Thursday, March 21, 2013

Video Terbaru Memfitnah Anwar Disebarkan Papagomo

Video Terbaru Memfitnah Anwar Disebarkan Papagomo


Video Terbaru Memfitnah Anwar Disebarkan Papagomo

Posted: 21 Mar 2013 10:30 AM PDT


Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dikaitkan lagi sebagai individu dalam satu skandal video dengan seorang lelaki yang didakwa seorang mahasiswa berumur 19 tahun.

Video selama 1:20 minit itu disiarkan penulis blog pro-Barisan Nasional (BN) Papa Gomo dengan audio dan berwarna memaparkan individu mirip Anwar berbual dengan lelaki yang dipercayai memasang rakaman kamera secara tersembunyi.

Anwar: Susah la you…you know I tolak dari Segambut immediate…?

Lelaki: Ada apa kat Segambut?

Anwar: Daripada rumah I lah (ketawa)

Lelaki: Yalah betullah mana boleh percaya. You fikir kalau you in my shoes percaya tak?

Anwar: …Walaupun kadang-kadang I punya twitt banyak masuk

Lelaki: Hah yalah tu la I cakap betul ke you punya twitt…

Ini merupakan pendedahan rakaman kedua yang cuba mengaitkan Anwar dengan skandal salah laku dalam tempoh seminggu selepas beberapa gambar sepasang lelaki berpelukan yang didedahkan dalam blog rajagoyang360 Sabtu lalu.

Tindakan menyiarkan video terbabit juga dikatakan selepas Papa Gomo mendakwa Anwar tersalah memfitnah dirinya sebagai pemilik blog Raja Goyang dan enggan menarik balik saman RM100 juta.

'Saman RM100 juta'

"Saman RM100 juta yang difailkan Anwar Ibrahim memberikan satu peluang besar buat Papa Gomo untuk mendedahkan lebih banyak kegiatan jijik Anwar serta membawa saksi saksi lain dalam perbicaraan ini termasuk Datuk Shazryl Eskay Abdullah, China Doll, dua orang mahasiswa yang diliwat, Zulkifli Nordin, bekas pengasas PKR Ng Lum Yum, Zahid Mat Arip, Datuk S Nallakaruppan, N Gobalakrishnan dan seorang pemimpin kanan PAS," katanya dalam blog beliau.

Anwar melalui peguam N Surendran pagi tadi memfailkan saman RM 100 juta terhadap Papa Gomo di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur selepas gagal menarik balik tuduhannya dalam tempoh 48 jam.

Sementara itu penulis blog (Papa Gomo) mendakwa, beliau telah menemui mahasiswa tersebut pada Februari lalu dan telah mengaku melakukan perbuatan suka sama suka.

Beliau turut mengaku bertanggungjawab sepenuhnya dengan pendedahan skandal terbabit tanpa bantuan mana-mana pihak dalam kerajaan.

"Gomo nak tegaskan di sini kepada semua.

Ianya bukan soal wang kerana walaupun RM10 juta atau RM1 billion Anwar cuba tawarkan hakikatnya apa yang dilakukan Gomo adalah untuk rakyat agama, bangsa dan negara.

"Gomo bukan pemimpin politik atau berjawatan besar tetapi Gomo mewakili jutaan rakyat Malaysia yang mahukan kebenaran dalam memilih pemimpin yang benar dan bukannya jijik," katanya. -FMT


Ulasan GB

Nampak dalam video itu macam "real" Anwar, tetapi GB berpendapat, ia tetap "fake". Kerana? Gambar video itu diambil dari sudut jauh agar penelitian terhadap gambar di video itu tidak dapat dilakukan. Sementelah lagi wajah Anwar kelihatan terlalu muda berbanding dengan usianya sekarang yang sudah menjangkau 65 tahun. Gambar mahasiswa yang dimaksudkan pun tidak kelihatan di dalam rakaman itu. Dan paling ketara, pada kala ini, di video itu TIADA LAGI TARIKH dipaparkan setelah video-video yang lepas persoalan tarikhnya menimbulkan isu yang tidak mampu dijawab oleh pembikin videonya.

Kemudian kita lihat bibir si pelakunnya itu tidak jelas dengan perkataan yang dipertuturkan. Seolah-olah gambar lain, suaranya lain.

Papagomo nampaknya syok sendiri dengan bikinan video-video untuk mengaibkan Anwar, tetapi ternyata selama ini (termasuk video terbaru ini) adalah palsu.

Bagi kita, kita akan terus berdoa!

اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
1) Allahumma arinal haqqa, haqqa, warzuqnattiba'ah,
wa arinal bathila bathila, warzuqnajtinabah


Ya Allah, tunjukkanlah yang haq itu sebagai haq, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yang batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya (menghapuskannya).

وقل رب أدخلني مدخل صدق وأخرجني مخرج صدق
واجعل لي من لدنك سلطانا نصيرا
وقل جاء الحق وزهق الباطل إن الباطل كان زهوقا

2) Rabbi adkhilni mudkhala sidqin wa akhrijni mukhraja sidqin waj'alli min ladunka sulthanan nasiiran
wa qul ja alhaqqu wa zahaqal bathil innal bathila kana zahuqan


Ya Allah, masukkanlah aku secara masuk yang benar dan keluarkanlah(pula) aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuasaan yang menolong. Dan katakanlah yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.


Laporan sebelum ini
klik untuk baca


Requesting Muslim Athletes to Boycott ASEAN GAMES in Myanmar

Posted: 21 Mar 2013 06:20 AM PDT

We need to request Muslim Athletes to Boycott ASEAN GAMES in Myanmar to pressure Myanmar Government to stop all the Anti-Muslim activities and Islamophobic Hate SPEECHES….If Muslim leaders of ASEAN SHAMELESSLY failed to respond.


[BONGKAR] Papagomo, Bekas Koperal Polis Yang Pernah Dipenjara Kerana Rasuah -updated

Posted: 21 Mar 2013 08:37 AM PDT


KEADILAN: Fitnah lucah blogger BN papar wajah sebenar Umno

KEADILAN menempelak pentadbiran Perdana Menteri menyebar fitnah jahat menggunakan blogger upahan bagi menjatuhkan lawan politik mereka, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Naib Presiden, N Surendran percaya, serangan itu kerana Umno BN sedar mereka gagal meraih sokongan rakyat menjelang pilihan raya.

"Umno BN memperalat blogger mereka untuk sebar fitnah seperti dilakukan Papa Gomo terhadap Anwar dengan harapan sokongan kepada Pakatan Rakyat dapat disekat.

"Saya yakin, blogger fitnah ini mendapat kedudukan istimewa daripada Umno BN untuk melakukan perkara keji kerana sehingga hari ini belum ada apa-apa tindakan undang-undang diambil ke atas beliau," kata Surendran di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, hari ini.

Sidang media tersebut selepas peguam Anwar itu memfailkan saman fitnah Ketua Umum KEADILAN berjumlah RM100 juta ke atas blogger Papa Gomo atau nama sebenarnya, Wan Muhammad Azri Wan Deris.

Saman itu setelah notis 48 jam untuknya memohon maaf dan menarik balik gambar fitnah lucah menyerupai Anwar dari blog itu gagal dilakukan.

Surendran berkata, antara bukti Umno BN begitu mesra dengan blogger tersebut apabila berpeluang menaiki kapal selam KD Tun Razak pada Disember 2011.

"Kita harus tahu bahawa bukan semua orang dibenarkan menaiki kapal selam kerana kaitannya dengan aspek rahsia keselamatan negara.

"Pemilihan blogger itu untuk menaiki kapal selam tersebut menunjukkan keselamatan negara ketika ini boleh dikompromi dengan mudah," kata Surendran
.

Dalam samannya, Anwar yang turut diwakili peguam Latheefa Koya menuntut ganti rugi am, ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan.

Tegas Surendran, nilai saman yang difailkan sebenarnya ditanggung Umno BN kerana segala fitnah Papa Gomo itu direstui Umno BN. – NS/KD




Pangkalan Data Pesalah Rasuah

No Pengenalan Diri : RF 142863
Nama : Wan Muhammad Azri bin Wan Deris
No Kes : B-06B-68-2011
Mahkamah :
Hakim : Y. A. Linton Albert [HMR], Y. A Datuk Wira Mohtarudin bin Baki [HMR] & Y. A Datuk Mohad Zawawi b
Pendakwaan : TPR Nik Azrin Zairin bt Nik Abdullah
PeguamBela : Samsul Sulaiman
Kesalahan : Seksyen 10(a)(bb) dan seksyen 11(a) Akta Pencegahan Rasuah 1997 (Akta 575)
Jantina : Lelaki
Warganegara : Malaysia
Negeri : Selangor
Kategori : Penjawat Awam
Majikan : Polis Di Raja Malaysia
Jawatan : Koperal
Tarikh sabitan : 06/09/2012
Pertuduhan : "Pertuduhan Pertama: Bahawa kamu pada 29.11.2004, di antara jam 1.00 petang dan 3.00 petang, di Pandan Indah, di dalam Daerah Ampang, dalam Negeri Selangor, sebagai ejen kerajaan Malaysia iaitu anggota Polis Trafik yang bertugas di Balai Polis Trafik Ampang, telah secara rasuah telah meminta suatu suapan untuk diri kamu iaitu wang tunai RM1000.00 daripada seorang yang bernama Mohd Rahyudi bin Mokhtar sebagai dorongan bagi melakukan suatu perbuatan berhubung dengan hal ehwal prinsipal kamu iaitu tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap Mohd Rahyudi bin Mokhtar yang dikatakan memiliki jarum suntikan untuk menagih dadah dan dengan itu kamu telah melakukan satu kesalahan yang di bawah seksyen 10(a)(bb) Akta Pencegahan Rasuah 1997 (Akta 575) dan boleh dihukum di bawah seksyen 16 Akta yang sama. Pertuduhan Kedua: Bahawa kamu pada 30.11.2004, di antara jam 11.40 pgai di lorong tidak bernama di belakang sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Ampang, di dalam Daerah Ampang, dalam Negeri Selangor, sebagai ejen kerajaan Malaysia iaitu anggota Polis Trafik yang bertugas di Balai Polis Trafik Ampang, telah secara rasuah telah menyetuju-terima suatu suapan untuk diri kamu iaitu wang tunai RM400.00 daripada seorang yang bernama Mohd Rahyudi bin Mokhtar sebagai dorongan bagi melakukan suatu perbuatan berhubung dengan hal ehwal prinsipal kamu iaitu tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap Mohd Rahyudi bin Mokhtar yang dikatakan memiliki jarum suntikan untuk menagih dadah dan dengan itu kamu telah melakukan satu kesalahan yang di bawah seksyen 11(a) Akta Pencegahan Rasuah 1997 (Akta 575) dan boleh dihukum di bawah seksyen 16 Akta yang sama. "
Hukuman : "Keputusan Hakim Mahkamah Sesyen Pertuduhan pertama: Penjara 5 bulan dan denda RM10,000 (tidak bayar, penjara 8 bulan) Pertuduhan kedua: Penjara 5 bulan dan denda RM10,000 (tidak bayar, denda 8 bulan). Hukuman penjara berjalan berasingan. Keputusan Mahkamah Tinggi: Mahkamah telah menolak rayuan Perayu terhadap sabitan. Keputusan Hakim Mahkamah Sesyen dikekalkan. Mahkamah Rayuan: Rayuan OKT ditolak. Mahkamah telah mengurangkan hukuman penjara dari 5 bulan kepada 14 hari dan denda RM10,000.00 id 8 bulan penjara adalah dikekalkan bagi kedua-dua pertuduhan. Hukuman penjara adalah berjalan secara serentak"
     
Maklumat dari lamanweb SPRM di SINI

Ulasan GB

Allah memperkenankan doa GB dan sekalian pejuang kebenaran dan keadilan sebelum ini, agar Allah mendedahkan siapakah papagomo yang sebenarnya.

Akhirnya terjumpalah pengkalan data "syaitan yang dikenali" ini. Rupa-rupanya bekas seorang banduan yang kini bekerja sepenuh masa sebagai blogger UMNO.

GB amat yakin bahawa papagomo akan binasa termasuklah blogger-blogger pencacai UMNO yang lain sepertimana tulisan GB sebelum ni:

Namun, kebal macamana pun papagomo yang dilindungi oleh polis dan UMNO, dengan hukum kebenaran dan hukum Tuhan, kita akan menyaksikan papagomo pasti hancur binasa!

Bukan saja papagomo, sekalian blogger pencacai UMNO yang menyebarkan dan menyemarakkan budaya fitnah, lucah dan porno. Termasuklah polis yang selama ini bersikap double standard!

GO TO HELL, Son of Bitch, kothat yahoo.fr xkothathtila@yahoo.fr 92.138.161.14

Posted: 21 Mar 2013 03:35 AM PDT

Son of Bitch, kothat

STOP coming to comment in my blog.

GO TO HELL. RACIST, BIGOT, CRIMINAL, Ultra-Nationalist.

Why did you shamelessly come and comment in my blog?
yahoo.fr xkothathtila@yahoo.fr
92.138.161.14


Phone numbers of Myanmar Muslim leaders

Posted: 21 Mar 2013 03:06 AM PDT

Phone nos of Imp Muslim leaders


ADUN PAS Kedah Menang Saman RM150,000 Ke Atas RTM

Posted: 21 Mar 2013 04:24 AM PDT


RTM diarah bayar RM150,000 kepada Adun PAS

ALOR SETAR: Mahkamah Tinggi Kedah hari ini memutuskan Radio Televisyen Malaysia (RTM) milik kerajaan membayar tuntutan saman fitnah sebanyak RM150,000 kepada Adun Kubang Rotan (PAS) Mohd Nasir Mustafa.

Pesuruhjaya Kehakiman See Mee Chun ketika di dalam penghakiman hari ini mengarahkan dua defendan Mohd Hanafiah Hanafi dan Zakri Suid dari RTM untuk membayar ganti rugi sebanyak RM50,000.

Sementara itu, penerbit rancangan RTM 'Titik Sentuhan' Hartini Haris dan ketua pengarah Jabatan Penyiaran Malaysia Datuk Norhayati Ismail pula di arah membayar sejumlah RM70,000, selain pihak defendan juga diarahkan membayar kos guaman RM30,000.

Mohd Nasir diringi penguamnnya Aminuddin Zulkifli.

Mohd Nasir telah memfailkan saman pada Mei tahun lalu ekoran rancangan "Titik Sentuhan" yang disiarkan pihak RTM pada 18 November 2011 kerana menfitnah beliau gagal menjalankan tanggungjawab dan tugas sebagai Adun di Kubang Rotan.

Dalam writ saman yang dikemukakan juga, Mohd Nasir juga menolak tuduhan mengatakan beliau mengamalkan diskriminasi pembangunan dikawasan undangannya dan mendakwa ia telah mencemarkan imejnya serta kredibilitinya.

Mohd Nasir menewaskan calon Umno, Nordin Salleh pada Pilihan Raya 2008 dengan majoriti 1,387. -HD



LAPORAN SEBELUM INI

Adun Kubang Rotan lapor polis dakwa difitnah



KUALA KEDAH, 22 Dis: Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kubang Rotan, Mohd Nasir Mustafa tampil membuat laporan polis terhadap RTM yang didakwa memfitnahnya.

Nasir membuat laporan tersebut di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Setar dengan ditemani beberapa pegawai dan penyokongnya, semalam.

Beliau mendakwa RTM menerusi rancangan Titik Sentuhan pada 18 Disember lalu secara terancang telah melemparkan tuduhan tidak berasas terhadapnya dan kerajaan negeri berhubung isu jalan rosak di Kampung Hilir, Telok Talipon yang berada dalam Dun Kubang Rotan.

"Rancangan televisyen itu menyiarkan temubual penduduk yang menuduh saya tidak berperanan sebagai wakil rakyat serta meminggirkan mereka daripada arus pembangunan negeri.

"Bagi saya tuduhan itu adalah tidak berasas dan ianya merupakan fitnah yang terancang terhadap diri saya kerana jalan yang dimaksudkan itu telah dibaiki dengan inisiatif saya melalui kerajaan negeri,"
tegas beliau.

Menurut Nasir, pihaknya telah membuat permohonan secara bertulis kepada Unit Perancangan Ekonomi Negeri (UPEN) bagi menaik taraf dan penurapan jalan-jalan di kawasan Kubang Rotan termasuk jalan di Telok Talipon itu.

"Pada Januari yang lalu, saya telah mengajukan permohonan kepada UPEN apabila aduan dan permohonan kepada pihak Koridor Utara langsung tidak mendapat maklum balas positif.

"Berdasarkan permohonan tersebut, Pejabat Daerah Kota Setar pada Julai telah mengeluarkan tender bagi membaik pulih dan menurap jalan terbabit sepanjang 1.1 kilometer dan kerja tersebut siap sepenuhnya pada 27 Julai lalu.


"Dakwaan jalan tersebut dibaiki oleh agensi kerajaan pusat seperti dalam rancangan itu adalah tidak benar dan lebih kepada fitnah terhadap saya sebagai wakil rakyat di kawasan ini dan juga fitnah terhadap kerajaan negeri," jelasnya.

Nasir yang kesal dengan fitnah itu turut menimbangkan tindakan tegas jika pihak yang terbabit dengan rancangan tersebut.

Selain itu, beliau turut mengesyaki berlakunya tuntutan bertindih terhadap kerja pembaikan jalan tersebut berdasarkan kandungan rancangan tersebut.

Sejurus laporan polis itu, Nasir turut membuat aduan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malayisa (SPRM) Negeri Kedah berkaitan tuntutan bertindih.

"Kerajaan negeri yang menurap jalan itu, tetapi mereka mendakwa pihak MADA pula yang telah melakukan kerja-kerja penurapan jalan tersebut.

"Memang jalan tersebut berada di bawah pengendalian MADA, tapi kerajaan negeri mengambil inisiatif melakukan penurapan sepenuhnya setelah tiada tindakan dari pihak yang berwajib.


"Berdasarkan apa yang terkandung dalam rancangan Titik Sentuhan di TV1 tempohari, seolah-olah merekalah yang melakukan kerja-kerja tersebut dan saya syak mungkin berlaku tuntutan bertindih ke atas kerja-kerja tersebut," ujarnya.
-HD

Real Monks, Saffron Revolutionaries’ announcement against Anti-Muslim agitators

Posted: 21 Mar 2013 02:38 AM PDT

Real Monks, Safron revolutionaries anti-anti-Muslim announcement


မီတၳီလာျဖစ္ရပ္အား ပိုမိုၾကီးထြားေစရန္ မစိုးရိမ္တိုက္သစ္မွ သကၤန္းျခံဳ ၀ီရသူ ႏွင့္ ၉၆၉ အဖြဲ႕ ၀င္မ်ား RNDP ပါတီ၀င္မ်ား ပူးေပါင္း၍ မဟုတ္မမွန္ ၀ါဒျဖန္႔ လံႈေဆာ္လ်က္ရွိ

Posted: 21 Mar 2013 02:15 AM PDT

Terrorist Wirathu

Myanmar Muslim Net
Myanmar Way to "Buddhist" Neo-Fascism
မီတၳီလာျဖစ္ရပ္အား ပိုမိုၾကီးထြားေစရန္ မစိုးရိမ္တိုက္သစ္မွ သကၤန္းျခံဳ ၀ီရသူ ႏွင့္ ၉၆၉ အဖြဲ႕ ၀င္မ်ား RNDP ပါတီ၀င္မ်ား ပူးေပါင္း၍ မဟုတ္မမွန္ ၀ါဒျဖန္႔ လံႈေဆာ္လ်က္ရွိ

မစိုးရိမ္တိုက္သစ္မွ သကၤန္းျခံဳ ၀ီရသူ က Myanmar Express ေဖ့စ္ဘုတ္စာမ်က္ႏွာတြင္ လုုပ္ၾကံသတင္းမ်ား ထုတ္လႊင့္ျခင္း သတင္းဓါတ္ပံု ေနရာတြင္ လက္ပန္းေတာင္းေတာင္ အေရးအခင္းတြင္ မီးေလာင္ဒဏ္ရာရေသာ ကိုယ္ေတာ္ပံုအား ေဖၚျပ၍ လိမ္လည္ ၀ါဒျဖန္႔လ်က္ရွိျပီး ၉၆၉ အဖြဲ႕၀င္မ်ား RNDP ပါတီ၀င္မ်ား က ပူးေပါင္း ၀ါဒျဖန္႔က မီတၳီလာျဖစ္ရပ္အား   ပိုမိုၾကီးထြားေစရန္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေနေၾကာင္း သတင္းရရွိပါသည္၊ မိတၳီလာျဖစ္ရပ္ သည္ ေဒါက္တာေအးေမာင္ မွ ျမန္မာျပည္ အႏွံ
အေရးအခင္းမ်ား ျဖစ္မွ သာ ရခိုင္ပဋိပကၡ ရပ္မည္ဟု ေျပာျပီး မၾကာမွီ ျဖစ္ပြားခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။


အဆိုပါမိတၳီလာျမိဳ႕ လူနည္းစု မြတ္စလင္မ္ မ်ားအေပၚ အႏိုင္က်င့္သည့့့္ျဖစ္ရပ္ဆိုး မတိုင္မွီ ရက္ပိုင္းအတြင္း မွာ ပင္ ၉၆၉ အဖြဲ႕၀င္မ်ားက ျမိဳ႕ အႏွံ လႈံေဆာ္စာမ်ား ျဖန္႔ေ၀ျခင္း မိတၳီလာျမိဳ႕
အနီးတ၀ိုက္ ရွိရြာမ်ား အား သကၤန္းျခံဳ ၀ီရသူမွ လူမ်ိဳးေရး အစြန္းေရာက္ တရားမ်ား ေဟာေျပာပို႔ခ်ျခင္းတို႔ အား ဆက္တိုက္ ျပဳလုပ္ျပီး ယခုကဲ့သို႔ လူနည္းစု မြတ္စလင္မ္ မ်ားအေပၚ အႏိုင္က်င့္သည့့့္ျဖစ္ရပ္ဆိုးမ်ား
ျဖစ္ပြားခဲ့ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း အစြန္းေရာက္လႈပ္ရွားမႈမ်ားအား ေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားက ေျပာၾကားပါသည္။

လက္ပန္းေတာင္းေတာင္ အေရးအခင္းေၾကာင့္ အက်ပ္အတည္း ဆိုက္ေရာက္ေနခ်ိန္ျဖစ္သျဖင့္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီ၀င္အခ်ိဳ႕ က ပူးေပါင္းပါ၀င္ခဲ့ေၾကာင္း ၊ယခုျဖစ္ရပ္မ်ားမွာျဖစ္ျဖစ္ ျခင္း မၾကာမွီ ေတာင္ကုတ္မွာကဲ့သို႔ ပင္
စစ္တပ္အသိုင္းအ၀ိုင္း ေဖဘြတ္စာမ်က္ႏွာမ်ားမွ စတင္ကာ ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ပြားပံု ရုပ္သံမ်ားအား ထုတ္လႊင့္ေပးခဲ့ျပီး အျပန္အလွန္ တုိက္ခိုက္မႈမ်ား ျဖစ္လာေစရန္ စနစ္တက် စီစဥ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေသာလည္း
လူနည္းစု မြတ္စလင္မ္မ်ားဘက္မွ ေမွ်ာ္မွန္းထားသည့္ အတိုင္းတံုျပန္မႈ မ်ား မရွိခဲ့ျခင္း ၊ ကိုမင္းကိုႏုိင္အပါအ၀င္ ပုဂၢိဳလ္ အခ်ိဳ႕တို႔၏ ကူညီေဆာင္ရြက္မႈမ်ားေၾကာင့္ အႏိုင္က်င့္ ဖ်က္ဆီးမႈမ်ား အရွိန္တန္႔လာခ်ိန္တြင္
အရွိန္ျပန္ျမွင့္တင္ရန္ သကၤန္းျခံဳ ၀ီရသူ က Myanmar Express ေဖ့စ္ဘုတ္စာမ်က္ႏွာတြင္ လက္ပန္းေတာင္းေတာင္ အေရးအခင္းတြင္ မီးေလာင္ဒဏ္ရာရေသာ ကိုယ္ေတာ္ပံုအား ေဖၚျပ၍ ထပ္မံၾကိဳးစားခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း
ဆက္လက္ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။

ယခု လက္ရွိ ႏုိင္ငံႏွင့္ အ၀ွမ္း ျဖစ္ပြားေနေသာ လူနည္းစု မြတ္စလင္မ္ မ်ားအေပၚ အႏိုင္က်င့္သည့့့္ျဖစ္ရပ္ဆိုးမ်ားသည္ စနစ္တက် စီစဥ္ထားျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ အခ်ိန္တို အတြင္း ပ်က္စီးဆံုးရႈံးမႈ မ်ားျပားေၾကာင္း၊
၎အျပင္ အဆိုပါ ျဖစ္ရပ္ဆိုးမ်ားအား ဦးေဆာင္ေနေသာ သကၤန္းျခံဳ ၀ီရသူ ႏွင့္ ၉၆၉ အဖြဲ႕ ၀င္မ်ား RNDP ပါတီ၀င္မ်ား အား အာဏာပိုင္မ်ားက ထိေရာက္သည့္ အေရးယူမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိျခင္းသည္
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးအေပၚ အစိုးရ၏ အာဏာသက္ေရာက္မႈ ပမာဏအား မီးေမာင္းထိုးျပသကဲ့သို႔ျဖစ္ေနပါသည္။

"အဆိုပါ ျဖစ္ရပ္ဆိုးမ်ားမျဖစ္မွီ မၾကာေသးခင္ အေတာအတြင္း သာသနာေရး ၀န္ၾကီးမွ အစၥလာမ္ အဖြဲ႕ၾကီး ၅ ဖြဲ႕ရံုးသို႔ သမိုင္း၀င္လာေရာက္ေတြ႕ဆံုခဲ့ျခင္း ၊ ယခုကဲ့သို႔ လူနည္းစု အေပၚ အႏိုင္က်င့္သည့့့္ျဖစ္ရပ္ဆိုးမ်ားမျဖစ္မွီ ကပင္ ျပန္လည္ခုခံ
ျခင္းမျပဳရန္ သတိေပးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့့ျခင္းက စနစ္တက် ေဆာင္ရြက္ေနေသာ အင္အားစု တစ္ရပ္ရွိေၾကာင္း အသိအမွတ္ျပဳေပးခဲ့့ျခင္းျဖစ္သလို အဆုိပါ အဖ်က္အင္အားစုမ်ားအား ထိေရာက္စြာ အေရးမယူပဲ ျပဳက်င့္ခံရဖြယ္ရွိသူမ်ားကိုသာ
သတိေပးတားျမစ္ျခင္းက ေနာက္ကြယ္တြင္ ပဋိပကၡၾကီး တစ္ခုဆီသို႔ ကူးေျပာင္းသြားရန္ ႏုိင္ငံေတာ္ အဆင့္ တာ၀န္ရွိသူမ်ားကပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ေနပါသလားဟု ေမးခြန္းထုတ္စရာရွိလာ ျပီျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခု ျဖစ္ပြားမႈအား ထိေရာက္စြာ ကိုင္တြယ္
တားဆီးျခင္းမျပဳပါက အလြန္ၾကီးမားသည့္ အႏၱရာယ္ဆုိးမ်ားအား လူနည္းစုမ်ား အေနျဖင့္ အေတာမသတ္ ရင္ဆိုင္သြားႏိုင္ဖြယ္ရာရိွေၾကာင္း ရန္ကုန္ျမိဳ႕ရွိ အစၥလာမ္ ဘာသာေရးအဖြဲ႕ၾကီးမွ တုိင္းကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦး က myanmarmuslim.net သို႔ ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။


မိတၳီလာၿမိဳ႕၊ မဂၤလာေဇယ်ံဳရပ္ကြက္ရွိ ေဟမာယသြလ္အစၥလာမ္ ေက်ာင္းမွ ရွဟီဒီမ်ား စာရင္း အတည္ျပဳ

Posted: 21 Mar 2013 02:07 AM PDT

မိတၳီလာၿမိဳ႕၊ မဂၤလာေဇယ်ံဳရပ္ကြက္ရွိ ေဟမာယသြလ္အစၥလာမ္ ေက်ာင္းမွ ရွဟီဒီမ်ား စာရင္း အတည္ျပဳ
—————————————–
မဂၤလာေဇယ်ံဳရပ္ကြက္ရွိ ေဟမာယသြလ္အစၥလာမ္ အရဗီေက်ာင္းမွ အာလင္မ္တန္း ေက်ာင္းသား ဟာဖီးဇ္ မိုဟမၼဒ္ အိဟ္သိရွာမ္း (ဘ) ဟဇရသ္ ေမာင္၀္လာနာ ဟာဖီးဇ္ ႏူးရြလ္ဟာက္ အပါအ၀င္ ေက်ာင္းသား (၂၈)ေယာက္ ရွဟီဒီ ျဖစ္ပါေၾကာင္း…

ဆရာမ်ားျဖစ္ေသာ
(၁) ေမာင္၀္လာနာ မိုဟမၼဒ္ ရွဖီး (၄၅)ႏွစ္ ၀န္းက်င္
(၂) ေမာင္၀္လာနာ ဇကၠရီယာ (၄၀)ႏွစ္ ၀န္းက်င္
(၃) မြတ္ဖ္သီ ၀ါဂ်စ္ဗ္ (၃၀)ႏွစ္ ၀န္းက်င္ႏွင့္ အျခား(၁)

စုစုေပါင္း ဆရာ (၄)ပါးႏွင့္ ေက်ာင္းသား (၂၈)ေယာက္မွာ ယေန႔ မတ္လ (၂၁)ရက္ေန႔ ျမန္မာစံေတာ္ခ်ိန္ ေန႔လယ္ (၁၁)နာရီအခ်ိန္က ရွဟီးဒ္ျဖစ္ ကြယ္လြန္သြားပါတယ္။

မဂၤလာေဇယ်ံဳရပ္ကြက္မွ ယင္းစာသင္ေက်ာင္းအား ယမန္ေန႔ကတည္းက မီးရိႈ႕ဖ်က္ဆီးခံရတဲ့အေဆာက္အဦမ်ားအနက္ အႀကီးမားဆံုး ေနရာျဖစ္ပါတယ္။ ညပိုင္း (၉)နာရီေက်ာ္ အခ်ိန္ကတည္းက ညမထြက္ရအမိန္႔ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ္လည္း အၾကမ္းဖက္သမားမ်ားဟာ ညလံုးေပါက္ လြတ္လပ္စြာျဖင့္ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားအား က်ဴးလြန္ခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ္ ေနာက္ဆံုး အဆက္အသြယ္ရခ်ိန္ဟာ မေန႔ည (၃)နာရီေက်ာ္ေနပါၿပီ။ ထိုအခ်ိန္အထိ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားအား အေရးယူမႈ မရွိခဲ့ေသာေၾကာင့္ မဂၤလာေဇယ်ံဳေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းသားမ်ားအား အနီးရွိ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အိမ္မွ တူအရြယ္ သားအရြယ္ လူမမယ္မ်ားအား သံေယာဇဥ္ျဖစ္ေနျခင္းေၾကာင့္ စာနာစိတ္ျဖင့္ မိမိအိမ္တြင္ ေခၚယူကယ္ဆယ္ထားခဲ့ပါတယ္။

မနက္ (၄)နာရီေက်ာ္မွာ ေက်ာင္းမွာ မီးေလာင္ျပာက်သြားၿပီးေနာက္ အၾကမ္းဖက္သမားမ်ား အလွ်ိဳအလွ်ိဳ ေပ်ာက္ကြယ္သြားၾကပါတယ္။

မနက္ခင္း (၆)နာရီခြဲေလာက္မွာေတာ့ ကယ္ဆယ္ထားသည့္ အိမ္တြင္ ေက်ာင္းသားမ်ားနဲ႔ ဆရာမ်ား ႏွစ္ျခိဳက္စြာ အိပ္ေမာက်ေနစဥ္ အၾကမ္းဖက္သမားမ်ား ျပန္လည္စုရံုးေရာက္ရွိလာခဲ့ၿပီး ကယ္ဆယ္ထားသည့္ ဗုဒၶဘာသာအိမ္အား ၀ိုင္းထားလိုက္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ထုတ္ေပးရန္ ေတာင္းဆိုေနျခင္းေၾကာင့္ ပိုင္ရွင္မွ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေတာင္းပန္ေနပါတယ္။ ေက်ာင္းသားမ်ားဟာ ငယ္ရြယ္သူမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း၊ တစ္နယ္တစ္ေက်းမွ မိဘမ်ားႏွင့္ခြဲခြာ၍ လာေရာက္သူမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အိမ္ပိုင္ရွင္မွ ေတာင္းပန္းေနပါတယ္။

ထိုအခ်ိန္ (၇)နာရီအခ်ိန္တြင္ ေက်ာင္းသား ဟာဖီးဇ္ မိုဟမၼဒ္ အိဟ္သိရွာမ္းႏွင့္ ဖုန္းေျပာခဲ့ရေၾကာင္း သတင္းေပးပို႔သူမွ ေျပာပါတယ္။ ဒိုအာလုပ္ၾကဖို႔၊ မိမိတို႔မွာ ထြက္မရေၾကာင္း၊ အိမ္ေရွ႕တြင္ စစ္တပ္မ်ားေနာက္မွ လူထုက ေအာ္ဟစ္ေနေၾကာင္း၊ လက္တြင္ မီးကြင္းမ်ား ကိုင္၍ ပစ္မယ္လို႔ ေအာ္ေနေၾကာင္း၊ တုတ္၊ ဓား၊ ေလးခြမ်ားျဖင့္ ႀကိမ္းေမာင္းေနေၾကာင္း၊ အိမ္ေနာက္တြင္လည္း တုတ္၊ ဓား၊ လွံခၽြန္ လက္နက္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ား စုျပံဳ၍ ေစာင့္စိုင္းေနေၾကာင္းမ်ားကို ဖုန္းမွတဆင့္ ေျပာျပခဲ့ေၾကာင္း သတင္းေပးပို႔သူက ေျပာပါတယ္။

ထိုသုိ႔ အေျခအေနအား ေစာင့္စိုင္းေနစဥ္မွာပင္ အိမ္ေခါင္မိုးေပၚသို႔ မီးကြင္းမ်ားျဖင့္ လွမ္းပစ္ၾကၿပီး စစ္တပ္နဲ႔ လံုျခံဳေရးမ်ားမွ တားဆီးမႈမရွိဘဲ ရပ္ၾကည့္ေနၾကျခင္းေၾကာင့္ အိမ္မွာ တခဏအတြင္းမွာပင္ မီးေလာင္ကၽြမ္းသြားခဲ့ရၿပီး အိမ္တြင္းမွ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ဆရာမ်ားမွ အသုတ္ခြဲ၍ အရဲစြန္႔ကာ ထြက္ေျပးၾကပါတယ္။

ပုရြက္ဆိတ္အံုမီးတိုက္သလိုျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ အပူဒဏ္မခံႏိုင္တဲ့ လူသားမ်ားမွာ အသက္ေဘးမွ လြတ္ေျမာက္ဖို႔ ဘာမွမျမင္ႏိုင္ေတာ့ဘဲ အိမ္ထဲကေန ထြက္ေျပးၾကစဥ္ အျပင္မွ ေစာင့္ေနေသာ အၾကမ္းဖက္သမားမ်ားက လွံႏွင့္ထိုး၊ ဓားျဖင့္ခုတ္၊ တုတ္ႏွင့္ရိုက္ၾကတာကို ျဖတ္ေက်ာ္ႏိုင္ခဲ့ၾကသလို အေ၀းပစ္ ကုန္းသီးေလာက္စာမ်ားျဖင့္ အနည္းဆံုး အပစ္ခံၾကရပါတယ္။

အနီးကပ္ လက္နက္မ်ားျဖစ္တဲ့ လွံထိုး၊ ဓားခုတ္၊ တုတ္ရိုက္ျခင္းတို႔အား မေရွာင္ႏိုင္ဘဲ ထိခိုက္သြားသူေတြကိုေတာ့ မီးေလာင္ေနတဲ့ အိမ္တြင္းသို႔ အေ၀းမွ လႊဲမ၍ ပစ္ထည့္ခံၾကရသလို၊ အျပင္မထြက္ရဲ၍ အိမ္တြင္းမွာပင္ မီးသတ္က မီးအမ်ားႀကီး မေလာင္ေအာင္ ၿငိမ္းမွာပဲလို႔ ေတြးထင္အားကိုယ္းမိကာ ေမွ်ာ္လင့္ရင္း မီးေလာင္ခံ၍ ေသဆံုးသြားသူမ်ားလည္း ရွိပါတယ္။

စုစုေပါင္း ဆရာ (၄)ပါးႏွင့္ ေက်ာင္းသား (၂၈)ေယာက္မွာ ယေန႔ မတ္လ (၂၁)ရက္ေန႔ ျမန္မာစံေတာ္ခ်ိန္ ေန႔လယ္ (၁၁)နာရီအခ်ိန္က ရွဟီးဒ္ျဖစ္ ကြယ္လြန္သြားျခင္းအား အတည္ျပဳႏိုင္ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း သတင္းေပးပို႔လာပါတယ္။

မြတ္စလင္မ္မ်ားရဲ႕ ရင္ထဲမွာ နာက်ည္းစြာျဖင့္ မတရား အႏိုင္က်င့္ ႏွိပ္စက္ သတ္ျဖတ္ခံေနရမႈေတြကို အရွင့္ထံမွာ ဒိုအာလုပ္ေပးၾကဖို႔ တိုက္တြန္းပါတယ္။

(အင္နာလစ္လားဟိ ၀အင္းနာ အိလိုင္းဟိ ရားေဂ်အူန္း)


Saya tetap bersama anggota-anggota keselamatan negara

Posted: 21 Mar 2013 01:33 AM PDT

KENYATAAN MEDIA
21 Mac 2013
UNTUK SEBARAN SEGERA

SAYA TETAP BERSAMA ANGGOTA-ANGGOTA KESELAMATAN NEGARA

Saya merujuk kepada rencana yang diterbitkan New Straits Times hari ini bertajuk "Nurul Izzah hits out at police", yang saya anggap berniat jahat dan telah menyeleweng ucapan yang telah saya berikan dalam satu ceramah di Jemapoh, Negeri Sembilan pada 19 Mac 2013.

Ingin saya nyatakan di sini bahawa saya menyokong sepenuhnya pihak keselamatan, khususnya anggota-anggota Polis Di Raja Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia yang pada waktu ini sedang berjuang di perbatasan mempertahankan kedaulatan negara di bumi Sabah.

Saya tidak pernah sekali-kali memperlekeh usaha anggota-anggota keselamatan yang berkorban dan memenuhi ikrar taat setia yang telah dilafazkan. Saya menegaskan bahawa isu yang diketengahkan adalah tindakan ahli-ahli politik di Putrajaya dalam menangani masalah keselamatan di Lahad Datu. Saya bersependapat dengan kenyataan Lt Gen (B) Datuk Abd Ghafir dalam sidang media 13 Mac 2013 di mana beliau telah menyatakan kegagalan risikan - khususnya berkenaan insiden Lahad Datu – yang telah berlaku akibat aktiviti risikan yang difokuskan ke arah pengintipan perkembangan politik negara sejak tahun 2000.

Integriti kewartawanan yang bertanggungjawab adalah mercu tanda demokrasi di negara kita dan sedang kita melalui krisis yang mengancam keselamatan negara, saya berpendapat bahawa laporan yang tidak tepat dan menyeleweng itu harus ditarik balik dan saya menuntut New Straits Times memohon maaf dalam masa 24 jam melalui media digital dan cetak sebagaimana rencana berbaur fitnah itu telah disebarkan.

Saya telah mengarahkan peguam saya untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas akhbar New Straits Times – alat sebaran propaganda UMNO-Barisan Nasional terbitan New Straits Times Press (Malaysia) Berhad – dengan serta-merta.

Saya sekali lagi menegaskan pendirian konsisten Pakatan Rakyat menggesa Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak mengadakan sidang Parlimen tergempar di samping kertas putih untuk mendalami krisis di Lahad Datu, demi keselamatan tanah air tercinta.

Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai
Naib Presiden KEADILAN

Red Card for U Thein Sein

Posted: 21 Mar 2013 01:01 AM PDT

Risalah penerangan Lahad Datu dalam #smokeoperationcontoh risalah

Posted: 21 Mar 2013 01:13 AM PDT


contoh risalah lahad datu
Kenyataan Terbuka
21 Mac 2013

SAMM Edar Risalah Lahad Datu

Selepas berjaya menganjurkan sebuah forum mega "Mahkamah Rakyat: Siapa Pengkhianat Lahad Datu" beberapa hari lalu, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) terus bergerak menjana kesedaran rakyat Malaysia khususnya di Semenanjung mengenai apa yang berlaku di Lahad Datu. klik sini untuk membaca lanjut mengenai Mahkamah Rakyat. Forum Mega Mahkamah Rakyat tersebut telah sedikit sebanyak mengubah mood terhadap isu Lahad Datu. Sebelum itu trajegi ini telah dijadikan bahan politik regim Bn sehingga membuat PR dalam keadaan bertahan, namun selepas Forum tersebut mood bertahan telah bertukar kepada gear menyerang.
Untuk permulaan sebanyak 35 ribu set risalah berkenaan Lahad datu akan diedarkan dalam masa terdekat di dalam aksi 'Smoke Operation III".

Rakyat harus didedahkan dengan maklumat yang selama ini cuba diselindung bagi menutup pekung ketelanjuran pemerintah. Punca tercetusnya pencerobohan dan punca tuntutan orang Sulu di Lahad Datu tidak pernah dibicarakan di peringkat nasional oleh media arus perdana, maka SAMM mengambil tanggungjawab melaksanakan misi kesedaran. 

Dengan rangkaian besar SAMM di setiap negeri di Malaysia, juga dengan modus operandi dua aksi "Smoke Operation" terdahulu, SAMM yakin tidak punya kekangan yang besar untuk memastikan risalah penting ini sampai tepat kepada isirumah di seluruh pelusuk tanahair. 

"Smoke Operation" edisi ketiga diberi nama #OpsLahadDatu akan bermula pada 23 Mac di selatan tanahair dan berakhir 26 Mac 2013 di pantai timur. Risalah akan diagih kepada SAMM di setiap zon dan negeri manakala setiap persinggahan #OpsLahadDatu akan disusuli dengan aktiviti edaran kepada massa yang disusun oleh SAMM negeri.
Antara yang dimunculkan dalam risalah lahad datu tersebut ialah 
  •  Janeral Penceroboh warga Malaysia, ramainya pendatang yang mendapat kerakyatan mudah dan kini sudah menular ke semenanjung
  • Kenyataan Menteri Dalam Negeri yang lemah dan berdolak dalik iaitu mula - mula penceroboh bukan pengganas dan kemudian baru jadi pengganas. Persoalan penting apa isi rundingan dan benarkah ada perjanjian antara Najib dan penceroboh ?
  • juga membetulkan semua persepsi salah yang diberi media massa dengan menimbulkan semua persoalan penting mengenai trajedi Lahad Datu
Namun jumlah risalah yang terhad iaitu sebanyak 35ribu set adalah sangat jauh dari mencukupi. Sekurang-kurangnya 100 ribu set lagi diperlukan untuk diedar secara rawak di kawasan tumpuan. SAMM sedang mencari dana untuk cetak lebih banyak set risalah penting ini.

Justeru itu, SAMM mohon kepada semua untuk sama membantu mengeluarkan dana sumbangan supaya lebih banyak risalah #OpsLahadDatu dicetak. SAMM yakin tanggungjawab sosio-politikal ini juga boleh dikongsi bersama. Sumbangan boleh disalurkan ke akaun Solidariti Anak Muda (5550-4111-3224) Maybank.
Kami juga merancang membuat risalah siri dua mengenai Mahkamah Rakyat berkenaan pengakuan dan bukti yang saudara Hasnar dan Pn. Siti Amaninah kemukakan berkenaan Projek IC Dr. M dan bagaimana rusuhan 1986 di Sabah sengaja dirancang dan dilindungi agensi kerajaan kerana Bn kalah dalam pilihanraya sebelum itu. Namun semua bergantung kepada kemampuan kewangan.

untuk mengetahui lebih lanjut mengenai #smokeoperation sila klik sini.

Sekian

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia

Some definitions

Posted: 20 Mar 2013 11:45 PM PDT


I've known Timothy Tye since 2008 or 2009. Can't remember where we first bumped into one another, though, although at that time I already knew that he sat on the committee of the Penang Heritage Trust (no more, though) and he had quite a useful website on moving around Penang's tourist spots. The website's still there and it is constantly being updated with new information.

Recently, he was voicing his opinion against the arguments of a group of people that had called themselves the Penang Forum. These Penang Forum people were much against the Penang government's mega-infrastructure project that would see three new bypass highways being built on the island and a tunnel constructed to connect Tanjung Tokong to the northern part of Province Wellesley.

Tim himself was arguing why the projects should proceed but he was also frustrated that the Penang Forum was taking its own sweet time to even publish his opinion. While waiting, Tim wrote another piece which I found most informative - and entertaining. He said I could reproduce it here, so here it is. Thanks, Tim, for the thumbs up.

WHAT IS A FORUM?
- Timothy Tye -

I need to explain this so you understand why it got on my nerves.

A FORUM is a gathering of people to discuss an issue of public interest. A group of concerned citizens may organise a forum in which the moderator introduces the ISSUE:
"The state government is planning to build an undersea tunnel and a few expressways. What is your opinion?" Members of the public may then rise up and give their opinion, whether or not they support or oppose the issue. The moderator, as its name clearly suggests, ensures the discussion remains completely impartial. At the end of the discussion, the points raised are collected and published for the benefit of those who did not attend.

If a group of concerned citizens invites a guest, such as the Chief Minister of Penang, to meet members of the public, and they pose questions related to an issue of public interest, that is not a forum, that's a DIALOGUE.

A forum requires concerned citizens who are the organisers to exercise complete impartiality over the issue of public interest. The invited public can be partial, the organisers cannot. If the media asks the organisers, the appropriate response would be: "I have a CONCERN, but I can't tell you whether I am for or against the issue." In short, no comment. Citizens and groups with concerns over issues of public interest can organise a forum to canvass public OPINION.

As can be observed, this is unlikely to happen. In the local context, concerned citizens usually have an opinion already bottled up and is simply looking for a venue to uncork it ("What, cannot take sides ah? Then where got fun neh?!"). They are not keen on accepting public opinion, they're keen on the public accepting their opinion. If they organise a gathering of the public where they state their opinion, it's not a forum, it's a STAND.

A group of concerned citizens who have opinions over issues of public interest should not call itself a forum, by right it should call itself a WATCHDOG.

When a watchdog organises a stand, and the only acceptable course of action for the invited public is to support the stand (and those who oppose it is belittled and ridiculed), that is not a forum, that's a RUBBER STAMPING.

What is unpalatable is that a rubber stamping is often masqueraded as a forum.

ca-pub-5430283382112812

Isu Twit Perkauman: UMNO BN Itu Memang Extreme & Rasis

Posted: 21 Mar 2013 02:36 AM PDT


Isu Taib: Relawan BN mohon maaf atas twit 'perkauman'

Sukarelawan Pemuda BN (BNYV) memohon maaf atas kenyataan "tidak menyenangkan" berhubung milikan tanah Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Taib Mahmud melalui Twitter BNYV Sarawak yang dilihat berunsur perkauman.

Ia dibuat selepas akaun @BNYV_SWK dalam statusnya menyebut:

"Sedar-sedarlah 'orang kita'.

Walau Taib banyak tanah di Sarawak tok sekurang-kurangnya baguslah milik bumiputera dari jatuh ke orang ca-ya-nun-alif (Cina)."


Kenyataan itu dipercayai merupakan respon kepada video Global Witness yang mendakwa mendedahkan salah guna kuasa keluarga Taib.

Akaun Twitter itu menggesa agar "orang-orang kita" sedar walaupun banyak tanah di Sarawak didakwa dimiliki keluarga Taib, keadaan itu lebih baik daripada dimiliki oleh orang-orang Cina.

Pengarah BNYV Zaidel Baharuddin (kanan) dalam kenyataan segeranya di laman web berkata, kenyataan itu "tidak menyenangkan dan bercanggah dengan semangat muhibah 1Malaysia yang kini sedang dipupuk oleh perdana menteri kita".

Menurutnya, twit itu hanya pandangan peribadi seorang pengendali akaun sahaja dan tidak dikongsi oleh pengendali-pengendali yang lain.

"Saya mewakili pergerakan BNYV memohon maaf atas beberapa kenyataan yang dikeluarkan oleh akaun Twitter berkenaan," kata Zaidel lagi.

Status tersebut kini dikesan dipadam daripada garis masa akaun Twitter berkenaan, seperti satu lagi mesej di Twitter rasmi BN sebelum itu berhubung pentadbiran Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng sebelum ini.

BNYV adalah inisiatif untuk merekrut sukarelawan muda bagi membantu kempen BN yang dilancarkan pada Mei 2012.

Antara tugas-tugas utama sukarelawannya adalah dalam bidang pengurusan acara, khidmat nasihat media sosial dan kempen rumah ke rumah sewaktu pilihan raya umum.

Ulasan GB

Walaupun sudah meminta maaf, namun hukum kebenaran dan keadilan akan tetap mendedahkan bahawa parti UMNO dan penyokongnya seperti PERKASA, PEKIDA, JATI dll adalah kelompok masyarakat yang extreme dan rasis.

Mereka boleh ke tahap berperangai dan berkelakuan samseng disamping menghamburkan caci makian yang bersifat lucah dan mencarut.... melewati batas-batas yang diizinkan agama dan susila bangsa.

Perhatikan adegan di bawah ini:








Lies, Damned Lies: Who's Cooking the Books?

Posted: 20 Mar 2013 10:30 PM PDT

Tom Orlik reported HERE that on Wednesday, U.S. Treasury Secretary Jack Lew met with China's Premier Li Keqiang, a crucial first meeting between new representatives of the world's two biggest economic powers. Lew's interlocutor sits at the top of the world's second-largest economy -- a country whose GDP reached approximately $8.3 trillion in 2012. But how accurate are the statistics that illuminate China's growth? Even Li himself has said (as quoted in a U.S. State Department cable published by WikiLeaks) that China's GDP figures are "man-made" and therefore unreliable.

CLICK HERE to read this excerpt from Wall Street Journal China reporter Tom Orlik's book book, Understanding China's Economic Indicators,  where he explains how to get to grips with China's data.

Buddhist Terrorist group named 969 destroyed Muslims’ shops in Meitthilar ,Myanmar.

Posted: 20 Mar 2013 11:35 PM PDT

A Buddhist group named 969 destroyed Muslims' shops in Meitthilar ,Myanmar.

Wednesday, March 20th, 2013 at , members of he Buddhist Extremist Group (969) destroyed the shop houses at Meitthilar Township Myanmar after the shop refused to buy the fake gold. The riot started after a couple from the nearby village tried to sell the fake gold. Later the couple gathered a mob from their village to destroy the shops. Few days before these event, Members of Buddhist Extremist group,969 posted at social media Facebook as "Muslim were building a Masjid at Turkey War Cemetery" and they called people to destroy. 969 group was supported by the Buddhist Monk U Wirathu who is popular among racist group due to his Anti Islamic Speech.

Buddhist started burning Muslims' homes at 6:30 pm after the above incident of gold shop case was finished at 2 pm.Two mosques and 6 or 7 houses were in fire. Police failed to provide safety for Muslims. Muslims from Meikhtila down town area have to run away to nearby towns by leaving their homes and properties. The government need to handle hate speech spreading against minority Muslims by some monks and groups.

http://www.youtube.com/watch?v=aAA2vFvoOxw

An Interview

http://www.youtube.com/watch?v=QIufSKShd3M

A brief translation of what a Muslim from that town said in the Interview video is below.

"there is no safety for Muslim till now. We all have to flee from down town by foot or motorcycle or car. They started burn the homes since 6:30 pm. A Mosque called "A Shaet Pa Le (meaning East Mosque)", Min Galar Zay Yon Mosque and a madarsa, 6/7 houses were in fire. People and Police are just keep watching and not stopping them. Meikhtila 8888 group who attended Min Ko Naing when he visited Meikhtila, another group who helped in conducting a hate speech by racist preacher monk Wi Ra Thu and a group of former NLD who have been fired from NLD group were involved in initiating unrest between Muslims and Buddhists. They had started spreading instigating messages against Muslims. There is an NLD group leading by DR. San Hlaing, Ko Thiha, Htain Min Khine, Kyi Kyi Thein, Mi Thae Oo. They are spreading hate propaganda against Muslim one month before this incident. No death till now from Muslim side. But one Muslim man who tried to take the photos has been beaten up and hospitalized. There are rumors spread that one monk has been killed by Muslims. But the news is wrong. Muslims from Meikhtila down town area cannot do anything but have to run away to nearby towns by leaving their homes and properties. Muslims did not expect that will happen. This happened around 6pm only after the incident of gold shop case was finished at 2 pm. Now we cannot do anything. I would like to request the government to handle hate speech spreading against minority Muslims. This is now very important to handle such kind of Hate speech spreaded by NLD group and some monks which government did not take any action against them till now. "

Source: My Friend on FB

 


Please kindly write your own version of the following letter and send to Embassies, NGOs or Media organizations that you know

Posted: 20 Mar 2013 10:35 PM PDT

DEAR FRIENDS,

Please kindly write your own version of the following letter and send to Embassies, NGOs or Media organizations that you know.

Dear Sir,
Please kindly highlight Myanmar's preparation for their GE 2015 by creating widespread Anti-Muslim riots around Myanmar. Last night they had destroyed, looted and burnt 8 Masjids in Meikhtila, central Myanmar.

We need to request International NGOs, UN and Governments to pressure Myanmar Government and Daw Suu to strictly control HATE SPEECHES (and of course Hate Mongers).

As long as they are allowed dosing Hatred Petroleum around Myanmar…any minor sparks (real or accident or created) would trigger the exploding and fire.

U Thein Sein Daw Suu are responsible for this as they failed to even reprimand the 969 racist campaign led by criminal Wira Thu.

Reference:

http://m-mediagroup.com/en/archives/7550
http://m-mediagroup.com/en/archives/7535
http://m-mediagroup.com/en/archives/7528
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.516161231759685.1073741832.468226919886450&


Peniaga dakwa dianiaya 'polis'

Posted: 20 Mar 2013 09:14 PM PDT


Muzium Kosong, Monorel Rosak dan Lapangan Terbang Sunyi Legasi Umno-BN Melaka

Posted: 20 Mar 2013 11:05 PM PDT


Monorel yang kerap kali rosak dan muzium kereta yang hanya ada tiga kereta proton. Itu lah keadaan dua projek pelancongan di Melaka yang diheboh-hebohkan oleh pimpinan Umno-BN negeri itu, kata Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mat Akin.

Shamsul Iskandar juga mendakwa Lapangan terbang Antarabangsa Melaka (MIA) hanya digunakan oleh dua kapalterbang. Manakala taman haiwan purba "Jurassic Park" yang akan dibina dengan kos RM 200 juta dikhuatiri juga akan menjadi satu lagi projek gajah putih.

"Datuk Seri Ali Rustam nak buat taman haiwan ala Jurassic Park bernilai RM 200 juta. Sekarang hutang ditanggung kira-kira RM 800 juta.

"Apa kebaikan dan manfaat yang rakyat akan dapat? Rakyat bukan nak tengok sangat haiwan dinosaur ni," katanya di dalam ceramah Pakatan Rakyat (PR) di Bukit Piatu, Melaka semalam .


Beliau menjelaskan PR tidak menolak pembangunan tetapi mahu setiap projek dirancang dan dilaksanakan untuk kebaikan rakyat.

Apa dipersoalkan, katanya, segala dijalankan Kerajaan Melaka setakat ini tidak membawa perkembangan positif tetapi lebih memberi kerugian negeri tersebut.

"Banyak projek yang mendatangkan kerugian. Projek monorel Ali Rustam kata bagus tetapi 27 kali rosak. Muzium kereta di Air Keroh pula hanya tiga kereta yang ada. Itupun kereta Proton," dakwanya.

Pada 25 Februari lalu, Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam mengumumkan pembinaan taman "Jurassic Park" sebagai taman tarikan pelancong.

Mohd Ali berkata, taman itu akan mempamerkan 200 spesies dinosaur melalui kaedah hidrolik dan elektronik.

"Jurassic Park" itu akan dibina bersebelahan dengan sebuah lagi taman tema iaitu Melaka Sea World, membabitkan kawasan seluas 12.1 hektar yang akan dilaksanakan secara usahasama oleh Yayasan Melaka dan syarikat swasta, Eden Incorporation Berhad. -selangorku

Breaking News: Meikhtila Anti-Muslim Riot (8:30 PM)

Posted: 20 Mar 2013 08:56 PM PDT

Breaking News: Meikhtila Anti-Muslim Riot (8:30 PM)

M-Media 20th March 2013

1

According to M-Media sources at 8:30PM today, three mosques in Meikhtila in central Burma have been destroyed by Buddhist rioters. Two of them were set on fire. The attacks were said to be perpetrated by the monks from Kambaung monastery.

A crowd of many hundred Buddhists also destroyed local Muslim shops during the day.

According to latest reports, article 144 has been issued. The military has taken security measure, as units from Mandalay are also being sent to the city.

But security situation is uncertain and most telephone numbers in Meikhtila are unaccessible.

 


No comments: