Sunday, September 23, 2012

Izinkan Saya Berzina Dengan Anak Pakcik...

Izinkan Saya Berzina Dengan Anak Pakcik...


Izinkan Saya Berzina Dengan Anak Pakcik...

Posted: 23 Sep 2012 11:25 AM PDT


Suatu hari pasangan kekasih ni nak kuar dating. Setibanya si pakwe di hadapan rumah makwenya.

Gadis : Masuklah dulu, jumpa dengan ayah saya.

Teruna : Boleh ke?

Gadis : Masuk je lah, saya nak bersiap

Menyusup masuk si teruna melalui pintu utama. Pintu yang siap terbuka mengalukan-alukan kedatangan si Teruna.

Teruna : Assalamualaikum.

Bapa Gadis : Waalaikumusalam.

Melihat pada lantangnya suara bapa si gadis, terus si teruna kaku membatu. Lantas si gadis menarik tangan si teruna menyedarkan dari lamunan itu.

Gadis : Mari, duduk kat kerusi

Teruna : Eh.

Setelah tangan dihulur dan salam bertaut, duduklah si teruna di kerusi hampir menghadap bapa si gadis. Hanya surat khabar yang menjadi tabir antara mereka.

Bapa Gadis : Nak jalan kemana hari ni?

Teruna : Bandar je pak cik, dia nak carik barang katanya. Barang apa tak taulah.

Bapa Gadis : Oh.

Teruna : ??

Hampir 5 minit senyap tanpa suara.

Dan ibu si gadis keluar dari tabir ruang utama dan ruang belakang membawa air serta biskut kering. Si teruna senyum kelat.

Ibu Gadis : Minum la ni sikit. Kamu sudah sarapan?

Teruna : Ehh. Sudah cik. Terima kasih.

Ibu Gadis : Kamu ni malu-malu pula dengan kami.

Teruna : Segan cik. Hehe

Bapa Gadis : Bila kamu nak hantar rombongan?

Ibu Gadis : Eh. Apa ayahnya ni?

Teruna : Ehh. Duit takde lagi. Hehe

Bapa Gadis : Kamu bawa anak kami kehulu-kehilir. Apa orang kata nanti?

Teruna : (Eh. Malu ngan orang ke malu ngan Allah, lagi takut orang kata dari Allah yang menghukum) Kami naik kereta je cik, tak de la nampak berkepit sangat. Boleh saya tanya cik sikit.

Bapa Gadis : Boleh takde masalah.

Teruna : Pakcik ngan makcik nak letak wang hantaran berapa ye?

Bapa Gadis : Kalau boleh 20 ribu.

Ibu Gadis : Ehh. Tak kisah la, tapi kalau boleh makcik nak lebih tinggi sikit dari orang sebelah ni.

Teruna : Berapa tu mak cik?

Ibu Gadis : Dalam 25 ribu ke atas dan dulang 25 ke atas pihak lelaki.

Teruna : (Amboi, ko melantak dulang ke ape? Wuhaa. 25 ribu. Mana nak dapat? Aduh) Tingginya mak cik, tak boleh rendah lagi ke?

Bapa Gadis : Itu nasib kamu la, kamu yang nak kat anak kami. Lagipun dialah satu-satunya anak perempuan kami, kene lah market sikit. Nak grand-grand camtu.

Si teruna hampir hilang akal apabila disebutkan harga si gadis itu. Dan si teruna cuba berbincang untuk merendahkan harga si gadis.

Teruna : Erm. Kenapa anak pak cik tak pakai tudung?

Bapa Gadis : Itu kenalah tanya maknya.

Teruna : (Ehh. Boleh pas-pas pulak dah).

Ibu Gadis : Ehh. Awak lah. Apa pulak saya. Awak yang sepatutnya didik anak.

Bapa Gadis : Saya kan kerja. Mana ada masa.

Teruna : (Pulak dah, gaduh nanti) Ehh-ehh. Makcik pakcik. Kita lupakan dulu soalan tadi sebab kalau ikut makcik pun tak tutup kepala jugak. Maksudnya lebih kurang jugaklah. Nak tanya lagi, anak pak cik pandai masak tak?

Bapa Gadis : hmm. haram. Tau-tau bangun tido pukul 12 lebih, bukan bangun pagi dah tu. Bangun tengahari. Terus makan tengahari.

Ibu Gadis : Apa la ayahnya, orang ni nak buat anak kita bini, dia cerita buruk-buruk pulak.

Bapa Gadis : Maknya pun sama suka bangun lambat juga.

Ibu Gadis : Abahnya!

Teruna : (kah kah kah. bengong. Camtu pun nak cerita) Hehe. Okeh. Soalan lagi. Boleh tak dia baca quran?

Ibu Gadis : Boleh sikit-sikit kot.

Teruna : Kali terakhir bila?

Ibu Gadis : Err.

Darjah 1 agaknya.

Teruna : hmm.

Ibu Gadis : Kenapa?

Teruna : Takda apa makcik. Soalan cepumas. Dia solat tak?

Bapa Gadis : Apa motif kamu tanya semua ni. Dia kan selalu ikut kamu. Kamu tau la.

Teruna : Kalau kat luar saya ajak dia solat, dia cakap datang bulan. Hari-hari datang bulan. Dia tau solat atau tak? Hampir terkedu si bapa dan si ibu. Dan pada raut wajah mereka berdua terdapat tanda-tanda kemerah-merahan menahan amarah.

Teruna : Boleh saya sambung lagi. Dia tak reti masak, tak reti solat, tak reti mengaji, tak reti nak tutup aurat sebelum dia jadi bini saya lagi. Dosa-dosa dia terang-terang pegi kat makcik ngan pakcik. Lagipun tak berbaloi harga 25 ribu untuk dia. Lainlah dia ni 'hafizah', 30 juzuk dalam kepala, bertutup litup habis dari bawah sampai ke atas dan tau jaga batas, haa. itu barulah berbaloi 100 ribu pun saya sanggup bayar.

Tapi orang macam tu kalau kahwin mereka memilih untuk serendah-rendah mahar. Sebab sebaik-baik perkahwinan adalah serendah-rendah mahar. Mata bapa si gadis direnung tajam oleh mata ibu si gadis. Keduanya senyap tanpa suara. Ketiga mereka menundukkan kepala. Lumrah adat untuk menjadikan anak perempuan untuk dijadikan objek pemuas nafsu hati menunjukkan kekayaan serta bermegah-megah dengan apa yang ada.

Terutamanya pada majlis perkahwinan. Adat mengatasi agama. Dibiarkan anak perempuan dihias dan dibuat pertunjukkan di khalayak ramai. Sedang pada waktu itu akad telah dilafaz si suami, dan segala dosa anak perempuan sudah mula ditanggung oleh si suami.

Amatlah rugi. Mahar berpuluh ribu dibayar pada isteri dan sepatutnya hanya si suami seorang yang berhak melihat, tetapi pada hari pertama perkahwinan iaitu semasa persandingan sahaja berpuluh ribu mata yang melihat si isteri. Seolah-olah si suami membayar mahar untuk mereka sekali.

Bapa Gadis : Tapi kan. Pakcik nak anak pakcik rasa sekali. Benda seperti tu kan sekali seumur hidup.

Teruna : Pakcik nak anak pakcik rasa ke pakcik yang rasa grand?

Ibu Gadis : Tentulah kami berdua pun turut gembira.

Teruna : Ye ke? Pakcik, makcik, saya bukan apa. Sekarang dosa anak pakcik, pakcik yang tanggung. Esok lusa lepas akad nikah terus dosa dia saya yang tanggung. Pastu pakcik nak buat bersanding pulak. Setiap mata yang memandang saya akan dapat dosa.

Lagilah saya berdosa sangat-sangat.

Ibu si gadis segera mengambil langkah mudah dengan menarik diri daripada perbualan itu. Si ibu tahu, si teruna bercakap menggunakan fakta islam. Dan tidak mungkin ibu si gadis dapat melawan kata si teruna itu.

Bapa Gadis : Kau memandai pulak nak cakap agama ngan kami.

Teruna : Ehh. Maaflah pakcik. Bukan saya nak cakap pasal agama. Tapi itulah hakikat sebenar. Kita terlalu pandang pada adat sampai lupa agama.

Bapa Gadis : Camni lah. Kamu sediakan 25 ribu, ngan 31 dulang. Kalau takde, kamu tak boleh kahwin ngan anak aku!

Teruna : Lama lagilah camtu.

Dalam umur saya 30 lebih, baru dapat masuk meminang. Kalau camtu pakcik, 'izinkan saya berzina ngan anak pakcik'?

Bapa Gadis : Hoi! Kau dah melampau, ko baik-baik sikit cakap tu. Jangan main sedap mulut je.

Teruna : Dengar dulu penjelasan saya pakcik. Pakcik tau tak apa sebab orang berzina dan banyak anak luar nikah? Sebab benda ni lah pakcik. Selalunya ibu bapa perempuan yang meletakkan berpuluh ribu ringgit sampaikan pihak lelaki terpaksa menangguh hasrat untuk berkahwin. Tetapi cinta dan nafsu kalau tidak diiringkan dengan betul, syaitan yang jadi pihak ketiga untuk menyesatkan manusia. Akhirnya mereka mengambil jalan pintas memuaskan nafsu serakah dengan berzina. Mula-mula memang ringan-ringan dahulu pakcik, pegang-pegang tangan, peluk-peluk, pegang pinggul, dan sebagainya. Tapi lama-lama jadi berat-berat. Yang berat-berat tu pakcik sendiri pun boleh bayangkan.

Bapa Gadis : Apa kaitan kamu nak berzina pula

Teruna : Ye lah. Dah pakcik tak bagi kami kahwin sekarang, biar ada duit dulu baru boleh kahwin. kami nak lepaskan nafsu camna pakcik? Tiap hari saya tengok dia, dia tengok saya. Susah pakcik. Nafsu. Sebab tu saya dengan rendah hati minta izin pada pakcik untuk berzina ngan anak pakcik. Apa yang penting pakcik tahu yang saya dan dia nak berzina. Sebab rata-rata orang yang berzina ni ibu bapa tak tau. Nampak je biasa-biasa sedangkan da berzina. Err.... berzina bukan sahaja yang ehem-ehem je. Ada yang zina-zina ringan. Tapi sebab ringan tu yang akan jadi berat.

Bapa Gadis : Hmm. Kamu ni peliklah. Nasib baik pakcik cool je. Kalau orang lain, da lama angkat parang. Tapi kalau takde duit, camna kamu nak bagi dia makan

Teruna : Hehe. Pakcik. Pakcik lupakah dengan apa yang telah Allah bagitau?

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. " (an Nur 32). Takkan la kita tak yakin dengan apa yang Allah janjikan. Lagipun pakcik, kalau makan dan minum tu insyaAllah, berdaya lagi untuk saya beri pada dia. Tempat tinggal tu kita boleh bincang lagi. Kalau benda ni boleh menghalang kami dari melakukan perkara dosa dan sia-sia. Baiklah disegerakan. Pakcik pun tak mau perkara-perkara tak elok kan.

Senyap tanpa kata bapa si gadis, merenung kata-kata si teruna. Segera bapa si gadis memikirkan cara untuk mematahkan kata-kata si teruna. Dan bapa si gadis mendapat akal.

Bapa Gadis : Kamu tau la zaman sekarang ni. Kalau ikut cara kamu tu. Mungkin kamu tak suka dengan persandingan, pakcik boleh terima. Tapi kamu kena la ambil kira apa orang lain yang akan kata. Tau-tau orang akan mengata anak aku kena tangkap basah dan kena nikah paksa dengan kamu. Mana nak letak muka ni.

Teruna : Bagus juga cadangan pakcik tu. Kena tangkap basah 2 ribu je denda. Kat Malaysia takde hudud, dan kalau untung. Boleh nikah masa tu jugak. Bagus-bagus.

Bapa Gadis : Serius lah sikit.

Teruna : Betul dah tu pakcik. Hehe....Tapi pakcik, saya tak kata pun takde walimatul urus. Sedang walimatul urus itu perlu untuk hebahkan yang anak-anak dah kahwin. itu cara islam. Ok. Tapi yang tak oknya, bersanding tu hahh. Kesian saya pakcik, saya seorang bayar mahar untuk anak pakcik, orang lain pun dapat tengok.

Siap kalau berhias secara berlebihan dan orang lain yang lihat menaikkan nafsu syahwat mereka, saya yang berdosa pakcik. Saya yang tanggung dosa dia. insyaAllah pakcik. Kita bukan nak buat apa pakcik. Syariat memang camtu.

Maha baiknya Allah sebab jaga kita selama ini, tapi benda remeh-temeh camni pun kita masih pandang ringan dan kita tak menjaga apa yang telah Allah janjikan. Susah lah camtu pakcik. Maaflah kalau ada kata saya yang membuat pakcik kurang senang dengan saya. Segala-galanya kita serah pada Allah, kita merancang je.

Azan zohor berkumandang, jaraknya tidak sampai 10 dari surau berdekatan rumah si gadis. Si teruna memohon untuk ke surau dan mengajak bapa si gadis untuk pergi bersama. Namun ajakan ditolak dengan lembut. Lantas memberi salam dan memohon untuk keluar. Di birai tingkap bapa si gadis melihat si teruna mengeluarkan kopiah dari poketnya dan segera di pakainya. Masuk ke dalam kereta dan hilang dari penglihatan bapa si gadis tadi. Sedang si gadis yang sedari tadi berdiri di balik tirai bersama ibunya menitiskan air mata mendengar luahan kata-kata si teruna terhadap ayahnya.

Tudung pemberian si teruna sebagai hadiah pada hari jadinya yang lepas digenggam erat.

Ibu si gadis juga menitiskan air mata melihat pada kelakuan anaknya. Segera ibu dan si gadis ke ruang tamu menghadap ayahnya.

Ibu Gadis : Apa yang budak tu kata betul. Kita ni tak beratkan pada agama selama ni. Kita sambil lewa abahnya.

Bapa Gadis : Hmm. ntahlah, tak tahulah saya. Keras betul budak tu kata tadi. Satu-satu kena. Dia pesan tadi, suruh bersiap, lepas zohor dia amik kamu.

Gadis : Takde mood nak pegi la ayah. Ntah.

Si gadis terus mencapai telefon bimbitnya dan menaip mesej.

Si teruna yang selesai mengambil wuduk tersenyum apabila membaca mesej yang baru sahaja diterima daripada si gadis

"Andai Allah telah memilih dirimu untukku,
aku redha dan akan terus bersama mu,
aku juga akan terus pada agama yang ada padamu.

" :)"

"Petang ni takde mood nak keluar, sorry. Dan minggu depan ayah suruh hantar rombongan."

TAMAT

Sumber fitri hadi


[WAJAR] Teman Lelaki Wanita Campak Bayi Juga Dicari Polis

Posted: 23 Sep 2012 08:23 AM PDT


Polis sedang mengesan teman lelaki wanita yang disyaki mencampak bayi perempuannya dari tingkat tiga, Blok 1 Flat Desa Mentari Petaling Jaya dekat sini Ahad lepas, kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, SAC Mohd Adnan Abdullah.

Beliau berkata pihaknya bercadang untuk merakam kenyataan lelaki tersebut bagi membantu siasatan, katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen negeri di sini, Selasa.

"Setakat ini kita sudah memanggil beberapa individu termasuk jiran suspek bagi tujuan rakaman percakapan," katanya ketika diminta mengulas perkembangan kes seorang pekerja kilang yang didakwa mencampak bayi perempuannya sebaik sahaja anaknya selamat dilahirkan.

Wanita yang belum berkahwin dan berusia 20-an itu dilaporkan melahirkan bayinya secara bersendirian ketika semua anggota keluarganya tiada di rumah.

Dia ditahan reman sehingga 23 September ini dan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh yangmemperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Mohd Adnan juga mengesahkan pihaknya ada menerima dua laporan mengenai bendera kontroversi Sang Saka Malaya yang digantung di negeri itu pada 14 September lepas.

Satu kes masing-masing dilaporkan di Shah Alam dan Banting pada tarikh yang sama dan setakat ini pihaknya masih menjalankan siasatan mengikut Seksyen 4 Akta Hasutan dan belum ada tangkapan dilakukan ketika ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan sebuah akhbar tenpatan mengenai bendera itu yang kelihatan dikibarkan di beberapa kawasan di Selangor termasuk di atas Bulatan Megawati, Seksyen 20, di sini baru-baru ini.

Bendera itu mula dikibarkan beberapa peserta Himpunan Janji Bersih di Dataran Merdeka pada 30 Ogos lepas yang didakwa bakal menggantikan Jalur Gemilang jika pembangkang berkuasa. -BERNAMA

Ulasan GB

Memang wajar, teman lelaki yang menyebabkan lahirnya anak yang tidak berdosa itu sepatutnya tidak boleh dibiarkan lepas dari hukuman.

Sikap tidak bertanggungjawab setelah melakukan perzinaan sehingga memungkinkan si gadis tersebut hidup tertekan perlu diberikan pengajaran setimpal.


အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္မ်ား ရခိုင္တြင္ လူ႕အခြင့္အေရး ဆက္လက္ ခ်ဳိးေဖာက္ခံေနရ

Posted: 23 Sep 2012 07:11 AM PDT

Source: အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္မ်ား ရခိုင္တြင္ လူ႕အခြင့္အေရး ဆက္လက္ ခ်ဳိးေဖာက္ခံေနရ

ရခုိင္ ဗုဒၶဘာသာ-ရိုဟင္ဂ်ာ ပဋိပကၡအၿပီး အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္မ်ားကို ရိကၡာ ျဖတ္ေတာက္ျခင္း၊ ေရာင္း၀ယ္ခြင့္ ပိတ္ပင္ျခင္း၊ ပိုင္ဆုိင္မႈမ်ားကို ဖ်က္ဆီးျခင္း၊ ေဆး၀ါးကုသခြင့္၊ ခရီးသြားလာခြင့္တုိ႔ကို ရခိုင္ျပည္နယ္အစိုးရ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ ျပဳေပးထားသည့္ ရခုိင္ဗုဒၶဘာသာ အၾကမ္းဖက္မ်ားက အစဥ္တစိုက္ လုပ္ေဆာင္လွ်က္ ရွိသည္။

စစ္ေတြၿမိဳ႕တြင္ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားအား ႏိုင္ငံပိုင္ေဆးရုံမ်ားတြင္ တက္ေရာက္ကုသခြင့္ကို ပိတ္ပင္ေနသည့္ …..

လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ား ဆက္လက္ျဖစ္ပြားေနေၾကာင္း၊ ရခုိင္ေဒသသို႔ ႏို္င္ငံေတာ္က ေစလႊတ္သျဖင့္ ၂ ပတ္ခန္႔ သြားေရာက္ ကုသေပးခဲ့ရသူ ဗုဒၶဘာသာ ဆရာ၀န္တစ္ဦးက myanmarmuslim.net သုိ႔ ယမန္ေန႔ကေျပာၾကားသည္။

"အေရးေပၚလူနာအျဖစ္ ေထာက္ခံခ်က္ေရးေပးတာကိုေတာင္ အေၾကာေဆးခ်ိတ္ေပးၿပီး ျပန္လႊတ္ လုိက္တယ္။ ဂ်ီးအီးေက့စ္(၀မ္းေလွ်ာေရာဂါ)မွာ ဒီလိုလုပ္ၿပီးျပန္လႊတ္လုိက္ေတာ့ ညေနပိုင္းမွာ လူနာေသသြားတယ္"ဟု ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဆရာ၀န္တစ္ဦးက ကိုယ္ေတြ႕ျဖစ္ရပ္ကိုေျပာသည္။

စစ္ေတြတြင္ ကုတင္ ၂၀၀ ဆန္႔ တပ္ေဆးရုံႏွင့္ စစ္ေတြေဆးရုံ ၂ ခုရွိသည္။ အဆုိပါေဆးရုံမ်ားသုိ႔ ရခုိင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသာ တက္ေရာက္ကုသခြင့္ ရရွိၿပီး အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္မ်ား မွာမူ တက္ေရာက္ကုသခြင့္ ျငင္းဆန္ခံေနရေၾကာင္း ေဒသခံမ်ားႏွင့္ ကိုယ္တိုင္ႀကံဳေတြ႕ခဲ့သူ တုိ႔၏ေျပာၾကားခ်က္မ်ားအရသိရသည္။

"ရြာေတြကေန ၿမိဳ႕ေဆးရုံကို ၾကက္ေျခနီကားနဲ႔ပဲသြားလို႔ရတယ္။ ကားသြားဖို႔ကိုလည္း ၅ ဖြဲ႕ေလာက္ရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္ယူရတယ္" ဟု အထက္ပါ ဆရာ၀န္ကပင္ ဆက္လက္ေျပာၾကား သည္။

ရခုိင္ေဒသတြင္ ဒုကၡသည္မ်ားအတြက္ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈေပးရန္ ဆရာ၀န္အင္အား မ်ားစြာ လိုအပ္ေနၿပီး ယခုအခ်ိန္တြင္ လူနာ ၂၀၀ ၀န္းက်င္အတြက္ ဆရာ၀န္တစ္ဦးႏႈန္း ခန္႔သာရွိေနသျဖင့္ က်န္းမာေရး ၀န္ေဆာင္မႈ လြန္စြာ အားနည္း ေနေၾကာင္း လည္း သိရသည္။

မြတ္စလင္မ္အမ်ားစုမွာ ေဆးရုံတက္ ကုသခြင့္မရဘဲ ဒုကၡသည္ စခန္းမ်ားတြင္ ဖြင့္လွစ္ထားသည့္ ေဆးေပးရုံမ်ားတြင္သာ ကုသမႈခံယူေနၾကရသည္။

ရခုိင္ေဒသ တြင္ ေဆး၀ါးကုသေရး NGO အဖြဲ႕တစ္ခု ျဖစ္သည့္ AZG အဖြဲ႕ကမူ လူမ်ိဳး/ဘာသာမေရြးအား ၀န္ေဆာင္မႈေပးေနေၾကာင္းသိရသည္။

ရခုိင္ေဒသတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္က လူမ်ိဳး/ဘာသာမခြဲ တန္းတူ ေစာင့္ေရွာက္ ေၾကာင္း ျမန္မာ မီဒီယာမ်ားတြင္ ေဖၚျပေလ့ ရွိေသာ္လည္း အဆုိပါေဒသသို႔ ကိုယ္တုိင္သြားေရာက္ခဲ့သူ တူရကီ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ၏ဇနီးကမူ ျမန္မာ့သတင္း ထုတ္ျပန္ခ်က္တုိ႔ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေနသည့္ ျဖစ္ရပ္မ်ားကို ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္ဟု ဆုိပါသည္။

"ျမင္ရတဲ့ျမင္ကြင္းကို ထုတ္ေဖၚျပဖို႔ရာ ေျပာစရာစကားေတာင္ မရွိေလာက္ေအာင္ပါပဲ၊ သူတုိ႔မွာ အစားအေသာက္ေတြ ရွားေနေပမဲ့ စားရဖုိ႔ထက္ မေသဘဲ ရွင္သန္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနၾကတယ္။ အဲဒီမွာ လူသားတစ္ေယာက္နဲ႔ မ်က္စိနဲ႔ ေတြ႕ရဖို႔ ခက္တဲ့ ျမင္ကြင္းေတြရွိတယ္။ အဲဒီေဒသ (ရခုိင္)မွာ မြတ္စလင္မ္ေတြ ေထာင္ခ်ီၿပီးေသေအာင္၊ သိန္းေပါင္းမ်ားစြာ လူေတြကို အိမ္ေတြက ထြက္ေျပးရေအာင္ လုပ္ေနတဲ့သူေတြရွိတယ္လို႔ ျမင္တယ္။ အဲဒီအထဲမွာ ကၽြန္မကိုပုိ၀မ္းနည္းေစတာက ဘာသာေရး လူတန္းစား တစ္ရပ္ (ဗုဒၶဘာသာဘုန္းႀကီး) ပါေနတာပါပဲ။ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ဆုိတာ လူေတြကို ေမတၱာေပးရမယ့္သူေတြပါ။ ကမာၻမွာလည္း အဲဒီလိုပဲသိထားၾကတယ္။"

ဟု  အမီနာအလ္ဒိုးဂါမ္ (Emine Erdoğan)က တူရကီသတင္းစာ Zaman သုိ႔ ေျပာၾကားခဲ့သည္။



President Thein Sein’s New York Visit And Elimination Of The Rohingya Minority

Posted: 23 Sep 2012 07:06 AM PDT

Source: President Thein Sein's New York Visit And Elimination Of The Rohingya Minority in Human Rights First by By Samane Hemmat
Crimes Against Humanity Program

On August 29th, the U.S. government waived travel sanctions against U Thein Sein, Burma's President and former general of Burma's dissolved military regime, allowing him to travel freely during his visit to the UN General Assembly this month. The United States also eased economic sanctions against Burma this year, allowing U.S. businesses to invest in the heavily sanctioned country.The Obama Administration hopes to encourage further reforms by lifting sanctions. But in doing so, it is overlooking the suffering of a group the UN designates as one of the world's most heavily persecuted communities, the Rohingya Muslims. When President Thein Sein makes his visit to New York next week, U.S. government officials should constructively press him on the Rohingya issue.

Beyond the now lifted travel sanction for Thein Sein, the United States maintains a number of sanctions against Burma, including:

  • Visa and financial restrictions against certain Burmese government officials, members of their families, and their business associates;
  • Asset freezes;
  • Prohibitions on importation of Burmese goods; and
  • Restrictions on bilateral and multilateral assistance to Burma.

Sanctions against Burma began in the 1990s following the military junta's, Tatmadaw's, violent suppression of popular protests. They continue today in light of the government's general disregard for the human rights and civil liberties. The recent easing off of sanctions are a reward for initiatives championed by President Thein Sein since August 2011, including deregulating the media, freeing political prisoners and halting the country's controversial Chinese-led hydropower project.

Yet, as the Burmese government moves forward on these specific reforms, it continues to oppress its ethnic minorities, especially the Rohingya Muslims. Rohingya have lived in Burma's Rakhine state for centuries, but Burmese authorities have viewed them as illegal immigrants from Bangladesh and successive Burmese governments have denied them citizenship. The Rohingya people who account for about 4% of the total Muslim population in Burma, are subjected to forced labor, extortion, restricted movement, the absence of residence rights, inequitable marriage regulations and land confiscation, amongst other constraints.  With the passage of the  1982 Citizenship Act, they were officially rendered stateless.

In June, long simmering tensions between Buddhists and Muslims in Rakhine erupted into violence sparked by the alleged rape of a Buddhist woman by three Muslim men. The mob violence against Rohingya communities that followed this incident culminated in cries for a Rohingya-free Burma.

Historically, as this incident indicates, the Burmese government has not only failed in its responsibility to uphold the rule of law, it has also systematically failed to protect this stateless minority from targeted attacks and has itself been accused of pursuing a policy of persecution toward Rohingya. Human rights monitoring organizations have documented cases of Burmese security forces committing killings, rape, and mass arrests of Rohingya Muslims. Witnesses have recounted security forces torching their houses, looting, killing, and rounding up unarmed Rohingyas who have now been disappeared. Moreover, humanitarian agencies trying to provide aid have been threatened and their work brought to a standstill, depriving thousands of food, medical care and shelter.

The government made its intentions clear in July when President Thein Sein met the UN High Commission for Refugees Antonio Guterres and suggested that the only solution was to send the Rohingya to UN-administered camps or to a third country. Meanwhile, some 650 Rohingyas have been massacred, 1,200 are missing, and more than 80,000 are displaced. Fleeing from increasing discrimination and systematic persecution, thousands seek refuge in Bangladesh only to be rejected once again. Bangladesh has turned back more than 1,300 Rohingya refugees and banned humanitarian aid to the more than 200,000 Rohingya Muslims already in the country.

After many decades of political and economic isolation, the recent wave of reforms by President Thein Sein, steps that have ushered in hope of democratic reform, seem to be motivated by the government's desire for international legitimacy and removal of economic sanctions. However promising these reforms may be, they do not relinquish Burma's new government from its obligations under international law that require the state to protect its ethnic minorities – including the Rohingya. In fact, such pluralism and socio-political inclusion would be seen as an essential cornerstone to delivering real democratic reform.

The United States can play a critical role in preventing ethnic cleansing of Rohingya by addressing this issue directly with the Burmese government and through its newly created Atrocity Prevention Board, which should closely monitor this community as potentially at risk for mass atrocities. During President Thein Sein's upcoming trip to New York for the U.N. General Assembly meeting, the United States Government should be clear that more decisive action is needed to fulfill Burma's international obligation to protect the Rohingya. They must also make clear to President Thein Sein that he must hold accountable security forces guilty of targeting the group. The U.S. should leave no doubt that the lifting of U.S. sanctions will depend on President Thein Sein's actual delivery on the full and broad panoply of promised reforms, including protection of all minorities. While easing of sanctions acts as an incentive to reformists in Burma, the United States must not ignore the plight of the Rohingya.

 

 



Umno's nation of traitors by Commander (Rtd) S THAYAPARAN, formerly of the Royal Malaysian Navy

Posted: 23 Sep 2012 06:02 AM PDT

"Every decent man is ashamed of the government he lives under." - HL Mencken

COMMENT
Apparently by writing for Malaysiakini, I am part of a plot to destabilise the government. Truth be told, Umno has been doing a good of job of destabilising the institution(s) of government for the past 55 years. To Umno, anyone who disagrees with them are traitors. Opposition Leader Anwar Ibrahim is a traitor to his race. The DAP are communist traitors to the country. PAS are traitors to Islam. People who march demanding free and fair elections or march against state-sponsored racism are traitors to the constitution. There are only patriots and traitors in 1Malaysia and if you do not support Umno, you are the latter. Also, you are most probably gay.

Under the vomit-inducing headline of 'Plot to destabilise the government', the New Straits Times (who I believe are propagators of a plot to destabilise rational thinking) outlined a chilling scenario of a motley group of new media types (which includes Malaysiakini) and social activist organisations who are apparently being funded by a nebulous American entity to destabilise the government and the implication being, to create chaos ... CHAOS, I tell you, in Malaysia. You know they are scraping the bottom of the credibility barrel when they quote Just World president Chandra Muzaffar who gravely intones that NED (National Endowment for Democracy, the nebulous American entity in question) is responsible for funding NGOs in Egypt, Tunisia, Libya and Syria "in the name of democratic freedom with the objective of making people rise up against leaders who were allegedly deemed to be cruel."

lebanon forum 050906 chandra muzaffarThe "allegedly deemed to be cruel" part is funny considering the well-documented cruelty of the regimes in question by their own citizens but the howler is when Chandra (right) questions the credibility of NED because it "could threaten global security". This should give you the kind of ideas Chandra's Just World is promulgating. Of course, we don't have to imagine what kind of 'just world' he envisions because we here in Malaysia having been living through it for the past 55 years.

And of course the usual, there's that added anti-Semitism when he reminded us that Zionist groups who maintain good relations with the Jewish government are behind NED - as if bigots ever made the distinction between Zionism and Jews. I mean really, the gays and Jews; one could imply that we are slipping into some kind of ... wait for it ... Nazi state.

Thank God, Kita president Zaid Ibrahim gets the joke with his 'Any Jews want to donate to my party" tweet.

Same narrative

Meanwhile, I caught vocal independent (sic) MP Zulkifli Noordin (whenever Zulkifli spouts his nonsense I picture Tweety that Looney Tunes character rambling on. "I tawt I taw a Pakadan rakical." "I did, I did see a Pakadan rakical") on TV9 claiming insider knowledge of how Anwar was training his supporters to "take to the streets" because there is no possibility of Pakatan ever gaining the Putrajaya crown. Chandra has been peddling this same narrative, which is kind of funny because even during the height of the reformasi movement (where I was milling about with my PAS comrades) there was never even the slightest inclination for the crowds to be violent in any way.

Indeed in every subsequent protest, the greatest anxiety caused was by the presence of the police, who everyone - Malay, Indian and Chinese - viewed as an impediment to free assembly and not facilitators of it.

hindraf british petition rally 251107 plaza ampang hosedEven in that dark day of the Hindraf protest when I felt the true malice of the state, nobody in the crowds meant to overthrow the government. The thought never crossed our minds. Whenever we go out to the streets, we go with the belief that our cause is just, that our means legitimate and without malice in our hearts.

There is always a genuine sense of brotherhood amongst the people who march, especially when it is a racially-diverse crowd. This is not a forced brotherhood; this is not a manufactured sense of belonging but rather a spontaneous eruption of "we are all in this together" vibe that no amount of Rukun Tetangga-ing can indoctrinate. Do we want a change of government? Yes. Do we want it at the cost of blood? Absolutely, not.

By continuing to pursue this narrative, Umno only makes it seem that we have no other avenue for change, which is certainly not the case. We want to make our decision known in the ballot box, but it is Umno who is shy to pull the election trigger. After all, the only people who have been violent are those who support the dogma of the current regime. And when we have a home minister who will not guarantee the safety of the opposition parties in this country, it just reminds us that the Umno regime is like a cornered animal baring its fangs at those who it perceives as a threat.

We were traitors


Perkasa information chief Ruslan Kassim may blame the Jews for pitting Muslims against Christians, but it has always been Umno who has stirred the racial and religious pot. Some still make the claim that there is a Christian conspiracy here in Malaysia but the reality is that for years there has been appeasement for the sake of living with 'Umno's peace' but all that it has got us is the radical shrinking of our religious rights.

And now Christians, Hindus, Buddhists (did I leave out anyone?) are being radicalised by a sense of purpose not cultivated by the opposition but rather by the unjust treatment of Umno.

The horrifying fact for Umno is that there are Christians, Hindus and Buddhists in the opposition and all, if not most, of them are very firmly entrenched in their beliefs but yet they make it work. They demonstrate that no matter how difficult and contentious it gets, there is another way besides the Umno way of doing business here in Malaysia.

NONE
These are some of the traitors that Umno would have the world believe are attempting to destabilise the government and make every Malaysian wear V-neck T-shirts.

And as I have said before, every country in the world has elements that would want to violently overthrow their governments. What Umno has done is ruin the credibility of those institutions entrusted to weed out and destroy those elements. What Umno is doing is crying wolf against the very citizens who are doing what would benefit the country most, exercising their democratic rights. I have been around. I know that there are many so-called organisations out there, mostly American, who under the guise of democracy promotes their own agendas. This is a fact.

But even if NED is one of those, what the government needs to do, is prove that an organisation like Malaysiakini is attempting through propaganda to destabilise the government. They could do this by pointing out where Malaysiakini has lied or invented stories that would create mischief and chaos in this country. This is perhaps difficult to do when your own propaganda organs have admitted to spinning stories and engaging in outright falsehoods just to "support the government". These fabrications and spinning, which if the laws of the land were applied fairly, would be considered seditious and created to sow distrust and hate amongst the citizens of Malaysia.

But in the end, we were traitors. For 55 years, we were traitors to the principles of democracy. We were traitors to ideas that would have moved this country beyond what Umno had envisioned for us. But not anymore. Not any more. Malaysiakini

Funds raised to support Seacem, says M'siakini CEO


Pimpinan UMNO-BN Bila Pula Nak Mohon Maaf?

Posted: 23 Sep 2012 07:06 AM PDT


DAP kesal dengan kenyataan Perdana Menteri Dato' Seri Najib Razak yang mempersoalkan kejujuran permohonan maaf pengerusi DAP Perak Datuk Ngeh Koo Ham berhubung kenyataan Twitter beliau yang diputarbelitkan sebagai menghina Islam.

Sehubungan dengan itu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dalam kenyataan medianya mempersoalkan bagaimana pula dengan pemimpin-pemimpin BN yang tidak mahu memohon maaf diatas kenyataan kesat dan berbaur perkauman terhadap orang Islam dan bukan Melayu.

"Apapun telahan perdana Menteri atas kejujuran Datuk Ngeh memohon maaf, ia membuktikan pimpinan Paktan Rakyat lebih terbuka dan mempunyai ketelusan hati untuk menerima sebarang kesilapan."

"Ia jauh bezanya dengan sikap pimpinan BN yang langsung tidak pernah memohon maaf walaupun terang-terang membuat tuduhan melampau dan pembohongan yang tidak berasas." ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bagan berkata antara perkara yang dimaksudkan termasuklah apabila Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin sendiri telah menfitnah bahawa anak lelakinya yang di bawah umur telah mencabul rakan sedarjahnya sedangkan murid perempuan tersebut tidak ada.

"Kita juga pernah mendengar bagaimana Datuk Seri Zahid Hamidi menyalahkan kaum bukan Melayu tidak patriotik kerana kurang menyertai pasukan keselamatan.

"Bukan sekadar itu, beliau juga berkata kekurangan mereka dalam pasukan unit beruniform adalah disebabkan kerana "takut terhadap disiplin yang ketat".

Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang turut menyelar kenyataan Presiden MCA Datuk Chua Soi Lek yang menyerang calon PAS di Tenang, Normala Sudirman dengan mendakwa bahawa calon wanita tersebut anti Cina apabila beliau tidak bersalaman dengan lelaki.

Kata Guan Eng, "Itu adalah pilihan peribadi beliau untuk tidak bersalaman samada dengan lelaki Islam maupun lelaki bukan Islam."

Justeru, dengan tidak memohon maaf terhadap kesemua perkara yang disebutkan dan banyak lagi, Guan Eng berkata ia jelas menunjukkan bahawa BN mengamalkan sikap pilih kasih.

"Sekurang-kurangnya apabila ada pimpinan PR melakukan kesalahan, kami akan memohon maaf dan akan memperbaiki keadaan."

Guan Eng dalam kenyataannya turut mengecam penganjuran demonstrasi ganas dan rasis oleh UMNO terhadap Ngeh dihadapan ibupejabat DAP Melaka walaupun beliau sudah memohon maaf.

"Sudah jelas, UMNO berniat untuk memainkan isu berbahaya dan melakukan pembohongan tidak berasas dengan mengeksploitasi sentimen perkauman bagi memenangi pilihan raya umum akan datang." katanya.

– Roketkini


Birkin, Jacob & Co and now Franck Muller: Rosmah

Posted: 23 Sep 2012 04:45 AM PDT

SPR Yang Penipu Dituduhnya Pihak Lain

Posted: 23 Sep 2012 05:06 AM PDT

Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Saifuddin Nasution Ismail mempertahan laporan audit KEADILAN berhubung daftar pengundi di Selangor yang didakwa sebagai penipuan oleh Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

Memetik laman The Malaysian Insider, Saifuddin berkata, beliau berdiri teguh dengan audit tersebut dan ia bukan sekadar untuk menafikan laporan SPR.

Sebaliknya, beliau menyifatkan Abdul Aziz sebagai 'penipu besar' kerana memberi fakta salah berhubung daftar pengundi negeri itu.

Dalam sidang media semalam, Abdul Aziz menuduh kononnya ada unsur penipuan dalam audit daftar pemilih yang dijalankan KEADILAN di Selangor.

Abdul Aziz juga mendakwa pondok yang dijadikan alamat kepada 13 pengundi seperti yang dinyatakan laporan audit itu adalah tempat letak motosikal penduduk berhampiran.

Saifuddin turut menafikan dakwaan itu dengan mengatakan gambar yang ditunjukkan Abdul Aziz bukan diambil daripada beliau, sebaliknya dari iPad Abdul Aziz sendiri.

"Dalam hal ini, saya boleh katakan dia penipu besar.

"Saya akan pastikan bahawa alamat itu adalah pondok dan bukan tempat letak motosikal," katanya lagi seperti dipetik.

Menurut laman berita itu, statistik terbaru SPR menunjukkan jumlah pengundi berdaftar seramai 13,052,374 orang, dan 274,247 daripadanya adalah pengundi tidak hadir iaitu tentera, polis dan pengundi luar negara.

Menurutnya lagi, Selangor mempunyai pengundi luar negeri tertinggi iaitu 597 orang dan Kuala Lumpur pula mempunyai jumlah pengundi tidak hadir tertinggi iaitu 40,543 orang.

Ulasan GB

Memang confirmlah pengerusi & Timbalan pengerusi SPR itu "PENIPU SESAR".

Sampai sekarang tuntutan BERSIH tidak dilaksanakan malah ada saja perancangan untuk melakukan penipuan.

Bayangkan jika Kangkung, Timun, Kuda, Harimau, Atas Jalan, Tepi Jalan, Machine Gun dan Boeing dikatakan adalah pengundi yang sah, bukankah itu PENIPU BESAR namanya?


Laporan sebelum ini
klik untuk baca



Wanita Ditangkap Khalwat, Dakwa Sudah Diceraikan

Posted: 23 Sep 2012 04:05 AM PDT


Kluang - Seorang wanita yang menyangka dirinya telah sah diceraikan oleh suaminya kira-kira tiga bulan lalu dicekup berkhalwat dengan seorang lelaki di sebuah rumah di Taman Seri Impian, dekat sini, malam kelmarin.

Pasangan terbabit dicekup Bahagian Penguat kuasa Jabatan Agama Johor (JAJ) daerah Kluang kira-kira jam 5 pagi selepas menerima maklumat berhubung kegiatan maksiat pasangan terbabit.

Pegawai Tadbir Tadbir JAJ daerah Kluang, Mohd Khalil Md Noor berkata, selepas 10 minit pintu rumah diketuk, wanita berusia 27 tahun itu membuka pintu dalam keadaan baru bangun tidur dan kelihatan bersamanya seorang lelaki berusia 26 tahun.

Menurutnya, pemeriksaan dijalankan mendapati pasangan terbabit tidak mempunyai ikatan perkahwinan, manakala wanita yang mengaku dari Sabah itu mendakwa dirinya telah diceraikan kira-kira tiga bulan lalu.

"Namun, setelah semua dokumen tentang perceraian diperiksa, mendapati wanita tersebut masih dalam proses perceraian dan ianya belum diputuskan oleh Mahkamah Syariah lagi," katanya.

Mohd Khalil berkata, pasangan tersebut juga mengaku sebagai saudara sepupu.

"Walau bagaimanapun mereka tetap didakwa berkhalwat dan akan disiasat di bawah Seksyen 27(1) a&b Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Johor 1997 yang boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

"Apa yang menjadi kekeliruan kepada wanita itu adalah hanya berpandukan mesej menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar suaminya dan surat arahan untuk datang ke Mahkamah Syariah bagi menentukan keputusan kes tersebut.

"Tetapi wanita tersebut tidak datang pada hari yang ditetapkan dan mempercayai apa yang dikatakan oleh suaminya itu menyebabkan dia yakin mereka telah bercerai," katanya.

Ulasan GB

Sekalipun katakanlah cerai itu sah, tetapi itu bukan sebab untuk berkhalwat. Alasan lansung tak menasabah.


ျပည္ေျပး ရခိုင္အမ်ိဳးသမီး ေစာျမရာဇာလင္းထံ အိတ္ဖြင့္ေပးစာ

Posted: 23 Sep 2012 01:35 AM PDT

Source-MM.Net :ျပည္ေျပး ရခိုင္အမ်ိဳးသမီး ေစာျမရာဇာလင္းထံ အိတ္ဖြင့္ေပးစာ ေစာျမရာဇာလင္း

ရည္ညႊန္းခ်က္။ ။ေစာင့္ၾကည့္သတငး္ဂ်ာနယ္(၁၈.၉.၁၂) စာမ်က္ႏွာ(၇) ေဖာ္ျပပါအေမးအေျဖ အေၾကာငး္အရာမ်ား။

ခင္ဗ်ားကို က်ဳပ္တို႔မသိပါဘူး… ၾကားလဲမၾကားဘူးဘူး…. ခင္ဗ်ားက "အေမစု" မွမဟုတ္တာ….. ခင္ဗ်ားကို စသတိထားမိတာ အင္တာနက္မွာ ခင္ဗ်ား အေမစုကို ဆဲတဲ့ပိုစတာကိုင္းျပီး ျပန္လာတာကိုေဖာ္ျပထားတဲ့ ဓာတ္ပံုသတင္းမွာ စေတြ႔ခဲ့တာ…… အဲ့ဒီကတညး္ကစျပီး ခင္ဗ်ားကုိသတိထားမိတယ္… ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ခင္ဗ်ားရဲ့ရခိုင္ပီသမႈ႔ကို သတိျပဳမိလို႔ပါပဲ… ခင္ဗ်ားတို႔ရခိုင္ေတြက စရိုက္ၾကမ္းတယ္၊ ကိုယ္ၾကမ္းႏႈတ္ၾကမ္းေတြ၊ အတၱၾကီးတယ္၊ ေလာဘၾကီးတယ္၊ ေစးႏွဲတြန္႔တိုတယ္၊ မနာလို၀န္တိုမႈမ်ားတယ္ ဆိုတာ ခင္ဗ်ားကိုင္လာတဲ့ ပိုစတာက သက္ေသခံေနတယ္… ရခိုင္နဲ့ေျမြေပြးဆိုတဲ့စကားဟာ ေရွးလူၾကီးေတြေျပာခဲ့တဲ့စကားပဲ…..
ေစာျမရာဇာလင္း

"အေမစု" ကုိခင္ဗ်ားေျခရာျခင္း တိုင္းရေအာင္ အေမစုနဲ႔ယွဥ္လိုက္ရင္ ခင္ဗ်ားက ဘာတန္ဖိုးမွ ရွိတာမဟုတ္ဘူး… အေမစုကကမၻာ႔ျပည္သူေတြ ျမန္မာ့ျပည္သူေတြတစ္ရပ္လံုးက ေလးစားအားထားရတဲ့ ေခါငး္ေဆာင္၊ ျပည္သူေတြက ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ထားတဲ့ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္၊ ခင္ဗ်ားမွာ ေစာ္ကားပိုင္ခြင့္မရွိဘူး….. အေမစုကို ေစာ္ကားတာ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုးကို ေစာ္ကားတာဘဲ…..  ဒါဟာ ယုတ္မာရိုင္းစိုငး္တဲ့ ခင္ဗ်ားတို့ရခိုင္ေတြရဲ့အက်င့္ပဲ…….

ခင္ဗ်ားကေကာ ကုလားျပည္မွာေမြးတဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားနဲ႔ ယုူထားတာဘဲ… ရခိုင္မွာေနတဲ့ အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္ေတြကို ဖိႏိုပ္၊ ႏိုပ္စက္ျခင္းတိုင္း ႏိုပ္ပ္စက္၊ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ေနတာေတြကို အားေပးအား ေျမွာက္ျပဳေနျပီး ခင္ဗ်ားကိုယ္တိုင္က အစၥလာမ္ႏိုင္ငံတစ္ခုမွာ လူ႔အခြင့္အေရး အျပည့္အ၀ခံစားျပီး ခင္ဗ်ားေယာက္်ားရဲ့ ညီမဆိုရင္ အမတ္ေတာင္ လုပ္ေနေသးတယ္၊ အဲ့ဒီမွာခင္ဗ်ားက အခြင့္အေရး အျပည့္အ၀ခံစားျပီး ႏိုင္ငံေတာ္ကိုဆန့္က်င္တဲ့ ျပည္ေျပးလုပ္စားေနတယ္…..

ခင္ဗ်ားတို့ရခိုင္ေတြ ဆန္တတ္ႏိုင္ရင္ဆန္၊ ဆန္ကြဲတတ္ႏိုင္ရင္ ဆန္ကြဲ လွဴတယ္ေျပာတယ္… ဟုတ္မွလဲ လုပ္ပါဆရာမၾကီးရယ္…… ခင္ဗ်ားတို႔ ရခိုင္ေတြအေၾကာင္း က်ဳပ္တို့ေကာင္း ေကာင္းသိပါတယ္… အိမ္ေ႐ွ့ကို ေတာင္းရမ္းတဲ့သူတစ္ေယာက္ ေရာက္လာရင္ေတာင္ "လားလီ,လားလီ" ဆိုျပီး ေခြးေမာင္းသလို ေမာင္းထုတ္တာ က်ဳပ္တို့မ်က္စိနဲ႔ တပ္အပ္ျမင္ခဲ့ဘူးပါတယ္….

ေတာင္ကုတ္ လူသတ္မႈကလည္း ခင္ဗ်ားတို႔ရဲ႕ စရုိက္ကို သက္ေသျပေနတယ္… ယံုခ်င္ပါတယ္.. ဒါေပမယ့္ ခက္တယ္… ပတမဆံုး နယ္ခ်ဲ႔ကိုေခၚလာတာ ခင္ဗ်ားတို့ရခိုင္ေတြဘဲ…. ေတာင္ငူဘုရင္ နတ္သၽွင္ေနာင္ကို လာတိုက္ျပီး သံလ်င္မွာ ငဇင္ကာကိုထားခဲ့တာေလ….အဲ့ဒီ့အခ်ိန္တည္းက မြတ္စလင္စစ္သား ၃၀၀၀ ပါလာတယ္… သာလြန္မငး္က စစ္သံု့ပန္အျဖစ္ဖမ္းျပီး အထက္ဗမာျပည္မွာ ေနရာခ်ထား ေပးခဲ့တယ္.. ခိုး၀င္တာမဟုတ္ဘူး… အဲ့ဒီ႔ကတည္းက တရား၀င္ေရာက္ေနတာ… သမိုငး္ကိုလိမ္ဖို႔ မၾကိဳးစားပါနဲ႔……..

ခင္ဗ်ားတို့ရခိုင္ကို ဘဂၤါလီခိုး၀င္တယ္ဆိုရင္ ခင္ဗ်ား ဘဂၤလားေဒ႔ရွ္မွာ ေနခဲ့တာပဲ… ခင္ဗ်ား အေမ့လင္ေတြကို ျပတ္ျပတ္သားသား ေျပာျပီး ျပန္ေခၚခိုငး္ေပ့ါ… ခင္ဗ်ားဘာျဖစ္လို႔ ပါးစပ္ပိတ္ေနခဲ့တာလဲ?

ခင္ဗ်ားတုိ့ရခိုင္ေတြကေကာ ဘဂၤလားေဒ႔ရွ္ကို ဘယ္လိုေရာက္ေနတာလဲ? ေအးေမာင္ေျပာေတာ့ ရခိုင္တစ္သန္းေလာက္ ဘဂၤလားေဒ႔ရွ္ဘက္မွာ ရွိတယ္ေျပာတယ္… ခင္ဗ်ားတို့လည္း ဘဂၤလားေဒ႔ရွ္ကို ခိုး၀င္သြားတာလား?

ဘဂၤလားေဒ႔ရွ္မွာရွိတဲ့ ရခိုင္တစ္သန္းနဲ႔ ရခိုင္မွာရွိတဲ့ ႐ိုဟင္ဂ်ာတစ္သန္း လဲလိုက္ပါလား… ခင္ဗ်ားမွာ အရည္အခ်င္းရွိရင္ လုပ္ႏိုင္ရမွာေပါ့….

ခင္ဗ်ားတို႔ တိုင္းျပည္ကိုခ်စ္ရင္ ခင္ဗ်ားရြာကို ခင္ဗ်ားတကယ္ခ်စ္ရင္ ခင္ဗ်ားရြာမွာ ေက်ာင္းဆရာမ ျပန္လုပ္ပါလား… ခင္ဗ်ား႐ြာက ကေလးေတြကို စာသင္ေပးပါလား…..ခင္ဗ်ားေတာင္ ခင္ဗ်ားရြာမွာ အက်ဳိးမျပဳဘဲ ကိုယ္လြတ္ရုန္းေျပးတာ ဘယ္သူက ခင္ဗ်ား႐ြာကိုလာျပီး လုပ္ေပးရမွာလဲ?

က်ဳပ္တို့အံတိုေနၿပီ… ခင္ဗ်ားတို႕လို လူစားမ်ိဳးေတြအေၾကာင္း က်ဳပ္တို့ေကာငး္ေကာင္းသိတယ္…..

ကုလားျပည္မွာေန ကုလားေရေသာက္ ကုလားဟာစားေနၿပီး နိုင္ငံေတာ္ကို ျပည္ေျပးလုပ္ျပီး ေတာ္လွန္ပုန္ကန္ လုပ္စားေနတာ က်ဳပ္တို့ ေကာငး္ေကာငး္သိတယ္….

ဘဂၤလားေဒ႔ရွ္အစိုးရက လူဦးေရမ်ားေပမယ့္ လူထုကို အရမ္းဂရုစိုက္တယ္၊ ပုလိပ္ေတြဆိုရင္လည္း အရမ္းဂရုစိုက္တယ္လို႕ ခင္ဗ်ားေျပာတယ္၊ခင္ဗ်ားတို့ကေတာ့ ဘာသာျခားလူနည္းစုေတြကို ႏွိပ္စက္တယ္၊လူ့အခြင့္အေရးကို ခ်ိဳးေဖာက္တယ္၊ကင္တားနားအစီအရင္ခံစာဟာ ဘက္လိုက္တယ္လို့ မေျပာဘဲ လံုး၀မွားတယ္လို႕ ခင္ဗ်ားတို့ ေျပာရဲလား? ခင္ဗ်ားတို့မရွက္ဘူးလား?

ခင္ဗ်ားအမ်ားၾကီးလိုပါေသးတယ္….  ၾကိဳးစားပါအံုး……



BFM 89.9 The Week In Review: Covering Myanmar by Dr. Zarni

Posted: 22 Sep 2012 11:46 PM PDT

Shared from Dr Zarni's wall>>>Naypyidaw has outsourced the violence against the Rohingya and MANUFACTURED the trigger for what came to be termed 'sectarian violence'.

The Week In Review Podcasts

Is the international media missing the real story in Myanmar? Is Aung San Suu Kyi's role essentially one of being a smoke-screen behind which the military operates with impunity? Is the Rohingya problem being manufactured to cast the Myanmar government as ally of the West in the battle against militant Islam? The answers will shock.

http://www.bfm.my/twir-covering-myanmar.html

PLAY

BFM 89.9

DOWNLOAD

The Week In Review: Covering Myanmar

22-Sep-12 10:30

[ Programme Segment: The Week In Review ]

 



This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

337 Penghuni “Minum Air Mayat” Tuntut RM100 Juta

Posted: 23 Sep 2012 01:27 AM PDT


Tawau – Sejumlah 337 penghuni perumahan Taman Titingan di sini hari ini memfailkan tuntutan saman berjumlah RM100 juta terhadap Presiden Majlis Perbandaran Tawau (MPT) dan Jurunilai & Perunding Hartanah Sabah (JPHS) atas dakwaan cuai sehingga menyebabkan mayat hampir reput dijumpai di dalam tangki simpanan perumahan berkenaan.

Penduduk yang diwakili peguam Chong Kian Ming, memfailkan saman terhadap MPT sebagai defendan pertama dan JPHS selaku defendan kedua di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Tawau, di sini kira-kira 2.45 petang.

Dalam pernyataan tuntutannya, plaintif mendakwa pada 12 Mei 2012, selepas beberapa kali membuat aduan sejak 30 April 2012 berhubung bau air paip tidak menyenangkan di perumahan itu, seorang daripada pekerja defendan menjumpai mayat hampir reput di dalam satu daripada tangki simpanan air perumahan itu.

Plaintif juga mendakwa sejak 20 April 2012, mereka menyedari perubahan bau air tidak menyenangkan yang dibekalkan kepada mereka dari tangki simpanan berkenaan dan mereka telah meminum serta menggunakan air dari tangki yang dicemari mayat hampir reput itu.

Menurut plaintif, penemuan mayat hampir reput yang tidak diketahui identitinya dan bukan penghuni perumahan itu di dalam satu daripada tangki simpanan perumahan Taman Titingan, adalah disebabkan kecuaian defendan kedua yang merupakan ejen defendan pertama.

Plaintif mendakwa pihak defendan telah melakukan enam kecuaian termasuk membiarkan tangki simpanan berkenaan tidak dikawal sehingga memudahkan sesiapa sahaja memasukinya dan gagal menghalang si mati daripada memasuki kawasan perumahan seterusnya masuk ke dalam satu daripada tangki simpanan di situ.

Plaintif mendakwa pihak defendan telah cuai sehingga gagal mengambil langkah berkesan bagi menghalang sesiapa sahaja daripada memasuki kawasan tangki simpanan air perumahan itu.

Defendan juga didakwa cuai dengan tidak mengambil langkah berkesan sama ada memeriksa dan menjalankan ujian bagi memastikan tidak ada dan tidak akan ada risiko pencemaran apabila plaintif membuat aduan kepada defendan kedua mengenai perubahan bau air berkenaan.

Plaintif mendakwa disebabkan kecuaian defendan berkenaan, mereka telah terminum air tercemar dalam tempoh tertentu dan akibatnya mereka sangat tertekan.

Selain menuntut RM100 juta, plantif juga menuntut supaya semua paip di dalam atau di luar rumah penghuni serta kesemua tangki simpanan air perumahan berkenaan diganti dengan yang baharu.– BERNAMA

Penduduk 'Terguna' Air Mayat Reput Dalam Tangki Air

Mayat seorang lelaki bogel dan hampir reput dijumpai di dalam sebuah tangki simpanan air di Projek Perumahan Rakyat Sri Titingan.

Mayat dijumpai oleh seorang kakitangan pengurusan perumahan berkenaan kira-kira 8.30 pagi selepas mendapat aduan penghuni bahawa air yang mereka gunakan sejak seminggu lalu berbau seperti bahan pencuci dan busuk.

Ketua Polis Daerah Tawau, ACP Ibrahim Chin, mengesahkan penemuan mayat berkenaan.

"Siasatan awal kita mendapati tiada unsur jenayah dalam kes ini namun siasatan lanjut masih dijalankan," katanya.

Pembantu Menteri Kewangan Sabah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Apas, Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan, mahu Jabatan Kesihatan dan Jabatan Kimia sentiasa memeriksa tangki simpanan air di kawasan perumahan.



Sistem Radar Subang AATC Perlu Audit Bebas

Posted: 22 Sep 2012 10:41 PM PDT

KENYATAAN MEDIA
23 September 2012
Untuk Edaran Segera

Pusat Kawalan Trafik Udara Subang: Audit Bebas Wajib Dilaksanakan

Kenyataan terkini dari Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam, Azharuddin Abdul Rahman cuma mengesahkan bahawa sistem radar dan radio gagal berfungsi akibat terputusnya bekalan elektrik di Pusat Kawalan Trafik Udara Subang (Subang ATCC) pada 12 September 2012 antara jam 2.50 pagi hingga 4.15 pagi.

Yang lebih membimbangkan adalah para pegawai bertugas tidak sedar bekalan elektrik telah putus sehingga Uninterrupted Power Supply (UPS) telah habis bekalan elektriknya.

Demi keselamatan awam dan kepentingan negara, satu audit bebas yang wajib melibatkan International Civil Aviation Organization (ICAO) mestilah dilaksanakan secepat mungkin, dan mesti membangkitkan persoalan-persoalan berikut:

a) adakah sistem kawalan trafik udara di Subang ATCC menepati piawaian antarabangsa?

b) mengapa tiada sistem pengawasan dan sistem kawalan jauh digunakan sewaktu kegagalan ini berlaku?

c) mengapa tiada sistem janakuasa sandaran digunakan, dan jika ada, mengapa ia gagal berfungsi?

d) adakah senibina sistem ini cacat sepenuhnya (totally flawed) bagi sebuah sistem misi kritikal (mission-critical system) di Subang?

e) dan bagaimanakah sistem sebegini telah diluluskan dan diterima untuk operasi?

Apa-apa kelewatan dari pihak Menteri Pengangkutan untuk melaksanakan satu audit bebas secepat mungkin hanya membuktikan pihak berwajib cuba untuk mengelak penemuan bukti kemungkinan berlakunya salah laku, atau pihak berwajib enggan bertanggungjawab langsung meletakkan nyawa dan keselamatan ruang udara negara dalam bahaya.

Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai, merangkap
Naib Presiden KEADILAN

=====

MEDIA STATEMENT
23 September 2012
For Immediate Release

Subang Air Traffic Control Centre: Demand for Immediate Independent Audit

The latest explanation by the Department of Civil Aviation Director-General, Azharuddin Abdul Rahman only confirms that there was a radar and radio system failure caused by a power outage on 12 September 2012 from 2.50am to 4.15am at the Subang Air Traffic Control Center (ATCC).

What is even more damning is that the power failure when the circuit-breaker tripped was not even noticed by the staff until uninterrupted power supply (UPS) was exhausted.

In the name of public safety and national interest, an independent audit which should also involve the International Civil Aviation Organisation (ICAO) must be immediately convened, and must include some of the following questions:

a) does the air traffic control system at the Subang ATCC meet international specifications?

b) why was there no system failure remote control and monitoring system in place?

c) why was there no emergency back-up electrical generator set in place and if there was – why did it not function?

d) is the design architecture totally flawed for a mission-critical system in Subang?

e) and how was the system installation approved and accepted for operation?

Any reluctance or delay by the Minister of Transportation in calling for an immediate independent audit will only imply that the authorities are attempting to avoid any discovery of possible wrongdoings or is just abdicating accountability and responsibility in a manner that puts lives at risk and placing our national air safety in jeopardy.

Nurul Izzah Anwar
Member of Parliament for Lembah Pantai
Vice President of KEADILAN


Pulled elbow! Handle your KIDS with care!

Posted: 22 Sep 2012 10:30 PM PDT

Handle your KIDS with care. Pulled elbow…!.!


Kes Remaja Hamil Luar Nikah: ‘Satu Kelahiran Setiap Hari’

Posted: 22 Sep 2012 10:29 PM PDT

Klang – Semakin ramai remaja Malaysia hamil luar nikah dengan beberapa hospital utama mencatatkan sekurang-kurangnya satu kes setiap hari.

Menurut Ketua Jabatan dan Pakar Perunding Kanan, Jabatan Obstetrik dan Ginekologi, Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Dr Mohamad Farouk Abdullah, kira-kira 12,000 anak luar nikah dilahirkan di hospital tersebut.

"Kami ingat kes remaja hamil luar nikah hanya berlaku di Klang tetapi senario sama turut dihadapi enam hospital pakar di Selangor," katanya.

"Remaja berusia 12 tahun merupakan remaja termuda melahirkan anak di hospital ini," kata Dr Mohamad Farouk pada seminar 'Pregnant by Choice, Not by Chance or Force'.

Ia dianjurkan hospital tersebut sempena bulan Perancangan Keluarga.

Kementerian Kesihatan merekodkan kira-kira 18,652 kelahiran oleh remaja berusia di bawah 19 tahun pada 2011 berbanding hanya 5,962 kes pada separuh kedua 2010.

Pegawai perubatan kebajikan sosial HTAR, Nurul Azira Mahamad Jafar berkata, dia menguruskan sekurang-kurangnya satu kes remaja hamil luar nikah setiap hari pada tahun ini.

"Saya pernah mengendalikan 14 kes, bilangan tertinggi dalam tempoh sehari melibatkan remaja hamil di usia muda," katanya.

Nurul Azira memberitahu dia pernah menguruskan kes yang melibatkan remaja hamil luar nikah, mangsa rogol dan penderaan seksual di hospital tersebut dalam tempoh enam tahun.

Kebanyakan remaja yang hamil ini diarahkan oleh klinik untuk merujuk kepada hospital.

Ini kerana, kehamilan di usia remaja dianggap kes berisiko tinggi.

Seorang remaja berdepan risiko dua kali ganda untuk meninggal dunia akibat komplikasi kehamilan atau ketika melahirkan anak berbanding wanita berusia 20-an.

Kebanyakan remaja datang ke hospital mengadu mengalami ketidakselesaan di bahagian perut.

Sebagai sebahagian daripada protokol hospital, doktor akan melakukan pemeriksaan kehamilan ke atas mereka.

Sekiranya disahkan hamil, mereka akan dimasukkan ke wad dan pihak hospital akan memaklumkan perkara itu kepada keluarga remaja terbabit.

Nurul Azira berkata, remaja di bawah usia 18 tahun yang hamil dan anak mereka dilindungi di bawah Akta Kanak-Kanak 2001 serta akan dirujuk kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Dalam kebanyakan kes, remaja hamil luar nikah kerana mereka melakukan hubungan seks dengan pasangan masing-masing.

"Mereka terdiri daripada keluarga bermasalah dan berpendapatan rendah.

Ada sesetengah daripada mereka melarikan diri dari rumah.

"Kami menjalin hubungan baik dengan remaja-remaja ini.

Oleh kerana takut, mereka tidak akan menceritakan perkara itu kepada keluarga, jadi kami perlu mendapat kepercayaan mereka untuk memperoleh maklumat keluarga," katanya.

Nurul Azira berkata, kebanyakan ibu bapa malu apabila dimaklumkan mengenai keadaan anak mereka.

"Mereka bimbang jiran akan mengetahui perkara tersebut.

Terdapat juga segelintir ibu bapa yang mengakui gagal mengawal tingkah laku anak mereka.

"Kebiasaannya kami akan menasihatkan remaja terbabit dan ibu bapa mereka untuk mendapatkan kaunseling," katanya.

Jelasnya lagi, sekiranya ibu bapa tidak dapat menjaga ibu dan anak tersebut, mereka boleh menyerahkan kedua-duanya kepada JKM.

Beliau menceritakan kes remaja berusia 13 tahun yang melahirkan anak luar nikah baru-baru ini.

"Ibu bapanya berkata mereka enggan memberi jaminan bahawa remaja tersebut tidak akan hamil semula sekiranya bapa kepada anak luar nikah itu tinggal di kawasan sama," katanya.

"Jadi mereka bersetuju untuk menghantar remaja dan bayi tersebut ke JKM," katanya.


Kes rogol: Lari berbogel minta bantuan

KEMAMAN – Terkejut dengan perbuatan teman lelaki yang tergamak menodainya, seorang pelajar tingkatan dua yang berjaya melepaskan diri daripada kekasihnya itu, sanggup berlari dalam keadaan berbogel sambil menjerit meminta pertolongan.

Bukan itu sahaja, panik mendengar teman wanitanya menjerit, lelaki berusia 19 tahun dan juga berkeadaan bogel itu turut melarikan diri dalam kejadian yang berlaku di sebuah rumah kosong dekat sebuah kampung di Kemasik, kira-kira jam 8.30 malam kelmarin.

Namun dengan kecekapan polis, suspek, seorang penganggur berjaya ditangkap dua jam kemudian di kawasan kampung sama.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Che Suza Che Hitam berkata, ketika mangsa menjerit sambil berlari, pada masa sama teman lelakinya itu turut berlari sebelum menghilangkan diri.

"Sejurus mendengar jeritan mangsa, orang kampung datang ke kawasan rumah kosong itu untuk membantu.

"Dengan bantuan orang awam, mangsa kemudiannya membuat laporan polis. Susulan itu polis yang segera bertindak memburu suspek berjaya menahannya," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Rumah kosong tempat suspek merogol mangsa adalah sebuah rumah yang telah siap dibina tetapi masih belum dimasuki penghuni.

Kata Che Suza, suspek direman bermula semalam dan kes disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol dan jika sabit kesalahan, boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan ibu bapa agar mengawasi pergerakan anak dan tidak membenarkan anak gadis keluar malam termasuk dengan kekasih kerana banyak kes ditakrif rogol apabila anak gadis dinodai teman lelaki sendiri.


"Ibu bapa perlu mengawasi pergaulan dan pergerakan anak terutama anak gadis. Pengawasan daripada keluarga penting bagi mengelakkan kejadian seumpama ini berlaku," katanya. -SH



Ulasan GB

Hebat Malaysia yang dikatakan negara Islam tetapi bermacam alasan untuk tidak menjalankan hukum Islam.

Terimalah bahananya ini...


You Are Invited!!! Please Come!

Posted: 22 Sep 2012 08:54 PM PDT

 Established since 2009, the Whyte House Early Childhood Education Centre is the result of a collaborate development between Porpoise Marketing and USM CP-TAG.

The Whyte House was created based on the 4 important education philosophies:-  INTRODUCING, EXPERIMENTING, ENFORCING, and ASSOCIATING. You can read more about their philosophy at THIS FACEBOOK LINK.

This afternoon, the Whyte House will be holding their monthly piano recital at 4.30p.m. My son is one of the performers. :-)

Members of the public are cordially invited to attend this recital today.



The Whyte House believes that learning music helps in the development of a child.  However parents are to focus on examinations and thus do not understand the power and importance of music.

At The Whyte House Music School, the team believe music is more than examinations. They believe that students should be able to perform and express themselves via music.

Their basic philosophy is that music is not a race but rather a journey that should be enjoyed and cherished. Music helps in the development of a persons personality and the effect last a life time (only if it is taught properly).

With such values, the owners of the Whyte House decided to build a concert hall at their Bukit Jambul Kindergarten so that their students will have a venue to perform.With this, they will also be motivated to achieve heights of excellence.

The concert hall is equiped with a grand piano and has a capacity of 70 pax.

The monthly piano recitals are open to the public. You are all invited to attend the recital which will be held at:

Venue: The Whyte House, 45 Lebuh Bukit Jambul
Time: 4.30p.m.

See you there!


Is ABSDF one of MIS Khin Nyunt’s strategic creations?

Posted: 22 Sep 2012 08:41 PM PDT

Source: Is ABSDF one of MIS Khin Nyunt's strategic creations? from Hla Oo's BlogIn late 1972 or early 1973 when I was a 16 year-old boy soldier in a rifle battalion of Burmese Army Northern Command in Myitkyinar I had a rather unsettling encounter with a MIS captain.It was the last few days of our boot camp and he, as the commanding-captain of MIS (Military Intelligence Service) unit attached to our battalion, was teaching us the one-day-course appropriately titled "Information Retrieval from Captured Enemies" or Torture 101 as a couple of college students among us later re-named it.

The MIS Captain was teaching us how to force the information out of a captured or wounded enemy combatant by a systematic torture. That day all 60 of us the green-grunts were sitting cross-legged on the hard ground in a wide semi-circle around him standing in front of his little office-shed near the battalion armoury and stockade.
Strangely, he had a piercing pair of cold black eyes which were so expressionless unlike normal people as if they didn't have a human soul behind them. Only much later in the jungle I discovered the wild animals like brown bears have same sort of eyes, the killer's eyes.
"The most effective way is to chop one or both ears off, if the prisoner still refuses to tell you where his camp is or his gun cache is hidden. Of course, only after giving him a thorough beating and if he is still stubborn," the hard-looking MIS Captain simply told us as if he was just teaching us how to strip a G3 rifle.
"But, you can't just jump him and chop the ears off.  There's a psychological angle in it," continued he. "You have to plant a dreadful fear in him. You first have to tell him calmly that you are to cut his dick off. Only after that you pull one of his ears out and slowly cut it off."
He paused a while for a maximum affect on us and then went on with his lecture. "I emphasize the word 'slowly' in the cutting. So that he would receive the worst pain of his life. A blunt knife is even better."
"My point is once you shock him by chopping his ears off and make him believe that you're goona chop his dick off too, he will sing all his secrets away to you. What you have to do is put your knife or bayonet to his dick. He will tell you everything you wanna know. The technique worked every time I used it. I never had to cut nobody's dick once I chopped his ears off!" 
*******************************************
One has to be unbelievably cruel and really inhuman to become a torturer. Many Burmese soldiers I met and served together were definitely killers but most of them are not murderers and they universally hated the torturers among them. The Burmese soldiers hate the MIS men, period. The MIS men basically were animals as that's what they had been trained and indoctrinated to become. Like Hitler's Nazi SS Storm Troopers.
Though I tried my best to avoid any MIS man when I was running a Seafood Importing business between Sydney and Rangoon back in Mid 1990s, I was forced into shady business dealings by a powerful MIS Colonel in Rangoon. He was a known gun runner and notorious drug trafficker. He tried and almost killed me when I simply refused to cooperate. And he basically banned me from Burma for life. He has the same soul-less animal eyes as the MIS Captain I met before in 1973.
I think I immediately know a Burmese MIS man when I see one.
Minister ex-MIS Colonel Aung Min.

Recently I've been doing long hours of research and writing about 1992 ABSDF Northern Army's atrocities in Kachin land. And the young ABSDF men who committed those atrocious and sadistic crimes have frequently kept on reminding me of the cruel MIS men I encountered during the earlier part of my life in Burma.

The similarities were shockingly striking and the evidence keeps on popping out here and there as if the perpetrators of those 1992 crimes could simply be the MIS men or MIS-trained sleepers among the decent and also gullible students, the so-called 88 Generation.
The first evidence is the near-simultaneous events of MIS Khin Nyunt's release from Jail and the direct peace offer from Aung Min, the Union Railway Minister responsible for the ceasefire negotiations with various armed-insurgents, to the alleged-criminals Dr. Naing Aung and Moe Thee Zun.
Former ABSDF Chairman Moe Thee Zun.

Both men were former ABSDF Chairmen and both were being accused as fully or partly responsible for the tortures and rapes and murders of fellow ABSDF students in the border jungles after accusing them as MIS spies.

And Aung Min a graduate of DSA Intake 13 was reportedly once the Deputy Director of MIS well before now-retired Senior General Than Shwe (A pure army man) brutally dismantled the universally-hated MIS and put its head General Khin Nyunt in jail during the 2004 power struggle.
How he became the key member of reformist President Thein Sein's group of moderates is quite questionable as the reason for Thein Sein's recent release of Khin Nyunt as one of the political prisoners in Burma.
The second evidence is the sworn-accounts of students detained and tortured by the MIS inside various jails in Burma during February 1992, the same time the animals of ABSDF Northern Army led by the likes of Myo Win a blood-thirsty RIT student were murdering their own innocent comrades.
Former student leader Aung Moe Win, also an RIT student, wrote that during interrogation-cum-torture sessions in the Mandalay Prison the MIS men threatened to call the ABSDF Northern Army men if their student prisoners refused to answer their questions.
And following is the direct translation of Aung Moe Win's narration of what happened exactly in the Mandalay Prison in February 1992.
"Actually while the ABSDF North killings were happening some of my colleagues from Ba-Ka-Tha (Central Students Union – Upper Burma) had been detained in the Mandalay Prison. Every night the Mandalay MIS men dragged them out of their cells and showed them the photos (of students freshly-killed in the ABSDF's Pajau camp right on the Chinese border) just to confirm the identities of the deceased.
This is Htun Aung Kyaw, isn't it? Is this one Soe Win Than's? Who is this bastard?
My friends had to cry silently later (back in their cells) after seeing the photos of close friends already killed by their own comrades. The photos apparently taken just previous nights were arriving there very soon after every killing; their only logical conclusion was that the MIS men inside ABSDF were directly reporting to MIS in Mandalay, prompt and regular.
If that was the case who were the people sending Mandalay MIS those dreadful photos?  One thing so definitely certain is that they were not the ones who had been accused of MIS spies and already been killed for that!"

The third and most direct evidence is the questionable background of ABSDF(N) General Secretary Myo Win a UTC (University Training Corps) Sergeant from RIT (Rangoon Institute of Technology) and the really sadist torturer and blood-thirsty murderer.

The following eye-witness account is from Soe Lynn a former RIT student and also a former classmate and dorm-mate of Myo Win in RIT's Popa Hall a boys-only-dormitory for junior RIT students. (Coincidentally, I was one of the three hall-tutors in that dormitory during the 1980-81 academic-year when I was a tutor in RIT just after my graduation from the Mechanical Engineering Department.)

"I have to write some unsettling things about Myo Win (ABSDF-N) from the time when we were just young RIT students. Just something I want you all to think about. I and Myo Win got into RIT same year. In our Third Year we were in the same dormitory too (Popa Hall). What I now want to say about had happened in that year.
One day a guest from Rangoon (City) visited Win Maw (Ye-Oo) and stayed for a while there. Same time a watch was stolen (from Myo Win's room and the suspect was the city man). So Myo Win grabbed him and searched him all over. He couldn't find the watch. He then came into my room and told me the whole thing and asked us to help him.
At that time in my room with me were my room-mate Kyaw Zwar Myint (Mogoke) and some other Mandalay students. So we followed him to Win Maw's room to challenge that suspected thief again.
Rangoon Institute of Technology (RIT).

Once he saw us and after hearing some terrifying threats from Ba Thaw (one of the Mandalay students) he the thief (his name was Ne Win Soe if I still remember correctly) admitted and pulled the stolen watch out of his walking-shoe and gave it back to Myo Win. He also arrogantly said to Myo Win that he was so dumb he couldn't find the hidden watch.

That made Myo Win really angry and we especially Ba Thaw was really concerned about his (Ne Win Soe's) safety. So Ba Thaw said to him that since you gave our watch back to us you do not worry too much and I would send you up to the bus stop. He then escorted the young man out of the dormitory. Everybody in RIT knew how brutal the students could become whenever a thief was caught.
By then it was dark outside. (Between the main road where the bus stop was and the Popa Hall was a large empty field with the Tha-maing College Canteen right smack in the middle.) Once Ba Thaw and Ne Win Soe reached near the Canteen suddenly appeared from the dark behind the Canteen was Myo Win in his full army uniform from UTC and a mob of RIT students.
Popa Hall of RIT.

They immediately jumped Ne Win Soe and bashed him to death. Ba Thaw was basically pushed out of the way by the mob. We all saw it from a distance and couldn't do a thing to save that Ne Win Soe. 

If you looked back in the newspapers of those days you will find Ne Win Soe's death notice. That incident was in late 1986 (just over a year before the 8-8-88 Uprising started by an unfortunate incident where young Phone Maw from RIT was killed by a so-called police operation to contain the student riots born out of a tea-shop brawl between some RIT students and the local mob)."
That was a true story as a few independent eye-witnesses have confirmed that case personally. So why wasn't Myo Win arrested and charged for that murder? Myo Win seemed to have apparent impunity even for murder. In Burma only the MIS agents had had that sort of absolute impunity.

*******************************************

What the evidence and the eyewitness accounts above were indicating strongly is that Myo Win and some other so-called student leaders of ABSDF might be the MIS agents placed among the real students as the sleepers.

And as a classic case of double-cross they had blatantly and successfully accused the real student leaders like Htun Aung Kyaw and other genuine students as the MIS agents and tortured the false confessions out of them and finally murdered them all.

The scariest thing is if ABSDF North really has been infiltrated and controlled by the Khin Nyunt's MIS from the very beginning how about the ABSDF South or Central with similar cases of MIS accusations and killing spree there?


Related posts at this links:
Lord of the Flies: ADSDF Student Army Went Brutally Wid!



Pet Altruism

Posted: 22 Sep 2012 03:30 PM PDT

  • A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.
  • An aquarium is just interactive television for cats.
  •  Buy a dog a toy and it will play with it for ever. Buy a cat a present and it will play with the wrapper for 10 minutes.
  • Cat's motto: No matter what you've done wrong, always try to make it look like the dog did it.
  • Although cats are rather delicate creatures and they are subject to a good many ailments, I never heard of one who suffered from insomnia.

  • Dogs and cats instinctively know the exact moment their owners will wake up. Then they wake them 10 minutes sooner.
  • Dogs have owners. Cats have staff.
  • Dogs believe they are human. Cats believe they are God.
  • Dogs may shed, but cats shred.
  • Don't accept your dog's admiration as conclusive evidence that you are wonderful
  • I had to get rid of my husband. The cat was allergic.
  • I hope to be the kind of person my dog thinks I am.

-Author Unknown-



Najib Tahu UMNO BN Tumbang Pada PRU13, Itu Sebab Mengapa....

Posted: 22 Sep 2012 08:22 PM PDT


Kata orang tua-tua, kalau tak ada apa-apa masakan tempua bersarang rendah...

Begitulah, jika tak ada apa-apa masakan Najib merayu-rayi diberikan peluang sepenggal lagi... sepenggal saja lagi untuk UMNO BN memerintah negara....

PRU13 ditangguhkan dari hari ke hari, dari bulan ke bulan - pun belum terjumpa tarikh keramat yang dingininya kerana semua petunjuk tidak berpihak kepada UMNO BN.

Orang yang yakin menang tidak perlu merayu-rayu, tetapi Najib menunjukkan sikapnya yang gelabah, yang kecut untuk menghadapi kemungkinan buruk yang bakal berlaku. Maka itu, beliau tidak menyedari dengan rayuan itu, beliau memaparkan apa yang ada di dalam hati kecilnya itu...

Mungkinkah pemerhatian GB sebelum ini, jangkahayat Najib menjadi PM lebih pendek dari Pak Lah bakal menjadi kenyataan?

Sama-sama kita nantikan!


Laporan sebelum ini
klik untuk baca


No comments: