Wednesday, November 28, 2012

Dengar Ceramah Anwar Ibrahim pun kena pecat.. Takutnya UMNO

Dengar Ceramah Anwar Ibrahim pun kena pecat.. Takutnya UMNO


Dengar Ceramah Anwar Ibrahim pun kena pecat.. Takutnya UMNO

Posted: 28 Nov 2012 09:16 AM PST


Apa yang tersirat dari berita seorang Guru dipecat kerana mendengar ceramah Pakatan Rakyat yang disampaikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah ketakutan UMNO dalam menghadapi kebangkitan rakyat kini memuncak.

Ini kerana sebelum ini Guru-guru yang didapati terlibat menyokong Pakatan Rakyat hanya menghadapi tindakan ditukarkan Sekolah mereka mengajar dan mereka biasanya ditukarkan ke kawasan pendalaman.

Namun begitu dari apa yang diperhatikan Guru-guru yang biasanya dijadikan mangsa oleh Kerajaan UMNO/BN hanyalah terdiri dari mereka yang menyokong Pakatan Rakyat sebagai penyokong biasa dan ditukarkan mereka ketempat lain tidak mendatangkan kesan buat UMNO/BN.

Berbeza dengan Guru-guru yang punya pengaruh dan mampu untuk mempengaruhi dan punya jawatan dalam mana-mana parti komponen Pakatan Rakyat.

Kerajaan UMNO/BN biasanya berfikir berkali-kali untuk mengambil tindakan menukarkan mereka ke kawasan lain, bimbang Guru-guru yang ditukarkan itu akan menghidupkan pula Cawangan bagi tempat yang ditukarkan mereka itu..

Jadi buat Guru-guru itu.. sokong biar jelas dan terang..

Kat tempat aku ni ada ramai Cikgu-cikgu macam tu.. sampai kadang-kadang aku rasa macam kat Sekolah bila bersembang dengan orang-orang ni.. habis dah semuanya Cikgu.. kot mana pun aku kena panggil depa Cikgu jugak...

Berita berkaitan..

LABUAN: Kerana menghadiri ceramah Pakatan Rakyat, seorang kakitangan sementara Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Qatrun Nada Latfi, yang bertugas sebagai guru sementara di Labuan telah menerima notis pemecatan sebulan.

Beliau menghadiri ceramah Pakatan Rakyat yang disampaikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 15 September 2012.

Qatrun Nada telah disiasat dan menerima notis pemecatan yang akan berkuatkusa pada 1 Disember ini.

Walau bagaimanapun, notis yang diterima beliau pada 24 Oktober itu tidak menyatakan sebab-sebab pemecatan secara terperinci.

Sebelum pemecatan tersebut, Qatrun Nada menerima panggilan daripada individu yang memperkenalkan diri sebagai orang kuat UMNO Labuan pada 9 Oktober 2012.

Dalam panggilan itu, individu berkenaan memberi amaran kepada Qatrun Nada agar tidak terlibat dengan kegiatan politik pembangkang.

Tidak lama selepas panggilan itu, Qatrun Nada dipanggil ke pejabat JAWI Labuan untuk disiasat mengenai kegiatan luar beliau pada 22 Oktober 2012.

Sehubungan itu, NGO Inisiatif Selamatkan Insan Tertindas (INSAN) menentang sekeras-kerasnya campur tangan politik dalam pengurusan Jabatan Agama Islam Wilayah Pesekutuan.

Sebagai sebuah agensi awam, JAWI sepatutnya bersifat neutral dan profesional dalam tatakelola pengurusan, kata Koordinatornya, Mohd Faris Abdullah.

Bagi beliau, campur tangan ini hanya mencemarkan imej JAWI sebagai sebuah badan kerajaan yang berteraskan Islam.

Katanya, kegagalan JAWI memberikan sebab yang munasabah di atas pemecatan ini menguatkan dakwaan bahawa JAWI telah dipengaruhi oleh kepentingan Politik UMNO sehingga sanggup menzalimi kakitangan sendiri.

Perkara ini jelas bertentangan dengan Visi JAWI sendiri yang ingin menjadi badan peneraju dalam memartabatkan Hal Ehwal Islam, tambah beliau.

"INSAN juga mengecam tindakan UMNO yang menggunakan agensi kerajaan bagi mengekang kemaraan politik parti lawan.

"UMNO sebagai sebuah parti politik sepatutnya lebih faham bahawa hak untuk berpolitk adalah hak setiap rakyat Malaysia yang dijamin Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Sehubungan dengan itu, INSAN akan menghantar satu memorandum kepada Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, YBhg Datuk Hj Che Mat Bin Che Ali pada 29 November 2012 bagi mendesak beliau membebaskan JAWI daripada sebarang campur tangan politik sempit.

INSAN juga akan mengadakan sidang media bagi mendedahkan penglibatan UMNO dalam isu ini.

"INSAN memiliki bukti kukuh yang akan menunjukkan penglibatan UMNO sebagai dalang yang menzalimi rakyat hanya kerana kepentingan politik," katanya.

Qatrun Nada binti Mohd Latfi merupakan seorang guru yang bertugas di Sekolah Rendah Agama Islam Rancha-rancha, Wilayah Persekutuan Labuan.

Beliau dilantik sebagai guru sementara di bawah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI).

Beliau merupakan bekas penuntut di Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan.

Beliau juga merupakan bekas Ahli Majlis Perwakilan Pelajar yang terlibat dalam demonstrasi menuntut Air bersih di UMS Labuan pada tahun 2009 ~ Harakahdaily


Deepak dakwa ditipu berjuta RM oleh Ketua Wanita UMNO..

Posted: 28 Nov 2012 09:14 AM PST


Hari ini lelaki yang yang juga seorang peniaga karpet menjadi tajuk utama esok kita akan membaca apa yang akan dikatakan oleh bekas ketua polis Negara, Tan Sri Musa Hassan pasal indeks jenayah negara yang sebenarnya..

Jika sebelum ini Deepak telah mendedahkan hubungnnya dengan Rosmah Mansor yang juga merupakan wanita kesayangan pencacai UMNO.. 

Ini pula juga adalah pendedahan Deepak mengenai bagaimana beliau telah ditipu berjuta-juta RM oleh seorang Ketua Wanita UMNO.

Menurutnya pada tahun 2007 beliau telah bersetuju untuk membeli tiga bidang tanah dengan harga RM13 Juta dengan disertai RM72 Juta jaminan Bank dari seorang Ketua Wanita UMNO.

Ketua Wanita UMNO itu menurut Deepak telah dianugerahkan projek pengswastaan bernilai RM100 Juta untuk membangunkan pusat penyelidikan pertahanan yang dikenali sebagai Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (PUSPAHANAS).

Carpet dealer says Wanita Umno leader cheated him in land deal

KUALA LUMPUR, Nov 27 — Controversial businessman Deepak Jaikishan has dropped a bombshell on the eve of the annual Umno general assembly alleging that a senior Wanita Umno politician had cheated him out of millions in a land deal.

Deepak, who deals in carpets, said he had agreed to buy three parcels of land in 2007 for RM13 million with a RM72 million bank guarantee for a land bond from the Wanita Umno leader, who was awarded a RM100 million privatisation deal for the development of the defence research centre called Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (PUSPAHANAS).

But she had sold one parcel for RM2 million in cash and a RM16 million overdraft facility in a "joint-venture" with another company specialising in plasticware, prompting the carpet dealer to put a caveat on the land in Bukit Raja and lodge a police report last July.

"This is my land... I want to develop it," Deepak told The Malaysian Insider, hours after he spoke to several other news portals about the matter.

The Malaysian Insider contacted the Wanita Umno leader but she did not respond to the calls.

The 40-year-old businessman (picture) said he has written to government leaders and officials about the matter but has yet to receive a response. The police have also been dragging their feet, he added.

"We want her to sign over the power of attorney for the land... but she hasn't," Deepak said.

In his police report dated July 9, 2012 at the Pudu police station, Deepak said the Wanita Umno leader and her company had committed a criminal breach of trust by not handing over the land titles to him and also selling his land to another party.

He said his company Astacanggih Sdn Bhd had signed a deal on May 16, 2007 to buy the three parcels of land measuring 89.281 acres, 88.629 acres and 45.420 acres from Awan Megah (M) Sdn Bhd, which was given the privatisation deal on June 8, 2005.

But Deepak said he never got the land or the title deeds, and had filed a lawsuit in December 2011 against the Wanita Umno leader, Awan Megah, the Selangor Land and Mines Office and the Ministry of Defence to get what was due to him.

He also found out last July that Awan Megah has signed a "joint-venture agreement" with Guppyunip Sdn Bhd on July 9, 2010 to develop one of the parcels he had bought.

"I am unsure if she has sold the same piece of land to others too," he said, adding he hoped the police would get to the bottom of the case ~ The Malaysian Insider

Nak kata apa.. berkawan dengan puak penipu mana boleh terlepas dari kena tipu....

Ketua Wanita Negeri mana yang dimaksudkan Deepak tu?.. sila lihat di bawah..


Sah Deepak ada hubungan dengan Rosmah dan terlibat pengaruh Bala tukar Akuan Bersumpah

Posted: 28 Nov 2012 09:15 AM PST


Hasil desakan perwakilan Muktamar agar wartawan bertanya Datuk Seri Najib siapa dia, Deepak Jaikishan (gambar) dengan sukarela menghubungi Harakahdaily untuk menceritakan siapakah dia sebenarnya.

Deepak J Tekwani, pengarah kepada Carpet Corporation menghubungi Harakahdaily untuk memberikan cerita sebenar di sebalik hubungan beliau dengan keluarga Datuk Seri Najib Razak.

Dalam pertemuan berdepan kira-kira setengah jam di sebuah hotel terkemuka itu, Deepak menceritakan apa sebenarnya hubungan beliau dengan keluarga Perdana Menteri khasnya Datin Seri Rosmah Mansor, isteri Najib.

Ia bermula apabila Rosmah menjadi pelanggan kedai karpet beliau di Jalan Tunku Abdul Rahman. Selepas itu hubungan mereka baik dan Deepak diperkenalkan kepada Najib.

Ketika itu, Najib adalah Menteri Petahanan.

Namun persahabatan mereka berakhir apabila Deepak diminta menolong keluarga Najib ekoran akuan bersumpah (SD) yang dibuat oleh penyiasat persendirian P Balasubramaniam.

Ia berakhir apabila Bala tidak berpuashati dan Deepak dipersalahkan oleh keluarga Najib.

"Cara dia bertindak bukan sebagai kawan yang menolong kawan, tetapi dia hantar 50 orang penguatkuasa datang ke ofis saya, rumah, dan kilang saya dengan niat memberi amaran untuk saya tidak mendedahkan perkara sebenar & menutup cerita sebenar SD," cerita Deepak kepada Harakahdaily.

Ikuti pendedahan siapa Deepak Jaikishan sebenarnya melalui temubual wartawan Harakahdaily dengan beliau.


Apa tujuan saudara mahu bertemu dengan Harakah (daily)?

Saya tertarik dengan pertanyaan Harakah (daily) minggu lepas, siapa saya (Deepak Jaikishan). Saya sebenarnya terlibat dalam perniagaan karpet dan perniagaan hartanah.

Saudara dikaitkan dengan Datuk Seri Najib. Sebenarnya bagaimana hubungan saudara dengan keluarga beliau?

Hubungan...saya memang kenal Datuk Seri dan Puan Seri. Saya sebagai pembekal karpet dan terlibat dalam perniagaan. Kalau ada peluang bisnes, kita mintak sokongan dari pihak beliau.

Sudah lama hubungan itu. Bagaimana saudara kenal dia?

Ia hanya bisnis karpaet. Mungkin 2004 atau 2005, Datin Seri (Rosmah) datang ke kedai kita di Jalan Tunku Abdul Rahman. Dia datang kedai beli karpet, so kita berkenalan dari situlah. Kamudian Datin Seri perkenalkan kepada suami dia. Masa itu dia (Najib) adalah Menteri
Pertahanan.

Bisnes apa yang saudara buat dengan dia?

Mungkin tidak sesuai saya dedahkan hari inilah. Mungkin sessi lain. Sebab saya hanya mahu jawab apa yang saudara tanya dalam akhbar saudara. Apa hubungan saya dengan mereka. Bisnis saja, tidak ada yang bukan-bukan. Ia hanya bisnis sahaja. Dia isteri orang, tidak ada yang bukan-bukan, tidak baik. Ia benar-benar bisnes sahaja.

Ada laporan dalam Malaysiakini yang saudara berkata, ia hubungan kakak adik sahaja, tanpa lain-lain?

Ya boleh dikatakan begitu.

Pada pandangan saudara, kenapa saudara dipopularkan sangat?

Saya pun rasa. Dulu tidak ada macam itu. Mungkin kesalahan saya bila saya tolong dalam kes Bala (P Balasubramaniam). Semasa kita dengan tidak sengaja terlibat dalam kes Bala untuk menolong keluarga Perdana Menteri. Masa itulah nama kita naik.Sememangnya kita tidak suka, kita suka low profile.

Sebelum ini tidak ada apa-apalah?


Takda, kita senyap-senyap buat bisnes kita. Di Malaysia, kalau kita high profile bukan senang kita nak buat bisnes.

Macamana pulak saudara terlibat dalam kes Bala. Ia menjadi persoalan kepada orang ramai?


Ini kes mahu tolong kawan. Pada kita dia kawan yang setialah. Jadi kita tolong. Contohnyalah, saya dengan saudara dekat kolam renang. Saya tidak tahu berenang. Tetapi saya lihat saudara jatuh ke dalam kolam dan tenggelam. Jadi saya pun masuk dalam kolam untuk menolong saudara. Jadi saya rasa pada masa itu, kita saja yang ada dan kita diminta menolong. Kita bukan terlibat secara langsung. Lawyer pun lawyer dia (keluarga PM), kita saja tolong koordinat. Reporter pun dia yang panggil. Kita fikir ketika itu ada kawan yang terdesak minta pertolongan. Dia pun dah ada hubungan baik dengan kita.  Kita tak anggap perkara ini akan menyusahkan kita dan melibatkan kita secara langsung dalam kes Altantuya inilah.

Maksuk Encik Deepak, saudara baik dengan Bala ke, saudara tolong Bala ke atau...

Saya tolong keluarga Datuk Seri Najib.

Saudara memang kenal Bala?

Saya tidak kenal secara langsung, ada kenalan melalui komuniti yang sama, perkara ini terjadi. Saya dipanggil waktu tengah malam, "You boleh tak selesaikan masalah ini...its a big problem". Saya pun ada seorang saudara yang kenal dia (Bala), seorang anggota polis juga. "Tanya dia boleh tak you uruskan orang ini, minta dia jumpa wakil keluarga Datuk Seri." Dia setujulah. Kita perkenalkan dia. Kita bukan terlibat dengan apa-apa proses lain, kita tidak terlibat.

Jadi selepas itulah nama saudara menjadi popular?

Ya ini memang kesalahan kitalah. Kalau perkara ini terjadi sekali lagi, saya tidak boleh berenang, saya tengok saudara tenggelam, saya akan biarkan tenggelamlah. Saya tak boleh nak tolonglah sebab manusia tidak mengenang budi.

Adakah selepas itu hubungan dengan Bala bermasalah?

Sebenarnya dia (Bala) bukan marah dengan kita. Dia marah orang yang telah janji dengan dia. Bukan saya.

Apa berlaku kepada hubungan saudara dengan Datuk Seri selepas itu?

Saya rasa selepas semua inilah, apabila ia sudah terdedah, kita telah dianggap bersalah kerana tidak dapat memuaskan semua kehendak Bala. Sebenarnya bukan kita yang terlibat dalam masalah ini, bukan kita yang terlibat dalam kes Altantuya. Kita pada malam itu menolong saja tetapi dipersalahkan kerana tidak dapat memenuhi kemahuan-kemahuan Bala. Bala ini bekas Pi. Seminggu cerita itu, seminggu lagi cerita ini. Kita tidak mahu terlibat dengan semua itu. Kita orang bisnes tidak mahu terlibat dengan dunia James Bond inilah.

Apa berlaku selepas itu. Saudara dilihat senyap sedikit selepas itu?

Kita pun mahu cerita ini senyap tetapi tidak begitu. Saudara juga terlibat bangkitkan lagi cerita ini. Saya rasa kes ini tidak akan senyap sehingga kes Altantuya selesai dengan adil. Bagi saya, dunia ini dikuasai oleh Tuhan Yang Maha Esa. Saya rasa selagi kes ini tidak selesai, perkara ini tidak akan terhenti. Kita tidak bersalah, tangan kita bersih. Kita tidak mahu dikaitkan dengan benda yang libatkan kes-kes yang sebegini kejam, Kita nak bercakap benar dengan semua orang. Memang satu masa dulu kita telah menolong kawan tetapi kita tidak bersalah. Kita tak terlibat dan tidak ada motif untuk melibatkan diri.

Selepas apa yang berlaku dengan Bala, adakah masih baik dengan keluarga Datuk Seri?


Sebenarnya, selepas perkara ini berlaku, mereka telah mengambil tindakan cuba mensenyapkan saya. Cara dia bertindak bukan sebagai kawan yang telah menolong kawan, tetapi hadiah yang dihantar adalah hantar 50 orang penguatkuasa kerajaan datang melawat, masa kes Bala terdedahlah. Jadi kita pun tahulah pada ketika itu, Najib is sitting Prime Minister. Dihantar pula 50 orang penguatkuasa datang dan angkut lima enam lori.

Jadi apa tindakan saudara?


Kita tunjuklah ketidakpuasan hati kita, perniagaan kita terjejas. Kalau you anggap saya sebagai kawan, you besar atau kecil, kawan tetap kawan, kita mesti tolong. Kalau tidak boleh tolong, jangan susahkan. Jangan makan kawan. Jadi tindakan yang dibuat untuk kawal situasi dengan hantar 50 penguatkuasa untuk menyeyapkan kita, supaya kita senyap, jangan cakap. Kita tahulah, ini bukan kawan. Kalau macam ini, baik hari itu bagi dia tenggelam.

Apa tindakan selepas itu?


Kita duduk diam-diam. Yang hangus tidak boleh diganti. Jadi sekarang saja nak bersihkan nama saya. Kita pun tak libat bisnes dengan mereka lagi. Dah dua tahun tidak libat lagi bisnis dengan dia tetapi masih cerita ini keluar. Bagi saya cerita ini tidak akan selesai sehingga Altantuya dibicarakan dengan adil dan mendapat hak dia. Kita tidak mahu dilibatkan. Sangat jelas  penglibatan kita pada malam itu hanya tolong kawan dan SD itu sendiri dibuat oleh peguam mereka.


Musa Hassan dedah Umno campur tangan bebaskan penjenayah

Posted: 28 Nov 2012 09:12 AM PST


Tan Sri Musa Hassan menuduh menteri Kabinet dan ahli politik sering cuba campur tangan dalam siasatan polis dan membuat penahanan semasa beliau berkhidmat sebagai Ketua Polis Negara dan mendakwa ia masih berlanjutan.

Musa yang bersara pada September 2010 menamakan salah seorang menteri tersebut ialah Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai antara ahli politik itu dalam satu sidang media hari ini dan mendakwa keenggannya mengikut arahan tersebut menyebabkan beliau tidak disambung kontrak.

Beliau turut mengkritik penggantinya, Tan Sri Ismail Omar sebagai seorang pegawai yang hanya mengikut perintah kepada ahli politik yang berpengaruh.

"Terdapat banyak keraguan daripada pegawai polis yang dikatakan menerima arahan bukan daripada (pegawai tertinggi mereka) tetapi daripada Kementerian Dalam Negeri.

"Malahan kementerian tersebut masih boleh memberikan arahan sekaran... siapa yang kawal sekarang?" soal Musa.

Musa kemudiaan memetik Sesyen 4(1) daripada Akta Polis yang menyatakan bahawa sebarang arahan kepada pegawai polis mestilah datang daripada KPN, yang mempunyai bidang kuasa ke atas arahan tersebut.

"Saya dimaklumkan malahan Setiausaha Agung boleh mengarahkan CPO (Ketua Pegawai Polis) dan (mengarahkan mereka untuk) melapor balik kepada mereka. Jadi siapa yang mengawal polis sekarang?

"Arah dan kawal... ke atas pasukan polis haruslah dibawah KPN. Tiada orang lain boleh beri arahan."

Namun, bekas pemimpin tertinggi dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) tersebut enggan mendedahkan nama tetapi mendakwa beliau menerima arahan tersebut daripada menteri, timbalan menteri dan ahli politik, juga daripada pembangkang.

"Apabila saya menangkap penjenayah, yang terlibat dalam aktiviti haram, pasti akan ada panggilan telefon daripada pihak atas.

"Saya masih ingat... seorang MP pembangkang selalu datang ke pejabat saya. Dia bawa kepada saya banyak saman (untuk selesaikan). Saya kata Tan Sri... awak (antara salah seorang) yang meluluskan di Parlimen.

Musa juga mensasarkan penggantinya, Tan Sri Ismail Omar yang dianggapnya sebagai seorang hanya mengikut arahan kepada ahli politik berpengaruh.

"Kamu baca akhbar. Kadangkala, kamu dengan (ahli politik berkata) "Saya arahkan polis buat itu... buat iini," jawab Musa apabila ditanya bentuk arahan yang diberikan kepada KPN ketika ini.

"(Ismail) orang yang baik, tetapi menjadi seorang yang baik dan menjadi popular bukan adalah perwatakan menjadi seorang KPN. Kamu perlu jadi lebih tegas.

"Kadangkala, kamu perlu jadi seorang yang lantang (kepada) pihak atas. Apabila tidak betul... jangan hanya kata ya.

"Jika seorang KPN hanya mengikut perintah, dia akan jadi KPN terbaik di dunia. Jika dia lantang, dia akan jadi KPN yang jahat dan tidak akan ada banyak tuduhan ke atas dirinya," gurau beliau.

Beliau menggambarkan hubungannya dengan Hishamuddin sebagai biasa, tetapi Menteri Dalam Negeri tersebut secara langsung mengarahkan beliau untuk mengawal pasukan polis.

"Apabila saya mendapati arahan yang diberikan kepada pegawai baru dan OCPD (Ketua Polis Daerah) tanpa pengetahuan saya, jadi pastinya suatu yang salah berlaku.

"Jadi saya tekankan kepadanya Sesyen 4(1) Akta Polis... arah dan kawal dalam pasukan polis adalah hak KPN, bukan seorang menteri.

"Saya beritahu dia secara baik tapi dia tidak suka. Sebab itu (jawatan) saya tidak disambung," dakwa Musa.

Musa bertugas sebagai KPN selama tiga sebelum bersara pada 13 September 2010 selepas kes rasuah yang ditutup pada Julai 2007 kerana kurang bukti.

Sidang akhbar tersebut dianjurkan oleh Pasukan Petugas Pemantau Jenayah Malaysia (MyWatch), sebuah pemantau bukan kerajaan (NGO) yang mengakui mereka akan "mencabar sebarang statistik yang dikeluarkan oleh PDRM".

NGO tersebut mendakwa mereka mempunyai statistik jenayah "sebenar" daripada pasukan polis yang dituduh mereka telah "dimanipulasi" sebelum dikeluarkan kepada orang awam.

MyWatch juga mengakui mereka memiliki bukti melibatkan pegawai atas polis dengan kumpulan bawah tanah.

Mereka merancang untuk mendedahkannya secara berperingkat, bermula minggu depan jika PDRM masih enggan bekerja dengan mereka.

~ The Malaysian Insider


Najib PM lemah zahir dan batin

Posted: 28 Nov 2012 09:06 AM PST


Seperti mana kebanyakan rejim dihujung usia, penguasa nombor satu akan menjauhkan rakyat dengan fakta sebenar.

PETALING JAYA: Ketua Cabang PKR Rembau, Badrul Hisham Shaharin menganggap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai seorang pemimpin yang lemah dari segi zahir dan batin.

Beliau berkata Najib lemah zahir dan batin dalam bab pertahankan kedaulatan negara dan juga aspek pertahankan syarikat kepentingan negara.

"Terbaru pertukaran saham MAS dan Air Asia jelas menunjukkan kelemahan pengurusan syarikat negara. MAS dan AirAsia bertukar-tukar saham. Sebab saham AirAsia mahal dan saham MAS murah.

"Tune Air iaitu syarikat induk AirAsia mendapat 20.5 peratus saham MAS manakala Khazanah Nasional Bhd, syarikat induk MAS pula dapat 10 peratus saja saham AirAsia.

Pertukaran saham itu bernilai hampir RM2 bilion berdasarkan harga AirAsia RM3.95 seunit Jumaat lalu dan saham MAS RM1.60 seunit. Khazanah masih pegang 49 peratus saham MAS
.

"Percaya dan yakinlah jika Najib kekal berkuasa, dia yang berkiblat pengurusan ekonomi pasaran terbuka sepenuhnya pasti akan terus menggadaikan pegangan dan kawalan negara terhadap syarikat strategik," kata Badrul Hisham yang juga dikenali dengan panggilan Chegu Bard.

Dari aspek masa depan ekonomi negara kemampuan kabinet Najib untuk memacunya juga diragui apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nor Mohamed Yakcop memberitahu wartawan Jumaat lalu yang krisis kewangan Eropah dan kemerosotan ekonomi Amerika Syarikat tidak akan memberi kesan kepada ekonomi Malaysia. Ini jawapan ahli politik dangkal yang fikir politik domestik semata-mata.

"Adakah Menteri ini melihat kejatuhan harga saham di Bursa Malaysia, kemerosotan import oleh Amerika, kejatuhan pengeluaran perindustrian dan kenaikan harga barang pengguna tidak jejas ekonomi negara?

"Kita harus ingat respon menteri ini apabila ditanya mengenai pengucupan ekonomi negara pada 2009 tetapi sebelum itu kita mensasarkan pengembangan. Menteri boleh jawab 'tak sangka'. Adakah kabinet Malaysia diurus oleh bomoh atau ahli nujum yang hanya pakai jangkaan apa yang akan jadi seterusnya?
," tanya CheguBard.

Itu belum diambil kira bagaimana Najib lemah mempertahankan tanah strategik negara dari 'dirampas' Singapura.

Najib hanya peduli imej

CheguBard berkata, seperti mana kebanyakan rejim dihujung usia. Penguasa nombor satu akan menjauhkan rakyat dengan fakta sebenar. Rakyat akan disajikan dengan pelbagai cerita putar belit media.

"Dikhabarkan Najib mempunyai 11 pegawai media. Berapa banyak peruntukan rakyat untuk bela 11 orang pemuja Najib ini. Hampir semua mereka mempunyai pejabat dan kemudahan sendiri dengan menggunakan dana rakyat. Baru-baru ini laporan media online mendedahkan Najib telah menggunakan sejumlah wang untuk membiayai laporan media luar negara agar beliau dilihat positif.

"Najib harus sedar jika sebelum dia menjadi Perdana Menteri orang sering perkatakan bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai kuat tidur dan menantunya Khairy Jamaluddin mengawal kerajaan. Kesempatan ini digunakan oleh orang Umno sendiri untuk menyingkirkan Abdullah.

"Kini lebih hebat lagi imej Najib dikenali sebagai seorang yang lemah zahir dan batin.

Bukan sahaja lemah mengendali negara dan pertahankan hak negara malah lemah mengawal isterinya sendiri. Bukan merupakan misteri lagi apabila setiap peringkat Umno menghebohkan cakap-cakap rahsia terbuka mengenai pelbagai perangai Rosmah Mansor.

"Seorang anak muda Cina mendahului senarai kroni ciptaan Rosmah. Ramai yang cakap kalau Najib lulus (sesuatu projek atau peruntukan) belum tentu dapat tapi kalau Rosmah lulus tentu dapat kerana Najib pasti akur," ujar CheguBard lagi.

CheguBard berkata Najib meminta rakyat berjimat dan dalam pada masa yang sama imej mewah Rosmah terus menghantui negara. Rosmah bukan sahaja akan jadi faktor kejatuhan Najib tetapi dia mampu memainkan peranan Imelda Marcos yang menjadi antara punca utama kejatuhan rejim Presiden Ferdinand Marcos di Filipina dahulu. -FMT


Najib, Rosmah muncul di mahkamah tapi untuk bagi tahu tak mahu ditemubual dan jadi saksi

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor akhirnya hadir ke mahkamah tetapi enggan memberikan kerjasama untuk ditemubual peguam Anwar.

Karpal Singh yang bertindak sebagai peguam bela utama Ketua Umum KEADILAN itu berkata, kedua-duanya yang ditemui secara berasingan menyatakan mereka tidak mahu ditemuramah mahu pun menjadi saksi perbicaraan kes Fitnah II.

"Kedua-duanya memberitahu mereka tidak mahu ditemubual dan juga tidak mahu menjadi saksi.

"Saya tidak tahu kenapa mereka begitu takut untuk hadir ke mahkamah (dan menjadi saksi)," kata Karpal.

Najib dan Rosmah hadir ke mahkamah secara senyap-senyap dan bersembunyi kerana nama mereka tiada dalam senarai saksi yang akan ditemubual hari ini.

Malah, peguam Anwar juga sedikit terkejut apabila mengetahui mereka hadir ke mahkamah hari ini.

"Kami tak diberikan notis (lebih awal) tentang kehadiran beliau dan isteri.

"Lebih kurang lagi lima minit ke pukul tiga petang saya diberitahu polis yang PM dan isterinya sudah menunggu di bilik sebelah untuk ditemubual," kata Sankara Nair.

Selain Rosmah, peguam bela Anwar menemubual bekas Ketua Polis Melaka, Datuk Rodhwan Yusof petang tadi, kata Karpal.

Mereka kini masih mempunyai baki enam orang saksi untuk ditemubual, kata Karpal.

Mereka termasuklah bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, pemilik kondominium, Haji Hasanuddin Hamid dan isterinya, serta kakak ipar beliau, dan dua orang bekas pembantu rumahnya yang kini berada di Indonesia.

Sewaktu ditanya langkah seterusnya yang akan diambil peguam bela memandangkan Najib dan Rosmah enggan ditemubual, Karpal memberitahu perkara itu hanya akan diputuskan selepas semua saksi selesai ditemubual.

Namun, perbicaraan tidak dapat diteruskan Isnin ini kerana baki enam saksi itu.

"Kita akan minta hakim tangguh kes ke beberapa hari kemudian," kata Karpal. -TMI



Rakaman penerangan Peguam peranchis mengenai Scorpene

Posted: 28 Nov 2012 09:05 AM PST


Antara Politik Ketakutan dan Politik Harapan

Posted: 28 Nov 2012 07:02 AM PST

Politik Ketakutan lawan Politik Harapan

Kenyataan DS Shahrizat Jalil yang, serupa apa disebut Tun Dr Mahathir, berusaha untuk menakut-nakutkan rakyat menunjukan sifat sebenar lagi hakiki sebuah rejim yang semakin hari semakin nazak. Sebagai seorang pemimpin, beliau seharusnya menunjukkan teladan yang baik dengan membincangkan masa depan yang cerah buat semua dan bukannya mengeluarkan kata-kata ancaman bahawa akan berlaku sengketa perkauman 13 Mei demi menyelamatkan UMNO.

Nada DS Shahrizat yang begitu cemas memikirkan apa yang berlaku jika Pakatan Rakyat memenangi tampuk pimpinan negara pada PRU13 nanti turut membuktikan betapa beliau tidak memahami dan tidak mengenali suara hati para pengundi, terumanya rakyat Malaysia yang sudah celik politik dan punyai keinginan kuat untuk berubah.

Pakatan Rakyat tekad pada perubahan dan agenda reformasi melalui proses demokrasi, dan akan berusaha untuk memperkukuh dan memperkasa sistem demokrasi pilihan raya di Malaysia. Oleh itu, saya tidak segan mengulangi kata-kata Dato' Ambiga Sreenevasan: "Kami mahu perubahan melalui peti undi, jika perubahan tiba."

PAU UMNO 2012 menunjukkan bahawa rakyat perlu memilih antara Politik Ketakutan yang dijulang UMNO dan Politik Harapan yang diperjuang Pakatan Rakyat, demi Malaysia yang lebih baik. Dan satu-satunya cara untuk membuktikan UMNO tidak takut mahupun panik dalam hari-hari menjelang PRU13 ini adalah dengan Presiden UMNO berdebat dengan Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai merangkap Naib Presiden KEADILAN

=====

Politics of Fear vs Politics of Hope

DS Shahrizat Jalil's echoing of Tun Dr Mahathir's scaremongering reveals the real and true nature of a decaying regime. Instead of showing leadership and focusing on the future, we are reminded that the possible spectre of communal violence of 13 May will be 're-staged' to save a moribund UMNO.

Shahrizat's panic-stricken message in the event of a Pakatan Rakyat 13GE win demonstrates her outright disconnect with voters, especially those Malaysians' with the political wisdom and desire for change.

Pakatan Rakyat is committed to change and the reform agenda through the democratic process, and will strive to protect and strengthen Malaysia's electoral democracy. As such, I wish to repeat Dato' Ambiga Sreenevasan's call: "We want to bring change through the ballot box, if there is to be change at all."

The UMNO 2012 AGM proves the following point: The rakyat must choose between UMNO's Politics of Fear and Pakatan Rakyat's Politics of Hope for a better Malaysia. And the only way to disprove that fear and panic has truly descended on UMNO, is for the UMNO President to immediately debate with Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Nurul Izzah Anwar
MP for Lembah Pantai and Vice President of KEADILAN


[IMBAS KEMBALI] Menteri KDN Gagal Jawab Siapa & Mengapa Rekod Perjalanan Altantuya Dipadam

Posted: 28 Nov 2012 09:40 AM PST

Menteri Keselamatan Dalam negeri, Hishamuddin Tun Hussein gagal untuk memberikan penjelasan terhadap soalan ahli parlimen Pakatan Rakyat di parlimen mengenai pemadaman rekod perjalanan Altantuya oleh pihak Imigresen.

Ahli Parlimen PKR Gombak di dalam soalan tambahannya kepada soalan asal No. 3. Dato' Seri Tiong King Sing [ Bintulu ] minta MENTERI DALAM NEGERI menyatakan:-

(a) adakah pihak Jabatan Imigresen Malaysia mempunyai kaedah tertentu bagi menghalang warganegara asing daripada memasuki Malaysia semula setelah dihantar pulang ke negara asal mereka apabila didapati berkelakuan salah; dan

(b) berapa jumlah warganegara asing yang telah dihantar pulang ke negara asal mereka dan berapakah jumlah yang berjaya ditangkap semula setakat ini sejak 2005. [7 Jun 2010]

BERKAITAN:

Siapa padam rekod perjalanan Altantuya?

Menteri Dalam Negeri terkedu apabila Ahli Parlimen Gombak, Mohamed Azmin Ali mendesak Datuk Seri Hishammuddin Hussein memberi penjelasan bagaimana rekod perjalanan warga Mongolia Altantuya Shaariibuu yang mati dibunuh dengan kejam pada 2006 telah di padam dari rekod Jabatan Imigresen.

Apatah lagi keadaan menjadi lebih gawat kepada Hishammuddin apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga sepupu beliau ketika itu berada di dalam Dewan Rakyat pada hari pertama sidang Penggal Kedua Parlimen Keduabelas.

Azmin berkata soalan beliau dan penjelasan Menteri amat penting kerana ia melibatkan soal jenayah dan juga faktor keselamatan.

"Saya mengambil kesempatan untuk bertanya kepada Hishammuddin tentang tanggungjawab Jabatan Imigresen untuk memantau pergerakan keluar masuk warga asing ke negara ini.

"Hishamuddin menjawab bahawa Jabatan Imigresen bertanggungjawab dalam memantau pergerakan berdasarkan aspek keselamatan dan ancaman kepada negara. Berdasarkan kepada jawapan yang diberikan itu sudah tentulah Jabatan Imigresen memerlukan satu pengkalan data bagi memastikan segala maklumat warga asing akan disimpan dengan baik, agar menyenangkan untuk mengambil sesuatu tindakan.

"Pada masa yang sama saya inginkan penjelasan dari kementerian apakah bidang kuasa Jabatan Imigresen untuk memadamkan dan menghilangkan rekod perjalanan warga negara asing khususnya Altantuya.

"Sekiranya rekod ini dipadamkan siapakan yang bertanggungjawab dan apakah tindakan yang telah diambil oleh kerajaan supaya perkara ini tidak berulang lagi.

"Kita melihat tindakkan memadam rekod pergerakkan warga asing adalah satu jenayah yang besar dan perlu diambil serius.Perkara ini perlu diatasi bukannya membiarkan begitu sahaja," jelas beliau kepada Suara Keadilan di lobi parlimen semalam.

Azmin juga merasa dukacita dengan tindakan Hishammuddin kerana cuba mengelak memberi jawapan kepada soalan beliau sehingga jawapan yang diberikan terdapat percanggahan.

"Saya dukacita dengan kenyataan yang diberikan oleh Hishammuddin terhadap soalan tersebut, beliau cuba untuk mengelak memberi jawapan. Saya dapat melihat dengan jelas beliau cuba mendapat isyarat dari Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang kebetulan berada di dalam Dewan.

"Kenapa perlu tunggu isyarat dari Najib dan apa kaitannya dengan Najib, bukankah itu adalah tanggungjawab Jabatan Imigresen yang di bawah Kementerian Dalam Negeri. Reaksinya jelas tidak mahu memberi jawapan dan akhirnya beliau memberitahu jawapan telah diberikan sebelum ini.

"Bagi saya tidak ada sebarang jawapan yang diberikan oleh kementerian terbabit berhubung rekod warga Mongolia yang telah dipadamkan itu. Tindakan kementerian yang cuba mengelakan dan membuat penafian ini jelas menimbulkan pertanyaan apa yang sebenarnya berlaku.

"Kita perlukan jawapan yang jelas dari kementerian, beliau bukan selalu ada di Dewan jadi kesempatan inilah yang sepatut digunakan untuk memberi penjelasan bukan membuat penafian. Kita tahu kehadiran Altantuya di Malaysia tetapi kenapa rekod perjalannya memasuki Malaysia telah dipadamkan, kementerian perlu berani berhadapan dengan situasi sedemikian," tegas Azmin lagi.



[EDISI PECAH LUBANG] Musa Hassan Dakwa Hishamuddin Campurtangan Dalam PDRM

Posted: 28 Nov 2012 06:27 AM PST

Bekas IGP tuduh Hisham campurtangan dalam PDRM

Bekas Ketua Polis Negara (IGP) Tan Sri Musa Hassan hari ini mendakwa bahawa pasukan polis semasa di bawah pimpinannya berdepan dengan campurtangan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di Petaling Jaya, Musa berkata Hishammuddin pernah memberi arahan terus kepada pegawai-pegawai junior dan seorang ketua polis daerah tanpa pengetahuannya.

Oleh itu, katanya, beliau memberitahu Hishammuddin mengenai Seksyen 4 (1) Akta Polis (1967, yang menyatakan bahawa arahan dan kawalan pihak polis adalah oleh IGP dan bukannya menteri.

"Sudah tentu, saya tidak boleh biadap kepadanya kerana (beliau) seorang menteri.

Saya memberitahunya dengan baik. Dia tak suka," kata Musa.

Beliau menjawab soalan media sama ada beliau pernah berdepan dengan halangan daripada Hishammuddin pada zamannya sebagai pegawai tertinggi pasukan polis negara. Musa bersara pada September 2010.

Sidang akhbar diadakan oleh Pasukan Petugas Pemantau Jenayah Malaysia (MyWatch), di mana Musa menjadi penaung dan penasihatnya.

Ditanya lagi sama ada Hishammuddin menunjukkan reaksi negatif, Musa menjawab: "Saya fikir begitulah.

Itulah sebabnya (kontrak saya) tidak dilanjutkan." -mk

Bekas KPN dakwa menteri campur tangan siasatan

KUALA LUMPUR, 28 Nov — Tan Sri Musa Hassan (gambar) menuduh menteri Kabinet dan ahli politik sering cuba campur tangan dalam siasatan polis dan membuat penahanan semasa beliau berkhidmat sebagai Ketua Polis Negara dan mendakwa ia masih berlanjutan.

Musa yang bersara pada September 2010 menamakan salah seorang menteri tersebut ialah Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai antara ahli politik itu dalam satu sidang media hari ini dan mendakwa keenggannya mengikut arahan tersebut menyebabkan beliau tidak disambung kontrak.

Beliau turut mengkritik penggantinya, Tan Sri Ismail Omar sebagai seorang pegawai yang hanya mengikut perintah kepada ahli politik yang berpengaruh.

"Terdapat banyak keraguan daripada pegawai polis yang dikatakan menerima arahan bukan daripada (pegawai tertinggi mereka) tetapi daripada Kementerian Dalam Negeri.

"Malahan kementerian tersebut masih boleh memberikan arahan sekarang, siapa yang kawal sekarang?" soal Musa.

Musa kemudiaan memetik Sesyen 4(1) daripada Akta Polis yang menyatakan bahawa sebarang arahan kepada pegawai polis mestilah datang daripada KPN, yang mempunyai bidang kuasa ke atas arahan tersebut.

"Saya dimaklumkan malahan Setiausaha Agung boleh mengarahkan CPO (Ketua Pegawai Polis) dan (mengarahkan mereka untuk) melapor balik kepada mereka. Jadi siapa yang mengawal polis sekarang?

"Arah dan kawal... ke atas pasukan polis haruslah dibawah KPN. Tiada orang lain boleh beri arahan."

Namun, bekas pemimpin tertinggi dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) tersebut enggan mendedahkan nama tetapi mendakwa beliau menerima arahan tersebut daripada menteri, timbalan menteri dan ahli politik, juga daripada pembangkang.

"Apabila saya menangkap penjenayah, yang terlibat dalam aktiviti haram, pasti akan ada panggilan telefon daripada pihak atas.

"Saya masih ingat... seorang MP pembangkang selalu datang ke pejabat saya. Dia bawa kepada saya banyak saman (untuk selesaikan). Saya kata Tan Sri... awak (antara salah seorang) yang meluluskan di Parlimen.

Musa juga mensasarkan penggantinya, Tan Sri Ismail Omar yang dianggapnya sebagai seorang hanya mengikut arahan kepada ahli politik berpengaruh.

"Kamu baca akhbar. Kadangkala, kamu dengan (ahli politik berkata) "Saya arahkan polis buat itu... buat ini," jawab Musa apabila ditanya bentuk arahan yang diberikan kepada KPN ketika ini.

"(Ismail) orang yang baik, tetapi menjadi seorang yang baik dan menjadi popular bukan adalah perwatakan menjadi seorang KPN. Kamu perlu jadi lebih tegas.

"Kadangkala, kamu perlu jadi seorang yang lantang (kepada) pihak atas. Apabila tidak betul... jangan hanya kata ya.

"Jika seorang KPN hanya mengikut perintah, dia akan jadi KPN terbaik di dunia. Jika dia lantang, dia akan jadi KPN yang jahat dan tidak akan ada banyak tuduhan ke atas dirinya," gurau beliau.

Beliau menggambarkan hubungannya dengan Hishamuddin sebagai biasa, tetapi Menteri Dalam Negeri tersebut secara langsung mengarahkan beliau untuk mengawal pasukan polis.

"Apabila saya mendapati arahan yang diberikan kepada pegawai baru dan OCPD (Ketua Polis Daerah) tanpa pengetahuan saya, jadi pastinya suatu yang salah berlaku.

"Jadi saya tekankan kepadanya Sesyen 4(1) Akta Polis... arah dan kawal dalam pasukan polis adalah hak KPN, bukan seorang menteri.

"Saya beritahu dia secara baik tapi dia tidak suka. Sebab itu (jawatan) saya tidak disambung," dakwa Musa.

Musa bertugas sebagai KPN selama tiga sebelum bersara pada 13 September 2010 selepas kes rasuah yang ditutup pada Julai 2007 kerana kurang bukti.

Sidang akhbar tersebut dianjurkan oleh Pasukan Petugas Pemantau Jenayah Malaysia (MyWatch), sebuah pemantau bukan kerajaan (NGO) yang mengakui mereka akan "mencabar sebarang statistik yang dikeluarkan oleh PDRM".

NGO tersebut mendakwa mereka mempunyai statistik jenayah "sebenar" daripada pasukan polis yang dituduh mereka telah "dimanipulasi" sebelum dikeluarkan kepada orang awam.

MyWatch juga mengakui mereka memiliki bukti melibatkan pegawai atas polis dengan kumpulan bawah tanah.

Mereka merancang untuk mendedahkannya secara berperingkat, bermula minggu depan jika PDRM masih enggan bekerja dengan mereka.



The social contract is ours to create by Commander (Rtd) S THAYAPARAN, formerly of the Royal Malaysian Navy

Posted: 28 Nov 2012 04:04 AM PST

"Our masters have not heard the people's voice for generations and it is much, much louder than they care to remember." - Alan Moore (V for Vendetta)

COMMENT At the recent homophobic and Anwar Ibrahim-bashing Himpunan Barisan 1Malaysia, the nebulous "social contract" was dusted off and like a real document (which it is most certainly not), used to plead the Umno case.

p sivamurugan barisan 1malaysia gatheringUniversity Sains Malaysia associate professor P Sivamurugan (right) sycophantically counseled that "this social contract must be strengthened for greater improvement," and to add to his rather disingenuous diatribe linking criticisms of the so-called social contract to a misunderstanding of the constitution, he weaseled in "it is up to majority who do (understand), to defend the constitution". All I can say is I hope right-thinking Malaysians don't shun (as per Sivamurugan's advice) those critical of the social contract and its willful conflation with the Malaysian constitution (by academics such as him), people like Mavis Puthucheary. who was formerly associate professor in Universiti Malaya's Faculty of Economics and Administration, and who wrote 'Malaysia's Social Contract - Exposing the Myth Behind the Slogan'.

The central thrust of her argument is encapsulated (in my opinion) in two quotes which I reproduce here. The first: "Central to the narrative of the inter-ethnic bargain is the power-sharing arrangement in which the leaders of the political parties of the Alliance government set out the rules for the sharing of the nation. Nation-building was based on the theme of the making and sharing of nation among its multi-ethnic citizens within a framework which entails the maintenance of the special position of the Malays. It was clear that at the heart of the debate was the issue of power-sharing between the two main ethnic groups, Malays and non-Malays, within a democratic framework."

And the second:

"In the first 10 years after Independence, the balance of power between the two main parties, Umno and the MCA, was more or less equal. After 1969, however the balance of power within the ruling coalition shifted significantly in favour of Umno and the political system itself became less democratic. Although both parties fared badly in the 1969 elections, Umno leaders who had secured control of the government concentrated their efforts on regaining Malay support while still maintaining the power-sharing structure. With the introduction of the New Economic Policy and the extension of Malay privileges especially in the fields of education and employment, Umno regained its popularity among the Malays and consequently assumed a dominant position in the ruling coalition."

A fool's endeavour

'Malays' of course in this context should include the phenomenon of constitutionally-created Malays and the exclusion of the other bumiputeras - Orang Asli/the indigenous people of Sabah and Sarawak which would skewer the demographic and make the concept of 'Ketuanan Melayu' as redundant as 'Ketuanan Bumiputera' although the latter would at least have some element of honesty in it. All of which makes PKR's and PAS' reassurances to the 'Malay' community, that as the "majority" they would benefit the most under an affirmative action programme rather problematic, but I digress.

Another person who should not be shunned these days but is by Pakatan partisans, is blogger Raja Petra Kamarudin (RPK). In his seminal 'You want to know about the Social Contract? Okay, let's study history' blog posts, he took up Puteri Umno human resources bureau chief Fahariyah Md Nordin suggestion to BN leaders to "educate" the young who are 'ignorant" of history. This being RPK, over the course of a few days he released the entire 33-page Reid Commission's report and recommendations which led to the creation of Malaya and is most connected with the so-called social contract. RPK also had the good sense to quote former prime minister Dr Mahathir Mohamad who conceded that the social contract did not exist in written form but was a verbal contract. All of this makes "strengthening" it a fool's endeavour.

Let us assume that the social contract is not a figment of Umno imagination but rather a "verbal" (sic) contract negotiated and agreed to (by the ethnic power groups of the time) which has been altered over the decades by Umno. Where do we go from here?

New social contract


umi hafilda and ali tinju barisan 1malaysia gatheringIn the same event, Just World Movement president Chandra Muzaffar who shared the stage with perennial virgin Umi Hafilda Ali and butt dancer extraordinaire Mohd Ali Baharom (sheesh, if you judge a man by the company he keeps...) asked, "What does the other side have?" Well, I may have an answer to that. What the other side offers is a new social contract. What terrifies Umno is that this is a social contract not based on appeasement or gratitude. It is not a social contract that overtly alleviates one ethnic group over the others. It is not a social contract that demands obedience in return for peace. It is not a social contract brokered in secret in our names for the division of power although the division of power is intrinsic in this new social contract.
It is not even a verbal contract. It is more of an unspoken understanding. This understanding extends to the realpolitik of Malay rule because of their "majority" status. However this understanding is cognisant of the compromise that Malay rule does not mean Malay superiority. This understanding openly acknowledges the tensions that arise out of a multireligious country having as its backbone a fundamentalist Islamic party as a possible governing party.

NONEThe numerous skirmishes over the role of Islam in the alternative alliance is evidence that unlike the social contract of Umno, where Islam was used as a tool to divide the country, Islam in this social contract is a tool which would determine if the concepts of rights is applicable to all or if Muslims would be forever segregated from the rest of their countrymen.

In other words, the nature of the discourse when it comes to Islam is different. No longer are the non-Muslims who subscribe to this social contract afraid to voice their concerns when it comes to Islam intruding into their lives. There may be the "separate but equal" camp but there is also a growing movement which understands that the people most affected by Islam are the Muslims themselves and that freedom of interpreting one's religion should be a right extended to all. It is an understanding of a sizeable section of the voting public in its support of a disparate group of political parties divided along racial and religious lines pursuing the ideal of good governance and accountability as a route to peace and stability. and not the old social contract which emphasised unequal racial power-sharing as a means to sustain tolerance and economic co-dependency.

Voluntary participation

This social contract was a long time in the making and perhaps found expression in the political tsunami of 2008. However unlike the Rukunegara which is only paid lip service, this social contract, our social contract, is aspiration turned into action when we take to the streets in support of Bersih, or Hindraf or vernacular school education or the recent Himpunan Hijau march. It is an expression of voluntary participation for goals that would benefit society and not necessarily political parties. It is a new phenomenon in Malaysian society where people shrug of their empathy and march for what they believe in.

It is not a social contract that has coverage in the press or is explicitly expressed by opposition leaders. It is not a social contract which we are told binds us but rather a contract that is instinctively embraced by a certain section of the electorate of their own free will. It is a social contract that means different things to different people but at its core is a belief that mutual cooperation in the face of diversity is a way out of the racial and class quagmire that Umno and its social contract has bestowed us.

It is there in the forums where race, religion or rule of law is debated and which is predictably used by the current regime as propaganda characterising those who attend as unpatriotic. However, like most contracts of this kind, it is flawed. At times, it is myopic. At times, it relegates principle to the backburner in favour of political expediency. At times, it is racist even though it claims inclusiveness. At times, it is hypocritical in the way how it views the conduct of Umno and Pakatan.

NONEThe good news is that it is a work in progress unlike the Umno social contract, which is a sword of Damocles that hangs over our heads. Its virtue is that it will continue evolving as long as those who subscribe to it mature politically. Time is on this social contract's side.

Chandra (left), this is the social contract of the "creatures" you wish the majority would reject. I think this is the greatest gift the political tsunami has given to future generations of Malaysians.

Or maybe I am wrong. Maybe Umno-BN is a virulent strain of chlamydia and Pakatan is a strong dose of Azithromycin. Malaysiakini


ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာ အစြန္းေရာက္မ်ားနဲ႔ မ်က္ကန္း အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒီမ်ား ဇြတ္ခံျငင္းေနတဲ့ အမည္နာမ “ရိုဟင္ဂ်ာ”

Posted: 28 Nov 2012 03:05 AM PST

"ရိုဟင္ဂ်ာ" | ေဌးလြင္ဦး

ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာ အစြန္းေရာက္မ်ားနဲ႔ မ်က္ကန္း အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒီမ်ား ဇြတ္ခံျငင္းေနတဲ့ အမည္နာမ "ရိုဟင္ဂ်ာ" ကေတာ့- ကမၻာ့ဇတ္ခံုေပၚမွာ မင္းသားေနရာက ျဖစ္ေနပါၿပီ။ "ရိုဟင္ဂ်ာ" ဆိုတဲ့ အမည္နာမကို ျငင္း ဆန္သူတိုင္း- ကမၻာအလည္မွာ လူယုတ္မာ အျဖစ္၊ အၾကမ္းဖက္ လူသတ္တရားခံအျဖစ္၊ ကမၻာ့လူသားတို႔ရဲ႔ ေအာ့ႏွလံုးနာစရာ လူသား အျဖစ္- ထင္ထင္ရွားရွား အေရာင္ေပၚလာပါေတာ့တယ္။တစ္ကယ္လည္း ရိုဟင္ဂ်ာက ရိုဟင္ဂ်ာပါပဲ။ ရိုဟင္ဂ်ာေတြဟာ- ကမၻာ့ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ ပ်ံ႔ႏွံ႔ေနသလုိ- ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ လူမ်ိဳးတိုင္းၾကားမွာလည္း အနည္းနဲ႔အမ်ား ရွိေနၿပီးသား ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဒါဟာလည္း ရိုဟင္ဂ်ာတို႔အား မေတာ္ မတရား ဖိႏွိပ္ညႇင္းပန္း သတ္ျဖတ္ ေမာင္းထုတ္ခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒီ စစ္အာဏာရွင္ အဆက္ဆက္တို႔ရဲ႔ ေက်း ဇူးေၾကာင့္လို႔ ေျပာရမွာပါ။

ရိုဟင္ဂ်ာေတြဟာ ဘယ္ဆီကိုေရာက္ေရာက္- သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ "ရိုဟင္ဂ်ာ" လူမ်ိဳးဆိုတဲ့ နာမည္ကို ခံုခံုမင္မင္နဲ႔ ဖက္တြယ္ၿပီး ရပ္တည္ေနပါတယ္။ သူတုိ႔ရဲ႔ သားသမီးေတြက ျပင္သစ္စကား၊ ဂ်ာမဏီစကား၊ စပိန္စကား၊ ေနာ္ ေ၀းစကား၊ အဂၤလိပ္စကား၊ အူရ္ဒူစကား၊ ဟင္ဒီစကား၊ ဘန္ဂါလီစကား၊ မေလးစကား၊ ထုိင္းစကား၊ အာရဗ္ စကား- စတဲ့ ကမၻာ့ႏိုင္ငံတိုင္းရဲ႔ ဘာသာစကားမ်ားနဲ႔ ႀကီးျပင္းခဲ့ရေပမယ့္- သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ "ရိုဟင္ဂ်ာ" ဆိုတဲ့ ဂုဏ္နဲ႔ပဲ ရပ္တည္ေနပါတယ္။ ႏိုင္ငံႀကီး အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ပညာတတ္ေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ၊ ေၾကးရည္တတ္ ေတြ၊ ေငြရွင္ေၾကးရွင္ေတြ- လူရာ၀င္သူေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနခဲ့ပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔ "ရိုဟင္ဂ်ာ" လူမ်ိဳး ဆိုတဲ့ ဂုဏ္နာမနဲ႔ပဲ ရပ္တည္ေနၾကပါတယ္။

အကယ္၍ သူတို႔ဟာ ျမန္မာ အယူသည္း မ်က္ကန္းမ်ား စြပ္စြဲသလို ဘဂၤလီ လူမ်ိဳး ျဖစ္ခဲ့မယ္ ဆိုရင္- သူတို႔ ေရာက္ရာ ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ သူတုိ႔ကိုယ္သူတို႔ ဘန္ဂါလီလို႔ ခံယူၿပီး အျခားေသာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ လူမ်ိဳးမ်ားနဲ႔ ေရာ ေႏွာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့မွာ ေသခ်ာတယ္။ အနီးစပ္ဆံုး ထိုင္းႏိုင္ငံကို ၾကည့္ပါ။- ထိုင္းျမန္မာနယ္စပ္ ၿမိဳ႔ မဲေဆာက္မွာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္တန္းလွ်ား ဆိုတဲ့ မြတ္ဆလင္အမ်ားစု ေနထိုင္ရာ ရပ္ကြက္တစ္ခုရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲ့ဒီရပ္ကြက္မွာ ေနထိုင္တဲ့ လူေတြက ရခိုင္နယ္က လာတဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာေတြ မဟုတ္ဘူး။ မဲေဆာက္မွာ ရွိေနတဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာေတြက သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ဘဂၤလီလို႔ မခံယူဘဲ ရိုဟင္ဂ်ာ ဆိုၿပီး သီးျခားရပ္တည္ေနတယ္။ သူတို႔ကို တစ္ျခားသူေတြက အာရ္ကန္ လို႔ ေခၚၾကတယ္။ (အာရ္ကန္ Arakan ဆိုတာ ရခိုင္နယ္ရဲ႔ သမိုင္းစဥ္ဆက္ အမည္နာမ ျဖစ္ပါတယ္။ Rakhine လို႔ စတင္ေခၚလာခဲ့တာ- ၁၉၉၀ ေနာက္ပိုင္း စစ္အစိုးရလက္ထက္မွ အမည္ ေျပာင္းလိုက္ျခင္းပါ။ ျမန္မာလို ရခိုင္ ျပည္နယ္ ဆိုတာကေတာ့ ဦးေန၀င္းလက္ထက္ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္မွ စတင္ေခၚ ခဲ့တာပါ။)

မေလးႏိုင္ငံမွာလည္း "ရိုဟင္ဂ်ာ"ေတြက ဘဂၤလီနဲ႔ သီးျခား ရပ္တည္ပါတယ္။ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာလည္း သီးျခား ရပ္တည္ပါတယ္။ တစ္ကယ္လို႔ ရိုဟင္ဂ်ာ ေတြသာ ဘဂၤလီ ျဖစ္ေနရင္- ႏိုင္ငံရပ္ျခား လြတ္လပ္ရာ ႏိုင္ငံေတြမွာ ေရာသြားေလာက္ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ "ရိုဟင္ဂ်ာ" ဆိုတာ အမည္နာမအားျဖင့္ ထိန္ခ်န္ ေဖ်ာက္ဖ်က္ခံထားရတဲ့ အမည္နာမသာ ျဖစ္ပါတယ္။ လူေတြကိုေတာ့ ဘယ္လိုမွ ေဖ်ာက္ဖ်က္လို႔ မရေသးလို႔ က်န္ေနတာ ေသခ်ာပါတယ္။ အဲ့ဒီ ရိုဟင္ဂ်ာ လိုတဲ့ လူသားေတြက အစၥလာမ္သာသနာကို ကိုးကြယ္လို႔ ဘာသာေရး အရ ႏွိပ္ကြပ္ေနျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို ျမန္မာအစိုးရက ဘယ္လိုလိမ္လိမ္ ကမၻာက သိေနပါတယ္။

ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားက ရခိုင္နယ္မွာ သမုိင္းမွတ္တမ္းအရ ေရွးအက်ဆံုး လူမ်ိဳးႏြယ္စု ျဖစ္ပါတယ္။ (သမိုင္းမတြင္မွီ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ေလးေထာင္ေက်ာ္ကို မသိပါ။) ဒီအတြက္ ကၽြန္ေတာ္ေရးတဲ့ ေဆာင္းပါးတိုင္းမွာလို ေဖၚျပ ၿပီး၊ သက္ေသျပၿပီးလည္း ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီေရွးက်တဲ့ လူမ်ိဳးစုဟာ- မာဂဓ အင္ပါယာတြင္းမွာ သူတို႔ကိုလႊမ္းမိုးရာ ဟိႏၵဴဘာသာ၊ ဗုဒၶဘာသာမ်ားကို ကူး ေျပာင္းခဲ့ပါတယ္။ သူတို႔ကို လႊမ္းမိုးရာ ေရွးေဟာင္း မာဂဓေခတ္သံုး ဘဂၤလီစကားနဲ႔ စာေပကို သံုးစြဲခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း အစၥလာမ္သာသနာ ေရာက္လာေတာ့ သူတို႔ထဲက လူမ်ားစုႀကီးက အစၥလာမ္သာသနာကို ကူး ေျပာင္းခဲ့ပါတယ္။ အစၥလာမ္သာသနာကို မကူးေျပာင္းဘဲ က်န္ေနခဲ့သူမ်ားကို ျမန္မာႀကီး လူမ်ိဳးလို႔ ေခၚေနပါ တယ္။ (ရခုိင္ဘာသာစကားနဲ႔ မာရ္မာကီး- ဆိုတာ ျမန္မာႀကီး ဆိုတဲ့ စကားလံုးျဖစ္ပါတယ္။) အဲ့ဒီ ျမန္မာႀကီး ဆိုတဲ့ စကားက ျမန္မာတို႔ထက္ ေရွ႔က်ေသာ၊ ေရွ႔အက်ဆံုးေသာ ျမန္မာလူမ်ိဳး လို႔ အဓိပၸါယ္ကို ေပးေၾကာင္း- ရခိုင္သမိုင္းပညာရွင္တိုင္း လက္ခံထားၿပီးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလို ေရွးေဟာင္း မာဂဓ အင္ပါယာသံုး ဘန္ဂါလီ စကားကို ေျပာဆိုတဲ့ လူမ်ိဳးထဲက ဗုဒၶဘာသာ အျဖစ္က်န္ေန သူကို ျမန္မာႀကီး (ျမန္မာတို႔ထက္ ေရွ႔က်ေသာ လူမ်ိဳး)လို႔ အသိအမွတ္ျပဳထားၿပီး-၊ အဲ့ဒီ ဘာသာစကား၊ အဲ့ဒီ ရုပ္ရည္၊ အဲ့ဒီ ယဥ္ေက်းမႈအတိုင္း လံုး၀မလြဲတဲ့ လူတစ္မ်ိဳးတည္း လူမ်ိဳးစုက အစၥလာမ္ကိုးကြယ္လိုက္ေတာ့မွ ျမန္မာတို႔ထက္ အလြန္႔အလြန္ ေနာက္က်ၿပီး- ဟိုတစ္ေန႔ကမွ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲကို ေရာက္လာသလို စြပ္စြဲေနျခင္း ဟာ လူမ်ိဳးနဲ႔ ဘာသာ မွားယြင္းေနျခင္း သို႔မဟုတ္ ဘာသာေရးအရ ခြဲျခားျခင္းသာ ျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားေနပါ တယ္။

အခုအခ်ိန္မွာ ဘယ္လိုမွ လိမ္လို႔ မရႏိုင္ေတာ့ပါ။ လိမ္ေလ အရွက္ကြဲေလ ေျဖရွင္းရခက္ေလ ဘ၀ကို ျမန္မာ ပညာရွင္ခံယူထားသူေတြ ႀကံဳလာရပါေတာ့မယ္။ မ်က္ကန္း အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒီေတြ ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္ ေတြ ေဘးႀကံဳရမယ့္ ကာလကို ေရာက္လာပါတယ္။

ျမန္မာႀကီးနဲ႔ ရိုဟင္ဂ်ာ- အျပန္အလွန္ ဆင္ျခင္ၾကည့္ပါ။ အကယ္၍ ရိုဟင္ဂ်ာ တစ္ဦးက ဒီေန႔ ဗုဒၶဘာသာကို ကူး ေျပာင္းသြားမယ္ ဆိုရင္- သူဟာ ဒီေန႔ခ်င္းပဲ ျမန္မာတို႔ထက္ ေရွးက်တဲ့ "ျမန္မာႀကီး" လူမ်ိဳး ျဖစ္သြားမယ္။ အဲ့ဒီ ျမန္မာတို႔ထက္ ေရွ႔က်တဲ့ ျမန္မာႀကီး (မာရ္မာကီး) လူမ်ိဳးတစ္ဦးက ဒီေန႔ပဲ အစၥလာမ္သာသနာကို ကူးေျပာင္း လိုက္မယ္ ဆိုရင္ သူဟာ မေန႔ကမွ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က ေရာက္လာတဲ့ က်ဴးေက်ာ္သူ တစ္ဦး အျဖစ္ ျဖစ္သြားမယ္။ ဒီလိုခံယူေနမႈ- ခံစားေနမႈဟာ ပကတိ အမွန္တရား ျဖစ္ပါသလား။ လူတစ္ဦးတည္းမွာကိုယ္ ဗုဒၶဘာသာ နဲ႔ အစၥလာမ္ဘာသာ ဆိုတဲ့ ခံယူမႈ တစ္ခုအရ- သူဟာ ဗုဒၶဘာသာကို ကိုးကြယ္ရင္ သူ႔ကို အသက္ ၁၀၀၀ ေက်ာ္ (ျမန္မာ ႏိုင္ငံ မထူေထာင္မွီကာလ) လို႔ သတ္မွတ္ၿပီး၊ အစၥလာမ္ကို ကိုးကြယ္ရင္ သူဟာ မေန႔ကမွ ေမြးတဲ့ ပုခက္ထဲက ကေလးလို႔ သတ္မွတ္လိုက္ သလို ျဖစ္ေနပါေတာ့တယ္။

ဒါဆိုရင္ ဒီေန႔ ရိုဟင္ဂ်ာေတြကို ဘဂၤလီ လို႔ စြပ္စြဲေနတာ၊ လူေၾကာင့္လား၊ ကိုးကြယ္ရာ ဘာသာေၾကာင့္လား- ဆိုတာ ပညာရွင္မ်ား ဆင္ျခင္တတ္မွာပါ။—။

ဘယ္လိုဆင္ျခင္ ဆင္ျခင္၊ ဘယ္လုိျငင္းျငင္း–"ရိုဟင္ဂ်ာ"ကေတာ့ ရိုဟင္ဂ်ာပါပဲ။ ရိုဟင္ဂ်ာ ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရကို မုန္းတီး လြန္းတယ္ ဆိုရင္လည္း—၊ "ေရွးေဟာင္းျမန္မာ" လူမ်ိဳးလို႔သာ အမည္ေပးဘို႔ ျဖစ္ေနၿပီ။

ေဌးလြင္ဦး
ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားမႈ တာ၀န္ခံ
ျမန္မာမြတ္ဆလင္ တန္းတူညီမွ် လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္မႈ အဖြဲ႔
အေမရိကန္



Unbelievably Amazing Scientific Facts

Posted: 28 Nov 2012 03:00 AM PST

1. Laughter can kill 

Fatal hilarity is death as a result of laughter. In the third century B.C. the Greek philosopher Chrysippus died of laughter after seeing a donkey eating figs (hey, it wasn't THAT funny). On 24 March 1975 Alex Mitchell, a 50-year-old bricklayer from King's Lynn, England, literally died laughing while watching an episode of The Goodies.

According to his wife, who was a witness, Mitchell was unable to stop laughing whilst watching a sketch in the episode "Kung Fu Kapers" in which Tim Brooke-Taylor, dressed as a kilted Scotsman, used a set of bagpipes to defend himself from a psychopathic black pudding in a demonstration of the Scottish martial art of "Hoots-Toot-ochaye".

After twenty-five minutes of continuous laughter Mitchell finally slumped on the sofa and expired from heart failure. His widow later sent the Goodies a letter thanking them for making Mitchell's final moments so pleasant.


2. Hypnotize Chickens!

A chicken can be hypnotized, or put into a trance by holding its head down against the ground, and continuously drawing a line along the ground with a stick or a finger, starting at its beak and extending straight outward in front of the chicken.

If the chicken is hypnotized in this manner, it will remain immobile for somewhere between 15 seconds to 30 minutes, continuing to stare at the line.


3. You can have an erection once dead

A death erection (sometimes referred to as "angel lust") is a post-mortem erection which occurs when a male individual dies vertically or face-down – the cadaver remaining in this position.

During life, the pumping of blood by the heart ensures a relatively even distribution around the blood vessels of the human body. Once this mechanism has ended, only the force of gravity acts upon the blood. As with any mass, the blood settles at the lowest point of the body and causes edema or swelling to occur; the discoloration caused by this is called lividity.

4. Toilet Deaths

There are many toilet-related injuries and some toilet-related deaths throughout history and in urban legends.

In young boys, one of the most common causes of genital injury is when the toilet seat falls down while using the toilet.

George II of Great Britain died on the toilet on 25 October 1760 from an aortic dissection. According to Horace Walpole's memoirs, King George "rose as usual at six, and drank his chocolate; for all his actions were invariably methodic. A quarter after seven he went into a little closet. His German valet de chambre in waiting heard a noise, and running in, found the King dead on the floor."

5. Picking and Eating Booger?

Mucophagy (literally mucus-eating, also referred as picking one's nose and eating it) is the consumption of the nasal mucus, boogers, and other detritus obtained from nose-picking.

Some research suggests that mucophagy may be a natural and even healthy activity, which exposes the digestive system to bacteria accumulated in the mucus, thereby helping to strengthen the immune system.


Deepak the carpetman, bagman, toyboy & Rosmah

Posted: 28 Nov 2012 03:00 AM PST

What Every Woman Expects and Gets

Posted: 27 Nov 2012 10:30 PM PST


1. Always beautiful and cheerful - Could have married movie star but wanted only you.

2. Hair that never needs curlers or beauty shops.

3. Beauty that won't run in a rainstorm.

4. Never sick - just allergic to jewelry and fur coats.

5. Insists that moving the furniture by herself is good for her figure.

6. Expert in cooking, cleaning, fixing the car or TV, mixing drinks, painting the house and keeping quiet.

7. Favorite hobbies: Mowing the lawn and shoveling the snow. Hates charge plates.

8. Her favorite expression "What can I do for you, dear?"

9. Thinks you have Einstein's brains but look like Mr. America.

10. Wishes you would go play poker with the boys so she could get some sewing done. Loves you because you're SO-O-O Sexy.


What He Gets:

1. She speaks 140 words a minute with gusts up to 180.

2. She once was a model for a totem pole.

3. A light eater - As soon as it gets light she starts eating.

4. Where there's smoke, there she is - cooking.

5. She lets you know you only have two faults - everything you say and everything you do.

6. Her hair looks like an explosion in a steel wool factory.

7. The last time she used a broom was to fly somewhere.

8. If you get lost, open your wallet - she'll find you.

9. She fights with the neighbors just to keep in practice until you get home.

-Author Unknown-


ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ့ တြင္ ၇ခိုင္ အၾကမ္းဖက္ သမားမ်ားကို လက္နက္မ်ားႏွင့္ အတူဖမ္းဆီးမိၿခင္း

Posted: 28 Nov 2012 02:32 AM PST

ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ့ တြင္ ၇ခိုင္ အၾကမ္းဖက္ သမားမ်ားကို လက္နက္မ်ားႏွင့္ အတူဖမ္းဆီးမိၿခင္း
ရခိုင္ၿပယ္နယ္ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ့တြင္လုပ္ရွားေနေသာရခိုင္အၾကမ္းဖက္သမားမ်ား(၇ခိုင္ အမ်ိဳးသားလြတ္ေၿမာက္ေရးတပ္ဖြဲ့၀င္)၁၇ကိုလက္နက္မ်ဳိးစံု၁၈လက္ႏွင့္အတူ ဖမ္းဆီးထားေၾကာင္း

သိရွိရသည္။ေက်ာက္ေတာ္ၿမဳိနယ္တြင္ မူစလင္ရြာ(၅)၇ြာ-အိမ္ေၿခ(၆၀၀)ကို၇ခိုင္အၾကမ္းဖက္သမားမ်ားက မီးရူိးခဲ့၇ာ လူ(၅၀၀၀)ေက်ာ္အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ၿဖစ္ခဲ့ၿပီး မြတ္စလင္(၂၀)အသတ္ခံခဲ့ရသည္။

ယင္းအနက္၂မွာအရွင္လတ္လတ္ခံခဲ၇ၿခင္းၿဖစ္သည္။ ရခိုင္ၿပယ္နယ္ အေရးအခင္တြင္
၇မလ(၇ခိုင္အမ်ဳိးသားလြတ္ေၿမာက္ေ၇းတပ္) အဖြဲ့၀င္ မ်ားက လုံထိန္းရဲတပ္ဖြဲ့
၀တ္စံုကို ၀တ္စင္ၿပီး မြတ္စလင္မ်ားကို တိုက္ခိုက္ခဲ့သည္။လံုထိန္းတပ္ဖြဲ့
ႏွင့္ ရမလ တုိ့နားလည္မူ့ယူၿပီး ပူးေပါင္းလုပ္ၾကံၿခင္းၿဖစ္သည္။ RNDPပါတီက
၇ခိုင္အၾကမ္းဖက္ သမားမ်ားကို သူတုိ့ေရးဆြဲထားေသာ မဟာဗ်ဳဟာအတိုင္း
ဦေဆာင္ညြန္ၾကာမူ့ေပးခဲ့သည္။
မူစလင္မ်ားက မိမိအိမ္ကို
မိမိမီးရူိးခဲသည္ဟုလည္ေကာင္း၊ဆန္စက္ကိုမီးရူိးခဲ့သည္ဟု လည္းေကာင္း
မမွန္ကတင္းမ်ားကို စစ္ေတြၿမိဳ့တြင္ RNDP ၿပယ္နယ္အဖြဲ့၀င္
ဦးေအာင္ၿမတ္ေက်ာ္ မွထုတ္ၿပန္ခဲ့သည္။ ၇ခိုင္ၿပယ္နယ္အသီးသီးရွိ
မူစလင္ေက်း၇ြာမ်ားကို မီးရူိးၿပီးလူမ်ားကို
အိုးမဲ့အိမ္မဲ့အၿဖစ္ေ၇ာက္ေအာင္ စီမံေနၾကသည္။ စစ္ေတြၿမိဳတြင္မူစလင္မ်ားကို
အစုလိုက္အၿပုံလိုက္ သတ္ၿဖတ္ၿပီး ဗလီမ်ားႏွင့္ အိုးအိမ္မ်ားကို
မီးရွုိးဖ်က္စီးခဲ့စဥ္က ၇ခိင္ၿပယ္နယ္လြတ္ေတာ္အမတ္မ်ားၿဖစ္ေသာ
ဦးကာလူေရွႏွင့္ ဦးေအာင္ၿမတ္ေက်ာ္တို့ ကိုယ္တိုင္
ဦးေဆာင္ညြန္ၾကားမူ့ေပးခဲ့သည့္ ခိုင္မာေသာအေထာက္ထားမ်ားရွိသည္။
၁၉၆၈ခုႏွစ္ စစ္ေတြၿမုီတြင္ ဆန္ၿပသနာၿဖစ္ပြားစဥ္က ရခိုင္လူမ်ဴိးမ်ားႏွင့္
မူစလင္လူမ်ိဳးမ်ားစြာ အသတ္ခံခဲ့ရသည္။စစ္ေတြၿမိဳ့ရွိ ဆတ္ရုိက် ေခ်ာင္းမွာ
ေသြးခ်င္းခ်င္းနီခဲ့သည္။
ယင္းၿဖစ္၇ပ္ကို အေၾကာင္းၿပဳရ်္ "14 August Never Forget"ဟူ၇်္
၇ခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားအၾကား မေပ်ာက္ပ်က္ ႏုိင္ေသာနာက်ည္းဖြယ္၇ာ
သမိုင္းၿဖစ္၇ပ္ တခုအၿဖစ္က်န္ခဲ့သည္။ယခု၇ခိုင္ၿပည္နယ္ အေ၇းအခင္းကာလတြင္
ကိုယ္တိုင္ ေၿမတူးစက္မ်ား၊မီးသတ္ကားမ်ား စီစဥ္ေပးခဲ့သည္။ဦးလွေမာင္တင္မွာ
သူေတာ္ေကာင္း အေယာင္ေဆာင္ေနသည္ကိုေတြ့၇သည္။ အမွန္မွာ
၇ခိုင္ၿပည္နယ္အေ၇းခင္းဧ။္ အဒီကမဟာဗ်ဳဟာကိုRNDP လူမ်ဳိးတုန္း(genocide)
သုတ္သင္ သတ္ၿဖတ္ၿပီး ၇ခိုင္ၿပယ္နယ္ကို ၇ခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားဧ။္
စိတ္ကူးယဥ္အိမ္မက္ၿဖစ္ေသာ ၇ခိုင္ၿပည္သူ့ သမတႏုိင္ငံကို ၂၀၁၂ ၾသဂုတ္လ
၁၄၇က္ေန့တြင္ ေၾကာ္ၿငာရန္ၿဖစ္သည္။ ဖြဲ့စည္းပုံအေၿခခံဥပေဒ
ကိုေ၇းဆြဲထားၿပီးၿဖစ္သည္။ အစိုးရအဖြဲ့၀င္မ်ားကိုလည္း
ေအာက္ပါအတိုင္းေလွ်ာက္ထားေၾကာင္း သိရွိရသည္။ နွိင္ငံနယ္နမိတ္
ငသုိင္းေခ်ာင္းမွ စစ္တေကာင္းအထိၿဖစ္သည္။
။။ဦးေက်ာ္ေမာင္ ဗုိလ္မူး(ၿငိမ္း) သမတ
။။ဦးေအးေမာင္ လြတ္ေတာ္ အမတ္၊၀န္ၾကီးခ်ဳပ္
။။ဦးေအးသာေအာင္ ၇ခိုင္ NLD ႏုိင္ငံေရး၀န္းၾကီး
။။ဦးလွေမာင္တင္ ၇ခုိင္၀န္ၾကီခ်ဳပ္ ကာကြယ္ေ၇း၀န္ၾကီး
။။ဦးထြန္းေရွြခိုင္ ေမာ္ကြန္းထိ္န္(ၿငိမ္း)ၿပည္ထဲေ၇း၀န္ၾကီး
From FB of Tearswhy Andme


Eh eh..jom cuba..

Posted: 27 Nov 2012 09:47 PM PST





ေျပးလမ္းေခ်ာ္ေလေရာ့သလား အေမစုရယ္?

Posted: 28 Nov 2012 12:43 AM PST

ေျပးလမ္းေခ်ာ္ေလေရာ့သလား အေမစုရယ္?

၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ႏို၀င္ဘာလ ၁၆ ရက္ေန႕တြင္ ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီ ေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္သည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံေရာက္ ျမန္မာမိသားစု၀င္မ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုကာ နယူးေဒလီၿမိဳ႕၌ ဤသို႕ မိန္႕ခြန္း ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။

"  ကၽြန္မတို႕ ဒီေနာက္ဆံုးအပိုင္းကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္နဲ႕ေက်ာ္လႊားႏုိင္မယ္ဆိုယင္ ေနာင္လာမယ့္ ကၽြန္မတို႕ မ်ဳိးဆက္သစ္ေတြအတြက္ ကၽြန္မတို႕ႏိုင္ငံဟာ တကယ့္ကိုတန္ဖိုးရိွတဲ့၊ တကယ့္ကို လံုၿခံဳတဲ့၊ တကယ့္ကို လြတ္လပ္တဲ့ ၊ တကယ့္ကို တိုးတက္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုႀကီး ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္လို႕ ကၽြန္မ ယံုၾကည္ပါတယ္  "

အေမစု ရည္ညႊန္းေနေသာ ေနာက္ဆံုးအပိုင္း ဟူသည္ကို  ကၽြန္ေတာ္တို႕အားလံုး ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိခ်င္ေနပါသည္။ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္းရွိ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ လူမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားအား မ်ဳိးျဖဳတ္ သုတ္သင္ေရး – Genocide စီမံကိန္းႀကီးေလာ၊ သုိ႕တည္းမဟုတ္  ျမန္မာႏိုင္ငံကို မဟာဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံေတာ္အျဖစ္ေၾကျငာ ႏုိင္ရန္ သန္းေခါင္ စာရင္းသစ္ျပန္လည္ ေကာက္ယူျခင္းဟူသည့္ အခြံကိုစြပ္၍ ဗုဒၶဘာသာအျဖစ္ အမည္ခံလွ်င္ မည္သည့္မြတ္စလင္ကို မဆို ႏိုင္ငံသားဟု အသိအမွတ္ျပဳလ်က္ မွတ္ပံုတင္ထုတ္ေပးမည့္ လႈပ္ရွားမႈေလာ၊ သို႕တည္းမဟုတ္  အိႏိၵယ အႏြယ္မ်ားမွန္သမွ်ကို ႏိုင္ငံသားအျဖစ္မွ ပယ္ထုတ္ျခင္းေလာ ၊ သို႕တည္းမဟုတ္ အေမစု၏ NLD ပါတီ၀င္ ေအာက္ေျခအဆင့္အုပ္စုအခ်ဳိ႕မွ RNDP  ႏွင့္ပူးေပါင္းကာ အၾကမ္းဖက္၀ါဒ ေဆာင္ရြက္ ေနျခင္းအေပၚ ရွင္းလင္း သန္႕စင္ေရးေလာ၊ သို႕တည္းမဟုတ္ အမွန္တကယ္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးႏိုင္ေရးေလာ ?  ကၽြန္မတို႕မ်ဳိးဆက္သစ္ဟုဆိုရာ၌ အစၥလာမ္ဘာသာ၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၊ ဆစ္ခ္ စသည့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္သူမ်ား ပါ၀င္ျခင္း ရိွမရိွ ?

အေမစုအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးအရ စကားလံုးလွလွ အသံုးျပဳသြားေသာ္လည္း ၄င္းစကား၏ ေနာက္ကြယ္၌ ျမဳပ္ကြက္ေလးရိွ ေနသလိုလို ခံစားလိုက္ရပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ မၾကာေသးမီက   "  ရခိုင္ပဋိပကၡဟာ ဘာသာေရးနဲ႕ မသက္ဆိုင္တဲ့ လူမ်ဳိးေရးအဓိကရုဏ္း  "  ဟု အေမစုမွ အတိအက် ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားသြားျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ မီဒီယာေပါင္းစံုမွ တစ္ဖက္ေစာင္းနင္း သတင္းေဖာ္ျပခ်က္တြင္ ပါ၀င္ေနေသာ ဘဂၤ ါလီ၊ ရိုဟင္ဂ်ာ ကိစၥ၏ ေဘာင္ အျပင္ဖက္သို႕ မိုင္ေပါင္းမ်ားစြာ ခရီးကၽြံလာၿပီး အစၥလာမ္ ဘာသာ ႏွင့္ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္(မုစ္လင္မ္)မ်ားအေပၚ ေပါက္လႊတ္ပဲစား အျမင္ထားရိွေနမႈမ်ား/ ဆက္ဆံေနမႈမ်ားမွာ လက္ေတြ႕အေျခအေနအရ ျငင္း မရေအာင္ ေတြ႕ေနရၿပီျဖစ္ပါသည္။

ၾကားေန၀ါဒကို ကၽြန္ေတာ္တို႕ လက္ခံပါသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။ သို႕ေသာ္ ဘက္မလိုက္၀ါဒကိုမူ မည္သည့္ ဘာသာတရားမွ လက္ခံျခင္း မရိွပါ။ လူမွန္သမွ် ဘက္တစ္ခုခုသို႕ လုိက္သည္ခ်ည္း ျဖစ္ပါသည္။ တရားမွ်တမႈ တည္းဟူေသာ သစၥာတရား ဘက္ေတာ္သားလား၊ မတရားမႈတည္း ဟူေသာ မိစာၦတရား ဘက္ေတာ္သားလား – တစ္ခုခုသာ ျဖစ္ရေပမည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ခ်စ္ရေသာ အေမစု အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႕အားလံုး စိုးရိမ္ေနပါသည္။  ဖံုးကြယ္ မရႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ပြားလာေသာ ရခိုင္ျပည္နယ္မွ အစြန္းေရာက္ အၾကမ္းဖက္သမားတို႕၏ Genocide ကိစၥႀကီးအေပၚ  အေမစုမွ ဘက္မလိုက္၀ါဒျဖင့္ ေရွာင္ထြက္ သြားျခင္းက ယင္းအမႈအား အဆိပ္ပင္ ေရေလာင္းရာ ေရာက္သြားမည္စိုး၍ ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းေနရာ ေဒသမ်ားထံ အေမစုအေနျဖင့္ ကိုယ္တုိင္ကိုယ္က် တစ္ႀကိမ္တစ္ခါ သြားေရာက္ေလ့လာေစလိုပါသည္။ ကမာၻတစ္လႊား ခရီးဆန္႕သလို ႏိုင္ငံတြင္းရိွ ဒုကၡသည္မ်ားထံသို႕လည္း တစ္ခ်က္မွ်ေတာ့ သြားေရာက္ အားေပးေစလိုပါသည္။ တဖန္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းရိွ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားအေပၚ တစ္စစ ဖိအားေပး ႏွိပ္ကြပ္လာျခင္းက ပိုၿပီး ထင္ရွားလာပါသည္။  အေမစု၏  ခ်စ္ဖခင္ႀကီး ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဗမာအမ်ဳိးသား ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ ေသြး (ႏွင့္) အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ အိႏိၵယႏြယ္္ ဆရာႀကီး ဦးရာဇာတ္၏ ေသြးတို႕သည္ အမိျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ အတြက္ ၾကမ္းတစ္ျပင္တည္း၌ ခြဲမရေအာင္ ေရာယွက္သြားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။  ဤပစၥဳပၸန္ အကြက္ခ် ပံုေဖာ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ အတိတ္ကေသြးေပါင္းစုကို ခြဲျခားလိုက္ပါလွ်င္ အနာဂတ္၀ယ္ ေသြး၏ တေစၦ ေျခာက္လွန္႕ျခင္း ခံရေတာ့မည္ဟု ျမန္မာျပည္ကိုခ်စ္ေသာ ကၽြန္ေတာ္တို႕ျမန္မာျပည္သား အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္မ်ားမွ စိုးရိမ္ေနပါသည္။ သမိုင္းက ေပးေသာ သင္ခန္းစာမ်ားက သက္ေသျပဳေနပါသည္။

အေမစုကို ကၽြန္ေတာ္တုိ႕မွ သူရဲေကာင္းတစ္ဦးအျဖစ္ ထာ၀ရ ျမင္သြားခ်င္ပါသည္။ အေမစုအတြက္ အၿမဲဂုဏ္ယူခ်င္ေနပါသည္။ အေမစု၏ေျပးလမ္းမွာ ဒီမိုကေရစီ ျဖစ္ပါသည္။ စစ္မွန္ေသာ ဒီမိုကေရစီစံနစ္သည္ တရားမွ်တမႈ ႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရးတန္ဖိုးထားမႈ အေပၚ၌ အေျခတည္ေနပါသည္။ အေမစုသည္ ေ၀ဖန္မႈမ်ားကို ခံႏိုင္ရည္ရိွၿပီးျဖစ္သည္ဟု ဆိုပါေသာ္လည္း  လက္ရိွအခ်ိန္တြင္ ၾကားညွပ္ေနၿပီ၊ ေခါင္းခဲေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ျပည္သူျပည္သားအမ်ားစုက ရိပ္စားမိပါသည္။ ကိုယ္ခ်င္းစာပါသည္။

ထို႕နည္းတူ မတရားခံေနရေသာသူတို႕၏ အသက္၊ ေသြး၊ ဘ၀၊ မ်က္ရည္၊ ငိုရိႈက္ညည္းျငဴခ်က္မ်ားအေပၚ အေမစုထံမွ စာနာမႈစကားလံုးေလးမ်ားကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႕အပါအ၀င္ ကမာၻတစ္ခြင္က ငံ့လင့္ေနၾကေၾကာင္း အေမစု သတိမျပဳမိေလေရာ့သလား  ?

အေမစု၏ စာနာမႈစကား တစ္ခြန္းသည္ ရက္စက္မႈေျခလွမ္းမ်ားစြာကို ရပ္တန္႕သြားေစႏိုင္ေၾကာင္း အေမစုကိုယ္တိုင္ မသိေလေရာ့သလား ?

ပန္းတိုင္မေရာက္ေသးေသာအေမစု  -  လမ္းေၾကာင္းေခ်ာ္ထြက္ေလေရာ့သလား  ?

အေမစုရယ္ ………………..  !

အမ်ားစုဖက္ မ်က္ေစ့မွိတ္ ရပ္တည္လိုက္သည့္သူထက္ အမွန္တရားေပၚ ရဲရဲေတာက္ရပ္တည္ေသာ ၂၁ ရာစုေခါင္းေဆာင္ႀကီး တစ္ဦးအျဖစ္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ျမင္ရပါဦးမလား၊   ျမင္ႏိုင္ပါဦးမလား၊ ျမင္ခြင့္ရိွေလဦးမလား  ဟူ၍  ေမးခြန္းေပါင္းမ်ားစြာျဖင့္ ………………… ။

ေဆာင္းပါးရွင္ရဲ႕ အာေဘာ္သာျဖစ္ပါသည္။



Hello Kitty x Forever 21

Posted: 28 Nov 2012 12:25 AM PST

Photos from the Hello Kitty Forever Launch Party at the Forever 21 Shibuya Store in Tokyo, Japan, earlier this month. Either the photographer was avoiding the crowd on purpose (for privacy sake), or it's a rather quiet launch party. The piece on Hello Kitty looks cute though. Image via the American fashion retailer's official blog

Hello Kitty Forever 21 Tokyo Shibuya Store

There's more, read the full post »

Hello Kitty x Forever 21 from YeinJee's Asian Journal


Uollsss jangan terperanjat uollssss...<br><br>Kenapa semua post kak

Posted: 27 Nov 2012 11:21 PM PST

Uollsss jangan terperanjat uollssss...

Kenapa semua post kak senduk dah hilang....

Nantikan kemunculan semula Kak Senduk Disember ini.. dengan cerita-cerita yang lebih panas...meletop..kontrovesi..walaupun...

stay tune...


" Blog ini sedang dalam pengubah suaian. Berpeluh ketiak senduk tengah bertukang tu "
..


[PANAS] Kes Menteri Rogol Amah Dilaporkan Ke SPRM

Posted: 28 Nov 2012 03:07 AM PST

Kes pemerkosaan bekas pembantu rumah yang dikaitkan dengan seorang menteri kabinet akan dilapor kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Ketua Koordinator Jingga 13, Fariz Musa berkata, laporan yang akan dibuat dalam masa terdekat itu termasuk rasuah dan ugutan bagi menutup kes tersebut.

"Sehingga kini kita masih menunggu perkembangan dari pihak Kedutaan Besar Indonesia.

Jika tidak ada sebarang reaksi untuk memulakan siasatan, kita akan ke SPRM untuk membuat laporan selanjutnya Disember ini.

"Jingga 13 merasakan kes ini perlu disiasat kerana ia melibatkan kepimpinan tertinggi negara," katanya ketika dihubungi.

22 November lalu, Jingga 13 menyerahkan laporan permohonan penyiasatan kes itu dan tindakan undang-undang kepada Kedutaan Besar Indonesia di Jalan Ampang.

Laporan itu diterima kedutaan tersebut sebagai informasi baru untuk pihak berkuasa Indonesia membuka siasatan.

Kementerian Kaunselor Kedutaan, Suryana Sastradiredja dan Polis Kerjasama Antarabangsa Kedutaan, Benny Iskandar mengesahkan perkara itu.

Menurut Fariz, pihaknya mengesyaki ugutan terhadap Robengah hingga terpaksa berdiam diri kerana bimbang keselamatan dirinya dan keluarga terancam.

"Robengah sendiri menyatakan beliau diberi amaran oleh orang besar di Malaysia yang melarang beliau daripada membicarakan perkara ini," tegas Fariz.

Robengah sebelum ini mendakwa diperkosa bekas majikannya di Malaysia, sepertimana laporan NGO Migrant Care pada 23 Julai 2007.

Bagaimanapun, beliau menafikan perkara itu dalam surat ditandatangani bertarikh 7 Januari 2011, menyatakan tidak menghadapi masalah sewaktu bekerja di Malaysia.

Dalam lawatan Jingga 13 ke Banjanegara Oktober lalu mendapati Robengah hidup mewah dengan rumah dianggar bernilai RM100,000, walaupun beliau dan suami tidak bekerja.

Pelbagai pihak termasuk KEADILAN sebelum ini membuat laporan polis berhubung kes itu namun sehingga kini, tiada siasatan dilakukan. -KD


No comments: