Monday, July 2, 2012

Can Stress Trigger Dementia?

Can Stress Trigger Dementia?


Can Stress Trigger Dementia?

Posted: 02 Jul 2012 09:00 AM PDT

26 June 2012
Last updated at 02:22 GMT










Role of stress in dementia investigated

By Michelle Roberts
Health editor, BBC News online






Ongoing research suggests stress might play a part in dementia



 
UK experts are to begin a study to find out if stress can trigger dementia.

The investigation, funded


[IKTIBAR] Kisah 18SX: Remaja Yang Sedang Belajar

Posted: 02 Jul 2012 11:11 AM PDT

Kisah kali ini diceritakan oleh seorang hamba Allah di sebuah taman perumahan di sekitar Ipoh (namanya dirahsiakan)… Kisah ini amat menyentuh jiwa saya apabila ianya diceritakan kembali oleh salah seorang anak murid pengajian saya di taman perumahan tersebut…..

Ceritanya mengisahkan seorang ayah dari keluarga yang miskin.. kerja sendiri hanya menoreh getah..datangnya jauh dari kampung.. dengan menaiki teksi.. membawa beg dan barang-barang milik anak gadisnya.. yang dapat melanjutkan pelajarannya di sebuah institusi pengajian di Ipoh.. menyewa di rumah sewa bersebelahan dengan rumah tuan empunya cerita ini.

"Masih saya ingat lagi ustaz…. bagaimana senyuman bangga ayah si gadis ini… yang terlalu seronok kerana anak gadisnya berjaya melayakkan dirinya menjadi pelajar di Institut Pengajian Tinggi

"Saya dapat melihat dengan jelas..bagaimana ayah si gadis ini ..sibuk mengangkat barangan anaknya..dengan mulutnya riuh rendah.. sambil melemparkan senyuman kepada dirinya…sebagai jiran kepada anaknya itu. Setelah bersalaman dengannya.. ayah si gadis ini ramah menceritakan kejayaan anaknya.. dan anaknya itulah yang diharapkan akan menempah kejayaan .. seterusnya dapat membela hidup mereka sekeluarga suatu hari nanti.

Sedang kami berbual.. terdengar anak gadis si ayah ini merungut…katanya "Ayah…kat sini tak ada tilam.. la.. takkan nak tidur atas toto aje ..nanti sakit lah badan along ni..!!" kata anak gadisnya merungut manja…sambil meneruskan bebelannya dengan suara yang kurang jelas.

Ayahnya hanya tersengih. .sambil menjawab "nantilah ayah belikan.. tengah ni duit ayah dah habis…. beli kelengkapan kamu…kita bukan orang senang…"

"Ok lah ok lah…tapi ayah beli cepat sikit tau…nanti macam mana along nak belajar.. tidur tak selesa….nanti tak boleh tidur…. haaa.. ganggu prestasi along..!!"

Ye la…ye la….. nanti ayah beli lah…."

Sebulan telah berlalu… si ayah belum lagi nampak ..kelibatnya membawa tilam yang dijanjikan…mungkin.. sedang kumpul duit nak beli tilam agaknya…maklumlah kerja kampung bukan orang senang…. rumah yang anaknya sewa pun bayarannya kongsi ramai-ramai…satu rumah duduk lapan orang.

"Apa yang tak seronoknya ustaz ialah….budak-budak perempuan di sebelah rumah saya tu…pada mula mereka duduk menyewa tiada apa masalah ataupun gangguan

tapi lama kelamaan..rumah sewa anak dara di sebelah saya ni dah mula dilawati oleh budak-budak lelaki…ada yang datang bermotosikal dan ada yang datang dengan menaiki kereta….

"Entahlah ustaz.. bukan tak tegur.. dah tegur dah…. tapi jawab budak lelaki yang datang bertandang tu… pakcik ni sapa?…bapak diorang ke ..????" terkedu saya ustaz apa nak dikata lagi….." Kadang-kadang ustaz bebudak lelaki tu duduk rumah sewa budak perempuan sampai ke tengah malam…. gerun saya ustaz….!!"

"Pernah sekali tu saya terfikir untuk melaporkan perkara ini kepada penguatkuasa jabatan agama… tetapi saya risau pulak nanti bebudak lelaki tu akan serang saya balik.. atau apa-apakan keluarga saya..saya pun ada anak dara ustaz…risau saya ustaz…apalah upaya saya ustaz…"

"Berkenaan dengan anak gadis si ayah yang malang ni tadi..setiap hari keluar dengan pakwenya…maklumlah orang sedang bercinta..bercouple…mak bapak pulak jauh ..jadi line clear…ustaz.. kadang-kadang tengah malam baru nampak balik ke rumah sewanya.. entah lah.. sedih saya apabila mengenangkan bapanya yang cukup baik."

Suatu petang ustaz…. sedang anak gadis si ayah ni keluar macam biasa dengan pakwenya…. ayah si gadis ini sampai ke rumah sewa anak gadisnya…. dengan menaiki motorsikal.. di belakang motorsikalnya itu terikat tilam kekabu…. sambil dia berhenti ..lalu terkial-kial si ayah ini cuba menongkatkan motornya…kerana tilam kekabu itu berat…..

kemudian si ayah itu menjerit memanggil nama anaknya.. sambil mengelap peluhnya yang mengalir laju…terdengar suaranya yang mengah.. memanggil-manggil anaknya.. tetapi tiada sahutan… sunyi…kerana hari itu hari cuti…ada yang dah balik kampung hujung minggu dan ada yang biasa la..tengah menenggek di belakang motorsikal pakwe mereka… termasuklah anak gadis si ayah yang malang ini.

"Saya pun keluar dari rumah….lalu memanggil si ayah ini tadi..abang..mari masuk berehat di rumah saya dahulu…bebudak ni tak ada mereka keluar agaknya…"kata saya kepada si ayah ."

"Ke mana mereka pergi…. agaknya…keluar ramai-ramai ke. bila balik agaknya.?" tanya ayahnya…bertalu-talu…saya hanya mendiamkan diri…. lalu saya berkata kepada si ayah…tak mengapa bang…rehat dulu.. abang letih tu datang dari jauh…. bawak masuk motor abang tu ke dalam laman rumah saya…."

Si ayah bersetuju kerana tiada pilihan lain…nak balik alang-alang.. dah sampai ..bukannya dekat.. lagipun bukan senang nak datang balik….. si ayah nampak keletihan sambil menolak motorsikalnya dengan beban tilam yang berat.

Si ayah menunggu…sehinggalah waktu maghrib telah masuk….si anak masih tidak balik lagi…. saya mengajak si ayah masuk ke dalam rumah mandi dan menunaikan solat maghrib .. kemudian saya menjamunya makan malam.Si ayah nampak keberatan tapi apa kan daya kerana menunggu anaknya …lantaran hati kecilnya merasa risau kalau-kalau anaknya tidak selesa tidur di atas toto…takut kesihatan anaknya terganggu.

Sedang kami duduk menunggu anaknya…. yang masih tidak balik walaupun waktu isyak sudah lama berlalu….tiba-tiba si ayah sudah mengesyaki sesuatu….. lalu bertanya kepada saya…"Anak saya ni keluar dengan siapa sebenarnya encik?"

Saya hanya terdiam…tak terkata apa-apa…. lalu saya menjawab…"beginilah bang.. abang tunggulah sampai dia balik ..lihatlah sendiri dan tanyalah sendiri dengannya."

Si ayah semakin risau……dan semacam sudah mengesyaki sesuatu yang tidak baik sedang dilakukan oleh anak gadisnya itu. Tepat pukul 2.15 pagi… barulah anak gadisnya pulang.. dengan membonceng motorsikal pakwenya..memeluk mesra…pakwenya….berhenti di depan rumah sewa

Si anak gadis itu kemudiannya turun dari motorsikal pakwenya…sambil menanggalkan topi keledar diikuti oleh pakwenya,.. itu…. mereka tidak terus berpisah tetapi berbual mesra di hadapan rumah.. tanpa menyedari…perlakuan mereka itu dilihat oleh kami berdua….

Mereka berpegangan tangan..sambil ketawa….bergurau….dan tiba-tiba..pakwe si gadis itu mencium bibirnya…!!!Subhanallah….saya tak boleh bayangkan keadaan ayahnya ketika itu yang bangun dan hendak bergerak menuju ke arah anaknya…tetapi saya tahan….kata saya kepada ayahnya..:

"Jangan bang… sekarang dah pagi…jangan mengamuk tengah ni nanti.. abang yang dapat malu… biarkan budak lelaki itu balik dulu".

Hampir setengah jam kami melihat babak mesra bercumbu dan berpeluk itu… barulah budak lelaki itu pulang…si gadis itu pun masuk ke rumahnya…..

Setelah beberapa minit barulah ayahnya menolak motorsikalnya…dan menghidupkan enjin lalu berhenti di depan pintu pagar rumah anaknya.. seolah-olah dia baru sampai…lalu dia memanggil nama anaknya….Anak gadis ini membuka pintu sambil merungut terkejut dengan kehadiran ayahnya pada lewat pagi sebegitu…sambil katanya..:

"hah ayah apasal datang pagi-pagi macam ni….. tak boleh tunggu besok..?

Si ayah terus meluru lalu menampar… muka anak gadisnya… menjerit-jerit…marah..

"Oooo….. buat apa datang pagi buta ye….kamu tahu tak… aku sampai sejak dari petang tadi.. menunggu kamu… bawakkan tilam untuk kamu….. jenuh aku tunggu kamu….ni ha…pakcik ni yang tumpangkan aku.. rehat..s embahyang …makan….. aku datang dari jauh letih…sebab risaukan kamu…sayangkan kamu.. tapi kamu…keluar sampai jauh malam….d engan pakwe kamu ye…dah la tu kamu bercium beromen depan aku.. anak tak tahu diuntung…. aku malu tau tak…maluuuuu….

Anak kurang ajar.. anak derhaka…. anak tak mengenang budi…..aku jaga kamu…. aku tatang kamu macam minyak yang penuh…. macam ini balasan kamu…macam ni balasan kamu.. pada aku.. haaaa!!! anak ****…….. berdebub… gedebab…. kali ini saya lihat dia terajang anaknya ustaz….. saya masuk ke dalam rumah dan memegang si ayah dan memintanya mengucap…. beristighfar…. bersabar……….

Anak gadisnya… menangis meraung…merayu… memohon keampunan….. hu hu hu ayahhhh…ampunkan alongggg….huwaaaaa…ayah alongggg salah …along berdosa dengan ayah….. hunhuuuuuu…….!!

Kau memang anak celaka…. .memalukan keluarga…orang tua.. kalau mak kamu tahu ni pasti mak kamu akan sedih sangat…. tadi.. mak kamu nak ikut.. rindu nak tengok kamu…aku tak bagi tau tak…. sebab nak bawak tilam ni….kamu tau tak tilam ni berat…. tilam kekabu…aku bawak dari kampung jauh…. terhoyong hayang aku.. bawak motor…tadi pun nyaris tak kena langgar dengan lori.. tau tak…??

Kata si ayah sambil menangis…….suasana pilu….. saya juga menitiskan air mata…. sedih melihat ayah yang separuh abad,,, menangis kecewa dengan perbuatan anak gadisnya.

"Sudah.. kau kemaskan barang…. pagi ni jugak balik ikut aku…. balikkkkk… ikut aku…cepatttt,………kata ayahnya….

Sejak itu ustaz saya tak nampak lagi anaknya itu balik ke rumah sewa disebelah rumah saya itu… Tilam yang dibawa oleh ayah si gadis itu masih ada di rumah saya ditinggalkan oleh ayahnya…kerana tidak mampu dibawa balik lantaran si ayah membawa anaknya balik pada malam itu juga.

Pada malam itu juga si anak gadis itu balik ke kampungnya, dengan membonceng motor…tetapi bukan di belakang pakwenya…tetapi dibelakang bapaknya…… kesiannn ustaz…kesiannnn —RAMM


ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားႏွင့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း

Posted: 02 Jul 2012 07:21 AM PDT

တိုင္းျပဳျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားႏွင့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတုိ႔ အမွတ္တရ ၁၂.၆.၁၉၄၇) အစည္းအေ၀းက်င္းပရာ လႊတ္ေတာ္ရင္ျပင္အေ႔ရွတြင္ ႐ိုက္ထားသည္။

ပထမတန္း -အလယ္ေျခာက္ေယာက္ေျမာက္တြင္ ေဒၚေစာေရႊ(ဗမက)၊
ဒုတိတန္း – ယာဘက္ဒုတိယေျမာက္ ဆရာႀကီးဦးရာဇတ္၊ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၊ သခင္ႏု၊
တတိယတန္း -၀ဲဘက္(၅)ေယာက္ေျမာက္ ဦးသန္းညြန္႔၊ ဦးခင္ေမာင္လတ္

ဆရာႀကီးဦးရာဇတ္၊ ဦးသန္းညြန္႔၊ ဦးခင္ေမာင္လတ္၊ေဒၚေစာေရႊ(ဗမက) တို႔မွာ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္ လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။

Pic source:MMSY



Kerajaan Pusat Sekat Royalti, Allah Limpahkan Kelantan Dengan Bijih Besi

Posted: 02 Jul 2012 08:05 AM PDT

R minyak dinafi, bijih besi pula ditemui

KOTA BHARU: Ketika kerajaan pusat masih menafikan hak Kelantan ke atas royalti petroleum, sebaliknya bijih besi pula ditemui di bumi negeri ini.

Bijih besi tersebut sekarang dieksport sebanyak 40,000 tan metrik setiap minggu melalui Tok Bali ke China.

Kapal dari China kini berlabuh kira-kira 1.4 batu nautika dari pantai Tok Bali bagi mengangkut bijih besi, di mana ia diangkut ke kapal menggunakan 20 tongkang dari jeti di Tok Bali.

Anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa berkata, sebelum ini bijih besi tersebut dieksport ke China melalui pelabuhan di Kemaman dan Kuantan yang melibatkan kos agak tinggi.

"Namun sekarang bijih besi tersebut dieksport melalui pelabuhan di Tok Bali yang ternyata lebih menjimatkan kos pengangkutan," katanya menjawab soalan Abdul Latif Abdul Rahman (PAS-Mengkebang) pada persidangan Dun hari ini.

Beliau berkata, hasil royalti tersebut dijangka dapat menampung kos pembinaan pembinaan lebuh raya rakyat Kuala Krai-Kota Bharu.

Menurutnya daripada hasil royalti besi sekurang-kurangnya dapat menampung bayaran tertunda projek lebuh raya berkenaan yang ditetapkan dalam masa 25 tahun.

"Kita telah berusaha memecahkan benteng kongkongan dan halangan oleh kerajaan pusat sebelum ini. Idea yang dicetus Menteri Besar bagi mengamalkan konsep wakaf sebagai satu nilai tambah.

"Usaha itu ternyata mendapat sambutan menggalakkan biar pun promosinya belum dilakukan secara meluas, namun dana yang disumbang secara online sekarang sebanyak RM430,000," ujarnya.

Kata beliau kerajaan negeri akan mewujudkan dana amanah di bawah Perbendaraan Negeri bagi mengurus sumbangan orang ramai.

Malah pada 7 Julai ini artis-artis yang menyertai PAS akan mengadakan program khusus bagi menyokong projek lebuh raya rakyat.

"Pada Ramadan nanti kita juga akan lancarkan kutipan dana di Kuala Lumpur bagi membolehkan orang ramai turut sama menyumbang," ujarnya.

Husam juga memberitahu lapan juruukur yang mengambil alih peranan juruukur awal menyiapkan jajaran projek lebuh raya rakyat sudah berjaya menyiapkan kerja-kerja ukur sepanjang 30 km.

Kata beliau kerja-kerja mengukur jajaran jalan raya tersebut sebenarnya sudah disiapkan pada 2007, namun juruukur yang terbabit tidak dbenarkan menyerahkan laporan kepada kerajaan negeri.

Bagaimanapun katanya, kerja-kerja pembinaan lebuh raya tersebut dijangka akan dimulakan selepas mendapat kelulusan mesyuarat Exco kerajaan negeri dalam masa terdekat ini.

Menurutnya jentera berat milik syarikat juga sudah berada di lokasi bagi memulakan kerja-kerja pembinaan.

"Kita akan laporkan setiap minggu perkembangan projek pembinaan lebuh raya tersebut selepas ini bagi pengetahuan rakyat," katanya. -HD

Ulasan GB

kerajaan UMNO BN cuba dengan segala cara untuk menyekat pembangunan di negeri Kelantan, khususnya dengan menyekat royalti minyak, tetapi Allah itu Maha Kaya. Kerajaan Kelantan pimpinan TG Nik Aziz akan terus mendapat perlindungan dan rahmat dari Allah swt apabila kita terus berusaha mempertahan dan memperjuangkan kalimah Allah di atas mukabumi ini.

Biarkan, kezaliman UMNO BN itu akan memakan diri mereka sendiri!


The Giants of The Solomon Islands

Posted: 02 Jul 2012 05:30 AM PDT

According to Wikipedia:

Solomon Islands is a sovereign state in Oceania, east of Papua New Guinea, consisting of nearly one thousand islands. It covers a land mass of 28,400 square kilometres (11,000 sq mi). The capital, Honiara, is located on the island of Guadalcanal. The nation of the Solomon Islands is a member of the Commonwealth of Nations.


The Solomon Islands are believed to have been inhabited by Melanesian people for many thousands of years. Spanish navigator Álvaro de Mendaña was the first European to arrive in Solomon Islands in 1568 and named them Islas Salomón. The United Kingdom established a protectorate over the Solomon Islands in 1893. In the Second World War there was fierce fighting between the Americans and the Japanese in the Solomon Islands campaign of 1942–45, including the Battle of Guadalcanal.

Self-government was achieved in 1976 and independence two years later. The Solomon Islands is a constitutional monarchy with the Queen of the Solomon Islands, at present Elizabeth II, as the head of state. Gordon Lilo Darcy is the eleventh and current Prime Minister of the Solomon Islands. (More HERE)

According to THIS SITE:

The capital, Honiara, is located on the island of Guadalcanal. Americans recognize the name Guadalcanal, because of the fierce fighting that took place their during WWII between the Japanese and Americans. But that was not the only conflicts occurring.

Are there True Giants on the Solomons? It would appear that from the people there who are newly communicating what they have known for years, yes, there may be.

Marius Boirayon, Research Director, Solomon Anthropological Expedition Trust Board Incorporated, is one of the researchers who has been doing investigations in The Solomon Islands on the accounts of True Giants. Australian Boirayon who lived and worked in the Solomons as a helicopter pilot and engineer, ended up marrying a Solomon Islander. He grew to know and appreciate the culture, the folklore, and the day-to-day interaction between the natural history of the area and the people living there. Before long, he began hearing about the stories of the giants and decided to write of what he was learning.

In his book, Solomon Island Mysteries (Adventures Unlimited Press, 2010), Boirayon first chronicles the information he was gathering from the natives, of whom his wife is one, from the Solomons. He came to know that there were giants on islands, one that was large, over 10 foot tall, with evidence that supports that the giants do grow much taller than that. These Guadalcanal Giants, as he calls them, have very long black, brown or reddish hair, protruding double eyebrows, bludging red eyeballs, flat noses, and wide gapped mouth facial features. Awareness of them is shown by the newspapers, as well. (MORE HERE).

Click here to go to Marius Boirayon's very interesting website.

You might want to visit THIS SITE which is about The Giants of the Solomon Islands and their hidden UFO bases.


If you have time, check out Philip Coppens article on Island of Giants which has stunning photos on megalithic monuments in three small islands of Malta, Gozo and Comino float in the middle of the Mediterranean Sea, south of Sicily and east of the Tunesian coastline. They form a major scientific enigma, which science has difficulty to explain. Perhaps it is because certain basic, but nevertheless key, observations have been bypassed… The article was taken from this site.

Do leave a comment to share your views. Thanks. Happy reading!


KTM inter-city rail services

Posted: 02 Jul 2012 03:36 AM PDT

For the past 12 months, I've been resorting more often to using the train to travel between Penang and Kuala Lumpur. It came about because of two primary reasons.

One, the train station in Bukit Mertajam is only a mere four kilometres from my home and therefore, I can happily dispense with the need to ask my wife or son to drive all the way to the Penang international airport at Bayan Lepas which is 32 kilometres away. Imagine the time and money saved.

Two, as an alternative to flying, my family is coming round to agreeing that rail travel is much safer than taking the inter-city buses. We've heard enough stories about horror bus crashes along the highways and they are not limited to night travel only. The issue of under-paid and over-worked bus drivers has not been resolved at all. Only when there are fatal accidents will the authorities be seen to say or do something. But even then, once the news quieten down, it's back to Square One regarding the bus drivers.

Therefore, can anybody blame me for wanting to use the train services instead of the bus or the aeroplane?

Anyway, the first time that I used the train in the last 12 months was in August 2011. It was the end of the Arthur Tan Malaysia Chess Festival and I chose rail travel to return from Kuala Lumpur just for the lark of it, wanting to experience first class rail service on the night train.

I have to admit that my first impression of the train service was good: plush seats that could be almost fully reclined, ample leg room, air-conditioned carriage. Journey itself was smooth, the carriages had very good suspension and no longer rocked or shook on the tracks, and the external noises were generally well filtered out. The only drawback was that the carriage lights could not be turned off or dimmed and this affected my sleep greatly. But other than that, I rather enjoyed the journey.

Maybe I should also relate an anecdote. It was my fault, actually. When I arrived at the KL Sentral, I went to the wrong waiting area. Instead of the north-bound waiting area, I joined a group of travellers who were waiting for the south-bound train to Singapore. Luckily I realised my error after descending to the platform and I had to make a mad rush to catch the correct train. The whistle blew within seconds of my jumping on board.

Then last April after making a quick day trip by car down to Kuala Lumpur with my daughter, I hopped only the night train for my return trip. This time, I decided to book a second class sleeping berth. At least, I could then draw the curtain and cut off the lights in the carriage as much as possible. Again, it was a very pleasant journey. The mattress was firm and more importantly, the sheets were fresh and clean. The carriage was again very well insulated from the external noises and it was a very smooth ride.

Last weekend when I found that I had to go down to Kuala Lumpur, I resolved that maybe for once I could make the whole journey by train itself. So on Friday night, I caught the 11.20pm train from the Bukit Mertajam station - again, travelling on the second class sleeping berth - and I arrived at the KL Sentral at 6.45am the next day. From there, I switched to the KTM Komuter train services to take me to the Subang Jaya station.

Coming back on Sunday night, the night train left the KL Sentral at 11pm and pulled up at the Bukit Mertajam station at 6.10am this morning. This was the biggest surprise of the whole journey: the train arrived right on the dot.

I've never known the KTM inter-city services to arrive punctually but here, I was already standing on the station's platform at the time that KTM had advertised that they would. So I must say that I have been thoroughly impressed by my latest experience and I will have no qualms about using the rail services again in the future.

What I'm really looking forward to is for KTM to complete their double-tracking project for the Butterworth-Ipoh sector as soon as possible. I understand that the project is currently scheduled for completion at the end of 2013 but I shall welcome if this can be achieved sooner.

What I want is that KTM will extend their ETS service all the way from Kuala Lumpur to the north as soon as possible. That will reduce the travel time from the present seven hours to four hours. (KL-Ipoh is already two hours with the ETS service, and BM-Ipoh is certainly a shorter distance.) Now, wouldn't that be interesting indeed? Will certainly give the airlines a serious run for their money!
ca-pub-5430283382112812


Cacing 5 Inci Dikeluarkan Dari Bola Mata

Posted: 02 Jul 2012 05:50 AM PDT

Seorang lelaki yang mengalami sakit dan gatal di bahagian mata terkejut selepas mendapati keadaan berkenaan berlaku akibat seekor cacing sepanjang lima inci yang hidup di sebalik bola matanya.

Keadaan itu disedarinya selepas doktor membuat pemeriksaan mata.

PK Krishnamurthy, 75, yang juga seorang pesara dari Mumbai sebelum ini berulang kali ke hospital selepas mendapati matanya sakit dan tidak selesa.

Doktor kemudiannya memberikan ubat, namun dia masih terus dilanda kesakitan.

Susulan itu, doktor memutuskan untuk membuat pemeriksaan lanjut dan alangkah terkejutnya mereka apabila menemui cacing di dalam matanya itu.

Cacing itu bagaimanapun berjaya dikeluarkan dalam satu pembedahan kecil, semalam.

Menurut pakar mata di Hospital Fortis, Dr V Seetharaman, Krishnamurthy bernasib baik kerana cacing itu dikesan dan dikeluarkan dengan segera.

"Simptom kesakitan pada bahagian matanya telah hilang dan dia amat bertuah kerana cacing itu hanya berada di bahagian mata.

"Jika ia memasuki bahagian otak pesakit, maka ia akan menyebabkan masalah neurologikal yang amat besar kepada Krishnamurthy,'' katanya.

Setakat ini doktor masih belum mendapat jawapan bagaimana cacing berkenaan boleh berada di dalam mata pesara berkenaan.

"Cacing itu berjaya memasuki saluran darahnya dan membesar di dalam badan manusia. Ia telah dihantar ke makmal untuk kajian ,'' kata Dr V Seetharaman .

Dalam pada itu, Krishnamurthy gembira kerana penyakitnya itu dapat dikesan lebih awal. -mynewshub


Kemenangan Dr Morsi – Gendang Perjuangan, Bukan Loceng Rehat

Posted: 02 Jul 2012 03:31 AM PDT


Dr Morsi, calon Presiden Mesir dari Parti Kebebasan dan Keadilan yang dikelolakan oleh Ikhwaanul Muslimin, telah secara rasminya diumumkan menjadi Presiden Mesir pertama pasca Revolusi Mesir 25 Januari 2011. Seluruh dunia yang bersama dengan perjuangan menuntut keadilan dan menumbangkan kezaliman, bergempita dengan rasa syukur atas kemenangan ini. Rata-rata manusia yang jiwanya masih lurus dan akalnya masih berada pada tempatnya, merasa lapang dan senang dengan kemenangan ini. Grafik: HalaqahMaya.Com

Kita tidak mahu ketinggalan merakamkan ucapan tahniah. Kepada Ikhwaanul Muslimin, kepada Dr Morsi dan semestinya, kepada yang memainkan peranan paling besar sekali atas kemenangan hari ini – Rakyat Mesir. Tanpa kami tinggalkan syukur dan rasa rendah diri kami kepada Allah SWT yang menggerakkan semua ini.

Namun apa yang lebih besar daripada kemenangan Dr Morsi hakikatnya adalah kesedaran kita.

Sesungguhnya bagi kami di LangitIlahi, kemenangan Dr Morsi adalah merupakan bunyi gendang perjuangan.

Bukanlah deringan loceng rehat.

Kita Teruskan Usaha-Usaha Kita. Dan Dr Morsi Meneruskan Usaha-usahanya.

Kita hidup dalam dunia global yang luas. Kemenangan di satu tempat, belum lagi bererti kemenangan di merata-rata tempat. Bahkan, pada realiti hari ini, kemenangan di sesebuah tempat itu sendiri belum bererti kemenangan penuh. Contohnya di Mesir, selepas ini Dr Morsi akan berhadapan dengan saki baki regim Mubarak pula di dalam pemerintahannya. Di Turki dahulu, Erdogan berhadapan dengan tentera Turki sendiri.

Bahkan, jika kemenangan di satu-satu tempat tersebut adalah kemenangan solid, ia tetap akan mendapat ancaman daripada Barat contohnya. Mereka tidak akan berdiam diri. Justeru, kita tidak patut berdiam diri juga. Tidak patut untuk kita berehat. Bahkan, apabila ada sesebuah kumpulan Islam menang di satu-satu kawasan, kita perlu memberikan sokongan kepadanya.

Bagaimana memberikan sokongan kepadanya? Dengan kita berusaha mengislah diri, serta mengislah keluarga dan masyarakat di tempat kita. Kemenangan Islam di sesebuah kawasan, perlu dibantu dengan kemenangan Islam di sesebuah kawasan yang lain. Barulah kemenangan itu mampu mencetus kekuatan yang sebenarnya.

Namun jika Dr Morsi dan partinya berusaha mengislah Mesir, dan kita di Malaysia berdiam diri membatu, sekadar bergembira dengan kemenangan Dr Morsi, dan tidak berbuat apa-apa, maka di manakah keuntungannya kemenangan Dr Morsi itu?

Di sini kita perlu perhatikan dengan teliti. Agar kita tidak tertipu dengan kemenangan ini.

Usaha mesti diteruskan, dan digencarkan lagi!

Ini Adalah Peperangan Nafas Panjang.

Hakikatnya, perjuangan antara hak dan batil adalah perjuangan nafas panjang. Semenjak Nabi Adam dan ibu kita Hawwa, diturunkan ke bumi angkara Iblis durjana, hinggalah ke hari kiamat nanti, peperangan antara hak dan batil ini akan berterusan.

Maka kita sepatutnya maklum akan hal ini, dan mempersiapkan bukan sahaja diri, bahkan menghasilkan pula pewaris-pewaris untuk meneruskan perjuangan kita nanti. Kita patut sibukkan diri kita dengan pelbagai projek kebaikan, menyusun pelbagai strategi, berfikir dengan kreatif dan kritis untuk meningkatkan kualiti perjuangan Islam.

Jangan fikir bahawa apabila kita mencapai sebuah kemenangan, maka kemenangan itu akan bertahan selama-lamanya. Ianya perlu dipertahankan. Ianya perlu diperkuatkan lagi. Diperkukuhkan.

Bukannya bersambil lewa, dan lemas dalam kemenangan.

Musuh-musuh Islam tidak akan duduk diam. Mereka mempunyai agenda. Mereka akan menyusuh perancangan. Maka apakah pantas bagi kita, orang-orang Islam, bergoyang kaki dan sekadar bergembira dengan kemenangan, lantas menanti untuk dikalahkan sekali lagi?

Penutup: Maka Marilah Jadikan Kemenangan Dr Morsi Ini Sebagai Pemacu Semangat Kita!

Bangunlah. Jangan fikir ini masa rehat kita.

Kami mengajak agar kita bersama-sama menggunakan momentum ini, menggencarkan lagi segala usaha, dan memperhebatkan lagi segala urusan perjuangan kita. Mungkin kita tidak berjuang dengan senjata seperti raifal dan kereta kebal, tetapi kita tetap berjuang dengan senjata minda dan pergerakan.

Kita perhebatkan lagi usaha penyebaran Islam dalam bentuk akhlak, bentuk pemikiran yang kreatif, dalam bentuk yang harmoni, menghidupkan jiwa-jiwa agar menjadi subur kembali dengan kefahaman terhadap deen Allah SWT.

Ini bukan masanya lagi untuk kita berehat.

Rehat kita hanya di syurga nanti!

Ayuh!

Bangun, dan bergeraklah!

Mari Menjadi Hamba Ilahi!

disunting dari: langitilahi.com


A fun day out at Bukit Kinding Resort

Posted: 02 Jul 2012 12:33 AM PDT

After months of preparation, we finally had our Family Day this year on 1st July. With the day clashing with the Ipoh International Run, where vehicles had to give way to runners, we had to look for best alternative routes to make sure our own event would start on time.

And yes, we did start on time. We had arranged for our volunteers to pick up our clients either from their homes or the bus station and meet up time at BKR was 9 am. Starting off with breakfast of nasi lemak, we didn't want to waste any more time after that and went straight for the water activities…

BKR12.5

BKR11

BKR6

BKR13.5

BKR19

Some didn't want to get wet, they had the option to go cycling around the place…

bkr3

…and view the beautiful scenery…

BKR8.5

After lunch, we headed to the starting point of the flying fox activity… yep, the longest in Malaysia.

BKR29.5

We had to walk all the way up to get to the  start point…

BKR33

… to "fly" all the way down…

BKR34

WEEEEEEEEE…..

BKR41

Everybody, kids and adults, had a wonderful time. And oh, we made sure every single one of them went home with a lucky draw prize. Overall it was a success.

My own personal verdict? I simply love this place, and plan to go again!


Chua Soi Lek Melenting ADUN UMNO Cadangkan Hudud

Posted: 02 Jul 2012 01:33 AM PDT


Cadang hudud: ADUN Umno 'hilang akal', kata MCA

Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata ADUN Umno Johor yang mencadangkan supaya hukum hudud dilaksana ke atas orang Islam dan bukan Islam di negeri itu "hilang akal" kerana mengemukakan perkara tersebut. Grafik: Pencinta keadilan.

Dalam satu tulisannya di Twitter malam tadi, Chua berkata ADUN berkenaan, Datuk Ayub Rahmat juga telah kehabisan idea sehingga menimbulkan cadangan berkenaan.

"ADUN Umno Johor itu tentu sudah kehabisan idea dan hilang akal untuk mencadangkan hudud di Johor meliputi bukan Islam," katanya.

Tambahnya, MCA "pastinya" menentang usaha seperti itu.

Ayub yang merupakan ADUN Kemelah membangkitkan cadangan itu 20 Jun lalu pada mesyuarat pertama penggal persidangan kelima Dewan Negeri Johor ke-12.

Ketika diminta menjelaskan cadangannya itu, berkata beliau mahu melihat Johor mendahului negeri lain melaksanakan hukum hudud "sebenar" – yang menurutnya berbeza dengan hudud PAS.

Hukum hudud sebenar meliputi semua kaum dalam sesuatu negara berbanding hudud PAS yang hanya tertakluk kepada orang Islam, kata Ayub yang memberi contoh Kanun Jenayah Syariah II (1993) (Hudud Kelantan).


Beliau berpandangan bahawa undang-undang itu menimbulkan diskriminasi dari segi pelaksanaan di antara orang Islam dan bukan Islam.

Pendiriannya itu meletakkan MCA sebagai parti kedua paling besar dalam BN dalam kedudukan sukar.

MCA sebelum ini lantang mengkritik undang-undang hudud dan sentiasa menyerang PAS atas rancangan pelaksanaan undang-undang syarie yang didakwa akan menakutkan pelabur asing.

MCA menjadikan kritikan ke atas hudud sebagai bahan kempen utamanya dalam menghadapi pilihan raya umum untuk menentang seterunya, DAP. -mk

Hudud: Kelantan ada halangan, jika Johor dahului silakan

KUALA LUMPUR: "Pada saya, saya bersyukur sangat-sangat atas kesedaran ini. Tidak perlu cabar mencabar, saya menyokong sepenuh hati," kata Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Beliau menyatakan demikian sebagai respons setelah membaca kenyataan Adun Umno Johor di dalam Sidang Dun Johor, Datuk Ayub Rahmat yang mencadangkan agar Johor melaksanakan hudud mendahului Kelantan serta mencabar PAS menyokong hukum hudud itu walaupun datang dari Umno.

"Kelantan atau Johor dahulu tidak penting. Kelantan telah menghadapi halangan untuk laksanakan hudud, jika Johor mendahului Kelantan, silakanlah.

"Insya Allah giliran Kelantan akan tiba juga. Sekali lagi saya nyatakan, saya menyokong sepenuh hati," ujarnya yang juga Mursyidul Am PAS melalui Facebooknya.

Justeru, harapan beliau agar cadangan itu tidak akan ditarik balik dan menjadi kenyataan.

"Mari kita bekerjasama memperlihatkan Islam yang sebenar kepada masyarakat Malaysia.

"Tahniah kepada Umno Johor dan saya menunggu untuk melihat langkah seterusnya," ujarnya lagi.
-HD






Spain rewrite the rule book! The Star rewrite history!

Posted: 01 Jul 2012 10:44 PM PDT

Lost My Samsung Galaxy SII

Posted: 01 Jul 2012 10:34 PM PDT

Cheeky has not been well since he came back from boarding last Thursday. Thank God Fei Por and Lucky were all right. Two evenings ago, Wuan noticed that Cheeky has been going to the litter box very frequently but there was no poo in the box afterwards. We pressed his tummy and thought it was too firm for comfort and realised that he was constipated.

We looked around for a veterinary clinic that was open on Sunday and found one. The vet agreed that he was indeed constipated and had an X-ray done just to be sure as Cheeky is rather fat. He had to be admitted for treatment and observation for a couple of days. I hope he gets better soon. That poor thing. He did not even whine.

After we left him, we went to run some errands and then decided to have dinner at Aeon Taman Maluri. When we got to the supermarket, I realised that I had left my phone in the car. Wuan went to retrieve it and we continued our shopping. We dropped in at Hainan Tea Garden but I did not quite like what was in the menu. Wuan had noodles. I would get my dinner from elsewhere later.

Barely minutes after we left the shopping mall, I realised that I did not have my phone with me. We called my number. It rang but went unanswered. Since we were very near the vicinity, I drove back to the multi-storey car park where I suspected I dropped my phone. It was nowhere to be found. I tried calling my number again while Wuan went to the Aeon customer service counter to check if some Good Samaritan had found it and left it there.

By then, the phone was already turned off. The staffs at the customer service counter were not very helpful and sympathetic, and did not offer to assist her further. The security office said that if we want to view the CCTV, we have to produce a police report. Not wanting to waste time arguing with them, she retraced our steps back to Hainan Tea Garden without any luck. However, I will definitely be going back with a police report to view the CCTV footages to gather evidence on the person who took the phone.

My first mistake was not making sure that my phone was with me at all times. I usually stuff it in between the wheelchair cushion. It could have fallen off. Someone could have picked it off me. I cannot be sure. My second mistake was not locking the phone when not in use. It could have bought me valuable time in connecting to the phone remotely and wiping the data inside.

I am upset not because I lost the phone but because of exposing the contact details, emails and addresses, messages and data contained in the phone, the SIM card and the SD card, not that they are of any significant value to anyone else except me. My sole worry that they could be misused by the dishonest person who took the phone.

Nevertheless, I have changed all passwords to access the applications used in the phone. I have also informed all my contacts regarding this to make them aware of the situation should they receive any unusual communication from "me." I am glad that I backed-up my contacts several weeks ago. This allowed me to inform them via SMS and emails without much hassle. I also had the mind to back up my photographs right after I came back from Penang.

Looks like I have been losing things too often. Firstly, I dropped one side of my leather wheelchair gloves in Penang last year and then another side of the new rubber pads that I bought to replace the gloves somewhere in the third floor of Mid Valley Megamall two months back. I had to wait for more than one month to get a replacement pair.

Then I forgot to take my wheelchair cushion along on my trip to Penang to conduct a Disability Equality Training workshop in Penang and had to buy one in Ipoh. And now, losing the phone that I have used for 10 months only. These are expensive items and I am getting very careless. I hope, I pray, that the streak of having to spend money like this ends with losing the phone. It has been one long spate of bad luck since last year. I need some good vibes. If you have some to spare, please send them over.

Related posts:

  1. Samsung Galaxy S II
  2. Introducing Quick Takes – Photoblogging With My Samsung Galaxy S II
  3. PT Phone Home
  4. Death Came Suddenly
  5. The Call


Political Tsunami

Posted: 01 Jul 2012 09:00 PM PDT

Most of you must be thinking i will write about Malaysia General Election related post eh~ You are wrong! I'm not going to write about our lovely government or those useless and useful Members of Parliament etc etc... So please do not arrest me eh~

Politician is not a job which only exists in a country... it's a globalized job and exists in everywhere... it exists in a big family, a small company, a big corporation, a country and maybe in the future it exists in space too like Star Treks... Muahahaha!!

Anyway, I'm about to tell you some story which happen in the big corporation. CHANGE is a constant  in a big corporation especially the multinational company. Almost everyone in the big corporation has to learn how to be politician. True or Not? Those who work in big corporation, are you a politician?

Recently one of my colleague got switched within 24 hours from Project Manager to Business Analyst, according to her project team members, she is doing very well on managing the project, in fact she has managed the project for couples of months since the project kicked started. The management just decided to place a new / inexperience PM to the project just because the new PM requests... (Good luck to the team)... Anyway, i weren't wanna to get myself involve into this kind of matter. So i will not write more about this... It's kind of scary as i don't know when would be my turn as i am new to this group. 

Again, I have to stress CHANGE is constant in the big corporation... So no matter how, we need to get ourselves prepare to undertake the Tsunami which might or will sweep away our career... Are you prepare to undertake / avoid the political Tsunami?


Ambiga and PR blame game

Posted: 01 Jul 2012 09:49 PM PDT

Ambiga yesterday lodged a police report about a text message threatening to 'kill' her. She was worried and said that from now on, she must be on high alert wherever she goes. More bodyguards will be engaged to look after her safety.

However, she was fast to point fingers at Barisan Nasional, especially Umno. She believes PM Najib is responsible for hiring some thugs to kill her. And her allies in Pakatan Rakyat too are accusing the government of wanting to get rid of her.

What a load of craps!

Actually Ambiga is thrilled with all this. She really likes it. The attention she gets after Bersih 2.0 and Bersih 3.0 and the support from some foreign agents are expanding her head.

I believe this is what she was looking for. Some elements of fear that the government will subscribe to a la Mafia way of wiping out Bersih and the Opposition. She enjoys the 'trauma' as another victory clause to put all the blames on the government.

I don't know what was the content of her police report but one thing is clear. She wants the government to take full responsibility for that threatening text message on her mobile phone. She is all convinced that it came from the government agent.

The police has yet to investigate the matter but this seasoned lawyer was already accusing the government. She forgot the fact that majority of Malaysians did not support Bersih and that text message could have been sent by someone who really hates her.

The government has no reason to hire any thugs to assassinate her. No point at all. No Malaysians will go to that extreme unless they are really lunatic. Only sick minds will do that.

Why didn't Ambiga consider that someone close to her was involved in sending out the text message? Someone who have been with her for a long time but got nothing out of his or her support for Bersih?

What if someone from the Opposition did that, just like George Bush who demolished the New York World Trade Center and blamed it on al-Qaeda and Iraq in order to get the 'permit' to attack Iraq and killed its people and leader Saddam Hussein?

Many car bombs in Iraq and Afghanistan were the job of the American soldiers. They killed one or two of their comrades just to get a good excuse to killed thousands of Iraqi and Afghan civilians. Its a blame game to destroy Iraq.

I believe Ambiga was looking forward to such a threat when she is fully aware that she can walk safely anywhere in Malaysia. She also knows that the government will not harm her and will not advocate to such a tactic to destroy her.

She feels like a hero now, something like Aung San Suu Kyi. However, after some many threats to her life over the past 25 years, Suu Kyi remains intact. Even the junta didn't harm her and Suu Kyi didn't even feel threatened.

But Ambiga is all excited about it. A death threat means how significant she is in the eyes of the world and to the eyes of those who despise her. However, the government does not hate her. Its the rakyat, the people much affected by Bersih.

Why didn't she think of that? The threat had nothing to do with the government. And I personally don't think it came from any political party or organisation. It must be the job of someone who hates her for what she did.

So, please stop pointing fingers at the government. The government will not hire anybody to harm you, let alone stop you from doing what you want!


Jefrydeen Terima Geran di Kampung Melayu Subang Setelah 10 Tahun Menunggu

Posted: 01 Jul 2012 10:53 PM PDT

Penyanyi pop yeh yeh, Datuk Jefrydeen Imbrom Soekaman, adalah antara 20 penerima surat hakmilik tanah daripada Kerajaan Selangor di Kampung Melayu Subang Tambahan di sini hari ini.

Beliau yang menetap di kampung tersebut sejak 1996 mengucapkan rasa syukur kerana impiannya bagi memiliki hak kepada tanah yang diduduki akhirnya tercapai.

"Saya berasa syukur dan gembira kerana menunggu lebih 10 tahun dan akhirnya ia menjadi kenyataan.

Terima kasih kepada Kerajaan Negeri yang prihatin akan masalah ini serta meluluskan permohonan saya.

Sebelum ini saya pernah memohon beberapa kali sejak 1999 tetapi gagal," kata penyanyi 65 tahun yang popular dengan lagu "Kenanganku".

Beliau ditemui selepas Majlis Penyerahan Surat Hakmilik Tanah Penduduk kampung tersebut di sini hari ini.

Majlis penyerahan itu disempurnakan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan dihadiri Exco Selangor, Iskandar Abdul Samad dan Rodziah Ismail, serta ADUN Kota Damansara, Dr Mohd Nasir Hashim.


Seorang lagi penerima, Che Nah Salleh, 60, berkata pemberian hakmilik itu adalah bukti Kerajaan Negeri amat mengambil berat akan kebajikan rakyat di Selangor.

Pesara kakitangan kerajaan itu pernah membuat permohonan hakmilik pada zaman pentadbiran Umno-BN tetapi keputusannya menghampakan.

"Selepas 2008 barulah segalanya berubah dan akhirnya masalah ini dapat diselesaikan. Memang saya gembira dengan anugerah ini," kata ibu tunggal lima anak yang kematian suami pada 1981 itu.

Sementara itu, Abdul Khalid berkata, Kerajaan Negeri mendapati masih ramai penduduk di sesuatu kawasan penempatan di Selangor yang masih tidak dapat hakmilik.

Ini kerana mereka adalah terdiri dari penduduk yang telah mendiami kawasan perumahan tersebut dalam tempoh yang lama.

"Oleh sebab itu Kerajaan Negeri telah meminta Pegawai Daerah dan Pejabat Tanah untuk menyelesaikan masalah ini.

Walaupun masanya agak lama untuk selesai, iaitu lebih dari setahun, tetapi saya rasa bila sudah diselesaikan, ia memberikan ketentuan kepada pemiliknya," katanya. -selangorku


Terharu Terima Geran Sampai Tak Boleh Tidur Malam

AMPANG 1 JUL : Setelah 18 tahun turun naik pejabat tanah dan gagal mendapat geran, S. Ravindran seakan tidak boleh percaya apa yang berlaku padanya hari ini.

Pesara yang berumur 57 itu akhirnya menerima yang impian yang ditunggu hampir 20 tahun itu menjadi kenyataan apabila dokumen borang 5A ada dalam tangannya.

"Memang saya tidak percaya kerana saya fikir semua itu sekadar janji-janji politik sahaja dan tidak bermakna apa-apa pada rakyat biasa seperti saya.

"Jadi apabila diberitahu dua minggu lepas bahawa saya akan terima geran, saya memang tidak percaya dan menganggap ini merupakan satu lagi janji kosong.

"Saya hanya percaya apabila terima surat berkenaan perkara ini tempoh hari.

Perasaan terharu serta gembira itu sememangnya tidak dapat digambarkan dengan kata-kata sehingga tidur semalam pun tidak dapat lelap mata,
" ujar Ravindran dari Kampung Tasek Permai.

Beliau yang hilang kakinya dalam satu kemalangan telah menduduki tapak rumahnya selama lebih 30 tahun.

Ravindran antara 66 orang yang menerima borang 5A daripada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam satu Majlis Pemberian Hak Milik Persendirian di kawasan Dewan Undangan Negeri Lembah Jaya.

Manakala 72 orang menerima dokumen geran tanah di majlis yang bertempat di Padang Awam Tasik Tambahan.

Sementara itu, Abdul Khalid dalam ucapannya berkata, Kerajaan Selangor sentiasa komited untuk menyelesaikan isu permohonan hak milik tanah yang berlarutan sekian lama sejak era zaman Umno-BN dahulu.

"Jika dahulu, kebanyakan pemberian tanah tidak dibuat secara telus, antaranya kerana mengutamakan kawan rapat atau sanak saudara.

"Sebaliknya, Kerajaan Pakatan memberi hak rakyat tanpa mengira pegangan parti politik," kata beliau sambil disambut tepukan gemuruh kira-kira 100 hadirin.

Selain penghuni Kampung Tasek Permai, kampung lain yang terlibat dalam majlis pagi tadi ialah Kampung Ampang Indah, Ampang Campuran dan Kampung Bukit Sungai Puteh.

Turut hadir ialah Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan, Setinggan, Iskandar Abdul Samad, Adun Lembah Jaya, Khasim Abdul Aziz dan Timbalan Yang Di Pertua Majlis Perbandaran Kajang (MPKj), Zulkefli Khalid.


Simple Ways To Prevent Alzheimer’s

Posted: 01 Jul 2012 08:54 PM PDT

This a very useful article excerpted from Jean Carper's newest book "100 Simple Things You Can Do to Prevent Alzheimer's". Please save it for your reference. Thanks to Evelyn who sent it to me via email. Have a nice day, everyone!

"The idea that Alzheimer's is entirely genetic and unpreventable is perhaps the greatest misconception about the disease," says Gary Small, M.D., director of the UCLA Center on Aging. Researchers now know that Alzheimer's, like heart disease and cancer, develops over decades and can be influenced by lifestyle factors including cholesterol, blood pressure, obesity, depression, education, nutrition, sleep and mental, physical and social activity.

The big news: Mountains of research reveals that simple things you do every day might cut your odds of losing your mind to Alzheimer's.

In search of scientific ways to delay and outlive Alzheimer's and other dementias, I tracked down thousands of studies and interviewed dozens of experts. The results in a new book: 100 Simple Things You Can Do to Prevent Alzheimer's and Age-Related Memory Loss (Little, Brown; $19.99).

Here are 10 strategies I found most surprising.

1. Have coffee. In an amazing flip-flop, coffee is the new brain tonic. A large European study showed that drinking three to five cups of coffee a day in midlife cut Alzheimer's risk 65% in late life. University of South Florida researcher Gary Arendash credits caffeine: He says it reduces dementia-causing amyloid in animal brains. Others credit coffee's antioxidants. So drink up, Arendash advises, unless your doctor says you shouldn't.

2. Floss. Oddly, the health of your teeth and gums can help predict dementia. University of Southern California research found that having periodontal disease before age 35 quadrupled the odds of dementia years later. Older people with tooth and gum disease score lower on memory and cognition tests, other studies show. Experts speculate that inflammation in diseased mouths migrates to the brain.

3. Google. Doing an online search can stimulate your aging brain even more than reading a book, says UCLA's Gary Small, who used brain MRIs to prove it. The biggest surprise: Novice Internet surfers, ages 55 to 78, activated key memory and learning centers in the brain after only a week of Web surfing for an hour a day.

4. Grow new brain cells. Impossible, scientists used to say. Now it's believed that thousands of brain cells are born daily. The trick is to keep the newborns alive. What works: aerobic exercise (such as a brisk 30-minute walk every day), strenuous mental activity, eating salmon and other fatty fish, and avoiding obesity, chronic stress, sleep deprivation, heavy drinking and vitamin B deficiency.

5. Drink apple juice. Apple juice can push production of the "memory chemical" acetylcholine; that's the way the popular Alzheimer's drug Aricept works, says Thomas Shea, Ph.D., of the University of Massachusetts. He was surprised that old mice given apple juice did better on learning and memory tests than mice that received water. A dose for humans: 16 ounces, or two to three apples a day.

6. Protect your head. Blows to the head, even mild ones early in life, increase odds of dementia years later. Pro football players have 19 times the typical rate of memory-related diseases. Alzheimer's is four times more common in elderly who suffer a head injury, Columbia University finds. Accidental falls doubled an older person's odds of dementia five years later in another study. Wear seat belts and helmets, fall-proof your house, and don't take risks.

7. Meditate. Brain scans show that people who meditate regularly have less cognitive decline and brain shrinkage - a classic sign of Alzheimer's - as they age. Andrew Newberg of the University of Pennsylvania School of Medicine says yoga meditation of 12 minutes a day for two months improved blood flow and cognitive functioning in seniors with memory problems.

8. Take D. A "severe deficiency" of vitamin D boosts older Americans' risk of cognitive impairment 394%, an alarming study by England's University of Exeter finds. And most Americans lack vitamin D. Experts recommend a daily dose of 800 IU to 2,000 IU of vitamin D3.

9. Fill your brain. It 's called "cognitive reserve." A rich accumulation of life experiences - education, marriage, socializing, a stimulating job, language skills, having a purpose in life, physical activity and mentally demanding leisure activities - makes your brain better able to tolerate plaques and tangles. You can even have significant Alzheimer's pathology and no symptoms of dementia if you have high cognitive reserve, says David Bennett, M.D., of Chicago's Rush University Medical Center.

10. Avoid infection. Astonishing new evidence ties Alzheimer's to cold sores, gastric ulcers, Lyme disease, pneumonia and the flu. Ruth Itzhaki, Ph.D., of the University of Manchester in England estimates the cold-sore herpes simplex virus is incriminated in 60% of Alzheimer's cases. The theory: Infections trigger excessive beta amyloid "gunk" that kills brain cells. Proof is still lacking, but why not avoid common infections and take appropriate vaccines, antibiotics and antiviral agents?

What to Drink for Good Memory

A great way to keep your aging memory sharp and avoid Alzheimer's is to drink the right stuff.

a. Tops: Juice. A glass of any fruit or vegetable juice three times a week slashed Alzheimer's odds 76% in Vanderbilt University research. Especially protective: blueberry, grape and apple juice, say other studies.

b. Tea: Only a cup of black or green tea a week cut rates of
cognitive decline in older people by 37%, reports the Alzheimer's Association. Only brewed tea works. Skip bottled tea, which is devoid of antioxidants.

c. Caffeine beverages. Surprisingly, caffeine fights memory loss and Alzheimer's, suggest dozens of studies. Best sources: coffee (one Alzheimer's researcher drinks five cups a day), tea and chocolate. Beware caffeine if you are pregnant, have high blood pressure, insomnia or anxiety.

d. Red wine: If you drink alcohol, a little red wine is most apt to benefit your aging brain. It's high in antioxidants. Limit it to one daily glass for women, two for men. Excessive alcohol, notably binge drinking, brings on Alzheimer's.

e. Two to avoid: Sugary soft drinks, especially those sweetened with high fructose corn syrup. They make lab animals dumb. Water with high copper content also can up your odds of Alzheimer's. Use a water filter that removes excess minerals.

5 Ways to Save Your Kids from Alzheimer's Now

Alzheimer's isn't just a disease that starts in old age. What happens to your child's brain seems to have a dramatic impact on his or her likelihood of Alzheimer's many decades later.

Here are five things you can do now to help save your child from Alzheimer's and memory loss later in life, according to the latest research.

1. Prevent head blows: Insist your child wear a helmet during
biking, skating, skiing, baseball, football, hockey, and all contact sports. A major blow as well as tiny repetitive unnoticed concussions can cause damage, leading to memory loss and Alzheimer's years later.

2 Encourage language skills: A teenage girl who is a superior writer is eight times more likely to escape Alzheimer's in late life than a teen with poor linguistic skills. Teaching young children to be fluent in two or more languages makes them less vulnerable to Alzheimer's.

3. Insist your child go to college: Education is a powerful Alzheimer's deterrent. The more years of formal schooling, the lower the odds. Most Alzheimer's prone: teenage drop outs. For each year of education, your risk of dementia drops 11%, says a recent University of Cambridge study.

4. Provide stimulation: Keep your child's brain busy with physical, mental and social activities and novel experiences. All these contribute to a bigger, better functioning brain with more so-called 'cognitive reserve.' High cognitive reserve protects against memory decline and Alzheimer's.

5. Spare the junk food: Lab animals raised on berries, spinach and high omega-3 fish have great memories in old age. Those overfed sugar, especially high fructose in soft drinks, saturated fat and trans fats become overweight and diabetic, with smaller brains and impaired memories as they age, a prelude to Alzheimer's.

Excerpted from Jean Carper's newest book: "100 Simple Things You Can Do to Prevent Alzheimer's"


[BERGAMBAR] Macam Dalam Filem: Rompakan Mesin ATM Di Carrefour Wangsa Maju

Posted: 01 Jul 2012 08:51 PM PDT

RM1.17 juta dalam empat mesin ATM lesap

KUALA LUMPUR - Wang tunai berjumlah RM1.17 juta di dalam empat mesin juruwang automatik (ATM) di aras 1 pasar raya Carrefour, Wangsa Maju di sini, dilarikan penjenayah awal hari ini.

Timbalan Ketua Polis Daerah Sentul Supt Othman Abu Bakar berkata kejadian disedari seorang pengawal keselamatan pada pukul 7 pagi semasa membuat rondaan dan mendapati kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan mesin ATM itu telah dialihkan.

Melihat kesan tebukan pada keempat-empat mesin ATM berkenaan, pengawal keselamatan itu bertindak melaporkan kepada polis.

Othman berkata berdasarkan siasatan awal rakaman CCTV, kejadian pada pukul 3.06 pagi itu dilakukan sekumpulan penjenayah yang memakai topeng muka dan menggunakan alat pencair besi (oxy-gas) bagi menebuk keempat-empat mesin ATM itu.

"Kami percaya ia dilakukan sekumpulan penjenayah yang cukup profesional dan perancangan mereka amat rapi," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Othman berkata polis kini memburu kumpulan penjenayah terbabit berdasarkan rakaman CCTV di tempat kejadian.

Beliau turut meminta orang ramai yang mempunyai maklumat segera menghubungi balai polis berdekatan bagi membantu siasatan. - Bernama



Jika diletakkan pujian, kumpulan penyamun yang melarikan wang tunai dari 4 mesin ATM ini memang layak menerimanya.

Dengan kerugian RM1.17 juta , segala-galanya nampak teratur walaupun mereka melakukan kerja gila ini dengan pelbagai rintangan yang harus dihadapi.


Bukan memuji penjenayah, tetapi kelemahan sistem kawalan dan keselamatan di lokasi ini dipercayai menyebabkan kejadian ini langsung tidak disedari.

Kejadian dipercayai berlaku antara jam 3 hingga 5 pagi tadi di Carefour Wangsa Maju di ibunegara.

Kumpulan penjenayah terancang ini memasuki bahagian dalam premis hipermarket ini melalui pintu kalis api bawah tanah.

Sebahagian pintu dipotong dari luar dan mereka masuk dengan membawa sekali peralatan untuk membuka peti besi mesin ATM terbabit.

Penjenayah terpaksa mendaki laluan 2 lagi tingkat ke bahagian atas sebelum sampai ke lokasi mesin ATM terbabit.



Kamera litar tertutup di bahagian atas, dialihkan hala tujunya bagi mengelakkan dikesan.

Penjenayah dipercayai menggunakan gas Oxy-Acetylene bagi memotong dan membuka peti besi 4 daripada 6 buah yang terdapat di sini.

Mereka kemudian mengeluarkan 16 buah kotak berisi wang tunai dari 4 mesin pengeluaran sebelum mengeluarkan semua wang tunai yang terdapat di dalamnya.

Timbalan Ketua Polis Daerah Sentul, Supt Othman Abu Bakar berkata, polis percaya , ia dilakukan lebih dari 3 saspek.

Polis turut merakam percakapan pengawal keselamatan bagi membantu siasatan, manakala beberapa kesan cap jari turut ditemui di lokasi kejadian.

Sebarang maklumat, sila salurkan ke IPD Sentul
03-61895222


kredit: ondscene.my



US..Turkish jet was in Syrian Airspace.

Posted: 01 Jul 2012 05:27 PM PDT

( Levant) While the Islamic world washes its hands of the bloodshed currently ongoing in Syria. I mean contrast the response around the world to when Israel went into Gaza in 2009 in which to make Hamas pay for launching hundreds of missiles into their much larger neighbour (1500 dead majority Hamas gunmen) to the over 16000 people (majority civilians) murdered in Syria this past year. Yup there's that famous Simon and Garfunkel song playing in the background again.

Anyway after continuing to protest about Israel day in and day out over 5 Turkish thugs shot in 2010, the Turks remain very silent on the thousands killed next door by their so called new friend Syria. This stance was substantiated by how a Turkish F4 reconnaissance jet was shot by the Syrians last week. It seems that while happy to play hard ball with Israel (Well on paper anyway) they really don't wish to offend Syria for shooting down one of their jets. Well the Turks have called in NATO in an attempt to use their mantra of one for all, all for one as an excuse to have somebody who can fight in their corner.

Well today US intelligence have revealed that actually the Turkish jet was in Syrian airspace. Get that, the Turks were in the wrong and officially, the Syrians did nothing wrong. Oh dear instead of saying something (you know like they do on a daily basis with Israel) The Turks remain silent.

Funny that. Hat tip: Eye On The World


Himpunan Hijau Perlu Diteruskan!

Posted: 01 Jul 2012 05:33 PM PDT

Himpunan Hijau Ke Putrajaya perlu diteruskan sehinggalah pengumuman pilihanraya umum ke 13 dilakukan oleh Perdana Menteri.

Ia adalah untuk mengekalkan momentum sambutan rakyat terhadap Pakatan Rakyat amnya dan PAS khususnya di dalam usaha untuk mempastikan bahawa UMNO BN dapat ditumbangkan di dalam PRU yang akan datang ini

Setakat ini beberapa buah negeri sudah mengadakan Himpunan Hijau iaitu Kedah, Perak, Melaka, Pulau Pinang, Johor, Pahang dan Terengganu dimana kehadiran di semua negeri mencecah ke angka 20,000.

Satu rahmat dan hikmah yang besa dan nyata apabila Najib tidak jadi untuk membubarkan parlimen di dalam waktu yang terdekat kerana ia memberi ruang dan kesempatan kepada Pakatan Rakyat menggembelengkan seluruh tenaga dan sokongan rakyat bagi memperkukuhkan iltizam untuk menawan Putrajaya.

Malah, Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini pernah menyatakan, alasan Najib kononnya untuk menunggu mandat lima tahun sebelum mengadakan pilihan raya umum (PRU) ke-13 menggambarkan 'ada sesuatu' yang belum meyakinkan presiden Umno itu.

Mengulas lanjut 'ketakutan' Najib itu, Tuan Guru yang juga Menteri Besar Kelantan tidak menolak kemungkinan ianya disebabkan kebangkitan rakyat yang kini semakin ramai menyokong Pakatan Rakyat.

Mengulas Himpunan Hijau yang berlansung di Johor kelmarin, Tuan Guru menyatakan belum pernah lagi sebegitu ramai menghadirinya di negeri Johor.

"Ini membuktikan kesedaran dan gelombang perubahan itu wujud," tambahnya.

GB ingin tegaskan di sini, sekalipun sebelum ini pihak berkuasa menyatakan bahawa perhimpunan aman sering dikaitkan dengan hal-hal yang mencemarkan seperti berlakunya keganasan dan seumpamanya, namun, PAS telah membuktikan di dalam kesemua Himpunan Hijau yang telah dijalankan, tidak ada satu insiden pun yang menunjukkan wujud sebarang kekecohan sekalipun bilangan peserta Himpunan Hijau mencecah angka ribuan rakyat.

Ia juga membuktikan bahawa perhimpunan rakyat seperti Bersih dan Himpunan Hijau itu tidak sedikit pun menimbulkan ancaman terhadap keselamatan awam seperti yang digembar-gembur dan di momokkan jika tiada sebarang provokasi dan campurtangan dari mana-mana pihak.

Justeru itu tiada sebab untuk kita berhenti dari mengadakan Himpujan Hijau lagi.

Malah langkah itu wajar apabila kerajaan memekakkan telinganya terhadap tuntutan-tuntutan yang telah dilakukan untuk pilihaya bersih, telus dan adil melalui siri himpunan BERSIH yang telah kita sertai.

Yang takut dengan Himpunan Hijau sekarang ini ialah UMNO dan sekutu-sekutunya!

Himpunan Hijau langkah gagah PAS ke Putrajaya

Tiada sebab untuk PAS menoleh kebelakang. Tiada sebab untuk PAS berasa dirinya lemah. Tiada sebab untuk PAS berasa ianya masih belum mendapat sokongan kukuh orang Melayu.

PAS berada dalam pentas politik sudah lama. Berada di tahap yang begitu matang, bukan alasan PAS harus berbangga atau sebaliknya.

Sebagai sebuah parti yang mengasaskan perjuangannya dengan asas Islam, PAS yakin dengan janji Allah. Janji Allah bahawa golongan Islam akan mencapai kemenangan menewaskan golongan yang ingkar.

Kemenangan akhirnya akan berpihak kepada Islam. Justeru, PAS yakin bahawa akidah yang PAS pegang adalah benar, perjuangan yang PAS dukungi badalah benar. Dan PAS yakin bahawa persefahaman yang PAS wujudkan bersama-sama parti rakan dalam Pakatan Rakyat adalah bertepatan dengan Islam.

Ianya berasaskan kepada tahaluf siyasi yang dirangka mengikut kaedah syarak.

PAS yakin bahawa pendekatan PAS dalam persoalan politik selama ini, adalah pendekatan yang benar, pendekatan yang diredhai Allah SWT kerana ianya berasaskan kepada hujah nas dan syarak.

Justeru, seluruh kepimpinan, ahli dan penyokong PAS, tidak harus berasa gentar, tidak harus berasa goyah dengan dakwaan bahawa persefahaman kita dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat tidak bertepatan dengan kehendak agama.

Himpunan Hijau menuju ke Putrajaya pada 1 Jun 2012 di Stadium Darul Aman, Alor Setar adalah bukti segala-galanya.

Ianya membuktikan bahawa, PAS adalah sebuah parti Melayu-Islam yang terbesar dalam negara. Ianya bukti PAS adalah parti yang kuat dan mendapat sokongan besar rakyat, khususnya dari kalangan orang-orang Melayu.

Himpunan Hijau yang berjaya menghimpunkan ratusan ribu pemimpin, ahli dan penyokong, membuktikan bahawa PAS bukannya parti yang calang-calang untuk di pandang enteng.

Himpunan Hijau merupakan iltizam seluruh kepimpinan dan penyokong PAS, bahawa tekad utama mereka adalah untuk menumbangkan Umno-Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Himpunan Hijau membuktikan bahawa PAS berada di dalam gelanggang politik dalam keadaan gagah dan bersedia untuk mengharungi segala rintangan dan badai.

Manakala lawannya Umno-BN, tidak harus menafikan bahawa mereka berasa amat gerun dengan kekuatan PAS, serta kesepaduan Pakatan Rakyat, sehingga ada pemimpin mereka yang mengatakan bahawa PRU ke-13 ini, merupakan penentu hidup mati Umno.

Bagi PAS, orang-orang PAS yang sama tekadnya dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat, azam PAS pada PRU ini, tidak dapat tidak adalah untuk menumbangkan Umno-BN.

Tiada istilah hidup buat Umno dalam politik Malaysia. Tiada jalan lain untuk memulihkan demokrasi, memulihara sistem politik, menyelamatkan negara dari kebangkrapan, selain melenyapkan Umno dari tampuk kuasa dalam negara.

Keyakinan rakyat, yang memberi kepercayaan kepada PAS serta rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat menguasai lima negeri pada PRU 2008, terus subur dan mekar.

Keyakinan dan kepercayaan rakyat bahawa PAS dan Pakatan Rakyat berjaya menjalankan urustadbir negeri dengan baik dan cemerlang, tidak sesekali dapat digoyahkan Umno-BN.

Pemimpin-pemimpin Umno-BN yang tidak berhenti-henti menyerang Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor dianggap sebagai 'riuh murai, tetapi ekor bersepah dengan najis' apabila, negeri-negeri di bawah pentadbiran mereka jatuh terjelepuk ke lembah kebangkapan.

Dabik dada mereka bahawa merekalah parti pentadbir yang baik sudah tidak kedengaran, ego mereka bahawa mereka pandai mengurus ekonomi negeri dan negara sudah dipadamkan. Yang tinggal bagi Umno-BN, hanyalah politik air liur dan retorik palsu.

Semakin bongkak mereka melaung, semakin banyak salahlaku, penipuan, rasuah, skandal dan penyelewengan pemimpin-pemimpin Umno-BN terbongkar satu persatu.

Manakala negeri-negeri yang dikuasai PAS seperti di Kelantan, sudah menjangkau 22 tahun, sehingga hari ini diisytihar bebas dari rasuah. Selama empat tahun pemerintahan di Kedah, juga bebas rasuah. Samalah seperti di Selangor dan di Pulau Pinang.

Justeru kita amat yakin bahawa fenomena kebangkitan rakyat pada PRU 2008 dan perjuangan bersama Pakatan Rakyat adalah suatu kebenaran, yang bakal memacu kepada perubahan besar dalam negara pada PRU ke 13 nanti.

Ia adalah peluang terbaik rakyat untuk menumbangkan BN dan menggantikannya dengan Pakatan Rakyat, dengan PAS, salah sebuah parti utama yang menunjangi kerajaan baru Malaysia. Hidup Islam! Hidup PAS!
-Mohd Rashidi Hassan



Now That is Attitude!

Posted: 01 Jul 2012 03:30 PM PDT

  • Heavy rain reminds us of challenges in life. Never ask for a lighter rain. Just pray for a better umbrella. - That is attitude!
  • When flood comes, fish eat ants and when flood recedes, ants eat fish. - Only time matters. Just hold on, God gives opportunity to everyone!
  • Life is not about finding the right person, but creating the right relationship, it's not how we care in the beginning, but how much we care till the very end!
  • Some people always throw stones in your path. It depends on what you make with them. A Wall or a Bridge? - Remember you are the architect of your life!
  • Search for a beautiful heart, but don't search for a beautiful face. Because beautiful things are not always good, but good things are always beautiful!
  • It's not important to hold all the good cards in life. But it's important how well you play with the cards you hold!
  • Often when we lose all hope & think this is the end, God smiles from above and says, 'Relax dear, it's just a bend, not the end.' - Have faith and have a successful life!
  • One of the basic difference between God and humans is, God gives, gives and forgives. But the human gets, gets, gets and forgets!
May you be blessed with all that you need today and everyday! Have a great week ahead!


No comments: