Thursday, July 12, 2012

[IKTIBAR] Jangan Laju Sangat Bang.....

[IKTIBAR] Jangan Laju Sangat Bang.....


[IKTIBAR] Jangan Laju Sangat Bang.....

Posted: 12 Jul 2012 11:01 AM PDT

Abang ni, pakai tu elok-elok la sikit," kata Julia lembut sambil membetulkan pakaian Ahmad. Ahmad tersenyum memandang isterinya.

"Cantik isteri abang hari ni," Ahmad mencubit pipi Julia lembut.

"Ayah, ayah, cepat la yah," Liz dan Lin meluru masuk ke bilik kerana dah tak sabar-sabar nak bertolak pulang ke kampung.

"Yelah, yelah, ayah dah siap ni."

Julia hanya tersenyum melihat suaminya itu melayan karenah anak-anak mereka yang comel dan manja. "Abang, dah lama kita tak balik kampung macam ni, ye?"

"Iyelah, maklumlah abang ni sibuk dengan urusan perniagaan. Baru kali ni abang ada peluang untuk cuti panjang." Ahmad berkata kepada isterinya tercinta.

Perjalanan daripada KL ke Teluk Intan mengambil masa lebih kurang empat jam. Liz dan Lin dah pun terlelap kat kerusi belakang. Begitu juga dengan isterinya, Julia. "Tak sabar rasanya nak tiba kat kampung," Ahmad berkata dalam hati.

Sedikit demi sedikit Ahmad menekan minyak keretanya. Semakin lama keretanya semakin laju dan Ahmad semakin seronok. Ahmad dah tak sabar untuk segera sampai ke kampungnya. Pedal minyak ditekannya lagi dan Honda Civicnya mula memecut. Ahmad cilok kiri, cilok kanan. Habis semua kenderaan dipotongnya. Bangga betul Ahmad masa tu. Terlupa dia sekejap pada anak dan isterinya yang sedang tidur.

"Eh abang, kenapa bawa laju sangat ni?" tiba-tiba Julia terjaga dari tidurnya.

"Tak ada apa la sayang, rileks... cepat sikit kita sampai kampung nanti."

"Sabar bang, sabar. Biar lambat tak apa.... jangan laju sangat bang, Julia takut." Julia cuba memujuk Ahmad supaya memperlahankan kenderaannya.

"Rileks Julia, tak ada apa-apa," Ahmad terus memotong bas ekspres didepannya tanpa was-was.

"Haaa..kan, tengok. Tak ada apa-apa kan?" kata Ahmad setelah berjaya memotong bas ekspres tadi.

"Sudah la tu bang."

"Ha... tu ada satu lagi bas ekspres. Julia tengok abang motong dia aaa...." Ahmad terus masuk gear 3, pedal minyak ditekannya hingga jejak ke lantai.

Ahmad terus membelok ke kanan untuk memotong dan.... di depannya tersergam sebuah
lori balak yang besar dan gagah dan..... BANG!!.

"Julia....bangun nak," sayup-sayup terdengar suara emaknya.

Julia membuka matanya. Dia terlihat emaknya di situ. "Mana abang Ahmad mak? Macammana dengan suami saya, mak? Liza, Linda....mana anak-anak saya mak?"

Bertubi-tubi Julia menyoal emaknya. Julia tak dapat menahan kesedihannya lagi. Julia menangis semahu-mahunya di depan emaknya. Emaknya memandang Julia tepat-tepat.

"Macamana dengan suami Julia mak, abang Ahmad?" Julia masih terus menangis.

PANGGG!!. Kepala Julia ditampar oleh emaknya dengan tiba-tiba. Julia terdiam. Kenapa emaknya buat dia macam tu?

"Banyak la engkau punya suami! Muka dahlah tak cun, study pun malas, kerja pun takde, ada hati nak berlaki. Apa punya anak dara la kau ni?? Tu la, tidur lagi senja-senja macam ni! Dah! Bangun pegi sembahyang! Asar pun dah nak habis!" emaknya terus merungut sambil berlalu keluar....... dan Julia tersengih keseorangan. Rasa macam nak masuk dalam tin biskut! "

Moral of the story: Solat terlebih dahulu sebelum dapat pelempang!


UFOs? It All Began 65 Years Ago...

Posted: 12 Jul 2012 07:30 AM PDT

Happy Birthday, Roswell, N.M!

According to Lee Speigel of The Huffington Post:

It was 65 years ago today that the Roswell Daily Record blasted an infamous headline claiming local military officials had captured a flying saucer on a nearby ranch. And now, a former CIA agent says it really happened.



"It was not a damn weather balloon -- it was what it was billed when people first reported it," said Chase Brandon, a 35-year CIA veteran. "It was a craft that clearly did not come from this planet, it crashed and I don't doubt for a second that the use of the word 'remains' and 'cadavers' was exactly what people were talking about."

Brandon served as an undercover, covert operations officer in the agency's Clandestine Service for 25 years, where he was assigned missions in international terrorism, counterinsurgency, global narcotics trafficking and weapons smuggling. He spent his final 10 years of CIA service on the director's staff as the agency's first official liaison to the entertainment and publication industries. It was during this time, in the mid-1990s, that he walked into a special section of CIA headquarters in Langley, Va., called the Historical Intelligence Collection.

"It was a vaulted area and not everybody could get in it," Brandon told The Huffington Post. "One day, I was looking around in there and reading some of the titles that were mostly hand-scribbled summations of what was in the boxes. And there was one box that really caught my eye. It had one word on it: Roswell.

"I took the box down, lifted the lid up, rummaged around inside it, put the box back on the shelf and said, 'My god, it really happened!'"

What exactly did the box contain that had such a powerful impact on Brandon?

CLICK HERE TO READ THIS INTERESTING ARTICLE THAT HAS MORE THAN 3903 COMMENTS!


[BONGKAR] RM20 juta Ditawarkan Untuk Mengkatakkan Seorang MP PKR

Posted: 12 Jul 2012 07:52 AM PDT

Ahli Parlimen (MP) Tanah Merah, Amran Ab Ghani mendedahkan, beliau ditawar RM20 juta supaya meninggalkan KEADILAN.

Ia merupakan jumlah paling tinggi selepas episod pendedahan tawaran membeli Ahli Parlimen Pakatan Rakyat didedahkan di Parlimen baru-baru ini.

"Satu perjumpaan diaturkan orang tertentu untuk membeli Ahli Parlimen daripada KEADILAN. Tawaran bermula daripada RM10 juta. Akhirnya pihak itu mematikan harga dengan RM20 juta seorang.

"Perkara ini terjadi apabila pakej berlaku, iaitu kelapan-lapan Ahli Parlimen ini melompat. Kalau seorang tarik diri, perkara ini tidak jadi," kata Amran pada sidang media di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini hari ini.

Menurut Amran, tawaran itu dibuat semasa peralihan kuasa pada era Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Berkongsi pengalaman sama, MP Kelana Jaya, Gwo Burne Loh dan MP Ketereh, Ab Aziz Kadir turut mengesahkan mereka juga menerima tawaran keluar parti seperti yang didedahkan MP Indera Mahkota, Azan Ismail sebelum ini.

Amran berkata, selain dipujuk, beliau dan keluarganya ditekan pelbagai ugutan.

"Saya ditekan dari sudut orang muda iaitu jika saya tidak dicalonkan lagi, pencen hanya bermula umur 50 an.

"Dia mengandaikan parti ini (KEADILAN) hanya menggunakan saya, kerana pada PRU13, saya tidak akan dicalonkan semula," ujarnya.

10 juta disuruh ke Indonesia, 10 juta lagi dapat gudang

Bagaimanapun katanya, tawaran RM10 juta itu membuah hasil apabila kumpulan lapan Ahli Parlimen itu ada yang lompat selepas berlaku perbincangan.

"Dalam perbincangan itu, diberikan penjelasan berkenaan tawaran RM10 juta bahawa mereka akan diberikan gudang di sekitar KL dan dijadikan seperti pencen.

"Manakala RM10 juta lagi supaya bawa isteri tinggal di Indonesia dua atau tiga tahun. Maknanya jika balik kampung selepas itu, orang kampung tidak marah," jelas Amran.

"Tawaran ketika itu menarik kerana tidak perlu lompat masuk BN tapi keluar dan duduk atas status Bebas dan sokong kerajaan, itu gambarannya," kata Amran.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang turut hadir dalam sidang media itu dengan sinis meminta media mengesahkan perkara tersebut dengan MP yang sudah lompat parti.

"Ini transformasi Najib, jadikan manusia tukar jadi katak, kalau boleh tuan-tuan hubungi Bandar Baharu, Wangsa Maju, Bayan Baru, Bagan Serai, tanya mereka yang melalui transformasi berdasarkan cerita mereka ini," ujarnya. -KD

RM160 juta tarik lapan MP PKR lompat

SHAH ALAM: Umno BN didakwa sanggup membayar RM160 juta kepada Ahli Parlimen PKR bagi mendapatkan majoriti 2/3 di parlimen sewaktu Datuk Seri Najib Razak mula-mula mengambil jawatan Perdana Menteri.

Ahli Parlimen Tanah Merah, Amran Ab Ghani memberitahu proses pembelian Ahli Parlimen memang berlaku sewaktu Najib mula-mula menjadi Perdana Menteri.

Menurutnya lagi, beliau bersama tujuh lagi telah ditawarkan dalam bentuk pakej iaitu seramai lapan orang bagi mendapatkan majoriti kepada BN di Parlimen.

"Kami seramai lapan orang ditawarkan RM10 juta seorang tetapi dinaikkan sebanyak RM20 juta bagi tujuan mendapatkan majoriti 2/3 di Parlimen.

"Menurut mereka bayaran ini akan dilaksanakan jika kesemua kelapan-lapan Ahli Parlimen lompat," jelasnya pada sidang media di bangunan Annex, di sini.

Beliau turut memberitahu, kesemua mereka tidak perlu lompat masuk ke Umno tetapi cukup sekadar sebagai Ahli Parlimen bebas dan memberi sokongan kepada BN.

"Mereka menjanjikan RM10 juta akan diberikan dalam bentuk aset bangunan kedai manakala RM10 juta lagi diberi tunai.

"BN mengarahkan kami semua tinggal di Indonesia selama dua tahun sehingga semuanya reda," tambah Amran.

Amran menyatakan prinsip perjuangan dan kesetiaan pada parti tidak dapat dibeli dengan wang ringgit walaupun tawaran diberikan itu satu nilai yang tinggi.

Sebelum itu, Ahli Parlimen Shah Alam, Abdul Khalid Samad memberitahu kegiatan pembelian Ahli Parlimen ini akan diteruskan dan pendedahan video akan dilakukan oleh Azam Ismail dan Indera Mahkota.

"Walaupun mereka dari Umno menafikannya tetapi kita ada video yang boleh membuktikannya.

"Soal beli Ahli Parlimen adalah satu hakikat dan tawar menawar itu berlaku, ia bukan satu perkara yang direka oleh Pakatan Rakyat," jelas Khalid.

Beliau menyata, tranformasi yang dilakukan dalam pemerintahan Najib adalah membeli Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dengan tujuan untuk mendapatkan majoriti di Parlimen.

Sementara itu, Abdul Aziz Kadir, Ahli Parlimen Ketereh beliau turut menerima panggilan telefon dan dipanggil berbincang namu beliau telah menolak pelawaan tersebut kerana kesetian beliau pada parti dan juga Pakatan Rakyat.
-HD



Frankenstein Mummies Found in Scotland!

Posted: 12 Jul 2012 05:58 AM PDT

Thomas H. Maugh II, who has a bachelor's degree in chemistry from MIT and a doctorate from UCSB, was a science and medical reporter at the L.A. Times for 27 years.

A few days ago, Los Angeles Times carried a very interesting article written by him about how "an international team of archaeologists have discovered that two mummies found on an island off the coast of Scotland are, like Dr. Frankenstein's monster, composed of body parts from several different humans. The mummified remains, as much as 3,500 years old, suggest that the first residents of the island of South Uist in the Hebrides had some previously unsuspected burial practices."


CLICK HERE FOR MORE.


တရုပ္ျပည္ႏွင့္အစၥလာမ္သာသနာ

Posted: 12 Jul 2012 05:36 AM PDT

Source: FB of Mr Javed Ansari…တရုပ္ျပည္ႏွင့္အစၥလာမ္သာသနာ။
တမန္ေတာ္ျမတ္၏ႀသဝါဒေတာ္ျဖစ္ ေသာ "ပညာရွာႀက တရုပ္ျပည္တစ္မွ် ေဝးလံေသာေဒသျဖစ္ေစ ပညာရွာရန္ သြားႀကပါ။"
ထိုစဥ္ကာလသည္AD600 -AD700 သည္တရုပ္တို႕၏သိပၸံေခတ္ျဖစ္သည္ ဟုေဂ်ာ့ဆတန္က သူ၏ ကမၻာ့သိပၸံ သမိုင္းနီဒါန္းက်မ္းတြင္ေဖၚျပထားသည္။
တရုပ္ျပည္သို႕သြားေရာက္ေရးမွာခက္ခဲ႕လွသည္ သဲကႏၲရာကိုျဖတ္ ေတာင္ႀကီးမ်ားကိုေက်ာ္ ေရခဲေတာင္
မ်ား ျမစ္မ်ားကိုျဖတ္ေက်ာ္မွသာလွ်င္ အာေရဗ်မွ တရုပ္ျပည္ကိုေရာက္မည္ မြတ္စလင္မ္တို႕သည္ တမန္ေတာ္ျမ တ္ ကြယ္လြန္ျပီးေနာက္၅ႏွစ္အႀကာတြင္တရုပ္ျပည္သို႕ေရာက္ရွိႏိုင္ခဲ႔သည္။


မြတ္စလင္မ္တို႕သည္တရုပ္တို႕ထံမွ စကၠဴျပဳလုပ္သည့္နည္းပညာကိုရယူခဲ႔ျပီး ကမၻာ့ကိုျဖန္႕ေပးခဲ႔သည္။
တရုပ္ျပည္တြင္ တရုပ္စကားမတတ္ေသာ္လည္း ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းျမတ္မႈေႀကာင့္ တရုပ္တို႕အစၥလာမ္ကိုလက္ခံလာႀကသည္။
အစၥလာမ္သည္ပိုးလမ္းမႀကီးႏွင့္ပင္လယ္ေရေႀကာင္းလမ္းအားျဖင့္လည္းတရုပ္တို႕ထံေရာက္ခဲ႔ရာ တမန္ေတာ္ျမတ္၏အေဆြေတာ္ဆြဟာဗီတို႕၏ဂူဗိမာန္မ်ားကိုလည္းေတြ႕ရသည္။
ယေန႕တရုပ္ျပည္တြင္တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုေပါင္း၁၃စုသည္ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ားျဖစ္ျပီး စင့္ကၽန္ျပည္နယ္ တစ္ခုလံုး သည္အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ားျဖစ္ႀကသည္။
တရုပ္အလံ၏ ႀကယ္ပြင့္ကေလးမ်ားသည္တိုင္းရင္းမြတ္စလင္မ္တို႕ကိုကိုယ္စားျပဳေဖၚျပႀကသည္။
တရုပ္ျပည္မရွိ မြတ္စလင္မ္တို႕ကို တရုပ္တို႕က ဟြီ ဟုေခၚႀကသည္
တရုပ္ျပည္တြင္ ဘာသာယံုႀကည္ခ်က္ကို မွတ္တမ္းျပဳ ျခင္းမရွိပါ သို႕ျဖစ္၍ တတ္အပ္ေသျခား စြာေဖၚျပႏိုင္ျခင္းမရွိေသာ္လည္း fb ၏ေဖၚျပခ်က္အရ ၂၀%မွ်ရွိႏိုင္သည္ဟုေဖၚျပႀကသည္။
တရုပ္ျပည္တြင္ တာတာဘုရင္ ကုဗေလခါန္AD 1205မွAD1294ကာလအတြင္းေနရာေပးခဲ႔ေသာ္လည္း မင္ႏွင့္ကင္ဆက္ကာလAD1368 မွAD1910ကာလအတြင္း အစၥလာမ္ကိုပိတ္ပင္ရံုမက ညွင္းပမ္ႏွိပ္စက္ျခင္းျပဳခဲ႔ႀကသည္။
တစ္ဖန္ကြန္ျမဴနစ္တို႕က ဘာသာတရားကို အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖံုဖံု ပိတ္ပင္ခဲ႔ႀကေသာ္လည္း ၁၉၈၀ျပည့္ေနာက္ပိုင္း
မြတ္စလင္မ္တို႕ အျခားဘာသာတို႕ႏွင့္အတူ လြတ္လပ္စြာယံုႀကည္ခြင့္ရရွိခဲ႔သည္ ။တရုပ္ဟာဂ်ီမ်ားျဖင့္ မကၠားေရႊျမိဳ႕ေတာ္သည္ျပန္လည္းစည္ကားလာခဲ႔သည္ ။
ယေန႕တရုပ္ျပည္တြင္ဗလီဝတ္ေက်ာင္းေတာ္မ်ား ဘာသာေရးသိပၸံေက်ာင္းႀကီးမ်ား ကို ျပန္လည္းဖြင့္လွစ္ခြင့္ရရွိရံုမက ဘာသာေရးလြတ္လပ္ခြင့္သည္လည္းအျပည့္အဝ ရွိေနပါသည္။
ဟြီမြတ္စလင္မ္တို႕သည္တရုပ္မြတ္စလင္မ္တို႕တြင္မင္ဒရင္တရုပ္စကားေျပာ မြတ္စလင္မ္ျဖစ္ႀကသည္။
တရုပ္မြတ္စလင္မ္ ကဲ႔သို႕က်ြႏု္ပ္တို႕ျမန္မာျပည္ကမြတ္စလင္မ္တို႕လည္း
လူမႈလံုျခံဳေရးအျပည့္အဝ႐ရွိပါေစေႀကာင္း အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အထံေတာ္တြင္
ဆုမြန္ေတာင္းခံလ်က္ အာမင္းန္
READ MORE ABOUT CHINESE MUSLIMS HERE>


The Tragedy of Apathy

Posted: 12 Jul 2012 05:07 AM PDT

Did you know that seven people walked past snatch theft victim Tan Kim Chuan, 60, without lifting a finger to help her as she lay unconscious on the road with a cracked skull at the Rifle Range flats in Penang?

According to The Star, CCTV footage showed her lying on the road for about seven minutes (see sequence of events HERE).

Nine hours later, Kim Chuan, who fell and knocked her head on the road in the 6.02am incident on two days ago (Tuesday) succumbed to her injuries at the Penang Hospital.

The victim was a widow who had just moved into the Rifle Range flats two weeks ago. She was walking alone near Block J of the flats when her handbag was snatched by a motorcyclist.

At about 6.10am, three good Samaritans (including airport cargo worker B. Saravana Kumar, 37, and fellow flat resident, Khoo Ean Ooi, 57) lifted her to the side of the road and called for an ambulance.

Another Rifle Range resident who only wanted to be known as Beh, 77, who was captured on the CCTV footage walking away from the victim, said he had intended to help, but was too frail. (Click here for the report on the good Samaritans)

This incident, which echoes the Parable of the Good Samaritan is but one example of how many in modern society have forgotten how to care, to love and to help others.

A similar event happened to the mother of one of my former students, C.C.S., Regional Manager of a Foundation in another Asian city. She was walking along Leandros Lane in front of Bellisa View when two motor-cyclists came close to hear and tried to snatch her handbag. As she had her American passport with her, she struggled and hung on to her bag. Tragically, the pillion rider took off his helmet and smashed her head with it a few times. She fell to the ground and hit her head and was bleeding badly. Passers-by rushed her to the hospital where she passed away a few hours later without regaining consciousness. A tragic death, C.C.S. never got to see his mom who never got the chance to attend his graduation. :-(

What has happened to Malaysian society? Why are many lacking in compassion and in sympathy for the less fortunate or those in need? Do we have the desire to develop civic consciousness and to help? What good is it if we enjoy material success and have forgotten how to feel, to care and to help those in need? We would be worse than animals.

When there is an accident, people usually surround the victims because:
  • they want to note the number plate of the vehicles involved in the accident so that they can buy those numbers at the four-digit centres
  • they are touts working for tow-truck companies
  • some unscruplous ones try to steal stuff from the victims...my friend's daughter who had a very bad accident lost her phone, handbag and even her designer shoes!!!!
How many really reach out to help because they care? Of course there are those who do help and God bless their kind hearts but the incident at Rifle Range is testimony of how cold, unfeeling and apathetic is our society today.

The focus on self seems to surpass the collective good of society and this can be seen in:
  • the way many (especially Penangites) park their car haphazardly in no-parking zones
  • how some honk and/or weave their way through traffic just so they can reach their destination in time
  • how many cut queue when trying to board the plane, especially for Air Asia flights
  • how some declare their political apathy or unwillingness to vote just because they do not think their votes can make any difference
  • the way some practise double standards when they persist in law-breaking behavious
  • how littering is still a problem 
  • how some rather do good to themselves than to others in a show of selfishness
  • how many just do not care about others and are reluctant to lift a finger to help, even neighbours, friends or relatives, let alone strangers
  • how many also forget the value of friendship and the way some have helped them along the way
  • etc etc
The desire to reach out, touch lives, help others or even an attitude or gratitude is sorely missing in our society today.

Granted that conflicts exist which disturb all of thinking Malaysians. It is common knowledge that many inequalities exist and distribution of resources is fairly inequitable. All that is disturbing but more importantly, in our bid to progress in society, to be a winner in the rat race, the element of being human is startlingly MISSING.

Poor leadership, weak political will and the lack or even absence of towering Malaysians, exemplary behaviour or demonstrations of civic consciousness and the lack of civic consciousness and civic awakening are all missing or deficient. Even at public events, how many actually reach out to welcome others to such public meetings? I have attended so many and notice that many group in their cliques without engaging other newcomers or those who do not belong to any clique. Instead of being a self-serving community, we must really be more caring towards one another.

With little caring for our fellowmen, even with good leadership, plans may not be able to take off.

What we see is the disintegration of society where we become alienated from one another and maybe even ourselves and then dwell in the cold comfort of delusion.


Many years ago, one of my A-level students was absent for a few lessons. I asked the students about him and none new. Then I asked if any of them had his telephone number and some had. So I told them that if they had his number, they should call him. What if he was terminally ill or had died? The class went silent. One of them called him after the lesson and we were shocked to learn that he had been diagnosed with liver cancer and had had an operation to take out a section of his liver (about 10x2cm). Months later, the cancer re-surfaced and had penetrated the bones and lungs. A brave man, he advised us and his family not to be saddened by the turn of events and even gave instructions for his last rites. As requested, he was wearing his favourite MU football jersey on his final journey. We really wept at the wake service and the funeral.

It hurts to care. It is even worse to care too much. Even though I have been hurt/disappointed many times, that does not stop me from caring, loving or helping people. Those episodes have certainly taught me to be wiser in my association with people. Having said that, despite the cold and cruel world we live in,  I will always reach out to genuine ones in need and to others - with lots of discretion and wisdom.

May we not be apathetic or callous in the way we treat others but may we be true, sincere, kind and ready to help those in need. All we need to do is to try a little kindness.....



If you see your brother standing by the road
With a heavy load from the seeds he's sowed
And if you see your sister falling by the way
Just stop and stay you're going the wrong way

You got to try a little kindness
Yes show a little kindness
Just shine your light for everyone to see
And if you try a little kindness
Then you'll overlook the blindness
Of narrow-minded people on the narrow-minded streets

Don't walk around the down and out
Lend a helping hand instead of doubt
And the kindness that you show every day
Will help someone along their way

You got to try a little kindness
Yes show a little kindness
Just shine your light for everyone to see
And if you try a little kindness
Then you'll overlook the blindness
Of narrow-minded people on the narrow-minded streets

You got to try a little kindness
Yes show a little kindness
Just shine your light for everyone to see
And if you try a little kindness
Then you'll overlook the blindness
Of narrow-minded people on the narrow-minded streets


Dr.Asri Bersemangat Bangkit Menentang UMNO Gara-gara Tun Faisal

Posted: 12 Jul 2012 06:30 AM PDT

Raja boleh dikritik, kata bekas mufti

KUALA LUMPUR, 12 Julai — Tokoh Islam terkenal, Dr Mohd Asri Zainul Abidin, mendakwa raja tidak kebal dari kritikan dan mesti bertanggungjawab terhadap tindakan mereka — mencetuskan kemarahan di laman sosial Twitter selepas beliau mengeluarkan kenyataan yang dikaitkan dengan kritikan terhadap keluarga diraja baru-baru ini.

Bekas mufti Perlis itu yang kini merupakan zamalah pelawat di Universiti Oxford memuji British kerana menyemak perbelanjaan keluarga diraja dan memastikan mereka bertanggungjawab terhadap pembayar cukai. Menurut Dr Asri, langkah ini baik untuk mencegah penyelewengan.

Dalam tulisan bertajuk "Mereka Paling Mencegah Kezaliman Raja", beliau menyatakan, walaupun keluarga diraja British memberikan sumbangan besar dalam sejarah negara tersebut, mereka (keluarga diraja) tidak dibiarkan untuk berbuat sesuka hati.

Dr Asri menulis perkara tesebut selepas membaca laporan akhbar Daily Mirror yang diterbitkan pada 3 Julai lalu tentang perbelanjaan perjalanan keluarga diraja British yang melambung tinggi mencecah 6.1 juta pound sterling tahun lalu.

Dr Asri membandingkan pengalaman British dengan dunia Islam dimana British memberikan kebabasan kepada warga untuk mengkritik pemimpin manakala dunia Islam pula menjatuhkan hukuman kepada rakyat yang mengkritik pemimpin.

"Lihatlah dunia Islam di mana golongan bangsawan boleh mengaut segala kekayaan minyak, balak, gas, tanah dan segala harta awam rakyat tanpa siapa boleh mempertikaikan. Malahan siapa yang berani mempertikaikan akan menerima hukuman," tulis beliau lagi.

Dr Asri mengkritik golongan agama yang mempertahankan kezaliman penguasa sepertimana ulama berfatwa mempertahankan Muammar Qadafi, Hosni Mubarak dan rejim yang masih hidup iaitu Bashar al-Assad.

Walaupun tidak menyentuh tentang Malaysia dalam tulisannya itu, Dr Asri menimbulkan kontroversi dalam laman sosial Twitter Isnin lalu.

"Melayu salah baca sejarahnya; Jebat sbnarnya tdk derhaka tp Sultan Melaka yg celaka. Mnzalimi rakyat tp mndakwa brdaulat," kata beliau melalui akaun Twitter‏ nya, @realDrMAZA.

Tokoh agama popular itu mendapat reaksi serta merta dari penyokong Umno kerana kenyataannya mengenai Jebat – kisah mitos Melayu yang selama ini menyatakan Jebat adalah seorang penderhaka kerana berani melawan raja yang menindas sahabat baiknya, Hang Tuah.

Pada masa sama, Dr Asri menulis di laman sosial Twitter tentang insiden Syed Abdullah Hussien Al-Attas — lebih dikenali dengan nama Uncle Seekers di blognya — kini disiasat polis kerana memalukan Sultan Johor, berkaitan dengan kritikannya bekas mufti Perlis itu terhadap ketidakseimbangan kuasa.

"Uncle seeker hendaklah dibawa ke mahkamah dan dibicara dgn adil segala dakwaannya. Rakyat ingin melihat keadilan ditegakkan " kata Dr Asri.

Uncle Seekers bukanlah insiden pertama kerana sebelum itu, pemimpin popular yang juga ahli parlimen dan adun, Datuk Seri Nizar Jamaluddin turut disiasat dibawah akta hasutan kerana mengkritik Sultan Johor yang membeli nombor pendaftaran WWW1 dengan harga RM520,000 Mei lalu.

Pemimpin pemuda Umno, Tun Faisal Ismail Aziz, yang mengetuai Unit Media Baru (UMB) parti tersebut, terus menjawab tulisan Dr Asri itu di laman sosial Twitter.

"Blogger Pas mengamuk akibat dengar ceramah yang halalkan pemimpin diguling dengan mata pedang?" tulis Tun Faisal melalui akaun Twitternya @tunfaisal.

Tulisan Tun Faisal itu terus dijawab oleh Dr Asri — sebelum ini cuba dipancing oleh PAS untuk menyertai parti tersebut, tetapi intelektual Islam itu masih kekal bebas dari sebarang parti politik.

"Bala bagi UMNO jika org spt @tunfaisal ini menduduki kepimpinan.

"Rakyat tdk membenci UMNO ttp mmbenci perangai sstengah org/pemimpin UMNO. Mrklah yg mnyuburkn kbencian ramai pd parti trsebut,"
jawab Dr Asri.


Pemimpin NGO dan parti pembangkang telah lama mengkritik kerajaan kerana menggunakan Akta Hasutan 1948 sebagai senjata politik dan menghentikan kritikan, walaupun perkara yang dikritik itu benar.

Dalam usaha untuk memulihkan imej beliau sebelum pilihan raya umum yang perlu diadakan selewat-lewatnya April depan, perdana menteri mengumumkan pelan pentadbirannya untuk meminda akta berusia 64 tahun itu dan menggantikan dengan akta baru yang dinamakan Akta Keharmonian Nasional.

"Dengan adanya akta baru ini, kita akan lebih bersedia untuk menguruskan tahap kesilapan negara.

"Ia juga akan membantu mengukuhkan dan melindungi perpaduan negara serta memupuk keharmonian agama," lapor The Star. -TMI



TERBARU





Simpan Video Lucah Dalam Handfon Didenda RM1,500, Menari Lucah RM25

Posted: 12 Jul 2012 04:35 AM PDT

Hobi simpan koleksi video lucah bawa padah

KUALA TERENGGANU - Hobi bawa padah, itulah yang boleh digambarkan kepada seorang pemandu lori yang memiliki tabiat buruk menyimpan pelbagai koleksi rakaman video lucah di dalam telefon bimbit miliknya.

Gambar: Mohd Azam mengaku salah menyimpan 13 rakaman lucah di dalam telefon bimbit miliknya di Mahkamah Majistret Kuala Terengganu, semalam.

Bagaimanapun, tabiat tidak bermoral bapa kepada seorang anak ini membawa padah apabila dikenakan denda RM1,500 atau tiga bulan penjara oleh Mahkamah Majistret, di sini, semalam.

Majistret Rozianti Mohamed Hanaphi menjatuhkan hukuman itu selepas tertuduh, Mohd Azam Manap @ Awang, 32, dari Pekan Sari, Tepoh, di sini, mengaku salah terhadap pertuduhan memiliki bahan lucah.

Mohd Azam mengaku memiliki 13 rakaman video lucah yang disimpan di dalam telefon jenama Nokia model 7610 di Pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Terengganu kira-kira jam 4.15 pagi, 31 Julai 2008.

Dia mengaku melakukan kesalahan di bawah Seksyen 292 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika disabitkan kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Asisten Superintendan Ngiam Ooi Ming manakala Mohd Azam tidak diwakili peguam. Berdasarkan fakta kes, pemeriksaan lanjut polis terhadap badan Mohd Azam yang ditahan di Pejabat BSJIPD Kuala Terengganu telah menemui sebuah telefon bimbit.

Pemeriksaan lanjut terhadap telefon bimbit berkenaan, polis menemui 13 rakaman video lucah. Sebelum ini, Mohd Azam yang dibebaskan dengan jaminan gagal menghadirkan diri ke mahkamah pada tarikh yang diberikan sebelum satu perintah waran tangkap dikeluarkan bagi menahannya.

Terdahulu, Mohd Azam dalam rayuannya memohon mahkamah meringankan hukuman terhadapnya atas alasan sudah insaf dan tidak lagi melakukan perbuatan sama. Dia turut memohon mahkamah tidak mengenakan hukuman penjara atas alasan perlu menjaga seorang anak yang masih bersekolah.

Ulasan GB

Pelik sungguh undang-undang di negara kita. Simpan video lucah dalam handfon denda RM1,500, tetapi menari lucah (kes penari tiang) denda cuma RM25.

Gambar-gambar lucah ditayangkan oleh media massa arus perdana samada bercetak atau eletronik terutama untuk dengan tujuan untuk mengaibkan pemimpin parti PR lansung tak didakwa.

Blogger pencacai sebar video dan gambar porno pun tiada tindakan diambil...

Kita tunggu hukum kebenaran dan keadilan mengambil tempatnya.


IMBAS KEMBALI
klik untuk baca




Confessions Of An Internet Addict

Posted: 12 Jul 2012 01:44 AM PDT

I came across this article this morning in Twitter and am sharing it because it is well-written and most engaging for net addicts :-).


__________________________

Confessions of An Internet Addict

Newsweek's cover story this week posits that "new research says the Internet can make us lonely and depressed--and may even create more extreme forms of mental illness." We found an Internet addict to tell us all about his affliction.

One night in early July, Alexis Madrigal woke from a troubled night of sleep. His cat had been attacking his feet under the covers and he had to get up early the next morning for a conference call. He was worried and anxious. Looking for a hit of dopamine, Madrigal reached next to his bed and grabbed his omnipresent iPhone. Pulling the phone close to his eyes, right next to his frontal cortex, he peered through the darkness at his screen, his fingers nearly autonomously finding the little icon for Twitter, which had come to represent his social world.

There they were: his drug of choice, the friendly avatars of his life. Flicking backwards and forwards in time and jumping all over the globe almost as if he were on LSD, he favorited articles to read the next morning and soon, he was calm and tired and went back to sleep.

But imagine him lying there in the dark, face illuminated by a screen, scanning his Twitter feed for something to soothe his nerves, which connected to his brain, which had been rewired by a life on the Internet.

CLICK HERE for the rest of this entry.


Burma’s Ne Win’s CEC members, Journalist U Win Tin and I

Posted: 22 Mar 2009 07:18 AM PDT

Let me to continue the previous encounter with Burma's Ne Win's CEC members. That was one of the five times (Dr. Rector) Than Win and I were selected as an Out Standing Model Student and we were together at Nga Pali beach camp.

General Ne Win's Socialist Party Central Committee members were preparing for set up of the Youth wing called Lanzin Lu Nge. They were discussing, actually explaining the concepts, structure, rules and regulations and ideologies behind those things. One factor I don't like was instead of democratically choosing the leaders, they clearly said that the leaders would be chosen from the above and appointed directly.

I was the only one who opposed that. I told them that if all the levels of leaders were appointed from above, they all would simply tried to get cables, just report the things that the leaders wish to hear, covered up the problems so that they could pretend that all were smooth and problem free. They would also able to suppress their lower ranks and there could be abuse of power, corruption and dissatisfactions amongst grass-root students and youths.

I had given them the following example, my true story.

The time was just few years after the nationalization of all the stores shops factories and business. I bought a bottle of vitamin syrup, Waterbury Compound, fro the Peoples drug store with my GP doctor's prescription. Suddenly I suffered from stomach ache, vomiting and diarrhoea after the medication and I went and see my Dr Mazunda (he was our family doctor since we were young in Kalaw as he was working in Railways. He was an Indian national, worked few years as GP, his son was arrested for anti-Ne Win student demonstrations and he later went back to India.) checked me and the bottle. He found out that the medicine was expired and there were even black deposits at the bottom of the mixture.

I wrote a complaint letter to the editor of the only newspaper in Mandalay, Hantharwaddy. As my letter was not published up to one month later, I made a telephone call to the newspaper. All the lower ranking people refused to give explanation so at last I managed to get the Chief Editor Journalist U Win Tin. We talk on the phone. I was 6std standard student but U Win Tin had given STUPID answers only. When I asked him why his paper failed to publish my complaint he told me that there is no much space and need to write more urgent matters. When I told him the numbers of letters about pot-holes, water shortage, road lamps…he replied that my letter could be a false claim. I told him that I wrote in my letter that I have kept the receipt and bottle and if he needs I could provide evidence. At last he told me that the case is sensitive. Then I asked him whether he follow the good practice of USSR where the editors inform the relevant authorities about the sensitive issues to rectify, he angrily said no.

Anyway I thanked him for his time to answer a student.

 

General Ne Win's Socialist Party Central Committee members in trouble with my discussions at the Outstanding Student Camp


雪兰莪州政府应更快及有效率解决雪兰莪州内坟地缺乏的问题。

Posted: 12 Jul 2012 01:31 AM PDT

雪州是全马人口增长最快的州属同时也是全马坟地需求最高的州属。这是因为前朝政府的政策没有好好保护坟墓保留地和增加更多是为坟地。在2012年6月5日与八打灵再也居民会面的时,州务大臣说坟地信托基金的贡献金必须调高好让州政府有足够的钱物色适合做坟墓的土地。城市与乡区规划部(JPBD)的数据显示,首邦再也市议会、士拉央市议会和八打灵再也市政局坟地缺乏问题最严重。八打灵再也已经没有都的坟地。因此大臣提出了两个解决方法,那就是设立地方墓园和综合墓园。因此,州政府应特别关注解决这个问题。其中一个解决八打灵再也坟地缺乏的方法就是鼓励人们进行火葬,这个方法能够减少开销和土地的使用。八打灵再也华人义山公会已经向学州政府提出申请将他们位于甘榜东姑的焚化场转换成坟墓保留地。为了节约用地,他们也申请在他们的建筑范围的一块小地上建立一座骨灰塔。令人感到遗憾的是他们的申请被城市与乡区规划部拒绝,


Orang Selama Bersuara: Nak Turunkan Bendera PAS, Turunkan Bendera UMNO Sekali!

Posted: 12 Jul 2012 04:01 AM PDT

Orang Selama turun berramai-ramai pertahankan bendera PAS dari diturunkan oleh petugas Majlis Daerah dan polis, sedangkan bendera Umno bersepah-sepah merata tempat.

Orang kampung berkata, kalau nak turunkan juga bendera PAS, turunkan sekali bendera Umno..

Akhirnya mereka akur dengan desakan orang kampung...

Memang terbaeklah orang Selama, tabik spring rakan-rakan kita di Perak..

Diharap tempat lain mencontohi semangat rakan-rakan kita di Selama ni!







TQ President U Thein Sein and UNHCR

Posted: 11 Jul 2012 11:29 PM PDT

Source: Popular Myanmar News Journal "ဘဂၤါလီမ်ားကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ သမၼတၾကီးက UNHCRသို႔ေျပာၾကား" ေနျပည္ေတာ္ ဇူလိုင္ ၁၁

ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ နိုင္ငံေတာ္သမၼတဦးသိန္းစိန္သည္ ေနျပည္ေတာ္၌ ေရာက္ရွိေနေသာ ကုလသမဂၢ ဒုကၡသည္မ်ားဆိုင္ရာ မဟာမင္းျကီး Mr. Antonio Guterres ဦးေဆာင္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ့အား ယေန့နံနက္ (၁၁) နာရီတြင္ ေနျပည္ေတာ္ရွိ နိုင္ငံေတာ္သမၼတအိမ္ေတာ္ သံတမန္ေဆာင္ ဧည့္ခန္းမ၌ လက္ခံ ေတြ႔ဆုံသည္။

ထိုသို့ေတြ႔ဆုံရာတြင္ ကခ်င္ျပည္နယ္ရွိ စစ္ေဘးသင့္ျပည္သူမ်ား အေရးကိစၥ၊ ကရင္ျပည္နယ္ရွိ ေရႊ႔ေျပာင္းျပည္သူမ်ား မိမိဆႏၵအေလ်ာက္ ျပန္လာေရးကိစၥနွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ အေရးကိစၥတို့ကို ဆြေးႏြးခဲ့ၾကသည္။ နိုင္ငံေတာ္သမၼတၾကီးက သမိုင္းေၾကာင္းအရ ဘဂၤါလီမ်ား ဝင္ေရာက္လာသည္မွာ (၁၉၄၈) ခုနွစ္၊ လြတ္လပ္ေရးမရခင္ အင္္ဂလိပ္နယ္ခ်ဲ့မ်ားက လယ္ယာ လုပ္ကိုင္ရန္ ေခၚသြင္းလာျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထိုစဥ္က အလုပ္အကိုင္ ေကာင္းမြန္သျဖင့္ မျပန္ေတာ့ဘဲ အေျခခ်ေနထိုင္သူမ်ားလည္းရွိေၾကာင္း၊ မိမိတို့ ဥပေဒအရ (၁၉၄၈) ခုနွစ္မတိုင္မီ ျမန္မာနိုင္ငံသို့ ေရာက္ရွိသူ မိဘနွစ္ပါးက ေမြးဖြားသူ တတိယမ်ိုးဆက္ (Third Generation) ေျမးအဆင့္ကိုသာ နိုင္ငံသားအျဖစ္ လက္ခံမည္ဟူေသာ ဥပေဒရွိေၾကာင္း၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ကို ေလ့လာၾကည့္လ်ွင္ (၁၉၄၈) ခုနွစ္ မတိုင္မီ ဘဂၤါလီမ်ားက ေပါက္ဖြားလာသူမ်ား၊ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ရိုဟင္ဂ်ာအမည္ခံ၍ ခိုးဝင္လာသူမ်ား စသည္ျဖင့္ ရွုပ္ေထြးလ်က္ရွိေၾကာင္း၊ နိုင္ငံတည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းမွုကိုပါ ျခိမ္းေျခာက္လာေၾကာင္း၊ ဤကိစၥကို ကိုင္တြယ္ရန္ အေလးအနက္ထား စဥ္းစားလ်က္ရွိပါေၾကာင္း၊ မိမိတိုင္းရင္းသား မ်ားကို တာဝန္ယူမည္ ျဖစ္ျေကာင္း၊ တိုင္းရင္းသားမဟုတ္ဘဲ ခိုးဝင္လာသည့္ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားကို လက္ခံရန္ မည္သို့မ်ွ မျဖစ္နိုင္ေၾကာင္း၊ ေနာက္ဆုံးေျဖရွင္းသည့္ နည္းလမ္းမွာ ခိုးဝင္လာသည့္ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားကို UNHCRသို့ အပ္နွံျပီး ဒုကၡသည္ စခန္းအျဖစ္ ထားရွိရန္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ UNHCR က ေက်ြေမြးေစာင့္ေရွာက္ေပးရန္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ တတိယနိုင္ငံက လက္ခံမည္ဆိုလ်ွင္ ပို့ေပးမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဤသည္မွာ ျပႆနာေျဖရွင္းနည္းကို စဥ္းစားေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ နယ္စပ္ေရးရာဝန္ၾကီးအားလည္း ရခိုင္ျပည္နယ္ရွိ ကုလသမဂၢ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားနွင့္ တိုင္ပင္ညွိနွိုင္းလ်က္ ရွိပါေၾကာင္း ရွင္းလင္းေျပာၾကားသည္။

နိုင္ငံေတာ္သမၼတ ဦးသိန္းစိန္နွင့္အတူ ျပည္ထဲေရးဝန္ၾကီးဌာန ျပည္ေထာင္စုဝန္ၾကီး၊ နယ္စပ္ေရးရာဝန္ၾကီးဌာနနွင့္ ျမန္မာ့စက္မွုဖြံ့ျဖိဳးေရး ဝန္ၾကီးဌာန ျပည္ေထာင္စုဝန္ၾကီး၊ သမၼတရုံးဝန္ၾကီးဌာန(၁) ျပည္ေထာင္စုဝန္ၾကီး၊ အလုပ္သမားဝန္ၾကီးဌာနနွင့္ လူမွုဝန္ထမ္း၊ ကယ္ဆယ္ေရးနွင့္ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရး ဝန္ၾကီးဌာန ျပည္ေထာင္စုဝန္ၾကီး၊ နိုင္ငံျခားေရးဝန္ၾကီးဌာန ဒုတိယဝန္ၾကီးနွင့္ ဌာနဆိုင္ရာအၾကီးအကဲမ်ား တက္ေရာက္ၾကသည္။

(ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတရုံး)



Ambiga the future Home Minister

Posted: 11 Jul 2012 11:27 PM PDT

Ambiga said she didn't feel safe anymore. So, she employed two bodyguards to escort her wherever she goes, including to the washroom. They could be on guard outside her bedroom too.

She was giving the impression that Malaysia is not anymore a safe place to be. She feels threatened, intimidated and provoked. Someone would also possibly want to abuse and rape her, rob or kidnap her.

That's how she perceives Malaysia, and that's how she is passing on the message to the whole world - that Malaysia is full of lunatics, that Malaysia is turning into another Syria (picture), Yemen, Libya or Egypt. Worst still, she wants the international community to look down at Malaysia for not providing enough protection to her and the rest of her friends.

What's the motive?

Simple. She wants to drive the investors away. She wants to put a halt to the inflow of foreign direct investment (FDI) by painting a stinking picture about the low-level of security and stability in Malaysia. In that manner, foreigners will stop investing and we will see the start of capital flight very soon.

In months, the economy will take a tumble and the people will revolt against the government. And that would be the best opportunity for her and Pakatan Rakyat to play their game of 'importing' foreign agents to help rebuilding the nation, and claim credit for it.

But the foreign agents will stay. Iraq, Libya and Egypt are now ruled by US-and West-backed regime that nods to all instruction given. They become puppets on the string.

Isn't that what Ambiga and Anwar and others want?

Bersih has proven not a 'clean' approach after all. Whether those who took part or the police involved in the brawl, is not the issue but Bersih really opened up the door to the devil advocates.

I think Ambiga must employ more bodyguards, say.... 10 or 20. Who knows she would be our next home minister should Pakatan wins the next general election. Then she will be in-charge of the police, immigration, Rela and other key departments.

As a home minister, she could easily propose for all stringent laws on domestic security, the Penal Code, immigration law and others be repealed. A new law to recognise LGBT and same sex marriage could also be introduced.

I hope she doesn't restrict the public from seeing her at the office. Visitors should not be ruled to get permission and passes to go up the 12th floor of Blok D1, Parcel D, Putrajaya. Absolute freedom must be accorded to the rakyat, as promised by Pakatan.

Anybody who applies for gun permit must be able to get it so that each and every residence and home can keep their own pistol or shot gun for security reason. They should be allowed to shoot at anyone on suspicion.

And now that PM Najib has repealed the Sedition Act, Ambiga (as the future home minister) can also introduce another new set of law that allows Malaysians to verbally abuse each other, calling each other names and use profanity words in the media.

O-oh. Another thing. The new government should also allow people to take to the streets in protest of anything. Please do not let the police interfere because you didn't like it when you organised Bersih rallies.

And don't forget to close down all pro-BN newspapers and TV stations too!

But will Malaysia become safer under all this conditions?


Cerai Isteri Kerana Dengar Ceramah Hassan Jati?

Posted: 12 Jul 2012 12:35 AM PDT

Cerai isteri hadir ceramah Hasan Ali

KOTA BHARU – Hanya kerana tidak menyokong fahaman politik suami, seorang guru mengajar al-Quran dekat sini diceraikan, semalam.

Proses penceraian ke atas wanita itu, Cik Yah (bukan nama sebenar), 60, berlangsung di Mahkamah Syariah.

Gambar: Cik Yah menunjukkan rekod penceraian selepas hadir perbicaraan di Mahkamah Syariah di sebuah daerah, semalam.

Menceritakan kisah yang menyedihkan itu kepada Sinar Harian, Cik Yah, seorang ahli Umno yang aktif di kawasannya, memberitahu beliau mendirikan rumah tangga dengan lelaki itu, Awang (bukan nama sebenar), dalam lingkungan 70-an, kira-kira 15 tahun lalu, atas dasar suka sama suka.

Menurutnya, ketika itu Awang, seorang penyokong Pas, tidak kisah dengan fahaman politik yang dipegangnya, tetapi beliau mengambil keputusan melepaskan jawatan yang dipegang dalam Wanita Umno bagi menghormati pendirian suami.

"Bagaimanapun, awal bulan lepas, kami bergaduh besar. Ia berlaku selepas saya menghadiri majlis cabutan bertuah yang diadakan di Tanah Merah.

"Saya tidak tahu pun bahawa (bekas Naib Presiden Pas, Datuk Dr) Hasan Ali hadir dalam majlis tersebut," katanya.

Hasan, yang juga bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, dipecat daripada Pas pada 8 Januari lalu kerana mengkritik parti secara terbuka.

Menurut Cik Yah, selepas beliau memaklumkan perkara itu kepada suaminya, suaminya mula mempertikaikan tindakannya turut berada di majlis yang sama.

Pergaduhan bermula di situ dan akhirnya, Awang memfailkan penceraian di mahkamah pada 24 Jun lalu.

Mereka pernah berkahwin sebelum ini dan tidak mempunyai anak.

Cik Yah mendakwa beliau tidak pernah menghalang Awang menyertai mana-mana ceramah politik dan kecewa kerana suaminya pula mengugutnya hanya kerana beliau menghadiri satu ceramah yang dihadiri bekas pemimpin Pas.

Katanya, beliau sudah banyak kali berjumpa dengan imam di kawasan itu mengenai pertelingkahan dengan suaminya dan mendapatkan nasihat bagaimana hendak menyelamatkan rumah tangga mereka.

Bagaimanapun, katanya, perkahwinan mereka tidak dapat diselamatkan kerana suaminya terus mengeluarkan kata-kata yang menyakitkan hati dan membuat keputusan untuk failkan cerai di Mahkamah Syariah.

Cik Yah mendakwa sikap bekas suaminya ini berubah menjadi terlalu sensitif dan panas baran apabila berhadapan dengan perkara berkaitan politik selepas sering menghadiri ceramah politik, yang diadakan setiap hujung minggu, di beberapa tempat di kawasan kediaman mereka.

Beliau syak Awang dihasut rakan-rakan yang berjaya membawa ahli keluarga masing-masing menyokong Pas, sehingga Awang berasa tercabar dan mengambil tindakan menceraikannya kerana perbezaan fahaman politik.

"Sebelum memfailkan cerai, bekas suami saya berkata dia tidak mahu lagi tinggal di rumah bersama saya, tetapi mahu berpindah ke rumah anak-anaknya, yang terletak hampir satu kilometer daripada rumah kami.

"Tindakannya itu menguatkan lagi telahan saya bahawa dia sudah tidak sayangkan saya lagi, sebaliknya mengutamakan politik daripada isteri sendiri," katanya. -SH

Bercerai angkara fahaman politik

PASIR MAS - Sepasang warga emas yang sepatutnya melalui hari-hari tua dengan penuh bahagia terpaksa menerima hakikat bahawa mahligai yang dibina selama 14 tahun musnah hanya disebabkan perbezaan parti politik masing-masing.

Episod pahit itu terpaksa dilalui oleh Che Hasnah Che Ahmad, 61, dari Kampung Cabang Tiga Chetok dekat sini selepas sah diceraikan dengan talak satu oleh suaminya Yahaya Ibrahim, 71, di hadapan Hakim Syarie, Mohd. Hafiz Daud di Mahkamah Rendah Syariah Pasir Mas pukul 9 pagi semalam.

Perceraian pasangan tersebut difailkan oleh Yahaya di mahkamah sama pada 24 Jun lalu selepas mereka tidak lagi sehaluan dan kerap bergaduh kerana isu politik.

Che Hasnah bercerita, perceraian kali kedua dalam hidupnya itu berlaku selepas bekas suaminya itu didakwa semakin taksub dengan fahaman parti politik yang menggunakan agama yang dikatakan turut memaksanya menerima fahaman politik berkenaan.

Sebelum bernikah dengan Yahaya, Che Hasnah pernah berkahwin dengan lelaki lain namun jodoh mereka tidak berpanjangan apabila bercerai pada 1995 tanpa dikurniakan anak.

"Kemuncak keretakan rumah tangga kami berlaku selepas saya menghadiri sesi ceramah oleh bekas Naib Presiden Pas, Datuk Dr. Hasan Ali yang kini merupakan Presiden Jalur Tiga (Jati) di Tanah Merah pada 11 Jun lalu.

"Sebaik sahaja balik daripada majlis tersebut, bekas suami saya marah-marah dan mengatakan saya sesat. Yahaya kemudian berpindah ke rumah anaknya yang terletak tidak jauh dari rumah saya," katanya ketika ditemui di luar mahkamah.
-kosmo


Ulasan GB

Ini apa punya berita da?

Apakah sekadar nak memburukkan PAS kononnya mencampur adukkan politik dengan rumahtangga?

Atau nak suruh orang datang ramai-ramai dengar ceramah Hassan Jati yang dah takda sambutan tu?

Ketara sangat wartawan yang cuba menggembar-gemburkan isu ini jahil dan tidak mengetahui ajaran dan hukum Islam.

Isteri kalau ingin berpuasa sunat pun jika suami tak bagi tak boleh dilakukan... Inikan pula keluar rumah pergi ceramah! Ini sudah dikategorikan sebagai NUSYUZ. Nusyuz membawa maksud suatu tindakan yang dilakukan oleh isteri yang dianggap menentang kehendak suami dengan tidak ada alasan yang munasabah menurut hukum syarak. Tindakan itulah dikira durhaka.

Cuba membuat berita yang karut-marut tetapi mendedahkan pekung kejahilan sendiri. Bodoh! (pinjam perkataan Ahmad Nisfu)




Irrawaddy: Burma’s Irresponsible New Media

Posted: 11 Jul 2012 09:38 PM PDT

Source:Irrawaddy: Burma's Irresponsible New Media

The emergence of free media in Burma after six decades of oppression is not going the way anybody expected just weeks ago, and the trend is ominous.

The new publications are openly partisan, nationalist and aiding a deadly war against the already disenfranchised Rohingya minority in the troubled Arakan state alongside the government, nationalist ethnic Rakhines and Buddhist Burmese.

Chiang Mai University in Thailand is organizing a forum for Thursday on Burma's evolving media landscape, featuring as speakers Aung Zaw, the chief editor of The Irrawaddy, and Mon Mon Myat, co-founder of Yangon Press International. It should be just in time to take on some profoundly disturbing questions about the course the media is taking.

Ironically the newly freed media, especially domestic and Burmese language journals, are saving the domestic image of the infamous military by framing the Arakan conflict as the nation versus foreign invaders – Rohingyas, although they have existed in the area for hundreds of years. That is leading Burma's citizenry to call upon the military to protect race, religion, and nation, regardless of the military's 60 years of oppressive rule.

At the outset, it should be mentioned that the media started calling the Rohingyas "Bengali", "foreign invaders" and "illegal immigrants" as soon as the conflict broke out on June 8. It started framing the conflict as an attack on the nation by "Bengali" foreigners, placing everyone on the same side vis-à-vis the Rohingyas.

Since day one of the conflict, domestic Burmese journals have competed with each other to update the news, often with little basis in fact. The most prominent agencies are The Weekly Eleven, The Voice Weekly, The Yangon Media group, 7Days News, and Popular Myanmar News. The Dhaka-based Narinjara news has been crucial in the anti-Rohingya campaign.

Their reporting is contradictory to international standards. The International Federation of Journalism is opposed to discrimination against any race and religion. It condemns the use of the media as a tool for propaganda, or for promoting intolerance and conflict. The Burmese media rather have done completely the opposite: they have fueled the conflict.

On their Facebook pages, they distribute information that is neither confirmed nor substantiated. For example, The Voice Weekly, a publishing arm of the popular scholarly institution, Myanmar E-gress, posted one sentence-information that there was a "bell ring in front of a Buddhist temple;" its online audience were anxious to know what just happened. It also posted unconfirmed information that Rohingyas had poisoned a water pond. The audience was upset and commented, "Kill them all". The journal consistently refers to Rohingyas as "Bengali Rioters."

Almost every 5 to 10 minutes, the media update news indicating how many Rakhine villages have been burnt, how many people have been beaten and killed by Rohingyas who are foreigners, illegal immigrants and invaders.

Every single piece of news reported is exclusively about the victimhood of Buddhist Rakhines. The media never quote Rohingya sources, which say scores of people – men, women and children – are being killed, and that houses and mosques were being burnt down.

The media also distributes reports indicating that the security forces have successfully prevented groups of Rohingya trying to enter towns and cities. There was no clarification over whether these groups were refugees running away from the riots or were engaging in violence.

The legitimizing idea of their position is based on nationalism and national security that Bengali invaders are attacking western Burma and ethnic brothers and sisters. When photos are posted, they are about Rohingya youth attacking their neighbors. Photos of Rakhines even burning down huts and holding swords are shown as simply self-defense.

The media has also attempted to provide nationalistic coverage to international communities. The Weekly Eleven, the most nationalist media outlet at the forefront of the anti-Rohingya campaign, distributed its English news to international agencies. The Journal reportedly celebrated upon Asian News Network's publishing of its news.

The Weekly Eleven also accuses foreign media as "presenting biased reports on the clashes between Rakhine people and Bengali Rohingyas to destroy the image of Myanmar and its people".

Thomas Fuller, however, responded in the New York Times that "In one sign that passions are running high, the Website of the Eleven Media Group, a publisher of one of the country's leading weekly newspapers, displayed a string of hateful comments about Muslims from readers."

The conflict in Arakan state puts more internationalized media such as the Burmese services of the British Broadcasting Corporation (BBC), Voice of America (VOA), and Radio Free Asia (RFA), as well as The Irrawaddy and Democratic Voice of Burma in a difficult position.

Many of their reporters are against the Rohingyas. Yet, bounded by international standards, they cannot support anti-Rohingya campaigns openly, which leads anti-Rohingya campaigners to accuse these organizations as corrupt and selling the country to foreigners.

But who won the seat in this conflict?

The government and the military are gaining popularity among many hundreds people who are being delusional. This is reflected in the activities of Hmuu Zaw, an ex-Major and currently a senior staff from the President's Office.

Since the riots are taking place in the remote areas of the country where journalists cannot reach immediately, he is one major player feeding negative narratives to the media. He frequently updated the Arakan situation on his Facebook account. The Burmese journals quoted them.

Quickly earning popularity, Hmuu Zaw effectively distributes government agenda and motivating messages among his 9,909 subscribers and 5,004 friends on his Facebook. The very idea Hmuu Zaw is propagating is all about national security. His explicit messages indicate that without acting effectively, the country's sovereignty will be undermined. The government is trying its best not to let that happens.

During his visit to the US on 4 July, 2012, he wrote: "Today meeting with Human Rights Watch, Burmese delegation gave the clear message, if some countries including US, can accept Rohingya (Stateless people), we can transport them by ships or others. We can understand the human rights but we need to emphasize the National Security."

People wrote comments, supporting and praising him. Up to 10 July, 921 people "like" this status.

Earlier, one reporter from Yangon-based weekly Kumudra Journal, named HinnYadana Zaw who won National Press Awards, posted on her wall that she "completely supports, likes and encourages Hmuu Zaw".

At a more institutional level, the Burmese government – including the military and police – is gaining popularity. In the name of protecting the nation and sovereignty, the military has been called upon to take control of the burning state.

One Facebook user commented to Hmuu Zaw's above status, "The government has already fulfilled the very desire of the entire Burmese. It's ok not to have electricity for 24 hours, not having low consumer prices, or not getting rich yet. It's already the most loved government for kicking out dog Bengalis".

To sum up, the Arakan riot is like a Burmese saying "killing two birds with one stone". Not just two, but three birds: Rohingyas are down, the military is back in, and foreign and internationalized media are portrayed as unreliable.

The author is a Burmese freelance reporter in Burma.



Selangor Bakal Negeri Pertama Sediakan WIFI Untuk Seluruh Masjid Dan Surau

Posted: 11 Jul 2012 10:05 PM PDT

Shah Alam 11 JULAI : Kerajaan Negeri sedang meneliti untuk memastikan kesemua masjid dan surau di negeri ini mendapat kemudahan wifi percuma.

Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains Teknologi dan Inovasi, Rodziah Ismail berkata inisiatif itu diambil sebagai langkah untuk rakyat celik komputer dan informasi negeri dapat disampaikan.

"Cadangan itu sedang diteliti pada masa kini dan akan diumumkan kelak," katanya ketika sesi penggulungan di Sidang Dewan Negeri (DNS).

Selain itu, katanya, Kerajaan Negeri juga menyediakan peruntukkan tambahan sebanyak RM5 juta untuk memastikan pelebaran jalur internet lebih cepat dari yang dijangkakan.

"Ini meliputi kawasan bandar dan luar bandar untuk pastikan ia dapat dilaksanakan," katanya.

Tambah Rodziah, Kerajaan Negeri telah membuat dasar untuk menentukan kawasan pemasangan Wifi mengikut keperluan dan kriteria.

Antaranya kawasan tarikan perlancongan, komersial, pejabat kerajaan, medan selera di bawah seliaan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), kawasan riadah, hub pengangkutan dan Kolej.

"Bagi Fasa 1, kita telah lancarkan di Dataran Shah Alam, PKNS, medan selera Seksyen 2, 3 dan 9, Shah Alam selain Kuala Kubu Bahru dan Dun Permatang serta lain-lain lagi," katanya. -selangorku


Royalty not above criticism, says ex-mufti, GO Asri

Posted: 11 Jul 2012 06:37 PM PDT

Hubungan Khalil & Mudahlina Masih Misteri

Posted: 11 Jul 2012 08:03 PM PDT

AKeluarga Dakwa Wanita Bersama Lelaki Mengamuk Mungkin Dipukau

PUTRAJAYA: Keluarga Muhdalina Ahmad yang bersama lelaki mengamuk dengan pedang pedang samurai, Khalil Afandi Abd Hamid mendakwa wanita itu mungkin dipukau.

Suaminya, yang hanya dikenali sebagai Yusof, berkata dia telah berkelakuan ganjil baru-baru ini.

"Saya perasan dia sangat obses tentang lelaki itu walaupun hanya mendapat tahu tentang dirinya melalui blog," katanya, sambil menambah bahawa dia mengetahui tentang hubungan dalam talian antara isterinya dengan lelaki terbabit.

"Saya rasa dia hanya mengenalinya minggu lepas. Saya tidak fikir dia dengan mudah akan mengikut lelaki itu untuk melakukan perkara-perkara seperti itu. Mungkin dia telah dipukau," kata Yusof, yang berasal dari Klang yang datang melawat Muhdalina yang sedang dirawat kerana cedera terkena tembakan di hospital dekat sini.

Pekerja di Pelabuhan Klang itu berkata dia dan isterinya tinggal bersama dua anak mereka, Mohd Fariz Khorizmi, 2, dan Ratisha Mia, 1, di Rantau Panjang, Klang.

Pemeriksaan di wad pengasingan hospital mendapati seorang wanita berselendang hitam berbaring di atas katil yang dijaga oleh dua anggota polis wanita. Dia telah diletakkan di bawah reman oleh pihak polis.

Gambar kanan: Adam, bapa Muhdalina

Bapanya, Ahmad Adam, penjual nasi lemak berkata keluarganya tidak percaya apa yang Muhdalina lakukan, sambil menambah Muhdalina adalah seorang anak yang baik.

"Walaupun dia merupakan graduan UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia), pengetahuannya tentang Islam adalah seperti orang biasa. Kami juga tidak tahu apa-apa tentang lelaki itu sehingga dia menjadi tajuk utama dalam akhbar.

"Saya rasa anak perempuan saya telah terpengaruh dengan lelaki yang mendakwa dirinya Imam Mahadi itu," kata bapa berusia 55 tahun, sambil menambah Muhdalina, anak kedua daripada empat adik-beradik, telah berhenti bekerja sebagai penolong pengurus di sebuah syarikat swasta tanpa memberitahu mereka.

"Saya tidak sangka ini boleh berlaku. Anak perempuan saya menjalani kehidupan yang biasa. Mungkin ini berlaku kerana dia suka melayari internet," katanya.

"Saya minta maaf di atas apa yang dia lakukan," katanya, sambil menambah bahawa beliau hanya mengetahui kejadian itu selepas diminta untuk datang ke Ibu Pejabat Polis Putrajaya. -mstar


Amuk di JPM: Ayah dakwa anaknya 'gila Internet'

PUTRAJAYA - "Saya kecewa dia belajar tinggi tapi jadi begini."

Demikian kata Ahmad Adam, 55, ayah Muhdalina, 28, yang ditembak polis ekoran kejadian amuk di Jabatan Perdana Menteri (JPM) di sini, semalam.

Menurutnya, suspek merupakan anak kedua dari empat beradik seorang yang peramah dan baik, malah sebelum ini bekerja sebagai penolong pengurus sebuah syarikat di Pelabuhan Utara, Klang sebelum berhenti hujung bulan lalu.

"Saya tidak sangka perkenalan Muhdalina dengan Khalil Afandi telah menyebabkan anaknya itu terjebak dengan perkara yang tidak masuk akal seumpama itu.

"Saya percaya ini ekoran sikapnya yang 'Gila Internet' malah kami sendiri tidak pernah mengenali Khalil Afandi dan hanya kenal dia dari surat akhbar hari ini malah percaya Muhdalina hanya mengenali lelaki tersebut melalui internet sahaja," katanya ketika ditemui di pekarangan Hospital Putrajaya, semalam.

Ahmad berkata, tiada sikap mencurigakan mengenai Ina melainkan dua hari sebelum kejadian dia menghantar dua anaknya ke rumah dan memaklumkan ada urusan untuk dua ke tiga hari malah, "kami tidak mengesyaki apa-apa."

"Dia tinggal bersama suami yang bekerja sebagai pemandu di syarikat yang sama di Rantau Panjang, Klang banyak menghabiskan masa dengan melayari Internet dan bukan dikategorikan sebagai seorang yang memiliki pengetahuan agama tinggi," katanya.

Gambar kiri: Ibu Muhdalina, Siti Marliah Marjunit mendukung anak suspek, Mia Ratisha, sambil mengawasi Mohd Faiz Khorizmi di hospital Putrajaya.

Ahmad yang datang bersama isteri, Siti Marliah Marjunit, 55, dua anak Muhdalina, Mohd Farish Khorizmi Yusof , 2, dan Mia Ratisya Yusof, 1, dengan ditemani anak sulungnya Ariffin.

Bagaimanapun tidak dapat melawat Muhdalina.

Ibu Muhdalina, Siti Marliah Marjunit mendukung anak suspek, Mia Ratisha, sambil mengawasi Mohd Faiz Khorizmi di hospital Putrajaya.

Ahmad yang juga seorang peniaga nasi lemak berkata, anggota polis yang mengawal Muhdalina memberikan alasan anaknya masih belum diambil keterangan dan tidak dibenarkan menerima pelawat.

"Kami sekeluarga amat terkejut dengan kejadian yang berlaku kerana dia seorang anak yang baik, peramah dan tidak pernah menimbulkan masalah kepada keluarga, malah dia juga berkelulusan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Menurut Ahmad, dia hanya mengetahui kejadian menimpa Muhdalina setelah dimaklumkan oleh anak sulung yang terbaca mengenai perkara itu di Internet kira-kira jam 5 petang (semalam) dan menyangka hanya rusuhan biasa

"Saya terus menghubungi telefon bimbit Muhdalina sebelum dijawab seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai pegawai polis.

"Setelah dimaklumkan situasi Muhdalina oleh pegawai polis berkenaan, saya terus bergegas datang ke Hospital Putrajaya, namun gagal menemuinya, selepas itu saya ke Ibu Pejabat Polis (IPD) Putrajaya untuk mengetahui hal sebenar," katanya lagi.

Ahmad memaklumkan dia akan ke IPD Putrajaya untuk memohon kebenaran bagi melawat anaknya.

Difahamkan, Muhdalina sudah menjalani pembedahan bagi mengeluarkan peluru di kakinya dan keadaannya dilaporkan stabil.

Sementara itu, suami Muhdalina yang hanya dikenali sebagai Yusof berkata, dia yakin isterinya itu terlalu taksub dengan Khalil Afandi walaupun hanya mengenali lelaki itu melalui laman blog seminggu lalu.

Dia yang datang ke Hospital Putrajaya dengan ditemani seorang rakan hanya datang menyerahkan pakaian dan barang-barang keperluan isterinya kepada anggota polis yang berkawal.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2.30 petang kelmarin, Muhdalina ditembak oleh anggota Unit Kereta Peronda (MPV) IPD Putrajaya selepas mengamuk bersama Khalil Afandi yang bersenjatakan pedang samurai, pisau lipat dan keris. -SH


Jiran terkejut tindakan Khalil Afandi

Gambar: Rumah keluarga yang pernah didiami arwah Khalil Afandi Hamid di Taman Lindungan Jaya.

PETALING JAYA – "Sebulan yang lalu arwah Khalil ada datang ke rumah bersama isteri dan anaknya bertanya khabar kami sekeluarga, dia salam banyak kali dengan saya, percakapannya agak laju dan sukar difahami," kata jiran arwah Khalil, Sahak Mat Dan (gambar bawah), 60.

Menurutnya, Khalil tidak bercakap apa-apa mengenai aktivitinya.

"Dia lahir dan membesar di Kampung Lindungan sebelum berpindah ke sini (Taman Lindungan Jaya) sejak berkahwin dia tinggal di Puchong dan sejak itu kami jarang bertemu.

"Saya terkejut selepas mendengar berita dia ditembak mati polis kerana mengamuk di Putrajaya sedangkan di sini dia terkenal dengan sifat lemah lembut dan menghormati orang tua,"katanya ketika ditemui di Taman Lindungan Jaya, semalam.

Dalam pada itu, seorang lagi jirannya Hashim Abdullah, 64, berkata, sejak ibunya meninggal dunia pada tahun 2008 rumah itu dihuni oleh salah seorang adik lelakinya.

Menurut Hashim, arwah Khalil juga sempat bertemunya ketika datang ke situ sebulan yang lalu.

"Dia tidak cakap apa-apa cuma tanya sihat ke tidak, itu sahaja dan dia kelihatan ceria," katanya.

Difahamkan arwah Khalil merupakan anak ketiga dari enam beradik seorang berperwatakan periang dan mudah digauli.

Adik lelaki arwah ketika ditemui di rumahnya pula enggan mengulas lanjut apa yang berlaku.

Dalam kejadian 2.30 petang kelmarin, Khalil Afandi mati ketika dalam perjalanan ke Hospital Putrajaya selepas terkena tembakan polis di tangan dan bahagian ari-ari manakala rakannya Muhdalina Adam, 28, yang merupakan bekas penuntut Universiti Islam Antarabangsa

Malaysia, terkena tembakan di paha kanan selepas mengamuk di kompleks Pejabat Perdana Menteri. -SH


Laporan sebelum ini
klik untuk baca





After America Will civil war hit Afghanistan when the U.S. leaves? By Dexter Filkins

Posted: 11 Jul 2012 05:58 PM PDT



In the eleven years since the American invasion of Afghanistan, Abdul Nasir has become a modern and prosperous professional. A worldly man in his late thirties, he smokes Marlboros, drives a Toyota, and follows Spanish soccer, rooting for Barcelona. He works in Kabul as a producer for Khurshid TV, one of the many private channels that have sprung up since 2004. He makes news and entertainment shows and sometimes recruiting commercials for the Afghan National Army, one of the country's biggest advertisers. On weekends, he leaves the dust of the city and tends an apple orchard that he bought in his family's village. We met for tea recently in a restaurant called Afghan International Pizza Express. Nasir wore jeans and a black T-shirt and blazer. His beard is closely trimmed, in the contemporary style.

Nasir recalled that when Afghanistan's civil war broke out, in April, 1992, he was an agricultural student at Kabul University. He was from the sort of secular family that had flourished under the regime of Mohammad Najibullah, the country's last Communist President. The Soviet Army had left in 1989, after ten years of fighting the American- and Saudi-backed guerrillas known as the mujahideen. Najibullah was a charismatic and ruthless leader, but, as the last of the Soviet troops departed, no one gave him much of a chance to remain in power. The Soviet Minister of Defense figured that Najibullah would last only a few months. The regime, sustained by a flow of food and ammunition from the Soviet Union, held firm. The Afghan Army fought well, routing the mujahideen in a decisive battle for the city of Jalalabad. But in late 1991 the Soviet Union fell apart, leaving Najibullah and his fellow-Communists to fend for themselves. With their supplies running out, soldiers began to desert the Afghan Army. On April 17, 1992, Najibullah sought refuge in the United Nations compound in Kabul. The mujahideen poured into the capital, wild and hollow-eyed after years in the countryside.


"At first, the city was calm, there was hardly any fighting," Nasir recalled. "It took me some time to realize that the city was calm because the militias were busy looting the government buildings. It took them a few days to get everything. When they finished, they came after everyone else." Kabul imploded: electricity disappeared from the city, police vanished, government services ceased, Kabul University closed. The mujahideen started grabbing pieces of the city. Karta Seh, the neighborhood in western Kabul where Nasir grew up, became a no man's land poised amid three armed groups: Hezb-e-Wahdat, the militia of the Hazara minority, led by Abdul Ali Mazari; Hezb-e-Islami, led by Gulbuddin Hekmatyar, a commander famous for his bloodlust; and Jamiat-e-Islami, the army of Ahmad Shah Massoud, who was ostensibly part of a new government but who in fact controlled only a handful of Kabul's neighborhoods. The border of Hezb-e-Wahdat's turf, Nasir said, was Darulaman Road, just outside the window of Afghan International Pizza Express. As an ethnic Pashtun, Nasir had to stay away from the far side of Darulaman Road, where Hezb-e-Wahdat's territory began. Some of his Pashtun friends had crossed over and never returned. "Hazaras were killing any Pashtun they could find," Nasir said. 

The militias fought each other continuously, and it was too dangerous to leave the house. "Hezb-e-Wahdat was right here, on the side of this road, and Massoud was just across the street, a hundred metres away," Nasir said, twisting around in his chair and pointing to a hill overlooking Karta Seh. "Hekmatyar was down the road." He twisted around again, pointing to the west. "The mujahideen were stealing everything—jewelry, cars, bikes. They were raping girls, raping boys." Some of the Hezb-e-Wahdat fighters crossed into Karta Seh, bursting into Nasir's family's house and punching holes through the walls in the neighborhood to create an aboveground tunnel network. The family had no access to food, and Nasir ached from hunger. He could venture out only when the militiamen called an occasional ceasefire.


The family held on for a year in Karta Seh, and then, during a lull in the fighting, moved to Nasir's uncle's apartment, in a Soviet-built complex called Macroyan, about a mile away. Macroyan was largely under the control of a fourth group, an Uzbek militia called Junbish-e-Milli, led by a warlord of exceptional brutality named Abdul Rashid Dostum, who had fought for the Soviets. Massoud's forces were close by, but the two groups were separated by the Kabul River.


Over the next three years, tens of thousands of Afghans died in the civil war. From Hekmatyar's base, outside the city, he rained Scud missiles on Kabul. The various militias, in a frenzy to mark their territory, carpeted the city with mines. There were so many mines in Kabul that, in the mid-nineteen-nineties, according to United Nations figures, an average of fifty people per week stepped on them, risking death and terrible injury. The city's monuments, great and banal—the Darulaman Palace, the mausoleum of King Nadir Shah, a socialist-realist relic called the Soviet Cultural Center—were blasted and burnt.


In the autumn of 1996, the Taliban, armed and backed by the Pakistani military, reached the outskirts of Kabul. On its march across the country, the Taliban had vanquished every militia in its path. All that remained was Massoud's army, which was still in Kabul. Around this time, Nasir travelled to his ancestral village, Deh Afghanan, about twenty-five miles west of Kabul, for his wedding day. The morning of the ceremony, he went to his mother's grave to pray, and to tell her of his marriage. Nasir could see the Taliban forces a few hundred yards away. That day, fighting broke out between the Taliban and Massoud's forces, and an artillery shell landed in the village, killing five of Nasir's relatives. The wedding proceeded, and so did the funerals. Nasir shared his wedding feast with the grieving family. "It was the saddest and the happiest day of my life," he said.


No comments: