Monday, January 21, 2013

Sebab Pulut Santan Binasa... Hassan Ali Bakal Disaman...

Sebab Pulut Santan Binasa... Hassan Ali Bakal Disaman...


Sebab Pulut Santan Binasa... Hassan Ali Bakal Disaman...

Posted: 21 Jan 2013 09:41 AM PST


AAnwar pertimbang ambil tindakan ke atas Hassan Ali

KUALA LUMPUR 21 Jan: Datuk Seri Anwar Ibrahim pertimbang mengambil tindakan lanjut terhadap Presiden Jati, Datuk Dr Hassan Ali ekoran kenyataan fitnah beliau ke atas Ketua Umum KEADILAN itu dalam Utusan Melayu.

"Kita akan fikir apa tindakan wajar perlu diambil terhadap Hassan Ali. Saya akan bincang dengan peguam," kata Anwar ketika ditemui selepas penghakiman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi tadi.

Beliau mengulas kemenangannya dalam kes saman fitnah terhadap Utusan Melayu dan Ketua Pengarang, Datuk Abdul Aziz Ishak pagi tadi.

"Alhamdulilah, saya bersyukur atas keputusan itu yang membuktikan ada fitnah jahat terus menerus oleh Utusan," katanya.

"Yang penting, keterangan terperinci oleh hakim yang mempertahankan kebebasan badan kehakiman. Dia (hakim) tahu kes ini melibatkan Umno.

Dia juga tahu wakil Presiden Umno duduk dalam pengurusan Utusan," jelas Anwar.

Anwar menyokong ketegasan Hakim Datuk VT Singham yang mempertahan kebebasan media tetapi perlu mengikut etika kewartawanan dan profesionalisme.

"Kebebasan media itu perlu tetapi bukan kebebasan menyebarkan fitnah. Dalam kes ini Utusan berulang kali dan paling tidak bertanggunjawab memfitnah saya kononnya saya menyokong homoseksualiti, mengikut pandangan Hassan Ali yang bertopengkan agama tapi bila ditanya tidak ada asas," tegasnya.

"Sekali lagi saya bersyukur, berlaku satu lagi episod penegasan bahawa media Umno di bawah pengurusan Datuk Seri Najib Razak terus meningkat fitnah menjelang pilihan raya," kata Anwar lagi.

Dalam laporan muka depan bertajuk "Tolak Anwar – Hasan" mengatakan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor itu membidas Anwar kerana mempertikaikan undang-undang berkaitan homoseksual di negara ini.

Isu ini berbangkit selepas Mingguan Malaysia, edisi mingguan Utusan Malaysia memfitnah Anwar semasa temubual bersama BBC, mengatakan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu mempertikai undang-undang berkaitan kegiatan homoseksual di negara ini.

Peguam mewakili Anwar, N Surendran turut memuji ketegasan hakim yang menyatakan dua elemen penting dalam kes tersebut.

"Kebebasan media dan badan kehakiman yang dinyatakan hakim dalam kes ini adalah satu penghakiman yang sangat penting, 'rare' dan mudah sebenarnya. Itulah perkara asas dalam menjayakan sesebuah demokrasi," kata Naib Presiden KEADILAN itu.

Utusan diarah membayar gantirugi kos sebanyak RM45,000 kepada Anwar. Pampasan pula akan ditentukan 15 Februari ini ekoran penyiaraan artikel bersifat fitnah pada 17 Januari 2012 itu bertujuan menjatuhkan reputasi Anwar .

The Evolution of Cooking and Eating

Posted: 21 Jan 2013 07:19 AM PST

The following article How Forks Gave Us Overbites and Pots Saved the Toothless by Bee Wilson, author of Consider the Fork, documents the evolution of cooking and eating technology. In the book, Wilson describes many unintended consequences of new methods of or materials for cooking and eating. Here she talks about some of the health ramifications of such changes.

Excerpt from the article originally published HERE:


I was struck while reading your book by how changes in the instruments we use to cook and eat can have large-scale health implications. It's especially fascinating that overbites didn't become standard until we all started eating with a knife and fork. Can you describe how that happened?

Yes, I found to be this one of the most fascinating and surprising changes to be brought about by kitchen utensils.

Until around 250 years ago in the West, archaeological evidence suggests that most human beings had an edge-to-edge bite, similar to apes. In other words, our teeth were aligned liked a guillotine, with the top layer clashing against the bottom layer. Then, quite suddenly, this alignment of the jaw changed: We developed an overbite, which is still normal today. The top layer of teeth fits over the bottom layer like a lid on a box.

This change is far too recent for any evolutionary explanation. Rather, it seems to be a question of usage. An American anthropologist, C. Loring Brace, put forward the thesis that the overbite results from the way we use cutlery, from childhood onwards.


What changed 250 years ago was the adoption of the knife and fork, which meant that we were cutting chewy food into small morsels before eating it. Previously, when eating something chewy such as meat, crusty bread or hard cheese, it would have been clamped between the jaws, then sliced with a knife or ripped with a hand -- a style of eating Professor Brace has called "stuff-and-cut."

The clincher is that the change is seen 900 years earlier in China, the reason being chopsticks.

As with any such thesis, we will probably never have definitive proof that the overbite results from the adoption of the fork, but it does seem the best fit with the evidence.

The first time I read Brace's work, I was truly astonished. So often, we assume that the tools we use for eating are more or less irrelevant -- at most, a question of manners. I found it remarkable that they could have this graphic impact on the human body.

CLICK HERE for the rest of this article.

sarung nangka zaman melenium

Posted: 21 Jan 2013 06:15 AM PST

sejak dulu lagi akak tengok ramai yang gemar pakai korset...macam2 jenis..elken, premium beautiful..dan bagai2 lagi...


gambar hiasan...hiasan mata yang bakal menanah

tapi adakah inya berbaloi dan berkesan...cer citer...

so ini pendapat akak...sapa x setuju or marah..ko boleh berambus...kannnn
ade aku kesah...

mak ai..ribu harga korset ni...sampai ker 5000 ringgit.. leh downpayment keter uollss...
katanya boleh kurus ..membentuk badan dan sebagainya..macam2 lah..pakai x panas lah..selesa lah...

sah membohong..cuba ko pakai baju ketat satu hari je..rimas tak..ini kan korset...bukan je kat perut dan macam sarung dah...maka ramailah wanita2 yang berbadan empat segi tepat lari2 anak ke ATM machine kuar duit pi beli...

yang hebatnya leh beli instalment...ini namanya instalment nangka cempedak...maksud disini..ko beli badan ko nangka dan bila ko berbentuk cempedak baru abis bayar...

yang penting nak beli ni siap pakej harga ahli and harga bukan ahli...maka ramailah makcik2 empat segi tepat join masuk ahli yang inginkan bentuk tubuh cengkung mengkung dan bonos keter mercedes mata belalang bila majlis sapa jual sarung nangka paling banyak....

akak x cakap korset ni x bagus..tapi harganya melampaui batas...meninggal kak senah dengar...

akak pernah kenal sorang abang ni..dia askar...jual beautiful...trap akak suruh join...naik pening akak nak mengelak..dia janjikan bulan bintang pada akak...yang penting siap suruh akak buat personal loan puluh ribu utk join ahli..lepas tu dapat beberapa helai korset..so kena jual lah...

dia terangkan korset tu hebat ..teknologi korea ke jepun cam tu lah...pakai x panas lah..selesa walaupun dalam keadaan berlari...merepek sangat bunyinya...akhirnya akak membuat keputusan menyuruh abg tu pakai je korset tu sendiri ...x pun pakaikan kat buah nangka belakang umah dia...

secara teknikal..kalau ko pakai korset yang ketat hari hari..adakah anda dapat makan banyak..tentunya automatik ko akan kawal makan...lama kelamaan ko kancil lah walau asalnya ko mirip gajah...

ko tengok orang bersalin..pakai bengkung kan..sama je fungsi dia..cuma bengkung traditional tu pakai kain batik..x kelas lah nak pakai kan kuar jalan2...

ko benda ni tren je..kalau korang mampu rasa nak beli korang beli..sapa xde duit ko pakai je lah bengkung kain batik tu...bila dah abis pakai ko waris kan pada anak cucu ko..x kan beli ribu2 harga nak buang je kan..wariskan lah sampai 7 keturunan..kalau buat wasiat..ko masukkan wasiat tu korset ko skali...

so itu hak korang..kalau rasa feeling monyet korang beli lah..kalau rasa bersenam tu adalah langkah terbaik turunkan berat badan maka bersenamlah...terpulang...

kalau miskin sangat nak jugak feeling pakai korset..ko beli je baju kecik sais s walau ko pakai saiz xxxxxxl... maka ia akan terhasil seperti korset..paham...

so imej sarung nangka akan terbentuk secara total...

cau cin cau
..

Perkahwinan!

Posted: 21 Jan 2013 05:41 AM PST

sapa nak kawin.....

kalau cakap sapa nak kawen..semua orang nak...

listen, listen..listen..listen..listen ..listen...to the song here in my heart....gitu..akak bukan sharipah ok..akak beyonce...

akak nak tanya korang..kalau korang kawen bapa hantaran korang letak?...

sekarang ni semua nak letak atas RM10,000.00 kan.... amboi mahalnya...

dengan alasannya.... ok lah tu anak makcik ada kelulusan...anak makcik belanja tinggi...

kalau jantan tu kaya xpe...kalau jantan tu keje posmen?... bolehkah swipe credit card buat ezypayment 0% interest... 

so tepok dada tanya tetek....kannnnn...

bukan apa..akak tengok kawan2 akak kawen ..yg lelakinya kerja kuat nak ngumpul duit hantaran..manekan mak bapak mintak serba satu...pitammm

akak congak2... kalau hantaran RM 10,000.00... duit kenduri paling sikit 20,000.00... tu satu pihak kalau dua pihak...belanja lain2 lagi..hantaran..mak andam...ooooo pitam...

lepas kawen beli kemah kat giant duduk kat padang ragut..sebab dintis...

kalau yang pompuannya tu hantaran 10 ke 20 ribu tu pandai masak...pandai kemas..sebut je nak makan apa...boleh buat..pndai jaga laki..cantek macam erra fazira..xpe... kalau muka bisa ular tedung..lepas tu pemalas..cam ner? layakkah 10K?

terpulang..bukan aku yang kawen...

lagi satu akak nak cakap pasal baju kawen...

sekarang ni akak tengok merepek2 orang pakai baju kawen..ko kawen ke ko buat sarkis...baju kawen..hijau pucuk pisang campur pink...ko ni nak join noraniza idris buat show ke...

lepas tu..baju hijau pink..air pun sama..hantaran pun sama..scalope kemah pun sama..pening aku tengok...

sebenarnya kalau kita guna baju yang simple..warna pastel..cam cream...white pearl..kan nice...

supaya bila ko dah tua nanti gambar tu nampak timeless...tetap cantek...

cuba ko pakai baju biru terquas dengan pink..bila ko tua anak ko tengok gambar..mak i..mak bapak aku ni dulu join sarkis ke...kan bangang tu..tapi ape pun tu pilihan korang le....

kalau mata korang rasa cantek..nak buat cam ner..walau hakikat cam lahanat...

lepas tu kawen x payahlah nak ikut trent sgt...buang duit..buat simple..je..mak andam pun x pening..ini kalau korang mintak merepek2..ko ingat mak andam tu buat dengan muka senyum...semua akan jadi cincai...

so ukur baju di badan sendiri...kalau dintis buat cara dintis ok...


..

[VIDEO] Penduduk Selangor Berdemo Desak SYABAS Berundur

Posted: 21 Jan 2013 07:10 AM PST


Meskipun bekalan air di beberapa kawasan Lembah Klang sudah kembali pulih, namun kemarahan orang awam terutama penduduk pangsapuri terhadap Syabas masih belum reda.

Hari ini, sekumpulan penduduk di kawasan Bandar Tun Razak berhimpun secara aman di hadapan Masjid An-Najihin bagi mendesak Kerajaan Selangor diberikan kuasa sepenuhnya mengawal operasi bekalan air.

Penyertaan hampir 30 penduduk setempat mendapat perhatian pengguna jalan raya yang membunyikan hon kenderaan sebagai tanda bantahan terhadap Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) yang gagal membekalkan air dengan cekap.

Mereka melaungkan slogan 'Syabas Tipu', selain membawa beberapa sepanduk dan kain rentang yang menyatakan rasa tidak puas hati dengan krisis bekalan air yang berlarutan lebih dua minggu.

Selain itu beberapa sukarelawan mengedarkan risalah maklumat bekalan air Selangor kepada pengguna jalan raya ketika mereka berhenti semasa lampu isyarat merah.

Penyelaras program yang juga Setiausaha PKR Cabang Bandar Tun Razak, Osman Karim nyata berpuas hati dengan reaksi yang diberikan penduduk setempat termasuk pengguna jalan raya yang turut merasai kesan ketiadaan bekalan air.

Tegasnya, pihak bertanggungjawab diingatkan jangan terus bermain politik sehingga menyebabkan penduduk berhadapan kesukaran mendapatkan bekalan air.

"Saya berpuas hati ramai yang turun kerana kita hanya memberikan petunjuk bahawa penduduk Bandar Tun Razak prihatin dengan apa yang berlaku.

"Kita tidak boleh dipermainkan kerana agenda politik sehingga menyebabkan rakyat yang susah," beliau berkata ketika ditemui.

Seramai setengah juta penduduk di Ampang, Gombak dan Cheras terputus bekalan air selama lebih dua minggu bermula Disember lalu, selepas rumah pam Wangsa Maju gagal berfungsi.

Siasatan Jawatankuasa Pemantauan Bekalan Air Selangor mendapati Syabas yang mengendalikan operasi rumah pam tersebut gagal menyelenggara kelima-lima pam di fasiliti itu dengan baik.

Bekalan air dapat disambungkan semula pada minggu lalu setelah jawatankuasa itu campur tangan dan membantu Syabas memulihkan pam yang gagal.

"Dalam hal ini kami sudah bertungkus-lumus selama tiga minggu membekalkan air mentah dan minuman kepada penduduk yang terlibat.

"Adalah yang tidak adil tindakan Syabas. Kalau benar kerosakan berlaku, ternyata Syabas gagal menguruskan perkhidmatan air kepada penduduk Wilayah Persekutuan dan Selangor," ujar beliau lagi.

Once Brainwashed with religion, many followers are ready to kill others and they are even willing to sacrifice their lives

Posted: 21 Jan 2013 02:45 AM PST

Buddhism, Judaism, Christianity, Hinduism, Islam, Taoism etc religions are all good. But some governments and Bigots are using the Religion so that exploit others. Once Brainwashed with religion, many followers are ready to kill others and they are even willing to sacrifice their lives for their beloved religion. Even not a very religious persons could be converted into religious warriors (e.g Jihadist or Crusader) by the cooperation of religious leaders and political leaders. People are like 'brainless' sheep just follow their leaders. It is important to have Hate Crime preventing laws and Racial discrimination laws in all the country and UN should guide the political leaders about the Peaceful coexistence of different races and religious groups.The above comment is written as a response to the posting of my friend, Yu Yu Ko's status update>dear racist monks

and her friend's FB comment. By MsElsie Low
Hatred never cease through hatred in this world; through love alone they cease. Anger is conquered by love. It is helpful to be able to recognize anger and to let go. Then the mind becomes light and easy, expressing its natural loving kindness. Patience is not a sign of weakness or defeatism but the unfailing strength of great men and women.

[HANCUR WARIYO] Saham Felda Jatuh Menjunam Hari Ini

Posted: 21 Jan 2013 04:46 AM PST


Harga saham Felda Global Ventures Holding Berhad (FGVH) jatuh menjunam sebanyak 15 sen hari ini, satu kejatuhan paling besar dialami oleh saham tersebut semenjak disenaraikan.

Dibuka pada 4.560 pada awal dagangan, saham FGVH menjunam terus kepada 4.360 sebelum ia meningkat sedikit untuk ditutup pada 4.42.

Menariknya, harga saham FGVH ini menjunam selepas 2 minggu Felda menyaman ANAK dan 6 yang lain.

Felda saman Presiden Anak, 6 lain

KUALA LUMPUR – Felda hari ini memfailkan saman fitnah terhadap Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman, Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali dan lima lagi berhubung kenyataan penjualan minyak sawit mentah ke Israel.

Felda memfailkan writ saman itu menerusi Tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi di sini.

Felda (plaintif) menamakan Mazlan dan Mustafa sebagai defendan pertama dan kedua manakala Ketua Pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman, Pengarang Harakah Taufek Yahya, penulis artikel Mohd Arif Atan, pencetak Harakah Angkatan Edaran Ent Sdn Bhd serta Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail, masing-masing sebagai defendan ketiga hingga kelima.

Menerusi pernyataan tuntutan, Felda mendakwa bahawa Mazlan telah memuat naik kata-kata fitnah di laman sosial facebook miliknya pada 19 November tahun lepas dan empat hari selepas itu (23 November), Mazlan mengeluarkan kata-kata fitnah dalam satu perhimpunan yang dilakukan di hadapan pejabat Felda.

Dakwanya, kenyataan fitnah yang dikeluarkan Mazlan telah diterbitkan semula oleh defendan kedua hingga keenam menerusi beberapa artikel di akhbar Harakah pada 26 hingga 29 November tahun lepas.

Felda mendakwa kenyataan fitnah itu telah menjejaskan reputasi Felda dan mendakwa kesemua defendan sengaja berbuat demikian untuk menghancurkan kepercayaan dan keyakinan rakyat demi meneruskan agenda tersendiri dan kepentingan peribadi.

Felda menuntut gantirugi am, khas, teruk, teladan, faedah dan kos ke atas semua defendan.

Felda juga menuntut satu arahan injunksi untuk menahan Mazlan dan ejen-ejennya berbicara atau menerbitkan kata-kata fitnah tersebut di internet atau media cetak.

Selain itu Felda turut menuntut supaya Mazlan menerbitkan permohonan maaf secara bertulis di akhbar dan majalah.

Sementara itu peguam Wan Azmir Wan Majib yang mewakili Felda memberitahu pemberita bahawa pihaknya akan menghantar writ saman kepada defendan-defendan dalam minggu ini.
– Bernama

Are We Ready for Diversity in Opinons?

Posted: 21 Jan 2013 02:25 AM PST

Take a look around you. Soak yourself in the beauty of nature and the diversity of life. There can never be two snow flakes that look alike. In fact, did you know that snowflakes are always six-sided? Their form and shape depend on temperature and moisture.


Image from here.

Neither can there be identical twins who display similarities in every facet of their personalities or opinions. It's the same with opinions.

Till today, I cannot understand why it is so difficult for some to accept the fact that diversity of opinions can exist without a situation where one party determines how the other should see the world. Last year, I had a few unnerving encounters when others reacted quite vehemently to my opinion which contrasted greatly from theirs. Those fateful events transformed the way I viewed life, activism, friendship and people, even my own writing style.

From my personal experience, maturity of thought is vital in life. That is the main thrust of my lectures in accordance to the University of Cambridge guidelines for the General Paper (A-Levels).

I have learnt that it is vital that our perspective must reflect a breadth and diversity of opinion. There IS beauty in diversity. Each of us is entitled to our own opinion but I believe we have to be careful when, where and to whom we express it. Otherwise, one may have to pay the price of foolish idealism.

When forming an opinion, fairness and open-mindedness are needed when scrutinizing whatever evidence we may have before us and when weighing material facts. More often than not, there are those who block out opinions that may be contrary to theirs and then bulldoze their opinions as the gospel truth.

There are bound to be differences between urban and rural citizens, older and younger people, poorer and wealthier citizens, the creative/radical and the status quo, etc.  Regardless, we have to explore the differences in perspectives and appreciate diversity that exists due to many factors such as culture, education, expectations, religion.

According to Wikipedia:

Freedom of speech is the political right to communicate one's opinions and ideas. The term freedom of expression is sometimes used synonymously, but includes any act of seeking, receiving and imparting information or ideas, regardless of the medium used. In practice, the right to freedom of speech is not absolute in any country and the right is commonly subject to limitations, as with libel, slander, obscenity, sedition (including, for example inciting ethnic hatred), copyright violation, revelation of information that is classified or otherwise. 

The right to freedom of expression is recognized as a human right under Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights and recognized in international human rights law in the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR). Article 19 of the ICCPR states that "[e]veryone shall have the right to hold opinions without interference" and "everyone shall have the right to freedom of expression; this right shall include freedom to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or in print, in the form of art, or through any other media of his choice". 
Article 19 goes on to say that the exercise of these rights carries "special duties and responsibilities" and may "therefore be subject to certain restrictions" when necessary "[f]or respect of the rights or reputation of others" or "[f]or the protection of national security or of public order (order public), or of public health or morals". 

Freedom of speech may be legally curtailed in some religious legal systems and in secular jurisdictions where it is found to cause religious offense, such as the British Racial and Religious Hatred Act 2006. More HERE.

Hence, sometimes it is better to keep silent lest one stirs a can or worms or releases Pandora's box. I used to think otherwise but now, I prefer to keep my opinions to myself and listen to the opinions of others.

At the same time, I admire those who dare to speak out based on firm facts and hard evidence and then to maintain an unwavering stand even when getting flak from all quarters, even if it means paying a high price for their courage such as in a recent case (Azrul Azwar).

This land has been a nation for coming to 56 years. Are we getting any wiser and more accommodating in our views?

It almost seems as though one can become a hero/heroine overnight by being critical of others or issues or of the status quo. We must remember that in the history of man, wars were fought because of different political/religious/social beliefs.

Surely there has to be a positive way to put forward negative criticism without sounding racist or bigoted. Hence, I believe both parties have their individual responsibilities. For one, the sender of the message must be on guard to craft the correct message to elicit the desired response and the receiver must be open-minded without being ready to jump at every single opposing opinion.

Diversity in opinions can be good if given and taken in the right way. It is up to us how we choose to react to the information we receive. We can either choose to accept or reject that information. If it challenges our perspectives/morals/values, then we need to reassess our attitudes/thought processes and actions. By doing so, we can change our reaction to the information received without being manipulated by any form of dogma or blind idealism apeing another person's behaviour/thought patterns. With all the mispropaganda before us, I firmly believe we need discernment to prevent our mind from being taken over or influenced insidiously.

This, is it so painful or difficult to hear the opinions of others? Why?

အစၥလာမ္ဆန္႔က်င္ေရး သပိတ္ေမွာက္တာကို ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက ႏႈတ္ပိတ္မေနသင့္ပါ

Posted: 21 Jan 2013 01:52 AM PST

စီးပြားေရး၊ လူမူေရးအရ သပိတ္ေမွာက္ျခင္း
=======================
မေန႔က သတင္းတစ္ပုဒ္ ဖတ္လိုက္ရတယ္။ "ဘားအံျမိဳ႕ေပၚတြင္ အစၥလာမ္ဆန္႔က်င္ေရး ေပၚေပၚထင္ထင္ လုပ္ေဆာင္ေန"ဆိုတဲ့ သတင္းပါ။ ဒီသတင္းကို ဖတ္ၿပီးေတာ့ က်ေနာ့ေခါင္းထဲကို ၀င္လာတဲ့ အေတြးမ်ားက မ်ားလြန္းေနတယ္။ ပထမဦးဆုံး သတိရလိုက္တာကေတာ့ ဟိဂ်္ရီ (၇) ခုႏွစ္မွာ မကၠဟ္ၿမိဳ႕ေတာ္မွာရွိတဲ့ ကာဖိရ္ေတြက က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ႏွစ္ဘ၀သခင္ ေက်းဇူးေတာ္ရွင္နဲ႔ ကိုယ္ေတာ့္ရဲ႕ ေနာက္လိုက္ေနာက္ပါ မြတ္စလင္မ္ေတြကို စီးပြားေရး၊ လူမူေရးသပိတ္ေမွာက္ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းအရာ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီလို သပိတ္ေမွာက္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ အစၥလာမ္သာသနာကို မၿဖိဳဖ်က္ႏိုင္ခဲ့တဲ့အျပင္ ပိုၿပီးေတာ့ေတာင္ ခိုင္မာေအာင္ ျပဳေပးလိုက္သလို ျဖစ္ခဲ့တယ္ဆိုတာ ပုံျပင္မဟုတ္တဲ့ အစၥလာမ့္သမိုင္းနဲ႔ ဒ႑ာရီမဟုတ္တဲ့ ကမာၻ႔သမိုင္းေတြက သက္ေသခံခဲ့ၿပီး ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔အေနနဲ႔ လူ႔ဗာလေတြရဲ႕ မြတ္စလင္မ္ေတြအေပၚ သပိတ္ေမွာက္ျခင္းအေပၚမွာ ဘယ္လိုမွ ဂရုစိုက္ေနစရာအေၾကာင္း မရွိပါဘူး။

အသိဉာဏ္မဲ့သူမ်ား လုပ္ခ်င္တာေတြ လုပ္ၾကပါေစ။ က်ေနာ္တို႔ မြတ္စလင္မ္ေတြအားလုံးရဲ႕ ယုံၾကည္ခ်က္က အဖန္ဆင္းခံအားလုံးကို ေကၽြးေမြးေစာင့္ေရွာက္ေနတာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ မြတ္စလင္မ္ေတြဟာ သူတို႔ေတြ ေစ်းလာမ၀ယ္လည္း ပူပင္ေနစရာ အေၾကာင္းမရွိပါဘူး။ ဒီလို သူတို႔လုပ္ႏိုင္လည္း ခဏပါပဲ။ မြတ္စလင္မ္ေတြနဲ႔ ကင္းလို႔ မရေအာင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က လုပ္ထားပါတယ္။ ျမန္မာျပည္ကိုေတာ့ ထားေတာ။ ကမာၻမွာ ထိပ္သီးႏိုင္ငံေတြလို႔ သတ္မွတ္ထားၾကတဲ့ အေမရိကန္၊ ၿဗိတိန္၊ ျပင္သစ္စတဲ့ ႏိုင္ငံေတြေတာင္ အာရဗ္ကမာၻနဲ႔ ကင္းလို႔ရလို႔လားဗ်ာ။ မြတ္စလင္မ္ေတြက ၿဗိတိသွ်ရဲ႕ လွည့္ကြက္ေတြထဲမွာ ေမွ်ာပါရင္း၊ အခ်င္းခ်င္းတိုက္ၾက၊ ခိုက္ၾက၊ ရန္ေတြ ျဖစ္ၾက၊ ျငင္းၾက၊ ခုန္ၾက၊ ဒီလိုျဖစ္ေနတာေတာင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က မြတ္စလင္မ္ေတြကို ဘယ္ေလာက္ခ်စ္သလဲဆိုရင္ ေျမႀကီးေအာက္မွာ ေရႊမဲထည့္ေပးလိုက္တယ္။ အေနာက္တိုင္း နည္းပညာေတြ ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းေကာင္း၊ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းရဲ႕ ေရႊမဲမပါရင္ အေရာင္မထြက္လာပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ဒီေန႔ လူအမ်ားစု သုံးေနတဲ့ ဖုန္းကိုပဲၾကည့္။ အဲဒီဖုန္းမွာ အဓိကအားျဖင့္ ေကာ္ရည္၊ Glass ရယ္၊ Cele-com ရယ္ သုံးမ်ဳိးပါရွိတယ္လို႔ သိရွိရတယ္။ အဲဒီ သုံးမ်ဳိးက သဲနဲ႔ ေရနံကေနၿပီး ထုတ္လုပ္ရတာ ျဖစ္တယ္။ သဲနဲ႔ ေရနံ အေပါဆုံးေဒသက ကမာၻေပၚမွာ အေရွ႕အလယ္ပိုင္း ေဒသပဲ ျဖစ္တယ္။ စြဗ္ဟာနလႅာဟ္။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ ဘာမွ စိုးရိမ္စရာမရွိဘူး။ က်ေနာ္တို႔ မြတ္စလင္မ္ေတြရဲ႕ ဆိုင္ေတြက ေစ်းမွန္မယ္၊ အေလးမွန္မယ္၊ ဆက္ဆံေရး ေျပျပစ္မယ္၊ ခ်ဳိသာႏူးညံ့မယ္၊ သူမ်ားဆိုင္ေတြမွာ မရႏိုင္တာေတြ ရႏိုင္မယ္ဆိုရင္ သူတို႔ ျပန္လာရပါလိမ့္မယ္။ အခု သူတို႔လုပ္တဲ့ စီမံကိန္းက သူတို႔ ဘက္ကိုပဲ ျပန္လွည့္သြားပါလိမ့္မယ္။ လူထုကို အၾကမ္းဖက္ၿပီး၊ ဒဏ္ရိုက္ၿပီး၊ ႏွလုံးသားကို ေျပာင္းလို႔ မရပါဘူး။ ရတယ္လို႔ ထင္ရင္ေတာ့ လူထုရဲ႕ ဒဏ္ခတ္ျခင္းကို ဒင္းတို႔ ျပန္ခံရပါလိမ့္မယ္။

လူထုကို အၾကမ္းဖက္ၿပီး၊ သူတို႔ရဲ႕ ႏွလုံးသားကို၊ ယုံၾကည္ခ်က္ကို မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာ ေျပာင္းလို႔ မရပါဘူး။ ရခဲ့ရင္လည္း ခဏတာပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အသက္ရွင္ေနထိုင္ေနတဲ့ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ဟာ ပညာေခတ္လို႔ ကမာၻ႔ပညာရွိ သုခမိန္ေတြက တစ္ညီတစ္ညြတ္တည္း လက္ခံထားၾကပါတယ္။ သူတို႔အေနနဲ႔ ဒီလို လုပ္ျခင္းအားျဖင့္ မြတ္စလင္မ္ေတြဟာ အက်ဳိးမယုတ္တဲ့အျပင္၊ အက်ဳိးပိုၿပီးေတာ့ ရွိေစမွာပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးအရ ဒါဟာ Religious Discrimination လို႔ ေခၚတယ္။ ကမာၻ႔မ်က္ႏွာစာမွာ အလြန္ အရုပ္ဆိုးပါတယ္။ ဒီလို ဘာသာေရး၊ လူမ်ဳိးေရးကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး၊ အာဏာရွင္ပုံဆန္နဲ႔၊ အစိုးရသဖြယ္ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းကို ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက လ်စ္လ်ဴရႈထားတာဟာ သူတို႔ရဲ႕ မြတ္စလင္မ္ေတြအေပၚ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ျခယ္မႈနဲ႔ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ၊ တန္းတူညီတူ အခြင့္အေရးမေပးမႈေတြကို ထင္ထင္ရွားရွား ျပသလိုက္တာ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ႏိုင္ငံေရးအရ ဒဏ္ခတ္မႈေတြ မၾကာခင္မွာ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ ျပန္ၿပီးေတာ့ခံစားလာရပါလိမ့္မယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ ဥပေဒမရွိေပမဲ့ ကမာၻမွာေတာ့ ႏိုင္ငံတကာ ဥပေဒေတြ ရွိေနပါတယ္။ အေျခခံလူ႔အခြင့္အေရးကို အျပည့္အ၀ ကာကြယ္ေနတဲ့ ႏို္င္ငံတကာဥပေဒေတြ ရွိေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔ေတြရဲ႕ ဒီနည္းဗ်ဴဟာ၊ ဒီတိုက္စစ္ဟာ ဘယ္လိုမွ သုံးစားလို႔ မရတဲ့ တိုက္စစ္တစ္ခု၊ နည္းဗ်ဴဟာ တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။

ယခုလို စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးအရ သပိတ္ေမွာက္တာကို သိသိႀကီးနဲ႔ အတုိက္အခံ ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုမ်ားအေနနဲ႔ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ဆန္႔က်င္ေၾကာင္း ယခုထက္ထိ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ် မားမားမတ္မတ္ရပ္ၿပီး မေျပာေသးပါဘူး။ ဒါက ဘာကို ျပေနသလဲဆိုေတာ့ သူတို႔ လိုခ်င္တဲ့ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ ေရႊရည္စိမ္ ဒီမိုကေရစီသာလွ်င္ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္ဆိုတာဟာ ယခု ကရင္ျပည္နယ္၊ ဘားအံ့ၿမိဳ႕မွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရးကို အေျခခံၿပီး ဆင္ႏႊဲေနတဲ့ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးအရ သပိတ္ေမွာက္ျခင္းနဲ႔ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီး ဆန္႔က်င္ေနပါတယ္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒအပါအ၀င္ တည္ဆဲဥပေဒေတြနဲ႔ ဆန္႔က်င္ေနတဲ့အေၾကာင္းကိုလည္း ေရွ႕ေနႀကီး ဦးသန္းတင္က လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းကတည္းက ေျပာၾကားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လြတ္လပ္မႈ၊ တရားမွ်တမႈနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရးကို အမွန္အကန္ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးတဲ့ ႏိုင္ငံေရးသမားတိုင္းဟာ ဒီကိစၥကို ႏႈတ္ပိတ္မေနသင့္ပါဘူး။ ကိုယ့္ဘာသာ၀င္ေတြဘက္ကပဲ ကိုယ္ရပ္တည္မယ္ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရးသမားအျဖစ္ မရပ္တည္ေတာ့ပဲ ဘုရားတကာ၊ ေက်ာင္းတကာအျဖစ္ပဲ ရပ္တည္သင့္ပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔ မြတ္စလင္မ္ေတြအေနနဲ႔ အားမငယ္ပါနဲ႔။ အင္ရွာအလႅာဟ္၊ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အမိျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ တစ္၀ွမ္းလုံးမွာရွိတဲ့ မုစ္လင္မ္ေတြကို လ်စ္လ်ဴရႈထားမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ မုစ္လင္မ္ေတြကို သူတို႔ေတြ မထင္မွတ္ထားတဲ့ ေနရာကေန အကူအညီေတြ ေပးသြားမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ စိုးရိမ္ေသာက မျဖစ္ၾကပါနဲ႔။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ရဲ႕အေပၚမွာ ယုံပုံကိုးစားၿပီး၊ ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လုံး ေယဒါယသ္ရဖို႔ က်ေနာ္တို႔ ဒိုအာ လုပ္ၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ က်ေနာ္တို႔အားလုံးအား စစ္မွန္တဲ့ အစၥလာမ္သာသနာေတာ္ အေပၚမွာ ေသတစ္ဖန္သက္တစ္ဆုံး မားမားမတ္မတ္ရပ္တည္ႏိုင္တဲ့ ေသာင္ဖီးက္စြမ္းအား ေပးသနားေတာ္မူပါေစ။ အာမီးန္။

ခ်မ္းေျမ့


Perkasa’s Rukunegara: ‘Kekasaran dan Kegila-gilaan’? (ill-mannered and madness)

Posted: 21 Jan 2013 01:28 AM PST

i'm sure many of you are aware of the allah issue that is going on now…. the hoo-haa started (again!) after the chief miinister of penang in his christmas message call for the govt. to allow christians to use allah. there had been many reports here and there on who said what and so on. in malaysiakini, we read the best response from catholic bishop paul tan. one day i'll copy and paste a few of his response, which speaks so well of my sentiments. right now, i'm going to give you the latest article in malaysiakini. this was written after the fanatical and stupid NGO, perkasa, announced that the bible with the word allah should be burned. i'll deserve my comments later as right now, my intention is to let people read this from mohamad tajuddin

————————————————————————-

Malaysiakini
Whither 'kesopanan dan kesusilaan' on 'Allah' issue?

Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi
11:46AM Jan 21, 2013

COMMENT I wish to comment on the irresponsible statement of Ibrahim Ali (purposely NOT using any titles) on the burning of Malay language Bibles with the name Allah. I think such statements, if left unchecked by the Malaysian public, elected representatives and especially, the prime minister himself, would create a culture of extreme violence and victimize many innocent Malaysians.

I urge peace loving and sensible Malaysian of all religious faiths to come together and denounce such 'grandstanding statements' that clearly violate our 'sacred' Rukunegara tenet of 'Kesopanan dan Kesusilaan'.

Our forefathers have worked hard to build this nation of diverse communities, race and religions and derive the principle of 'Kesopanan dan Kesusilaan'. I am convinced, as a Malaysian, as an academic and as a Muslim, that the May 13 tragedy that saw many innocent lives lost was not due to the ignorance of ordinary Malaysians but by politicians trying to be popular by using such fiery instructions in order to incite racial hatred.

I have read the book 'A Singapore Story' and some other critical writings that indicate that the culprits of our racial mistrusts and clashes were in no small part due to self-serving politicians and a media which has no sense of honour whether in the Islamic spirit or in any religious spirit.

Have we Malaysians, and especially Malays, forgotten our own principle in the Rukunegara, crafted in our own Melayu Language. Kesopanan dan Kesusilaan. As good am I with English I can't translate properly the word 'kesusilaan'. The word, and I am not a scholar in Lingusitics, connotes to me such softness, tact and, politeness, concern and humility. Is there a better word than this to reflect such a great culture of the Malays?

I dare say that the Prophet Muhammad, if Allah had not intended for him to be born in Arabia, would have been a Malay. Why? Because the Prophet was the softest and most humble, polite and considerate of men.

I have read through over 20,000 hadiths from the compilations of Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidhi and Ibn Madjah along with the Muwatta and the Sirah Ibn Ishaq to conjure up a man which a hadith says that the Prophet was so 'shy' and gentle that even a small slave girl can lead him.

This characteristic of gentleness is totally unheard off in the boisterous, rowdy and all man's world of the Arabs. When the Prophet Muhammad stood on the fields of Ta'if with a bloodied and scarred body after being stoned by children and adults of the settlement, he still forbade the Angel Jibrail from taking any retribution and destroy the community. Why? For 'I am sent as a Mercy to mankind' said the Prophet.

When Aishah asked him 'What was your greatest fear, O Rasulullah?' He replied that he feared of giving in to his feeling of vengeance and destroying the community with a single command. The Prophet did not fear death or bodily harm. He feared giving in to his ego and vengeful feeling that all humanity possess.

Who are we Malays then?

I, therefore ask, who are we Malays then? Are we better than the Prophet? Look at our examples. The mufti and other higher authorities have INSTRUCTED, ORDERED and DECREED that non-Muslims MUST NOT use the word Allah. The PAS Syura Council that has all the so-called great Islamic scholars went round and round their wordings until settling on almost the same tone of instruction, order and decree.

Now we have the person of Ibrahim Ali calling on the burning of the Bible or the Injil. Unless I am mistaken, Allah called on all Muslims to honour the Books of Allah in the past and its PEOPLES. Yes… yes…we can argue about what book and which Bible that have been 'tampered' with and all that stuff but I have read the Bible in English and I, for one, found many enlightening things that Nabi Isa says that has helped me get closer to Allah The Most High.

I think I am honouring what the Qur'an says in Surah Al-Baqara to believe in the Books. I also read other books of our great religions that have given the first idea of humaneness to human civilisation.

The whole Allah issue to me was handled as badly as it can be handled. Why? It is simply an instrument of political influence. If the so called scholars and politicians of Islam were sincerely concerned about such confusion on the Malay usage of the word Allah, there should have been a courteous call for discussion with our brothers and sisters of the Christian faith. Not instruct, order and decree first… and… then call for discussion.

What discussion? It seems that the decision has already been chiselled into stone. Where in heavens name is the Rukunegara? Kesopanan dan Kesusilaan?

Ibrahim Ali has called for the burning of the Bible. What next? Let us Malays go burn a church at 4 pm next week? Oh… while we're at it why don't we burn a few Christians… if we have time!

What talk is this? What country is this? Have we forgotten the decency to discuss cordially. "This is an Islamic Country and I am a Malay and so you better do as I say!" Is that the line we are taking now as Malays? Perhaps that is a Malay cultural trait… I do not know. But I DO KNOW it is NOT what the Prophet would say or do. It is NOT within the Islamic Spirit as shown by the Prophet Muhammad (may peace be upon him).

I can quote pages and pages of hadith showing the generosity and magnanimity of Muhammad Rasulullah. I can't seem to find any of the same characteristics in Malay politicians in Malaysia.

My wife and I have raised five children and now we have a grandson. I am sure all Christian parents and Muslim parents are concerned about where this country is going and would it be safe to be a place to stay. Just because I am a Malay, with a million-strong mostly Malay civil service, and an equal number of police and military personnel of my race does not give me the right to frighten my brothers and sisters of the Christian faith… or any other faith for that matter.

So, before such volatile statement turn into regrettable actions, I call upon the last strand of decency from the politicians of the ruling party, and especially the prime minister, to denounce Ibrahim Ali and his war-mongering words. Or else, we would have to change our Rukunegara from 'Kesopanan dan Kesusilaan' to 'Kekasaran dan Kegila-gilaan'.

———————————————————————————————————————————
MOHAMAD TAJUDDIN MOHAMAD RASDI is professor at Universiti Teknologi Malaysia's School of Architecture. An eloquent writer, he has authored over 30 books, including his latest, 'Why Listen to the Vice-Chancellor?'

BERNAMA Terus Perbodohkan Rakyat, 50K Sambut Najib! Kahkahkah!

Posted: 21 Jan 2013 02:04 AM PST


Hikayat membodohkan rakyat terungkap apabila kiraan kehadiran Najib oleh Bernama sekitar 50,000 orang, bandingkan bagaimana mereka berikan angka kehadairan Himpunan Kebangkitan Rakyat, 45,000 orang???

Nak suruh rakyat ikut jadi bodoh macam korang agak-agaklah weiii.... - Apek / fb


Ulasan GB

Tak sudah-sudah BERNAMA nak memperbodohkan rakyat sekalipun telah banyak kali "tembelang" penipuannya didedahkan.

Sama saja tarafnya dengan Utuseks.

BERNAMA - Agensi Berita Najib Rosmah

Video: Slot saya dalam program Diari 3 YB di Astro Awani

Posted: 20 Jan 2013 10:21 PM PST

Esei saya di Suara Keadilan: Debat bukan budaya kita?

Posted: 20 Jan 2013 10:15 PM PST

Baru-baru ini saya menghadiri satu pertemuan semula pasukan perbahasan Bahasa Melayu Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) saya. Memang seronok bertemu sahabat-sahabat lama tetapi pertemuan ini istimewa memandangkan betapa rapatnya kami.

Kami memenangi Piala Perdana Menteri dan Piala Dato' Shukor Abdullah pada tahun 1999. Kami merupakan pasukan MCKK keempat yang memenangi Piala Perdana Menteri. Pasukan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Saifuddin Abdullah memenanginya pada 1980 sementara Pengarah Strategi KEADILAN Rafizi Ramli sebahagian daripada pasukan yang memenanginya dua kali pada 1992 dan 1993.

Pertemuan tersebut mengingatkan saya keengganan Perdana Menteri Najib Razak untuk berdebat dengan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim.

Pada bulan Jun tahun ini, Najib membalas cabaran Anwar untuk berdebat dengan mengatakan:

"Kita tengok keadaan. Kalau perlu debat antara pemimpin, perlulah ada debat. Tapi ia bukan budaya politik secara menyeluruh dalam sistem kita.

"Yang penting sekali rakyat ada maklumat secukupnya (dalam) membuat pilihan.

"Dan kita beri peluang parti-parti politik untuk menyiarkan manifesto masing-masing bila sampai pada masanya."

Bukankah ironis ketika mana Perdana Menteri mendakwa perdebatan bukanlah budaya kita namun, bapanya, Abdul Razak Hussein telah mengasaskan Piala Perdana Menteri sebagai kejohanan perdebatan terunggul sekolah berasrama penuh di sekolah lamanya MCKK pada 1974?

Malah, Kementerian Pelajaran menyatakan bahawa tujuan kejohanan ini ialah untuk memupuk kepimpinan yang dinamik dan cerdas di sekolah berasrama penuh.

Nampaknya Perdana Menteri ada masalah dengan sesiapa yang tidak bersetuju dengannya.

Najib tidak teragak-agak menyerang Anwar, atau menggunakan kuncu-kuncunya untuk menyerang Anwar – asalkan mantan Timbalan Perdana Menteri tersebut tidak dapat membalasnya. Namun bila Najib ada peluang untuk berhadapan dengan Anwar secara langsung, seperti ketika Anwar membahaskan bajet 2013 di Parlimen; beliau tidak hadir.

Ketua Pembangkang hadir ketika Perdana Menteri membentangkan bajetnya, namun Najib dan hampir keseluruhan kabinetnya tidak hadir ketika tiba giliran Anwar. Jika Anwar benar-benar seorang Menteri Kewangan yang teruk dan gagal menguruskan negara dengan baik, mengapa Najib dan kabinetnya tidak dapat sekurang-kurangnya hadir penuh untuk bangun menyoal Anwar?

Malah, jika Anwar benar-benar bukan faktor dalam politik Malaysia, inilah peluang untuk Najib mendedahkannya. Satu-satunya kali siaran langsung Anwar dibuat di televisyen nasional sejak pemecatannya ialah ketika beliau berdebat dengan Shabery Cheek mengenai kenaikan harga minyak pada 2008. Namun adalah agak tidak adil buat Shabery, yang hanya merupakan menteri kabinet untuk dipaksa berdebat dengan Ketua Pembangkang. Mengapa ketua parti dan kerajaannya tidak mengambil tanggungjawab berhadapan Anwar secara langsung?

Jika debat bukan budaya kita, mengapa debat harga minyak ketika itu dibenarkan pula? Bagaimana pengkritik-pengkritik perdebatan menerangkan tradisi perdebatan yang unggul di dalam Parlimen sejak zaman Dr Burhanuddin al-Helmy, Dr Zulkifly Mohamad, Ahmad Boestamam and Dr Tan Chee Khoon?

Jika debat bukan budaya kita, mengapa Chua Soi Lek berdebat dengan Lim Guan Eng? Mengapa Khairy Jamaluddin berhadapan dengan Rafizi? Mengapa Wacana Sinar yang menampilikan wakil Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional mendapat sambutan hebat daripada orang ramai?

Hakikatnya, rakyat mahukan pimpinan yang mampu berdebat dan berhujah. Orang ramai mungkin mengetahui mengenai Perdebatan Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat, namun debat kini dianggap sebahagian daripada budaya demokrasi: United Kingdom, Mesir, Indonesia dan Jepun, antara lain, mempunyai acara debat ketika pilihan raya.

Pada Mac, badan kajian pandangan umum Merdeka Center melaporkan 54 peratus rakyat Malaysia, termasuk sejumlah 75 peratus pengundi muda Melayu mahukan perdebatan Anwar-Najib diadakan. Di kalangan pengundi di atas pagar, 62 peratus mahukan mereka berdebat untuk membantu mereka memutuskan siapakah pemimpin terbaik Malaysia.

Ini mengembalikan saya kepada perdebatan sekolah. Baru-baru ini kita menyaksikan ADUN Batang Kali Mohd Isa Abu Kasim dikenakan denda RM1,000 kerana mengeluarkan kenyataan seksis di Dewan Negeri Selangor, apabila beliau meminta Exco Kerajaan Negeri Elizabeth Wong "jangan sampai terlupa jaga hutan sendiri."

Pada 2007, Ahli Parlimen Kinabatangan Bung Mokhtar Radin dikritik ramai apabila ketika beliau memberi respons kepada kritikan bumbung Parlimen yang sering bocor, beliau menyatakan bahawa Fong Po Kuan, Ahli Parlimen Batu Gajah juga 'bocor' tiap-tiap bulan.

Ketika saya turut serta di dalam perbahasan menyokong usaha mengenakan denda terhadap Isa yang menyebut bahawa saya tidak pernah berhadapan kenyataan yang sebegitu jelek dan memualkan ketika saya berbahas di sekolah dahulu. Nyata sekali, kenyataan sebegitu bukan budaya kita.

Saya teringat ramai pembahas mempunyai cita-cita untuk menjadi ahli politik ketika di sekolah dahulu, tetapi mungkin ahli politik seperti ini yang boleh belajar satu atau dua perkara daripada pembahas-pembahas sekolah?

PAS will bring down DAP

Posted: 20 Jan 2013 09:08 PM PST

If the dejected Chinese in DAP are allowed to join another opposition party, I think they will opt for PAS. However, since PAS is an 'Islamic' party, they got no other choice but to choose PKR or stay on the fence.

PAS is actually a pain in the ass for DAP. Its 'hudud' and other Islamic rulings - notably in Kelantan and Kedah - are throwing DAP leaders off their seat for trying to seek the balance between agreeing with Hadi Awang and Nik Aziz or fine-tuning its position in the Pakatan Rakyat.

With general election is just around the corner (some say it could be end of March), Pakatan Rakyat is in jitters. The cracks are hard to mend, let alone the disagreement among them over issues that could dampen their common hope of wresting Putrajaya from Barisan Nasional.

While DAP itself is faced with domestic problems stemming from its recent election, it is also involved in a tug-of-war with PAS over the 'Allah' and 'hudud rulings' in Kelantan and Kedah.

The Chinese in general are against huduh and such rulings, especially the ban on adult women performers on stage during the upcoming Chinese New Year but those in DAP are quite annoyed at the manner in which leaders like Lim Kit Siang, Lim Guan Eng and Karpal Singh addressed the matters.

To them, the supreme leaders of DAP are losing balls when it comes to attending to 'nonsense' created by PAS.

Karpal's call for Majlis Syura PAS to reverse its decision on 'Allah is only for the Muslims' will definitely put DAP as a loser. PAS will never submit to such a pressure, and with mounting calls by various Malay/Muslim NGOs and association for Majlis Syura to stick to its decision, Karpal may eventually find his effort rather frustrating.

In Penang, the Chinese are beginning to show sign of disgusted at DAP for failing to level PAS over the issue by asking Guan Eng to make a stand or take DAP out of the political pact and stand on its own in the next national poll.

As usual, Guan Eng remains adamant. He chose to remain silent than being whacked by the party members and others over something he himself is not certain of.

Kit Siang, on the other hand, refused to say much about it. He left everything to Karpal. Kit Siang could feel the earth moving under his feet each time DAP and PAS are embroiled in any polemic. Each time it happens, DAP will end up as a loser!

Anwar Ibrahim, on the other hand, is smarter. He couldn't care less about hudud or anything. He is also couldn't be bothered if DAP and PAS take to the ring to settle their differences. To him, PKR is strong enough and much formidable than DAP and PAS combined together in the next general election.

He has support from many parties, including overseas. He gets the walking stick from foreigner leaders such as BJ Habibie of Indonesia, Estrada from the Philippines and some friends in the West, some of whom are willing to finance his election campaign.

While PKR appears to be steady, DAP and PAS need to sit down and really talk terms. But what are there to discuss when both have clearly made their stand over the issues?

DAP is the one feeling nausea about it. With internal bickering and back-stabbing are far from over, its failure to 'control' PAS could trigger a walkout by some members, particularly those who are against the election of its Central Committee members last month.

So, it looks like PAS could bring DAP down, in Penang and elsewhere. Karpal realises this and for that reason, he has been quite vocal in calling for PAS to reverse such decisions although deep inside, he knows all his effort will go down the drain...

Haramjadah Timpa Utusan Lagi: Anwar Menang Saman RM50 juta Ke Atas Utusan

Posted: 20 Jan 2013 10:50 PM PST


Anwar menang saman terhadap Utusan

KUALA LUMPUR 21 Jan: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menang kes saman fitnah terhadap Utusan Malaysia.

Keputusan penghakiman itu diumumkan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk VT Singham di sini pagi ini.

Utusan didapati bersalah memfitnah Anwar kerana menuduh beliau menyokong pergerakan lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT).

Hakim Singham juga berkata, ia tidak mengamalkan kewartawanan yang bertanggungjawab, dan mengatakan defendan mempunyai peluang untuk membetulkan fakta selepas Anwar menghantar notis peguam untuk keterangan.

"Artikel tersebut adalah terpesong, tidak tepat dan di luar maksud yang diperkatakan," katanya.

"Mahkamah berpuas hati (dalam artikel tersebut) bahawa ini adalah fitnah kepada plaintif," kata Hakim Singham. -KD

Anwar menang kes saman fitnah Utusan

KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membuat keputusan memihak kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kes saman fitnah RM50 juta ke atas Utusan Melayu (Malaysia) Bhd dan ketua pengarangnya berhubung artikel berkaitan temu bualnya yang disiarkan oleh BBC tahun lalu.

Hakim Datuk V T Singham mengarahkan kos sebanyak RM45,000 dibayar kepada Ketua Umum Pakatan Rakyat itu.

Mahkamah juga menetapkan 15 Februari ini untuk menentukan ganti rugi kepada Anwar.

Anwar dalam Twitternya berkata, "alhamdulillah: Hakim VT Singam pertahankan kebebasan badan kehakiman dan media.

Tegas menolak fitnah Utusan milik Umno kerana tuduhan palsu saya menyokong homoseksualiti.

" Pada 20 Januari lalu, Anwar memfailkan saman fitnah terhadap Utusan Melayu dan Ketua Pengarangnya, Datuk Abdul Aziz Ishak yang didakwanya telah mencetak dan menerbitkan berita berhubung komen beliau bersama BBC mengenai undang-undang berkaitan dengan homoseksual.

Anwar menuntut ganti rugi RM50 juta, ganti rugi teruk, ganti rugi teladan serta relif-relif lain yang disifatkan sesuai dan patut diberikan oleh mahkamah.

Beliau juga memohon satu injunksi untuk menghalang defendan-defendan daripada terus menyatakan ataupun menerbitkan mana-mana perkataan yang memfitnah plaintif.

Dalam penyataan tuntutannya, Anwar mendakwa suratkhabar terbitan Utusan Melayu telah menerbitkan dua artikel di muka hadapan dan mukasurat 10 akhbar berkenaan bertarikh 17 Januari 2012 yang seolah-olah telah memberikan gambaran bahawa beliau adalah seorang pemimpin muslim yang mempunyai pandangan yang tidak selari dengan ajaran Islam.

Anwar menjelaskan perkataan-perkataan yang diterbitkan tersebut yang berasaskan temuramah bersama BBC itu adalah palsu, tidak berasas dan disiarkan dengan niat jahat. -SH



Ulasan GB

Dah berulang kali GB tulis: kebenaran akan tetap menang akhirnya dan akhbar poemfitnah akan tetap hancur binasa.

Terlalu bangang orang yang hendak menipu dan memfitnah... kerana kebenaran itu akan tetap zahir jua akhirnya.

Utusan ingat Allah bodoh seperti dia.

U Thein Sein Government and Daw Suu led NLD should resign if dare not control the hatemongers

Posted: 20 Jan 2013 08:13 PM PST

WARNING to the U Thein Sein Government and Daw Suu led NLD.
If you all fail to arrest those HATE MONGERS you all will be held responsible if any atrocity on Muslims there.
Omission of duty to protect the Minority is a CRIME in international law.

If you dare not control, please resign from your offices and give back the power to the Military who will be dealt with by International Community. Don't just play puppet of Military. Don't commit CRIMES on behalf of the Bama Buddhist Ultranationalist army.

Read the news here
ယေန႔နံနက္ (၉း၁၅)ခန္႔တြင္ဘားအံၿမိဳ႕၊ ၿမိဳ႔မေစ်းႀကီး ပတ္၀န္းက်င္ရွိဆိုင္မ်ားတြင္ လူမ်ိဳး၊ဘာသာ၊ သာသနာ ကာကြယ္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရး အဖြဲ႕ဟူေသာစာတန္း ပါတီရွပ္မ်ား ၀တ္ဆင္ထားသည့္ လူငယ္အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးတစ္ခ်ိဳ႕ႏွင့္ ကိုရင္အရြယ္ သံဃာအခ်ိဳ႕တို႕သည္ မြတ္စလင္မ္ ဆိုင္မ်ား တြင္၀ယ္ယူအားေပးၾကသည့္ ဗုဒၵဘာသာ၀င္မ်ားအား လိုက္လံစစ္ေဆး၍ ပစၥည္းမ်ားျပန္ေပးခိုင္း သည့္ျဖစ္စဥ္ တစ္ခ်ိဳ႕ျဖစ္ေပၚခဲ႔သည္။ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုမွာ-မြတ္စလင္မ္ ဆိုင္ တစ္ဆိုင္တြင္သြပ္ျပား ၀ယ္ယူသြားသည့္ ကရင္လူမ်ိဳးတစ္ဦးအား ၎အဖြဲ႔၀င္မ်ားက ေတြ႔ရွိသြား၍ ထိုဆိုင္သို႔ ပစၥည္းျပန္အပ္ၿပီး မြတ္စလင္မ္ မဟုတ္ေသာဆိုင္တြင္သာ ၀ယ္ယူရန္ လက္ေတြ႕ေဆာင္ရြက္မႈကုိ ထိုပတ္၀န္းက်င္ရွိ ဘာသာ၀င္အသီးသီးတို႕က ျမင္ေတြ႔ခဲ့ေၾကာင္း သတင္းရရိွပါသည္။

ဤကဲ႔သို႕ေဆာင္ရြက္ျခင္းမွာဘားအံၿမိဳ႕အတြင္း ပထမဆံုးအႀကိ္မ္ျဖစ္သည္ဟုသိရသည္။ ထို႔ျပင္ကေမၻာဇဘဏ္ အနီးတြင္လည္း ၎လူငယ္အေစာင့္ သံုးဦးခ်ထားျပီး ထိုအနီးအနားရွိ မြတ္စလင္မ္ ဆိုင္မ်ားတြင္ ေစ်း၀ယ္မည့္သူမ်ားအား ေစာင့္ၾကပ္လွ်က္ရွိေနေၾကာင္း သိရိွရသည္။

ထိုကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ သက္ဆိုင္ရာမွ တစ္စံုတစ္ရာ အေရးယူေဆာင္ရြက္ျခင္း မရိွေသးေၾကာင္း သိရပါသည္။

ထို႔ျပင္ ဘားအံၿမိဳ႕အနီးရွိ ေကာ့က်ိဳက္ႏွင့္အျခားရြာမ်ားတြင္ ' ဒီစာကိုဖတ္ျဖစ္ေအာင္ဖတ္ပါ" ဟူေသာေခါင္းစဥ္ေပးထားသည့္ ေရးသူေဖာ္ျပမထားေသာ အစၥလာမ္ဆန္႔က်င္ေရး စာအုပ္မ်ားကို မၾကာမီကျဖန္႔ခ်ိခဲ႔သည္။ထိုစာအုပ္တြင္ အစၥလာမ္ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို မွားယြင္းစြာေဖာ္ျပထားၿပီး  တမန္ေတာ္မုဟမၼဒ္ အေပၚ ေစာ္ကားထားသည့္ ေအာက္တန္းက်ေသာ အေရးအသားမ်ား ပါ၀င္ေနေၾကာင္း ဘားအံျမိဳမွ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ တစ္ဥိးမွ M-Media သို႔ေျပာၾကားပါသည္။  ယခင္က ေကာ့က်ိဳက္ရြာမွာ ပတ္၀န္းက်င္ေက်းရြာမ်ားႏွင့္ အေရာင္းအ၀ယ္ ကူးလူးဆက္ဆံမႈမ်ား ပံုမွန္ရွိခဲ႔ေသာ္လည္း ကန္႔သတ္မႈမ်ားေနာက္ပိုင္းတြင္ မိမိတို႔ ရြာတြင္သာ ေရာင္း၀ယ္ လုပ္ကိုင္ၾကရေၾကာင္း သိရွိရသည္။

အဆိုပါျဖစ္စဥ္မ်ားအစမွာ ဘာသာမတူသူမ်ားႏွင္႔ စီးပြားေရး၊ လူမွဳေရးအရ ဆက္ဆံျခင္းမျပဳရန္ ၊ အိမ္ေျခေရာင္း၀ယ္ျခင္းမျပဳရန္ ကရင္ ျပည္နယ္ ဂိုဏ္းေပါင္းစံု သာသနာ ေတာ္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႔ က ၁၀.၉.၂၀၁၂ ေန႔တြင္ စည္းကမ္းခ်က္ ေလးခ်က္ပါေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကိုခ်မွတ္ခဲ့ၿပီး အမွတ္(၈၁) ဂလိုဘယ္ပို႔စ္ ဂ်ာနယ္မွ ယင္းသတင္းကို ေအာက္တိုဘာ (၁၉)ရက္ေန႔၊ ၂၀၁၂ ေန႔တြင္ မ်က္ႏွာဖံုး သတင္းအျဖစ္ ေဖၚျပခဲ့သည္။

မၾကာမီ ရက္မ်ားက ဘားအံၿမိဳ႕ မဲေဘာင္ ေက်ာင္း တိုက္တြင္ ၁.၁၂.၂၀၁၂ ျပဳလုပ္ေသာ ကရင္ ျပည္နယ္ ဂိုဏ္းေပါင္းစံု သာသနာေတာ္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႔ က အစည္း အေ၀းမွ  ခြင့္ျပဳလာလ ကုန္ဆံုး ျပီး ျပစ္ဒဏ္ေပးမည္႔ ကာလ ေရာက္ရွိလာ၍ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားထံ သတိေပးႏိႈးေဆာ္လႊာ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ယင္းသတိေပးႏိႈးေဆာ္လႊာတြင္ ဘာသာျခားဆိုင္မ်ားသို႔ ပစၥည္း သြား ေရာက္ ၀ယ္ယူပါက ရဟန္းေတာ္ျဖစ္လွ်င္ က်ပ္ေငြ ၃၀၀၀၀၀  ၊ လူပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ လွ်င္ က်ပ္ေငြ ၁၀၀၀၀၀ ျပစ္ဒဏ္ ခ်မွတ္မည္ ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။


Apa "Merit" Yang Muhyiddin Ada Dianugerahkan "Doktor Kehormat"?

Posted: 20 Jan 2013 08:13 PM PST

MMuhyidin dapat 'doktor', USSA dapat projek

KUALA LUMPUR: Trend untuk menerima anugerah doktor kehormat nampaknya menjadi satu amalan menjelang pilihan raya kali ini.

Selepas Perdana Menteri menerimanya, timbalan beliau, Tan Sri Muhyidin Yassin pula menerimanya.

Namun, ijazah kehormat yang diterima Muhyidin menjadi isu sekarang apabila pihak yang menerimanya mendapat kontrak besar dari penerima ijazah ini.

Ekoran itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak diminta menjelaskan kenapa kontrak yang diberikan kepada The United States Sports Academy (USSA) tidak melalui tender terbuka.

Beliau perlu menjelaskan perkara ini selepas timbalannya, Tan Sri Muhyidin Yassin menerima ijazah doktor kehormat dari kolej itu selepas menerima kontrak bernilai RM22.9 juta.

Penganugerahan doktor falsafah kohormat (PhD) kepada Menteri Pelajaran kini menjadi bualan ramai.

Ini kerana, sebelum ini kolej yang tidak ternama dan hanya mempunyai 600 pelajar luar (distance -learning) itu baru saja mendapat kontrak untuk melatih 1,000 pelajar dari Malaysia.

Pembelaan cepat yang dibuat oleh Presiden Akademiknya, Dr Thomas P Rosandich bahawa ia dibuat kerana "pencapaian seumur hidup Muhyidin kepada sukan dan layak untuk menerimanya" juga dipertikaikan.

Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua (gambar) dalam kenyataannya berkata, Muhyidin menerima doktor kehormat itu ketika negara jatuh teruk dalam Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2011.

Malaysia telah jatuh teruk dalam pencapaian metematik dan sains antara tahun 1999 dan 2011.

Isu yang lebih besar adalah kenapa Muhyidin telah diberikan ijazah itu ketika satu kontrak besar diberikan kepada kolej tidak ternama yang terletak di Daphne Alabama itu.

Muhyidin telah menganugerahkan kontrak untuk melatih semula 1,000 guru-guru sukan di USSA melalui "International Diploma in Physical Education and Scholastic Sports (IDPESS)" dengan nilai RM22.9 juta.

Menurut Tony, USSA mengaku, IDPESS adalah satu promram baru yang direkabentuk khas atas permintaan Muhyidin.

Tony meminta Muhyidin menjelaskan kenapa kos melatih guru sukan di USSA itu empat kali ganda berbanding Diploma in Pengajian Sukan daripada Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Kos kontrak yang dianugerahkan kepada Syarikat KH Sport Sdn Bhd ini adalah RM22.9 juta.

Sedangkan kos untuk melatih guru sukan di UITM hanya RM5,709 seorang untuk enam semester. -HD


USSA: Ijazah kedoktoran untuk TPM berasaskan merit


Akademi Sukan Amerika Syarikat (USSA) menjelaskan bahawa ijazah kedoktoran yang dianugerahkan kepada Menteri Pelajara Tan Sri Muhyiddin Yassin diberikan berasaskan merit dan tiada kena mengena dengan projek daripada kementerian pelajaran.

Muhyiddin yang juga timbalan perdana menteri menerima ijazah kehormat itu pada 17 Januari lalu kerana memajukan sukan melalui program "satu murid, satu sukan".

"Anugerah itu amat wajar dan patut diperolehinya," kata presiden dan CEO USSA Dr Thomas P Rosandich seperti dilaporkan The Star hari ini.

Katanya, akademi itu sudah lama ingin memberi anugerah berkenaan kepada Muhyiddin tetapi tidak dapat berbuat demikian disebabkan kesibukan timbalan perdana menteri.

DAP sebelum ini mempersoalkan sama ada anugerah kehormat itu merupakan sogokan kerana dakwaan menghanugerahkan kontrak bernilai RM22.9 juta melalui pihak ketiga.

Ia mendakwa, pihak ketiga itu merupakan satu syarikat yang dipengerusikan seorang pemimpin Umno.

- mk



Ulasan GB

Selepas Rosmah, Najib dan kini Muhyiddin... menerima Doktor Kehormat, sehingga selepas ini, penganugerahan ijazah kehormat menjadi begitu hyina dan meloyakan.

Apa "merit" yang Muhyiddin ada di bidang kesukanan sehingga pihak USSA menganugerahkan Doktor Kehormat kepadanya kalau bukan kerana telah memperolehi projek RM22.9 juta wang rakyat negara ini?

Dan apabila bercakap soal "merit", apakah Muhyiddin sendiri yang meminta USSA mengeluarkan kenyataan tersebut kerana sebelum ini Muhyiddinlah yang kerap menggunakan ungkapan tersebut? Contohnya apabila Emrail Sdn Bhd dan dan Zabima Engineering Sdn Bhd diberikan kontrak Projek Lebuhraya Kinrara-Damansara bernilai RM2.2 bilion yang dianugerahkan kepada seorang peguam Umno yang lansung tak da pengalaman didalam projek lebuhraya, Muhyiddin kata "ia berdasarkan merit"!

Sesungguhnya memberikan anugerah Doktor Kehormat kepada ahli-ahli politik sepertinya kononnya atas dasar merit adalah umpama menyembur pewangi ke atas seketul najis. Bukan bertambah wangi, malah bertambah busuk dan tengek sangat baunya. Ke seluruh dunia!br>

I'll Always Love Youuu...till the end of time..huhuhuu

Posted: 20 Jan 2013 11:39 PM PST


TRUST

Posted: 20 Jan 2013 05:00 PM PST

Is TRUST very important in our day to day life?
Do you TRUST him? Do you TRUST her? Do you TRUST... ? do you... 

I'm always telling all the people I knew proudly on how i handle TRUST. I might be a few of the people whom grant the full TRUST to my fellow NEW friends and colleagues/bosses without asking them to earn the TRUST from me. But of cause, they have to make sure they know how to maintain the TRUST well... The moment i lose the TRUST on the person, it will be the end of the relationship or it might have given another chance to build back but it definitely takes a longer time to heal...

There was an incident that i abandoned the friendship because of the person bleach the TRUST... the person thought that TRUST is so easy to get from me. So, the person did not value the TRUST. I was a bit sad but for me once the TRUST broken, depends whether i wanted to make the effort to amend the broken TRUST by giving the other party another chance or just left it and walked away.

So do you like to have the granted TRUST or earned TRUST? Which is your preference?

Hey, i got this nice statement from the internet which i think it's a good things to remember when we talked about TRUST...

Do you agree?

Kalau Betul Mereka Edar Bible, Kenapa Tak Tangkap?

Posted: 20 Jan 2013 07:39 PM PST


Edar Kitab Injil : Hasutan Perkauman Terbaru Alihkan Perhatian Rakyat

Dakwaan ada cubaan untuk mengedar kitab Injil kepada pelajar Islam di Pulau Pinang merupakan hasutan perkauman terbaru bagi mengalihkan perhatian rakyat, dakwa MP Shah Alam Khalid Samad.

Khalid berkata rakyat jangan terpengaruh dengan hasutan perkauman yang kini cuba ditiup oleh sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab.

Khalid menegaskan perkara itu tidak masuk akal dan merupakan fitnah jahat yang dilakukan bagi mencetuskan kemarahan umat Islam selepas isu penggunaan Kalimah Allah.

"Jika betul perkara itu berlaku, mengapa hanya mengambil video dan tidak menangkap perlaku itu? "Tangkap saja sebab pelaku itu sudah menyalahi undang-undang dan perlembagaan. Kenapa tidak serahkan kepada pihak polis? Kenapa hanya dimuat naik di Youtube dan Facebook?


"Sebagai rakyat, jangan mudah diperbodohkan Umno-BN. Mereka sudah terdesak dan tersempit oleh itu mereka lakukan pelbagai perkara," katanya dalam ucapannya di Program Merdeka Rakyat, di Seksyen 17, di sini semalam.

Tambahnya, Umno-BN sengaja membangkitkan isu perkauman yang lain selepas isu kalimah Allah dan amanat Haji Hadi tidak berkesan.

Baru-baru ini, terdapat dakwaan bahawa kita Injil diedarkan kepada pelajar Islam, dipercayai oleh dua lelaki di hadapan sebuah sekolah menengah di Jelutong, Pulau Pinang.

Mereka yang berpakaian kemas didapati mengedarkan kitab tersebut kepada kira-kira 50 pelajar termasuk pelajar Islam yang sedang masuk dan keluar sekolah ketika waktu pertukaran sesi persekolahan pagi dan petang itu.

Ulasan GB

Betul.

Kenapa tidak ditahan dan ditangkap "pengedar bible" itu, atau setidak-tidaknya lapor polis untuk tindakan lanjut? Ini tidak, siap ada kesempatan pula untuk ambil gambar dan rakam video! Macam berlakon.

Sama macam kes lakonan "rempit" kemudian gelar mereka pelesit.

Rupa-rupanya UMNO yang pelesit sebenarnya, yang hanya hendak menjadikan isu itu sebagai isu yang menggelegakkan sentimen perkauman dan keagamaan di negeri Pakatan Rakyat, dan kemudian memudahkan untuk mereka memaki, mencarut dan menggunakan kata-kata cacian melampau (satu tindakan tipikal para pencacai-pencacai UMNO yang lansung tidak diambil tindakan oleh pihak polis) seperti di dalam foto ini:



Justeru itu, wahai polis, berlaku adil dan profesyenallah kamu. Tahan dan tangkaplah golongan mereka yang menimbulkan provokasi serta menggunakan perkataan-perkataan melampau untuk mengapi-apikan sentimen perkauman dan keagamaan. Termasuk para menteri yang juga ramai menggunakan isu bible ini untuk kepentingan politik mereka.

Jika tidak, GB khuatir hukum kebenaran dan keadilan akan berlaku dimana maruah dan kredibiliti akan terus tercemar lantaran ketidak-patuhan kepada etika professionalisme kamu sendiri.

No comments: