Sunday, January 20, 2013

Mahathir Boleh Disiasat Bawah Akta Hasutan - Aziz Bari

Mahathir Boleh Disiasat Bawah Akta Hasutan - Aziz Bari


Mahathir Boleh Disiasat Bawah Akta Hasutan - Aziz Bari

Posted: 20 Jan 2013 10:00 AM PST

BBekas Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) Profesor Dr Abdul Aziz Bari, berkata, Akta Hasutan boleh dikenakan ke atas Tun Dr Mahathir Mohamad kerana mempersoal kedudukan orang Cina dan India yang diakui perlembagaan.

Beliau mengulas syor Mahathir agar Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan bagi menyiasat pemberian kerakyatan kepada sejuta 'pendatang asing' di Persekutuan Tanah Melayu, sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan.

"MCA dan MIC patut kutuk Mahathir sebab bekas PM itu mempertikaikan kedudukan orang Cina dan India. Mereka juga boleh buat laporan polis sebab Mahathir seperti berkata kedudukan warganegara mereka didapati secara tidak sah

"Mahathir boleh disiasat di bawah Akta Hasutan sebab ini mempertikai kedudukan bangsa lain dan boleh menimbulkan rasa tak selesa (pelbagai kaum)," ujar pakar undang-undang ini.

Dalam pada itu, beliau turut mengulas kenyataan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman bahawa media cuba mensensasikan prosiding RCI berhubung pemberian kewarganegeraan di Sabah.

"Apakah Musa merasa kedudukan Umno dalam bahaya maka dia mengatakan isu itu telah disensasikan? "Tujuan suruhanjaya diraja itu sendiri adalah untuk menyiasat sesuatu isu penting. Prosidingnya sama seperti prosiding mahkamah, boleh dilaporkan dalam media tanpa sekatan," tegas beliau.

"Apa guna sebuah RCI, yang dibiayai oleh wang rakyat, jika prosidingnya disembunyikan?," tambah beliau.

Malah katanya, Musa boleh diheret ke depan RCI atas tuduhan menghina suruhanjaya itu, sekiranya tidak berhenti membuat sebarang kenyataan.

Terdahulu, Aziz berkata, pemberian kewarganegaraan kepada orang Cina dan India oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj adalah berdasarkan kepada kontrak sosial yang dipersetujui Umno sendiri.

"Ia adalah asas kepada penerimaan mereka terhadap kedudukan istimewa Melayu di bawah perkara 153 di bawah Perlembagaan Persekutuan," .

"Mana dia MCA, MIC dan Gerakan? Mereka patut kecam Mahathir dan tinggalkan BN sekiranya pimpinan Umno tidak menegur kebiadaban Tun Dr Mahathir itu," tegasnya.


Mahathir biadap, buta sejarah- Prof Dr Aziz Bari


KUALA LUMPUR 20 Jan: Kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj memberi kewarganegaraan kepada pendatang asing, menerima kecaman pelbagai pihak termasuk pakar perlembagaan, Profesor Dr Abdul Aziz Bari.

Menyifatkan kenyataan itu biadap dan mengarut, Aziz berkata, kewarganegaraan yang diberi oleh bapa kemerdekaan itu berbeza ketika Mahathir berkuasa sebagai perdana menteri.

"Tunku beri kewarganegaraan bukan dengan tujuan menipu pilihan raya. Apa yang Tunku buat sebahagian tuntutan dan persetujuan kemerdekaan. Ada syarat tertentu yang diakui undang-undang sebagaimana negara-negara lain,"

"Mereka tidak datang ke sini sebagaimana Pendatang Tanpa Izin (PATI) sekarang, tetapi kesan pentadbiran British. Faktor menipu dalam pilihan raya, tidak ada dalam kes Tunku," katanya.

Menurutnya, prinsip Jus soli yang digunapakai pada masa itu membenarkan seseorang mendapat status warga negara di tempat mereka dilahirkan.

"Tunku mengenakan syarat tertentu yang sebahagiannya dimasukkan dalam peruntukan perlembagaan. Ia dilakukan secara terbuka, bukan mencuri-curi dan berselindung sebagaimana Mahathir," ujarnya dalam satu kiriman emel kepada Keadilan Daily.

"Mahathir bukan sahaja biadab dan buta sejarah, tetapi mempersoalkan kedudukan orang Cina dan India yang diakui oleh perlembagaan," tambah beliau.

Menurut pakar undang-undang ini, berbeza di zaman Tunku, kerakyatan diberi berasaskan kontrak sosial, dan syarat kewarganegaraan pula menjamin kedudukan istimewa orang Melayu.

"Kedudukan dan kuasa Majlis Raja-Raja juga diperkuatkan oleh isu tersebut. Ertinya, tolak ansur antara Melayu dan bangsa lain ketika kemerdekaan dirundingkan.

"Ia diperincikan dengan jelas oleh Bahagian III Perlembagaan Persekutuan dan jadual yang berkenaan. Perkara ini juga perlu dipantau oleh Majlis Raja-Raja," tambah bekas Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) ini.

Ketika ditanya sama ada kerakyatan diberi Tunku selepas merdeka sah mengikut perlembagaan, beliau berkata "Soal lama atau baru tak timbul; ia boleh diberi kepada sesiapa pun. Yang penting ia mengikut prosedur ditetapkan perlembagaan.

"Tidak timbul ia diberi selepas merdeka asalkan ia mengikut prosedur berkenaan dan telus. Almarhum Prof Ahmad Ibrahim (seorang ahli politik Singapura) sendiri pun jadi warga Malaysia selepas merdeka. Beliau orang Singapura. Perkara ini berlaku di seluruh dunia," tegas Aziz.

"Namun apa yang menjadi masalah dengan Mahathir adalah kewarganegaraan diberi secara borong, ribuan dan secara sembunyi.

"Seperti yang kita tahu dia sendiri nafikan sebelum ini. Baru sekarang setelah semua orang bercakap dan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan, baru lah Mahathir mengaku. Tetapi seperti biasa, dia akan seret orang lain seperti Tunku," ujarnya yang turut menyentuh isu itu dalam bukunya, Malaysian Constitution: A Critical Introduction.

- KD




Dr M syor s'jaya siasat pemberian kerakyataan sebelum merdeka


Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mencadangkan agar ditubuhkan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat isu pemberian taraf kerakyatan kepada sejuta pendatang asing di Persekutuan Tanah Melayu sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan.

"Saya hanya mencadangkan sahaja, dan tidak serius tentang itu(melaksanakannya) tetapi jika mahu menjalankan siasatan mestilah secara menyeluruh, ia tidak adil sekiranya hanya fokus kepada satu perkara sahaja dan tidak perkara lain.

"Terdapat perkara yang sama, saya hanya mahu menunjukkan perbandingan, saya bukan serius mengenainya tetapi saya memang menekankan apabila melakukan sesuatu perkara ia mesti adil," katanya.

Beliau memberitahu pemberita demikian selepas merasmikan dan menyampaikan ucaptama pada konvensyen 'Transformasi Ekonomi dan Pelajaran Melayu Pulau Pinang 2013' anjuran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) Pulau Pinang di Dewan Utama, Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Permatang Pauh di Bukit Mertajam hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kritikan terhadap tindakannya memberikan taraf kerakyatan kepada 200,000 pendatang asing di Sabah ketika beliau menjadi perdana menteri.

Katanya 200,000 pendatang asing itu telah berada di Sabah untuk satu tempoh yang lama iaitu lebih 20 tahun dan menggunakan bahasa Melayu dalam komunikasi serta mengamalkan budaya setempat.

"Dari segi perundangan mereka memang layak untuk mendapat taraf kerakyatan," katanya.

Selain itu, katanya, pemberian taraf kerakyatan kepada sejuta pendatang asing di Persekutuan Tanah Melayu sebelum merdeka dilakukan Perdana Menteri Pertama Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj walaupun ia tidak termaktub dalam undang-undang ketika itu.

"Hal ini berlaku disebabkan orang Melayu pemurah dan bersedia untuk mengurangkan kuasa mereka, ini sangat berbeza dengan apa yang berlaku di Sabah kerana mereka memang berhak untuk mendapat taraf kerakyatan," katanya.

Konvensyen sehari anjuran PERKASA Pulau Pinang itu bertujuan membangkitkan motivasi dan kesedaran di kalangan orang Melayu Pulau Pinang, khusus mengenai ekonomi dan pendidikan.

Antara objektif utama konvensyen sehari ini ialah menjadi salah satu platform utama percambahan minda membincangkan isu serta peluang ekonomi dan pelajaran orang Melayu Pulau Pinang dan menghasilkan resolusi dan pelan tindakan strategik hala tuju transformasi ekonomi dan pelajaran secara dinamik dan holistik yang sentiasa relevan dan kemaskini ke arah pembangunan dan kemajuan ekonomi serta pelajaran orang Melayu.

Tiga kertas kerja dibentangkan pada konvensyen itu.

Yang turut hadir ialah isteri Dr Mahathir, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali dan Yang Dipertua Perkasa Negeri Pulau Pinang Yusof Suhaimi Mohd Yatim.

- Bernama

[KES DURJANA] Bapa Perkosa, Cabul Dua Anak Kandung

Posted: 20 Jan 2013 07:12 AM PST

Kuala Lumpur: "Ayah sayang Ina macam ayah sayangkan ibu. Ayah tak mahu berjauhan dengan Ina kerana wajah Ina sama macam ibu," itu ungkapan yang sering didengar Harlina, 19, (bukan nama sebenar) setiap kali 'dijamah' bapanya.

Dia mendakwa menjadi mangsa noda bapanya sejak berusia 13 tahun, iaitu beberapa bulan selepas ibunya meninggal ketika melahirkan adik bongsunya, tujuh tahun lalu.

"Ayah beri alasan dia tak inginkan wanita lain selepas ibu. Dia seolah-olah tak dapat terima hakikat ibu sudah tiada.

Taksub dengan perasaan cinta terhadap ibu menyebabkan saya pula menjadi mangsa.

"Malah, ayah pernah bercakap seorang diri, seolah-olah berbual dengan ibu. Dia hilang pedoman dan kurang siuman dengan pemergian ibu hinggakan adik bongsu langsung tidak dipedulikan, menyebabkan kami hilang tempat bergantung.

"Memang tak dapat dinafikan wajah saya saling tidak tumpah seperti ibu membuatkan ayah berasa saya pengganti ibu," kata anak sulung daripada empat beradik ini.

Hilang hormat kepada lelaki

Sabak Bernam: Diperkosa bapa kandung ketika berusia lapan tahun dan dirogol beramai-ramai oleh kenalan lelaki membuatkan gadis ini membenci lelaki.

Menurut Ally, 19, rasa hormatnya kepada kaum Adam makin menipis setiap kali dia mengingati kenangan pahit itu.

"Saya benci berada dekat lelaki. Membayangkan kejadian saya diperkosa dan didera bapa sebelum kenalan rapat pula menjadi dalang rancangan rogol beramai-ramai membuatkan saya jijik dan benci pada lelaki.

"Semua lelaki mempunyai pemikiran sama biarpun saya cuba menafikannya berkali-kali.

Mungkin saya tak bernasib baik dikelilingi lelaki bernafsu binatang," katanya.

Menceritakan kembali saat dirinya diperkosa bapa sendiri, Ally berkata, bapanya penagih dadah yang bercerai dengan ibunya ketika dia berusia enam tahun.

"Satu hari ayah datang menjemput saya pulang sebaik tamat sekolah. Ayah kata saya perlu tinggal bersamanya dan saya bersetuju kerana dia bapa kandung saya. Bagaimanapun, sepanjang beberapa bulan dengannya, saya didera dan kemuncaknya saya dirogol.

"Meskipun masih mentah, rasa malu diperlakukan kurang sopan oleh bapa sendiri dirasai ketika itu. Malah, rasa sakit ketika diratah sepuas-puasnya ayah masih terbayang hingga kini.

"Tiada langsung rasa simpati, sebaliknya ditampar setiap kali menangis ketika minta bapa melepaskan saya. Paling saya tidak tahan, dia mencucuh puntung rokok pada kemaluan saya," katanya.

Bagaimanapun, katanya, dia bernasib baik apabila diselamatkan bapa saudara sebelah bapanya ketika hampir dijual untuk melangsaikan hutang judi si ayah.

"Mujur pak cik menemui dan menyelamatkan saya," katanya.

Tidak cukup dengan penderitaan dirogol bapa sendiri, hidup Ally semakin kelam apabila diperkosa beramai-ramai akibat perangkap kenalan lelaki ketika masih belajar di sekolah menengah.

"Saya terlalu naif apabila sekali lagi meletakkan kepercayaan pada lelaki.

Saya terperangkap dengan sandiwaranya.

Dia begitu baik dan sering membantu saya ketika dalam kesusahan, tetapi kemudian sanggup berpakat dengan beberapa rakannya untuk merogol saya.

"Bukan seorang, tetapi tujuh lelaki memperkosa saya berkali-kali tanpa belas kasihan," kata penghuni Rumah Perlindungan Baitul Ehsan, di sini.

Bersihkan daftar pemilih sebelum PRU

Posted: 20 Jan 2013 03:22 AM PST

Kenyataan Umum

21 Januari 2012

BERSIHKAN DAFTAR PEMILIH SEBELUM PRU.

Dijumpai dalam You Tube satu rakaman yang merakamkan proses orang ramai beratur untuk mengundi ketika PRU 1995 di Sabah. Tahun 1995 inilah dikatakan begitu teruknya penyalahgunaan kuasa iaitu kegiatan memberikan status warganegara pada orang asing berluasa hanya untuk memastikan kemenangan Barisan Nasional.

Rakaman ini cukup memperlihatkan bagaimana susuk , wajah - wajah bukan Sabah berpusu beratur sebagai pengundi. Ini berlaku di hampir semua tempat mengundi ketika itu. Keadaan ini muncul semula apabila dalam proses RCI mengenai warga asing yang diberi warganegara di Sabah menyatakan bahawa bahawa sememangnya wujud kemasukan dalam jumlah yang luar biasa warga asing yang didaftarkan sebagai warga negara ketika Pilihanraya hampir menjelang untuk didaftarkan sebagai pemilih. Di Sabah lebih setengah pengundi berdaftarnya kini merupakan warga asing yang dibawa masuk.

Dr. Mahathir yang dikaitkan dengan kegiatan penjualan kedaulatan negara ini dengan selamba membela diri tidak menafikan sebaliknya dengan mengaitkan Arwah Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri Malaysia yang pertama telah memberikan lebih banyak warga negara. Mahathir bertindak bacul dengan mengaitkan orang yang telah mati, Tunku memberikan warga negara semasa hendak membentuk negara, sebaliknya Mahathir memberikan warga negara hanya untuk nyawa politik semata. Jika ia proses betul kenapa dua orang warga India Aziz dan Hussien yang menjadi saksi dalam RCI menyatakan mereka dilahirkan di Tamil Nadhu tetapi untuk melicinkan proses mendapat kad pengenalan dan daftar pemilih tempat kelahiran mereka ditukar kepada Kunak dan Tawau.

Memetik semula kata - kata Bobby, Penyelaras SAMM Sabah ketika mempengerusikan sidang meja bulat anak muda Sabah di Kota Kinabalu dua bulan lepas, dia  menyatakan Sabah kini sudah tergadai, bukan sahaja masalah tetapi hasil pemberian keistimewaan warga negara kepada Pakistan dan India dalam projek Dr. Mahathir akhirnya politik Sabah juga dikawal kini oleh keturunan India Pakistan.Contohnya Musa nama sebenarnya ialah Musa Aman Khan bersama saudaranya Anifah Aman Khan. Bukan sahaja politik malah ekonomi juga dikawal oleh keturunan India Pakistan ini.

Ini bukan isu perkauman tetapi isu kedaulatan. Bahana dari kemasukan pendatang ini juga kecelaruan sosial muncul seperti lambakan penganggur, jenayah tidak terkawal dan seumpamanya.

Kini strategi yang sama disalin pakai oleh Najib Razak, ratusan ribu sudah dibawa masuk diberi kad pengenalan dan didaftar sebagai pengundi. Kali ini bukan sahaja Sabah tetapi di semenanjung juga khususnya negeri dibawah PR seperti Selangor. Lihatlah kerana mendiamkan Sabah terjerumus selama ini tergadai kedaulatan kini Bn mula rakus demi kekal berkausa mula menjual kedaulatan seluruh negara.

Bayangkan berapa banyak hasil negara tergadai, subsidi yang berbilion seharusnya dikongsi mewah bersama anak tanah air ini tetapi malangnya turut disedut oleh pendatang yang diberi laluan karpet kuing oleh regim untuk kekal kuasa.

Regim sering melaungkan politik ras dan perkauman. Orang Melayu disruh bangkit memusuhi cina dan india contohnya. Tetapi kita jangan lupa Wong atau Ravi itu neneknya mati dalm lahir di sini.Mereka lahir di sini maka sinilah tanah air mereka. Sebaliknya kini Umno dan regim Bnlah yang mengkianati negara dengan menjual warga negara pada orang asing yang belum tentu setia.

Kepada pendatang asing, kami ucap terima kasih kerana memilih untuk bekerja dalam negara ini, kami hargai anda mencari rezeki di tanah air ini tetapi ingat bila kamu mula campur urusan politik negara kami, anak muda Malaysia pasti akan bertindak balas.Gerakan gabungan ABU dan SAMM akan menccetak sebanyak 200,000 keping risalah peringatan kepada pendatang asing agar menjauhi politik negara khususnya menjelang PRU nanti. Cetakan ini dalam 7 bahasa antaranya ialah bahasa benggali, myanmar, inggeris, indonesia dan tagaloq sebagai peringatan dan usaha menggagalkan usaha regim menggunakan khidmat pendatang untuk terus berkuasa.

SAMM juga menyeru secara serius, dalam angin PRU makin kuat ini. Jika regim ini mahu terus dihormati maka sewajarnya tampil membersihkan senarai pemilih dari kekotoran penjualan kedaulatan negara dengan kemasukan pendatang sebagai warga dan pengundi sebelum PRU. Jika tidak kamu akan dikenang sebagai pengkhianat dalam kebangkitan rakyat yang sudah tidak boleh dielakkan lagi. Jangan berdolak dalih lagi. Bukti sudah terbentang didepan mata, negara ini sedang digadai.

Bangkit, Bangkit, Bangkit ! Selamatkan negara.


che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia.

Parlimen Bubar 22 Feb 2013 (?)

Posted: 20 Jan 2013 04:05 AM PST


PRU: 'Ambo nak umum dah', kata Najib

KOTA BHARU - Teka-teki Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) terus mendapat perhatian di mana hari ini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membayangkan pembubaran Parlimen akan dibuat dalam masa terdekat.

Berucap pada Majlis Janji Ditepati di Pusat Transformasi Luar Bandar di sini, Presiden Umno menegaskan, pihaknya sudah bersedia, sambil mahu rakyat memberi undi kepada Barisan Nasional (BN).

"Ambo (saya) nak umum pilihan raya dah, hari ini dalam majlis nak tanya adakah rakyat bersedia menyokong BN ?" kata beliau yang juga Pengerusi BN sambil menerima sorokan lebih 30,000 penyokong.

Dalam ucapan itu, Najib turut mengumumkan tujuh janji kepada rakyat Kelantan sekiranya BN diberi mandat untuk mentadbir negeri.

Antaranya, pembinaan Lebuh Raya Kota Bharu-Kuala Krai, stadium baru, menyediakan kemudahan air, perumahan rakyat, kampus Universiti Teknologi Mara kampus Kota Bharu dan masjid terbesar di Kelantan. -SH

Ulasan GBBerikut ialah maklumat yang tersebar di beberapa laman sosial.

klik untuk lebih jelas

You think too much

Posted: 20 Jan 2013 12:38 AM PST

Few more days, there will be another digit increase in my AGE... sad right? Every year during this period i will look back of how things going for me for the past one year in term of my personal life and career... I think year 2012 was not a good year for me. I didn't see much progress, moreover i think it's backward... Sigh~ 

Frankly speaking i might have lost in the middle of somewhere where no one could be able to lend a hand... maybe you could lend a hand by offering / introduce a job for me at the job market i wanted to...Anywhere, this is the first month of year 2013 and i'm a bit of struggling on putting myself together to decide how i would proceed with my career and personal life. 

I was hoping to jump into another job market which bring me higher income but with so many attempts i was a bit disappointed. But no matter how, I still keep on trying and trying and trying ... like the Energizer Rabbit... Maybe it's the rabbit that has gave me the power to continue on searching... :p
No an easy search as it has to align with my career... you know i'm no longer young :p

Sometime i think i just take things too seriously which stress myself out and others people surrounding me. I handled so many tough situation years over years in the corporate world, i could manage them well and get those resolved within the budget and time. Got lots of recognition from my fellow colleagues and bosses. Now if you talk about the situation outside the office... This is a tough challenge. For those work related stuff... i could just make the decision without looking at the feeling side. But when come to stuff outside work... this is where the feeling chip in. This is where my challenge is... the more i have invested the feeling, the tougher i could handle the situation well. Maybe it's me... I THINK TOO MUCH, am I?

Anyway, i'm trying to learn to balance it but i still need a lot of support from people surrounding me to help me to get there.

Selamat Pengantin Baru Ummi Hafilda..

Posted: 19 Jan 2013 10:07 PM PST

Alhamdulillah..Ummi dah pun kawin.
Walaupun Ummi sudah menjangkau 45 tahun, dapat jugak cari husband yang handsome, kaya, muda, bujang dan pandai..Dr Zaman Khan, pakar dermatologist..wow best!
Jodoh di tangan Tuhan.
Harap2 kalau kitaorang wanita UMNO datang, Ummi boleh sound kat dia..kitaorang nak discount banyak sikit boleh..thank you.

Ummi memang terror..Tok Najib dan isteri pun datang.
Saya ingat dulu anak saya kawin pun tak merasa lah Tok Najib dan isteri hadir.

Terkilan sikit jer..jamuan kawin anak saya pun sederhana..tak mampu nak buat grand punya.
Tetapi Alhamdulillah syukur tetap meriah jugak..Ameen.

Cuma saya terpikir..apa maksud Ummi bila kata hanya akan pergi berbulan madu ke Eropah selepas PRU 13?
Kena berkempen untuk BN?

Takper..kitaorang askar2 dan pendekar2 BN ramai dek.
Bloggers, Wanita UMNO, Pemuda UMNO, Puteri Umno, BN leaders, penceramah2 handalan, jentera2 BN..ramailah yang turun membantu berhempas pulas hendak BN menang besar.
InsyaAllah.

Cukup2lah..banyak dah Ummi tolong tu..kadang2 rasanya 'ter over' sangat.
Gi jaga suami elok2..gi honeymoon and be happy.
Takyah dah kempen2 selak bawah kain orang..malu lah..actually berdosa gak.

BN boleh menang tanpa mengumpat skendal ketua pembangkang atau sesiapa pun.

BN ada kredibiliti dan kekuatan perkasa tersendiri..Ummi tak perlu gunakan teknik kempen yang menjijikkan ini..sorry dek..kena jugak menegur.

Selamat Pengantin Baru..Semoga Allah SWT kurniakan perkahwinan Ummi berkekalan bahagia sampai ke anak cucu dan diRahmati dan DiBerkati selalu..
Ameen

p.s.
Terpaksa saya delete gambar2 kawin Ummi Hafilda kerana saya berpendapat empunya blog yang mana saya ambil gambar tak bersetuju...bagaimanapun jika sesiapa berminat, tengoklah dari sini..
Terima Kasih. 

Maaf pada blogger Panglima Perang Cyber. 
Saya tadi tak perasan amaran keras yang ditulis pada header jinggo photopages on the next page.
Sorry again..thanks.

Isu Kalimah ALLAH: Apa Pendirian Sebenar UMNO BN?

Posted: 20 Jan 2013 01:05 AM PST

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mempersoalkan mengapa kerajaan Barisan Nasional sendiri tidak menyatakan pendirian berhubung isu kalimah Allah.

"Amat pelik apabila kerajaan, BN dan parti-parti komponennya terutama Umno hanya pandai mendesak pihak lain sahaja menyatakan sebarang pendirian rasmi berhubung isu kalimah Allah.

"Sekarang, rakyat hendak tahu apa pendirian kerajaan, BN dan setiap satu komponennya mengenai isu itu," kata beliau.

Mahfuz berkata, sudah sampai masanya kerajaan, BN dan setiap satu komponennya menyatakan pendirian berhubung isu kalimah Allah.

"Rakyat ternanti-nanti apakah pendirian kerajaan, BN, Umno, MCA, MIC, Gerakan, PBS dan setiap satu parti komponen BN berhubung isu itu.

"Jangan hanya pandai desak orang lain sahaja menyatakan pendirian," katanya.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu menekankan, kerajaanlah pihak yang sepatutnya menyatakan pendiriannya mengenai isu itu kerana permintaan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng ditujukan kepada kerajaan.

Isu kalimah Allah itu dibangkitkan Guan Eng dalam perutusan sempena sambutan Hari Krismas hujung bulan lalu apabila beliau menggesa kerajaan Persekutuan membenarkan pengunaan kalimah berkenaan di dalam kitab Bible versi bahasa Melayu.

Majlis Syura Ulamak PAS baru-baru ini memutuskan sesiapapun boleh menggunakan kalimah Allah namun kalimah itu tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa dunia kerana tidak menepati kehendak sebenar maksud kalimah ini.

Rosmah, saya bukan fitnah kamu tapi persoal nama kamu dalam borang kastam

Posted: 19 Jan 2013 11:03 PM PST

Kenyataan Terbuka

20 Januari 2013

ROSMAH, KENAPA NAMA KAMU DALAM BORANG KASTAM SEBAGAI PENERIMA CINCIN RM24.45 JUTA ?

8 Julai 2011 kali pertama che'GuBard mendedahkan dokumen dan resit berkaitan kemasukan cincin bernilai RM24.45 juta yang tertera nama 'Datin Paduka Seri Rosmah Bin Mansor' sebagai penerima. Pada peringkat awal pendedahan Rosmah diam dan cuma juak - juaknya menjawab dengan tuduhan dokumen yang didedahkan itu palsu. Malah ada Menteri yang berucap dalam majlis terbuka membela Rosmah dengan menyatakan cincin RM24juta tidak ada dalam dunia.

Namun setelah che'GuBard membuat laporan SPRM di Ibupejabat SPRM Pulau Pinang, maka apabila ditanya oleg wartawan Rosmah hanya kata itu fitnah dan maka timbul pula isu cincin itu untuk pameran. Dengan bantuan sumber yang memberikan maklumat menerangkan jika untuk pameran borang dan prosedur berbeza harus digunakan, akhirnya mereka panik dan menyatakan cincin itu sudah keluar semula. Banyak misteri berlaku sehingga adakah ia kebetulan kerana laporan SPRM dan serbuan SPRM maka sistem kastam di KLIA juga 'down' secara tiba-tiba.

Nampaknya seperti tidak ada jalan keluar maka strategi mendiamkan diri digunakan untuk melupakan orang ramai terhadap cincin ini. Sehinggalah mutaakhir ini pergeseran dalaman Umno telah menyebabkan Najib diserang dan Rosmah menjadi antara 'soft-point' serangan dalaman Umno terhadap Najib.  Maka tertekan dengan perkembangan itu Rosmah terpaksa muncul menggunakan strategi Najib menafikan kenal Altantuya dengan bersumpah. Rosmah menggunakan majlis makan malam bekas tentera untuk 'bersumpah yang cincin itu sekarang tiada ditanganya'. Dalam majlis yang sama Rosmah ambil kesempatan kononya (walaupun tidak menyebut nama) che'GuBard seolah ditugaskan untuk menyerang dia setelah gagal menyerang Najib. Rosmah mengangkat dirinya konon diserang kerana Rosmah seolah dia aset Bn.

Ditegaskan di sini :
  1. pendedahan cincin bukan fitnah tepi longkang sebaliknya bersandarkan dokumen dan fakta, memang ramai pelik seharusnya Rosmah bawa sahaja cincin itu dijarinya tetapi sememangnya wujud kemasukan secara berdokumen. Rosmah kena menjawab. Kemungkinankah benar teori ada kegiatan 'salah' lain yang wujud dari kemasukan cincin secara dokumen ini dan cincin hanya mengaburi kegiatan sebenar yang lebih menguntungkan ? Kerana itu Rosmah tidak mahu menjawab secara detail untuk mengelakkan persoalan lain muncul ?
  2. Jika ia untuk pameran kenapa prosedur membawa masuk barang pameran seperti biasa tidak diaplikasikan ?
  3. Rosmah menjadi sasaran ? Ingat Rosmah Mansor, pembangkang pernah bertempur dengan banyak Presiden Umno sebelum ini, sebegitu hebat bertembung dengan Mahathir tetapi kami tidak pernah menyerang Siti Hasmah kenapa ? Serangan kepada Rosmah bukan serangan peribadi tetapi serangan kerana sikap boros dan tamak Rosmah itu sendiri dan kebanyakanya sudah dibuktikan seperti resit hotel, beg tangan , jam dan lain eksesori. Contoh terbaru pendedahan Deepak mengenai pembelian barang kemas juta bernilai belasan juta untuknya. Rosmah menjadi sasaran serangan juga kerana sikap campur tangan banyak dalam urusan yang sepatutnya dia tidak campur tangan. Tanyalah pimpinan Umno itu sendiri mereka sendiri bercakap Najib lemah dan harus mula bertegas mengawal Rosmah.
Apapun Rosmah Mansor kamu boleh berkata apa sahaja, rakyat sudah muak dengan sikap kamu. Serangan pada kamu bukan serangan peribadi tetapi persoalan pembaziran wang negara ketika rakyat menderita.

Saya che'GuBard mengajak rakyat menolak sumpah 'olok-olok' Rosmah. Jika sumpah dalam ucapan , sumpah di rostrum boleh membersihkan maka mahkamah pun boleh tutup kerana semua yang dituduh akan bersumpah.

Mungkin cincin tidak ada ditangan dia sekarang tetapi terlalu banyak misteri yang perlu dijawab mengenai cincin RM24.45 juta itu. Bukan sekadar cincin tetapi gaya hidup yang bermewah memboros dan mencampuri urusan banyak perkara yang tidak sepatutnya.

untuk ikuti dan fahami lagi isu cincin ini sila klik
che'GuBard tetap pertahankan pendedahan yang dibuat. InsyaAllah dalam masa dua minggu dari sekarang akan menerbitkan satu buku kecil khas berkenaan isu ini dan berkaitan yang lain.

Sekian.

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia


video hiasan sahajatidak ada kena mengena dengan SAMM atau artikel di atas


The Magnificent Beauties from Netherlands

Posted: 19 Jan 2013 10:30 PM PST

How many of you have tried horse-riding? I have - a couple of times and it was terrifying for me because of my acrophobia (fear of heights).

My first experience was when I was six at the Penang Turf Club and again when I was 12 at the same place. My last experience was in 1987 in Medan when I went on a horse-ride tour of a hilly area. The stable boy said he had never heard anyone scream as loud or as long as I did (for the whole duration of the tour). Since then, I have never tried to get on a horse and never will again. Still, I love horses because they are really beautiful creatures.

Enjoy these magnificent beauties from The Netherlands.....

The KFPS Friesian Horse - YouTube

Fathul Bari nikah di Siam itu urusan peribadi dia

Posted: 19 Jan 2013 11:03 PM PST

Kenyataan Umum
19 Januari 2013

SAMM JEMPUT ANAK MUDA TINGGALKAN SERANGAN PERIBADI UNTUK BERMAIN ISU LEBIH BESAR 

Beberapa kebelakangan ini seolah gempar apabila berlaku penemuan sekeping sijil nikah di Thailang yang merakamkan bahawa Ulama Muda Umno, Ust Fathul Bari telah bernikah di Thailand. Maka gegak gempitalah serangan isu ini kerana ulama muda Umno ini bernikah lari.

SAMM sememangnya banyak tidak bersetuju dengan Fathul tetapi bagi SAMM isu nikah di Thailand ini isu peribadi dan tidak perlu dipermainkan. Ya, mungkin hujahnya ialah Fathul yang menjadi ikon agama Umno telah menunjukkan contoh tidak baik malah ada teman yang menyatakan Fathul tidak hormat YDP Agong dengan melangkaui institusi agama di Malaysia dengan bernikah di Thailand. Walau apapun ia masih berkisar isu peribadi. Isu seperti ini tidak menguntungkan negara jika diperbincangkan secara besar pun.

sijil yang dikatakan surat nikah ulama muda umno di siam

Ingat perubahan, reformasi ialah berasaskan politik baru. Yang diperdebatkan ialah politik nilai, yang diserang ialah salah guna kuasa korup dan pembaziran. Salah urus tadbir dan polisi yang salah bukan menyingkap urusan peribadi yang sulit dan mengaibkan.

SAMM juga agak sedikit terkejut kerana ramai teman- teman progresif tersedut dalam isu peribadi seperti ini. Kepada Fathul dan sekutu regim yang lain, kamu menyerang kami dengan politik lapuk fitnah peribadi tetapi yakinlah anak muda telah mula mengakar dengan politik baru bila muncul serangan peribadi kami tidak akan layan malah tampil membela.

Ini pendirian SAMM bukan baru dalam kes Chua Soi Leck contohnya SAMM pernah mempertegaskan ;
"Dalam isu Chua Soi Lek contohnya cheGuBard konsisten dari awal menyatakan ia satu pencerobohan ruang peribadi beliau. Yang harus di siasat dan dibincangkan oleh rakyat bukan betapa 'power'nya Soi Lek dalam rakaman tersebut tetapi sepatutnya ialah begitulah hebat dan seriusnya pertempuran dalaman sebuah parti (Mca) gabungan Bn. Soi Lek ketika itu cuba dibunuh karier politiknya kerana agak kritikal dalam beberapa isu. Yang harus di siasat ialah bagaimana ruang privasi seperti itu boleh diceroboh. Kedua apa kaitanya dengan pendedahan demi pendedahan mengenai betapa Mca sedang bergelumang dengan 'geng' kongsi gelap. Seterusnya perlu dibincangkan juga jika 'seks' tersebut adakah benar ada kaitan dengan rasuah untuk mendapatkan tender seperti yang didedahkan pada ketika itu juga. Namun oleh kerana tahap terlalu sukakan sensasi cerita 'keseronokan' menonton video itu melebihi isu yang lebih penting kepada rakyat." sila klik sini untuk baca lanjut
Hentikan politik serangan peribadi ! Didik diri dan rakyat membawa negara ke hamisfera politik baru.

Sekian.

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia

Selangor Urus Air Lebih Baik Dari Rozali Yang Gajinya RM 400,000 Sebulan

Posted: 19 Jan 2013 10:30 PM PST

Meskipun gaji beliau sekurang-kurangnya RM425,000 sebulan, Pengerusi Pegawai Eksekutif Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Tan Sri Rozali Ismail gagal menangani isu gangguan air baru-baru ini.

Ini berikutan kenyataan Syabas kepada media pada Jan 9 bahawa hangguan bekalan air di Ampang, Cheras dan Gombak hanya dapat dipulihkan pada perayaan Tahun Baru Cina pada 10 Febuari.

Bagaimanapun, apabila Kerajaan Negeri campur tangan dengan melakukan pemantauan terhadap kerja-kerja pembaikan, gangguan air dapat dipulihkan pada Jan 15 – empat minggu lebih awal daripada perangkaan Rozali.

Menurut Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, ini membuktikan Rozali gagal menguruskan bekalan air di Selangor dengan baik.

"Saya beritahu Datuk Seri Najib Razak supaya beri hak urus air Selangor kepada Kerajaan Negeri.

"(Kerana) kita mampu urus air lebih baik dan mementingkan kepentingan pengguna berbanding Syabas," ujar Abdul Khalid di hadapan lebih seribu hadirin dalam Majlis Makan Malam Kutipan Dana Pilihan Raya di sebuah restoran di sini malam tadi.

Sebaliknya menurut Abdul Khalid, Najib enggan menyerahkan hak pengurusan air kepada Kerajaan Negeri kerana lebih mengutamakan kepentingan kroni mereka berbanding kepentingan rakyat Selangor.

Abdul Khalid turut menyelar tindakan Syabas yang sebelum ini bertindak menyaman Kerajaan Negeri yang tidak membenarkan mereka menaikkan tarif air di Selangor.

Pada Dec 29, kira-kira 500,000 penduduk di sekitar Kuala Lumpur, Gombak dan Ampang mengalami gangguan bekalan air selama lebih dua minggu akibat kegagalan pam di rumah pam Wangsa Maju.

Syabas didakwa cuai kerana kesemua lima pam termasuk dua pam simpanan untuk gantian di masa kecemasan turut rosak.

Pada Jan 8, dilaporkan bahawa Rozali berkata gangguan bekalan di ketiga-tiga tempat itu hanya akan selesai pada Tahun Baru Cina.

Sehari selepas itu, Kerajaan Selangor berkata ia akan berusaha untuk menyelesaikan masalah itu dalam seminggu.

Pada Jan 15, hampir semua pengguna di kawasan yang terjejas mendapat bekalan air.-selangorku


Umno jadikan rakyat tebusan politik untuk tawan Selangor


Tuduhan Koordinator Barisan Nasional Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed bahawa Kerajaan Selangor bermain politik dalam isu air umpama menepuk air di dulang; habis terpercik ke muka sendiri. Bermain politik dalam isu air samalah seperti memperjudikan nasib dan kepentingan lebih 5 juta pengguna di Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Mana mungkin kerajaan yang dibina atas sokongan rakyat ini akan berbuat demikian, apatah lagi bukan mudah untuk rakyat menumbangkan sebuah kerajaan yang telah memerintah lebih 50 tahun lamanya.

Usaha kerajaan Selangor untuk mengambilalih perkhidmatan air dengan niat semata-mata mahu menjaga kebajikan pengguna yang selama ini tidak mendapat pembelaan kerana kerajaan sebelum ini hanya mementingkan tembolok dan kroni sendiri. Rakyat dipaksa menggunakan perkhidmatan syarikat konsesi yang langsung tiada kepakaran dalam industri air menyebabkan rakyat mendapat perkhidmatan tidak memuaskan seperti gangguan bekalan air serta kadar tarif yang tidak munasabah.

Malangnya, selepas empat tahun berunding usaha pengambilalihan ini masih gagal kerana kerajaan Pusat tidak menyokong usaha ini lantaran lebih mementingkan syarikat konsesi daripada kebajikan rakyat.

Bukan sekadar itu, syarikat konsesi ini mendapat sokongan kuat daripada pemimpin-pemimpin UMNO yang turut melemparkan tuduhan tidak berasas mengenai isu air dan menghentam usaha Dato' Menteri Besar, Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim mengambilalih perkhidmatan air.

Jadi, siapa sebenarnya yang bermain politik dalam isu air ini? Jika sememangnya kerajaan Persekutuan tidak setuju perkhidmatan air diambilalih kerajaan negeri, mengapa mereka meluluskan Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 yang membenarkan kerajaan negeri mengambilalih perkhidmatan air daripada syarikat konsesi? Mengapa penstrukturan air boleh dilaksanakan di Terengganu, Perak dan Melaka dan tidak Selangor?

Budak sekolah pun tahu akan jawapnnya; kerana kerajaan Selangor ditadbir Pakatan Rakyat. Jika Selangor mengurus sendiri air maka akan matilah syarikat kroni mereka. Malah, jika kerajaan negeri berjaya menguruskan perkhidmatan air dengan lebih baik, maka akan terbukti dasar penswastaan BN yang memberi konsesi kepada syarikat kroni telah gagal dan hanya mengkayakan pihak tertentu di atas kesengsaraan rakyat.

Oleh itu, tidak hairan pemimpin UMNO bermati-matian mempertahankan konsesi ini walaupun mereka sedar keyakinan rakyat terhadap syarikat ini telah hilang. Pemimpin Umno akan melakukan apa sahaja untuk menggagalkan usaha Pakatan Rakyat Selangor di dalam isu air ini. BN percaya jika kerajaan Selangor dibenar mengambilalih perkhidmatan air maka peluang mereka untuk kembali menang di Selangor akan terus terkubur.

Kita sebenarnya telah menerima maklumat risikan bahawa Umno akan menggunakan isu air untuk mengadu domba rakyat. Meskipun demikian, kita meragui kebenaran maklumat risikan tersebut kerana mensabotaj keperluan asas harian seperti air,adalah lebih buruk dari Yahudi. Dato' Menteri Besar bagaimanapun telah mengarahkan semua PBT bersiap siaga dalam menghadapi sebarang kemungkinan.

Justeru, apabila lima buah pam di Wangsa Maju tiba-tiba rosak serentak maka semua PBT di Selangor terus bergerak membantu kawasan-kawasan terlibat termasuk di Wilayah Persekutuan. Kecekapan dan sikap tolong menolong semua pihak telah mengurangkan impak sabotaj yang dilancarkan BN.

Sikap Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak yang berkali-kali merayu agar diberi peluang untuk BN kembali mentadbir Negeri Selangor dilihat begitu terdesak. Janji Najib untuk selesaikan isu air jika BN berjaya menawan semula Selangor menguatkan bukti bahawa BN menjadikan rakyat Selangor dan Lembah Klang sebagai tebusan politik. Janji berupa ugutan tersebut lebih menonjolkan sifat buruk pimpinan Umno apatah lagi datangnya dari pemimpin tertinggi.

Md Zin sepatutnya malu untuk menuduh kerajaan hari ini berpolitik dalam isu air sedangkan pemimpin tertinggi Umno yang begitu jelas telah hilang wibawa semata-mata mahu mengambil semula Selangor.

Sukar untuk mempercayai beliau boleh mengeluarkan hujah dangkal kononnya kerajaan negeri berkuasa sepenuhnya ke atas Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) kerana SYABAS adalah anak syarikat kerajaan negeri. Jika SYABAS anak syarikat kerajaan Selangor, kita tidak akan berdepan dengan masalah sebegini.

Seperti dijelaskan Dato' MenteriBesar, Kerajaan Selangor hanya mempunyai saham 30 peratus dalam SYABAS manakala pemegang saham ter besar adalah Puncak Niaga dan Kementerian Kewangan Diperbadankan pemegang saham emas. Golden Share atau saham emas dalam syarikat konsesi ini yang memberi kuasa kepada Kerajaan Persekutuan untuk membuat keputusan sebagaimana termaktub di dalam WSIA.

Malangnya Kerajaan Persekutuan lebih suka berpolitik dan mengutamakan kepentingan kroni berbanding rakyat teramai.

Jika Mohd Zin mahu menjadi jaguh dalam isu air ini, seloknya beliau membuat kajian dan penyelidikan yang lebih mendalam agar sekurang-kurangnya mempunyai sedikit kredibiliti ketika membuat tuduhan ke atas Pakatan Rakyat.

Faekah Husin
Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor



Azrul Pertahan Analisisnya, Para Akademis Mahu Bank Islam Tarik Balik Penggantungan

Posted: 19 Jan 2013 06:35 PM PST

Ketua Ekonomis Bank Islam, Azrul Azwar Ahmad Tajudin yang digantung jawatan, mempertahan analisis melibatkan tiga senario keputusan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 termasuk prospek kemenangan Pakatan Rakyat.

Pada kenyataan media lewat petang ini, beliau berkata analisis yang dibentang dalam satu forum di Singapura pada 10 Januari lalu, dibuat secara profesional, jujur dan adil .

Azrul menolak keras andaian kononnya analisis yang meletakkan kemenangan Pakatan Rakyat pada PRU 13, bersifat bias dan tidak profesional semata-mata kerana beliau seorang ahli KEADILAN.

"Keputusan analisis itu dibuat selepas mempertimbang pelbagai faktor relevan yang memperngaruhi situasi ekonomi pada 2013. Mustahil untuk menafikan keputusan PRU 13 tidak akan memberi kesan kritikal terhadap ekonomi negara.

"Tiada sebab saya perlu dikenakan tindakan disiplin kerana analisis itu dibuat secara jujur dan profesional," katanya.

Azrul pada pembentangan bertajuk "Malaysia: Economic and Political Outlook 2013″ pada 10 Januari lalu menyatakan tiga kemungkinan senario yang berlaku pada PRU 13 berdasarkan analisis faktor terpilih.

Senario terbaik BN ialah mempertahan 112 hingga 122 kerusi Parlimen berbanding Pakatan Rakyat yang memperoleh 100 hingga 110 kerusi manakala senario kedua yang 'besar kemungkinan' ialah BN kalah dengan mendapat 97 hingga 107 kerusi Parlimen berbanding Pakatan yang menguasai 115 hingga 125 kerusi.

Senario ketiga yang 'kurang kemungkinan' ialah BN gagal dan hanya mendapat 82 hingga 92 kerusi berbanding kejayaan besar Pakatan dengan mendapat 130 hingga 140 kerusi Parlimen.

Beliau kemudian dikenakan penggantungan untuk tempoh yang tidak dinyatakan atas alasan 'melanggar polisi bank.'

Pada kenyataan itu, Azrul juga memberi amaran untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap blogger, ahli politik atau mana-mana pihak yang merosakkan reputasi, integriti dan kewibawaan atau memfitnahnya.

"Ia menjadi tragedi kepada sistem demokrasi di Malaysia apabila pendapat yang tidak menyebelahi sesebuah parti menjadi alasan kepada sesetengah pihak untuk mengambil tindakan displin sekali gus memberi lesen untuk pemusnahan karektor.

"Bagaimanapun, saya yakin, kebenaran dan keadilan akan terserlah jua akhirnya," katanya. -KD


Reinstate Azrul, Bank Islam urged


About 100 academics and activists have shown support for suspended Bank Islam chief economist Azrul Azwar Ahmad Tajuddin for saying Pakatan Rakyat will form the next federal government after the upcoming general election.

"We, call on Bank Islam to reinstate its chief economist who has been suspended for presenting an analysis based on computer simulation which projects a probability weighted base-case scenario of Pakatan Rakyat's victory in the 13th General Election.

"We hold that Bank Islam acted unprofessionally, unjustly and without any basis by reportedly punishing Azrul for his professional opinion, presented at the Regional Outlook Forum on Jan 10, 2013.

"We understand that the Azrul had generated a best- and worst-case scenario for Barisan Nasional in the coming general elections. For the record, no party has produced any methodical rebuttal to his analysis," the group said in a joint statement.

Yesterday, a pro-Umno blogger alleged that Azrul was a mole who supplied Opposition leader Anwar Ibrahim with sensitive information.

Ahirudin Attan, who runs a blog called Rocky's Bru, said this was the reason why Anwar, his daughter and Lembah Pantai MP Nurul Izzah and PKR chief strategist Rafizi Ramli were "visibly and terribly upset" over Azrul's suspension from the bank.

Suspended indefinitely

Azrul hit the limelight recently for outlining three possible post-GE scenarios at a regional forum in Singapore in his capacity as Bank Islam chief economist. One of the three scenarios included Pakatan Rakyat winning the next general election.

Bank Islam sought to distance itself from its chief economist after the news broke out, and shortly afterwards suspended his service indefinitely, citing breach of internal policy.

"Consistent with the view of financial regulators and academics worldwide, we stress that information freedom is pertinent to the resource allocation mechanism of the financial markets.

"Freedom of expression and freedom of information are the best way to expose and correct any falsehood or misinformation. Analyses on elections and their economic and financial consequences are clearly of paramount importance for the markets and the country.

"By allegedly suppressing Mr Azrul Azwar's professional opinion that was unfavourable to Barisan Nasional, maliciously labelled as "political comments", Bank Islam is admitting that the bank has a policy of reporting only Barisan Nasional favourable news," the group said.

The group called on Bank Islam to immediately reinstate Azrul to his position and manage its business professionally.

"We also urge the BN government to join our call for Bank Islam to reinstate him.

This will prove beyond doubt that the BN government has not pressured Bank Islam to suspend Azrul and Prime Minister Najib Tun Razak is genuinely committed to reforms.

-FMT

Golf Wisdom

Posted: 19 Jan 2013 02:30 PM PST


This is a letter from a "former" golfer who no longer can play, but
who has reflected on his years in golf and would like the rest of us
to think about how we approach the game.

Dear Younger Me:

I can't play golf anymore. I tried to swing the club the other day, but my body wouldn't cooperate. The best I can do now is sometimes take walks on the course, but my eyes aren't as good as they used to
be so I don't see much. I have a lot of time to sit and think now, and I often think about the game.

It was my favorite game. I played most of my adult life. Thousands of rounds, thousands of hours practicing. As I look back, I guess I had a pretty good time at it. But now that I can't do it anymore, I wish I had done it differently.

It's funny, but with all the time I spent playing golf, I never I was a real golfer. I never felt good enough to really belong out there. It doesn't make much sense, since I scored better than average and a lot of people envied my game, but I always felt that if I was just a little better or a little more consistent, then I'd feel
really good. I'd be satisfied with my game. But I never was. It was always "One of these days I'll get it" or "One day I'll get there" and now here I am. I can't play anymore, and I never got there.

I met a whole lot of different people out on the course. That was one of the best things about the game. But aside from my regular partners and a few others, I don't feel like I got to know many of those people very well. I know they didn't really get to know me. At times they probably didn't want to. I was pretty occupied with my own game most of the time and didn't have much time for anyone else, especially if I wasn't playing well.

So why am I writing you this letter anyway, just to complain?

Not really. Like I said, my golfing experience wasn't that bad. But it could have been so much better, and I see that so clearly now.

I want to tell you, so you can learn from it. I don't want you getting to my age and feeling the same regrets I'm feeling now.

I wish, I wish. Sad words, I suppose, but necessary. I wish I could have played the game with more joy, more freedom. I was always so concerned with "doing it right" that I never seemed to be able to
enjoy just doing it at all. I was so hard on myself, never satisfied, always expecting more. Who was I trying to please? Certainly not myself, because I never did. If there were people whose opinions were important enough to justify all that self-criticism, I never met them.

I wish I could have been a better playing partner. I wasn't a bad person to be with, really, but I wish I had been friendlier and gotten to know people better. I wish I could have laughed and joked more and given people more encouragement. I probably would have gotten more from them, and I would have loved that. There were a few bad apples over the years, but most of the people I played with were friendly, polite, and sincere. They really just wanted to make friends and have a good time. I wish I could have made more friends and had a better time.

I'm inside a lot now and I miss the beauty of the outdoors. For years when I was golfing I walked through some of the most beautiful places on earth, and yet I don't feel I really saw them. Beautiful landscapes, trees, flowers, animals, the sky, and the ocean – how could I have missed so much? What was I thinking of that was so important - my grip, my back swing, my stance? Sure, I needed to think
about those sometimes, but so often as to be oblivious to so much beauty? And all the green - the wonderful, deep, lush color of green! My eyes are starting to fail. I wish I had used them better so I would have more vivid memories now.

So what is it that I'm trying to say? I played the type of game that I thought I should play, to please the type of people that I thought I should please. But it didn't work. My game was mine to play, but I
gave it away.

It's a wonderful game. Please, don't lose yours. Play a game that you want to play. Play a game that gives you joy and satisfaction and makes you a better person to your family and friends. Play withenthusiasm, play with freedom. Appreciate the beauty of nature and the people around you. Realize how lucky you are to be able to do it. All too soon your time will be up, and you won't be able to play anymore.
Play a game that enriches your life.

Best wishes . . .. don't waste a minute of golf . . . someday it will be gone!


No comments: