special adviser on Myanmar, flew into Sittwe, the capital of restive Rakhine state, on Wednesday.
Nambiar will later visit Maungdaw — on the border with Bangladesh — where the latest spate of violence began on Friday.

"We're here to observe and assess how we can continue to provide support to Rakhine," Ashok Nigam, UN resident and humanitarian coordinator, told AFP news agency.

The UN has evacuated most of its foreign staff from Maungdaw, which is its main base in the state and has a large population of stateless Rohingya Muslims.

Around 25 people have been killed and a further 41 people were wounded in five days of unrest, an official said.

That death toll does not include 10 Muslims who were killed on June 3 by a Buddhist mob in apparent revenge for the rape and murder of a woman, which sparked the violence in Rakhine.

Fleeing to Bangladesh

On Wednesday New York-based Human Rights Watch urged Bangladesh to keep its border open to people seeking refuge from sectarian violence in western Myanmar.

The group said in a statement that Bangladesh should also allow independent humanitarian agencies free and unfettered access to the border areas.

It expressed its concern after Bangladesh on Tuesday turned away three boats carrying 1,000 Muslims fleeing violence in neighbouring Myanmar.

"By closing its border when violence … is out of control, Bangladesh is putting lives at grave risk," said Bill Frelick, Refugee Program director at Human Rights Watch.

"Bangladesh has an obligation under international law to keep its border open to people fleeing threats to their lives and provide them protection," Frelick said.

It also urged other governments to provide humanitarian assistance and other support for the refugees.



Nazri Sahkan Kerajaan Boleh Tumbang Dengan Garam & Botol

Posted: 13 Jun 2012 04:08 AM PDT

Nazri: BN boleh jatuh dengan garam, botol

KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz berkata sesebuah kerajaan boleh jatuh walaupun dengan garam dan botol mineral.

Menurutnya sejarah membuktikan bahawa kerajaan di Mesir, Tunisia dan Libya telah tumbang hanya melalui telefon.

"Dengan botol pun kalau rakyat tak suka, kerajaan boleh jatuh. Sebab itu jangan pandang ringan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan menjawab soalan tambahan Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timor).

Lim yang juga Ketua Parlimen DAP dalam soalannya meminta Nazri membuktikan tuduhan kerajaan bahawa perhimpunan BERSIH 3.0 bertujuan menggulingkan kerajaan sedangkan pesertanya cuma membawa garam dan air mineral.

"Adakah garam dan botol mineral boleh tumbangkan kerajaan, atau kerajaan BN gelabah.

"Adakah perdana menteri mendapat maklumat dari cawangan khas bahawa Bersih 3.0 akan guling kerajaan," soalnya.

Nazri dalam jawapannya selepas itu sekali lagi berkata Bersih 3.0 adalah percubaan menjatuhkan kerajaan dengan cara tidak demokratik.

Kenyataan Nazri itu juga menyebabkan dewan kecoh dengan sorakan apabila ramai ahli parlimen bangun untuk mencelah.

"BN ketakutan...takut dengan bayang-bayang sendiri," kata Khalid Samad (PAS-Shah Alam) yang turut mencelah.

Ulasan GB

Macam-macam excuses diberikan bila dha takut dengan bayang-bayang sendiri.

Gambar di bawah ini membawa seribu makna.


Anggota Polis dalam gambar ni pun ikut sama terseksa lepas terkena Tembakan Gas Pemedih Mata yang dilepaskan oleh Anggota Unit FRU. Dia kemudiannya dibantu oleh salah seorang peserta Himpunan BERSIH.

Peserta Himpunan BERSIH yang berbangsa Cina telah memberikan air mineral yang dibawanya kepada Anggota Polis tersebut untuk diminum dan membasuh mukanya bagi menghilangkan kesan akibat terkena Gas Pemedih Mata.




Carpe Diem!

Posted: 13 Jun 2012 02:49 AM PDT

I have a friend who lives by a three-word philosophy: Seize the moment.





Just possibly, she may be the wisest woman on this planet. Too many people put off something that brings them joy just because they haven't thought about it, don't have it on their schedule, didn't know it was coming or are too rigid to depart from their routine. I got to thinking one day about all those women on the Titanic who passed up dessert at dinner that fateful night in an effort to cut back. From then on, I've tried to be a little more flexible.

How many women out there will eat at home because their husband didn't suggest going out to dinner until after something had been thawed? Does the word "refrigeration" mean nothing to you? How often have your kids dropped in to talk and sat in silence while you watched Jeopardy on television?

I cannot count the times I called my sister and said, "How about going to lunch in a half hour?" She would gasp and stammer, "I can't." Check one: "I have clothes on the line." "My hair is dirty." "I wish I had known yesterday." "I had a late breakfast". "It looks like rain". And my personal favorite: "It's Monday". She died a few years ago. We never did have lunch together.

Because Americans cram so much into their lives, we tend to schedule our headaches. We live on a sparse diet of promises we make to ourselves when all the conditions are perfect. We'll go back and visit the grandparents when we get Stevie toilet-trained. We'll entertain when we replace the living-room carpet. We'll go on a second honeymoon when we get two more kids out of college.

Life has a way of accelerating, as we get older. The days get shorter, and the list of promises to ourselves gets longer. One morning, we awaken, and all we have to show for our lives is a litany of "I'm going to," "I plan on" and "Someday, when things are settled down a bit." When anyone calls my 'seize the moment' friend, she is open to adventure and available for trips. She keeps an open mind on new ideas. Her enthusiasm for life is contagious. You talk with her for five minutes, and you're ready to trade your bad feet for a pair of rollerblades and skip an elevator for a bungee cord.

My lips have not touched ice cream in 10 years. I love ice cream. It's just that I might as well apply it directly to my hips with a spatula and eliminate the digestive process. The other day, I stopped the car and bought a triple-decker. If my car had hit an iceberg on the way home, I would have died happy.

Now...go on and have a nice day. Do something you WANT to....Not something on your SHOULD DO list.

-Author Unknown-

This post is specially dedicated to Linda and Angela!!


Dangerous weapons

Posted: 13 Jun 2012 02:15 AM PDT

Stupendous revelation! Common innocuous items you will find in every household. Together, they cost not more than RM10. But they shall be all it takes to overthrow a government! How much simpler can it get? Read it here and here. But sorry, nothing mentioned in the mainstream press yet.




ca-pub-5430283382112812


If true that this is a fake photo, Eleven Media and Hmu Zaw should be sued for all the deaths and damages in Arakan

Posted: 13 Jun 2012 02:24 AM PDT

If true Eleven media journal editor, publisher, owner and photographer ALL must be sued locally and complaint to UN for evidence at ICC.

Pic. from FB La Yaung's photo.



Siapa Berdusta? Dulu Kata BERSIH 3.0 Haram Sekarang Tidak?

Posted: 13 Jun 2012 02:16 AM PDT


Fatwa haramkan BERSIH 3.0 tak pernah dikeluarkan

Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan tidak pernah mengeluarkan sebarang fatwa berhubung pengharaman demonstrasi jalanan di ibu negara pada 28 April lepas sepertimana yang didakwa parti pembangkang, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mashitah Ibrahim.

Katanya, jawatankuasa itu sebaliknya hanya mengeluarkan kenyataan media sebagai nasihat daripada anggota muzakarah jawatankuasa berkenaan yang bersidang awal bulan lepas.

"Perkara ini telah dipersetujui oleh semua ahli muzakarah supaya nasihat mengenai penglibatan umat Islam yang bertindak sebagai perusuh jalanan yang telah membawa kerosakan dan musibah kepada negara dikeluarkan melalui satu kenyataan media," katanya.

Mashitah berkata demikian ketika menjawab ucapan penangguhan oleh Ahmad Kasim (PKR-Kuala Kedah) mengenai fatwa pengharaman perhimpunan jalanan yang didakwa dikeluarkan oleh jawatankuasa berkenaan.

Menjelas lanjut Mashitah turut menegaskan bahawa anggota jawatankuasa itu yang dilantik atas perkenan Majlis Raja-Raja tidak mempunyai sebarang kepentingan politik melainkan untuk kepentingan agama dan ummah.

"Oleh itu nasihat jawatankuasa fatwa adalah bebas daripada pengaruh mana-mana pihak dan tidak terikat dengan kepentingan individu mahupun mana-mana organisasi," katanya.

Mashitah berkata antara isi kandungan kenyataan media itu menyebut anggota muzakarah memandang serius tindakan sebahagian masyarakat, khususnya umat Islam yang bertindak sebagai perusuh jalanan seperti mana yang berlaku pada demonstrasi itu yang telah membawa kerosakan dan musibah kepada negara.

"Sebagai umat Islam seharusnya kita mensyukuri keamanan, kemakmuran dan perpaduan yang telah dinikmati dan diwarisi sekian lama.

"Pegangan Ahli Sunnah Waljamaah yang menjadi tunjang pegangan kita sebagai umat Islam di Malaysia sejak sekian lama wajib kita pertahan daripada apa jua anasir negatif kerana pegangan inilah yang menjadi perisai kepada umat Islam daripada terjebak dengan perlakuan yang dimurkai oleh Allah dan rasulnya," katanya.

Mashitah berkata sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi, banyak saluran perbincangan yang lebih bermanfaat boleh dilaksanakan tanpa perlu menggadai keamanan negara.

Justeru, mereka yang terlibat di dalam demonstrasi itu khususnya umat Islam perlu sedar dan insaf bahawa perbuatan itu bukan ajaran Islam kerana Islam tidak pernah menyuruh umatnya secara tidak hak mengancam nyawa sesama manusia, menimbulkan huru hara dan merosakkan negara demi mencapai sesuatu agenda, katanya.

Persidangan Dewan disambung esok - Bernama

Demo cetus huru-hara haram, kata j'kuasa fatwa

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia hari ini memutuskan haram untuk umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara.

Pengerusinya Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata jawatankuasa memandang serius isu itu di mana sebahagian umat Islam telah bertindak sebagai perusuh jalanan dalam banyak perhimpunan atau demonstrasi termasuk seperti yang berlaku pada perhimpunan di ibu negara 28 April lepas.

"Tindakan merusuh, membawa kacau bilau dan merosakkan harta benda awam adalah suatu perbuatan yang ditegah Islam. Malah niat untuk menjatuhkan negara yang sah di sisi undang-undang melalui penganjuran demonstrasi seumpama itu juga haram di sisi agama.


"Sesiapa juga tidak boleh buat, tidak (boleh) bersetuju ke arah (usaha) mendatangkan kemudaratan, keresahan, menjadikan rusuhan sesama kita hingga berpecah, apatah lagi kalau berlaku pertumpahan darah," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan muzakarah ke-99 jawatankuasa itu di Sepang.

Sehubungan itu, katanya umat Islam yang menyertai demonstrasi itu perlu insaf kerana tindakan itu bukan daripada ajaran Islam kerana Islam tidak pernah menyuruh umatnya bertindak sedemikian sehingga mengancam nyawa sesama manusia demi mencapai sesuatu agenda.

Abdul Shukor berkata sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi, banyak saluran perbincangan yang lebih bermanfaat boleh dilaksanakan tanpa menggadaikan keamanan negara.

Beliau berkata turut dibincangkan dalam muzakarah itu adalah gejala Lesbian, Gay, Biseksual, Transgender dan Transeksual (LGBT) yang tidak memerlukan pengeluaran sebarang fatwa kerana ia jelas haram di sisi Islam.

Selain mengelak daripada terjebak dalam seks songsang seumpama itu, Abdul Shukor berkata umat Islam juga diminta tidak terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan sebarang gerakan, sokongan atau kempen mengenai LGBT.

"Untuk orang yang menunjukkan sokongan dan simpati kepada LGBT pun haram juga. Tugas menghapuskan gejala ini adalah tugas semua umat Islam dan jika kita sokong perkara yang tidak baik itu dikatakan bersubahat dan berdosa jawabnya," katanya.

Beliau berkata tindakan menyanjung pemimpin yang menyokong LGBT juga perlu dielakkan kerana Islam sendiri menyenaraikan ciri-ciri pemimpin yang boleh dipilih antaranya bermoral tinggi, patuh ajaran agama, berpengetahuan dan amanah.

Abdul Shukor berkata muzakarah turut menyeru pihak berkuasa untuk mengambil tindakan bagi menyekat gejala seks songsang daripada terus berleluasa.

Dalam pada itu, beliau berkata pemimpin, individu atau media dinasihat menghentikan sikap suka mendedahkan secara terbuka perkara-perkara keji yang didakwa dilakukan mana-mana pihak.

"Ini kerana perbuatan mendedahkan keaiban orang lain lebih-lebih lagi yang berkait dengan hubungan seksual amat ditegah Islam. Jika bertujuan untuk menghapuskan kemungkaran, serahkan kepada pihak berkuasa untuk menjalankan tugas," katanya. -
Bernama


Demo: Hormati keputusan Majlis Fatwa, kata Jamil Khir

KUALA TERENGGANU - Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan yang mengharamkan umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang mencetuskan hura-hara perlu dihormati dan dipatuhi semua pihak.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, jawatankuasa itu dianggotai oleh mereka yang dilantik oleh Majlis Raja-Raja dan setiap keputusan dibuat tanpa campur tangan daripada mana-mana pihak.

"Majlis fatwa sudah putuskan (haram menyertai demonstrasi yang mencetuskan huru-hara). Jadi, kita serahkan kepada Majlis fatwa kerana ia (jawatankuasa) dilantik oleh raja-raja," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis kesyukuran sempena penganjuran Karnival Al-Hijrah peringkat negeri Terengganu, di sini hari ini.

Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif Al-Hijrah Media Corporation Bukhari Che Muda.

Dipetik Bernama, Jamil Khir mengulas keputusan muzakarah jawatankuasa berkenaan yang mengharamkan umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undangan-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara.

Jamil Khir berkata beliau juga melihat tindakan pemimpin Pas mempertikaikan keputusan jawatankuasa berkenaan sebagai perkara biasa dalam politik.
-SH


Ulasan GB

Sekejap kata haram sekejap kata tidak.

Bagaimana rakyat hendak menghormati Majlis Fatwa Kebangsaan?

Dan agensi berita nasional, BERNAMA sendiri dahulu melaporkan kenyataan Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan yang menyatakan demo BERSIH 3.0 itu haram, kini agensi berita yang sama menerbitkan kenyataan dari timbalan menteri di JPM menafikan fatwa pengharaman demo BERSIH itu pernah dikeluarkan.

GB sudah ulas dahulu di SINI. Petikan:

DASAR pertama yang ditetapkan Islam, ialah: bahawa asal sesuatu yang dicipta Allah adalah halal dan mubah. Tidak ada satupun yang haram, kecuali kerana ada nas yang sah dan tegas dari syari' (yang berwenang membuat hukum itu sendiri, iaitu Allah dan Rasul) yang mengharamkannya. Kalau tidak ada nas yang sah --misalnya kerana ada sebahagian Hadis lemah-- atau tidak ada nas yang tegas (sharih) yang menunjukkan haram, maka hal tersebut tetap sebagaimana asalnya, iaitu mubah.

Sepatutnya fatwa itu berbunyi, haram bagi sesiapa "mencetuskan huru-hara dalam demo", bukannya "demo cetus huru-hara haram".

Kerana, tiada siapa tahu demo yang mana bakal ada huru-hara, demo yang mana tiada huru-hara.

Sama seperti demo BERSIH tempohari. Demo tersebut telah berlansung aman sehingga ada pihak yang telah sengaja mencetuskan huru-hara di saat demo hampir berakhir.

Jadi bagaimana hendak menghukumkan demo itu haram sedangkan "huru-hara" itu sengaja diada-adakan oleh pihak tertentu untuk memburukkannya?

Kalau begitulah fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan, maka demo untuk memperingati UMNO pada 11 Mei nanti juga adalah haram kerana ia mungkin saja boleh mencetuskan huru-hara?

Kita berharap Majlis Fatwa Kebangsaan bertindak adil dan saksama, fatwa yang hendak dikeluarkan perlulah bersandar kepada ilmu bukan bersandar kepada UMNO.


Hukum kebenaran dan keadilan tetap menang akhirnya. Dan siapa yang pendusta tampak nyata!


Is A Stress-Free Life Possible?

Posted: 13 Jun 2012 12:56 AM PDT

A lecturer when explaining stress management to an audience, Raised a glass of water and asked "How heavy is this glass of water?"

Answers called out ranged from 20g to 500g.

The lecturer replied, "The absolute weight doesn't matter. It depends on how long you try to hold it. If I hold it for a minute, that's not a problem. If I hold it for an hour, I'll have an ache in my right arm. If I hold it for a day, you'll have to call an ambulance. In each case, it's the same weight, but the longer I hold it, the heavier it becomes."

He continued, "And that's the way it is with stress management. If we carry our burdens all the time, sooner or later, As the burden becomes increasingly heavy, We won't be able to carry on."

"As with the glass of water, You have to put it down for a while and rest before holding it again. When we're refreshed, we can carry on with the burden."

"So, before you return home tonight, put the burden of work down. Don't carry it home. You can pick it up tomorrow. Whatever burdens you're carrying now, Let them down for a moment if you can."

"So, my friend, Put down anything that may be a burden to you right now. Don't pick it up again until after you've rested a while."



Here are some great ways of dealing with the burdens of life so that we live a stress-free life. Otherwise, we may suffer undesirable consequences.

  • Accept that some days you're the pigeon, And some days you're the statue.
  • Always keep your words soft and sweet, Just in case you have to eat them.
  • Always wear stuff that will make you look good If you die in the middle of it.
  • Drive carefully. It's not only cars that can be Recalled by their maker.
  • If you can't be kind, at least have the decency to be vague.
  • If you lend someone $20 and never see that person again, it was probably worth it.
  • It may be that your sole purpose in life is simply to be kind to others.
  • Never put both feet in your mouth at the same time, Because then you won't have a leg to stand on.
  • Nobody cares if you can't dance well. Just get up and dance.
  • Since it's the early worm that gets eaten by the bird, sleep late.
  • The second mouse gets the cheese.
  • When everything's coming your way, You're in the wrong lane.
  • Birthdays are good for you. The more you have, the longer you live.
  • You may be only one person in the world, But you may also be the world to one person.
  • Some mistakes are too much fun to only make once.
  • We could learn a lot from crayons... Some are sharp, some are pretty and some are dull. Some have weird names, and all are different colors, but they all have to live in the same box.
  • A truly happy person is one who can enjoy the scenery on a detour.



-Author Unknown-

Have an awesome day. Know that someone has thought about you today....:-)


Controlling Your Flight Experience With Flight Sim

Posted: 13 Jun 2012 12:12 AM PDT

Controlling Your Flight Experience With Flight Sim Yokes If you would like to bring your aircraft game into another level, you can make use of flight sim yokes to enhance your gaming system so it could be more of a training ground for you to fly aircrafts rather than an ordinary game. Using just the keyboard to navigate your favorite aircraft may be a boring game for sometime, but with the help


How can we be Sure Empire & Allies is a Real Deal?

Posted: 13 Jun 2012 12:12 AM PDT

I hate to admit it but Empire & Allies appeared to a simple, easy, and pretty straight forward game when I first started playing it. I even wondered why so many people were spending lot of money on guides when the game is absolutely uncomplicated. Is it so difficult to build an empire by constructing several structures, enhancing the rental incomes, create a powerful force of army, air, and sea


Easily Change The Appearance Of Any Photo In Photoshop

Posted: 13 Jun 2012 12:11 AM PDT

Learn How to Use Photoshop in Just 2 Hours. Click Here For Details With Adobe Photoshop you can apply all kinds of cool special effects and transform the appearance of photographs. The following are just a few of the special effects you can do in Photoshop. Black and White Everyone loves black and white photography. In the past you had to use separate film if you wanted black and white


No comments: