Thursday, April 11, 2013

Malaysia is world champion in corruption ?

Malaysia is world champion in corruption ?


Malaysia is world champion in corruption ?

Posted: 11 Apr 2013 11:09 AM PDT

看着自己的国家被人批评,但又没有资格反驳!真的很心痛

马来西亚是世界贪污冠军!
Malaysia is world champion in corruption!

请全马人民看后记得大力share出去给你们的朋友看share!

看看美国《华尔街日报》报道如何报道大马是全球贪污冠军
U help me,I help U!这次阿Jib Gor总算为大马【吐气扬眉】了!
全世界最腐败贪污的国家, 真的光宗耀祖了!

Washington, December 13, 2012,美国《华尔街日报》报道~

Despite Malaysia's high-profile anti-corruption crusade, half of the corporate executives surveyed by a global corruption watchdog believe that competitors have obtained business in the country through bribery.


Transparency International said Malaysia scored worst in the 2012


Bribe Payers Survey.It asked nearly 3,000 executives from 30 countries whether they had lost a contract in the past year because competitors paid a bribe, and in Malaysia, 50% of them said 'yes'.


Second on the dubious honor roll was Mexico, which was at 48%.


According to the Wall Street Journal, Japan was ranked as the world's least-corrupt place to do business, with just 2% of respondents saying they had lost out due to bribery.


Malaysia's neighbour Singapore was second-cleanest, which was at 9%.


Even Indonesia, with a long-standing reputation for corruption, fared better than more-developed Malaysia.


By comparison, 27% of respondents in China said they thought bribes had cost them business, the report said.


"It shows the attitude of private companies in Malaysia, indicating that bribery in the public sector could be systemic and in a sense institutionalized," Paul Low, president of the Malaysian chapter of Transparency International, said.

Caj tersembunyi dalam bil elektrik (TNB)

Posted: 11 Apr 2013 11:05 AM PDT


Semua diminta rujukcaj tersembunyi dalam bil elektrik (TNB), atas nama 'menyelamat alam sekitar' caj 1 % dikenakan. Banyak caj dan cukai tersembunyi...tengok wayang ada cukai hiburan, makan pun ada cukai.... Bn menang GST sepenuhnya akan dilaksana

[HOT] Rafizi Tangkis Tohmahan & Fitnah Pencacai UMNO

Posted: 11 Apr 2013 11:09 AM PDT


Aktivis Umno akhir-akhir ini banyak menimbulkan cerita buruk mengenai perletakan jawatan saya dari PETRONAS dalam tahun 2009. Fitnahnya adalah saya dibuang kerana membuat tuntutan perbelanjaan yang menyeleweng.

Mulanya saya tidak mahu melayan kerana ia fitnah picisan. Agaknya mereka masih mencari kelemahan saya, jadi mereka mencipta cerita bahawa saya menyeleweng hingga dibuang untuk mencemarkan kredibiliti saya. Pada kiraan mereka (yang silap), jika kredibiliti saya tercalar, makan tercalar jugalah kredibiliti pendedahan saya selama ini dan yang akan datang.

Mutakhir ini saya merasakan jika saya terus berdiam diri, ia tidak membantu kebenaran kerana fitnah terancang ini disebarkan seluas-luasnya.

Saya tidak dibuang dari PETRONAS (seperti mana yang diketahui ramai orang), saya meletakkan jawatan.

Saya dinaikkan pangkat pada umur yang muda, menyertai PETRONAS terus sebagai seorang pengurus sebaik pulang dari London (selepas bekerja selama 3+ tahun di firma perakaunan untuk menjadi seorang akauntan bertauliah dengan ICAEW). Selepas berkhidmat selama 2 tahun di loji petrokimia PDH/MMSB di Gebeng, saya ditukarkan kembali ke ibupejabat di Menara Berkembar PETRONAS.

Jadi, pada umur 27, saya dinaikkan pangkat menjadi Pengurus Kanan (saya dimaklumkan ia tidak pernah berlaku sebelum itu dan menjadi orang termuda ketika itu dilantik menjadi Pengurus Kanan) yang bertanggungjawab menguruskan keseluruhan perancangan perniagaan, operasi dan teknologi bagi Urusniaga Petrokimia PETRONAS, kerana saya mempunyai ijazah kejuruteraan dan juga seorang akauntan bertauliah.

Selepas 2 tahun di jawatan itu, saya dipindahkan lagi untuk mengetuai jabatan kewangan bagi perniagaan carigali antarabangsa, memandangkan saya mempunyai latar belakang percukaian. Pada ketika itu, ada keperluan untuk mengemaskini amalan percukaian PETRONAS di peringkat antarabangsa kerana banyak kerajaan menggunakan alasan percukaian untuk campur tangan kontrak pengeluaran petroluem yang dimeterai.

Oleh itu, menjelang umur saya 31 tahun, saya telah pun diberi peluang menguruskan pelbagai bidang dalam industri minyak dan gas. Saya pernah bertugas di loji petrokimia, di pengurusan korporat, berpengalaman di sektor huluan dan hiliran. Pada ketika itu, saya juga sedang menunggu masa untuk dinaikkan pangkat lagi.

Saya berdepan dengan dilema besar. Jika saya kekal di PETRONAS, dengan kenaikan pangkat dan gaji yang besar, saya mungkin akan kekal selama-lamanya hanya dalam satu bidang kerana terlalu selesa dengan kesenangan dan gaji. Saya tidak mahu bersara dengan pengalaman di dalam satu bidang sahaja, kerana hidup ini lebih meriah jika kita terus menimba ilmu dan pengalaman. Pada ketika itu, saya agak keberatan untuk terus berkhidmat di PETRONAS selepas bon perkhidmatan 7 tahun berakhir.

Kebetulan, menjelang Januari 2008, rakan karib yang banyak mempengaruhi kehidupan saya – Adlan Benar Omar – menghembuskan nafas yang terakhir selepas sakit buat sekian lama. Ben (nama panggilan beliau) adalah senior saya di MCKK, beliau berminat dengan politik dan banyak membaca sejarah sejak dari sekolah. Semasa beliau di Tingkatan 5, saya di Tingkatan 1 dan beliau adalah kapten pasukan bahas yang melatih saya. Semasa kami di sekolah, kami ada berjanji akan memasuki politik dan memberi sumbangan, kerana di sekolah pun ada isu-isu yang dekat dengan hati beliau.

Yang bersungguh-sungguh mahu jadi ahli politik adalah Ben, saya hanya angguk saja bila senior bercakap.

Hubungan kami yang terus rapat bermakna kami ambil serius janji itu. Ben melanjutkan pengajian ke Cambridge dan menubuhkan UKEC. Sepanjang masa, beliau mengheret saya ke dalam lingkungan aktivitinya kerana sifat saya yang lebih senang bekerja memudahkan kami menguruskan persatuan yang kami sama-sama sertai.

Apabila Dato' Seri Anwar dipecat dan dizalimi dalam tahun 1998, kedua-dua kami merasa terpanggil untuk membantah. Saya masih di universiti, tetapi Ben yang sudah bekerja di Malaysia terjun ke kancah politik partisan dan menjadi antara tokoh muda awal yang menunjangi KEADILAN. Sekali lagi allahyarham mengheret saya sama ke dalam KEADILAN.

Allahyarham menghembuskan nafas 2 bulan sebelum tsunami politik Mac 2008. Di hari-hari terakhirnya, kami sama-sama faham bahawa apabila beliau tiada, saya tiada pilihan kecuali masuk politik. Ben mengorbankan kerjaya dan hidupnya untuk reformasi, kalau matlamat reformasi tidak tercapai maka pengorbanannya sia-sia. Pada hari-hari itu pun saya sudah sedar bahawa ada ketikanya di masa akan datang hidup saya yang selesa di dunia korporat perlu diakhiri, untuk sama-sama membantu menubuhkan sebuah sistem politik dua parti dan menumbangkan BN.

Menjelang 2009, saya pun membuat keputusan untuk meninggalkan PETRONAS. Saya langsung tidak berniat untuk masuk politik pada ketika itu, tetapi saya merasakan saya perlu keluar dari zon selesa. Saya juga mahu tahu berapa nilai saya sebagai seorang akauntan bertauliah di luar PETRONAS.

Pada 30 April 2009, saya menyerahkan surat perletakan jawatan.


Dalam tempoh 3 bulan akan datang, saya melangsaikan semua hutang saya dengan PETRONAS, termasuklah membayar RM31,499.89 baki bon perkhidmatan saya selama 6 bulan berbaki, agar saya mengembalikan setiap satu sen biasiwa pendidikan yang diberika PETRONAS seperti di dalam perjanjian. Saya juga membayar RM41,091.80 baki geran kereta (yang saya pakai sehingga kini), yang diberikan kepada kakitangan pengurusan.




Saya bernasib baik kerana tekaan saya bahawa gaji di luar PETRONAS lebih tinggi adalah tepat. Dengan tawaran yang lebih baik, saya menyertai Pharmaniaga Berhad dalam Ogos 2009 sebagai Pengurus Besar, bertanggungjawab menguruskan kilang farmaseutikal di Bangi dan fungsi kewangan kumpulan itu.

Hari pertama saya melaporkan diri di Pharmaniaga adalah 10 Ogos 2009. Ditakdirkan pada 8 Ogos 2009, saya pulang ke Kemaman untuk bertemu ibubapa dan kebetulan pada malam itu ada ceramah perdana Dato' Seri Anwar, lalu saya diminta oleh penganjur untuk menjadi pengerusi majlis.

Saya tidak keberatan dan bertemu dengan Dato' Seri Anwar yang agak terkejut saya berada di situ, kerana kali terakhir kami bertemu (semasa perbincangan persediaan debat harga minyak setahun sebelum itu), saya tegas tidak berminat untuk berkecimpung dalam politik.

Beliau bertanya di mana saya bekerja ketika itu, saya maklumkan saya sudah berhenti dari PETRONAS dan akan bermula di Pharmaniaga minggu selepas itu. Yang lain-lain selepas itu adalah sejarah yang berlaku dengan cepat.

Susulan dari pertemuan itu, Dato' Seri Anwar menjemput untuk bertemu beliau di Parlimen sebanyak dua kali. Beliau ada meminta untuk saya kembali menyertai pimpinan parti (saya memegang jawatan pimpinan pusat Pemuda sehingga 2004) – dua kali beliau tanya, dua kali saya tolak. Akhirnya, bila beliau seolah mencabar saya bahawa "kita perlu bersama berjuang dan bukan hanya pandai mengkritik dari jauh", saya akur untuk membantu parti.

Walaupun saya tidak pernah merancang untuk ke depan seperti sekarang, saya tenang dan tidak menyesal kerana janji bersama dengan allahyarham Ben supaya pengorbanan beliau meninggalkan usia muda tidak sia-sia. Janji itu semakin dekat menjadi kenyataan, apa yang terjadi selepas itu adalah keputusan peribadi saya. Ada orang yang memperlekehkan sentimentaliti berpegang kepada janji bersama di zaman budak-budak, tetapi janji itu menyuburkan ingatan saya terhadap allahyarham setiap hari.

Berbalik kepada PETRONAS, saya bertuah melalui zaman kerjaya yang cukup baik di PETRONAS. Ia banyak mengajar saya dan hampir keseluruhan kemahiran professional saya datangnya dari PETRONAS. Lebih penting, PETRONAS berlaku adil – disiplin kerja saya dihadiahkan dengan kenaikan pangkat yang paling pantas, seperti keputusan kenaikan pangkat yang dibuat pada umur saya 28 tahun yang disertakan bersama.


Klik untuk lebih jelas

Perletakan jawatan saya dari PETRONAS mengejutkan ramai kakitangan PETRONAS. Ramai yang kurang faham kenapa saya perlu meninggalkan keadaan yang selesa dan lumayan, apatah lagi apabila prospek untuk saya di PETRONAS cukup baik.

Ramai yang baik hati dan cuba memujuk saya untuk membatalkan hasrat, termasuklah Datuk Mohamad Medan Abdullah, Pengurus Besar Kanan, Pengurusan Korporat Kumpulan (beliau pernah menjadi ketua saya semasa kami di Carigali). Beliau menghantar twit pada 21 Ogos 2012 menerangkan bagaimana beliau juga pernah memujuk saya untuk tidak meletakkan jawatan. Beliau juga mengakui saya tidak pernah menyatakan hasrat untuk menyertai politik pada ketika itu.




Saya harap keterangan ini jelas.

Saya tidak mahu melayan fitnah ini kerana meninggalkan PETRONAS adalah keputusan peribadi. Ia berlatar belakangkan pemergian seorang rakan karib dan setiap kali saya mengingatinya, ia membuat saya merasa pilu. Ia perkara peribadi dan wajarlah dikekalkan sifat peribadinya.

Ini adalah keterangan bukan undang-undang yang pertama dan terakhir mengenai perkara ini. Jika berterusan, saya akan mengambil tindakan undang-undang.

Berjuang Hingga Ke Hujung Nyawa

Posted: 11 Apr 2013 08:09 AM PDT


Kota Bharu - Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat, tidak menghiraukan desakan supaya beliau meletakkan jawatan tetapi sebaliknya akan terus berkhidmat sehingga ke 'hujung nyawa'.

"Selagi saya bernafas, saya akan terus pegang jawatan dan memainkan peranan saya dalam membentuk Islam," katanya kepada media kelmarin sebagai menjawab pelbagai desakan, termasuk mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, supaya beliau berundur.

Ketika pelbagai pihak mempertikaikan kemampuan beliau untuk terus mentadbir Kelantan, Tok Guru Nik Aziz terus mengulangi kenyataan akan tetap bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) sebagaimana sebelum ini.

"Masalah siapa yang akan menjadi menteri besar selepas PRU13 nanti itu masalah kedua tetapi saya akan terus bercakap dalam Islam," katanya dilaporkan sebuah akhbar Singapura.

Sementara itu, ditanya siapa calon yang paling sesuai untuk menjadi perdana menteri sekiranya Pakatan Rakyat memerintah negara pada PRU13 nanti, Tuan Guru Datuk Nik Aziz menegaskan, paling penting individu itu adalah Islam.

Dalam pilihan raya umum yang lalu, Tok Guru menang dengan majoriti undi yang lebih besar iaitu 4,249 undi dengan mengalahkan calon Barisan Nasional (BN), Datuk Dr Nik Mohd Zain Omar, di Dun Chempaka.

Pada tahun 2008, Gerakan Rakyat Anti Korupsi (Gerak) telah menganugerahkan beliau sebagai menteri besar yang memiliki rekod paling bersih di Malaysia.

Anugerah itu diberikan sebagai menghargai usaha beliau menentang gejala rasuah sepanjang mentadbir Kelantan.

Selain itu, Datuk Nik Aziz mengakui beliau sememangnya bukan pemegang kunci pintu syurga sehingga boleh menilai dosa dan pahala seseorang.

Akhbar Utusan Malaysia baru-baru ini melaporkan Tok Guru Nik Aziz mengeluarkan "fatwa" bahawa sembahyang orang Umno tidak mendapat pahala dan usaha kerajaan membina masjid bukan sebahagian daripada ajaran Islam kerana hanya bertujuan mendapatkan kontrak. -BO

HINDRAF must rise, not float by J. D. Lovrenciear

Posted: 11 Apr 2013 03:44 AM PDT

HINDRAF's strategies of late have met with great suspicion and even alarm, especially amongst the Indian community. Its leaders who proclaim to be passionately absorbed into the cause of the Indian community must recognize that time and tide is against everyone as we race to the polls.

HINDRAF must place a premium on the 3-C principles of collaboration, consolidation and condescension. Only by having fought a battle successfully along the 3-Cs can you create opportunities for negotiation.  Mutiny mindsets or dagger-to-the-throat strategies will not bring strength, but only weaken your bargaining chips over time.

Many are asking a common sense question: How can HINDRAF negotiate and fall in line behind BN at this eleventh hour after all these years of seeking, fighting, protesting and even begging for HINDRAF's cause to be heard by BN? The people who have been following and / or are interested in HINDRAF's purpose are asking, what makes you HINDRAF leaders to trust a political party suddenly at the eleventh hour when that particular party has neglected your very cause for over three decades?

People are talking: Is there after all a connection between the leader's returning safely to Malaysia from self-imposed asylum and the sketch rising from the chapters of HINDRAF i.e.  a possible aligning with BN? Even when your members were beaten, smashed up and drowned with chemical waters, they the powers that be from the BN turf, remained defiant and insolent to your demands – remember?

As we march to the polling stations come 5th May 2013, we need to realize that the credo is not about standing tall all alone. It is not a time for leaders to think that personalities are indispensable. It is the battle-cry that is paramount.

And this is a battlefield HINDRAF is entering. The GE13 has to be the defining mother-of-all-battles. And HINDRAF leaders must recognize that the time has arrived not to fight or raise mutiny and least of negotiate for your cause. On the contrary, HINDRAF must prepare to join the voters to do battle. The armory that will define victory in this battle is that of collaboration, consolidation and condescension.

And so HINDRAF must decide and decide not in the interest of its founder-members but the macro interest of the battle lines that have been drawn by the rakyat. Wisdom also dictates that as we near the polling date, one should aim to win the battle first before negotiating over causes. 

IF HINDRAF chooses to go along with BN, then it must ask itself why were its members and the community it claims to represent made to wait for 55 years to make that decision?

Why make that decision at this eleventh hour? Does it not place HINDRAF on the beggar's end of the bargaining slope?   

Hopefully, reason and conscience will prevail over HINDRAF.

J. D. Lovrenciear
Kuala Lumpur

Something refreshing if you are tired of UMNO's propaganda on the elections, watch TV Selangor

Posted: 11 Apr 2013 03:23 AM PDT

What has Najib done for the Indians, Samy?

Posted: 11 Apr 2013 03:19 AM PDT

Ketua UMNO Jengka 9 Dan Penyokong Sertai PAS

Posted: 11 Apr 2013 05:39 AM PDT


Jerantut: Umno Jerantut khususnya Dewan Undangan Negeri (Dun) Pulau Tawar menerima tamparan hebat apabila para peneroka Felda meninggalkan perjuangan parti itu dan menyertai PAS.

Malam tadi, Ketua Umno Cawangan Jengka 9, Yusof Hasan, mengisytiharkan diri menyertai PAS bersama para penyokongnya.

Bekas Ketua Kampung Jengka 9 itu membuat perisytiharan demikian sejurus selepas menyerahkan borang menyertai PAS kepada Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pada satu majlis yang diadakan di tanah rancangan Felda itu.

Hadir sama ialah Yang Dipertua PAS Jerantut, Dr Hamzah Jaafar.

Yusof yang menyandang jawatan ketua Umno cawangan selama 20 tahun iaitu dari 1987 hingga 2007 dan menjadi ketua kampung Jengka 9 selama 10 tahun 1997 hingga 2007, turut menyerahkan borang PAS mewakili isteri dan para penyokongnya.

Sementara itu dalam ucapannya, beliau bersama penyokong yang terdiri daripada golongan muda, bertekad untuk menumbangkan BN pada pilihan raya umum (PRU) akan datang kerana sudah menyedari pengkhianatan yang dilakukan terhadap orang Melayu.

Antara lain, beliau juga meyakini tawaran PAS dan Pakatan Rakyat yang akan membela nasib generasi kedua Felda dan rakyat umumnya melalui konsep negara berkebajikan.

Dalam pada itu, Pengarah PAS Dun Pulau Tawar, Yohanis Ahmad, percaya lebih ramai lagi ahli dan penyokong Umno akan menyertai atau membantu perjuangan PAS memandangkan Yusof seorang yang berpengaruh dan dihormati di situ.

VOA: Five New Bird Flu Sites Found In China

Posted: 11 Apr 2013 01:00 AM PDT

News / Health


Five New Bird Flu Sites Found in China







A worker catches a live chicken at a poultry market in Shanghai, China on April 5, 2013.

Voice Of America: May 5 Key Test For Barisan Nasional

Posted: 10 Apr 2013 10:35 PM PDT

VOA News / Asia


Malaysian General Election Set for May







Men
walk on a crossover bridge with flags of Malaysia's ruling party
National Front on display for the upcoming general elections, in Kapar,
outside Kuala Lumpur, Malaysia, April 10, 2013.

‘They stood shouting at us to come out and be killed’

Posted: 11 Apr 2013 12:46 AM PDT

The Independent'They stood shouting at us to come out and be killed': Anti-Muslim violence in central Burma has left thousands of people homeless

In a wilderness of scorched rubble and twisted corrugated iron, a woman with wilted jasmine flowers in her hair was trying to locate what was left of her life. Ma Khin Aye lost her home and all her possessions when an anti-Muslim mob – including Buddhist neighbours with whom she had been friendly for years – set fire to it, along with all the others in the block in the central Burmese city of Meiktila. Armed with sticks and iron bars they then stood in the street, threatening to murder the terrified residents as they fled.

Ma Khin Aye, 48, escaped the flames with her aged mother, who was almost comatose with shock. She braved the mob, got her mother on to the back of a scooter and took her to hospital. A week later, she came back to the ruins, rooting through the rubble to see if  anything could be salvaged. While she did so, youths were looting the neighbourhood. They took anything of value that remained . Meiktila had been under army lockdown for a week, but neither the soldiers nor the police were there to stop them.

"I have no enemies. I have been living here for a long time," Ma Khin Aye, who is unmarried and sells toys in a local market, told The Independent. "Our communities have always been friendly: nothing like this has ever happened. At Thingyan [Burmese New Year] they would invite us into their homes; we would invite them into ours for Eid." Who started the attacks? "Some of them were strangers – but when they wanted to find the homes of the kalar [Muslims], it was local people who brought them here. They stood there with sticks, shouting, 'Come out, kalar, and we will kill you…'"

Two years after Burma began its trek towards democracy, and one year after the opposition leader Aung San Suu Kyi's by-election triumph, the anti-Muslim violence took at least 43 lives when it broke out in Meiktila last month, and has left thousands homeless. Beginning on 20 March, it raged for days and was quelled only when President Thein Sein declared an emergency, sending in the army. About 42 people have been arrested.

Unlike the anti-Muslim eruptions last year in Rakhine state, on the border with Bangladesh, where hostility has been simmering for decades, the Meiktila attacks came out of nowhere. When the army stamped them out, Muslim communities in 15 towns and villages to the south of the city came under attack, with mosques and homes knocked down. Then, last week, the flames arrived in Rangoon: 15 children and youths died from smoke inhalation when their madrassa caught fire on Monday evening. The government was quick to say it was an accident, blaming an overheating transformer. The Independent spoke to several Muslims who claimed it was a deliberate attack, pointing to evidence of petrol burns inside the building.

The following night another fire  almost broke out. Five men were apprehended carrying petrol cans into a mosque near the city centre.

It is just two years since Thein Sein, a former general, became Burma's first civilian president after decades of military rule and began rushing through reforms. The progress since then has been exhilarating, but the wave of anti-Muslim sentiment has suddenly thrown all that into question.

Some believe the riots are due to the sudden release from 50 years of authoritarian rule: destructive urges held in check all these years are being given vent. Tensions have been heightened since hundreds were killed and more than 100,000 made homeless during clashes between ethnic Rakhine Buddhists and Muslim Rohingya in western Burma last year. But as Kyaw Zwa Moe, editor of the Irrawaddy news website points out, religious riots also occurred under military rule.

"In past decades, many Burmese people believed rulers of the Socialist and military regimes used religious tension as a political weapon to distract the public from anti-government movements," he wrote.

A movement known as 969, urging Buddhists to shun Muslim shops and businesses, has gained momentum in recent months. The monk who heads the movement, known as Wirathu, was jailed in 2003 for inciting violence in Mandalay state, but denies blame on this occasion. "We've just become scapegoats … Within our circle, 969 is not violent," he said.

Although Thein Sein was handpicked for the role of President by Senior General Than Shwe, the speed of his reforms is said to have left some of his old army colleagues aghast. By-elections a year ago brought Ms Suu Kyi and more than 40 of her National League for Democracy colleagues into parliament. The old soldiers who run Thein Sein's party, the Union Solidarity and Development Party, fear that the NLD will win the next election, due in 2015, with a landslide. During the Meiktila violence, Thein Sein said the efforts of "political opportunists and religious extremists" trying to sow hatred between faiths would "not be tolerated".

"We must rise above 60 years of bitterness," he said. But the level of devastation in Meiktila has caused many to question Thein Sein's ability to protect victims such as Ma Khin Aye.

A history of violence: Religious tensions

1962 Former military commander and Prime Minister Ne Win seizes power in a coup. Laws against Muslims are introduced in the decades of military rule that follow, fuelling animosity.

1997 Monks lead violence against Muslims in the Mandalay region, burning homes and religious sites.

2002 Amid growing turmoil, a Human Rights Watch report states: "The government has failed to take effective action to protect Muslims in Burma… and taken no action to punish those responsible for destroying Muslim homes and mosques."

2003 Wirathu, a leading figure of the extremist Buddhist movement 969, is jailed.

2012 More than a year after a civilian government is installed, violence leaves more than 180 Rohingya Muslims dead and over 100,000 homeless.

2013 Buddhist-Muslim riots erupt in Meiktila, killing more than 40 with over 13,000 left homeless.

 

 


Guna Harta Awam Untuk Kempen Parti, Kenyataan Rais Perlu Dicabar Di Mahkamah

Posted: 11 Apr 2013 01:53 AM PDT


Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menganggap Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim mempermainkan demokrasi dan institusi awam apabila menyatakan kerajaan sementara berhak mengguna jentera kerajaan selagi belum bermula waktu kempen.

Katanya, keengganan BN memulangkan kapal terbang, helikopter dan kenderaan milik kerajaan membuktikan mereka akan memberi fokus kepada 3M iaitu Media, Wang (Money), Jentera (Machinery) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13), 5 Mei ini.

Menurut Rais, hanya apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan tarikh pencalonan dan hari mengundi iaitu jangka masa kempen baru jentera kerajaan tidak boleh digunakan untuk tujuan parti politik.

Beliau mengulas laporan Malaysiakini bahwa tiga kenderaan milik Kementerian Penerangan diguna untuk membantu majlis pelancaran pusat gerakan pilihanraya BN di kawasan Parlimen Batu, Ahad lalu.

Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang berkata, sikap BN tidak seperti Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang yang telah memulangkan semua kenderaan rasmi bagi mengelak percanggahan kepentingan dan salah guna kuasa.

"Barisan Nasional (BN) tidak rela memulangkan kenderaan rasmi mereka termasuk jet dan helikopter kepada pihak Kerajaan Malaysia. Jika BN tidak berbuat demikian, ia jelas membuktikan mereka memang sanggup menyalahgunakan kuasa dengan mempergunakan 3M iaitu media, wang (money) dan jentera (machinery) demi untuk menang PRU-13.

"Dari segi media kita melihat bagaimana mereka bukan sahaja memutarbelit isu malah kita juga melihat bagaimana fiksyen boleh menjadi fakta. Contohnya, New Straits Times yang dikawal BN melaporkan dengan salah bahawa saya menarik diri daripada berdepan Pengerusi BN Pulau Pinang di Padang Kota sedangkan sebenarnya dia yang menolak cabarannya sendiri," katanya dalam kenyataan media, di sini, hari ini.

Menurut Guan Eng, pada masa sama, The Star bukan sahaja enggan menyiarkan penjelasan mengenai perkara itu, malah menuduh Kerajaan Negeri Pulau Pinang kononnya melabur RM3 bilion di China sedangkan sebenarnya tidak melabur satu sen pun.

Beliau berkata, tawaran Rais memberi masa 10 minit kepada Pakatan Rakyat di RTM untuk menerangkan manifesto dianggap mengarut dan satu penghinaan sedangkan manifesto BN disiarkan secara langsung.

"Dari segi kewangan, bagaimana ada laporan bahawa Jabatan Perdana Menteri paling banyak berbelanja untuk pengiklanan, dengan membayar sekurang-kurangnya RM73 juta bulan lalu untuk pengiklanan, jauh lebih banyak daripada nilai yang dibelanjakan untuk iklaneka sebanyak RM43 juta, dan RM25 juta yang dibelanja Nestle dan Unilever Malaysia.

"Mereka membelanjakan wang melalui Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang yang pro-BN yang memberikan 'sumbangan' RM2.2 juta kepada persatuan wartawan dan kebajikan termasuk Kelab Wartawan Pulau Pinang, Persatuan Wartawan dan Jurugambar Pulau Pinang, dan Kesatuan Wartawan Malaya utara yang menerima RM50,000 setiap satu, bersama-sama 103 NGO masing-masing mendapat antara RM5,000 hingga RM50,000," katanya.

Guan Eng berkata, BN juga menggunakan jentera mereka, seperti sumber, institusi dan kenderaan demi memberi mereka kelebihan yang amat besar dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sebagai badan bebas dan tidak berpihak sepatutnya mengeluarkan kenyataan yang bukan sahaja menghina oposisi malah menuduh pergerakan masyarakat sivil seperti Bersih menjadi alat kepada Pakatan Rakyat.

Katanya, walaupun berhadapan cabaran sebegini, meski BN mempunyai 3M; Pakatan Rakyat memiliki kekuatan dan kuasa rakyat yang akan menentukan mandat pada PRU-13 ini.-Roketkini


Menteri pertahan Jabatan Penerangan bantu BN


Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim mempertahankan tindakan BN menggunakan khidmat Jabatan Penerangan dalam acara anjuran parti itu, seperti yang dikesan dalam satu majlis di Kuala Lumpur.

Beliau berpendapat, BN yang masih dianggap sebagai kerajaan sementara pada masa ini boleh berbuat demikian selagi tempoh kempen pilihan raya belum bermula.

"Sekarang kita di dalam suasana lingkungan bidang tugas kerajaan sementara. Kerajaan masih wujud di bawah Perkara 43 (Perlembagaan Persekutuan) dan perkara yang melibatkan kuasa eksekutif – Perkara 38 (melibatkan) Majlis Raja-Raja dan juga Perkara 43 (melibatkan) kuasa lantikan menteri – menteri dan juga di bawah akta fungsi menteri, semua menteri berfungsi dan semua jabatan kerajaan seperti biasa.

"Tetapi apabila dimulakan hari penamaan calon, pada hari itu tidak boleh mana-mana jabatan kerajaan mengambil bahagian dalam apa jua program yang menampakkan membantu pilihan raya satu-satu parti," katanya.

Rais bercakap kepada pemberita dalam satu sidang media selepas satu majlis bersama sekumpulan pemuzik jalanan di di Kuala Lumpur petang ini.

Beliau ditanya mengenai kenderaan milik Jabatan Penerangan yang dikesan digunakan untuk membantu majlis perasmian pusat operasi pilihan raya BN pada hari Ahad lalu untuk kawasan parlimen Batu di Kuala Lumpur.

Ia melibatkan dua kenderaan kegunaan khas (SUV) dengan satu daripadanya dipasang pembesar suara dan satu van yang diparkir di lokasi berdekatan.

Bagaimanapun, usaha Malaysiakini untuk mendapatkan ulasan rasmi mengenai kemungkinan penyalahgunaan jentera kerajaan ditolak dengan keras oleh penganjur acara terbabit.

Wartawan Malaysiakini yang membuat liputan diherdik dan diancam untuk "dilepuk" oleh penganjur apabila memohon penjelasan berhubung kehadiran kenderaan tersebut pada majlis kempen BN.
-mk


Ulasan GB

Amat nyata sekali Rais Yatim cuba memperbodohkan rakyat.

Peranan kementerian ialah untuk menjalankan kerja-kerja kementerian bukannya kerja-kerja parti.

Justeru itu beliau sepatutnya diheret ke muka pengadilan dan kenyataannya itu dicabar di mahkamah. Biar diaa tahu setakat mana dia boleh menipu rakyat Malaysia.

Respon mengenai kerusi DUN Sungai Acheh

Posted: 10 Apr 2013 11:29 PM PDT

Kenyataan Umum

11 April 2013

RESPON KERUSI DUN SG. ACHEH
  1. 27 Mac 2013 che'GuBard telah membuat kenyataan yang mempertegaskan
    • sedia menjadi jentera biasa dalam PRU akan datang, menyeru semua anak muda perbagai peringkat menyatukan kekuatan bagi menumbang regim. PRU 13 merupakan PRU penting untuk membuat perubahan besar.
    • tidak punya jawatan dalam parti politik cuma anggota biasa dalam Parti Keadilan Rakyat, namun sedar tetap terikat dengan disiplin parti. Apa keputusan parti dan keperluan parti untuk peranan yang cheGuBard harus mainkan dalam PRU ke 13 , pasti akan akur. Selaku anggota parti akan akur dan terikat dengan disiplin parti namun ditegaskan bersedia dan lebih selesa menjadi jentera biasa.
      klik sini untuk baca lanjut


  2. Namun pada 9 April lepas Parti Keadilan Rakyat melalui kenyataan Pengerusi MPN Pulau Pinang telah mengumumkan che'GuBard dipilih menggalas amanah parti bagi mewakili PR di DUN Sg. Acheh, P.Pinang
  3. Kawasan Sungai Acheh dalam Parlimen N.Tebal bukan asing bagi che'GuBard. Rumah kedua che'GuBard di N.Tebal,ia merupakan kampung mertua che'GuBard. Jaringan keluarga besar isteri banyak mengakibatkan che'GuBard terlibat dalam banyak aktiviti parti dan masyarakat di N.Tebal sejak awal lagi khususnya Sg. Acheh. Bapa mertua merupakan pengasas Parti Keadilan Nasional N.Tebal. Melalui perbagai aktiviti che'Gubard punya ramai juga kenalan di sini, pada tahun 2002 pernah sehingga ditahan polis di Sungai Acheh kerana menjalankan aktiviti parti.
  4. Dari segi perjuangan bersama masyarakat banyak terlibat antaranya memperjuangkan isu tanah penternakan kerang, menggunakan hubungan baik dengan pimpinan kerajaan negeri akhirnya tuntutan penternak kerang di Sungai Udang (dalam kawasan Sungai Acheh) berjaya ditunaikan oleh kerajaan negeri setelah tidak didengari pun oleh kerajaan negeri (Bn) sebelum ini sekian lama.
  5. Awal tahun 2012, che'GuBard sudah mula bermastautin di N.Tebal atas arahan Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri, malah atas pelawaan dan permintaan Datuk Dr. Mansor Othman sendiri secara berdepan untuk che'GuBard turun membantu di kawasan tersebut khususnya kerana ahli parlimen PKR telah meninggalkan parti.
  6. Semenjak itu bukan sedikit program yang dibuat dari sumbangan kebajikan hinggalah kepada program anak muda dipergiat. Bukan sahaja program berbuka puasa tetapi kubu Umno di tembusi dengan ziarah dan bersahur bersama keluarga yang kurang bernasib baik. Jentera PR banyak membantu dari perbagai segi.
  7.  Satu pusat khidmat dan pejabat aktiviti Parlimen N.Tebal telah dibuka dan aktif di rumah kedai dua tingkat. Puluhan aduan tiap minggu diuruskan.
  8. Namun apabila parti mengumumkan Datuk Dr. Mansor yang menjemput che'GuBard ke N.Tebal sebagai calon, che'GuBard menyambut dengan baik. Jentera sedikit sebanyak yang terbina terus bergerak agresif bagi membantu calon PR.
  9. Memahami soal kerusi dan siapa bukan soal utama tetapi pembelaan rakyat dan memperkukuh parti (PR) dalam menumbangkan regim harus dijadikan matlamat utama. Siapa pun dalam beroganisasi harus akur dengan keputusan siapa terpilih mewakili.
  10. Kenyataan 2 April, Pengerusi MPN P.Pinang diangkat sebagai arahan parti dan  akur dengan amanah yang diberikan. Melihat ruang dan peluang untuk mengembeling Suara dan idealisma muda untuk P.Pinang seterusnya menjadikan kawasan paling selatan di Pulau Pinang bangun seiring dengan arus pembangunan negeri yang diiktiraf sebagai antara negeri yang ditadbir dengan cara terbaik berdasar rekod laporan audit negara.
  11. Namun 10 April 2013 PAS pula telah membuat pengumuman nama calon di kawasan DUN Sg. Acheh juga. Respon che'GuBard mudah, yang kita harus hadapi ialah regim bn, cabaran kita ialah memperkasakan kuasa rakyat. che'GuBard sedia dan akur dengan apa juga keputusan pucuk pimpinan parti. che'GuBard meletakkan sepenuh kepercayaan dengan pimpinan utama Pakatan Rakyat menyelesaikan isu ini. Seperti yang pernah tegaskan bertanding bukan sasaran,  sedia menjadi jentera biasa membantu kemenangan Pakatan Rakyat.
  12. Semua jentera dan aktivis PR serta rakyat yang cintakan perubahan, che'GuBard memberikan jaminan pasti tidak akan berlaku pertembungan 3 penjuru melibatkan sesama Pakatan Rakyat. Percaya dan yakinlah PR ialah gabungan kukuh yang lahir dari keputusan gelombang rakyat 2008, telah teruji dengan perbagai mehnah dan cukup matang untuk berdepan dengan PRU ke 13 sebagai sebuah gabungan yang bakal mentadbir negara.
  13. Semua jentera PR dan aktivis rakyat harus bersekutu demi menghadapi regim. Ini masa terbaik.
Ini kalilah !

che'GuBard





Yahoo News: Najib Faces Confident Opposition

Posted: 10 Apr 2013 10:29 PM PDT

Malaysia heads for closely contested polls on May 5
By Anuradha Raghu and Al-Zaquan Amer Hamzah | Reuters – 22 hours ago







Print








View PhotoReuters/Reuters
- Malaysia's Prime Minister Najib Razak (C) holds his National Front
coalition's manifesto during its launch ahead of the elections in Kuala
Lumpur April 6, 2013. REUTERS/Bazuki Muhammad










By Anuradha Raghu and

MSN News: BN Faces Formidable Opposition

Posted: 10 Apr 2013 10:24 PM PDT

From MSN News: Updated: Wed, 10 Apr 2013 10:31:49 GMT | By Agence France-Presse

Hotly awaited Malaysia election set for May 5

Malaysia
on Wednesday announced a general election for May 5, setting a
long-awaited date for polls tipped to be the closest ever as the
long-ruling government tries to hold off a surging opposition.










A
supporter of the ruling National Front coalition, or

Hands up! Surrender! Myanmar Muslims including girls and children were ordered

Posted: 10 Apr 2013 10:31 PM PDT

O1


BIGOT minister Aung Min should be removed from office and investigated by the UN led International Investigators

Posted: 10 Apr 2013 10:20 PM PDT

This BIGOT minister Aung Min is an ex-MI responsible for triggering, orchestrating and executing of most of the Anti-Muslim Riots to divert the attention whenever Military government faces political and economic problems. He should be removed from office and investigated by the UN led International Investigators.

ဘယ္သူေတြမွာ တာ၀န္ရွိသလဲ?

လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၆-၂-၂၀၁၃ ရက္ေန့က ျမမႏၱလာဟိုတယ္မွာ ျပည္ေထာစင္ုဝန္ႀကီး ဦးေအာမင္င္းနဲ့ ျပည္ေထာစင္ု ဝန္ႀကီး ဦးစိုးသိန္းတို့ႏွင့္ေတြ့ဆံုခြင့္ ရခဲ့တုန္းကအျပန္ အလွန္ေျပာဆိုျဖစ္ခဲ့တာေလးေတြကိုပါ။ ဝန္ႀကီးဦးေအာင္မင္းကို ကၽြန္ေတာ္က ေယန့ျမန္မာနိုင္ ငံထဲမွာျပန့္ပြားေနတဲ့ (Hate Speach) ေတြကို တားျမစ္ ေပးဖို့တင္ျပခဲ့ပါတယ္။မဟုတ္မမွန္ လုပ္ႀကံစကားေတြ -စြတ္စြဲခ်က္ေတြနဲ့ အမုန္းတရားေတြေဟာေျပာ ျဖန့္ေေဝနတာေတြ ကို နိုငင္ံေတာ္အစိုးရက တားဆီးေပးသင့္ပါတယ္-နိုငင္ံေတာ္ မဟာသံဃနာယကဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကိုလဲ ဒီေဟာေျပာခ်က္ ေတြကို ဟန့္တားေပးပါမည္ ့ေအၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားသင့္ပါတယ္-လို့ေျပာလိုက္ေတာ့။ ဝန္ႀကီးဦးေအာင္မင္းရဲ့ေအျဖက ကၽြန္ေတာ့္ကို ေတာ္ေတာ္အ့ံအားသင့္သြားေစခဲ့ပါတယ္။ ဝန္ႀကီးဦးေအာင္မင္းေအျေဖပးခဲ့တာက "ဟုတ္တယ္-မြတ္စလနင္ိုငင္ံေတြက-ကၽြန္ေတာ္တို့ကို-ပရ္ရကွာေတြ- ေတာ္ေတာ္ေပးတယ္-ျမန္မာနိုငင္ံမွာ ဘာသာေရးလြတ္လပ္ခြင့္မရွိဘူးဆိုၿပီးေတာ့-ကၽြန္ေတ ာ္ျပန္ေျပာလိုက္တယ္-ဆူးေလ ဘုရားနားကိုလာၾက ည့္ပါ-ဘုရားရယ္-ဗလီရယ္-ခ်ခ်္ရယ္-ဘာသာစံု-တစ္ေနရာထဲမွာ-ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္းေနႏိႈင္တာ-ဘယ္ နိုငင္ံမွာရွိလဲ-ကၽြန္ေတာ္တို့ ျမန္မာနိုငင္ံမွာပဲ ဒါမ်ိဳးရွိတယ္-ခဗင္်ားတို့နိုင္ငံမွာ ကၽြန္ေတာ္ဘုရားလ ာတည္မယ္-ရမလား-လို့ ျပန္ေမးလိုက္တယ္" တဲ့ဗ်ား။ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပတာကတျခား-သူေျဖတာကတလြဲ။ ကၽြန္ေတာ္ ေတာ္ေတာ္စိတ္ပ်က္သြားမိတယ္။ ဒါနဲ့ကၽြန္ေတာ္လဲဝန္ႀကီးကိုျပန္လ္ရညွင္းလင္းတင္ ျပမိတယ္။ " ဝန္ႀကီးဦးေအာင္မင္းခဗင္်ား-ကၽြန္ေတာ္ေျပာတဲ့စက ားအဓိပၼါယ္ကို-ဝန္ႀကီးေသဘာေမပါက ္ဘူးထပင္ါတယ္- ကၽြန္ေတာ္ျပ္ရနွင္းျပပါေရစ—-က ၽြန္ေတာ္တို့ျမန္မာနိုငင္ံထဲမွာ-အစၥလာမ္ဘာသာကို ဆန့္က်တင္ဲ့ စာရြက္စာတမ္းေတြဟာ ဆိုရွယ္မီဒီယာမွ ာေရာ-ပံုႏွိပ္မီဒီယာမွာပါျပန့္ႏွံ့ေနၿပီး တရားပြဲေတြမွာ ေဟာေျပာေနတာတြလဲ ေတြ့ေနရပါတယ္ "-ဆိုေတာ့ ဝန္ႀကီးက "မရွိပါဘူး " တဲ့ဗ်ာ-ကၽြန္ေတာ္က"ဟာ-ဝန္ႀကီးရယ္-ရွိပါတယ္ခဗင္်ာ-လူသိရွင္ၾကားပါ-ဂ်ာနယ္ေတြထဲမွာပါပါတယ္-ကရင္ျပည္နယ္မွာ- မြန္ျပည္နယ္မွာ-တာခ်ီလိတ္မွာ-ဧရ ာဝတီတိုင္းမွာ ေနရာအႏွ့ံ ထထင္ရင္ွားရွားျဖစ္ေနတာပါ-ရန္ကုန္ၿမိဳ့လည္ေခါင္မွာ- တရားပြဲေတြလုပ္ၿ ပီးေဟာေျပာေနသလို-မႏၱေလးမွာလဲ ၿမိဳ့အႏွ့ံ မြတ္စလမ္ဆင္န့္က်င္ေရးစာရြက္စာတမ္းတြ ေေဝနပါတယ္" ဆိုေတာ့ ဝန္ႀကီးဦးေအာင္မင္းက လက္ခံလိုပံုမေရပမဲ့ ဝန္ႀကီးဦးစိုးသိန္းက "ဟုတ္ပါတယ္-ျဖစ္ေနပါတယ္ "-လို့ လွမ္းေျပာ လိုက္ေတာ့မွ မျငင္းေတာ့ပါဘူး။ ဒါနဲ့ကၽြန္ေတာ္က ဆက္ၿပီးေတာ့- " ဒီကိစၥေတြကို-သက္ဆိုရင္ာတာဝ္ရနွိသူမ်ားေကန တားဆီးေပးေစခ်င္ ပါတယ္- ဒီစာရြက္ေတြေဝတာ-တရားေတြေဟာတာဟာ- ကၽြန္ေတာ္တို့အတြင္ေတာ့ ျပသနာမရွိပါဘူး- ကၽြန္ေတာ္တို့ ေအရထူေနပါ ၿပီ -ကၽြန္ေတာ္တို့မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာေနလိုၾကတဲ့ ရဟန္းသံဃာေတြ-လူထုေတြအမ်ားႀကီးရွိေနပါတယ္-ဒါေပမဲ့-ဒီေဟာေျပာ ခ်က္ေတြ- ေၾကာ္ျငာခ်က္ေတြဟာ-ျမန္မာျပည္ထဲတင္ျပန့္တာမဟုတ္ပါဘူး-နိုငင့္တက ာမီဒီယာေတြကတဆင့္-အဂၤလိပ္ဘာ သာျပန္ၿပီး-တကမၻာလံုးကိုျပန့္ေနပါတယ္-ဒီလို တကမၻာလံုးကိုျပန ့္ေတာ့-မြတ္စလင္မ္နိုငင္ံေတြက ျမန္မာနိုငင္ံေအပၚဖိအား ေပး-ဒီလိုဖိအားေပးေတာ့-မင္းတို့မြတ္စလမ္နင္ိုင္ ငံေတြက တို့နိုငင္ံကိုဖိအားေပးတယ္ဆိုၿပီး-ကၽြန္တာ္တို့ မြတ္စလမင္္ေတြ ကိုပဲအျပစ္ျမင္-ျဖ္ရစလို့ပါ-ျမန ္မာနိုငင္ံရဲ့ နိုငင္ံတကာ ပံုရိပ္ကိုလည္း ထိခိုက္ေစတဲ့ကိစ ၥမို့ပါ" —လို့ရွင္းျေပတာင္းဆိုခဲ့ရ ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း-ဝန္ႀကီးမ်ားဘေက္ကန တတ္နိုသင္မွ် တားီး ဟန့္တားေပးပါ့မယ္-ဆိုတဲ့ ေအျဖ-မရခဲ့ပါဘူး။ အဆိုပါ ကိစၥေတြဟာ-လြတ္လပ္တဲ့သတင္းမီဒီယ ာေခတ္ေရာက္လာလို့ပဲ ျဖ္ရစေသယာင္ေယာင္-ဒါေတြကို တားဆီးလို္ရကပင္ဲ-မီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ထိပါးသြားမွာ ျဖေစ္သယာင္ေယာင္ ေျပာၾကားသြားခဲ့ ပါတယ္။ သူတို့က Hate Speach ေတြေျပာရင္- ခဗင္်ားတို့က Love Speach ေတြမ်ားမ်ားေျပာေပါ့ဗ်ာ-ခဗင္်ားတို့ ေျပာခြင့္ရဘို့- ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးရဲျမင့္ကိုလည္း တင္ျေပပးပါ့မယ္- ဆိုတာေလာက္ပဲ -ေအျဖရခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ဆိုရင္ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ -ဆိုတာထဲမွာ-ဖြဲ့စည္းပံုေအျခခံဥေပဒကို ထိပါးဆန့္က်င္ေျပာဆိုလို့ မရပါဘူး။ အခုလို ဘာသာရားတခုခုကို မုန္းတီးလာေအာင္-မဟုတ္မမွန္ စြတ္စြဲေျပာဆို ေရးသား ေဟာေျပာမႈေတြဟာ ဖြဲ့စည္းပံုအျခခံဥေပဒကို ဆန့္က်င္ေနတာ အထအင္ရွားပဲျဖစ္ပါတယ္။ တာဝ္ရနွိသူအစိုးရေအနနဲ့ မျဖေစ္မန ဟန့္တား ေအရးယူရမဲ့ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တင္ျေပတာင္းဆိုတဲ့အထဲမွာ-ေအရးယူဖို့ မပါပါဘူး-ဒါေပမဲ့ ဝန္ႀကီးမင္းမ်ား-ဘာမွလုေပ္မပးခဲ ့ပါဘူး။ လုပ္ေပးပါ့မယ္-လို့လဲ ကတိေမပးခဲ့ပါဘူး။

 

  • တေက်ာ့ျပန္ ဟန္းဒရစ္ သူတို႔ကိုယ္တို္င ပါ၀င္ပတ္သက္ေနလို႔ေလ

    သူတုိ႔က သတင္းမၾကည့္ဘူး
    Facebook မသံုးဘူး ဆိုတာ လည္း ရွိေသးတယ္မလား

    အားလံုးက ကုလားေတြ မွားတာပါ၊ သူတုိ႔က ျမင့္ျမတ္ပါတယ္


    Zaw Min Thu က်ြဲပါးေစာင္းတီး ။


    Poe Saung ဝန္ၾကီးမေျပာနဲ ့ နိွင္ငံသမၼတၾကီး ကိုယ္တိုင္ ဒီကိစၥေတြကို သူမသိလိုက္တုန္းျဖစ္သြားတယ္ လို ့ေျပာခ်င္ေနတာ


    Harry Chanmyae ငါ လုိး မ ႆာ သနာေရး ဝန္းျခီး


    A Nge Lay ကလိန္ေစ့ဥာဏ္းစဥ္။ဒီစကားရပ္ကေသြးထြက္ေအာင္မွန္ေနသဗ်။ဘုရားမွတ္လို႔ကိုယ္းကြယ္ဖြတ္ထြက္မွေတာင္ဘို႔မွန္းသိတဲ႔။မွန္တာမွတိန္တိန္မည္ပါဗ်ာ။


    Poe Saung သမၼတဘဲ ကို ့န္ိွင္ငံမွာ ဘယ္ေနရာအပ္ၾကေနတာ က အစသိေနရမွာ သူ ့မွာအာဏာအျပည့္ရွိတာဘဲ သူ ့အာဏာနဲ ့အကုန္ဖမ္းေပါ ့ သူကိုတိုင္က တရားခံ ေဆာက္ရူးသမၼတ လူေတြအျပစ္ျမင္မွာ သိလို ့ ၁၅၀၀ဖုန္းထုတ္ေပးလိုက္တယ္ ကေလးအကြက္ေတြနဲ ့
    လမ္းက်ံဳရင္ သမၼတၾကီးကိုေမးေပးပါ ထမင္းစားျပီးၾကီးတာလားခ်ီးစားျပီးၾကီးတာလားလို ့


    Thun Phyo Sae ကြ်န္ေတာ္တို႔ နိူင္ငံက ေခါင္းေဆာင္ေတြ ေခါင္းေရွာင္ပံုကေတာ့ တစ္ဖက္ကမ္းကပ္ေအာင္ကို လိမ္တြန္႔ေနတာပါပဲ… ရုပ္ နဲ႔ နမ္နဲ႔ ဟပ္ေနေအာင္ကို လိုက္ဖက္တယ္.. စကားလံုး အသံုးအနႈန္းေတြႀကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္ရဲ႕ အရည္အခ်င္းမေျပာနဲ႔ ဆိုကၠားသမား တစ္ေယာက္ရဲ႕ သူ႔နိူင္ငံေပၚထား တဲ႔ စိတ္ထား အေရာင္အေသြး မခြဲၿခားတတ္တဲ႔ နူးည့ံတဲ႔ ႏွလံုးသား ဆိုရင္ေဝးေရာ.. သူေတာင္းစားေလာက္ေတာင္ အဆင့္မရွိတဲ႔ အာဏာရွင္ လူတန္းစားေတြရွိေနသေရြ႕ေတာ့… က်ဳပ္တို႔နိူင္ငံဟာလည္း ေရွ႕ဆက္ ဖာျဖစ္ဖို႔ပဲက်န္ေတာ့တယ္… ဟိုစကားပံုလိုေပါ ့ဗ်ာ… သူေတာင္းစားမ်ား ထမင္း ဝေတာ့ ဘာျဖစ္တယ္ဆိုလားးးူ? ့
  • Maungmaung Skw ကိုေဇာ္မိုး-ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဘယ္တုန္းကမွ အမုန္းစကားမေျပာခဲ့ပါဘူး
  • A Nge Lay ဟဲဟဲ(kia)နဲ႔ေဆြးေႏြးတာအဲဒီပုဂၢိုလ္နဲ႔မွတစ္ကဲ႔ျငိမ္းခ်မ္းသြားတာဗ်။အရမ္းအရမ္းကိုေတာ္ပါေပသည္။အံ႔ဖြယ္ရွားပါးလူကုေလးပါဗ်ာ။

news24: BN In For A Fight For Its Life On May 5

Posted: 10 Apr 2013 10:20 PM PDT

From news24

Awaited Malaysia election set for 5 May
2013-04-10 08:46

























Abdul Aziz Mohamad Yusof, Chairman of Election
Commission speaks during a press conference announcing the election date
for Malaysia's 13th general elections at the Election Commission
offices. (Najjua Zulkefli, AFP)
 

Kuala Lumpur - Malaysia on Wednesday announced a
general

In Myanmar, 3 Digits Instill Fear: ’969′ Movement Led by Buddhist Monks

Posted: 10 Apr 2013 09:57 PM PDT

In Myanmar, 3 Digits Instill Fear

Led by Buddhist Monks, '969′ Movement Gains Traction as Freer Speech Helps Whip Up Anti-Muslim Sentiment

By SHIBANI MAHTANI

Myanmar's Muslims are coming to see the digits 969 as a harbinger of sectarian violence and a chilling reminder of their isolation and vulnerability.[image] Reuters A sticker of the '969 movement,' which encourages Buddhists to shun Muslim businesses is seen at a shop in Minhla, Myanmar, in March.

The number defines a loose group of Buddhists led by influential monks who encourage their co-religionists, the majority in Myanmar, to boycott businesses of Muslims. The 969 group has been blamed, in part, for inflaming spasms of violence that killed more than 200 people and left more than 100,000 homeless in the past year, including a spate of attacks in the central part of the country in recent weeks.

Its pamphlets, stickers, DVDs and a flood of Internet postings spreading hatred toward Muslims have surfaced amid attacks on mosques, shops and homes, quickly unearthing deep religious tensions that the government is finding difficult to check.

"If I see the 969 sticker on a taxi, I don't dare take that taxi," said Thiri Min Tun, a Muslim translator in Yangon. "When I see the pamphlets, I think they want to create revolution and discrimination." Rule of law in the country, she said, is "weak."

The movement is gaining prominence and popularity, analysts say, bolstered by an increasingly free press and Internet that are letting old antipathies find voice after a half-century of military dictatorship where free speech didn't exist. It poses a serious risk to the process of reform toward democratization under way since 2010, and the threat of violence could carve out a new, important role for the military as guarantor of national stability.

Singling out the 969 group, a report this week from London-based consultancy Maplecroft warned that "neonationalistic discrimination" is starting to spread beyond anti-Muslim-sentiment and engulf other minorities, especially the ethnic Chinese, the target of persecution in the past, and could "trigger widespread instability."

The number 969 is meant to signify the three core Buddhist tenets—"9″ for the nine special attributes of Buddha, "6″ for the six attributes of his teaching, and "9″ again for the nine special attributes of the "Sangha" or Buddhist order. The movement's leaders say its core goals are to maintain Buddhist supremacy in Myanmar, describing Muslims as parasites threatening Buddhism's majority status.

The fears appear exaggerated in a country where Buddhists account for 89% of the population of 60 million, and Muslims only 4%. Most of the violence has occurred in areas with larger Muslim concentrations, though even in these the share of Muslims doesn't exceed about one-quarter.

Buddhists say that prominently displaying 969 stickers ensure that they won't be boycotted by fellow Buddhists and could spare them from mob violence. In the country's biggest cities, Yangon and Mandalay, which have Muslim minorities of 10% to 20%, the stickers are increasingly visible in taxis, shop windows and homes.

"I placed the 969 sticker on my car so everyone knows I'm Buddhist," said Soe Soe, a taxi driver in Yangon. Similarly, some Christians and Hindus are starting to wear their own religious symbols more prominently in order not to be mistaken for Muslims.

Some of Myanmar's Muslims and some other religious minorities have origins from India dating from British colonial rule of both countries. Muslims were envied for their relative economic success by the majority Buddhist Burmese, and even after independence in 1948 little was done by successive governments to bridge the differences.

The loosely structured 969 movement is headed by influential monks like Wiseitta Biwuntha—better known as the Venerable Wirathu——who was jailed in 2003 for allegedly instigating anti-Muslim riots and freed in 2012 along with hundreds of others, many of them political prisoners. He has urged Buddhists to exclusively support their institutions and to boycott shops run by "the enemy" and has branded Muslims as being "responsible for all crimes in Myanmar."

As international condemnation of the violence against Muslims has grown, the monk has been toning down his rhetoric and encouraging tolerance. In Facebook FB +3.69% updates, though, he still blames Muslims for forced conversions of Buddhist women and advocates the boycott of Muslim establishments.

"The 969 is totally an anti-Muslim campaign," said Ko Ko Latt, a Muslim businessman and spokesman for the All-Myanmar Muslim Organization. "When a speaker from this 969 group speaks about Muslims, what they say about Islam is totally incorrect."

The Venerable Wirathu said the group stands for "conserving Buddhist affairs" and encouraging Buddhists to support each other's businesses and marry within the faith. "When Muslims open shops, other Muslim people are their customers," he said. "For Buddhist people, it has to be this way too. I just work for the people who believe in Buddhist teachings."

President Thein Sein has vowed to use force, if necessary, to keep mob attacks from spreading. Zaw Htay, director in the president's office, said that the government was encouraging interfaith dialogue and that violations of the law would be prosecuted. Civil-society groups that advocate religious tolerance have started holding their own demonstrations and spreading pamphlets.But despite such efforts and milder rhetoric from 969 leaders, it may be "too optimistic" to think that the public mood will change, said Joshua Kurlantzick, a Washington-based fellow at the Council of Foreign Relations.

Myanmar "has a long history of xenophobia and a lot of repressed anger in many directions, so more anger and violence is probably likely," Mr. Kurlantzick said. The ideas behind the 969 movement is "representative of a broad swath" of Buddhist opinion.

Some Muslims now fear leaving their homes, keeping a constant ear out for rumors of sporadic violence.

"We are the minority group in this country, that is why I am scared, especially after hearing about all this conflict," said Khin Myint, 53 years old, a Muslim in Yangon. "I don't dare go outside at night now and I worry for my son who has to travel around the city for his work."

—Myo Myo in Yangon and Celine Fernandez in Kuala Lumpur contributed to this article.

Corrections & Amplifications
Myanmar gained independence in 1948. A previous version of this article incorrectly gave the gave the date of 1947.


Lim 'Bor Eng'

Posted: 10 Apr 2013 09:45 PM PDT

Lim Guan Eng said the 15-day campaigning period is not sufficient and not fair to the opposition party, and that Bersih demand for a 21-day duration was not met.

He also accused the BN-controlled media of not giving enough fair coverage to the opposition, including the Penang state government.
"We regret it is only 15 days. We had hoped that it would be 21 days, according to (coalition for clean and fair election) Bersih demands," he told a press conference today.
"We feel that the media, controlled by BN, has not given enough fair coverage to the (federal) opposition or to the (Penang) state government. That is why we feel we need more time (to campaign).
"Although the Election Commission (EC) has added two days to the 2008 (campaign period), it is not adequate."
Lim is being absent minded of late.

He forgot that DAP, PAS and PKR have been campaigning over the last four years since the 12th general elections. They have been very aggressive, attacking Barisan Nasional from every corner and even resorted to notorious street demo with Bersih.

So, why is he asking for an extra 6 days?

Well, I think he is the only one who needs that extra time for 6 reasons:
1.  To clear his name of that 'love affair' with... well, you know who lor!
2.  To convince Penang Malays that DAP is not a Chinese-chauvinist party
3.  To explain how the RM6 billion Penang Love Tunnel project will reduce traffic congestion
4.  To find excuse why that Taman Manggis land is not for low-cost housing project
5.  To clean his image of cronyism and nepotism over Penang projects, and
6.  To clear his office of confidential and important files that could lead him to court should BN wins the State on May 6

Another thing - why is he so concern about media freedom during the general elections when DAP and pro-Pakatan media are as effective as the BN's?

And what freedom is he talking when he himself used to bar journalists from covering his events and meetings and suing them for reporting what he actually said?

Lim 'Bor Eng' - you really need more time!

No comments: